Langzaam internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-05 19:24
Hallo beste tweakers,

Ik heb het volgende "probleem", zal het eens uitleggen. Heb thuis het volgende netwerk/internet:

* Alles-in-1 Ziggo abbo met 10Mbit DL
* Modem Motorola
* Daarop aangesloten een Netgear Router WNR 3500 N + gigabit (Wireless)
* Aan de router zit bedraad:
- 1 PC
- 1 NAS Synology DS207+ met Bittorrent client
* Wireless:
- 1 PC (deze werkt met 54Mb/s)

Probleem: als ik op mijn NAS via de bittorrent wat aan het downloaden ben (bv. met snelheden van ca. 200 kb/s) dan wordt het internetten op m'n laptop echt traag (dit is gewoon simpel browsen). De bedraade PC gaat is ook langzaam met het openen van webpagina's.

Stop ik het DL op mijn NAS dan is de internet snelheid gewoon goed :)

Ik vraag me af waarom mijn internet op mijn laptop zo langzaam is, de NAS DL slechts met weinig kb/s, terwijl ik toch een redelijk interabbo heb :?

Ik heb deze Netgear WNR3500 slechts 2 weken, deze heb ik nl. in de plaats van een WGR614 (54 Mb/s router). En ik heb het gevoel (ja ik weet het...een gevoel is subjectief) dat het met mijn nieuwe WNR3500 router het internet tijdens DL een stuk langzamer is.

Hebben jullie suggesties voor me? Of klinkt dit bekend. Nou ja in elk geval zijn alle tips welkom.
Mijn hartelijke dank alvast 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 11:44
Ik zou eerst eens gaan beginnen met testen hoe snel je internetverbinding daadwerkelijk is. En als je dat dan ook nog even test icm je oude router kan je dat mooi vergelijken.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het kan ook door het aantal connecties liggen. Wellicht kan je router/modem het niet goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Noork schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:21:
Het kan ook door het aantal connecties liggen. Wellicht kan je router/modem het niet goed aan.
Dat zou mijn gok inderdaad ook zijn ja. Kabelverbindingen leveren over het algemeen prima hun maximale bandbreedte tegenwoordig.

Even een connectie limiet instellen voor de torrentclient van je NAS dus. Hoeveel connecties nog haalbaar is kan je het beste zelf even uitproberen (op 10 beginnen en in stapjes verhogen of verlagen vanaf de huidige waarde ofzo).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
Rupie schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:13:
Ik zou eerst eens gaan beginnen met testen hoe snel je internetverbinding daadwerkelijk is. En als je dat dan ook nog even test icm je oude router kan je dat mooi vergelijken.
Test zeer regelmatig op speedtest.net en haal hier altijd de door Ziggo beloofde 10 Mbit/s
Ben ik aan het DL op m'n NAS dan kom ik op ca. 3 Mbit/s
(dit terwijl de DL snelheid ca. 200 kb/s is)
Orion84 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:29:
[...]

Dat zou mijn gok inderdaad ook zijn ja. Kabelverbindingen leveren over het algemeen prima hun maximale bandbreedte tegenwoordig.

Even een connectie limiet instellen voor de torrentclient van je NAS dus. Hoeveel connecties nog haalbaar is kan je het beste zelf even uitproberen (op 10 beginnen en in stapjes verhogen of verlagen vanaf de huidige waarde ofzo).
Bedoel je dat ik op mijn torrentclient in moet stellen dat ie max. bv. 300 kb/s mag DL :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
Noork schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:21:
Mwah ik heb toch niet een el cheapo Router gekocht dacht ik :?
En er zijn eigenlijk altijd max. 2 verbindingen en dat zijn
1. Mijn NAS
2. en mijn Laptop

of

1. Mijn NAS
2. Mijn desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nee, niet de snelheid, maar het aantal connecties (verbindingen) dat de client mag opzetten met andere peers en seeds. De snelheid zal hier het probleem niet zijn, maar als jouw client een paar honderd andere peers en seeds gaat benaderen om vanaf hen te downloaden (of naar hen te uploaden), dan kan het zomaar zijn dat je router daardoor 'dicht slibt' en daardoor het verkeer vanaf en naar je laptop vertraging oploopt.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 10-06-2009 19:40 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Snelheid zal ook wel uitmaken, maar probeer eerst eens je connecties aan te passen. Dat is wat anders. Voor meer info, zie bv:
Snelheid valt flink terug na gebruik bittorent
traag internet
wlan valt regelmatig uit. wat is hiervan de reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
Orion84 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:39:
Nee, niet de snelheid, maar het aantal connecties (verbindingen) dat de client mag opzetten met andere peers en seeds. De snelheid zal hier het probleem niet zijn, maar als jouw client een paar honderd andere peers en seeds gaat benaderen om vanaf hen te downloaden (of naar hen te uploaden), dan kan het zomaar zijn dat je router daardoor 'dicht slibt' en daardoor het verkeer vanaf en naar je laptop vertraging oploopt.
Okay, je bedoelt dus het aantal peers per torrent:

Afbeeldingslocatie: http://i234.photobucket.com/albums/ee248/Yihaaa_photos/Diverse/NASBittorrent.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-05 18:57
Nee; het aantal connecties dat er gemaakt word met een peer / seed. Kan je alleen niet instellen in het Download Station van Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
Nog even terugkomend op het "gevoel" wat ik heb in vergelijk met mijn vorige router

WGR614:

Afbeeldingslocatie: http://www.netgear.fr/images/wireless/vignettes/wgr614v6.jpg

en mijn huidige WNR3500:

Afbeeldingslocatie: http://www.netgear.fr/images/wireless/vignettes/wnr3500.jpg

dan zou er toch geen verschil moeten zijn ?
(heb alle instellingen destijds overgenomen van de WGR614 naar de WNR3500 qua portforwarding etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
hostname schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:54:
Nee; het aantal connecties dat er gemaakt word met een peer / seed. Kan je alleen niet instellen in het Download Station van Synology.
Hmm dat schiet dan niet op dan..... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Naja, je kan natuurlijk kijken of het helpt om het max. aantal peers te verminderen. Volgens mij maakt ie sowieso niet meerdere verbindingen met één peer, maar wellicht zit ik er naast wat dat betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-05 22:33

pythagorasABC

A²+B²=C²

Ik denk dat je te veel upload, gewoon je uploadspeed lager zetten. Nu staat hij waarschijnlijk op maximum, maar als je hem op max. 1kb/s upload zet kun je waarschijnlijk makkelijk surfen, dan moet je alleen nog even vinden hoeveel kb/s acceptabel is.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:41

M2M

medicijnman

Orion84 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:02:
Naja, je kan natuurlijk kijken of het helpt om het max. aantal peers te verminderen. Volgens mij maakt ie sowieso niet meerdere verbindingen met één peer, maar wellicht zit ik er naast wat dat betreft?
voor zover ik weet maakt het bittorrent protocol slechts gebruik van 1 connectie per peer. De hoeveelheid connecties zou dan wel heel erg uit de hand lopen. Maar meer routers hebben hier last van en zijn niet gebouwd op veel connecties. Alle connecties die gerouterd worden zitten in een grote tabel in de router, en als de processor in de router het allemaal niet meer bij kan benen, dan zal het laden van internetpagina's en online games echt ENORM traag verlopen.

Eventueel zou je eens een testje kunnen doen met Utorrent op de bekabelde pc, (neem de laatste 1.9 versie). Die maakt gebruik van UTP ipv TCP (zie wikipedia). Daardoor heeft je HTTP verkeer enzo voorrang ten opzichte van het torrent protocol en zou je gewoon moeten kunnen internetten.

en de uploadsnelheid, zolang je een max van 90% van je maximum uploadsnelheid instelt, maakt niets uit. Het zijn echt de te grote hoeveelheid connecties die je router / switch overbelasten. Kiezen voor een fatsoenlijke router betekend meestal dat je een grotere hoeveelheid connecties in kunt stellen voordat het fout gaat, maar er zit altijd ergens een limiet.

[ Voor 14% gewijzigd door M2M op 10-06-2009 20:17 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
Zojuist ge-experimenteert met de UP te limiteren tot een stuk lager en heel laag (5 kb/s) als test. Maar de DL wordt dan ook enorm laag. Lijkt wel op er een soort UP/DL ratio in de torrent zit.

Dus mijn UP limiteren tot zeer laag is ook geen optie. Ga nu de UP limiteren tot ca. 1000 kb/s (dit haal is meestal toch niet bij de torrents die ik DL want ik DL vaak torrents waar relatief weinig seeders zijn, geeft dit niet want daar heb ik nu juist m'n 24/7 NAS voor ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
M2M schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:15:
[...]

voor zover ik weet maakt het bittorrent protocol slechts gebruik van 1 connectie per peer. De hoeveelheid connecties zou dan wel heel erg uit de hand lopen. Maar meer routers hebben hier last van en zijn niet gebouwd op veel connecties. Alle connecties die gerouterd worden zitten in een grote tabel in de router, en als de processor in de router het allemaal niet meer bij kan benen, dan zal het laden van internetpagina's en online games echt ENORM traag verlopen.

Eventueel zou je eens een testje kunnen doen met Utorrent op de bekabelde pc, (neem de laatste 1.9 versie). Die maakt gebruik van UTP ipv TCP (zie wikipedia). Daardoor heeft je HTTP verkeer enzo voorrang ten opzichte van het torrent protocol en zou je gewoon moeten kunnen internetten.

en de uploadsnelheid, zolang je een max van 90% van je maximum uploadsnelheid instelt, maakt niets uit. Het zijn echt de te grote hoeveelheid connecties die je router / switch overbelasten. Kiezen voor een fatsoenlijke router betekend meestal dat je een grotere hoeveelheid connecties in kunt stellen voordat het fout gaat, maar er zit altijd ergens een limiet.
Zal ook eens met utorrent experimenteren.

Trouwens over wat je schreef een fatsoenlijke router....kheb een WNR3500 router en dacht dat dit wel een fatsoenlijke router was :? toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

100 peers per torrent is wel ontzettend veel hoor. Stel je hebt 3 torrents staan, dan kan je dat (maximaal) 300 peers (= 300 connecties opleveren). Meeste routers begeven het (afaik) al met 256.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-05 22:33

pythagorasABC

A²+B²=C²

Yihaaa schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:27:
Zojuist ge-experimenteert met de UP te limiteren tot een stuk lager en heel laag (5 kb/s) als test. Maar de DL wordt dan ook enorm laag. Lijkt wel op er een soort UP/DL ratio in de torrent zit.

Dus mijn UP limiteren tot zeer laag is ook geen optie. Ga nu de UP limiteren tot ca. 1000 kb/s (dit haal is meestal toch niet bij de torrents die ik DL want ik DL vaak torrents waar relatief weinig seeders zijn, geeft dit niet want daar heb ik nu juist m'n 24/7 NAS voor ;) )
Maar werkte het surfen toen weer goed? Als dat zo is ligt het dus aan de UL en niet aan het aantal connecties...

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
Zo, heb even wat aan de UL & UP gesleuteld en ziet er voorlopig goed uit.

Oude situatie (instellingen bittorrent client v/d NAS):
UL onbeperkt
DL onbeperkt

Laatste instelling waar ik nu mee experimenteer:
UL 150 kb/s
DL 500 kb/s

(het aantal max peers per torrent heb ik nu op 30 staan)

En het browsen gaat een stuk sneller nu! Trouwend het DL gaat ook ineens een stukje sneller..maar dat zou kunnen komen omdat iemand in de VS nu wakker wordt en z'n PC aanzet ;)

(heb nog 8 GB te gaan van 16 GB :o )

[ Voor 4% gewijzigd door Yihaaa op 10-06-2009 22:35 ]

Pagina: 1