[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste
Acties:
  • 107.213 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een klein probleempje.. een poosje geleden heb ik twee geheugenkaartjes gekocht. De Transcend 1GB DDR2 667mhz. Heb ze in m'n mac mini gestopt en werkte perfect. Alleen één ding.. de fan draait volgens mij nu continu op 100%. Ze worden dus te heet ofzo.
Wat ik nu wil hebben is twee 1 gb kaartjes die geen herrie veroorzaken. Weet iemand wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Volgens mij ben je vergeten de sensor weer te bevestigen aan het moederbord.... dit zorgt ervoor dat de fans hard gaan draaien....
Rox_NL schreef op maandag 17 maart 2008 @ 22:34:
[...]

Dit lijkt me wat veel. Mijn mini (1.66 CD) haalt nog geen 50 graden aan cpu. Heb je alle draadjes weer goed aangesloten nadat je het geheugen hebt geplaatst? Er zit namelijk een kleine connector op die de fansnelheid van de cpu regelt. Het kan zijn dat je deze per ongeluk los hebt gehaald en bent vergeten vast te zetten (normaal moet je mini dan uit klappen).
Stond eerder in dit topic...

[ Voor 66% gewijzigd door Red op 07-05-2008 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 17:25:
Volgens mij ben je vergeten de sensor weer te bevestigen aan het moederbord.... dit zorgt ervoor dat de fans hard gaan draaien....
Volgens mij had ik dat wel gedaan, maar ik ga het nog wel even proberen.

Edit: Het is opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje off-topic:
Ik heb een AE gekocht voor Airtunes (en uitbreiding netwerk) maar die krijg ik maar niet aan de praat.... Waar ik wel achter kwam is dit:
Ik heb ooit een Belkin Tunestage (€30,- in de ramsj) voor iPod gekocht en ben er achter gekomen dat de mac mini ook verbinding kan maken met de Tunestage via Bluetooth (code 1111). Je hebt dan extra externe audio uitvoer!
Nu kan ik die lange dropveter naar mijn stereo opruimen en de systeem geluiden hoeven ook niet meer door de speakers in de andere kamer te dreunen, die laat ik nu via de ingebouwde speaker klinken. :D De kwaliteit schijnt echter slechter te zijn dan via Airtunes (ivb met bandbreedte bleutooth 1.1)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2008 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam toevallig een paar jaar oude artikelen tegen over een VGA probleem met de Mac Mini

http://www.macintouch.com/macmini/review.html#disp
http://www.engadget.com/2...ini-vga-trauma/2#comments
http://www.statusq.org/archives/2005/03/21/644/

Is dit inmiddels opgelost? Ik gebruik zelf een VGA plasma monitor en die zijn van nature wat "doffer" dan LCD monitors. Het wit is iets minder wit dan op een LCD waardoor bijv GoT er wat matter uit ziet. Maar hoe zit dit issue nu met VGA monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb tot een paar maanden terug een Philips CRT gebruikt op mijn 1,83C2D en herken het probleem niet. De berichten stammen allemaal uit 2005, dus het zal wel opgelost zijn bij de huidige modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De VGA problemen golden alleen voor de G4 mini, en ook alleen op sommige monitoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amoen
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-06 22:13
Hallo allemaal,

Ik ben sinds vorige week bezitter van een nieuwe mac mini [1,83]. Heb mijn hele leven lang gewerkt in een windows-omgeving, maar wilde toch de overstap eens proberen. Helaas zijn er een aantal dingen die me een beetje tegenvallen en ik vroeg me af of dat aan mij ligt of aan mijn mini.
  • Ik vind het os, maar ook de software, een beetje traag. Vensters openen en sluiten gaat sloom, browsen door mappen is langzaam (het inladen van de inhoud van een willekeurige map kost tijd), als ik een filmpje heb gekeken in FrontRow en terug wil naar mijn desktop blijft hij erg lang 'hangen' in een zwart beeld.
  • Om mkv bestanden te kunnen bekijken, en omdat ik een hekel heb aan QuickTime heb ik een aantal mediaspelers geinstalleerd, die ALLEMAAL her en der crashen. Het gaat om MplayerX, FLV en de codecpack Perian... Veel crashes. Ook het torrent programma BitRocket crashed als ik een .torrent bestand wil openen.
dus in het kort: traag, en instabiel....

Wat kan ik hieraan doen? heeft er iemand tips?
Zou het helpen als ik meer geheugen erin stop? Of toch maar bootcamp+winxp draaien en kijken hoe dat gaat?

heeeeee ..... hoe is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 22:23
amoen schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 13:01:
Hallo allemaal,

Ik ben sinds vorige week bezitter van een nieuwe mac mini [1,83]. Heb mijn hele leven lang gewerkt in een windows-omgeving, maar wilde toch de overstap eens proberen. Helaas zijn er een aantal dingen die me een beetje tegenvallen en ik vroeg me af of dat aan mij ligt of aan mijn mini.
  • Ik vind het os, maar ook de software, een beetje traag. Vensters openen en sluiten gaat sloom, browsen door mappen is langzaam (het inladen van de inhoud van een willekeurige map kost tijd), als ik een filmpje heb gekeken in FrontRow en terug wil naar mijn desktop blijft hij erg lang 'hangen' in een zwart beeld.
  • Om mkv bestanden te kunnen bekijken, en omdat ik een hekel heb aan QuickTime heb ik een aantal mediaspelers geinstalleerd, die ALLEMAAL her en der crashen. Het gaat om MplayerX, FLV en de codecpack Perian... Veel crashes. Ook het torrent programma BitRocket crashed als ik een .torrent bestand wil openen.

Zou het helpen als ik meer geheugen erin stop? Of toch maar bootcamp+winxp draaien en kijken hoe dat gaat?
Het gaat hier om een nieuwe Mac mini? Wat zijn de verdere specs. Hoeveelheid geheugen e.d.

Ik heb namelijk ook een 1.83Ghz en het is echt een verademing t.o.v. Windows, ook met de dingen die jij gebruikt gaat alles echt supervlot.

Instabiele progs heb ik nog niet gehad, nu heb ik ook minder codecs geinstalleerd.

Ik heb geinstalleerd:

VLC player en Flip4Mac. Beide werken hier prima.
Voor Torrents gebruik ik Transmission ook hier nog geen problemen mee ondervonden.

Heb je al eens een memtest gedraaid oid. Misschien is er hardwarematig iets mis mee.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 23:16
2 GB geheugen is toch wel het minimum vind ik. Qua snelhied merk ik niet al teveel verschil met Windows. Hier en daar is mijn Mini wel wat trager maar ik heb ook slechts een Core Duo 1.66 Ghz en niet te vergeten 2,5" schijf versus de 3,5" schijven in desktops; kost ook wat snelheid natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schalkie
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Schalkie

mac enzo.

Ik zit hier met een probleempje bij mijn mac mini.

Via Wlan haal ik met mijn macbook een download snelheid van om en nabit 2.8MB/s, de snelheid die mijn vader haalt met zijn windows pc en laptop zitten ook op die snelheid. Nu dus het punt, de mini haalt hier op zijn max maar 650 KB/s. Nu denk ik dat ik het probleem gepinpoint heb, namelijk wanneer ik alt+click op het airport icoontje in de menubalk geeft het beestje aan dat er een transmit rate is van 11 ipv 54. Het gekke is dat het bereik wel weer een volle lading aangeeft.

We draaien normalitair op G only, ik heb deze als test even op B+G mixed gezet maar dit maakt dus geen verschil. Verder ook geprobeerd om kanalen te wisselen maar dit maakte ook niets uit.

Iemand enig idee wat hier misloopt of een mogelijk fixje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amoen
SpoekGTi schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 13:57:
[...]

Het gaat hier om een nieuwe Mac mini? Wat zijn de verdere specs. Hoeveelheid geheugen e.d.

Ik heb namelijk ook een 1.83Ghz en het is echt een verademing t.o.v. Windows, ook met de dingen die jij gebruikt gaat alles echt supervlot.

...

Heb je al eens een memtest gedraaid oid. Misschien is er hardwarematig iets mis mee.
Hoi ja het is een nieuwe (2 weken oud), het is gewoon een standaard 1.83 Ghz met 1 GB geheugen.
Wel vreemd dat jij geen performance issues hebt, en andere mensen op dit forum ook niet direct. Ken jij of iemand anders een goede memtest voor osx?

Kan het misschien zijn dat ik ook via mijn router verbinding kan maken met gedeelde mappen op een windows pc? Niet dat ik steeds files heen en weer gooi, maar er is wel een soort van verbinding.

Daarnaast kijk ik ook veel mkv bestanden, waar hij het soms wat moeilijker mee krijgt (haperen en uiteindelijk crashen, bij maximaal 720p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_Br
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-08 21:25
Kapitein Prozac schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 14:11:
2 GB geheugen is toch wel het minimum vind ik.
Als ik op de site van Apple kijk, dan is 2 Gig ook meteen het maximum wat je in een mini kunt stoppen. :X

Link: http://www.apple.com/macmini/specs.html

--Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Bij de nieuwe C2D Mini's past er meer in; 4 GB waarvan 3 GB ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Bij mijn CD Mini is 2 GB inderdaad de max maar ik ben die grens in dagelijks gebruik nog niet genaderd. In mijn PC heb ik ook 2 GB en met games ben ik wel eens dicht in de buurt gekomen van de 2 GB maar ook nog niet eroverheen.

@amoen

Gedeelde mappen zou geen issue moeten zijn; ik ondervind ook geen last van de gedeelde mappen op mijn PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amoen schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 13:01:
Hallo allemaal,

Ik heb hier ook wel eens last van (1,83C2D - 2GB), ik zit regelmatig naar strandballen te kijken en echt veel doe ik niet tegelijk (office, mail, itunes, inet) Maar ik kom vanaf een P4 2GHz met linux, dus voor mij is dit al een stuk prettiger (niet altijd sneller) werken. Nieuwe software vereist ook steeds weer snellere specs (Leopard, Office'08,etc) en staat wat dat betreft staat de mini al lange tijd op de laagste plek.
Ik denk zelf dat de traagheid aan de snelheid van de harddisk ligt (5400rpm) is al een en ander over geschreven in dit topic, lees maar eens een end terug. Een 7200rpm schijf vinden sommige zelf een significante verbetering. Een nadeel zou het extra geluid of warmte kunnen zijn.
Ik vind WinXP via Bootcamp razend snel, maar daar heb ik dan ook behalve 1 spel geen enkele software op draaien, dus dat is niet te vergelijken. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amoen
hoi, bedankt allemaal voor de info.
ik heb gisteren een memtest gedaan en schrok van het beschikbare testgeheugen: 9mb!

ik had firefox, vlc en quicktime openstaan.
na het sluiten ervan kwam er nog eens 130 mb vrij.

al met al erg weinig vrij geheugen. ik ben nieuw met osx, maar kan me niet voorstellen dat dit +/- 800 mb verbruikt. zal vanavond eens uitzoeken welke processen steeds zoveel opslokken, want dit lijkt me niet aan de haak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Verwijderd in "FAQ: Mac OS X" kijk hier eens naar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

amoen schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 13:46:
hoi, bedankt allemaal voor de info.
ik heb gisteren een memtest gedaan en schrok van het beschikbare testgeheugen: 9mb!

ik had firefox, vlc en quicktime openstaan.
na het sluiten ervan kwam er nog eens 130 mb vrij.

al met al erg weinig vrij geheugen. ik ben nieuw met osx, maar kan me niet voorstellen dat dit +/- 800 mb verbruikt. zal vanavond eens uitzoeken welke processen steeds zoveel opslokken, want dit lijkt me niet aan de haak :+
Osx gebruikt zoveel mogelijk geheugen om te cachen he :) Als je veel "vrij" geheugen wilt kun je het beste even rebooten en geen programma starten, dan is er meer vrij (of software draaien die je geheugen leegt). Mijn 3gig zit ook altijd vol na een paar uur werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
De 1.83GHz Intel Core 2 Duo mac mini met 2Gb aan intern geheugen. Speelt deze nou wel vloeiend 1080p materiaal af of niet? Ik hoor erg tegenstrijdige berichten namelijk. Ik zoek een htpc voor aan mijn full HD scherm.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Op de vogelscene na, speelt hij dit in XBMC wel af. MKV's zul je met andere players veelal niet halen (de laatste VLC misschien weer wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op mijn 1,83GHz kan ik geen enkele 1080p vloeiend afspelen. XBMC doet het wel een stuk beter (gebruikt minder cpu kracht) dan andere spelers, maar trekt het ook niet vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 09:43:
op mijn 1,83GHz kan ik geen enkele 1080p vloeiend afspelen. XBMC doet het wel een stuk beter (gebruikt minder cpu kracht) dan andere spelers, maar trekt het ook niet vloeiend.
Niet vloeiend of dropt hij frames? Op het forum van XBMC loopt hier ook een draadje over. Vaak worden er geen frames gedropped maar ligt daar aan de conversie van 23,97 fps -> 24 of naar andere fps welke je tv ondersteund. Zolang de scene niet te extreem is zou hij het wel moeten kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maartenvs schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 11:52:
[...]

Niet vloeiend of dropt hij frames? Op het forum van XBMC loopt hier ook een draadje over. Vaak worden er geen frames gedropped maar ligt daar aan de conversie van 23,97 fps -> 24 of naar andere fps welke je tv ondersteund. Zolang de scene niet te extreem is zou hij het wel moeten kunnen trekken.
ik heb niet zo veel verstand van framedrops. VLC gaf wel eens zo'n bericht geloof ik. Het gaat bij mij voornamelijk erg schokkerig en is erg onplezierig om naar te kijken. Ik kijk trouwens gewoon op een computerbeeldscherm, dus ondersteuningsverhaal van tv gaat bij mij niet op. XBMC gebruikt minder cpu kracht, en zijn de problemen iets minder, maar niet weg.

Edit: Ik heb een 1080p fragment x264.mkv.
VLC 0.8.6f Janus (...) Intel bakt er niks van, het beeld blijft na enkele seconden steken (als een foto) en geeft de foutmelding: "ffmpeg: more than 5 seconds of late video -> dropping frame (computer too slow ?)"
Hetzelfde fragment met Quicktime: laadt eerst de de hele film en speelt dan geheel af, met haperen en af en toe blokjes. XBMC speelt hetzelfde stuk het best af (nog wel haperend af en toe)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2008 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik mij trouwens af vraag is hoe het mogelijk is dat de mac mini net wel of net niet 1080p HD content kan weergeven en de AppleTV wel, terwijl die een veel langzamer cpu heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 14:55
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:39:
Wat ik mij trouwens af vraag is hoe het mogelijk is dat de mac mini net wel of net niet 1080p HD content kan weergeven en de AppleTV wel, terwijl die een veel langzamer cpu heeft...
waarschijnlijk dmv een dedicated chip en niet op pure CPU power

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 08:23
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:39:
Video formats supported
H.264 and protected H.264 (from iTunes Store): Up to 5 Mbps, Progressive Main Profile (CAVLC) with AAC-LC audio up to 160 Kbps (maximum resolution: 1280 by 720 pixels at 24 fps, 960 by 540 pixels at 30 fps) in .m4v, .mp4, and .mov file formats

http://www.apple.com/appletv/specs.html

Hij kan het dus ook niet :)

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:35

Daan_

Alles op zijn tijd !!

verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Daan_ op 06-06-2008 18:25 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:09

Japie.G

Colour Classic

Superdaantje schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:06:
Heb van de week ook maar een simpele Mac Mini besteld, die ik ga gebruiken als HTPC. De PC neemt te veel ruimte in beslag.

En de mini heeft als extra voordeel dat ik hem ook kan bedienen met de Harmony One. ;)

Vind Front Row er toch behoorlijk gelikt uit zien. Dus na zes jaar weer terug bij een Mac :P
frontrow eigenlijk niet heel erg geschikt als htpc programma. (uitzending gemist enz kan niet via frontrow) Ik heb nu een mac mini aan mn tv met een htpc toetsenbord (tbod+,muis in 1), dan is de mac mini super mooi te gebruiken! Of kun je die harmony one ook als muis gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 25-05-2008 20:12 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Daan_ op 06-06-2008 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

verwijderd

[ Voor 118% gewijzigd door Daan_ op 06-06-2008 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeiemorge ik heb een geluidsprobleem met me Mac mini 1,83..
Ik draai nou onder Bootcamp Windows XP met Leopard, alles werkt perfect alleen een nadeel is dat ik maar geen geluid uit het beestje kan krijgen.
Ik heb diverse keren opgezocht op internet naar een oplossing maar hier krijg ik niks uit.
Ik weet wel dat de geluidskaart staat aangegeven bij apparaatbeheer als PCI Device en ik zag dat het merk waarschijnlijk Sigmatel of Realtek is, verder iemand met dit probleem of een oplossing?
Vista is in ieder geval geen oplossing voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27

lier

MikroTik nerd

@Roikuh: Drivers zouden gewoon beschikbaar moeten zijn via de bootcamp installatie. Volgens mij is deze bij jou nog niet goed geïnstalleerd. Zoek even naar de juiste drivers (ik neem aan dat het onder Leopard wel goed werkt ?).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja in leopard werkt het en drivers heb ik gezocht en er zijn schijnbaar weinig mensen met dit probleem net zoals mijn remote niet werkt en ja de infarood signaal is duidelijk met een camera.
Ik ga nou drivers zoeken weer en wat updaten dus misschien zal het probleem verholpen zijn ik hoop dat iemand hier een oplossing biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt de drivers gezocht, schrijf je. Handmatig? Wat heb je toen gedaan? De drivers opnieuw geinstalleerd? Heb je alle 'obvious' instellingen al gechecked (geluid staat op mute, in configuratiescherm staat verkeerd of geen audio apparaat geselecteerd, noem maar op) Wat laat je Device Manager zien? Speel je geluid via de interne speaker af of heb je het analoog of digitaal aangesloten op een versterker? In dat geval, krijg je ook geen geluid als die kabel er uit trekt?
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:39:
...net zoals mijn remote niet werkt en ja de infarood signaal is duidelijk met een camera.
Ik ga nou drivers zoeken weer en wat updaten dus misschien zal het probleem verholpen zijn ik hoop dat iemand hier een oplossing biedt.
:?
EDIT: als je zoveel problemen hebt, kun je misschien beter een apart Topic aanmaken. Het vergroot de kans dat lotgenoten jou beter kunnen vinden.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2008 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee dat zijn de meest voor de hand liggende oplossingen, nee het geluid staat niet op mute en ik heb de stekker er gewoon rechtstreeks in de geluidspoort gestopt.
Mijn Device Manager geeft een onbekend PCI Device aan en ik weet bijna zeker dat dit de geluidskaart is.
Nahh om een apart topic te beginnen lijkt me niet nodig wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou dan is het inderdaad simpel. Als je Device Manager een apparaat niet herkend is het een kwestie van de juiste driver vinden en installeren. De drivers zouden, zoals lier al zegt, op de Leopard dvd moeten staan (Boot Camp) of ergens anders te vinden. Succes.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2008 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee man dank je voor de link zal het dalijk thuis proberen. De drivers van bootcamp werken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorty
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

shorty

tralalalala!

Ik heb momenteel mijn Mac Mini aangesloten via een TOSLINK kabel (digitaal) op de digitale ingang van mijn versterker. Nu zou de Mac Mini toch DTS moeten doorgeven? Dit doet hij helaas nog niet... iemand enig idee over wat ik nog meer in zal moeten stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

shorty schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 14:18:
Ik heb momenteel mijn Mac Mini aangesloten via een TOSLINK kabel (digitaal) op de digitale ingang van mijn versterker. Nu zou de Mac Mini toch DTS moeten doorgeven? Dit doet hij helaas nog niet... iemand enig idee over wat ik nog meer in zal moeten stellen?
Je moet in het programma dat je gebruikt voor afspelen instellen dat deze gebruik moet maken van de digitale uitgang van je Mac Mini. That's it (let wel op dat je de stekker in de juiste aansluiting stopt !)

Ik ga er dan wel van uit dat je binnen je instellingen de digitale uitgang geactiveerd hebt.

Een en ander is overigens erg eenvoudig mbv Google te vinden.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:42:
Okee man dank je voor de link zal het dalijk thuis proberen. De drivers van bootcamp werken niet.
Dan heb je een fout gemaakt tijdens de installatie van Windows XP (nmet behulp van Bootcamp), deze drivers worden goed klaar gezet voor de installatie.

[ Voor 30% gewijzigd door lier op 06-06-2008 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorty
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

shorty

tralalalala!

lier schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 14:20:
[...]

Je moet in het programma dat je gebruikt voor afspelen instellen dat deze gebruik moet maken van de digitale uitgang van je Mac Mini. That's it (let wel op dat je de stekker in de juiste aansluiting stopt !)

Ik ga er dan wel van uit dat je binnen je instellingen de digitale uitgang geactiveerd hebt.

Een en ander is overigens erg eenvoudig mbv Google te vinden.
Heb ik op gezocht. Alleen ik speel mijn dvd's met FrontRow af, daar zie ik geen instelmogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Frontrow = QuickTime dus kijk in de Quicktime instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

En daarnaast:
Launch Audio MIDI Setup (it's in your /Applications/Utilities folder) and verify the settings are correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Weet iemand toevallig waarom er drie stipjes horizontaal in mijn Bluetooth logo worden weergegeven? Het bluetooth logo blijft vervaagd op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
NickvdB schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 15:07:
Weet iemand toevallig waarom er drie stipjes horizontaal in mijn Bluetooth logo worden weergegeven? Het bluetooth logo blijft vervaagd op de achtergrond.
Volgens mij heb je dan verbinding via BT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Berichtje van een geslaagde harddisk upgrade voor de mini: ik heb een SATA WD 320GB harddisk in de mini gezet, met behulp van de diverse tutorials die online te vinden zijn: piece of cake!
Het is een WDC WD3200BEVT-00ZCT0 om precies te zijn. Temparaturen vallen gunstig uit: 30C idle, 40C licht gebruik, 53C heavy gebruik (langere tijd continu activiteit) De originele Hitachi schommelde tussen minimaal (!) 45C (idle en licht gebruik) en 51C (intensief gebruik)
De schijf zelf is ook nog eens stiller, kortom aanrader voor de mini. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Mooi, ik wil op termijn toch ook een WD 320 GB in m'n Mini zetten, schijnen snelle schijfjes te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog geen nieuwe MacMini aangekondigd op de WWDC. Vermoedelijk pas volgende maand of eventueel augustus. Wel een nieuwe iPhone die een stuk goedkoper wordt (vanaf 199 dollar) dan de huidige iPhone en ook in veel meer landen leverbaar dan de huidige iPhone.
Daarnaast komt er volgend jaar weer een nieuwe versie van MacOs namelijk Snow Leopard (10.6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
Helaas niet. Jammer zit te wachten op een nieuwe mini. SSD erin en je hebt een heel leuk stil en razendsnel systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 21:25:
Daarnaast komt er volgend jaar weer een nieuwe versie van MacOs namelijk Snow Leopard (10.6).
Veel sensationeels zal het niet zijn denk ik, en de naam suggereert dat ook omdat het een toevoeging is op de naam van 10.5. We zijn nu eindelijk zover dat alle software goed en wel draait op Leopard.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
cornelisprul schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:34:
Helaas niet. Jammer zit te wachten op een nieuwe mini. SSD erin en je hebt een heel leuk stil en razendsnel systeempje
Snel wel maar helaas niet bijzonder stil.

Ik heb de laatste generatie Mini en heb daar een Mtron Mobi 16GB in geplaatst, maar de fan is zelfs op het laagste toerental (1500 rpm) duidelijk hoorbaar. Ik heb helaas vanwege het afwijkende formaat nog geen vervangende fan gevonden met betere eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:36:
[...]

Veel sensationeels zal het niet zijn denk ik, en de naam suggereert dat ook omdat het een toevoeging is op de naam van 10.5. We zijn nu eindelijk zover dat alle software goed en wel draait op Leopard.
Nou nee, Snow Leopard heeft wel degelijk een aantal interessante zaken in petto, lees:
http://www.macrumors.com/...s-and-parallel-computing/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
Deephouse schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:01:
[...]

Snel wel maar helaas niet bijzonder stil.

Ik heb de laatste generatie Mini en heb daar een Mtron Mobi 16GB in geplaatst, maar de fan is zelfs op het laagste toerental (1500 rpm) duidelijk hoorbaar. Ik heb helaas vanwege het afwijkende formaat nog geen vervangende fan gevonden met betere eigenschappen.
He dat is wonderbaarlijk. Alle mini's waar ik tot nu toe achter heb gezeten zijn zo goed als onhoorbaar. Kan het zijn dat jouw fan tegen zijn eind loopt?

[ Voor 11% gewijzigd door cornelisprul op 11-06-2008 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Exirion schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:36:
[...]

Mwah, ik denk wel dat er een hoop onder de kap gesleuteld is en een aantal zichtbare verbeteringen meer niet. ik vind je opmerking van dat software nu 'eindelijk' goed werkt onder Leo wel grappig, gezien de tijdsduur dat Leo er is aanzienlijk korter is dan ehm ik noem maar een Vista :) en daar werkt nog lang niet alles onder :)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
cornelisprul schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 09:24:
[...]

He dat is wonderbaarlijk. Alle mini's waar ik tot nu toe achter heb gezeten zijn zo goed als onhoorbaar. Kan het zijn dat jouw fan tegen zijn eind loopt?
Ik zou natuurlijk gewoon pech kunnen hebben met een slechte fan, ook al is dat ding nog geen jaar oud. Maar ik vermoed eerder dat het geluid van de hdd het geluid van de fan als het ware wegmoffelt, en het geluid van een hdd daar zijn we meer aan gewend. Het is ook niet zo dat de fan echt herrie maakt, maar hij produceert wel een merkbaar geluid. Een hdd die heel erg weinig geluid produceert merk je denk ik gewoon minder snel op omdat het kennelijk geluid op een minder ergerlijke frequentie produceert. Enfin je ziet dit is moeilijk onder woorden te brengen :)

Maar de ssd bevalt bijzonder goed, dat vind ik echt een aanrader voor iedere Mini-eigenaar. Wel gaan voor een 32GB, want mijn 16GB is toch net een tikkeltje te klein om bijvoorbeeld ook een Fusion image te herbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
32 GB is nog veel te klein voor mij, 64 GB is toch wel het absolute minimum. En daarnaast moet de prijs van een SSD nog wel even zakken naar 100-150 euro eer het voor mij betaalbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
Kapitein Prozac schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 11:44:
32 GB is nog veel te klein voor mij, 64 GB is toch wel het absolute minimum. En daarnaast moet de prijs van een SSD nog wel even zakken naar 100-150 euro eer het voor mij betaalbaar wordt.
Tja ik denk dat je een keuze moet maken of je je grootste ruimtevreters (meestal films, muziek en foto's) echt noodzakelijk op je mini wilt opslaan, of dat je ervoor kiest deze extern bijv op een NAS te zetten
Deephouse schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 11:21:
[...]
Ik zou natuurlijk gewoon pech kunnen hebben met een slechte fan, ook al is dat ding nog geen jaar oud. Maar ik vermoed eerder dat het geluid van de hdd het geluid van de fan als het ware wegmoffelt, en het geluid van een hdd daar zijn we meer aan gewend. Het is ook niet zo dat de fan echt herrie maakt, maar hij produceert wel een merkbaar geluid. Een hdd die heel erg weinig geluid produceert merk je denk ik gewoon minder snel op omdat het kennelijk geluid op een minder ergerlijke frequentie produceert. Enfin je ziet dit is moeilijk onder woorden te brengen :)

Maar de ssd bevalt bijzonder goed, dat vind ik echt een aanrader voor iedere Mini-eigenaar. Wel gaan voor een 32GB, want mijn 16GB is toch net een tikkeltje te klein om bijvoorbeeld ook een Fusion image te herbergen.
Tja misschien is dat het wel. Het zal allicht beter zijn dan mijn huidige AMD bak.
32GB lijkt mij bij nader inzien ook wel het minimum als je nog iets met fusion wilt doen. Standaard XP SP3 met applicaties zit toch al snel op een gig of 6

[ Voor 52% gewijzigd door cornelisprul op 11-06-2008 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
@cornelisprul

Ik had die ruimtevreters al niet mee gerekend :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deephouse schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 11:21:
[...]
...
kan ik sinds kort over meepraten: ik hoor de fan ook duidelijker, sinds ik mijn harddisk vervangen heb. En dat is niet omdat de fan harder moet draaien (de nieuwe hd is juist koeler) maar omdat de nieuwe harddisk zó stil is. Ik hoorde bijvoorbeeld ook nooit mijn monitor in combinatie met mijn oude pc. Sinds ik de mac mini heb, hoor ik hem (heel zacht). De mac mini is dus niet per se stil, maar ik vind het nog steeds de stilste computer die ik ooit heb meegemaakt.
EDIT: nu alleen nog de fan vervangen voor een stiller exemplaar (?), dan heb ik zo ongeveer alles binnenin vervangen, op de cpu na :(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Precies Strijk, en kun je nagaan als je een ssd hebt in plaats van een hdd. Ik denk dat het bij mij eerder de lager is die ik hoor dan de luchtverplaatsing, maar zeker weten doe ik dat niet. Hoe zit dat bij jouw Mini?

Ik heb ook al gezocht naar een stillere fan, maar niets gevonden behalve de originele fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deephouse schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 14:50:
Precies Strijk, en kun je nagaan als je een ssd hebt in plaats van een hdd. Ik denk dat het bij mij eerder de lager is die ik hoor dan de luchtverplaatsing, maar zeker weten doe ik dat niet. Hoe zit dat bij jouw Mini?

Ik heb ook al gezocht naar een stillere fan, maar niets gevonden behalve de originele fan.
de lagers, moet wel. De luchtverplaatsing is nauwelijks te voelen. Als ik mijn hand in de buurt van de ventilator gaten hou, voel ik pas een 'zuchtje' vanaf ong. 2000rpm. Misschien helpt een klein spuitje teflon in de lagers spuiten...
EDIT: ben wat wijzer geworden: ik las hier en daar toch wel verschillende negatieve effecten van het gebruik van programma's als smc fancontrol en fan control. Gedoe met hogere fan speeds na langere tijd etc. (is ook niet zo gek, is oorspronkelijk bedoeld om laptops koeler te blazen) Beide programma's heb ik zelf wisselend gebruikt, maar was benieuwd wat het effect was als ik deze eens grondig verwijderde (incl. smc reset etc.), volgens de instructies. Wat blijkt: de fan draait bij gemeten temparaturen uiteindelijk minder hard in dan mét die programma's. Iets minder herrie dus. Deze app's gaan voor mij dus in de ban

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2008 15:35 . Reden: vond nog wat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb problemen met me nieuwe Mac mini, hij is pas paar dagen oud.
Er zit alleen een andere proccesor in en ander geheugen.
T5600 > T7200
2x51MB > 2x1GB

Temperaturen zijn volgens mij te hoog, koelpasta is ook niet super. Ik ga vanaag ten eerste koelpasta kopen.

Maar ik controleer de temperaturen met istats pro. Ze liggen allemaal rond de 50 behalve cpu A(de 2de) die zit op 70. Fan loopt op 1500rpm.

Mac mini is gister avond 2 keer zomaar gereboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
Tja ik weet zo de spec's niet van de 7200, maar zou het niet kunnen zijn dat deze hoger geklokte processor gewoon warmer wordt?

NB weet iemand of er ook een core2quad in kan?
EDIT:
Laat maar, dacht dat de T7200 een 'normale' socket 775 was

[ Voor 31% gewijzigd door cornelisprul op 14-06-2008 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cornelisprul schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 09:58:
Tja ik weet zo de spec's niet van de 7200, maar zou het niet kunnen zijn dat deze hoger geklokte processor gewoon warmer wordt?

NB weet iemand of er ook een core2quad in kan?
Ik hoop dat die niet meer crashed ofzo. Straks maar eerst even goeie koelpasta halen wat er nu op zit is gewoon niks. De fan loopt nu wel steeds tegen de 2500-3000.

T5600 - T7200 Allebij 34Watt

Zijn er mobile core 2 quad's er dan ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2008 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
Laat maar, Ik ben blijkbaar nog niet wakker. Keek naar de spec's van de E7200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@inanc, misschien vind je hier wat meer info?
Temparaturen van mijn t5600 (1,83C2D) mac mini zijn 52 C idle, 60 ~65 licht gebruik, tot max 70 C bij 'zwaar' (flash bijv. 8)7 ) gebruik.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2008 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:16:
@inanc, misschien vind je hier wat meer info?
Temparaturen van mijn t5600 mac mini zijn 52 C idle, 60 ~65 licht gebruik, tot max 70 C bij 'zwaar' (flash bijv. 8)7 ) gebruik.
Oke dankjewel, hmm ik had dus bij idle 70 -80 en load > 100
Heb net koelpasta gekocht en gesmeerd. Wel een K* behuizing. Maar oke, cpu load is 40% heb een paar programma's draaien. Hij is onder de 70 graden. Komt niet meer zo ver boven de 80. Maar me hardeschijf is 50 graden. Kan die dat wel hebben ? Of is dit zo bij alle Mac mini's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 13:37:
[...]
Oke dankjewel, hmm ik had dus bij idle 70 -80 en load > 100
Heb net koelpasta gekocht en gesmeerd. Wel een K* behuizing. Maar oke, cpu load is 40% heb een paar programma's draaien. Hij is onder de 70 graden. Komt niet meer zo ver boven de 80. Maar me hardeschijf is 50 graden. Kan die dat wel hebben ? Of is dit zo bij alle Mac mini's.
tja, van die koelpasta heb ik niet zoveel verstand (behalve dan dat je dat absoluut niet teveel mag smeren ofzo?) Die behuizing is idd vrij k* om te openen, ook al heb je nog zo'n geschikte plamuurmesje. Ik heb pas mijn harde schijf geupgrade, maar de originele harde schijf was ook altijd rond de 50C. Dit is zeker niet erg, hoewel de temparatuur een belangrijke factor voor de levensduur schijnt te zijn.
Misschien kan iemand met een 2.0GHz/t7200 wat temp's hier noemen ter vergelijking?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2008 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Mijn 2Ghz Mini zit op 50 tot 54 graden idle, en full load maximaal 70 graden. Die 70 graden is nadat ik via CoolBook de voltages wat heb getweakt, daarvoor werd de cpu onder full load wel 85 graden!

Ik heb er overigens een ssd in zitten en geen hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste kleine mac gebruikers :+
Ik heb ook zo een Mac Mini, dit is een Core Duo 2,0 Ghz met 1GB geheugen en een 60GB schijf (hoeft toch alleen een OS op) Nu heb ik (voorlopig iig) een CRT televisie, met alleen qua (video) ingangen: 2 x scart en S-video. De Mac Mini heeft DVI, hoe kan ik dus de machine op de TV aansluiten. hij gaat gebruikt worden als HTPC. Uiteindelijk komt er dan -indien dit bevalt- een beamer, met een lekker groot scherm (4 x 2 meter ofzo :) ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah! dat zijn die dingen dus :) bedankt, ik kon ze niet vinden. zal er meteen ff eentje meenemen als ik er weer ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 00:10
Vandaag voor het eerst eens mijn Mini open gehad om geheugen te vervangen en meteen te kijken wat er toch altijd zo rammelde in dat ding, bleek er dus zo'n wit plastic tabje zijn afgebroken dat los in de casing lag, dat hoorde ik als ik de Mini bewoog. Kennelijk gebeurd bij assemblage in de fabriek? Vind ik wel slordig, maar ja, doe je weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Toch schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 00:08:
Vandaag voor het eerst eens mijn Mini open gehad om geheugen te vervangen en meteen te kijken wat er toch altijd zo rammelde in dat ding, bleek er dus zo'n wit plastic tabje zijn afgebroken dat los in de casing lag, dat hoorde ik als ik de Mini bewoog. Kennelijk gebeurd bij assemblage in de fabriek? Vind ik wel slordig, maar ja, doe je weinig aan.
Is inderdaad erg slordig ja, kan dit geen kortsluiting veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee hoor:
... plastic tabje...

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2008 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 09-09 08:00
Link met de naam "Tested: Core 2 Duo Mac Mini" in TS is fout, moet naar http://www.pcworld.com/article/id,136035-pg,1/article.html zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
Het wordt echt tijd dat de mini eens wordt geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cornelixnootje1 schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 23:59:
Het wordt echt tijd dat de mini eens wordt geupdate.
Apple heeft nog teveel restjes die eerst op moeten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke restjes dan? Hoelang blijft Intel die verouderde mobo's en cpu's leveren vraag ik me af? De behuizing etc. hoeft dan niet 'op' gemaakt te worden, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Ik neem aan dat Apple al betaald heeft voor die verouderde mobo's en cpu's dus die voorraad moet eerst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik betwijfel dat het een voorraadissue is. Grote bedrijven gebruiken complexe ERP-oplossingen waarmee o.a. (automatisch) bepaald kan worden wat (en hoeveel) ingekocht moet worden en waarmee (automatisch) bestellingen gedaan worden.

Een reden die meer voor de hand ligt is dat Apple veel liever apparatuur uit het duurdere segment verkoopt (= meer €). Iemand die een (te) dure monitor heeft staan en toch meer performance wil hebben is minder geneigd om een iMac te kopen en kan zo dus (indien het budget het toelaat) verleid worden tot de aanschaf van een Mac Pro.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Het lijkt mij naif om te denken dat een electronica gigant als Apple haar beleid laat afhangen van "restjes". Daar hebben ze altijd nog de "refurb" afdeling voor of desnoods bewaren ze ze voor garantie gevallen.

Of ze worden tegen dumpprijzen aangeboden op uni campussen in de VS (zoals destijds de iBook G4 voor 600 dollar incl gratis ipod video) bij de introductie van de MacBook.

Ik denk dat Apple haar klandizie kent: er zijn mensen bij die 900 dollar betalen voor 4gb ram. Dat gezegd hebbende past de mini prima in de strategie als "laagste en goedkoopste" zonder dat de klanten van Apple (behalve wij tweakers dan) verontwaardigd zijn over de oude meuk die ze tegen hoge prijzen aanbieden.

In de wereld van de Apple clientele is 1,87GHz anno zomer 2008 helemaal niet absurd, maar een gevolg uit de lagere prijs.

offtopic:
Je ziet ook veel verontwaardiging over het feit dat de MacBook Pro dezelfde 2,4GHz processoren heeft als de MacBook. "Ik koop toch een Pro, waarom is die niet 2x zo snel?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Zijn ze ook niet pas begonnen met het redesignen van de Mini (begin dit jaar dacht ik)? Het lijkt me dat er wat tijd overheen gaat eer het produkt helemaal klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Kapitein Prozac schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:21:
Zijn ze ook niet pas begonnen met het redesignen van de Mini (begin dit jaar dacht ik)? Het lijkt me dat er wat tijd overheen gaat eer het produkt helemaal klaar is.
Dat weet je nooit bij Apple. Als je daar wat over gehoord hebt zijn het vaak (fake) rumours.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Nou ja, dan zegt mijn glazen bol dat de geupdate Mini ergens in augustus uitkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand anders nog gefundeerde opmerkingen mbt een mini update ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
steve.jobs@apple.com

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Niet online
Jungian schreef op zondag 22 juni 2008 @ 15:43:
Ik betwijfel dat het een voorraadissue is. Grote bedrijven gebruiken complexe ERP-oplossingen waarmee o.a. (automatisch) bepaald kan worden wat (en hoeveel) ingekocht moet worden en waarmee (automatisch) bestellingen gedaan worden.

Een reden die meer voor de hand ligt is dat Apple veel liever apparatuur uit het duurdere segment verkoopt (= meer €). Iemand die een (te) dure monitor heeft staan en toch meer performance wil hebben is minder geneigd om een iMac te kopen en kan zo dus (indien het budget het toelaat) verleid worden tot de aanschaf van een Mac Pro.
Zelfs met complexe ERP oplossingen kun je niets als het product gewoon niet op voorraad is, of dat er wat gebeurt met de zeecontainer die onderweg is ;). Wat betreft het verkoopverhaal heb je ook niet echt gelijk...
Mensen zoeken of naar een goedkopere Mac (mini of iMac) óf een veel duurdere iMac of MacPro. Meestal stappen ze niet zo makkelijk over van de mini naar de Pro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Rox_NL schreef op maandag 23 juni 2008 @ 08:14:
Zelfs met complexe ERP oplossingen kun je niets als het product gewoon niet op voorraad is, of dat er wat gebeurt met de zeecontainer die onderweg is ;).
Een zeecontainer die onderweg verdwijnt heeft Apple niets mee maken (dat is een probleem voor de leverancier). Daarnaast gaat het voor zover ik weet over een voorraadoverschot, alhoewel Apple wel z'n best doet de enige overgebleven leverancier van deze meuk te worden (kunstmatig tekort aan onderdelen, aangezien het bijna niet meer geproduceerd wordt).
Wat betreft het verkoopverhaal heb je ook niet echt gelijk...
Mensen zoeken of naar een goedkopere Mac (mini of iMac) óf een veel duurdere iMac of MacPro. Meestal stappen ze niet zo makkelijk over van de mini naar de Pro ;)
Als je een monitor hebt staan van een paar honderd euro denk je wel twee keer na voordat je een iMac koopt. Het kunstmatige performanceverschil tussen een iMac en een Mac Mini komt Apple daarom zeer gunstig uit.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meldor
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-01-2024
De Mini blijkt een van de minst winstgevende producten voor Apple te zijn. (Dit heb ik ergens gelezen, maar kan de bron even niet achterhalen.) Ik hoop dat Apple de Mini wel blijft doorontwikkelen, want het is een prachtig entry-model en volgens mij ook een sterk strategisch product gezien de lage prijs. Als Apple marktaandeel wil blijven pakken, is het niet verstandig om dit model eruit te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Zover ik het voor kan mezelf bekijken en om me heen kijk, schaffen veel mensen een mini aan om "te kijken of MacOS wat voor ze is". Het is een mindere smak geld dan een macbook, maar voldoende voor je dagelijkse taken. Als je die Mini als keuze eruit gooit, vinden veel mensen de financiële stap te groot misschien, instapmodellen blijven toch altijd wel gewild. ja 2e hands blijven ze wel hun waarde behouden, maar je wil niet met iets opgescheept zitten waar je niet mee overweg kan.

Wil niet zeggen dat er geen overhaul nodig is voor het beestje natuurlijk ;) En een instappc die je aan je bestaande spullen kan knopen is nooit teveel in mijn ogen ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
Meldor schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:08:
De Mini blijkt een van de minst winstgevende producten voor Apple te zijn.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Als het al zo is, dan komt dat doordat ze de Mini stelselmatig te laag uitrusten, vanuit de angst dat de verkoop ten koste van duurdere modellen gaat. Zodoende is elke update een teleurstelling, waardoor ik in elk geval steeds denk: nog maar even wachten op de volgende update... die dan telkens enorm laat komt.
Als Apple marktaandeel wil blijven pakken, is het niet verstandig om dit model eruit te gooien.
Ik denk het ook, maar als ze echt marktaandeel willen pakken, moeten ze de Mini veel agressiever in de markt zetten. Niet op zo'n slappe manier als nu, als het onbelangrijke onderdeurtje waar ze eigenlijk geen zin in hebben. Terwijl de markt groot genoeg is, tenminste ik las net dat het aantal computers in de wereld nog gaat verdubbelen.

Op een redesign zit ik niet te wachten. Hij is klein zat.

[ Voor 3% gewijzigd door torp op 24-06-2008 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Niet online
Mwa mac mini was/is voormij de ideale mac momenteel. Ik heb nog een krachtige XP laptop, maar wou overstappen naar OSX. Aangezien Osx86 mij te veel gezeur was, heb ik gekeken voor een mac die 1) betaalbaar is 2) die aantesluiten is op me 24" monitor :)

Dan kom je eigenlijk alleen op een mac mini uit :) Tot zoverre bevalt hij me nog uitstekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Verhoeven
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08-2018

Simon Verhoeven

The trial never ends.

Ik heb zelf een fatsoenlijke pc maar ik zou wel eens fatsoenlijk met OS X willen werken.
Dus dacht ik ook aan een mini, maar er steekt nog wat te veel brol in.
Dus hopen dat ze er bij de volgende update iets fatsoenlijks van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Niet online
Simon Verhoeven schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 09:53:
Ik heb zelf een fatsoenlijke pc maar ik zou wel eens fatsoenlijk met OS X willen werken.
Dus dacht ik ook aan een mini, maar er steekt nog wat te veel brol in.
Dus hopen dat ze er bij de volgende update iets fatsoenlijks van maken.
Je kan ook fatsoenlijk met die mac mini werken hoor ;) Wat zou je meer moeten kunnen na de update wat je nu niet kan? ja miss 1080p videotjes maar goed dat boeit me niet :) Daar heb ik me htpc voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Ik heb gisteren mijn Mini maar eens geupgrade met wat memory en een nieuwe HDD.

Heb er nu 2x 1GB DDR 667 Kingston inzitten en een Samsung 320Gb Spinpoint S-ATA2 harddisk.

Duurde even voor ik hem open had, klinkt allemaal heel eng als je wat zit te wrikken met je plamuurmes :D maar met de handleiding van iFixit kom je een heel eind.

Daarna was alles eigenlijk vrij makkelijk, meteen maar een schone installatie van Leopard ertegen aan gegooid en toen was het 11 uur dus vanavond verder afconfigureren. Moet wel zeggen dat het me erg bevalt de snelheidswinst en uiteraard sinds 3 weken zit hij aangesloten op een LE40M87BD van Samsung dus qua beeld vanaf de bank is het ook super :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SaURoN schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 10:19:
[...]

Je kan ook fatsoenlijk met die mac mini werken hoor ;) Wat zou je meer moeten kunnen na de update wat je nu niet kan? ja miss 1080p videotjes maar goed dat boeit me niet :) Daar heb ik me htpc voor
Dat is het hem nu juist... een hele boel mensen willen de mini juist gaan gebruiken als htpc.
Het zou fijn zijn als na de update bijv. 4GB geheugen aanspreekbaar is, een dedicated videokaart voor eens een spelletje misschien, en een snellere cpu/FSB. Dan wordt 1080 filmpjes toch al iets beter bereikbaar..?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2008 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ahum,,,, ik kan met mijn mac mini prima 1080p afspelen hoor :) heb het alleen niet nodig want ik heb (voorlopig iig) nog een normale CRT televisie op me kamer staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:16:
[...]

Dat is het hem nu juist... een hele boel mensen willen de mini juist gaan gebruiken als htpc.
Het zou fijn zijn als na de update bijv. 4GB geheugen aanspreekbaar is, een dedicated videokaart voor eens een spelletje misschien, en een snellere cpu/FSB. Dan wordt 1080 filmpjes toch al iets beter bereikbaar..?
Euh jah, maar dan wordt denk ik de behuizing wel wat groter met name voor de dedicated GPU. Een CPU upgrade kan nog wel gezien de warmte ontwikkeling van een nieuwe C2D en om nou 4 GB in een HTPC te proppen waar geen Vista op draait vind ik een beetje zonde. Het is correct dat het niets meer kost, maar toch. Plus hoeveel mensen hebben een HTPC waar ook daadwerkelijk een FullHD TV op staat aangesloten.

De Mini is imo nog steeds neergezet voor mensen die Mac OS X willen proberen en niet voor mensen die er meteen keihard op gaan zitten gamen of hem neerzetten als HTPC.

Aan 2 GB heb je voorlopig wel voldoende. Tevens zal het 4GB adresserings probleem worden opgelost indien er voor een sneller CPU/FSB wordt gekozen want dan krijg je een Santa Rosa Platform die dus 4GB ondersteunt.

Alleen de GPU zal een onboard blijven denk ik gezien warmte ontwikkeling in dat hele kleine huisje :D

[ Voor 11% gewijzigd door SpoekGTi op 24-06-2008 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

SpoekGTi schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 10:30:
....
Duurde even voor ik hem open had, klinkt allemaal heel eng als je wat zit te wrikken met je plamuurmes :D maar met de handleiding van iFixit kom je een heel eind.
....
Dank je, deze had ik nodig!

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpoekGTi schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:22:
[...]
Euh jah, maar dan wordt denk ik de behuizing wel wat groter met name voor de dedicated GPU. Een CPU upgrade kan nog wel gezien de warmte ontwikkeling van een nieuwe C2D en om nou 4 GB in een HTPC te proppen waar geen Vista op draait vind ik een beetje zonde. Het is correct dat het niets meer kost, maar toch. Plus hoeveel mensen hebben een HTPC waar ook daadwerkelijk een FullHD TV op staat aangesloten.

De Mini is imo nog steeds neergezet voor mensen die Mac OS X willen proberen en niet voor mensen die er meteen keihard op gaan zitten gamen of hem neerzetten als HTPC.

Aan 2 GB heb je voorlopig wel voldoende. Tevens zal het 4GB adresserings probleem worden opgelost indien er voor een sneller CPU/FSB wordt gekozen want dan krijg je een Santa Rosa Platform die dus 4GB ondersteunt.

Alleen de GPU zal een onboard blijven denk ik gezien warmte ontwikkeling in dat hele kleine huisje :D
Ok, de mac mini is zeker niet bedoeld als htpc van origine. Ik weet overigens niet wie nou toch bepaald heeft dat het een overstap-pc is (conclusie alleen vanwege de prijs?) maar ik twijfel hier nog aan als niet Apple zelf dit ergens gezegd zou hebben. Ik kan me ook voorstellen dat je vooral een kleine muisstille pc wil hebben, terwijl je allang aan OSX gewend bent. Hoe dan ook, het is een feit dat de mini, naast overstap/probeer-pc ook erg geliefd is als htpc, of die daar nou voor bedoeld is of niet.
Wat je stelt over de behuizing die groter zou moeten worden als er een didicated videokaart is lijkt mij niet per se nodig: de oude mac mini G4 had toch ook een didicated videokaart wat toch ook in de huidige behuizing / afmetingen paste?
Graphics support

* ATI Radeon 9200 graphics processor with AGP 4X support
* 32MB of dedicated Double Data Rate (DDR) video memory
Of is de verwarring hier dedicated videogeheugen? }:O en verwar ik dat met een didicated videokaart?
En wat die 4GB betreft; het is inderdaad wat overdone, maar over anderhalf of 2 jaar is dit niet zonder meer ruim voldoende en dan is de mogelijkheid om een 2 jaar oude computer te upgraden naar een nieuw *standaard* eigenlijk niet mogelijk. Dus die upgrade naar Santa Rosa wordt about time...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2008 23:02 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.