LED beamer project: bundelen van het licht.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 78.299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:20

FlyEragon

Alien Monkeys

_ferry_ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:27:
Is het gebruik van een LCD beamer dan niet interresanter voor het gebruik met DLP? Omdat die kleine doorgang toch de beperkende factor lijkt te zijn? Bij een LCD kun je dan een heel vak van bijv. 5x5cm volstouwen met led's zonder het probleem van bundelen etc.
Nadeel is dat je allemaal lichtere en donkere vlakken op de projectie gaat zien omdat een led vanuit het midden het felst is, dus je krijgt alle lichtstralen nooit goed perfect gebundeld.

[ Voor 10% gewijzigd door FlyEragon op 18-02-2008 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Maar dat is te compenseren door eerst al dat licht te bundelen en dan weer een rechte bundel van te maken. Toch? (idem voor lampen van bijv. logo projectors, daar zou je anders ook de gloeidraad zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
_ferry_ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 17:48:
Maar dat is te compenseren door eerst al dat licht te bundelen en dan weer een rechte bundel van te maken. Toch? (idem voor lampen van bijv. logo projectors, daar zou je anders ook de gloeidraad zien)
Daar gebruik je een speciale fresnel of microarray lens voor die ze in DIY beamer stoppen voor de gasontladingslamp. Die zorgt ervoor dat ook in de hoeken beter licht krijgt.

In LCD beamer zie je ook speciale lens ervoor, met heleboel kleine lenzen erin, en dat heet integrator. Die zorgt voor betere lichtverdeling. Zo begrijp je dat met LEDs ook kan met de integrator.

Afbeeldingslocatie: http://www.3lcd.com/images/structure_close_up/img2_integratorlens.gif

[ Voor 22% gewijzigd door MrDummy op 19-02-2008 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Gisteren was Osram Ostar led binnen. Even snel geprobeerd met lens en reflector van zaklamp, resultaat is nog lang niet optimaal. Er moet een collimator lens en een goede reflector gebruikt worden. Farnell heeft een aantal collimator lenzen op voorraad waarmee ik het wil proberen.

Reflector van haloogeen spotje paste perfect in beamer, maar dat is lastig uit elkaar te halen omdat het van hard glas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:04
FlyEragon schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 13:18:

Reflector van haloogeen spotje paste perfect in beamer, maar dat is lastig uit elkaar te halen omdat het van hard glas is.
Je kunt het gips waarmee het lampje vast zit wel weghalen met een klein boortje, of met een schroevendraaier een beetje pulken. Het glas zou je misschien wel kunnen snijden met een glassnijder, of met een klein gasbrandertje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:29

franssie

Save the albatross

FlyEragon schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 13:18:
[...]
Dat glas aan de voorkant zit toch niet in de weg? Inderdaad via de achterkant benaderen. Ook heb je deze nu in LED uitvoering maar daar zit niet zo een mooie reflector in dacht ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

franssie schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 16:02:
[...]

Dat glas aan de voorkant zit toch niet in de weg? Inderdaad via de achterkant benaderen. Ook heb je deze nu in LED uitvoering maar daar zit niet zo een mooie reflector in dacht ik.
Vooraan zit glas, dus je moet via achterkant benaderen. Misschien lukt het vanavond wel met een hamer ofzo om de achterkant eraf te tikken. Originele reflector heb ik ook zo de lamp eraf gehaald. Maar dat was misschien stom geluk :P

update: reflector van halogeen lamp past goed in beamer, alleen het middenpunt komt niet overeen met gaatje van lichttunnel, dus halogeenlamp reflector valt af.

Met een simpel reflector en lensje (+ plakband :P )heb ik echter wel goede resultaat gehaald vandaag.

Osram + reflector en lensje met veel plakband er om heen:
Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/4846/afb019uf7.jpg

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img340.imageshack.us/img340/5637/25022008058ke2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/2710/25022008064ns8.jpg

Het ziet er goed uit dus, genoeg om in donkere kamer films mee te kijken, en de opstelling is nog verre weg van optimaal. Een random lensje en reflector levert al wel goed resultaat op. De volgende stap is een fatsoenlijke collimator lens vinden en een degelijke opstelling bouwen zodat ik de led precies goed kan africhten. Nu doe ik het met de losse hand en dan schijn je niet altijd in juiste hoek in op de lichttunnel.

[ Voor 49% gewijzigd door FlyEragon op 25-02-2008 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233666

Knappe prestatie! Congratz! Hoeveel graden heeft je lichtbundel nu door het lensje?

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 233666 op 25-02-2008 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Anoniem: 233666 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 00:40:
Knappe prestatie! Congratz! Hoeveel graden heeft je lichtbundel nu door het lensje?
Ik schat het op ongeveer 20-25 graden, ik heb al een leverancier gevonden voor lensjes die prima passen op Ostar led's. Dat is http://www.optomarket.com...ront/EN/Catalog/020003008

Hier wil ik de 10 graden collimator lens bestellen, als er nog meer mensen zijn die spullen zeggen kunnen we het samen kopen. Per zending zijn de verzendosten 10 euro namelijk. Ik wacht wel even af tot het einde van de week.

edit: ik zie net ook dat ze mooie reflectors hebben met een 6 graden beam, de KCLP20CR. Erg goedkoop ook nog, 3 in een zakje voor 6,20. Samen met de Collimator lens zijn de producten bij elkaar nog niet eens 10 euro. Ik ben op het moment nog maar 130 euro kwijt aan de beamer + ostar led. Zou mooi zijn als ik al met al onder de 150 blijf. Daar moet dan natuurlijk nog wel een simpele step up coverter bij voor de voeding van de led.

[ Voor 26% gewijzigd door FlyEragon op 25-02-2008 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, Mr Dummy had ook eens gepost voor deze lensjes... ik wou het net aan je voorstellen, maar je hebt het ondertussen al zelf gevonden :)

Ik ben wel geïnteresseerd om mee te bestellen :)

Van waar heb jij je ostar btw? :)

Het resultaat dat je krijgt in het vierkant, wat heb je daarvoor geplaatst, want het verschil is enorm!

Jammer dat ik zoveel werk heb, ik moet er echt eens werk van maken, ik was het al in de zomer van plan om deze ostar led (was toen net uit) te testen in een beamer, en nu zijn we jammer genoeg al paar maanden later, maar goed het werkt, dat is positief!

Grtz Keires

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 233666 op 26-02-2008 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Anoniem: 233666 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:15:
Ja, Mr Dummy had ook eens gepost voor deze lensjes... ik wou het net aan je voorstellen, maar je hebt het ondertussen al zelf gevonden :)

Ik ben wel geïnteresseerd om mee te bestellen :)

Van waar heb jij je ostar btw? :)

Het resultaat dat je krijgt in het vierkant, wat heb je daarvoor geplaatst, want het verschil is enorm!

Jammer dat ik zoveel werk heb, ik moet er echt eens werk van maken, ik was het al in de zomer van plan om deze ostar led (was toen net uit) te testen in een beamer, en nu zijn we jammer genoeg al paar maanden later, maar goed het werkt, dat is positief!

Grtz Keires
Ostar komt van led1.de, in het midden zit een wit a4' tje. Op de muur zit geel gestructuurd behang dus dat reflecteert niet zo goed. Binnenkort ook maar eens kijken naar een projector scherm.
Stuur maar een DM met wat je wilt hebben aan lensjes en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wow netjes FlyEragon!!!

Hey even een vraagje, wat heb je met de originele reflector van je beamer (Je hebt toch een Dataview 370 / Infocus LP500 ?)

Ik moet mijn beamer nogsteeds ombouwen namelijk (ga waarschijnlijk Xenon gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Van de originele reflector heb ik het achterste stuk met de lamp er afgehaald.
Hiermee wil ik ook nog gaan testen met de Ostar en collimator lens.
Het mooie hiervan is dat alles dan goed stevig vastzit. Dan kan ik de unit er zo in doen, en zit alles automatisch goed.

Zoals het nu is, is het heel lastig om alles goed stevig vast te maken. Met dubbelzijdig tape zit het koelblokje tegen de "ijzeren" muur. Omdat ik uiteindelijk projectie wil doen op het plafond, heb ik wel stevige opstelling nodig waarbij een en ander tegen de verticale krachten kan.
Afbeeldingslocatie: http://img519.imageshack.us/img519/8476/25022008065th5ji2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Als goedkoop beamerdoek moet je speciale niet-licht doorlatende gordijndoek nemen. Deze heeft aan kamerzijde bedrukte stof, maar andere kant is mooi mat witte rubberachtig laag, waardoor het niet eens licht doorlaat. Speciaal voor donkere baby kamers bedoeld. Het houdt zonlicht tegen.

Ik gebruik de stof voor eigen beamerdoek en het werkt prima. Niet duur. Het heeft steviger stof omdat het dikker is. Daardoor kan je makkelijk opspannen zonder veel rimpels op te lopen, of ermee ophangen.

Als je beamer ombouwt met Xenon, dan hoef je eigenlijk niet meer hier posten, maar in andere DIY beamer topic. Hier praten we vooral over LED mogelijkheden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hier hangt een 2m bij 2m IKEA rolgordijn aan het plafond, werkt echt prima, en kost maar €30 geloof ik.

IKEA Tupplur is het.

Ik ga er verder ook niet over beginnen hoor MrDummy ;)
Wil je topic niet vervuilen :P

offtopic:
Heb de Philips Hopper XG10 ook al werkend (ik vroeg om een handleiding via de mail), lamp is nog haast ongebruikt _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ook een Ikea Tupplur :) werkt heel goed :)

FlyEragon, wanneer ga je bestellen en je gaat nog enkel lensjes bestellen zeker?

*edit* Mr Dummy, heb jij al vorderingen gemaakt btw? En heb jij ook je bij led1.de gehaald?

Grtz Keires

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 233666 op 29-02-2008 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Anoniem: 233666 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 11:42:
Ik heb ook een Ikea Tupplur :) werkt heel goed :)

FlyEragon, wanneer ga je bestellen en je gaat nog enkel lensjes bestellen zeker?

*edit* Mr Dummy, heb jij al vorderingen gemaakt btw? En heb jij ook je bij led1.de gehaald?

Grtz Keires
Net even gekeken, maar uiteindelijk met de tax en verzendkosten komt je uit op een flinke bedrag bij optomarket. Voor een reflector en een simpele 10 graden lens ben je alleen al 16,50 kwijt aan verzendkosten terwijl de producten zelf bij elkaar nog niet eens 9 euro kosten. Misschien iets om een inkoopactie voor te houden o.i.d.

[ Voor 33% gewijzigd door FlyEragon op 29-02-2008 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja idd, maar reflector + 10 graden lens? Je kan toch enkel een reflector op de ostar bevestigen of een lens, maar toch niet beiden?

Grtz Keires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Anoniem: 233666 schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 14:22:
Ja idd, maar reflector + 10 graden lens? Je kan toch enkel een reflector op de ostar bevestigen of een lens, maar toch niet beiden?

Grtz Keires
Yup, maar ik wil ze wel graag allebei testen, kijken welke het beste resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Er staat ook wat in de Elektor (vroeger Elektuur) over beamer met powerleds

http://www.elektor.nl/art.../led-it-beam.350445.lynkx

Jammer dat het geld kost om de pdf e.d te downloaden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 21:41:
Er staat ook wat in de Elektor (vroeger Elektuur) over beamer met powerleds

http://www.elektor.nl/art.../led-it-beam.350445.lynkx

Jammer dat het geld kost om de pdf e.d te downloaden :(
Blad gemist? Ik kan ook voor je inscannen speciaal voor jouw, als dat geen probleem is. PM me hiervoor.

Voor vorderingen met twee OSTARS, heb ik goede spiegeloptiek nodig. Hiervoor moet ik volgens iemand de school in Leiden inlichten die opleiding heeft in optiek of zo.

Ik maak niet echt haast van, want ik heb net geld uitgegeven aan nieuwe snelle pc... dussie :)
Het komt wel goed. Gaan jullie maar lekker met jullie beamers prutsen :)

En als reflector voor OSTAR niet echt groot is, dan kan ik misschien eentje kopen. Liever niet groter dan 2cm diameter.

[ Voor 7% gewijzigd door MrDummy op 02-03-2008 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Kom net een site tegen die ook flink wat led spullen heeft :
http://www.dotlight.de Led Highpower>Luxeon accesoires

Er zijn geen specifiek Ostar lenzen maar afgelopen week heb ik met een Luxeon K2 lens geprobeerd en dat past er op zich ook wel op.

[ Voor 11% gewijzigd door FlyEragon op 03-03-2008 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:18

chromeeh

the Gnome

Ik ben sinds vandaag in het bezit van een Sharp VX-C20E beamer :)
Nu alleen uitvogelen dat ik het lamp ok signal kan bypassen :+

Iemand tips om daar een begin aan te krijgen?

Ik heb ondertussen het voedingprintje ui de beamer gehaald en weet ook waar de optocoupler zit,
weet wat de ingang en de uitgang er van is...

[ Voor 30% gewijzigd door chromeeh op 05-03-2008 15:53 ]

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
chromeeh schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 15:43:
Een video-beamer. Geen VGA aansluiting. Deze dingen worden zwaar gedumpt op Ebay voor DLP/LCD beamers met XGA mogelijkheid. Goedkoop zijn ze ook ja. Maar helaas van 1e generatie dus LCD paneel erin houdt iets meer licht tegen, en minder scherp beeld.

Maar goed, veel plezier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
chromeeh schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 15:43:
Nu alleen uitvogelen dat ik het lamp ok signal kan bypassen :+

Iemand tips om daar een begin aan te krijgen?

Ik heb ondertussen het voedingprintje ui de beamer gehaald en weet ook waar de optocoupler zit,
weet wat de ingang en de uitgang er van is...
Hier staat heel wat geschreven over die beamer:
http://diy-community.de/s...t=17354&highlight=VX-C20E

Het is wel in het Duits, maar als je geen Duits kunt kom je met Google Translate ook wel een eind denk ik.

Ze zijn daar trouwens wel minachtend over die beamer, omdat het een erg crappy ding zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

MrDummy schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 18:03:
[...]

Een video-beamer. Geen VGA aansluiting. Deze dingen worden zwaar gedumpt op Ebay voor DLP/LCD beamers met XGA mogelijkheid. Goedkoop zijn ze ook ja. Maar helaas van 1e generatie dus LCD paneel erin houdt iets meer licht tegen, en minder scherp beeld.

Maar goed, veel plezier. :)
De reden dat ik een cheap ass dingetje heb gehaald is om eerst eens te kijken of het hele principe 'lekker' werkt.
Een duurdere halen kan altijd nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FlyEragon, ga jij nog iets bestellen, ivm die lenzen dan? Want ik zou graag wat willen experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Anoniem: 233666 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:19:
FlyEragon, ga jij nog iets bestellen, ivm die lenzen dan? Want ik zou graag wat willen experimenteren :)
Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken bij de duitse shop die ook lenzen heeft. Optomarket is wat mij betreft te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En hier? http://www.led-spot.com/p_ostar.shtml

Hmm Amerikaans bedrijf zo te zien, zal ook wel veel kosten dan :D

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 233666 op 07-03-2008 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Anoniem: 233666 schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 00:59:
En hier? http://www.led-spot.com/p_ostar.shtml

Hmm Amerikaans bedrijf zo te zien, zal ook wel veel kosten dan :D
Ik heb een mailtje gestuurd waar de producten te koop zijn, het ziet er niet uit dat ze dit zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100445

Volg dit topic al een poosje... lees ik net over nieuwe 10W led van seoul semiconductor:

http://www.elektor.nl/nieuws/nieuwe-led-produceert-900-lumen-bij-10-watt.387463.lynkx
http://www.acriche.com/en/product/prd/zpowerLEDp7.asp

Ben benieuwd wat dit voor resultaat kan behalen in jullie huidige beamers! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deze geeft wel minder licht, maar het heeft wel een beter rendement, thnx voor de links :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 233666 op 11-03-2008 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FlyEragon, heb jij ook bij led1.de een eeuwigheid moeten wachten op de payment informations mail? Ik krijg die maar niet, ondertussen is het bijna 14 dagen geleden....

Grtz Keires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Anoniem: 233666 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 11:22:
FlyEragon, heb jij ook bij led1.de een eeuwigheid moeten wachten op de payment informations mail? Ik krijg die maar niet, ondertussen is het bijna 14 dagen geleden....

Grtz Keires
Nope, ging vrij snel, volgens mij na 1 dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Gister een Seoul 2.5W White binnen gekregen, direct ingebouwd uiteraard :)
Moet zeggen dat het ERG veel licht geeft >:)
Ik heb er een paralel beam lens opzitten en dat gaat perfect, echter aan de randjes is het net te donker nog.

Zit er aan te denken om nog 1 ~ 2 van de zelfde leds daarvoor te gebruiken...
Voor in een donkere kamer is er in ieder geval genoeg licht opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
chromeeh schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 12:40:
Gister een Seoul 2.5W White binnen gekregen, direct ingebouwd uiteraard :)
Moet zeggen dat het ERG veel licht geeft >:)
Ik heb er een paralel beam lens opzitten en dat gaat perfect, echter aan de randjes is het net te donker nog.

Zit er aan te denken om nog 1 ~ 2 van de zelfde leds daarvoor te gebruiken...
Voor in een donkere kamer is er in ieder geval genoeg licht opbrengst.
Heb je misschien foto's van het resultaat? Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet :9~

Jij had toch zo'n Sharp CX nog wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

ThinkPadd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:04:
[...]

Heb je misschien foto's van het resultaat? Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet :9~

Jij had toch zo'n Sharp CX nog wat?
Klopt ik zal vanaaf ff wat pics posten :)

Ok, mijn camera kan geen foto's maken in het donker zonder flits :/
Ik zal eens zien dat ik een andere cam te pakken krijg.

[ Voor 18% gewijzigd door chromeeh op 14-03-2008 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar 2,5W en toch goed resultaat? 2,5W is ongeveer 150 lumen, niet? Wat is de uitstralingshoek dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Anoniem: 233666 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:50:
Maar 2,5W en toch goed resultaat? 2,5W is ongeveer 150 lumen, niet? Wat is de uitstralingshoek dan?
Eerste setup met 1 led
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marcbrummer/ledbeamer/thumbs/IMG_0504.jpg

Het beeld bleef te donker aan de hoeken, dus 2 leds er bij :)
Brak alleen de draadtap af in het 2e gat van rechts :X
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marcbrummer/ledbeamer/thumbs/IMG_0515.jpg

M'n camera gaat heel erg pixelen in het donker, maar goed het resultaat is duidelijk denk ik :)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marcbrummer/ledbeamer/thumbs/IMG_0517.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
chromeeh schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 14:37:
[...]

Eerste setup met 1 led
[afbeelding]

Het beeld bleef te donker aan de hoeken, dus 2 leds er bij :)
Brak alleen de draadtap af in het 2e gat van rechts :X
[afbeelding]

M'n camera gaat heel erg pixelen in het donker, maar goed het resultaat is duidelijk denk ik :)
[afbeelding]
Als het LCD beamer is, zou ik maar gelijk met 5 leds beginnen, in vorm van dobbelsteen matrix van 5. of 6 stuks in rij van 3x2 ook volgens dobbelsteen. Dit zou voor meer licht en beter verdeling geven.

Maar verder leuke poging. :)
Camera moet je niet gebruiken als film draait. Pauzeer film, zet camera op statief, open lens met 1 of 2 seconden, zodat helderheid op foto ongeveer overeenkomt met wat je met je eigen ogen ziet. Dan weten we hoeveel licht er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

MrDummy schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 17:16:
[...]

Als het LCD beamer is, zou ik maar gelijk met 5 leds beginnen, in vorm van dobbelsteen matrix van 5. of 6 stuks in rij van 3x2 ook volgens dobbelsteen. Dit zou voor meer licht en beter verdeling geven.

Maar verder leuke poging. :)
Camera moet je niet gebruiken als film draait. Pauzeer film, zet camera op statief, open lens met 1 of 2 seconden, zodat helderheid op foto ongeveer overeenkomt met wat je met je eigen ogen ziet. Dan weten we hoeveel licht er is.
Ik had nog 2 leds in bestelling staan, misschien zet ik die er nog wel bij in :)

Ik zal morgen eens kijken of ik een foto kan maken zoals jij het beschrijft.
Dat geeft idd een duidelijker indicatie van wat de licht opbrengst is, ook ter vergelijking van bijv jou resultaten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm, hoeveel plaats heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ben je nu al tevreden met het resultaat dan crashoverride? Ik bedoel, als je het zo zou laten, zou je er dan een leuk avondje film op kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:02
is dit niet een interessante LED voor beamers? : http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5766

'slechts' 50W en 1700 Lumen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
base_ schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 14:00:
is dit niet een interessante LED voor beamers? : http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5766

'slechts' 50W en 1700 Lumen :P
Dat is inderdaad erg powerful.

Even kijken of het goed is tegenover OSRAM.
Afmetingen 3,94 x 2,33 x 0,51 cm groot

Vergeleken met STAR vorm van ongeveer 2 cm diameter.... dat is erg groot.
Helaas vrees ik dat rendement wat aan lage kant is.
De OSRAM heeft hoog efficientie van 65 lm/W (op 350 mA) en dat is maar 7 Watt...
Deze heeft ongeveer 35 lm/W en dat is dus minder zuivere die. Goedkoop dus, en tegelijk teveel warmte voor 1700 lumen. Ik kies toch maar voor OSRAM voor beste opbrengst en minder warmte tegelijk. En er zijn lenzen voor voor goed richten.

97 dollar is nu ongeveer 56 Euro.
Dat is wel goedkoper dan OSRAM, maar heeft wel afwijkende behuizing, en ik weet niet hoe ik hiermee effectief licht kan richten. Welke reflector moet ik erop zetten?
Ik vind het nogal aso voor DLP beamer, maar wel te doen voor LCD beamer, die heeft groot lichtoppervlakte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jah idd, maar zelfs voor LCD beamer weet ik niet dat dit gaat lukken, want welke uitstralingshoek heeft deze LED? Het rendement is jammer genoeg idd niet erg hoog, maar als je verkiest voor zoveel mogelijk lumen dan is deze wel goed! Maar zoals Mr Dummy zegt, bestaan er reflectors voor? :)

Btw zijn er ook reflectors voor de ostar led? Want de lenzen heb ik ondertussen liggen, maar reflectors heb ik nog niet gevonden.

Grtz Keires

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 233666 op 03-04-2008 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Anoniem: 233666 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 22:28:
Btw zijn er ook reflectors voor de ostar led? Want de lenzen heb ik ondertussen liggen, maar reflectors heb ik nog niet gevonden.
OSTARs heeft vrijwel dezelfde shape als standaard ster. En OSTAR is al meer bekend in electronica wereld, en OSRAM heeft zelfs reflectoren speciaal voor ontworpen.
Ja, ze moeten er zijn. Die van mij is beetje aangepast maar het gaat erin. De opbrengst is aardig goed, maar ik wil wel verder zoeken naar betere reflectoren. Probleem is dat ze mogelijk minimaal 3 cm diameter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ow juist ja, dat was het probleem weer. Dat je plaats nodig hebt :) Do'h was ik vergeten, dus een 3,5cm lens past er niet in? Is dit enkel bij jouw beamer of is het standaard zo bij alle dlp beamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het gaat er niet om of het past, maar om het nut van licht bundelen.

In het begin had je al kunnen zien dat DLP vaak zeer smalle lichtdoorlaat heeft, hooguit 1x2 cm. Met een grote reflector erop verlies je alleen maar meer licht en kom je op de niveau van verspilde licht zoals bij overgrote beamer lampen om al die licht door erg smalle gat te leiden. Dat wil ik niet hebben.

LEDs zijn nu mooi lekker compact, en dus benut ik compactheid meteen om lichtbundel smal te houden en door gat te leiden. Zo gaat er weinig verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom maak je dan niet gebruik van ostar lenzen? Die een uitstralingshoek hebben van 6 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik weet niet of ik ze ergens heb gezien, maar je mag aanwijzen welke lens je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ah ja, dat heb ik gezien, maar dat is 3,5 cm diameter lens :)
Beetje groot eigenlijk, dus ik doe gewoon met standaard lens voor Luxeons, en maak die zo bij dat het in OSRAM schuift en klemt. Werkt goed. Door de lens is die goed te zien, zo weet ik of het gelukt is.
De standaard 10 graden lens is 1,5 cm diameter, perfect voor DLP gaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:26
Op wat voor manier moet het licht door het 'licht gat' in de dlp beamer?
Als je bijvoorbeeld met een vergrootglas aan het spelen bent kun je het glas op een bepaalde afstand tussen bron en tafel doen zodat je op de tafel een hele felle punt krijgt van 2x2 mm.

Probleem echter is dat als je het glas 2 cm hoger doet de lichtpunt ongeveer 3x3 cm is.

Maakt dit uit, of gaat het er alleen om, dat zoveel mogelijk licht door het gat gaat, en daarna komt alles goed...?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

Nicap

Tsssk....

Ik zoek een probleem.
Ik heb een beamer gekregen, een Infocus LP130, die het wel deed. Probleem was dat de lamp kapot was. Er is een nieuwe lamp ingekomen in novemder, echt is die begin maart alweer gesneuveld.

De bedoeling was om er een ostar in te plaatsen.
Voordat ik een lamp bestelde wilde ik wel zeker weten of er ook stroom om de lamp stond. Ik ging dus meten met de multimeter. Ik zette de beamer aan en plof, multimeter doorgebrand. Er stond dus wel stroom op :*)

Nu heb ik via via een nieuwe originele lamp op de kop getikt. ik heb alles netjes geplaatst, maar hij doet het niet.
Hij start wel op. De leds gaan branden, ventilatoren gaan draaiern, maar geen licht uit de beamer.

Zou het kunnen dat er een zekering gesprongen is vanwege het gedoe met de multimeter?

Zo ja, wat is de eerste plek om te zoeken naar een zekering. Ik heb de bovenkant er wel af gehaald om te kijken, maar ik zie zo snel niets.

Weet iemand misschien iets meer?

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

De onderste print is het gedeelte waaruit de lamp aangestuurd wordt, als je je multimeter in de stroomstand had staan heb je waarschijnlijk de uitgang kortgesloten. Zal wel ergens een zekering op de print zijn doorgebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ja, dat vermoeden heb ik ook. Kan alleen geen zekering vinden. Hoe ziet zo'n zekering eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Nicap schreef op donderdag 10 april 2008 @ 20:16:
Ja, dat vermoeden heb ik ook. Kan alleen geen zekering vinden. Hoe ziet zo'n zekering eruit?
In die van mij ziet die er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.mini-lathe.com/Mini_lathe/Reviews/Homier2/fuse.jpg

Maar goed er zijn ook andere types...
Begin gewoon voor jezelf eerst eens de hele voedings print na te pluizen wat waar voor dient...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vaak is een zekering aangeduid met "F" of "F1" of "F2" ofzo (F=Fuse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ok, dus gewoon een standaard zekering. Ik dacht dat er speciale zekering op zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Nicap schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 21:50:
Ok, dus gewoon een standaard zekering. Ik dacht dat er speciale zekering op zaten.
Er bestaan ook andere vormen zekeringen, in SMD-formaat.
Maar als er een F met een nummer bij staat heb je een indicatie dat het wel eens een zekering zou kunnen zijn :)
Ik zou alleen niet weten waarom in zoiets groots als een beamer geen ouderwetse zekering zou kunnen zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door TD-er op 11-04-2008 21:55 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
Ik denk dat je lamp circuit dan naar de gort is!
Je hebt hem dan idd kortgesloten, echter je beamer doet het wel nog, dat betekend dat de hoofdzekering niet kapot is, en in de beamers die ik heb gezien zaten geen aparte zekeringen voor alleen het lamp gedeelte, dus ik ben er bang voor.
Zoeken de hele print in iedergeval door op verbranden componenten etc en ga niet aan een UHP voeding meten, zeker niet als je niet weet waar je mee bezig bent, op de lamp kompt 25KV te staan!
en dit staat ook op meerdere plaatsen op de print, en dat is niet niks, volgende keer dus eerst goed nadenken voor je zoiets doet, levens gevaarlijk wat je hebt gedaan!

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Bij mijn beamer is zekering stuk gegaan door defecte DC-DC converter print. Dat blijkt veel voorkomende kwaaltje te zijn. Een regelaar ic is ermee stukgegaan en trekt de optocoupler ernaast ook mee in de kortsluiting, zodat de zekering eruit vliegt.

Dat lamp driver ook stuk is komt niet zoveel voor. Die is iets steviger gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
@ dummy, idd gaat die niet snel kapot, maar wel als je hem kortsluit ;)

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ik heb de beamer helemaal opengehaald, alles schoon gespoten. Ook alle stekkertjes eraf gehaad(van de prints) en toen alles weer in elkaar gezet.
De nieuwe lamp erin gedaan en hij deed het weer :?

Geen probleem natuurlijk :o

Ben alleen het kabeltje van de setup en zo er niet goed in gedrukt blijkbaar, want die doen het nu nog niet. Het belangrijkste wel iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Nieuwe lamp, wat kost dat wel? 400 Euro of 600 Euro?

Geen LED denk ik :o
Jammer, anders was het leuker geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Op marktplaats had iemand een lamp voor de LP130. Ik bood 25. Na navragen wilde hij er minimaal 50 euro voor hebben. Dat vond ik wel goed. Volgens de verkoper nieuw in doos, en dat klopt volgens mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ah ja, marktplaatsen of Ebays. Dat is mogelijk dat lamp nog goedkoop dan in winkels, maar dat krijg je niet elke dag goedkoop lamp.
En het blijft nog steeds kwetsbare gasontladingslamp. LED heeft dat probleem niet.
Misschien zou je toch nog spenderen van 50 Euro aan LEDs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Nou, het probleem van deze beamer was dat de vorige lamp het maar drie maanden vol hield. Dat was voor het bedrijf genoeg om een nieuwe beamer te kopen. De oude heb ik nu dus. Ik stond voor een keuze: Nieuwe originele lamp of een substituut. Ik wilde eerst voor een substituut gaan(de Osram Ostar), maar aangezien deze originale lamp goedkoper was dan de LED, was mijn keuze zo gemaakt.

Mocht deze lamp weer snel gaan doven, dan zal de volgende lichtbron een LED zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Natuurlijk, het is goedkoop. Maar LED heeft teveel voordelen tov UHP lamp, op lichtopbrengst na gezien, zodat je bijna echt kan zien als eenmalige besteding aan LED voor jaren gebruiik. Zonder risico!

Ik heb ergens artikel gelezen dat UHP lampen eigenlijk geen mooie uitvinding is voor beamers. Enige dat goedmaakt is hoge lichtopbrengst. Maar kritiek is hoog:
- zeer hoge druk in lamp kan voor gevaarlijke situaties zorgen als het ontploft
- het is gloeiend heet
- het dient met zorg omgaan zodat het niet snel kapot gaat
- absurde hoge prijsafspraken tussen fabrikanten en beamer verkopers. Ze mogen niet zomaar prijzen stunten, en ook geen alternatieven ondanks dat lampen intern identiek zijn. Een lamp van 300 Euro kan dus net zo identiek zijn als lamp van 600 Euro, het is alleen omdat lamphouder omheen net wat anders is. Voor ruim 300 Euro een andere houder? No thanks.
- En dus bestaat er geen standaard UHP fitting voor beamers, terwijl halogeen en metalhalide beamers dat wel heeft. Leuk he met duizenden prijzen en duizenden lampbehuizingen.
- ze gebruiken dezelfde UHP lampontwerp voor DLP beamers, maar lichtverlies is ongeveer wel 70%
alleen omdat licht door fokking smalle lichttunnel moet gaan. Compleet wasted lichtpower. Het was eigenwijze techniek dat veel verlies maakt door beamer fabrikanten. Alleen LCD beamers doen het beter met lichtpower omdat lichttunnel groter is en beter gebundeld wordt, de verlies is dus kleiner.

Bij DLP wordt er dus amper effectief gebundeld. Nu LED en lasertechniek steeds beter worden kan er wel effectiever licht gebundeld en geleid worden door smalle tunnel, en DLP heeft zelf laag verlies dan LCD. LED+DLP is al tijdje toegepast, maar nooit echt verder van de grond gekomen dan slechts paar merken die mobiele beamers uitgeven. Het lijkt dus op dat fabrikanten nog even terughoudend zijn, omdat ze meer money zien in eigenwijze UHP techniek zien dan in LED die bijna one-way is omdat het niet snel geld terugverdient. Verder zijn de lichtopbrengsten van led beamers nogal aan lage kant waardoor ze niet populair worden, en erg hoge prijs vormt dubbele drempel.

Het is dus (nog) wachten op sterke LEDs die lichtopbrengst omhoog kan duwen naar 300-600 ansi lumen of zo. Genoeg voor huiskamer gebruik. OSRAM OSTAR is 1 van de weinige leds met hoog effectiviteit van 65 lumen / W. Meeste goedkope leds, ook 50 Watt leds, halen rond 30 lumen / W wat dus niet zo effectief is.

En mijn project is ook even in rust, wachtend op tijd waarmee ik verder kan bouwen aan 2x OSTARs, met ruim 2000 lumen aan ruwe led power, zodat er ongeveer 200-300 ansi lumen gehaald kan worden. Er moet een goede optiek van spiegels voor gemaakt worden, en daarvoor zal ik nog iemand voor moeten mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als je de originele lamp nog hebt kun je er zo een andere UHP in doen hoor, of een HSD lamp bijv.

Maar daar heb ik het al eens eerder over gehad, en wil je topic er niet mee verpesten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mr Dummy, ik heb ondertussen lenzen kunnen bemachtigen die speciaal gemaakt zijn voor een ostar, ik heb er van 6°, 8° 16 en 18°. 6 Graden zou perfect moeten zijn, maar als ik deze dan monteer en ik richt de led op een afstand van 2 cm op een wit papier, dan krijg ik toch nog n vrij grote vlek... njah vind ik toch, heb jij dat ook met je reflector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
jekunt het meten toch?
SINCASTOA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja idd, heb ik ook gedaan, ik heb zo'n diameter van 3 cm bij 2cm ongeveer en ik kom dan aan zo'n 74 graden :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrDummy, heb jij met je reflector een mooie straal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
ik blijf erbij dat jullie veeeeeeeel te moeilijk doen!
Zoek een LCD beamer, mss een wat lagere beeldkwaliteit, maar zoooooooo veel makkelijker!
Ik heb hier thuis 2 lcd-beamers liggen waarvan ik 1 super makkelijk heb opgebouwt.
In deze zitten 9 K2 leds in, die samen zorgen voor 1500Lumen.
De andere beamer zal ik volproppen met 9 Cree leds die kunnen zorgen voor 2000 lumen licht!
Bij een lcd beamer heb je niet het probleem van het bundelen van licht. Ik heb de leds gewoon in een vierkant geplaats ( 3 x 3) op een oppervlakte van 4cm bij 4cm, dat is ongeveer even groot als de lens van de beamer, waardoor ik dus alleen maar hoef te zorgen dat het licht rechtuit gaat wat weer makkelijk is op de lossen door aan alle kanten een schotje te plaatsen met zilverfolie.
dit idee:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
-----------------------||
0                      ||
-----------------------||
0 = LED
------ = de reflecterende wand
|| = de lens

Het is gewoon een kippetje, stap van die DLP-beamer af;)
Buiten dat wel netjes dat het ook enigzins lukt met een DLP-beamer, mijn compliment, maar voor te beginnen is een lcd-beamer absoluut een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
bart0l0meus schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:38:
ik blijf erbij dat jullie veeeeeeeel te moeilijk doen!
Zoek een LCD beamer, mss een wat lagere beeldkwaliteit, maar zoooooooo veel makkelijker!
Ja, ik weet dat LCD beamer iets makkelijker is, omdat lichtopening vele malen groter is. Zo'n 7x5 cm en er zit al speciale licht verdeling lens ervoor, een integrator.
Maar LCD heeft hogere lichtblokkade dan DLP techniek. Meer lichtweerstand door spiegels en lcd panelen zelf. DLP beamer gebruikt wiel en spiegel en dat heeft laag lichtweerstand. De erg smalle lichtopening is weer een probleem van DLP.

Echter; op 1 punt heb je gelijk: LCD beamer levensduur is veel langer met LED en je mag UV filter eruit slopen. Want LED heeft geen straling en ook geen grote warmte. De LCD panelen blijven daardoor cool en zullen dus niet verkleuren of kapotgaan. Dat is grote voordeel van LED techniek. Je kan dus in principe met LCD beamer jarenlang met dezelfde kleuren kijken! Vooral blauw is kwetsbaarst, en we kennen de slijtage van LCD beamer goed omdat UHP lamp licht vrij schadelijk is voor LCD panelen. Bij DLP is er geen kwetsbaar materiaal aanwezig en daardoor is DLP wat beter bestand tegen schadelijk licht van UHP lamp.

En mooiste is dat LCD beamer muisstil gemaakt kan worden, hooguit 1 fan voor voeding. De oude Philips Hopper beamer gebruikt maar 2 fans. De ASK C6 beamer heeft 4 kleine fans voor nodig....!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265571

hallo

ik heb een vraagje ik ben in het bezit van een beamer eiki lc-7000u en ik zou die willen laten ombouwen met leds is dat mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Anoniem: 265571 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 14:28:
hallo

ik heb een vraagje ik ben in het bezit van een beamer eiki lc-7000u en ik zou die willen laten ombouwen met leds is dat mogelijk
Zo te zien heeft de beamer metal halide lamp en is LCD beamer. Dat is iets eenvoudiger te ombouwen.
Je moet voor ombouwen de beveiliging van lamp eerst omleiden, zodat beamer denkt dat het werkt.
De transformator voor lamp moet uitgeschakeld worden om gevaarlijke spanningen te voorkomen. Dus ergens stroom loskoppelen of eruit modden.
Je zal dus meerdere luxeon type leds nemen in een array van 5x4.
Of 20 Watt led met een speciale 3,5 cm spotreflector erop, dat werkt ook, maar ik weet niet of dat voldoende licht geeft.
Onderzoek eerst de lamp beveiliging. Wat doet beamer zonder lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb nog niets getest.heb jij er geen intesse in het omtebouwen voor mij zo ja kan u me even vertellen hoeveel het me gaat kosten en het beeld is dat hetzelfde als met de halide lamp of beter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb even in het boek nagezien de lamp is een metal halide van 250 watt type .en ja het gaat over een lcd panel system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de beamer zonder lamp de lens komt eruit gaat meteen terug en het lampe gaat rood branden lamp oef even bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

Die is er om te gebruiken hoor, kost geen geld, en je doet er niemand pijn mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

jp1: een beetje zelf research kan geen kwaad, GoT is ook geen marktplaats waar je even een advertentie (met onduidelijke zinnen) kan plaatsen met de vraag of iemand even iets voor je kan maken. Als je het zelf wilt maken: Ga op onderzoek uit. Als je het niet ziet zitten: Plaats een advertentie via http://tweakers.net/aanbod/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dank u voor uw hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ja, er zit dan nog circuitje in die lamp storing meldt. Zo te zien is je electronica kennis laag, aangezien je zelfs bang bent voor rood lampje. Die circuit moet omgeleid worden, dan pas kan je led poging doen.

Ik ben bang dat je zelf niet in staat bent om beamer om te bouwen. Je zal het door iemand moeten doen, of je blijft ouderwetse metal halide gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn electronica kennis is vrij laag ,maar wil het wel proberen de beamer omtebouwen omdat ik hem wil menemen in september naar de filippijnen om daar een school verder te helpen .dan kan er zich al geen probleem meer voordoen met de lamp .ik heb de beamer al open gedaan ondertussen, en ik zie 2 dikke kabels naar de hoogspannig lopen die van de lamp komen zou het mogelijk zijn me een lijstje te bezorgen van het materiaal dat ik nodig heb en eventueel een schema hoe het te werk gaat met omtebouwen dan kan ik het daar laten doen, als het me zelf niet lukt, of niemand vind hier voor september

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het is hier geen afhaal balie waar je zomaar even wat schema's e.d weg kunt plukken hoor.

Volgens mij, als ik het zo lees, is het voor jou het makkelijkste om er een nieuwe metaal halide lamp in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat is u probleem ? ik wil gewoon wat leren voor mensen verder te kunnen helpen in de filippijnen het is zelf nog niet voor mij zelf .ik vind het jammer dat ik zo van die reakties terug krijg jammer ik had anders verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Anoniem: 265571 schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 19:07:
wat is u probleem ? ik wil gewoon wat leren voor mensen verder te kunnen helpen in de filippijnen het is zelf nog niet voor mij zelf .ik vind het jammer dat ik zo van die reakties terug krijg jammer ik had anders verwacht
Het is hier een discussie-forum over computergerelateerde zaken. Vragen als "wie kan voor mij dit ombouwen" of "als iemand mij even een lijstje onderdelen en schema's kan geven" zijn geen onderdeel van een discussie, maar horen eigenlijk in een advertentie thuis. (even heel zwart-wit gesteld)
Als je aankomt met dingen die je al geprobeerd hebt en dus concrete problemen bent tegengekomen, zal de gemiddelde bezoeker van dit forum je meer dan graag helpen en aanwijzingen geven.
Kortom vragen als "ik heb dit-en-dat geprobeerd, volgens dit en dat schema, maar ik krijg zus-en-zo foutmelding" daar zal men je over het algemeen heel snel mee helpen.

Dat is het "probleem".

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
Er staan 16 pagina`s aan perfect informatie, laat staan wat er nog meer op internet te vinden is!
En als ik zo jou elektrokennis bekijk lijkt het me inderdaad een beter idee om er gewoon een nieuwe lamp in zitten.
Bij een led-beamer komt wel meer kijken dan een ledje met een weerstand op een spanningsbron zetten (liever stroombron:P)

@ men eigen beamer
Ik heb voor men LCD beamer 9 K2 leds gebruikt, maar dit scheen toch te weinig te zijn!
Nu komt er weer een nieuwe versie, maar dan met 16 Cree Leds:|
Dat is 16 * 3Watt en 16 * 290Lumen!:O bruut toch :9~

[ Voor 25% gewijzigd door bart0l0meus op 22-06-2008 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
bart0l0meus schreef op zondag 22 juni 2008 @ 10:31:
Nu komt er weer een nieuwe versie, maar dan met 16 Cree Leds:|
Dat is 16 * 3Watt en 16 * 290Lumen!:O bruut toch :9~
Het heeft weinig nut om op max vermogen te draaien. De leds bereiken al snel de 90% sterkte op 50% stroom, dus 500mA. Tussen 500mA en 1A is er dan slechts 10% licht over. Dat is niet zoveel en zeker niet lineair verloop. Bovendien is 500mA koeler en zal geheel minder heet worden, en goed voor levensduur.

In mijn komende ontwerp met twee keer 20 Watt leds zal ik dan ook op 50% vermogen draaien en toch nog bijna 2000 lumen mee halen.

[ Voor 11% gewijzigd door MrDummy op 22-06-2008 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ben je inmiddels al wat verder dan MrDummy ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
MrDummy schreef op zondag 22 juni 2008 @ 11:32:
[...]

Het heeft weinig nut om op max vermogen te draaien. De leds bereiken al snel de 90% sterkte op 50% stroom, dus 500mA. Tussen 500mA en 1A is er dan slechts 10% licht over. Dat is niet zoveel en zeker niet lineair verloop. Bovendien is 500mA koeler en zal geheel minder heet worden, en goed voor levensduur.
Waar staat dan welke stroom ik ga gebruiken?:P
Dat was ik allang van plan, ik wil hem met PWM aansturen, en ook de temperatuur meten, en zo dus bijsturen als het te heet wordt. Maar ook een potmeter voor de helderheid zal er bij ingebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
PWM + DLP = opletten!
PWM + LCD = in orde!

DLP gebruikt de kleurenwiel, tenzij je op speciale wijze kleurenwiel vervangt door 3 RGB leds, en daardoor kan er onbedoelde flikkeringen ontstaan als PWM frequentie niet gelijk of twee keer zo hoog is gemaakt. Ik doe met constante 500mA stroom in mijn DLP zodat ik geen probleem heb met het beeld.
LCD is al gescheiden in 3 panelen en dus zijn ze continu aan. Geen probleem.
ThinkPadd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 11:48:
Ben je inmiddels al wat verder dan MrDummy ?
In juli ga ik even kijken wat ik ga doen. Ik heb uit Xenos winkelketen een cheap fotohouder gekocht met heleboel vierkante spiegeltjes in de rand verwerkt. Deze spiegels zijn groot genoeg voor het maken van optische constructie. Scheelt nauwkeurig breken van spiegel en het moet ook niet te dikke glas zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door MrDummy op 22-06-2008 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
MrDummy schreef op zondag 22 juni 2008 @ 15:38:
PWM + DLP = opletten!
PWM + LCD = in orde!

DLP gebruikt de kleurenwiel, tenzij je op speciale wijze kleurenwiel vervangt door 3 RGB leds, en daardoor kan er onbedoelde flikkeringen ontstaan als PWM frequentie niet gelijk of twee keer zo hoog is gemaakt. Ik doe met constante 500mA stroom in mijn DLP zodat ik geen probleem heb met het beeld.
LCD is al gescheiden in 3 panelen en dus zijn ze continu aan. Geen probleem.
PWM + DLP = in orde!
PWM + LCD = in orde!
Als je een PWM frequentie van 1kHz pakt wat nog redelijk langzaam is, zul je echt nooit flikkeringen zien!
Je oog ziet maar tot maximaal 50Hz, watnog onrustig is, 100Hz is ideaal en rustig.
Damn, waar krijg je die 3RGB leds:P, zijn dat er 3 in een behuizing:O 8)7
Wat je dan kan doen is gewoon een RC tussen de led en uController zetten, dan heb je al helemaal geen flikkeringen meer, maar wel een dikke R en C:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het kleurenwiel kan wel gaan flippen.

Als ik hier een halogeenlamp voor de licht opening houd van m'n Infocus LP530, dan werkt het goed. Maar ga ik de lamp scheefhouden, dan gaat het beeld ook flikkeren, zwart/wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
ThinkPadd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 19:00:
Het kleurenwiel kan wel gaan flippen.

Als ik hier een halogeenlamp voor de licht opening houd van m'n Infocus LP530, dan werkt het goed. Maar ga ik de lamp scheefhouden, dan gaat het beeld ook flikkeren, zwart/wit.
verband??
wat is het verband tussen de lamp er scheef voor houden of een lamp met 10kHz laten knipperen?

[ Voor 12% gewijzigd door bart0l0meus op 22-06-2008 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat het kleurenwiel niet zomaar een ronddraaiend schijfje is, maar dat er wel degelijk meer achter zit. Als je lamp met 10kHz knippert kan het zijn dat je kleurenwiel/lichtsensor in de war raakt, omdat hij denkt dat de lamp uitstaat.

[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2008 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
bart0l0meus schreef op zondag 22 juni 2008 @ 17:33:
[...]
Wat je dan kan doen is gewoon een RC tussen de led en uController zetten, dan heb je al helemaal geen flikkeringen meer, maar wel een dikke R en C:P

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste