Vergeet niet dat polarisatie filters ook in fotografie gebruikt worden, en in beamer techniek zijn ze onmisbaar. Er zijn al optimaliseerde filters hiervoor en over vreemde lijnen en moires hoef je dus niet zorgen maken. De filters zijn zeer fijn gemaakt, fijner dan je denkt speciaal voor LCOS beamers die nu al op Full HD 1920x1080 weergeven. Mijne is maar XGA beamer, dus geen probleem.TD-er schreef op zondag 23 december 2007 @ 00:18:
Ha mooi om te lezen dat er weer progessie is
Wat ik me afvraag... Hoeveel licht verlies je doordat je gaat polariseren? en maakt de polarisatie-richting ook nog wat uit, doordat je met een hoop kleine spiegeltjes werkt?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat gepolariseerd licht op die schaal eigenlijk een hoop parallelle lijntjes licht zijn en als die bijv net tussen de spiegeltjes vallen, dat je dan of hele vreemde moiré-effecten krijgt, of mischien zelfs lichtsterkte verliest in banen.
Lichtverlies zou niet veel zijn, anders heeft het weinig zin in LCOS beamers die veel licht moet uitstralen. Ik neem dus geen standaard filter, maar eentje speciaal voor LCOS optiek. Ik zoek daarom ook echt optiek voor LCOS techniek.
Prijs van een beamsplitter blokje is geschat op ongeveer 40-50 dollar, heb ik ergens gezien. Goedkoop is het dus niet, maar dat komt omdat er kwaliteit in zit om lichtverlies laag te houden.
In paarse lijnen wordt licht b.v. in H-richtig gezet. Dat gaat door beamsplitter en reflecteert. Maar om te voorkomen dat het weer gespiegeld wordt in andere beamsplitter, wordt het gelijk omgedraaid naar V-richting (dat zie je aan oranje lijnen). Dan blijft het rechtdoor gaan. Een normale spiegel heeft bijna geen verlies (minimaal 95%) dus dat komt wel goed.
Zo zou het geen probleem moeten hebben.