“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Bij mij niet. Kale standaard Mac mini: 60 sec. Loaded Vista bak: 57 sec. Mijn MBP is nog trager, maar dat komt ook omdat ik standaard een hoop rommel opstart zoals iTines, mail, smcfancontroller, dashboard kickstart. Uit sleep wakker maken: 3secSpoekGTi schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:10:
Opstarten is afhankelijk wat er in zit en wat er op staat maar tis wel sneller dan windows.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
N.b. OSX' Sluimer is niet te vergelijken met Windows' Hibernate. 'Hibernate' sluit alle stroomtoevoer af en schrijft het werkgeheugen naar de hardeschijf om bij het wakker worden deze weer terug te zetten. Je kunt dus rustig de stekker uit de computer trekken. Bij Standby en Sleep kan dat niet. Die werken volgens mij hetzelfde (beetje stroom op de geheugenbanken etc.) en daarbij kun je niet zomaar de stekker uit je computer trekken (mits je accu hebt natuurlijk)
Een variant op 'Hibernate' kent OSX niet voor zover ik weet, alleen via third party software zoals DeepSleep.
Edit: off-topic
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2008 09:53 ]
Verwijderd
SafeSleep goed genoeg voor je? Met een beetje pielen zou dat ook op een mini moeten werken:Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:47:
Een variant op 'Hibernate' kent OSX niet voor zover ik weet
http://web.archive.org/we...w-to-safe-sleep-your-mac/
I don't like facts. They have a liberal bias.
SAFE SLEEP ARGUMENTS
hibernatemode takes a bitfield argument defining SafeSleep behavior.
Passing 0 disables SafeSleep altogether, forcing the computer into a reg-
ular sleep.
0001 (bit 0) enables hibernation; causes OS X to write memory state to
hibernation image at sleep time. On wake (without bit 1 set) OS X will
resume from the hibernation image. Bit 0 set (without bit 1 set) causes
OS X to write memory state and immediately hibernate at sleep time.
0010 (bit 1), in conjunction with bit 0, causes OS X to maintain system
state in memory and leave system power on until battery level drops below
a near empty threshold (This enables quicker wakeup from memory while
battery power is available). Upon nearly emptying the battery, OS X shuts
off all system power and hibernates; on wake the system will resume from
hibernation image, not from memory.
hibernatemode is set to 3 (binary 0011) by default on supported porta-
bles.
hibernatemode is set to 0 (binary 0000) by default on supported desktops.
Please note that hibernatefile may only point to a file located on the
root volume.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Muziek / video wordt waarschijnlijk gestreamd van een (totaal 1,5TB) LaCie NAS...
Gewoon Plex erop en je hebt er geen omkijken meer aan.
http://elan.plexapp.com/
Je kan zoals 5Pycho wachten op de update. Maar de huidige Mini's draaien full hd ook prima
[ Voor 22% gewijzigd door Nitai op 02-09-2008 16:41 ]
Eerst zien wat 9 september brengt, dan kijk ik daarna weer verder.
Zal eens naar de Plex kijken!
Bedankt alvast voor de tips, meer tips zijn natuurlijk altijd welkom!
Tierelier
Verwijderd
Uhm, hoezo niet stabiel? Zowel de Linux port van XBMC (in Ubuntu) als op OS X draait XBMC (Plex) als een zonnetje.P5ycho schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 16:44:
niet op linux helaas, ik wil graag xbmc draaien. ik weet dat er een osx port in ontwikkeling is, maar dat is verre van stabiel.
Eerst zien wat 9 september brengt, dan kijk ik daarna weer verder.
Ik wil gewoon dat het in 1x werkt. Ik heb geen zin in gepruts zoals met bijv. een popcornhour speler.
Eigenlijk zoek ik gewoon een xbox on steroids
M'n vrouw was ook erg blij dat ze haar 'vertrouwde' Xbox skin had. Het was even wennen omdat er geen controller meer was. Maar even een keymapping afgedrukt voor haar (en mij) en vanaf de bank bedienen met een Apple Wireless Keyboard. Je kan ook met de meegeleverde remote werken etc.
De port is vrij jong, alleen werkt het werkelijk waar fantastisch. Ik zou het gewoon uitproberen op de Mac. Op m'n iMac werkte het ook perfect anders was ik nooit overgestapt. De Xbox die nog regelmatig aanging, staat nu stof te happen.
Verwijderd
Belletje naar MacHouse Woerden doen. Kost je 2 ritjes (1x voor diagnose, 1x voor reparatie) maar je bent je Mac geen 2 weken kwijt.Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:02:
Mijn BT module is overleden. Binnen de garantieperiode maar ik heb geen zin om mijn Mac Mini 2 weken kwijt te zijn. Wat is nu handig? Een interne module voor 5 euro via ebay bestellen of zo'n miniding van 9 euro bij de Mediamarkt. Werken die laatste ook probleemloos? Ik heb een wireless keyboard en een wireless BT muis, heb dus BT nodig.
Launching containers into space
Verwijderd
Dat BT ding kost 5 euro las ik via ebay. Die benzineritjes kosten me 20 euroWhieee schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:47:
[...]
Belletje naar MacHouse Woerden doen. Kost je 2 ritjes (1x voor diagnose, 1x voor reparatie) maar je bent je Mac geen 2 weken kwijt.
1. Als je je garantie wilt behouden stuur je hem terug of breng je hem naar de Apple store.
2. Als je garantie je toch niets kan boeien en je zeker weet dat je module stuk is en niet gewoon draadbreuk/een losse connectie oid. dan even op Ebay kijken.
Ja, die externe mini BT adapters werken hier perfect, heb er een muis op en een headset en alles werkt prima. Dat is zo'n mini ding die maar een paar millimeter buiten de behuizing uit steekt.Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:02:
Mijn BT module is overleden. Binnen de garantieperiode maar ik heb geen zin om mijn Mac Mini 2 weken kwijt te zijn. Wat is nu handig? Een interne module voor 5 euro via ebay bestellen of zo'n miniding van 9 euro bij de Mediamarkt. Werken die laatste ook probleemloos? Ik heb een wireless keyboard en een wireless BT muis, heb dus BT nodig.
Verwijderd
'Breng je hem naar de Apple store" ? Je bedoelt een Apple Reseller neem ik aan, de Apple Store is alleen on-line.P5ycho schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 09:42:
Dan lijkt het me duidelijk:
1. Als je je garantie wilt behouden stuur je hem terug of breng je hem naar de Apple store.
2. Als je garantie je toch niets kan boeien en je zeker weet dat je module stuk is en niet gewoon draadbreuk/een losse connectie oid. dan even op Ebay kijken.
Ik zou eerst Apple Nederland opbellen en vragen of je naar een Apple Reseller mag gaan in de buurt (dan doen ze toch wel eens?) dan krijg je van Apple Nederland een zgn. casenummer waarmee je naar de Apple Reseller kunt gaan.
Als de mini nog niet eerder opengemaakt is geweest dan lijkt een draadbreuk mij stug en is 5 euro geen weggegooid geld om te proberen....
Een externe zou ik zelf zonde vinden van de usb-poort (true, hij heeft BT muis en TB dus heeft er 1 over) maar wel de makkelijkste oplossing.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2008 09:09 ]
Nier mierenneuken he, je snapt toch zelf ook wel dat ik een Apple winkel bedoel? Of is het verplicht om je in het door mij nog niet eerder betreden Apple subforum je strict aan het Apple jargon te houden?Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 09:08:
[...]
'Breng je hem naar de Apple store" ? Je bedoelt een Apple Reseller neem ik aan, de Apple Store is alleen on-line.
Misschien een vuile lens? (just my 2cts)monkel schreef op zondag 07 september 2008 @ 12:23:
Ik heb de laatste tijd het probleem dat m'n mini geen cd's meer herkentHad het eerst met een oude Diablo2 cd. Kreeg 'm met geen mogelijkheid er meer uit. Pas toen 'ie een nachtje uit had gestaan lukt het de volgende ochtend wel. Ik dacht eerst dat het aan de cd lag, maar later bedacht ik dat de mac misschien afgekoeld was en daardoor de cd misschien herkend? Ik heb nu m'n MacOS cd erin zitten en ook die wordt niet herkend
Iemand bekend met dit probleem, of wordt dit ook een gevalletje garantie ...
I've visited the Mothership @ Cupertino
Verwijderd
ik snap het wel, ja. Daarom wees ik er ook op. Misschien iemand anders -argeloze lezer of poster van het probleem- niet. Ik ben niet van de Apple politie, nee. Juist omdat ik niet vind dat je aan Apple-jargon (wat is dat?) hoeft te houden denk ik dat je duidelijk moet zijn in je antwoord als je iemand een tip of oplossing geeft, zodat verwarring wordt voorkomen. Beschuldig mij nu niet van verwarring zaaien, ajb.P5ycho schreef op zondag 07 september 2008 @ 10:33:
[...]
Nier mierenneuken he, je snapt toch zelf ook wel dat ik een Apple winkel bedoel? Of is het verplicht om je in het door mij nog niet eerder betreden Apple subforum je strict aan het Apple jargon te houden?
je kunt als je dvd-brander stuk is gemakkelijk vervangen met bijv. een Optiarc DVD RW AD-7630A of een soortgelijk model. Er is een website in omloop waar je kunt bekijken welke niet-oorspronkelijke Apple onderdelen in je Mac werken. Ik weet even niet meer welke dat is helaas..monkel schreef op zondag 07 september 2008 @ 12:23:
Ik heb de laatste tijd het probleem dat m'n mini geen cd's meer herkentHad het eerst met een oude Diablo2 cd. Kreeg 'm met geen mogelijkheid er meer uit. Pas toen 'ie een nachtje uit had gestaan lukt het de volgende ochtend wel. Ik dacht eerst dat het aan de cd lag, maar later bedacht ik dat de mac misschien afgekoeld was en daardoor de cd misschien herkend? Ik heb nu m'n MacOS cd erin zitten en ook die wordt niet herkend
Iemand bekend met dit probleem, of wordt dit ook een gevalletje garantie ...
Edit: ik dacht xlr8yourmac.com?
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2008 13:24 ]
Thanks, maar ik laat eerst de boys van de support er naar kijken. Ik ga niet in het beestje wrotten als er nog garantie op zit.Verwijderd schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:15:
[...]
je kunt als je dvd-brander stuk is gemakkelijk vervangen met bijv. een Optiarc DVD RW AD-7630A of een soortgelijk model. Er is een website in omloop waar je kunt bekijken welke niet-oorspronkelijke Apple onderdelen in je Mac werken. Ik weet even niet meer welke dat is helaas..
Edit: ik dacht xlr8yourmac.com?

Ik heb geen haast, ga geen mini kopen met hardware van 2006. Op zich is de huidige mini voldoende voor me. Bevalt de nieuwe mini niet dan kan ik altijd nog een 2dehands 'oude' mini kopen voor minder.
Verwijderd
Nee nog niet. Heb ook een Macbook ProNitai schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 23:27:
Ja bert-nl, nog steeds niet... ben blij dat ik niet gewacht heb. Ga je nu tot de aanschaf over?
Denk dat ze 1GB voldoende vinden voor een instap mac. Zou alleen het duurdere model dan 2GB geven.Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:35:
[...]
Nee nog niet. Heb ook een Macbook Produs kan nog wel even wachten. Maar vind het wel vreemd dat het zo lang duurt. Zo moeilijk is het toch niet om in ieder geval een andere processor en 2GB erin te stoppen.
Maar dat er 9 september geen updates geweest zijn had ik je zo wel kunnen vertellen. Het was toch een muziek gerelateerd evenement.
Ik hoorde hier en daar iets van oktober?
Hopen dan maar.
het is iig niet een kwestie van een snellere cpu en meer ram. het is vooral de chipset die een update nodig heeft. dat betekent een complete redesign. daarnaast zullen er wel blueray opties komen, meer ram, draft-N wireless, etc. dat is allemaal gegokt, maar wel zeer waarschijnlijk.Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:35:
[...]
Nee nog niet. Heb ook een Macbook Produs kan nog wel even wachten. Maar vind het wel vreemd dat het zo lang duurt. Zo moeilijk is het toch niet om in ieder geval een andere processor en 2GB erin te stoppen.
Verwijderd
Wat die aandacht betreft voor 'vernieuwde productielijn!' de mac mini: die is in ieder geval een aantal keer erg mee gevallen. De update van de G4 1,25 ->1,33Ghz en de 1,42->1,5Ghz alsook 1 of 2 updates van de CD & C2D cpu's verliepen zonder gevraagde aandacht met uitroeptekens (zogenaamde quiet upgrades)torp schreef op woensdag 10 september 2008 @ 17:18:
Volgens mij is die hele afdeling opgedoekt. Af en toe een nieuw processortje (sneller & goedkoper) en die ouwe modellen verkopen weer als een tierelier. Na een jaar of twee nog wat andere dingen vernieuwen, de buitenkant een beetje aanpassen en hopla, aandacht: Apple vernieuwt productlijn!
Daar gaf Apple zelf iig geen ruchtbaarheid aan, vonden ze zelf waarschijnlijk ook niet de moeite waard.
Still: i agree. Dit duurt echt te lange (chipset met intel gma 950 - nog geen één leuke(r) spel voorbij zien komen die compatible is hiermee)
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2008 23:25 ]
...dat de macs het vooral van de software moeten hebben de komende jaren,..
Nee dit spreekt elkaar niet tegen.....Verder volgt het gewoon de trend die alle pc's de komende jaren gaan volgen.

De Mac Pro verbaast wel keer op keer qua innovativiteit op hardware gebied. De iMac eveneens. Apple is geen softwaremaker maar een hardwareboer. Als je je pijlen op alleen stroomverbruik richt, dan is dat wel heel eenzijdig. Want dit is onlosmakelijk verbonden met processorkracht en de techniek die hier achter schuilt.
Innoveren is zoveel meer dan de beste specs hebben. Kijk maar naar Sony en Philips, prachtige LCD televisies van amper 8mm dik.
Afgezien van de Macbook Air ligt het bij de 'gewone' computers dus nogal stil, vind je niet?Nitai schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 11:18:
de multitouch interface, Macbook Air, versnellingsmeter in de nieuwe Nano, experimenten met nieuwe materiaal (zoals in de iPhone 3G behuizing) en ga zo maar door.
Als jij tevreden bent, het zij zo. Ik vind dat de innovatie bij Mac computers zo goed als stil ligt, en al helemaal bij de Mini. Keer op keer vallen upgrades tegen.
De markt van switchers is oneindig groot. Als ze een paar punten nou eens echt zouden aanpakken, dan hadden ze een super-succes in handen. Maar ze blijven hem maar positioneren als een leuk dingetje wat net te weinig biedt.
Maar met alle respect, het is toch ook niet meer dan een leuk dingetjes !? Heb hem zelf ook en vind hem echt geweldig, maar deze machine valt in het onderste segment van de markt voor Apple. Verwacht je dat ze daar flink investeren in RND ?torp schreef op zondag 14 september 2008 @ 11:16:
De markt van switchers is oneindig groot. Als ze een paar punten nou eens echt zouden aanpakken, dan hadden ze een super-succes in handen. Maar ze blijven hem maar positioneren als een leuk dingetje wat net te weinig biedt.
Eerst het probleem, dan de oplossing
[ Voor 8% gewijzigd door torp op 14-09-2008 13:30 ]
Dus Apple, nieuwe mac mini graag met blu ray liefst voor sinterklaas of kerst op de markt
[ Voor 19% gewijzigd door -ChRiZz- op 15-09-2008 00:05 . Reden: leesbaarheid ]
Slache!
ik heb een mac mini c2d 2ghz met 2gb geheugen als htpc. en ik kan je vertellen dat de mediaplayer osxbmc, nu plex geheten perfect 1080p films af kan spelen!-ChRiZz- schreef op maandag 15 september 2008 @ 00:01:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een HTPC om op mijn LCD aan te sluiten, en heb al een tijdje de mac mini op het oog. . Zoals gezegd is investeren in computer hardware uit 2006 niet handig maar wellicht voldoet de huidige mac mini voor mijn wensen, echter krijg ik daar geen duidelijk beeld van. Ik wacht liever toch ook nog maar even op een opvolger. Ik hoef geen tv te kunnen kijken/opnemen. Enige voorwaarden die ik dan nog heb zijn : 1080p, optical out, STIL & klein, aan de laatste 3 voldoet de mac mini volgens diverse bronnen. Echter over 1080p krijg ik nog geen duidelijk beeld, bij gebrek aan een mac mini in het echt gezien te hebben. Van de diverse forums word ik niet echt wijzer, de één zegt dat het perfect werkt en de ander weer niet.
Dus Apple, nieuwe mac mini graag met blu ray liefst voor sinterklaas of kerst op de marktof een 100% garantie dat de mac mini 1080p kan afspelen vanaf mijn NAS.
en televisie opnemen doe ik met zo'n usb tv tuner met eyetv 3 software. werkt ook perfect.
ik zou nu waarchijnlijk ook wachten, of hoeveel vloeken het ook is, en een htpc bouwen aan de hand van een juist moederbord voor osx86. al zien de mini's er wel heel goed uit in de woonkamer!
Dank voor je reactie! Kun je ook iets vertellen over het geluid dat de mac mini maakt als je een (1080p) film afspeelt (dan doel ik op fangeluid)?HJR schreef op maandag 15 september 2008 @ 17:15:
[...]
ik heb een mac mini c2d 2ghz met 2gb geheugen als htpc. en ik kan je vertellen dat de mediaplayer osxbmc, nu plex geheten perfect 1080p films af kan spelen!
Slache!
Even wat eigen ervaringen: ik heb van wat budget hardware (220 euro) en een family licensie van OSX een jaartje terug een hackintosh inelkaar gezet met dezelfde cpu/geheugen specs als een Mini (+ een redelijk stille behuizing). Dat moet nu zelfs nog wat goedkoper kunnen, maar goed dat is wel even zelf klussen ipv naar de winkel lopen en inpluggen maar.HJR schreef op maandag 15 september 2008 @ 17:15:
[...]
ik heb een mac mini c2d 2ghz met 2gb geheugen als htpc. en ik kan je vertellen dat de mediaplayer osxbmc, nu plex geheten perfect 1080p films af kan spelen!
en televisie opnemen doe ik met zo'n usb tv tuner met eyetv 3 software. werkt ook perfect.
ik zou nu waarchijnlijk ook wachten, of hoeveel vloeken het ook is, en een htpc bouwen aan de hand van een juist moederbord voor osx86. al zien de mini's er wel heel goed uit in de woonkamer!
Met EyeTV 3 en zo'n USB tv tunertje (Hauppauge HVR 900) ben ik minder tevreden. Beeld haalt het niet bij de interne PVR150 die ik ook heb (voor de dual boot met Vista), en EyeTV is ook een beetje rommelig en onlogisch, en de programmagids is een betaalde service. Als Apple ooit met een eigen TV app zou komen is het snel afgelopen met Elgato ben ik bang.
Wat ik trouwens nooit helemaal snap is dat mensen zo ontzettend graag een superstil systeem willen als HTPC. Voor een server of desktop OK maar een HTPC? Die haal je uit standby, speelt muziek of een (toch zelden een stomme) film. Je wilt natuurlijk geen stofzuiger, maar om nou per se daar bakken geld aan uit te geven - dan liever je budget steken in een goede TV tuner. Dit is mijn derde HTPC, en met geen enkele heb ik last gehad van teveel lawaai.
I second that. De ongecomprimeerde 45Gb 1080p's haperen heel af en toe maar dat komt vooral door de audio stream. De 1080p's van 9Gb spelen perfect af.HJR schreef op maandag 15 september 2008 @ 17:15:
[...]
Tierelier
[ Voor 18% gewijzigd door MaDLiVe op 16-09-2008 23:34 ]
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
Hier stond achterhaalde informatie…
Mjah, Plex is net als XBMC voor mij erg uitgebreid. Ik zocht dan ook met name vervanging van mijn Xbox met XBMC. Plex voorziet in deze behoefte en geeft de mogelijkheid om HD af te spelen. Wat zou je nog meer willen?MaDLiVe schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 23:33:
Ik zou mijn mini overigens nooit gebruiken als MC device. Opties zijn zelfs met Plex redelijk beperkt en de Intel GMA biedt geen enkele hardwarematige versnelling. Bovendien vind ik codec support onder osX ook niet je van het. Voor hetzelfde geld koop je een leuke behuizing en aardige hardware die het werk vele malen beter doen.
Ik heb ook een pc die ik ingericht had als mediacenter icm Mediaportal. Het installeren van allerlei codecs luistert het zo nauw dat wanneer ik een van de codecs geupdate had of in de verkeerde volgorde had geinstalleerd ik weer dagen bezig was om het euvel te vinden.
Met de Mini is het gewoon Plex opstarten en gaan. Mijn vrouw was XBMC gewend, en dit werkt net zo makkelijk voor haar. Dat was met Mediaportal wel anders.
Trouwens als je de pc kwijt wilt in een mooie mediacenter kast in de huiskamer, dan ben je ook veel geld kwijt. Zo veel goedkoper is het niet. True, je hardware is dan wel veel beter. Voor mij is de Mini een geweldige uitkomst.
Hopelijk heb je meer verstand van verzekeren ofzo.MaDLiVe schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 23:33:
en de Intel GMA biedt geen enkele hardwarematige versnelling.
http://www.intel.com/products/chipsets/gma950/
Het zou in mijn geval ook gaan om maximaal de 1080p's van 9GB... die doen het dus volgens jou perfect op de nieuwere Mac Mini's?jorisdekloris schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 10:34:
[...]
I second that. De ongecomprimeerde 45Gb 1080p's haperen heel af en toe maar dat komt vooral door de audio stream. De 1080p's van 9Gb spelen perfect af.
Welke adapters / stekkers / software heb je gebruikt op je Mac Mini op je HDTV aan te sluiten, neem aan via HDMI?
Verwijderd
Ik heb eigenlijk niet hoeven wachten op een nieuwe generatie, vind deze mooi, doet wat hij moet doen op een perfecte manier, why wait?
Vandaag lekker een vrije ochtend dus lekker spelen
Een dvi naar hdmi kabel, en een optische kabel met een lange 'snuit'Tha BasZ schreef op woensdag 17 september 2008 @ 10:57:
[...]
Het zou in mijn geval ook gaan om maximaal de 1080p's van 9GB... die doen het dus volgens jou perfect op de nieuwere Mac Mini's?
Welke adapters / stekkers / software heb je gebruikt op je Mac Mini op je HDTV aan te sluiten, neem aan via HDMI?

Ik had ze beiden bij Elektronica-online.nl gekocht, maar Allekabels.nl heeft het ook.
Ik doelde op hardwarmatige versnelling van videomateriaalburne schreef op woensdag 17 september 2008 @ 09:19:
[...]
Hopelijk heb je meer verstand van verzekeren ofzo.Zelfs een Tseng Labs ET4000 zit al redelijk vol met 'hardwarematige versnelling' en in vergelijking daarmee is de GMA950 een behoorlijk grafisch scheurijzer. Het enige wat mist zijn bepaalde openGL-effecten die in spelletjes veel gebruikt worden voor rook, stof en vuur en het ding moet z'n werk doen met 'slechts' 64Mbyte gewone ram, en in vergelijking met 'moderne' videokaarten is dat een handicap.
http://www.intel.com/products/chipsets/gma950/
Anywho het is idd maar net wat je wilt.
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
Je kan ze krijgen voor een tientje en voor 300 euro. Kijk wat je schappelijk vindt en koop dat. Ik heb mijn kabel in ieder geval zo kort mogelijk gehouden.Tha BasZ schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:10:
Stomme vraag misschien maar welke dvi naar hdmi kabel?
Ik zou zelf niet voor een optischekabel gaan met zo'n mini-jack eraan vast. Ik kan nu mijn optische kabel ook nog gebruiken voor normale apparaten.
Als je wil mag je wel eens komen kijken bij mij hoor. Kan je hem in werking zien.
Tierelier
Volledige hardwarematige support voor: MPEG2, iDCT, motion-prediction, een hardwarematige overlay-filtering en hardware voor het up- en downscalen van alles tussen 176x144 en 2048x1536.MaDLiVe schreef op woensdag 17 september 2008 @ 14:26:
Ik doelde op hardwarmatige versnelling van videomateriaal
Sommige mensen staan er op om zaken tot in het belachelijke te overdrijven. "geen enkele hardwarematige versnelling" is gewoon een absurde overdrijving van een behoorlijke chipset die alleen z'n leeftijd (een jaar of drie) inmiddels wel laat zien. Zullen we 'm even vergelijken met een 3 jaar oude nvidia- of ati mobile chipset?
Deze heb ik ookTha BasZ schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:10:
Stomme vraag misschien maar welke dvi naar hdmi kabel?

MPEG-2 hardware decoding heeft de GMA950 wel, MPEG-4 niet. Maar onder OS X boeit dat sowieso weinig, want dat heeft nog niet zoiets als DXVA(2) op Windows dat programma's toegang biedt tot die hardware decoding. Dus tenzij je je Mac via Bootcamp+Vista gebruikt als HTPC maakt het weinig uit of je een GMA950, X3100 of GeForce chipset erin hebt zitten - je H.264 decoding wordt toch niet via hardware versneld.MaDLiVe schreef op woensdag 17 september 2008 @ 14:26:
[...]
Ik doelde op hardwarmatige versnelling van videomateriaal
Quicktime 8 gaat daar misschien wat aan veranderen, maar dat is nog 100% speculaas.
[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 18-09-2008 00:48 ]
Goed, en om de opmerking dan maar weer in context te plaatsen: Een mini als Mediacenter gebruiken vind ik geen logische keuze. Mede daarom dus. (en bovenstaande ^ ^ redenen). Dat de grafische adapter 3 jaar oud is doet daar natuurlijk niets aan af. (heb overigens 2 machines met een gma950 waaronder dus een mini). Daarbij loop ik zelf steeds vaker tegen het euvel aan dat sommige, niet altijd even exotische formaten niet lekker willen afspelen onder osX. Alleen de sexy size van de mini zou een leuk argument kunnen zijn, maar het fan geluid onder belasting tegelijkertijd weer een tegen argument.burne schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:07:
[...]
Volledige hardwarematige support voor: MPEG2, iDCT, motion-prediction, een hardwarematige overlay-filtering en hardware voor het up- en downscalen van alles tussen 176x144 en 2048x1536.
Sommige mensen staan er op om zaken tot in het belachelijke te overdrijven. "geen enkele hardwarematige versnelling" is gewoon een absurde overdrijving van een behoorlijke chipset die alleen z'n leeftijd (een jaar of drie) inmiddels wel laat zien. Zullen we 'm even vergelijken met een 3 jaar oude nvidia- of ati mobile chipset?
[ Voor 22% gewijzigd door MaDLiVe op 18-09-2008 08:49 ]
1080p doet het prima met plex maar er zijn wat uitzonderingen. De planet earth 1080p versie bevat nogal wat scenes die de mini aan het wankelen brengt, honderen gedropte frames, geluid dat hapert noemt maar op, na een dergelijke scene speelt hij perfect verder. Deze scenes brengen heel veel systemen zwaar in de problemen dus heel ernstig is het niet. Met normale 1080p films heb ik nog nooit problemen gehad. Alleen bij pans met veel bewegende zaken is de 2ghz te mager.Tha BasZ schreef op woensdag 17 september 2008 @ 10:57:
[...]
Het zou in mijn geval ook gaan om maximaal de 1080p's van 9GB... die doen het dus volgens jou perfect op de nieuwere Mac Mini's?
Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793
We hebben laatst een Mini gekocht ivm demonstraties. Handig voor in de rugzak en om mee tenemen. We hebben een grafische applicatie (niet te veel van voorstellen) gebruikt en de fan begon al snel te loeien bij de oudere Mini. Aangezien dat het niet extreem storend is, hebben we een nieuwe gekocht. Die maakt na dezelfde tijd de applicatie te hebben gedraait nog niet het loei geluid. Dus wat ik gok is dat de nieuwere processor (ivm 3 jaar terug) en de 2GB ivm 1GB erg uitmaakte.MaDLiVe schreef op donderdag 18 september 2008 @ 08:40:
[...]
Goed, en om de opmerking dan maar weer in context te plaatsen: Een mini als Mediacenter gebruiken vind ik geen logische keuze. Mede daarom dus. (en bovenstaande ^ ^ redenen). Dat de grafische adapter 3 jaar oud is doet daar natuurlijk niets aan af. (heb overigens 2 machines met een gma950 waaronder dus een mini). Daarbij loop ik zelf steeds vaker tegen het euvel aan dat sommige, niet altijd even exotische formaten niet lekker willen afspelen onder osX. Alleen de sexy size van de mini zou een leuk argument kunnen zijn, maar het fan geluid onder belasting tegelijkertijd weer een tegen argument.
my 2cts,
ps:
Als HTPC zou ik de laatste toch nog wel blijven overwegen voor bij mij thuis. Ik zal eens proberen HD quality te draaien op de mini en te bekijken wat er gebeurt.
Heb je de nieuwste VLC trouwens al geprobeerd op je Mini? Die heeft een aantal van dit soort problemen aangepakt. Ik zie zelf minder glitches in mijn films (op mijn MBP notabene) en het processor gebruik is ietsje minder.MaDLiVe schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 01:48:
Wellicht dan dat ik iets fout doe want met mijn gepimpte mac 2x2,33ghz kan ik bijv. gedropte frames ook niet voorkomen bij bijv. de br versie van appleseed. Met VLC is het een complete ramp maar plex lijkt er nog redelijk mee te kunnen omgaan. Op mijn windows MCE pc met een c2d@2.0ghz gaat het probleemloos. Voor mijn gevoel is osX op dit moment zeker nog niet het goede platform voor mediacenter achtige toepassingen.
[ Voor 21% gewijzigd door VisionMaster op 20-09-2008 09:48 ]
I've visited the Mothership @ Cupertino
Quicktime heeft een heel, heel trage single-threaded decoder (daarom doen Plex/VLC het ook zoveel beter), maar wat ze allemaal missen op OS X is support voor H.264 video decoding in hardware. Een API als DXVA(2) op Windows bestaat niet op de Mac en da's jammer want zelfs een bejaarde gpu als de Intel GMA950 kan een gedeelte van het H.264 decoding proces al in hardware doen. 100% software decoding hakt er stevig in qua CPU belasting.MaDLiVe schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 01:48:
Wellicht dan dat ik iets fout doe want met mijn gepimpte mac 2x2,33ghz kan ik bijv. gedropte frames ook niet voorkomen bij bijv. de br versie van appleseed. Met VLC is het een complete ramp maar plex lijkt er nog redelijk mee te kunnen omgaan. Op mijn windows MCE pc met een c2d@2.0ghz gaat het probleemloos. Voor mijn gevoel is osX op dit moment zeker nog niet het goede platform voor mediacenter achtige toepassingen.
Het is wel de verwachting dat Quicktime X (in Snow Leopard) een grote stap voorwaarts gaat zijn voor media op OS X. Waarschijnlijk krijgt Front Row dan ook de features van de AppleTV 2 (Flickr, YouTube), en hopelijk (mijn persoonlijke wens) een betere muziek navigatie want dat is een absoluut drama bij een wat grotere iTunes library. Maar goed, dat duurt nog wel even en is allemaal nog onbevestigd.
[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 21-09-2008 01:49 ]
Afgelopen januari heb ik de Mini al een keer opengebroken om de processor te vervangen. Vandaag weer opengemaakt, maar nu op de HD van 60 GB te vervangen door eentje van 320 GB. Het openmaken, waar veel enge verhalen over ronddwalen op internet, vind ik nog het makkelijkste, want ik heb weer lopen kloten met de oranje audiokabel.
Het vervangen van de HD was een fluitje van een cent (Time Machine is echt ideaal, want ik heb met behulp van TM alle gegevens teruggezet op de nieuwe schijf), maar nadat ik de Mini weer in elkaar had gezet had ik geen geluid meer.
De oranje kabel was tijdens de installatie van de nieuwe schijf losgeschoten en blijkbaar heb ik die niet goed vastgemaakt. Gelukkig heb ik uiteindelijk de kabel wel goed weten vast te maken. Nu gaat de Mini ook nooit meer open! Dat hoeft ook niet meer, want alles wat ik wilde vervangen, is vervangen (processor, RAM, HD).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik had een 1.5 GHz Core Solo. Vorig jaar stond op V&A een (ongebruikte) 1.83 GHz CD te koop voor een zacht prijsje. Vandaarzonoskar schreef op maandag 22 september 2008 @ 18:21:
Waarom de CPU upgraden? Volgens de pricewatch is een 2.33 GHz type wat er in past al meer dan 500 euro. Of ben je goedkoop aan de CPU kunnen komen?
Verwijderd
Zeker wetenrclahsen schreef op maandag 22 september 2008 @ 17:59:
Pfff.
Afgelopen januari heb ik de Mini al een keer opengebroken om de processor te vervangen.
.......
Nu gaat de Mini ook nooit meer open! Dat hoeft ook niet meer, want alles wat ik wilde vervangen, is vervangen (processor, RAM, HD).
Kost 4 tientjes toch? Als ik het filmpje op One World Computing bekijk dan is dat het minst lastige. Dat zou nog het overwegen waard geweest zijn, ware het niet dat ik al een externe dvd-brander heb (en ik dus niet de noodzaak zie om de combodrive te vervangen). Overigens vind ik het openmaken van de case niet het moeilijkste: dat heb ik vier keer gedaan, zonder iets te breken (of het gevoel te hebben dat ik dat aan het doen ben). Het gepriegel in het apparaat vind ik gewoon minder (zoals die audiokabel die op een hele bijzondere manier vastzit, maar inmiddels wel elke keer is losgeschoten).Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 09:33:
[...]
Zeker weten? Krijg je misschien niet toch weer die behoefte als je een superdrive voor een zacht prijsje voorbij ziet komen
Misschien dat een nieuwe SuperDrive wel makkelijker regio-vrij te maken is, maar zo vaak kijk ik niet dvd's op mijn Mac. Daar heb ik een dvd-speler voor.
[ Voor 19% gewijzigd door rclahsen op 23-09-2008 19:27 ]
Ik heb de mac zelf naar een c2d 2,33ghz (T7600) geupgrade. Maar de cpu wel uit China laten komen (check ebay) koste mij 125 euro incl. shipping en dat was de moeite zeker waard (upgrade van een cd T2300, 1,66ghz). Enige vervelende probleem waren de temps. De heatsink van de mini was toch niet op de iets hogere TDP berekend. Gelukkig kon ik de CPU flink ondervolten en werkt het tegenwoordig primazonoskar schreef op maandag 22 september 2008 @ 18:21:
Waarom de CPU upgraden? Volgens de pricewatch is een 2.33 GHz type wat er in past al meer dan 500 euro. Of ben je goedkoop aan de CPU kunnen komen?
Ik kijk uit naar de advanced media feats. van de toekomstige snow leopard. Mini blijft desondanks een erg fijne machine
De audio kabel is overigens net als elke random flatcable vastgezet. Als je weleens een notebook uit elkaar hebt gehaald dan is het opzich wel logisch.
[ Voor 20% gewijzigd door MaDLiVe op 27-09-2008 01:59 ]
En hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Interessant verhaal.MaDLiVe schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 01:57:
Gelukkig kon ik de CPU flink ondervolten en werkt het tegenwoordig prima
Nu is de wisselkoers wel iets minder dan een tijdje geleden, maar de enige Chinese aanbieder op Ebay vraagt $350 dollar + $20 shipping, dat is toch wel iets meer dan 125 euro...
[ Voor 48% gewijzigd door torp op 27-09-2008 12:15 ]
Deze verkoper verkocht hem destijds tegen die prijs, schijnbaar zijn ze nu een stukje duurder. Let er wel op dat je een Socket M versie (dus met pinnen) koopt
Verwijderd
ik denk met CoolBook (zie eerdere posts / Google)torp schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 16:33:
Ah, dat verklaart een en ander. Die T7400 (2.16GHz) voor $175 is ook best het overwegen waard, zou je nog even kunnen uitleggen hoe je dat ondervolten hebt aangepakt? Ik heb ook een Core Duo (1.86GHz) dus vermoedelijk krijg ik dan ook warmteproblemen.
Om mijn oude post maar weer eens te quoten. Coolbook dus, kost een paar centen maar werkt briljantMaDLiVe schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 12:14:
[...]
Tuurlijk heb je coolers voor socket 479 (om precies te zijn socketM) maar deze passen niet binnen de mac miniEr is geen normale fan aansluiting (dus geen 3 of 4 pins, power komt van het bovenliggende board en de rpm wordt doormiddel van 2 pinnen (erg klein) aangedreven vanaf het logic board. Stock cooler is ongeveer 8x6 cm en 2,5 tot 3cm hoog. De cooler mag maximaal zo groot zijn anders past het niet. Jammer dat je in idle modus niet verder kan ondervolten dan 0,95V.
Ik heb Coolbook gedownload, erg fijn programma en werkt erg goed, kost wel 12,50USD=8,64 euro maar de mini wordt nu nooit warmer dan 70 gradenDat was voorheen wel anders. Je hoeft het progsel ook niet altijd uit te voeren want de settings worden in een driver opgeslagen. En dat dus met een T7600 die normaal op 1,25V moet draaien op de max frequentie (2,33ghz)
[ Voor 7% gewijzigd door torp op 01-10-2008 16:06 ]
uhmm ok. is 10.5 dan zo zwaar?torp schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:00:
Met dank aan het SSD-topic maak ik jullie opmerkzaam op dit filmpje waarbij een MacMini opstart vanaf een Intel X25-M SSD, achtereenvolgens in 10.5 en 10.4. Let op het verschil.
Verwijderd
pfieuw wat een verschil. Goed nieuws voor mij want dan heb ik ook niks aan die dure Intel X25-m SSD schijf, ik werk liever op 10.5. Sowieso, die paar seconden opstarttijd tegen ruim 500 euro...torp schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:00:
Met dank aan het SSD-topic maak ik jullie opmerkzaam op dit filmpje waarbij een MacMini opstart vanaf een Intel X25-M SSD, achtereenvolgens in 10.5 en 10.4. Let op het verschil.

Edit: niet alleen het opstarten zal natuurlijk lekker snel gaan...
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2008 10:55 ]
Ik heb momenteel nog geen Mac - hoop dat de nieuwe Mini snel verschijnt om die te kopen - maar dit is wel een schrikbarend resultaat met versie 10.5 op SSD. Het lijkt me dat er iets goed mis is met het opstartproces van 10.5, aangezien hardeschijf hier duidelijk niet de bottleneck kan zijn. Niet dat ik perse dat erg vind, je zet tenslotte een computer over het algemeen max 1x per dag aan, maar het feit dat het vele malen sneller kan (zie 10.4) is toch wel verontrustend. Kan iemand iets zeggen over de 'responsiveness' van 10.5 tov van 10.4 als deze eenmaal zijn gestart? Is het zo dat 10.5 sowieso meer vraagt van het systeem, of valt dat in het algemeen wel mee?torp schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:00:
Een hele zooooi
[ Voor 8% gewijzigd door torp op 03-10-2008 23:24 ]
Ik vind het ook niet zo'n superaanbieding, maar aan de andere kant heb je voor bijna het geld van een Apple TV wel een 'media-centre' met meer mogelijkhedentorp schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 23:10:
Lijkt me niet goedkoop.
Verwijderd
Dus hd content gaat prima met de 1,83 ghz? of heb je hier eigenlijk de 2ghz versie voor nodig?Nitai schreef op woensdag 17 september 2008 @ 07:37:
[...]
Mjah, Plex is net als XBMC voor mij erg uitgebreid. Ik zocht dan ook met name vervanging van mijn Xbox met XBMC. Plex voorziet in deze behoefte en geeft de mogelijkheid om HD af te spelen. Wat zou je nog meer willen?
Ik heb ook een pc die ik ingericht had als mediacenter icm Mediaportal. Het installeren van allerlei codecs luistert het zo nauw dat wanneer ik een van de codecs geupdate had of in de verkeerde volgorde had geinstalleerd ik weer dagen bezig was om het euvel te vinden.
Met de Mini is het gewoon Plex opstarten en gaan. Mijn vrouw was XBMC gewend, en dit werkt net zo makkelijk voor haar. Dat was met Mediaportal wel anders.
Trouwens als je de pc kwijt wilt in een mooie mediacenter kast in de huiskamer, dan ben je ook veel geld kwijt. Zo veel goedkoper is het niet. True, je hardware is dan wel veel beter. Voor mij is de Mini een geweldige uitkomst.
Heb jij plex dan zo ingesteld dat het als het 'dashboard' opstart net zoals op de xbox met xbmc? of moet je eerst plex aanklikken?
De eerste keer opstarten moet je Plex wel opstarten (kan ook in je opstartitems). Of je doet vanaf een wireless keyboard (heb de Apple Wireless Keyboard) Command + Spatie en zoek in Spotlight naar Plex, en Enter. (Command + Spatiebalk -> Plex -> Enter) of je gebruikt Quicksilver, zelfde principe.Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 14:15:
[...]
Dus hd content gaat prima met de 1,83 ghz? of heb je hier eigenlijk de 2ghz versie voor nodig?
Heb jij plex dan zo ingesteld dat het als het 'dashboard' opstart net zoals op de xbox met xbmc? of moet je eerst plex aanklikken?
Maar het ligt eraan, ik sluit Plex meestal af, want ik surf soms ook naar hd trailers e.d.op Apple.com. De Mini blijft wel aan (sleepmode), en de mounts naar m'n NAS blijven ook gewoon actief. Als m'n vrouw er aan heeft gezeten, dan laat ze Plex open staan maar dan in Windowed mode, anders kan je je Mini niet in slaapstand zetten.
HD content gaat prima, tot nu 1 hapering bij een 1080p film, maar voor de rest uitstekend (heb toch een hd ready plasma, dus 720 all the way
[ Voor 16% gewijzigd door Nitai op 09-10-2008 16:36 ]
Dit topic is gesloten.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.