[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste
Acties:
  • 107.212 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Via Plex kun je toch gewoon Sleep selecteren!?
Edit:
v0.5.14
[..]
NEW: Our newest contributor, Pundy, added the ability to sleep the Mac directly from the shutdown menu. Nice job!
[..]

[ Voor 61% gewijzigd door zAo op 09-10-2008 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:09

Wimo.

Shake and Bake!

Na het doorlezen van dit topic heb ik van de week als impulsaankoop een mac mini gekocht. In het verleden heb ik al gewerkt met de oude vissenkom en ik wilde het nogmaals proberen. Na 7 dagen kan ik stellen dat MacOSX niet mijn ding is ..

Het voelt allemaal wat 'wollig' aan. Daarnaast vind ik de 1.83ghz mini i.c.m. 2.5ghz ram gewoonweg traag. Het opstarten van firefox kost gewoon tijd :X Als je daarnaast ook nog entourage (oei) en itunes opstart zit je gewoon 15sec te wachten bij de eerste start ... is dit een mini ding of is het altijd zo traag?

En die mouse acceleration van osx ... fail. Hoe dan ook, het was een wijze les en ik heb mijn kennis van OSX (shares, netwerkinstellingen enz) weer bijgewerkt. Het ding staat ondertussen voor een nette prijs op v&a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Macmini heeft al niet een al te snelle disk en jij gaat 3 apps tegelijk opstarten? Nogal wiedes dat je hem traag vind. Al moet ik zeggen dat als ik dat doe op mijn macbook pro met 1.83GHz en 2GB dat FF3 in 3 sec opstart.

Wat is er mis met de OSX muis versnelling? Je kunt het ook uit zetten (ik haat dat ook).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
[b][message=30867395,noline]
Het voelt allemaal wat 'wollig' aan. Daarnaast vind ik de 1.83ghz mini i.c.m. 2.5ghz ram gewoonweg traag. Het opstarten van firefox kost gewoon tijd :X Als je daarnaast ook nog entourage (oei) en itunes opstart zit je gewoon 15sec te wachten bij de eerste start ... is dit een mini ding of is het altijd zo traag?
.
- Firefox IS gewoon traag qua opstarten in Mac OS X. Heb ik me altijd aan geërgerd. Dat ligt echter niet aan Mac OS X, want Safari start wel gewoon snel. (En nee Safari krijgt geen voorkeursbehandeling zoals IE in Windows.)
- Meerdere apps tegelijk opstarten duurt ook lang op een Windows laptop (want je moet met een laptop vergelijken he, er zit een laptop HDD in).
[b][message=30867395,noline]
En die mouse acceleration van osx ... fail. Hoe dan ook, het was een wijze les en ik heb mijn kennis van OSX (shares, netwerkinstellingen enz) weer bijgewerkt. Het ding staat ondertussen voor een nette prijs op v&a
Dat is inderdaad even wennen, maar daarna werkt het zoveel keer beter als Windows … zo voelt het toch voor mij. Volgens mij dus enkel een kwestie van wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Laatst online: 00:09

Wimo.

Shake and Bake!

Bashrat schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:45:
[...]
.
- Firefox IS gewoon traag qua opstarten in Mac OS X. Heb ik me altijd aan geërgerd. Dat ligt echter niet aan Mac OS X, want Safari start wel gewoon snel. (En nee Safari krijgt geen voorkeursbehandeling zoals IE in Windows.)
- Meerdere apps tegelijk opstarten duurt ook lang op een Windows laptop (want je moet met een laptop vergelijken he, er zit een laptop HDD in).

[...]

Dat is inderdaad even wennen, maar daarna werkt het zoveel keer beter als Windows … zo voelt het toch voor mij. Volgens mij dus enkel een kwestie van wennen.
Na een week met het ding te werken geloof ik niet meer in het wennen :). Ik heb imousefix gedownload en de acceleration uitgezet. Dit helpt voor een deel.

Je vergelijking met een laptop snap ik .. maar mijn laptop , met standaard 60gb 4200rpm , 2gb ram en 1.6ghz cpu maakt toch echt gehakt van de opstarttijden van de mini. Ik begrijp dat het een enorm budgetmodel is maar ik had er gewoon meer van verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wimo. schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:06:
[...]
....
Je vergelijking met een laptop snap ik .. maar mijn laptop , met standaard 60gb 4200rpm , 2gb ram en 1.6ghz cpu maakt toch echt gehakt van de opstarttijden van de mini. Ik begrijp dat het een enorm budgetmodel is maar ik had er gewoon meer van verwacht.
Je hebt het over de opstarttijden van je (windows?) laptop vs. de mini. Heb je het wel over opstarten in Windows op je mini? Als je opstarten in OSX bedoelt is dat in principe appels met peren vergelijken volgens mij. Mijn mac mini (1,83) start ook iets sneller op in Windows XP dan in OSX 10.5, waarschijnlijk omdat ik er in mijn windows configuratie bijna niets geïnstalleerd is verder en windows xp een paar jaar ouder is dan OSX 10.5 (ik was een overstapper, dus wilde het wel achter de hand houden)

Probeer nu eens een filmpje of een mp3 tje om te zetten of te encoden in iTunes bijv. en vergelijk die resultaten maar weer eens met je laptop. Ik vind de mini ook niet beroerd snel 'aanvoelen' (wél als ik in OSX 10.4 opstart trouwens), maar vind je mini snel genoeg in het uitvoeren van zware taken...

Edit: Ik had zojuist visite van vrienden, we zaten even een webpagina te bekijken, zegt er een: wat doet die externe cd-rom eigenlijk naast je beeldscherm? Heb je geen cd-rom drive in je computer kast? Ikke: dat ís de computer! Ze waren helemaal overweldigd dat een computer zo klein en stil kon zijn en dat je er toch alles op kon doen. Want dan hebben we het niet over bijgestelde hardware specs zoals je die moet verwachten bij bijvoorbeeld een Asus EEE PC Box... _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2008 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

zAo schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 16:43:
Via Plex kun je toch gewoon Sleep selecteren!?
Edit:
v0.5.14
[..]
NEW: Our newest contributor, Pundy, added the ability to sleep the Mac directly from the shutdown menu. Nice job!
[..]
Klopt, maar dat werkt niet lekker bij mij, heb er al een bug van ingeschoten. Met de toets 'S' op je keyboard kom je in dat menu. (Kun je voor Shutdown, Sleep etc. kiezen).

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• js303
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-06 10:17
Ik hoop echt dat er een nieuwe mac mini uitkomt met up2date hardware dan ga ik wel overstag, maar ik vrees dat 't er niet meer van gaat komen. Ik lees geen geruchten meer op de diverse mac fora sinds het laatste berichtje van maart dit jaar en ik lees zojuist dat apple mogelijk een hdtv + ingebouwde appletv aan 't ontwikkelen is...

Dus ze lijken hun focus naar lifestyle en home entertainment te verleggen (even los van de imacs en pro-lijn) en een compact computertje als de mini zal consumenten sneller bewegen die als htpc in te zetten ipv een apple-tv waardoor apple minder controle heeft over deze consumenten (lees: minder geld aan ze verdient -- installeren zelf players zoals plex ipv itunes, moviestore). Maar da's slechts speculeren :)

[ Voor 38% gewijzigd door js303 op 12-10-2008 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackB1rd
  • Laatst online: 06-09 14:53
Goed, hier even mijn ervaringen tot dusver met de Mac mini. Sinds vorige week donderdag het goedkoopste model in huis(1.8ghz 1GB), dus een wat matige configuratie. Toch moet ik zeggen dat ik uitermate tevreden ben en het probleem van de mouse acceleration ervoer ik ook als hinderlijk. Om dat te verhelpen heb ik Steermouse geïnstalleerd, ik lees zojuist hierboven dat er ook een freeware tool is (imousefix), dus die zal ik ook nog proberen. Verder kan ik me niet echt vinden in bovenstaande verhaal over bijv. de lange opstarttijd van FFX. Op Windows en Linux is FFX ook gewoon traag met opstarten (enkele seconden), dus dat lijkt me niet echt een OS X probleem. Ook heeft de Mac mini een relatief trage hdd, dus wereldprestaties mag je daar sowieso niet van verwachten.

De kracht van OS X zit 'm vooral in de uitgebreide shotcuts, die gewoon subliem werken. Voor een Windows gebruiker zal dat wellicht erg complex en onoverzichtelijk overkomen, maar ik weet niet beter (Linux gebruiker). Het verschil tussen Linux en OS X is dan ook niet erg groot, er zijn veel overeenkomsten te vinden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik sinds donderdag dan ook de PC niet meer aan heb gehad, scheelt ook een hoop geluidsoverlast.

Nu nog even uitbreiden naar 2GB (optie van €80,- vond ik wat gortig ;)), want je merkt inderdaad wel dat 1GB net niet toereikend is, maar daarna zie ik mezelf nog wel een aardige tijd met dit machientje werken :)

edit: Ik wil wel nog 1 opmerking plaatsen, nl dat Remote Desktop Connection 2.0 wel ruk is! ;) Vergeleken met rdesktop onder Linux is ie erg laggy... Dat valt me wel tegen, voor enkel beheertaken is het wel werkbaar, maar snap niet waarom er zo'n verschil tussen zit (doet MS dat bewust?) CoRD doet het overigens niet veel beter, wat dat betreft blijft rdesktop heer en meester op RDP gebied.

[ Voor 12% gewijzigd door BlackB1rd op 13-10-2008 10:20 ]

Een hele zooooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Da's maf RDC 2.0 naar een XP machine werkt bij mij uitstekend, zelfs over WiFi op een niet-echt-snelle Macbook. Geen enkele lag, sterker nog: veel sneller dan remote van-Mac-naar-Mac op hetzelfde netwerk. Ik zat me juist te verbazen hoe MS een snellere remote desktop kan bouwen op de Mac dan Apple zelf. RDC je naar een Vista bak?

Qua specs gelijktrekken van Mac Mini en de nieuwe Macbook lijkt voor de hand te liggen, de huidige Mini is qua hardware ook gewoon een (2e generatie) MacBook zonder scherm. Maar dat zou ook een nVidia 9300M gpu betekenen, en dat opent de weg naar een volwaardige HTPC: H.264 decoding in hardware (wel een update van Quicktime en OS X nodig) zou Blu-Ray mogelijk maken zonder al te veel cpu power/hitte/herrie.

[ Voor 30% gewijzigd door Dreamvoid op 15-10-2008 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Dreamvoid schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:39:
Da's maf RDC 2.0 naar een XP machine werkt bij mij uitstekend, zelfs over WiFi op een niet-echt-snelle Macbook. Geen enkele lag, sterker nog: veel sneller dan remote van-Mac-naar-Mac op hetzelfde netwerk. Ik zat me juist te verbazen hoe MS een snellere remote desktop kan bouwen op de Mac dan Apple zelf. RDC je naar een Vista bak?
Ook ik heb geen problemen met RDC2 over Wifi (iMac <> XP).
Qua specs gelijktrekken van Mac Mini en de nieuwe Macbook lijkt voor de hand te liggen, de huidige Mini is qua hardware ook gewoon een (2e generatie) MacBook zonder scherm. Maar dat zou ook een nVidia 9300M gpu betekenen, en dat opent de weg naar een volwaardige HTPC: H.264 decoding in hardware (wel een update van Quicktime en OS X nodig) zou Blu-Ray mogelijk maken zonder al te veel cpu power/hitte/herrie.
Dit is allemaal 'logisch' beredeneerd. Maar dat was de update een half jaar geleden op de Mini ook.
Het is Apple en het blijft Apple: ik reken nergens meer op en heb zelf een OSX86 bak gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dreamvoid schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:39:
Dat verschil zit in het protocol dat ze gebruiken. Het komt er in het kort op neer dat Apple alles heen en weer stuurt tussen de systemen en MS de verschillen (of desnoods alleen de muisbewegingen). Dat bespaart bandbreedte en maakt het daarom iets sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
zAo schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:18:
Dit is allemaal 'logisch' beredeneerd. Maar dat was de update een half jaar geleden op de Mini ook.
Het is Apple en het blijft Apple: ik reken nergens meer op en heb zelf een OSX86 bak gebouwd.
Ik ook, maar mijn handen jeuken - de Mini heeft maar een paar aanpassingen nodig. Santa Rosa chipset, een 9x00M gpu, wireless-n, eSATA en dat is het. Je kan nu bijna beter een Dell Vostro laptop kopen, het scherm eraf schroeven en op ebay zetten, en osx86 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Koop dan een KPC met een simpele CPU ;)

Back on topic. Weet iemand nog een mooie aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mijn 2 mnd oude Mac mini wil niet meer aangaan. Hoe kan ik zien wat er fout is? Ik stop de stekker erin, druk op de aan/uit knop, maar niets gebeurt. Of moet ik hem gewoon maar afgeven bij de apple store?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voeding (die witte baksteen) gaat wel eens stuk. Je kunt bij een kennis met een intel mini uitproberen of dat het is, of bij een Apple Reseller. Je kunt sowieso even (gratis) bellen met Apple Nederland en je probleem uitleggen. Zij helpen je wel verder.
Als 'ie stuk is, kun je iig gewoon een nieuwe krijgen onder garantie, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
zonoskar schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 10:29:
Mijn 2 mnd oude Mac mini wil niet meer aangaan. Hoe kan ik zien wat er fout is? Ik stop de stekker erin, druk op de aan/uit knop, maar niets gebeurt. Of moet ik hem gewoon maar afgeven bij de apple store?
Heb ik ook weleens gehad, na een tijd wachten en een aantal keer drukken ging 'ie opeens weer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Mac Mini Core Duo wordt heet. CPU A wordt 64 graden en andere CPU A 89(!) graden. Zijn dit nog normale temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:29:
Mijn Mac Mini Core Duo wordt heet. CPU A wordt 64 graden en andere CPU A 89(!) graden. Zijn dit nog normale temperaturen?
89 graden is wel érg heet, is dit stressed of idle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dreamvoid schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 17:37:
[...] Santa Rosa chipset, een 9x00M gpu,
Die twee gaan niet samen. De Santa Rosa chipset heeft een X3100 ingebouwd en de 9400M zit in een nForce chipset. Ze zitten samen in 1 chip dus je kan dat niet scheiden.

Overigens hoop ik natuurlijk ook dat het de 9400M/nForce combinatie wordt, als er ooit nog een nieuwe mini uit komt. Maar hij heeft altijd enorm ver achter gelopen op de andere Apples dus het zou me niet verbazen als ze hem gebruiken om hun voorraden Santa Rosa's op te maken :(

Het blijft jammer vind ik, ik heb nu 2 mini's, een oude G4 en een 1.66 intel. Ik gebruik ze beiden dagelijks als mijn hoofd computers (de G4 doet mail/irc/msn/skype en de intel gebruik ik om op te werken, video te kijken en World of Warcraft). Maar ik zou inmiddels wel wat extra snelheid kunnen gebruiken, vooral wat GPU betreft. Vroeger ging dit allemaal prima maar sinds de nieuwste WoW updates is alles toch weer een stuk trager geworden, en ik draaide al op de allerlaagste settings. En eigenlijk hetzelfde geldt voor de andere applicaties die ik gebruik (en Leopard is ook een stuk zwaarder dan Tiger)

Jammer, als er nu een nieuwe up to date mini uit kwam, zou ik hem zo kopen, zelfs als hij duurder werd. Het voordeel van een zelf te kiezen (en los te gebruiken) scherm vind ik gewoon onontbeerlijk.

Edit: Dit klinkt toch wel officieel, Apple schijnt gezegd te hebben dat winkels geen Mac Mini's meer hoeven te verwachten.. Ik hoop dat het niet klopt, maar ik vrees het ergste. :'(

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 21-10-2008 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
GekkePrutser schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 20:42:
Edit: Dit klinkt toch wel officieel, Apple schijnt gezegd te hebben dat winkels geen Mac Mini's meer hoeven te verwachten.. Ik hoop dat het niet klopt, maar ik vrees het ergste. :'(
Interessant commentaar van Electronista.com: Publicly, the company has never expressed an intention to remove the Mac mini from its lineup and is widely believed to have an incentive to keep the $599 computer as an inexpensive alternative in a poor US economy.

Mee eens, je kunt je toch niet voorstellen dat voortaan de goedkoopste Mac een laptop van $899 zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NickvdB schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 15:10:
[...]

89 graden is wel érg heet, is dit stressed of idle?
Niet echt stresses maar wel na urenlang downloaden. Heb hem gisteren maar even uitgezet, kapje los gemaakt en zonder kapje opgestart. Dat deed ie verder prima. Nu ook met kapje op. Hij had het even moeilijk denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
torp schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 22:07:
[...]

Interessant commentaar van Electronista.com: Publicly, the company has never expressed an intention to remove the Mac mini from its lineup and is widely believed to have an incentive to keep the $599 computer as an inexpensive alternative in a poor US economy.

Mee eens, je kunt je toch niet voorstellen dat voortaan de goedkoopste Mac een laptop van $899 zou zijn...
Klopt, de Mini heeft zeker zijn bestaansrecht, maar de value-for-money is inmiddels een beetje weggezakt. Een i945-based laptop krijg je inmiddels zo ongeveer bij een pak pampers cadeau, terwijl de Mini eigenlijk nog net zo duur is als 2 jaar terug. Zelfs de grootste Mini-fan zal dat toch niet lekker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Laatst online: 04-09 15:04
Dreamvoid schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:53:
[...]

Klopt, de Mini heeft zeker zijn bestaansrecht, maar de value-for-money is inmiddels een beetje weggezakt. Een i945-based laptop krijg je inmiddels zo ongeveer bij een pak pampers cadeau, terwijl de Mini eigenlijk nog net zo duur is als 2 jaar terug. Zelfs de grootste Mini-fan zal dat toch niet lekker zitten.
Ik ben wel redelijk fan te noemen van de Mac Mini en als ik er nog een zou kunnen gebruiken dan had ik er zeker een gekocht. Je moet inmiddels wel weten dat de value-for-money van apple producten niet alleen van de specificaties komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en ach, wat de toekomst betreft.... Snow Leopard zal waarschijnlijk nog prima draaien op de intel mini's en misschien nog wel op 64bit modus (ofzoiets) ook, dus prima anno 2009. Dan kan je toch weer een paar jaar vooruit, ook met deze verouderde hardware. Het zit tenslotte in een mooi doosje, zoals BlackMage al zegt, dat telt ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2008 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Dreamvoid schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 17:37:
[...]

Ik ook, maar mijn handen jeuken - de Mini heeft maar een paar aanpassingen nodig. Santa Rosa chipset, een 9x00M gpu, wireless-n, eSATA en dat is het. Je kan nu bijna beter een Dell Vostro laptop kopen, het scherm eraf schroeven en op ebay zetten, en osx86 draaien.
Chipset en dergelijke kun je nog net niet aan zitten maar verder?
2,5 schijfje 320 GB 7200 rpm. Of intern verwijderen en zoals sommige mensen gedaan hebben esata naar buiten leiden en daar een desktop 7200 rpm schijf aan hangen. (of een raptor zoals iemand anders gedaan heeft)
Je koopt het mac pro wireless n kaartje en die zonder enige moeite compatible met de mac mini, wordt gelijk herkend. De mac mini gebruikt nog de wireless kaartjes die hetzelfde waren als de eerste generatie macbooks.
Even een 2,33 Ghz cpu in een core duo instapmodel kwakken en dan nog even een superdrive er in en je hebt echt wel een snelle (maar veel te dure) computer.

Ik zeg alleen maar dat het wel kan. Ik hoop eigenljk ook op een nvidia mac mini maar ik ben bang dat het toch penryn gaat worden. En daar zit je dan aan voor de komende 3 jaar. :(
Als ze nou eens niet zo geobsedeerd waren door small form factor dan kwam je al heel wat verder.
Als je de mac mini 2 tot 3 cm hoger maakte en 5 cm breder dan kan je er een desktopschijf in kwijt (die veel goedkoper is voor apple.) Een desktop cpu (nu met 45 nm en een laag model á 2,4 GHz) en verder een mobiele chipset gebruikte met andere notebook onderdelen, dan had die al heel wat meer prestatie terwijl de marges hoger kunnen worden.
(maar dan zit je weer met het probleem dat iedereen er gelijk een quad core in wil gooien)

Ik zeg alleen maar dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn voor apple. Ze moeten alleen maar wat aandacht aan hun stiefkindje besteden. Alleen afdankertejs van andere computers geven helpt niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:06
sergev schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 08:54:
[...]
Ik zeg alleen maar dat het wel kan. Ik hoop eigenljk ook op een nvidia mac mini maar ik ben bang dat het toch penryn gaat worden.
Je weet toch dat nvidia grafische kaarten en chipsets maakt en penryn een codenaam is voor Intel's 45nm dualcore? Er zou dus best een mac mini kunnen komen die én een nividia grafische kaart heeft (+ eventueel chipset), én een penryn CPU.

[ Voor 3% gewijzigd door tumke op 23-10-2008 15:00 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh
  • Laatst online: 21:02

jOzh

Sweet dude!

Heeft iemand hier ervaring met de M9-DX2 external HD case?
http://www.macpower.com.tw/products/hdd3/m9/m9dx2

Past qua uiterlijk mooi bij de Mini en heeft uitbreidings USB en Firewire poorten. Voordeel is natuurlijk dat je er een HD van eigen keuze in kwijt kunt, zelf denk ik aan een stille 1TB Samsung Spinpoint of WD Caviar.

Hier een review van de case: http://forums.mactalk.com...er-m9-minipod-review.html

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
sergev schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 08:54:
[...]
Chipset en dergelijke kun je nog net niet aan zitten maar verder?
Laat het nou juist de chipset zijn die het meest verouderd is. Inmiddels is de 945GM door Intel opgevolgd door de GM965/X3100, die weer door de GM45/X4500 en als reactie heeft nVidia de nog snellere MCP79/9400M uitgebracht. Geen van allen zijn ze zo duur dat ze de Mini onbetaalbaar zouden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
xtremekiller schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 12:31:
[...]Je weet toch dat nvidia grafische kaarten en chipsets maakt en penryn een codenaam is voor Intel's 45nm dualcore? Er zou dus best een mac mini kunnen komen die én een nividia grafische kaart heeft (+ eventueel chipset), én een penryn CPU.
Ja dat kan zeker een mogelijkheid zijn, maar als je apple's strategie bekijkt van nooit het nieuwste van het nieuwste in een mac mini te stoppen dan is het zeker logischer dat ze er de x3100 in stoppen. Ik zie ook liever de nvidia chipset er in komen. (en dan het liefst ook nog met een montevina cpu :9 )(3,06 ghz cpu in een mac mini, mjammie :9~ , zal waarschijnlijk wel te heet zijn maar goed)
Dreamvoid schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 15:28:
[...]
Laat het nou juist de chipset zijn die het meest verouderd is. Inmiddels is de 945GM door Intel opgevolgd door de GM965/X3100, die weer door de GM45/X4500 en als reactie heeft nVidia de nog snellere MCP79/9400M uitgebracht. Geen van allen zijn ze zo duur dat ze de Mini onbetaalbaar zouden maken.
Misschien dat je met wat slim solderen de chipset ook wel kunt vervangen! :+ :+ Even een 9400 er op :+
Maar even serieus: Voor de prestatie en de plek op de markt zou de 9400 in een nieuwe mac mini veel goeds kunnen betekenen. Zelfs een montevina cpu zou niet ontdenk baar zijn. 2GHz en 2,26 GHz lijkt me ideaal voor de mac mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Bron.
MacMiniColo.net, an internet hosting company that has a vested interest in Apple's Mac mini computers, has published a "State of the Mac mini" report in which they claim that they have heard that a new Mac mini is on the way. Specifically, they believe (with some certainty) that it will gain the following specs:

- A new Mini DisplayPort
- Increase in max RAM to 4GB
- SATA Optical drive (instead of ATA/IDE)

MacMiniColo.net certainly has a financial interest in the continuation of the Mac mini and, as a result, may be in the position to have heard about its fate. The hosting company also dispels the notion the the Mac mini is selling poorly and believes that the mini is still a very popular model both for businesses and consumers.

A recent report has raised the question about the fate of the low end Apple Mac, with claims that the model has already stopped shipping to retailers. This report, however, was in contrast to recent claims (March 2008) that at least one more model is on the way. According to our Buyer's Guide, the Mac mini has not been updated for 444 days.
Wie weet :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 07:58
jOzh schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:40:

Past qua uiterlijk mooi bij de Mini en heeft uitbreidings USB en Firewire poorten. Voordeel is natuurlijk dat je er een HD van eigen keuze in kwijt kunt, zelf denk ik aan een stille 1TB Samsung Spinpoint of WD Caviar.

Hier een review van de case: http://forums.mactalk.com...er-m9-minipod-review.html
Lijkt verdacht veel op de ministack van Newertech http://newertech.com/products/externalhd.php

hier heb ik er zelf 2 van staan (al meer dan 2 jaar) en ze bevallen prima. Hangen allebei aan een mac mini als backup schijf en voor het booten van meerdere partities. Zijn verbonden via firewire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Heeft iemand hier ervaringen met goedkope usb microfoon/headset voor de Mac Mini ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costasvandeveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-07 12:45
jOzh schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:40:

Ik heb er twee aan mijn MacPro Newertechnology ministack V3, deze is met USB, Firewire 400 en 800 en
eSATA. De ministack V2 heeft USB en Firewire 400. En gemakkelijk in NL bij macstuff te koop !

Succes,

Costas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

richard-5 schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:37:
[...]

Lijkt verdacht veel op de ministack van Newertech http://newertech.com/products/externalhd.php

hier heb ik er zelf 2 van staan (al meer dan 2 jaar) en ze bevallen prima. Hangen allebei aan een mac mini als backup schijf en voor het booten van meerdere partities. Zijn verbonden via firewire.
costasvandeveld schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 23:04:
[...]

Ik heb er twee aan mijn MacPro Newertechnology ministack V3, deze is met USB, Firewire 400 en 800 en
eSATA. De ministack V2 heeft USB en Firewire 400. En gemakkelijk in NL bij macstuff te koop !

Succes,

Costas
Thanks, ik heb de eerder genoemde case besteld (ben niet zeker dat het dezelfde is als die van Newertech) en ben van plan er een WD Green 1TB in stoppen.
Zal m'n ervaringen hier nog even posten zodra ik alles binnen en werkend heb. Ben met name benieuwd naar koeling en lawaai van de fan.

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Ik kijk er misschien helemaal overheen in dit topic...

Maar ik ben van plan een Mac Mini te kopen om in samenwerking met Plex en een grote NAS (LaCie) een mediaserver (films/foto's/internet) van te maken.
Nu zoek ik alleen nog een manier om digitale TV (CaiWay) te kunnen opnemen en weer terugkijken ook via dezelfde config?

Is dit mogelijk? Ik kom er namelijk niet helemaal uit op bijv. de Elgato-site...
Gaat bijvoorbeeld de Elgato EyeTV 250 Plus gewoon werken met CaiWay en bovenstaande config?

Hoe lossen jullie dit "probleem" op en/of hebben jullie andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 23:16
Die EyeTV doet alleen analoog en free to air digitaal. Voor het opnemen van betaald digitaal met behulp van een kaart en CAM; http://www.digital-everyw.../index.php?sid=1190404644 en http://www.digital-everyw.../index.php?sid=1207139862

[ Voor 3% gewijzigd door Kapitein Prozac op 11-11-2008 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ

Tha BasZ

- niks -

Die 2e link doet et bij mij jammer genoeg niet...

Toevallig ook ergens in een NL-shop te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Die EyeTV 3 tegen gereduceerde prijs bedoel je? Met de gegeven link kom ik wel verder, het staat er duidelijk uitgelegd; http://www.digital-everyw.../index.php?sid=1207578949

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnAcid
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:00

OnAcid

aka 303BASS

Ik heb gisteren voor het eerst mijn mac mini open gemaakt om het geheugen te upgraden en dit ging eigenlijk vrij eenvoudig. Ik had bij de Gamma een goedkoop setje plamuurmessen gekocht, 3 stuks in een zak, die nog goedkoper waren dan 1 los plamuurmes van het eigen merk. De plamuurmessen zijn van een flut kwaliteit en heel erg dun, maar daardoor perfect voor het openmaken van je mini. Ik heb iig geen schade gemaakt met de operatie. :) Het weer netjes dichtmaken van de mini vond ik het lastigste van de gehele klus.

Ik heb er trouwens Corsair VSA Mac geheugen in geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Ja, als je het eenmaal een keer gedaan hebt is het appeltje eitje. Ik heb een paar weken terug de eerder geplaatste Seagate 5400.3 120 GB schijf vervangen door een Seagate 7200.3 320 GB schijf. De snelheidswinst was overduidelijk voelbaar en meetbaar. De Mini is nu weer lekker rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kapitein Prozac schreef op zondag 16 november 2008 @ 15:09:
Ja, als je het eenmaal een keer gedaan hebt is het appeltje eitje. Ik heb een paar weken terug de eerder geplaatste Seagate 5400.3 120 GB schijf vervangen door een Seagate 7200.3 320 GB schijf. De snelheidswinst was overduidelijk voelbaar en meetbaar. De Mini is nu weer lekker rap.
mag ik vragen wat je hd temparaturen zijn? (kun je bijv. meten met iStat Pro) En hoe is het geluid van je nieuwe schijf?
Ik was zelf een tijdje geleden bang voor een te warme (en luiddruchtige) schijf bij het uitzoeken naar een vervanger en ben toch maar voor een 320GB WD 5400rpm gegaan. Ik meet overigens temparaturen tussen de 39~40C idle en de 48~50C aan het werk.
Geluidsniveau was te verwaarlozen, de nieuwe schijf was stukken stiller dan de 80GB Hitachi die in de mini zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Ik merk geen verschil qua geluid met de 5400.3, als ik heel goed luister misschien in het voordeel van de 7200.3. De 7200.2 die ik eerder geprobeerd had was een tikje luidruchtiger en duidelijk langzamer dan de 7200.3. De HD temperaturen zijn vrij hoog tussen de 44-51 graden (idle-load) maar ik moet wel zeggen dat ik mijn woonkamer (waar de Mini staat) nu 's avonds zomers warm heb gestookt (ben een behoorlijke koukleum). Wanneer de temperatuur van de schijf laag is is de fan ook stil genoeg (1700-1800 rpm). Rond de 50 graden zit de fan aan de 2000-2100 rpm. De 5400.3 was overigens ook vrij warm dus ik merk nauwelijk verschil wat extra fangeluid betreft. Het behoorlijke verschil qua snelheid is me dat extra beetje fangeluid zeker waard; de 5400.3 was duidelijk trager. Qua snelheid is de 7200.3 (vrijwel) on par met een 3,5" 7200 rpm schijf uit 2006 (naar wat ik zo gemeten en vergeleken heb in Xbench).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thanks voor je antwoord. De 7200.3 is dus een beter alternatief voor de 7200.2 en/of de stock drive. ik weet wat ik voor sinterklaas ga vragen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2008 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Niet online
Ik denk dat ik ook maar zo'n 7200.3 ga bestellen binnenkort. Ben nu ook een beetje aan het kijken naar geheugen, heb een Mac Mini 1,83 Core 2 Duo, lees dat het 3 gb aan kan echter als ik op de kingston site kijk kan ik alleen maar een 2gb kitje bestellen voor rond de 35 euro.

Iemand nog een tip welk kitje het beste werkt 3gb of toch 4gb kitje?Wil graag ook bij dezelfde winkel de 7200.3 bestellen als het mogelijk is.

http://azerty.nl/0-514-36...mhz-pc2-5300-kit-for.html

Zou dit kitje kunnen? Het plaatje op de Kingston site is wel gewoon mac mini geheugen, maar op hun site lijkt het een normaal geheugenbankje te zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door SaURoN op 18-11-2008 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Yep, zo te zien wel; KTA dus Apple vriendelijk en een kit (dus 2 latjes). Het plaatje op Azerty's site is gewoon een standaard plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Niet online
Heb die kit maar bestelt en ook maar die 7200.3 320gb 16mb cache hdd :) eens even kijken of de mac mini wat sneller word ;)

Is er trouwens nog een makkelijk tooltje voor het clonen van 1 hdd naar de andere? SuperDuper misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

SaURoN schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 19:43:
Heb die kit maar bestelt en ook maar die 7200.3 320gb 16mb cache hdd :) eens even kijken of de mac mini wat sneller word ;)

Is er trouwens nog een makkelijk tooltje voor het clonen van 1 hdd naar de andere? SuperDuper misschien?
Disk Utility zelf misschien? Eventueel vanaf een OSX installatie/rescue CD. Dat werkt in ieder geval prima met Firewire disken.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SaURoN schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 19:43:
Ik heb destijds de mini gewoon opnieuw geinstalleerd, en alle programma's vanaf TimeMachine teruggezet. Ik had geen zin in clonen. Volgens mij kost dat minstens zoveel tijd als opnieuw installeren (en/of terugzetten vanaf TimeMachine) Heb je ook weer een lekker 'verse' install d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ

Tha BasZ

- niks -

Iemand jongsteleden nog een Mini besteld / gekregen?
Hoor net van een APR dat hij amper te leveren is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Mac mini's zijn al maanden slecht te leveren. Desondanks zijn ze nog steeds niet EOL.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Tha BasZ

Tha BasZ

- niks -

Slecht te leveren as in bestel maar en zie maar wanneer die komt??

• Barthak
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-01-2020

Barthak

mcl

De mini die ik op 28 september besteld had via de apple store (custom config) werd op 8 oktober afgeleverd. Dus het valt wel mee.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Niet online
VisionMaster schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 20:08:
[...]

Disk Utility zelf misschien? Eventueel vanaf een OSX installatie/rescue CD. Dat werkt in ieder geval prima met Firewire disken.
Nou toch maar met superduper vandaag gedaan, alles was met 2 uurtjes overgezet dus behoorlijk snel, had het sata schijfje er met een usb kabel aangehangen.

Daarna open maken en hdd en geheugen geplaatst en loopt als een trein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik keek gisteren eens een DVD op mijn Mac mini C2D 1.83 GHz met 1 GB geheugen en het viel me op dat het geluid erg veel varieerde in volume. Vooral na een explosie of ander hard geluid was het volume erg laag en nam langzaam weer toe. Tijdens de explosie zelf leek het ook alsof iemand aan de volume knop zat. Dezelfde DVD in mijn DVD speler had dit probleem niet. Is dit een instelling die ik kan doen? Ik gebruikte frontrow om de DVD af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 12-09 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Heb je Perian geinstalleerd? Want deze doet aan volume normalisatie, die instelling kun je uitzetten in het System Preferences paneel.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb Perian idd geinstalleerd, vanavond eens kijken of het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
De Apple DVD Player doet dit van zichzelf ook. Via Preferences > Disk Setup > Disable Dolby dynamic range compression kun je dit uitzetten.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
jOzh schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 09:05:
[...]

[...]

Thanks, ik heb de eerder genoemde case besteld (ben niet zeker dat het dezelfde is als die van Newertech) en ben van plan er een WD Green 1TB in stoppen.
Zal m'n ervaringen hier nog even posten zodra ik alles binnen en werkend heb. Ben met name benieuwd naar koeling en lawaai van de fan.
De Iomega Minimax is ook exact hetzelfde, die is bij de MediaMarkt bijvoorbeeld gewoon te koop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Laatst online: 09-09 11:14
Kan spannend worden dus eindelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

ViNyL schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 09:49:
[...]

De Iomega Minimax is ook exact hetzelfde, die is bij de MediaMarkt bijvoorbeeld gewoon te koop..
Met het verschil dat ik nu een losse case heb waarin ik een zelf-gekozen (stille/zuinige) harde schijf heb geplaatst.

Grab shell dude!

• torp
  • Laatst online: 08-09 12:48
Sinds ik gisteren met mijn Mini op stap ben geweest, hoor ik een lichte ratel van de HD. Het is heel zacht, maar wel hoorbaar. Het is me nooit eerder opgevallen. Slijtage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjsa, de omschrijving 'ratel' is lastig te beoordelen. Kun je het geluid van het geratel opnemen en uploaden? (bijv. op zshare.net)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2008 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Als het echt 'tikken' is, dan zou ik snel een backup maken. Vaak begeeft de disk het dan binnen een paar weken.
Als het oldschool 'ratelen' is, is het je verbeelding denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb eindelijk kunnen testen met de instellingen van Perian en DVD player, maar ik hoor geen verschil. Het volume varieert nog steeds. Als ik VLC gebruik om de DVD af te spelen is het geluid constant, maar ik wil graag frontrow gebruiken (Apple-TV emulatie :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een aantal weken bezig te zijn geweest om OSX werken op een pc te krijgen d.m.v. OSx86Project geef ik het definitief op. De reden dat ik dit wilde proberen is omdat ik graag een mac wil aanschaffen maar graag eerst wou testen of het mij allemaal een beetje lag. Nu dit allemaal niet meer gaat lukken heb ik besloten om toch maar een mac aan te schaffen. Omdat ik niet te veel geld direct wil uitgeven en er rustig in wil komen wil ik het graag met een klein budget doen, daarom dus de Mac Mini.

Nu heb ik vrijwel geen verstand van Mac of OSX en ben me daarom vast wat aan het inlezen maar heb ik een aantal vragen. Ik wil het 1,83Ghz basismodel kopen met volledig standaard uitrusting, dan wil ik later zelf het geheugen uitbreiden naar 2 of 4GB en eventueel ook de HD vervangen voor een snellere 7200rpm schijf (schijfruimte is niet belangrijk) Echter wat ik me eerst afvroeg, zijn er al dingen bekend over een mogelijk nieuw model of hoe zit het met het mogelijk beëindigen van de mini lijn? Laatste upgrade was alweer een tijd geleden in Augustus 2007.

Verder is het mogelijk om met het basismodel (na eventuele geheugen upgrade) Windows (Vista) ernaast te draaien. Kan dit d.m.v. een dual boot of enkel via Bootcamp. Is de Mini daar krachtig genoeg voor zijn er mensen die dit doen en mij wat kunnen vertellen over de performance?

Is het qua performance waard om de harddisk te vervangen voor een snellere 7200rpm schijf en zijn er dingen waar je net zoals bij het geheugen op moet letten. Wat werkt wel en wat werkt niet in een Mac?

Verder heb ik er over nagedacht om een 2ehands mini te kopen. Echter zijn de 2ehands modellen welke nog redelijk uptodate zijn allemaal nog redelijk aan de prijs waardoor ik liever een nieuwe koop. Zijn er plekken waar voor een redelijke prijs een recente mini te koop is. Ik heb al gekeken op tweedehandsmac.nl en de v&a hier op tweakers.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2008 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 08:40:
Na een aantal weken bezig te zijn geweest om OSX werken op een pc te krijgen d.m.v. OSx86Project geef ik het definitief op. De reden dat ik dit wilde proberen is omdat ik graag een mac wil aanschaffen maar graag eerst wou testen of het mij allemaal een beetje lag. Nu dit allemaal niet meer gaat lukken heb ik besloten om toch maar een mac aan te schaffen. Omdat ik niet te veel geld direct wil uitgeven en er rustig in wil komen wil ik het graag met een klein budget doen, daarom dus de Mac Mini.

Nu heb ik vrijwel geen verstand van Mac of OSX en ben me daarom vast wat aan het inlezen maar heb ik een aantal vragen. Ik wil het 1,83Ghz basismodel kopen met volledig standaard uitrusting, dan wil ik later zelf het geheugen uitbreiden naar 2 of 4GB en eventueel ook de HD vervangen voor een snellere 7200rpm schijf (schijfruimte is niet belangrijk) Echter wat ik me eerst afvroeg, zijn er al dingen bekend over een mogelijk nieuw model of hoe zit het met het mogelijk beëindigen van de mini lijn? Laatste upgrade was alweer een tijd geleden in Augustus 2007.

Verder is het mogelijk om met het basismodel (na eventuele geheugen upgrade) Windows (Vista) ernaast te draaien. Kan dit d.m.v. een dual boot of enkel via Bootcamp. Is de Mini daar krachtig genoeg voor zijn er mensen die dit doen en mij wat kunnen vertellen over de performance?

Is het qua performance waard om de harddisk te vervangen voor een snellere 7200rpm schijf en zijn er dingen waar je net zoals bij het geheugen op moet letten. Wat werkt wel en wat werkt niet in een Mac?
Ik ben normaal absoluut niet van het wachten op nieuwe geruchten of aankondigingen alleen denk ik dat het wel loont nu te wachten op de nieuwe aankondigingen. De Mac Mini is al vaak genoemd voor updates maar de geruchten zijn nog nooit zo sterk geweest als voor 5 januari. Op dit moment is het een mac met achterlopende specificaties ( aug 2007 zoals je zegt ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou momenteel ook even wachten, maar als 5 januari niks opbrengt: gewoon meteen kopen. Het is ook mijn ervaring dat tweedehands nog best duur zijn: voor <300,- heb je een G4 en een intel mini kost vaak >400,-. Dus ik kan me goed voorstellen dat je liever voor een nieuwe gaat (heb je ook meteen een 64bit cpu, klaar voor 64bit Snow Leopard!)
Ik heb zelf ook erg lang gewacht en op een gegeven moment toch maar gekocht (nov. 07), je blijft immers wachten :O . Vlak nadat ik hem had gekocht was er nog wel een 'pricedrop' van 100,- euro (dag Surfstpot korting -O- )
Ik heb hem nu ruim een jaar (1,83GHz model) en bevalt prima. Ik heb er weleens Vista (via BootCamp) op gezet en kreeg ik een 5,1 als score. Die was zo laag door de beroerde verouderde relatief matige grafische kaart die erin zit. Verder heb ik hier XP in Parallels en op Bootcamp draaien. Maar geloof mij, als je eenmaal aan OSX gewend bent, raak je die niet meer aan :Y) . Ook heb ik de harddisk en het geheugen zelf vervangen, 't is doodsimpel mits je het juiste 'gereedschap' hebt en de tutorials goed volgt (even googlen).

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2008 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48
Op de frontpage staat een artikel dat er waarschijnlijk toch weer een update zit aan te komen voor de Mac Mini.

Heb nu zelf een aantal maanden een Imac en ik moet zeggen dat het me uitstekend bevalt. Aangezien ik voor mijn dochter ook op zoek ben naar een computer zit ik te denken om daar een Mac mini neer te zetten. Is ook makkelijk te verplaatsen naar beneden als ik er beneden iets mee wil doen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
ik was net van plan een kant en klare media center van dell te kopen, maar wacht nu toch nog even af of de mac mini beter is... ik hoop stiekem op een optionele blue-ray reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:18
stef-o schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 17:23:
ik was net van plan een kant en klare media center van dell te kopen, maar wacht nu toch nog even af of de mac mini beter is... ik hoop stiekem op een optionele blue-ray reader :)
Als de geruchten kloppen wordt het wel een hele mooie!!!

Afbeeldingslocatie: http://forum.onemorething.nl/album_pic.php?pic_id=22798
Afbeeldingslocatie: http://forum.onemorething.nl/album_pic.php?pic_id=22799
Afbeeldingslocatie: http://forum.onemorething.nl/album_pic.php?pic_id=22800
Afbeeldingslocatie: http://forum.onemorething.nl/album_pic.php?pic_id=22801
Afbeeldingslocatie: http://forum.onemorething.nl/album_pic.php?pic_id=22802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 14:34
Omg... die zou ik wel aan m'n muur willen hangen, naast m'n tv :)

Echter, ik denk niet dat hij er zo uit komt te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het qua footprint te groot.

Dit moet je wel ergens op je bureau kwijt, en het lijkt net zo groot te zijn als bvb een macbook. Dat is best wel een 'flap' om een beetje netjes kwijt te kunnen.

Het charmante van de huidige mac mini is net dat het de footprint heeft van een dvd doosje. De hoogte maakt dan echt niet meer uit. Dus of het nu 1 cm, of 7 cm hoog is, maakt weinig uit.

Maar goed, je hebt er weinig inspraak in, dus als het deze wordt zal men zich er bij moeten neerleggen. Past wel goed bij de Cinema display, dat wel.

Vooralsnog denk ik fake, maar we zien het wel op 5 januari.

Ik ben trouwens nog altijd een enorme fan van de mac mini, ook al heb ik er geen. Ik vind het één van de meest sexy, interessante, elegante, stijlvolle pc's... ooit. Het kan alles wat je nodig hebt, in een zuinige, mooie, stille en subtiele package!
De nieuwe macbook samen met de huidige mac mini zijn echt technische pareltjes. Mooiste laptop en desktop ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Mooie fake maar mijns inziens zeker een fake. Dit is gewoon de unibody van de unibody MacBook met een glanzende laag over het toetsenbord gephotoshopped :+ Oh ja en de gleuf van de CD aan de voorkant. Als ze al het ontwerp van de MacBook onderdelen zouden gebruiken vanuit kosten overwegingen (geen nieuw moederboard design nodig) zouden ze die drive ZEKER niet verplaatsen want dan past het MacBook moederbord niet meer.

Niettemin zou ik ERG blij zijn als de nieuwe mini wel het binnenwerk (en met name de GPU) krijgt van de nieuwe MacBook, als de prijs ook ongeveer gelijk blijft dan ga ik hem gelijk halen!

Al ben ik nog steeds bang dat de mini in het X3100/Santa Rosa tijdperk zal blijven hangen. Hij heeft sinds de introductie altijd al minstens één generatie achtergelopen op de MacBook qua specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm... toch eens serieus gaan overwegen er 1tje aan te schaffen in Januari. Kan de MacBook mooi voor onderweg gebruikt worden, en thuis dan weer een desktop (ipv de macbook + scherm). Mocht dit niet fake zijn, dan zeg ik... kopen kopen kopen!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
Hmm,, ik heb dus net gister via tweakers vraag & aanbod een C2D 1,83 Ghz mac mini gekocht ! :P naja ik wist het ook wel hoor, toch voldoet deze prima. En wie weet kopen we gewoon een nieuwe als hij tegen die tijd uit is ;) !

• Noxa
--help schreef op woensdag 17 december 2008 @ 18:32:
Hmm,, ik heb dus net gister via tweakers vraag & aanbod een C2D 1,83 Ghz mac mini gekocht ! :P naja ik wist het ook wel hoor, toch voldoet deze prima. En wie weet kopen we gewoon een nieuwe als hij tegen die tijd uit is ;) !
Met een Mac moet je gewoon aanschaffen wat voor jou op dit moment waarde heeft (of nut). Want er ligt altijd wel weer een update op de loer. Of nog erger, de geruchten erover. Dan kun je je aankoop wel eindeloos uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

Ja maar in dit geval loont het misschien wel om te wachten tot 5 januari. ;) Het zijn maar 2 weekjes...

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik heb destijds ook rustig gewacht tot Leopard / de Core2Duo series kwamen. Ik kon toen voor €600,- een CD 1,66GHz kopen met 2GB Ram. (Prijzen waren toen 649/799, zoiets) Voor minder dan dat bedrag (surfspot korting, zo niet dan voor hetzelfde bedrag) had ik na 3 maanden een C2D 1,83GHz en een legale Leopard dvd*. Kijk, dat zet zoden aan de dijk. Maar ja, weer 3 maanden later kwam een prijsdaling van €100,-. Zo kun je inderdaad aan de gang blijven. Maar als je weet dat je nog even kunt wachten, loont dat meestal wel *iets*, dus.
*waar ik mijn iBook G4 ook van heb kunnen bedienen hehe.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2008 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
hij past dan wel mooi bij mijn samsung lcd... echter lijkt me deze behoorlijk fake en niet echt in kader van huidige mackbooks... zou eerder een compleet alu body verwachten...

Één ding is zeker... op dit moment is het wachten zeker waard. Aangezien er ook al berichten gaan over de vervroegde release van 10.6 (snow leopard).
Apple zal er in ieder geval goed aan doen om beide updates tegelijk uit te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
stef-o schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 12:02:
hij past dan wel mooi bij mijn samsung lcd... echter lijkt me deze behoorlijk fake en niet echt in kader van huidige mackbooks... zou eerder een compleet alu body verwachten...

Één ding is zeker... op dit moment is het wachten zeker waard. Aangezien er ook al berichten gaan over de vervroegde release van 10.6 (snow leopard).
Apple zal er in ieder geval goed aan doen om beide updates tegelijk uit te geven :)
Ben benieuwd of Snow Leopard ook betere htpc fucnties in zich heeft. En ook alszijnde een htpc dan een mac mini kan laten draaien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Eindelijk bewijs, de mac mini wordt geupdate!

Hij zal dezelfde chipset krijgen als de macbooks, met integrated 9400m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm en wat vinden we van die chipset? Speelt dat een beetje HD content af e.d. (voor de HTPC gebruikers van de mac mini) Geldt voor die chipset ook dat Snow Leopard gebruik kan maken van de gpu?
*gaat naar het MacBook forum om daar eens te lezen*

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2008 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 18:28:
Hmm en wat vinden we van die chipset? Speelt dat een beetje HD content af e.d. (voor de HTPC gebruikers van de mac mini) Geldt voor die chipset ook dat Snow Leopard gebruik kan maken van de gpu?
*gaat naar het MacBook forum om daar eens te lezen*
Die chipset is het beste wat je op dit moment kan krijgen als integrated video, en heeft (als enige in de Mac) hardware versnelling bij het afspelen van HD content! Zelfs de 8800 in de Mac Pro heeft dat niet (die kan het natuurlijk wel maar het is niet aan gezet in de drivers). Precieze performance kan je in de diverse reviews van de MacBook vinden inderdaad.

Ik ben erg blij met dit nieuws en ik zal er waarschijnlijk vrij snel een bestellen. Ik was een beetje bang dat ze de Mac Mini zouden gebruiken om de oude voorraad Santa Rosa/X3100's op te maken zoals ze nu met de GMA950 doen. Maar gelukkig niet *O* . Nu alleen nog hopen dat de prijs een beetje schappelijk blijft.

Voor wat betreft Snow Leopard (en Grand Central / OpenCL in het bijzonder): Hier is nog niet veel over bekend maar de algemeen heersende verwachting is dat hij dit gaat ondersteunen.

[ Voor 23% gewijzigd door GekkePrutser op 19-12-2008 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--help schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 22:48:
Kan spannend worden dus eindelijk ?
Wat mij betreft wel. Maar: zoals alle geruchten van de afgelopen tijd (wat zegt zo'n kext bestand nou helemaal) - eerst zien, dan geloven. Uiteraard trek ik wel alvast mijn portemonnee zoals het een Mapple-customer betaamd. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 21:49

Apache

amateur software devver

Ik ben er ook volledig klaar voor, net mijn server geupgrade met een aantal TB hd's en de nieuwe mac mini mag dit in samenwerking met plex gaan serveren op mijn TV.

K'heb sinds kort een nieuwe mbp met 9400/9600, heb de 9600 nog nooit aangezet omdat ik dit simpelweg niet nodig vind, alles gaat snel genoeg, soms zelfs sneller dan met de 8600 in m'n vorige mbp, zal dus wel genoeg power hebben om een full hd tv aan te sturen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvidia 9400 lijkt me wel al vast te staan (heb toch redelijk wat geruchten gelezen, tenzij die allemaal van elkaar overnemen)

Het zou ook zeker niet vergezocht of onmogelijk zijn, diezelfde chipset zit namelijk ook in een erg krappe macbook, en levert daar ook geen probleem op.

Dit betekent dan ook moeiteloze 'judderfree' 1080p. Dus dat zijn dan alweer tientallen discussies minder op dit forum. (en meer is toch niet nodig, voor multimedia is 1080p het maximum)

Hoe cool zou het zijn als de mac mini alu zou zijn (itt aluverf op plastic) met een bovenkant in hetzelfde zwart met glasafwerking zoals op de rand van de iMacs, met daarin het witte apple symbool.

Aaargh, i'm gonna be so tempted als de nieuwe mini verbeterd wordt...

Ah, en géén plamuurmesjes gedoe graag. :( De bankjes terug verticaal opzij in de mac zoals de G4 mac mini, ipv zo diep onder vanalles en nogwat. En dus gewoon schroefjes om 'm open te maken...
Support voor 4 GB indien gewenst (2x2GB) en de mogelijkheid tot gebruik van grotere harddisks. 2.5" schijfjes zijn er nu toch al tot 320 Gb, dat maakt de standaard 80Gb die je krijgt bij het goedkoopste model voor mij althans veel te weinig.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2008 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:21:
nvidia 9400 lijkt me wel al vast te staan (heb toch redelijk wat geruchten gelezen, tenzij die allemaal van elkaar overnemen)
dat is volgens mij nou juist het probleem... iedereen neemt van iedereen over....
Het zou ook zeker niet vergezocht of onmogelijk zijn, diezelfde chipset zit namelijk ook in een erg krappe macbook, en levert daar ook geen probleem op.

Dit betekent dan ook moeiteloze 'judderfree' 1080p. Dus dat zijn dan alweer tientallen discussies minder op dit forum. (en meer is toch niet nodig, voor multimedia is 1080p het maximum)

Hoe cool zou het zijn als de mac mini alu zou zijn (itt aluverf op plastic) met een bovenkant in hetzelfde zwart met glasafwerking zoals op de rand van de iMacs, met daarin het witte apple symbool.
Leg uit? De rand van de mini is al van alumium, hoor. Hoe kom je erbij dat het gespoten plastic is?
op de site van Apple staat:
...en de elegante behuizing van geanodiseerd aluminium doet...
Aaargh, i'm gonna be so tempted als de nieuwe mini verbeterd wordt...

Ah, en géén plamuurmesjes gedoe graag. :( De bankjes terug verticaal opzij in de mac zoals de G4 mac mini, ipv zo diep onder vanalles en nogwat. En dus gewoon schroefjes om 'm open te maken...
Support voor 4 GB indien gewenst (2x2GB) en de mogelijkheid tot gebruik van grotere harddisks. 2.5" schijfjes zijn er nu toch al tot 320 Gb, dat maakt de standaard 80Gb die je krijgt bij het goedkoopste model voor mij althans veel te weinig.
Ach.... harddisk en geheugen doe je 1 hooguit 2 keer in het leven van de mini. Dus ik vind het persoonlijk niet zo erg als je wat dieper moet graven in het kastje. Zie je ook nog eens wat. Maar ik ben met je eens: schroefjes ipv plastic clipjes zouden inderdaad niet overbodig zijn!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2008 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 13:46:

Ach.... harddisk en geheugen doe je 1 hooguit 2 keer in het leven van de mini. Dus ik vind het persoonlijk niet zo erg als je wat dieper moet graven in het kastje. Zie je ook nog eens wat. Maar ik ben met je eens: schroefjes ipv plastic clipjes zouden inderdaad niet overbodig zijn!
Dat was nochtans de reden dat ik m'n mac mini die ik ooit gekocht had, terug heb verkocht.

Ik heb er toen nog 830 euro voor betaald :s Een core duo model met 512 Mb ram. En dat was mét studentenkorting. :s

Ik wou echter meer ram, en hoewel ik handig ben met hardware zag ik dat toen echt niet zitten om dat zelf te doen. Alleen al bij het openen zou ik de behuizing of die plastiek clipjes kunnen beschadigen. Daarna zou je ook nog vanalles moeten verwijderen, zoals de drive en harddisk...

Aangezien ik niets wou beschadigen ivm garantie behouden (en omdat ik niet met gammele mac wou zitten) heb ik de mac gewoon terug verkocht en in de plaats een pc gekocht met de hoeveelheid ram die ik toen wou :p (was goedkoper dan nog eens bijbetalen in de macshop om de ram er te laten inzetten)

Als de ramlatjes net zoals bij de mac mini G4 gemonteerd waren, dan had ik nu waarschijnlijk nog een mac. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 14:10:
[...]
verhaal
Als de ramlatjes net zoals bij de mac mini G4 gemonteerd waren, dan had ik nu waarschijnlijk nog een mac. :)
? Dit begrijp ik niet. Je durft het niet aan (in mijn ogen niet geheel onterecht) om de mac mini open te maken omdat je bang bent beschadiging te maken. Maar als het een G4 variant was, ofwel: het geheugen zou iets makkelijker bereikbaar liggen (je hoeft de harddisk en de drive daarvoor helemaal niet los te schroeven, je haalt middels 4 schroefjes het hele bovenste 'rek', waar de drive en de harddisk aan vast zitten, los en die leg je zo aan de kant) dan had je het wel aangedurfd? De G4 had dezelfde rotclipjes bij de bodem, dus het openmaken (het moeilijkst van de klus) was niet anders geweest.
En een andere pc (windows i presume) kopen omdat je dan je tenminste zoveel ram had als je wilde? Gekke reden om van een mac over te stappen naar een andere pc, maar zal wel aan mij liggen.
Klinkt als: ja, ik heb de ferrari weggedaan, want ik had toch liever die AMG mercedes. Omdat die wél 4 airbags heeft of een achteruit wisser :D
Sorry, off topic dit. We dwalen af. Snel terug naar de geruchten mini :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55

polthemol

Moderator General Chat
darn die nieuwe mac mini zou dan he laatste geven dat ik mis eraan hier: een degelijke videokaart.

Hopen dat ze ook iets aan dat plastic bovenop doen, na een half jaar ziet het er bij mij al niet meer uit, geen idee of het aan mij ligt, maar het krast precies als de ziekte.

@hierboven: ik heb de mijne toen gewoon met een zakmes open gemaakt en eerlijk gezegd stelde het niet echt veel voor (buiten dat het nogal onhandig is). Maar afaik verlies je geen garantie dan, tenzij je effectief iets sloopt en ze dat kunnen aantonen, Apple had hier toch zelfs een persbericht over gereleased ?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 12-09 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Sowieso is het wel plezierig dat de nieuwe Mac Mini eindelijk een echte HTPC wordt met de geïntegreerde 9400M chipset. H264 hardware decoding scheelt behoorlijk als je 1080p wilt afspelen. :)
Alleen wel opletten met je X264 rips, want die ondersteunt de chipset niet. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:03
Ik wil mijn Mac Mini 1.5 core solo een upgrade geven, alleen twijfel ik nog tussen de verschillende processors. Op internet vond ik dat er een Core Solo Yonah processor in zit (T1200), voor een upgrade leek me dat een Core Duo T2500/2600 dan goed genoeg was, echter kan er ook een C2D in (Merom T7x00, zie hier). Enige verschil wat ik vond is dat de laatste 4 mb l2 cache itt 2mb heeft (zie Intel).

Heeft deze laatste meer voordelen of kan ik net zo goed voor de goedkopere T2500 gaan? Iemand hier die hetzelfde gedaan heeft en wat meer verstand heeft van processors?

Ik gokte dat dit de beste plek was, of kan deze beter naar ander subforum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
6killer schreef op woensdag 24 december 2008 @ 13:20:
Ik wil mijn Mac Mini 1.5 core solo een upgrade geven, alleen twijfel ik nog tussen de verschillende processors. Op internet vond ik dat er een Core Solo Yonah processor in zit (T1200), voor een upgrade leek me dat een Core Duo T2500/2600 dan goed genoeg was, echter kan er ook een C2D in (Merom T7x00, zie hier). Enige verschil wat ik vond is dat de laatste 4 mb l2 cache itt 2mb heeft (zie Intel).

Heeft deze laatste meer voordelen of kan ik net zo goed voor de goedkopere T2500 gaan? Iemand hier die hetzelfde gedaan heeft en wat meer verstand heeft van processors?

Ik gokte dat dit de beste plek was, of kan deze beter naar ander subforum?
Heb in mij Mac Mini destijds een Core Duo T2500 gehad, en dit draaide behoorlijk snel moet ik zeggen ! Heb hem hier trouwens nog liggen, dus als je intresse hebt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Core Duo = 32bits = x86
Core 2 Duo = 32bits met 64bits extensie = x86-64

De Core 2 Duo is ook klok voor klok sneller dan de Core Duo.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:03
Whieee schreef op woensdag 24 december 2008 @ 15:06:
Core Duo = 32bits = x86
Core 2 Duo = 32bits met 64bits extensie = x86-64

De Core 2 Duo is ook klok voor klok sneller dan de Core Duo.
De C2D is inderdaad sneller (ook volgens Tom. Maar dat 64 bit is interessanter, tenminste als het werkt. In Leopard werkt het wel zag ik, maar er staat alleen voordeel voor Mac Pro's, maar daar zitten andere processors in en volgens mij zitten die C2D nu in de hele desktop/notebook lijn, maw heeft het zin in een Mini of wordt de capaciteit niet benut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Nog meer geruchten pics:
Afbeeldingslocatie: http://images.macrumors.com/article/2008/12/22/061855-new_mac_mini_400.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.macrumors.com/article/2008/12/22/061829-w9ih6g_400.jpg

Vind deze wat plausibeler dan de vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh please! Let it be true :X

Ik heb nog de hele maand januari m'n pc nodig voor een opdracht, en dan even koud de switch maken heb ik geen tijd voor. Maar als dit 'm wordt, gaat m'n pc er daarna meteen uit om vervangen te worden door een mac mini. Damn...

M'n favoriete pc ooit (die ik ooit eens heb gehad) is nog sexier geworden (als ik die rumors mag geloven)

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 22:29:
Oh please! Let it be true :X

Ik heb nog de hele maand januari m'n pc nodig voor een opdracht, en dan even koud de switch maken heb ik geen tijd voor. Maar als dit 'm wordt, gaat m'n pc er daarna meteen uit om vervangen te worden door een mac mini. Damn...

M'n favoriete pc ooit (die ik ooit eens heb gehad) is nog sexier geworden (als ik die rumors mag geloven)
ik hoop dat die wel een iets grotere vormfactor heeft, zodat er ook een dvd drive inzit. Ik ben benieuwt in ieder geval want dan word dit mijn PC naast me game/muziek produce pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop in elk geval ook op een optische drive. Ik gebruik het ook steeds minder en minder, maar echt obsolete wil ik het toch niet noemen. Het is voldoende dat je het één keer nodig hebt, en daar sta je dan... Moet je weer beginnen prutsen met externe usb optische drives en kabeltjes. Liever niet.

Misschien doen ze het wel op de macbook air manier, zodat ze nog iets meer geld kunnen vragen voor een 'volledige' pc. Dan kunnen ze een mooie premium vragen om de pc 'compleet' te maken.

Zelf heb ik nog wel wat software op een schijfje, ik rip af en toe een cd, kijk een dvd, en zou dan ook nog af en toe een oude game willen installeren. (bootcamp)

Je kan ook niet spreken van een instapmac voor de gewone user, als je de optische drive er uit gooit. Wij kunnen wel vanalles mounten en iso's gebruiken, maar voor het doelpubliek van de mac mini hoort de drive er gewoon bij.

Ik zou het nog niet eens een probleem vinden als het ontwerp niet veranderd wordt. Het is prima zoals het is, ik vond 'm altijd al mooi zo. En zoals ik al zei, 2 cm minder hoog zal nu niet echt een doorslaggevend argument zijn als je sowieso al de kleinste 'volwaardige' pc op de markt kan brengen. Al was hij dubbel zo hoog, dan hoor je me nog niet klagen. Footprint is het sleutelwoord bij de mac mini (daarom hoop ik ook niet op een brede platte 'headless macbook' achtige formfactor)

Het enige wat ik erg echt in wil hebben is een goede gpu die beduidend betere prestaties levert dan die onboard intel troep. (ja, goed genoeg voor simpel gebruik) Eén van de redenen dat ik m'n mac mini nu meer dan twee jaar geleden na een drietal maand heb verkocht is omdat ik toch af en toe nog wel eens een simpele game wil spelen in windows. En zelfs dat was onmogelijk met die GMA.

Ik speel nog wel eens graag trackmania, en dat is de enige pc game die ik echt wil blijven spelen. Het lijkt me dat die Nvidia 9400 daar prima toe in staat is. Daarmee is m'n 'grootste' probleem opgelost, en kan er eindelijk terug een mac mini in huis komen. Ik ben heel benieuwd wat op 5 januari zal aangekondigd worden.

Ook wel tekenend dat er in AC zo weinig gepost wordt. Apple computers doen gewoon wat ze moeten doen :Y)
Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.