Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Er zitten 5 kleine contactpuntjes in en 1 groter contactvlak. (naast dus de 3 contacten voor de accu). Dus zeg 6 extra contacten. Dat zou dus kunnen zijn: 1x massa, 1x AF, 1x sluiter, 1x wieltje linksom, 1x wieltje rechtsom en 1x Exposure compensation/diafragma in M. Dus er zitten in elk geval genoeg contacten in voor wat je in een grip aan knopjes zou verwachten.martijn_tje schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:35:
[...]
Accu met draadjes vastmaken, aan de overige contacten ook draadjes een maken en kijken wat er gebeurt.
Voor het simpelste schema van een ontspanner heb je 3 extra contacten nodig: massa, AF, ontspanner. Om AF te krijgen zal je de AF met de massa moeten verbinden om af te drukken moet je de ontspanner met de massa verbinden (zo werken ook de draadontspanners van KM/Sony en in iedergeval sommige Canons).
Voor de duidelijkheid nog even het plaatje wat ik ooit in deel 1 gepost heb:

Rechtsonder 2 van de drie accu contacten, linksboven de extra contactpunten.
[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 28-05-2008 11:07 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik heb een service manual van de D40 en nog tig andere camera's. Ik zal vanavond eens kijken ernaar ...Wijnands schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:52:
Anders even goed rondneuzen of je een D40 service manual kan vinden.
Edit: hierbij een gedeelte uit de handleiding... van de battery box van de D40. Zo te zien zijn die pinnetjes niet aangesloten.
[ Voor 29% gewijzigd door jeroenzelle op 28-05-2008 12:10 ]

ze zitten ook wat 'geclusterder'. nou kan het zijn dat de D80 gewoon wat meer functies heeft op de grip, of dat ze bij een D40 een systeem hebben gebruikt van: wieltje rechtsom = negatief voltage op één pool, wieltje linksom = positief voltage, oid. Maar Als je de hoeveelheid aansluitingen op de D80 grip zo ziet, kun je je nog afvragen of dat D40 spul daar echt voor is. Er zijn nog tig andere toepassingen te bedenken zoals een Nikon-Service-uitleesapparaat, or whatsoever
[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 28-05-2008 12:16 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Als ik die foto's goed bekijk en naast mijn D40 leg, dan staat het betreffende stukje er zo te zien niet op. Ze zitten namelijk in het stuk wat uitsteekt buiten de rest van de body en dat is een los onderdeel, zit ook duidelijk een naad in het accuvak.Jeroenz18 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:12:
Heb mijn post geëdit met foto's uit de Service Manual van de D40.
Ok, even verder zoeken ... 87 pagina's haha .. momentOrion84 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:20:
[...]
Als ik die foto's goed bekijk en naast mijn D40 leg, dan staat het betreffende stukje er zo te zien niet op. Ze zitten namelijk in het stuk wat uitsteekt buiten de rest van de body en dat is een los onderdeel, zit ook duidelijk een naad in het accuvak.
Ik heb er nog geen extra lenzen bij, ben nou aan het sparen voor de 18-200 VR. Als ik die heb ben ik voorlopig klaar. Deze lens lijkt me wel toereikend voor de foto's die ik gewoonlijk maak.
Die kitlens die bij de D40 zit is best goed, btw. Ik heb veel mindere kitlenzen gezien bij andere camera's. Ik ben er iig wel tevreden mee.
Vergeleken met de Sony DSC-H2 die ik eerst had is de kwaliteit toch echt wel een stuk beter.
Toen ik voor het eerst de foto's van de D40 op mijn pc bekeek had ik echt iets van: WTF? Kan het ook zo?
In het verleden had ik moeite met de zoekers van een spiegelreflex vanwege mijn bril, maar de oplossing bij de D40 was simpel: Ik heb het oculairrubbertje eraf gehaald.
Nu mis ik alleen nog de linker bovenhoek van de zoeker, de rest is gewoon in beeld, ook de digitale info onder in de zoeker.
Even wat plaatjes die ik geschoten heb:

Close-up testje.

Mijn favoriete kleuren: Hemelsblauw en lentegroen.

Roemrucht straatje in Eindhoven.

Rhodondendron, altijd weer mooi.

Portretje.

Nog 'n close-up.
De foto's zijn onbewerkt, alleen even geresized.
[ Voor 45% gewijzigd door Richub op 17-10-2009 02:33 ]
Hmm ja ... ik kan het niet zo gauw vinden.Orion84 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:24:
Mja, misschien dat het onderdeel uit maakt van dat 'remote block' #158-1, dat zit wel ongeveer op die plek.
Vanavond zal ik de service manual uploaden!
Verwijderd
De microprocessor op een harde manier reflashen bijvoorbeeld, zodat het toestel niet volledig open moet, of diagnostics uitlezen zoals ze dat doen bij auto's via OBD
Daarvoor zijn er zo te zien in de handleiding andere pinnetjes voor.Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:42:
veel kans dat die pinnetjes voor service zijn zoals henk al aanhaalt.
De microprocessor op een harde manier reflashen bijvoorbeeld, zodat het toestel niet volledig open moet, of diagnostics uitlezen zoals ze dat doen bij auto's via OBD
[ Voor 28% gewijzigd door jeroenzelle op 28-05-2008 13:36 ]
Verwijderd
bij portretten eens proberen je 'model' niet in het midden te zettenRichub schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:31:
Ik ben sinds 2 weken de eigenaar van een D40 +kitlens, was de bekende 299 euro aanbieding bij de MediaMarkt.
...
Even wat plaatjes die ik geschoten heb:

veel plezier op je ontdekkingstocht verder
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 13:20 ]
Het meeste van dergelijke zaken gebeurt schijnbaar via USB. Maar de betreffende contacten staan in de service manual inderdaad wel vermeld als "Inspection Terminal". Ze delen een flatcable met de sluiterknop en de andere knopjes die daar in de buurt zitten. Het instelwiel heeft dan wel weer z'n eigen kabeltje. Dus het lijkt er op of het niet bedoeld is om een grip op aan te sluiten. Helaas...Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:42:
veel kans dat die pinnetjes voor service zijn zoals henk al aanhaalt.
Lekker is dat he?Richub schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:31:
Vergeleken met de Sony DSC-H2 die ik eerst had is de kwaliteit toch echt wel een stuk beter.
Toen ik voor het eerst de foto's van de D40 op mijn pc bekeek had ik echt iets van: WTF? Kan het ook zo?
Grappig, ik kan juist slecht zonder die rubber.In het verleden had ik moeite met de zoekers van een spiegelreflex vanwege mijn bril, maar de oplossing bij de D40 was simpel: Ik heb het oculairrubbertje eraf gehaald.
Nu mis ik alleen nog de linker bovenhoek van de zoeker, de rest is gewoon in beeld, ook de digitale info onder in de zoeker.
Ff je foto's bekeken. 2 tips:
1. leer je meter kennen, speel 's wat met matrix, center en spot
2. Zodra je een paar 100 foto's verder bent ga 's naar raw kijken. Die foto van eindhoven bijv. is in raw heel makkelijk een stuk interessanter te maken.
Ik ben van plan om een omkeerring te kopen voor mijn Nikon D40 camera met 52mm Lens.
Nu heb ik voor een goedkope prijs deze advertentie gezien op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/171715772
Maar als eerste kwam ik op de orginele omkeerring van Nikon zelf: http://www.europe-nikon.c...s/broad/295/overview.html
Natuurlijk voor een stuk meer geld.
Is er nu enig verschil tussen de 2 in functionaliteit? Is de goedkopere nou net zo goed als die van Nikon? Of kan ik toch maar beter voor de echt nikon omkeerring gaan om het zo maar te zeggen. Ik heb deze vraag maar hier geplaats want om daar een heel nieuw topic over te maken vind ik ook niet nodig;)
Groetjes,
Rubke
Verwijderd
Het is idd erg jammer dat er waarschijnlijk niet een officiele manier is om een battery grip met verticale ontspan knop te krijgen voor de d40.
Maar aangezien ik steeds meer portretten schiet, of iig in potret stand fotografeer heb ik toch op ebay dit artikel besteld. Dit werkt dan idd met zo'n remote bediening. Voor die 40 euro wilde ik het iig wel proberen. Anders stap ik over een half jaar wel over op een duurdere DSLR.
Toevallig die heb ik gisteren avond ook besteld alleen dan niet de pro versie zonder de 2 accu's.Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:50:
@Battery Grip nog even.
Het is idd erg jammer dat er waarschijnlijk niet een officiele manier is om een battery grip met verticale ontspan knop te krijgen voor de d40.
Maar aangezien ik steeds meer portretten schiet, of iig in potret stand fotografeer heb ik toch op ebay dit artikel besteld. Dit werkt dan idd met zo'n remote bediening. Voor die 40 euro wilde ik het iig wel proberen. Anders stap ik over een half jaar wel over op een duurdere DSLR.
De standaard vertical battery grip, ben erg benieuwd naar de kwaliteit voor dat geld.
Heb ook naar andere merken gekeken en 't plastic wat ze daar gebruiken ziet niet het zelfde er uit als de D40 body structuur. Hoor graag van je als hij binnen is en hoe die bevalt.
Had ook in het objectieven of macro topic gekunt. Deze ringen vind je ook heel veel op ebay. Dat ding van MP ziet eruit als een wat oudere uit japan. Dikke kans dat de kwaliteit wat beter is dan de ebay spullen die vaak uit china komen.Uberhood schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:30:
Heey iedereen,
Ik ben van plan om een omkeerring te kopen voor mijn Nikon D40 camera met 52mm Lens.
Nu heb ik voor een goedkope prijs deze advertentie gezien op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/171715772
Maar als eerste kwam ik op de orginele omkeerring van Nikon zelf: http://www.europe-nikon.c...s/broad/295/overview.html
Natuurlijk voor een stuk meer geld.
Is er nu enig verschil tussen de 2 in functionaliteit? Is de goedkopere nou net zo goed als die van Nikon? Of kan ik toch maar beter voor de echt nikon omkeerring gaan om het zo maar te zeggen. Ik heb deze vraag maar hier geplaats want om daar een heel nieuw topic over te maken vind ik ook niet nodig;)
Groetjes,
Rubke
Het is eigenlijk alleen maar een verloopje dus ik kan me niet voorstellen dat die van Nikon veel beter is. Zolang zo'n ring maar goed gedraaid is, mat zwart aan de binnenkant en past zal het wel werken.
Yup, ik heb net een 8GB SDHC class6 kaart van OCZ binnengekregen, die werkt perfect in de D40Nohead schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 15:04:
Heeft één van jullie wel eens de D40 met een 8Gb SDHC getest?
Ik heb laatst namelijk een TakeMS 8gb SDHC class 6 gekocht en deze werkt in eerste instantie niet.
Krijg een melding van de D40 Card may be damaged... Dus sowieso voor de zekerheid terug naar de winkel ermee. Toch de vraag of er mensen zijn die SDHC kaarten gebruiken.
besteld bij komplett.nl voor € 27,50
Verwijderd
Ik heb op dit moment ook een A70 en ben beetje aan het rondkijken voor een instap dSLR. Zou je misschien wat foto's kunnen maken van dezelfde situatie met beide camera's? En die fullsize ergens kunnen neerzetten? Vooral grasveld oid zou ik graag even willen zien.Niky schreef op maandag 26 mei 2008 @ 13:48:
/me geeft een subtiel schopje ennaar collega boven mij.
Vanaf donderdag zal ik de trotse eigenaar zijn van een Nikon D40 incl. Nikkor 18-70mm objectief. Voor mij is het een hele opstap vanaf een Canon Powershot A70 en ben erg enthousiast om wat meer te gaan fotograferen.
Op Cameratop100/Digi2u/diezaakuitHolten staat de D40 + 18-70mm voor €579,-, wat imho een mooie prijs is. Ik heb 'm al apart laten leggen en ga 'm donderdagavond ophalen.
Zondag meteen een mooie gelegenheid om mijn "skills" te testen: een familiefeestje in Dort. Ik zal na het weekend een selectie maken en wat foto's hier neer gooien.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2008 18:44 ]
Ik ben heel benieuwd hoe deze werkt als ie binnen is. Kom zelf ook tot de conclusie dat ik veel in portretstand schiet, en dan is zo'n grip toch net even bonus.Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:50:
@Battery Grip nog even.
Ik kan er zelf weinig over vinden verder. Gaat dit via infrarood? Of zijn die contacten stiekem toch bruikbaar?
... hmmm, de 4e productfoto heeft een plaatje "Design for Nikon D80". Denk dat het dus weer gewoon niet iets is wat boeiend is.
[ Voor 22% gewijzigd door marrk op 03-06-2008 14:18 . Reden: plaatje bekeken ]
Verwijderd
Deze afbeelding staat er bij. Op de sticker staat dat het een grip voor de d80 is. Helaas pindakaasmarrk schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 14:14:
[14:03] <Wilko> dit lijkt op een d40 grip met sluiterknop: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11223
Ik kan er zelf weinig over vinden verder. Gaat dit via infrarood? Of zijn die contacten stiekem toch bruikbaar?
nogmaals helaas dus
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2008 14:19 . Reden: NL_Apex moet sneller typen ]
Verwijderd
Beetje late reactie op dit bericht, maar toch.Nohead schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:34:
[...]
Toevallig die heb ik gisteren avond ook besteld alleen dan niet de pro versie zonder de 2 accu's.
De standaard vertical battery grip, ben erg benieuwd naar de kwaliteit voor dat geld.
Heb ook naar andere merken gekeken en 't plastic wat ze daar gebruiken ziet niet het zelfde er uit als de D40 body structuur. Hoor graag van je als hij binnen is en hoe die bevalt.
Ik zat ook eerst naar dat artikel te kijken, maar dat materiaal, wat er echt heel erg cheep en slecht uit zag zag ik toch niet zitten. (link kan ik zo snel even niet vinden).
En dezelfde grip als ik heb besteld maar dan zonder accu's vond ik al helemaal onhandig, behalve als je originele nikon accu's gaat kopen, maar dat laat mijn financiele situatie niet toe atm.
Als mijn grip eindelijk is bezorgt zal ik er even over posten
Ik heb deze Tamron gekocht (AF70-300mm F/4-5.6 di (for Nikon D-compatible)) maar hij autofocust niet. Ik snap er niets van.SuperFrank schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 09:38:
D40 kit nu bij Mediamarkt en Saturn te Groningen voor 299EUR. En een goedkope telezoom objectief erbij voor 150EUR (TAMRON AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD MACRO 1:2). Bij mekaar volgens mij een leuk setje om te beginnen.
Heb je een linkje ofzo, naar waar je die lens vandaan hebt? De versie die AF heeft op de D40 is de A17NII of iets dergelijks.
Oftewel een lens waar je waarschijnlijk een body met focusmotor voor nodig hebt, en een D40/D40x/D60 hebben dat niet
of wat nog logischer zou zijn, dat hij hetzelfde doet als lenzen met de D aanduidingen in de naam, oftewel de distance informatie meestuurt naar de camera.Remy schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:49:
Ik denk dat dat Nikon D-compatible slaat op de Nikon DSLR-serie, dus D100/D70/D200/D80/D2/D3/D80/D40 etc etc. Compatible hoeft niet te betekenen dat er een focusmotor in zit - maar wel dat hij bv het diafragma en lichtmeting verder prima met de body kan afhandelen.
Oftewel een lens waar je waarschijnlijk een body met focusmotor voor nodig hebt, en een D40/D40x/D60 hebben dat niet
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ik wel, je zal de motorloze versie hebben.friander schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:19:
[...]
Ik heb deze Tamron gekocht (AF70-300mm F/4-5.6 di (for Nikon D-compatible)) maar hij autofocust niet. Ik snap er niets van.
Dat vrees ik ook maar er zijn 2 versies en ik heb deze besteld:
http://www.digitalstreet....4ak5q7u0ucval5qms3l3cb936
Dat lijkt me toch echt de versie met motor.....
digitalstreet heeft ook al 2x bij mij een verkeerde bestelling gestuurd, dus ik zou het gewoon met hen uitpraten.
[ Voor 67% gewijzigd door Nomad op 03-06-2008 20:27 ]
Goed punt, die D-afkorting kan ook bedoeld worden natuurlijkThunderNet schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:52:
[...]
of wat nog logischer zou zijn, dat hij hetzelfde doet als lenzen met de D aanduidingen in de naam, oftewel de distance informatie meestuurt naar de camera.
Als je ook hebt betaald voor die versie, hoor je ook echt die te krijgen: even contact opnemen inderdaadfriander schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 20:24:
[...]
Dat vrees ik ook maar er zijn 2 versies en ik heb deze besteld:
http://www.digitalstreet....4ak5q7u0ucval5qms3l3cb936
Verwijderd
Beeldstabilisatie (VR) werkt perfect en (in tegenstelling tot de Sigma:) het scheelt inderdaad 2 tot 3 stops in je diafragma.
Als je de (voor jou) verkeerde versie hebt dan zit er op de lensmount rechtsonder een schroevendraaierfriander schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 20:24:
[...]
aansluiting. versie nummer is A17N, versie met focusmotor is A17 NII.
Zit er nog een AF/MF schakelaar op?
[ Voor 5% gewijzigd door bouwfraude op 04-06-2008 11:41 ]
Je hoeft toch ook niet perse originele accu's te gebruiken? Koop gewoon een replica voor 3 tientjes of minder. En tevens kan je ook gebruikmaken van 6 AA penlites ter vervangingVerwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 17:50:
[...]
Beetje late reactie op dit bericht, maar toch.
Ik zat ook eerst naar dat artikel te kijken, maar dat materiaal, wat er echt heel erg cheep en slecht uit zag zag ik toch niet zitten. (link kan ik zo snel even niet vinden).
En dezelfde grip als ik heb besteld maar dan zonder accu's vond ik al helemaal onhandig, behalve als je originele nikon accu's gaat kopen, maar dat laat mijn financiele situatie niet toe atm.
Als mijn grip eindelijk is bezorgt zal ik er even over posten
Op de A17 II N zit ook een AF/MF switchbouwfraude schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 22:23:
[...]
Als je de (voor jou) verkeerde versie hebt dan zit er op de lensmount rechtsonder een schroevendraaier
aansluiting. versie nummer is A17N, versie met focusmotor is A17 NII.
Zit er nog een AF/MF schakelaar op?
Ik heb ook de D40 + Kitlens en ben erg aan 't twijfelen tussen de 18-135 of de 55-200VRVerwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 21:59:
Lang over nagedacht (vanwege de prijs), maar vandaag toch maar de Nikkor 55-200 mm VR lens gekocht voor mij D40, als aanvuling op de 18-55 mm. Eerste indruk: absoluut de moeite waard en hier kan echt geen Sigma of Tamron tegenop.
Beeldstabilisatie (VR) werkt perfect en (in tegenstelling tot de Sigma:) het scheelt inderdaad 2 tot 3 stops in je diafragma.
Iemand nuttig advies voor mij ik kom er niet meer uit na alle reviews te lezen.
De 18-200VR heb ik maar van me lijstje geschrapt...
Ow, en we hebben hiervoor natuurlijk eigenlijk Het grote Nikonmount-objectieven-topic V7.0
Ik heb contact gehad met de leverancies. De lens kan worden geretourneerd en het juiste model wordt opgestuurd._Mystikal_ schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 11:56:
[...]
Op de A17 II N zit ook een AF/MF switchenige verschil is volgens mij idd die schroef, en de type aanduiding op de lens zelf.
Verwijderd
Het is inderdaad even een keuze maken tussen de beide lenzen omdat ze wel erg veel van elkaar verschillen.
Voordeel van de (digitale) 18-135 is dat je niet hoeft te wisselen van lens, maar dan kun je je aangeschafte en dus ook betaalde kitlens (18-55) wel op zolder opbergen. Omdat ik zelf van te voren wel weet wat soort foto's ik wil maken en dus vooraf al één van de twee lenzen op de camera zet, heb ik bewust gekozen voor een 55-200 VR lens. Het zo nodig onderweg even wisselen van lens vind ik trouwens niet echt een probleem. Ik vind aan de andere kant ook dat max. 135 mm uit jouw vraag wat aan de kleine kant is en dat in de praktijk én gezien de prijs deze lens niet veel meerwaarde heeft.
Mjn voorkeur is dus duidelijk: kittlens van 18-55 voor normaal gebruik en de 55-200 voor al het overige (vakanties), maar deze lens is ook uitstekend te gebruiken voor bijv. portretten enz.
Dank voor jouw toelichting.Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 22:10:
@Nohead & Orion84
Het is inderdaad even een keuze maken tussen de beide lenzen omdat ze wel erg veel van elkaar verschillen.
Voordeel van de (digitale) 18-135 is dat je niet hoeft te wisselen van lens, maar dan kun je je aangeschafte en dus ook betaalde kitlens (18-55) wel op zolder opbergen. Omdat ik zelf van te voren wel weet wat soort foto's ik wil maken en dus vooraf al één van de twee lenzen op de camera zet, heb ik bewust gekozen voor een 55-200 VR lens. Het zo nodig onderweg even wisselen van lens vind ik trouwens niet echt een probleem. Ik vind aan de andere kant ook dat max. 135 mm uit jouw vraag wat aan de kleine kant is en dat in de praktijk én gezien de prijs deze lens niet veel meerwaarde heeft.
Mjn voorkeur is dus duidelijk: kittlens van 18-55 voor normaal gebruik en de 55-200 voor al het overige (vakanties), maar deze lens is ook uitstekend te gebruiken voor bijv. portretten enz.
Ik neig zelf ook meer naar de 55-200VR gezien deze uitstekend aansluit op de kitlens.
Het zou idd zonde zijn om de 18-135 te kopen, om dan de kitlens links te laten liggen. Hoewel ik wel lees dat de 18-135 rete scherp zou zijn. Was ook naar de 18-200VR aan het kijken, maar vind het wel een vrij prijzige lens voor een D40.
Ik heb juist bewust voor de 18-135 lens gekozen. Grote voordeel van deze lens is dat ie (naast vies scherpVerwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 22:10:
@Nohead & Orion84
Ik heb bewust niet gekozen voor de 55-200, omdat deze exact aansluit op de kitlens, en je op die grens dus best veel moet wisselen. de 18-135 en de 70-300 hebben ook wel overlap, maar dat betekent dat je minder moet wisselen, wat bijzonder prettig is. met de 18-135 heb je gewoon groothoek tot mediumtele in 1 lens. De bokeh vind ik ansich niet slecht, en het is een fijne portretlens voor dit geld.
De 55-200 is ook een mooie lens, maar voor mij én net te kort (zeker in de dierentuin), en te onpraktisch, door het wisselen.
De 18-200 VR is ook een mooie lens, maar ik ben en bang voor de zoomcreep, en de kosten worden niet gerechtvaardigd door de optische kwaliteit. Daarnaast is ook deze voor mij te kort
Heb sinds kort ook een 18-200 VR, maakt niet uit hoe hard ik loop te schudden op welke zoomstand dan ook, hij "creept" niet... lens is ook superscherp, scherper dan mijn 55-200 VR en vervorming is praktisch gelijk. De 55-200 "creept" overigens wel als ik schud_Mystikal_ schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:14:
[...]
De 18-200 VR is ook een mooie lens, maar ik ben en bang voor de zoomcreep, en de kosten worden niet gerechtvaardigd door de optische kwaliteit. Daarnaast is ook deze voor mij te kort
[ Voor 8% gewijzigd door airliner op 06-06-2008 18:01 ]
Dat creepen gaat ie vanzelf doen als de lens wat meer gebruikt isairliner schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 17:51:
[...]
Heb sinds kort ook een 18-200 VR, maakt niet uit hoe hard ik loop te schudden op welke zoomstand dan ook, hij "creept" niet... lens is ook superscherp, scherper dan mijn 55-200 VR en vervorming is praktisch gelijk. De 55-200 "creept" overigens wel als ik schud
Je kan altijd nog een reepje tape op het uitschuivende gedeelte plakken,Henk schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 18:59:
[...]
Dat creepen gaat ie vanzelf doen als de lens wat meer gebruikt is
dan schuift het wat stroever.
Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!
En dat had je natuurlijk ook prima zelf even uit kunnen zoeken. Voor honderden euro's aan apparatuur aanschaffen, maar nog niet de moeite doen om uit te zoeken wat je er nou precies mee kan etc. ik snap dat niet...
Verwijderd
edit: net te laat
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 10:30 ]
Ben dus al de hele morgen op zoek maar vond geen antwoord omdat ik de juiste term niet kon vinden. Toch bedankt voor het "vriendelijke" antwoord.Orion84 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 10:27:
Nee, de D40 heeft geen live-view.
offtopic:
En dat had je natuurlijk ook prima zelf even uit kunnen zoeken. Voor honderden euro's aan apparatuur aanschaffen, maar nog niet de moeite doen om uit te zoeken wat je er nou precies mee kan etc. ik snap dat niet...
BTW kan de cam zo goed als gratis ophalen omdat ik hier nog een stapel geschenkcheques heb liggen die ik heb gewonnen. Dit even terzijde.
[ Voor 11% gewijzigd door looin op 11-06-2008 10:51 ]
Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!
'Disappointingly RAW+JPEG setting only records Basic quality JPEG's'
bedoelen ze dat de RAW modus eigenlijk een fop is of dat een bepaalde submodus in raw niet goed werkt?
Het betekend dat als je RAW+JPG wil schieten (dus opslaan in RAW en in JPG) dat je alleen "basis" jpg kan schieten, en geen hogere kwaliteit (fijn is het hoogste).LlamaWereldOver schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 12:38:
Wat bedoelen ze nou precies met deze 'con' van dpreview.com?
'Disappointingly RAW+JPEG setting only records Basic quality JPEG's'
bedoelen ze dat de RAW modus eigenlijk een fop is of dat een bepaalde submodus in raw niet goed werkt?
Verwijderd
Het is een con, omdat de concurrent wel de mogelijkheid biedt tot het selecteren van de output van de JPEG (en duurdere Nikon modellen ook). Ik ben het met je eens dat het voor mijn gebruik geen bal uitmaakt.
Een vergroting van 0.8 is eigenlijk een verkleining maar het is een wat grotere zoeker dan de D50.LlamaWereldOver schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 13:34:
Ik had nog een vraagje eigenlijk, hoe zit het met die viewfinder, er staat bij dat hij een vergroting van 0.80 keer geeft ten opzichte van de 0.75 van de D50 maar hoe moet ik dit dan plaatsen tegenover de vergroting van de lens? Ik bedoel de viewfinder is toch TTL?
(pluspuntje)
overigens ben ik benieuwd of de betreffende mensen hun grips al ontvangen hebben en zo ja hoe bevallen ze?
Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019
Die 0.8x heeft dus niks te maken met het afsnijden van de randen, dat is een ander getal, wat bij de D40 95% is.
[ Voor 34% gewijzigd door Orion84 op 11-06-2008 15:37 ]
als ik het dus nu goed begrijp zie je 95% van het beeld dat de sensor vangt (de foto dus) op 80% (0.8x) van het formaat van de sensor? laat maar, ik vat hem denk ik al..
[ Voor 10% gewijzigd door Spikey op 11-06-2008 15:41 ]
Ik heb de Grip nog niet mogen ontvangen is op 1 juni verzonden dus zal zeker nog wel even duren vanuit HK.Spikey schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 15:00:
volgens mij wel ja. je foto zal dus iets meer rand heb dan je in de viewfinder ziet. verder heeft het ook met de helderheid van de viewfinder te maken volgens mij (meer beeld in de viewfinder == meer licht?)
overigens ben ik benieuwd of de betreffende mensen hun grips al ontvangen hebben en zo ja hoe bevallen ze?
De concurrent is niet zo goedkoop als de D40. En is het echt merkbaar korter? Ik doe veel op m'n laptop, een lenovo T60. Als ik met ViewNX door m'n NEFs loop gaat dat, voor mijn gevoel, ongeveer net zo rap als wanneer ik met irfanview door m'n jpg's blader.Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 13:30:
Je kunt het ook gebruiken om heel snel een selectie te maken van je foto's, aangezien de laadtijd korter is dan die van RAW.
Het is een con, omdat de concurrent wel de mogelijkheid biedt tot het selecteren van de output van de JPEG (en duurdere Nikon modellen ook). Ik ben het met je eens dat het voor mijn gebruik geen bal uitmaakt.
Er zijn ongetwijfeld mensen die er echt hinder van ondervinden maar nogmaals, ik kan 't me niet voorstellen.
Als je in JPG schiet dan maakt de camera al zelf wat keuze's bij het verwerken van data van de sensor naar een JPG.Wijnands schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 16:20:
[...]
De concurrent is niet zo goedkoop als de D40. En is het echt merkbaar korter? Ik doe veel op m'n laptop, een lenovo T60. Als ik met ViewNX door m'n NEFs loop gaat dat, voor mijn gevoel, ongeveer net zo rap als wanneer ik met irfanview door m'n jpg's blader.
Er zijn ongetwijfeld mensen die er echt hinder van ondervinden maar nogmaals, ik kan 't me niet voorstellen.
Als je in RAW op slaat moet (kan?) je zelf deze keuze's beinvloeden en dus in theorie mooiere foto's maken. Het nadeel is dat je zelf nog redelijk wat nabewerking moet doen voordat je web- en printklare foto's hebt.
Daarom is het dus handig om soms RAW+JPG te kunnen schieten. De camera maakt de keuze's al voor jou, maar je kan zelf dit proces nog een keer handmatig doorlopen op je PC.
Hoewel ik het nut hiervan wel in zie, zie ik het mijzelf niet gebruiken. Ten eerste omdat mijn D40 dan "basis" JPG's uitpoept, daarnaast schiet ik alleen in RAW als ik zeker weet dat ik wil gaan spelen met de dynamic range van de data die uit de sensor komt en heb ik dus niets (of in ieder geval heel weinig) aan een JPG ernaast.
Ik denk in ieder geval niet dat ik er mijn keuze voor de D40 voor ga aanpassen(nu nog het geld
Verwijderd
Hier zijn wat foto's te zien gemaakt met D40+Metz 45 Cl-1.
http://flickr.com/photos/tberga/tags/metz/
Wow, strakke foto's! Ziet er zelfs op 100% goed uit qua belichting, en je composities zijn ook nog eens best te pruimenVerwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 13:38:
Hier zijn wat foto's te zien gemaakt met D40+Metz 45 Cl-1.
http://flickr.com/photos/tberga/tags/metz/

1e Impressie:
D40 is een stuk beter handelbaar, door de grip heb je echt een betere houvast.
Zeker als je iets grotere handen hebt is dit echt ideaal. Aangezien de onderkant van je hand nu ook tegen de grip aan leunt, krijg je nu niet zo snel krampen e.d.
Er kunnen 2 accu's tegelijk in maar het werkt ook met 1 accu. Verder zit er een batterijen houder bij waarbij je dus on the fly je accu's kunt uitwisselen met 6x AA Penlites/oplaadbare. Zie ik als een grote pluspunt als je het voor elkaar krijgt 2 accu's op 1 dag leeg te schieten.
Vertical shutter zit er ook op die werkt dus via de IR. Even snel kunnen testen, respons is zeer goed ALLEEN! met IR kan je dus niet autofocussen... Dus valt voor mij de hele functionaliteit al bijna af.
Druk je de vertial shutter en in hij zal direct een foto maken zonder te focussen. Een workaround zou zijn dat je eerst de normale shutter halfindrukt om te foccussen en daarna de vertical kan gebruiken.
Voor een portret serie op de zelfde afstand zou het bruikbaar kunnen zijn als je maar 1x hoeft te focussen. Of je moet manual focus gebruiken dan zou hetniet meer uitmaken.
Al met al voor 40 euro besteld uit HK van eBay 1 Juni verzonden, 13e aangekomen. Redelijk rap.
Voor de vertical shutter zou ik het niet direct aanraden, maar de beter handelbaarheid en grip zijn zeker de moeite waard!
Ik ben op dit moment niet thuis dus dat wordt lastig.Wilko schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 12:27:
Kun je een foto maken van het geheel?
Maar zo ziet hij er echt precies uit.

die vertical shutter boeit me niet zoveel. ik laat nu ook gewoon de camera als het ware aan m'n hand hangen.
hoe is de bouw kwaliteit? ik verwacht geen tank, maar hij hoeft ook niet binnen 2 maanden uit elkaar te liggen natuurlijk. en hoe zit het met een tri-pod-mount? ik mag verwachten dat die aanwezig is? mijn qr-plaatje moet er natuurlijk wel weer gewoon onder kunnen
misschien toch eens eentje bestellen
Bouwkwaliteit: zover ik kan oordelen is het wel ok. Nog niks op aan te merken.Spikey schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 14:25:
hmm erg interessant en 40euro is niet duur.
die vertical shutter boeit me niet zoveel. ik laat nu ook gewoon de camera als het ware aan m'n hand hangen.
hoe is de bouw kwaliteit? ik verwacht geen tank, maar hij hoeft ook niet binnen 2 maanden uit elkaar te liggen natuurlijk. en hoe zit het met een tri-pod-mount? ik mag verwachten dat die aanwezig is? mijn qr-plaatje moet er natuurlijk wel weer gewoon onder kunnen
misschien toch eens eentje bestellen
En uiteraard zit ereen tripod mount mogelijkheid onder
Hmm ik zal dat nog eens goed testen of focus nou wel of niet goed werkt.Orion84 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 16:58:
Als het goed is zou je D40 trouwens na een IR signaal wel degelijk eerst moeten scherpstellen, voordat hij een foto maakt?
Kreeg niet het idee dat dit werkte.
Verwijderd
Plus punten tov geen grip:
- Veel beter hou vast, ook bij horizontaal vasthouden. De muis (op je hand, of hoe heet dat) rust namelijk op de grip zodat je handen niet helemaal verkrampt om de body heen zitten.
- Extra accuvermogen en ook de 6 aa batterijen zijn handig voor als je bijv. een aantal dagen zonder stroom zit en je niet 6 accu's aan wil schaffen.
- Hij is toch redelijk lomp vergeleken met een normale grip voor mijn gevoel
- Materiaal is niet echt echt. Ik heb ook niet zo'n rubber laagje aan de voorkant zoals je op het bovenstaande plaatje ziet.
- Hij focust wel degelijk maar je kan dus niet focussen en schieten apart, druk je de knop in: heb je eerst redelijke vertraging, dan gaat ie focussen en dan ontsluit die.
- Je moet steeds opnieuw de ontspan modus op 'afstandsbedienig' zetten als je de camera opstart of als je wilt wisselen van horizontaal naar verticaal of andersom.
ps. Foto volgt later.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2008 22:25 ]
Verwijderd
Is dit een goede prijs ? of niet?
MM in Eindhoven had de D40 trouwens niet afgeprijsd staan, ondanks het fotofeest.
[ Voor 32% gewijzigd door Orion84 op 16-06-2008 19:25 ]
Verwijderd
Weird. Woon trouwens in Zaandam.Orion84 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:25:
Wat denk je zelf?
MM in Eindhoven had de D40 trouwens niet afgeprijsd staan, ondanks het fotofeest.
Mediamarkt met regionale aanbiedingen?
Ben nu hoofdzakelijk onder de indruk van alle mogelijkheden. En een beetje huiverig voor de (on)handigheid van m'n vriendin.
Zag dan ook een "camera armor" voor de D40, maar kon er in dit topic helaas weinig over terugvinden. Dus mijn vraag; heeft er iemand ervaring met (verschillende?) 'hoezen' voor de d40?
Zie wel wat in het volgende artikel, maar het moet wel een beetje bruikbaar zijn:

Wel in zwart natuurlijk
Verwijderd
Ondanks de erg mooie prijs lijkt me dat nogsteeds wel voeding voor een aardige ruzie...
Kan op de foto niet zien hoe dik die cover is, maar hij lijkt me wel een half centimetertje dik, of niet?
Overigens; ik heb ook vrij forse handen, dus misschien dat het nog wel lekkerder beetpakt ook
Die lenscover mag wat mij betreft thuisblijven. Zeker met de kitlens...
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 16-06-2008 20:15 ]
Ze heeft nu een leuke coolpix 5x00, en die was ook al vrij vlot naar de kloten, terwijl het opzich aanvoelt als een aardig degelijk apparaat...
Wou ik met deze een beetje voorkomen...
Die knopjes is overigens wel een punt... Hoewel ik tot nu toe nog totaal geen idee heb wat ik aan het doen ben met dat ding
[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 16-06-2008 21:37 ]
*gelukkig blijft mijn vrouw geheel vrijwillig van mijn d40 af*
Je geeft je D40 toch niet aan je vriendin?MikeyMan schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:37:
Dan heb jij m'n vriendin nog niet gezien...
Ze heeft nu een leuke coolpix 5x00, en die was ook al vrij vlot naar de kloten, terwijl het opzich aanvoelt als een aardig degelijk apparaat...
Wou ik met deze een beetje voorkomen...
Die knopjes is overigens wel een punt... Hoewel ik tot nu toe nog totaal geen idee heb wat ik aan het doen ben met dat ding
kiddin'