Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-07 12:14
Ik heb nu de 'gewone' Bamboo (de zwarte van rond de 70-80 euro). Hij bevalt me tot nu toe prima, ik moet 'm alleen nog aan de praat krijgen onder Linux.
Ik heb dus de A6 variant, hij is me groot genoeg, ik gebruik 'm voornamelijk als muis en af en toe om eens iets te tekenen. Ik gebruik nooit resolutie hoger dan 1280x1024, mocht je dat willen weten. Het geheel voelt stevig aan.

Mijn vraag is alleen, kan iemand een indicatie geven hoe snel die penpuntjes ('nibs') slijten? Ik heb alleen de punt die bij het tablet is bijgeleverd, op extra puntjes zat een levertijd van 2 weken.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 20:18
ik ben zelf ook een fanatiek wacom gebruiker. en wou nu wel eens wat anders.
dus mij volgende word de Cintiq 12WX LCD tablet 950 euro ex btw
voor een wacom met scherm. goeie grote voor wat ik doe.
kan niet wachten om er 1 aan te schaffen :)

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de Cintiq in actie wilt zien: http://revision3.com/pixelperfect/

Sowieso een goede show voor Photoshop truuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke ik heb mijn Wacom Intuos3 A5 wide teruggebracht want er zat een beschadeging op. Er zat een beschadeging op de heel de levering dus heb ik mijn geld terug gehad.

Maar nu zit ik eigenlijk zwaar te twijfelen tussen A5 wide en A6 wide. De A5 wide lijkt namelijk zoveel keer groter dan de A6 wide. Maar deze is dan ook meer dan 100-150 euro duurder. Ik ben ook van plan om mijn wacom zo nu en dan mee te nemen naar andere lokaties.

Heeft er iemand foto's waar de A5 wide naast de A6 wide ligt? In de winkels hebben ze vaak beide producten niet tegelijk in huis. Misschien moet ik er maar goed in investeren en heb ik langer plezier van mijn A5 tablet. Hier mensen die hun A5 wide nog regelmatige meenemen in hun rugzak of tas?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

A5 en A6 werkt gewoon op papierformaten. dus A5 is 2 keer zo groot als A6. Zit er zelf ook mee dat ik eigenlijk liever een A5 heb voor tekenen op mijn 22inch scherm maar de A6 bamboo is 70 euro goedkoper. Ik heb nog nooit een tablet gehad, maar ik wil hem graag gebruiken voor het schetsen in photoshop en ook notities maken en dat soort dingen in onenote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Ik zou dan toch voor de A5 wide gaan. Zeker als je een groot scherm hebt. Ik heb hier 2 tablets liggen, een A6 en een A4. ( heeft me pa een keer meegenomen van z'n werk O-) ) Heb hier zelf een 19" en moet zeggen dat de A4 realistischer tekent. Dat komt denk ik omdat je meer ruimte hebt om je lijnen te trekken, zeker op een 22". Ik vind het zelf namelijk niet prettig werken dat je 1cm op je Wacom doet en er 5cm op je beeldscherm staat. (maar dat kan een kwestie van smaak zijn.)

Edit.

Je zou, als je toch voor de A6 gaat. De "tablet-scherm-relatie" kleiner kunnen maken. Dat je bijvoorbeeld alleen een bepaald gebied instelt. Je kunt dit per programma instellen bij een Wacom, bijvoorbeeld dat photoshop alleen 1/3 gebruikt en voor internetten het gehele gebied.

[ Voor 23% gewijzigd door Borgoth op 10-02-2008 12:59 ]

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties :)
Ik ga toch voor de A5 Wide. Ik denk dat ik later anders toch spijt krijg, dus ik doe nu gewoon ff een goede investering waarvan ik jaren plezier ga hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeldude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 00:27:
Als je de Cintiq in actie wilt zien: http://revision3.com/pixelperfect/

Sowieso een goede show voor Photoshop truuks.
Bert weet wel hoe die moet photoshopen :D

http://www.bertmonroy.com/

--

Ik heb destijds mn grapihe graphire 3 ingewissled voor een graphire 4 omdat de drie echt op was (ging elke dag mee in mn laptop tas) maar ik kwam er bij de 4 toch al best snel achter dat de rubberen grip losjes begon te raken. en gebruik daarom sinds kort weer mn blauwe graphire 3 pen op mn nieuwe graphire 4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk thuis met een 24" scherm en heb nog niet eerder een tablet gehad. Is een A6 tablet nog praktisch of is het toch echt te adviseren om voor een A5 te gaan? Uiteraard weegt het prijsverschil wel mee bij mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 13:32
hmmm 24". Zo je toch eigenlijk aan de a4-a3 moeten :+

Maar a6 is echt heel klein, kan je eigenlijk niks mee behalve handschrift herkenning imo. Heb zelf de intuos 3 a4, en die is iets te groot voor mijn 15.4" laptop, maar in samen werking met een 17" en groter scherm perfect.

Je zou even wat formaten uit kunnen knippen en kijken hoe groot het ongeveer is qua teken oppervlakte, de afmetingen van de tablets staan wel op de wacom site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu weet ik nog steeds niet of het werkbaar is voor webdesign en fotobewerking activiteiten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:07
Voor fotobewerking kan je prima met een a6 werken lijkt me (wel wide), gaat meestal toch met grote brushes voor eventueel dodgen oid waarbij accuratesse niet belangrijk is, maar ik moet wel zeggen dat ik hier een 17''-monitor heb.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een 19" breedbeeldscherm, moet ik nu voor probleemloze werking een Wacom 'wide' hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wacht nog even met mijn beslissing en dus aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik voor een A6 wide (wacomshop.nl)
Ik wil ermee Photoshoppen, een beetje Illustrator en ter afwisseling gebruiken als muis.

+ Wide dus perfect voor breedbeeld
+ Scroll-zoom bar
- Prijs t.o.v. Bamboo/Graphire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eastman schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 10:54:
Ik heb de tooya pro van pen power, ze hebben ook tablets die gebaseerd zijn op wacom technologie, maar sinds kort de tooya pro komt van een andere fabrikant. de prijs is dan ook een stuk goedkoper, heb op ebay 1tje gekocht inclusief verzend kosten nog geen 150 euro.

Tablet is echt mega groot 12,1 inch in diameter en super dun (5mm), de pen heeft 1024 druk niveau's. Enig nadeel, de driver is niet echt uitgebreid vergeleken met wacoms, Zo zijn er niet zoveel opties voor werken met dual-screen, maar in de toekomst verwacht ik wel geavanceerdere drivers.
http://taiwan.cnet.com/digilife/0,2000089053,20124821,00.htm
dat is wel een chinese review, maar er zitten daar wel plaatjes bij die je een idee geeft van de tablet. Ik heb hem voornamelijk gekocht omdat dit tot nu toe het enige tablet is met software voor chinese handschriftherkenning...
Hoe bevalt de Tooya pro?
Gebruik je hem op een Mac? werkt dat fijn?
ik ben zelf een wacom intuos 3 van me stage gewend, maar ben opzoek naar een tablet (betaalbare) voormezelf.
wat me ook aanspreekt is de grootte en het breedbeeld formaat. (ik werk op 22inch)

Ben al druk aan het zoeken, maar vind niet egt gebruikersmeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 09:34
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 17:37:
[...]

Je kan hem er in zetten, maar echt stabiel is het niet, niet dat het omwaait, maar het zwarte houdertje is vrij licht..
Wellicht een aanvulling die veel te laat komt (maarja, ik heb vandaag mijn Bamboo Fun pas gekocht ;)). Je kunt het houdertje open draaien. Gooi er wat van dat fijne zand in (wat ook vaak onderin vogelkooien zit) en hij wordt een stuk zwaarder.

Voor de mensen die af en toe problemen hebben dat ze de pressure sensitivity kwijt raaken tijdens het tekenen. Gooi je Adobe preference file weg (C:\Documents and Settings\<username>\Application Data\Adobe\Adobe Photoshop CS3\Adobe Photoshop CS3 Settings\Adobe Photoshop CS3 Prefs.psp) en het probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

@Hierboven: Die preference file weg gooien kan makkelijker. Ctrl+alt+shift ingedrukt houden als je fotosoep opent. Dan vraagt hij of je zeker weet dat je alle preferences weg wilt gooien. Staan wel alle venstertjes, je swapfiles en history states op oude instellingen.
Ik raad trouwens aan om je history states van 20 naar 100 (of nog hoger) te zetten. Kan je makkelijker terug met schetsen. Elke keer dat je je pen optilt telt als history state.

* Borgoth is z'n A4 wacom kwijt. :'(
Er is een nieuw grafisch ontwerper aangenomen op me pa's werk en nu moet dat tablet terug (Bedankt fijne collega die over die wacom begon) Ga nu voor me eige A4 sparen. Kan hem niet meer missen tijdens het photoshoppen. Ga gelijk voor de A4. Na me oude A6 aangesloten te hebben gehad kon ik het echt niet meer. (2 dagen nadat m'n A4 weg was) Alles wat je teken verschijnt zo'n 5x zo groot op me beeldscherm.

edit:

Hier de vertaling van die tooya pro review. Mischien een beetje brak maar Het is al iets :)

[ Voor 12% gewijzigd door Borgoth op 29-03-2008 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23
Ik heb net de Bamboo Fun gekocht, gewoon de A6 versie.
De gum bij de Fun is ook drukgevoelig, dus hoe harder je gumt hoe harder die ook echt gumt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Klopt, is voor zover ik weet met (bijna) alle wacom tablets. Staat ook vermeld op internet wat hij allemaal heeft. (zoals kantel, druk, gumgevoeligheid, scrollwiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik zag trouwens ook dat er vullingen worden aangeboden voor de pen van de bamboo. Slijten die puntjes echt zo snel?
Neem aan dat het met de verhouding vooral om resolutie vs grootte van je wacom gaat ipv grootte scherm vs grootte wacom? Overweeg een A6 voor een 15 inch 1400x1050 scherm te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mr_gadget schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:43:
Ik zag trouwens ook dat er vullingen worden aangeboden voor de pen van de bamboo. Slijten die puntjes echt zo snel?
Neem aan dat het met de verhouding vooral om resolutie vs grootte van je wacom gaat ipv grootte scherm vs grootte wacom?
Ja, maar eigenlijk nog meer welke wacom vs wat je er mee wilt doen. Ik muis voornamelijk, plus wat grafisch met mijn a6 (op 1280). Meer grafisch (tekenen) zal wss een groter tablet betekenen.

Ongeveer 2 jaar heb ik mijn intuos, met bijgeleverde puntjes. Nog nooit verwisseld.

[ Voor 7% gewijzigd door disheaver op 08-04-2008 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verstaan jullie onder grafisch ook het bewerken van foto's in een pakket als Paint Shop of Photoshop waarbij je de pen meer als muis gebruikt in plaats van dat je er echt mee tekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Ik zelf bedoel onder grafisch alles wat te bewerken valt. (2d dan) Pen vind ik zoveel lekkerder werken. Ronde vormen zijn veel makkelijker te tekenen. Had ergens een voorbeeldje staan van het verschil tussen muis en pen, zal zo eens kijken of ik die kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Waar ik mijn wacom (intuos 3 a5 wide) echt veel voor gebruik is doordruk/tegenhou werk met layers en masks in Photoshop, dat kan heel precies door opacity te koppelen aan druk, dat is heeeel mooi. Enige wat ik eigenlijk zou willen is dat hij gekoppeld wordt aan hoe donker mijn tint wordt, en niet aan opacity. Want als je de 2e keer er dan over heen gaat voeg je weer toe en das onhandig.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je kan er zoveel mee :)

Sommige mensen gebruiken de pen zelfs in Windows en tijdens het internetten (scrollen van pagina's, back-knop..
* Stukfruit fluitend de lucht in

Voor dat laatste heb je als je Vista gebruikt een leuk onscreen keyboardje erbij om web-adressen in te tikken. Erg handig als je de volledige "luiachteroverhangsurfervaring" wil beleven!

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 19:32
is die touch ring van de bamboo echt handig of kun je dan net zo goed de bamboo one kopen? vind het prijsverschil namelijk nogal aanzienlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Iemand ervaring met de : Wacom Cintiq 12WX LCD ? :)

Ik heb nu een Wacom Graphire4 Classic (CTE-440/S-CL) en dat werkt toch niet fijn op een 22"widescreen TFT. (met name om te tekenen). Ook gewoon in windows ermee werken gaat niet fijn, omdat je snel te kort of over het werk vlak heen zit.

Met beetje normaal tekenen of schrijven kijk je naar je papier i.p.v. scherm en dat vind ik toch fijner. Daarom zou ik kiezen voor de Cintiq i.p.v. een grote Graphire of ander varriant.

Ook in de post van HlpDsk zie je Bert (http://revision3.com/pixelperfect/) ermee werken, wel de grotere varriant maar volgens mij werkt dat echt wel fijn :9

Wie kan er wat uit ervaring van vertellen?

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

JuliettPapa schreef op maandag 12 mei 2008 @ 00:55:
Iemand ervaring met de : Wacom Cintiq 12WX LCD ? :)

Ik heb nu een Wacom Graphire4 Classic (CTE-440/S-CL) en dat werkt toch niet fijn op een 22"widescreen TFT. (met name om te tekenen). Ook gewoon in windows ermee werken gaat niet fijn, omdat je snel te kort of over het werk vlak heen zit.

Met beetje normaal tekenen of schrijven kijk je naar je papier i.p.v. scherm en dat vind ik toch fijner. Daarom zou ik kiezen voor de Cintiq i.p.v. een grote Graphire of ander varriant.

Ook in de post van HlpDsk zie je Bert (http://revision3.com/pixelperfect/) ermee werken, wel de grotere varriant maar volgens mij werkt dat echt wel fijn :9

Wie kan er wat uit ervaring van vertellen?
De maker van de CAD strips gebruikt ook zo'n ding. Verder heb ik er geen ervaring mee. Wat je zegt over dat pen-scherm gedoe. Dat is gewoon even wennen. Ik dacht ook eerst dat het nooit zou wennen, maar na toch even door gezet te hebben gebruik ik me pen nu liever dan me muis. (om te tekenen dan) Nu had ik wel het geluk dat we al zo'n ding hadden. Dus omdat hij er toch staat ben ik er maar mee gaan proberen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Windows XP-machine en ik wil daarop een Wacom Bamboo naast een gewone muis draaien. Is dit mogelijk? Ik wil dus de ene keer de Bamboo gebruiken en de andere keer de gewone muis. Zou dit conflicten opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 10:44:
Ik heb een Windows XP-machine en ik wil daarop een Wacom Bamboo naast een gewone muis draaien. Is dit mogelijk? Ik wil dus de ene keer de Bamboo gebruiken en de andere keer de gewone muis. Zou dit conflicten opleveren?
Nee hoor ik denk dat iedereen op die manier werkt. Wat je eventueel even moet aanleren is om de pen NIET op de tablet neer te leggen want dan conflicteert het wel. . .

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 23-09-2008 11:36 . Reden: td ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:55
Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 10:44:
Dat moet geen probleem wezen. Zelf gebruik ik alleen maar een tablet, maar even een muisje aansluiten is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

je kunt ze zelfs tegelijk gebruiken, alleen is dan de richting niet helemaal goed.

gebruik op mijn mac nu zelfs wel eens even de muis die bij mijn wacom zat omdat die 2 knoppen heeft en ik dan dus niet de ctrl in hoef te drukken, dus werkt allemaal als een trein.

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Bamboo zonder de xtra muis, dus ik begrijp dat er geen conflicten zijn met bv. de standaard Microsoft- of Logitechmuis die aan mijn PC hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
Nee, je moet alleen zorgen dat je Wacom pen of muis niet op het tablet staat/ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:53
Ook ik ben nu eigenaar van een Wacom Bamboo.
Het ding is een prima instap model voor een mooi bedrag, aangezien dit dus ook mijn eerste tablet is.
Ben er opzich erg tevreden mee en kan hem natuurlijk naast me gewone muis gebruiken. (Win XP)
Het scrollrondje gebruik ik echter alleen nooit, want dit werkt niet helemaal soepel. Verder vind ik het lastig om de knop op de pen te gebruiken als rechtermuisknop, omdat dan telkens als ik erop druk, de cursor meebeweegt en dus de verkeerde commando geef.

Afbeeldingslocatie: http://www.wacomshop.nl/images/itemimage.php?Code=MTg2Y2Y2NGNkYTVjNDZkOGFlYWYzMGQ0OTE2OTNmY2NQWE15WTNKT2JtRTFaREpoY1ZaSVdn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
CoLiN402 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 14:26:
omdat dan telkens als ik erop druk, de cursor meebeweegt en dus de verkeerde commando geef.
Gewoon even eraan wennen, denk ik. Ik had in het begin ook moeite met de knopjes van de intuos 3 pen, maar of je weet de pen stabiel te houden tijdens het drukken, of je zet de pen voor het drukken zonder na te denken al iets links onder het punt waar je echt wilt drukken. Bij mij een combinatie van die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

CoLiN402 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 14:26:
Ook ik ben nu eigenaar van een Wacom Bamboo.
Het ding is een prima instap model voor een mooi bedrag, aangezien dit dus ook mijn eerste tablet is.
Ben er opzich erg tevreden mee en kan hem natuurlijk naast me gewone muis gebruiken. (Win XP)
Het scrollrondje gebruik ik echter alleen nooit, want dit werkt niet helemaal soepel. Verder vind ik het lastig om de knop op de pen te gebruiken als rechtermuisknop, omdat dan telkens als ik erop druk, de cursor meebeweegt en dus de verkeerde commando geef.

[afbeelding]
Heb de Bamboo ook sinds enkele weken. Vind het wel fijn (zelfs met 2 screens, 1x 16:10 en 1x 4:3, door de breedbeeldverhouding van het tablet hoef ik niet veel in te leveren qua oppervlak). Alleen vind ik het tekenoppervlak een beetje stroef (vergeleken met de Intuos die ik op mijn werk heb, heb bij mijn bamboo het idee dat ik alleen aan het krassen ben).

Met Vista werkt het helemaal prachtig, daar kan je het pen gedrag instellen als tablet/PDA en dan houd je om rechts te klikken gewoon je pen even op een plek ingedrukt (tot er een circel verschijnt) (nadeel is wel dat als je een selectie wilt maken Vista de cursor even "vast houdt" voordat hij door gaat). Wel is het vervelend dat je in Vista 3 of 4 schermen door moet voor je instellingen en dat sommige elkaar tegen werken.

Je zou er in jouw geval ook nog er ook voor kiezen (zelfs in XP) dat je de "rechtermuis knop" op de pen indrukt en dan vervolgens met de pen op het tablet drukt voor een rechtse klik. Zo heb ik hem momenteel staan en dat vind ik best fijn :) (dit heet in de instellingen van het tablet Click & Tap).

De Bamboo pen is overigens voor mijn gevoel fijner voor mijn handen dan de harde oude pen van mijn Intuos op mijn werk, daar doet het "pijn" als ik de rechter muis knop wil gebruiken.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:53
.Gertjan. schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 16:24:
[...]
Je zou er in jouw geval ook nog er ook voor kiezen (zelfs in XP) dat je de "rechtermuis knop" op de pen indrukt en dan vervolgens met de pen op het tablet drukt voor een rechtse klik. Zo heb ik hem momenteel staan en dat vind ik best fijn :) (dit heet in de instellingen van het tablet Click & Tap).
Bedankt voor de tip!!

Ik heb het gelijk aangepast en merk nu, na een paar uur gebruik, dat dit voor mij stukken prettiger werkt.. Een stuk gecontrolleerder iig :)

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:20

RoyK

Hobby tekenaar

Ik reageer hier omdat dit middels uitgegroeid is tot een aardige wacom info bank :) Ik ben middels een goed anderhalf jaar in het bezit van een Intuos 3 A5 model. Ik ben een digitaal tekenaar en doe vooral freelance veel tekenwerk. (zie icon naar mn website) Ik kan ook niet wachten op Photoshop CS4 met kantelbaar canvas, maar dat is offtopic.

Ik probeer eind dit jaar een Cintiq 12" aan te schaffen omdat deze net zo groot is als mn A5 intuos tablet. Je kan hem makkelijk op schoot leggen en is eenvoudig te mobiliseren. Maar, voor duizend euro meer (aanbieding) is de 21" te koop. Deze is wel een heel stuk zwaarder, namelijk 8kg en moet je echt neer zetten op een buro of tafel.

Wat zouden jullie doen? De 12" kost rond de 999.

Mijn portfolio op Instagram

• Nielsvr
RoyK schreef op donderdag 25 september 2008 @ 12:52:
Ik reageer hier omdat dit middels uitgegroeid is tot een aardige wacom info bank :) Ik ben middels een goed anderhalf jaar in het bezit van een Intuos 3 A5 model. Ik ben een digitaal tekenaar en doe vooral freelance veel tekenwerk. (zie icon naar mn website) Ik kan ook niet wachten op Photoshop CS4 met kantelbaar canvas, maar dat is offtopic.

Ik probeer eind dit jaar een Cintiq 12" aan te schaffen omdat deze net zo groot is als mn A5 intuos tablet. Je kan hem makkelijk op schoot leggen en is eenvoudig te mobiliseren. Maar, voor duizend euro meer (aanbieding) is de 21" te koop. Deze is wel een heel stuk zwaarder, namelijk 8kg en moet je echt neer zetten op een buro of tafel.

Wat zouden jullie doen? De 12" kost rond de 999.
Ik zit ook te kijken naar de 12", denk zelf dat dat ruim genoeg is om leuk op te kunnen werken. De 21" is wel huge, weet niet wat je precies allemaal tekent maar als je ruimte waardeert dan is die groter wel beter natuurlijk, ze gebruiken die ook in programma's zoals American Chopper om motoren te ontwerpen, het is een erg tof apparaat.

• Tjeemp
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

Toch snap ik niet hoe die vent in American Chopper lekker kan werken met dat beeldscherm rechtop op zijn bureau. Ik vind lekker boven je blaadje papier (in dat geval boven je schermpje) hangen toch wel een stuk fijner werken en je hebt ook nog het voordeel dat je op een horizontaal veel meer stabiliteit en ondersteuning hebt.

Als ik er het geld voor op zou kunnen brengen zou ik zelf denk ik voor een 12" gaan... Of 21" als je een groot bureau hebt :D

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Omdat ie hier al besproken is deze week (12 november) wederom in de aanbieding bij de Aldi voor EUR 27 de wacom volito:
http://www.aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_46/OFF04.SHTML
Afbeeldingslocatie: http://www.aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_46/BILD04.JPG

Ik heb eenander maar misschien een leuke instapper...

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 10-11-2008 11:12 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
leuk om mee te spelen, maar je legt zo'n ding wel snel weg..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ik ben sinds een week in het bezit van een Wacom Cintiq 12"

En wat een briljant ding is dat. Direct tekenen op een scherm. Enige nadeel is dat het best veel kabels met zich meesleept. Dat had ik niet verwacht. Natuurlijk wel dat er iets aan kabels zou zijn, maar deze hoeveelheid?

Ook heeft hij moeite langs de randjes van het scherm. Daar verdwijnt de precisie behoorlijk. Maar in het algemeen ben ik zeer zeer positief over dit stuk gereedschap. Zelfs in een hoek tekenen, dus dat het scherm schuin omhoog staat werkt verrassend prettig.

Ik ga er binnenkort een mooie review over schrijven voor op tweakers, met een paar fototjes erbij. Mocht daar interesse in zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door RoyK op 10-11-2008 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Hoewel ik voorlopig geen geld voor heb om er zelf een te kopen ben ik best benieuwd naar die review :)

Dat zit wel Schnorr.

Verwijderd

Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Ik ben overgens een zeer tevreden Intuos 3 A5 gebruiker. Ik kan bijna niet meer fatsoenlijk met een muis overweg (photoshop/illustrator/after effects). Los van het tekenen vind ik een tablet sowieso prettiger werken, ik heb het gevoel er sneller en productiever mee te kunnen werken.

Zelfs C&C3 is er prima mee te spelen :p

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 15:02

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

* Spike_wolf is ook wel benieuwd naar die review :)

* Spike_wolf heeft op het moment een bamboo liggen, fijn dingetje, alleen vind ik hem voor het mooie net wat te klein.
Ik heb er ook vaak last van als ik helemaal rechts op het tablet bezig ben, dan m'n moet hand in een debiele positie er half op liggen, niet echt relaxt.
* Spike_wolf is al een tijdje aan het denken om een andere aan te schaffen, een grotere.

Hoe hebben jullie je hand op jullie wacom liggen als jullie helemaal rechts bezig zijn?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Spike_wolf schreef op donderdag 13 november 2008 @ 21:06:<>
Hoe hebben jullie je hand op jullie wacom liggen als jullie helemaal rechts bezig zijn?
een beetje alsof ik links schrijf met rechts - maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spike_wolf schreef op donderdag 13 november 2008 @ 21:06:
Op de bamboo zit je idd snel met je hand naast de tablet, daar heeft bijv een intuos minder last van, aangezien de ruimte rondom het werkveld groter is. Ik heb mijn hand dus gewoon nog op het tablet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om binnenkort ook een Intuos3 A5 te kopen, maar ik twijfel of ik de wide versie moet nemen. Nu werk ik nog op een 21" CRT, maar binnen niet al te lange termijn verwacht ik op een breedbeeld TFT over te stappen. Werkt zo'n Wide versie ook echt beter met een breedbeeld scherm, of maakt het niet veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Als je een breedbeeldscherm hebt 'moet' je een wide versie hebben, anders zijn de verhoudingen vertekend. Met deze wacom is de hele wacom gelijk aan je scherm he (kun je wel instellen hoor). Het werkt dus niet zoals je muis, de linker onderhoek van de wacom is ook de linker onderhoek van je scherm. Als de verhoudingen niet kloppen word je gek.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

simon schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 13:30:
Als je een breedbeeldscherm hebt 'moet' je een wide versie hebben, anders zijn de verhoudingen vertekend. Met deze wacom is de hele wacom gelijk aan je scherm he (kun je wel instellen hoor). Het werkt dus niet zoals je muis, de linker onderhoek van de wacom is ook de linker onderhoek van je scherm. Als de verhoudingen niet kloppen word je gek.
Nog leuker is het als je 2 schermen hebt. Dan blijft er als je de verhouding forceert vrij weinig ruimte over. Ik heb daarom mijn Bamboo maar ingesteld dat hij alleen mijn primaire scherm (wat ook een breedbeeld is) mag gebruiken.

Maar het ligt er een beetje aan waar je het voor wilt gebruiken. Als je de wacom gebruikt als muis vervanger dan wen je vanzelf aan het vertekende oppervlak. Als je wilt tekenen wordt het wat lastiger (probeer dan maar eens een perfecte circel te maken :))

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Oke, als ik het niet vergeet zal ik dit weekend een review schrijven over de Cintiq 12"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Je kunt je wacom ook als muis instellen hoor, dus als je je pen optilt en verschuift blijft je muis op dezelfde plek. Staat bij tablet scherm relatie.

Het enige nadeel aan de intuos serie is dat je overlay sheet niet transparant is. Je hebt wel van die liniaal lijntjes zodat je je tekening er recht onder kan leggen, maar ik kan er niet doorheen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 13:24:
Ik ben van plan om binnenkort ook een Intuos3 A5 te kopen, maar ik twijfel of ik de wide versie moet nemen. Nu werk ik nog op een 21" CRT, maar binnen niet al te lange termijn verwacht ik op een breedbeeld TFT over te stappen. Werkt zo'n Wide versie ook echt beter met een breedbeeld scherm, of maakt het niet veel uit?
Ik denk dat dat geheel persoonlijk is, kwestie van wennen en afhankelijk van je werkzaamheden, ik werk zowel op 1 als 2 monitoren met dezelfde setup (video editing/fx)...je kan de mapping wel aanpassen natuurlijk of je pen dezelfde setting als een muis geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2008 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb zelf ook een wacom bamboo maar geen breedbeeldscherm (1400x1050) en vind het best goed werken. Alleen die scroll button is een beetje jammer, hij reageert erg slecht. Terwijl de scroll strookjes op intuos erg goed werken.
franssie schreef op maandag 10 november 2008 @ 11:11:
Omdat ie hier al besproken is deze week (12 november) wederom in de aanbieding bij de Aldi voor EUR 27 de wacom volito:
http://www.aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_46/OFF04.SHTML
[afbeelding]

Ik heb eenander maar misschien een leuke instapper...
Ik zou deze niet nemen, ik vind mijn a6 al redelijk klein dus ik denk dat je hier al snel mee bent uitgespeeld. En ze gaan redelijk lang mee dus dan kan je maar beter iets meer investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik heb fotos gemaakt van mijn Cintiq, nu nog even een mooi stukje tekst voorbereiden en staat er binnen enkele dagen een leuke Cintiq review op het tweakers forum! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

mooi zo! Vol verwachting etc etc :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
RoyK schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:51:
Ik heb fotos gemaakt van mijn Cintiq, nu nog even een mooi stukje tekst voorbereiden en staat er binnen enkele dagen een leuke Cintiq review op het tweakers forum! ;)
Aaaah, nieuwschierig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

oke mannen, ik heb een mooi bericht geschreven. Ik ben er geen ster in maar ik denk dat het leuk genoeg is om te lezen. Ik heb het product toegevoegd aan de pricewatch, dus het is even wachten tot het product wordt toegevoegd zodat ik mijn review kan plaatsen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

de review is geplaatst. Hier en daar met een taalfoutje en lopen niet alle zinnen helemaal vlekkeloos.. ik ben dan ook geen taal wonder. Zie cintiq 12". Ik heb mijn best gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

thanks! pfff - nog even sparen ;) ben bang dat ik ze niet vaak genoeg gebruik om de aanschaf te verantwoorden maar mooi spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Heb je een linkje naar het artikel? kan hem zo 1-2-3 niet vinden... * Spike_wolf komt niet zo vaak op de FP :$

[Edit]
@ stukbanaan hier onder:
Merci :>

[ Voor 16% gewijzigd door Spike_wolf op 26-11-2008 18:46 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Je kan 'm vinden in de header boven dit forum: muis boven Pricewatch, even wachten, en dan naar Productreviews :)

productreview: Wacom Cintiq 12WX LCT Tablet review door RoyK

Erg smakelijke review, RoyK!
En leuk om te zien dat er meer mensen bestaan met een alle-lampjes-moeten-blauw-zijn-fetisj! :+

[ Voor 16% gewijzigd door Stukfruit op 26-11-2008 18:46 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Ik wou een wacom bamboo kopen.
Maar ik lees dat die een nare piep heeft?
Is dit nog zo of is dat een defect?
MOet niet de hele dag zo'n piepding voor me hebben.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:07
Nou, je wordt bedankt. Heb al een jaar een wacom bamboo, nooit iets van gemerkt, tot nu toe dus... :+ Nou, ja, voor even dan, als ik er m'n oor bij hou. Geen reden om 'm niet te kopen. Enige nadeel is het iets wat kleine oppervlak, maar bijvoorbeeld die draaibutton voor zoomen is briljant, gebruik 'm altijd. Heeft een intuos niet ;)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Daywalk3r schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 15:37:
Ik wou een wacom bamboo kopen.
Maar ik lees dat die een nare piep heeft?
Is dit nog zo of is dat een defect?
MOet niet de hele dag zo'n piepding voor me hebben.
Valt best mee hoor. Mijn bamboo is ongeveer een maandje oud (volgens mij is de productie datum zelfs begin 2008). Die heeft ook een lichte piep, maar dat merk ik alleen als ik er met mijn oor heel dichtbij kom (moet er ongeveer bovenop gaan liggen).

Zelf ben ik er aan gewend dat sommige dingen piepen/suizen of andere vreemde geluiden maken. Opladers van telefoons en dergelijke hoor ik ook altijd geluid maken (en mijn laptop hoor ik ook als hij op de netstroom is aangesloten). En als er lampjes/ledjes op zitten willen sommige dingen ook wel eens piepen.

Ik houd het er gewoon op dat ik een goed gehoor heb (sommige mensen horen die piepjes niet). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

inquestos schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 16:03:
Nou, je wordt bedankt. Heb al een jaar een wacom bamboo, nooit iets van gemerkt, tot nu toe dus... :+ Nou, ja, voor even dan, als ik er m'n oor bij hou. Geen reden om 'm niet te kopen. Enige nadeel is het iets wat kleine oppervlak, maar bijvoorbeeld die draaibutton voor zoomen is briljant, gebruik 'm altijd. Heeft een intuos niet ;)
Same here.
Nooit gehoord die piep.
Maar ook ik moet m'n oor er 2 cm vanaf houden wil ik het horen.
Niet door laten tegehouden dus.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als alle andere lawaaimakers uitstaan (externe hd o.a) dan hoor ik hem wel ook op een afstandje maar dan moet het wel echt stil zijn verder.

Vind jij het zoom buttonknopje handig werken? Ik vind het erg slecht werken, hij scrolled ook als ik zoom of kan je dat uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Mr_gadget schreef op woensdag 03 december 2008 @ 14:19:
Als alle andere lawaaimakers uitstaan (externe hd o.a) dan hoor ik hem wel ook op een afstandje maar dan moet het wel echt stil zijn verder.

Vind jij het zoom buttonknopje handig werken? Ik vind het erg slecht werken, hij scrolled ook als ik zoom of kan je dat uitzetten?
Ik zou even in de wacom software kijken of er toevallig niet ergens een toets gebinded staat.
Stukfruit schreef op woensdag 26 november 2008 @ 18:45:
Je kan 'm vinden in de header boven dit forum: muis boven Pricewatch, even wachten, en dan naar Productreviews :)

productreview: Wacom Cintiq 12WX LCT Tablet review door RoyK

Erg smakelijke review, RoyK!
En leuk om te zien dat er meer mensen bestaan met een alle-lampjes-moeten-blauw-zijn-fetisj! :+
Dank je Stukfruit, (lol, wat een nickname haha)

Ik heb mijn best gedaan. Het is wel niet zo mooi geschreven.. dat is niet zo aan mij bestemd. :)

We moeten misschien maar eens een clubje oprichten! "Meer blauw"

[ Voor 43% gewijzigd door RoyK op 03-12-2008 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik zit ook naar een Wacom te kijken. Een aantal jaar terug heb ik een Graphire A6 gehad maar die was veel te klein om mee te kunnen werken (destijds op een 19 inch scherm, 1600x1200). Het was veel te gevoelig. En niet absoluut werken (dus niet 1:1 met je scherm) vond ik onhandig.

Deze keer zou ik dus een wat groter formaat willen, maar ik weet niet welke nou prettig is. Tegenwoordig werk ik op een 24 inch scherm op 1920x1200 (breedbeeld dus). Werkzaamheden zijn vooral grafisch ontwerpen (o.a. webdesign) en foto's retoucheren. Ik wil sowieso voor de Intuos serie gaan.

Welk formaat is prettig? De A5 Wide zal het minimaal moeten zijn, of toch iets groter en naar de A4 gaan kijken? Die is er helaas weer niet als Wide variant.. komt dus niet overeen met de verhouding van m'n scherm. Lees dat sommige de A4 weer iets te lomp vinden, maar ben bang dat de A5 weer iets te priegelig is om op zo'n resolutie mee te werken. Jammer dat de A4 ook niet overeen komt met de verhouding van m'n scherm.

Vandaag wilde ik ze eens IRL bekijken en uitproberen maar het dealernetwerk van Wacom is vrij ruk. In de normale shops zoals Mycom en Mediamarkt hebben ze alleen de Bamboo-modellen staan. Bij de Apple winkel werd ik slecht geholpen en hadden ze niets aangesloten. Kon ze dus ook niet bekijken. Toen naar twee andere winkels gegaan maar één ervan was zaterdags gesloten en de ander was blijkbaar een online shop toen ik voor de deur stond. Dus er is geen mogelijkheid 50 kilometer rondom m'n woonplaats om zo'n ding es te proberen. Jammer.

Maargoed, wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Tom schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 20:04:
Ik zit ook naar een Wacom te kijken. Een aantal jaar terug heb ik een Graphire A6 gehad maar die was veel te klein om mee te kunnen werken (destijds op een 19 inch scherm, 1600x1200). Het was veel te gevoelig. En niet absoluut werken (dus niet 1:1 met je scherm) vond ik onhandig.

Deze keer zou ik dus een wat groter formaat willen, maar ik weet niet welke nou prettig is. Tegenwoordig werk ik op een 24 inch scherm op 1920x1200 (breedbeeld dus). Werkzaamheden zijn vooral grafisch ontwerpen (o.a. webdesign) en foto's retoucheren. Ik wil sowieso voor de Intuos serie gaan.

Welk formaat is prettig? De A5 Wide zal het minimaal moeten zijn, of toch iets groter en naar de A4 gaan kijken? Die is er helaas weer niet als Wide variant.. komt dus niet overeen met de verhouding van m'n scherm. Lees dat sommige de A4 weer iets te lomp vinden, maar ben bang dat de A5 weer iets te priegelig is om op zo'n resolutie mee te werken. Jammer dat de A4 ook niet overeen komt met de verhouding van m'n scherm.

Vandaag wilde ik ze eens IRL bekijken en uitproberen maar het dealernetwerk van Wacom is vrij ruk. In de normale shops zoals Mycom en Mediamarkt hebben ze alleen de Bamboo-modellen staan. Bij de Apple winkel werd ik slecht geholpen en hadden ze niets aangesloten. Kon ze dus ook niet bekijken. Toen naar twee andere winkels gegaan maar één ervan was zaterdags gesloten en de ander was blijkbaar een online shop toen ik voor de deur stond. Dus er is geen mogelijkheid 50 kilometer rondom m'n woonplaats om zo'n ding es te proberen. Jammer.

Maargoed, wat raden jullie aan?
1 op 1 kunnen werken zul je toch nooit. Er bestaan geen modellen die even groot zijn als je monitor. Er zal altijd een verschil zijn. Maar het is (zoals veel gezegd hier) gewoon een kwestie van wennen.

Zelf heb ik de intuos A4. Ik vind zelf dat hij al vrij breed uitvalt. Misschien niet helemaal breedbeeld, maar dat is in te stellen. Bijvoorbeeld dat je een randje van je scherm niet gebruikt. (of een randje van je wacom, maar dat vind ik zonde)

Ik gebruik hier 2 monitoren (soort van breedbeeld) en heb hem ook ingesteld dat hij er maar 1 gebruikt. Mijn history, lagen, kleur instellingen staan allemaal op het 2e beeldscherm zodat ik vrij kan tekenen zonder dat er paletten in de weg staan. Als ik dan bij me paletten wil pak ik de wacom muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Borgoth schreef op zondag 07 december 2008 @ 11:18:
[...]

1 op 1 kunnen werken zul je toch nooit. Er bestaan geen modellen die even groot zijn als je monitor. Er zal altijd een verschil zijn. Maar het is (zoals veel gezegd hier) gewoon een kwestie van wennen.
Met 1 op 1 bedoelde ik dat linksonder op je scherm ook linksonder op je wacom is. En rechtsboven op je wacom overeen komt met rechtsboven op je scherm. Dit zou bij de wide-varianten en mijn scherm kunnen aangezien het oppervlak in beide gevallen een 16:10 verhouding heeft. Ik begrijp dat er niet zoveel mensen zijn die op die manier werken dus misschien boeit dat inderdaad niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Je kunt met een 4:3 wacom prima 1:1 werken op een 16:10 scherm.
Gewoon een rand van je wacom niet gebruiken. Je aspect ratio aanpassen aan je monitor, tja, je raakt een stukje werk gebied kwijt, maar liever dat dat dat je cirkels niet rond zijn zegmaar.

Als ik jou was zou ik toch voor een A5 wide gaan. Zoals je zelf aan aangaf vaker gehoord te hebben is A4 gewoon lomp groot en duur.
Op het moment heb ik alleen een A6 Bamboo liggen, welke ik wel snel wil vervangen door een A5 wide Intuos. A4 is groot, ja je hebt lekker de ruimte, maar vergeet niet dat je naar eigen inzicht kunt inzoomen en uitzoomen op je scherm. Als jij fijne lijntjes wil schetsen is het fijner om dat wat kleiner te doen, minder kans op gekke gebobbelde lijnen zegmaar.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Nou, heb erover nagedacht, nog veel gelezen en net de maten op papier nagemaakt, maar ik ga toch voor de A4 versie :)

Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten (je praat over 70 euro ofzo). Dat je bij 1:1 werken een stukje in de hoogte niet benut kan ik wel mee leven. Laat die ruimte er maar zijn denk ik dan, altijd handig als ik het wel wil gebruiken. De A5 wide lijkt mij vooral qua hoogte net wat aan de beperkte kant. Daarbij heb ik mijn muis ook altijd ietsje langzamer staan zodat ik wat meer precisie heb, voor ontwerpwerk wel prettig vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 15:13
Netjes! Ben benieuwd wat je ervan vind. Heb dezelfde als jou: de Intuos A4. Net vandaag een Wireless (A5) binnengekregen en die is ook erg leuk, (beter dan de Bamboo imho), alleen de pen is karig: geen rubber er omheen waardoor de pen minder houvast heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
Spike_wolf schreef op zondag 07 december 2008 @ 12:07:
Je kunt met een 4:3 wacom prima 1:1 werken op een 16:10 scherm.
Gewoon een rand van je wacom niet gebruiken. Je aspect ratio aanpassen aan je monitor, tja, je raakt een stukje werk gebied kwijt, maar liever dat dat dat je cirkels niet rond zijn zegmaar.
De wacom gaat best lang mee, waarschijlijk langer dan je beeldscherm. Als je weet wat van verhoudingresolutie je voorkeur heeft (je huidige verhouding, danwel verhouding toekomstige schermen) zou ik indien mogelijk eenzelfde type wacomtablet aanschaffen. Je kunt de actieve opp aanpassen om met een 4:3 wacom op een breedbeeld scherm te werken, maar 23% van je tablet als 'zwarte balk' gebruiken is ook ietswat zonde. Gezien je met een A4 (ingesteld voor breedbeeld gebruik) maar 3cm meer hebt dan de a5 wide lijkt mij de keuze snel gemaakt.
Al snap ik die 'hype' van breedbeeld bij desktop gebriuk niet echt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Het is gewoon lekker om wat meer horizontale ruimte te hebben :) (daar passen mooi wat extra paneeltjes met opties in terwijl je werk beter zichtbaar blijft)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 08:26

Bartaz

Likes cookies!

Zorg er voor dat je er een neemt met een gum aan de andere kant van de pen. Het scheelt uiteindelijk echt veel tijd qua klikken (tenzij je goed bent met sneltoetsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-08 16:27

DapperKonijntje

Draw monkey

Stukfruit schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 05:47:
Het is gewoon lekker om wat meer horizontale ruimte te hebben :) (daar passen mooi wat extra paneeltjes met opties in terwijl je werk beter zichtbaar blijft)
Daar heb ik een dual screen setup voor, heb even op breedbeeld gewerkt en zelfs met een intuos a5 wide vond ik het vervelend werken (zal ook wel gewenning zijn), nu heb ik gewoon 2 schermen waarvan 1 het actieve gebied beslaat, met een hotkey switch ik naar mijn 2e monitor om bij de menutjes te komen.
Ideaal :).
Zorg er voor dat je er een neemt met een gum aan de andere kant van de pen. Het scheelt uiteindelijk echt veel tijd qua klikken (tenzij je goed bent met sneltoetsen).
Ik heb dat gummetje nog nooit gebruikt, in PS zit de gum onder e en de brush onder b, gaat toch een stuk sneller dan iedere keer je pen omdraaien :)

[ Voor 22% gewijzigd door DapperKonijntje op 09-12-2008 10:37 ]

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Goede informatie in dit topic !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dapperkonijntje, waar of hoe heb je die hotkey ingesteld? Heb twee beeldschermen, en nu staat mn wacom intuos a4 op één beeldscherm. Heb GoT en google al afgezocht maar kon niks bruikbaars vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-08 21:10

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 21:44:
@dapperkonijntje, waar of hoe heb je die hotkey ingesteld? Heb twee beeldschermen, en nu staat mn wacom intuos a4 op één beeldscherm. Heb GoT en google al afgezocht maar kon niks bruikbaars vinden
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ben er sinds vandaag over dat rondjes tekenen niet mogelijk is :p. Heb nog niet echt getekend op mijn *kuch* Volito *kuch*. Alleen maar bewerken aangezien dat toch is wat ik het meeste zou doen.

Wellicht is een van deze programmatjes wat, ik ga het nu even uittesten:
http://wacomswitch.illusoft.com/
http://www.yohng.com/tabletswitch.html

Edit: Tot dusver geen werkend resultaat kunnen bewerkstelligen, de Illusoft variant werkt wellicht wel bij mensen met een Intuos / Graphire geven ze zelf in de software namelijk als keuze géén Bamboo, Volito etc.

Die van Yohng gaf een error, wellicht dat dit komt omdat mijn drivers te nieuwe zijn.

Edit2: Ik heb zon vermoeden dat ik een werkende gevonden heb. echter krijg ik hem niet aan de praat omdat de ComboBox voor de verschillende monitoren niet gekozen kan worden, maar ik verwacht dat het bij de Tabblad Drivers wel werkt. Succes.

PS. Je moet wel heel nauwkeurig de stappen volgen die in het topic worden aangehaald.

http://www.tvpaint.com/fo...53&start=0&st=0&sk=t&sd=a

[ Voor 37% gewijzigd door JunkieXP op 29-01-2009 16:00 ]

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
Ik ben hier waarschijnlijk behoorlijk uit mijn liga maar hopelijk zijn jullie toch bereid om mij te helpen.

Een neef(je) van mij is jarig (13), hij is een heel erg goede tekenaar met conventionele gereedschappen en ik wil hem daarom een cadeau geven waarmee hij zijn talent naar de computer kan brengen, maar ik zit wel op een strak budget.

Mijn oog is gevallen op de Wacom Colorelli en de Wacom Bamboo (small).

Het actieve gebied van de Bamboo is ca. 14cm bij 9cm, van de Colorelli ca.12cm bij 9cm
En zo te zien is de resolutie van de Bamboo ook (veel) hoger (1000 vs 25xx lpi).
Aan de andere kant heeft de Bamboo niet de software van de colorelli om jonge gebruikers bekend te maken met tablets en is hij 20 Euro duurder.

Is het verschil 20 Euro meer waard, en zou het gebrek van het spelletje een obstakel kunnen vormen in het begrip van de tablet?

(De tekenprogramma's worden waarschijnlijk GIMP, Inkscape en dergelijken)
edit:

Of is misschien een Genius 8"x6" tabletje voldoende voor een starter?

[ Voor 5% gewijzigd door Keeper of the Keys op 10-02-2009 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik zou 'm dan eerder een goede scanner geven, de stap van papier naar wacom is voor veel eigenlijk best poep. Vereist echt andere manier van werken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
Scanner hebben ze al.

In welke zin is het dan zo anders? Is het niet juist veel meer als 'echt' tekenen dan met de muis tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Het is meer tekenen dan muis, maar de feel (alleen al 't ontbreken van textuur, het indirecte, de andere workflow.. Maybe daarom handiger die Colorelli met simpele software te geven.. Kan ie later upgraden.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

simon schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 00:47:
Het is meer tekenen dan muis, maar de feel (alleen al 't ontbreken van textuur, het indirecte, de andere workflow.. Maybe daarom handiger die Colorelli met simpele software te geven.. Kan ie later upgraden.
De bamboo heeft een wat grover oppervlak. Die tekent minder glad dan oude Wacom modellen. Ik moest er in het begin aan wennen omdat ik dacht dat ik krassen in het tablet aan het trekken was. Vind het best wel op papier lijken het oppervlak.

Ik heb de normale zwarte bamboo (dus niet de one)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taurnil
  • Laatst online: 19-12-2024
Hey all,

Ten eerste, ik weet niet of dit topic hier thuis hoort.
Ten tweede ik heb hier op het forum en google al wat rond gezocht ma vond niet iets wat mijn vraag echt goed beantwoord.

Ik heb sinds een tijd interesse in een tablet vooral voor gebruik in photoshop.
Nu ben ik door de wacom tablets aan het neuzen, en kwam zelf de Wacom Bamboo tegen.

Tablet ziet er zeer gelikt uit en ik neig hier na toe. nu weet ik dat dit een klein formaat tablet is.
Nu vraag ik me af of nu een tablet met dit formaat of nu juist een groot formaat beter van pas komt voor gebruik in photoshop. photoshop is nu nog een hobby maar ik overweeg hier meer mee te gaan doen. is het dan verstandig om te beginnen met bijvoorbeeld de Wacom Bamboo of toch met een andere (grotere) versie?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-08 21:10

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

Dit bericht hoort denk ik thuis in Devschuur -> Graphic, dat terzijde denk ik dat het verstandig is te beginnen met een relatief goedkoop en klein tablet, de Wacom Bamboo leent zich hier uitstekend voor.

Zo kun je ervaren of je het werken met een tekentablet fijn vind en kun je het fijne werk alvast aanleren, wanneer je het uiteindelijk "serieuzer" in wil gaan zetten kan je altijd nog overwegen een grotere Intuos oid aan te schaffen.

PS. Wat je ook kan doen is een Thrust Tablet aanschaffen, deze zijn iets minder gewaardeerd maar je krijgt hier wel een grotere werkruimte voor een soortgelijke prijs voor terug.

Succes met je keuze.

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Je topic hoort hier in ieder geval niet thuis. Ik doe een poging door je topic naar Graphics te schoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

En gemerged met het lopende topic. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-01-2024
Even een vraagje tussendoor (om nou een apart topic te openen)
De penpunt van mijn Wacom Graphire 2 is versleten (vlakke kant ipv bol) nu vragen ze voor 5 van die generieke plastic staafjes 10 euro :X Heeft iemand hiervoor een andere oplossing? (omdraaien helpt niet die kant is ook vlak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Calvin&Hobbes schreef op zondag 29 maart 2009 @ 18:58:
Even een vraagje tussendoor (om nou een apart topic te openen)
De penpunt van mijn Wacom Graphire 2 is versleten (vlakke kant ipv bol) nu vragen ze voor 5 van die generieke plastic staafjes 10 euro :X Heeft iemand hiervoor een andere oplossing? (omdraaien helpt niet die kant is ook vlak)
Ebay? Geen idee of het gaat werken? Moet geen harder plastic zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Voor m'n studie (industrieel ontwerpen) heb ik een TekenTablet nodig.
Ik ga waarschijnlijk voor een intuos4 serie.
Echter twijfel ik of ik een M ga nemen of een L ik denk dat een L wat te groot is voor bij m'n 15,4 inch laptop in m'n tas maar ben ook weer bang dat een M wel erg klein is. Overigens is los mee nemen nu ook weer niet z'n probleem, teken vellen A3 moet ik ook mee nemen los immers en dat gaat ook prima.

Ik heb nog geen ervaring met tablet tekenen (naja misschien 10 minuten en kon toen niet omgaan met de werkmethode :+) maar moet hem professioneel dus veelvuldig gebruiken.

Wat tekenen betreft teken ik wel altijd op redelijk formaat echter gebruik ik graag een tekenmal en liniaal want uit het handje lange lijnen trekken is totaal niet m'n ding.
Dus wat dat betreft dacht ik dat het misschien op een kleiner ding voor mij beter werken of maakt dat in de praktijk niet uit en kan de grote qua werken nooit nadelig werken doordat je gewoon heen en weer zoomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik heb zelf op de A5 intuos3 gewerkt, en momenteel werk ik op de cintiq 12" met een vergelijkbaar werk gebied als de A5. Ik ga volgende maand oko een intuos4 aanschaffen en opnieuw een A5 model. Persoonlijk werk ik erg veel in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024

MantaMania

Pray Hard

Voor mijn vrouw wil ik voor haar verjaardag een tablet kopen zij heeft nog nooit digitaal getekend maar wel veel normaal en werkt wel wat met photoshop bv voor haar hobbies. Dus een mooie oplossing lijkt een tablet.

Opzich heb ik niet echt een budget maar omdat ik niet zeker ben dat ze het 100% leuk vind wil ik geen fortuin uitgeven.
Zelf twijfel ik dus tussen:
intuos4 M (335 euro)
Intuos3 en dan de A5 of A4 (200 of 245 euro)

De intuos4 zal uiteraard de meest luxe zijn en de draaiknop lijkt me echt heerlijk werken alleen dit is een wide tablet en zij werkt op een normale monitor is dit handig of is een normale dan toch makkelijker?

En zijn de functies / verbeteringen in jullie ogen die 100 euro waard tov een a4 formaat intuos3?

Heb het topic al vluchtig doorgelezen maar kon hier niet echt iets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
ik zo voor de intuos3 a5 versie gaan, ik heb daar veel positieve verhalen over gehoord, oa handzaamheid, kwaliteit en nu ook zeker prijs, ik krijg een a5 voor mijn verjaardag, goed te betalen en enorme kwaliteit.

de intuos4 is duur, maar bied wel geinige gadgets, ik denk ze amper te gebruiken, je moet toch je hand verleggen iets wat met het pennetje net zo snel kan, ik ken je vrouw niet maar als 'beginnetje' zou ik voor een intuos3 a5 gaan.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste