Tukk, dat hangt af van de grootte van je muziekbibliotheek en welke reactietijd je verwacht...
Ik heb een DS-207 met 64Mb gebruikt in combinatie met een muziekcollectie van circa 150Gb. Het bladeren door de mappenstructuur ging nog redelijk (met de afstandbediening), maar het zoeken naar titels of het indexeren van nieuwe tracks was tergend traag. De webinterface is eigenlijk onbruikbaar vanwege de lange reactietijd.
Daarom ben ik al vrij snel overgestapt naar een DS-207+ met 128Mb, maar zelfs die voldeed niet helemaal aan mijn verwachtingen. Nu heb ik sinds september vorig jaar een DS-408 draaien met 512Mb en een snellere processor en nu werkt het voor mij naar behoren.
Ik moet daar wel bij melden dat ik niet het Synology Squeezecenter pakket gebruik, maar de versie van
flipflip met de
Slimdevices perl-versie.
Virtueel geheugen maakt de DS zelf aan op de HDD om het programma te kunnen draaien, want het is sowieso te groot voor het interne geheugen. Gevolg is dan wel dat je harddisk niet meer stilstaat omdat hij continu met de swap-ruimte bezig is. In mijn beleving dus verre van ideaal. Wel staan er op de pagina van flipflip tips om een USB-stick als extra geheugen te gebruiken, maar om dat werkend te krijgen is wel enige kennis van Linux nodig.
En de vragen van
Mr_M:
Ik gebruik verschillende apparaten voor audio en video. Eén van de nadelen van de meeste (misschien zelfs alle) videostreamers is dat je voor de bediening ervan de televisie aan moet hebben staan. Dus ook als je alleen maar een muziekje aan wilt zetten... Met een audiostreamer als een Squeezebox of Sonos is dat niet nodig.
Voor het streamen van audio gebruik ik een Slimdevices (Logitech ondertussen) Squeezebox Classic en Duet. Ik maak geen gebruik van iTunes speellijsten, maar de server kan dat wel aan. Ik gebruik de Squeezebox alweer enkele jaren naar volle tevredenheid. Vooral het feit dat de serversoftware open source is, en op verschillende soorten besturingssystemen functioneert, heeft me overtuigd. Er verschijnen regelmatig updates met nieuwe functionaliteiten. Ook is de geluidskwaliteit voor mijn kritische oren goed genoeg en is de hardware degelijk uitgevoerd.
Voor video streamen gebruik ik sinds een paar maanden de CFULLHDMA van Conceptronic. Deze benadert mijn Diskstation via Samba en speelt alle soorten video die ik me maar kan wensen, zowel SD als HD. Over het streamen van audio ben ik iets minder enthousiast, maar daar gebruik ik het apparaat dan ook niet voor. De opvolger CFULLHDMAi is ook draadloos te gebruiken en bij
komplett krijg je er tijdelijk gratis een wifi-adaptor bij.
Voor specifieke vragen over combinaties van producten (Squeezebox op Diskstation, of Sonos op Diskstation) zou ik de fora van de verschillende fabrikanten eens goed doorspitten als ik jou was. Die zijn hier te vinden:
Synology,
Slimdevices en
Sonos.
Succes!