Als je dan toch één van de beste types gaat kopen, blijf dan bij de Intuos4 zitten. 2x zoveel drukvelden, Oled schermpjes met zelf ingestelde shortcuts.. ideaal. De Intuos3 kost een relatief maar een klein beetje minder. Je kan er ook voor kiezen om gewoon even naar een bamboo te gaan.. als ze het leuk vind kan je altijd nog naar een duurder tablet toe.. ?
Ikzelf ben sinds gisteren in het bezit van een Intuos4 M (A5) tablet. Ik heb geen ervaring met andere tekentablets omdat ik vanaf 0 ga beginnen met tekenen. Ook ik zat te twijfelen tussen de diverse Wacom modellen. De Intuos3 is inderdaad iets goedkoper, maar ik vind de OLED schermen ideaal om snel te kunnen zien welke knoppen welke functies hebben. De touchring is ook zeer fijn om bijvoorbeeld snel mee in en uit te zoomen.
Wat misschien ook nog een puntje is, is de software. Bij de Intuos4 kun je kiezen uit Autodesk Sketchbook Express 2010, Corel Painter Sketch Pad of Adobe Photoshop Elements 6/7. Bij de Intuos3 zit standaard Corel Painter Essentials 3. Als je met Photoshop Elements wilt gaan werken en je hebt nog geen licentie, dan wordt het prijsverschil tussen de Intuos3 en Intuos4 een stuk kleiner.
Wat misschien ook nog een puntje is, is de software. Bij de Intuos4 kun je kiezen uit Autodesk Sketchbook Express 2010, Corel Painter Sketch Pad of Adobe Photoshop Elements 6/7. Bij de Intuos3 zit standaard Corel Painter Essentials 3. Als je met Photoshop Elements wilt gaan werken en je hebt nog geen licentie, dan wordt het prijsverschil tussen de Intuos3 en Intuos4 een stuk kleiner.
Weet iemand waar je betaalbare vervangende rubbers (met gat voor knop, voor standaard meegeleverde pen) voor een Intuos3 pen kunt kopen zonder dat je een hoop verzendkosten moet betalen wat meer dan helft van de artikelprijs is? Bij een webwinkel vragen ze 7,50 verzendkosten volgens mij sturen het dan per pakketpost... terwijl zo'n rubbertje makkelijk in een envelope past.
[ Voor 36% gewijzigd door alienfruit op 16-08-2009 00:58 ]
Ik wil (en is ook aangeraden) een tekentablet kopen voor mijn opleiding (Game Design). Nu zit ik te kijken naar de Intuos4, maar weet nou niet of ik voor de S of M moet gaan. Zeker ook als ik naar het prijsverschil kijk van ongeveer 130 euro. Of misschien heeft iemand een ander alternatief.
Phenom II X4 945 @ 3.6Ghz-/-Scythe Mugen 2-/-Gigabyte GA-MA790XT-UD4P-/-Club3D HD4890 1GB-/-Kingston 4GB DDR3-1333-/-Samsung Spinpoint F1 DT 500GB http://eu.battle.net/wow/en/character/Doomhammer/Chreaker/simple
Naar mijn weten is de S een A6 formaat en de M een A5.
A6 is leuk voor een handtekening, maar om lekker te tekenen echt te klein. A5 werkt super, ik werk tot nu toe met alles op A5 formaat. Zowel tablet als cintiq
A6 is leuk voor een handtekening, maar om lekker te tekenen echt te klein. A5 werkt super, ik werk tot nu toe met alles op A5 formaat. Zowel tablet als cintiq
Heb thuis een Intuos A4 wide, erg tevreden over, met name de pen is beter dan de standaard pen -vind ik-
Op de zaak een wireless A5 wide, ook tevreden over alleen gaat het connecten vaak nog brak via Bluetooth onder OS X.
Op de zaak een wireless A5 wide, ook tevreden over alleen gaat het connecten vaak nog brak via Bluetooth onder OS X.
Verwijderd
Ik wil zelf graag een tekentablet aanschaffen. De keuze voor een tablet van het merk Wacom is eigenlijk een no-brainer. Ik wil het tablet voornamelijk gebruiken voor het bewerken van foto's (o.a. het prettig kunnen uitsnijden van foto's middels bijvoorbeeld de lasso tool). Tekenen is niet iets wat ik van plan ben om te doen. Ik heb zelf een 24 inch monitor met een resolutie van 1920 x 1200 pixels.
Nu wil ik een Wacom tablet waarmee en waarvoor ik:
- Heel lang vooruit mee kan
- Op een 24 inch scherm zeer prettig mee kan werken (wil niet een te klein oppervlak hebben)
- Niet onnoddig te veel te betaal (als een goedkoper model afdoende is dan die natuurlijk)
- Geschikt voor waar ik het voor zal gebruiken
Welk Wacom type/formaat raden jullie mij aan?
Nu wil ik een Wacom tablet waarmee en waarvoor ik:
- Heel lang vooruit mee kan
- Op een 24 inch scherm zeer prettig mee kan werken (wil niet een te klein oppervlak hebben)
- Niet onnoddig te veel te betaal (als een goedkoper model afdoende is dan die natuurlijk)
- Geschikt voor waar ik het voor zal gebruiken
Welk Wacom type/formaat raden jullie mij aan?
Ik heb een A5 voor een 24" monitor met een 1920*1200 resolutie. Het werkt opzich prima, vooral voor het tekenen heb ik zelf genoeg ruimte. Ik gebruik hem alleen ook als gewone muis en dan zou hij opzich wel wat groter mogen zijn, al hindert het me niet heel erg in het gebruik.
Ik zou absoluut niet voor kleiner dan A5 gaan (als ze die nog steeds hebben). Tussen A5 en A4 zou prima moeten zijn. Een Bamboo of Bamboo Fun zou voor jouw wensen al genoeg moeten zijn. De afmetingen zijn niet precies gelijk, maar zitten zo rond de A5 volgens mij.
Dan heb je nog een Wireless Pen Tablet die ook A5 is en even veel kost als de Bamboo Fun Medium.
Of je kijkt naar de duurdere prijsklasse (Intuos) die in tegenstelling tot bovengenoemde instapmodellen wel in A4 te krijgen is en waarbij alle specificaties wat opgeschroefd zijn en extra functionaliteiten zijn toegevoegd.
Nu moet ik wel zeggen dat foto's uitknippen met de lasso-tool niet echt ideaal is in combinatie met een Wacom (in ieder geval mijn ervaring). Maar het is wel zo dat een Wacom zeker kan bijdragen bij de productiviteit bij beeldbewerking.
Ik zou absoluut niet voor kleiner dan A5 gaan (als ze die nog steeds hebben). Tussen A5 en A4 zou prima moeten zijn. Een Bamboo of Bamboo Fun zou voor jouw wensen al genoeg moeten zijn. De afmetingen zijn niet precies gelijk, maar zitten zo rond de A5 volgens mij.
Dan heb je nog een Wireless Pen Tablet die ook A5 is en even veel kost als de Bamboo Fun Medium.
Of je kijkt naar de duurdere prijsklasse (Intuos) die in tegenstelling tot bovengenoemde instapmodellen wel in A4 te krijgen is en waarbij alle specificaties wat opgeschroefd zijn en extra functionaliteiten zijn toegevoegd.
Nu moet ik wel zeggen dat foto's uitknippen met de lasso-tool niet echt ideaal is in combinatie met een Wacom (in ieder geval mijn ervaring). Maar het is wel zo dat een Wacom zeker kan bijdragen bij de productiviteit bij beeldbewerking.
Op samenkopen zijn van die drukgevoelige platen te krijgen om van een scherm een touchscreen te maken.
Zou hier geen tekentablet van te maken zijn ?
Prijs is nl. zeer aangenaam
http://www.samenkopen.net/action_products/370745/253760
zou dit niet reageren op de zijkant van je hand dat ook de plaat zal raken?
Nee, dat kan niet.Ward Vr schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:46:
Op samenkopen zijn van die drukgevoelige platen te krijgen om van een scherm een touchscreen te maken.
De techniek is totaal anders. Een touchscreen kent maar 1 druknivo en raakt in de war zodra jij je hand er op legt.
Daarbij zijn touchscreens ook nog wel eens capacitief, wat betekent dat je er niet eens op kan werken met iets anders dan je vinger.
[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 31-08-2009 11:07 ]
Het is moeilijk om te kiezen wat mijn eerste pen tablet zal worden.
Ik neig toch naar de Intuos3 a5, omdat ik voor mijn eerste pen tablet 300,- voor de intuos4 A5,
toch teveel geld vind.
Ik heb een Samsung TFT Monitor P2350 23" besteld en ik ben op zoek naar een pen tablet wat hier goed
mee samen gaat.
Is een intuos3 A5 wide in dit geval bijvoorbeeld beter dan een standaard intuos3 A5,
of gaat de gewone Intuos3 A5 prima samen met de boven genoemde monitor...?
Ik neig toch naar de Intuos3 a5, omdat ik voor mijn eerste pen tablet 300,- voor de intuos4 A5,
toch teveel geld vind.
Ik heb een Samsung TFT Monitor P2350 23" besteld en ik ben op zoek naar een pen tablet wat hier goed
mee samen gaat.
Is een intuos3 A5 wide in dit geval bijvoorbeeld beter dan een standaard intuos3 A5,
of gaat de gewone Intuos3 A5 prima samen met de boven genoemde monitor...?
De panelen werken volgens 'resistive technology' volgens de verkoper, misschien hebben die toch meer dan in 1 drukniveau ? Of bestaan er ook resistive panelen die maar 1 drukniveau kennen ?McKaamos schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 11:06:
[...]
Nee, dat kan niet.
De techniek is totaal anders. Een touchscreen kent maar 1 druknivo en raakt in de war zodra jij je hand er op legt.
Daarbij zijn touchscreens ook nog wel eens capacitief, wat betekent dat je er niet eens op kan werken met iets anders dan je vinger.
Hmm het probleem van er je hand opleggen is inderdaad wel moeilijk te omzeilen dan, hoe detecteert een commerciele tablet dit dan ? Aangezien jullie reacties zou ik vermoeden hardwarematig (als je je hand op het paneel legt 'voelt' het paneel gewoon niets. (Itt tot softwarematig waar de hand er zou kunnen uitgefilterd worden)
[ Voor 3% gewijzigd door Ward Vr op 03-09-2009 16:14 ]
Een tekentablet werkt met een aantal lijnen onder het paneel. De pen zelf bevat passieve elektronica, zoals een druksensor en knoppen. Die lijnen onder het paneel kunnen aan de tip van de pen voelen wat de huidige settings van de pen zijn en hoe hoog hij boven het paneel zweeft.Ward Vr schreef op donderdag 03 september 2009 @ 16:13:
[...]
De panelen werken volgens 'resistive technology' volgens de verkoper, misschien hebben die toch meer dan in 1 drukniveau ? Of bestaan er ook resistive panelen die maar 1 drukniveau kennen ?
Hmm het probleem van er je hand opleggen is inderdaad wel moeilijk te omzeilen dan, hoe detecteert een commerciele tablet dit dan ? Aangezien jullie reacties zou ik vermoeden hardwarematig (als je je hand op het paneel legt 'voelt' het paneel gewoon niets. (Itt tot softwarematig waar de hand er zou kunnen uitgefilterd worden)
Gezien jouw hand geen elektronica bevat zal die dus niet geregistreerd worden.
Het is totaal wat anders als een touchscreen.
Verder is "resistief" een nogal algemene term. Het slaat er alleen maar op dat er weerstand wordt gemeten. Hoe die meting precies gedaan wordt omschrijft het totaal niet.
Trouwens, leuk geintje, leg je mobiel eens op een Wacom tekentablet en zorg dattie afgaat
dit zit dat er een klein zendertje in de pen zit, die gevoed word door een speciale techniek, vergelijkbaar met een elektrische tandenborstel, veel nauwkeuriger dan een vinger.
Stel dat het paneel van samenkopen (STEL he
) ook zo'n lijnen heeft (spoel-inductie.. waarschijnlijk ?!)
én ik gebruik een pen van wacom erop, dan gaat dat waarschijnlijk nog niet werken wegens softwarematige beperkingen ?!
Dit vooral omdat ik graag een tablet had gehad waar je ziet waar je tekent (een lcd scherm onder het tablet dus)
én ik gebruik een pen van wacom erop, dan gaat dat waarschijnlijk nog niet werken wegens softwarematige beperkingen ?!
Dit vooral omdat ik graag een tablet had gehad waar je ziet waar je tekent (een lcd scherm onder het tablet dus)
Nou, eerder omdat een touchscreen de pen niet uitleest.Ward Vr schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 12:39:
Stel dat het paneel van samenkopen (STEL he) ook zo'n lijnen heeft (spoel-inductie.. waarschijnlijk ?!)
Touchscreen werkt puur op een matrix die voelt waar jij je vinger neerzet op het oppervlak. Die pen werkt ook nog eens met een andere technologie, waardoor die waarschijnlijk niet eens herkend wordt. Sommige touchscreens accepteren niet eens iets anders als een menselijke vinger
Een tekentablet werkt ook als je er een vel papier of een plaat plexiglas tussen doet.
Ik heb hier een Wacom Graphire 4XL Classic liggen en daar zit ook een plaat plexi op
Tis een soort RFID proximity sensing icm uitlezen van de pen wat Wacom gebruikt. Er hangt een veld van radiogolven boven het tablet. Wss in een frequentie rond de 1500 tot 2000Mhz. Vandaar dat je mobiel het tablet ook kan ontregelen
Als je wil kunnen tekenen op een scherm zit je vast aan een Wacom Cintiq of Wacom PL Series. En ja, dat kost wat. De kleinste Cintiq (de 12WX) kost al 1000 euro...
Werkt wel ideaal trouwens. M'n zusje heeft er een
Kortom, zoals al eerder gezegd, vergeet het maar dat je met een touchscreen iets kan gaan uitrichten.
[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 04-09-2009 13:22 ]
Ok, bedankt voor het duidelijke antwoord
Fiew 1000EUR is toch niet min, Wacom heeft niet veel concurrentie zeker
Zo is het natuurlijk niet moeilijk om de prijzen hoog te houden.

De PL serie begint geloof ik bijn 750 euroWard Vr schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 13:24:
Ok, bedankt voor het duidelijke antwoordFiew 1000EUR is toch niet min, Wacom heeft niet veel concurrentie zeker
En nee, Wacom heeft niet zoveel concurentie. Geloof dat een paar jopie goedkopie merken wat bamboo formaat tablets leveren met een lagere LPI en minder druknivo's tegen een euro of 100, maar die zijn in de regel niet eens groot genoeg om fatsoenlijk je handtekening te zetten.
Edit: dat zijn dan wel externe tablets, a-la Bamboo dus.
Geen schermen. Wat betreft schermen kan je volgens mij alleen terecht bij Wacom.
[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 04-09-2009 13:31 ]
Sorry voor het kicken van dit topic, maar volgens mij is het ondertussen een waardevol topic voor informatie over een Wacom Tablet. Daarom deel ik graag met jullie mijn ervaring met het nieuwe Wacom Bamboo Fun tablet.
Omdat ik mijn huidige (zwarte) Bamboo al weer een jaar of 3 a 4 heb, was het tijd voor een nieuwe. Afgelopen week werden de nieuwe Bamboo's gepresenteerd. De keuze viel snel op de Bamboo fun, je kan zowel werken met den Pen als met de vingers.
Gezien ik nog wel eens mijn pen op het bureau laat liggen, zeker geen slechte functie. Zeker omdat het oppervlak groter is dan een normaal touchpad, is het een leuke uitbreiding. De touch functionaliteit werkt prima, had niet anders verwacht. Het oppervlak vs de vinger gaat wat stroef, maar als je het even gebruikt hebt dan is het 'vuil' van je vingers, en gaat het aardig soepel.
Nadeel is dat de touch modus niet in te stellen is op de "pen" modus, waarbij de positie op je tablet relatief is met je scherm. Wellicht komt dat nog, want het is slechts iets softwarematigs. Het zou de ervaring wel een stuk beter maken.
Voor de rest werkt het precies het zelfde als de voorgaande Bamboo's, maar mijn gevoel zegt dat het iets beter reageert, en daarnaast ziet hij er stukken beter uit.
Omdat ik mijn huidige (zwarte) Bamboo al weer een jaar of 3 a 4 heb, was het tijd voor een nieuwe. Afgelopen week werden de nieuwe Bamboo's gepresenteerd. De keuze viel snel op de Bamboo fun, je kan zowel werken met den Pen als met de vingers.
Gezien ik nog wel eens mijn pen op het bureau laat liggen, zeker geen slechte functie. Zeker omdat het oppervlak groter is dan een normaal touchpad, is het een leuke uitbreiding. De touch functionaliteit werkt prima, had niet anders verwacht. Het oppervlak vs de vinger gaat wat stroef, maar als je het even gebruikt hebt dan is het 'vuil' van je vingers, en gaat het aardig soepel.
Nadeel is dat de touch modus niet in te stellen is op de "pen" modus, waarbij de positie op je tablet relatief is met je scherm. Wellicht komt dat nog, want het is slechts iets softwarematigs. Het zou de ervaring wel een stuk beter maken.
Voor de rest werkt het precies het zelfde als de voorgaande Bamboo's, maar mijn gevoel zegt dat het iets beter reageert, en daarnaast ziet hij er stukken beter uit.
Ik zit ook aan deze versie te denken. Ik heb nog geen tablet gehad dus geen idee hoe of het werkt. Het is voor mij meer voor de fun, wat betreft internet en foto's en wellicht geschreven mailtjes sturen, dat kan toch?Nielsvr schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 20:10:
Sorry voor het kicken van dit topic, maar volgens mij is het ondertussen een waardevol topic voor informatie over een Wacom Tablet. Daarom deel ik graag met jullie mijn ervaring met het nieuwe Wacom Bamboo Fun tablet.
Is het mogelijk iets met handschriftherkening te doen? Zodat je dus in MSN schrijft en het wordt omgezet in tekst?
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ik doe er alles mee, ik heb geen muis meer (al 4 jaar niet). Apple heeft in OS X ingebouwde software voor handschrift herkenning (Ink). Met Windows weet ik het niet.
Okay, ik heb OS X 10.6, maar zie in de Systeemvoorkeuren dat Ink niet is ingeschakeld (zie het niet staan)...Nielsvr schreef op zondag 27 september 2009 @ 12:46:
Ik doe er alles mee, ik heb geen muis meer (al 4 jaar niet). Apple heeft in OS X ingebouwde software voor handschrift herkenning (Ink). Met Windows weet ik het niet.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
1000 euro voor een state of the art stuk gereedschap is toch niet heel duur? Het is veel geld, absoluut.. maar als je professioneel werk verricht is het goed te doen. Ik werk met een cintiq 12" en hij is tegenwoordig onder in de 800 euro te koop.Ward Vr schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 13:24:
Ok, bedankt voor het duidelijke antwoordFiew 1000EUR is toch niet min, Wacom heeft niet veel concurrentie zeker
Kwaliteit kent zijn prijs
Ik werk op een 16:10 scherm, en ik wil groter, maar blijf bij 16:10, dit formaat is heerlijk, is het dan het best om een wide edition aan te schaffen? ik zat te denken aan de wacom intuos3 a5 wide editon, die helaas niet minder dan 300 euro kost, is het die 100 euro waard tov de normale intuos a5?
naar mijn info is de wide versie er speciaal voor breedbeeld schermen
Zijn de nieuwe Wacom Bamboo (serie 2) beter dan de Wacom Bamboo 1 ? Heb een Bamboo 1 op de kop kunnen tikken bij de Bijenkorf voor 59 euro. Tijdens de 3 dwaze dagen. Doos zit nog dicht en ik zie nu de Bamboo Pen & Touch. Zijn die beter ?
Misschien? Maar vast duurder. Ik zou je niet zo vastpinnen op wat nou de beste deal is, leer eerst eens gewoon met zo'n tablet werken.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
De wide editions zijn 16:10 .. de normale zijn het standaard a5 model..natasdiamon schreef op maandag 28 september 2009 @ 19:17:
Ik werk op een 16:10 scherm, en ik wil groter, maar blijf bij 16:10, dit formaat is heerlijk, is het dan het best om een wide edition aan te schaffen? ik zat te denken aan de wacom intuos3 a5 wide editon, die helaas niet minder dan 300 euro kost, is het die 100 euro waard tov de normale intuos a5?
maar de a5 wide van intuos 3 is voor 230 al te bestellen op internet hoor
Jawel, maar wellicht is het beter om de nu nog dichte verpakking om te ruilen voor een (betere) nieuwe Bamboo, dat is mijn vraag.Dark Blue schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 10:46:
Misschien? Maar vast duurder. Ik zou je niet zo vastpinnen op wat nou de beste deal is, leer eerst eens gewoon met zo'n tablet werken.
Wat heet in jouw ogen dan "beter"? De nieuwe serie heeft meer pressure levels (het dubbele dus 1024) waardoor het wat soepeler lijkt vergeleken met de vorige serie die het overigens ook al erg soepel doet. Die Pen & Touch heeft als voordeel dat je daar ook multitouch bij hebt.W00fer schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 02:39:
Zijn de nieuwe Wacom Bamboo (serie 2) beter dan de Wacom Bamboo 1 ? Heb een Bamboo 1 op de kop kunnen tikken bij de Bijenkorf voor 59 euro. Tijdens de 3 dwaze dagen. Doos zit nog dicht en ik zie nu de Bamboo Pen & Touch. Zijn die beter ?
Ik heb de Pen & Touch gekocht voor 85 euro bij Zercom (incl. verzendkosten; zie verder de pricewatch). Waarom? Vrij simpel, ik had al een Bamboo Fun Small en een MacBook Pro met multitouch. Die combinatie vond ik zo prettig dat ik daar echt geen muis meer nodig heb. De mighty mouse die ik had gebruik ik dan ook vrij zelden, meestal heb ik die gewoon in de tas zitten als ik de MacBook Pro vervoer, just in case (niet iedereen kan met een trackpad en een tablet omgaan). Naast de MacBook Pro heb ik ook een vaste werkplek met een Mac mini en daar moet je zelf je invoerapparatuur regelen. Omdat ik de setup van de MacBook Pro zo fijn vond werken was ik dan ook erg blij toen Wacom met de Pen & Touch kwam omdat dit betekende dat ik nu met de Mac mini eenzelfde setup kon bereiken. Ik moet zeggen dat dit ook een goede aankoop was, het is inderdaad vergelijkbaar met mijn MacBook Pro setup hoewel ik daar de multitouch wat soepeler op vind gaan (bijv. het scrollen). Wellicht nog op te lossen met een nieuwe driver, we'll see.
Vind ik 'm nou beter dan mijn oude Bamboo Fun? Neuh, het pent net zo prettig, buttons kan ik instellen zoals voorheen en verder zijn er nou ook niet echt spectaculaire wijzigingen behalve de multitouch. De oude serie heeft overigens nog wel 1 groot voordeel boven de huidige serie: ze hebben een penhouder. De nieuwe serie heeft een flapje waar je je pen inschuift, handig voor vervoer en langdurig opbergen maar gruwelijk irritant als je even je pen weg wil leggen (tip: kijk eens op wacom.eu in de shop voor losse penhouders van rond de 10 euro
Zie verder ook de reviews in de productreview sectie van tweakers.net: pricewatch: Wacom Bamboo Pen & Touch
[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 04-10-2009 23:25 . Reden: productreviewslinkje toegevoegd ]
Tja dan de prijs 85 om 59 euro.
Is het werkelijk beschrijfbare oppervlak op de Bamboo 2 (p&t) groter dan op de Bamboo 1 ?
Is het werkelijk beschrijfbare oppervlak op de Bamboo 2 (p&t) groter dan op de Bamboo 1 ?
Als muisvervanger niet, ga je echter gebruik maken van de drukniveaus door bijvoorbeeld tekenen, dan kan je het wel degelijk merken.
Er zijn ook zat tekenaars die het verschil tussen 512 en 1024 druklevels niet bepaald merken. Het enige wat veel mensen opmerken is het feit dat dingen soepeler gaan. Dat is misschien wellicht nou wel een gevolg van die extra druklevels. Je lijnen worden er in ieder geval niet dunner of dikker door. Als je het ding als muisvervanger gebruikt dan maak je geen gebruik van die druklevels (klikken en dubbelklikken is dan gewoon klikken en dubbelklikken).
Ik snap iets niet helemaal, komt de Wacom Bamboo Pen & Touch nou ook in het zilver/grijs behalve zwart?
In de Nederlandse winkels zie ik hem alleen in het zwart, en ook over het algemeen op internet zijn ze zwart. Maar af en toe zie ik er ook een zilveren tussen.

Is dit nou hetzelfde model (van ca 100 euro)? Want dan moet ik een grijze zien te vinden, past veel beter bij de rest van mijn apparatuur en bureau...
In de Nederlandse winkels zie ik hem alleen in het zwart, en ook over het algemeen op internet zijn ze zwart. Maar af en toe zie ik er ook een zilveren tussen.

Is dit nou hetzelfde model (van ca 100 euro)? Want dan moet ik een grijze zien te vinden, past veel beter bij de rest van mijn apparatuur en bureau...
Don't live for pleasure, make life your treasure
Ik heb de grijze (zilver). Dat is de funStormbringer schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:28:
Ik snap iets niet helemaal, komt de Wacom Bamboo Pen & Touch nou ook in het zilver/grijs behalve zwart?
[afbeelding]
Je hebt diverse versies van de Bamboo. Zie de Wacom website voor meer informatie en de verschillen tussen die versies. In het kort: de Bamboo Fun is zilvergrijs, de Bamboo Pen & Touch is zwart.
Ik heb inmiddels de Intuos4 penhouder gekocht en dat is een aardige verbetering vergeleken met de penhouder van de oude Bamboo's. Ik had Wacom hierover gemaild en die riepen dat je als penhouder het beste die van de oude zwarte gewone Bamboo kon gebruiken en dat deze binnenkort in hun eigen online shop zullen komen te staan. Aangezien ik die Intuos4 houder handiger en mooier vond heb ik die maar besteld. De pen zit er wat losjes in als je 'm rechtop erin zet maar dat los je zo op met een beetje schuim. Ik heb nu in ieder geval niet meer de pen en houder aan de andere kant van het bureau liggen als ik er een keer tegen aan stoot
Ik heb inmiddels de Intuos4 penhouder gekocht en dat is een aardige verbetering vergeleken met de penhouder van de oude Bamboo's. Ik had Wacom hierover gemaild en die riepen dat je als penhouder het beste die van de oude zwarte gewone Bamboo kon gebruiken en dat deze binnenkort in hun eigen online shop zullen komen te staan. Aangezien ik die Intuos4 houder handiger en mooier vond heb ik die maar besteld. De pen zit er wat losjes in als je 'm rechtop erin zet maar dat los je zo op met een beetje schuim. Ik heb nu in ieder geval niet meer de pen en houder aan de andere kant van het bureau liggen als ik er een keer tegen aan stoot
Oh ja, ik dacht dat ze allemaal "Fun" waren, bedankt!
Maar ze zijn hetzelfde, behalve de kleur en software voor zover ik het zie...
Maar ze zijn hetzelfde, behalve de kleur en software voor zover ik het zie...
[ Voor 16% gewijzigd door Stormbringer op 07-10-2009 20:06 ]
Don't live for pleasure, make life your treasure
Even een eenvoudig vraagje, als je de pen opheft, en beweegt boven de tablet (dus zonder dat de pen het tablet nog aanraakt).
Beweegt de muiscursor dan mee ? En zoja, tot hoe hoog kan je dan gaan?
Op de site staat: Maximale leeshoogte 16 mm
Zoniet, hoe weet je dan waar je muiscursor gaat uitkomen als je je pen weer neer zet, of moet je dat leren/ op gevoel doen ?!
Beweegt de muiscursor dan mee ? En zoja, tot hoe hoog kan je dan gaan?
Op de site staat: Maximale leeshoogte 16 mm
Zoniet, hoe weet je dan waar je muiscursor gaat uitkomen als je je pen weer neer zet, of moet je dat leren/ op gevoel doen ?!
je cursur komt terug waar jij met je pen zit. Je kan dus je pen optillen en ergens anders neer zetten..dan is je cursor daar.
de pen reageert inderdaad op het tablet als je hem van het oppervlak optilt..maar ook inderdaad tot een bepaalde hoogte. Ik heb er nooit hinder van ondervonden
de pen reageert inderdaad op het tablet als je hem van het oppervlak optilt..maar ook inderdaad tot een bepaalde hoogte. Ik heb er nooit hinder van ondervonden
of je kan instellen dat de cursor alleen beweegt als hij beweging van je pen kan registreren. de cursor verspringt dan dus niet als je je pen optilt en ergens anders neerzet. maar eerlijk gezegt vind ik dat minder lekker werken :]
Ik heb vanmiddag mijn wacom besteld
ik wil er professioneel mee bezig zijn, dus heb ik niet naar bamboo gekeken.
ik ben dus voor intuos gegaan, de intuos 4 is voor mij te duur, die ledschermpjes boeien me niet zo veel, ik kijk wel op mijn grote scherm.
dus ben ik voor intuos 3 gegaan, ik heb 16:10, dus ook eens de wide, die kostte bij cameraexpress 250 euro, de a5 versie wel te verstaan.
ik hoop em morgen binnen te krijgen, kanniet wachten
ik wil er professioneel mee bezig zijn, dus heb ik niet naar bamboo gekeken.
ik ben dus voor intuos gegaan, de intuos 4 is voor mij te duur, die ledschermpjes boeien me niet zo veel, ik kijk wel op mijn grote scherm.
dus ben ik voor intuos 3 gegaan, ik heb 16:10, dus ook eens de wide, die kostte bij cameraexpress 250 euro, de a5 versie wel te verstaan.
ik hoop em morgen binnen te krijgen, kanniet wachten
Je hebt een mooi tablet gekocht natasdiamon waar je veel plezier van gaat beleven. De Intuos4 is echter wel 2 keer zo gevoelig als de Intuos3. Op zich is hij ook niet zo heel duur moet ik zeggen.
http://grafische-tablette...0-nl/intuos4-m-nl/?ref=53
maar goed, veel plezier met je tablet! Laat je straks zien wat je maak?
http://grafische-tablette...0-nl/intuos4-m-nl/?ref=53
maar goed, veel plezier met je tablet! Laat je straks zien wat je maak?
die gevoeligheid is perfect hoor, ik hoef niet beter
en wat een verschil is a5 en a5 wide, dit is net zo breed als de a4 alleen is er een stukje aan de onder en bovenkant af.
ik laat zeker zien wat ik ga maken, ik ben lekker bezig!
nogmaals ik besef dat ik totaal geen miskoop heb gedaan, en de functies van de nieuwe wegen totaal niet op voor de oude.
en wat een verschil is a5 en a5 wide, dit is net zo breed als de a4 alleen is er een stukje aan de onder en bovenkant af.
ik laat zeker zien wat ik ga maken, ik ben lekker bezig!
nogmaals ik besef dat ik totaal geen miskoop heb gedaan, en de functies van de nieuwe wegen totaal niet op voor de oude.
Ik heb zelf een hele tijd met de Intuos3 gewerkt. De intuos4 heeft een paar pluspunten die voor mij wel opwegen. Het zijn gewoon persoonlijke kwesties. De gevoeligheid van de intuos3 is top. Het is een professioneel tablet. De Intuos4 is 2x zo gevoelig geworden. Of dat echt merkbaar is weet ik niet. Dat het weer een stap verder is, dat in ieder geval.
Ik ben benieuwd wat je gaat maken.
Ik ben benieuwd wat je gaat maken.
Op de Amerikaanse Wacom site staat sinds vandaag een driverupdate voor Snow Leopard:
http://www.wacom.com/downloads/driver-detail.php?id=201
Werkt o.a. voor de Intuos 3.
Met de oude drivers hier ook geen probleem trouwens, alleen opende het prefpane in 32 bit mode
http://www.wacom.com/downloads/driver-detail.php?id=201
Werkt o.a. voor de Intuos 3.
Met de oude drivers hier ook geen probleem trouwens, alleen opende het prefpane in 32 bit mode
Als iemand nog interesse heeft in een Intuos 3 A4.. Ik heb er één te koop, omdat ik hem nooit gebruik.
Werkt verder prima maar heb ook nooit echt de moeite genomen om er echt aan te wennen. Inmiddels werk ik al 7 jaar met de muis in Photoshop dus dat gaat best..
Werkt verder prima maar heb ook nooit echt de moeite genomen om er echt aan te wennen. Inmiddels werk ik al 7 jaar met de muis in Photoshop dus dat gaat best..
Ik heb nog nooit met een wacom iets getekent ofzo, maar ik zit me te orienteren.
Ik wil vooral photoshoppen en ik wil proberen om echt tekeningen te maken. Of zeg maar dat concept art wat je veel ziet.
Ik zit nu te twijfellen tussen de wacom intuos 4M en de bamboo serie, omdat ik een beginner ben. Ik heb dan het liefst een medium formaat van de bamboo en dat is de fun. Maar is die goed genoeg? of is die alleen goed genoeg voor photo editing? En die intuos, is dat zwaar overkill voor een beginnertje als ik?
Zowiezo is het lastig om te beslissen wat voor grote ik moet nemen. Ik zit maar op een 1280*800 15,4 laptop schermpje. dan is wat ik gelezen heb een small ook goed te doen, maar als ik nog een keer een echt scherm heb. dan is small gewoon een te klein werk oppervlakte (als je recensies van internet moet geloven).
Ik wil proberen om zulke mooie art te maken als Roy hierboven
Giant, ik ben bang dat die van jou boven mijn budget gaat.
Ik wil vooral photoshoppen en ik wil proberen om echt tekeningen te maken. Of zeg maar dat concept art wat je veel ziet.
Ik zit nu te twijfellen tussen de wacom intuos 4M en de bamboo serie, omdat ik een beginner ben. Ik heb dan het liefst een medium formaat van de bamboo en dat is de fun. Maar is die goed genoeg? of is die alleen goed genoeg voor photo editing? En die intuos, is dat zwaar overkill voor een beginnertje als ik?
Zowiezo is het lastig om te beslissen wat voor grote ik moet nemen. Ik zit maar op een 1280*800 15,4 laptop schermpje. dan is wat ik gelezen heb een small ook goed te doen, maar als ik nog een keer een echt scherm heb. dan is small gewoon een te klein werk oppervlakte (als je recensies van internet moet geloven).
Ik wil proberen om zulke mooie art te maken als Roy hierboven
Giant, ik ben bang dat die van jou boven mijn budget gaat.
stja, ga dan voor een oudere intuos, de intuos3 is geweldig, en is minder overkill, want je betaald minder.
ga niet voor een a6/small, die zijn echt te klein, de wacom intuos 3 a5 is perfect voor jou!
ga niet voor een a6/small, die zijn echt te klein, de wacom intuos 3 a5 is perfect voor jou!
Ik heb de Bamboo 1 maar aangeschaft. Bevalt goed, alleen werkt de pen modus niet zo lekker als de muis modus. Dat zit hem in de sensivity. Valt die ergens aan te passen.
Want in het control panel van Wacom zit dat niet ingebakken.
Want in het control panel van Wacom zit dat niet ingebakken.
Verwijderd
Ik een probleem met mijn wacom tablet (intuos 2 A4). Heb m al een paar jaar en met windows gewerkt. Maar ben een poos geleden overgestapt op een macbook pro.
Als ik in photoshop (CS4) wil brushen dan gaat hij soms een centimeter lager brushen dan mijn cursor.
Opnieuw calibreren helpt niet. Ik heb ook nog niet echt mensen kunnen vinden met hetzelfde probleem.
De brushinstellingen in photoshop zijn gewoon normaal, ook de clone source staat niet anders ingesteld.
Het vreemde is dat het met de muis niet gebeurd, en in andere programma's mn tablet wel accuraat is...
Iemand een idee waar het probleem zou kunnen zitten?
Als ik in photoshop (CS4) wil brushen dan gaat hij soms een centimeter lager brushen dan mijn cursor.
Opnieuw calibreren helpt niet. Ik heb ook nog niet echt mensen kunnen vinden met hetzelfde probleem.
De brushinstellingen in photoshop zijn gewoon normaal, ook de clone source staat niet anders ingesteld.
Het vreemde is dat het met de muis niet gebeurd, en in andere programma's mn tablet wel accuraat is...
Iemand een idee waar het probleem zou kunnen zitten?
@crisjake, geen idee. drivers eens opnieuw instaleren?
ik heb trouwens wel een vraagje, soms gebeurt het dat mijn wacom word gezien als 'toughpad' zodat het niet een 1 op 1 verhouding is, maar dat als je een lijn trekt, je pen op tilt en weer op het startpunt zet, de brush niet veranderd.
ook de functietoetsen werken niet, alleen opnieuw opstarten van mijn pc maakt het weer gewoon, erg hinderlijk, iemand die weet wat dit is?
ik heb trouwens wel een vraagje, soms gebeurt het dat mijn wacom word gezien als 'toughpad' zodat het niet een 1 op 1 verhouding is, maar dat als je een lijn trekt, je pen op tilt en weer op het startpunt zet, de brush niet veranderd.
ook de functietoetsen werken niet, alleen opnieuw opstarten van mijn pc maakt het weer gewoon, erg hinderlijk, iemand die weet wat dit is?
Weet er iemand waar ik de wacom intuos a4 kan uitproberen heb namelijk last van RSI en wil deze wel is een keer testen, voordat ik een hoop geld betaal en hij bevalt niet.
Ik wil hem gebruiken voor dagelijks gebruik in windows en andere programmas , dus niet voor tekeken.
Ik wil hem gebruiken voor dagelijks gebruik in windows en andere programmas , dus niet voor tekeken.
[ Voor 3% gewijzigd door racoon op 17-12-2009 10:46 ]
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
een intuos is onzin om te kopen voor dagelijks gebruik en a4 is wat aan de grote kant denk ik.. volgens mij heb je meer dan genoeg aan een wacom bamboo, die bovendien vaak wel in de betere computerzaak uit te proberen is.
Dan kan je net zogoed voor een Bamboo gaan, prima muis vervanger.racoon schreef op woensdag 16 december 2009 @ 18:09:
Weet er iemand waar ik de wacom intuos a4 kan uitprorik heb namelijk last van RSI en wil deze wel is een keer testen, voordat ik een hoop geld uitg j bevalt niet.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
helpt de bamboo ook om mijn rsi op te lossen.
Ik heb sinds een tijdje een Wacom Bamboo MK1 (dus geen pen&touch maar de vorige generatie).
Nu merk ik dat er al heel wat krassen op het oppervlak zitten van de tablet.
Vind ik toch wel vreemd. Ik gebruik veel de pen functie, en selecteer veel tekst.
Jammer Wacom !
Nu merk ik dat er al heel wat krassen op het oppervlak zitten van de tablet.
Vind ik toch wel vreemd. Ik gebruik veel de pen functie, en selecteer veel tekst.
Jammer Wacom !
de bamboo is niet veel anders dan de intuos-tablets.. alleen iets handzamer en iets minder precies. maar dat heb je in het dagelijks gebruik eigenlijk ook niet nodig :]racoon schreef op woensdag 16 december 2009 @ 19:42:
helpt de bamboo ook om mijn rsi op te lossen.
@w00fer: krassen in een tablet met je tabletpen? dat lijkt me wel -heel- sterk.. of je drukt (veel) te hard, of het komt ergens anders door.
@ kaseve bedankt ik heb ook al een verkooppunt van wacom tablets aangeschreven wat hun adviseren.
Kan hem volgens de website daar ook testen.
Kan hem volgens de website daar ook testen.
Kan iemand mij helpen aan een adres waar ik wacom tabletten kan uitproberen en deskundig advies kan krijgen, het liefst ook een verkooppunt waar ze muizen verkopen en mij kunnen adviseren omtrend mijn RSI.
[ Voor 31% gewijzigd door racoon op 17-12-2009 12:52 ]
Ehh, nee, het is een bekend probleem wat komt door het gebruik van bepaalde materialen en een mat oppervlak. De vorige reeks Bamboo en Bamboo Fun hebben erg veel last van krassen op het oppervlak. Er zijn veel mensen die tekenen of die vensters verplaatsen en scrollen. Bij al die handelingen moet je de pen op het oppervlak zetten en er overheen bewegen. Door het gebruik van zachte materialen slijten die punten (daarom kun je die dingen ook los kopen in setjes van 5 of 10 stuks ofzo) en krijg je ook krassen op je tablet oppervlak. Er zijn veel mensen die om die reden liever de Graphire hebben omdat deze een harde gladde plastic cover heeft waar dat probleem veel minder is. Ik geloof dat er ook speciale folie is die dit soort dingen tegen moet gaan. Let wel, het gaat hier niet om hele diepe groeven maar om krassen die je ziet als je de tablet iets scheef houdt (lichtinval). Tijdig je penpunt wisselen en zorgen dat er geen zandkorreltjes en stofkorreltjes op je tablet liggen zijn dingen die Wacom aangeeft maar ze verhelpen helaas het krasprobleem niet. Het is in ieder geval een zeer veel gehoord probleem en voor velen een reden om iets anders te kopen of om speciale folie te gebruiken.kaesve schreef op woensdag 16 december 2009 @ 19:53:
@w00fer: krassen in een tablet met je tabletpen? dat lijkt me wel -heel- sterk.. of je drukt (veel) te hard, of het komt ergens anders door.
Ter illustratie een topic op het Wacom forum over dat scratching (wat overigens ook bij Cintiq een probleem lijkt te zijn): so what happened with "scratches"-topics?
Een beter topic is te vinden het subforum voor de Bamboo's want daar staat ook een officiële response van Wacom hoe dat scratching in elkaar zit: Bamboo surface scratch / Bamboo pen tip damaged. In een ander topic wordt dat nog eens bevestigd: Eraser made a scratch. Het gaat hierbij om normale slijtage in de vorm van een bekrast oppervlak maar dan wel een licht bekrast oppervlak. Op moment dat je echt diepe groeven hebt wordt het een ander probleem en moet je eens kijken naar het gebruik van de tablet plus de penpunt.
[ Voor 15% gewijzigd door ppl op 17-12-2009 14:21 ]
Niemand die antwoord op mijn vraag weet?
ah, dat wist ik niet. sorry voor mijn overhaaste reactie dan. ik heb zelf best eeen tijd gewerkt met een graphire tablet, dus ik heb nog nooit last gehad van krassen. en ook op mijn intuos3 heb ik nog geen krassen gezien, maar die heb ik dan ook nog niet zo vaak gebruikt :0
maar goed dat ik dat nu weet dan. ik zal maar extra goed letten op het verwisselen van mijn penpunt
@racoon: helaas ken ik geen officieel advies-punt voor tablets.. bij de computerland en paradigit bij mij in de buurt (Leiden) heb ik regelmatig verschillende bamboos opgesteld gezien. en ik moest zeggen dat het voor algemeen gebruik best prettig werkte :]
@kaseve, ik heb met tablet4u een afspraak gemaakt voor 16-01 om de intuos4 large en medium te testen en als deze bevalt wil ik voor een medium gaan denk ik met bescherm tas en extra usb kabel, mits ze een mooie prijsje ervoor willen maken.
Om dit topic maar weer eens een schop te geven: er komt een *draadloze* variant van de Intuos4! Dat zou nu al wel eens een aanrader kunnen zijn 
Bron: http://news.cnet.com/8301-17938_105-10444313-1.html
Bron: http://news.cnet.com/8301-17938_105-10444313-1.html
Dat zit wel Schnorr.
Hey, dat is gaaf! wacom zal er wel voor zorgen dat er geen gegevensverlies komt, 
Tenminste, dat vind ik het grootste nadeel van draadloze technieken, meestal is er toch wel een kleine vertraging merkbaar.
Tenminste, dat vind ik het grootste nadeel van draadloze technieken, meestal is er toch wel een kleine vertraging merkbaar.
Heel interessant Stukfruit. Ik wil op kort termijn een Intuos4 aanschaffen, mits ik mijn Cintiq verkocht krijg. Maar als er een wireless versie aan komt wacht ik even met de aanschaf. Ik denk dat ik maar eens wat mailtjes rond stuur of de webwinkels al wat weten wanneer hij in de winkel verschijnt
Ja, ik zou ook even wachten idd 
Het enige waar ik me zorgen om zou maken is het gebruik van die batterij (die via usb kan worden opgeladen). Zoals in het artikel staat, kan deze nutteloos raken als je te lang het tablet niet gebruikt en hem niet oplaad.
Voor de tekenaars onder ons die zo'n ding iedere dag gebruiken zal dit natuurlijk geen probleem zijn, maar voor de mensen die nu net in dit topic kijken en niet al te vaak een tablet gebruiken is het misschien wel iets om rekening mee te houden. Zo'n nieuwe batterij kost nog best veel.
Het enige waar ik me zorgen om zou maken is het gebruik van die batterij (die via usb kan worden opgeladen). Zoals in het artikel staat, kan deze nutteloos raken als je te lang het tablet niet gebruikt en hem niet oplaad.
Voor de tekenaars onder ons die zo'n ding iedere dag gebruiken zal dit natuurlijk geen probleem zijn, maar voor de mensen die nu net in dit topic kijken en niet al te vaak een tablet gebruiken is het misschien wel iets om rekening mee te houden. Zo'n nieuwe batterij kost nog best veel.
Dat zit wel Schnorr.
Ik heb het gelezen inderdaad.. en het verbaasde me een beetje. Misschien dan toch maar een USB versie.. dat ene kabeltje is nou ook weer niet zo een heel groot probleem
Dat moet voor jou toch geen probleem zijn dan? 
Op de bestellink op deze pagina staat trouwens dat hij vanaf 22 Maart 2010 beschikbaar zou moeten zijn.
Alleen de prijs in Europa is echt belachelijk: 399,- Euro tegenover 399, USD - tegen de huidige koers is dat gewoon 115 Euro extra
Kan je hem beter zelf importeren...
Op de bestellink op deze pagina staat trouwens dat hij vanaf 22 Maart 2010 beschikbaar zou moeten zijn.
Alleen de prijs in Europa is echt belachelijk: 399,- Euro tegenover 399, USD - tegen de huidige koers is dat gewoon 115 Euro extra

Dat zit wel Schnorr.
@WOOfer; nee ik denk niet dat dat normaal is. Zelf bezit ik sinds 3 weken een Intuos 4 Medium. Tekentechnisch, surftechnisch whatever is het een perfect functionerend apparaat. Dit apparaat heeft mij driehonderdvijftig euro gekost. Voor ik hem aanschafte heb ik mij via div. fora laten informeren over de krasgevoeligheid van het tabletoppervlak. Meerdere mensen deden o.m. op de Wacomsite hun beklag over de kwetsbaarheid van het tekenopervlak. Keer op keer kwam de mantra voorbij dat er wel eens te hard gedrukt zou kunnen zijn. Ik dacht: "Het zal mij niet gebeuren...het zal hun eigen schuld wel zijn...". Je voelt em al aankomen; ik werk nu met een stuk overtrekpapier over mijn dure Wacom tablet omdat het vergeven is van de krassen..NA DRIE WEKEN. (red."normale slijtage..."). Zo'n duur overtrekje wat ze verkopen voor die Wacoms gun ik ze niet...Ik heb werkelijk mijn uiterste best gedaan om dit te voorkomen. Het is zo dat je een mouse movement kunt bewerkstelligen zonder het tablet met je pen aan te raken, dit heb ik dan ook zoveel mogelijk getracht. En toch krassen...
@PPI; Werk jij voor Wacom? Heb jij zelf zo'n ding?
Voor een merk wat pretendeert een leverancier te zijn van producten voor professionals denk ik dat er op dit moment of flink te kort geschoten wordt bij Wacom, of er schuilt een marketing verhaal achter. Extra hoesjes, penpuntjes verkopen enz.
Ongeacht de hardheid van de gebruikte penpuntjes zou het oppervlak toch zeker een jaar of vijf krasvrij moeten blijven. Mensen die kiezen voor een Wacom hoef je volgens mij ook niet uit te leggen dat ze vooral niet te hard met dat pennetje op het tekenoppervlak moeten drukken....Ik heb een account aangemaakt bij forum.wacom.eu. Inloggen bleek niet ( meer) mogelijk.
Best jammer, Wacom...
Voor een merk wat pretendeert een leverancier te zijn van producten voor professionals denk ik dat er op dit moment of flink te kort geschoten wordt bij Wacom, of er schuilt een marketing verhaal achter. Extra hoesjes, penpuntjes verkopen enz.
Ongeacht de hardheid van de gebruikte penpuntjes zou het oppervlak toch zeker een jaar of vijf krasvrij moeten blijven. Mensen die kiezen voor een Wacom hoef je volgens mij ook niet uit te leggen dat ze vooral niet te hard met dat pennetje op het tekenoppervlak moeten drukken....Ik heb een account aangemaakt bij forum.wacom.eu. Inloggen bleek niet ( meer) mogelijk.
Best jammer, Wacom...
[ Voor 12% gewijzigd door edwin. op 13-02-2010 01:42 ]
Werp jezelf in je eigen gevangenis voordat anderen jou in de hunne gooien; Salvador Dali
Ik heb mijn wacom intuos 3 a4 ongeveer 2 jaar gehad, maar niet heel veel gebruikt. Daar kreeg je echt geen krassen op dus er zal ander materiaal in die nieuwe versies zitten ofzo..
Trouwens spotgoedkope demo modellen in de wacom shop:
http://nl.shop.wacom.eu/Intuos3-gebruikt_cat_13104.html
Intuos3 A4 Oversize (30x30cm) cad en dtp versie: € 179,90 incl
Intuos3 A3 Wide, € 199,90
Trouwens spotgoedkope demo modellen in de wacom shop:
http://nl.shop.wacom.eu/Intuos3-gebruikt_cat_13104.html
Intuos3 A4 Oversize (30x30cm) cad en dtp versie: € 179,90 incl
Intuos3 A3 Wide, € 199,90
Als je mij bedoelt...ja ik heb zelfs 3 producten van hun en bij alle 3 heb ik krassen op het oppervlak wat ik niet onlogisch vind. Ik werk trouwens ook niet bij Wacom en ik gebruik het ding ook niet echt veelvuldig voor multimedia werk, het is hier hoofdzakelijk een muisvervanger. Meest gebruikte functie waarmee de pen in aanraking van het oppervlak van het tablet komt is de pan functie (erg fijn om op die wijze te kunnen scrollen).[b]edwingrethe schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 23:42:[/b
We hebben het hier over plastic op plastic en dat spul is niet bepaald superhard qua materiaal. Ik had dus al lang verwacht dat het zou krassen en slijten omdat het materiaal te zacht is. Als je dan ook nog eens een mat materiaal als oppervlak gebruikt zoals men dat bij de Bamboo serie doet (zowel de 1e als 2e generatie) dan krast zoiets nog harder. Als je kijkt naar de Graphire 3 dan zie je dat die ook wel krassen maar fors minder. Dat komt doordat zij een hard stuk plexiglas als toplaag gebruiken wat minder hard krast dan een mat oppervlak. De punt blijft daar wat minder "haken".
Dit was vroeger ook het geval bij vulpennen omdat men daar goud gebruikte voor de penpunten. Goud is een heel zacht materiaal en slijt ook. Daarom had je vroeger ook vulpennen die naar je hand gingen staan en moest je de punten regelmatig vervangen omdat ze afgesleten waren. Men is uiteindelijk iridium gaan gebruiken voor de punten. Zo zit er tegenwoordig op iedere punt een drupje iridium op het stukje wat in contact komt met het papier. Men gebruikt iridium omdat het zo enorm hard en slijtvast materiaal is. Vulpenpunten hoef je nu dus niet regelmatig meer te vervangen en vulpennen gaan nu ook niet meer naar je hand staan (je gaat wel naar je vulpen staan). Je moet dat plastic in de penpuntjes van de pennen van tablets (niet alleen Wacom, ook andere merken!) ook zien als dat goud. Zolang men niet met een keihard materiaal als iridium werkt zul je slijtage moeten verwachten en dus ook regelmatige vervanging van de puntjes.
Omdat ik het al logisch vind dat het ding gaat krassen en dit ook veelvuldig op diverse plekken op het internet wordt besproken vind ik je reactie ook wel een tikkeltje overdreven. Met een beetje research weet je al voor de aankoop wat je van het product kunt verwachten. Sterker nog, er zijn hierdoor ook zat producten en andere mogelijkheden op de markt gekomen om dat gekras te verminderen. Met wat research had je dat ook kunnen vinden en kunnen overwegen om zoiets aan te schaffen, zeker als het gekras je mateloos irriteert.
Het enige wat mij irriteert is de enorme slijtage van de puntjes van mijn Bamboo, die krassen boeien me niet zo. Ik heb inmiddels al 3 puntjes dermate af weten te slijten dat ze te puntig zijn en dus keihard in het oppervlak staan te krassen (ook een reden waarom je krassen krijgt). Ik heb nu de punt van mijn oude Volito erin zitten en die lijkt minder hard te slijten. Ik blijf er nog even mee testen en als het me bevalt dan bestel ik daar wel wat reserve puntjes van. En ja, 10 euro vragen voor iets van 10 van die puntjes vind ik ook erg gortig, een euro of 3 lijkt me eerder op z'n plaats. Aan de andere kant ben ik wel erg blij dat ik überhaupt de mogelijkheid heb om het oppervlak van mijn tablet en de punt in de pen te kunnen vervangen net als diverse andere onderdelen van de Wacom tablets. Dat soort support zie ik nou niet bepaald bij andere merken.
Overigens doen die krassen niets af aan de werking van het ding, pas als het echt diepe krassen worden zul je het merken omdat je punt daarin blijft haken. Ik heb meer last van afgesleten punten omdat je dan heel erg gaat merken dat hij in bepaalde posities krast.
Zojuist een Intuos3 A3 Wide besteld. Ik had een Intuos3 A5 maar die was toch wat klein.
dus de a3 is een fijne nieuwe aanwinst denk ik.
De meerwaarde van de Intuos4 zie ik nu gewoon even niet.
You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before
Wat ik bij mijn Intuos 4 meemaak in vergelijking tot mijn Intuos 2 is schrijnend. Zo snel DUIDELIJKE krassen. Des te harder is mijn rotsvaste vertrouwen in Wacom onderuitgehaald. Het moge inderdaad duidelijk zijn dat de pennibs en het tekenoppervlak niet zo best op elkaar afgestemd zijn. Na twee uur was er een afvlakking waarneembaar op mijn nib (= veroorzaker van krassen maar de eerdere tablets schrokken daar minder van dan de Intuos vier). Ik wist van andere fervente Wacom gebruikers dat ze nogal teleurgesteld waren in de nieuwe producten, maar ik zie nu met eigen ogen waarom...Kom hier maar eens mee aan bij de winkel waar je hem gekocht hebt; " Je zult wel te hard gedrukt hebben...".
Het is niet aan mij, de afnemer om me te verdiepen in de synthese en eindafwerking van de gebruikte kunststoffen. Ik verwacht kwaliteit voor dit hoge bedrag. Ik verwachtte dezelfde, vertrouwde kwaliteit. Die krassen zullen verder inslijten en verworden tot groeven, wat op termijn weer je artwork nadelig gaat beinvloeden. Mensen die een tablet gebruiken als een veredelde muis zullen daar inderdaad wat minder moeite mee hebben, dat geloof ik best.
Goed het moge duidelijk zijn dat PPL een ervaren gebruiker is en ik bewonder zijn expertise omtrent vulpennen, maar dit betreft toch materie die niet over die kam te scheren is, al was het alleen maar om het simpele feit dat we nu in een digitaal tijperk leven. Magnetisch veld versus inkt
Kunststoffen zijn zo ver manipuleerbaar dat daar een goede combinatie pen/ tablet uit moet kunnen komen. Dat heeft Wacom in het verleden wel bewezen. Des te verdachter vind ik die recente ommezwaai in kwaliteit van pen/ tablet combinatie die door zeer vele Wacom gebruikers ervaren wordt. Ronduit schofterig vind ik de reactie van een woordvoerder van Wacom in reactie op de de voorgenoemde problemen: " leg er in beginsel maar een A4 tje overheen, dit hoeft de werking niet nadelig te beïnvloeden.." Gegeven is: krassen worden groeven. En als ik zie hoe snel er echte krassen ontstaan, dan zullen het dus ook snel groeven worden. En ja krassen beinvloeden je artwork weldegelijk. Een toeschouwer heeft het niet zo snel door, maar een tekenaar ergert zich mateloos als ie weer z'n cursor onverwachts ziet verspringen, ookal betreft het maar tienden van een millimeter.
Ik hoop niet dat Wacom de zelfde handelswijze gaat navolgen als de printer fabrikanten. Een printer krijg je zowat kado, maar de toners..( beschermfolie van vijfentwintig euro, zeventien euro voor vijf nibs (pennestiftjes)).
Al die producten die verkocht worden om het gekras te verminderen worden verkocht door, jawel, Wacom zelf.
Het is niet aan mij, de afnemer om me te verdiepen in de synthese en eindafwerking van de gebruikte kunststoffen. Ik verwacht kwaliteit voor dit hoge bedrag. Ik verwachtte dezelfde, vertrouwde kwaliteit. Die krassen zullen verder inslijten en verworden tot groeven, wat op termijn weer je artwork nadelig gaat beinvloeden. Mensen die een tablet gebruiken als een veredelde muis zullen daar inderdaad wat minder moeite mee hebben, dat geloof ik best.
Goed het moge duidelijk zijn dat PPL een ervaren gebruiker is en ik bewonder zijn expertise omtrent vulpennen, maar dit betreft toch materie die niet over die kam te scheren is, al was het alleen maar om het simpele feit dat we nu in een digitaal tijperk leven. Magnetisch veld versus inkt
Kunststoffen zijn zo ver manipuleerbaar dat daar een goede combinatie pen/ tablet uit moet kunnen komen. Dat heeft Wacom in het verleden wel bewezen. Des te verdachter vind ik die recente ommezwaai in kwaliteit van pen/ tablet combinatie die door zeer vele Wacom gebruikers ervaren wordt. Ronduit schofterig vind ik de reactie van een woordvoerder van Wacom in reactie op de de voorgenoemde problemen: " leg er in beginsel maar een A4 tje overheen, dit hoeft de werking niet nadelig te beïnvloeden.." Gegeven is: krassen worden groeven. En als ik zie hoe snel er echte krassen ontstaan, dan zullen het dus ook snel groeven worden. En ja krassen beinvloeden je artwork weldegelijk. Een toeschouwer heeft het niet zo snel door, maar een tekenaar ergert zich mateloos als ie weer z'n cursor onverwachts ziet verspringen, ookal betreft het maar tienden van een millimeter.
Ik hoop niet dat Wacom de zelfde handelswijze gaat navolgen als de printer fabrikanten. Een printer krijg je zowat kado, maar de toners..( beschermfolie van vijfentwintig euro, zeventien euro voor vijf nibs (pennestiftjes)).
Al die producten die verkocht worden om het gekras te verminderen worden verkocht door, jawel, Wacom zelf.
Werp jezelf in je eigen gevangenis voordat anderen jou in de hunne gooien; Salvador Dali
Sja, daar zit wel een kern van waarheid in. Nou heb ik aardig vaak met een vulpen geschreven maar de 1e reactie van de vulpenspeciaalzaak bij het uitzoeken van een nieuwe vulpen was dat duidelijk te merken was dat ik ook vrij vaak met een balpen had geschreven. Ik drukte namelijk veel te hard terwijl ik toch echt overtuigt was van het feit dat dat niet zo was. Ik ben toch eens wat lichter gaan schrijven en inderdaad, de man had gelijk. Het nadeel daaraan is dat ik nu moeite heb om met balpen te schrijven omdat ik te licht schrijf. Door het te licht schrijven skipt de balpen als een gek terwijl een ander daar geen last van heeft. Het is in ieder geval iets wat zeker een rol speelt en niet onderschat moet worden. Als het je binnen een tijdsbestek van 3 dagen lukt (zo snel heb ik het nog niet gezien, ook niet op diverse fora) dan is bij mij ook de 1e gedachte dat er wellicht te hard wordt gedrukt. Dan komt de vraag hoe dat nou toch komt. Dat hard drukken kan namelijk ook een gevolg zijn van wat je aan het tekenen/schrijven/etc. bent. En dan volgt ook al snel de vraag of een tablet daar überhaupt wel tegen bestand is.edwingrethe schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 23:52:
Kom hier maar eens mee aan bij de winkel waar je hem gekocht hebt; " Je zult wel te hard gedrukt hebben...".
Gezien de wetgeving is het dus wel jouw taak als afnemer om je enigszins in het product te verdiepen. Als je op internet e.d. allerlei verhalen vindt dat het meer krast dan de vorige versie dan zegt dat iets. Daar zul je dan rekening mee moeten houden. Het schept namelijk een bepaald verwachtingspatroon. Dat werkt ook door in de garantie en wat je daarvan mag verwachten (zoals ook op bijv. consuwijzer.nl staat). Het is in ieder geval 1 van de meest gemaakte fouten: menen dat je zelf geen enkele verantwoordelijkheid hebt wat dus pertinent onjuist is! Dat geldt trouwens voor zowel fabrikant, verkoper als de koper.Het is niet aan mij, de afnemer om me te verdiepen in de synthese en eindafwerking van de gebruikte kunststoffen. Ik verwacht kwaliteit voor dit hoge bedrag. Ik verwachtte dezelfde, vertrouwde kwaliteit. Die krassen zullen verder inslijten en verworden tot groeven, wat op termijn weer je artwork nadelig gaat beinvloeden. Mensen die een tablet gebruiken als een veredelde muis zullen daar inderdaad wat minder moeite mee hebben, dat geloof ik best.
Nou heb je hier de mazzel dat je voor de tablets de mogelijkheid hebt om nieuwe oppervlakken te kopen. De oude kun je als een sticker eraf trekken en de nieuwe er voor terugplakken. Daardoor elimineer je het verhaal van dikke groeven/krassen die invloed hebben op je werk maar dat moet dan wel tijdig gebeuren. Het blijft jammer dat het zo moet maar het is niet anders. Als je er echt problemen mee hebt zou ik een mail naar Wacom zelf wagen waarin je over het krassen beklaagd. Ik ben benieuwd wat ze dan gaan doen.
Dat klopt maar slijtage is niet te elimineren, wel zoveel mogelijk uit te stellen. Op dit moment lijken de zwarte penpuntjes nogal erg zacht te zijn waardoor ze rap slijten en snel gaan krassen. Gelukkig heb je bij de Intuos serie een rijkelijk assortiment qua penpunten voor verschillende doeleinden.Kunststoffen zijn zo ver manipuleerbaar dat daar een goede combinatie pen/ tablet uit moet kunnen komen. Dat heeft Wacom in het verleden wel bewezen.
In al die tijd dat ik die Bamboo's heb, heb ik aardig wat krassen weten te verzamelen maar dat is niet uitgemond in groeven. Ze zijn alleen merkbaar bij een bepaalde lichtval. Ik denk dat je dan toch aardig wat moet doen om er echt groeven in te maken.Gegeven is: krassen worden groeven. En als ik zie hoe snel er echte krassen ontstaan, dan zullen het dus ook snel groeven worden.
Ik denk dat er dan ook andere zaken zijn die een grote rol spelen. Bij zo'n Cintiq scherm is het de delay waar sommigen zich aan ergeren maar waarbij anderen na enige gewenning meer dan prima mee uit de voeten kunnen. Bij de andere tablets geldt zo ongeveer hetzelfde en dat zal bij plain old pen en papier net zo zijn (potloodpunten slijten en fineliner punten slijten en krassen ook).En ja krassen beinvloeden je artwork weldegelijk. Een toeschouwer heeft het niet zo snel door, maar een tekenaar ergert zich mateloos als ie weer z'n cursor onverwachts ziet verspringen, ookal betreft het maar tienden van een millimeter.
Dat doen ze al sinds jaar en dag omdat je diverse pennen en punten voor die Intuos en Cintiq serie kunt verkrijgen. Dat is ook het idee en de kracht van die professionele lijnen die ze hebben. De wat meer consumentenlijn wat tegenwoordig volledig beslagen wordt door de Bamboo serie heeft dat weer niet. Dat je replacement parts kunt verkrijgen is iets wat je wel vaker ziet, ook bij de professionele pennen (kijk maar eens wat Rotring destijds te bieden had aan tekensets). Wacom is trouwens niet de enige die antiscratch spul verkoopt. Unique Skins doet het ook en er zullen vast nog wel diverse anderen zijn.Ik hoop niet dat Wacom de zelfde handelswijze gaat navolgen als de printer fabrikanten. Een printer krijg je zowat kado, maar de toners..( beschermfolie van vijfentwintig euro, zeventien euro voor vijf nibs (pennestiftjes)).
Als ik kijk naar de problemen die er zijn is dat scratching nog niet zo erg, daar kun je simpel wat tegen doen. De losse penpunt in de Intuos pennetjes daarentegen is heel wat anders want dat vereist een rma van de pen (en het beïnvloed je werk heel wat meer dan een kras). Wil dus niet zeggen dat Wacom het dan maar zo moet laten, gezien de reacties is het echt wel iets wat aangepakt moet worden. Maar ja, maak maar eens een oppervlak wat niet krast, niet te glad is waardoor je pen wegschiet (klacht van o.a. die graphire 4) en waarbij het aanvoelt alsof je op gewoon papier schrijft. Lijkt mij een aardige uitdaging.
http://blog.milowerx.com/?p=560
Denk er eens goed over na voordat je de één van de laatste serie Wacoms gaat aanschaffen...
Denk er eens goed over na voordat je de één van de laatste serie Wacoms gaat aanschaffen...
[ Voor 60% gewijzigd door edwin. op 14-02-2010 01:38 ]
Ik denk eraan om een stap te nemen in de tablet wereld. Ik wil het ding gebruiken isw met een 27" 16:9 monitor. Is een bamboo fun & touch s dan genoeg of liever een m-tje?
Nogal een verschil in prijs….
Waar ga je hem voor gebruiken? Met jouw schermformaat is een A4 (large) eigenlijk wel de beste optie denk ik.
Als hij enkel bedoeld is als muisvervanger kun je denk ik af met een medium...
Als hij enkel bedoeld is als muisvervanger kun je denk ik af met een medium...
Aperture & pixelmator (photoshop ripoff) en het multitouch gebeuren lijkt me in desktop gebruik handig. Geen serieus werk dus. Intuos is beter maar vind het om "even" te proberen te duur.
Ook ik maak me wel een beetje zorgen om de hoge slijtage van de penpunten. In het bijzonder over de harde penpunten, aangezien ik mij goed kan voorstellen dat scherpgeslepen harde penpunten wel degelijk groeven in de tablet kunnen veroorzaken. Ik vroeg me af of het bij jullie net zo erg als bij mij is. Bij onderstaande foto's zie je een grijze penpunt die ik momenteel gebruik (is volgens mij een zachte, beetje kartonachtige punt) en een zwarte (hardere) penpunt die er standaard op zat en zoals je ziet erg scherp is. Hebben jullie dit ook?

Wat doe je met je oude?Dutchzilla schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 23:04:
Zojuist een Intuos3 A3 Wide besteld. Ik had een Intuos3 A5 maar die was toch wat klein.
verkopen, mijn kapper heeft intresse, indien die afziet laat ik het je weten!!
ondanks het voormaat is het een heerlijk apparaat. zonder krassen naar 2 jaar gebruik
Ja ik weet het, ik had een Intuos3 A4, maar heb hem verkocht door de afmetingen die te groot voor mij waren (bureau te klein). Heb nu toch wel spijt..
Maar A4 blijft wat te groot.
Ik heb dan weliswaar een Bamboo Pen & Touch maar mijn puntjes zien er inmiddels ook al aardig zo uit. Het is bij mij alleen minder erg omdat ik ze eerder vervangen heb. Ik heb die problematiek ook al op het Wacom forum en elders gezien, je bent dus niet de enige (schrale troost). Voor nu kun je ze maar beter gewoon tijdig vervangen zodat ze geen rare dingen gaan doen als groeven in je tablet oppervlak maken.De Hupie schreef op zondag 14 februari 2010 @ 11:41:
Ook ik maak me wel een beetje zorgen om de hoge slijtage van de penpunten. In het bijzonder over de harde penpunten, aangezien ik mij goed kan voorstellen dat scherpgeslepen harde penpunten wel degelijk groeven in de tablet kunnen veroorzaken. Ik vroeg me af of het bij jullie net zo erg als bij mij is. Bij onderstaande foto's zie je een grijze penpunt die ik momenteel gebruik (is volgens mij een zachte, beetje kartonachtige punt) en een zwarte (hardere) penpunt die er standaard op zat en zoals je ziet erg scherp is. Hebben jullie dit ook?
Verwijderd
waarom ga je de duurste tablet kopen om deze alleen in windows te gebruiken?racoon schreef op woensdag 16 december 2009 @ 18:09:
Weet er iemand waar ik de wacom intuos a4 kan uitproberen heb namelijk last van RSI en wil deze wel is een keer testen, voordat ik een hoop geld betaal en hij bevalt niet.
[quote]De Hupie schreef op zondag 14 februari 2010 @ 11:41:
Ook ik maak me wel een beetje zorgen om de hoge slijtage van de penpunten. In het bijzonder over de harde penpunten, aangezien ik mij goed kan voorstellen dat scherpgeslepen harde penpunten wel degelijk groeven in de tablet kunnen veroorzaken. Ik vroeg me af of het bij jullie net zo erg als bij mij is.
Ja ik gebruik overtrekpapier om het één en ander te sparen. Maakt met de drukgevoeligheid niet echt iets uit.
Penpuntjes waren na enkele uren al een beetje afgevlakt.
Ook ik maak me wel een beetje zorgen om de hoge slijtage van de penpunten. In het bijzonder over de harde penpunten, aangezien ik mij goed kan voorstellen dat scherpgeslepen harde penpunten wel degelijk groeven in de tablet kunnen veroorzaken. Ik vroeg me af of het bij jullie net zo erg als bij mij is.
Ja ik gebruik overtrekpapier om het één en ander te sparen. Maakt met de drukgevoeligheid niet echt iets uit.
Penpuntjes waren na enkele uren al een beetje afgevlakt.
Ik heb het hier icm een 30" scherm met 2560x1600 als reso. Jou kennende zal het wel om een iMac 27" gaan, dan is de reso nagenoeg gelijk (ik heb 16:10, jij de 16:9 variant). Het enige waar je bij stil moet staan is dat het tablet oppervlak standaard exact gelijk is aan het oppervlak van je beeldscherm. Als je dan een kleine tablet gebruikt dan muist dat erg snel omdat je maar een korte afstand hebt om te overbruggen. Voor gewoon muiswerk is dat prettig maar voor tekenen kan dat nogal bagger zijn. Meestal nemen mensen die veel tekenen dan ook een grotere tablet zo rond de A5 en zelfs A4 qua formaat (de pen & touch is A6, die m versie waar je het over hebt is een A5). Het hangt een beetje af van wat jij prettig vindt muizen en wat je zoal van plan bent met die tablet. Aan de andere kant...er zijn ook zat mensen die hele toffe tekeningen maken met een Volito; goed gereedschap is 1 ding maar uiteindelijk spelen talent en kunde nog altijd een veel belangrijkere rol.lowfi schreef op zondag 14 februari 2010 @ 01:47:
Ik denk eraan om een stap te nemen in de tablet wereld. Ik wil het ding gebruiken isw met een 27" 16:9 monitor. Is een bamboo fun & touch s dan genoeg of liever een m-tje?
De medium is volgens mij wel wat groter als een A5, het is ook geen A4, maar dat is vooral omdat het een 16:9/10? formaat heeft om je scherm te matchen.
Helpt deze invisibleSHIELD tegen krassen e.d.?
http://www.zagg.com/invis...-covers-skins-shields.php
http://www.zagg.com/invis...-covers-skins-shields.php
Zo te zien zit de skin overal behalve op het tekenvlak zelf... Dus nee.
Op de Bamboo Pen & Touch die ik nu 1.5 maand op mijn werk gebruik begin ik ook al krassen te zien. Vreemd, de oude Graphire die ik meer dan 5 jaar lang thuis heb gebruikt had daar pas na een jaar of 3 last van. En nooit het topje vervangen.
kun je er geen tekenvlak van de Intuos3 op de Intuos4 plaatsen?Giant87 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 23:00:
Zo te zien zit de skin overal behalve op het tekenvlak zelf... Dus nee.
Of gewoon een niet al te oude Intuos 3 ergens op de kop tikken en wachten tot Wacom het kras/ stiftprobleem opgelost heeft...