LED beamer project: bundelen van het licht.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 78.291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Na wat Google blijkt dat er weinig schema's te vinden zijn die gemaakt zijn om LED feller te laten branden, in plaats van gebruikelijke standaard stroom (20 mA dus).

Om te kunnen voorbereiden op LED-beamer proefproject ga ik dus verschillende mogelijkheden bekijken. De oude DLP beamer zal hiervoor gebruikt worden. LCD beamers zijn niet erg aan te raden vanwege meer verlies in licht door LCD panelen.

Methode 1:
Opvoeren van stroom. Van 20 mA naar 40 mA bijvoorbeeld. Dit verkort zeker de levensduur van LED meer. Het zal de verwachte 10 jaar levensduur niet halen. Meer helft van de tijd. Maar voor de beamer dat niet continu aan staat, maar wel 10.000 uren minimaal als levensduur, zou dat mogelijk kunnen zijn.

Methode 2:
PWM methode. Dat is schakelen met stroom. Bij Flash light schema's is dat bekend methode. Hier wordt in zeer korte tijd 100 mA of zo door LED geleid. Daardoor krijg je als het ware grote lichtbundel, genoeg om te kunnen waarnemen. Omdat LED meteen weer uitgaat is levensduur nog goed behouden. LED kan namelijk heel snel oplichten dan de gloeilamp. Dus via PWM kan ik meer dan 40 mA doorheen kunnen leiden.
Omdat we "constant" licht wil zien bij beamer, zou dat eigenlijk met 50-100 Hz moeten "stroben". De gebruikte beamer is oude DLP beamer, en dat kan misschien probleem vormen ivm DLP kleurenwiel flikkering/kleur probleem ontstaan.

De koeling zal aanwezig zijn in vorm van luchtkoeling met een fan dat in beamer zit. Deze fan zal iets langzamer draaien omdat LED minder warm is dan UHP lamp.

Methode 3:
Gebruik van speciale LED drivers. Deze kunnen stroom beter regelen, en zouden ook in staat zijn meer licht uit LED kunnen halen bij juiste config. Er bestaan al LED drivers voor hoogvermogen leds, welke aanbevolen zijn dan standaard weerstand methode.

Ik heb al beamer gevonden op Ebay waar LED licht inbouwen makkelijk zal gaan. De electronica wordt omgeleid zodat het aan moet blijven zonder UHP lamp (lamp defect beveiliging dus), en UHP powergedeelte wordt uitgeschakeld. Het is al bekend dat er LED+DLP beamers bestaan. Maar de industrie loopt wel heel langzaam met nieuwe techniek. Dat komt omdat ze bijna nooit verwisseld hoeft te worden, en dus verkopen van nieuwe LED deel zal ontzettend sloom gaan. De UHP markt is al bizar genoeg hiervoor met ongekende prijzen van 300 tot 700 Euro, terwijl lamp technisch vrijwel identiek is. :( Daarom LED project voor lage prijzen, lange levensduur en dus meer kijkplezier.

Maar nu eerst even elkaar bespreken hoe men meer uit LED kan halen zonder teveel schade.
Ook zou ik graag schema's willen zien. Alvast dank.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, je wil dus nu een huge-ass witte led pakken om daarna het licht met 1/3e te verzwakken door het door een kleurenwiel te gooien? Mijn advies: Pak een aparte R, G en B-led en doe daarmee het kleurenwiel na: je bent het verlies van je kleurenwiel kwijt en je hebt meteen al een 'impliciete' duty-cycle van 1/3e omdat je je leds om-en-om aanschakelt. Ik heb verder geen idee of je daaroverheen nog es PWM kan pakken, btw: het zou wel es kunnen interfereren met het feit dat de DLP ook al schakelend werkt.

Ik ben trouwens erg nieuwsgierig naar de resultaten die je ermee haalt btw: ik heb er ook wel es over gedacht maar nooit tijd of zin (of geld over-)gehad voor de uitvoering.

[ Voor 14% gewijzigd door Sprite_tm op 23-08-2007 22:20 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

Ik vind het nogal raar... jij wilt (een klein voorbeeldje) 20mA naar 40mA zetten, en dan een duty cycle van 50%... dan krijg je terug evenveel licht als met die 20mA (dacht ik zo :))
Maar.... ik snap nog niet echt wat je wilt doen. Leds zijn nu eenmaal niet echt gemaakt om de beamer uit te hangen :p

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zelfs nog minder denk ik, want met bijv. 10mA heeft de led 70% van zijn output, en met nog eens 10mA komt de laatste 30% erbij.

Ik noem maar wat waardes, maar de stroom is niet evenredig aan de output.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
De hoeveelheid licht die een led geeft is niet recht evenredig met de stroom.
Dus door een (korte) hoge stroom, geeft de led veel meer licht.
En door dan de stroom te onderbreken, zorg je dat de boel niet te warm wordt.

Guus Assmann

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Daar komt bij dat het menselijke oog als 'felheid' van de led eerder het maximum dan het gemiddelde pakt: iirc lijkt een led op 40mA/50% duty cycle feller dan eentje op 20mA/constant.

Edit: Waarschijnlijk is dat zelfs de enige reden dat het werkt: ik kan me niet voorstellen dat leds efficienter worden bij meer stroom.

[ Voor 27% gewijzigd door Sprite_tm op 23-08-2007 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
tokesnugerd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 23:15:
Ik vind het nogal raar... jij wilt (een klein voorbeeldje) 20mA naar 40mA zetten, en dan een duty cycle van 50%... dan krijg je terug evenveel licht als met die 20mA (dacht ik zo :))
Maar.... ik snap nog niet echt wat je wilt doen. Leds zijn nu eenmaal niet echt gemaakt om de beamer uit te hangen :p
Jawel. We weten dat LED minder heet is, langer werkt, kleurvaster en effectiever is.
Ik heb zonet pagina gelezen over 30-50 Watt LEDs en er wordt besproken over closed-circuit vloeistof koeling van extreem hoog vermogen LEDs.
Ja, er loopt onderzoek naar. Deze LEDs geven veel licht en worden gebruikt in rear-projectie TVs, beamers en zo. Pagina kan ik niet 123 terugvinden.

Enne: Iemand is al voor met eerste DIY LED beamer. bijna 900 LEDs van elk 12000mcd. Alleen hij gebruikt LCD scherm ertussen, welke dus meer verlies maakt in lichtopbrengst. Ik zal met DLP proberen doen zodat het beter gaat.

LED beamers bestaan al, maar ze zijn 800x600, circa 100 lumen of iets minder, en kosten rond 900 Euro. Ze kunnen op accu werken voor paar uurtjes, zijn compact, maar ik wil toch XGA zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou op z'n minst 1W powerleds gebruiken. Die kan je prima met een weerstand aansluiten (1 per led) mits je voeding stabiel is, anders is het wel zo verstandig om een driver te gebruiken. De hoog vermogens leds, hebben een veel hoger rendement en het bespaard je enorme hoeveelheid soldeerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15
De werking van een DLP projector, bestaat erin dat de DLP chip uit kleine draaibare spiegeltjes bestaat, die heen en weer wapperen ('1' of '0') op hoge frequentie om zo licht, donker of een tussenliggende waarde te bekomen.
Daarnaast zit je met een kleurwiel dat minimaal per frame één keer de kleuren rood, groen en blauw laat schijnen op de DLP. Combinerend met minimaal 50 frames per seconde om een vloeiend beeld te krijgen, zit je met minimaal 150 keer per seconde een apart beeld wat gegenereerd wordt door de DLP chip.

Wil je dus met aparte R,G en B LEDs werken (zoals sprite voorstelt), die elk om beurt oplichten (netjes synchroon met het kleurwiel), zal je een PWM frequentie van 150 Hz hebben, met duty cycle van 33 %. (hierbij neem ik aan dat je oude beamer aan 50 frames werkt)

Aangezien je 16.7 miljoen kleuren kan weergeven, heb je 8 bits kleur, dus de spiegeltjes moeten 256 "tijdseenheden" hebben waarin ze in een van de standen (wel of niet licht spiegelen naar de lens) staan, komen we op een minimale frequentie van 256*150 = 38.4 kHz.
Een eventuele ongesynchroniseerde PWM frequentie moet dus flink boven 38.4 kHz liggen (Nyquist is niet direct toe te passen, je zit niet met sinusjes), om aliasing te vermijden, wat je zou zien als knipperen en onregelmatige helderheid van het beeld.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

furby-killer schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:52:
Ik zou op z'n minst 1W powerleds gebruiken. Die kan je prima met een weerstand aansluiten (1 per led) mits je voeding stabiel is, anders is het wel zo verstandig om een driver te gebruiken. De hoog vermogens leds, hebben een veel hoger rendement en het bespaard je enorme hoeveelheid soldeerwerk.
Maar ze gebruiken wel nogal wat ruimte als je de standaard stars gebruikt, die zijn dus niet echt handig, maar er zijn wel weer voetjes waar meerdere chips op kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Men kan lichtbronnen samenvoegen met behulp van prisma's. Dit is bekende methode bij samenvoegen van LCD panelen tot 1 lichtbundel naar de lens.
Zou je dat doen met Luxeon LEDs, dan kun je vele watts licht maken en door DLP deel laten schijnen.

En zoveel kHz PWM, dat is haast niks meer. Daar kan je bijna net zo goed continu licht geven, omdat PWM ook misschien gaat storen tegenover DLP chip als het niet in sync is. Dan gaat het af en toe soort "resonantie" ontstaan met verschillende frequenties, waar beeld iets vervaagt in lichtsterkte dan de bedoeling. Met andere woorden, de beeld heeft niet continu lichtsterkte. Of dat opvalt voor menselijk oog?

Luxeon LED is niet erg "beeldvullend". Met LED van 5 mm kun je dicht opelkaar solderen waardoor er weinig "zwart ruimte" tussen is. Vooral die Luxeon Stars.
Emitter is compacter, en daar zou men dicht op elkaar kunnen solderen. De warmte is wel de vraag, hoe hoog zou ie zijn? 1Watt exemplaren is kennelijk beter voor levensduur en warmte. Ze leveren ongeveer 30 lumen

Op Luxeon PDF handleiding is er test geweest naar lichtverloop van Luxeon en high power LED. Terwijl highpower LED alsmaar langzaam zakt, blijft licht van Luxeon nog hoog na duizenden uren. Dat is opmerkelijk. Dus advies om Luxeon te nemen lijkt terecht. De prijs is wel beetje hoog.

Tenslotte heb je ook 20 Watt Luxeon, in 1 keer voor rond 45 Euro. Licht is 700 lumen. Lichtverdeling is alleen nog de vraag.

Hier twee voorbeelden op 7x6 cm gebied, welke ongeveer overeenkomt met de grootte van UHP lamp:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer01.jpg
Dat is voor 18 luxeon emitters, meer kan natuurlijk ook, maar de hoeveelheid stroom en warmte neemt wel toe. Dat wordt huge koelblok erachter. Vooral 3Watt Emitters is nog enger met dikke 12 Ampere doorheen. Daar kan ik ei mee bakken. Met 1000 lumen bereik je wel bijna ideale sterkte tov 900 lumen normale beamers.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer02.jpg
Met bekende 5mm LEDs.

Emitter geeft meer licht, maar ook meer stroom en dus warmte.
Je kan zien dat bij 5mm LED elke ruimte benut wordt, en vormt dus goed dichte lichtbron van 120 LEDs. Deze methode is ook gebruikt door iemand met DIY led beamer, en is goedkoop als je weet hoe je goedkoop aan kan komen.

Prijs 120 LEDs bij juiste shop: circa 10-20 Euro.
Prijs 18 Emitters: circa 70-100 Euro.
3Watt versie kost vrijwel zelfde :o

Let op: op shop staat "66 lm" 1Watt Emitter, dat is al gauw 1000 lumen!
En zelfde shop zegt bij 3Watt "160lm". Dat is nog hoger dan Luxeon datasheet.

Edit: Het blijkt dat er 2 verschillende high power leds zijn. Edison en Luxeon. Met Luxeon heb je dan 30 lumen of anders 14 lumen als specs kloppen. Met Edison kom ik al op 66 lm met slechts 1 Watt.
Echt een verschil tussen twee merken. Wat kan je hierover vertellen?

[ Voor 13% gewijzigd door MrDummy op 24-08-2007 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

http://www.samenkopen.net/action_product/408888/737627
Is dit niets voor je? 20watt, 700lm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Je moet niet vergeten dat beamerbeeld goed verdeeld licht vereist, ook al heeft het speciale lens ervoor die licht verdeelt. Dat is condensor lens als ik goed heb.
De lampen in beamers zitten in de reflector spiegel. Hoewel, de OHP's hebben een groot lens ervoor voor lichtverspreiding. Wacht even, er bestaat ook speciale lens/reflector voor 20 Watt LED voor kortere hoek.
Daarnaast is er ook 1 belangrijk punt die we niet moeten vergeten: de levensduur.
Volgens Luxeon is levensduur van:
- 1 Watt -> na 50.000 uren nog op 70% van sterkte
- 3 Watt -> na 20.000 uren nog op 50% van sterkte
- 5 Watt -> schijnt dat ie rond 1000 hr doet.
Dus wat kunnen we zeggen over levensduur van 20 Watt? Wellicht niet eens 500 hr?
Het lijkt ideaal, maar verkijk je niet snel op lumen en "lage prijs".
Persoonlijk koop ik liever 18x 1 Watt omdat ik weet dat het langer werkt dan 20 Watt in een keer. Daarbij is het makkelijker om licht te verdelen over 7x6 cm, zoals ik al boven laat zien.
Alhoewel we makkelijk 20W om kan wisselen na 500hr gebruik, omdat ie slechts 50 Euro kost tegenover 300-700 Euro kostende UHP lampen... Maar toch! 500 hr is kort!

Ik denk dat ik daarom voor Edison 1 Watt ga, die 66 lm zou hebben, en dat zit ook in Samenkopen.net actie. Dat levert totaal ruim 1000 lm licht op, perfect voor de beamer. En levensduur zou minimaal 10.000 uren zijn, zat genoeg.

Het zal naar uitzien dat ik weerstand methode neem, dus continu stroom van 350 mA. Maar dat betekent wel dikkere weerstanden. Of zou het beter zijn om 350 mA stroombegrenzing electronica te nemen. PWM doe ik niet echt ivm mogelijke lichtstoringen tegenover DLP chip.

P.S.: Ik maak me klein zorgen over de topic titel. Nu ik al meer richting beamer project ga praten omdat de keuze meer bekend is, dwaal ik eigenlijk beetje af van de topic titel. Ik vraag me af of het niet beter topic titel "LED beamer project" zou worden. Aan de keus voor moderators.

Een oude DLP beamer hiervoor is zelfs al gevonden en betaald via Ebay: het is Compaq MP2800 geworden. Deze beamer heeft ruime toegang aan voorkant (waar de lamp is) zodat bouwmogelijkheden voor LED licht geen grenzen kent. Goed om ermee te experimenteren. Verder is bekend dat MP2800 een UHP lamp heeft van 1000 hr, en kost rond 670 Euro 8)7 Dat is erg duur tegenover sommige beamers van 4000 hr UHP lamp van 350 Euro. Belachelijk he, al die grote prijsverschillen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Titel aangepast, volgende keer mag je gerust een TR voor je eigen topic aanmaken, dat zien we sneller
Edison powerleds ken ik, een proto-schermpje op het werk heeft 2 backlightboards met 16 groene, 8 rode en 8 blauwe dergelijke powerleds, om een 17" lcd (die heel wat licht tegenhoud) en een touchscreen (die ook nog eens 10 à 15% van het licht tegenhoud) te verlichten. Daar komen echt bakken licht uit, leesbaar bij fel zonlicht, tegen de 470 nits (cd/m²). Solderen is wel een enorme pain in the ass, voor koeling hangen ze op een aluminium printplaat, en ze zijn erg gevoelig voor te hoge temperaturen, je kan de losse leds eigenlijk niet zelf solderen (maar ze zijn uiteraard wel extreem goed gekoeld met die print).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Oke, bedankt voor de aanpassing.

Ik ga verder op de montage probleem van Emitters. We weten dat ze gekoeld moeten worden. De onderkant gaat dan tegen de alu blok. Maar omdat aan zijkanten al soldeerlippen naar beneden gericht zijn, kan je niet zo tegen de alu blok "solderen". Een plaatje ertussen is nodig.
Volgens datasheet is de niveau van soldeerlippen zelfs gelijk als alu voetje onder Emitter. Dat betekent dat als je epoxy plaat eronder doet, er aan soldeerlippen gebogen moet worden om elektrisch contact te voorkomen. En geheel moet ook wat omlaag voor goed contact met alu blok, voor warmte afvoer.
Maar als je soldeerlippen niet ver genoeg buigt, dan is druk tegen alublok niet hoog genoeg en raakt de led makkelijk oververhit.

Ik heb andere methode met epoxyplaat in gedachten: bovenop plaatsen.
Zie de tekeningen:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer03.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer04.jpg

De soldeerzijde van epoxyplaat is naar beneden gericht. De emitters worden dus "ondersteboven" tegenaan gesoldeerd en blijven dan op hun plek staan als je eraf haalt van alu blok. Er komen dus gaten in de epoxyplaat om bovenkant van Emitter doorheen te steken. Die is 5,6 mm in diameter minimaal. Dan zijn er overal schroeven tussen geplaatst en de hele zaak wordt dan tegen de alu blok vastgeschroefd. Hiermee kan ik zo groot mogelijke druk tegen alu blok maken. Vooral als je warmtegeleidende pasta eronder smeert, moet het ook goed tegenaan om warmteweerstand laag te houden. Dit is voorbeeld van meer zekere constructie en is eenvoudiger te maken. Kans op losschieten is klein.
De alu koelblok wordt zeker actief gekoeld.

Een voordeel van deze constructie is dat ik bovenkant wit kan maken om kleurstoringen klein te houden in de beamer. Oh ja, alle Emitters zijn Edison types van 1 Watt, dus 66 lm per stuk. Grofweg geeft dat 1188 lm licht met 18x Edisons.

Aanvulling:
Ik heb ook even gezocht naar stroombegrenzing regelaar en al snel is een L200 chip aangewezen als eenvoudige oplossing om 350 mA te regelen over aantal Edisons, in plaats van de weerstand. Dit zou de spanningsonafhankelijke oplossing maken (spanningsval hoef ik niet eens uitrekenen) en L200 kan tegen aparte koellichaampje vastgezet worden. Moet even kijken hoeveel Edisons ik achter L200 ga en mag hangen.
Op 12 Volt voeding is dat 3 stuks per L200, dus 6 regelaars nodig voor alle 18. Parallel mag niet met stroombegrenzing. Met 24 Volt zijn er 3 regelaars nodig. Dan zou geheel 350mAx3 = 1050 mA verbruiken of bij 12 V 2100 mA. Spanningsval is circa 3,5 Volt.

[ Voor 14% gewijzigd door MrDummy op 25-08-2007 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17

Dr.Roelski

Walk on ....

Voor een supereenvoudige regelaar moet je hier eens kijken: http://www.instructables.com/id/EK2XAPS11GEWOF2YSD/

Let er wel op dat de gate niet tegen hoge spanningen kan. Er is ergens op de site nog een uitleg erover met een work-around voor hogere voedingsspanningen en meer leds in serie (o.a. weerstand van gate naar massa om gate spanning onder bepaalde waarde te houden)

// edit... gevonden: http://www.instructables.com/id/ERVLPDU5XVEWOF31U3/

[ Voor 11% gewijzigd door Dr.Roelski op 26-08-2007 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Leuk dat het eenvoudiger kan.
L200 die ik aanwees heeft genoeg aan 1 weerstand (of gewoon 47k pot) en 2 kleine condensators bij ingang/uitgang om geheel als stroombegrenzing te werken. L200 is namelijk spanning en stroomregelaar in 1 chip. Verder is het beveiligd tegen oververhitting en >60V, dat maakt L200 solide chip die bijna niet stuk te krijgen is. L200 is max 2A, maar 350 mA currect is weinig.
Ook easy genoeg.

Maar ik zal die link goed bestuderen.

20x 1W Edisons zijn besteld en betaald bij Samenkopen.net. Ik kan zelfs alle 20 gebruiken, zodat 1000+ lumen al makkelijk wordt. Max 1320 lumen. Dat wordt in matrix van 5x4 gezet.

Update: (weet niet ik wel zomaar nieuwe post mag plaatsen, dus uit netheid gewoon bestaande post editen)
DLP projector is onderweg, Edisons onderweg :) Over een week of zo kan ik meer vertellen over Edisons, maar beamer misschien al over paar dagen (uit Duitsland)

[ Voor 13% gewijzigd door MrDummy op 28-08-2007 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nog makkelijker is 't om LM317's te gebruiken, die kosten geen drol en je hebt maar 1 weerstand per LM317 nodig. Vforward is iets van 3,2V, de LM heeft een dropout spanning van 1,8V, kinderspel om die LM's netjes naast elkaar vast te solderen op een printje en tegen een aluminium koelblok aan te draaien.

Luxeon's zijn al weer paar jaar op de markt en gewoon achterhaalt door de Cree's, Edison en Seoul Semiconductor leds. Al deze merken gebruiken dezelfde diodes van Cree alleen met een ander package waardoor Seoul er iets meer licht nog uit weet te krijgen dan bijv Cree. Ik heb een fietslamp met 1 Edison erin zitten die ik aanstuur op maar 650 mA (hij mag 1A hebben), dat geeft al een leuke hoeveelheid licht (volledig ongeschikt voor een gewone fiets).
De 5 Watt Luxeon's zou ik zo ie zo niet aan beginnen meer, daar zitten 2 diodes achter elkaar in serie geknoopt in 't package. Daardoor is de Vforward dus 2x zo hoog, wat onhandig is als je ze later wilt vervangen door andere types, bovendien komt er maar weinig licht uit voor 't vermogen wat je erin moet stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
furby-killer schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:51:
Nog makkelijker is 't om LM317's te gebruiken, die kosten geen drol en je hebt maar 1 weerstand per LM317 nodig. Vforward is iets van 3,2V, de LM heeft een dropout spanning van 1,8V, kinderspel om die LM's netjes naast elkaar vast te solderen op een printje en tegen een aluminium koelblok aan te draaien.
Even snel datasheet gepakt en er staat inderdaad current limiter in met 1 weerstand erachter. Toch lees ik ergens dat LM317 niet de beste is? Er worden meer andere ontwerpen aangeraden. Wat kan de reden zijn?

En mja, Luxeon power is lager dan andere merken voor dezelfde Watt. Dat is te lezen uit de specs.
Edison heeft dubbele waarde tov Luxeon. Dus Luxeon wordt ouderwets.
1 Watt is gekozen omdat licht goed verdeeld moet blijven over meerdere leds, en heeft meer levensduur. Ook dit kent voordeel van betere warmteverdeling.

Edit: ik heb even nagekeken wat de verschil is tussen LM317 en L200.
LM317 werkt als current limiter met de weerstand in de weg van output. Dit heeft dus tot gevolg dat ie van stevigere type moet zijn als je 350 mA of zelfs 700 mA doorheen wil jagen.
L200 heeft meer pins. Voor current limiter functie wordt pin 3 en 4, welke meestal voor spanningregeling wordt gebruikt, met GND verbonden. Er blijft dan alleen weerstand over tussen pin 2 en 5. Pin 5 zelf is de output. Ook hier zal weerstand ook van stevigere type moeten zijn.
L200 kan van 10mA tot 2A ingesteld worden. LM317 is 10mA tot 1,5A.
En inderdaad, ook maar 1 weerstand nodig bij L200. De elco voor en achter zijn voor meer stabilisatie. Verder is L200 beveiligd voor oververhitting en is niet snel te slopen.
L200 kost rond 2,50 Euro. LM317T kost rond 1 Euro.
L200 kan spanning en stroom regelen, het is complete regelaar in 1 chip. Je kan zo simpele voeding mee maken.
Ik zal LM317T even kijken of ie goed werk kan doen.

[ Voor 36% gewijzigd door MrDummy op 29-08-2007 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
De LM317 heeft ook gewoon thermische beveiliging. De stroom stel je met die ene weerstand in 't uitgangspad in. De formule voor de stroom is I=1,25/R (1,25 is de reference voltage). Bij een weerstand van 3,5 Ohm heb je dan mooi 350 mA, je weerstand moet dan 0,5W verstoken. Een standaard weerstandje kan een kwart Watt verstoken, dus je hebt een maatje groter nodig, maar die zijn nog steeds van een heel fatsoenlijk formaat en een hele schappelijk prijs (met 25W weerstanden wordt 't een ander verhaal). Die 200 ken ik zelf niet, de LM317 vind ik een fijn ding, er kan nauwlijks wat mis meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De beamer Compaq MP2800 is binnen. Zoals verwacht is ie zonder lamp geleverd, zonder garantie en dus als "defect" exemplaar verkocht, omdat de werking van lamp onbekend is.
Het is wel meteen XGA beamer, dus altijd leuk meegenomen.
Foto's zijn klikbaar voor vergroting.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f01t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f02t.jpg
De beamer zelf en erna opengemaakt. Aardig overzichtelijk electronica voor DLP beamer.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f03t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f04t.jpg
De kleurenwiel is meteen te zien. De lichtopening is zeer klein! Er zit tunnel in van ongeveer 0,7x1cm waar licht uiteindelijk door lens - via 2 spiegels - op de DLP chip komt. Die DLP chip is groot en is goed te zien aan rechtsboven.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f05t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f06t.jpg
Even chips bestuderen. Het lijkt erop dat de schakeling makkelijk om te leiden is.
Er loopt namelijk een controle lijn van boven naar de schakeling onderaan die lamp inschakelt en regelt. Deze moet dus "lamp failure" signaal afgeven zodat beamer uitgeschakeld wordt en led knippert aan bovenkant. Twee optocouplers zijn te zien. De bovenste geeft duidelijk signaal door aan schakeling boven. De onderste is kennelijk verantwoordelijk voor het inschakelen lampschakeling.
Om dat te verifieren heb ik daarom snoer losgetrokken, wat te zien is op de foto.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f07t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f08t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f09t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f10t.jpg
Er is wel echter 1 ding verdacht aan de beamer: de zekering bleek al gesprongen te zijn. Er is dus ergens een kortsluiting. Helaas kan ik niet zien en vervang ik zekering door nieuwere.
Dat onheil is meteen te merken als ik stroom erop zet en na een lichtflits trok ik meteen eraf.
Wat bleek? Een voedingsprint is naar de haaien. Waarschijnlijk is er een opgezette elco de boosdoener (zit onder opgeblazen optocoupler). De J2 jumper is van de veiligheidsschakelaar bij de lamp. Samen met de lichtflits zijn ook 2 transistoren (onderaan) en ... de spanningsregelaar beschadigd geraakt. De spanningsregelaar is een geschakelde type, die van 400 Volt naar 15 Volt kan schakelen. Het gekke is wel dat veiligheidsschakelaar openstaat. De losgetrokken kabel zou weinig ruk maken, omdat het alleen maar naar schakeling loopt (dus niet door voedingsprint).
Gelukkig laat de achterkant van printplaat zien welke spanningen nodig zijn. Ik heb nog slimline voeding liggen, die kan ik gebruiken om nieuwe voeding te maken. 3,3 en 5 Volt zijn duidelijk voor de chip en geheugen spanningen. Alleen die 13V is aparte spanning. Het moet ongetwijfeld fan spanning zijn, want er zijn 3 fans in de beamer. Twee daarvan verbruiken al 0,27A aan stroom. De derde is kleinere onderaan en zal iets minder trekken. Maar 3 fans samen zal wellicht 0,70A trekken, en dat komt overeen met max 13V/1A. Alledrie blazen naar de lamp toe.
Ik ga van uit dat 12V weinig problemen maakt, dus de kleine computervoeding voldoet prima.

Voorlopig laat ik de boel even staan, en zal later metingen verrichten op welke pins bij voedingprint de spanningen zouden staan. Als je soortgelijk beamer hebt, dan kun je me misschien klein steuntje geven. :) Ook Compaq MP3800, zolang de behuizing gelijk is, is ook geschikt als referentie.

Gezien de erg smalle tunnel achter de kleurenwiel - die waarschijnlijk nette lichtbundel moet maken voor DLP chip - is een 5x4 matrix van 1Watt Edisons geen makkie. Ik moet dus licht proberen samenbundelen en door die krappe tunnel leiden. Eigenlijk zou een 20Watt led hier simpelweg ervoor kunnen zetten, want daar is ie groot genoeg voor, en krijgt zo direct 700 lumen licht doorheen.
Het krijgt al luchtstroom van 3 fans, dus de LED aan de koelblok wordt zeker gekoeld (meer dan genoeg eigenlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb compacte pc voeding in huis die geschikt is voor de beamer, en ben aan het uitzoeken op welke pinnen de juiste spanningen moeten staan. Maar ik wil niet graag rest van de schakeling opblazen, daarom heb ik bij paar bedrijven een service manual voor mp2800 gevraagd. In komende dagen weet ik zo meer.

Als jij ook electronica repareert en dus af en toe service manual erbij haal, dan mag je me helpen om aan mp2800 service manual komen. Graag zelfs.

De beamer heeft goede kansen om LED beamer te worden, want de voedingsschakeling is losse print en lampvoedingsprint ook. Met even omleiden van paar lijnen is ie dan klaar voor gebruik.

Ik hoef alleen ervoor zorgen dat DLP gedeelte loopt zonder lamp erbij, dan is de zaak gered. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
*O* *roffeltrommel* *O*
Ik kan nu zeggen dat mijn LED beamer project een succes is.
*O* *danst in het rond* *O*

Wel, het zal lang verhaal worden...
Zoals je mag lezen bovenaan is de voedingsprint opgeblazen. Maar wonder boven wonder heeft Compaq lief de voltages verklapt aan de onderkant: om beamer te werken zijn er 3 spanningen nodig: 3,3 V / 5 V en 13 V.
13 V wordt gewoon 12 V, want grote kans dat ie alleen maar naar de fans gaat.
Na lang onderzoeken en vele datasheets bekijken van aantal chips op de voedingsprint en de printplaat eronder heb ik paar dingen ontdekt. Daar staat een PIC16c54c en 74lvc14ad op. Het blijkt dat PIC vooral op 5V zal lopen (kan tot 6,25V) maar 74x chip zijn Vcc mag niet hoger zijn dan 3,6V. Dat betekent dat het 3,3 V moet zijn. Gelukkig zijn beide chips rechtsreeks gevoed waardoor ik al met grote zekerheid kan vaststellen op welke pins de juiste spanning moet staan.
Ook bestudeer ik nauwkeurig de voedingsprint. De transformator wordt goed bekeken en het is goed te zien dat het achter elkaar gaat: 0-3,3-5-13V gaat. Dat geeft me conclusie voor de juiste pinout.
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f11t.jpg
De middelste printplaat (die onder DC-DC voedingsprint is) is eruit gehaald voor de nauwkeurige bestudering en meten. De mainboard is nu zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f12t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f13t.jpg
Een DLP processor met daaromheen kleine chips. Op andere printplaat is PW164 te zien, die groot deel van beeldprocessing doet, en het is alles-in-1 chip. Eronder flash chip die upgradeable is.
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f14t.jpg
Een onbekende chip van AD. Zal wel iets zorgen voor de input omzetting.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f15t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f16t.jpg
De beamer wordt voor het eerst aangesloten op de slimline pc voeding. Tijdens de test komt er gelukkig geen rook uit, en beamer sloeg keurig aan. Maar omdat ik de lampsignaal nog niet omgeleid heb, knipperen de knoppen boven en gaat weer uit met kleine 1 minuut nablazen van fans. De powertest is succesvol! :)

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f17t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f18t.jpg
De hele voedingsprintplaat/lampvoeding wordt eruit gehaald en blijf je zo kaal voetje over. De lampsignaal wordt omgeleid na korte bestudering optocouplers en alles staat klaar voor de ultieme test.... LAAT ME DE BEELD ZIEN! _/-\o_
Als lichtbron wordt de Gamma 5-led headlamp van 5 Euro gebruikt, die perfect erin past en zonder lichtlekkage maakt. En blijft goed zitten.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f19t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f20t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f21-600.jpg
*O* *O* *O* *O* Er is beeld! Beamer loopt helemaal goed! De camera staat wel op 10 seconden sluitertijd zo zwak is het beeld. Maar dat mag de pret niet drukken. LED beamer is nu een FEIT. Lampsignaal is met succes omgeleid.
De beamer ging aan - rode led gaat aan zoals verwacht (signaal: zet die UHP lamp maar aan) en dan moet ik de switch omzetten ten teken dat lamp "goed" is. Dus signaal met GND verbinden. De beamer gaat inderdaad helemaal op groen en fans beginnen te lopen na een minuut wachten (inderdaad, het denkt dat het nog moet opkomen). En warempel, het blijft aan en het loopt.
Het beeld verschijnt op het plaat! Daarna sluit ik VGA aan met mijn laptop en floep... de prachtige moment is aangebroken: de werkende bureaublad, zonder problemen. Het is geweldig om te zien na zweten en goed bestuderen zodat ik boel niet weer opblaas. *haalt diep adem*

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f22t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f23t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f24t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f25t.jpg
We gaan weer verder. De test is goed verlopen. Wat heb ik hier gedaan? Ik heb met kleine draden en stukje pins de middelste printplaat verbonden met de pc voeding. Alles is geisoleerd met krimpkous, want het is heel dicht op elkaar. De schakelaar en rode led is goed te zien aan voorkant, die beamer moet omleiden dat lamp "in orde" is. De voedingsstekker van pc voeding is ook even afgeschermd om te voorkomen dat ie tegen metalen behuizing van voeding komt = kortsluiting. Ook hier is switch voor POWER-ON te zien.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f26t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f27t.jpg
De overbodige printplaten nu. Ze kunnen gewoon eruit! :) Beamer werkt no problemo zonder deze printplaten. Leuk he? Daardoor ontstaat er mooi ruimte onder de beamer zodat ik later nieuwe voeding eronder kan bouwen, dus ook voeding voor 20 Watt leds.
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f28t.jpg
Vooraan is er uitsparing te zien voor bekabeling (van vorige printplaat) en zo hoef ik niks voorboren of zagen. Het kan zo laten. De beamer heeft 3 fans. Ze draaien allemaal tegelijk wat voor behoorlijke luchtstroming zorgt. Meer dan genoeg om 20W led te koelen. Misschien zal ik de fan spanning proberen verlagen, maar 3 fans hebben elk tachodraadje en dus moet ik zorgen dat processor nog net door blijft lopen met lagere fantoerental. We zullen zien. Verlagen van toerental maakt de beamer namelijk nog stiller!

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer05.jpg
De voorlopige schema voor 20x 1Watt leds, om licht goed te leiden door die smalle opening, zonder veel licht te verliezen. Ik ga ook straks 1x 20Watt led kopen, om te kijken wat het verschil is.

Nu kan ik rustig ademhalen, de led beamer project is succesvol, het draait en het geeft beeld. Beter kan ik het niet wensen. Ik zal later aansluitschema's posten hoe je Compaq MP2800 beamer kan klaarstomen tot een LED beamer. Mogelijk zijn andere Compaq MP1600 en MP3800 ook mogelijk, want beiden zijn ook ultracompact en zal intern welicht weinig verschillen.

To be continued.... :w (ja de powerleds zijn nog niet binnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mooi dat je het voor elkaar hebt :D
Ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat ze allemaal op led's werken, want als je de prijs van een normale beamerlamp en de herrie die er vanaf komt vergelijkt met leds....
En dan is deze beamer nog geneens geoptimaliseerd voor led's (de normale lamp zal denk 1 punt hebben waar het licht vandaan komt, jouw led's zijn meer verspreid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

_ferry_ schreef op zondag 02 september 2007 @ 22:27:
Mooi dat je het voor elkaar hebt :D
Ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat ze allemaal op led's werken, want als je de prijs van een normale beamerlamp en de herrie die er vanaf komt vergelijkt met leds....
En dan is deze beamer nog geneens geoptimaliseerd voor led's (de normale lamp zal denk 1 punt hebben waar het licht vandaan komt, jouw led's zijn meer verspreid)
Met spiegels en zo kan je het licht wel leiden alsof het uit één punt zou komen.

Helaas in het schema hierboven gaat dat niet zo goed lukken omdat je rekent op de reflectiviteit van de printplaat (zie lijntjes) en volgens mij zijn die niet reflectief. Die spiegelconus zal dan waarschijnlijk niet zo veel uithalen denk ik.

Ik ben ook heel nieuwsgierig naar hoe dit project verloopt. Omdat ik zelf led licht wil gaan gebruiken bij het maken van een normale beamer. Ook om de redenen die jij en de TS aangeeft:
-levensduur (!!!!!)
-zuiniger (dus niet alleen minder elektriciteitskosten, ook minder koeling nodig)

Minder duur licht dat minder vaak vervangen moet worden en zuiniger is gebruik, lijkt me ideaal.

Tevens, als je de volledige beamer zelf maakt, kan je gewoon zelf de fans weglaten of traag laten draaien. De werking hangt dan niet meer af van het actief zijn van de fans.

het verbaast me dat led beamers niet nog meer hun intrede hebben gedaan in de normale verkoop gezien de voordelen. Een groot deel van de verklaring zal ook wel zijn dat ze je niet meer vijf jaar als klant kunnen binden voor de dure proprietary 'replaceables' (lampen) omdat leds veel langer meegaan.

Voor mijn rekensommetje heb ik ongeveer 1000 lumen totaal nodig. Hoeveel leds moeten dat zijn?

Hij lijkt genoeg te zullen hebben met 1x 20W powerled. 2x 20W powerled zou dan ruim voldoende moeten zijn? (ander principe, je verliest wat licht 'doorheen' het lcd).

Dan nog is 40 Watt een heel stuk beter dan één lamp van 250 watt zoals die normaal gebruikt worden !!

Ik ben zeker ook benieuwd naar het vergelijkingsresultaat tussen 20x1 watt en 1x 20 watt. Dank voor het uittesten en keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Anoniem: 131051 schreef op zondag 02 september 2007 @ 22:57:
Helaas in het schema hierboven gaat dat niet zo goed lukken omdat je rekent op de reflectiviteit van de printplaat (zie lijntjes) en volgens mij zijn die niet reflectief. Die spiegelconus zal dan waarschijnlijk niet zo veel uithalen denk ik.
Kijk nog es goed. Er zit alu plaat ervoor, direct bovenop de epoxy plaat. Die kan wel licht terugkaatsen.
Ik kan ook glazen spiegel nemen, maar die knalt zo uit elkaar als ik veel 6mm gaten ga boren. Dan kan ik beter met schoongepoetste alu plaat doen.
De epoxy plaat is alleen voor verbinden/solderen emitters aan de soldeerzijde. Dat blijft op de plaats staan.

2x 20 Watt is 1 probleem: het zit vast op 1 grote 2cm koelplaat, en daar kan ik niet eraf bikken. Naast elkaar kan je wel vergeten met zoveel ruimte tussen.
20 Watt heeft kortere levensduur van circa 1000-2000 hr. Zelfs dan is licht al meer afgenomen met 70% of meer. Met 1 Watt emitters ben ik meer verzekerd van 30.000 hr minimaal en dan nog 90% verlies tov begin. En dat is stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrDummy schreef op zondag 02 september 2007 @ 23:06:
[...]

Kijk nog es goed. Er zit alu plaat ervoor, direct bovenop de epoxy plaat. Die kan wel licht terugkaatsen.
Ik kan ook glazen spiegel nemen, maar die knalt zo uit elkaar als ik veel 6mm gaten ga boren. Dan kan ik beter met schoongepoetste alu plaat doen.
De epoxy plaat is alleen voor verbinden/solderen emitters aan de soldeerzijde. Dat blijft op de plaats staan.

2x 20 Watt is 1 probleem: het zit vast op 1 grote 2cm koelplaat, en daar kan ik niet eraf bikken. Naast elkaar kan je wel vergeten met zoveel ruimte tussen.
20 Watt heeft kortere levensduur van circa 1000-2000 hr. Zelfs dan is licht al meer afgenomen met 70% of meer. Met 1 Watt emitters ben ik meer verzekerd van 30.000 hr minimaal en dan nog 90% verlies tov begin. En dat is stukken beter.
idd, ik las het ook net toen ik deze thread nog eens aan het herlezen was. Die 20Watt's zijn idd niet zo interessant.

Als ik zelf iets zou proberen zal het ook met de 1Watt/3Watt ledjes zijn. Nu alleen nog de tijd vinden (en veel lezen om te weten hoe het werkt en wat ik moet doen :p ) Maar al prutsende leert men :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Laatst online: 07-05 13:01
Dit is een heel interessant topic ;) *bookmarked*

Heb zelf vorig jaar een DIY beamer gebouwd, dus ken het concept om LEDS te gebruiken ipv bijv. een HQI lamp.
Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Anoniem: 131051 schreef op zondag 02 september 2007 @ 22:57:

Voor mijn rekensommetje heb ik ongeveer 1000 lumen totaal nodig. Hoeveel leds moeten dat zijn?
Een normale beamer heeft 2000-3000 lumen, en dat is denk ik de hoeveelheid die hij uiteindelijk aan beeld uitpoept. Nu kan je best met wat minder af, beeld wat kleiner houden en gaan.
Ik denk dat je blij mag zijn als je een tiental procenten haalt qua licht output met zo'n tft scherm. Dus je hebt meer lumen nodig. Normaal gesproken gebruiken ze geloof ik voor de DIY beamers 150watt gasontladingslampen, nu zijn leds wel efficient, maar een gasontladingslamp ook. Dus 1 of 2 20watt led's gaan 1 zo'n ontladingslamp echt niet evenaren :D

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 03-09-2007 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ja, dit maakt opeens mogelijk om MP2800's om te bouwen vanwege makkelijke electronica.

Ik keek even rond en zag dat iemand ook MP2800 om wil bouwen: http://www.lumenlab.com/forums/index.php?showtopic=8491 Topic is nog van 2005 en hij is nog niet in geslaagd.
DLP beamers daar zijn enorm zeldzaam. Ben ik de enige met LED-DLP beamer ombouw project?

Feit is wel dat je niet elke DLP beamer kan ombouwen. Compaq ultracompacts kunnen toevallig het wel omdat printplaten daar aparte functie krijgen en daardoor is aanpassen makkelijker. Ook standaard voedingsspanningen bij voedingsprint speelt een rol. Anders wordt het ingewikkelder.
Zonet Infocus X1 service manual bekeken. Die beamer heeft 1 groot printplaat bovenop en heeft teveel (voedings)aansluitingen tussen de prints. Dat valt dus eraf.

Voor huiskamer gebruik is 1000 lumen genoeg. Ik heb 2 LCD beamers in huis, eentje is ASK C6 Compact, 900 lumen licht. Andere is Philips Hopper XG10, 600 lumen. Philips is te complex voor ombouwen, ASK heeft misschien kans, maar ik doe het niet omdat het LCD beamer is. Beiden hebben 4000 hr lamp levensduur.

update:
Er zijn veel ultracompacts van Compaq. Het zijn verrassend genoeg allemaal in XGA resolutie:
- MP1600
- MP1800
- MP2800
- MP2810
- MP3800
(MP1400 en MP1410 is SVGA)
Enige vverschil is lichtsterkte (600 naar 1300) en contrast ratio.
Vanaf MP2800 heb je dan HDTV compatibele beamer, welke dus tot 1080i/VGA1080p lust.
DVI zit er dan bij naast VGA.

Op Ebay duiken aantal beschadigde versies van MP1600 op. MP3800 is rond 380 Euro direct kopen. Nog wel prijzig. Ik blijf zoeken naar defective exemplaren.
De beamer heeft veel kritiek: stopt soms vroeg mee, opstartproblemen, dure lamp en korte levensduur, erg hete voorkant beamer, beetje lawaaiig. Niet bepaald populaire beamer. Er is meer kritiek dan lof. Enige lof: compact, draagbaar, goedkoop, soms is rechtop versie wel leuk.

To do:
- geschikte geschakelde voeding zoeken
- defecte lamp gezocht (ivm voorkant behuizing)

[ Voor 84% gewijzigd door MrDummy op 03-09-2007 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-04 21:00
Hoe zit het precies met die 'kapotte lamp' detectie. Als je de leds gewoon op de aansluiting van de lamp zet.. Waarom blijft hij dan niet aan? Hij trekt er stiekem dan nog best een lekkere stroom over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok, mijn LED idee voor 'lcd doorschijnbeamers' is dus VEEL complexer dan ik eerst had gedacht en wordt nog volop mee ge-experimenteerd op de DIY fora.

Dus even een array maken van leds en de luminantie optellen op grofweg een idee te bekomen zal dus helemaal niet werken.

In het kort komt het er op neer dat de diffusiviteit van led licht veel te groot is en veel moeilijker kan gecollimeerd worden zodat je slechts 10-15 van het led licht nuttig kan gebruiken, waarna het lcd scherm er nog eens 80% afremt. (dat heb je natuurlijk ook met gasontladingslampen, maar daar treedt het eerste verlies veel minder op)

Als ik dus een poging waag zal het dus met een gewone lamp moeten zijn.

Er is geen algemeen topic dat leds bespreekt in alle soorten beamers (niet alleen dlp beamers). Maar led verlichting in een traditionele beamer is ook een boeiend onderwerp, dus misschien kan het in dit topic iets breder en ook daarover gaan.

Verder moet ik mijn kennis van optica nog eens opfrissen en me begeven naar het gewone DIY beamer topic (als dat hier bestaat). In elk geval blijf ik het hier met interesse volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
ken536 schreef op maandag 03 september 2007 @ 12:47:
Hoe zit het precies met die 'kapotte lamp' detectie. Als je de leds gewoon op de aansluiting van de lamp zet.. Waarom blijft hij dan niet aan? Hij trekt er stiekem dan nog best een lekkere stroom over.
Op de printplaat onder de beamer zit de driver voor de lamp. Daar is schakeling aanwezig die signaal doorgeeft of lamp stuk of niet. Het gaat over de optocoupler. Merkt de schakeling dat lamp niet goed werkt (verkeerde waarden gemeten) dan gaat het niet "aan" (dus blijft dan open) en de processor in beamer boven ziet dat na bepaalde vereiste tijdsperiode waar lamp signaal positief moet gaan, en gaat dan knoppen boven knipperen. Tenslotte gaat het uit.
Dat lampsignaal is dus kinderlijk eenvoudig na te doen: gewoon schakelaar om. Kun je dat voorstellen?

En je kan niet leds op de plaats van lamp neerzetten met aanwezige schakeling. Het is hoogspanningscircuit van vele duizende volts. Dag leds... Het moet gewoon eruit. Het is niet voor gemaakt joh. Daar ga ik niet mee spelen met zulke hoge spanningen.

Doordat de bekabeling er gewoon ligt tussen mainboard en driverboard is het duidelijk dat daar lampsignaal en inschakelsignaal aanwezig is. De rest kan je raden.
De inschakelsignaal (waar ik nu led aan heb aangesloten) zal ik gebruiken om circuit in te schakelen voor leds. Dus dat is makkelijk: leds gaan aan als ik power-on knop van beamer indruk!
En keurig uit als ik het op standby mode zet. Beter kan ik het niet voorstellen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
Ik vind het heel leuk om dit topic te volgen, om te kijken wat je nu weer hebt uitgevogeld :) Veel succes gewenst met het deel dat je nog moet.

Ik bedacht me trouwens net pas dat ik nog een beamer met kapotte lamp heb staan, die zal ik nog eens openschroeven :)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb onderzoek gedaan welke voedingen ik kan toepassen:

1. Lazy & Cheap & Big
Een (Trusty) ATX 250W voeding of zo... Gelijk alle 3,3 / 5V en 12V in huis.
Wordt wel lompe blikken kast aan de beamer. Niet erg portable.
Kost me maar 15 Euro. Even boel eruit solderen wat overbodig is en nette big kast maken. Helaas kan fan de stilte verstoren zijn. (En zelfs gratis, ik heb aantal oude PSU's staan)

2. Iets Duurder But Also Lazy
Shuttle ATX barebone voeding kopen. Kost me rond 80 Euro.
Je krijgt wel compactere behuizing met alle benodige spanningen. (ik heb zelf 1 kleinere PSU, maar heeft zwakke 12V deel. Die is zeker gemaakt in begintijd van ATX, waar 12V niet eens belangrijk is.)
Deze heeft echter fan ingebouwd en er moet behuizing omheen. Zal niet erg stil worden.

Beide punten 1 en 2 moeten mogelijk belastingweerstand hebben om te zorgen dat ATX goed werkt.

3. Iets Duurder But Much Portable
Ongeveer 80 Watt 12Volt netvoeding. Kost me rond 80 Euro, maar dan heb je fanless voeding in compacte zwarte behuizing. Met 12 V stekker, daarmee kan ik dus achter beamer 12V aansluiting maken. Waardoor dus ook mogelijk bestaat die op accu aan te sluiten en zo mobiel beeld beamen.
Voor 5 V en 3,3 V wordt dat in de beamer geregeld met spanningsregelaars.
12V naar 5V is wel flink stoken in warmte, omdat daaruit 1 A moet komen. Om dat te beperken gooi ik array powerdiodes ertussen. Dat laat per stuk al 0,7 V zakken. 3,3v gaat ook via de diodearray. Gelukkig heeft beamer genoeg eigen fans voor interne koeling. LM317 kan tot 1,5A, dus geen probleem hiervoor.
Als ik ook op accu wil aansluiten, dan doe ik veiligheidsdiode bij de 12V aansluiting, om te voorkomen dat ik door domme daad plus en min omdraai.

4. Same as 3, but better converters, zelfbouw
In plaats van gewone spanningsregelaar kan men DC-DC converter nemen, welke dus minder warmte stoken door schakelproces. Dit maakt bouwen wat ingewikkelder, maar is effectiever.
Vooral 12V-5V converter is mooi meegenomen.

5. Same as 4, but ready-to-go converters
Er bestaan kant-en-klare converters. 12V naar 5V met 2A output. Maar ze zijn niet goedkoop en kosten al snel op ongeveer 70 Euro. Daar kan je beter zelf bouwen... Alleen voor luilakken bestemd.

6. Kan het nog makkelijker en toch mobiel blijven?
Nog even kijken... ja, er bestaan externe PC voedingen. Bij Conrad is er eentje met twee spanningen van 5V/3A en 12V/3A. Voor slechts 30 Euro. Dat lijkt ideaal. Maar 12V is risicovol, en uitleg komt straks onderaan.
Tweede optie is externe voeding nemen die speciaal ontwikkels is voor Mini-PC. Deze speciale voeding heeft dan converterprint bij zich, welke dus meteen voor 3,3V/5V/12V zorgt. Met 165Watt vermogen nog wel. De prijs is minder leuk: het zou rond 110 Euro kosten. Maar power is perfect, genoeg amperes om alles te voeden, ook LEDs.
Het maakt wel minder mogelijk om op de accu te laten draaien.
Gezien de compromis tussen 80W 12V voeding en mini-pc externe voeding (verschil is 30 Euro) maar dan ben je meteen verzekerd van betrouwbare spanningen.
Wat is er mis met goedkopere Conrad voeding?

7. Speciale kits nemen die voor autoprojecten zijn gemaakt.
Speciale voedingsprints kopen, ontworpen voor Auto-PC project. Ik kom nu opeens als laatste optie op www.mini-box.com site terecht. Gewoon met 12V input heb ik meteen alle benodige spanningen met behulp van speciale DC-DC print. Dit kost ook wat geld, maar is nog makkelijker dan ooit...

Ik heb onderzoek gedaan naar verdeling stroom als ik leds zou laten draaien met behulp van LM317 als stroomregelaar.
Er zijn totaal 20 Edisons. Het wordt gevoed met 12V stroom. Dus per 12V lijn kan ik 3 Edisons laten branden (incl eigen LM317 spanningsval) Dat is goed voor 7 kringen. Het zal dus totaal 2,45 A trekken. We moeten 3 fans in de beamer ook niet vergeten, dat is al goed voor circa 750 mA samen. Daarmee is het totaal verbruik al meer dan 3A op 12V. Dit maakt Conrad voeding twijfelachtig. Het moet echt 1 A meer hebben aan 12V zijde zijn, dan mag het wel.

Mijn voorlopige keuzes:
2. 12V 80W externe voeding, met 2 regelaars erin, en meuk powerdiodes.
Het levert 6,6 A, 4,6 A voor powerleds+fans, en overige 2A voor 5V en 3,3V regelaars.
6. met mini-pc externe voeding, zo goedkoop mogelijk zoeken.
7. print + voeding bestellen van www.mini-box.com of Nederlandse importeur zoeken.

De overige ruimte gaat voor naar inschakeldeel voor LED deel en 7 tot 9x LM317 stroomregelaars voor de LEDs. Dan hebben we de hele voeding klaar voor de beamer.
Ik begin eerst met punt 7, omdat het makkelijk te realiseren is en 12V universele voeding mogelijk maakt. Op accu ook geen probleem en is effectief geschakelde circuit. Nu moet ik alleen even kijken of het in Nederland te krijgen is.

Je mag mening geven over de plannen boven.

Update: winkel gevonden (myelectronics) en daar even informatie gevraagd. Maar kan het elders nog goedkoper? Je mag zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Door geschakelde voedingen te gebruiken kan je veel hitte/vermogenverlies vermijden, kant-en-klaar chipje als de AMC7150 (1,15€) maakt het supereenvoudig om de leds gepulst op 200kHz aan te sturen. Echt interessant om eens die richting uit te kijken, elco spoeltje en paar weerstanden toevoegen aan een IC'tje en je kan zo rendementen van tegen de 90 % halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203901

Voor een lcd beamer zou ik van die cffl lampes gebruiken Net als die in je tft zitten. is dat geen idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 03 september 2007 @ 23:03:
Door geschakelde voedingen te gebruiken kan je veel hitte/vermogenverlies vermijden, kant-en-klaar chipje als de AMC7150 (1,15€) maakt het supereenvoudig om de leds gepulst op 200kHz aan te sturen. Echt interessant om eens die richting uit te kijken, elco spoeltje en paar weerstanden toevoegen aan een IC'tje en je kan zo rendementen van tegen de 90 % halen.
Pas maar op met DLP beamer. Die doet ook al met hoogfrequent beeldafwisseling. Samen met PWM regeling van leds kan het misschien resulteren in onplezierig geknipper en kleurstoringen ontstaan. Ik kies dus maar voor continu branden met LM317.
De LED driver die je voorstelt heeft meer onderdelen nodig. Met 12V voeding wordt het al snel 7 stuks en dat wordt het niet erg goedkoop en compact. Er is namelijk ook spoel, weerstand, elco, nog een elco, en snelle diode nodig. Allemaal 7 maal zelfs.
Goed idee, maar niet zo bruikbaar hier.
Anoniem: 203901 schreef op maandag 03 september 2007 @ 23:31:
Voor een lcd beamer zou ik van die cffl lampes gebruiken Net als die in je tft zitten. is dat geen idee?
CCFL heeft geen hoge licht vermogen, straalt veel te veel in het rond, langwerpig, kwetsbaar, voorschakelcircuit nodig. Er is nog nooit CCFL gebruikt in DIY beamer project. Sorry, bad idea. Beslist niet voor beamer.

[ Voor 16% gewijzigd door MrDummy op 03-09-2007 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dan kan je beter kant-en-klare drivers kopen van bijv Samenkopen of Ebay die goedkoop zijn. Daar kan je eigenlijk niet zelf tegen aan solderen. Je kan natuurlijk ook zelf een step-down driver in elkaar flanzen met een grote Atmel/Pic, de PWM kanalen gebruik je om een mosfet aan te knopen met daarachter een spoel en condensator om 't netjes af te vlakken en aan de leds een kleine meet weerstand van iets van 0,1 ohm en dat allemaal de verschillende ADC channels insturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
MrDummy schreef op maandag 03 september 2007 @ 23:34:
Pas maar op met DLP beamer. Die doet ook al met hoogfrequent beeldafwisseling. Samen met PWM regeling van leds kan het misschien resulteren in onplezierig geknipper en kleurstoringen ontstaan.
[...]
I know, de een of andere gek heeft wat eerder in dit topic wat berekende gokjes gemaakt, met 200 kHz zit je 5 keer hoger dan de daar berekende minimale frequentie.
Misschien vind je nog led-drivers die in boost-config al je led's (of de helft, dat valt ook nog mee) kan aansturen, op nog hogere frequentie. Het voordeel tov LM317 is dat je veel minder hitte verstookt, en dus veel minder ruimte kwijt bent (aan koelvinnen en ruimte voor luchtverplaatsing).

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 04-09-2007 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
furby-killer schreef op maandag 03 september 2007 @ 23:37:
Dan kan je beter kant-en-klare drivers kopen van bijv Samenkopen of Ebay die goedkoop zijn. Daar kan je eigenlijk niet zelf tegen aan solderen. Je kan natuurlijk ook zelf een step-down driver in elkaar flanzen met een grote Atmel/Pic, de PWM kanalen gebruik je om een mosfet aan te knopen met daarachter een spoel en condensator om 't netjes af te vlakken en aan de leds een kleine meet weerstand van iets van 0,1 ohm en dat allemaal de verschillende ADC channels insturen.
Dat maakt alles ingewikkelder he?

Mijn plan:
- Beamer wordt voorzien van speciale voedingsprintplaat die gebruikt is bij Auto-PC project. Het wordt mogelijk PW-200-V plaat. De adapter is 12V 6,6 Ampere (80W). Print is heel compact en kan ik in de beamer bouwen. Samen kost dan 104 Euro (59+45 Euro) tenzij de winkel me alternatief aanbiedt.
Daarmee heb ik dan betrouwbare voeding deel zonder prutswerk, en het kan zo op 12V accu lopen voor mobiel kijken!
- 7 maal LM317 schakelingen die elk 7 groepen van 3 LEDs moeten voeden op 12V spanning, met constante 350mA stroom.
- Tussen LED deel en voedingsprint komt ook SSR schakeling (solid state relay) welke over optocoupler beschikt. Die wordt via de schakeling van beamer ingeschakeld. De lamp-ok signaal wordt via tweede optocoupler doorgegeven zodra LM317 schakeling ingeschakeld wordt.
- 20x 1 Watt Edisons zorgen samen voor ongeveer 1000 lumen licht.
- De 12V deel naar de fans wordt geregeld met extra LM317 als spanningsregelaar zodat ik toerental kan verlagen totdat het niet afslaat / error maakt en stil genoeg is.
Dat maakt de ruimte onderaan de beamer wel aardig vol!

Zo kan ik alles netjes en compact dichtmaken en zie je bijna niks dat het om LED beamer gaat aan buitenkant, behalve de vreemde 12V ingang aan de achterkant in plaats van de 240V aansluiting.

Dus alle mooie verhalen dat anderen noemen, extra LED driver prints kopen, dat is goed bedoeld. Maar ik heb gewoon geen ruimte voor onderaan de beamer. De bouwruimte is 5x17x3 cm. Lang en smal, en ook niet zo heel hoog. Alleen met LM317 kan ik nog minimaal en compact bouwen.

Mocht het blijken dat het te warm wordt, dan kan ik het veranderen en anders aanpakken. LM317s kosten namelijk geen drol.

[ Voor 3% gewijzigd door MrDummy op 04-09-2007 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
chipjes van TI om bv 12V met 90% efficientie om te zetten naar 5V, tot 1A:
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pt5101.html

bestaat ook wel in 3,3V verpakking neem ik aan.

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Corpse2 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 00:08:
chipjes van TI om bv 12V met 90% efficientie om te zetten naar 5V, tot 1A:
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pt5101.html

bestaat ook wel in 3,3V verpakking neem ik aan.
Dat is inderdaad goeie, maar wat zou kosten?
3,3 Volt zit er ook bij. (type pt5103)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
MrDummy schreef op maandag 03 september 2007 @ 16:49:
[...]

Op de printplaat onder de beamer zit de driver voor de lamp. Daar is schakeling aanwezig die signaal doorgeeft of lamp stuk of niet. Het gaat over de optocoupler. Merkt de schakeling dat lamp niet goed werkt (verkeerde waarden gemeten) dan gaat het niet "aan" (dus blijft dan open) en de processor in beamer boven ziet dat na bepaalde vereiste tijdsperiode waar lamp signaal positief moet gaan, en gaat dan knoppen boven knipperen. Tenslotte gaat het uit.
Dat lampsignaal is dus kinderlijk eenvoudig na te doen: gewoon schakelaar om. Kun je dat voorstellen?

En je kan niet leds op de plaats van lamp neerzetten met aanwezige schakeling. Het is hoogspanningscircuit van vele duizende volts. Dag leds... Het moet gewoon eruit. Het is niet voor gemaakt joh. Daar ga ik niet mee spelen met zulke hoge spanningen.

Doordat de bekabeling er gewoon ligt tussen mainboard en driverboard is het duidelijk dat daar lampsignaal en inschakelsignaal aanwezig is. De rest kan je raden.
De inschakelsignaal (waar ik nu led aan heb aangesloten) zal ik gebruiken om circuit in te schakelen voor leds. Dus dat is makkelijk: leds gaan aan als ik power-on knop van beamer indruk!
En keurig uit als ik het op standby mode zet. Beter kan ik het niet voorstellen. _/-\o_
Ik schroef morgen de beamer die ik heb gekregen is open (dlp). Ook lamp van kapot en vervanger kost 450 euro. Het lijkt mij ook dit met leds te gaan doen (waar ik ook meer dan genoeg ervaring voor heb, omdat project te laten slagen)

Alvast bedankt voor deze informatie, scheelt mij een hoop uitzoeken :)

Ik dacht echter dat de lamp op bijvoorbeeld een volt of 24 zou lopen met een flinke stroom. Dit zal ik dan ook maar beter veranderen inderdaad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
ken536 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 00:40:
[...]
Ik schroef morgen de beamer die ik heb gekregen is open (dlp). Ook lamp van kapot en vervanger kost 450 euro. Het lijkt mij ook dit met leds te gaan doen (waar ik ook meer dan genoeg ervaring voor heb, omdat project te laten slagen)

Alvast bedankt voor deze informatie, scheelt mij een hoop uitzoeken :)

Ik dacht echter dat de lamp op bijvoorbeeld een volt of 24 zou lopen met een flinke stroom. Dit zal ik dan ook maar beter veranderen inderdaad :P
Voor DLP beamer moet je 2 dingen doen voordat het LED beamer kan worden:
- omleiden van lamp-good-signaal, zit bijna altijd ergens bij 1 van de optocouplers in buurt van lampdriver.
- uitschakelen van lamp driver (dus stroom ergens onderbreken / afsnijden) zodat de ontstekingdeel niet als gek zit te flippen en je niet meer met gevaarlijke kilovolts hoeft te werken. Kan volstaan met eruit halen van andere optocoupler.

Eruit halen is nog beter, zoals met MP2800, waardoor ik custom voeding erin kan plaatsen plus extra schakeling voor LED deel. Maar dat kan alleen als lamp driver een losse printplaat is en dat de rest van printplaat niet te veel ic's bevat die van noodzaak voor de mainboard is (fan controle, oververhitting check, etc). Voedingsdeel moet zoveel mogelijk standaard voltages hebben. De rest kun je raden.

Vervolgens bekijk je de opening bij kleurenwiel, en bestel je de LEDs. Afhankelijk van de ruimte in de beamer kun je wat van maken.

UHP lamp is speciale gasontladingslamp dat op hoogspanning werkt. Het is beslist geen gewone gloeilamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
De voeding bestaat bij mij uit 2 delen. Ten eerste zit er hoofdvoeding, waar de 230~ op komt.
Deze heeft 1 output van 400VDC die naar de andere 'voeding' (DCDC-converter) gaat welke 3.3, 5 en 13 volt uitspuugt.
Daarna zit op de hoofdvoeding dus ook nog de lamp trafo welke aan een 24kV komt.
Op de voeding vind ik inderdaad ook nog een regelcircuitje welke over 3 opto's beschikt.
2 bevinden aan de voeding, de andere deelt de print in 2en.

Het probleem is dat de hoofdvoeding pcb uit 3 layers bestaat, waardoor ik de hele zaak niet goed kan 'uitlezen'

Uiteindelijk lopen er maar 3 kabels uit de hoofdvoeding.
1- 24kV voor lamp
2- ?voeding voor lampregelaar?
3- 4 aarderige kabel voor 400V, waarschijnlijk zit hier een signaal op van, hé, als ik contact maak/verbreek ben ik ok.

[edit]
Oke, beter dan dit kan niet, de controle print van mij is exact dezelfde als die van jou, al betreft het een andere (merk) beamer.

Ik ga het is even goed bekijken

[ Voor 7% gewijzigd door ken536 op 04-09-2007 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
ken536 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 10:31:
De voeding bestaat bij mij uit 2 delen. Ten eerste zit er hoofdvoeding, waar de 230~ op komt.
Deze heeft 1 output van 400VDC die naar de andere 'voeding' (DCDC-converter) gaat welke 3.3, 5 en 13 volt uitspuugt.
[..]
Uiteindelijk lopen er maar 3 kabels uit de hoofdvoeding.
1- 24kV voor lamp
2- ?voeding voor lampregelaar?
3- 4 aarderige kabel voor 400V, waarschijnlijk zit hier een signaal op van, hé, als ik contact maak/verbreek ben ik ok.
Dat is praktisch hetzelfde ontwerp. Welke beamer heb je eigenlijk?

Twee witte kabels, met siliconen isolatie, dat direct uit hoogspanningstrafo komt, is voor de lamp.
4 aderige zwarte kabels, dicht in buurt van 240V aansluiting, loopt meteen door naar kleinere DC-DC printplaat. Die heeft IC welke over trafootje 3 verschillende spanningen zal opwekken.
Vanaf DC-DC print zul je kleinere kabel zien lopen, dat doorloopt naar de hoofd powerprint, maar dan bij dunnere rechtopstaande printplaat aan de kant (zoals bij mij) en daar gaat ie naar binnen.
Deze dunne rechtopstaande printplaat bevat 3 optocouplers. Twee daarvan is direct bij de aansluiting van een dunne snoertje. De derde is in het midden. Dit dunne snoer is geen voedingskabeltje. Het is zelf de lampsignaal / lamp-poweron kabel. Ik zal vanavond pinout maken als die van jou ook exact overeen komt, op welke spanningen het komt te staan.

Als je allemaal exact zelfde hebt maar is geen Compaq, dan heb je kloon versie beamer. Zeker ook rechtopstaande model?
Dan kun je net als ik ook makkelijk ombouwen tot LED beamer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
MrDummy schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 00:14:
[...]

Dat is inderdaad goeie, maar wat zou kosten?
3,3 Volt zit er ook bij. (type pt5103)
samples? :+

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 00:01:
[...]
I know, de een of andere gek heeft wat eerder in dit topic wat berekende gokjes gemaakt, met 200 kHz zit je 5 keer hoger dan de daar berekende minimale frequentie.
Die frequentie van de leddrivers doen er niet toe, achter de driver zit immers een een LC filter om een mooie redelijke constante stroom voor je ledjes te creeëren. PWM'en met hoogvermogens leds is niet effectief, gewoon netjes zorgen voor een lagere constant current werkt veel efficienter.
Kant en klare step-up drivers die zo'n hoge spanning aan kunnen zou ik zo gauw niet weten. Ik zou ze iig nooit allemaal achter elkaar in serie zetten, je moet dan een spanning maken van meer dan 60V, dat is wel erg veel (een beetje meer dan ik zo aan zou willen raken, aangezien de C en de L zorgen dat stroom ook geleverd kan worden).
Step-up zelf maken is ook niet zo moeilijk, maar je moet wel een uC programmeren, qua electronica stelt 't niet zo veel voor, 2 C's, een L, een diode, een grote Tor en een meetweerstand per driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Doh... ik weet niet of dat wel zomaar kan.
Heb nu de prijzen van ene Nederlandse electronica winkel.
PT5101 kost 35 Euro
PT5103 kost 27,50 Euro (bij ene winkel moet er nog 25 Euro bij ivm import Amerika)

Dat komt dus al op 62,50 minimaal, en dan moet ik nog print omheen bouwen. Maximaal 1 A.
Met 25 Euro extra import kosten zou ik niet echt aan beginnen.

De voedingsprint bij Myelectronics kost 70,21 Euro, maar dat levert wel 6A op 5V en 3,3V. Daarnaast kan ie gevoed worden tussen 11-14v, dus geschikt voor accu gebruik. Better safe dan error. De beamer moet niet opgeblazen worden door klein foutje.
De reden van kant en klare prints zorgt ervoor dat minder handige mensen onder ons ook zelf poging kunnen doen met hun defecte beamers.

De adapter zal 80 Watt worden, en zou 53,55 Euro kosten. Deze moet genoeg zijn met zijn 12V 6,6A om hele zaak te voeden. Hoop ik. 12V zelf is 4 A benodigd, de rest van 2,6 A is makkelijk voor 5V en 3,3 V.
http://www.mini-box.com/s...d.301/.f?sc=8&category=13 toont de ideale DC/DC print met zijn compacte afmetingen, gaat met gemak in de beamer. En kan ik benodigde schakeling voor LED deel ernaast bouwen. Simpel en compact genoeg.

Gezien de hoge prijs van Nederlandse dealer ga ik even kijken of ik direct uit Amerika ga bestellen en zo kosten besparen. Er zijn namelijk meer shops daar die zoiets verkoopt.
Meer info volgt binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Wat enorm grappig dat het gelukt is; gefeliciteerd. :)

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik zou in 1e instantie de accu mogelijkheid laten zitten, met een oude laptop accu gaat de beamer zo weer uit. Je leds trekken al 20 watt + verliezen in de aansturing, de rest van je beamer trekt ook heel wat watjes. Je wilt op z'n minst dat de beamer een uur kan werken op de accu lijkt me (al is een goede 2 uur veel mooier ivm films). Je slurpt zo 35 watt uit een accu, daar is wel een accu voor te bouwen, maar kost je wel wat geld. Lading Li-ion 18650 cellen moet je er dan tegenaan gooien, 4 in serie zetten en dan 3 parallel zetten. Wel een beetje opletten wat je uitvoert, want als je dat zonder beveiliging kortsluit dan heb je een enorme vuurbal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
furby-killer schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 21:41:
Ik zou in 1e instantie de accu mogelijkheid laten zitten, met een oude laptop accu gaat de beamer zo weer uit. Je leds trekken al 20 watt + verliezen in de aansturing, de rest van je beamer trekt ook heel wat watjes. Je wilt op z'n minst dat de beamer een uur kan werken op de accu lijkt me (al is een goede 2 uur veel mooier ivm films).
Ja, gelijk heb je wel. Op accu is meer voor mobiele demonstratie, aangesloten aan Sealed-Acid accu van 12V, maar werkelijke gebruik zal het aan de netstroom adapter aangesloten worden.

Het wordt zeker PW-200-V DC-ATX module, omdat het slank en weinig ruimte in beslag neemt. De voeding wordt 12V/80Watt, maar ik ben nog aan het navragen of 80Watt wel te doen is.
Deze heeft 12 V aansluiting wat ik dus nog altijd kan terugvallen op de 12V accu mogelijkheid.

Ik heb paar Duitse shops gevonden die ook wat verkopen, veel goedkoper dan Nederlandse verkoper (waar er kennelijk maar 1 van is).
Maar direct uit Amerika is zelfs bijna helft goedkoper tov Duitse shops. Wat een prijsverschil.
Hopelijk kan ik morgen meteen bestellen, als er voldoende zekerheid is over 80Watt voeding, uit Amerika.

Ik heb verder paar tests gedaan met lampsignaal.
Het blijkt dat het geen zin heeft om lamp-ok signaal alvast te kortsluiten. Het moet echt openstaan en eerst wachten op lamp-poweron signaal. Dan pas mag er lamp-ok signaal doorgegeven worden.
Doet men toch eerst lamp-ok signaal, dan is de beamer in de war en gaat niet aan.
Gelukkig zal dat geen probleem zijn als ik schakeling gewoon via lamp-poweron signaal laat inschakelen. De rest is echt makkie.

Ook heb ik testprintje gemaakt met LM317 op 20 mA en 6x 5mm 18.000 lumen LEDs Wat me opvalt, als ik op 18V zet, trekt ie nauwelijks 20mA. Voer ik op naar 24 Volt, dan stijgt de stroom echter naar 40mA. Dat is vreemd, dat zou toch niet op 20mA moeten staan? Als weerstand is 56 Ohm genomen, wat goed is voor 22mA stroom. Doe ik iets fout?

De reflector dat voor 20 leds moet staan, zal ik mogelijk uit de fietskoplamp halen, als die juiste grootte heeft. Zo ben ik verzekerd van goed spiegelend oppervlakte, en er zit alvast kleine gat in!
Zo kan ik makkelijker bouwen - ook voor iedereen :)
En zo hoop ik dat het eenvoudige LED beamer project wordt.

Update:
Ik heb even nagedacht over de 20x 1Watt leds en zit te kijken naar 3 Watt leds. Uit de stroomberekening zou die 3Watt led gunstiger uitkomen omdat er minder leds nodig zijn om bepaalde licht te bereiken.
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer06.jpg
In het nieuwe ontwerp worden 12x 3Watt leds in de kring geplaatst. Dus niks in het midden. Bedraden wordt makkelijker, er zijn 4 groepen nodig voor LM317. Het wordt dus simpeler dan 20x 1Watt leds, die in mijn ogen toch wel veel werk is.
Voordeel is dat ik nu tussen 350 en 1000 mA kan bepalen hoe ver ik zal gaan en lichtsterkte loopt dus van 1000 tot 2500 lumen. Althans, dat is theorie. Behoorlijk veel licht dus.
De reflector zal vrijwel zeker van fietslamp komen, vanwege goed gevormde spiegel. Om licht alsnog terug te kaatsen is een ronde spiegel erin geplaatst, en die is beweegbaar gemaakt.
Met deze beweegbare spiegel kan ik ideale locatie zoeken voor de brandpunt, en dus maximale lichtbundel kan maken naar de DLP chip. Het is dus letterlijk de omgekeerde manier van een normale fietslamp, we schijnen nu naar binnen.
Zou dus beter moeten uitkomen met 3Watt leds, vind je niet?

[ Voor 19% gewijzigd door MrDummy op 05-09-2007 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
De beamer welke ik over beschik is een Sharp PG-M15S, deze is qua ingewanden volgens mij bijna precies hetzelfde als jouw Compaq.

Het optocouplertje (die middelste op rechtopstaande print op voeding) weghalen zou het hoogspanningsgedeelte uitschakelen, volgens jou?

En had je al die pinout toevallig getekend voor hoe jij je led en schakelaar hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
ken536 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 17:25:
De beamer welke ik over beschik is een Sharp PG-M15S, deze is qua ingewanden volgens mij bijna precies hetzelfde als jouw Compaq.
Het is horizontale beamer nog wel.
De andere tower beamer naast reeks Compaq/HP/IPaQ is CTX EzPro 710. Praktisch zelfde ontwerp, dus intern zal ook groot deel gelijk zijn.
Het optocouplertje (die middelste op rechtopstaande print op voeding) weghalen zou het hoogspanningsgedeelte uitschakelen, volgens jou?
Ja, dat lijkt erop. Ik zie een PIC ertussen.
En had je al die pinout toevallig getekend voor hoe jij je led en schakelaar hebt aangesloten?
Hier is het:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer07.jpg
De onderstaande schema is mijn bedoeling om ook via opto's de leds automatisch in te schakelen. Dat moet ook, anders zal de beamer niet goed reageren en doet ie het niet. Ik speel dus even mee met de beamer schakeling.
De DC-DC voedingsprint en hoofdprint + lampdriver kun je gerust eruit slopen. Je hebt ze niet nodig als je nieuwe PSU + adapter erbij gaat kopen. Met nieuwe PSU kun je dan nieuwe LEDs mee voeden. Met aanwezige beamer voeding kun je weinig mee doen, en is dus ongeschikt voor LED voeding. De 12V is gewoon te zwak.

Ik heb even rondgekeken voor reflector en spiegel erin.
Ik merk dat platte spiegel achteraf toch geen goed idee is. Het moet bolle spiegel worden.
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer08.jpg

Na half uurtje shoppen heb ik gratis fietslamp kunnen vragen bij fietsdealer uit hun rommelbakje. Ik ga alleen voor de reflector. Die moet 5 cm in diameter zijn.
Eigenlijk hebben ze te grote koplamp, 6 cm is ie geworden, maar thuis vind ik in fietsonderdelen doos nog twee 5 cm reflectors. Eentje glimt nog goed.
In Halfords winkel zie ik verder nieuwe classic koplamp staan, met 5,5 cm diameter aan voorkant, dus binnen zal wel juiste 5cm reflector zijn. Kost je wel 5,20 Euro of zo.

De halfronde spiegel is 2 cm groot. Hoe vind je zoiets? Na wat rondkijken, ook in fashion winkel, tref ik eindelijk juiste product aan: oorbellen :9
Metalen halfbolle glimmende oorbellen, perfect volgens de wensen. Kost maar 3,50 Euro voor twee.
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f29t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f30t.jpg

Nog ff afwachten op 1Watt leds, dan kan ik eerste stappen doen.
En ik ga voeding + print bestellen uit Amerika. 80Watt voeding is genoeg voor mijn hele beamer, zegt de verkoper. Mooi, dan kan ik verder.
Daarnaast bestel ik opnieuw 12x 3Watt leds. Deze zal dan later 1 Watt vervangen.
Hiermee kan ik dan lichtsterkte naar wens instellen, zoals je al eerder boven kan zien.
Op dezelfde 350 mA stroom geeft 3W leds zelfs meer licht: 85 lumen tegenover 66lm 1Watt. Dat is dus nog effectiever. De kleurtemperatuur led wordt op 6000k gezet.
Met meer effectieve 3W leds kan ik minder stroom trekken omdat er minder leds nodig zijn om bepaalde sterkte te bereiken. Ook bouwen wordt minder ingewikkelder.

[ Voor 8% gewijzigd door MrDummy op 05-09-2007 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Voor het lamp-OK signaal: dat kan je gemakkelijk oplossen toch. Je wil bij het inschakelen van de beamer, eerst poweron signaal geven (ik neem aan met een kleine wachttijd, neem 5 seconden), en even later (zeg 7 seconden na inschakelen) geef je een lamp-OK signaal.
Dat klinkt als een mooie klus voor een monostabiele multivibrator, met een NE556 (dat zijn 2 NE555's in een package) maak je gewoon 2 timertjes die na 5 en na 7 seconden hun uitgang hoog maken (inverse uitgang nemen, dus bekijk spanning tussen + voedingsspanning en de uitgang van de 555).

Hoe zorg je er nu voor dat die 556 altijd netjes gereset start (het kan gebeuren dat ie bij opkomen van de voeding al ingeschakeld is) ==> heel simpel, een condensatortje tussen reset en massa (100nF heb ik werkend gehad), de reset gaat dan via een weerstandje van ongeveer 10K naar de + voeding, zo blijft ie even gereset zodat je zeker bent van de startpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
naftebakje schreef op woensdag 05 september 2007 @ 22:03:
Voor het lamp-OK signaal: dat kan je gemakkelijk oplossen toch. Je wil bij het inschakelen van de beamer, eerst poweron signaal geven (ik neem aan met een kleine wachttijd, neem 5 seconden), en even later (zeg 7 seconden na inschakelen) geef je een lamp-OK signaal.
Uit de test met lamp-ok signaal is gebleken dat onmiddelijk lamp-ok signaal geven geen probleem oplevert, het gaat aan.
Het mag niet te lang duren; ik meet dat na 7,5 seconden de beamer al gaat denken dat er error is.
Mijn conclusie: ik kan maar beter meteen lamp-ok signaal afgeven als lamp-on actief wordt. Want lamp-on blijft namelijk aan tijdens de bedrijf. Dus het is geen probleem.
De vertraging is dus niet nodig.

[ Voor 112% gewijzigd door MrDummy op 05-09-2007 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 22:00
Simpel toch dan ? torretje er tussen ... klaar !

:)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
80W PSU + DC-ATX print besteld bij Short-Circuit.com, kost me totaal 70 Euro. Moet alleen wel max 2 weken wachten (en bij geluk binnen 1 week). En dan kan de beamer netjes afgewerkt worden en dichtgemaakt worden.

Laten we kijken naar de cijfers voor en na voor fun:
Voor:
- 120 Watt UHP, levensduur 1000hr, prijs 670 Euro uit normale shop, 350 op Ebay.
- Alleen 240 Volt
- 900 ANSI, 400:1 contrast ratio
- gewicht 1,4 kg
- max verbruik 185 Watt

Na:
- 12x 3Watt Leds, levensduur geschat 30.000hr, prijs ca. 70 Euro
- 12 Volt (bijna 6,6 A)
- 1500 ANSI hopelijk, 800:1 contrast ratio mogelijk (meer licht is meestal meer contrast) (beetje gebaseerd op MP3800 gegevens)
- gewicht nog nader te bepalen, maar zal mogelijk bijna zelfde zijn.
- max verbruik is kennelijk 80 Watt (met adapter) of iets minder

Kosten so far:
- 90 Euro defective beamer, Compaq MP2800 via Ebay
- 70 Euro voor 3W leds
- 70 Euro voor PSU + printplaat (incl verzend uit Amerika)
- 3,5 Euro voor oorbellen
- gratis koplamp reflector
Verder onbekend aantal electronica onderdelen dat nog allemaal moet komen, maar zal niet meer dan 20 Euro worden.

Dan heb ik hele nette beamer, geen prutswerk, betrouwbare voedingdeel, en ik kan zo overal meenemen in de tas :) Ja, 30.000hr kijken is gewoon priceless!

Wel heb ik zure opmerking tegen de DLP ontwerp van de beamers. Het is gebleken dat door de kleurenwiel ontwerp een erg smalle lichttunnel erachter te vinden is. Die is maar 8x12mm groot ongeveer. Wat denk je dat UHP lamp van 4 of 5 cm diameter tegenaan moet schijnen? Er gaat ontzettend veel licht verloren, alleen maar om door kleine tunnel te schijnen. LCD beamers hebben wel volledige 70x50mm lichtdoorlaat, maar 1-chip DLP beamers hebben 12x8mm lichtdoorlaat. Er wordt dus slordig met licht omgegaan. DLP beamers zijn dus slordig met licht, ondanks dat ze minder lichtverlies hebben dankzij DMD chip, maar wel reeds verlies in het begin!
In mijn ontwerp probeer ik zoveel mogelijk licht benutten met spiegel en reflector om door kleine tunnel te schijnen. Dat is pas effectief omgaan met licht. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:43

AlexanderB

7800 rpm

heb overigens een stepping regelaartje gekocht in amerika, 1 dollar verzendkosten 12 dollar voor het ding zelf, tot 18 volt (d8 ik, iig mer dan genoeg) in en 5v 1A uit :) zal de link ff opzoeken....
[edit] en formaat suikerklontje, incl heatsiinkje en shrink wrap, dus dat valt toch nog wel mee ;)
[edit2]http://www.dimensionengineering.com/ en nog veel meer interresante electonica spulletjes :) tegen goede prijzen imho :)

[ Voor 37% gewijzigd door AlexanderB op 05-09-2007 23:51 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
AlexanderB schreef op woensdag 05 september 2007 @ 23:47:
[edit2]http://www.dimensionengineering.com/ en nog veel meer interresante electonica spulletjes :) tegen goede prijzen imho :)
Inderdaad, goede prijzen. Alleen ik moet dan wel 4x bestellen, want 3,3V en 5V is niet 1 A, maar 1,5 A (zag ik pas nu op de DC-DC print van beamer zelf.) 4x $15 dus.

Ik kies voor DC-ATX omdat hierop ook stabiele 12V aanwezig is, en het is ook compacte switching regelaar. 3,3V en 5V kunnen zo tot 6A, wat meer dan genoeg is. Het kost $39,95 voor hele print. Dat is goedkoper dan 4x $15.

Maar ik zal eraan denken als ik simpele regelaar zoek.

• ken536
Heel duidelijke uitleg, ga het morgen is proberen. Bedankt alvast voor je goede uitleg :) *O*

MrDummy schreef op woensdag 05 september 2007 @ 23:36:

Kosten so far:
- 90 Euro defective beamer, Compaq MP2800 via Ebay
- 70 Euro voor 3W leds
- 70 Euro voor PSU + printplaat (incl verzend uit Amerika)
- 3,5 Euro voor oorbellen
- gratis koplamp reflector
Verder onbekend aantal electronica onderdelen dat nog allemaal moet komen, maar zal niet meer dan 20 Euro worden.

Dan heb ik hele nette beamer, geen prutswerk, betrouwbare voedingdeel, en ik kan zo overal meenemen in de tas :) Ja, 30.000hr kijken is gewoon priceless!
90 euro voor de beamer? Ik zat aan totaal andere prijzen te denken (vooral duurder, omdat in feite alleen de lamp kapot was en die gemakkelijk te vervangen is als je een originele lamp gebruikt)

Hmm, dit wordt zo tempting :(

Alleen al omdat het concept van de lcd beamer ook erg moeilijk zal worden, zoniet onmogelijk, met leds en dus een gasontladingslamp moet gebruikt worden, wat het verbruik weer op 350Watt+ brengt, en alles toch redelijk in de kosten zal lopen. (lcd: 230 euro, lamp en ballast: 120 euro, alleen al met dit ben ik er al over)

Maar hoe wist je dat de beamer te recycleren was? Neem je niet een erg groot risico, sowieso, en zeker als niet-kenner. Het enige waar ik dan nog tegenaan kijk zijn mijn absolute niet bestaande skills in elektronica. Handig ben ik wel en alles ineen knutselen lukt me wel, maar zonder de juiste handleiding ben ik zeker dat ik *iets* stoms ga doen. Ik snap nu al bijna niets meer van de led driver/voedings/weet ik veel problematiek.

Eerste vraag dus: hoe kom ik op een beamer terecht waarvan met redelijke kans te veronderstellen valt dat er niet te veel kapot aan is?

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Anoniem: 131051 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 01:20:
[...]
Maar hoe wist je dat de beamer te recycleren was? Neem je niet een erg groot risico, sowieso, en zeker als niet-kenner. Het enige waar ik dan nog tegenaan kijk zijn mijn absolute niet bestaande skills in elektronica. Handig ben ik wel en alles ineen knutselen lukt me wel, maar zonder de juiste handleiding ben ik zeker dat ik *iets* stoms ga doen. Ik snap nu al bijna niets meer van de led driver/voedings/weet ik veel problematiek.

Eerste vraag dus: hoe kom ik op een beamer terecht waarvan met redelijke kans te veronderstellen valt dat er niet te veel kapot aan is?
Het is inderdaad risico. Als lamp alleen stuk is, is nieuwe vaak duur om te kopen, en gaat ie dan voor lagere prijs weg. Dan kan je wel kopen. De beamer zal in veel gevallen nog in orde zijn.

Maar als ie ongetest van iemand anders is gekregen, en bij simpele power-on test geen led brandt, dan kan het minder gunstig zijn. Toch kun je meestal uitgaan dat voedingsdeel stuk is, en mainboard nog werkt.
Wordt de beamer zonder lamp getest, dan is het altijd beveiliging die stroom onderbreekt. Daar kan er nooit led oplichten.
Bij Compaq MPxxxx en sommige merken is voedingsdeel iets eenvoudiger gemaakt en kan je vervangen door eigen voeding.
Ik heb Engelse shop gezien die paar beschadigde MP1600 verkoopt, ook op Ebay. Er staat ook paar gunstige poweron tests bij met beeld en zo. Deze zijn al XGA, dus dat schiet goed op. Maar ze zijn nu allemaal weg.

Voor mijn part; ziet de beamer er zelf goed uit, niet veel krasjes, dan is ie meestal te opknappen met nieuwe voeding. Het komt weinig voor dat DMD zelf ook stuk is. Bekijk dus de fotos en vraag de verkoper hoe ie eraan komt.
Defective LCD beamer is gemiddeld meer riskanter. Want als 1 van de LCD panelen ingebrand is, is ie gelijk geheel waardeloos voor kijken. Verkopen is beter dan nieuwe LCD module zoeken, die is erg duur. LCD moet daarom werkend zijn en niet defective. DLP kent geen inbranden, en er is maar 1 chip. Verder zijn DLP beamers moderner en is ombouwen veel makkelijker.
Erg oude LCD beamers hebben soms zelfs minder mooie kleuren, en soms kan blauwe of groene vaag of vlekkerig uitzien. Het is dan beetje "versleten". Ook is lichtverdeling minder goed en lichtzwakker.
Neem je andere DLP beamer voor je LED project, dan is er kans dat het slaagt, maar er is ook kans dat je printplaat niet kan weghalen of beamer weigert dienst.

Op Duitse ebay zijn er veel beamers. Er zijn ook genoeg Buy Now's met MP3800 beamer. Daar ben je wel 380 Euro mee kwijt, maar de prijs van LED maakt nog steeds veel goed, dus daar kan je ook mee beginnen. Maar wel vooral als je lekker veel wil beamen... zoals als huis biosscoop.
Doe je alleen af en toe, dan even wachten op defective exemplaren of beamers met kapotte/burn out lampen.

Gelukkig kun je rechtsreeks deal maken met de verkoper op Marktplaats, zodat je voor redelijke prijs wat kan kopen.

• ken536
De Sharp heb ik een paar dagen terug gekregen, lamp vervanger was 450 euro. Kon hem zo meenemen.
Vandaag heb ik er ook nog een Sony vpl-cx20 bijgekregen, nog geen 2 jaar oud, mooi ding. Dit is een LCD. Moet nog even kijken wat zijn lamp kost, want deze is ook hierin kapot.

edit:
Ja hoor, ook weer over de 400 euro. Zal is een keer gaan kijken wat deze beamer doet met leds

[ Voor 30% gewijzigd door ken536 op 06-09-2007 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ken536 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 02:23:
De Sharp heb ik een paar dagen terug gekregen, lamp vervanger was 450 euro. Kon hem zo meenemen.
Vandaag heb ik er ook nog een Sony vpl-cx20 bijgekregen, nog geen 2 jaar oud, mooi ding. Dit is een LCD. Moet nog even kijken wat zijn lamp kost, want deze is ook hierin kapot.

edit:
Ja hoor, ook weer over de 400 euro. Zal is een keer gaan kijken wat deze beamer doet met leds
Ik heb wat onderzoek gedaan naar led toepassing in het geval van lcd beamers, en tenzij je wat verstand hebt van optics, begin er niet aan. Door de manier waarop je de leds gaat organiseren achter het lcd zal 75% van je licht verloren gaan om led licht te diffuus is. Ik weet niet hoe groot het lcd is, maar met een lcd van 8" ga je er zeker last van hebben. Nu weet ik dat de commerciële beamers kleinere lcd panelen hebben, dus misschien lukt het daar beter.
Ik zou zeggen, concentreer je in eerste instantie op de DLP beamer, aangezien het mijn inschatting is dat je daar het meeste resultaat zal kunnen uithalen. Of je wacht op de resultaten van de TS hier om zeker te zijn :p

@TS en anderen: is het contrast van een DLP beamer enkel afhankelijk van de lichtbron?
Wat een microspiegeltje kan ofwel 'aan' of 'uit' zijn. Waarbij uit dus zwart is en 'aan' het licht gewoon doorlaat. (en vibraties tussenin voor intensiteit) Dus het maximaal doorgegeven licht is wat de lamp kan genereren.

Een compaq mp1600 bvb is ook XGA (dus volgens mij redelijk gelijk aan die 2600, ik zie niet in waarom ze twee verschillende dlp modules zouden gebruiken). Alleen is het contrast van die 1600 gelijk aan 400:1. Dus waarschijnlijk een oudere of goedkopere lamp. 400:1 ijkt me wat weinig eigenlijk. Maar met een led lamp zou het dus niet mogen uitmaken en zou een 1600 eventueel ook interessant zijn als ombouwproject?

Ik zal eerst in elk geval dit topic nog eens 10 keer doorlezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 131051 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 06:17:
@TS en anderen: is het contrast van een DLP beamer enkel afhankelijk van de lichtbron?
Wat een microspiegeltje kan ofwel 'aan' of 'uit' zijn. Waarbij uit dus zwart is en 'aan' het licht gewoon doorlaat. (en vibraties tussenin voor intensiteit) Dus het maximaal doorgegeven licht is wat de lamp kan genereren.
Wat ik weet vanuit een project waar we ook met DMDs werkten is dat van het licht dat je op de DMD werpt maar zo'n 70% terugkomt. De rest gaat verloren in het filter dat voor de DMD zit (niet te verwijderen), de ruimte tussen de DMD spiegels en in de reflectie op de spiegels. Om die reden wordt de DMD ook altijd gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het verschil in benutten van lichtdoorlaat tussen DLP en LCD:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer09-dlp.jpg
DLP met zijn smalle doorlaat in het begin
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer10-lcd.jpg
Wat bredere doorlaat van LCD en dus meer benut

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f04t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f31t.jpg
Bij DLP is door het ontwerp van de kleurenwiel jammerlijk geen ruime lichtdoorlaat aanwezig. Anders zou er gigantische kleurenwiel nodig zijn van wel 14 cm, maar zo kan beamer niet compact worden.
Verder heeft lichttunnel ook een functie om lichtbundel mooi rechthoekig te maken zodat er weinig lichtstrooiing ontstaat (dus licht dat van alle kanten komt) en precies op het spiegelvlak van DMD komt.

Bij LCD is er gewoon volledige 7x5 cm integratielens ervoor die licht van de hele lamp bundelt en door de beamer naar LCD panelen leidt, die wel stukken kleiner zijn. Maar gelukkig is alle licht gebruikt. LCD ontwerp mag meer verlies hebben door LCD panelen dan DLP, maar er is geen licht onbenut gelaten.

Door de vreemde opzet van DLP in het begin is er geen moeite gedaan om licht effectief te bundelen om door smalle lichttunnel te leiden. Anders zijn kleinere lampen al genoeg voor DLP voor dezelfde hoeveelheid lumen op het scherm. Ze hebben lampen niet echt opnieuw ontworpen voor DLP en gebruiken dus voor ouwe gemak vrijwel zelfde lampontwerp als met LCD. Met wat kleinere reflector, maar het blijft veel onbenut.

LED is echter wel in de kleine vormen te krijgen. Bijvoorbeeld 20 Watt LED is veel kleiner en kan dus precies voor de tunnel geplaatst worden, en dat is genoeg voor 700 lumen licht, maar wel ietsje minder door DMD filter. Dat geeft dus aan dat LED-DLP een ideale combinatie is.

LED-LCD combinatie heeft een nadeel dat de lichtbron zelf groot moet zijn. Dat kan niet met 1 LED, maar moet met groot lichtvlak gebeuren van vele LEDs, te zien in mijn eerdere LED array ontwerpen. Anders krijg je donkere plekken te zien in het geprojecteerde beeld. Verder zit je ook met een risico, dat niet elke led (vooral als je heel goedkoop versie neemt) even fel brandt!
Daarbij is de verlies van LCD tov DLP ook groter. Hoewel de prijs van LED vele malen lager is, moet je toch nog veel solderen.

By the way, ik heb even alvast domein www.ledbeamer.net geregged. Ik maak dan informatieve site met veel aandacht op ledbeamers, zowel gevonden zelfbouw versies dat op de wereld te vinden is, als de verkrijgbare commerciele ledbeamers dat te koop is, of dat er prototypen zijn ontwikkeld.
Uiteraard mogen alles wat met LED en projectie te maken is, meedoen en vermeld worden op de site, dus ook projectie televisies met led lichtbron. De verkrijgbare leds zullen gepost worden.
Voor ledbeamer zelfbouw kunnen er verschillende configuraties en technieken, ook voedingen en alle bijbehorende zaken, besproken worden. :) Er is dus workshop informatie aanwezig met diverse guides.
Gevonden DLP beamers die makkelijk om te bouwen zijn, worden gepost. Koopadviezen over beamers worden gepost. Zo kan velen alsnog poging wagen! Het is de bedoeling dat ik met de website alle informatie bij elkaar kan houden. Ik haat altijd dat de nuttige informatie verspreid is over vele sites en forums en snel verloren gaat.
De website is er nu nog niet, maar in weekend zal ik proberen wat klaarmaken. Het zal op kant-en klare scripts lopen zoals Xoops en phpbb.
De taal zal vooral Nederlands zijn, maar ik probeer ook Engels erbij te doen, al zal mijn grammatica soms brak gaan. Mijn excuses. Een hulpje is dus welkom.
Wordt vervolgd. :)

[ Voor 2% gewijzigd door MrDummy op 07-09-2007 10:07 . Reden: even tekst beter opmaken... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
Net ook maar mijn leds besteld + 10 drivers

Voeding ga ik ook vervangen door een zelfbouw versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
ken536 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 15:19:
Net ook maar mijn leds besteld + 10 drivers

Voeding ga ik ook vervangen door een zelfbouw versie.
Zou leuk zijn als je ook foto's post. Foto's zeggen meer dan woorden :)
Ik moet namelijk je foto's van sharp ook hebben hoe het eruit ziet van binnen, en kan ik aan de nieuwe site toevoegen.

Zelfbouw met gewone regelaars? Dat is niet erg effectief. De print die ik koop bij amerikaanse shop is effectiever en maakt zelf weinig warmte. Zo kan ik hele zaak al op 12V/80W voeding aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
MrDummy schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 23:40:
[...]

Zou leuk zijn als je ook foto's post. Foto's zeggen meer dan woorden :)
Ik moet namelijk je foto's van sharp ook hebben hoe het eruit ziet van binnen, en kan ik aan de nieuwe site toevoegen.

Zelfbouw met gewone regelaars? Dat is niet erg effectief. De print die ik koop bij amerikaanse shop is effectiever en maakt zelf weinig warmte. Zo kan ik hele zaak al op 12V/80W voeding aansluiten.
Ook hierbij is de bedoeling dat ik een schakelende voeding bouw. Kan tot een efficientie van 90%, niet te klagen toch :)

--- Edit ---

De foto's:

De beamer zelf
Afbeeldingslocatie: http://xs219.xs.to/xs219/07360/DSC00236.jpg.xs.jpg

De oude lamp (duur kreng)
Afbeeldingslocatie: http://xs219.xs.to/xs219/07360/oudeLamp.jpg

Overzichtje (waziggg)
Afbeeldingslocatie: http://xs219.xs.to/xs219/07360/overall.jpg

Connector (die waar jij op hebt gesoldeerd)
Afbeeldingslocatie: http://xs219.xs.to/xs219/07360/connector.jpg

DC/DC top
Afbeeldingslocatie: http://xs219.xs.to/xs219/07360/dcdctop.jpg

DC/DC bottem
Afbeeldingslocatie: http://xs219.xs.to/xs219/07360/dcdcbottem.jpg

Controller
Afbeeldingslocatie: http://xs219.xs.to/xs219/07360/controller.jpg

Lichtinlaat (achter deze ?filter? zit het kleurenwiel)
Afbeeldingslocatie: http://xs219.xs.to/xs219/07360/lightIn.jpg

---- edit 2 ----
Toch maar even goed nagedacht, zelf een voeding bouwen zou me wel kunnen, maar zou erg veel tijd gaan kosten. Daarom bij samenkopen.net een 12V 12A voeding meebesteld. Niet de kleinste oplossing, dus deze voeding zal niet in de voeding komen. Voordeel is dan wel, dat de originele voeding blijft zitten. Tenslotte is deze in mijn geval nog in perfecte conditie

[ Voor 53% gewijzigd door ken536 op 09-09-2007 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het is inderdaad heel erg hetzelfde. Beetje andere printplaten, maar de basisontwerp is goed herkenbaar. Alleen er zitten iets minder fans op, en extra video deel erbij die MP2800 niet heeft.

Het is verstandig goed kijken naar spanningen.
Gelukkig laat de trafo op DC/DC wat zien waar spanningen staan.
Eerst zoek je ene pin op waar algemene GND is. Die zit altijd links of rechts. Je kan het zien door onder en bovenkant te bestuderen. Als je weet dat ene pin GND is (0V-punt) dan ga je pin ernaast bestuderen, en volg je de koperspoor zorgvuldig tot je bij de connector komt. De eerste pin ernaast is dan 3,3 Volt.
De derde pin van trafo is 5 V, ook hier zorgvuldig even volgen en noteren als je hebt bevestigd bij de connector. De laatste pin is makkelijk, die is 13 V, maar je mag op 12V doen. Het is meestal voor de fans.

Als goede DC/DC voedingsprint gebruik ik zelf PW-200-V. Deze past goed in mijn beamer, die erg smal en compact is. Ik kan dan nog net LED inschakel circuit erbij maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.short-circuit.com/images/products/dcdc/100010.jpg

Maar jij hebt iets andere beamer dan ik. In dat geval gebruik je vierkante variant PW-200-H, meer vierkante versie, zodat het b.v. op de plaats van oude DC/DC converter kan staan.
De hoofdvoeding / lamp driver kan dan gewoon eruit. (misschien is ie al langwerpig, en kan PW-200-V ook gebruikt worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.short-circuit.com/images/products/dcdc/100001.jpg

Vervolgens 12V/80W externe voeding (ja extern!) omdat het niet meer snel in past. Deze blijkt nog genoeg te zijn om alles te voeden.
Afbeeldingslocatie: http://www.short-circuit.com/images/products/acdc/200003.jpg

Daarmee heb je genoeg voeding voor de beamer en 12x 3Watt op maximaal 700mA voor 1900 theoretische lumen. (ik heb allemaal gekocht via Short-Circuit.com omdat het goedkoop is, en ruime verzendingkeuzes heeft. En snel met paypal.)

[ Voor 5% gewijzigd door MrDummy op 09-09-2007 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
He jongens, ik volg dit draadje al een tijd. Erg leuk moet ik zeggen!

Kwam vanochtend dit tegen op baco-army-goods.nl:

MEANWELL PT4503, schakelende voeding, 220 volt in, uitgangsspanningen: 3,3 volt-4A, 5 volt-4A, 12 volt-1A, afm: 71x127x26mm, zijn nieuw en ongebruikt.........€ 4,90
Afbeeldingslocatie: http://www.baco-army-goods.nl/product_images/432_MEANWELL_PT4503_Voeding.jpg
Datasheet
Winkel
Is dat niet iets voor jullie? Redelijk klein en maar €4,90! :)

Als mijn beamerlamp sterft dan ga ik ook voor zelfbouw LED verlichting. Lijkt me een leuk project!

[ Voor 12% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 09-09-2007 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
j-a-s-p-e-r schreef op zondag 09 september 2007 @ 12:44:
MEANWELL PT4503, schakelende voeding, 220 volt in, uitgangsspanningen: 3,3 volt-4A, 5 volt-4A, 12 volt-1A, afm: 71x127x26mm, zijn nieuw en ongebruikt.........€ 4,90
[afbeelding]
Datasheet
Winkel
Is dat niet iets voor jullie? Redelijk klein en maar €4,90! :)
Helaas niet ruim genoeg. De schakeling is genoeg voor beamer hart zelf (video+DMD+fans) maar onvoldoende voor LED voeding. Daar heb je minstens 4A voor nodig bij 12V. Met slechts 1A hou je niks meer over, dus jammer. Mooie prijs, maar niet goed genoeg.
Die van mij is eigenlijk ATX voeding, maar daar zit er wel stevigere 12V op, tot 6A. 3,3v en 5v zijn al sterk genoeg. En compact gegarandeerd. Waar de bovengenoemde voeding wat groter is, en dus weinig inbouw mogelijkheden kent, heb je meer keuzes met mijn idee. Het kost iets meer; 70 Euro voor print + voeding, maar je zult lang mee genieten en inbouwen zal geen problemen hebben.

En omdat beamer hiermee toch al 30.000 hr meegaat, kun je mooi zien als bijna eenmalige investering tegenover dure UHP lampen die toch al ruim 400 Euro kosten... Het is gewoon niet te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Ohja, heb ik over die 4A heengelezen :P

Het lijkt me zeker een goede investering, mits het nou wel voldoende licht geeft. Dan zou je kunnen overwegen om dat ding als tv te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
De voeding die ik heb besteld is ruime overkill (12A op 12v), voordeel is wel dat ik dan altijd genoeg power heb.
De originele voeding laat ik er gewoon inzitten. De 12V voeding leg ik denk ik gewoon bovenop de beamer (tja mooi is anders, maar als ik hem ophang, dan zie je dat ding niet zitten).
Tevens zou ik er met die voeding altijd genoeg Ampjes hebben voor nog wat (eventuele) extra leds.

Beamer als tv zie ik nog niet zitten, kijkervaring is namelijk toch heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Eindelijk zijn de 1W leds gearriveerd. Hoe lang duurt dat? *kijkt in email* 28-8-2007 verstuurd, vandaag aangekomen. Dat is bijna 2 weken. De 3W leds worden dus over anderhalve week verwacht. We zullen dus voorlopig doen met theorerische 792 lumen, maar omdat er 370mA doorheen gaat, verwacht ik iets meer dan 800 lumen.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f32t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f33t.jpg
Ik heb ook gelijk boodschappen gedaan. Nieuwe fietskoplamp (alweer? - ik doe dat vanwege goed lichtdichte reflector, en maximaal glimt, de oude reflectoren blijken toch nog veel licht doorheen lekken), en wat spullen om printplaat te maken. Ook heb ik gelijk printplaat ontwerp gemaakt en als film uitgeprint. (gewoon laserprint dus - maar wel speciaal besproeid met extra-zwart-maker spul). Dan zie je een plastic houder met 20 keer 1Watt leds erin. Eigenlijk heb ik meer dan genoeg besteld, de overige leds ga ik ergens anders voor gebruiken. Ze zijn mooi klein, de Emitters. De Star versies hebben alu printplaat erachter die ik niet moet hebben. Emitters zijn te krijgen in 1, 3 en 5W versies.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f34t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f35t.jpg
Hier is goed te zien hoe klein 1Watt led wel is, naast LM317T en 3,3 Ohm 3Watt weerstand welke samen 370mA stroomregelaar moet worden. Van de nieuwe koplamp kun je zien dat 5cm grote reflector prachtig glimt. Het zal wel bijgezaagd worden aan de rand, maar zo is ie in prima staat.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f42t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f43t.jpg
Zoals je beetje kan zien door de film, kun je de plaatsing van leds zien. Ze vormen een cirkel rondom de reflector. In het midden komt nog halfbolle spiegel (oorbel eigenlijk) te staan zodat ik krachtige lichtbundel kan maken, zonder veel licht te verspillen. En de koelblok is een oude Slot 2 type. (je weet wel die rechtopstaande brede Pentium 2/3 voordat FC-PGA komt) maar goed bruikbaar omdat ik in het midden instelbout kan aanbrengen voor de bolle spiegel. Het wordt precies doormidden gezaagd.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer11.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer12.jpg
Hier is de printplaat ontwerp. Links laat nog even locaties van leds zien. Ook zijn de gaten te zien in de hoeken waar men vastgezet kan worden (en dus alle leds tegen koelblok aandrukken).
Afmeting geheel: 55x57 mm

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f36t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f37t.jpg
Dan laat ik even mijn productiehoek zien, nou ja, meer spullen bijeen gegrabbeld die ik al jaren op zolder heb staan, hier en daar weggestopt. Op dit moment ben ik timer van lichtbak aan het testen. De TL buizen die je ziet zijn speciale UV lampen voor belichten printplaat, welke ik al jaren terug tijdens Electronica MBO opleiding speciaal via leraar heb geregeld en gekocht :)

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f38t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f39t.jpg
Nogmaals detail view timerprint, dat eigenlijk een simpele schakeling is rond logaritmische spanningsmeter ic, die alle leds zelf kan aansturen. Het is op 3 minuten ongeveer ingesteld als belichtingstijd. (oude Elektuur schakeling, denk ik)
Dan heb ik goedkope bubble etsbak, met luchtpomp (niet erbij gezet) en verwarmingselement. Zo gaat etsen vrij vlot en je kan goed voortgang volgen door smalle bak. (was als complete set gekocht)

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f40t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f41t.jpg
Hier handige houder voor printplaat+film, vroeger van Conrad gekocht. Even mooi dichtklemmen en het kan zo onder UV licht. Er zit opberglade in voor printplaten. De laatste foto toont de UV bak in actie. Het blauwe UV licht is schadelijk voor de ogen, vandaar dat het omgedraaid is. Deze soort UV licht wordt ook gebruikt om bacterien te doden, en wordt in lichtdichte kast gedaan onder de aquarium.

Nu alles klaar staat en getest is, kan ik morgen beginnen met printplaat maken en mogelijk eerste lichttest doen. Ik ben benieuwd hoeveel licht ik eruit kan persen met de reflector ontwerp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
De status van je bestelling is gewijzigd bij de actie LEDs, Xenon, IC, meters, casemodding.

De nieuwe status van je bestelling is: Verzonden.

Tussen 1 en 2 weken zijn dus ook mijn leds en voeding binnen.
Die bubble ets die jij hebt, heb ik ook. Werkt perfect voor de lage prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ach, wtf, ik kan mijn resultaten vast ook wel hier posten. Ik ben zelf ook al een tijdlang aan het bedenken of een beamer op leds kan werken, en dit topic heeft me over de streep getrokken om toch maar es de spullen uit de kast te pakken en te beginnen. Ik ga er een artikel over maken, ik kan er dus niet zo heel veel over kwijt, mar ik wil wel even vertellen dat mijn idee van felle RGB-leds en een softwarematig 'kleurenwiel' dus uiteindelik werkt: ik heb zonder kleurenwiel nu dus best intense kleuren. Het bundelen van het licht is inderdaad een van de moeilijkere dingen: ik heb atm zo'n 700 lux aan LEDs, maar zie al dat licht maar es netjes in die lichttunnel te krijgen... needless to say dat ik niet eens in de buurt van de helderheid van de originele lamp ben gekomen :/ Ik ben benieuwd hoe je reflector-idee werkt, mocht ik in the mean time een geniale ingeving krijgen post ik dat natuurlijk ook wel even.

[ Voor 5% gewijzigd door Sprite_tm op 11-09-2007 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

De Luxeon Rebels zijn hier vast ook geschikt voor:
Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/374/rebelft1.jpg
Deze op de foto zijn 95 lumen per stuk op 2,2W (700mA), er zijn nog fellere en efficientere versies van te krijgen (halve stroom is efficienter maar natuurlijk minder licht per LED).

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Gok es wat ik gebruik ;)

Ik heb trouwens net een resultaat gekregen:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/beamer/tmb-img_2753.jpg
Onderaan mijn laptop (op donkerste stand scherm) en bovenaan de beamer-output. Kleuren zijn nog niet helemaal 100% en ik ga de output nog minimaal met een factor 5 vergroten. De camera doet het allemaal net even wat lichter lijken dan het is, maar er is atm met een compleet verduisterde kamer en een niet te groot projectiebeeld een film op te kijken.

[ Voor 106% gewijzigd door Sprite_tm op 11-09-2007 22:02 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Dat is leuk gedaan. Mag ik ook weten op welke beamer je de LED poging hebt gedaan? En misschien wat foto's, of blijft dat constructie ook geheim? :)

Ik heb zelf ook bijzonder nieuws. Op Canadese "marktplaats" site ontdek ik iemand met defecte MP2800 in een compleet koffer. Gelijk poging gedaan om naar Nederland te halen - heb ik dan misschien 2 LED beamers gemaakt in korte tijd. Ik maak nu gebruik van 1W leds, en tweede MP2800 krijgt dan 3Watt leds. HIermee kan ik het resultaat makkelijker zien in lichtsterkte.
Als referentie wordt ASK C6 Compact met 900 lumen gebruikt op lichtsterkte bepaling.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

De beamer is een MP3800, vergelijkbaar met jouw beamer dus. Foto's, mja, ik wil eigenlijk niet te veel kwijt totdat ik het artikel afheb :) Daarna wil ik best wel het eea in dit topic verklaren. Ik ga zelf nog het een en ander verder prutsen met het licht van de leds in de beamer zien te krijgen; ik heb al wel door dat dat je beamer kan maken of kan breken.

@hieronder: Dat bedoelde ik niet, maar Kikis Delivery Service is idd de film die op de foto te zien is.

[ Voor 12% gewijzigd door Sprite_tm op 12-09-2007 08:22 ]

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Kiki's Delivery Service?

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 15:17

Dr.Roelski

Walk on ....

Denk je wel om de isolatie onder de led's? De bodem is namelijk met een van de twee contacten verbonden.
Jammer, want ik wilde voor ander project die led's direct op een koelblok lijmen met geleidende lijm.
Bij de samenkopen actie zaten ook twee type lenzen. Eentje met een uitstraalhoek van 10 graden!
Zelf heb ik het idee dat er niet echt veel meer licht uitkomt dan de 15 graden lens, maar dat is met het blote oog moeilijk te zien. Maffe was wel dat de 10 graden lens net ietsje krapper was aan de onderkant waardoor m'n 3W led ietsje bijgevijlt moest worden.
Wat wellicht wel makkelijker is, is om de bundel van 10 graden verder te focussen. Zo raak je nouwelijks licht kwijt! Scheelt weer gedoe met koplampen :)
Ben benieuwd naar het eindresultaat!!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Dr.Roelski schreef op woensdag 12 september 2007 @ 12:31:
Denk je wel om de isolatie onder de led's? De bodem is namelijk met een van de twee contacten verbonden.
Goed dat je zegt. Ik zal dat controleren, anders wordt het groot stuk vel ertussen (ga ik wel alvast kopen voor het geval dat)
Gelukkig is in mijn ontwerp al zo gemaakt dat het tegenaan wordt geschroefd. Lijmen hoeft niet.
Bij de samenkopen actie zaten ook twee type lenzen. Eentje met een uitstraalhoek van 10 graden!
Zelf heb ik het idee dat er niet echt veel meer licht uitkomt dan de 15 graden lens, maar dat is met het blote oog moeilijk te zien. Maffe was wel dat de 10 graden lens net ietsje krapper was aan de onderkant waardoor m'n 3W led ietsje bijgevijlt moest worden.
Wat wellicht wel makkelijker is, is om de bundel van 10 graden verder te focussen. Zo raak je nouwelijks licht kwijt! Scheelt weer gedoe met koplampen :)
Het lijkt eerst eenvoudig, maar zo'n lens is al groot met circa 15 mm. Dat steekt ook nog uit met 2 cm. Dit maakt verder de constructie wat duurder en groter. In mijn ontwerp kon ik 12 emitters heel dichtbij elkaar doen (dus 12x 66lm) en met koplampreflector samen bundelen. Echter dat kaatst terug naar het middenpunt van reflector. Daarom komt er halfbolle oorbel-spiegel in de middenpunt te staan, die vervolgens alle licht samenvoegt tot 1 sterke lichtbundel door de opening in de koplampspiegel.
Omdat alles spiegelt, is licht vanuit elke hoek mogelijk. Met 120 graden Emitter weet de halfbolle spiegel dus wel wat raad mee.
De halfbolle spiegel wordt niet vastgezet, maar aan de bout gelijmd zodat ik van achter kunt bijstellen totdat de beste samenbundel positie gevonden is, met maximale lichtbundel dus. Ik weet namelijk nog niet welke stand de juiste effect oplevert.
De idee met 10 graden lenzen is goed bedoeld, maar het maakt duurder en 2x groter. En dan moet je alsnog reflector bij halen omdat licht van lenzen omheen nog lang niet samengebundeld is.
Hierdoor ontstaat er groot twijfel van nut van 10 graden lenzen.
Je moet niet vergeten dat er maar klein gat is in de DLP beamer waar licht doorheen moet. Zonder reflector erbij is het dan gelijk verspilling van licht. Je kan maar 1 led onder elke lens doen. Kijk maar uit.
Kant-en-klare DLP beamers hebben niet zo groot bouwruimte, daar moet ik rekening mee houden als ik allemaal netjes dicht wil maken.

Ik heb gisteren printplaat klaargemaakt (ontwikkelen en etsen) en is goed uitgekomen.
Vandaag ga ik verder met boren en solderen van leds en LM317T deel.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Sodeju, 1W led is behoorlijk fel. Brandt al fel wit op ongeveer 20 mA, en lichtsterkte lijkt dan veel op powerled van 18000 mcd. Draai ik door naar 100mA, dan kan ik niet meer naar kijken. Vergeet maar hoe het gaat met 350 mA :) 12x van deze leds op 350 mA = omg :)

Ben verder gaan bouwen, gisteren en nu. Eindelijk kan ik dan de schakeling testen of het goed werkt.

Eerst gisteren:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f57t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f58t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f59t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f60t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f61t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f62t.jpg
Eerst belichten en ontwikkelen. De eerste poging is met jaren oude printplaat. De filmlaag bleek in slechte staat te zijn dat na ontwikkelen zowat alles weer weg is. De tweede poging met nieuwe printplaat is filmlaag wel perfect en reageert goed met ontwikkelaar. Daardoor blijven de contouren zichtbaar en kan het geëtst worden.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f63t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f64t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f65t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f66t.jpg
Na ongeveer 20 minuten wachten met nieuwe etsmiddel, is koperlaag verdwenen. Schoonmaken met aceton en overspuiten met laagje SK-10. Dit voorkomt ook de oxide en maakt solderen makkelijker.

Dan vandaag.
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f44t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f45t.jpg
Voorboren met printplaat erbij, zodat de gaten keurig overeen komen. Vervolgens worden de gaten in de koelblok gedraadtapt.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f46t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f47t.jpg
Als boren met 3,5 / 5,5 en 6mm klaar is, dan kan ik de kleine gaatjes boren met 1mm boor.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f48t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f49t.jpg
Meteen worden de componenten gesoldeerd. De leds worden omgekeerd vastgesoldeerd.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f50t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f51t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f52t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f53t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f54t.jpg
De bedraging wordt aangebracht. Dan worden de isolatieplaatjes op maat geknipt. De leds krijgen heel dun laagje pasta zodat de folie blijft "plakken" als ik omdraai en op de koelblok wil zetten. Met 4 kleine schroeven wordt de zaak tegen de koelblok geschroefd. Zoals je kan zien is er zo geen kortsluiting gemaakt, en kan ik de spanning erop zetten.
De isolatie blijkt inderdaad nodig te zijn omdat onderkant ook onder spanning staat. Zou ik dat niet doen, dan branden er 4 leds en niet 12 (4 groepen namelijk, 1 led per groep zonder isolatie onderaan)

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f55t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f56t.jpg
Het werkt zoals het hoort. Eerst nog op 20 mA stroom, daarna op 200 mA stroom. Waar is 350 mA stroom? Ik stuit namelijk op kleine probleem: niet genoeg spanning. Op 12V komt ie niet meer dan 200 mA. Gelukkig heb ik regelbare voeding en dus draai ik wat hoger. De stroomregeling met LM317Ts wordt dan zichtbaar, het komt niet hoger dan 1,4 A, terwijl spanning hoger komt. Het licht is zichtbaar iets toegenomen. Ongeveer 15V is nodig voor 350, eigenlijk 370 mA, nodig.
Op 12V moet ik dus 6 groepen maken, dus 2 leds per groep. Dat doe ik wel met 3Watt leds, dat nog onderweg is.

De lichtbundel is nu erg breed met 120 graden, maar morgen zal ik reflector erop doen en zullen we het echte uitkomst zien. De koelblok van leds wordt niet snel warm, maar langzaam. De LM317Ts worden wel meer warm. Gelukkig ook niet zo snel, en het komt al in de luchtstroming te staan. Denk dat een koellichaam niet nodig is.

Morgen mogelijk de betere beelden van beamer. :)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

Leuk, het begint wat te worden, eentje voor MAKE blog?

Eigenlijk ben ik zelf niet zo'n enorme fan van DLP-beamers, sinds ik nogal goed het kleurenwiel kan zien (duidelijke color bleeding enz), dus ik hou het nog even in de gaten. Het zou leuk zijn als dit ook nog een verbetering in de kleureigenschappen van een DLP zou kunnen betekenen (net zoals dat in de vroegere tijd met films gedaan werd: triple projection -- dus voor elke kleur draai je drie of meer duty cycles van je LED.)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Stoney3K schreef op donderdag 13 september 2007 @ 01:36:
Het zou leuk zijn als dit ook nog een verbetering in de kleureigenschappen van een DLP zou kunnen betekenen (net zoals dat in de vroegere tijd met films gedaan werd: triple projection -- dus voor elke kleur draai je drie of meer duty cycles van je LED.)
Ze zijn er al, 3-DLP beamers. Maar wel duur. Kleurenwiel ontbreekt daar al.
Colorbleeding kan ook voorkomen door kleurenwiel wat sneller te laten draaien, zodat regenboog effect minder wordt. Of bedoel je wat anders? :o

Kleuren maken met RGB LED is inderdaad moderne idee, dit maakt kleurenwiel overbodig. Zelf ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Maar kan ie ook regenboog effect vermijden?

Kleurenwiel vervangen door RGB led is goed idee, maar is er ook gelet op:
- 4 standen: R - G - B - RGB (eigenlijk wit) in circulatie
- calibratiepunt doorgeven (bij kleurenwiel is zwarte markering te zien)
- verschillende circulatie snelheden (NTSC draait sneller dan PAL mode)

[ Voor 15% gewijzigd door MrDummy op 13-09-2007 10:45 ]

• ken536
Een RGB led zou ook nog een redelijk idee zijn en aangesloten op bijvoorbeeld een pic of atmega, ook erg makkelijk haalbaar. Het is alleen de prijs :O

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik kan met mijn opstelling vrij goed de snelheid van het 'kleurenwiel' veranderen. Ik wil wel es kijken wat er gebeurt als je dat opvoert; je hebt kans dat de processing-logica het dan niet meer snapt en er kleuren gaan wegvallen though. Ik zal het zodra ik thuis ben es proberen. Verder ben ik ervanuitgegaan dat het witte gedeelte van het kleurenwiel er niet inzit om iets nuttigs te doen (het is namelijk te klein in vergelijking met de grootte van de overlap van een overgang tussen 2 kleuren en de grootte van de lichttunnel) maar ik kan wel meteen eens zien wat de DLP in die tijd uitstuurt.

Krek, ik realiseer me net dat ik mijn leds nog niet eens tot het maximale uitstuur. Ik stuur nu in totaal ongeveer 2A richting het geheel, met 2 clusters die beide omgeschakeld worden tussen R, G en B. Ik heb dus een duty cycle van 1/3e per led, en kan dus per cluster de stroom verdrievoudigen en dus at max 700mA*3=2100mA sturen. Ik heb 2 clusters, dus ik kan in totaal meer dan 4A sturen zonder dat het stuk gaat. Moek wel wat beveiligingen inbouwen btw; als de multiplexing op de een of andere manier stopt loop ik kans een cluster op te blazen... Ow, en de LM317s moeten ook vervangen worden : die gaan slechts tot 1.5A.

Ken536: Ter indicatie: ik ben aan leds en andere hardware zo'n E110,- kwijt; da's exclusief voeding(en) en beamer, inclusief koeling e.d.

Ow, en mrdummy: Ik hoop dat je idee met die reflector en oorbel werkt. Da's mijn grootste knelpunt namelijk: het licht op zo'n manier in de beamer stouwen dat niet 95% verloren gaat...

[ Voor 45% gewijzigd door Sprite_tm op 13-09-2007 14:09 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Vandaag deed ik reflector test met lampreflector en halfbolle oorbel erin.
Na diverse bijstellen en hoog en laag, merk ik dat de lichtjes in de halfbol altijd klein blijven.
Dus ben ik verder gaan kijken met andere spiegelvormen aan binnenkant.
Platte spiegel blijkt niks te werken, maar zodra ik klein stukje spiegel schuin opstel, komt er wel vergroot licht doorheen via lampreflector van 1 led. Het blijkt dat lampreflector zelf al licht uitvergroot naar het midden. De binnenspiegel moet daarvoor gewoon recht zijn.
Ik ga verder kijken of ik spiegelvlakken moet maken, of een scherppuntige kegel maken.
Dat zal ik met reflecterende folie moeten doen, of kegel-oorbel zoeken :)

Of ik moet in plaats van bol een kegelvormige reflector maken, en binnen nog een keer kegel of halfbol voor terugkaatsen. Deze spiegelmethode ga ik ook eens controleren.

We zullen weten welke spiegelopzet beste werkt.

Update, nu met foto's erbij.
Eerst de niet werkende poging.
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f67t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f68t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f69t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f70t.jpg
Met 2-componenten lijm lijm ik de halfbol snel vast op de kop van de schroef. Onder de schroef wordt gleuf gezaagd zodat ik aan de onderkant kan bijstellen.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f71t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f72t.jpg
Tijdens de test met halfbolle spiegel komt er wel reflecterend licht naar het midden, maar het pakt anders uit dan de bedoeling. Zelfs op 12V komt er weinig licht uit. Aan foto is goed te zien dat leds branden en zelf "klein" blijven. Na verschillende hoogtes en standen wordt het niet eens beter van.

Ik ben even verder gaan kijken en snij wat spiegels in stukjes. Eerst de platte spiegel tussen de leds. Dat werkt niet. Vervolgens klein stukje spiegel op hogere plek. Werkt niet, maar ik merk dat meeste licht daar op valt. Een stukje spiegel licht zichzelf beetje op. Dus ik ga kijken of spiegel onder de hoek nog beter werkt. En dat blijkt inderdaad te werken. Dus ga ik wat uitgebreid testen.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f73t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f74t.jpg
De spiegels worden onder de hoek van ongeveer 45 graden gezet. Ik heb toevallig "uit Xenos winkel" spiegelpotje nog liggen, daar zit honderden vierkante stukjes spiegel op. Even paar stukjes lossnijden en op schroef leggen als steunpunt.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f75t.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f76t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/ledbeamer/ledbeamer-f77t.jpg
En eindelijk komt licht van 2 leds mooi doorheen. Beetje vergroot ook nog door de lampreflector.
Omdat meerdere spiegels op deze manier niet kan, zal ik daarom een kegelvormige spiegel maken, met een hoek van 45 graden. Maar eerst oorbel zoeken met kegelvorm. Als ik die kan vinden :)
Mocht ik het niet kunnen vinden, heb ik nog speciale spiegelfolie liggen waarmee ik ook vorm kan maken.

Stay tuned!

[ Voor 62% gewijzigd door MrDummy op 13-09-2007 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MrDummy schreef op donderdag 13 september 2007 @ 08:03:
[...]
Kleurenwiel vervangen door RGB led is goed idee, maar is er ook gelet op:
- 4 standen: R - G - B - RGB (eigenlijk wit) in circulatie
- calibratiepunt doorgeven (bij kleurenwiel is zwarte markering te zien)
- verschillende circulatie snelheden (NTSC draait sneller dan PAL mode)
Ik weet niet of een normale DLP afwisselend R-G-B-R-G-B enzovoort draait of R-G-B-Wit-R-G-B-Wit, (dus nog een extra witcyclus voor de luma) maar dit kun je met LED's in principe zonder problemen 'neppen'. Vooral als het kleurenwiel op een stappenmotor aangesloten zit, dan kun je makkelijk het aantal pulsen tussen een kleurwissel tellen en door een microcontroller met power-MOSFET's de LED's van iedere kleur op het juiste moment aansturen.

Als je aan een 3DLP wil gaan denken kun je voor deze toepassing beter 3 losse DLP beamers (met rode, groene en blauwe LED's) naast elkaar zetten en met een videoregelkastje de kleuren splitsen. Doet me weer denken aan de 'good old' CRT beamer days.

Maar het effect wat ik bedoel is inderdaad het regenboogeffect, omdat je kleuren in de tijd gemultiplext zijn (en bij veel units te langzaam) kun je het goed zien, vooral bij bewegende beelden zoals films. Bij presentaties is het meestal niet zo'n enorme ramp, maar als je DVD's of HD gaat kijken gaat het al enorm opvallen.

Mbt circulatiesnelheid: Normaal heeft een beamer gewoon een deinterlace unit erin zitten (een DLP is immers progressive) die alles netjes naar één resolutie en framerate op/neerschaalt. Bij de vroegere CRT's was dat wel anders, maar een DLP is een matrix-apparaat wat maar één resolutie KAN doen, net als een TFT. Er zit alleen in het controllerboard van je beamer een lel van een DSP die alles netjes naar die resolutie omrekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb net even getest, en het lijkt erop dat de DLP tijdens het witte vlak helemaal niets doet. Waarom zit het er dan in? Errm, geen idee... maar het komt me iig goed uit; ik kan niet echt makkelijk zowel rood als groen en blauw tegelijkertijd aanhebben. Het kleurenwiel zit bij mij wel op een stappenmotor aangesloten, maar vreemd genoeg word de aansturing hiervan niet gesynchroniseerd met de beeldverwerking maar word dat via een lichtsluis-achtig mechanisme gedaan. Je kunt de snelheid van mijn geemuleerde 'kleurenwiel' trouwens nog best hoog maken zonder dat de rest gaat flippen; da's best mooi want goed tegen het regenboogeffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sprite_tm schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 01:00:
Ik heb net even getest, en het lijkt erop dat de DLP tijdens het witte vlak helemaal niets doet. Waarom zit het er dan in? Errm, geen idee... maar het komt me iig goed uit; ik kan niet echt makkelijk zowel rood als groen en blauw tegelijkertijd aanhebben. Het kleurenwiel zit bij mij wel op een stappenmotor aangesloten, maar vreemd genoeg word de aansturing hiervan niet gesynchroniseerd met de beeldverwerking maar word dat via een lichtsluis-achtig mechanisme gedaan. Je kunt de snelheid van mijn geemuleerde 'kleurenwiel' trouwens nog best hoog maken zonder dat de rest gaat flippen; da's best mooi want goed tegen het regenboogeffect.
Kun je een scoop op 2 van de poten van die stappenmotor zetten? Geheid dat de frequentie een meervoud zal zijn van je frame-rate. Misschien dat je dan ook kan checken of de snelheid verandert als je de input frame-rate verandert, mijn gok is van niet.

Waarschijnlijk zit er inderdaad een markeerlijn (het wit?) op het wiel waarop de lichtsluis triggert, en aan een of andere uC doorgeeft dat het kleurenwiel een rondje mag maken. Dus mijn gok is dat het wit voor de synchronisatie is... staat de DLP tijdens het wit vlak uit (op zwart) of helemaal open (wit beeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik dacht eerst dat wit vlak deel speciaal voor zwart/wit is bestemd. Wit en zwart hebben geen kleur nodig en zo zou er dan maximaal licht doorheen. (en grijstinten ertussen)
Op kleurenwiel motor staat zwarte markering. Deze zorgt voor calibratie tussen kleurenwiel en DLP chip zodat kleuren goed staan.

Verder heb je ook beamers die meerkleuren wiel hebben als ik goed heb. Dan wordt het lastiger om RGB te doen. Bijvoorbeeld van Samsung:
Afbeeldingslocatie: http://www.jangro.com/images/samsung-dlp/samsung-color-wheel.jpg

In commerciele LED beamers gebruiken ze inderdaad RGB luxeon led in combinatie met DLP.
Regenboogeffect is te zien bij 2 tot 4 speed, 5 speed en hoger is dat kans kleiner.

Quote van Projector Central over witte deel:
One benefit of LCD is that it has historically delivered better color saturation than you get from a DLP projector. That's primarily because in most single-chip DLP projectors, a clear (white) panel is included in the color wheel along with red, green, and blue in order to boost brightest, or total lumen output. Though the image is brighter than it would otherwise be, this tends to reduce color saturation, making the DLP picture appear not quite as rich and vibrant. However, some of the DLP-based home theater products now have six-segment color wheels that eliminate the white component. This contributes to a richer display of color. And even some of the newer high contrast DLP units that have a white segment in the wheel are producing better color saturation than they used to. Overall however, the best LCD projectors still have a noteworthy performance advantage in this area.
Nu weet je waarom witte vlak erin zit. Zie http://www.projectorcentral.com/lcd_dlp.htm
Als je aan een 3DLP wil gaan denken kun je voor deze toepassing beter 3 losse DLP beamers (met rode, groene en blauwe LED's) naast elkaar zetten en met een videoregelkastje de kleuren splitsen. Doet me weer denken aan de 'good old' CRT beamer days.
Weet je nog dat vga aansluiting zelf over aparte kleurkanalen heeft? Als je met opzet 1 van de kleuren uittrekt, verkleurt het beeld. Enige wat in moet blijven zijn H en V lijnen.
Dus je neemt voor deze gemak gewoon VGA verdeler, en 3 identieke beamers nemen. De compaq MPxxxx beamers zijn smal en verticaal. Daardoor is het makkelijk om ze lekker dicht naast elkaar te zetten zonder hitte problemen (led zit er dan in) - met UHP mag dat niet ivm teveel warmte. en zo 3-DLP achtige beeld maken a la CRT beamer. Nadeel: kleurverschuiving mogelijk.
Kleurenwiel wordt wel eruit gesloopt en alleen in elke beamer 1 kleur LED zetten. Elke beamer krijgt H+V+eigen kleur lijn. Dat is al genoeg. Geen dure kleurverdeling schakeling nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door MrDummy op 14-09-2007 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 17:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Leuk project dit. Ik volg het al stiekum een tijdje :)

Als je een kegel nodig hebt kun je eens kijken naar een spike van een luidspreker. Dit soort dingen dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.solen.ca/pics/101070.jpg

Te krijgen in allerhande soorten en maten (en prijsklassen), dus ook met vlakkere hoek en netjes spiegelend.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 14-09-2007 12:54 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103563

Even een doordenkertje of 2 voor u MrDummy:

1) Heb je best een ronde spiegelkegel nodig, of een twaalfvlakkige kegel?

2) Is het even bruikbaar een 12vlakkige reflector te gebruiken ipv een fietslampreflector, en een of andere vorm reflector in het midden?

(Voor de duidelijkheid: ik weet het antwoord zelf niet, maar het is bedoeld om eventueel op nog betere resultaten te komen, of slechtere opties uit te sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Anoniem: 103563 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 10:52:
1) Heb je best een ronde spiegelkegel nodig, of een twaalfvlakkige kegel?
Beiden zijn goed. De kegel diameter aan onderkant mag niet groter dan 3 cm zijn. Dan is het precies tegen de leds aan. Maar 2 cm is safe diameter, gelijk als halfbol. Het licht van leds straalt dan iets beter uit.
2) Is het even bruikbaar een 12vlakkige reflector te gebruiken ipv een fietslampreflector, en een of andere vorm reflector in het midden?
In mijn ogen is een fietslamp reflector goedkoper dan speciale 12 vlakkige reflector. Hoe vind je zo'n speciale reflector? Zal wel duurder gaan, zeker als het goed sluitend geheel moet zijn en maximaal 5 cm diameter. Uit de spiegeltest kan ik zien dat ronde reflector toch wel bruikbaar is. Binnenin moet nog verder onderzicht worden.

Gewone ronde kegel is makkelijker te vinden dan speciale 12 kantige. Bovendien moet het neutraal zilver zijn, niet goudkleurig of andere kleur, anders verkleurt het al.
Ook moet de kegel ongeveer 45 graden hoek hebben voor de ideale reflectiehoek, zoals in de spiegeltest. Op zaak heb ik mooie spiegelfolie liggen die ik kan gebruiken voor de kegelbouw als ik nergens in de winkels een goede kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-02 12:50
Hmm,

alhoewel de electronica onderbouwing van dit project volgens mij vrij degelijk in elkaar zit, heb ik wat meer twijfels bij de optische onderbouwing. Je kunt niet zomaar LEDs toevoegen, en dat verwachten dat de lichtsterkte lineair toe blijft nemen. Op een gegeven moment lukt het niet meer om het licht 'door de lens' te krijgen. Het begrip "ETENDUE" is hier cruciaal. Als je dat niets zegt, wordt het een beamer waar waarschijnlijk heel weinig licht uit gaat komen....

Eerder in dit draadje wordt gezegd dat "je licht van meerdere LEDs kunt samenvoegen". Dit is voor projectie toepassingen (!) kort gezegd pertinent fout. Waarom?

Etendue betekent kort door de bocht dat "het product van oppervlak en hoek waaronder het licht van een bron uitgestraald wordt, constant blijft." Als je meer LEDjes gebruikt, neemt de Etendue van je lichtbron ook toe; je telt het gewoon op.

Waar gaat het nu mis? Als je begint met 1 LEDje (typisch 1 mm2 oppervlak, alle kanten op stralend), en je wilt alle licht in een nauwe bundel naar het scherm mikken, dan MOET de dwarsdoorsnede van de bundel groter worden. ALTIJD! Als je het sommetje goed doet, dan is de conclusie al snel dat je een paar LEDjes (6 maal 1 mm2 ofzo) nog net door je lens krijgt. Bovendien is het LCD paneeltje (of de DLP chip) die gebruikt worden in standaard beamers, typisch maar zo'n 1 tot 1.5 cm in diameter; vaak is dat ook een beperking.

Alle extra LEDjes die je toevoegt, zullen nagenoeg NIET bijdragen aan extra licht op het scherm; de etendue-grens is een hele harde fysische grens. Het is moeizame, fundamentele optica, maar ga er maar van uit dat het net zo hard is als de lichtsnelheid. Allerlei tructes met prisma's, extra lensjes, spiegeltjes, gaan daar niets aan veranderen.

Wat is dan nu de wijze les? Gebruikt zo MIN mogelijk LEDjes, en dan ook nog zo fel mogelijk (=high power), en zo klein mogelijk (sommigen zijn 1mm2, anderen 4mm2). Dat verschil alleen kan je al een factor 4 licht kosten!

Verder kan ik uit eigen ervaring melden dat er de laatste jaren op wetenschappelijke (optica/display) conferenties vele verhalen zijn geweest over LED-beamers. Daar is ook de hele optische onderbouwing, en een afschatting van allerlei boven- en ondergrenzen in te vinden. Zo is het simpel te *bewijzen* dat je door het ombouwen van een huidige projector -door alleen lamp door ledjes te vervangen- nog ongeveer een factor 10 lager blijft in lichtoutput. 1000 lumen uit de commerciele beamer, betekent dat je -begrensd door de fysica!! - momenteel niet echt boven de 100 lumen kunt komen. Gegeven het feit dat het een hobby project is (en er waarschijnlijk geen duizenden euro's onderzoek budget zijn), is 10 lumen een reelere verwachting.

Ik zal eens kijken of ik wat van die artikelen kan opduikelen.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste