[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste
Acties:
  • 107.216 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 22:23
jorisdekloris schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 17:20:
Ik kon mij bijna niet inhouden net. Ik had bijna een Mac Mini gekocht. Toch won mijn verstand het op een gegeven moment en vertelde mij op de upgrade te wachten.

Weet iemand trouwens of je een toslink in de digital out van de mac mini kan doen? De verkoper keek een beetje gek en vertelde dat het een minijack en optical tegelijk is. Klopt dit?
Zoals elke fatsoenlijk laptop heeft hij dat inderdaad 2 in 1, je normale headset/speakerset kan er op en een TosLink.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NickvdB schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 21:22:
[...]

Ja inderdaad :) Maar hoezo alleen maandag of dinsdag dan? Kan ook best op 'n donderdag toch.
Apple heeft de gewoonte (niet aangekondigde) updates op dinsdagen te introduceren. In het geval van de laatste update van de iMacs liet de site van de Australische Apple store om exact 0.00 uur de updates zien (pakweg maandag 15.00 Nederlandse tijd). Vandaar dat een update in de loop van maandag al bekend kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik kon mij bijna niet inhouden net. Ik had bijna een Mac Mini gekocht. Toch won mijn verstand het op een gegeven moment en vertelde mij op de upgrade te wachten.

Weet iemand trouwens of je een toslink in de digital out van de mac mini kan doen? De verkoper keek een beetje gek en vertelde dat het een minijack en optical tegelijk is. Klopt dit?
Er gaat geen echte toslink kabel in de Mac mini, maar het is wel degelijk een optical-out.
De kabel die je nodig hebt is de meest linkse op de afbeelding, klikje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

kRiZzZiZ schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 22:33:
Toch wordt er al zooooo lang gespeculeerd over een update voor de Mini. In hoeverre zit deze er nou aan te komen?
Tot nu toe blijkt het vooral gezwets in de ruimte te zijn.
Heeft apple ooit eens iets laten weten dat deze geupdate gaat worden?
Nee.
In een keynote of iets dergelijks?
Nee. Niets.

De enige bron tot nu toe is mensen met natte duimen vol met kloofjes van het eruit sabbelen van dikke verhalen die nergens over gaan.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-09 21:15
Ik heb zojuist toch maar een 2e hands Mini gekocht (1.83ghz c2d, 2gb, 80gb). Ik kon niet meer wachten aangezien ik zonder media center zit en dit model alles kan afspelen wat ik wil. Ik zal hem namelijk aansluiten op een 42'' Panasonic HD-ready plasma en 720p content is geen probleem met osxbmc (aka PEX).

Het is mijn eerste aanraking met OSX, maar gelukkig heb ik wel jaren met FreeBSD gewerkt, dus we kunnen altijd nog een terminal starten als het tegenzit ;) Ik zit overigens wel te twijfelen om direct te gaan dual booten dmv bootcamp, omdat Vista media center wat beter werkt voor mijn doeleinden dan een combinatie van PEX, Frontrow, etc. Maar dat zal de toekomst uitwijzen.

Ik wacht alleen nog op mijn dvi-hdmi en toslink - 3,5mm kabels, dus tot die tijd even configureren en prutsen op een tft (of via vga alsnog aan mijn tv hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt.&plaatje, zie ook de post van Rox_NL hierboven voor een plaatje van het mini-plugje.
Audio in / optical audio in port

The Audio In port accommodates both digital optical input and analog audio input.

Analog audio line input is accepted through a 3.5mm mini phone jack. The sound input jack accepts line-level stereo signals up to 24-bit stereo 44.1-192kHz sampling rate. It also accepts a stereo miniplug-to-RCA cable adapter for connecting stereo equipment to the computer.

Optical audio input is SPDIF format and uses a standard toslink cable with a toslink mini-plug adapter, accepting up to 24-bit stereo and 44.1-96kHz sampling rate.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2008 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
kellhus schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 21:45:
Ik heb zojuist toch maar een 2e hands Mini gekocht (1.83ghz c2d, 2gb, 80gb). Ik kon niet meer wachten aangezien ik zonder media center zit en dit model alles kan afspelen wat ik wil. Ik zal hem namelijk aansluiten op een 42'' Panasonic HD-ready plasma en 720p content is geen probleem met osxbmc (aka PEX).

Het is mijn eerste aanraking met OSX, maar gelukkig heb ik wel jaren met FreeBSD gewerkt, dus we kunnen altijd nog een terminal starten als het tegenzit ;) Ik zit overigens wel te twijfelen om direct te gaan dual booten dmv bootcamp, omdat Vista media center wat beter werkt voor mijn doeleinden dan een combinatie van PEX, Frontrow, etc. Maar dat zal de toekomst uitwijzen.

Ik wacht alleen nog op mijn dvi-hdmi en toslink - 3,5mm kabels, dus tot die tijd even configureren en prutsen op een tft (of via vga alsnog aan mijn tv hangen).
Gewoon uit nieuwsgierigheid, en ALS je het wil vertellen. Waar heb je deze tweedehands vandaan gehaald en voor hoeveel? Ik zit ook redelijk in de markt voor een tweedehands mini;tje...

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 08:23
kellhus schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 21:45:

Ga je geen Full HD content afspelen?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

Ik ga denk ik niet meer wachten. Ik ga de 1.83 versie gewoon bestellen bij Apple. Als hij een update krijgt, dan zal het waarschijnlijk miniem zijn (of een andere design, iets snellere processor of iets grotere hd maar ook niet noemenswaardig). Het blijft een instap model voor Apple, ik vraag me af in hoeverre ze zullen updaten tov de Macbook (die hoger geplaatst is in het segment).

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
jorisdekloris schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 10:10:
[...]

Ga je geen Full HD content afspelen?
met een HD ready scherm heeft dit niet zoveel zin denk ik?

Want een 1,83 ghz mac mini met XBMC moet wel 1080p kunnen afspelen, denk ik?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Zoals aangegeven heb ik een hd-ready scherm, waardoor 1080p geen optie is. Niet dat het uitmaakt aangezien ik zo'n 4 meter van mijn scherm af zit en het verschil daardoor slecht waarneembaar is. Maar goed; dat is een ander verhaal.

kRiZ: ik heb hem via marktplaats gekocht voor 450 euro. Er zit 2gb in (vanaf de aankoop), komt uit april (dus garantie) en inclusief een Apple keyboard. Ik ben er blij mee aangezien ik mijn PS3 verkocht had (welke ik als media center gebruikte) en dus snel een alternatief nodig had. De verkoop van mijn PS3 viel me erg mee, waardoor ik uiteindelijk maar 50 euro heb hoeven bijbetalen (exc. toslink - 3,5mm en dvi-hdmi kabels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
kRiZzZiZ schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 10:33:
[...]

Want een 1,83 ghz mac mini met XBMC moet wel 1080p kunnen afspelen, denk ik?
Dat was eigenlijk verkapt mijn vraag. Ik ga eens zoeken op de PLEX forums.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Meeste 1080p speelt hij af...ligt er maar net aan hoe hoog de bitrate is, althans dat heb ik gelezen op de Plex forums. Van 2 ontwikkelaars van Plex, heeft er eentje een 1.83 met 2gb geheugen en de andere een 2ghz versie met 512mb geheugen. Bij hun draait het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Nitai schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:10:
Meeste 1080p speelt hij af...ligt er maar net aan hoe hoog de bitrate is, althans dat heb ik gelezen op de Plex forums. Van 2 ontwikkelaars van Plex, heeft er eentje een 1.83 met 2gb geheugen en de andere een 2ghz versie met 512mb geheugen. Bij hun draait het goed.
Ik heb gister een MKV gedraaid van Batman Begins op 1080p met VLCplayer en dat liep als een zonnetje, heb 1 maal venster gezien van meer dan 5 drops en voor de rest prima :) Op een Mini 1,83Ghz met 2Gb Memory. Ben nu ook voor Plex gegaan gezien de interface :D

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:02

jOzh

Sweet dude!

Nitai schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 10:11:
Ik ga denk ik niet meer wachten. Ik ga de 1.83 versie gewoon bestellen bij Apple. Als hij een update krijgt, dan zal het waarschijnlijk miniem zijn (of een andere design, iets snellere processor of iets grotere hd maar ook niet noemenswaardig). Het blijft een instap model voor Apple, ik vraag me af in hoeverre ze zullen updaten tov de Macbook (die hoger geplaatst is in het segment).
Ik zit met dezelfde overweging als jij. Ik heb een 42" HDready plasma dus heb eigenlijk weinig behoefte aan 1080P materiaal. De huidige Mac Mini zou qua hardware prima moeten voldoen voor 720P. Maar toch zou ik het zuur vinden als een paar weken na m'n aanschaf Apple een update van de Mini zou doorvoeren...
Ik wacht het nog eventjes af denk ik, maar de kans is groot dat ik binnenkort de verleiding niet meer ga kunnen weerstaan.
SpoekGTi schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 14:19:
Ik heb gister een MKV gedraaid van Batman Begins op 1080p met VLCplayer en dat liep als een zonnetje, heb 1 maal venster gezien van meer dan 5 drops en voor de rest prima :) Op een Mini 1,83Ghz met 2Gb Memory. Ben nu ook voor Plex gegaan gezien de interface :D
En dan lees je overal dat met Plex alles stukken soepeler draait dan met VLCplayer. Kan jij dit misschien bevestigen SpoekGTi?

[ Voor 21% gewijzigd door jOzh op 07-08-2008 15:28 ]

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Ik heb de knoop doorgehakt en net een nieuwe Mac Mini 1.83 besteld :) Ik ben benieuwd hoe Plex zal draaien. Op m'n iMac draait het geweldig, maar m'n iMac is ook stukken krachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
jOzh schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:20:
En dan lees je overal dat met Plex alles stukken soepeler draait dan met VLCplayer. Kan jij dit misschien bevestigen SpoekGTi?
Absoluut. Plex werkt stukken beter dan VLC. Sowieso vind ik VLC nogal vaak crashen als je bijv. fast forward in HD content.

Het draait tot nu toe allemaal perfect. Nog even wachten op de benodigde kabels en dan mag hij verbonden worden aan mijn Panasonic. Dan alle media toevoegen aan Plex en klaar zijn we. Ik wil alleen nog een alternatief voor de Apple remote. Wellicht toch maar eens een Harmony kopen, dan ben ik ook gelijk van mijn andere remotes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
jOzh schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:20:
[...]

Ik zit met dezelfde overweging als jij. Ik heb een 42" HDready plasma dus heb eigenlijk weinig behoefte aan 1080P materiaal. De huidige Mac Mini zou qua hardware prima moeten voldoen voor 720P. Maar toch zou ik het zuur vinden als een paar weken na m'n aanschaf Apple een update van de Mini zou doorvoeren...
Ik wacht het nog eventjes af denk ik, maar de kans is groot dat ik binnenkort de verleiding niet meer ga kunnen weerstaan.

[...]
Nog niet, heb nog niet meer getest dan even een half uurtje Batman Begins, maar het liep prima, het vastlopen met FFW in de film had ik ook, maar als je hem gewoon laat draaien loopt het prima. Nadeeltje wel van VLC is geen fatsoenlijke DTS of DD 5.1 geluid mogelijkheden en dat heeft Plex weer wel.

Ik ga van het weekend meer stoeien ermee dus dan hoor je meer.

[ Voor 12% gewijzigd door SpoekGTi op 07-08-2008 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

Nitai schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 17:05:
Ik heb de knoop doorgehakt en net een nieuwe Mac Mini 1.83 besteld :) Ik ben benieuwd hoe Plex zal draaien. Op m'n iMac draait het geweldig, maar m'n iMac is ook stukken krachtiger.
Same here, geduld was toch al nooit m'n sterkste punt ;)
Heb er ook een Monster iCable Fiber Optic Kit bijbesteld.
Ik ga 'm eerst maar eens via VGA aan m'n tv hangen, HDMI/DVI kan altijd nog mocht VGA niet optimaal zijn.

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Die wilde ik in eerste instantie ook kopen, maar ik vond het prijsverschil met een 'normale' toslink - 3,5mm jack kabel nogal groot, zeker omdat ik het verschil niet ga horen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
DIt heb ik weer.

Heb ik een Logitech Premium USB hub gekocht en een 2,5 Inch Freecom Harddisk voor mijn timemachine backup. Sluit ik de hub aan met zijn eigen voeding, zet daar de hard disk op en de externe LG dvd brander, begint mijn Mini te mekkeren dat de USB poort te zwaar belast wordt. Waarom heb ik dan die voeding aan die USB hub zitten.......

Heb ik alsnog de freecom disk meteen aan de Mini moeten koppelen, wilde nou net alle kabeltjes wegwerken in het A/V meubel.

Morgen nog maar eens kijken hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Ik heb er ook eentje gekocht :) 2dehandsje :D Ik ben zo trots al een aap. Ik ga hem denk ik ook met een dvi kabel aan mijn LCD tv hangen. Wel moet ik nog zo'n raar toslink pieletje kopen...

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

jorisdekloris schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 21:21:
Ik heb er ook eentje gekocht :) 2dehandsje :D Ik ben zo trots al een aap. Ik ga hem denk ik ook met een dvi kabel aan mijn LCD tv hangen. Wel moet ik nog zo'n raar toslink pieletje kopen...
Ben toch huiverig voor een 2e handsje: vaak net meer dan een jaar oud, vrij pittig aan de prijs (ietsjes bijleggen en heb een nieuwe) ik wil toch echt wel garantie op t beestje..het is mij te duur speelgoed om na 3 maanden poef te zeggen en dan in de kliko te mieteren bij wijze van :P

Zie hier en daar wel leuke bakjes staan op sites, maar toch koop ik het liefst een nieuwe..maar dat wil niet zeggen dat 2e handsjes afgeragde bakjes zijn hoor :>

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Ik heb deze kabel besteld bij electronica-online.nl Heb daar ook HDMI kabels vandaan, goede zaak, leuke prijs :) Ontloopt niet veel met allekabels.nl

Een dvi-hdmi kabel had ik al dus het is nu even wachten tot de Mini binnenkomt :D Ik kreeg net een mailtje van Apple dat hij klaar stond om verzonden te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
2Dutch schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 21:54:
[...]

Ben toch huiverig voor een 2e handsje: vaak net meer dan een jaar oud, vrij pittig aan de prijs (ietsjes bijleggen en heb een nieuwe) ik wil toch echt wel garantie op t beestje..het is mij te duur speelgoed om na 3 maanden poef te zeggen en dan in de kliko te mieteren bij wijze van :P

Zie hier en daar wel leuke bakjes staan op sites, maar toch koop ik het liefst een nieuwe..maar dat wil niet zeggen dat 2e handsjes afgeragde bakjes zijn hoor :>
Dit alles is natuurlijk afhankelijk van de staat en de leeftijd van de Mac Mini. Dat ietjes bijleggen valt ook wel mee bij deze. Ik heb er nog nooit eentje zo goedkoop gezien. Nu nog even draaiend zien en dan neem ik hem mee :)
Nitai schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 22:05:
Ik heb deze kabel besteld bij electronica-online.nl Heb daar ook HDMI kabels vandaan, goede zaak, leuke prijs :) Ontloopt niet veel met allekabels.nl

Een dvi-hdmi kabel had ik al dus het is nu even wachten tot de Mini binnenkomt :D Ik kreeg net een mailtje van Apple dat hij klaar stond om verzonden te worden.
Nice kabeltje en nice prijs :D

[ Voor 24% gewijzigd door jorisdekloris op 07-08-2008 22:42 ]

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2Dutch schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 21:54:
[...]
...
er wordt natuurlijk wel veel doe-het-zelf geheugen vervangen etc. Het open maken van de mini lukt haast niet zonder sporen na te laten (weliswaar op de onderkant, maar ja)
Ik heb zelf de mini al 2 keer geopend voor 2e hands (origineel Apple; Hynix) geheugen, nieuwe dvd brander en nieuwe harde schijf upgrade (niet omdat het stuk was dus). Dat is allemaal met uiterste voorzichtigheid en zonder problemen gegaan, maar het valt aan de onderkant wel te zien dat de mini open is geweest... Toch is de kans dat er iets stuk gaat aan een tweedehands mini klein, denk ik. De huidige generatie is al de 4e of de 5e (in ieder geval de 3e met intel-platform) dus de kinderziektes zijn er denk ik wel uit... In het geval dat het geheugen door doe-het-zelf vervangen is, is het wel prettig als die uitgebreid getest is, zodat verassingen op later tijdstip worden voorkomen. Wat ik wel eens lees is dat de power-brick ofwel de voeding er mee ophoud. Die valt altijd na te bestellen, ook 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Hoe herken ik de openmaak schade?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door beschadigingen aan het plastic op de bodem... Het metaal sluit vrij strak en er moet met enige kracht een plamuurmes tussen worden gestoken, dat laat soms wat sporen na...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 12:59:
[...]

Door beschadigingen aan het plastic op de bodem... Het metaal sluit vrij strak en er moet met enige kracht een plamuurmes tussen worden gestoken, dat laat soms wat sporen na...
Ok, dus ik moet kijken naar wrik sporen. Thanks!

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jorisdekloris schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 13:09:
[...]
Ok, dus ik moet kijken naar wrik sporen. Thanks!
Alleen als de vorige eigenaar enigszins lomp is geweest.. op mijn beide mini's zal je geen sporen ontdekken, en die zijn toch echt al meerdere keren open geweest... (geheugen, harddisk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
[b][message=30547174,Alleen als de vorige eigenaar enigszins lomp is geweest.. op mijn beide mini's zal je geen sporen ontdekken, en die zijn toch echt al meerdere keren open geweest... (geheugen, harddisk)
Hm, ik ben toch erg voorzichtig geweest maar desondanks zijn er wel sporen zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik heb mijn mini zo vaak open gehad dat er ook wel wat sporen te zien zijn. Echter zie je de onderkant nooit en werkt de mini beter dan de gemiddelde mini die je zult vinden.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

torp schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 16:44:
[...]

Hm, ik ben toch erg voorzichtig geweest maar desondanks zijn er wel sporen zichtbaar.
as for me - the same. Heel voorzichtig geweest, maar zonder beheerste kracht om het flixibele, dunne plamuurmesje erin te zetten kom je niet ver. En des te meer je zit te wrikken, des te meer sporen. Net als op de filmpjes: gewoon 3 keer kort maar krachtig krik-krak en je hebt 'em open. En dat is bij mij wel te zien (met je neus erop)
Anyway, ik doe de mini waarsch. toch nooit meer weg. Ten eerste krijg ik mijn investeringen in de upgrades er nooit meer rendabel 'uit'. Ten tweede kan de mini altijd blijven als 2e computertje, server (wie weet ooit nog eens, igg simpel te beheren via 'schermdeling' in OSX) of natuurlijk als htpc als ik over tig jaar een plasma heb aangeschaft ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2008 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Haha, dat is eigenlijk precies wat ik dacht.

- een 320GB sata schijf
- Ram upgrade
- CPU upgrade.
- kleine gebruikerssporen

Die raak je niet zo snel meer kwijt.

Wat ik me trouwens afvroeg, was hebben de mensen die een cpu upgrade hebben uitgevoerd gedaan om de koeling te verbeteren?

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koeling? Dat lijkt voor de mini geen prioriteit te zijn. Temparaturen van 70, 80 graden worden makkelijk gehaald met de standaard uitgeruste, huidige generatie mini's als ik het topic eens doorblader... Weet niet hoe het met de G4 generaties gesteld is...
Maar om antwoord te geven op je vraag: een koperen heatsink zou misschien wat helpen? (Nergens te koop/ bestaat niet afaik)
Je kunt ook nog je fan standaard sneller laten draaien door smcFanControl (heb ik geen goede ervaringen mee), of de voltages van de cpu tweaken met CoolBook, zodat je cpu zelf niet zo heet meer wordt.
ps. ik heb zelf geen cpu upgrade gedaan

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2008 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Ben dus van een Intel Core Duo 1,66ghz naar Core2Duo 2,33ghz gegaan. Moet eerlijk zeggen dat ik met de oude cpu nooit de temps in de gaten hield maar tegenwoordig wel dus. Temps van 80 graden bij belasting zijn inderdaad geen uitzonderingen. Draai smcfancontroll maar dat is een redelijk passief stukje software. Geen scaling mogelijkheden, alles moet je handmatig doen.

Dat voltage progsel klinkt wel redelijk interessant. Eens kijken of dat werkt op een mini.

Koperen koelblokjes heb ik ook gezocht maar kon ik in dit exostische formaat niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Je hebt ze wel van coolermaster; Cooler Master EEB-N41SS-01 Socket 479 (wat dus de mac mini heeft. die is actief gekoeld. Ik weet niet hoe goed die gaat passen natuurlijk, maar ik draag alleen even bij aan de koelers die er zijn voor 479
En je hebt ook verschillende koelers van nexus ;PSM-2500, en de PSM-5000
Deze zijn allemaal te vinden bij sallandautomatisering.nl (niet dat ik reclame wil maken natuurlijk)
Weet iemand zo wat de hoogte is van de standaard koeler van de mac mini, en of die ook een normale pin aansluiting heeft voor een fan?
Ik kan wel mijn eigen mac mini opentrekken, maar hoop er eigenlijk op dat iemand uit het hoofd weet/googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Ik heb net mijn Mini maar via VGA aangesloten op mijn Panasonic 42PV70, aangezien de dvi-hdmi kabel pas dinsdag binnen gaat komen (samen met de toslink kabel). Maar ik vraag me af of ik het verschil uberhaupt ga zien! Het ziet er nu al geweldig uit moet ik zeggen...Ben wat 720p content aan het testen en het ziet er schitterend uit. We zijn nu Planet Earth aan het bekijken via Plex en ik blijf me verbazen over de scherpheid af en toe.

De Mini is ook verschrikkelijk stil, wat ook fijn is tijdens rustige stukken in een film/serie. Voor mij is het in ieder geval een erg positieve kennismaking met OSX. Ik ben blij dat ik mijn PS3 en de bijbehorende blu-ray discs de deur uit gedaan heb als media center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

sergev schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 10:44:
Je hebt ze wel van coolermaster; Cooler Master EEB-N41SS-01 Socket 479 (wat dus de mac mini heeft. die is actief gekoeld. Ik weet niet hoe goed die gaat passen natuurlijk, maar ik draag alleen even bij aan de koelers die er zijn voor 479
En je hebt ook verschillende koelers van nexus ;PSM-2500, en de PSM-5000
Deze zijn allemaal te vinden bij sallandautomatisering.nl (niet dat ik reclame wil maken natuurlijk)
Weet iemand zo wat de hoogte is van de standaard koeler van de mac mini, en of die ook een normale pin aansluiting heeft voor een fan?
Ik kan wel mijn eigen mac mini opentrekken, maar hoop er eigenlijk op dat iemand uit het hoofd weet/googlen.
Tuurlijk heb je coolers voor socket 479 (om precies te zijn socketM) maar deze passen niet binnen de mac mini :) Er is geen normale fan aansluiting (dus geen 3 of 4 pins, power komt van het bovenliggende board en de rpm wordt doormiddel van 2 pinnen (erg klein) aangedreven vanaf het logic board. Stock cooler is ongeveer 8x6 cm en 2,5 tot 3cm hoog. De cooler mag maximaal zo groot zijn anders past het niet. Jammer dat je in idle modus niet verder kan ondervolten dan 0,95V.

Ik heb Coolbook gedownload, erg fijn programma en werkt erg goed, kost wel 12,50USD=8,64 euro maar de mini wordt nu nooit warmer dan 70 graden :D Dat was voorheen wel anders. Je hoeft het progsel ook niet altijd uit te voeren want de settings worden in een driver opgeslagen. En dat dus met een T7600 die normaal op 1,25V moet draaien op de max frequentie (2,33ghz)

[ Voor 5% gewijzigd door MaDLiVe op 10-08-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

kellhus schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 11:12:
Ik heb net mijn Mini maar via VGA aangesloten op mijn Panasonic 42PV70, aangezien de dvi-hdmi kabel pas dinsdag binnen gaat komen (samen met de toslink kabel). Maar ik vraag me af of ik het verschil uberhaupt ga zien! Het ziet er nu al geweldig uit moet ik zeggen...Ben wat 720p content aan het testen en het ziet er schitterend uit. We zijn nu Planet Earth aan het bekijken via Plex en ik blijf me verbazen over de scherpheid af en toe.

De Mini is ook verschrikkelijk stil, wat ook fijn is tijdens rustige stukken in een film/serie. Voor mij is het in ieder geval een erg positieve kennismaking met OSX. Ik ben blij dat ik mijn PS3 en de bijbehorende blu-ray discs de deur uit gedaan heb als media center.
Dat klinkt positief kellhus! :9 kan niet wachten tot de mijne binnen is. Ik heb donderdag de Mini besteld bij Apple. 2GB geheugen had ik besteld bij Simmcity, de kabels bij Electronica-online. Geheugen en kabels zijn binnen, en de Mini is nu in Amsterdam volgens UPS.

Ik heb alvast de drop images gedownload voor Plex. En het nodige ingelezen over de remotes. Ik heb een Xbox 360 remote, maar ook een Harmony. Kijken wat het lekkerste werkt :)

Ik zat nog te kijken naar een wireless Apple toetsenbord, maar die dingen zijn duur zeg :| Misschien dat ik die later nog eens koop, maar voorlopig sluit ik een simpel wireless toetsenbordje aan die ik hier nog heb liggen.

Uit nieuwsgierigheid, hoe gaat het internetten erop icm met je TV. Bijvoorbeeld een youtube filmpje (crappy i know).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaDLiVe schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 18:42:
Ben dus van een Intel Core Duo 1,66ghz naar Core2Duo 2,33ghz gegaan. Moet eerlijk zeggen dat ik met de oude cpu nooit de temps in de gaten hield maar tegenwoordig wel dus. Temps van 80 graden bij belasting zijn inderdaad geen uitzonderingen.
Mijn Core Duo 1 1.83 komt nooit boven de 60 graden. Zit continu tussen de 51 en 58 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Nitai schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 12:25:
Uit nieuwsgierigheid, hoe gaat het internetten erop icm met je TV. Bijvoorbeeld een youtube filmpje (crappy i know).
Goed. Zoals ik aangaf is de Mini momenteel verbonden via VGA. Mijn Panasonic plasma heeft een native resolutie van 1024x768. Hierdoor is tekst nog perfect leesbaar vanaf een paar meter. Met een full hd tv gaat dat denk ik een stuk moeilijker vanwege de hogere resolutie. Ik moet nog even afwachten hoe dit eruit gaat zien met de hdmi kabel. Dan zal ik ook wel aan de overscan moeten ben ik bang. En als ik het verschil amper zie blijf ik gewoon met vga werken denk ik.

Youtube en andere streaming media sites werken ook gewoon zoals je zou verwachten. Ik ben overigens erg te spreken over de wireless nic in de mini (zeker voor zo'n oudje), die bijna mijn gehele 20mbit dicht trekt. Dat is wel een verbetering tov mijn huidige HP laptop, die dat bij lange na niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52
MaDLiVe schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 12:14:
[...]

Ik heb Coolbook gedownload, erg fijn programma en werkt erg goed, kost wel 12,50USD=8,64 euro maar de mini wordt nu nooit warmer dan 70 graden :D Dat was voorheen wel anders. Je hoeft het progsel ook niet altijd uit te voeren want de settings worden in een driver opgeslagen. En dat dus met een T7600 die normaal op 1,25V moet draaien op de max frequentie (2,33ghz)
Mag ik je bedanken voor deze tip? Ik heb ook Coolbook gedownload (en geregistreerd) en het werkt perfect. De eerste (laagste) setting leverde nog een kernel panic op tijdens het testen, maar een iets hoger voltage is wel voldoende. Temperatuur ligt nu tijdens normale taken ook ruim 10˚ C lager.

Bij intensieve taken, zoals het rippen van een CD ging de temperatuur rap > 90˚ C. Nu komt de temperatuur niet meer boven de 70 ˚C. Overigens heb ik een ruim half jaar geleden mijn Core Solo processor vervangen door een CD 1.83 GHz.

[ Voor 7% gewijzigd door rclahsen op 10-08-2008 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 12:42:
[...]

Mijn Core Duo 1 1.83 komt nooit boven de 60 graden. Zit continu tussen de 51 en 58 graden.
die van mij (1,83C2D) komt ook nooit boven de 70C uit, maar goed, MaDLiVe heeft wel een 2,33GHz erin gepropt, he _/-\o_ Vanaf 2,0GHz stijgen de temps behoorlijk...
Edit: ik lees in de post hierboven dat 90C met een CD 1,83GHz wel gemakkelijk te halen valt... :|
Edit2: over de koeling. Zou misschien - met enige modding - een vga video kaart - koeling in de behuizing passen, zoals bijv. zo iets?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2008 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu we zo lekker bezig zijn met tweaken, ik heb ook wat leuks vind ik zelf dan. Ik heb namelijk mijn harddisk ingeruild voor een Raid 0 op 2 usb sticks van 4GB p/stick. Dit maakt een array van 6,9GB effectief. Het is allemaal niet super snel, maarja ik gebruik hem op hem moment niet, voor in de toekomst is het de bedoeling dat hij als HTPC gaat dienen.Ik heb verder een heeeeeele gestripte versie van OSX geinstalleerd, dus heb nog genoeg over. Er draait nu OSX 10.5.4 op :-)

edit: oja, de verdere specs: omgebouwde 1,5solo -> CD 2.0 met 2GB RAM. 802.11N AP en geen schijf dus :-)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2008 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehm..@bmwmaster: wat is nou je winst door geen harddisk meer te hebben? Zeker als het allemaal niet supersnel is...? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 17:43:
ehm..@bmwmaster: wat is nou je winst door geen harddisk meer te hebben? Zeker als het allemaal niet supersnel is...? Of zie ik iets over het hoofd?
de winst: het is leuk, en het feit dat het KAN is natuurlijk cool. daarnaast geen gezeur meer met het geluid van een HDD :-) zeker een aangename bijkomstigheid als hij in je slaapkamer staat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 17:44:
[...]

de winst: het is leuk, en het feit dat het KAN is natuurlijk cool. daarnaast geen gezeur meer met het geluid van een HDD :-) zeker een aangename bijkomstigheid als hij in je slaapkamer staat !
hm. ik wil niet met je in discussie gaan, maar mijn onlangs vervangen harde schijf (320GB WD: WDC WD3200BEVT) is zo stil dat ik alleen nog maar de fan kan horen...
Ben met je eens: tweaken of modden blijft leuk....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2008 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 14:34
Zouden 2 usb sticks ook niet een stukje zuiniger zijn dan een harddisk? Weet het niet zeker hoor, maar lijkt me toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mikey NL schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 18:08:
Zouden 2 usb sticks ook niet een stukje zuiniger zijn dan een harddisk? Weet het niet zeker hoor, maar lijkt me toch wel.
Krijg je alleen niet op een gegeven moment gezeur met die sticks omdat het flash geheugen is en opzich er redelijk wat naar toe word geschreven de hele tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 17:36:
Nu we zo lekker bezig zijn met tweaken, ik heb ook wat leuks vind ik zelf dan. Ik heb namelijk mijn harddisk ingeruild voor een Raid 0 op 2 usb sticks van 4GB p/stick. Dit maakt een array van 6,9GB effectief. Het is allemaal niet super snel, maarja ik gebruik hem op hem moment niet, voor in de toekomst is het de bedoeling dat hij als HTPC gaat dienen.Ik heb verder een heeeeeele gestripte versie van OSX geinstalleerd, dus heb nog genoeg over. Er draait nu OSX 10.5.4 op :-)

edit: oja, de verdere specs: omgebouwde 1,5solo -> CD 2.0 met 2GB RAM. 802.11N AP en geen schijf dus :-)
Die 802.11N, heb je daarvoor gewoon een apple kaartje ergens op de kop getikt? Aangezien het wifi slot in de mini gewoon een pci-e mini slot is.

Overigens zou die vga cooling hierboven waarschijnlijk wel werken. Het grootste probleem is niet zozeer het formaat. Maar wel de dikte van de basis van het element. De plastic pinnen moeten namelijk wel genoeg druk kunnen leveren op de cpu maar tegelijkertijd heb je maar 2mm (als het niet minder is) onder het logicboard. Bovendien blijft het een risicovolle onderneming. De onderkant van het logicboard zit vol met smd's of hoe die dingen ook heten die ook redelijk makkelijk afbreken.

Voor de gemiddelde notebook cpu (en dat zijn T-serie cpu's) is het geen probleem om met problemen van >80 <90 om te gaan. Hoge temps kunnen echter wel problemen opleveren voor andere componenten alhoewel het koelelement nooit warmer dan 60 graden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Waarschijnlijk zou een Dell 1490, 1500, 1505 kaartje ook wel werken, daar zit namelijk dezelfde Broadcom chip op als op een originele Apple WiFi kaart. :)
Ik heb hetzelfde gedaan met een laptop waarop ik OSX86 op heb gedraaid. Die Dell kaart werd zonder modificaties (in hardware of drivers) meteen door OS X herkend en ingesteld voor gebruik als Airport Extreme adapter. :)

(Op eBay kun je die kaartjes meestal wel voor een leuke prijs vinden.)

[ Voor 8% gewijzigd door --MeAngry-- op 11-08-2008 11:01 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zowiezo zijn 2 x 4GB aan USB sticks voor in RAID nog steeds goedkoper als een SSD schijf voor in je Mac (mini) Over de 802.11N netwerkkaart die erin zit: dit is een kaartje van Apple gewoon, simpelweg via mijn werk besteld (werk bij een AASP) Oja. het is gewoon PCIe kaartje hoord, dit heet PCI express (ik dacht PCI express 34 om pcies te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik vroeg me af of een intel 4965 kaartje ook zou werken, heb er daarvan nog 1 liggen maar eigelijk geen zin meer om de mini open te maken, Draait eigenlijk wel prima zo.

Coolbook, blijft trouwens een briljante utility, mijn t7600 (2,33ghz) draait gewoon op 1,1125V ipv 1,2125V. In praktijk scheelt dit bij stress bijna 15 tot 20 graden :D Je hoeft de utility na configureren ook niet meer op te starten omdat hij de settings in een driver zijn verwerkt. Voor dat kleine bedrag zou elke cpu switchende mini user dat progsel gewoon moeten aanschaffen. Het enige was ik nog mis is een programma dat automatisch fan snelheden kan scalen. Zou mooi zijn als de maker van coolbook dat ook nog kon implementeren.

Overigens jammer dat het voltage van mijn cpu in idle mode niet lager wilt dan 0,95V. Voor bootcamp gebruikers: Er is een soort gelijk programma beschikbaar onder windows RMclock heet het geloof ik. Onder VMware clients blijft de coolbook driver natuurlijk gewoon actief.

[ Voor 10% gewijzigd door MaDLiVe op 11-08-2008 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Een Intel 4965 (of welke andere Intel kaart dan ook) gaat niet werken, aangezien Apple (en Intel) daar geen drivers voor aanbieden. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 11:13:
Zowiezo zijn 2 x 4GB aan USB sticks voor in RAID nog steeds goedkoper als een SSD schijf voor in je Mac (mini) Over de 802.11N netwerkkaart die erin zit: dit is een kaartje van Apple gewoon, simpelweg via mijn werk besteld (werk bij een AASP) Oja. het is gewoon PCIe kaartje hoord, dit heet PCI express (ik dacht PCI express 34 om pcies te zijn)
euh.. misschien domme vraag: PCI express 34, is dat het slot waar nu de huidige b/g kaart in gestoken zit? Valt deze kaart dus zonder verder modden te verwisselen met bijvoorbeeld de n-kaart van Apple zelf? (hm.... en waar te bestellen? Op de site van Apple zijn alleen die g kaartjes te koop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

^ Jeps dat is dus mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Ik heb hem binnen en aangesloten op m'n Panasonic plasma en Onkyo 606 receiver. Niet te geloven wat een kwaliteit zeg :)

Series zien er werkelijk waar fantastisch uit met Plex, en zelfs 1080p mkvtjes speelt hij vloeiend af (ik heb wel een 720p resolutie, dus misschien ligt het daaraan, een gewone HD-ready scherm, niet Full HD).

Ik heb nog geen geheugen geplaatst, ga ik van het weekend eens rustig doen. MIsschien dat ik de HD gelijk vervang, maar ik weet dat nog niet. Van dat geld kan ik liever een 1TB schijf in m'n NAS stoppen, want hij streamt werkelijk als een zonnetje!

Erg blij dat ik tot aankoop ben gegaan, had dit veel eerder moeten doen. De popcorn hour gaat nu ook in de verkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

Nitai schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 22:45:
Ik heb hem binnen en aangesloten op m'n Panasonic plasma en Onkyo 606 receiver. Niet te geloven wat een kwaliteit zeg :)

Series zien er werkelijk waar fantastisch uit met Plex, en zelfs 1080p mkvtjes speelt hij vloeiend af (ik heb wel een 720p resolutie, dus misschien ligt het daaraan, een gewone HD-ready scherm, niet Full HD).

Ik heb nog geen geheugen geplaatst, ga ik van het weekend eens rustig doen. MIsschien dat ik de HD gelijk vervang, maar ik weet dat nog niet. Van dat geld kan ik liever een 1TB schijf in m'n NAS stoppen, want hij streamt werkelijk als een zonnetje!

Erg blij dat ik tot aankoop ben gegaan, had dit veel eerder moeten doen. De popcorn hour gaat nu ook in de verkoop :)
Nitai, welke Pana plasma heb jij en op welke resolutie heb je de Mini nu ingesteld? Via HDMI aangesloten als ik het juist heb toch?
Ik heb vooralsnog geen HDMI kabel besteld, eerst maar eens kijken hoe het via VGA gaat. Ik heb overigens een Pana PV60.

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

jOzh, ik heb de Panasonic TH42PX60U, december 2006 model. Ik heb het inderdaad via DVI-HDMI aangesloten, en op de resolutie 1024x720 1280x720 (dit pakt de Mini vanzelf, hij herkent de TV ook als een Panasonic en kiest zelfs een kleurenprofiel).

De Mini selecteert automatisch de overscan (die je kan uitzetten, maar dan heb je een zwart kader om je beeld). Je verliest door de overscan wel het bovenste menubalk, maar dat is niet storend omdat ik alles met toetscombinaties doe en ook Quicksilver en de Dock gebruik. Het kan als storend ervaart worden als je bijvoorbeeld gaat internetten ofzo, maar zelfs dan is het uitstekend te doen.

Ik heb nog zitten klooien met SwitchresX, maar het lukte me niet 1-2-3. Dus van het weekend maar eens verder tweaken. En anders laat ik het zo staan, want Plex is prachtig full screen, Frontrow doet het ook perfect, dus vooralsnog is het een geweldige out-of-the-box ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

Nitai schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 09:02:
jOzh, ik heb de Panasonic TH42PX60U, december 2006 model. Ik heb het inderdaad via DVI-HDMI aangesloten, en op de resolutie 1024x720 (dit pakt de Mini vanzelf, hij herkent de TV ook als een Panasonic en kiest zelfs een kleurenprofiel).

De Mini selecteert automatisch de overscan (die je kan uitzetten, maar dan heb je een zwart kader om je beeld). Je verliest door de overscan wel het bovenste menubalk, maar dat is niet storend omdat ik alles met toetscombinaties doe en ook Quicksilver en de Dock gebruik. Het kan als storend ervaart worden als je bijvoorbeeld gaat internetten ofzo, maar zelfs dan is het uitstekend te doen.

Ik heb nog zitten klooien met SwitchresX, maar het lukte me niet 1-2-3. Dus van het weekend maar eens verder tweaken. En anders laat ik het zo staan, want Plex is prachtig full screen, Frontrow doet het ook perfect, dus vooralsnog is het een geweldige out-of-the-box ervaring.
Thanks voor de info, klinkt allemaal goed. Ik vind het overigens wel een vreemde resolutie aangezien Panasonic met niet-vierkante pixels werkt. Ik heb mijn PC ook wel eens via 1024x768 aan m'n Pana aangesloten maar dat gaf een platgedrukt beeld (dikke hoofden, oftewel 4:3 uitgerekt naar 16:9). Maar hier heb jij geen last van begrijp ik? Kun je de Pana geen 1280x720 voeden? Dat is toch een resolutie die jouw plasma zou moeten herkennen. Mijn dvdspeler geeft namelijk ook 720p door aan mijn plasma.

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Hmmm, ik zal thuis nog eens even kijken, misschien heb ik de resoluties door elkaar gehaald :)

Edit*: Even m'n vrouw gevraagd om te kijken, en het moet inderdaad 1280 x 720 zijn :) foutje!

[ Voor 34% gewijzigd door Nitai op 12-08-2008 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

Nitai schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 09:15:
Hmmm, ik zal thuis nog eens even kijken, misschien heb ik de resoluties door elkaar gehaald :)

Edit*: Even m'n vrouw gevraagd om te kijken, en het moet inderdaad 1280 x 720 zijn :) foutje!
Wat een service ;)
Maar nu is het helemaal duidelijk, thanks!

Zijn er overigens nog meerderen naast MaDLiVe die de processor van hun Mini vervangen hebben? Lijkt mij best een mooie upgrade, ware het niet dat die T7600 nog best lastig te vinden is (zeker voor een redelijke prijs)...

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Mooi dat alles goed werkt Nitai! Ik krijg vandaag (eindelijk) mijn dvi-hdmi kabel + toslink binnen. Tot nu toe voldoet VGA ook wel, maar ik wil toch het verschil even bekijken. Ik ben alleen bang voor de resultaten na overscan, maar dat zien we dan wel weer.

Als je een groot aantal mooie backgrounds wil hebben voor Aeon (movies, tv-shows, etc) moet je hier even kijken:

http://www.aeonproject.com/backdrops.php?cat=bg_movies

Heb ik ook gedaan en het resultaat ziet er geweldig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

Ik vond deze link om de overscan problemen op te lossen bij de Panasonic plasma: http://lozworld.com/lozwo...x-and-panasonic-th42px60b
Heb het zelf nog niet kunnen proberen aangezien ik nog wacht op m'n Mac Mini, maar zodra ik 'm binnen heb ga ik het zeker eens proberen.

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

bedankt kelhus, die backdrops heb ik inderdaad gedownload :) Op het forum van XBMC loopt er ook een thread, daar vind je ook nog wat meer. Ik heb AEON nog niet geinstalleerd, ga ik vandaag of morgen eens even doen. Ben benieuwd :)

jOzh, super! Ik ga vanavond eens even kijken of ik iets met die DisplayX kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Wat is eigenlijk de ideale resolutie als ik de Mini via HDMI aansluit op mijn HD ready plasma? 1365x768 is 16:9 als ik me niet vergis, wat dus de logische resolutie zou zijn volgens mijn eigen redenatie. Daarentegen lijkt 1280x720 ook logisch aangezien al mijn content 720p is.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Ik zit nu even te klooien en misbruik even dit topic hoor :)

Ik probeer namelijk mijn mac mini aan te sluiten op mijn LE37A552. Alleen krijg ik geen beeld, de resolutie is niet ondersteund. Ik heb mijn mac mini met een crt toch echt op 1920x1080 en 60hz gezet. Wat doe ik verkeerd?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Heb je wat meer informatie? Sluit je de Mini aan via dvi-hdmi op je Samsung, of via VGA? En wat voor resolutie stel je in op de Mini? Gewoon netjes op 1920x1080?

Als hij digitaal is aangesloten zou hij netjes 1080p moeten herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Ik sluit hem aan via VGA. Ik stel de mac mini in op 1920x1080 en 60hz. Dat staat ind e handleiding van de TV.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Vreemd. Je hebt toevallig geen dvi-hdmi kabel om het daarmee te testen? En wat als je een lagere resolutie tracht in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Ik heb geen DVI HDMI kabel helaas. Welke resolutie dan? 1280x720 doet het ook niet trouwens

Ik heb een HDMI kabel geleend en die doet het wel, morgen eentje halen dus.

[ Voor 30% gewijzigd door jorisdekloris op 12-08-2008 22:12 ]

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Ik heb net een fout gemaakt met het instellen van de refreshrate van mijn LE37a552. Nu geeft mijn mac mini een refreshrate van 20 ofzo aan en dat vind mijn LCD TVT niet leuk. Hij geeft aan dat dat signaal niet ondersteun is. Ik heb al geprobeer in de safe mode op te starten door de shift in gedrukt te houden tijdens booten. Dit hielp niks.

Ik heb wel een CRT monitor waar ik mijn mac mini met VGA kabel aan kan hangen. De settings die ik dan maak hebben echter geen effect op de HDMI aangesloten LCD TV.

Weet iemand wat ik kan doen?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:01

Peetman

Tjah....

jorisdekloris schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 16:09:
Ik heb net een fout gemaakt met het instellen van de refreshrate van mijn LE37a552. Nu geeft mijn mac mini een refreshrate van 20 ofzo aan en dat vind mijn LCD TVT niet leuk. Hij geeft aan dat dat signaal niet ondersteun is. Ik heb al geprobeer in de safe mode op te starten door de shift in gedrukt te houden tijdens booten. Dit hielp niks.

Ik heb wel een CRT monitor waar ik mijn mac mini met VGA kabel aan kan hangen. De settings die ik dan maak hebben echter geen effect op de HDMI aangesloten LCD TV.

Weet iemand wat ik kan doen?
Het beste is om met bijv een laptop een remote desktop naar je Mac te openen, alles wat je dan aanpast aan resoluties geeft niet het probleem dat je er niet meer bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Probleem is dat ik geen OSX laptop heb en niet weet welk programma ik moet gebruiken hiervoor.

Het is gelukt! Ik heb UltraVNC op mijn XP laptop gebruik en gewoon de sharing setting op de mac mini goed gezzet. Thanks!

[ Voor 39% gewijzigd door jorisdekloris op 13-08-2008 16:29 ]

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Zucht :|
Zit te wachten op het officiele bericht van Apple dat de Mac Mini een update krijgt op hardware gebied. Maar de moed zakt me per dag dieper in mijn schoenen.

Dan toch maar sparen voor een Mackbook Air O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Eindelijk mijn kabels binnen...De mini is nu dus via dvi-hdmi en toslink-3,5mm jack aangesloten, wat toch een groot verschil is t.o.v. analoog beeld en geluid.

Helemaal goed dus, al mis ik zoals verwacht een klein gedeelte van mijn beeld. Morgen eens kijken of ik dat op kan lossen met de bekende progjes. Het is redelijk weinig wat ik mis, dus ik denk dat 1200x700 al zou volstaan (ipv 1280x720)

Of heeft iemand de ideale resolutie voor een HD ready plasma op de Mac?

• jorisdekloris
Ik zit nu al een tijdje te klooien met de resoluties van de mac mini. Hij geeft bij mij alleen 1080i als max resolutie terwijl hij 1080p zou moeten kunnen. DisplayConfigX moet je voor betalen evenals SwitchresX. Te belachelijk voor woorden dat ik moet betalen voor iets wat zou moeten kunnen.

@Kellhus, is je tv niet 1366x768?

Tierelier

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

kellhus schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:21:
Eindelijk mijn kabels binnen...De mini is nu dus via dvi-hdmi en toslink-3,5mm jack aangesloten, wat toch een groot verschil is t.o.v. analoog beeld en geluid.

Helemaal goed dus, al mis ik zoals verwacht een klein gedeelte van mijn beeld. Morgen eens kijken of ik dat op kan lossen met de bekende progjes. Het is redelijk weinig wat ik mis, dus ik denk dat 1200x700 al zou volstaan (ipv 1280x720)

Zoiets is vrij lastig vanaf je Mac op te lossen, en een andere resolutie geeft je waarschijnlijk alleen maar meer problemen. Je moet kijken of je TV een Exact Scan, Just Scan, of PC stand heeft. In ieder geval iets in die richting. Het zorgt ervoor dat je TV geen overscan gebruikt.

Tesla Model Y RWD (2024)

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

jorisdekloris schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 08:43:
Ik zit nu al een tijdje te klooien met de resoluties van de mac mini. Hij geeft bij mij alleen 1080i als max resolutie terwijl hij 1080p zou moeten kunnen. DisplayConfigX moet je voor betalen evenals SwitchresX. Te belachelijk voor woorden dat ik moet betalen voor iets wat zou moeten kunnen.

@Kellhus, is je tv niet 1366x768?
Je moet blijkbaar bij de Display settings het vinkje aanzetten om een resolutiekeuze te kunnen maken vanuit je programmabalk (bovenin). Ik weet zo even niet meer hoe het vinkje heet. Maar daarin staat als het goed is twee keer de resolutie 1920x1080, en als je de onderste pakt, dan heb je 1080p te pakken. :)

[edit]
Oeps, had ook wel in 1 post gekund :X

[ Voor 3% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-08-2008 08:53 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• jorisdekloris
--MeAngry-- schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 08:53:
[...]

Je moet blijkbaar bij de Display settings het vinkje aanzetten om een resolutiekeuze te kunnen maken vanuit je programmabalk (bovenin). Ik weet zo even niet meer hoe het vinkje heet. Maar daarin staat als het goed is twee keer de resolutie 1920x1080, en als je de onderste pakt, dan heb je 1080p te pakken. :)

[edit]
Oeps, had ook wel in 1 post gekund :X
Dat truukjje had ik ook gevonden op internet. Het probleem is dat hij dat nou bij mij juist niet doet :(

Tierelier

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

kellhus schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:21:

Ik weet niet wat de resolutie van je plasma is, maar als het 1024x768 is probeer dan de settings uit deze link eens: http://lozworld.com/lozwo...x-and-panasonic-th42px60b

Grab shell dude!

• kellhus
Bedankt jOzh. Mijn 42PV70 heeft inderdaad een native resolutie van 1024x768. Ik ga later vandaag even met de instellingen stoeien.

• jorisdekloris
Ik heb SwitchResX gekocht maar daar krijg ik het ook niet goed mee op mijn Samsung LE37A552 :( Als ik overscale aanzet dan valt een stukje er af. Doe ik dat niet dan heb ik zwarte randen. Ik de EDID instellingen van mijn TV exact ingeculd in SwitResX. Toch doet hij dit.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the-edge schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 16:29:
Zucht :|
Zit te wachten op het officiele bericht van Apple dat de Mac Mini een update krijgt op hardware gebied. Maar de moed zakt me per dag dieper in mijn schoenen.

Dan toch maar sparen voor een Mackbook Air O-)
Ben verbaasd dat er nog steeds geen update is. De huidige versie is al meer dan een jaar oud. We mogen er m.i. van uitgaan dat een update nu echt zeer aanstaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 08:55:
[...]

Ben verbaasd dat er nog steeds geen update is. De huidige versie is al meer dan een jaar oud. We mogen er m.i. van uitgaan dat een update nu echt zeer aanstaande is.
Mja ik ook, ik denk dat 't September wordt. Maakt voor mij toch niets uit, aangezien ik een MacBook ga kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

kellhus schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:34:
Bedankt jOzh. Mijn 42PV70 heeft inderdaad een native resolutie van 1024x768. Ik ga later vandaag even met de instellingen stoeien.
Ondertussen al uitgeprobeerd? Ben benieuwd of je alles nu beeldvullend hebt kunnen krijgen.

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11-2022
Gezien de discussie over het aansluiten van een Mac mini aan LCD tv's zal ik mijn ervaring maar posten. Ik gebruik een Sony bravia. M'n mini is aangesloten via DVI middels een verloopstekker naar HDMI. Ook ik had wel de juiste HD resolutie echter met de overscan aan mistte ik de menubalk en met overscan uit kreeg ik zwarte balken.
Dit heb ik opgelost door een avondje te pielen met SwitchresX. De eerste pogingen leverden alleen een zwart scherm op met de melding van de tv dat de resolutie niet ondersteund werd. Op een website (helaas geen idee meer waar) vond ik instellingen voor SwitchresX die voor mij wel beeld opleverden echter nog steeds niet beeldvullend. Vervolgend heb ik de resolutie net zolang verlaagd totdat alles op het scherm stond (met overscan dus nog aan). Dit werkt perfect aangezien de TV z'n native resolutie wel krijgt, maar de mac met een lagere resolutie werkt waardoor alles past. Dus geen problemen met slechte kwaliteit beeld door resoluties die de tv niet native ondersteund.
Mijn huidige resolutie is: 1224 x 674
De custom SwitchresX instellingen gebruikt de volgende PowerStrip timing parameters:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1224x674=1224,54,127,181,674,1,3,20,66502,1

Generic timing details for 1224x674:
HFP=54 HSW=127 HBP=181 kHz=41 VFP=1 VSW=3 VBP=20 Hz=60

VESA detailed timing details:
PClk=66502.29 H.Active=1224 H.Blank=362 H.Offset=38 HSW=127 V.Active=674 V.Blank=24 V.Offset=1 VSW=3

Linux modeline parameters:
"1224x674" 66.502 1224 1278 1405 1586 674 675 678 698 +hsync +vsync

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Thanks Arro, dat is nou precies het probleem wat ik ook heb. Ik vind het alleen zog ek om een adere resolutie in te vullen als mijn native resolutie. Hoe concludeer jij trouwens dat je LCD wel je native resolutie ontvangt?

Waarom heb je niet zonder overscan je resoltuie verhoogd maar met overscan je resolutie verlaagd?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
jorisdekloris schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 07:57:
Hoe concludeer jij trouwens dat je LCD wel je native resolutie ontvangt?
Zodra m'n scherm geen directe pixelaansturing heeft wordt het beeld een stuk minder mooi en scherp. Mijn eerste resolutiepogingen die een andere resolutie gebruikten dan de native resolutie leverden een voor mij onacceptabel beeld op. Uiteraard is de resolutie die de mini levert aan de tv niet de 1368x768 maar op deze SwicthResX instellingen gedraagt mijn scherm zich dus wel alsof het pixeldirect is aangestuurd.
Ik ben nogal een mierene*ker als het om beeldkwaliteit gaat dus een voor de tv niet native ondersteunde resolutie was geen optie voor me.
Waarom heb je niet zonder overscan je resoltuie verhoogd maar met overscan je resolutie verlaagd?
Da's een goede vraag. Waarschijnlijk omdat ik daar niet aan gedacht heb. Het is inmiddels alweer bijna 2 jaar geleden toen ik met mijn mini de stap naar het mac platform maakte en sinds die tijd nooit meer omgekeken naar m'n scherminstellingen want het werkt prima zo.
Misschien dat een te hoge resolutie ook zorgt voor kleinere en dus vanaf de bank lastigere te lezen teksten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Ik ga het vanmiddag meteen proberen. Wel raar dat SwitchResX dus een andere resolutie doet als hij werkelijk doet.

Bedoelde je toevallig deze post?

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=751713

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

Ik las dat het mogelijk moet zijn om Plex te bedienen met een iphone/ipod touch. Zijn er hier mensen die dit kunnen beamen? In combinatie met de mogelijkheid om remote Itunes te kunnen beheren lijkt me een ipod touch dan een perfecte aanvulling op m'n HT-Mac Mini!

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
jOzh schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 17:09:
Ondertussen al uitgeprobeerd? Ben benieuwd of je alles nu beeldvullend hebt kunnen krijgen.
Ik heb er nog niet heel veel tijd aan kunnen besteden, maar de resolutie die Arro aangeeft is bij mij ook zo goed als beeldvullend. Ik had nog wel wat issues waarbij mijn TV geen beeld meer gaf (incompatible resolutie), waardoor ik een uur aan het troubleshooten was om dit weer op te lossen...Ik dacht simpelweg de mini via VGA aan te sluiten en de resolutie weer aan te passen, maar de Mac slaat een standaard profiel op voor elke manier van aansturing...Uiteindelijk vond ik via een omweg het bestand waar SwitchResX zijn voorkeuren in opslaat.

Misschien dat ik vanavond nog even verder ga om alles perfect te krijgen. Het is in ieder geval al perfect werkbaar voor mij (Dock is geheel in beeld en ik mis maar een heel klein gedeelte van de bovenste bar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
jorisdekloris schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 09:06:
Ik ga het vanmiddag meteen proberen. Wel raar dat SwitchResX dus een andere resolutie doet als hij werkelijk doet.

Bedoelde je toevallig deze post?

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=751713
Het zou zomaar die post geweest kunnen zijn, maar het is echt te lang geleden om dat te herinneren. Jouw post bevat echter wel veel bruikbare info.

SwitchResX stuurt uiteraard geen "andere resolutie" of iets dergelijks maar de native resolutie voor de TV echter het "visible area" is verkleind waardoor de Mini alleen het zichtbare deel zal gaan vullen en alles zichtbaar wordt. Er blijft nog wel een overscan alleen heb je er geen last meer van.
Deze overscan schijnt best gebruikelijk te zijn voor hdtv's. Ik heb ook al eens een film op een DVD speler aangesloten met HDMI vergeleken met een venster weergave op de PC en ook bij de film zie je dat door de overscan er een deel van de film van het scherm verdwijnt.

@Kelhus: Vreemd dat het niet werkte met de VGA aansluiting. Dat was namelijk ook mijn truc om een niet geaccepteerde resolutie aan te passen. HDMI eruit en VGA erin en ik had op standaard VGA resolutie weer beeld en kon de settings van SwitchResX weer bijwerken en opnieuw proberen. Via veilige mode opstarten werkte overigens ook maar dat gaat natuurlijk wel wat trager.

[ Voor 15% gewijzigd door Arro op 18-08-2008 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Dan was het misschien een gebruikersfout (van mij dus), want op deze manier lukte het mij niet. Het switchen naar VGA uiteraard wel, maar vervolgens kon ik in SwitchResX enkel resoluties aanmaken/verwijderen voor het xvga profiel, niet voor dvi/hdmi. Ik kon wel de optie selecteren dat ik een ander apparaat zijn opties wilde aanpassen, maar dan moest ik bepaalde technische informatie invoeren van dat specifieke apparaat (mijn TV dus), welke ik niet bij de hand had.

Maar goed, voor de toekomst weet ik welk bestand ik moet verwijderen. Een kwestie van Teamviewer aan hebben staan op de mini zodat ik remote vanaf mijn XP laptop kan inloggen als ik weer iets te fanatiek bezig ben geweest met resoluties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Hoe heb je trouwens je resolutie verdeeld over je andere settings?

je moet toch 2200 punten verdelen over je resolutie en deze andere punten? H.Active=1224 H.Blank=362 H.Offset=38

Ik kom er niet uit. Ik Verlaag de Horizontal Front Porch en verhoog de Horizontal Back Porch maar het beeld blijft op dezelfde plek staan en verschuift zeker niet naar rechts :(

[ Voor 33% gewijzigd door jorisdekloris op 18-08-2008 18:15 ]

Tierelier

• jorisdekloris
Ik ben er uit! iemand op het PLEX forum kwam met de volgende geniale oplossing:

Stel je HDMI ingang zo in dat hij PC weergeeft in de bovenhoek. Dit doe je in het Samsung menu bij => Invoer => Naam wijzigen

Kies je hier PC dan gaat je scherm even zwart en pixelmapt hij hem direct voor je op 1080p :)

Zie ook deze thread: http://forums.plexapp.com/index.php?showtopic=788&hl=

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

jOzh schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:44:
[...]

Ik weet niet wat de resolutie van je plasma is, maar als het 1024x768 is probeer dan de settings uit deze link eens: http://lozworld.com/lozwo...x-and-panasonic-th42px60b
Ik heb de instellingen uit bovenstaande link gister via DisplayConfigX in m'n Mac Mini ingesteld en heb nu een bijna perfect beeldvullend scherm. Een heel klein randje bovenaan valt weg maar daar valt prima mee te leven. Ter info, ik heb een Panasonic 42pv60 plasma met een resolutie van 1024x768. Jammer dat DisplayconfigX geen freeware is, maar ik had de 10 euro er in ieder geval wel voor over.

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo allemaal

ik ben geen mac gewend maar overweeg na al die goeie verhalen eentje te halen.
hab nog een vraag welke ik nergens het antwoord op kan vinden...

wat kost het aan tijd op een mac op te starten? van knop drukken tot helemaal opgestart.
ongetwijfeld veel sneller dan windows :)
en het continu in slaapstand laten, wat zou dat doen voor mac minis levensduur?

alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 17:34:
hallo allemaal

ik ben geen mac gewend maar overweeg na al die goeie verhalen eentje te halen.
hab nog een vraag welke ik nergens het antwoord op kan vinden...

wat kost het aan tijd op een mac op te starten? van knop drukken tot helemaal opgestart.
ongetwijfeld veel sneller dan windows :)
en het continu in slaapstand laten, wat zou dat doen voor mac minis levensduur?

alvast bedankt voor de reacties.
Opstarten is afhankelijk wat er in zit en wat er op staat maar tis wel sneller dan windows.

Je koopt een Mini om hem altijd in slaapstand te hebben??? kan je hem dan net zo goed niet kopen, als je hem toch niet gebruikt ;)

Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.