[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 15 Laatste
Acties:
  • 107.209 views sinds 30-01-2008

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

torp schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 08:36:
Wat mij betreft een lelijk ding en waarschijnlijk ook gevoelig voor krassen. Jammer dat hij zo duur is, dat zal Apple niet stimuleren om de prijs van de Mac Mini te laten zakken, terwijl dat juist zo goed zou zijn (voor ons en volgens mij ook voor Apple). :(
Je krijgt een hele complete machine (natuurlijk met z''n beperkingen) voor nog geen 600 euro, denk niet dat deze lage prijs een beperking is voor de verkoop van Apple.

Is het iemand trouwens gelukt om de AB onder media portal (op Windows XP) aan de praat te krijgen ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 23:03:
Kijk, dit geeft maar weer eens aan hoe goed de Mac Mini is. Instapmodel Mac Mini kost $599. Dit is wat concurrent ASUS er van maakt. De ASUS Nova P22: 1GB of RAM, 1.86GHz Core 2 Duo processor, and 256MB (shared) Intel GMA 3000 integrated graphics,
Hm ik vind het best een mooi ding eigenlijk (voor een pc), en ook snellere/betere Grafische kaart dan de huidige mini.
Er is ook een retro kleuren - versie. :>
...Toch kan ik een leven zonder OS X niet echt meer voorstellen...

sorry dit is off-topic

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 20:57 ]

Verwijderd

lier schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 10:39:
[...]

Je krijgt een hele complete machine (natuurlijk met z''n beperkingen) voor nog geen 600 euro, denk niet dat deze lage prijs een beperking is voor de verkoop van Apple.

Is het iemand trouwens gelukt om de AB onder media portal (op Windows XP) aan de praat te krijgen ?
Je weet dat er al een OSX versie van XBMC voor de Mac Mini is die binnenkort alle XP Media Centers overbodig maakt? De volgende release gebruikt de remote en er is een Frontrow skin, dus het is helemaal Apple :)
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 16:44:
[...]

[small]Hm ik vind het best een mooi ding eigenlijk (voor een pc), en ook snellere/betere Grafische kaart dan de huidige mini.
Er is ook een retro kleuren - versie. :>
Er is toch niks mis mee om het over imitatie mini's te hebben in een Mac Mini topic? Geeft maar weer eens aan hoe goed het origineel is!
http://www.macminicolo.net/aopenimages/sidebysidel.jpg
http://img247.imageshack....susiemensesprimoq5oy4.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 21:41 ]

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 23:16
Jeetje, wat is het een kreng om voor de eerste keer open te breken. Op de diverse filmpjes leek het nog zo makkelijk maar ik moest een paar keer rond gaan eer ie goed los kwam. Wel helaas de eerste keer uitgeschoten met wat kleine krasjes op de zijkant tot gevolg. Heb het proces nog een paar keer voorzichtig herhaald om wat meer feeling en ervaring te krijgen met dat openbreken. Het bleef gelukkig bij die ene uitschieter en de krasjes zijn nauwelijks zichtbaar. Dat met dat scheermesje werkt wel prettig om meer ruimte te krijgen voor een plamuurmes.

Afijn, nieuwe 7200 rpm Seagate schijf erin en met Time Machine de boel teruggezet. De schijf voelt wel sneller in vergelijking tot een 5400 rpm schijf maar hij maakt ook meer lawaai; idle meer geruis en een hoge toon en bij lezen en schrijven is het geratel wat duidelijker hoorbaar. De fan draait ook wat sneller vanwege de hogere temperatuur van de schijf. Ik ben er nog niet over uit (ben erg kritisch qua geluid) en misschien vervang ik em toch door een grotere 5400 rpm schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Kapitein Prozac schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 23:54:
Ik ben er nog niet over uit (ben erg kritisch qua geluid) en misschien vervang ik em toch door een grotere 5400 rpm schijf.
Je kunt er ook een veel stillere Western Digital of Samsung HDD inzetten.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:58
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 21:35:
Er is toch niks mis mee om het over imitatie mini's te hebben in een Mac Mini topic? Geeft maar weer eens aan hoe goed het origineel is!
http://www.macminicolo.net/aopenimages/sidebysidel.jpg
http://img247.imageshack....susiemensesprimoq5oy4.jpg
Helemaal mee eens, zoals een welbekend gezegde bij stelletjes: "kijken mag"

Dit is de aopen minipc.
http://www.pchs.it/Immagini/aopen_minipc_7.jpg
http://www.coreduonews.co...ntre%20Mini%20Edition.jpg
http://www.zinside.com/images/23311.jpg

op zich een mooi apparaat, maar kan wat mij betreft niet meten met een mac mini. zeker als je ziet dat er een externe antenne op moet voor wireless. maar als ik onderstaand plaatje bekijk moet ik toch zeggen, yummie, i want one :9

http://images.tomshardwar...06/aopen-minipc-model.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kapitein Prozac schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 23:54:
...
Afijn, nieuwe 7200 rpm Seagate schijf erin en met Time Machine de boel teruggezet. De schijf voelt wel sneller in vergelijking tot een 5400 rpm schijf maar hij maakt ook meer lawaai; idle meer geruis en een hoge toon en bij lezen en schrijven is het geratel wat duidelijker hoorbaar. De fan draait ook wat sneller vanwege de hogere temperatuur van de schijf. Ik ben er nog niet over uit (ben erg kritisch qua geluid) en misschien vervang ik em toch door een grotere 5400 rpm schijf.
hm daar was ik dus bang voor, jammer. Hoe warm wordt de schijf precies? De temperatuur van mijn huidige schijf (Hitachi HTS541680J9SA00, standaard) ligt meestal tussen de 38C en de 45C ('ambient air' meestal 5 graden hoger dan dat)
Hoor je de fan ook echt - is het ook echt hinderlijk? Als ik de fan handmatig hoger zet, 'hoor'* ik hem pas boven de 2500rpm (standaard 1500rpm) mijn beeldscherm maakt meer herrie :P
*Edit: hoorbaar is tenslotte subjectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
M'n Seagate 7200.2 wordt 49C bij normaal gebruik. Het hoogste wat ik gezien heb is 53C. Daar waar de fan met de Seagate 5400.2 zo tussen de 1500-1700 rpm schommelde, zit het nu met de 7200.2 tussen de 1800-2000 rpm. In mijn geval hoor ik de fan vanaf 1900-2000 rpm al maar in jouw geval zal de fan dus nog niet te horen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt voor het posten van je ervaring iig. dat beetje extra warmte zorgt dus toch voor akoestische problemen, jammer. En het is nog niet eens zomer... ik denk dat ik concludeer voor mezelf dat ik met een upgrade beter af ben met een 5400rpm schijf :|

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2008 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Ik ben sterk aan het overwegen om een mini als Webserver te gaan gebruiken maar dan icm met een Linux client. Is dit goed te doen en nog belangrijker erop te mikken? Ook vraag ik me af of ik zelf het geheugen en de HD kan uitbreiden van de mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

DaannO schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 00:37:
Ik ben sterk aan het overwegen om een mini als Webserver te gaan gebruiken maar dan icm met een Linux client. Is dit goed te doen en nog belangrijker erop te mikken?
Dat is goed te doen. Gewoon de cd van je distro erin en gaan.
Ook vraag ik me af of ik zelf het geheugen en de HD kan uitbreiden van de mini?
Heb je enige moeite gedaan of wat? Kijk eens 1 post boven je..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 21:41:
ik denk dat ik concludeer voor mezelf dat ik met een upgrade beter af ben met een 5400rpm schijf :|
Toch is dat niet per definitie zo. Ik raad je aan om voordat je een andere harde schijf koopt, eerst van een aantal types te onderzoeken hoeveel lawaai ze volgens de fabrikant maken en hoe dat wordt ervaren door gebruikers van die harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37
Vandaag bij twee mediamarkten geweest en bij beide zijn de Mac mini's helemaal uitverkocht. Dan maar over twee maanden in New York kopen!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• js303
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-06 10:17
Biggg schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:29:
Ik heb net mijn geheugen geupgrade in mijn mini naar 2 GB. Ging van een leien dakje.
Goede tip is om eerst alleen het mesje van een stanleymes in je mini te drukken, zo kan je makkelijk ruimte maken voor je plamuurmes.
Hoi ben van plan een Macmini als htpc aan te schaffen, en wil zelf 2gb erin gaan zetten. Welk mertk+type geheugen heb je precies erin gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
js303 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 19:06:
[...]

Hoi ben van plan een Macmini als htpc aan te schaffen, en wil zelf 2gb erin gaan zetten. Welk mertk+type geheugen heb je precies erin gezet?
Ik heb er 2 reepjes van 1 Gb DDR2 PC2-5300 so-dimm ingezet, gekocht bij macstuff.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

js303 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 19:06:
[...]
Apple gebruikt zelf de merken Hynix, Samsung en nog een merk (Micron?) Maar de mini slikt ook gewoon geheugen van andere merken zoals Kingston, het maakt niet zoveel uit. Het type is in bovenstaande post al genoemd.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2008 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_Br
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-08 21:25
Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2008 @ 09:40:
[...]

Apple gebruikt zelf de merken Hynix, Samsung en nog een merk (Micron?) Maar de mini slikt ook gewoon geheugen van andere merken zoals Kingston, het maakt niet zoveel uit. Het type is in bovenstaande post al genoemd.
In mijn mini zat geheugen van "NANYA". Althans, dat is de naam die op de sticker stond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:02
Ik ga vandaag bij interngeheugen.com 2 reepjes 1gb bestellen voor mijn mac mini. En vrijdag ga ik ze laten inbouwen (ik werk bij een apple premium reseller dus een collega doet het gratis).

Ik vind het eigenlijk wel een beetje jammer dat er niet meer dan 2gb in kan. Is de snelheidswinst het waard eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
ECiftci schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:30:
Ik ga vandaag bij interngeheugen.com 2 reepjes 1gb bestellen voor mijn mac mini. En vrijdag ga ik ze laten inbouwen (ik werk bij een apple premium reseller dus een collega doet het gratis).

Ik vind het eigenlijk wel een beetje jammer dat er niet meer dan 2gb in kan. Is de snelheidswinst het waard eigenlijk?
dat ligt eraan waarvoor je je mac gebruikt. als je alleen af en toe safari gebruikt en je mail bekijkt zal je niet veel snelheidswinst merken. bij de wat meer geheugen slurpende programma's wordt het verschil pas duidelijk, normaal remmen die je mac af, maar nu blijft hij snel.

kijk ook eens bij de activiteitenweergave, bij mij ziet dat er na de upgrade uit als op onderstaand plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/1381/afbeelding1hr2.png
hij gebruikt dus meer dan 1gb actief geheugen.
als ik dus geen 2gb had, maar 1, dan had mijn mac moeten swappen bij het wisselen van programma's (of misschien zelfs in hetzelfde programma), nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Dit is mijn mac mini:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjeuploaden.nl/uploads/e49caf23ef397e4b1b9bfbc5e85b7ea2-mac.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 15:38
Er is een aanbieding op 1dayfly.nl voor 2GB PC5300 geheugen, 36,50 inclusief btw en verzendkosten. Ik heb zojuist een reepje besteld voor mijn mini *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Gaat dat wel. 1x2 gb ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Gaat best, maar je levert best in op performance, en ik kan het dus echt afraden. Een C2D lust wel wat geheugenbandbreedte. En als je af en toe nog wilt gamen nek je hiermee ook je GMA950 totaal.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
En 2x2 gb in een C2D gaat niet, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
ECiftci schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:38:
En 2x2 gb in een C2D gaat niet, of wel?
Voor zover ik weet wel, maar dan kan hij maar 3 van de 4GB alloceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
--MeAngry-- schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:37:
Gaat best, maar je levert best in op performance, en ik kan het dus echt afraden. Een C2D lust wel wat geheugenbandbreedte. En als je af en toe nog wilt gamen nek je hiermee ook je GMA950 totaal.
Zoveel performance verlies zal dat niet opleveren toch? Ik zit nu continu te swappen door te weinig geheugen, das pas een performance bottleneck. Ik haal er straks een 512 reepje uit en doe er de 2GB bij, heb ik 2,5 GB geheugen. Bye bye swappen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het is niet gigantisch nee, maar als het om grafische performance gaat lever je behoorlijk wat in. (Hoewel de grafische performance met 512MB ook al goed ruk is. :P)
Maar met 2x 1GB of 2x 2GB ben je altijd beter af, ook al kun je maar 3GB gebruiken. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Ik ben uiteindelijk voor 1gb + 2gb gegaan. Ik geloof niet zo dat dat snelheidsverlies gaat opleveren tegenover 2x2 gb. Wat is een benchmark programma voor mac os X. Dan ga ik hem ik voor en na de update proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 00:11:
[...]

Je kunt er ook een veel stillere Western Digital of Samsung HDD inzetten.
hmm.. interessant, welke WD of Samsung HDD's bedoel je dan precies? Weet je welke dan echt stil zijn? De meeste fabrikanten adverteren nl. met het predikaat stil. Volgens mij komt de stilte van de mac mini uberhaupt al snel in het geding bij elke 7200rpm schijf, aangezien er meer warmte ontwikkeling is, waardoor de fan weer harder blaast/zoemt en je dus aan meer geluid hebt, enerzijds de HDD (als je pech hebt en de schijf blijkt toch niet zo stil te zijn als je dacht) en anderzijds de fan van de mac mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

-- nevermind -- open er een apart topic voor

[ Voor 89% gewijzigd door Red op 29-02-2008 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Heb er weer een 5400 rpm schijf in gedaan ipv de 7200 rpm schijf. Performance best merkbaar omlaag maar de stilte is oorverdovend in vergelijking tot de 7200 rpm schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 16:47:
hmm.. interessant, welke WD of Samsung HDD's bedoel je dan precies? Weet je welke dan echt stil zijn? De meeste fabrikanten adverteren nl. met het predikaat stil. Volgens mij komt de stilte van de mac mini uberhaupt al snel in het geding bij elke 7200rpm schijf, aangezien er meer warmte ontwikkeling is, waardoor de fan weer harder blaast/zoemt en je dus aan meer geluid hebt, enerzijds de HDD (als je pech hebt en de schijf blijkt toch niet zo stil te zijn als je dacht) en anderzijds de fan van de mac mini.
Nevermind, er zijn blijkbaar geen 2.5" SATA 7200 RPM WD en Samsung HDD's te koop. :? De WD Scorpio is wel zeker een aanrader al je een stille HDD zoekt (mocht de HDD die nu in die Mini zit niet helemaal bevallen). De 3.5" discs van Samsung en Western Digital zijn ook bijzonder stil, maar daar heb je weinig aan met een Mac Mini. :/

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Laatst online: 11-09 22:23
Ik ga ook maar eens de harddisk en het mem vervangen van mijn Mini.

Rest mij een aantal vragen:

1. De schijf die er inzit is een S-ata disk. Wat zouden jullie doen? Ik heb namelijk een 250Gb disk besteld voor in mijn Macbook ipv de huidige 80Gb en een 320Gb voor in mijn Asus VX1. Mijn plan is om de huidige 160Gb schijf die nu anderhalf jaar oud is uit de Asus in mijn Mac Mini te gaan zetten. Is dit een goed plan of moet er toch een nieuwe inzetten ivm eventuele slijtage die de harddisk al heeft ondervonden van het gebruik in de Asus notebook?

2. De huidige installatie van Leo op de oude disk (80Gb) kan ik die gewoon met behulp van Ghost overzetten naar de nieuwe disk? (heb slechte ervaringen met Ghost + Vista)

3. Ik heb ook een Time Machine backup op een externe 400Gb Schijf op USB. Als dat ghosten niet gaat kan ik dan met een clean install Leo weer gewoon mijn backup terugzetten vanuit time machine. Niet dat TM een bepaalde sig bewaard van de oude disk.

4. Mijn macbook gebruik ik grotendeels voor wat Internet en Email en webdesign. Dus die krijgt een clean install. Zouden jullie de originele disk in een externe behuizing doen en gaan gebruiken voor TM of is dat omslachtig. Ik heb nu een TM share naar die 400Gb disk die op de Mini zit, alleen dat vind ik echter veel te traag gaan via WLAN. Ik verwacht namelijk niet dat mijn data op de Macbook groter dan 80Gb gaat worden, gezien nu een half jaartje in gebruik de ruimte nog niet eens is gehalveerd.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:52
Voor het overzetten van data van de oude naar de nieuwe schijf heb je alleen Disk Utility nodig wat je kunt draaien vanaf de installatie dvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Laatst online: 11-09 22:23
tweak_dude schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:55:
Voor het overzetten van data van de oude naar de nieuwe schijf heb je alleen Disk Utility nodig wat je kunt draaien vanaf de installatie dvd.
Ok, kan ik dat ook gebruiken voor windows harddisks, wil namelijk ook die 160gb gaan overzetten naar die 320 voor in mijn VX1. En ik ga er dan vanuit dat de nieuwe disk dan extern aangesloten dient te worden, toch?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
SpoekGTi schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:11:
1. De schijf die er inzit is een S-ata disk. Wat zouden jullie doen? Ik heb namelijk een 250Gb disk besteld voor in mijn Macbook ipv de huidige 80Gb en een 320Gb voor in mijn Asus VX1. Mijn plan is om de huidige 160Gb schijf die nu anderhalf jaar oud is uit de Asus in mijn Mac Mini te gaan zetten. Is dit een goed plan of moet er toch een nieuwe inzetten ivm eventuele slijtage die de harddisk al heeft ondervonden van het gebruik in de Asus notebook?
Welnee, gaat prima. Bij een oude schijf is de kans wel wat groter dan hij stuk gaat, maar zolang je goede backups maakt (Timemachine) dan is het zeker geen probleem.
SpoekGTi schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:11:2. De huidige installatie van Leo op de oude disk (80Gb) kan ik die gewoon met behulp van Ghost overzetten naar de nieuwe disk? (heb slechte ervaringen met Ghost + Vista)
Zoals gezegd werd, gewoon opstarten met de installatie disk en Disk Utility runnen vanuit het menu.
SpoekGTi schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:11:3. Ik heb ook een Time Machine backup op een externe 400Gb Schijf op USB. Als dat ghosten niet gaat kan ik dan met een clean install Leo weer gewoon mijn backup terugzetten vanuit time machine. Niet dat TM een bepaalde sig bewaard van de oude disk.
Ik begreep van mensen in het Leopard topic dat restoren vanaf een timemachine backup niet altijd perfect lukt. Sommige mensen moeten eerst weer Leopard opnieuw installeren en dan de timemachine backup er overheen restoren. Maar het hoeft niet dezelfde schijf te zijn in elk geval.
SpoekGTi schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:11:4. Mijn macbook gebruik ik grotendeels voor wat Internet en Email en webdesign. Dus die krijgt een clean install. Zouden jullie de originele disk in een externe behuizing doen en gaan gebruiken voor TM of is dat omslachtig. Ik heb nu een TM share naar die 400Gb disk die op de Mini zit, alleen dat vind ik echter veel te traag gaan via WLAN. Ik verwacht namelijk niet dat mijn data op de Macbook groter dan 80Gb gaat worden, gezien nu een half jaartje in gebruik de ruimte nog niet eens is gehalveerd.
Timemachine heeft wel veel ruimte nodig, zelfs als je minder dan 80 GB aan data hebt, kan je timemachine backup toch groter uitpakken, omdat hij ook oudere versies van gewijzigde en verwijderede bestanden opslaat. Ik zou gewoon een externe 3.5" schijf gebruiken die lekker groot is. En de 80 GB in een externe behuizing gebruiken om data mee te nemen als je ergens naartoe moet ofzo. Maar het kan natuurlijk wel als je het echt graag zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 19:18

we_are_borg

You will Comply

Ik ben nog steeds opzoek naar een leuke HD voor mijn mac mini. Ik vind ze tegen over een 3.5" HD een beetje duur om een 2.5" te kopen. Vraag me af of ik niet moet uitkijken naar een andere oplossing, misschien toch maar door sparen voor een 320Gb 2.5" en dan in mijn server grotere harddisken doen voor data opslag, of ik kan ook de mac mini wat modden zodat ik extern een 3.5" harddisk kan gebruiken.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Dat modden kan inderdaad, lees maar; http://www.macintouch.com...s/minimonster/phase2.html

En verder heb je natuurlijk gewoon de externe USB en FireWire schijven (en hubs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soap
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:52

soap

diskoers.

Een mac mini modden kan op allerlei manieren ;)

Afbeeldingslocatie: http://cache.gawker.com/assets/images/4/2008/03/thumb463x_Mac-Pro-Mini-1.jpg

http://gizmodo.com/367709/mac-promini

[ Voor 12% gewijzigd door soap op 14-03-2008 20:56 . Reden: link toegevoegd ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 08:23
Weet iemand of je de mini kan starten zonder toetsenbord eraan zodat ik alleen met een remote hem kan besturen?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Kan, alleen dan gaat ie standaard zoeken naar Bluetooth apparaten. Dit kun je uitzetten onder Leoaprd via System Preferences > Bluetooth > Advanced > Open Bluetooth Setup Assistant at startup when no input device is present en onder Tiger via System Preferences > Bluetooth > Settings > Open Bluetooth Setup Assistant at startup when no input device is present.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 08:23
Daedalus schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 23:02:
Kan, alleen dan gaat ie standaard zoeken naar Bluetooth apparaten. Dit kun je uitzetten onder Leoaprd via System Preferences > Bluetooth > Advanced > Open Bluetooth Setup Assistant at startup when no input device is present en onder Tiger via System Preferences > Bluetooth > Settings > Open Bluetooth Setup Assistant at startup when no input device is present.
Top, dat zocht ik thanks!

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jorisdekloris schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 22:27:
Weet iemand of je de mini kan starten zonder toetsenbord eraan zodat ik alleen met een remote hem kan besturen?
Die van mij start zonder toetsenbord en muis en ik bestuur hem met Remote Buddy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
wou dat die te koop was .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Misschien komt er iets dergelijks op de markt, een aluminium case voor 100 Canadese dollars (€ 65); http://www.123macmini.com...s=0&postorder=asc&start=0

[ Voor 15% gewijzigd door Kapitein Prozac op 15-03-2008 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er Mac Mini owners die een Mac Mini Core Solo 1.5 hebben? Ik heb er korte tijd een gehad en weggedaan omdat ie geen x264 mkv 720p bestanden pakt. Inmiddels zijn we 9 maanden verder en is er OSXBMC dat in staat is om alle 1080p(!) foutloos te draaien op een Core Duo 1.83. Ben dus benieuwd of dit programma zo krachtig is dat alle 720p op de Core Solo draait. Iemand die dit wil/kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij zijn de meeste core-solo's in handen van GOT'ters inmiddels geupgrade 8) maar wie weet zijn er nog wel wat eigenaren van originele solo's die ook op GOT zitten

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kapitein Prozac schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 13:44:
Misschien komt er iets dergelijks op de markt, een aluminium case voor 100 Canadese dollars (€ 65); http://www.123macmini.com...s=0&postorder=asc&start=0
dit is toch, naast lelijk, ook het hele idee van 'mini' overboord? Of zie ik dat verkeerd? Het doet mij denken aan van die motoren die ik wel eens zie, die dan een brommer blijken te zijn zodra je het kentekenplaatje ziet en... o well nevermind.
ieder zijn smaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Da's ook wel waar maar veel Mini gebruikers willen graag een ingebouwde 3,5" schijf hebben (nog altijd goedkoper en sneller dan een 2,5" schijf). Voor de Cube is er ook een grotere case voor betere koeling en plek voor snellere en grotere VGA kaarten in de handel. De Mac Pro look bevalt me wel maar ik zou niet snel een 3,5" schijf monteren ivm lawaai. Maar goed, ben wel benieuwd wat voor een alu case die gast gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben sinds een week in bezit van een Mac Mini (1,83ghz variant) waarbij ik gister 2gb ram in heb gezet. Sinds gister ook een programma gedownload om de temperatuur in de gaten te houden.

Tot mijn verbazing is de temperatuur ENORM (naar mijn mening) hoog. Als ik Safari, Itunes, Word en Powerpoint open hebt, loopt de temperatuur op tot 85 graden.

Zijn er meer mensen met deze temperaturen? m.a.w., klopt het programma misschien niet? Ik gebruik IStat, of moet ik het ergens anders gaan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 22:10:
Ik ben sinds een week in bezit van een Mac Mini (1,83ghz variant) waarbij ik gister 2gb ram in heb gezet. Sinds gister ook een programma gedownload om de temperatuur in de gaten te houden.

Tot mijn verbazing is de temperatuur ENORM (naar mijn mening) hoog. Als ik Safari, Itunes, Word en Powerpoint open hebt, loopt de temperatuur op tot 85 graden.

Zijn er meer mensen met deze temperaturen? m.a.w., klopt het programma misschien niet? Ik gebruik IStat, of moet ik het ergens anders gaan zoeken?
Dit lijkt me wat veel. Mijn mini (1.66 CD) haalt nog geen 50 graden aan cpu. Heb je alle draadjes weer goed aangesloten nadat je het geheugen hebt geplaatst? Er zit namelijk een kleine connector op die de fansnelheid van de cpu regelt. Het kan zijn dat je deze per ongeluk los hebt gehaald en bent vergeten vast te zetten (normaal moet je mini dan uit klappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 22:10:

Dat is inderdaad veel te hoog. Je hebt tegelijkertijd een temperatuur progje geinstalleerd en geheugen vervangen, je weet dus nu niet of de situatie daarvoor ook zo was....?
Waarschijnlijk heb je zoals vorige post stelt mogelijk een connector draadje vergeten terug te stoppen. Maar in dat geval zou de fan ook hoorbaar hard moeten draaien, zo niet maximaal, valt in ieder geval simpel uit te vinden: weer open maken |:( die mac!
Mijn 1,83C2D is 'idle' 50C; als ik zit te werken (niets cpu intensiefs, Firefox,Mail,iTunes,Chat,Word) loopt hij op tot maximaal 60C. Als ik filmpjes kijk of ander cpu intensief bewerkingen doe wordt de temp niet hoger dan 70C, en begint de fan sneller te draaien (zo rond 25000-35000rpm)
iStat zou fout kunnen zitten, om dat te vergelijken kun je smcFanControl te installeren, die laat naast de fansnelheid ook de temperatuur zien.
En: Wat laat je activity monitor zien? Is er een applicatie die continu veel cpu kracht gebruikt?
Een handig programmaatje om dit continu in de gaten te houden is 'Menumeters'

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iig al bedankt voor de reacties:

De fan doet hij het gewoon, ik heb 'm namelijk al gewoon hoger gezet met smcFanControl. Ook deze geeft aan dat de CPU (A) rond de 80/85 graden zit.
Veel activiteiten draaien er zeker niet, ik had nog zo'n 1.1 gb vrij aan ram en de cpu draaide daarbij op +/- 60%..

/edit
Nogmaals open gemaakt, en waarschijnlijk het probleem gevonden. Ik heb het lange schroefje op de verkeerde plaats teruggezet, waardoor het waarschijnlijk niet helemaal aangesloten zat.

Temp is nu rond de 40 idle, 50 bij wat werkzaamheden en 65-70 op full stress :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pfieuw je zou een zelf geopende mini maar terug moeten sturen naar Apple... :o

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2008 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 14:11:
[...]
en begint de fan sneller te draaien (zo rond 25000-35000rpm)
Ik hoop dat je hier 2500-3500 RPM bedoelt anders stijgt hij spontaan op :+

Misschien een goede tip voor de modders trouwens: Als ik een apparaat openmaak, neem ik altijd een hele lange strip duck tape en plak die omgekeerd op het bureau (met de plakkende kant naar boven dus). Ik teken dan met een merkstift een plaatje van het apparaat en plak dan de schroeven ondersteboven op de juiste plek. Als je verschillende kanten (bovenkant, onderkant, binnenkant, etc) dan kan je gewoon meerdere plaatjes tekenen.

Op die manier doe je altijd de schroeven op dezelfde plek terug. Je weet namelijk nooit of ze stiekem verschillende schroefjes gebruiken. Vooral de Nintendo Wii is een ramp wat dat betreft. Maar Apple heeft er dus ook wel een handje van.

[ Voor 57% gewijzigd door GekkePrutser op 20-03-2008 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heeft dat een reden: Apple en Nintendo willen niet dat je met je eigen zogenaamde handigheid hun apparaten gaat repareren vernaggelen. Bovendien zal er aan reparatie ook te verdienen vallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Bij mij is de eerste core bij iStat altijd lager dan de tweede core, hebben jullie dit ook?
Hier is de eerste 52 en de tweede ±59 graden.

maakt niet zoveel uit, maar wilde het gewoon weten. :)

Overigens heb ik gister mijn mini even opengemaakt en na een tijdje weer dichtgemaakt, maar nu sluit de case bij de achterkant niet helemaal precies aan, er zit een mm of wat tussen.

[ Voor 46% gewijzigd door NickvdB op 21-03-2008 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09-2022
NickvdB schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 14:56:
Bij mij is de eerste core bij iStat altijd lager dan de tweede core, hebben jullie dit ook?
Hier is de eerste 52 en de tweede ±59 graden.

maakt niet zoveel uit, maar wilde het gewoon weten. :)

Overigens heb ik gister mijn mini even opengemaakt en na een tijdje weer dichtgemaakt, maar nu sluit de case bij de achterkant niet helemaal precies aan, er zit een mm of wat tussen.
Dan lijkt het me, dat je iets fout hebt gedaan, of er zit een draadje tussen. :N Ik heb ook zelf het geheugen opgewaardeerd naar 2Gb en toen het niet helemaal goed sloot nog eens goed nagelopen en jawel, er zat iets verkeerd! Dus gauw ff los en herstellen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
NickvdB schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 14:56:
Dit probleem ken ik maar al te goed, want ik heb het bij mijn beide Mini's. Het wordt veroorzaakt door piepkleine lipjes aan de binnenkant die iets verbogen zijn. Ik heb er een foto van gemaakt maar die kan ik nu niet vinden. Voordat ik de oorzaak gevonden had, heb ik 'm meermalen open en dicht moeten maken en daar is-ie niet mooier van geworden.

[ Voor 16% gewijzigd door torp op 21-03-2008 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
torp schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 18:20:
[...]

Dit probleem ken ik maar al te goed, want ik heb het bij mijn beide Mini's. Het wordt veroorzaakt door piepkleine lipjes aan de binnenkant die iets verbogen zijn. Ik heb er een foto van gemaakt maar die kan ik nu niet vinden. Voordat ik de oorzaak gevonden had, heb ik 'm meermalen open en dicht moeten maken en daar is-ie niet mooier van geworden.
Aha, goed om te weten, maar je ziet 't bijna niet. maar heb je 't kunnen herstellen of lukt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Ah, zoiets dacht ik ook al. Ik had ook nog gekeken naar die lipjes maar ik heb het maar zo gelaten; de achterkant zie ik toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
NickvdB schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 20:24:
Aha, goed om te weten, maar je ziet 't bijna niet. maar heb je 't kunnen herstellen of lukt dat niet?
Het ging om een kiertje van een millimeter of zo, en ik heb behoorlijk aan die lipjes moeten buigen maar hij zit nu weer mooi dicht. Wel gek dat je hier nooit iets over leest, ik heb me destijds gek gezocht en er maar 1 opmerking over gevonden. Wel eindeloos veel tips over het plamuurmes...

Kapitein Prozac: ik merkte toch echt dat-ie niet meer 100% vlak was, er stond ook spanning op de bovenkant.

[ Voor 10% gewijzigd door torp op 21-03-2008 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
torp schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 22:57:
[...]

Het ging om een kiertje van een millimeter of zo, en ik heb behoorlijk aan die lipjes moeten buigen maar hij zit nu weer mooi dicht. Wel gek dat je hier nooit iets over leest, ik heb me destijds gek gezocht en er maar 1 opmerking over gevonden. Wel eindeloos veel tips over het plamuurmes...

Kapitein Prozac: ik merkte toch echt dat-ie niet meer 100% vlak was, er stond ook spanning op de bovenkant.
Hmm, ik twijfel, misschien dan toch nog maar een keertje openmaken, maarja ik weet niet welke clipjes het precies zijn, dus... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Het waren 2 of 3 piepkleine lipjes, ik meen in de deksel, die tussen die grotere inzitten. Ik heb al zitten googlen maar ze zijn zo klein, je ziet ze niet op die afbeeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Inderdaad, ik zie het niet maar met een liniaal ernaast wel iets verschil in voor en achterkant, bij mij een halve millimeter. Nu staat mijn Mini aan de zijkant naast de Cube op mijn bureau dus het valt niet op (druk gedeelte met plant, bureaulamp, paar externe schijven). Ik zal het nog wel es meenemen als ik hem weer openmaak; da's bij mij het moment dat de kier me echt opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nickvdb: bij mij geeft iStat Pro ook twee temps aan (52 en 62) weet ook niet waar dat goed voor is.
enne.. wat die kiertjes betreft jongens, wel voorzichtig zijn met dicht doen he O-)
Vraag me af hoe ze dit mij Apple repair winkels doen... zou er officieel openmaak materiaal zijn voor de mini?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

voor de mensen die nog wachten op nieuwe mac mini's (zoals ik)
http://www.macrumors.com/2008/03/21/mac-mini-not-dead-yet/

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Dat zou goed nieuws zijn: 2.1GHz Penryn en 4GB max!

[ Voor 71% gewijzigd door torp op 22-03-2008 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
torp schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 14:55:
Dat zou goed nieuws zijn: 2.1GHz Penryn en 4GB max!
Logische update ook, de PM965 chipset zal inmiddels bijna even duur zijn als de GM945 uit de huidige serie en Intel is de oude C2D generatie ook aan het uitfaseren, er zijn steeds minder laptopfabrikanten die ze nog voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Ben vandaag bij Gravis in Duitsland geweest (in Aachen) heb er 2x 1GB modules gekocht voor m'n mini. Ga het dus dalijk weer even openmaken en kijken of ik m weer goed krijg.

Je krijgt trouwens bij Gravis ook studentenkorting als je op een middelbare school zit, in tegenstelling tot hier. gewoon op vertoon van een schoolpas, ook voor mensen uit Nederland.
Misschien handig voor mensen die zelf, of een zoon of dochter op een middelbare school hebben zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik gratis in Aachen kan komen zou ik dat idd wel doen ;) - which brings me to the question: wat heb je betaald voor 2 x 1GB?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
Had vorige week een poging gedaan om Windows XP met SP2 te installeren om mijn Mac Mini 2.0 Ghz C2D versie. Alleen na de setup ging hij rebooten en kreeg ik een soort van zwart DOS scherm met alleen de melding "no system disk". Schijf eruit en rebooten, maar ik kom Mac OS niet meer in?? En nee, ik heb een andere partitie gekozen dan degene waar Mac OS op staat. Heb de Mac Mini nog niet zo lang, dus wie kan me wat tips te geven om sowieso weer in Mac OS te kunnen komen? Bepaalde toetsencombinatie? Heb trouwens ook geprobeerd om de installatieschijf van Leopard er weer in te doen en daar vanaf te booten, maar hij blijft maar terug gaan naar dat zwarte scherm :(

Snik snik....is ie kapot?

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:55
ck2000nl schreef op zondag 23 maart 2008 @ 14:38:
Had vorige week een poging gedaan om Windows XP met SP2 te installeren om mijn Mac Mini 2.0 Ghz C2D versie. Alleen na de setup ging hij rebooten en kreeg ik een soort van zwart DOS scherm met alleen de melding "no system disk". Schijf eruit en rebooten, maar ik kom Mac OS niet meer in?? En nee, ik heb een andere partitie gekozen dan degene waar Mac OS op staat. Heb de Mac Mini nog niet zo lang, dus wie kan me wat tips te geven om sowieso weer in Mac OS te kunnen komen? Bepaalde toetsencombinatie? Heb trouwens ook geprobeerd om de installatieschijf van Leopard er weer in te doen en daar vanaf te booten, maar hij blijft maar terug gaan naar dat zwarte scherm :(

Snik snik....is ie kapot?
Ik heb ook met testinstallatie van Vista problemen gehad, maar volgens mij had ik geen zwart scherm maar kreeg ik een foutmelding. Dus wellicht niet helemaal hetzelfde probleem, maar ik heb dat toen opgelost door met een Ubuntu disk op te starten en via een tooltje de harde schijf te formateren in HFS? (wat mac osx gebruikt, ik dacht HFS) en toen een schone installatie te doen en dat werkt nog steeds naar behoren.

edit: Ik begrijp dat je alleen Windows erop heb gezet? Want voglens mij moet je Leopard erop laten staan om te regelen dat windows op kan starten, vandaar waarschijnlijk no system disk immers er is geen bios om dat te vertellen.

[ Voor 8% gewijzigd door 6killer op 23-03-2008 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 14:32:
Als ik gratis in Aachen kan komen zou ik dat idd wel doen ;) - which brings me to the question: wat heb je betaald voor 2 x 1GB?
Ik heb er 29,- euro per stuk voor betaald, maar ze zijn alweer uit m'n mini. wat denk je; ze zijn niet goed. ;( Ik heb er ze er allebei ingehad, na een tijdje krijg ik dat grijze scherm van 'you have to turn your computer' blabla, de tweede keer start 'ie niet meer op.
Dus ik eerst één module eruithalen, geprobeerd, komt er een vreemd 'zmmm' 'zmmm' geluid uit. dus ik heb de originele er maar zolang weer ingezet.
Overigens waren het twee modules van beide een andere merk, ik heb hierzo nog niet zolang geleden gehoord dat dat problemen op gaat leveren ivm met dual channel enz.

Dus volgende week ga ik 'm omruilen, en dan weer proberen. in ieder geval kost dít geen 150 euro, in tegenstelling wat ze er bij een apple reseller voor vragen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
NickvdB schreef op zondag 23 maart 2008 @ 17:41:
[...]

Ik heb er 29,- euro per stuk voor betaald, maar ze zijn alweer uit m'n mini. wat denk je; ze zijn niet goed. ;( Ik heb er ze er allebei ingehad, na een tijdje krijg ik dat grijze scherm van 'you have to turn your computer' blabla, de tweede keer start 'ie niet meer op.
Dus ik eerst één module eruithalen, geprobeerd, komt er een vreemd 'zmmm' 'zmmm' geluid uit. dus ik heb de originele er maar zolang weer ingezet.
Overigens waren het twee modules van beide een andere merk, ik heb hierzo nog niet zolang geleden gehoord dat dat problemen op gaat leveren ivm met dual channel enz.

Dus volgende week ga ik 'm omruilen, en dan weer proberen. in ieder geval kost dít geen 150 euro, in tegenstelling wat ze er bij een apple reseller voor vragen. :X
Waarom heb je niet gewoon rechtstreeks bij een fabrikant geheugen besteld? Bij Transcend is zelfs het apple proprietary geheugen (getest werkend voor je systeem) goedkoper (inclusief verzenden) dan wat je nu hebt betaald en niet werkt.

link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 19:18

we_are_borg

You will Comply

donaldo schreef op zondag 23 maart 2008 @ 18:05:
[...]

Waarom heb je niet gewoon rechtstreeks bij een fabrikant geheugen besteld? Bij Transcend is zelfs het apple proprietary geheugen (getest werkend voor je systeem) goedkoper (inclusief verzenden) dan wat je nu hebt betaald en niet werkt.

link
Die geheugen die je linkt werkt dus gewoon goed in een Mac Mini van 1.8Ghz en 2.0Ghz duo core.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
donaldo schreef op zondag 23 maart 2008 @ 18:05:
[...]

link
Hmm, bedankt, ik ga daar even naar kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
6killer schreef op zondag 23 maart 2008 @ 15:07:
[...]

Ik heb ook met testinstallatie van Vista problemen gehad, maar volgens mij had ik geen zwart scherm maar kreeg ik een foutmelding. Dus wellicht niet helemaal hetzelfde probleem, maar ik heb dat toen opgelost door met een Ubuntu disk op te starten en via een tooltje de harde schijf te formateren in HFS? (wat mac osx gebruikt, ik dacht HFS) en toen een schone installatie te doen en dat werkt nog steeds naar behoren.

edit: Ik begrijp dat je alleen Windows erop heb gezet? Want voglens mij moet je Leopard erop laten staan om te regelen dat windows op kan starten, vandaar waarschijnlijk no system disk immers er is geen bios om dat te vertellen.
Je kunt 'm toch ook via een andere Mac aansluiten, en dan gebruiken als externe schijf. vervolgens deze via de andere Mac te formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat lijkt mij ook de beste optie. Dan OSX installeren, vervolgens weer windows. Windows heeft officieel OSX (Bootcamp) nodig om op te starten vanwege BIOS. Na de installatie moet je ook Bootcamp installeren in windows (Leopard dvd erin stoppen nadat windows is opgestart) anders kun je niet kiezen in welke partitie de mac opstart. Wil je toch alleen windows, zonder OSX dat schijnt met wat omwegen wel mogelijk te zijn, maar dan moet je even googlen. (Ik snap het trouwens niet als je geen OSX wilt gebruiken 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NickvdB schreef op zondag 23 maart 2008 @ 17:41:
[...]

bah wat irritant. Ik heb wel eens gelezen dat 2 verschillende merken niet zo 'n goed idee is, nee. Toch zou de intel mini niet zo kieskeurig zijn, verder. Ik heb zelf via Marktplaats 2x1GB gekocht, voor hetzelfde bedrag als jij (excl. verzend). Nagenoeg nieuw origineel Apple geheugen (die komen dan weer uit de macbooks of imacs die wel 4GB aan kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:02:
[...]

bah wat irritant. Ik heb wel eens gelezen dat 2 verschillende merken niet zo 'n goed idee is, nee. Toch zou de intel mini niet zo kieskeurig zijn, verder. Ik heb zelf via Marktplaats 2x1GB gekocht, voor hetzelfde bedrag als jij (excl. verzend). Nagenoeg nieuw origineel Apple geheugen (die komen dan weer uit de macbooks of imacs die wel 4GB aan kunnen)
Mja, de mijne komt schijnbaar uit 'n MBP aangezien er 'mbpro' opstaat, van het merk CSX. de andere is van 't merk 'PowerRam'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je schrijft 'schijnbaar'... en iedereen kan een stickertje plakken.... 8) Er is wel na te zoeken welke merken Apple daadwerkelijk (of zeker weten) gebruikt. Dit zijn geloof ik onder andere Hynix, Samsung en nog een of twee, het is wel eerder genoemd in dit topic of anders Deel 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 18:20:
Je schrijft 'schijnbaar'... en iedereen kan een stickertje plakken.... 8) Er is wel na te zoeken welke merken Apple daadwerkelijk (of zeker weten) gebruikt. Dit zijn geloof ik onder andere Hynix, Samsung en nog een of twee, het is wel eerder genoemd in dit topic of anders Deel 1.
Het is door apple (of in ieder geval door een APR) gebruikt geheugen. de iMac van m'n pa bevat ook een CSX geheugen-module, maar weet niet zeker of het de module is die ze in augustus '06 bij de APR in Eindhoven erin hebben gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Ik ben volgende maand in NY en wil een Mac Mini meenemen. Nu neem ik aan dat hier een "Amerikaanse stekker" wordt meegeleverd. I.p.v. te werken met een converter, zijn er hier in Nederland "Nederlandse stekkers" voor de Mini te bestellen?
Ik heb even gegoogled en zie niet zo snel wat te koop...

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
kRiZzZiZ schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:35:
Ik ben volgende maand in NY en wil een Mac Mini meenemen. Nu neem ik aan dat hier een "Amerikaanse stekker" wordt meegeleverd. I.p.v. te werken met een converter, zijn er hier in Nederland "Nederlandse stekkers" voor de Mini te bestellen?
Is een kwestie van een ander kabeltje. De adapter zal hier gewoon werken gezien apple adapter allemaal 100 tot 240 volt zijn...

Te koop bij elke APR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kRiZzZiZ schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:35:
Misschien tref je wel een ge-update mini tegen die tijd! Wat die kabel betreft: je kunt het nog goedkoper doen: naar Praxis, een stekker kopen, de stekker van de voedinggkabel van de mini eraf knippen en de praxis stekker erop zetten. 3 euro? Tenslotte: veel succes bij de douane! :X

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 09:33:
[...]

Misschien tref je wel een ge-update mini tegen die tijd! Wat die kabel betreft: je kunt het nog goedkoper doen: naar Praxis, een stekker kopen, de stekker van de voedinggkabel van de mini eraf knippen en de praxis stekker erop zetten. 3 euro? Tenslotte: veel succes bij de douane! :X
De mini adapter heeft een gewone drie-polig contact in de vorm van een driehoekje (IEC320 C6) zoals op de meeste laptop adapters te vinden is. Daar gaat een IEC320 C5 plug in:

Afbeeldingslocatie: http://www.yung-li.com.tw/images/cat2006/yl-3114.jpg

Dus misschien heb je nog wel gewoon zo'n kabel liggen van een oude laptop ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
GekkePrutser schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 12:15:
[...]

De mini adapter heeft een gewone drie-polig contact in de vorm van een driehoekje (IEC320 C6) zoals op de meeste laptop adapters te vinden is. Daar gaat een IEC320 C5 plug in:

[afbeelding]

Dus misschien heb je nog wel gewoon zo'n kabel liggen van een oude laptop ofzo...
Perfect! Thanks! kan ik deze van te voren alvast even aanschaffen...

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien interessant voor andere Mac Mini-eigenaren wiens ethernet-poort defect is (zoals bij mij) of die eenvoudigweg een extra ethernet-poort willen:

De Apple USB Ethernet Adapter die eigenlijk uitsluitend bedoeld is voor de MacBook Air werkt ook probleemloos met de Mac Mini, mits je OS X 10.5.2 geïnstalleerd hebt.

Afbeeldingslocatie: http://a248.e.akamai.net/7/248/8352/1044/store.apple.com/Catalog/nl/Images/MB442_lm.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Deephouse op 26-03-2008 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ethernet aansluiting brak? Hoe krijg je dat nou in vredesnaam voor elkaar 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2008 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Dat de ethernet poort het niet meer doet? naja, bij mij heeft ie sinds Leopard ook kuren; moet soms wel 4 keer opnieuw opstarten eer ik weer verbinding via de kabel heb (telkens de melding kabel niet aangesloten). Ik doe dus ook niet graag de updates waarbij je opnieuw moet opstarten. En nee, geen kabelbreuk, slechte kabel of loszittende plug. Onder Tiger immers geen problemen mee gehad en dat was met dezelfde kabel die niet van z'n plek is geweest (heb overigens ook andere kabels geprobeerd just in case). Blijft apart maar gelukkig doet m'n AirPort het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm toch vreemd, als je zegt dat het sinds leopard is, denk je dan dat het een software matig probleem is? Of vind je zelf niet dat er verband is en bedoel je met 'sinds leopard' puur de tijdsaanduiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Ik denk ook dat het een software matig probleem is omdat het pas sinds Leopard gebeurt. Het lijkt wel m'n Windows bak met een driverprobleem. Maar goed, het is maar een klein probleem wat zich alleen voordoet bij herstarten na bv. een update. Als ie een nachtje uit heeft gestaan gaat alles wel goed bij het opstarten. Leopard draait verder prima dus ik laat het maar even zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 22:24

Japie.G

Colour Classic

Ik heb mijn mini nu als mediacenter, maar hoe krijg ik frontrow zo ingesteld dat hij start na het inloggen? Die optie komt bij frontrow niet in de dock te staan :?

En hoe krijg ik die melding over dat er geen muis aangesloten is weg?

[ Voor 18% gewijzigd door Japie.G op 30-03-2008 09:21 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Japie.G schreef op zondag 30 maart 2008 @ 09:20:
....
En hoe krijg ik die melding over dat er geen muis aangesloten is weg?
Daedalus schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 23:02:

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2008 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

oeps, met de search binnen dit topic niet gevonden, evengoed bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Japie.G schreef op zondag 30 maart 2008 @ 09:20:
Ik heb mijn mini nu als mediacenter, maar hoe krijg ik frontrow zo ingesteld dat hij start na het inloggen? Die optie komt bij frontrow niet in de dock te staan :?
Je kunt via systeem voorkeuren->systeem->accounts->tabblad inloggen->kies het 'plus'tekentje, voeg frontrow vanuit Programma's toe. Hopelijk helpt dat!
Je kunt front row trouwens in je dock krijgen door het programma vanuit de map 'programma's' te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 10:32:
[...]

Je kunt via systeem voorkeuren->systeem->accounts->tabblad inloggen->kies het 'plus'tekentje, voeg frontrow vanuit Programma's toe. Hopelijk helpt dat!
Je kunt front row trouwens in je dock krijgen door het programma vanuit de map 'programma's' te slepen.
In de dock krijgen lukt me wel, maar daar geeft hij niet de optie weer 'open na inloggen'!

Maar jou optie werkt perfect! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het beste mediacenter voor de Mini is momenteel OSXBMC met de XTV skin (google even en youtube even)
Pagina: 1 ... 6 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.