Anoniem: 149075 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 03:22:
Ik vroeg mij trouwens af hoe het zit met de "CPU Voltage Damper" op een P5K moederbord.
Dit schijnt nog niet in de BIOS te zitten (zover ik kan zien) en nu zijn er mensen die aangeven je Vcore op 1,5 te zetten om dit zelfde effect te behalen, lijkt me echter wat hoog.
Ik heb wel gezien dat zodra ik de Vcore op 1,475 heb staan mijn Vcore in de bios netjes 1,40 is, echter als ik hem op 1,45 zet gaat hij richting de 1,39.
Nu weet ik dat die BIOS indicatie niet helemaal klopt, maar aangezien ik Linux draai moet ik dus even kijken wta LM-sensors aan gaat geven.
Iemand nog meer goede tips ?
Iets snap ik niet aan je post: je zegt dat je Vcore 'netjes' 1.40 is, een verschil van 0.075 met je bios, maar een verschil van 0.06 tussen 1.45 en 1.39 vind je wel erg?
Op de P5K-E zit een voltage damper: de loadline calibration. Echter, als je deze aanzet is de Vdroop zo klein dat het je CPU kan beschadigen. Op xs zijn al een aantal lui die hun E8x00 gefrituurd hebben. Dit zou kunnen liggen aan de hogere voltages (1.4V+ gebeurd t al), maar volgens
Anandtech kan de loadline calibration en de Vdroop mods ook een hoop schade doen. Liever iets hoger in de bios dus...
Overigens voor de duidelijkheid:
Vdrop: het verschil tussen de bios Vcore en de windows IDLE Vcore (uitgelezen in cpu-z)
Vdroop: het verschil tussen de Vcore idle en load, beide uitgelezen in windows, cpu-z
Als het goed is ben ik zelf over n week of 2 up and running met de volgende setup:
ASUS P5K-E/WIFI-app
E8400
Crucial Ballistix PC8500 4x1GB
Gigabyte 8800GT (enige die 1.2V haalt, de oc limit op de meeste 8800GT's is de max Vcore van 1.15V)
Koeling:
CPU, NB en GPU op waterkoeling, dus het heatpipesysteem dr af slopen.
2x 240 rad om de boel koud te houden en 2x eheim 1048 om t water rond te krijgen

HR-09 S/U type 2 op de mosfets
Verder nog wat fans op t mem en de mosfets en dan es kijken wat deze schatjes kunnen doen
[
Voor 14% gewijzigd door
Mr Alfabet op 18-02-2008 08:08
]