Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Even een zijdelingse vraag: scrollen werkt best aardig met mijn bamboo. Echter werkt het in Firefox niet...
ik heb hem zo ingesteld dat als je het onderste knopje indrukt en over de pad beweegt hij scrollt, dat werkt prima in IE maar niet in FF :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-05 21:08

RoyK

Hobby tekenaar

Momenteel teken ik op een Intuos4 A4 model. Ik heb hem nu 2 dagen op de zaak..en nu is het stiftje al behoorlijk aan het slijten. Ook het oppervlakte vertoont al mijn gekras van de afgelopen tekenklusjes. Dat had ik op mijn Intuos3 niet. Met mijn cintiq ben ik zelfs na een jaar nog steeds met het eerste stiftje bezig.

hmm.....

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-04 17:52
Vandaag mijn nieuwe kleine jongen binnengekregen :D
De Intuos 3 A3

(mijn mac is 24")
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/14kzbjl.jpg

vergelijking met mijn oude intuos 3 A5]trouwens al 3 jaar oud en kras vrij :)

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/dcy3ib.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Dutchzilla op 23-02-2010 21:38 ]

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 07:07
Tijd voor een groter bureau? Waar laat je nu je keyboard….?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Over die krassen, op mijn intuos 4 wrijf ik die er zo af hoor, is gewoon 'penpunt' ipv een kras.
De punten slijten wel snel ja (goed dat je er 5 gewone bij krijgt :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
lowfi schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 21:25:
Tijd voor een groter bureau? Waar laat je nu je keyboard….?
staat gewoon bovenop mijn wacom, zitten zachte rubbers onders.
en ik ben de angry german kid niet :P ding heeft niks te lijden :)

groter bureau komt vanzelf gaat prima nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Laatst online: 02-05 19:57
Wat een joekel.. :+ Heeft de A5 inmiddels al een nieuw baasje? :+

[ Voor 55% gewijzigd door Giant87 op 24-02-2010 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 17:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De punt van mijn bamboo is ook een beetje puntig aan het worden. Wacom rekent er 10 euro plus verzendkosten voor (terwijl ze zelf in de instructie video zeggen dat het niet meer dan stukje plastic is :X )
Zijn die punten nog ergens goedkoper te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
Mr_gadget schreef op zondag 14 maart 2010 @ 15:31:
De punt van mijn bamboo is ook een beetje puntig aan het worden. Wacom rekent er 10 euro plus verzendkosten voor (terwijl ze zelf in de instructie video zeggen dat het niet meer dan stukje plastic is :X )
Zijn die punten nog ergens goedkoper te halen?
gewoon een plastic sate prikker gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Na 3 penpunten en na ongeveer 3.5 maanden gebruik ziet het tablet van mijn bamboo pen & touch er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://villavolta.thruhere.net/dirlist/images/06042010026.jpg

Ik heb wacom gemaild met de vraag wat ze hieraan gaan doen, want dit accepteer ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-05 19:19
Jemig, is het dan niet een idee de gevoeligheid lichter in te stellen? Zodat je voor dezelfde dikte in Photoshop (of wat dan ook) minder hard hoeft te drukken? Naar mijn idee zou het daar ook aan kunnen liggen (Savvie heeft een broertje* die zijn eigen kracht niet zo goed kent... * Aangezien hij al 36 is mag broertje misschien niet meer 8)7 )

Ik heb hier (thuis en werk) een stuk of vier wacoms (van bamboo one tot en met grote oude Intuos) in 'gebruik', alhoewel ik ze te weinig gebruik omdat ik linkshandig ben met tekenen, maar wel rechtsmuizig. En alle Photoshop/Illustrator/Indesign shortcuts zitten nu net in mijn penhand (en probeer trouwens met rechts maar te copy-pasten, zowat alleen Appletje/Control-P is makkelijker met rechts...).

...Ik moet nog steeds eens echt gaan zitten om meet sneltoetsen met rechts te doen (Savvie vertikt t om menu's open te klikken als je via toets+toets meteen dingen kan doen... }:| )

[ Voor 46% gewijzigd door Savantas op 06-04-2010 17:39 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Savantas schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 15:00:
Ik heb hier (thuis en werk) een stuk of vier wacoms (van bamboo one tot en met grote oude Intuos) in 'gebruik', alhoewel ik ze te weinig gebruik omdat ik linkshandig ben met tekenen, maar wel rechtsmuizig. En alle Photoshop/Illustrator/Indesign shortcuts zitten nu net in mijn penhand (en probeer trouwens met rechts maar te copy-pasten, zowat alleen Appletje/Control-P is makkelijker met rechts...).
Linkshandig, dat werd er bij mij op de lagere school nog zo ongeveer uitgeslagen ;) Ben een beetje beiden, maar meer rechts dan links hoewel ik een lepel voor de soep dan graag weer links vast hou. Maar misschien een tip om een keer je rechter sleutelbeen te breken, dan wordt je ook linksmuizig. Gaat echt snel moet ik zeggen, ik muis rechts maar toen ik wel moest wordt je echt in een paar dagen vrij vlot met links. Wil je 100% rechts worden uiteraard je linker sleutelbeen breken. Of gewoon je arm in mitella hangen ;) In het begin enorm klooien maar op een gegeven moment valt volgens mij voor je hersens het kwartje.

Mijn vriendin heeft ook een wacom maar sinds ze Autodesk sketchbook op haar iPhone heeft zweert ze daar bij omdat ze het veel intuitiever vindt. Ik vind het een vreemd redenatie omdat je immers ook altijd met pen schrijft ipv je vinger maar goed, ze maakt er wel coole tekeningen mee, dat dan wel weer.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Tja, ik had de mazzel dat mijn eerste lerares (juf) op de lagere school zelf linkshandig was. Ik knip dan wel weer met rechts (waarom? geen idee) en heb gelukkig ooit voor mijn verjaardag een mooie linkshandige ... schaar gekregen :+
Tja, muis wisselen is geen probleem (ik kom voor support af en toe bij linksmuizige gebruikers), maar die sneltoetsen... Je hebt wel gelijk, als je niet anders kan leer je in no time je veters strikken met een hand, je gulp dichtdoen met de verkeerde hand en ook je telefoon bedienen of mailtjes typen lukt verrassend snel. Ik zal mijn linkerhand eens vasttapen aan de wacom pen, eens kijken of t helpt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Savantas schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 15:00:
Jemig, is het dan niet een idee de gevoeligheid lichter in te stellen? Zodat je voor dezelfde dikte in Photoshop (of wat dan ook) minder hard hoeft te drukken? Naar mijn idee zou het daar ook aan kunnen liggen (Savvie heeft een broertje* die zijn eigen kracht niet zo goed kent... * Aangezien hij al 36 is mag broertje misschien niet meer 8)7 )
[..]
Ik gebruik hem niet om te tekenen, alleen normaal muis gebruik. Maar ook de gestures, als back en forward, maar natuurlijk ook scrollen. Die 3 handelingen zorgen voor de meeste krassen. De meeste krassen zijn dan ook horizontaal en verticaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04 10:27
Is bij een 27" iMac een Intuos4 large aan te bevelen? Of is dat nog erg groot voor fotobewerking van modellen (dus veel brushen, healen, masken)? Ik twijfel tussen de medium en large.
Heb nu een 22" scherm (1680x1050) en werk met een eerste type Bamboo en dat werkt op zich niet verkeerd. Een gevoeligere pen zou wel fijn zijn soms.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik teken thuis met een A5 model (M) en op de zaak met een A4 model (L) Persoonlijk teken ik toch veelal in het midden van het tablet. In mijn geval voldoet een A5 prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtsfox
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 04:46
hey ik heb een vraag ik teken nu al jaren met een tablet en ik zie nu dat dit jaar en wat nog moet komen dat er veel tablets notebooks en gewone tablets (gemini, ipad) komen met bv windows7. Nu met een talet lukt het teken goed maar op zo'n tablet moet het toch beter gaan nee. gewoon photoshop instaleren of wat je maar wilt en je tekent alsof je op papier bezig bent. Nu heb ik besloten om zo'n een tablet aan te schaffen, maar welk? hp, fujitsu, lenovo er zijn er zo veel. ik denk dat 9 inch screen meer dan genoeg is nee. Iemand die al ervaring hiermee heeft thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

De wacom technology is niet hetzelfde als in de wacom Cintiqs. (Intuos tochnology) Het aantal druknivo's is een heel stuk lager dan op tabletten die bedoeld zijn om te tekenen. Neem dat wel mee in je beslissing. De iPad achtige toestellen zijn ook beperkt in rekenkracht. Dus het is de vraag of je Photoshop lekker kan draaien, laat staan een tekening kan opzetten. Dan komt ook nog het onderwerp kleur naar voren. Geven dit soort schermen de kleuren wel juist weer. Ik sta er op dit moment nog skeptisch tegenover. Het hele idee spreekt me wel enorm aan.. ik denk ook dat het geen gek idee is dat je over een jaar of 10 een ipad achtig tablet in handen heb wat je kan vergelijken met een Cintiq. Alles in 1 en krachtig genoeg met een juiste kleuren weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
RoyK schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 09:57:
Ik teken thuis met een A5 model (M) en op de zaak met een A4 model (L) Persoonlijk teken ik toch veelal in het midden van het tablet. In mijn geval voldoet een A5 prima.
Bedankt, na veel lezen, wikken en wegen heb ik gekozen voor de Intuos4 M (A5). Heel lang over de L (A4) nagedacht, maar voor puur retoucheer werk als doordrukken/tegenhouden en masken is het echt te groot denk ik (ook op 27").

Ben trouwens erg benieuwd hoe het draaiwieltje werkt als ik dit koppel aan de brush size i.p.v. sneltoetsen in Photoshop.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

de instellingen zijn heel persoonlijk en voor iedereen anders. Ik gebruik het wiel enkel voor zoomwerk. Ondanks de leuke knoppen op het tablet ligt mijn hand toch veel al op het toetsenbord.

ik heb trouwens de bovenste 2 knoppen links..[ en ] gegeven. Dus daarmee bewerk ik de brussize. Op de pen heb ik F5 en b als toets gegeven. Dus ik tik met mijn pen de brush library aan, en met een simpele druk ben ik er ook weer uit.En in wat voor tool ik ook zit, met mijn pen kom ik altijd weer in de brush mode (b) dus zoom, brush settings, en formaat zitten de hele tijd in 1 handeling dichtbij.. de rest doe ik op het toetsenbord.

:P

veel plezier met je tablet. Goede keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 14:07:
Na 3 penpunten en na ongeveer 3.5 maanden gebruik ziet het tablet van mijn bamboo pen & touch er zo uit:
[afbeelding]

Ik heb wacom gemaild met de vraag wat ze hieraan gaan doen, want dit accepteer ik niet.
Het lijkt erop alsof ze niet gaan reageren. Nogal flauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

nog een keer mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 15:22
@RoyK; en dan nog een keer mailen en dan nog een keer mailen en dan nog een keer mailen :')

@Betse: Is er niet een bepaalde informatielijn of hulplijn vanuit wacom die je zou kunnen bellen? Telefoontjes zijn moeilijker om te negeren.

Na eventjes rondloeren op de Wacom site zou je dit nummer kunnen proberen: +31 (0)20 517 4705
Linkje: http://www.wacom.eu/index2.asp?pid=180&lang=nl

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Op de website van Tablet4U zag ik dat er losse surface sheets zijn. Misschien is dit een oplossing voor het kras probleem bij Intuos gebruikers?

Op mijn oude (eerste generatie) Bamboo zie ik ook strepen als de zon er op staat, maar heb hier geen last van bij het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Nico schreef op donderdag 15 april 2010 @ 10:33:
[..]
@Betse: Is er niet een bepaalde informatielijn of hulplijn vanuit wacom die je zou kunnen bellen? Telefoontjes zijn moeilijker om te negeren.

Na eventjes rondloeren op de Wacom site zou je dit nummer kunnen proberen: +31 (0)20 517 4705
Linkje: http://www.wacom.eu/index2.asp?pid=180&lang=nl

Succes!
Dan krijg je een of andere vent die gebrekkig engels kan spreken, irritant. Maar ik heb reactie van Wacom:
Dear Betse,

Thank you for your e-mail dated 06.04.2010.

These scratches are known by using the WACOM pens with the tablet. But as they do not influence the funcionality of the tablet and the Cover Sheet is not covered by the warranty.

Indeed we recomend to use the standard pen nibs of the Intuos 3 or Graphire tablet, if you need a harder pen nib for a longer lifetime.
You find them also in our webshop:
http://eu.shop.wacom.eu/Standard-Nibs_detail_130_9200.html

If there should be further questions, please do not hesitate to contact us again.

Best regards,

Antonio Galindo

Wacom technical Support
Kortom ze doen er niets aan en geven er niet eens garantie op. Ze adviseren wel andere hardere pen punten te kopen. Ze geven dus stiekem al toe dat de standaadr penpunten te zacht zijn.
Voor mij voorlopig geen Wacom.

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 26-04-2010 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik heb begrepen dat jij er niet mee teken. Waarom zou je dan voor een Intuos4 gaan? Dan voldoen de lichtere tabletten toch al meer dan voldoende voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 359752

Ik ben op zoek naar een tekentablet. ik ben gewend om te teken met een muis, maar dit begint toch wel erg onhandig, traag en ontoereikend te worden dus ik wil overstappen naar een tablet, wacom is daarbij natuurlijk mijn eerste keus.

Na flink wat research zit ik te twijfelen tussen de wacom bamboo pen&touch en de intuos4 medium.
ik ben niet gewend om met een tablet te werken dus ik weet ook niet in hoeverre het zal bevallen. Maar als het meezit ga ik binnenkort beginnen aan de kunstacademie en dan zal ik hem sowieso veelvuldig gebruiken. Het is dan ook echt voor tekenen. Ik teken vaak op hoge resoluties en ik wil het ook professioneel gaan doen.

Denken jullie dat de wacom bamboo geschikter is of de intuos 4 m?
als ik de intuos 4m koop ben ik bang dat het niet bevalt en dat 370 euro de kast in verdwijnt om stof te vangen. Maar als ik de bamboo neem ben ik bang dat hij niet toereikend zal zijn voor al het tekenwerk.

Daarnaast, ik heb begrepen dat zowel intuos als bamboo erg snel slijten, in elk geval de nieuwe modellen, is hier iets aan te doen?
en verder: ik ga hem gebruiken op een scherm van 1024 x 1280, met als operating systeem windows 7 ultimate 64 bit. en van een wikipedia pagina heb ik begrepen dan intuos 4 hier problemen mee geeft. Heeft iemand daar ervaring mee? en weet iemand of er ook wat aan te doen is? of dat er nieuwe drivers zijn?

hier is de link naar het wikipedia artikel: Wikipedia: Wacom
"The Intuos4 has been criticized for the USB socket breaking off the internal circuit board because the socket is only held on by solder. Wacom's response is that this is covered by its normal 2-year warranty; however, users note that, on the larger tablets, the cost of postage and insurance are not included and are significant.[11] [12][13]

Intuos4's newer driver is also known to cause problems mainly on Windows7[14]: when using Photoshop (64-bit version) and Illustrator CS4, causing them crash on program start up[15]; no pen pressure sensitivity; slow pen responsiveness[16]; driver fails on system startup [17].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey mensjes!

Ik ben op zoek naar een geschikt tekentablet, wacom is hierbij mijn eerste keus. Na wat research zit ik erg te twijfelen tussen de bamboo pen&touch en de intuos4 m.

Ik wil er vooral mee tekenen en misschien als muisvervanger gebruiken. De bamboo is goed geprijsd, maar de intuos4 is meer voor professionals en ik wil wel graag in de loop van de tijd professioneel bezig met tekenen op de computer.

en nu is mijn vraag dus wat nu echt de merkbare verschillen zijn tussen een bamboo en een intuos4. merk je de verhoogde nauwkeurigheid echt en gebruik je de angling ook bij het tekenen? of is een bamboo net zo geschikt voor tekenen op hoge resolutie?

dit is een voorbeeld van wat ik o.a. maak (met muis).
http://i265.photobucket.c...female13.jpg?t=1274285082

ik ben echt een beginner als het gaat om het gebruik van tablets, ik heb nu een bamboo one te leen om te kijken of het wat is. nu een kwartiertje later voelt het echt superfijn aan en kan ik er al behoorlijk goed mee werken. maar is het het waard om zo'n bak geld uit te geven voor een intuos4 of is een bamboo geschikter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Hmm, volgens mij is die vraag al tig keer gesteld in het Algemeen tekentopic (handgetekend / tekentablet only) part 8. Heb je die wel eerst doorgenomen?
In ieder geval lijkt me wel dat hoek waaronder je tekent zeker uitmaakt. Maar goed, ben zelf niet zo'n tekenaar, dus laat het antwoord op deze vraag graag over aan de echte deskundigen...

Savvie let niet goed op en bedoelt natuurlijk het Welk type van Wacom tablet? topic... Mooi, ga daar maar eerst eens je licht opsteken! ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Savantas op 19-05-2010 20:30 . Reden: Savvie sliep een beetje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik heb nu hardere penpuntjes gekregen (met daarbij 2 cdroms, waaronder een kinderspelletje en een zakje gummyberen.... waarom?) en dat lijkt te werken. De punten zijn harder en ook fijner. Ik heb wel een vermoeden dat ze het oppervlakte minder laten slijten omdat ze zelf minder hard afslijten.

Conclusie, koop een setje hardere penpuntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Waar heb je die hardere penpuntjes gehaald?

@Savantas: je weet dat het topic waar je naar linkt dit topic is he? :P

[ Voor 46% gewijzigd door ppl op 20-05-2010 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 16:20

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Gummyberen, lol! Briljante service dus.

@ppl; volgens mij zijn er een paar topics samengevoegd, de vraag van Feetje was eerst een apart topic.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Jelte schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 20:33:
Ik heb nu hardere penpuntjes gekregen (met daarbij 2 cdroms, waaronder een kinderspelletje en een zakje gummyberen.... waarom?) en dat lijkt te werken. De punten zijn harder en ook fijner. Ik heb wel een vermoeden dat ze het oppervlakte minder laten slijten omdat ze zelf minder hard afslijten.

Conclusie, koop een setje hardere penpuntjes.
Kun je ons vertellen welke & waar je hardere penpuntjes hebt gekocht?

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Anoniem: 359752 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:32:
Hey mensjes!

Ik ben op zoek naar een geschikt tekentablet, wacom is hierbij mijn eerste keus. Na wat research zit ik erg te twijfelen tussen de bamboo pen&touch en de intuos4 m.

Ik wil er vooral mee tekenen en misschien als muisvervanger gebruiken. De bamboo is goed geprijsd, maar de intuos4 is meer voor professionals en ik wil wel graag in de loop van de tijd professioneel bezig met tekenen op de computer.

en nu is mijn vraag dus wat nu echt de merkbare verschillen zijn tussen een bamboo en een intuos4. merk je de verhoogde nauwkeurigheid echt en gebruik je de angling ook bij het tekenen? of is een bamboo net zo geschikt voor tekenen op hoge resolutie?

dit is een voorbeeld van wat ik o.a. maak (met muis).
http://i265.photobucket.c...female13.jpg?t=1274285082

ik ben echt een beginner als het gaat om het gebruik van tablets, ik heb nu een bamboo one te leen om te kijken of het wat is. nu een kwartiertje later voelt het echt superfijn aan en kan ik er al behoorlijk goed mee werken. maar is het het waard om zo'n bak geld uit te geven voor een intuos4 of is een bamboo geschikter?
Natuurlijk is deze gevoeligheid beter. Hoe gevoeliger, hoe dichterbij realisme. De vraag is of jij dit nodig heb. En de hoek van je pen speelt zeker mee als je bijvoorbeeld in PainterX werk en je aan het schilderen ben. Je kwast reageert anders als je de hoek van je pen verander. Een bamboo of een Intuos4 is het zelfde verschil als een Toyota Ygo vs een Corolla Verso. Oftewel een boodschappen auto vs een grote gezinswagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Snoeikoei: Ik had eerst in dit topic gepost, maar niemand reageerde dus toen maar een apart topic geopend^^

@royk: ik ben toch wel geneigd om voor de intuos te gaan. De bamboo die ik nu leen is wel fijn maar hij geeft soms een beetje het gevoel alsof ik met een kapotte pen teken. Ik heb de dekking gekoppeld aan de druk die ik uitvoer maar bij weinig druk is er niets te zien, en zodra ik ook maar een beetje meer druk geef dan heb ik meteen een dikke streep over m'n werk. ligt dit denk je aan mij (onervaren) of aan het tablet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 16:20

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Anoniem: 359752 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:45:
@Snoeikoei: Ik had eerst in dit topic gepost, maar niemand reageerde dus toen maar een apart topic geopend^^

@royk: ik ben toch wel geneigd om voor de intuos te gaan. De bamboo die ik nu leen is wel fijn maar hij geeft soms een beetje het gevoel alsof ik met een kapotte pen teken. Ik heb de dekking gekoppeld aan de druk die ik uitvoer maar bij weinig druk is er niets te zien, en zodra ik ook maar een beetje meer druk geef dan heb ik meteen een dikke streep over m'n werk. ligt dit denk je aan mij (onervaren) of aan het tablet?
kun je instellen, toch?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-08-2024
Als ik zo de onachtzaamheid volg blijkt mij dat de reputatie van Wacom sterker is dan ik dacht..Ze kunnen veel maken..

Werp jezelf in je eigen gevangenis voordat anderen jou in de hunne gooien; Salvador Dali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Stalllone schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 01:19:
[...]

Kun je ons vertellen welke & waar je hardere penpuntjes hebt gekocht?
http://eu.shop.wacom.eu/S...raphire-und-Intuos?c=9200
of
http://www.tablet4u.nl/product/nl/general-refill.html
Deze zijn besteld door mijn werk, misschien dat het nog ergens goedkoper kan.

Wat ik wel weet is dat het werkt. Het puntje is nog niet afgesleten en daardoor zijn er geen nieuwe krassen bijgekomen.
Conclusie, koop een wacom alleen met de puntjes van de bovenstaande link. Dat is echt het geld waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 03-06-2010 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-04 17:19

D-rez

dexels

Ik heb sinds vandaag de intuos4 m, nu mag je een software downloaden

Adobe Photoshop Elements 8
Autodesk SketchBook Express 2010
Corel Painter SketchPad

Maar je mag maar pakket kiezen.
Kan iemand mij helpen de juiste keuze te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
Waar wil je 'm voor gebruiken? En welke software heb/ken je al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

Photoshop heb ik al, dus de eerste viel al af. Na heel wat topics op diverse fora gelezen te hebben bleek de corel een volwassener product (als je de mensen mag geloven).
Heb die dus gedownload.
Misschien dat ik van autodesk binnenkort een keer de demo ga testen. Dan kan ik altijd nog zien of één van deze twee het waardig is om naast Photoshop te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:37

vhal

ಠ_ಠ

Ik zoek zelf een tablet om het photoshoppen wat makkelijker te maken (dodgen, burnen, masken, retouching etc). Nou heb ik zelf een 27" scherm voor me staan en ik lees dat de tablet overeenkomt met het gehele scherm. Dan zou je zeggen, is de Bamboo Pen dan niet te klein voor mijn scherm? Ik ben niet van plan om honderden euro's uit te geven voor een A5-A5 tablet. Ook heb ik daar simpelweg niet de ruimte voor. Dan zou ik voor +/- 60 euro klaar zijn (Bamboo Pen en extra puntjes (de witte))

Zijn er hier mensen die een Bamboo Pen gebruiken met een groot scherm ?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Bamboo is echt te klein, ben zelf overgestapt op de Intuos4 M (A5) en dat werkt erg goed voor fotobewerking op mijn 27". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

intuos4 M is idd een mooi formaat (ook op 22" schermen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372145

Ik ben sinds kort best wel geinteresseerd om te gaan tekenen in Photoshop, Maar ik ben dan ook een echte beginner ook op papier teken ik niet veel. En wil gewoon met hele makkelijke dingen beginnen. Verder ben ik al wel 2 jaar veel bezig met photoshop.

Ik zoek eigenlijk gewoon een simpel tablet waarmee ik als beginner leuk kan tekenen. (Alle tablets werken toch ook op een laptop?)
Ik zat te denken aan een Wacom Bamboo Pen NL. Van ongeveer A6 formaat.
Is dit wat om mee te beginnen?
Of moet ik aan wat anders denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:56

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Jahoor, daar kun je best mee beginnen. Maar zoals ik het andere draadje ook al genoemd wordt, slijten de penpuntjes tegenwoordig heel snel. Ik zou je daarom nog meer aanraden om een oude Wacom van iemand over te nemen, dan een nieuwe te kopen.

Qua formaat blijf ik zeggen: volgens mij maakt het helemaal niets uit. Zodra je onder de knie hebt dat je op je scherm kijkt en op je tablet tekent, merk je het niet. Ik vind het juist fijn omdat je met een kleine handbeweging al het hele scherm over kan. Je hoeft je arm niet telkens te verplaatsen. Moet wel zeggen dat ik de tablet altijd op m'n muismat heb liggen; misschien dat als je hem voor je toetsenbord legt, het inderdaad heel klein aanvoelt en je echt een schetspapier voor je wil hebben. Maar dan nog; kijk op je scherm en beweeg met je hand, en na een paar seconden ben je gewend. Voor mij niks groters dan een A6!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372145

Dat die penpunten snel verslijten is inderdaad wel wat minder,
Ik heb even op marktplaats gekeken voor een gebruikte tablet zo als je al zij.
Maar er staat niet echt veel op, in de regio waar ik woon.
Bedankt voor je reactie, en als ik er 1 koop laat ik zeker wat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Gewoon voor een paar euro een paar slijtvastere penpunten bijkopen. Zie mijn vorige post in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

@Betse: die had ik inderdaad over het hoofd gezien. Dan zou ik daarvoor gaan!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08-2024
Hallo luitjes,

Nu ben ik van plan om dus een Wacom tekentablet te kopen (aangezien andere merken meuk is:P) Ik heb er nog nooit ervaring mee gehad, maar zag de Wacom Intuos 4 Medium tablet. Nou wil ik dus goed kunnen schetsen en gewoon goed over mn beeld heen kunnen gaan van 24 inch. Ik kan wel aardig wat geld besteden, maar 300 euro is toch best wel prijzig! En daarnaast, misschien vind ik het wel helemaal niets en dan ja... Is het toch zonde van het geld. Of is de Intuos 3 serie ook aan te raden, aangezien deze goedkoper zal zijn. Een Bamboo wil ik niet aan beginnen, omdat je bij die gewoon niet goed kan schetsen en een klein schermpje hebt.
Én zou de graphire serie ook wat kunnen zijn?

Maar is een Small size ook groot genoeg denken jullie? Om gewoon lekker te schetsen en je gang te gaan of is dan toch wel de medium size aan te raden (large ga ik sowieso niet nemen). Ik wil het vooral gaan gebruiken in photoshop, maar dus ook om te surfen op internet en dergelijk. Heeft iemand tips of...? Gewoon kopen die hap? :)

P.S. Werken die tablets ook in spelletjes? zoals starcraft 2 of een dergelijk rts game?

[ Voor 11% gewijzigd door Pablo11392 op 12-09-2010 10:39 ]

RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 11:57

racoon

mooowwww

Ga naar tablet4u.nl maak met hun een afspraak, daar kan je namelijk verschillende modellen testen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141965

Tegenwoordig werk ik met een 17 inch MacBook Pro. Voorheen gebruikte ik een pc met een 24 inch scherm. Ik wil nog steeds een tablet aankopen. Heb ik voldoende aan een Bamboo One small versie? Ik gebruik het hoofdzakelijk voor fotobewerking en webdesign.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Dan zal de bamboo prima voor je gaan werken. Tegenwoordig hebben deze tablets ook al 1024 druklevels. Ik denk dat je met een M serie wat gemakkelijker zit. Het oppervlakte is niet veel meer dan een A5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141965

RoyK schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 14:22:
Dan zal de bamboo prima voor je gaan werken. Tegenwoordig hebben deze tablets ook al 1024 druklevels. Ik denk dat je met een M serie wat gemakkelijker zit. Het oppervlakte is niet veel meer dan een A5.
Ik wilde eigenlijk vragen of de small versie van de Bamboo voor mij zal gaan werken.

Met M bedoel je Medium? Ik wil eigenlijk niet al te veel geld uitgeven voor het tablet. Mocht het supergoed bevallen en mocht ik tegen de beperkingen aanlopen van het formaat dan overweeg ik groter. Tenzij een small gewoon echt te klein zou zijn voor mijn scherm. Tekenen zal ik niet gaan doen. Je schrijft dat het oppervlakte niet veel groter is dan een A5 maar de Wacom Fun Medium is toch A5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Zoals ik aangeef zal de Bamboo prima voor je gaan werken. Alleen is de S echt best klein (ongeveer een A6 formaat qua oppervlakte) Maar dat zijn allemaal persoonlijke afwegingen. Ik zou zeggen, ga voor de S en als hij te klein is kan je altijd nog naar groter toe. De M is inderdaad ongeveer A5, de L is ongeveer A4

[ Voor 8% gewijzigd door RoyK op 16-11-2010 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321068

Ik zou graag ook even advies willen. Ben binnenkort ook jarig, zit al een tijdje in de graphicswelt en zou erg graag een tablet willen omdat dat schijnbaar veel handiger is en met het zelf ook leuk lijkt.

Budget is <100€. Zelf dacht ik aan de Wacom Bamboo, Wacom Bamboo Pen&Touch of de Wacom Bamboo Pen. Ik weet niet echt goed welke ik zal nemen, de Bamboo "normaal" lijkt een groter oppervlak te hebben en ziet er wat gelikter uit. Kan iemand mij advies geven? O+

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Is de intuos 4 m een goede vervanger van mijn muis, en went het snel werken met de tablet, end an voroal het dubbelklikken?

En waar kan ik deze het beste aanschaffen, zou hem namenlijk eerst willen testen.

[ Voor 25% gewijzigd door racoon op 22-11-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

Ik teken/schets er alleen mee, voor het overige grijp ik toch naar mijn muis. Dat komt misschien voornamelijk omdat ik vooral ook met autocad werk in het dagelijks leven. Wat tekenen betreft, ben je binnen een paar uur gewend om alles te doen binnen PS met je pen. (in het begin was ik nog geneigd om met m'n muis naar de menuutjes te gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

D-rez schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:11:
Ik teken/schets er alleen mee, voor het overige grijp ik toch naar mijn muis. Dat komt misschien voornamelijk omdat ik vooral ook met autocad werk in het dagelijks leven. Wat tekenen betreft, ben je binnen een paar uur gewend om alles te doen binnen PS met je pen. (in het begin was ik nog geneigd om met m'n muis naar de menuutjes te gaan)
Dankje wel, maar waar kan ik hem het beste aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:41
Ik heb de Bamboo Pen & Touch Fun Small. Deze heeft voor mij de muis helemaal vervangen.

Ik doe niet zo vaak graphics, wel surfen en programmeren. Ook de instelbare knoppen zijn erg relaxed. Omdat ik linkshandig ben is het gebruik van sneltoetsen wel wat lastiger, dus ik begrijp die speciale 'knopjes' op goedkope tablets wel ;)

Dubbelklikken doe ik niet meer omdat ik nogal vaak mapjes versleepte. Nu doe selecteren en dan de Enter toets, gaat nog sneller ook.

Touch gebruik ik haast nooit, komt vooral omdat de software de input van de tablet omzet in standaard muis commando's (scrollen met 2 vingers > pijltje omhoog/omlaag, zoomen met 2 vingers > ctrol-+ en ctrl--, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

@racoon
Ik heb hem zelf van iemand overgenomen bij wie het tablet toch niet de oplossing was. Die persoon had hem bij de mediamarkt gehaald. Anders moet je in de pricewatch kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
D-rez schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:11:
Probeer je aan te leren met sneltoetsen te werken in PS :)
Dat samen met een pen is echt goud! En werkt waanzinnig snel! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

daarom staat er ook "in het begin"
ken ze nog lang niet allemaal, maar het begint te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb de intuos 3 (a5 en a6). Van iemand overgenomen, en nieuw gekocht (geen idee meer waar, internet elk geval).
Gebruik totaal geen muis meer. Enkel het touchpad van de laptop als het moet, verder voornamelijk toestenbord. De pen van intuos heeft 3 knoppen, dus je kunt er eentje instellen op dubbelklikken, 2 keer op de tablet klikken werkt niet erg lekker. (gebruik verder linux, en heb weinig dubbelklikken nodig (totaal niet eigenlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:31
Het is heel erg wennen, maar op m'n stage kreeg ik toch een beetje last (denk ik) van RSI, toen maar fulltime de pen gaan gebruiken. Nu werkt het bijna net zo snel als de muis :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

TheJVH schreef op maandag 22 november 2010 @ 18:36:
Het is heel erg wennen, maar op m'n stage kreeg ik toch een beetje last (denk ik) van RSI, toen maar fulltime de pen gaan gebruiken. Nu werkt het bijna net zo snel als de muis :) .
En zijn je rsi klachten nu over?

Vrijdag ga ik een aantal intuos4 modellen testen en krijg ik er ook uitleg over hoe die werken en welke het meest geschikt is.

[ Voor 16% gewijzigd door racoon op 23-11-2010 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

ik heb een bamboo fun pen & touch gekocht, is het slecht om hem alleen met de touch te gebruiken, en hoort hij dan voor of naast je te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:11

Galois

1811 - 1832

Weet iemand het verschil tussen de Bamboo Pen & Touch, de Bamboo Fun Small Pen & Touch en de Bamboo SE small?

(behalve de kleur en dat je bij de tweede en derde wat software krijgt)

Ik twijfel heel erg welke Wacom ik wil, neig voor deze versies, maar maak mij zorgen over het A6 actieve gebied. Lees hier (en op andere websites) zowel erg negatieve als erg positieve verhalen over dit relatief klein gebied. Lastig... Maar ja, een A5 of A4 is helaas ook gelijk weer honderden euro's duurder...

[ Voor 3% gewijzigd door Galois op 07-12-2010 08:25 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Even een kort verhaaltje typen over mijn slechte ervaring met de Wacom Bamboo pen & touch medium:

Ik ben 8 jaar geleden gestart met de Wacom Graphire 2
Afbeeldingslocatie: http://www.pchardware.co.uk/siteimages/graphiretablet.jpg

M'n vader had toentertijd deze wacom meegebracht van zijn werk, omdat ze hem niet meer gebruikte bij het secretariaat. Hij was dus 2dehands en al langere tijd gebruikt.
Om een lang verhaal kort te maken.
Ik heb deze Wacom 8 jaar lang elke dag met veel plezier gebruikt, nooit problemen mee gehad!

Toen werd het tijd voor een nieuwe Wacom, ik zat te twijfelen tussen de Bamboo serie en de Intuos4 serie. Ik vond Intuos4 iets te duur en ik zou al die features toch niet gaan gebruiken.
Dus kocht ik de Bamboo pen & touch.

Het eerste wat mij opviel was de vorm van de pen. De pen was gewoon een rechte buis en liep niet naar de vorm van mijn vingers. Dit had mijn 10 jaar oude Graphire2 wel en de Intuos4 ook...
Ik dacht dat ik er aan zou wennen, maar dit was dus niet zo. Erger me kapot aan de vorm. Het houdt voor geen meter vast.

Ik gebruik mijn Bamboo nu gedurende anderhalf jaar elke dag. De punt is door het gebruik scherp afgesleten, als een potlood. En mijn pen begint kaal te worden, de verf begint er af te slijten en ziet er compleet niet uit.
Hiervan heeft mijn 10 jaar oude Graphire2 dus nooit last gehad. Vooral de punt ziet er nog piekfijn uit.

Ik ga nu een Wacom Intuos4 M kopen om de pijn te verzachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Galois schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 08:24:
Weet iemand het verschil tussen de Bamboo Pen & Touch, de Bamboo Fun Small Pen & Touch en de Bamboo SE small?

(behalve de kleur en dat je bij de tweede en derde wat software krijgt)

Ik twijfel heel erg welke Wacom ik wil, neig voor deze versies, maar maak mij zorgen over het A6 actieve gebied. Lees hier (en op andere websites) zowel erg negatieve als erg positieve verhalen over dit relatief klein gebied. Lastig... Maar ja, een A5 of A4 is helaas ook gelijk weer honderden euro's duurder...
Verschil tussen de pen en touch en de se is alleen de kleur en extra software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:11

Galois

1811 - 1832

Ik ben erover uit dat ik de Bamboo Pen & Touch wil aanschaffen, ik twijfel alleen heel erg tussen de S en M (dus ongeveer A6 en A5).

Ik heb verschillende pro's voor de grotere tablet gelezen... Klopt. Maar eigenlijk wil ik liever voor de S gaan. Omdat ik 'm toch niet elke dag zal gebruiken en het voornamelijk zal zijn voor 'leuke hobbymatige dingetjes in photoshop' (als grappige effecten toevoegen, mensen uitknippen, kleuren van bepaalde selecties aanpassen, enz).

Zou ik snel 'spijt' hebben van een A6? Lastig, lastig...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilMe
  • Registratie: Juli 2009
Gisteren heb ik de Wacom Bamboo van mijn vriend weer eens onder het stof vandaan getrokken. Want ik wilde wel eens weten of ik er ermee kon tekenen. Zo'n goede tekenaar ben ik nou ook weer niet maar toch maar eens proberen of het lukte. Ook ben ik een beginner in photoshop dus soms nog wel even zoeken maar met de Bamboo vond ik het erg prettig werken.
Ik heb nu ook de muis maar weg gelegd en de bamboo op mijn schoot en het gaat allemaal prima. Leuk dingetje om mee te werken. :)

Vriendin van alex3305

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Wootism schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 16:57:
Even een kort verhaaltje typen over mijn slechte ervaring met de Wacom Bamboo pen & touch medium:

Ik ben 8 jaar geleden gestart met de Wacom Graphire 2
[afbeelding]

M'n vader had toentertijd deze wacom meegebracht van zijn werk, omdat ze hem niet meer gebruikte bij het secretariaat. Hij was dus 2dehands en al langere tijd gebruikt.
Om een lang verhaal kort te maken.
Ik heb deze Wacom 8 jaar lang elke dag met veel plezier gebruikt, nooit problemen mee gehad!

Toen werd het tijd voor een nieuwe Wacom, ik zat te twijfelen tussen de Bamboo serie en de Intuos4 serie. Ik vond Intuos4 iets te duur en ik zou al die features toch niet gaan gebruiken.
Dus kocht ik de Bamboo pen & touch.

Het eerste wat mij opviel was de vorm van de pen. De pen was gewoon een rechte buis en liep niet naar de vorm van mijn vingers. Dit had mijn 10 jaar oude Graphire2 wel en de Intuos4 ook...
Ik dacht dat ik er aan zou wennen, maar dit was dus niet zo. Erger me kapot aan de vorm. Het houdt voor geen meter vast.

Ik gebruik mijn Bamboo nu gedurende anderhalf jaar elke dag. De punt is door het gebruik scherp afgesleten, als een potlood. En mijn pen begint kaal te worden, de verf begint er af te slijten en ziet er compleet niet uit.
Hiervan heeft mijn 10 jaar oude Graphire2 dus nooit last gehad. Vooral de punt ziet er nog piekfijn uit.

Ik ga nu een Wacom Intuos4 M kopen om de pijn te verzachten.
Hé, herkenbaar. Ik heb een Graphire OEM, dus nog een cheapie voorloper van deze. Mijn moeder heeft deze, maar gebruikt hem nooit (rara waar die over een tijdje heen verdwijnt...).
Nu ik studentje-af ben zou ik eens een nieuwe Wacom kunnen kopen, maar ik doe het gewoon niet als ik zo hoor wat voor 'tweedeling' Wacom tegenwoordig heeft. Voor de hoeveelheid werk die ik ermee doe zou ik een Bamboo kopen, maar voor de kwaliteit van weleer zou ik een Intuos (waarschijnlijk) aangenaam vinden. En die pen... kun je niet gewoon je oude pen op je nieuwe Wacom gebruiken?
Galois schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 18:20:
Ik ben erover uit dat ik de Bamboo Pen & Touch wil aanschaffen, ik twijfel alleen heel erg tussen de S en M (dus ongeveer A6 en A5).

Ik heb verschillende pro's voor de grotere tablet gelezen... Klopt. Maar eigenlijk wil ik liever voor de S gaan. Omdat ik 'm toch niet elke dag zal gebruiken en het voornamelijk zal zijn voor 'leuke hobbymatige dingetjes in photoshop' (als grappige effecten toevoegen, mensen uitknippen, kleuren van bepaalde selecties aanpassen, enz).

Zou ik snel 'spijt' hebben van een A6? Lastig, lastig...
Persoonlijk denk ik van niet. Wat je zou kunnen doen is eens naar je schetsen van de afgelopen tijd kijken, en zien of je groot of klein schetst, en wat de mooiste tekeningen oplevert. Schetsen op een pad terwijl je op een scherm kijkt is toch anders - binnen no-time matcht je beweging met wat je op je scherm ziet en voelt je tablet even groot als je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Dark Blue schreef op maandag 13 december 2010 @ 13:47:
[...]
Hé, herkenbaar. Ik heb een Graphire OEM, dus nog een cheapie voorloper van deze. Mijn moeder heeft deze, maar gebruikt hem nooit (rara waar die over een tijdje heen verdwijnt...).
Nu ik studentje-af ben zou ik eens een nieuwe Wacom kunnen kopen, maar ik doe het gewoon niet als ik zo hoor wat voor 'tweedeling' Wacom tegenwoordig heeft. Voor de hoeveelheid werk die ik ermee doe zou ik een Bamboo kopen, maar voor de kwaliteit van weleer zou ik een Intuos (waarschijnlijk) aangenaam vinden. En die pen... kun je niet gewoon je oude pen op je nieuwe Wacom gebruiken?
Helaas. Nog geen 10 minuten nadat ik mijn Bamboo had uitgepakt heb ik al geprobeerd of mijn Graphire pennetje het erop deed, en dat deed hij dus niet...
Ik vind het zelf erg jammer dat Wacom deze tweedeling heeft toegepast binnen hun productlijn. Ik kan er ook met m'n kop niet bij dat ze bij de Bamboo de ergonomie van de pen volledig over boord hebben gegooid.

Het slijten van de punt van de pen komt overigens door de ietwat ruwe ondergrond van de Bamboo. Bamboo is de enige wacom met een ruwe ondergrond... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ja, kopen mensen het instapmodel, knappen ze erop af... en zullen ze nooit de duurdere serie kopen. Kun je toch beter ook je instapmodel van goede kwaliteit maken!
Misschien is het nog een idee om een screenprotector over de Bamboo heen te plakken? Die kunnen de laag wat verzachten en kunnen tegen wat krasjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilMe
  • Registratie: Juli 2009
Ik heb met kerst van mijn allerliefste vriendje, de WACOM Bamboo Pen&Touch gekregen.. :D
Afbeeldingslocatie: http://www.gadgetguy.com.au/assets/images/20099231110150.Wacom_Bamboo-Pen-Touch-elev.jpg

Ik ben er super blij mee.. :)

Vriendin van alex3305

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:54
Ik heb nu een intuos 4 te leen, geweldig ding. Alleen snap ik het niet helemaal. Poos bezig geweest om de overgang van ouderwets trackpad na een soort fullscreen touchpad te gaan, dat heb ik nu redelijk onder de knie. Dus ik dacht laat ik eens wat tekenen in photoshop, maar een heleboel bewegingen pakt die niet, zoals even snel me naam schrijven. Moet ik dan gewoon harder drukken?

Verder de touch sensitivitie bij de Wacom properties zie ik precies hoe hard ik druk, maar ga ik na photoshop, pak een willekeurige brush en zet shape dynamics aan met size jitter op 0% en control op pen pressure met mimimum 0% dan komt er meestal toch bij de minste aanraking al een dikke stip terwijl het soms wel lukt om te beginnen met een hele dunne lijn en door harder te drukken iets breder.

Heb tilt sensitivity op het midden staan en tip feel redelijk op firm, want dan heb ik tenminste het idee dat ik wat controle heb, op soft vliegt die gelijk naar pressure Full.
Gebruik Adobe CS5 trail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-08-2024
Ook pennibs van de Intuos4 slijten snel af..Zeker bij intensief gebruik. Een screen protector zie ik als geldklopperij van Wacom omdat deze nimmer nodig waren bij de eerdere Intuos reeksen. Kennelijk wordt die teruggang van kwaliteit geaccepteerd door het gros van de (aspirant) kopers. Ook al geef je aan dat je spreekt uit ervaring krijg je toch kreten naar je hoofd geslingerd als: "Je zult wel te hard met dat pennetje op het screen gedrukt hebben...". Ik vermoed een commercieel motief bij Wacom.

Werp jezelf in je eigen gevangenis voordat anderen jou in de hunne gooien; Salvador Dali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-01-2024
Heb nu ook al de Graphire 2 zo'n 10 jaar in gebruik en ben er nog steeds tevreden over (why change something that works) moet alleen een nieuwe vulling voor de pen hebben merkte ik zonet lol
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2e0mfky.gif Heeft iemand mischien nog een enkele vulling die ik kan kopen, om nou 10 euro neer te leggen voor zo'n pack als ik er maar 1 nodig heb, tenzij meerdere mensen interesse hebben dan kunnen we samen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Meeste penvullingen kun je gewoon bij Wacom officiele website bestellen en vragen. Zijn meestal nog te koop. Ik ga ook daar vragen voor mijn Cintiq 15x schermen.
Ebay heeft ook vullingen, maar moeilijk voor oude modellen.
Muizenshop heeft ze ook met opruimkorting http://www.onestopshop.nl...s-for-up-813-803-703.html, weet niet of dat nu nog kan.

Ik ben in bezit van 4x Wacom Cintiq 15x schermen. 3x zwart en 1x witte. De witte gaat wel in verkoop maar ik mag niet hier posten. Ik heb ze kunnen opsporen na vele jaren Marktplaats speuren. Ze zijn echt zeldzaam tegenwoordig.

Direct tekenen op het scherm blijft altijd mooiste ervaring, zelfs nieuweling kan gewoon mee doen die nog nooit met tablet heeft gewerkt. Want je tekent op natuurlijke wijze mee. Met tablet tekenen vraagt altijd enig oefening omdat je blind moet tekenen en steeds naar scherm moet turen naar de cursor. Dat is eigenlijk meer concentratie en ben je eerder moe. Niet iedereen is zo handig in. Je moet altijd juiste positie nemen om correct te kunnen bewegen.

Alleen vanwege oudere generatie scherm is 15x minder echt zwart dan modernere 12wx en 21ux. Voor gewone amateur tekenaar of voor de plezier tekenen is het wel te doen. En als je rekening mee houdt is verder geen probleem. Je kan nog altijd nabewerken om levels te corrigeren.

Het is wel goedkoopste die je kan krijgen: ongeveer 400 Euro kost de oude Cintiq 15x. Ondanks lagere XGA resolutie is het wel groot scherm van 15 inch tegenover 12wx die kleiner tekengebied heeft maar wel 1280x800. Dat zou meer ontspannender zijn voor de ogen.

Verder is er nog zeldzamere 17x met SXGA 1280x1024. Deze kost ongeveer 700 Euro.
Qua prijs is 17x dus ideaal vanwege groot scherm als je weet dat 21ux zowat meer dan dubbele prijs is.
Oh er is ook 18sx scherm. Maar die is heel erg zeldzaam.

Als alternatief vanwege de prijs kun je voor HP TM2 serie gaan (of andere merk is ook goed), een tablet pc met Wacom scherm. Je kan dan gewoon op je bank ontspannen tekenen omdat het ook computer is. Ik heb nu TM2-2000ED in bezit genomen, een goedkopere tov TM2-2150ED, en je kan minstens 4 uur mee tekenen tot 7 uur bij maximale spaarstand. Ik bezit ook oude TX-2550ED maar die is minder prettig door meer warmte, dus kortere werktijd en meer gewicht door ingebouwde DVD en grote accu. Maar het is wel wat goedkoper tegenwoordig en werkt ook prima.
Alleen beide hebben vervelende kijkhoek en daardoor niet aan te raden als je met kleuren gaat werken. Dan krijg je kleurfouten. Ruw tekenen / zwartwit is niet zo'n probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door MrDummy op 28-03-2011 00:12 . Reden: Meer info, winkel info vulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markao2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-04 11:39

Markao2000

it's all about the beats

Onlangs heb ik mijn eerste kennismaking met een wacom tablet gemaakt, een graphire 4 a6, vrij klein dus.

Ik gebruik het apparaat om instructiefilmpjes te maken.
Dus ik schrijf in een notitieprogramma en ondertussen kwebbel ik er wat informatie bij.
Het geschrijf wordt ondersteund door eenvoudige lijntekekingen.

Nu is het schrijven met dit tablet niet makkelijk, en ik vraag me af of dit makkelijker zal gaan op een a5 of zelfs a4 tablet.
Ik heb moeite met netjes schrijven omdat alles meteen vrij groot wordt. Als je kleiner wilt schrijven wordt het op het tablet dus priegelen en het resultaat is niet zo mooi.

Zelf had ik het idee dat een groter tablet zorgt voor meer ruimte om netjes te schrijven. Dus een A5 werkt dan makkelijker dan een A6 en een A4 werkt wellicht nog makkelijker, hoewel je dan steeds je hand moet verplaatsen.

Iemand hier een advies over?

Oerbrood!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ervaar je dat het schrijven op het A6 vlak voor je te klein is, of is de tekst die verschijnt in beeld voor je gevoel te groot? Ik werk thuis op een A5 formaat en op de zaak op een A4 formaat. Stiekem merk ik dat het tablet op de zaak slechts in het midden wordt gebruikt door mij. Ondanks dat ik een groter oppervlak heb blijf ik in een klein gebied werken. Misschien gebeurd dat ook bij jou.

Wellicht is het nog een optie om het tablet aan te passen aan het werkgebied waar je in schrijf. Je kan in de software aangeven dat hij bijvoorbeeld het schermformaat overneemt. Daar kun je ook nog een beetje mee rommelen. Snap je wat ik bedoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Ik ervaar wel dat het vlak te klein is, maar niet omdat ik te weinig ruimte heb om te schrijven maar omdat mijn hand half op het tablet leunt en half op m'n bureau.
Ik steun dus op de rand en dat beperkt mijn bewegingen van mijn hand.

Verder is het vooral dat de tekst te groot in beeld komt.

Ik ga aan de gang met je tip om het werkgebied aan te passen. De software is een tikkie beperkt dus ik zal eens goed zoeken.

Oftopic: wat maak je een fantastische tekeningen!

Oerbrood!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Dank je Markao2000 ;)

Als het tablet te klein aanvoelt omdat je hand er niet fijn op ligt, is het misschien een goede keuze een stapje groter te gaan. Een A5 model is bijna 2x zo groot als de A6. Ik maak er hele tekeningen op dus schrijven zal vast goed komen.

In de wacom software zie ik de functie tablet-schermrelatie. Nu gebruik ik een Intuos4 waarvan de software misschien anders is. Heb je deze functie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Sorry, het duurde even voor ik weer thuis op de pc met tablet kon kijken.

Ik heb die optie niet, de graphire gebruikt dezelfde software als de bamboo, daar heb ik vermoedelijk dus ook niet zoveel aan.

Nog een klein beetje aanvullende informatie: ik werk met het tablet op een 26" monitor, heeft dat nog invloed?
Verder ben ik linkshandig maar dat maakt waarschijnlijk niet zoveel uit.

Zelf begin ik sterk te neigen naar een intuos, wat zou handiger zijn een nieuwe intuos4M (breedbeeld) of een tweedehands intuos3 A4 (niet breedbeeld).

Bedankt voor de input.

Oerbrood!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25065

Ik wil binnenkort ook een Wacom Intuos4 kopen en twijfel tussen A5 en A4. Zelf neig ik naar de A5 omdat hij goedkoper is en minder ruimte op m'n bureau in beslag neemt. In de eerste instantie gebruik ik hem vooral in combinatie met m'n 15" Macbook Pro waar ik later waarschijnlijk een extern scherm op zal aansluiten van max 24" (Grotere schermen vind ik niet fijn werken). Is de A5 groot genoeg om prettig met deze formaat schermen te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25065 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 08:44:
Ik wil binnenkort ook een Wacom Intuos4 kopen en twijfel tussen A5 en A4. Zelf neig ik naar de A5 omdat hij goedkoper is en minder ruimte op m'n bureau in beslag neemt. In de eerste instantie gebruik ik hem vooral in combinatie met m'n 15" Macbook Pro waar ik later waarschijnlijk een extern scherm op zal aansluiten van max 24" (Grotere schermen vind ik niet fijn werken). Is de A5 groot genoeg om prettig met deze formaat schermen te werken?
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-04 14:02
Anoniem: 25065 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 08:44:
Ik werk met een intuos3 a5 wide (dus komt precies overeen met de 16:10 verhouding van mijn scherm) en heb totaal geen probleem op mijn 24''. Vind een a4 zelf onhandiger omdat hij zo groot is en je werkblad maar miniem groter omdat hij een ander aspect ratio heeft als je scherm, dus je verliest veel ruimte op je werkblad maar moet wel zo'n enorm ding rondzeulen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

A4 is echt groot. Ik heb deze op de zaak. Thuis werk ik met de A5 en die is perfect. Niet te groot, maar ook niet klein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thnx guys! Ik ga voor de A5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
Ik heb trouwens wel een tip voor de slijtende penpunten. Je moet gewoon over het raakvlak een plasticje leggen. Zo heb ik dus gewoon een insteekhoes (wat je in de multomap doet) even erop gelegd en netjes op de hoekjes vastgeplakt. Je merkt echt geen verschil met het gebruiken, alleen dus dat je penpunt aanzienlijk minder snel slijt, en niet krast. Het kan even wennen zijn in het begin, maar het werkt echt ;) Nu heb je natuurlijk mooiere velletjes plastic, maar om te testen kan je hiermee beginnen.

RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Het nadeel is dat je dan wel het stroeve mist. Ze bootsen naar mijn weten papier na met het bestaande oppervlakte. Ik gebruik overigens de witte viltjes

[ Voor 14% gewijzigd door RoyK op 21-04-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
Zijn die beter dan ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornA
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Dag,

Ik wil graag een tekentablet kopen, een Wacom.

Ik heb sinds kort een: Dell Ultrasharp U2711, met ingesteld de hoogste resolutie

Is het handig om deze tablet erbij te nemen, of is dit te klein icm het scherm?: Wacom Intuos4 M

Heeft iemand ervaring met deze combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Ik gebruik een Intuos 4s icm een 30" scherm van Dell. Resolutie is daar iets hoger en de tablet is een stuk kleiner als de M. Ik vind het prettig werken maar de meesten zullen voor de iets grotere M gaan puur omdat ie nou net even iets groter is en de L weer veel te groot. Eigenlijk moet je het zien als A6, A5 en A4 formaat. Het hangt ook af wat je met de tablet wil doen. Bij wat retoucheerwerk en gewoon muiswerk is die A6 prima (dat is wat ik er dan ook mee doe) maar als je gaat schilderen is het te klein. De A4 sluit daar beter op aan vanwege de lange halen die je wilt kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ik werk ook met dit scherm naast mijn 27" iMac. Ik had een 4M maar ben over gestapt naar de 4L omdat ik de verhouding te groot vond. Een kleine beweging op het tablet was een enorme beweging op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:52
Beetje dood topic maar ik heb een wacom Intuos4 wireless gehaald, moet zeggen dat op een U2711 A5 nog best een grote oppervlakte is.
Dat is natuurlijk wennen aangezien ik nooit een tablet heb gehad maar kan me nu niet voorstellen dat ik A4 lekker had gevonden.

Was overigens 149,- bij Bol in de aanbieding, mooi spul.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 15:22
Die wireless mogelijkheid van veel wacom tablets is ook echt ideaal! Zelf ben ik 3 maanden geleden vanuit een Wacom Bamboo Pen & Touch S (2e generatie?) overgestapt op een Intuos 5 M met wireless (zónder touch!, daar heb ik een hekel aan met die tablets :( )

De reden van overstap is dat het met de Bamboo S (waarschijnlijk elke tablet in formaatje S van wacom?) moeilijker is om kleine menu items correct te selecteren. Wat nog lastiger was, was het correct verslepen van items in de zogenaamde outliner van het software pakket Maya. Je moet hierbij een item selecteren terwijl je de middelste muisknop inhoud. Dan kun je dat item tussen 2 andere items slepen OF over één item houden en daar in stoppen. (zoals een bestand in een folder slepen). Door het verschil in formaat van scherm vs tablet, was dit ooit lastig en hier ergerde ik mij dan ook mateloos aan.

Een bijkomend voordeel is dat ik het (wederom door de verhouding van scherm t.o.v. tablet formaat) makkelijker vind om strakke lijnen te zetten in Photoshop. Dit laatste is echter een positieve bijkomstigheid en niet de hoofdreden om een wacom in M formaat te kopen. De Bamboo presteerde immers prima bij het tekenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:52
Ben nu een paar dagen aan de Wacom, en probeer hem ook als muis te gebruiken waar kan.
In Photosoep probeer ik vanuit de hele arm te werken (dus niet de pols op het bureau.
Ik neem aan dat dat de bedoeling is, anders kan je nooit lange halen maken.
Of ben ik nou gek.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kern
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03-2020
In plaats van een heel nieuw topic te openen leek het mij beter om mijn vraag hier te stellen.

Via mijn werk heb ik een MediaMarkt bon gehad ter waarde van 100euro.
Ik vind dit wel een mooie gelegenheid om mezelf te introduceren in de wereld van een tekentablet.
Echter is de keuze bij de MediaMarkt nihil en weet ik niet welke nou de beste keuze zal zijn voor mij.

Op het moment wil ik hem eigenlijk alleen gebruiken voor Adobe Photoshop.

Aangezien ik 100euro heb vielen deze 3 mij op rond die prijs categorie op de website van de MediaMarkt;

Bamboo Manga 85 euro

Wacom Intuos Pen & Touch S 100 euro

WACOM Intuos4 Wireless tekentablet 150euro

Bij de Intuos4 zal ik dus zelf 50euro bij moeten legen, de andere zou ik met alleen die bon kunnen halen. beide is geen probleem :)

Hopelijk kan iemand mij een advies geven.

Alvast bedankt!
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste