Meeste penvullingen kun je gewoon bij Wacom officiele website bestellen en vragen. Zijn meestal nog te koop. Ik ga ook daar vragen voor mijn Cintiq 15x schermen.
Ebay heeft ook vullingen, maar moeilijk voor oude modellen.
Muizenshop heeft ze ook met opruimkorting
http://www.onestopshop.nl...s-for-up-813-803-703.html, weet niet of dat nu nog kan.
Ik ben in bezit van 4x Wacom Cintiq 15x schermen. 3x zwart en 1x witte. De witte gaat wel in verkoop maar ik mag niet hier posten. Ik heb ze kunnen opsporen na vele jaren Marktplaats speuren. Ze zijn echt zeldzaam tegenwoordig.
Direct tekenen op het scherm blijft altijd mooiste ervaring, zelfs nieuweling kan gewoon mee doen die nog nooit met tablet heeft gewerkt. Want je tekent op natuurlijke wijze mee. Met tablet tekenen vraagt altijd enig oefening omdat je blind moet tekenen en steeds naar scherm moet turen naar de cursor. Dat is eigenlijk meer concentratie en ben je eerder moe. Niet iedereen is zo handig in. Je moet altijd juiste positie nemen om correct te kunnen bewegen.
Alleen vanwege oudere generatie scherm is 15x minder echt zwart dan modernere 12wx en 21ux. Voor gewone amateur tekenaar of voor de plezier tekenen is het wel te doen. En als je rekening mee houdt is verder geen probleem. Je kan nog altijd nabewerken om levels te corrigeren.
Het is wel goedkoopste die je kan krijgen: ongeveer 400 Euro kost de oude Cintiq 15x. Ondanks lagere XGA resolutie is het wel groot scherm van 15 inch tegenover 12wx die kleiner tekengebied heeft maar wel 1280x800. Dat zou meer ontspannender zijn voor de ogen.
Verder is er nog zeldzamere 17x met SXGA 1280x1024. Deze kost ongeveer 700 Euro.
Qua prijs is 17x dus ideaal vanwege groot scherm als je weet dat 21ux zowat meer dan dubbele prijs is.
Oh er is ook 18sx scherm. Maar die is heel erg zeldzaam.
Als alternatief vanwege de prijs kun je voor HP TM2 serie gaan (of andere merk is ook goed), een tablet pc met Wacom scherm. Je kan dan gewoon op je bank ontspannen tekenen omdat het ook computer is. Ik heb nu TM2-2000ED in bezit genomen, een goedkopere tov TM2-2150ED, en je kan minstens 4 uur mee tekenen tot 7 uur bij maximale spaarstand. Ik bezit ook oude TX-2550ED maar die is minder prettig door meer warmte, dus kortere werktijd en meer gewicht door ingebouwde DVD en grote accu. Maar het is wel wat goedkoper tegenwoordig en werkt ook prima.
Alleen beide hebben vervelende kijkhoek en daardoor niet aan te raden als je met kleuren gaat werken. Dan krijg je kleurfouten. Ruw tekenen / zwartwit is niet zo'n probleem.
[
Voor 5% gewijzigd door
MrDummy op 28-03-2011 00:12
. Reden: Meer info, winkel info vulling ]