[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 15 Laatste
Acties:
  • 107.211 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:24

Japie.G

Colour Classic

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:27:
[...]

Het beste mediacenter voor de Mini is momenteel OSXBMC met de XTV skin (google even en youtube even)
Dat ga ik zo even installeren, ziet er functioneler uit dan frontrow! OVerigens werkt de mini inmiddels hartstikke mooi aan mijn tv! Bedienen via VNC gaat ideaal!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
Om dit topic maar eens nieuw leven in te blazen: volgens geruchten komt er binnenkort een update van de mini, met penryn-processor. Zie appleinsider.com* of voor een nederlandse vertaling: techzine.nl.

*) NB. appleinsider.com ligt er op dit moment even uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Had ik dit maar geweten , had ik even gewacht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Misschien is je voornaam Un? ;)
De geruchten gaan al een hele tijd, maar worden wel wat specifieker. Maar het blijven geruchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pfieuw 1066Mhz FSB en 2,6/2,8 GHz cpu en dat in een (nog kleinere?) mini! Als dat waar is, ga ik inruilen! (dat wil Apple tenslotte en daar onderwerp ik me aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Is het dan mogelijk om zo maar te ruilen ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 22:23
GekkePrutser schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 12:15:
[...]

De mini adapter heeft een gewone drie-polig contact in de vorm van een driehoekje (IEC320 C6) zoals op de meeste laptop adapters te vinden is. Daar gaat een IEC320 C5 plug in:

[afbeelding]

Dus misschien heb je nog wel gewoon zo'n kabel liggen van een oude laptop ofzo...
Niet om het 1 of ander maar die 3 polige plug klopt wel maar het behuizingkje is bij mij een rechthoek en dat gaat dus niet met een 'standaard' driepolige laptop stekker. Die past namelijk niet in de voeding.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FileNox schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:51:
Ja, met bijbetaling van 599 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FileNox schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:51:
bedoel natuurlijk - mijn huidige mini verkopen als 2e hands, dan weer nieuwe bestellen...(not)
...keep on dreaming....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:28
Ziter aan te denken een Mac Mini te kopen. Zal voor 95% ter vervanging van de Xbox zijn om media te stromen naar tv en versterker, ook hd content dan nu. Wat ik zal draaien is XBMC, het draait fantastisch op mn macbook. Vraag is nu, koop ik de dure of de nog duurdere. Draait de minder dure XBMC net zo goed of zal er duidelijk verschil zijn tussen de twee qua prestatie van XBMC. Superdrive heb ik niet (echt) nodig en de grotere schijf ook niet. Heb dit topic al doorgelezen en kon zo 123 geen duidelijk antwoord geven. Misschien dat iemand deze vraag kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:20
is een apple tv niet wat voor jou dezeppo?

xbmc zal wel aardig draaien

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Apple TV, als ik het hier en daar goed gelezen heb draait hier XBMC niet op en kan het ook minder/niet goed om gaan met de meest geziene formaten HD, MKV. Het zou mooi(er) zijn en in ieder geval een STUK goedkoper en eenvoudiger (aan te sluiten) maar het moet toch een Mini worden.

van de faq van http://dn-0.com/xbmc-trac/wiki/FrequentlyAskedQuestions :

Will this(OSXBMC) run on AppleTV?

We believe that it is probably technically possible to get OSXBMC to run on Apple TV hardware. The processor would be underpowered for most HD content, and it would probably perform very closely to the original XBox hardware (unless someone figured out how to utilize the onboard h.264 hardware). While it seems to be technically possible, this team has no plans to support OSXBMC on Apple TV. We are big fans of both Apple and their technology, so we are not willing to engage in anything that Apple could consider "hacking" or encouraging people to hack. Our official recommendation is you want something like Apple TV, either buy an Apple TV, or spend the extra $200 and get a Mac Mini and be able to do both!

[ Voor 59% gewijzigd door dezeppo op 11-04-2008 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dezeppo schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 09:41:
Ziter aan te denken een Mac Mini te kopen. Zal voor 95% ter vervanging van de Xbox zijn om media te stromen naar tv en versterker, ook hd content dan nu. Wat ik zal draaien is XBMC, het draait fantastisch op mn macbook. Vraag is nu, koop ik de dure of de nog duurdere. Draait de minder dure XBMC net zo goed of zal er duidelijk verschil zijn tussen de twee qua prestatie van XBMC. Superdrive heb ik niet (echt) nodig en de grotere schijf ook niet. Heb dit topic al doorgelezen en kon zo 123 geen duidelijk antwoord geven. Misschien dat iemand deze vraag kan beantwoorden.
Officieel heb je een Core2Duo 2,0 GHz minimaal nodig voor HD 1080i films, volgens de site van Apple
Ik heb zelf de C2D 1,83GHz (2GB RAM) en kan inderdaad geen 1080i filmpjes draaien, de cpu meter staat dan continu op 100% en de weergave schokt. Toch merk ik beduidend verschil in diverse HD en andere formaten qua weergave prestatie wanneer ik XBMC gebruik - dat gaat toch een stuk beter op de een of andere manier (gebruikt minder cpu kracht) hoe dat ken, weet ik alleen niet?
Edit: ik zou sowieso wachten op een mogelijk imminent upgrade van de mac mini. Dan zit je iig goed qua hardware vereisten.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2008 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Het gros van mn videobestanden is 720p x264. Ik heb een 720p tv namelijk. Wat jij zegt zal voor 720p bestanden ook wel opgaan, zal de processor ook wel een kleinere load hebben als ze zwaarder is. Jammer is wel dat het toch best wel een flinke investering is met de kabels en een toetsenbord/muis erbij en extra geheugen kom ik nu over de 1000 euro terrecht, daar schrok ik toch wel een beetje van. Heb eigenlijk ook alleen nog maar goede verhalen gehoord over OSXBMC, heb jij er nog meer over te zeggen? Ik kan lezen en schrijven met XBMC op de Xbox en heb OSXBMC al op mn Macbook staan en moet zeggen dat ik onder de indruk ben, hoe het er op de tv uitziet is een van de weinige dingen die ik nog niet weet.

Zag trouwens net in Bergen OZ een Mac Mini staan voor 419 maar denk niet dat dit er een was uit de laatste serie. Wachten ja, das misschien wel verstandig maar weet niet of ik dat red. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door dezeppo op 11-04-2008 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• js303
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-06 10:17
@dezeppo: Zit zelf nog steeds te dubben tussen een apple tv en mac mini. Is al veel over geschreven op got, op andere fora en in reviews.

Als je echt OSXBMC wilt, zou ik dat niet op een AppleTV proberen. Vooral ook omdat OSXMBC - met de xtv skin erbij - ATV nadoet plus meer. Alsof je osx van een mac afhaalt, windows eropzet en dan quicktime, itunes en osx-theme installeert... (beetje kromme vergelijking magoed).

Dan kan je beter (vanwege de prijs) een ATV overwegen en de extra mogelijkheden die je wenst via hacks eropzetten, zoals mkv, flv, avi ondersteuning via bijv. NitoTV. Dit blijkt goed te doen aldus een collega van mijn werk. Zie www.appletvhacks.net

Voor mij is de toegevoegde waarde van een mini de ingebouwde dvd-drive zodat je ook je oude stock dvd's kan afspelen, plus de extra flexibiliteit van plugins en andere software. Maar belangrijk is dat de bediening niet als een computer voelt (lees:onhandig, veel handelingen) en daar is OSXBMC voor bedoeld lijkt mij.

De inhaalslag die ATV momenteel maakt met het immer groeiend aantal hacks maakt het echter steeds interessanter, vooral vanwege de veel lagere prijs. ATV heeft verder als plus dat deze een hdmi aansluiting heeft die direct het juiste signaal naar een tv scherm stuurt. Mac Mini blijkt - afhankelijk van het type/model tv - niet altijd de juiste / native resolutie door te sturen naar de tv via dvi>hdmi, waarna je middels vga (analoog) ernaartoe moet. Minder compatible dus als je pech hebt en net de verkeerde mac-tv combi hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door js303 op 11-04-2008 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dezeppo schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 16:38:
Het gros van mn videobestanden is 720p x264. Ik heb een 720p tv namelijk. Wat jij zegt zal voor 720p bestanden ook wel opgaan, zal de processor ook wel een kleinere load hebben als ze zwaarder is. Jammer is wel dat het toch best wel een flinke investering is met de kabels en een toetsenbord/muis erbij en extra geheugen kom ik nu over de 1000 euro terrecht, daar schrok ik toch wel een beetje van. Heb eigenlijk ook alleen nog maar goede verhalen gehoord over OSXBMC, heb jij er nog meer over te zeggen? Ik kan lezen en schrijven met XBMC op de Xbox en heb OSXBMC al op mn Macbook staan en moet zeggen dat ik onder de indruk ben, hoe het er op de tv uitziet is een van de weinige dingen die ik nog niet weet.

Zag trouwens net in Bergen OZ een Mac Mini staan voor 419 maar denk niet dat dit er een was uit de laatste serie. Wachten ja, das misschien wel verstandig maar weet niet of ik dat red. ;)
Ik heb bewust een uit de oude serie gekocht, een 1.83 Core Duo met Superdrive voor 449 euro. Ik kan je persoonlijk vertellen dat OSXBMC *alle* 720p x264 mkv bestanden zonder een singe framedrop afspeelt. En de paar 1080p dingen die ik af en toe afspeel spelen ook zonder een (merkbare) framedrop. Ik ben echt onder de indruk van de Mac Mini en ik zou je adviseren om het goedkoopste model te kopen, de 1.66 draait ook alle 720p foutloos. Investeer geen 1.000 euro in een Mac Mini nu de nieuwe ' just around the corner ' is. Die 419 euro lijkt me een interessant model. En als die niet bevalt zet je 'em op 400 euro op marktplaats.
Het kleine draadloze Apple keyboard is een must en elke willekeurige witte/grijze draadloze muis past er prima bij. Ik heb zelf een Logitech Bluetooth muis, erg handig.

offtopic:
P.s. Koop geen Apple wireless muis, de mijne was binnen een jaar stuk, Alleen maar problemen met het scrollballetje en de rechtermuisknop.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2008 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
Nou, die nieuwe serie mini's mag wel eens komen. De laatste update was augustus 2007. 1,83Ghz begint nu toch wel heel langzaam te klinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Apple TV is het echt niet voor mij jammergenoeg, de reden dat ik een Mac wil is omdat XBMC er op draait, een programma dat ik ken, een programma dat 99% van alle media-files die je er tegen gooit afspeelt. Ook jammer natuurlijk, zoals aangegeven, is de connectiviteit, Apple TV sluit je met een kabel aan, het is met een Mini nog maar afwachten of het werkt. Nu weet ik al wel dat ze aangesloten kan worden op een Philips TV, daar geen probleem. De optische geluidskabel gaat naar een Denon, HDMI trouwens ook via de Denon naar de TV.

Een ouder gen Mini koop ik liever niet, meestal kun je beter t nieuwste kopen vind ik. Dat gaat weer niet op voor wachten op een nieuwe mini. Nu denk ik wel dat ik ipv de duurdere het instapmodel kan kopen, scheelt weer 200 euro.

@ DavidGilmour; Hoe heb jij een en ander aangesloten? En zit er een PC achter of een andere Mac waarvan je de media stroomt? SMB delen werkt (nog steeds) heel goed met XBMC.

Ga zo weer maar s kwijlen op een Applestoreboodschappenmandje, maar nu met de minder dure mini, wel met extra gig toch denk ik... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Laatst online: 04-09 15:04
dezeppo schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 09:17:
Apple TV is het echt niet voor mij jammergenoeg, de reden dat ik een Mac wil is omdat XBMC er op draait, een programma dat ik ken, een programma dat 99% van alle media-files die je er tegen gooit afspeelt. Ook jammer natuurlijk, zoals aangegeven, is de connectiviteit, Apple TV sluit je met een kabel aan, het is met een Mini nog maar afwachten of het werkt. Nu weet ik al wel dat ze aangesloten kan worden op een Philips TV, daar geen probleem. De optische geluidskabel gaat naar een Denon, HDMI trouwens ook via de Denon naar de TV.

Een ouder gen Mini koop ik liever niet, meestal kun je beter t nieuwste kopen vind ik. Dat gaat weer niet op voor wachten op een nieuwe mini. Nu denk ik wel dat ik ipv de duurdere het instapmodel kan kopen, scheelt weer 200 euro.

@ DavidGilmour; Hoe heb jij een en ander aangesloten? En zit er een PC achter of een andere Mac waarvan je de media stroomt? SMB delen werkt (nog steeds) heel goed met XBMC.

Ga zo weer maar s kwijlen op een Applestoreboodschappenmandje, maar nu met de minder dure mini, wel met extra gig toch denk ik... :)
Het is al eerder naar voren gekomen in dit topic, maar Apple staat op het punt om nieuwe Mac Mini's (zie bijv. macrumors) uit te brengen die:
* Iets sneller zullen zijn (wellicht de drempel om 1080p te kunnen afspelen)
* Betere grafische chip (weet niet of dit iets uitmaakt, maar het kan vast geen kwaad)
* Grotere opslagcapaciteit (80gb zit zo vol, zeker als je hd content erop hebt staan)
* Veel kleinere form factor (ze zeggen de helft kleiner)

Misschien is het bij deze nieuwe modellen mogelijk om eenvoudig zelf geheugen bij te plaatsen i.p.v. dat via apple te doen (of de halve praxis moet leegkopen voor gereedschap).

Als ik jou was zou ik toch wachten met aanschaf totdat er duidelijkheid is ontstaan hierover. Als dit waar is en over 3 week komt apple met deze ubergeile mac mini staan de mensen die recentelijk een oude mac mini (voor het zelfde bedrag) hebben aangeschaft heel hard |:( te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Het lullig is, Blackmage, je hebt gelijk. Dat doe je dan inderdaad, en het is niet zo dat ik nu geen HD content af kan spelen, het enige wat ik doe is de Xbox en de TViX vervangen. En als er Leopard op staat draait het OSXBMC ook natuurlijk. OOK, als er nieuwe mini's komen gaan de oudere misschien in de opruiming, dan nog zou ik liever een nieuwe kopen maar goed. Wie weet zit er een volwaardige HDMI (1.3) aansluiting op, dat is een kleine kans want ik denk dat Apple dan ook wel ziet dat ze in hun eigen (TV) handen snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dezeppo schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 09:17:

Ik heb mijn Mac Mini aangesloten via VGA op een 37 inch VGA Plasma monitor. Ziet er zo uit met OSXBMC en de XTV Skin:
Afbeeldingslocatie: http://img36.picoodle.com/img/img36/4/4/12/f_IMG0209m_e219847.jpg

Zoals gezegd zou ik voor de goedkoopste versie gaan. Waarom? Die pakt alle 720p al en ik vind 1080p de moeite niet waard. Te grote bestanden en het verschil met 720p is alleen waarneembaar op een 50 inch scherm als je dichter dan een meter erop zit. 720p voldoet prima imo. En geheugen bij Apple kopen is zonde van je geld. Een plamuurmesje van de Hema van 2 euro en 20 minuten werk en je hebt zelf het geheugen verwisseld voor 20 euro (2x 1GB) ipv 512 MB (oud model).
Ik stroom mijn media rechtstreeks van twee externe HD's (2x500GB) via de USB kabel. Ik geloof dat wireless streaming wel goed moet werken maar dit vind ik handiger en stukken voordeliger.
Als je toch geen oud model wilt dan is het inderdaad verstandig om nog maximaal 4 weekjes te wachten of het nieuwe model inderdaad uitkomt, de geruchten zijn erg sterk en consequent hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Davidgilmour, ziet er goed uit jongen! mooie setup zo. Even tweakpraat, welke kabel gebruik je voor audio? En waarop zit ie aangesloten? Krijg je DTS door?

En, ik vind je tip(s) goed maar ik wacht het toch nog even af, zoals gezegd zit ik nog niet zonder en is bezitten het einde van begeren! ;)

Eerst maar s even OSX onder de knie krijgen op mn nagelnieuwe Macbook, zo vind ik één Mac in de maand kopen al een dure hobby, laat staan twee Mac's! Straks ben ik ineens een Apple fanboy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dezeppo schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 10:01:
...! Straks ben ik ineens een Apple fanboy!
straks? ik vrees dat je dat inmiddels al bént... O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2008 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Davidgilmour, ziet er goed uit jongen! mooie setup zo. Even tweakpraat, welke kabel gebruik je voor audio? En waarop zit ie aangesloten? Krijg je DTS door?

En, ik vind je tip(s) goed maar ik wacht het toch nog even af, zoals gezegd zit ik nog niet zonder en is bezitten het einde van begeren! ;)

Eerst maar s even OSX onder de knie krijgen op mn nagelnieuwe Macbook, zo vind ik één Mac in de maand kopen al een dure hobby, laat staan twee Mac's! Straks ben ik ineens een Apple fanboy!
Thanks. Ik gebruik een gewoon audio kabeltje, hij is rechtstreeks op de monitor aangesloten. Je kunt er een digitale receiver tussen zetten, geen enkel probleem. Ook met DTS heeft OSXBMC geen enkele moeite. Ik ben ook begonnen met een MacBook en toen mijn MB in reparatie was had ik tijdelijk even een Mac Mini (1.5 CS) gekocht. Daar was ik zo enthousiast over dat ik uiteindelijk een definitieve Mac Mini heb gekocht (1.83 CD). De MacBook is inmiddels verkocht en wordt binnenkort vervangen door een Asus 900 EEE PC. Maar ik blijf een Mac fan hoor, heb nog een iPod Mini 2nd gen en een iPod Touch. De MacBook Air is zo verleidelijk om aan te schaffen maar die koop ik wel eens als ik in de USA met vakantie ben voor 1.000 euro tegen die tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dezeppo schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 16:38:
....Heb eigenlijk ook alleen nog maar goede verhalen gehoord over OSXBMC, heb jij er nog meer over te zeggen? Ik kan lezen en schrijven met XBMC op de Xbox en heb OSXBMC al op mn Macbook staan en moet zeggen dat ik onder de indruk ben, hoe het er op de tv uitziet is een van de weinige dingen die ik nog niet weet...
Ik gebruik XBMC eigenlijk niet zoveel, maar vindt het eerlijk gezegd iets minder prettig werken dan Front Row. De instellingen in XBMC zijn voor mij teveel en zoiets als het huidge user login vind ik allemaal overbodig. Ik kan niet goed overweg met de bediening en zit soms enorm te kloten om iets voor elkaar te krijgen of uit te zoeken hoe ik iets voor elkaar krijg. Ik ben niet onhandig met dit soort spul, maar nogmaals: ik gebruik het niet veel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2008 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 11:36:
[...]
De MacBook Air is zo verleidelijk om aan te schaffen maar die koop ik wel eens als ik in de USA met vakantie ben voor 1.000 euro tegen die tijd :)
Wel mee oppassen ivm flinke boete als ze je pakken zonder NL bonnetje. (btw+50% volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cornelixnootje1 schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 18:46:
[...]

Wel mee oppassen ivm flinke boete als ze je pakken zonder NL bonnetje. (btw+50% volgens mij)
Een bonnetje is zo te faken en een laptop doen ze niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Zo, heb je ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 20:35:
[...]

Een bonnetje is zo te faken en een laptop doen ze niet moeilijk over.
- Bonnetje faken is fraude, en een misdrijf wat tot een strafblad leidt als je gepakt wordt.
- Als je eruit gehaald wordt en je hebt geen bon bij je nieuwe laptop ben je SOWIESO de klos. Dus ja, daar doen ze wel moeilijk over. Ze doen moeilijk over alles >175 euro.

Dus voordat je anderen aan een boete of zelfs strafblad helpt: check even je feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikke man
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:40
gewoon in de US kopen, de state tax is voor toeristen terug te claimen op het lokale postkantoor en je neemt gewoon een dvd mee met wat documenten, foto's en andere zooi van jezelf, dat zet je op de MacBook; hij lijkt nu een tijdje gebruikt.
Het aankoopbewijs en installatie software verstuur je naar jezelf en eventueel Apple Care (voor wie er in geloofd) koop je heel voordelig via diverse powersellers op ebay.
Kopen in de US is verdienen met de huidige koers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

dikke man schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 22:54:
gewoon in de US kopen, de state tax is voor toeristen terug te claimen op het lokale postkantoor en je neemt gewoon een dvd mee met wat documenten, foto's en andere zooi van jezelf, dat zet je op de MacBook; hij lijkt nu een tijdje gebruikt.
Het aankoopbewijs en installatie software verstuur je naar jezelf en eventueel Apple Care (voor wie er in geloofd) koop je heel voordelig via diverse powersellers op ebay.
Kopen in de US is verdienen met de huidige koers!
Nogmaals: aanzetten tot een misdrijf is ook een misdrijf. Als je bewust handelingen verricht om douanerechten en BTW te ontduiken eindig je met een strafblad. Dat houdt in dat je de komende 8-15 jaar het zonder bankrekening, zonder leningen en zonder hypotheek zult moeten stellen en dat je werken bij de overheid sowieso kunt vergeten, en ook raar zult kijken als 'gewone' bedrijven daar voor bepaalde functies een probleem van maken. 'Vergeten' aangifte te doen van je laptop is duur. BTW plus zeker 50%, plus de strafrechtelijke vervolging die volgt uit je ontduiken van de belastingen. Die hoogstwaarschijnlijk zal eindigen in een paar duizend euro boete en het eerder genoemde strafblad. En de douane zoekt gericht naar spullen van Apple bij mensen die uit Amerika komen. Apple kan, aan de hand van het serienummer precies zeggen wanneer, waar en voor welke prijs een laptop verkocht is, dus liegen is volstrekt zinloos.

Laatste punt: denk je dat je van de policy alhier anderen aan mag zetten tot een misdrijf?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Volgens mij is "vergeten" aan te geven bij douane alleen BTW+boete zoals genoemd. Je moet het wel heel bont maken wil je vervolgd worden voor ontduiking (ik denk aan 20 iphones oid, of iets wat duidelijk "niet voor eigen gebruik" is.)

"Lijkt een tijdje gebruikt" lijkt mij een absurd statement. Volgens mij staat er een sticker aan de onderkant met de fabrikatiedatum. Bovendien zijn die douaniers ook niet gek.

Kortom: zelf persoonlijk "smokkelen" is gewoon een gokje. Het blijft illegaal maar levert alleen een boete op, en daarna kun je gaan. (je mag ook je spullen achterlaten, dan is er niets aan de hand)

En ja, aanzetten tot een misdrijf is ook een misdrijf, maar volgens mij valt hier nog te spreken van domheid/naiviteit en een simpele informatie uitwisseling. Hij vraagt ons niet wat voor hem mee te nemen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanuit New York terug werd deze yup gecontroleerd. Mijn MacBook (paar maandjes oud, legaal in Nederland gekocht) kon ik zo weer inpakken, geen enkele vraag over gehad. Kreeg wel vragen over die 8 eigen gebrande en beprinte filmdvd's, konden ze wel eens moeilijk over doen zei die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Modbreak:Zullen we de discussies over hoe je het beste de douane kunt omzeillen achterwege laten? Zoals burne en Niek1616 al aangeven zijn dit soort praktijken illegaal en daarom hier ook niet gewenst. Daarnaast gaat dit topic over de ervaringen met de Intel Mac mini. Discussies over het importeren van goederen passen beter in het Shopping Forum.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
(Beetje OFF-T) Vandaag kabels, verloopjes en toetsenbord muis binnengekomen. Ga (dus) eerst eens testen of OSXBMC bevalt via de MacBook. Als t blijkt te bevallen dan komt er toch een Mini. Wel de zwaardere van de twee denk ik. Maar goed, eerst kijken of t bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Misschien even tussendoor, maar ik heb hier een Mac Mini (1,83GHz Core Duo) staan, maar daar ben ik de adapter van kwijt. Is er toevallig een adres waar ik een vervangende adapter kan kopen, of moet ik rechtstreeks contact opnemen met de support van Apple?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jatmoos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06-2024
cornelixnootje1 schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 22:44:
[...]

- Bonnetje faken is fraude, en een misdrijf wat tot een strafblad leidt als je gepakt wordt.
- Als je eruit gehaald wordt en je hebt geen bon bij je nieuwe laptop ben je SOWIESO de klos. Dus ja, daar doen ze wel moeilijk over. Ze doen moeilijk over alles >175 euro.

Dus voordat je anderen aan een boete of zelfs strafblad helpt: check even je feiten.
Ik hoorde ergens dat ze dit belasting vrije bedrag binnenkort willen verhogen naar 400 euro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
basicbeat schreef op woensdag 16 april 2008 @ 15:26:
[...]

Ik hoorde ergens dat ze dit belasting vrije bedrag binnenkort willen verhogen naar 400 euro ?
http://www.telegraaf.nl/r...axfree_smokkelaars__.html

430 zelfs,vanaf december 2008.

Voor de Mac Mini zeker interessant aangezien die er net binnen valt. Bij een koers van 1,39 (en 1,6 of 1,7 is tzt waarschijnlijker) komt het precies uit: 599/1,39=430 euro

Moet je wel het basic model nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_Br
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-08 21:25
OT: Het is een schande dat men in Nederland vooraanstaat om allerlei Europese regels door de strot te duwen, behalve de regels die niet in hun straatje passen. Zoals de 430 Euro grens om invoerheffing te betalen. In Europa betalen ze al jaren geen belasting over ingevoerde producten onder die 430 Euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Erwin_Br schreef op woensdag 16 april 2008 @ 16:12:
OT: Het is een schande dat men in Nederland vooraanstaat om allerlei Europese regels door de strot te duwen, behalve de regels die niet in hun straatje passen. Zoals de 430 Euro grens om invoerheffing te betalen. In Europa betalen ze al jaren geen belasting over ingevoerde producten onder die 430 Euro!
Nounou, die wet is aangenomen in 2006 en daarna moet hij nog worden geimplementeerd. Ik weet niet hoe lang dat doorgaans duurt. Maar ik kan mij niet voorstellend dat wat jij zegt klopt.

Bovendien zou je dan via een ander EU land binnen kunnen vliegen en heb je nergens last van. Dus ik denk toch dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op woensdag 16 april 2008 @ 14:35:
Misschien even tussendoor, maar ik heb hier een Mac Mini (1,83GHz Core Duo) staan, maar daar ben ik de adapter van kwijt. Is er toevallig een adres waar ik een vervangende adapter kan kopen, of moet ik rechtstreeks contact opnemen met de support van Apple?
Zeer waarschijnlijk te verkrijgen bij elke apple reseller... Was het een G4 dan schijnt dit al een stuk lastiger te zijn dan zomaar even bestellen... Via de support lijn van Apple zou het onder garantie kunnen vallen? Anders heeft het geen zin, betaal je de gewoon de volle mep. Bespaar dan je 0900 telefoontje maar..
Edit: hoe krijg je die baksteen nou kwijtgeraakt??? 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 08:15

DoctorV64

Cosmopoliet

och zolang je het kan betalen en het geld kan missen (dus niet hoeft te lenen imho), is er geen probleem toch? Vorig jaar had ik in 1 maand tijd een MB en een 24" imac gehaald. Ik was na 2 dagen osx al meteen klaar om mijn windowsbakken (definitief) uit te zetten. Sinds 1 week een appletv, met patchstick etc, bevalt me nog niet echt. Streaming met 360 gaat beter, appletv valt steeds weg. Mini komt nu in beeld ;)

[ Voor 0% gewijzigd door DoctorV64 op 17-04-2008 12:46 . Reden: typo ]

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Ja, nee, er is voor mij ook maar één reden om iets te lenen, en dat is als je een huis koopt. De rest moet je kopen van geld dat je hebt, niet van geld dat je niet hebt! Ouderwets misschien maar het houdt je uit (eventuele) problemen en is ook niet zo duur.

Maar ik ben er nog steeds niet uit welke mini ik ga nemen, krijg hier goede adviezen maar ik neig toch altijd naar het topmodel, dan hoef je jezelf niet voor je kop te slaan als hij te licht is, zwaarder kon (toen) niet. Ben op het XBMCforum ook een beetje rond aan het neuzen.

Omdat ik nu alle kabels en toetsenbord en muis al heb heb ik alleen de Mini zelf nog maar nodig en dat is best verleidelijk. :)

Ook de iMac is al in beeld gekomen ter vervanging van mn huidige desktop. Mooier ontwerp, handigere indeling (geen losse kast meer), maar wel aan de dure kant. Moet wel zeggen dat ik op deze machine wel Windows ga draaien dan, om maar één reden: Newsleecher. De beste Usenet-leecher die er is. Maar de iMac is (hoop ik) wel voor (na) de zomer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_Br
cornelixnootje1 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 16:48:
[...]

Nounou, die wet is aangenomen in 2006 en daarna moet hij nog worden geimplementeerd. Ik weet niet hoe lang dat doorgaans duurt. Maar ik kan mij niet voorstellend dat wat jij zegt klopt.

Bovendien zou je dan via een ander EU land binnen kunnen vliegen en heb je nergens last van. Dus ik denk toch dat je het bij het verkeerde eind hebt.
We zitten al in 2008, dus ik vind dat behoorlijk lang duren voor een regel die helemaal niet ingewikkeld is. En dat die wet pas is aangenomen in 2006 zegt niet dat andere Europese landen niet al langer dit tarief hanteren. We worden gewoon uitgeknepen hier.

Vliegen via een Europese luchthaven werkt trouwens niet. Ben vorig jaar van San Francisco naar Madrid gevlogen, en daarna door naar Schiphol, waar men alsnog mijn koffer controleerde. Niet dat er iets in zat, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Erwin_Br schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:40:
[...]

We zitten al in 2008, dus ik vind dat behoorlijk lang duren voor een regel die helemaal niet ingewikkeld is. En dat die wet pas is aangenomen in 2006 zegt niet dat andere Europese landen niet al langer dit tarief hanteren. We worden gewoon uitgeknepen hier.

Vliegen via een Europese luchthaven werkt trouwens niet. Ben vorig jaar van San Francisco naar Madrid gevlogen, en daarna door naar Schiphol, waar men alsnog mijn koffer controleerde. Niet dat er iets in zat, maar toch.
Sommige wetten duren wel 10 jaar om te ratificeren, dus 2 jaar is niet slecht. Tuurlijk kon NL al langer soepeler zijn, of zelfs 4000 euro toe staaan. Maargoed, uitknepen is niet het goede woord. Dat geld komt gewoon weer bij de maatschappij terecht. Heb ik liever dat ze de btw verlagen, daar heeft iedereen tenminste wat aan, niet alleen de mensen met geld voor een ticket naar de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 18:58:
Zeer waarschijnlijk te verkrijgen bij elke apple reseller... Was het een G4 dan schijnt dit al een stuk lastiger te zijn dan zomaar even bestellen... Via de support lijn van Apple zou het onder garantie kunnen vallen? Anders heeft het geen zin, betaal je de gewoon de volle mep. Bespaar dan je 0900 telefoontje maar..
Edit: hoe krijg je die baksteen nou kwijtgeraakt??? 8)7
Al geregeld, ik liep bij de Apple Store in Eindhoven (YouMac) binnen en liep met baksteen weer weg. Eerst bij de Media Markt geweest, daar liepen ze te verkondigen dat je dat ding toch echt bij de support van Apple moet bestellen vanwege diefstalpreventie :? (de Mini's zitten normaal toch met baksteen in een doos.)... Maargoed, al geregeld.

G4 adapters zijn trouwens nog meer dan zat op eBay te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op donderdag 17 april 2008 @ 12:41:
[...]
Eerst bij de Media Markt geweest, daar liepen ze te verkondigen dat je dat ding toch echt bij de support van Apple moet bestellen vanwege diefstalpreventie :? (de Mini's zitten normaal toch met baksteen in een doos)
haha _/-\o_ wat gezwets, die lui.... nou ja, OT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Heb er net toch maar één besteld. Een 2.0 met 2 gig en een 160 gig hdd. Maatwerk duurde wel iets langer maar dan maar meteen een 'full option', mocht ik m willen verkopen gaat dat misschien net iets makkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ik heb gister een nieuwe minimac gehaald (de kleinste versie , 1.86Ghz met 1GB)
Vandaag heb ik voor 35 euro 2GB Corsair Sodimm gekocht en erin geduwd, en het werkt perfecto :)

(thnx Daedalus)

Maar wat een geknommel om dat kreng uit elkaar te krijgen man :D , pics komen later vanavond als ik thuis ben

Maar nu zit ik nog met een logitech tobo , dat ziet natuurlijk niet uit, alleen jammer dat die apple tobos zo duur zijn (maar wel mooi :9 )

Ps leopard loopt wel een stuk soepeler nu met 2GB :)
Stoney3K schreef op donderdag 17 april 2008 @ 12:41:
[...]

Al geregeld, ik liep bij de Apple Store in Eindhoven (YouMac) binnen en liep met baksteen weer weg. Eerst bij de Media Markt geweest, daar liepen ze te verkondigen dat je dat ding toch echt bij de support van Apple moet bestellen vanwege diefstalpreventie :? (de Mini's zitten normaal toch met baksteen in een doos.)... Maargoed, al geregeld.

G4 adapters zijn trouwens nog meer dan zat op eBay te koop.
das toevallig ik heb hem ook bij YouMac gehaald in ehv (heuvelgallerie _/-\o_ )
Dat vrouwtje daaro is echt super behulpzaam, ze liep nog mee naar buiten het winkelcentrum om mij de weg te wijzen naar een inktpatronen boer :)
dat noem ik pas service :D

[ Voor 75% gewijzigd door CrankyGamerOG op 22-04-2008 22:43 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
De Mini gaat vandaag verscheept worden. De TV en receiver zijn al helemaal voorbereidt. HDMI en digitaal liggen er al, muis en toetsenbord ook, nu maar hopen dat t plug en play gaat worden. Meteen OSXBMC erop zetten, paar sources toevoegen en spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk 29 april of 6 mei nieuwe Mini's en iMac. Bron: macrumors.com en http://www.geeksugar.com/1575529.
Bij JohnLewis (grote UK internetshop) is de mini 2,0 GHZ niet meer leverbaar omdat ze niet meer te bestellen zouden zijn bij Apple. Daarnaast is het 6 mei 2008 precies 10 jaar geleden dat Apple de eerste iMac introduceerde. Mooi moment om nu een nieuwe iMac aan te kondigen :-).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2008 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Dammit, dat wordt terugsturen dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Dat zou wel leuk worden, ben nu zover dat ik (zodra ons huis klaar is en er nog geld over is :P) een Mac Mini ga nemen: wennen aan het OS, lekker mee spelen.. en bij "I like" ga ik dan later dat jaar een Macbookje halen. En zoals ik het hier lees en op t web lees is de Mini een zeer prima Media Center, wat misschien ook nog wel een idee is, mocht mijn vriendin er niet aan kunnen wennen o.i.d. An sich zou het leuk zijn dat de nieuwe mini's een forse HD size upgrade krijgen en lekker 4gb ram: dan wordt het pas echt leuk :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is natuurlijk allemaal nog niet definitief dat er dinsdag a.s. of anders 6 mei updates komen maar heel vreemd is het niet als je bedenkt dat de iMac en MacMini alweer bijna 9 maanden geleden voor het laatst een update hebben gehad. Met name het standaard aanwezige interne geheugen van slechts 1GB voor zowel iMac als Mini is echt te weinig. Dit zal na de update 2GB standaard worden. Daarnaast iets snellere processoren van vermoedelijk 2.1 en 2.4 Ghz en een grotere harde schijf. De specs van de twee Mini-modellen zijn daarmee (weer) vergelijkbaar met de specs van de 2 huidige witte Macbooks. Er wordt verder gespeculeerd op een aanpassing van het uiterlijk van de Mini. Hij zou iets platter worden. Dit vergt echter een aanpassing van het moederbord en het is de vraag of Apple zover gaat. Het is wel zo dat je de laatste weken ziet dat andere fabrikanten ook met mini desktops komen zoals Dell en Asus. Dit maakt het waarschijnlijker dat Apple zal blijven investeren in de Mini. Heel vreemd is dat ook niet want veel mensen willen geen grote desktop meer in huis maar wel een groot scherm. De combinatie mini pc of MacMini met een groot los scherm is dan de beste optie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2008 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de Fnac in Spanje (www.fnac.es) gaan de iMacs in de aanbieding. 50 euro eraf met gratis draadloos toetsenbord en muis. Wellicht om nu al van de voorraad oude modellen af te komen? Goede hoop dus voor een update komende week of weken (ook voor de Mini).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2008 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
De Mini is binnen en aangesloten en alles werk. Er werkt eigenlijk te veel! Ik heb wel een hele rumoerige Mini, de ventilator draait HARD, is dat normaal? Ik dacht namelijk de de Mini;s zo goed als stil waren maar als dit t geluid is wat ik moet verwachten gaat ie toch terug, mn XBOX maakt minder herrie...

[ Voor 6% gewijzigd door dezeppo op 26-04-2008 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11-2022
Lijkt mij dat er iets niet goed is met jouw mini. Mijn mini is niet hoorbaar vaneen afstandje. Alleen bij zeer intensief gebruik kan ik als ik goed luister een fan horen. Dit dan alleen als ik dicht bij de mini sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Laatst online: 04-09 15:04
Arro schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 09:51:
[...]

Lijkt mij dat er iets niet goed is met jouw mini. Mijn mini is niet hoorbaar vaneen afstandje. Alleen bij zeer intensief gebruik kan ik als ik goed luister een fan horen. Dit dan alleen als ik dicht bij de mini sta.
Inderdaad,

Ik slaap met mijn hoofd 1 meter van mijn MacMini en soms laat ik hem per ongeluk aan staan snachts en dan merk ik het niet eens.

De fan hoort maar zelden aan te staan en ook al staat deze aan, dan is het geluid niet meer dan een zoefje.

Als ik jou was zou ik inderdaad terug gaan met je MacMini en reparatie/een nieuwe vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Heb ook ergens anders een beetje rondgelezen en ga als ik straks thuis ben eerst eens de SMC restetten, kijken wat dat doet. Anders gaat ie inderdaad gewoon terug. Maar eerst maar s even zien of er geen leerfunctie in zit. De Mini draait in een ruimte waar het ongeveer 20 C is dus dat is in ieder geval goed, staat langs alle kanten vrij ook. De fan gaat aan, gaat op volle toeren, blijft dat even doen, dan zachter en dan uit, dat is een beetje wat gebeurt.

Net Apple aan de telefoon gehad en de dame zei me dat er een aantal stappen zijn die we kunnen doorlopen, gaan we dus vanmiddag even doen! :) hopen dat ik dan ne stille heb!

[ Voor 16% gewijzigd door dezeppo op 26-04-2008 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:29

KrL

Foto foto..

dezeppo schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 10:35:
Net Apple aan de telefoon gehad en de dame zei me dat er een aantal stappen zijn die we kunnen doorlopen, gaan we dus vanmiddag even doen! :) hopen dat ik dan ne stille heb!
Zou je kunnen vertellen wat jullie zoal hebben doorlopen ? Mijne is af en toe ook wel eens rumoerig.. Twijfel of het de fan of de HD is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
KrL schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 22:47:
[...]

Zou je kunnen vertellen wat jullie zoal hebben doorlopen ? Mijne is af en toe ook wel eens rumoerig.. Twijfel of het de fan of de HD is..
Daar ben ik ook benieuwd naar. Mijn Mini is namelijk ook altijd lawaaierig. Maar ik wil hem niet wegbrengen, want dan heb ik geen pc meer tot mijn beschikking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harm schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 22:49:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar. Mijn Mini is namelijk ook altijd lawaaierig. Maar ik wil hem niet wegbrengen, want dan heb ik geen pc meer tot mijn beschikking...
Welke mini heb je? De G4 schijnt toch iets meer luidruchtiger te zijn dan de intel mini's en dan de C2D zou ook weer stiller zijn dan de CD (Steve werd ergens gequote hierover kan de bron niet meer vinden)...
Als je de harde schijf hebt vervangen door een die meer herrie maakt of die meer warmte produceert dan moet de fan ook harder draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dezeppo schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 10:35:
Heb ook ergens anders een beetje rondgelezen en ga als ik straks thuis ben eerst eens de SMC restetten, kijken wat dat doet. Anders gaat ie inderdaad gewoon terug. Maar eerst maar s even zien of er geen leerfunctie in zit. De Mini draait in een ruimte waar het ongeveer 20 C is dus dat is in ieder geval goed, staat langs alle kanten vrij ook. De fan gaat aan, gaat op volle toeren, blijft dat even doen, dan zachter en dan uit, dat is een beetje wat gebeurt.

Misschien per ongeluk de power knop ingeduwd gehouden terwijl je de stekker of voeding aansloot van de mini? (zal wel niet aangezien je schrijft dat de fan daarna zachter wordt) Dat had ik gedaan dankzij een handleiding van een SMC reset van een G4 versie te lezen }:O , die fout heb ik vervolgens weer opgelost met een PRAM reset:
-Haal de stekker/voeding ongeveer een halve minuut uit de mini.
-Shut down the computer.
-Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in the next step but one.
-Turn on the computer.
-Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
-Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
-Release the keys.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2008 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat er volgende week of de week daarna nieuwe iMacs komen lijkt steeds waarschijnlijker:
http://www.appleinsider.c...sign_rumor_3gs_d_day.html

Ook andere sites melden dat de huidige iMacs nog maar beperkt op voorraad zijn. De voorraden iMacs die Apple nog zou hebben schijnen verder met extra korting te worden aangeboden aan resellers. Laten we hopen dat ook de Mini een update krijgt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2008 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeovee
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:30
Net een spiksplinternieuwe Mac Mini binnen, alleen geeft ie geen geluid uit de audio jack. Bij systeem info staat er dan ook "geen ingebouwde audio" en bij harder en zachter zetten verschijnt een "verbods" tekentje onder de volume bar.
Het betreft een mac 2Ghz, 2 Gb intern, 120Gb HD, Mighty Mouse, Wireless Keyboard. De Mac Mini is aangesloten op een Philips 32pf9731d_10 via HDMI.
Graag tips en advies want geen geluid uit de Mini is niet leuk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

jeeovee schreef op zondag 27 april 2008 @ 09:28:
Net een spiksplinternieuwe Mac Mini binnen, alleen geeft ie geen geluid uit de audio jack. Bij systeem info staat er dan ook "geen ingebouwde audio" en bij harder en zachter zetten verschijnt een "verbods" tekentje onder de volume bar.
Het betreft een mac 2Ghz, 2 Gb intern, 120Gb HD, Mighty Mouse, Wireless Keyboard. De Mac Mini is aangesloten op een Philips 32pf9731d_10 via HDMI.
heb je hem wel op de juiste jack ? de meest rechtse (als je recht op de achterkant kijkt) moet je hebben
de linkse is optical uit (heb je wellicht je sound op optical uit staan ? )

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is nu vrijwel zeker dat er de komende week nieuwe iMacs komen. Resellers kunnen nieuwe iMac bestelnummers zien in het bestelsysteem....echter...geen nieuwe bestelnummers voor Mini's :'( . Het verhaal gaat dat Apple de Mini ook een redesign (kleiner) wil geven en daarom een update langer op zich laat wachten. We weten het vermoedelijk a.s. dinsdag. Bron: macrumors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeovee
Ja de kabel zit in de juiste jack, er valt simpel weg niets te selecteren bij audio apparaten, alles is greyed-out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Heeft er toevallig iemand trouwens een DVI naar TV-Out (Svideo/RCA) adapter, en kan mij vertellen hoe de pennen bedraad zijn?

Composiet en Y/C video zijn signalen die over coaxiaal horen te gaan, dus ik vermoed dat het videosignaal dan over één of twee van de RGB signaalpennen (op de DVI-I plug) heen gaat. Misschien dat het mogelijk is om zelf een DVI-RCA pigtail in elkaar te klussen.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 27-04-2008 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op zondag 27 april 2008 @ 15:07:
Heeft er toevallig iemand trouwens een DVI naar TV-Out (Svideo/RCA) adapter, en kan mij vertellen hoe de pennen bedraad zijn?

Composiet en Y/C video zijn signalen die over coaxiaal horen te gaan, dus ik vermoed dat het videosignaal dan over één of twee van de RGB signaalpennen (op de DVI-I plug) heen gaat. Misschien dat het mogelijk is om zelf een DVI-RCA pigtail in elkaar te klussen.
Ik heb er één, maar wat wil je precies weten. En moet ik die adapter dan open maken?
Voor die 2 tientjes wil je zelf gaan prutsen met draadjes??? 8)7
Volgens mij gaat het overigens niet zo simpel; als ik de adapter in windows via Bootcamp gebruik werkt het voor geen meter. Geen beeld, niet te configureren. Zelfs als ik de kabel aansluit alvorens het opstarten... Het lijkt wel alsof er 'communicatie' is tussen OSX en een mogelijk chipje in die adapter zodra het aangesloten is. Het werkt altijd meteen, zonder verdere configuratie: resolutie instellen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeeovee schreef op zondag 27 april 2008 @ 09:28:
Probeer je hardware eens te testen met de OSX installatie dvd (bij opstarten D ingeduwd houden)
Beter nog: als ie net nieuw is gewoon Apple bellen, kost je alleen telefoon kosten. Zij kunnen je op afstand advies geven, lukt het niet, mag moet je 'm opsturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeovee
Hardware test inmiddels ook gedaan deze vindt geen fouten, terugzetten naar 44100 Hz gaat ook niet omdat er niks zichtbaar is bij de audio/midi settings. Morgen maar even langs iCentre in H'lem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 17:45:
[...]

Ik heb er één, maar wat wil je precies weten. En moet ik die adapter dan open maken?
Voor die 2 tientjes wil je zelf gaan prutsen met draadjes??? 8)7
Volgens mij gaat het overigens niet zo simpel; als ik de adapter in windows via Bootcamp gebruik werkt het voor geen meter. Geen beeld, niet te configureren. Zelfs als ik de kabel aansluit alvorens het opstarten... Het lijkt wel alsof er 'communicatie' is tussen OSX en een mogelijk chipje in die adapter zodra het aangesloten is. Het werkt altijd meteen, zonder verdere configuratie: resolutie instellen e.d.
"die twee tientjes" is wel even meer dan 40 gulden, hou daar even rekening mee. En de adapter zelf is niet veel meer dan een paar draadjes en een DVI plug in een fancy doosje. Plus, je hebt goed kans dat een zelfgebouwde adapter ook op andere machines met de GMA900/GMA950 werkt (zoals de Asus eeePC), de TV-out staat immers wel mooi gedocumenteerd in de datasheet van Intel :)...

Onder Windows werkt de TV-out geloof ik alleen met de drivers van de Intel website, niet met de Boot Camp drivers. Heb ik wel een tijd werkend gehad, maar ik draai nu weer OSX en geen zin om het nu uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Stoney3K schreef op zondag 27 april 2008 @ 21:34:
"die twee tientjes" is wel even meer dan 40 gulden, hou daar even rekening mee.
Ik heb nog nooit een losse DVI connecter in de winkel zien liggen, en Farnell heeft enkel chassisdelen in de prijslijst staan. Kun je natuurlijk een DVI-kabel van een tientje kopen en die vandaliseren, maar zitten daar de juiste pennen in bedraad? Dan ben je al halverwege de prijs van gewoon kopen, en misschien is het een foute gok.

Je weet dat je ooit voor 40 guldens een Fries volbloed hengst kocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jahaa... en die 40 guldens zijn nog altijd wel een heleboel yen. Ahum. Wie koopt er uberhaupt een mac als je goedkoop wilt computeren?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2008 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
burne schreef op zondag 27 april 2008 @ 22:08:
[...]

Ik heb nog nooit een losse DVI connecter in de winkel zien liggen, en Farnell heeft enkel chassisdelen in de prijslijst staan. Kun je natuurlijk een DVI-kabel van een tientje kopen en die vandaliseren, maar zitten daar de juiste pennen in bedraad? Dan ben je al halverwege de prijs van gewoon kopen, en misschien is het een foute gok.

Je weet dat je ooit voor 40 guldens een Fries volbloed hengst kocht?
Ja, hoeveel Roebel is dat eigenlijk? Kent iemand anders nog zo'n archaische munt? :+
Sorry, maar dat omrekenen naar guldens mag nou toch eindelijk wel eens afgelopen zijn... Salaris,rekeningen, alles komt in euros, hoe zet de guldenprijs tegenwoordig een argument kracht bij? Weet iemand uperhaupt nog guldenprijzen gecorrigeerd voor inflatie sinds 2001 voor bepaalde producten om te kunnen vergelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 22:57:
-Haal de stekker/voeding ongeveer een halve minuut uit de mini.
-Shut down the computer.
-Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in the next step but one.
-Turn on the computer.
-Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
-Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
-Release the keys.
Met het gevaar nu een domme vraag te stellen :P , stap 1 is de stekker uit de Mini te trekken. Als ik dat doe is de Mini al uit en dus heeft een 'shut down' weinig zin meer. Hoe moet ik die stappen nu lezen? Want de laatste keer dat ik een pram-reset probeerde te doen waren de stappen ook al zo onduidelijk dat ik ze niet snapte... iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Harm schreef op zondag 27 april 2008 @ 23:37:
Hoe moet ik die stappen nu lezen?
Als slordig knip-en-plak werk.
Want de laatste keer dat ik een pram-reset probeerde te doen waren de stappen ook al zo onduidelijk dat ik ze niet snapte... iemand?
1: zet je mini uit (en dus niet in sleep of standby).

2: zet je mini aan, en druk zo snel mogelijk Command-Option-P-R in. Je hebt ongeveer een halve seconde, dus een derde hand of lenige tenen helpt.

3: Je hoort de gong. Hou Command-Option-P-R gewoon ingedrukt. Het scherm wordt na een seconde of 5-15 weer zwart en je hoort nogmaals de gong. Laat de knoppen los.

klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeovee
jeeovee schreef op zondag 27 april 2008 @ 19:57:
Hardware test inmiddels ook gedaan deze vindt geen fouten, terugzetten naar 44100 Hz gaat ook niet omdat er niks zichtbaar is bij de audio/midi settings. Morgen maar even langs iCentre in H'lem.
Inmiddels langsgeweest en het was een losse kabel die niet was teruggezet na toevoegen van extra geheugen. Ik weer helemaal happy :*) ennuh, de mensen van iCentre H'lem bedankt voor de service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Net als hierboven staat moest ik ook de SMC resetten. Ben er wel achter gekomen dat als ie video aan t spelen is in XBMC alles lekker stil is. Pas als ik flash laad op een www pagina of zo gaat ie blazen, maar t meeste wat ik ermee doe is video spelen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-08 19:38
Helaas geen update van de mini wel van de Imac, nou ja dan maar hopen op de volgende update ronde van apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
Inderdaad, geen nieuwe Mini's:

http://www.apple.com/pr/library/2008/04/28imac.html

Wel goedkoper, als ik het goed heb, beginnen nu met 999:

http://store.apple.com/Ap...home/shop_mac/family/imac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 07:26

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

nadd schreef op maandag 28 april 2008 @ 14:45:
Helaas geen update van de mini wel van de Imac, nou ja dan maar hopen op de volgende update ronde van apple.
zou dat juni worden?!

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
nadd schreef op maandag 28 april 2008 @ 14:45:
Wel een prijsverlaging. De goedkoopste kost nu 499 euro. De duurdere is 779 euro (was al zo dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pxa270
  • Laatst online: 05-06 15:56
De duurdere is verlaagd naar 699.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wow, wat een prijsverlaging! (check vooral de Apple link via Surfspot als je die hebt, dan wordt het helemaal goedkoop: 429 voor de 1,83C2D), wie nu nog >250 durft te vragen voor een 2e hands G4.... Vreemd, dat prijsverschil tussen de goedkope en de duurdere is nu maar liefst 200,-, daarvoor 180,- en daarvoor volgens mij ook 200 (1,5CS en de 1,66CD) Niet dat het er iets toe doet, maar ja.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2008 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat Apple nog altijd combo-drives verkoopt. Volgens mij is het prijsverschil met een DVDRdrive hooguit 5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cornelixnootje1 schreef op maandag 28 april 2008 @ 18:03:
Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat Apple nog altijd combo-drives verkoopt. Volgens mij is het prijsverschil met een DVDRdrive hooguit 5 euro.
Klopt inderdaad. Vermoedelijk om de verschillen met de duurdere Mini te benadrukken. Bij de Macbooks zie je iets soortgelijks. Het verschil tussen de duurste (de zwarte) en de middelste (een witte) is 200 euro maar daarvoor krijg je alleen een andere kleur (zwart dus) en 50GB meer harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze prijsverlaging geeft denk ik aan dat we de komende weken of misschien wel eerder maanden geen update van de Mini hoeven te verwachten. Als een update aanstaande zou zijn had Apple de prijzen nu niet verlaagd. Tenminste, dat hebben ze bij andere updates in het verleden ook niet gedaan. Dus eerder dan juni zal het vast niet worden, later dan augustus vermoedelijk ook niet. Misschien dan niet alleen een update maar ook een nieuw uiterlijk voor de Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in de USA kost ie nog steeds $599 het instapmodel. Netjes van Apple dat ze de daling van de US$ doorgeven aan de european customers. Microsoft doet dat bijvoorbeeld niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2008 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:39:
in de USA kost ie nog steeds $599 het instapmodel. Netjes van Apple dat ze de daling van de US$ doorgeven aan de european customers. Microsoft doet dat bijvoorbeeld niet.
Microsoft is geen hardware fabrikant. Dus niet echt heel vergelijkbaar.

In de VS zijn de prijzen ex tax, in NL incl tax, dus dat maakt het verschil weer wat kleiner.

En buiten dat is veel software <175 euro en dus belastingvrij te importeren. (Vanaf december zelfs <430 euro, dus dan kun je ook de mini importeren!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 18:12:
Deze prijsverlaging geeft denk ik aan dat we de komende weken of misschien wel eerder maanden geen update van de Mini hoeven te verwachten. Als een update aanstaande zou zijn had Apple de prijzen nu niet verlaagd.
Prijsverlaging is een administratief klusje. Dat kost ze weinig moeite.

Ik denk juist dat de prijsverlaging een vernieuwing aankondigt: ze verkopen nog steeds de langzame processoren en upgraden de systemen niet. De hoge prijs wordt niet meer gepikt, dus gaat deze omlaag. Ik denk dat we een hele nieuwe serie kunnen verwachten, nieuw design en nieuwe hardware. De gespeculeerde 'MacNano' of wellicht een geintegreerde AppleTV/MacMini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 18:12:
Deze prijsverlaging geeft denk ik aan dat we de komende weken of misschien wel eerder maanden geen update van de Mini hoeven te verwachten.
Ik heb begrepen dat Intel inmiddels al gestopt is met het maken van de napa chipset en merom cpu's. Ze maken alleen nog maar de santa rosa en penryn. Dus Apple zal binnenkort wel moeten kiezen: Of een nieuwe mini, of helemaal stoppen. Aan de andere kant heb ik een beetje het idee dat ze de mini gebruiken om oude restjes op te maken. Maar die moeten toch ook wel eens op raken?

Ik hoop dat ze binnenkort eindelijk een santa rosa mini uitbrengen. Juist de mini zou hier enorm van profiteren door de geïntegreerde graphics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cornelixnootje1 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 01:33:
[...]

Prijsverlaging is een administratief klusje. Dat kost ze weinig moeite.

Ik denk juist dat de prijsverlaging een vernieuwing aankondigt: ze verkopen nog steeds de langzame processoren en upgraden de systemen niet. De hoge prijs wordt niet meer gepikt, dus gaat deze omlaag. Ik denk dat we een hele nieuwe serie kunnen verwachten, nieuw design en nieuwe hardware. De gespeculeerde 'MacNano' of wellicht een geintegreerde AppleTV/MacMini.
Ben het met je eens dat een update of zelfs restyle niet heel ver weg meer is maar toch vermoed ik dat het niet de komende weken wordt. Apple plant vernieuwingen al maanden van te voren in en stemt daar ook de productie op af van modellen die worden vervangen. Op de releasedatum van een update moet de oude voorraad beperkt zijn. Als een vernieuwing daarmee de komende weken al zou plaatsvinden volgens planning zouden de voorraaden Mini's nu bijna op zijn en dan heeft een prijsverlaging niet zo veel zin. Ik gok dus op juni of later. Maar als ik het mis heb en het wordt toch mei heb ik daar geen enkel probleem mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_Br
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:39:
Grappig dat je dat zegt, want ik heb me gisteravond nog lopen opwinden over het feit dat iWork 79 Euro kost, en in Amerika 79 Dollar. Hoezo prijscorrectie? Dat wordt dus eBay... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Erwin_Br schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 10:16:
[...]

Grappig dat je dat zegt, want ik heb me gisteravond nog lopen opwinden over het feit dat iWork 79 Euro kost, en in Amerika 79 Dollar. Hoezo prijscorrectie? Dat wordt dus eBay... :(
79/1,6=49
49*1,09(staats+fed taxes)=54

is het verschil nog 79-54=25 euro. En dan moet je daar nog de verzendkosten afhalen. Is je het dan de extra wachttijd nog altijd waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 09:33:
[...]

Ben het met je eens dat een update of zelfs restyle niet heel ver weg meer is maar toch vermoed ik dat het niet de komende weken wordt. Apple plant vernieuwingen al maanden van te voren in en stemt daar ook de productie op af van modellen die worden vervangen. Op de releasedatum van een update moet de oude voorraad beperkt zijn. Als een vernieuwing daarmee de komende weken al zou plaatsvinden volgens planning zouden de voorraaden Mini's nu bijna op zijn en dan heeft een prijsverlaging niet zo veel zin. Ik gok dus op juni of later. Maar als ik het mis heb en het wordt toch mei heb ik daar geen enkel probleem mee :)
Dat kan wel kloppen, maar vergeet niet dat de productiekosten van een Mini vast niet veel hoger zijn dan 200 dollar. Dus zelfs als ze ze straks tegen dumpprijzen gaan slijten is dat geen probleem voor Apple inc.

Ik denk maw niet dat Apple zich heel erg druk maakt over de voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cornelixnootje1 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 12:41:
[...]

Dat kan wel kloppen, maar vergeet niet dat de productiekosten van een Mini vast niet veel hoger zijn dan 200 dollar. Dus zelfs als ze ze straks tegen dumpprijzen gaan slijten is dat geen probleem voor Apple inc.

Ik denk maw niet dat Apple zich heel erg druk maakt over de voorraad.
Ik hoop dat je gelijk hebt en een update aanstaande is. Heb ook een MBP dus heel dringend is het niet voor mij maar een MacMini erbij is nooit weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 22:41:
Mogelijk 29 april of 6 mei nieuwe Mini's en iMac. Bron: macrumors.com en http://www.geeksugar.com/1575529.
Bij JohnLewis (grote UK internetshop) is de mini 2,0 GHZ niet meer leverbaar omdat ze niet meer te bestellen zouden zijn bij Apple. Daarnaast is het 6 mei 2008 precies 10 jaar geleden dat Apple de eerste iMac introduceerde. Mooi moment om nu een nieuwe iMac aan te kondigen :-).
Helazemundo! Toch jammer....
Pagina: 1 ... 7 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.