Core2duo T5600 vs T7200 verschillen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.604 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik ben van plan een klein maar krachtig computertje te bouwen met dit als configuratie:

code:
1
2
3
4
5
6
Kontron 986LCD-M/mITX S479 FSB533/667Mhz
Travla C138 120W (heb ik al, dus zit ik aan vast)
ATI X1600XT of X1650XT (Max 50W)
1GB DDR2 533 of 667MHZ  (mischien 2Gb als de prijzen zakken)
7200RPM Sata 2"5
Slimline DVD-speler (heb ik ook al)

zoals je kunt zien wordt het dus een Mini-ITX computer rond een Socket 479 proccessor. maar nou heb ik dus de volgende vragen:

* Wordt de C2D T7200 warmer dan de T5600 serie omdat die iets hoger geklokt is. baal er namelijk van als ik dat ding moet terug klokken om hem koel te houden.
* Is de T7200, welke 4MB cache heeft ook echt sneller dan bijvoorbeeld de T5600 dat het een 60euro extra waard is.
* iemand ervaring met kontron? of met de 986 serie specefiek of de voorganger de 886 bv.
* omdat ik dus een maximaal strookverbuik van 120Watt heb, klopt het dat de proc maximaal 45Watt verbuikt of zou deze daar bovenuit springen tijdens piek momenten?
* klopt het dat de ATI X1600XT 49Watt verbuikt en is dit zo gebleven voor de ATI X1650XT?
* Heeft er iemand ervaring met de Commell LV-677, volgens sommige reviews is die plank onstabiel?
* is de T7200 of de T5600 al retail leverbaar, zie hier en daar nog pre-order bijstaan?
* aangezien de FSB 667Mhz is, heeft het voordeel om ook 667Mhz geheugen te gebruiken omdat je dan een 1:1 verhouding krijgt tussen je FSB en je RAM, of maakt dit niks uit.
* ik hoorde dat veel C2D problemen hebben met Cas 5 geheugen, iemand nog adviesen?

ik weet het, ik zit op de cutting edge maar daar ben ik dan ook een tweaker voor 8). als iemand een van deze vragen zou kunnen antwoorden dan heeft die mijn eewige dankbaarheid _/-\o_

ik heb zelf niet zoveel ervaring met de nieuwe Intels, heb de afgelopen 4jaar alleen maar AMD & P3 onder mijn neus gehad. vooral kwa geheugen is advies welkom want ik wil toch wel een stabiel systeem er van maken, en de C2D schijnen nogal wat kieskeurig te zijn :? .

hier nog wat linkjes:
http://nordic.kontron.com...226&cat=61&productid=1336
http://www.travla.com/Products/products.html
http://www.xbitlabs.com/a...isplay/power-noise_6.html
http://www.epiacenter.de/...ntent&pa=showpage&pid=202
http://www.epiacenter.de/...ntent&pa=showpage&pid=201

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
allemaal nog aan het uitslapen zeker? nja reserveer deze plek wel vast voor updates.
Modbreak:GoT Huisregels

Niet binnen 24u je topic schoppen. Inderdaad hebben mensen op zaterdagmorgen vaak betere dingen te doen...

[ Voor 50% gewijzigd door dion_b op 27-01-2007 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op de website van dat moederbord zie ik dat er gesproken wordt over Core Solo en Core Duo processors maar jij spreekt over een Core 2 Duo. De Core Duo is, ondanks wat de naam doet vermoeden, niet gebaseerd op de Core architectuur dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat een C2D op dat moederbord gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 16:31
Admiral Freebee schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 13:54:
Op de website van dat moederbord zie ik dat er gesproken wordt over Core Solo en Core Duo processors maar jij spreekt over een Core 2 Duo. De Core Duo is, ondanks wat de naam doet vermoeden, niet gebaseerd op de Core architectuur dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat een C2D op dat moederbord gaat werken.
Support Yonah and Merom CPU core
Dat zou dus gewoon moeten werken hoor

De T5600 zou trouwens minder verbruiken en dus minder heet worden.
Dat zie ook bij de AMD Turions, met 4MB cache vebruiken ze een stuk meer dan met 2MB

Intel Core 2 Duo T5600, 1.83 GHz, 2 MB L2 Cache, 667 MHZ FSB, VT - 25 Watts
(TDP according Intel 34 Watts)

Intel Core 2 Duo T7200, 2.00 GHz, 4 MB L2 Cache, 667 MHZ FSB, VT - 49 Watts
(TDP according Intel 34 Watts)

Volgens een Duits forum wat ik volg zijn er wat problemen met geheugen.
Maar dat is vooral met 533 geheugen op een 667 board
Mijn boardje loopt stabiel met 2x1GB 667 patriot geheugen

[ Voor 35% gewijzigd door Woodski op 27-01-2007 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 09:58:
oke, ik ben van plan een klein maar krachtig computertje te bouwen met dit als configuratie:

[...]

* Wordt de C2D T7200 warmer dan de T5600 serie omdat die iets hoger geklokt is. baal er namelijk van als ik dat ding moet terug klokken om hem koel te houden.
* Is de T7200, welke 4MB cache heeft ook echt sneller dan bijvoorbeeld de T5600 dat het een 60euro extra waard is.
Wees eens wat duidelijker over je eisen. Het is overduidelijk dat als je twee CPUs hebt op basis van zelfde proces, eentje die hoger geclocked is en bovendien twee keer zoveel cache heeft heter gaat worden. Of dat de moeite (en het geld) waard is hangt totaal vanaf wat deze bak moet doen...
* aangezien de FSB 667Mhz is, heeft het voordeel om ook 667Mhz geheugen te gebruiken omdat je dan een 1:1 verhouding krijgt tussen je FSB en je RAM, of maakt dit niks uit.
* ik hoorde dat veel C2D problemen hebben met Cas 5 geheugen, iemand nog adviesen?

[...]

en de C2D schijnen nogal wat kieskeurig te zijn :? .
De Core 2 Duo heeft niets met geheugen te maken aangezien bij Intel de mem controller nog in het chipset zit. Veel van die geheugenissues komen door mensen die zonodig Asus borden met non-QVL RAM moeten gebruiken. Asus borden vallen al 5 jaar op wegens veel meer compatibility issues dan anderen.

Verder moet je voor effecten van geheugenkloksnelheid kijken naar het chipset van het bord. Ieder geheugencontroller gaat namelijk anders om met dingen als asynch latency. Welk chipset zit hierop :?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sorry, was niet bedoel als een kick :o

dat van die core duo en core 2 duo is inderdaad verwarrend. echter gaat het wel echt om de core 2 duo omdat er duidelijk de merom core wordt ondersteunt en FSB van 667Mhz nodig is voor de core2 duo.

ok, dus de T7200 wordt warmer omdat deze meer cache heeft. hij is 60euro duurder. vraag is: is hij ook sneller? van de desktop varianten zijn talloze benchmarks te vinden maar van de T7200 is het mij echt een raadsel om hem een model-rating te geven zeg maar, want het is de langzaamste van de snellere. zeg maar X2 4800+ tegen FX-55 welke zou sneller zijn :?

eigenlijk wil ik gewoon zoveel prestatie per kubieke centimeter(nieuwe trend?). dus 1080p video of een Speletje op zijn tijd. verder gebruik ik hem om op te deven en ondertussen een dvd'tje encoden op de achtergrond en nooit meer dan 120W verbruiken en dus nog zuinig ook. dus zowel de beste prestatie/watt als de inhoud/watt verhouding.

dit bord heeft een 945GM chipset en vooral omdat ik dus ook DDR2-667Mhz wat dus 1-op-1 met de FSB loopt is er dus geen sprake van asyncrone latency's. maar dat is ook iets wat met de conroe niet lukt omdat die al een FSB van 1066 heeft. mijn vraag was of ik hier problemen mee kan verwachten? denk zelf van niet.

heeft er iemand ervaring met het merk kontron? de review zijn goed, maar enige eigenaardig heden waar ik op kan letten. ik weet dat de power, reset en hd-led aansluitingen niet helemaal standaard zijn op dit bord.

@woodski
welke mobo/chipset heb jij? en wat is het address van dat forum?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2007 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
@woodski
welke mobo/chipset heb jij? en wat is het address van dat forum?
Ik heb deze voor weinig gekocht op marktplaats
MSI 945GT Speedster-A4R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 11:17
Woodski schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 14:06:
[...]

Support Yonah and Merom CPU core
Dat zou dus gewoon moeten werken hoor
Euhm... Let op dat de meeste bordjes eerst een BIOS update nodig hebben om te kunnen werken met een mobile C2D (bij Commell en iBase is dat iig wel het geval), en ik zie op deze site dat er enkel versie 1.0 uit is... en nergens iets over C2D: kan dus zijn dat het _niet_ gaat werken.

Wat anders: Ja, een T7200 wordt warmer ( 8)7 ) en is sneller ( 8)7 ), maar in idle mode / weinig werk zal hij (bijna) net zo weinig gebruiken als een T5600 door de Speedstep Tech.

Gebruik verder gewoon A-Merk 667Mhz geheugen, dan heb je over het algemeen geen probs (Kingston oid).

Check verder of er wel geschikte PCIe risercards zijn voor de C138 (zoek ze :)) Commell heeft er eentje voor "over mainboard" maar geen ID of die de goede hoogte is, Travla wijkt soms nogal wat af van de standaarden.

[ Voor 1% gewijzigd door Sjeepee op 27-01-2007 17:50 . Reden: typo ]

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Euhm... Let op dat de meeste bordjes eerst een BIOS update nodig hebben om te kunnen werken met een mobile C2D (bij Commell en iBase is dat iig wel het geval), en ik zie op deze site dat er enkel versie 1.0 uit is... en nergens iets over C2D: kan dus zijn dat het _niet_ gaat werken.
Je kan altijd nog blind flashen met een bootflop.
Ook als je een Merom koopt en je een relatief oude BIOS hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sjeepee schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:49:
[...]

Wat anders: Ja, een T7200 wordt warmer ( 8)7 ) en is sneller ( 8)7 ), maar in idle mode / weinig werk zal hij (bijna) net zo weinig gebruiken als een T5600 door de Speedstep Tech.

Gebruik verder gewoon A-Merk 667Mhz geheugen, dan heb je over het algemeen geen probs (Kingston oid).

Check verder of er wel geschikte PCIe risercards zijn voor de C138 (zoek ze :)) Commell heeft er eentje voor "over mainboard" maar geen ID of die de goede hoogte is, Travla wijkt soms nogal wat af van de standaarden.
Ik heb de manual en de white papers meerdere keren doorgelezen en daar wordt meermaals de merom genoemd. lijkt me beetje stug dat je het meermaals een core noemt die dan niet op je plank werkt. en waarom anders een 667Mhz FSB. de core duo en core sole gebruiken 533Mhz.

verder had ik inderdaad 2x 1GB DDR2-667 van kingston op het oog(163euro).

Ik denk dat ik na nog wat verder gezocht en wikken en wegen ik voor de T5600 ga, omdat die 4MB cache en 60euro duurder het mischien niet waard is.

Ik zit nog wel met de vraag over het stroomvebruik van single-slot videokaarten van dit moment. toen ik dat allemaal heb uitgezocht kon ik enkel in een review van Xbit labs wat vinden over het stroom verbruik. ik weet dat de ATI X1600XT 40,1W verbruikt wat erg mooi zou zijn ware het niet dat de X1600XT niet meer gemaakt en verkocht wordt en vervangen is door de X1650XT. echter kan ik nergens iets vinden over het stroom vebruik van deze kaart. ik gok dat het maximaal 15W meer zou kunnen zijn maar kan echt niks-naka-nada daarover vinden.

het stroomvebruik is niet alleen belangrijk om de beperkte voeding maar ook omdat het expension-slot half-onder de slimline-dvd drive zit met zijn koeler omhoog gericht. single-slot is dus echt een must.

dit is mijn schema voor stroomvebruik
code:
1
2
3
4
5
  5W slimline dvd-drive (dit is vooral tijdens spin-up)
  5W 7200RPM 2,5" SATA HDD (dit is waarschijnlijk wat hoog geschat)
 40W T5600 (intel zegt 37W maar better High then sorry)
 50W X1650XT (de X1600XT gebruikt 40,1W)
 20W Mobo's (hoeveel gebruikt dit mobo? VIA EPIA bordjes gebruiken 14W, 7W voor de CPU)

Klopt dit een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onthou dat een x1650XT een extra stroom molex heeft. dus logischerwijze wil dit zeggen dat de kaart niet genoeg heeft aan de 75w die een PCIe 16x slot kan leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom geen bordje van Aopen of de Abit IL-90MV,zijn volgens mij een stuk goedkoper dan de Kontron,zelfs het bordje van Asus N4L-VM DH is een leuk bordje waarvan de problemen verholpen zijn.
Waarom niet de onboard vga gebruiken?
Wat wil je ermee,HTPC of gamen?

Reviewtje van de abit:

http://www.hardwaresecrets.com/article/380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:03
Woodski schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 18:29:
[...]

kan je dan ook flashen zonder een werkende Processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:58
Je hebt vrij weinig aan een ddr2 667 geheugen. De processor heeft een fsb van 667 en dit moet je nog door 4 delen. Kom je uit op 166 mhz. En ddr 667 heeft een snelheid van 333. Het is dus niet mogelijk om 1:1 te draaien. maar wel op 1:2. Je kan net zo goed ddr2 533 of ddr2 400 kopen.
PAs bij het overklokken kan het voordeel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
martijn- schreef op zondag 28 januari 2007 @ 01:04:
[...]

kan je dan ook flashen zonder een werkende Processor
Nee, alleen met een merom CPU upgraden naar een bios met merom support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
karakedi schreef op zondag 28 januari 2007 @ 03:14:
Je hebt vrij weinig aan een ddr2 667 geheugen. De processor heeft een fsb van 667 en dit moet je nog door 4 delen. Kom je uit op 166 mhz. En ddr 667 heeft een snelheid van 333. Het is dus niet mogelijk om 1:1 te draaien. maar wel op 1:2. Je kan net zo goed ddr2 533 of ddr2 400 kopen.
Jammer alleen dat op mijn 945gt MSI board de ervaring is dat 533 DDR2 vaak hangt.
Terwijl 667 QVL geheugen gewoon stabiel loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

karakedi schreef op zondag 28 januari 2007 @ 03:14:
Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt dan. Het beste is om wél DDR en QDR in rekening te brengen, om zo de effectieve snelheid met elkaar te vergelijken en op elkaar af te stemmen. Een fsb van 667MHz kan precies gevuld worden door DDR2-5300 oftewel DDR2-667. Met geheugen in dual-channel opstelling zou dit overkill zijn, maar daar zou ik me niet druk om maken, aangezien dit niks met verhoudingen van fsb en geheugen te maken heeft. :)

[ Voor 4% gewijzigd door _the_crow_ op 28-01-2007 12:16 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 00:13:
Waarom geen bordje van Aopen of de Abit IL-90MV,zijn volgens mij een stuk goedkoper dan de Kontron,zelfs het bordje van Asus N4L-VM DH is een leuk bordje waarvan de problemen verholpen zijn.
Waarom niet de onboard vga gebruiken?
Wat wil je ermee,HTPC of gamen?

Reviewtje van de abit:

http://www.hardwaresecrets.com/article/380
Somige mensen lezen de topic start ook echt niet door he, wat denk je nou zelf? dat dit mobo: http://www.hardwaresecrets.com/fullimage.php?image=5303 hier in http://www.hard-h2o.com/reviewimg/barebone/travla-c138/34 past |:(

het gaat hier om een ITX kast en daar past alleen een ITX plank in.

waarom Kontron? omdat dit het enige mobo, afgezien van de Commell LV-677 is die ook een PCI-e 16x heeft en een degelijke cpu ondersteunt. en ja ik wil er ook nog op gamen, en ja dan was een grotere kast wel makkelijker geweest maar nee, ik wil gewoon de "prestatie per kubieke centrimeter" kroon pakken :*) , en de onboard GMA950 is huilen met de pet op naar verluidt.

@zert
ik denk dat de X1650XT inderdaad teveel stroom vraagt, maarja die heeft ook bijna dubble specs dus was wel te verwachten. mijn broertje heeft een X1600XT dus ik kan het uitproberen voordat ik mijn koop doe, ik kan alleen geen enkele benchmark vinden over de X1650XT waarin het vermogen van de kaart alleen wordt vermeld. vaak wordt het hele systeem gemeten of alleen het verschil tussen kaarten onderling.

het is wel grappig om te zien dat de X1650XT, als opvolger van de X1600XT wordt neergezet als "op 80nm en minder stroom eisend" terwijl alle reviews stroomvebruik van 250watt of meer latten zien voor het hele systeem dan wel, maar zelfs als je 150w voor het systeem rekent dat is bijna 2x meer dan de X1600XT 8)7, het is meer de opvolger van X1800XT ofzo.

ik denk dat ik deze week het mobo ga bestellen bij een duiste webshop, 2 dagen verzendt tijd. ga verder denk ik voor de T5600 met 2x 1GB Kingston DDR2-667 en dan maar uitproberen op hoop van zegen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 03:54:
[...]
Somige mensen lezen de topic start ook echt niet door he, wat denk je nou zelf? dat dit mobo: http://www.hardwaresecrets.com/fullimage.php?image=5303 hier in http://www.hard-h2o.com/reviewimg/barebone/travla-c138/34 past |:(
Vriendelijker reageren mag ook wel :+ GoT is gemaakt door tweakers voor tweakers. Vragen en antwoorden worden geplaatst door mensen. Dus kunnen er ook fouten worden gemaakt in replies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaMarcus schreef op maandag 29 januari 2007 @ 16:49:
[...]

Vriendelijker reageren mag ook wel :+ GoT is gemaakt door tweakers voor tweakers. Vragen en antwoorden worden geplaatst door mensen. Dus kunnen er ook fouten worden gemaakt in replies.
weet ik, maar ook in zowat alle ander topics zie je nog steed van dat soort mensen voorbij komen en dan wil het wel eens wat frustreren. maarja blijven mensen he O-)

ik heb gisteren het mobo besteld, 2 dagen levertijd dus verwacht het morgen aan de deur. moet nou alleen nog de cpu en geheugen kopen voor een test-opstelling.

nou zat ik te kijken naar U-serie, die slurpt slechts 17watt :9~ , maar volgens mij is die helemaal niet te krijgen in de retail, maar zou wel mooi zijn. dat is slecht 10watt meer dan mijn epia maar wel 10x meer prestaties 8) , als ik tenminste een webshop kan vinden :'(

nouja, ik wach geduldig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarv
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Woodski schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 18:29:
[...]

Hoe doe ik dat?

Ik heb vanmiddat dit board binnengekregen met een Core 2 Duo T7200 en inderdaad - het gaat niet zo lekker! Hij blijkt bios v1 te draaien, maar dan zit ik met dat kip en het ei verhaal.

Hij komt nu niet eens in de bios settings terecht (F1), alleen zie ik af en toe dat ie herstart of zo maar daar blijft het bij.

Kan ik met een zelfstartende flop nog wel wat?

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 / 3770K / 2x16GB / Antec NSK4400 / ST30NF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het board immels ook binnen maar zit nu nog te wachten op de T5600 besteld bij sallandautomatisering, levertijd stond eerst op gisteren maar is nu veranderd naar onbekend.

ik heb ook 2x 1GB Kingston ValueRam PC5300 cas 5 erbij besteld. ik moet nog zien of het werkt want in de manual van de Kontron 986-LCD/Mitx wordt het toch erg duidelijk keer op keer merom genoemd en ook in de 'Supported CPU' list staan zowel de T5600 als de T7200 vermeld. maar op verschillende forums werd inderdaad gesproken over een bios update die nodig zou zijn.

nou was dat al meer dan een half jaar geleden en die bios update is er ook gekomen, dus verwacht dat mijn exemplaar deze niewe bios al heeft maar mocht het niet dan is een celeron D410 mischien een oplossing omdat deze mobile cpu slechts 50euro kost en ik deze later nog in een htpc kan gebruiken.

maar ik vraag me ook af of het mogelijk is de bios te flashes/upgraden zonder een werkende cpu? ik kan me voorstellen dat die 50euro alleen om je bios te flashes iets wat veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarv
Nee, ik was niet van plan om €50 uit te geven voor een andere CPU die daarna niet meer gebruikt gaat worden. Het bord of BIOS gaat terug naar Salland of MSI om er een recenter BIOS op te zetten. Volgens de website van MSI wordt de CPU ondersteund, maar in werkelijkheid dus niet 'out of the box'.
Ondertussen van alles geprobeerd, maar een BIOS flashen is echt onmogelijk op de normale manier. Het moederbord kaal aangesloten, met alleen de T7200, spanning, geheugen en floppydrive wil niet booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
code:
1
2
3
4
5
 20W Mobo's (hoeveel gebruikt dit mobo? VIA EPIA bordjes gebruiken 14W, 7W voor de CPU)

Ehm, volgens mij vergeet je hier je 2x 1GB DDR2 sticks volgens de eerste website die ik tegen kwam is 2x 1GB DDR2 ongeveer 15Wat, is maar 15W maar zeg het maar even omdat je zo op het randje zit.

(linkje: http://www.journeysystems.com/power_supply_calculator.php )

Over dat de X1650XT een extra power connector heeft: dit zegt niet dat die 75W+ gebruikt, dit wordt vaak ook voor stabiliteit gedaan, wat ik zo kan vinden is dat een X800XT 66W gebruikt, maar weet niet echt hoe dit zich verhoud tot de X1650XT.

EDIT: Ooooh je hebt hem al besteld :> lalalala

[ Voor 3% gewijzigd door roy-t op 08-02-2007 08:52 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Op je mobo zit een recovery jumper
Dan zal ie zonder morren van flop opstarten en de BIOS flashen

Award: The boot-block BIOS will execute an AUTOEXEC.BAT file on a bootable diskette. Copy an Award flasher & the correct BIOS *.bin file on the floppy and execute it automatically by putting AWDFLASH *.bin /sn /py /cc /r in the AUTOEXEC.BAT file. The * would be the correct bios .bin file and there must be spaces between the slash marks. Put it in the floppy and turn on the computer when the floppy seeks it will load the correct bios and reboot by itself. When it finishes you have to remove the floppy and enter the cmos SETUP and modify the CMOS for your configuration.

AMI: The AMI boot-block BIOS will look for a AMIBOOT.ROM file on a diskette. Copy and rename the correct BIOS file on the floppy and power up the PC. The floppy doesn't need to be bootable. You will see the PC read the floppy, after about 4 minutes you will hear 4 beeps, this means the transfer is done.

Kill Power to the PC. Clear the CMOS or RTC. Reboot the PC and modify the CMOS for your configuration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarv
Jammer - net te laat om te proberen.

Ik heb de chip opgestuurd naar MSI Nederland en hoop hem zaterdag alweer terug te hebben. Goede service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
therat10430 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 08:50:
code:
1
2
3
4
5

Ehm, volgens mij vergeet je hier je 2x 1GB DDR2 sticks volgens de eerste website die ik tegen kwam is 2x 1GB DDR2 ongeveer 15Wat, is maar 15W maar zeg het maar even omdat je zo op het randje zit.

(linkje: http://www.journeysystems.com/power_supply_calculator.php )

Over dat de X1650XT een extra power connector heeft: dit zegt niet dat die 75W+ gebruikt, dit wordt vaak ook voor stabiliteit gedaan, wat ik zo kan vinden is dat een X800XT 66W gebruikt, maar weet niet echt hoe dit zich verhoud tot de X1650XT.

EDIT: Ooooh je hebt hem al besteld :> lalalala
het wordt inderdaad er op of eronder. echter is die 15watt natuurlijk piek verbruik en niet constant. en de dvd-drive zal ook niet contant draaien, zelfde voor de hd, maar het houd niet over nee.

ik ben zelf ook al wel wat aan het rondkijken naar een 160watt voeding. maarja het is uiteindelijk een kwestie van proberen, en zal mijn resultaten zeker hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE&BEVESTIGING:

Ik heb de computer een paar dagen geleden in mekaar geknutseld en de T5600 wordt perfect herkend en ondersteunt door de Kontron 986LCD/M-itx. ook de 2x 1GB Kingston wordt gewoon herkend en gebruikt. ook de fan-control op dit bord is echt geweldig. de cpu-fan staat bijna constant uit en springt alleen aan waneer je de cpu echt stressed. ook de cpu-fan die ik bij het mobo kreeg is erg still <20db.

alleen de GMA950 onboard video is echt huilen met de pet op. ik haal in 3dmark 2001 slechts 6571 :X punten terwijl ik op mijn Radeon 8500 uit 2001 al 8741 _/-\o_ punten haal. bijna een kwart sneller. hoe intel dit anno 2007 nog durft te verkopen is mij een raadsel.

Ik heb de T5600 ook met sisoft-sandra 2007 getest en scoorde 17038 MIPS en 11645 FLOPS. op mijn AMD X2 3800+ scoorde ik 14819 MIPS en 10963 FLOPS oftewel 14% MIPS en 6% FLOPS sneller.

Niet slecht voor een kaste je van 4000 tegenover 58464 kubiekecentimeter oftewel 6,8% van de inhoud.

ik wacht nu nog op een riser-card zodat ik de ATi Radeon X1600XT er in kan zetten

@woodski
klopt, 114% is de verhouding dus 14% sneller. bord is verder stabiel en stil. ga zometeen een compleet startrek seizoen omzetten naar xvid. 26 episodes dus zou wel een aardige stress-test zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
114% sneller is meer dan een verdubbeling

Laat even weten hoe stabiel dit is (uptime)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hij is klaar met die 26 episodes Star-Trek. totaal duurde 23uur wat best snel is en zelfs de temperatuur is onder de 60graden gebleven. schommelde een beetje tussen 50 graden bij encoden van de audio(single treaded) en 57graden bij het encoden van de video(xvid, multi-threaded).

dus een zeer stabiel en zeer zuinig en bovenall een zeer klein systeem met veel power dat makkelijk aan een stuk door 100% cpu load aankan zonder problemen of herrie.

ik wacht nu nog de riser-card en dan test ik hem nog eens met de Radeon X1600XT er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 01:02:
dus een zeer stabiel en zeer zuinig en bovenall een zeer klein systeem met veel power dat makkelijk aan een stuk door 100% cpu load aankan zonder problemen of herrie.
Kleine kans maar ik vraag het toch maar, heb je toevallig ook mogelijkheden om het werkelijke verbruik in idle/100% mode te meten? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier zo geen stopcontact meter maar ik gok dat het ergens rond de 20-30watt ligt. maar ik zal het eens meten. zuinig is het in iedergeval zeker. ik gebruik ook een 1gb Sandisk extreme CF kaartje als systeem schijf waardoor de 2,5" hdd niet wordt aangesproken. werkt ook perfect.

enige min punt wat ik tot nu toe kan aanmerken is dat het echt een werkelijke kabel-hell is om alle kabels in zo'n klein kastje kwijt te kunnen en dan heb ik het over 1 atx kabel, 2 molex kabels, sata en een ide kabel.

ik denk dat ik er piccoPSU in ga zetten want die 20pin atx kabel neemt nu erg veel ruimte in en dat gaat mischien nog een probleem worden met de radeon X1600XT die er nog bijkomt. ik kan alleen nog geen goeie 120w 12v AC-DC adaptor vinden. meeste zijn 110watt of minder en de piccoPSU heeft een effientie van ongeveer 95% wat betekent dat er onder full-load 130watt wordt getrokken en omdat ik die 120w mischien wel echt ga nodig hebben zoek ik dus een 130watt of meer adaptor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 05:14:
ik heb hier zo geen stopcontact meter maar ik gok dat het ergens rond de 20-30watt ligt. maar ik zal het eens meten. zuinig is het in iedergeval zeker. ik gebruik ook een 1gb Sandisk extreme CF kaartje als systeem schijf waardoor de 2,5" hdd niet wordt aangesproken. werkt ook perfect.
Het gebruik terugdringen tot ongeveer 30Watt is ook mijn bedoeling, ik zal ook geen aparte videokaart gaan gebruiken aangezien ik het systeem niet ga gebruiken om te gamen, dat scheelt ook toch wel aardig wat in het verbruik.

Een andere vraag (aangezien je DM niet hebt aanstaan), waar heb je je kontron mobo gekocht?

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Mijn systeem trekt dit met een T2500:

10 watt volledig uit
37 watt vvolledig idle (HD's slapen)
60 watt idle + 3 x 3.5" seagate 300GB + 1 x 2.5" Hitachi
85 watt full load
110 watt peak bij het opspinnen van de HD's
130 watt peak bij het inschakelen

Totaal 9kwh in 6 dagen (9000 / 6 / 24 = 62.5 watt)

Dat alles met een inefficiente ACT300 voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
defiant schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:12:
[...]

Het gebruik terugdringen tot ongeveer 30Watt is ook mijn bedoeling, ik zal ook geen aparte videokaart gaan gebruiken aangezien ik het systeem niet ga gebruiken om te gamen, dat scheelt ook toch wel aardig wat in het verbruik.

Een andere vraag (aangezien je DM niet hebt aanstaan), waar heb je je kontron mobo gekocht?
ik heb het besteld bij carTFT in duitsland. gewoon onder rembourse laten versturen en aan de deur betaald. met google kun je nog wel meer webshops vinden maar ik heb nog geen enkele shop in nederland weten te vinden.

links:
http://www.cartft.com/catalog
http://www.cartft.com/catalog/il/716 (op dit moment zelfs op vooraad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE zoals beloofd:

Ik kreeg vandaag eindelijk mijn stopcontact meter binnen en heb meteen even het vebruikt gemeten. dit is de huidige configuratie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Kontron 986LCD itx
Travla C138 Behuizing met de meegeleverde 120Watt 19v AC/DC voeding
Intel Core2Duo T5600 Merom @1,86Ghz
2GB (2x1GB) Kinston ValueRam DDR2-677Mhz.
40mm fan die standaard in de Travla behuizing is gemonteerd.
80mm CPU-Fan die met het Kontron Moederbord wordt meegeleverd.
2,5" Seagate Momentus 7200.1 100GB SATA HDD
Nec ND-7543A Slimline DVDRW drive.

verder is er een 15" medion TFT scherm aangesloten via VGA. een standaard toetsenbord via PS/2 en een USB Muis. ik heb speedstep en hhd powerdown uitstaan en gebruik windows 2000 SP4 kaal en net schoon geinstalleerd zonder virus scanner of extra achtergrond taken behalve deamontools, Intel GMA950 trayicon en Realtek trayicon. ook speedfan en de windows taskmanager zijn opgestart om de temperatuur en cpu/geheugen gebruik te meten. de cpu-fan staat uit tijdens idle en slaat aan als de cpu boven de 55C uitkomt. tijdens idle is de cpu ongeveer 48C.

gemeten met een VoltCraft EnergieCheck 3000, gekocht bij conrad.

2w - sluipstroom. het systeem staat uit, er brandt een klein groen ledje op de voeding-plug.
39w - idle. het systeem is opgestart en doet verder niks. speedstep en hdd powerdown staan uit.
67w - cpu@100% tijdens het renderen van een StarTrek DVD met AutoGK naar XVID AC3 @350MB.
40w - idle again, na het renderen ligt het vebruik 1w hoger maar dat kan door een kleine afronding komen.

6w - in standby. het geheugen verbruik ligt dus op ongeveer 3-4watt wat een meevaller is.
50w - in het bios-setup. blijkbaar worden er een aardig aantal cpu-cycles uitgevoerd in de achtergrond.

ik kon blijkbaar de cpu niet handmatig terug klokken in de bios maar door bij speedstep voor minimum te kiezen wordt de vcore op 0,94v gezet waardoor het idle wattage op 35w uit komt en de cpu temperatuur van 48C naar 44C zakt met de cpu-fan uit. als ik voor automatic kies waar deze tijdens de bovenstaande test op stonds, staat de vcore op 1,22v en de temp op 48C met een verbruik van 39w, en als ik voor maximum kies staat deze op precies het zelfde waarschijnlijk door het ontbreken van goede ondersteuning van windows2000 waardoor automatic == maximum. ook werd als ik voor minimum koos in windows2000 de cpu 1,86Ghz weergegeven maar als 1Ghz in de bios. ik weet dus niet welke snelheid de cpu nou werkelijk op draaide maar 0,94v vcore in ieder geval.

dus 40w idle en 67w stressed. zegmaar 70w stressed + 48w voor de videokaart die er nog in moet komen, want ik wacht nog steeds op mijn 16x PCI-E risercard, is dus 118w totaal stressed. ik monteer er ook nog een PiccoPSU 120w in waardoor ik ook een ander 12v AC/DC blok moet gebruiken want de standaard voeding in de Travla werkt op 19v. deze voeding heb ik nou ook binnen dus het wachten is op de PiccoPSU en de risercard en dan zal ik nog wel een update posten voor de ge-intreseerden. ook zal ik kijken of windows XP64bit en linux goed werken en gebruik weten te maken van speedstep etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:12
Waar ga je die Pico PSU bestellen?

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 23:57:
ik heb het besteld bij carTFT in duitsland.
Qua prijs valt hij helaas net iets buiten m'n budget. Maar het is wel cool om te zien dat zoveel features geplaatst kunnen worden op ITX formaat :)
Woodski schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:56:
Mijn systeem trekt dit met een T2500:
10 watt volledig uit
37 watt vvolledig idle (HD's slapen)
60 watt idle + 3 x 3.5" seagate 300GB + 1 x 2.5" Hitachi
HD's 24/7 niet laten spinnen scheelt inderdaad nogal (relatief gezien).
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 02:22:
dus 40w idle en 67w stressed. zegmaar 70w stressed + 48w voor de videokaart die er nog in moet komen, want ik wacht nog steeds op mijn 16x PCI-E risercard, is dus 118w totaal stressed. ik monteer er ook nog een PiccoPSU 120w in waardoor ik ook een ander 12v AC/DC blok moet gebruiken want de standaard voeding in de Travla werkt op 19v. deze voeding heb ik nou ook binnen dus het wachten is op de PiccoPSU en de risercard en dan zal ik nog wel een update posten voor de ge-intreseerden. ook zal ik kijken of windows XP64bit en linux goed werken en gebruik weten te maken van speedstep etc.
Als ik dit zo lees is 35/40Watt een beetje waar 't op neer komt qua idle verbruik. Stressed verbruik maakt me eigenlijk niet zoveel uit, als ik de pc nodig hebt mag hij ook best wel wat verbruiken. Het gaat er bij mij om dat als hij 't nauwelijks druk heeft het stroomverbruik aanzienlijk wordt verlaagd. Ik ben op zich wel benieuwd naar de linux resultaten, dat wordt mijn primaire OS.

Ik zit alleen nog met dezelfde twijfel tussen de T5X00 en T7X00 varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik zit alleen nog met dezelfde twijfel tussen de T5X00 en T7X00 varianten
Meer cache is meer stroomverbruik (dacht 10 watt)
Daarom (en ook om de prijs) heb ik voor een paar tientje een T2500 gekocht op eBay
Die is alleen niet 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Woodski schreef op zondag 04 maart 2007 @ 23:49:
Meer cache is meer stroomverbruik (dacht 10 watt)
Als dat structureel zo is (dus zowel in idle mode als bij 100% gebruik) dan is het nogal een verschil, maar als het in idle mode maar 2 of 3 watt scheelt zou het al minder problematisch zijn, dat hij bij volledig cpu gebruik meer verbruikt vind ik niet bezwaarlijk.

Ik ga maar weer eens op onderzoek uit.

Pagina: 1