LED beamer project: bundelen van het licht.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 78.347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
TD-er schreef op zondag 23 december 2007 @ 00:18:
Ha mooi om te lezen dat er weer progessie is :)
Wat ik me afvraag... Hoeveel licht verlies je doordat je gaat polariseren? en maakt de polarisatie-richting ook nog wat uit, doordat je met een hoop kleine spiegeltjes werkt?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat gepolariseerd licht op die schaal eigenlijk een hoop parallelle lijntjes licht zijn en als die bijv net tussen de spiegeltjes vallen, dat je dan of hele vreemde moiré-effecten krijgt, of mischien zelfs lichtsterkte verliest in banen.
Vergeet niet dat polarisatie filters ook in fotografie gebruikt worden, en in beamer techniek zijn ze onmisbaar. Er zijn al optimaliseerde filters hiervoor en over vreemde lijnen en moires hoef je dus niet zorgen maken. De filters zijn zeer fijn gemaakt, fijner dan je denkt speciaal voor LCOS beamers die nu al op Full HD 1920x1080 weergeven. Mijne is maar XGA beamer, dus geen probleem.
Lichtverlies zou niet veel zijn, anders heeft het weinig zin in LCOS beamers die veel licht moet uitstralen. Ik neem dus geen standaard filter, maar eentje speciaal voor LCOS optiek. Ik zoek daarom ook echt optiek voor LCOS techniek.
Prijs van een beamsplitter blokje is geschat op ongeveer 40-50 dollar, heb ik ergens gezien. Goedkoop is het dus niet, maar dat komt omdat er kwaliteit in zit om lichtverlies laag te houden.

In paarse lijnen wordt licht b.v. in H-richtig gezet. Dat gaat door beamsplitter en reflecteert. Maar om te voorkomen dat het weer gespiegeld wordt in andere beamsplitter, wordt het gelijk omgedraaid naar V-richting (dat zie je aan oranje lijnen). Dan blijft het rechtdoor gaan. Een normale spiegel heeft bijna geen verlies (minimaal 95%) dus dat komt wel goed.

Zo zou het geen probleem moeten hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
Het klinkt allemaal weer lekker ingewikkeld, je bent lekker bezig met uitzoeken :) Ik vind het een leuk topic om te volgen, en hoewel ik niet zoveel meer in /82 zit, merkte ik toch dat ik het topic al een tijd niet gezien had. Ik hoop dat het het uiteindelijk allemaal voor elkaar krijgt.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Even tussendoor wat nieuws.
De project staat even stil in verband met de onderzoek naar optische element dat erin moet om licht te bundelen. Ik stuur emails naar verschillende (optische) bedrijven en er wordt naar verschillende mogelijkheden bekeken. Het is gebleken dat ik moet uitkijken met polarisatie. Bij onjuist gebruik of verkeerde materiaal zal er veel lichtverlies optreden tot wel 30%.
Er wordt ook gekeken naar dichronic mogelijkheden met R/G/B leds.

Ook pas ik de optische ontwerpen aan om een goed ontwerp te maken.
Het zal dus even duren voordat ik uiteindelijke besluit heb genomen welke optische ontwerp het gaat worden voor de beste resultaat.
Ik krijg zelfs reactie van Japanse bedrijf die ook optische dingen maakt voor beamers en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik vind dit topic wel barstend interessant!

Hoeveel heb je overigens betaald voor die 'kapotte' beamer, als ik vragen mag ?

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 15-01-2008 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:44:
Ik vind dit topic wel barstend interessant!

Hoeveel heb je overigens betaald voor die 'kapotte' beamer, als ik vragen mag ?
De eerste via Ebay schat ik ongeveer 170 Euro of zo. Dat is beamer zelf, zonder lamp. Aardig kaal dus. Heb wel beetje moeten vechten om te kunnen winnen. :)
Tweede beamer komt uit Canada na lang en sloom praten, en mijn familie uit Canada helpt handje mee.
100 Can Dollars = ongeveer 60 Euro voor beamer in koffer met alle accesoires! Verzendkosten wel erbij van ongeveer 20 Euro of zo, en dan heb ik ze. Voor Canada hoef ik niet vechten, er is niemand die graag defecte koopt en Canadese Marktplaats is vrij onbekend voor rest van de land. Was op toeval ontdekt na wat Googlen.

Beiden hebben kennelijk "Comprak" mankement: de voedingsprint is kapot. Optocoupler is ontploft, regelaar ic naar haaien. Niet zo mooie electronica design in de beamer.
Ombouwen dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

sprite_tm: heb dit topic niet in detail gevolgd maar wel het hele stuk van je in de elektuur gelezen, erg leuk gedaan, goed uitgedacht allemaal!

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Je zei Elektuur? Welke maand/jaar staat hij dan in en waar gaat het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Het huidige nummer, februari 2008. Het gaat over het vervangen van de lamp in een DLP beamer met luxeon rebel LEDs.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
O dan ga ik morgen gelijk achteraan :)

Ik kan ook zelf met RGB doen, maar ik onderzoek eerst de optische mogelijkheden met witte LEDs. Het zal geen makkie worden voor maximaal rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
Hallo,

Na dit topic aandachtig gevolgt te hebben en ik zelf gek ben op alles wat te maken heeft met power leds ben ik ook maar eens op zoek gegaan naar een beamer.
Na wat rond vragen had ik al een beamer aan men broek, namelijk de NEC LT10. Dit is een zeer kleine beamer met toch mooie specs!
Toen ik hem instak begon het groene power lampje te knipperen, maar na 10s hoorde ik POEF en deed hij niks meer!
Toen ben ik hem maar gaan ovendraaien en liep ik meteen op tegen de berg chips die er in zaten. Na wat ruiken en voelen kwam ik toch al uit op het voedingsgedeelte wa kapot was, ik heb hem toen helemaal uit elkaar gehaald en ja hoor, het voedingsgedeelte van de lamp was kapot.
Afbeeldingslocatie: http://img245.imageshack.us/img245/8440/dsc00439by1.jpg
Toen ik echter de lamp eruit haalde bleek dat die het wel nog gewoon zou moeten doen, de draad was in iedergeval niet doorgebrand.
De schade was dus beperkt en ik hoop dat de logica print het wel nog gewoon doet.
Toen werd echter men aandacht getrokken door een DCDC-converter.
Afbeeldingslocatie: http://img245.imageshack.us/img245/7241/dsc00443qg3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/img261/9715/dsc00445zl6.jpg
Deze had als input 400V??? en als output: 12V, 5V en 3.3V.
Vanaf deze print liepen enkele draden naar de logica print namelijk 2 x orange (deze zijn met elkaar verbonden) 1 x rode, 1 x gele en 3 zwarte (deze zijn ook met elkaar verbonden) Hierbij denk ik dat orange 3,3V is, rood 5V en geel 12V, denk iemand hier anders over?
Deze DCDC converter ga ik morgen dus vervangen door een AT-voeding en kijken wat hier gebeurd.
Afbeeldingslocatie: http://img242.imageshack.us/img242/1545/dsc00441dh2.jpg
Hier zijn de opto`s te zien voor het lamp signaal waarna 3 draden lopen naar de logicaprint.
Afbeeldingslocatie: http://img245.imageshack.us/img245/9396/dsc00442va2.jpg
Hier is een foto van het optisch gedeelte met kleuren wiel.
Ik ga toevallig vandaag naar Philips toe waarna we ook naar het LED-lab gaan kijken dus ik hoop dat ik hier nog wat handige tips uit kan halen! }:O

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
Die 400V zal ongeveer kloppen, tis standaard in een geschakelde voeding met actieve PFC om de netspanning om te zetten naar ongeveer +380V DC, en daaruit dan de gewenste spanningen te halen. Steek daar echt wel je vingers niet tegen, dat zal meer dan kietelen.

Ik vraag me trouwens af wat je wil bereiken met een ATX voeding, haal toch eerst dat lampcircuit los, het zou me niet verbazen als dat je voeding plat trekt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Kijk trouwens eens op http://www.diy-community.de/forumdisplay.php?f=60

Daar hebben mensen al vele projectoren gemod! Ik kon voor mijn beamer ook zo foto's vinden van optocouplers die omgesoldeerd waren.

Je moet wel een beetje duits kunnen, of ff door google translator gooien.

www.dity.nl is ook wel handig, maar die zijn meer gericht op de zelfbouwbeamers met een overheadprojector.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2008 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
@ naftebakje
Zo dom ben ik ook weer niet:P ik ben een beginnende techneut dus weet wel ongeveer wat ik doe:P
ik gooi de complete voeding en het complete lamp gedeelte eruit, ik sluit dus alleen het logica gedeelte aan op de atx voeding.
ik heb al een klein gedeelte van de lamp gefixed, er zat namelijk een schakelaar die keek of het lamp klepje op was, die is al gefixed, alleen nog die zeik emt die optocouplers wil nog niet lukken, maarja ik moet weten wat die opto`s deden toen de voeding het nog deed, maarja, hoe kom je daar achter:O
Verder lijkt alles wel goed te gaan, hij gaat in iedergeval geen gekke dingen doen zoals roken ofzo als ik hem met de atx voeding aanzet.

[ Voor 11% gewijzigd door bart0l0meus op 23-01-2008 23:02 ]

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
MrDummy, hoe heb jij dat voor elkaar gekregen met een Gamma Led lamp?
Het ligt moet voor het kleuren wiel toch door een gaatje van 1 vierkante centimeter ongeveer?:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Dat valt wel mee hoor, ik kreeg met een standaard halogeen lampje van 12V, met een reflector al redelijk resultaat op de muur.
Het lampje hield ik gewoon stijf tegen die 'trechter' met het kleurenwielgaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
12V - 100 Watt halogeen reflector lamp bestaat ja.... wel erg warm. Fans heeft de beamer al om hete lamp te koelen, druk dus nog niet tegen de glas aan, laat daar ook lucht stromen.
Let op de beveiliging, die zit tegen metalen houder waar lamp inzit. Het kan uitvallen als de omhulsel toch te warm wordt door de halogeenlamp. Levensduur 12V halogeenlamp is ongeveer 3000 uur met goed merk. Probleem is de meer neiging naar geel kleur. Halogeen heeft gelukkig wel volle kleurenspectrum omdat het gloeitype is, geen gastype. Daar kan je beetje fixen, of je moet maar doen met warmere kleuren :) De beamer kan b.v. op "koudere" kleurenstand gezet worden.

Ik krijg net email van japans bedrijf.... 6500 Euro voor maken van waveguide optiek...
Nee dat ga ik niet doen :X

De NEC beamer heeft dus zelfde electronica. De basis is vrijwel gelijk. De voedingsprint en lamp powercircuit kan gewoon eruit. Dat heb ik al eerder uitgelegd in voorgaande posts.
bart0l0meus schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:58:
MrDummy, hoe heb jij dat voor elkaar gekregen met een Gamma Led lamp?
Het ligt moet voor het kleuren wiel toch door een gaatje van 1 vierkante centimeter ongeveer?:O
Het zit helemaal tegenaan, en leds hebben al eigen lenzen zodat hoek klein is, dus aardig naar voren. En dicht op elkaar. Maar de opbrengst is nog steeds te weinig voor beeld, het is erg donker voor je ogen.

[ Voor 23% gewijzigd door MrDummy op 25-01-2008 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik gebruik geen halogeen ;)
Was alleen om testen of het doorlussen van de optocoupler was gelukt.

Ik wacht nu op de verkoper van de beamer, want ik heb hem gemaild of hij de orignele (kapotte) lamp nog had liggen.

Er zit nu namelijk een groot, leeg gat in de lampruimte.

Als ik de originele lamp heb ga ik hem waarschijnlijk ombouwen met Xenon (wel de 50watt versie, want 35 lijkt me te weinig), maar Xenon is best wel duur, dus het wordt waarschijnlijk een topspot lamp, of een HQI buislamp, met de buitenkant er vanaf ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Tijdens nieuwe zoektocht op internet naar andere optiek oplossingen ontdek ik iets moois, en gelijk boel emails uit de deur gestuurd aan vele bedrijven. Ik wacht nu af op de antwoorden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
mrDummy, jou schema klopt volgens mij wel voor het aanschakelen van de leds.
Maaaaaaaaar.......................
De led gaat branden, dan maa ik contact, dan hoor je het kleurenwiel opnieuw opstarten en direct hierna springt hij op overheated:O ik snap er niks van?
Er zat een klixon op, die heb ik kortgesloten wat zo ver ik geweten heb goed zou moeten zijn, maar dit kijk ik morgen toch nog even na.
Enige suggesties wat fout zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
bart0l0meus schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 20:19:
mrDummy, jou schema klopt volgens mij wel voor het aanschakelen van de leds.
Maaaaaaaaar.......................
De led gaat branden, dan maa ik contact, dan hoor je het kleurenwiel opnieuw opstarten en direct hierna springt hij op overheated:O ik snap er niks van?
Er zat een klixon op, die heb ik kortgesloten wat zo ver ik geweten heb goed zou moeten zijn, maar dit kijk ik morgen toch nog even na.
Enige suggesties wat fout zou kunnen zijn?
Als led voor lamp signaal aangaat, moet de knop direct om te zorgen dat beamer aangaat. Alle knoppen boven krijgt dan groen licht en beamer blijft dan lopen. De knop moet gesloten blijven ten alle tijde. Als je loslaat zal ie ermee kappen. Ga je te laat omschakelen, dan is het fault lamp.

Ik heb Elektor Feb'08 blad doorgenomen, schrok ik wel van dat Sprite_TM aardig artikel van heeft gemaakt. Soms heb ik gevoel dat hij led beamer zelf heeft bedacht, maar heb ik de zaak eigenlijk niet aan het rollen gemaakt? :o

Zou ik niet zo fanatiek mee gaan, dan kan hij geen artikel uittikken voor Elektor :)
Hij is dus onderdeel van redactie voor Elektor....?

Volgende week weet ik meer over nieuwe high power LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
BAD news,
toen de voeding het heeft begeven heeft de logica print hier ook onder geleden, schijnbaar was een fet kapot op de logica print :( (en wie weet wat nog meer)
op zoek dus naar een andere beamer:)

[ Voor 7% gewijzigd door bart0l0meus op 27-01-2008 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Bij mij zijn beide beamers de voedingsprint opgeblazen. Dit komt door defecte regelaar ic die barsten toont. De eerste model werkt perfect omdat moederbord niet meegegaan is in de defecte voedingsprint.

De tweede beamer vertoont ook dezelfde voedingsprint fout, opgeblazen opto en defecte ic. Die moet ik nog testen op moederbord werking.

Dat bij jouw niet goed gaat is wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233666

Mr dummy, nog vooruitgang geboekt?

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 233666 op 29-01-2008 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrDummy schreef op zondag 27 januari 2008 @ 01:22:
[...]

Als led voor lamp signaal aangaat, moet de knop direct om te zorgen dat beamer aangaat. Alle knoppen boven krijgt dan groen licht en beamer blijft dan lopen. De knop moet gesloten blijven ten alle tijde. Als je loslaat zal ie ermee kappen. Ga je te laat omschakelen, dan is het fault lamp.

Ik heb Elektor Feb'08 blad doorgenomen, schrok ik wel van dat Sprite_TM aardig artikel van heeft gemaakt. Soms heb ik gevoel dat hij led beamer zelf heeft bedacht, maar heb ik de zaak eigenlijk niet aan het rollen gemaakt? :o
Dat dacht ik ook Mr Dummy, toen ik dat artikel las dacht ik meteen aan jou... hij kon wel idd beter gevraagd hebben om samen met jou dat artikel te maken. De naam over dat artikel staat me niet zo aan, aangezien het de naam is van mijn bedrijf. Ik vraag me dus sprite_tm waarvan jij die naam hebt gehaald. Het is een originele naam en het zou wel erg toeval zijn mocht u ook op die naam zijn uitgekomen... Maar ik beschuldig u van niets, ik zou het gewoon graag willen weten... Ik hoop dat u begrijpt dat het voor mij een teleurstelling was om die titel te lezen, alleszins blijft het toch een leuk project.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb het al in een mailtje naar MrDummy gestuurd, maar ik wil het hier nog wel even herhalen: voordat dit topic gestart werd speelde ik zelf ook al een tijdlang met de gedachte om iets met leds en beamers te gaan doen; if any was dit topic een bevestiging dat er iets mogelijk mee was en een startschot om er zelf ook mee bezig te gaan. Ik heb er wel even over gedacht om in overleg te treden met MrDummy, maar omdat mijn project toch wel best hard de andere kant opging (Luxeons, peltier, rgb ipv wit, meer gefocussed op de aanstuurelectronica) leek het me overbodig.

Keires: Ten eerste ken ik je hele bedrijf niet en ten tweede bedenkt de Elektuur-redactie eigenlijk alle titels, en ook deze hebben zij bedacht. :) dus ik zou niet weten hoe ze op de titel gekomen zijn. Als ik een gok mag wagen is het gewoon toeval geweest; het zou niet de eerste woordgrap met LED/let zijn. (Die bestaan zelfs in het Nederlands; het onofficieele motto van de electro-shop van de studievereniging hier is iirc 'Wat led-je?')

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het bedrijf is dan ook net nieuw en volop in ontwikkeling :)

Ja daar heb je wel een punt sprite_tm, daarom ik ook op de naam LED it beam was gekomen (vorig jaar in mei). Maar alvorens ik deze naam liet registreren als bedrijfsnaam, heb ik eerst research gedaan naar deze naam, en deze was dus nog niet genomen en kwam nergens anders ook voor.

Het kan inderdaad best toeval zijn, want ik ben natuurlijk niet de enige mens op aarde die namen bedenkt :) Maar mocht het anders zijn, dan zou ik dit wel niet erg op prijs stellen. Ik denk dat de mensen van de redactie er ook moeten van bewust zijn, als ze iets schrijven, om eerst na te gaan of ze geen auteursrechten schenden. Want dit zou hun wel eens slecht kunnen bevallen.

Maar goed, zoals ik zei, ik beschuldig jou van niets!

Ivm met jouw artikel, heb je foto's van het resultaat? Ik ben er ook al enige tijd mee bezig, daarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hoe bedoel je, van het resultaat? De enorme troep aan electronica + beamer die het opleverde, of het beeld wat het uiteindelijk gaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het beeld :) Want daar waren geen foto's van in het artikel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
Goed nieuws:D
Na wat onderhandelen enzo vandaag 4 Luxeon K2 leds binnen gekregen met 180Lumen op 1A.
Mooie dingen zijn het. Nu alleen nog een nieuwe beamer:P
Ik was nog met die kapotte beamer aan het klote en kwam erachten dat als men de dlp ship vervangt door een led men een lichtbundeln krijg die zeer klein is, rond de 4 graden schat ik. Op 4 meter is de punt nogsteeds 10 bij 10 cm. Misschien interresant om toch eens naar te kijken om al het led licht te bundelen tot een kleine bundel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoeveel plaats heb je?

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 233666 op 29-01-2008 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/?album=73
Daar staan alle pics. Op de 2e pagina (-> -linkje gebruiken) staan wel voorbeelden van het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt, maar die leds dat je hebt gebruikt hebben een uitstralingshoek van 140-160 graden, je verliest dus erg veel licht.. mocht je ervoor kunnen zorgen dat hun uitstralingshoek veel kleiner is, ga je er ook meer uithalen, maar dit wist je wsl ook wel...

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 233666 op 29-01-2008 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
bart0l0meus schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:09:
Ik was nog met die kapotte beamer aan het klote en kwam erachten dat als men de dlp ship vervangt door een led men een lichtbundeln krijg die zeer klein is, rond de 4 graden schat ik. Op 4 meter is de punt nogsteeds 10 bij 10 cm. Misschien interresant om toch eens naar te kijken om al het led licht te bundelen tot een kleine bundel?
DLP chip is verantwoordelijk voor beelden. Zonder deze chip is het geen beamer meer, en dus niks waard.
De led licht moet dus wel op chip blijven vallen zodat er beelden gemaakt kan worden.

Goed bundelen van licht? Daar kun je speciale led lens voor gebruiken, zoals ik al eerder doe met 10 graden lens, precies passend op Edison led.

Ik ben nog op zoek naar leverancier die extra sterke led aan me kan verkopen. Als het niet op particuliere niveau kan, dan maar via de zaak. Morgen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:49

SA007

Moderator Tweaking
Niels van ledsee heeft op zijn sk actie een uber highpower led erbij gezet, misschien wel intressant voor dit soort doeleinden:

http://www.samenkopen.net/action_product/965623/683436

3W 290 lumen, meer intressante specs zijn vast bij hem los te krijgen (zoals uitstraalhoek enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
SA007 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 19:35:
Niels van ledsee heeft op zijn sk actie een uber highpower led erbij gezet, misschien wel intressant voor dit soort doeleinden:

http://www.samenkopen.net/action_product/965623/683436

3W 290 lumen, meer intressante specs zijn vast bij hem los te krijgen (zoals uitstraalhoek enzo)
Vanwege teveel gedoe met optiek, heb ik besloten 1 of 2 zware powerled te nemen. Minstens 700 lumen. Ik heb een mooi exemplaar gevonden, maar ik ga eerst controleren op leverbaarheid voordat ik hier ga posten. Nu heb ik nog alleen theorie en berichten dat ie bestaat.

Dus niet meer hoop 3Wattjes meer, maar 1 of 2 stuks maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

minstens 700 lumen voor 1 led of voor 2? Indrukwekkend, ben eens benieuwd welke dat zouden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SA007, zou jij me een contactadres kunnen bezorgen van die Niels, want volgens mij heeft hij een fake email adres opgegeven bij samenkopen.net :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Anoniem: 233666 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:26:
minstens 700 lumen voor 1 led of voor 2? Indrukwekkend, ben eens benieuwd welke dat zouden zijn :)
Op SamenKopen.net staat 20 Watt 700 lumen led, maar ik heb sinds kort betere exemplaar tegengekomen en daar hoop ik deze week meer van weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Anoniem: 233666 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 18:40:
SA007, zou jij me een contactadres kunnen bezorgen van die Niels, want volgens mij heeft hij een fake email adres opgegeven bij samenkopen.net :)

Alvast bedankt!
Ik heb ook wel met hem gemailed op het adres wat hij daar opgegeven heeft.
Hij reageert alleen niet heel regelmatig op de mail.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok bedankt! Dan contacteer ik hem op dat adres.

Bedankt Mr. Dummy, dat betere exemplaar op welk vlak is dat dan beter? Meer lumen? Of uitstralingshoek is beter? of...? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Laat ik het maar zeggen voordat anderen gek van worden.

Ik heb sinds kort nieuwsbericht ontdekt over OSRAM nieuwe LED. Het gaat om 1000 lumen led, met als output 65 lm/W (bij 350mA)
Het gaat om deze exemplaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.osram-os.com/_global/img/Misc/Campaigns/E12_Teaser_Picture_Big_152x136/e12_produkte.jpg
http://catalog.osram-os.c...03070023&act=showBookmark
3x2 LED array, max 1120 lumen, 20 Volt / 700 mA

Deze heeft award gewonnen. Zie nieuwsbericht:
http://www.osram-os.com/o...uct-of-the-Year-Award.jsp
(dat is van 14 januari 2008)

Alternatief:
Afbeeldingslocatie: http://catalog.osram-os.com/media/_en/Graphics/00038253_0.jpg
http://catalog.osram-os.c...007b0023&act=showBookmark
2x2 LED array, maximaal 700 lumen, 14Volt / 700mA

OSRAM website op www.osram-os.com heeft ook leuke dingen te vertellen zoals LED koplampen voor auto...

Met 1 OSTAR kan ik voldoende licht maken uit de beamer. Gewoon direct tegenaan, met 10 graden lens bovenop. Er is ook mogelijkheid om met V-shaped spiegel 2000 lumen te maken met twee stuks OSTARs. Dat is nog meer licht _/-\o_ . Meer kan ik niet eruit halen omdat de optische gedeelte anders te ingewikkeld wordt. En duurder.

Ik ben op zoek naar de leverancier die zo'n ding kan leveren. Je mag me helpen als je iemand weet die het kan leveren. En wellicht wil je graag ook zo'n ding hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lol :D Toevallig, met die LED wou ik het paar maanden terug al proberen, toen was ze net uit :)
Ik was er dus van op de hoogte begin van de zomer. Maar ik was eerst benieuwd welke LED jij ging zeggen... En nadien wou ik je dus over deze vertellen. Ik vond het al raar dat jullie het nog niet hadden geprobeerd met deze led... Het enige nadeel hiervan is de 120 graden uitstralingshoek, maar je kan er een bepaalde lens opzetten, waardoor die grote uitrstralingshoek serieus verkleind wordt (zoals je zegt). Onlangs las ik dat ze een lens hadden waardoor de hoek nog 35 graden was, en je als resultaat 500 lux had op 1m afstand.. Maar ze zullen nog kleinere lensen hebben wsl :)

In begin september kon ik er een bestellen voor 50 euro, maar nu is de prijs op die paar maanden gestegen naar 80 euro! Jammer genoeg, maar het is nog steeds de moeite waard volgens mij :)

Maar ik heb dus nog geen tijd gehad om het te testen, anders moet jij het eens testen, zie je tegen de hoge kost tegenop, dan wil ik gerust de helft bijleggen voor die test :) Want ik ben ook erg benieuwd naar het resultaat!

Hier kan je ze bestellen:

Klik hier

Zo te zien heb ik me vergist, er bestaan er gewoon meerdere soorten in. De duurste OSTAR led heeft een grotere uitstralingshoek, maar dat hebben we dus niet nodig... En je hebt ook een 18W en 27W, we opteren voor de meeste lichtintensiteit, dus de 27W, prijs: 52,20 Euro. Valt nog best mee!

Maar dan heb je wel nog de lens nodig ofcourse, maar die zal niet overdreven veel kosten :)

Ik had trouwens vorig jaar in mei (toen was ze nog niet op de markt, maar had men er al over gesproken) een e-mail naar OSRAM gestuurd. Dat ik een project ging maken met deze LED en ik had gevraagd of dat ze me niet een paar test examplaren wouden sturen. Maar jammer genoeg was OSRAM niet echt bereid om mee te werken :)

Grtz Keires

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 233666 op 31-01-2008 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De voeding in beamer werkt op 12V. Dat kan niet direct met 3x2 LED array, maar wel net met 2x2 LED array, die als minimum 11,6 Volt eist. Dan kan ik nog 700 lumen bereiken, of 2x = 1400 lumen.

Voor 20V heb ik wel booster schakeling nodig van 12V / 4A naar 20V / 1A. Hoe ga ik dat maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naar horen zeggen, zouden ze deze LED gebruiken in pocket projectors :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
MrDummy schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 15:25:
De voeding in beamer werkt op 12V. Dat kan niet direct met 3x2 LED array, maar wel net met 2x2 LED array, die als minimum 11,6 Volt eist. Dan kan ik nog 700 lumen bereiken, of 2x = 1400 lumen.

Voor 20V heb ik wel booster schakeling nodig van 12V / 4A naar 20V / 1A. Hoe ga ik dat maken?
Als ik mij niet vergis heeft TI van die kleine modules (print-grootte ongeveer een halve creditcard) die redelijke stromen DC-DC converteren. Ze zijn er in step-up zowel als step-down.
en je kunt samplen bij TI
Eventueel kan ik vanavond als ik weer thuis ben wel even wat typenummers opzoeken in mijn documentatie-mappen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ondertussen rsonline gecontacteerd ivm de lenzen :) Ik hou je op de hoogte!

Ik zal eens nadenken over die boost schakeling, ik laar je nog iets weten :)

Grtz Keires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Anoniem: 233666 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 15:40:
Ik heb ondertussen rsonline gecontacteerd ivm de lenzen :) Ik hou je op de hoogte!

Ik zal eens nadenken over die boost schakeling, ik laar je nog iets weten :)

Grtz Keires
Boost van 12V naar 24V is ook toegestaan, en dat is zelfs standaard spanning. Dit is nog toegestaan, de datasheet geeft als max 24,5V aan. Het gaat mij om stroombegrenzing dat op 350 of 700mA moet staan.
Anoniem: 233666 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 15:28:
Naar horen zeggen, zouden ze deze LED gebruiken in pocket projectors :)
Net iets andere opzet: http://www.osram-os.com/o...TAR-Projection/index.html
Eigenlijk mix van RGB leds in 1 behuizing, zodat o.a. kleurtemperatuur ingesteld kan worden.

Verder gekeken:
http://www.conrad.nl/goto/?product=175100
Ja, ook bij Conrad en iets goedkoper. Kan het nog goedkoper? :)

[ Voor 35% gewijzigd door MrDummy op 31-01-2008 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:20
Is het dan niet veel efficienter om alsnog een RGB led te gebruiken en het kleurenwiel te verwijderen? Nu gooi je steeds twee derde van het licht weg en produceer je dus onnodig veel warmte.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die stroombegrenzing, kan je gemakkelijk maken met een vermogenstranistor, weerstanden en zenerdiode :)

Erg interessant, maar hoeveel lumen haal je daar mee? (met die RGB)

ivm met die spiegel, v-shaped, wat is de hoek daarvan? 45?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
ice-T106 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 16:28:
Is het dan niet veel efficienter om alsnog een RGB led te gebruiken en het kleurenwiel te verwijderen? Nu gooi je steeds twee derde van het licht weg en produceer je dus onnodig veel warmte.
Misschien. Dichronic kleurenfilter heeft ongeveer 85% verlies. De verlies is klein omdat de kleuren ook weer op elkaar geteld wordt. Ik denk niet dat het al snel 66% verlies oplevert. Verder draait de wiel vrij snel voor 25 beelden per seconde.
Maar wel beter dan UHP lamp. Dat is pas echte verspilling.

De RGB techniek komt later, eerst White LED bekijken. De idee en schema van Sprite_TM zal ik dan gebruiken als volgende stap, maar dan moet het wel mogelijk zijn in aantal beamers als de optische sensor aanwezig is.

Met R + G + B leds kan je samenvoegen met standaard dichronic X-blok, zoals te zien is in LCD beamer. Dat is enige antwoord op de probleem. Zo'n blok kan ongeveer 50 Euro kosten.

Update:
Via Duitse shop http://www.led1.de/shop/i...92905103486e2085b19129980
kost de 1120 lumen kreng bijna 60 Euro. (zo te zien gratis shipping tot NL!) En 2x2 LED array - LE W E2B is niet makkelijk te vinden.
Gevonden - RS Components. Wel duurder met 75 Euro. :|

Update 2:
2x 1120 lumen leds besteld bij led1.de shop, want als ik in NL ga kopen, kosten ze dan ongeveer 80 Euro. En dat is 20 Euro meer... De keuze is daarom snel gemaakt.
Zodra led arriveren kan ik kijken naar de beeldresultaat :)
De 10 graden lens ga ik zelf maken van reeds bestelde lens voor Luxeon, maar dan gat groter gemaakt onderaan. Natuurlijk zal dat wat verlies maken, dus ik schuif lens in een metalen buisje, zodat er toch nog wat door-gereflecteerd wordt.
De enige speciale lens voor OSTAR is 3,5 cm lensstuk door LED-SPOT.
Zie link: http://www.led-spot.com/p_ostar.shtml
Dat is eigenlijk beetje groot lens, maar wel goed evenwichtig licht. Echter door smalle opening in DLP beamer, de lichttunnel, is verlies groter. En dat is jammer van groot lens.

[ Voor 44% gewijzigd door MrDummy op 01-02-2008 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de research Mr Dummy, ben eens benieuwd naar het resultaat, ik had gisteren RS online gecontacteerd ivm met de lensen, maar ze hadden die niet binnen, dus bedankt voor de url.

Dat laatste snap ik niet goed, wat bedoel je juist, dat de lens gewoon te groot is?

Die uitstralingshoeken zijn anders wel erg interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Anoniem: 233666 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:14:
Bedankt voor de research Mr Dummy, ben eens benieuwd naar het resultaat, ik had gisteren RS online gecontacteerd ivm met de lensen, maar ze hadden die niet binnen, dus bedankt voor de url.
OSRAM is Duits bedrijf als ik goed heb. In Duitsland zijn prijzen bijna zoals verwacht veel lager, maar 20 Euro verschil is wel heel wat tegenover Nederland. En gratis shipping naar Nederland? Daar heb ik altijd voor over. Koop wel adhesive warmtegeleidend pasta, want de achterkant heeft spanning, met twee naast elkaar gaat het niet goed, en wellicht ook niet met massa van projector. Dankzij pasta zal het niet geleiden en is het dan meer safe met spanningen.
Dat laatste snap ik niet goed, wat bedoel je juist, dat de lens gewoon te groot is?
Die uitstralingshoeken zijn anders wel erg interessant!
De lens dat boven staat voor OSTAR is zelf groter dan OSTAR, het wordt dus overheen geplaatst. Maar vergeet niet dat lichttunnel maar 2x1 groot is. De lens van 3,5 cm diameter kan nooit alle licht door kleine opening leiden, en heb je al snel verlies van 50%. Dus al het moois voor niks.
Met reeds gekochte 10 graden lenzen hebben diameter van bijna 2cm, en dat is klein genoeg, en ook minder licht verspilling. Zoveel mogelijk licht gericht naar lichttunnel leiden en zo maximaal van lichtopbrengst genieten. De lichtplek van OSTAR zelf is minder dan 8 mm diameter, of eigenlijk 3x2 mm LED oppervlakte zelf. De lens voor luxeon is vrij geoptimaliseerd en hoef alleen zo zorgen dat licht doorheen kan, maar onderkant moet aangepast worden zodat het goed overheen gaat en minimaal licht lekt.

De tweede poging is met twee OSTARS licht samenvoegen via V-shaped spiegel. Dat is tweede fase van onderzoek naar lichtopbrengst. Of dat nodig is, zal blijken uit enkele exemplaar dat direct ervoor zal staan.

DCDC step-up 12V-24V / 1A bestaat als schakeling, moet even kijken hoe groot ie is.
Als het duurder is dan nieuwe 24V adapter, dan ga ik adapter kopen. De 12V mogelijkheid van beamer voeding blijft altijd mooi.
Edit: http://www.factoryprices....nfo.php?products_id=19355 komt goed in buurt en prijs is ook niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Idd , het zou wel handig zijn mocht je de voeding van je projector kunnen gebruiken. Bedankt voor de verduidelijking. Ik heb gisteren eens bezig geweest met ontwerpen als je gebruikt maakt van een V spiegel, daarvoor ga je wel genoeg plaats moeten hebben, aangezien je uitstralingshoek vrij klein moet zijn, maar het hangt dan weer af van de lengte van je lichttunnel, en dat bepaalt dan ook weer de hoek van je spiegel etc :)

Als je wil geef geef ik je het ontwerp eens :) maar wsl weet je dit zelf ook wel :)

Succes in ieder geval!

Grtz Keires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Dit is mijn ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer18.jpg
Links is 1 led versie met 10 graden lens erop. Ook ga ik zonder lens testen naar verschil in opbrengst, en een alu buisje zet ik ook ervoor of dat ook goed doet. De alu buis reflecteert intern klein beetje en strooit minder rond. Maar 10 graden lens heeft betere interne reflector.

Rechts is 2-led versie, met V-shaped spiegel. Twee leds schijnen dus via hoek van 45 graden naar de opening. Samen kan er dan ruim 2000 lumen aan led power erin geprojecteerd worden. Zo dichtbij mogelijk voor laag strooilicht.

De tekeningen zijn op schaal gemaakt. En dat te bedenken dat kreng 2x2 cm groot is (standaard ster vorm) en led chip oppervlakte zelf ongeveer 5x3 mm is., maar dan moet ik eerst 2 leds in huis hebben (die nu net shipped is....:))

Ik heb nog een keer gekeken naar lichttunnel. Die is erg klein met ongeveer 7x5 millimeter opening. Dat is erg klein als je bedenkt dat uiteindelijke beeld minstens 2 meter wordt.
De ontwerp met V-shaped spiegel voldoet dus hieraan nog prima. (lichtbundel is 1x2 cm groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 13:47

FlyEragon

Alien Monkeys

De leds op deze pagina zijn speciaal voor projectie doeleinden :

http://catalog.osram-os.c...00510023&act=showBookmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Klopt. Maar lees eens goed: zit er witte kleur tussen?
En lichtvermogen is daar nog niet 1000 lumen. En afwijkende connector, zodat het duurder wordt. En ook groot PCB/alu plaat, wat ik niet kan gebruiken.
Uiteindelijk gaat het nog steeds om dezelfde chips dat ook op OSTAR staat. Verschil is alleen dat er speciale lenzen bestaan die vierkant zijn, en daardoor met aandacht op projectie is ontworpen met makkelijk eruit/erin steken. Net als projectielamp.

[ Voor 31% gewijzigd door MrDummy op 01-02-2008 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi ontwerp Mr Dummy, zo had ik het me ook voorgesteld. Ben benieuwd naar het resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

MrDummy schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 22:33:
[...]

Klopt. Maar lees eens goed: zit er witte kleur tussen?
En lichtvermogen is daar nog niet 1000 lumen. En afwijkende connector, zodat het duurder wordt. En ook groot PCB/alu plaat, wat ik niet kan gebruiken.
Uiteindelijk gaat het nog steeds om dezelfde chips dat ook op OSTAR staat. Verschil is alleen dat er speciale lenzen bestaan die vierkant zijn, en daardoor met aandacht op projectie is ontworpen met makkelijk eruit/erin steken. Net als projectielamp.
Ik dacht zelf meer aan een RGB opstelling met de LEDS, maar een witte led is inderdaad makkelijker in gebruik. Anders wordt het weer een ingewikkelde boel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Terwijl ik continu zit te zoeken naar compacte step-up converter voor 12V -> 24V heb ik veel exemplaren tegengekomen, maar ze zijn vaak te groot, en meestal gebouwd voor boot spanningvoorziening.
Compacte regelaars zijn vrij duur.
De Nederlandse versie, Alecto DC1224 kan ik vinden voor 12 Euro, maar het is wel beetje groot ding.
Dat past niet in de beamer, en moet ik nog stroomregelaar erbij zetten.

Dan ontdek ik vandaag iemand met dezelfde probleem:
http://www.ledstyles.de/ftopic2884.html

Daar vind ik een winkel die niet al te dure en prima alles-in-1 oplossing product heeft:
http://theledguy.chainrea..._info.php?products_id=721
En gelijk ook regelbaar tot 1A, dus prima voor mijn OSTARs.
Voor zekerheid vragen aan verkoper of het klopt.

Nader onderzoek blijkt dat deze regelaar vaak gebruikt is in zwaardere LED zaklampen.
Verder uitgezocht weet ik nu dat het goed werkt met 6-led OSTAR. Dus ik kan straks bestellen. Wie wil ook meebestellen om verzendkosten te besparen? :) Het is universeel genoeg voor elke zware led van 3Watt tot laatste 1000 lumen OSTAR, omdat het eigen stroombegrenzing is, en draait zo met 12V voeding, welke ik nu in beamer heb zitten.

Hier is uitleg van Shark techniek, instellen en zelfs opvoeren tot 2A: http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=105492

[ Voor 35% gewijzigd door MrDummy op 04-02-2008 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Zo te zien wil niemand ook wat bestellen, dus ik ga maar zelf wat kopen. Heb nu "teveel" 1W, 3W en paar 5W Edisons liggen wegens optische problemen, nu ik OSTARs ga gebruiken, zou ze mooi gebruiken met Shark regelaar om licht te maken in serie. Dan heb ik toch wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Wat snel! De pakket van LED1.DE is er al.
Zoals verwacht is krachtige 1000 lumen OSRAM OSTAR LE UW E3B aangekomen.
Zie hier wat foto's :)

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f130t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f131t.jpg
OSTAR tussen andere reeds aangeschafte leds, die nu lijkbleek moeten toekijken naar hoog licht output.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f132t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f133t.jpg
Even goed van dichtbij. De lens is niet helder, maar iets wazig gemaakt. Dat is beter voor meer licht verstrooiing in beamer.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f134t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f135t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f136t.jpg
En hier moet ik 10 graden lens even aanpassen. Het gaat bijna erin, maar moet rondom uitgesneden/gevijld worden zodat het geheel dicht kan. Dan kan ik testen in beamer.

Word vervolgd... nu eerst eten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Laatst online: 15:13

chromeeh

the Gnome

MrDummy, ik denk als je dit werkend krijgt er een grote run gaat ontstaan op beamers met kapotte lampen :D d:)b d:)b

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
chromeeh schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:30:
MrDummy, ik denk als je dit werkend krijgt er een grote run gaat ontstaan op beamers met kapotte lampen :D d:)b d:)b
Hehe die is er al hoor, check deze site maar, daar bouwen ze beamers met kapotte lampen om naar goedkopere type lampen.

En een beamer met kapotte lamp hoeft niet eens zo duur te zijn.

Ik heb een tijdje geleden een Infocus LP530 (HD Ready) gescoord voor €50 :D _/-\o_

Helaas valt die haast niet om te bouwen, omdat de originele lamp een DC (gelijkspanningslamp) is, en die zijn zeer moeilijk te vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2008 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:51:
Hehe die is er al hoor, check deze site maar, daar bouwen ze beamers met kapotte lampen om naar goedkopere type lampen.
LED inbouw is zeldzaam, meestal stopt men Xenon in. Dus ik ben 1 van de weinigen die meteen gebruik maakt van sterkste OSTAR led om in DLP te bouwen :)
En niet zo een beetje, ook hele voeding wordt vervangen waardoor beamer op 12V kan draaien.

Hopelijk komen de Shark regelaars volgende week aan, dan kan ik alles netjes bouwen en finalizen.
Tot die tijd heb ik tijd om wat dingen uit te proberen met OSTAR, ook V-shaped spiegel erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Oke, ik heb wat resultaten.

Even foto's erbij.
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f137t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f138t.jpg
De onderkant van 10 graden lens wordt aangepast voor OSTAR. Breder maken dus.
Nu sluit het beter af en is er minder licht lekkage.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f140t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f141t.jpg
De OSTAR wordt op koelblok vastgemaakt. De aluminium ster onderaan blijkt geisoleerd te zijn tov + en - polen. Dat levert voordeel op dat je zonder kortsluiting meerdere stars op 1 koelblok kan vastmaken. Dat heb je niet snel met Luxeon emitters op stars.
Licht is al reeds fel op .... ongeveer 20 mA! Kan niet meer naar kijken of mijn ogen gaan vlekken tonen.
Startspanning ongeveer 17 volt voor eerste lichtteken op lage mA.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f139t.jpgAfbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f143t.jpgAfbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f142t.jpg
Links is met 3Watt Edison op 1A. Midden is OSTAR op 1A, met 10 graden lens. Rechts is zonder 10 graden lens. Het is duidelijk dat 10 graden lens de strooilicht vermindert en veel beter licht naar voren bundelt.

We komen dan op deze tabel:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer19.jpg
Het valt op dat licht amper toeneemt vanaf 800 mA (lichtsterkte gebaseerd op 1A) en dus kan ik iets minder instellen om hoeveelheid warmte te verminderen, en om levensduur langer te maken. De koelblok is zelfs met 3 draaiende fans in de beamer ruim handwarm. Dus er is wel aardig warmte vrijgekomen, zo'n 22 Watt op vol vermogen (22,4 Volt op 1A). Dat is ook te verwachten van zware led.
De lichtsterkte van 3W Edison is ongeveer op 55% gemeten. Dat is bijna aan het begin van de tabel!

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f144t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f145t.jpg
Hier is 10 graden lens te zien, en wordt net als eerdere 3W Edison voor de beamer geplaatst.

Nog een keer vergelijking met echte beamers:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f143t.jpgAfbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f146t.jpgAfbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f147t.jpg
De middelste is van Philips beamer met 600 lumen, rechts is van ASK A6 beamer met 900 lumen.
We kunnen ongeveer schatten dat LED beamer op 150 ANSI lumen zit.
Dat is niet genoeg voor verlichte kamer, maar wel te doen in donkere kamer.

Gezien grote nut van 10graden lens zal ik dus 2xOSTAR spiegelconstructie moeten aanpassen zodat 2x 10graden lenzen ook erin wordt gebruikt, zodat output hopelijk op 300 ANSI lumen komt te staan. Zonder lens ervoor is ie zo slecht geworden en komt op niveau van 3W met lens. Dat moet niet.

Wat mij betreft is de output heel wat toegenomen. Stukken beter dan 3W Edison.
Hoe zit het met de kleuren? Die is nauwelijk aangetast. De beamer heeft kleurverschuiving instelling mogelijkheid en staat bijna in het midden. Dat is positief. Wel moet ik helderheid hoger en contrast lager zetten voor meer detail in beeld. Dus ik heb wel behoefte aan tweede OSTAR ernaast.
OSTAR heeft 6500k kleur, wat gelijk is aan standaard kleur als monitor.

De mogelijk ontwerp voor 2x OSTARS:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer20.jpg
De 10 graden lenzen zijn wel wat breder maar voor opening beamer is er wel meer licht. Daarbij kan ik beide op 700-800 mA laten draaien in plaats van 1A.

[ Voor 3% gewijzigd door MrDummy op 05-02-2008 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Dat ziet er veelblovend uit ! Mijn handen beginnen nu ook wel te jeuken, lijkt me zalig zo'n superstille zuinige beamer om 's avonds films mee te kijken op het plafond als ik lig. :9
Eerst maar eens een geschikte beamer vinden.

Met 2 of meerdere van die OSTAR led's is een goede output te behalen, dat heb je nu wel redelijk bewezen. En daarmee kom je ruim onder het vermogen van een gemiddelde normale beamer, dus prima lijkt mij. Misschien is het zelfs nog mogelijk om de OSTAR met pwm aan te sturen, zodat je het verbruik en de warmte-afgifte wat kan verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-04 18:14

dalus

Firing Sparks

MrDummy schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:19:
Oke, ik heb wat resultaten.

Even foto's erbij.
[afbeelding] [afbeelding]
De onderkant van 10 graden lens wordt aangepast voor OSTAR. Breder maken dus.
Nu sluit het beter af en is er minder licht lekkage.

De OSTAR wordt op koelblok vastgemaakt. De aluminium ster onderaan blijkt geisoleerd te zijn tov + en - polen. Dat levert voordeel op dat je zonder kortsluiting meerdere stars op 1 koelblok kan vastmaken. Dat heb je niet snel met Luxeon emitters op stars.
Licht is al reeds fel op .... ongeveer 20 mA! Kan niet meer naar kijken of mijn ogen gaan vlekken tonen.
Startspanning ongeveer 17 volt voor eerste lichtteken op lage mA.

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Links is met 3Watt Edison op 1A. Midden is OSTAR op 1A, met 10 graden lens. Rechts is zonder 10 graden lens. Het is duidelijk dat 10 graden lens de strooilicht vermindert en veel beter licht naar voren bundelt.

We komen dan op deze tabel:
[afbeelding]
Het valt op dat licht amper toeneemt vanaf 800 mA (lichtsterkte gebaseerd op 1A) en dus kan ik iets minder instellen om hoeveelheid warmte te verminderen, en om levensduur langer te maken. De koelblok is zelfs met 3 draaiende fans in de beamer ruim handwarm. Dus er is wel aardig warmte vrijgekomen, zo'n 22 Watt op vol vermogen (22,4 Volt op 1A). Dat is ook te verwachten van zware led.
De lichtsterkte van 3W Edison is ongeveer op 55% gemeten. Dat is bijna aan het begin van de tabel!

Hier is 10 graden lens te zien, en wordt net als eerdere 3W Edison voor de beamer geplaatst.

Nog een keer vergelijking met echte beamers:
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
De middelste is van Philips beamer met 600 lumen, rechts is van ASK A6 beamer met 900 lumen.
We kunnen ongeveer schatten dat LED beamer op 150 ANSI lumen zit.
Dat is niet genoeg voor verlichte kamer, maar wel te doen in donkere kamer.

Gezien grote nut van 10graden lens zal ik dus 2xOSTAR spiegelconstructie moeten aanpassen zodat 2x 10graden lenzen ook erin wordt gebruikt, zodat output hopelijk op 300 ANSI lumen komt te staan. Zonder lens ervoor is ie zo slecht geworden en komt op niveau van 3W met lens. Dat moet niet.

Wat mij betreft is de output heel wat toegenomen. Stukken beter dan 3W Edison.
Hoe zit het met de kleuren? Die is nauwelijk aangetast. De beamer heeft kleurverschuiving instelling mogelijkheid en staat bijna in het midden. Dat is positief. Wel moet ik helderheid hoger en contrast lager zetten voor meer detail in beeld. Dus ik heb wel behoefte aan tweede OSTAR ernaast.
OSTAR heeft 6500k kleur, wat gelijk is aan standaard kleur als monitor.

De mogelijk ontwerp voor 2x OSTARS:
[afbeelding]
De 10 graden lenzen zijn wel wat breder maar voor opening beamer is er wel meer licht. Daarbij kan ik beide op 700-800 mA laten draaien in plaats van 1A.
Als je meer licht wilt kun je nog altijd een piramide vormige spiegel in het midden gebruiken met 4 leds er omheen.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Erkandude schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:39:
[...] Misschien is het zelfs nog mogelijk om de OSTAR met pwm aan te sturen, zodat je het verbruik en de warmte-afgifte wat kan verminderen.
PWM-aansturing van het licht in een DLP-projector lijkt me niet echt een goed idee.
Dan krijg je erg vreemde kleuren en een onrustig beeld.
Bij een LCD-projector zou het mischien nog wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
PWM zet led aan/uit in hoog tempo, maar omdat kleurenwiel en dlp samen ook in 4 stappen van kleur maakt en dus gezien kan worden als PWM van rood/groen/blauw/wit.
Dus als op het moment dat led net uitgaat en DLP in on-positie staat van kleursegment, neemt licht output af of gaat uit. Dat betekent dat als PWM iets langzamer dan DLP frequentie gaat, er kleurafwijkingen of uitval kan optreden, licht geflikker in helderheid en grotere regenboog effect ontstaat.
Dat werkt dus niet.
Dus moet PWM frequentie van LED hoog worden ingesteld, maar dan win je steeds minder aan warmte vermindering. Uiteindelijk kan je net zo goed continu aan laten staan.

Shark regelaar is wellicht door step-up techniek ook PWM geregeld, dus ik hoop dat schakelfrequentie hoog genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
MrDummy schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 08:04:
[...]

Shark regelaar is wellicht door step-up techniek ook PWM geregeld, dus ik hoop dat schakelfrequentie hoog genoeg is.
Ik mag toch aannemen dat je na die step-up de boel gaat behandelen als een DC-bron, dus desnoods afvlakken met een grote (en een kleine) elco.
Dan merk je niets van de gebruikte PWM-storing van de DC-DC-conversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

PWM zet led aan/uit in hoog tempo, maar omdat kleurenwiel en dlp samen ook in 4 stappen van kleur maakt en dus gezien kan worden als PWM van rood/groen/blauw/wit.
Dus als op het moment dat led net uitgaat en DLP in on-positie staat van kleursegment, neemt licht output af of gaat uit. Dat betekent dat als PWM iets langzamer dan DLP frequentie gaat, er kleurafwijkingen of uitval kan optreden, licht geflikker in helderheid en grotere regenboog effect ontstaat.
Dat werkt dus niet.
Dus moet PWM frequentie van LED hoog worden ingesteld, maar dan win je steeds minder aan warmte vermindering. Uiteindelijk kan je net zo goed continu aan laten staan.

Je kan bijvoorbeeld pwm frequentie gebruiken van 10KHz, met een duty cycle van 60-40 heb je toch een vermogensvermindering van ongveer 30-35%. Dit zou geen nadelig effect moeten hebben op kleurenwiel en andere dingen omdat frequentie hoog is, ik zou zeggen het is het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:15

Dr.Roelski

Walk on ....

Dat werkt dus niet.

Je PWM frequentie moet dus synchroon met het kleurenwiel lopen. Eigenlijk heb je een one shot nodig, getriggerd door de start van de kleur van het kleurenwiel, met een on tijd die de helderheid bepaald. Een pulse triggered pulse width dus. Geen idee hoe, maar dat is wel wat je wilt.
Andere manier is de pulslengte meten van de cyclus van het kleurenwiel, dan heb je nog maar een trigger nodig waarna je precies kan uitrekenen welk gedeelte van het kleurenwiel er zou moeten zijn.

Let wel: elke kleur komt 2x voor: in kleur en wit gedeelte. Maximaal on tijd is dus maar 50%. Je zou dubbel vermogen door de LED kunnen sturen om dit te compenseren, maar dat zou ik alleen doen op hoge frequenties. Hoe snel draaid dat wiel eigenlijk? Gelijk aan beeldfrequentie of gelijk aan horizontale/vertikale sync?

// edit: laatste stuk gaat natuurlijk alleen op als je geen kleurenwiel gebruikt en RGB leds......

[ Voor 12% gewijzigd door Dr.Roelski op 06-02-2008 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Reken maar uit hoe snel het wiel draait...
De DMD-chip kan meestal op zo'n 50'000 tijdsintervallen per sec. een aantal spiegeltjes terugschakelen.
Hoe langer een spiegeltje "aan" blijft staan, des te intenser (witter zonder kleuren filter) is de kleur voor die pixel.
Je hebt vaak zo'n 3 a 4 kleuren (extra wit of 2 tinten groen bijv) per beeldje en 2 beeldjes per omwenteling.
Je wilt zo'n 50 a 60 volledige beeldjes per sec kunnen leveren, dus zit je op zo'n 25-30 rpm voor het wiel en dus zo'n 256 tinten mogelijk per geprojecteerde kleur.

Kortom het lijkt mij duidelijk waarom een pulserende lichtbron niet gaat werken met een DLP-projector, omdat de lichtbron dan uit is terwijl er dan net het nuanceverschil tussen 2 tinten getoond wordt, of je zult de lamp met 100kHz moeten schakelen en dus precies 2x de snelheid van de DMD-chip.
Als je lager gaat zitten krijg je een heel onrustig beeld en vreemde kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een V-mirror moet je dat zelf maken of kan je dat ergens bestellen?

*Edit* Mr Dummy, welke lens heb je dan gebruikt voor je OSTAR, want ik weet niet of je het weet, maar de lenzen van ostar zijn speciaal voor deze led gemaakt, ga je andere lenzen gaan gebruiken, dan ga je lichtverlies hebben... :) Maar als ik die lenzen bekijk, lijkt het alsof ze een deel van het licht overhouden, en de kleine opening zorgt dan voor die 8 graden, of heb ik het verkeerd?

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 233666 op 08-02-2008 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Als het goed is krijg ik volgende week de Infocus LP500 met defecte lamp.
Op dity.nl heeft iemand zelfde beamer gemod met een gasontladingslamp of iets dergelijks, dus ik weet al welke signalen ik moet doorverbinden om lamp-aan signaal te faken. Als ik met een zaklamp of iets dergelijks al beeld kan krijgen ga ik ook echt actief meedenken met het proberen te vinden van ultieme oplossing voor verlichting in LED-DLP beamer.
Voor zover ik heb gezien ziet het interieur van de beamer er geschikt uit om aan te modden. Hoop dat het gaat werken.

http://www.dity.nl/forum/...d-peertjes-3e-beamer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
FlyEragon schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 21:47:
Als het goed is krijg ik volgende week de Infocus LP500 met defecte lamp.
Op dity.nl heeft iemand zelfde beamer gemod met een gasontladingslamp of iets dergelijks, dus ik weet al welke signalen ik moet doorverbinden om lamp-aan signaal te faken. Als ik met een zaklamp of iets dergelijks al beeld kan krijgen ga ik ook echt actief meedenken met het proberen te vinden van ultieme oplossing voor verlichting in LED-DLP beamer.
Voor zover ik heb gezien ziet het interieur van de beamer er geschikt uit om aan te modden. Hoop dat het gaat werken.

http://www.dity.nl/forum/...d-peertjes-3e-beamer.html
Ik heb deze beamer ook staan, als je informatie nodig hebt moet je het maar even zeggen.

met een 12V halogeen lampje kon ik al beeld krijgen, wel donker, maar goed genoeg om te testen

Zo'n lampje was dat:

Afbeeldingslocatie: http://www.hmk.nl/IMAGES/Images/verlichting/537-057.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 08-02-2008 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Anoniem: 233666 schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 01:21:
Een V-mirror moet je dat zelf maken of kan je dat ergens bestellen?
Eerder zelf maken. Dunne spiegel zoeken, breken op maat, hoeken proberen op 45 graden bijwerken met dremel zodat ze elkaar aansluiten. Echt spiegel is beter dan PMMA spiegel omdat het bijna maximaal reflecteert.
*Edit* Mr Dummy, welke lens heb je dan gebruikt voor je OSTAR, want ik weet niet of je het weet, maar de lenzen van ostar zijn speciaal voor deze led gemaakt, ga je andere lenzen gaan gebruiken, dan ga je lichtverlies hebben... :) Maar als ik die lenzen bekijk, lijkt het alsof ze een deel van het licht overhouden, en de kleine opening zorgt dan voor die 8 graden, of heb ik het verkeerd?
Ik kan standaard lenzen nemen, maar die zijn meestal al te groot, circa 3,5 cm in diameter. De 10 graden lens komt gewoon van SamenKopen.net electronica verkoper die hoog vermogen leds verkoopt. Ze zijn oorspronkelijk ontworpen voor Luxeon / Edisons vanwege de passende vorm, maar voor OSTAR is geen probleem, het is mooi klein, even bijschuren, en het zit goed. De grootte is 15 mm en dat is groot genoeg voor mij. Want de lichttunnel in beamer is maar 10x7 mm groot. Het heeft geen zin om grote lens ervoor te zetten, dan wordt deel tegengehouden.... dat wil ik niet hebben.
Lichtverlies kan ik niet zo goed zeggen met 10 graden lens, maar de resultaat is wel veel beter dan zonder 10 graden lens... dat zie je aan foto's.
Bovendien moet je niet vergeten dat beamer zelf niet heel groot is. Het moet zo klein mogelijk blijven.
Gelukkig heeft de beamer van mij, Compaq/HP, een makkelijk bereikbare lampruimte zodat je wat groot omheen kan bouwen. Erg makkelijk. Maar OSTAR kost al 60 Euro, en twee stuks is 120 Euro. Dus daar moet ik opletten als men ledbeamer "goedkoop" moet blijven voor iedereen.
4 stuks = 240 Euro, iets ingewikkelder met meer V-spiegels en ook meer lichtverlies. De contructie wordt groter. De resultaat wordt iets minder. En dat is niet weer de bedoeling.

En pas op met halogeen 12V lampen. Ze werken maar matig en zijn te geel. Niet wit genoeg. En te brede lichtstraal. En hot. Zelfs 12V/100W halogeen spot brandt goed aan je vingers, en nog steeds teveel geel kleur.
Zelfs Gamma 7-led heeft meer gericht licht en is ook witter.

Ik zit zelfs te denken om stukje glas te verwijderen dat net voor kleurenwiel staat. Dat is mogelijk IR filter ivm UHP lamp uitstraling op kleurenwiel, maar is eigenlijk overbodig met minder destructieve LED licht. Daarbij neemt de reflectie en lichtremming iets af als ik die stukje filterglas weghaal. :)
Ga ik dat morgen even kijken hoeveel dat toeneemt.

[ Voor 13% gewijzigd door MrDummy op 08-02-2008 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Laatst online: 15:13

chromeeh

the Gnome

Wellicht zijn de surface spiegels gebruikt in lasers systemen wat, deze zijn dun en geven geen dubbele reflecties :?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
chromeeh schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 01:01:
Wellicht zijn de surface spiegels gebruikt in lasers systemen wat, deze zijn dun en geven geen dubbele reflecties :?
Ik heb gelezen over laser topic elders hier. De zilverlaag aan buitenkant maakt wel kwetsbaar voor vocht en vuil. Ik zou niet graag willen dat ie na verloop van tijd dof wordt. Gelukkig gaat het hier alleen puur om licht en geen laser. Meerdere reflecters naar de opening is geen probleem, zolang ze maar samengevoegd worden. De spiegel moet wel beetje dun zijn voor beter inbouwen en minder last van middendeel in V-spiegel, daar mag niet donker worden.

Ik ga even vragen aan iemand voor goed bouwen van V-spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zat net te denken... Als je toch gaat voor een V-spiegel-opzet, is het dan niet een idee om 2 (holle) parabolische spiegels te gebruiken?
Op die manier bundel je volgens mij de led-bundel ook weer.
Nu zal het wel wat puzzelen worden om daarbij de bundel zo homogeen mogelijk te krijgen en de afstand van de LED gaat daardoor heel belangrijk worden, maar het lijkt me niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok Mr Dummy :) Thnx!

Grtz Keires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-04 21:00
Erg leuk om te zien dat je er nog steeds zo druk mee bezig bent.

Ikzelf heb er op het moment weinig tijd voor.

De 20Watt led die ik had gaat helemaal niks worden. Dit zijn net zoals jou ostar, meerdere leds, maar dan niet samen gebundeld. De leds is ook gewoon plat. Ik heb hier dus ook geen lensen voor.

Als ik hem gewoon voor de lichtopening houdt in de beamer, zie ik ook erg duidelijk in het beeld dat het meerdere leds zijn (felle punten in het beeld).

Ik wacht even af wat het met jouw Ostar gaat worden. Succes alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik heb mijn Infocus lp500 binnen, met succes lamp controle gemod, vanavond eens met een autolamp of een andere sterk lamp proberen om beeld te krijgen, want met zaklamp was gisteren geen succes. Er kwam echt heel erg weinig licht uit. Zelfs in compleet verduisterde kamer zag je nauwelijks iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
FlyEragon schreef op maandag 11 februari 2008 @ 13:29:
Ik heb mijn Infocus lp500 binnen, met succes lamp controle gemod, vanavond eens met een autolamp of een andere sterk lamp proberen om beeld te krijgen, want met zaklamp was gisteren geen succes. Er kwam echt heel erg weinig licht uit. Zelfs in compleet verduisterde kamer zag je nauwelijks iets.
Je moet een halogeen lampje met reflector gebruiken. Zonder reflector ga je 100% zeker weten geen beeld krijgen.

Als je het halogeenlampje tegen het 'ijzeren' gedeelte aanhoud, dan zou je beeld moeten krijgen op de muur.

Het beeld flikkert soms wel als je de lamp er niet goed voor hebt, maar dit komt omdat de DLP chip dan te weinig licht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

ThinkPadd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 13:32:
[...]

Je moet een halogeen lampje met reflector gebruiken. Zonder reflector ga je 100% zeker weten geen beeld krijgen.

Als je het halogeenlampje tegen het 'ijzeren' gedeelte aanhoud, dan zou je beeld moeten krijgen op de muur.

Het beeld flikkert soms wel als je de lamp er niet goed voor hebt, maar dit komt omdat de DLP chip dan te weinig licht krijgt.
Hoeraa, ik heb beeld ! Met 20 watt Halogeen Philips lamp op 12 V. Nu moet ik even zien te regelen dat lamp stabiel op zn plaats blijft, zodat ik beter kan testen. Weet iemand toevaliig ook waar het exact aan ligt dat beamer naar monochroom beeld verspringt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Draait het kleurenwiel niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Kleurenwiel draait wel geloof ik, na een tijdje zou het inderdaad kunnen dat het stopt omdat het licht te weinig is. Het menu lijkt niet goed te reageren, ik kan niet goed kiezen welke bron de beamer moet gebruiken, met heel veel gepruts heb ik af en toe beeld van mijn desktop, alleen op source drukken om van video-modus te wisselen lijkt niet te helpen. Weet iemand hoe deze beamer (Infocus LP500) van video-modus wisselt ? Handleiding zegt duidelijk via de " source " knop maar dat haalt weinig uit.

edit:Bij het rommelen met de lamp merkte ik op dat het beeld alleen ververst wordt als ik de lamp eruit en erin deed, dus misschien zoals hieronder staat ligt het aande lampdeur schakelaar, even proberen.

[ Voor 79% gewijzigd door FlyEragon op 11-02-2008 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
FlyEragon schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:36:
Kleurenwiel draait wel geloof ik, na een tijdje zou het inderdaad kunnen dat het stopt omdat het licht te weinig is. Het menu lijkt niet goed te reageren, ik kan niet goed kiezen welke bron de beamer moet gebruiken, met heel veel gepruts heb ik af en toe beeld van mijn desktop, alleen op source drukken om van video-modus te wisselen lijkt niet te helpen. Weet iemand hoe deze beamer (Infocus LP500) van video-modus wisselt ? Handleiding zegt duidelijk via de " source " knop maar dat haalt weinig uit.
Je moet even in het menu aanzetten dat hij automatisch naar een bron zoekt, dan blijft hij net zolang scannen totdat hij een bron heeft gevonden, werkt bij mij prima.

Ik heb de originele lamp niet bij mijn beamer gekregen, dus dat was helemaal een gepruts.

Maar misschien kun jij een klein stellage maken voor het lampje, en dat op tafel zetten, en de beamer erover heen zetten? Zodat het gewoon goed blijft staan?

(Wel even een paperclip ofzo op de schakelaar van de lampkamer doen, anders gaat de beamer zeuren :P )

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 11-02-2008 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

ThinkPadd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 21:52:
[...]

(Wel even een paperclip ofzo op de schakelaar van de lampkamer doen, anders gaat de beamer zeuren :P )
Ligt ook niet aande schakelaar van de lampkamer, het is echt heel gek, als ik lamp uit en aan zet terwijl hij in de kamer is, wordt het beeld niet ververst, haal ik de lamp eruit en stop ik het er weer in, is het beeld ververst, ik zit te zoeken naar een stiekem-sensortje ergens wat detecteert dat lamp misschien niet aanwezig is o.i.d. Ik heb de frontplaat er niet op zitten, dat zou toch niet erg moeten zijn ?

update: als ik lamp uizet voordat ik hem eruit haal, en daarna weer inzet en dan pas weer aan blijft het beeld zoals hij was, dus beeld is niet ververst.
Als ik dus hetzelfde doe met lamp aan (lamp eruit en weer er in), dan is het beeld wel ververst. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door FlyEragon op 11-02-2008 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Er zit ergens een lichtsensor op de printplaat, die zou je weg kunnen halen / doorverbinden.

Maar daar heb ik geen ervaring mee.

op http://www.diy-community.de staan geloof ik een paar mods over de Dataview 370 / LP530 / LP500 (zijn bijna gelijk, enige verschil is dat de LP500 een lagere resolutie heeft)

Daar moet je even kijken voor die uitgebreidere 'hacks' ;)

Oja je moet je wel registreren op die site, om de foto's te kunnen bekijken, maar dat is wel handig. Dan wordt alles namelijk gelijk een stuk duidelijker.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 11-02-2008 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Er blijkt een foto transistor te zitten onder op het mainbord die kijkt in de lichttunnel, die heb ik gevonden en na een paar testen bleek het te gaan om de synchronisatie detector. Elke keer als ik met zaklamp overheen scheen en dan weer niet, werd het beeld ververst. Dus mijn conclusie was dat het voor de sync van de kleurenwiel zorgde.

De voeding die ik gebruikte was niet sterk genoeg om de 20 watt halogeen lamp op vol vermogen te doen branden, dus toen heb ik zwaardere exemplaar gebruikt en toen werkte het dus wel. De sync pulsen worden nu goed ontvangen door de foto-transistor waardoor alles mooi synchroon loopt en mijn beeld ververst wordt op het juiste tijdstip. Valt me op dat zelfs met 20 watt halogeen er in het donker een aardig goed beeld uit te halen is. Een xenon kitje van 30-40 watt zou zeker voldoende moeten zijn om zelfs bij een beetje licht mooi resultaat te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
FlyEragon schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:58:
Er blijkt een foto transistor te zitten onder op het mainbord die kijkt in de lichttunnel, die heb ik gevonden en na een paar testen bleek het te gaan om de synchronisatie detector. Elke keer als ik met zaklamp overheen scheen en dan weer niet, werd het beeld ververst. Dus mijn conclusie was dat het voor de sync van de kleurenwiel zorgde.

De voeding die ik gebruikte was niet sterk genoeg om de 20 watt halogeen lamp op vol vermogen te doen branden, dus toen heb ik zwaardere exemplaar gebruikt en toen werkte het dus wel. De sync pulsen worden nu goed ontvangen door de foto-transistor waardoor alles mooi synchroon loopt en mijn beeld ververst wordt op het juiste tijdstip. Valt me op dat zelfs met 20 watt halogeen er in het donker een aardig goed beeld uit te halen is. Een xenon kitje van 30-40 watt zou zeker voldoende moeten zijn om zelfs bij een beetje licht mooi resultaat te halen.
Ja die fototransistor bedoelde ik inderdaad.
En Xenon zou inderdaad goed te doen moeten zijn.

Het jammere van deze beamer is, is dat hij een gelijkspannings (DC) lamp gebruikt.
Het gros van de projectors wat wordt omgebouwd heeft namelijk een wisselspannings lamp (AC) en die zijn vaak zo te vervangen door de zogenoemde "HQI" "Topspot" "CDM-T" "HSD" lampen.

Dat zou je nu ook wel kunnen doen, maar dan hangt er een externe ballast bij je beamer (dat heb je met Xenon dus ook).

Heb je de originele lamp er trouwens bij (kapot of niet) ?
Want ik heb de originele lamp er niet bij gekregen en kan de beamer dus ook niet echt goed modden.

Als ik de originele lamp had, dan had ik de beamer allang omgebouwd naar Xenon 8)

De beamer geeft volgens mij een prachtig beeld met een goede lamp.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 12-02-2008 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Gelukkig heb ik de originele lamp nog wel, beamer voor 60 euro gevist van marktplaats samen met defecte lamp. Uiteindelijk wil ik 1 power led in de originele lamp unit modden, zodat ik geen geneuzel heb met het richten, afstellen etc. etc. Beamer moet koel en stil zijn, dus aan de koeling moet ook 1 en ander gedaan worden, maar helaas zoals MrDummy ook heeft meegemaakt wordt de Osram Ostar Power Led ook aardig heet, dus moet ook actief gekoeld worden.

Opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/5442/afb017vn1.jpg

Originele lamp:
Afbeeldingslocatie: http://img212.imageshack.us/img212/777/afb016zy9.jpg

Halogeen spot lamp 20 watt, aan ijzer geplakt met dubbelzijdig tape:
Afbeeldingslocatie: http://img174.imageshack.us/img174/4513/afb009dk4.jpg

test run:
Afbeeldingslocatie: http://img174.imageshack.us/img174/1074/afb014mg9.jpg

Voor mensen die een Infocus LP500/530, Dataview 370 willen modden:
- Vergeet de lamp controle opto-coupler niet op het voedingsboard, U5 moet aan de secundaire zijde kortgesloten worden.
- Bij een te zwakke lamp zal de fototransistor niet genoeg licht krijgen om de DLP te refreshen waardoor je beeld niet ververst wordt, dus gebruik krachtige lamp met dito voeding.

[ Voor 17% gewijzigd door FlyEragon op 12-02-2008 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Je hebt beamer met sensor extra dan ik (toch?). Mijne loopt al zonder lamp, hoef ik alleen aangeven dat lamp aan moet (lamp-ok signaal) en de rest is eitje.

Het klopt dat OSTAR heet wordt, maar let op, ik heb op 1A gezet en dat schiet weinig op qua output. Zelfs op 750 mA stookt ie minder warmte en toch praktisch dezelfde output. Of ik kan nog teruggaan naar 500 mA. Iets minder licht, maar ook weer minder warmte. De lichtoutput lm/w is op 500 mA veel hoger dan 1A, dus effectiever, en gaat ook langer mee. Met 10W aan energie is oude Pentium koelblok met fan wel haalbaar.

Die halogeen lamp is gewoon veel heter dan LED. Daar kan je niet eens vingers aan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Er zit een sensor ergens halverwege de tunnel die ziet wanneer de DLP chip het beeld moet verversen. Die zal er bij jou ook wel ergens in zitten maar misschien minder goed zichtbaar. Of het kan ook zijn dat er bij op de kleurenwiel een encoder zit, waardoor de DLP weet wanneer hij het beeld moet verversen.

ben nu aan het twijfelen of ik gelijk ook maar Ostar led moet proberen of eerst andere goedkopere en zuinigere leds, zoals Luxeon K2 1 of 3 watt. Ik denk dat originele lampconstructie met reflector ook behoorlijk zal helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Voor meer acceptabele beeld zou ik OSTAR wel aanraden. De 3W leds zijn fel, maar beamer eist gewoon veel meer. En als je niet veel warmte wil maken, reduceer stroomtoevoer dan tot 500mA, je verliest niet zoveel licht mee en het blijft feller dan 3W. Een oude cpu koelblok is voldoende.

De reflector van lamp hergebruiken lijkt makkelijk, maar ik raad het wel af. De echte opening door beamer is slechts 10x7 mm. Ja, millimeter! Want als je 5 cm reflector gaat gebruiken, komt de uiteindelijk licht maar voor 10% doorheen. Door de lichttunnel van de beamer. De rest komt nergens goed terecht.
Dat is zonde van licht. De led is gelukkig smal, dus ik kan smallere lens op zetten, in dit geval 10 graden lens, en zo hou ik lichtbundel zo smal mogelijk en zo min mogelijk weggegooid licht maken.

Enige wat wel breed licht mag toestaan zijn LCD beamers. Zij hebben geen zeer smalle lichttunnel, en kan dus gerust met een lampreflector gebruikt worden. De lichtopening is 7x5 cm groot.
Maar DLP is andere koek. Het begint zeer smal. Daar moet je ervoor zorgen dat lichtbundel smal blijft.

Shark Step-up controllers zijn eindelijk onderweg en binnen een week verwacht ik ze. (4 stuks totaal) en kan ik beamer netjes afbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

LED in combinatie met klein hoek lens ga ik zoiezo ook gebruiken. De oude lamp constructie hergebruiken is meer voor het feit dat alles dan makkelijker op zijn plaats is te zetten. Meer kwa mechanische constructie dus. Daarin zit de lamp ook in perfecte hoek, hij wijst niet helemaal recht maar een beetje schuin lijkt wel, denk dat het dan makkelijker is als ik oude lamp eruit sloop met dremel en bij het gat wat is ontstaan Ostar led plak met daarachter koelblok, er is in ieder geval voldoen de ruimte hiervoor.

Ben benieuwd naar het resultaat :) Als je al resultaat hebt met het halogeenlampje, dan zou dit zeker moeten lukken met de OSTAR! Het verwondert me wel, dat je een projectie kan maken met een halogeenlampje, je hebt zo te zien weinig lichtverlies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

MrDummy schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 21:53:
Voor meer acceptabele beeld zou ik OSTAR wel aanraden. De 3W leds zijn fel, maar beamer eist gewoon veel meer. En als je niet veel warmte wil maken, reduceer stroomtoevoer dan tot 500mA, je verliest niet zoveel licht mee en het blijft feller dan 3W. Een oude cpu koelblok is voldoende.

De reflector van lamp hergebruiken lijkt makkelijk, maar ik raad het wel af. De echte opening door beamer is slechts 10x7 mm. Ja, millimeter! Want als je 5 cm reflector gaat gebruiken, komt de uiteindelijk licht maar voor 10% doorheen. Door de lichttunnel van de beamer. De rest komt nergens goed terecht.
Dat is zonde van licht. De led is gelukkig smal, dus ik kan smallere lens op zetten, in dit geval 10 graden lens, en zo hou ik lichtbundel zo smal mogelijk en zo min mogelijk weggegooid licht maken.

Enige wat wel breed licht mag toestaan zijn LCD beamers. Zij hebben geen zeer smalle lichttunnel, en kan dus gerust met een lampreflector gebruikt worden. De lichtopening is 7x5 cm groot.
Maar DLP is andere koek. Het begint zeer smal. Daar moet je ervoor zorgen dat lichtbundel smal blijft.

Shark Step-up controllers zijn eindelijk onderweg en binnen een week verwacht ik ze. (4 stuks totaal) en kan ik beamer netjes afbouwen.
Zo, Osram led is besteld nu van led1.de, hoe snel had jij 'm binnen ? Ik heb nog geen lens besteld, ik ben op zoek naar een snelle leverancier, heb geen zin om 2 weken te wachten (SK actie) voor een onderdeeltje van 1 euro, weet iemand misschien een adresje voor 10-15 graden lenzen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Is het gebruik van een LCD beamer dan niet interresanter voor het gebruik met DLP? Omdat die kleine doorgang toch de beperkende factor lijkt te zijn? Bij een LCD kun je dan een heel vak van bijv. 5x5cm volstouwen met led's zonder het probleem van bundelen etc.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste