Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Arfman schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 16:06:
Ik wou dat iedereen eens ophield met pixelneuken over ruis. Zelfs met mijn "ruisbak" D70 kan ik prima fotograferen. Iedereen die zeurt over ruis op Nikon toestellen moet eens wat vaker foto's afdrukken.
Wat ook zou kunnen is dat men kijkt naar de persoon die het post en zich afvraagt of die ISO-performance misschien toch wel prettig is? Voor jou is het pixelneuken, maar voor een ander kan het het verschil maken voor een bruikbare A4-afdruk :)

Ik ben het met je eens dat er soms veel op technische details wordt gelet hier, maar daarvoor zit je op GoT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:35

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ook over de lelijke ruis van de D80, tja het is maar net wat je instellingen zijn. Je kunt ervoor kiezen dat er nauwelijks ruisonderdrukking plaatsvindt, waardoor je wat meer zichtbare ruis krijgt bij hogere iso-waarden. Je kunt de ruisonderdrukking ook hoger zetten, waardoor de ruis veel minder zichtbaar is, maar waardoor er natuurlijk wat detail verloren gaat. Het blijft grotendeels een randdiscussie, aangezien veel mensen niet zoveel foto's maken in omstandigheden waarop zo'n hoge isowaarde echt nodig is en je in zo'n situatie altijd voor een lagere isowaarde zult kiezen.

dus ja, ik gebruik mijn D80 ook liever niet boven de 800 iso, maar met het argument dat de kwaliteit bij lagere isowaarden beter is, in plaats van het argument dat de ruisprestaties boven de 800 iso zo beroerd zijn :)

Algemeen zal het lastige van het maken van keuzes voor camera's blijven: welke eigenschappen van een camera zijn voor iemand in de praktijk bij het maken van foto's het meeste van belang. Dat is vaak heel persoonlijk (mensen met grote handen houden niet zo van kleine canon camera's en party-fotografen willen graag ruisvrije foto's bij hoge isowaarden kunnen schieten), dus kijk welke argumenten voor jou belangrijk zijn.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172454

Jigs schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 13:05:
[...]

Vind ik nog steeds geen valide antwoord. En bovendien zolang je aan het sparen bent ligt de camera dus nog in de vitrine en kan je geen foto's maken. Bovendien lijkt de D80 me een prima instap model en heb je wel even nodig om goed te leren fotograveren!
Het is geen instapmodel voor mij. Al wat jaren ervaring met fotografie maar nog geen dslr. Er zijn zeer leuke nieuwe features aan de D300 die zijn meerwaarde waard zijn. En hiervoor moet je nu eenmaal geen prof zijn om er van te genieten. De D300 is ook nog een low level camera met prof allures.

De D200 is ook mogelijk maar bied voor zijn geld niet zo'n grote meerwaarde. Wat mijn persoonlijke mening is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wil nog even aan toevoegen dat ik voor ruim 50% van mijn foto's op iso800 of hoger zit (meestal iso800 omdat mijn D50 hogere iso's niet prettig neerzet) en ik dus (vind ik) gerechtigd kan zeuren over iso prestaties.
Daarnaast is de D200 inderdaad een ruisbak, tuurlijk zijn er prima foto's mee te maken, maar de concurrentie doet het stukken beter en daarom is het relatief gezien gewooon een ruisbak.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Kunnen we verder over de D300? Dank u :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
http://www.dpreview.com/previews/nikond300/

D300 preview. Ziet er goed uit, maar waarom ze al die cross-sensoren in het midden hebben gepropt is me een raadsel. Ik had toch graag een paar cross sensoren over het hele beeld gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:04

YellowCube

Wait...what?

Op DPZ werd er (in het D3 draadje) ook al over gesproken. Er schijnt een reden voor te zijn, maar helemaal duidelijk is het mij niet.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 11:29

seninha

god's right foot

Arfman schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 16:06:
Ik wou dat iedereen eens ophield met pixelneuken over ruis. Zelfs met mijn "ruisbak" D70 kan ik prima fotograferen. Iedereen die zeurt over ruis op Nikon toestellen moet eens wat vaker foto's afdrukken.
Helemaal mee eens. Schiet zelf al 3 jaar met mn D70 . Zolang je niet al te hoog gaat met je ISO zit je goed.
Jammer genoeg heb je dit soms nodig en dan is het echt een probleem.

Daarom ben ik blij dat de D300 er is, kan ik eindelijk gaan kijken naar een 2de hands D200 ;)
(ook al vinden sommige dit ook een ruis bak) . Hou ik lekker geld achter de hand voor nieuwe lenzen.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:15

ThunderNet

Flits!

seninha schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 12:32:
[...]

Helemaal mee eens. Schiet zelf al 3 jaar met mn D70 . Zolang je niet al te hoog gaat met je ISO zit je goed.
Jammer genoeg heb je dit soms nodig en dan is het echt een probleem.

Daarom ben ik blij dat de D300 er is, kan ik eindelijk gaan kijken naar een 2de hands D200 ;)
(ook al vinden sommige dit ook een ruis bak) . Hou ik lekker geld achter de hand voor nieuwe lenzen.
D200 ga ik niet noemen als ruisbak, tis een wereldverschil met een D70, in alle opzichten. :P Toch ga ik 'm binnenkort omruilen voor een D300 denk ik :) Maar dat vooral voor de nieuwe af-unit :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Anoniem: 176826

Laat ik dan de knuppel eens in het hoenderhok gooien.
Ik snap werkelijk niet dat iemand een D300 zou willen, want ik kan alle foto's die ik wil maken ook wel met mijn D80 maken.

Goed, dan maar weer serieus. Er is natuurlijk geen beste camera als je ook prijs en de eisen van alle individuele gebruikers gaat meenemen.
Voor mij persoonlijk is het zo dat als ik kijk naar mijn kwaliteiten en mijn eisen aan een camera, dan is de meerprijs van een D300 t.o.v. een D80 zodanig dat het onzin is om een D300 te gaan kopen.

Wat ik me wel afvraag is het volgende: Zet een D300 eens tegenover bijvoorbeeld een D2X(s) en wat zou je dan kiezen en waarom.
(n.b. ik ga er dan vanuit dat je een nette D2X(s) koopt via bijvoorbeeld MP voor ongeveer dezelfde prijs als een D300 nieuw.)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

ISO 6400 (ISO 3200 + 1 stop) met een EOS 20D is voor concertfotografie acceptabel en er zijn idd gotters die over het ruis struikelen. Het was op de Gentse Feesten, dat betekent gratis toegang en volledige vrijheid op vlak van fotomateriaal meeslepen. Managers zien zoiets niet altijd graag en kunnen aan de lichtman vragen om het podiumverlichting paar stops naar beneden te draaien. Het was voldoende om het fotopaspersoneel tot het "platflitsen" van de artiesten te dwingen, maar iemand die gewend is om gothdonkere concerten te trekken...
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/milkinc_gentsefeesten/milk_inc_380.jpg
rapture in "[verzamel] Foto's van pop/rock bands, co..."

ter vergelijking

Afbeeldingslocatie: http://musicitems.zattevrienden.be/files/musicitems/gallery/1.Artiesten/M/Milk%20Inc/Gentse%20Feesten%20-%202007/IMG_9991.jpg
musicitems.be had te weinig stops.

Minder ruis is voor mij altijd mooi meegenomen, maar budgettair gezien ga ik een EOS D30/D60 (trage ruisbak) zoeken voor mijn oude Sigma telezoom. Voor 300 euro een body + 70-210mm/2.8 laat ik niet liggen wegens ruis of andere kleine nadelen.

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Anoniem: 176826 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 08:09:
Wat ik me wel afvraag is het volgende: Zet een D300 eens tegenover bijvoorbeeld een D2X(s) en wat zou je dan kiezen en waarom.
(n.b. ik ga er dan vanuit dat je een nette D2X(s) koopt via bijvoorbeeld MP voor ongeveer dezelfde prijs als een D300 nieuw.)
Zo kan je alles relativeren want met een D50 kan je dan ook prima uit de voeten.

Een D2X(s) ging voor iets meer dan 3000,- naar een andere eigenaar, nu zijn die prijzen aan het dalen naar de 2500,- dus nog steeds zo'n 700-800,- meer dan de D300.

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

• Alpha-sphere
  • Laatst online: 14-12-2021
Anoniem: 176826 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 08:09:
Laat ik dan de knuppel eens in het hoenderhok gooien.
Ik snap werkelijk niet dat iemand een D300 zou willen, want ik kan alle foto's die ik wil maken ook wel met mijn D80 maken.
Euuhhhmmmm. Sinds wanneer heeft iedereen exact dezelfde eisen als jij?
Last time I checked heb ik meer dan 3 fps nodig voor sport. En met de nieuwe AF systeem wordt de kans nog kleiner dan de foto's in mijn burst onscherp zijn. In mijn geval kan ik dus niet hetzelfde doen met een D80 (D70 in mijn geval) als met een D300.

Assume there are no rules and it's one big free for all

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Alpha-sphere schreef op woensdag 12 september 2007 @ 10:15:
[...]

Euuhhhmmmm. Sinds wanneer heeft iedereen exact dezelfde eisen als jij?
Last time I checked heb ik meer dan 3 fps nodig voor sport. En met de nieuwe AF systeem wordt de kans nog kleiner dan de foto's in mijn burst onscherp zijn. In mijn geval kan ik dus niet hetzelfde doen met een D80 (D70 in mijn geval) als met een D300.
Daarnaast is de D300, beter tegen weersinvloeden bestand. Houdt hij (imo) beter vast door dat hij groter is. Gaat de sluiter langer mee. 14bit a/d's en ga zo maar door. :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:23

Arfman

Drome!

Anders lezen jullie DickCAH's post even helemaal :+

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-03 17:27
Waarom gaat de vergelijking trouwens vooral over de Nikon D80 en de Canon 30D/40D? Deze camera scheelt qua prijs slechts een paar honderd euro met een fullframe 5D, terwijl het verschil met een 40D vooralsnog op een euro of 800 lijkt uit te gaan komen. Is de vergelijking met een 5D dan niet logischer (en ja, ik heb het topic gelezen en weet dat die al eens voorbij is gekomen), waarbij de discussie gaat over enerzijds een camera barstensvol mooie functies en techniek en anderzijds een fullframe camera?

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

• neographikal
  • Niet online
Totaal verschillende toepassingsgebieden: AF-systeem, 3/8fps, FF, etc :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:04
Brum schreef op woensdag 12 september 2007 @ 16:50:
Is de vergelijking met een 5D dan niet logischer?..
Vergelijken om het vergelijken kan soms kromme situaties opleveren. In feite kijk je met dit soort camera's in eerste instantie al binnen het merk; D200 en straks de D300 zijn ook voor een aanzienlijk deel upgrade camera's voor degenen die al F-mount lenzen hebben. De D40 en D80 zullen veel meer eerste kopers aantrekken.

Als je per se wilt vergelijken met de Canon 5D denk ik dat dit de simpelste manier is: de D300 is buiten de beeldkwaliteit om op alle vlakken beter. Beide zijn 12mpix camera's maar de 5D heeft dik tweemaal zoveel sensoroppervlakte dus gok ik zo dat de D300 hem no-way inhaalt qua beeldkwaliteit. Maar hoe groot dat verschil zal zijn weten we nog niet.

Ik hoop wel dat de D300 meer zal zijn dan een te gekke featurecamera en dat z'n beeldkwaliteit ook een grote stap vooruit heeft gezet. Van z'n grote broer kun je dit voetstoots aannemen (net zoveel pixels maar dan op FF sensor) maar een 12mpix op een DX sensor zal vast niet voor een revolutie zorgen in beeldkwaliteit.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Abbadon schreef op woensdag 12 september 2007 @ 19:05:
[...]

Vergelijken om het vergelijken kan soms kromme situaties opleveren. In feite kijk je met dit soort camera's in eerste instantie al binnen het merk; D200 en straks de D300 zijn ook voor een aanzienlijk deel upgrade camera's voor degenen die al F-mount lenzen hebben. De D40 en D80 zullen veel meer eerste kopers aantrekken.

Als je per se wilt vergelijken met de Canon 5D denk ik dat dit de simpelste manier is: de D300 is buiten de beeldkwaliteit om op alle vlakken beter. Beide zijn 12mpix camera's maar de 5D heeft dik tweemaal zoveel sensoroppervlakte dus gok ik zo dat de D300 hem no-way inhaalt qua beeldkwaliteit. Maar hoe groot dat verschil zal zijn weten we nog niet.

Ik hoop wel dat de D300 meer zal zijn dan een te gekke featurecamera en dat z'n beeldkwaliteit ook een grote stap vooruit heeft gezet. Van z'n grote broer kun je dit voetstoots aannemen (net zoveel pixels maar dan op FF sensor) maar een 12mpix op een DX sensor zal vast niet voor een revolutie zorgen in beeldkwaliteit.
Sorry hoor, maar sinds wanneer geld de regel : "hoe kleiner de sensor, hoe beter" :?

Sorry ik lees verkeerd :o

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Waar staat dat? :P

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik las dat de D300 hem way inhaald in plaats van NOway

Los daarvan, volgens mij is de D300 echt geen verkeerde cam hoor.

moet wel mijn canon aandelen beschermen hé :P

[ Voor 25% gewijzigd door Fairy op 12-09-2007 19:16 ]

• Abbadon
Fairy schreef op woensdag 12 september 2007 @ 19:14:
[...]

Los daarvan, volgens mij is de D300 echt geen verkeerde cam hoor.
Nee, dat denk ik ook niet. Sterker, ik zie het als een D2Xs deluxe met afneembare grip (en de D300 grip is ook een stevig ding van metaal, dit in tegenstellig tot het plastieken ding van de D200 die aan de overall feeling afbreuk doet). Nikon schaalt 'm qua betrouwbaarheid ook net zo hoog in, beide 150.000 shutter releases.
Misschien kwam het er met 'featurecamera' een beetje negatief uit maar ik ben gewoon reuze benieuwd naar de beeldkwaliteit.

Zelf had ik eens het plan opgevat een keer een 2e hands D2Xs te scoren maar dat zou imo stomzinnig zijn als je voor minder de D300 kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06 10:13
Ik heb vandaag bij broer konijn zowel met de D3 als de D300 kunnen spelen. Beide camera's hebben een ZEER goede indruk achter gelaten. De D3 was een model met vrij recente firmware, de D300 was wat ouder. Ze liggen bijzonder fijn in de hand, zijn degelijk afgebouwd en snel.
Nadelen zijn de GIGANTISCHE lijst met opties in de menus (echt iets om in de te verdwalen!) en bij de D300 is het kapje wat aan de onderkant van de body (waar de connectoren achter zitten voor de grip) los. Dit betekend dat je ze mischien snel kwijt kan raken. Maarja, er is ook niet echt een andere optie voor te verzinnen.
Ander nadeel is dat de rubberen kapjes aan de voorkant aan de rechterbovenzijde denk ik snel kapot zullen gaan: Het rubber is gewoon TE dun. Daar moet echt wat aan gebeuren denk ik.

Verder niets dan lof! De nieuwe lenzen hadden ze helaas neit, maar daarintegen was er wel een compleet arrangement van dure, goede lenzen waaronder de 300MM AFS VR en de 200-400MM AFS VR.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op de Nikon site hebben ze twee sample pictures van de D300 staan, klik voor groot formaat:

Afbeeldingslocatie: http://nikonimaging.com/global/products/digitalcamera/slr/d300/img/pic_002t.jpg
ISO200 17-55 AF-S DX 1/60 f/16 31mm

Afbeeldingslocatie: http://nikonimaging.com/global/products/digitalcamera/slr/d300/img/pic_001t.jpg
ISO200 17-55 AF-S DX 1/60 f/14 45mm

Zegt me eerlijk gezegd niet zoveel. Ik had liever een portret bij daglicht of zo gezien en eentje met hogere ISO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-06 17:25
Waarom alleen iso 200? Zijn ze bang dat iso 1600/3200 hard tegenvalt?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan me niet voorstellen dat de prestaties van de D300 echt mee kunnen met die van de D3....
Wellicht dat de D300 het heel leuk doet op 1600, maar tja, als je daar dan de D3 naast ziet.....

Kon dus wel eens een kwestie zijn van wat er net toevallig ook uitkomt gelijk met de D300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwarden
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-04 19:33
Simon schreef op zondag 16 september 2007 @ 08:48:
Welnee joh.. ze bewaren het spannendste voor laatst :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Dat het 'hard tegenvalt' lijkt me meer een wens-is-de-vader-van-de-gedachte opmerking dan een serieuze aanname. Ik vermoed dat de D300 nog niet definitief klaar is, de camera's die nu de wereld rond gaan voor hands-on ervaringen zijn zover ik weet nog pre-production. Dus waarschijnlijk een tweak hier en daar voordat Nikon volledig achter het product staat en bruikbare samples vrijgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Laatst online: 26-06 10:13
Zoals ik eerder zei: Nikon is VEEL verder in ontwikkeling met de D3 dan met de D300... daarom zijn ze nogal voorzichtig met het uitgeven van fotos op hogere ISO's.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Simon schreef op zondag 16 september 2007 @ 08:48:
Neuh, ThunderNet heeft al gemeld dat dat er prima uitziet op de D300 :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Sorry, maar no way dat een camera die in november op de schappen moet liggen nu nog niet goed genoeg zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Remy schreef op zondag 16 september 2007 @ 20:29:
[...]
Neuh, ThunderNet heeft al gemeld dat dat er prima uitziet op de D300 :)
Remy aan je avatar te zien ga je voor een D3 dus?
Heb je wel wat moois te pakken moet ik zeggen :)

Over de D300, dat er geen high iso shots vrij gegeven worden kàn maar 1 ding bedenken, dat nikon dat nog liever niet laat zien....wat weer alleen zo is als ze denken dat ze het nog beter kunnen krijgen voor november. Kortom, denk dat ze nog druk bezig zijn daarzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
neographikal schreef op zondag 16 september 2007 @ 20:29:
Sorry, maar no way dat een camera die in november op de schappen moet liggen nu nog niet goed genoeg zou zijn...
Ehm, we praten over iets nieuws van Nikon hè; november 'in de schappen' is maart er mee uit de winkel stappen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Daar heb je wel een goed punt inderdaad, hell, in die tijd kunnen ze de complete firmware wel schrijven. Gewoon verschepen dat ding, wie dan leeft.....wie dan zorgt!

:P

[ Voor 11% gewijzigd door neographikal op 17-09-2007 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

:P

Had ik niet ergens gelezen dat Nikon verbetering had beloofd en een fatsoenlijke levering mogelijk ging maken?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weekkey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-02-2021
Hebben jullie dit al gezien ? :9

http://uk.youtube.com/watch?v=FacjKekL9Xs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:01
ISO 6400 samples
klik

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Wel een stukje meer ruis als de D3, maar nog steeds een forse verbetering volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 00:01
Tja, wat wil je. De D3 is FF dus ik denk dat ze daar zowiezo minder last van ruis gaan hebben.
En dan nog.... ISO 6400 heb ik nog nooit gebruikt / nodig gehad. ISO 3200 is het hoogste wat ik tot nu toe nodig gehad heb (en dat was toen op film).

Maargoed, als de prestaties meevallen zullen meer en meer mensen het wel gaan gebruiken.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-05 09:40

ppFreddy

gewoon Frederik

als ik ff de ruis van mijn D70s op ISO 1600 vergelijk met die ISO 6400 samples moet ik toch zeggen dat ik ferm onder de indruk ben hoor...

ik denk dat ik weet wat mijn volgende cam wordt (aangezien D3 te duur is :p)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Inderdaad, laats was ik voor de gein mee gegaan naar Shaolin Kempo training om te kijken of ik iets leuks kon schieten en de licht omstandigheden waren echt heeeel erg slecht. Er was ook geen witte muur of plafond waar ik tegen aan kon bouncen. Ik was dus de hele avond alleen bezig geweest met m'n 50mm 1.8 op max iso om in de buurt van 1/200ste te kunnen komen. M'n 70-200 2.8 was niet eens bruikbaar. Ik wou nog zo graag ermee spelen :(
Als ik dan die foto's op iso 1600 van m'n D70 vergelijk met iso 6400 van de D300 dan is het voor mij een HUGE verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Alpha-sphere schreef op maandag 17 september 2007 @ 21:35:
Inderdaad, laats was ik voor de gein mee gegaan naar Shaolin Kempo training om te kijken of ik iets leuks kon schieten en de licht omstandigheden waren echt heeeel erg slecht. Er was ook geen witte muur of plafond waar ik tegen aan kon bouncen. Ik was dus de hele avond alleen bezig geweest met m'n 50mm 1.8 op max iso om in de buurt van 1/200ste te kunnen komen. M'n 70-200 2.8 was niet eens bruikbaar. Ik wou nog zo graag ermee spelen :(
Als ik dan die foto's op iso 1600 van m'n D70 vergelijk met iso 6400 van de D300 dan is het voor mij een HUGE verbetering.
En 1/100 met flits 3 stops onder is dat niet beter geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Ik heb wel het een en ander lopen pielen daar maar op m'n D70 schermpje kan ik totaal niet oordelen. Foto's waarvan ik dacht dat de flits te hard was bleek op de comp helemaal niet zo erg te zijn. Ah well, weet ik dat ook weer voor volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 23:16

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ppFreddy schreef op maandag 17 september 2007 @ 16:54:
als ik ff de ruis van mijn D70s op ISO 1600 vergelijk met die ISO 6400 samples moet ik toch zeggen dat ik ferm onder de indruk ben hoor...

ik denk dat ik weet wat mijn volgende cam wordt (aangezien D3 te duur is :p)
Ik vind eigenlijk dat die ISO6400 foto best wel onscherp is. Hopelijk is dat te wijten aan een slechte fotograaf, ipv dat de hogere ISOs minderscherp worden (zoals ISO3200 op mijn 30D).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Groter probleem is dat de kleuren nogal fucked lijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Alpha-sphere schreef op maandag 17 september 2007 @ 23:43:
Ik heb wel het een en ander lopen pielen daar maar op m'n D70 schermpje kan ik totaal niet oordelen. Foto's waarvan ik dacht dat de flits te hard was bleek op de comp helemaal niet zo erg te zijn. Ah well, weet ik dat ook weer voor volgende keer.
Kan alleen maar zeggen, gebruik je histogram en niet het schermpje voor het bepalen van de helderheid. Het is even wennen, maar wel een stuk exacter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Fairy schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 15:35:
[...]

Kan alleen maar zeggen, gebruik je histogram en niet het schermpje voor het bepalen van de helderheid. Het is even wennen, maar wel een stuk exacter.
Ik heb me nog nooit verdiept in de histogram maar dat ga ik zeker uitzoeken :) Thanks voor de tip :)

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 14:13
Zozo, die Foto Looman zit wel goed laag met z'n prijs van € 1659,-
Dit terwijl ze in dat ene filmpje van hierboven nog spreken over een introductieprijs van € 1900,-

Pricewatch

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Mooi! laat maar zakken die prijzen :D

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Mooie plaatjes weer. Vind de ruis er toch zeker wel redelijk uitzien, in verhouding met de D200. Alleen jammer dat de stap van 3200 naar 6400 wel weer voor veel kwaliteitsverlies zorgt, maar nog steeds heel goed.
/me fl4pp13 gaat denken over upgrade :P

[ Voor 17% gewijzigd door Fl4pp13 op 09-10-2007 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ziet er netjes uit, maar ik ben benieuwd naar de RAW's: 't lijkt toch wel weer redelijk kapot ge-NR'd te worden... Érg weinig detail...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-06 17:25
Ben niet zo onder de indruk eerlijk gezegd, ik vind 't niet erg mooie ruis, beetje klotterig, maybe door de jpegs.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

vind de kleur niet zo bijzonder..
Maar goed.. het gaat weer over ruis.. Wat ik interessanter vind is de handling van dit ding..Die focusmotor ook.. lijkt me geweldig. Ik vroeg me af .. waarom ik nog naar een 2ehands D2X moet kijken als ik de specs zie van de D300.. En deze gaat nieuw nu nog voor minder weg (pre-order dan) dan de D2X nu... iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Nee dat hoor je wel meer hoor, die D300 verslaat de D2X gewoon keihard, dus zou zeker niet voor de D2X meer gaan, maar gewoon die D300 met grip nemen. Hele fijne combinatie lijkt mij :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 09-10-2007 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30648

Hier is de D200 duurder dan de d300:
http://www.bhphotovideo.c...=6222&shs=&at=Brand_Nikon

EDit:

D200 met lens, sorry 8)7

Maar toch een leuke link met prijzen.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 30648 op 09-10-2007 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
henkleerssen schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:23:
vind de kleur niet zo bijzonder..
Maar goed.. het gaat weer over ruis.. Wat ik interessanter vind is de handling van dit ding..Die focusmotor ook.. lijkt me geweldig. Ik vroeg me af .. waarom ik nog naar een 2ehands D2X moet kijken als ik de specs zie van de D300.. En deze gaat nieuw nu nog voor minder weg (pre-order dan) dan de D2X nu... iemand een idee?
Nomad schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:28:
Nee dat hoor je wel meer hoor, die D300 verslaat de D2X gewoon keihard, dus zou zeker niet voor de D2X meer gaan, maar gewoon die D300 met grip nemen. Hele fijne combinatie lijkt mij :)
Jullie hebben beiden zeker nog nooit met een D2X geschoten, of wel? De body met vaste grip heeft betere handling dan de lompere en met schroefwiel uitgeruste D200's en D300's. Daarnaast heeft de D2X de hi-speed crop die voor verschillende mensen (sport/natuur) een uitkomst biedt als het gaat om bereik of snelheid. Daarnaast heeft de D2X door de grotere body een grotere focusmotor dan de D200/D300 aan boord, dus non AF-S lenzen zullen sneller gefocussed worden. Dat merk ik nog regelmatig met mijn F5 versus D200: F5 verslaat de D200 met gemak. Het verschil pro-body <> D300 is echter wel een stuk kleiner geworden nu, dat ben ik absoluut met jullie eens :)

Er zijn zeker een aantal dingen waarop de D300 zeker punten scoort tov de D2X, en dat mag ook wel: er zit 3 jaar tussen beide body's. Het scherm, de ISO-noise (waarschijnlijk 2 stops winst tov D2X), de onboard flitser (je weet nooit wanneer je hem nodig hebt).

Begrijp me niet verkeerd - als ik voor de keuze zou staan, D300 of D2X dan zou ik het ook weten, D300 zonder twijfel. Maar hij verslaat de D2X niet op alle fronten: als er bepaalde zaken belangrijk zijn voor je in een body die de D2X juist (goed geregeld) heeft, kan je voor zo'n body gaan :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ah ben het met je eens Remy en heb zeker wel eens met een D2x geschoten trouwens ( ook met een F5). De vaste body voelt veel degelijker aan, maar de technische vooruitgang van de D300 maakt het voor mij een no-brainer en dat is wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ok, daar kan ik me in vinden, zoals ik al postte :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

tja ik weet het nog niet zo. De betere iso performance van de D300 zegt me aan de andere kant niet zoveel (hoeveel iso moet je hebben als je voornamelijk protret werk en reclame werk doet?). De D2X en F5 heb ik ook wel eens mee geschoten.. Maar om nu voor een D2X 2ehands +/-500 euro meer te betalen dan de D300 nieuw.. tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-06 18:25
Waar ik benieuwd naar ben is die WIFI functionaliteit die optioneel is. Betekend dit nu ook dat als ja aan partyfotografie doet dat je live beelden op een scherm kunt toveren? Of gaat het alleen om overzetten en het bekijken door anderen van je plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

Ik dacht dat de foto's naar een computer gaan via de Wi-Fi... vanaf daar kan je er natuurlijk meedoen wat je wilt... Als je daar een programma voor kan vinden die het gelijk op een scherm zet moet ik denk ik wel lukken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
Ik zie een Wireless Transmitter WT-3
http://www.nikon.nl/produ...s/broad/783/overview.html

Zou deze erop gaan? Of zou er nog een type hoger uitkomen met meer bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 13-06 15:45

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

m.theloosen schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 10:38:
Ik zie een Wireless Transmitter WT-3
http://www.nikon.nl/produ...s/broad/783/overview.html

Zou deze erop gaan? Of zou er nog een type hoger uitkomen met meer bereik.
WT-4 komt uit; met USB aansluiting. ben je meteen af van bij elke nieuwe camera een andere WT te kopen.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 13-06 15:45

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Remy schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 17:25:
Er zijn zeker een aantal dingen waarop de D300 zeker punten scoort tov de D2X, en dat mag ook wel: er zit 3 jaar tussen beide body's. Het scherm, de ISO-noise (waarschijnlijk 2 stops winst tov D2X), de onboard flitser (je weet nooit wanneer je hem nodig hebt).
Vergeet niet dat de D300 in vol ornaat 8 fps tegen 5 fps van de D2x in DX formaat foto..

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237445

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwarden
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-04 19:33
Beetje oud nieuws alweer... Maarruhhh leuk he, die schoen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
Ik lees op : http://pixelmania.nl/arti...elid=566&title=Nikon_D300
een leuke preview.

Kan iemand mij meer vertellen over hoe dat 51-punts autofocussysteem werkt en wanneer je dat gebruikt, of waarvoor het bestemd is. Weet ook iemand meer hoe dat EXPEED-beeldverwerkingssysteem in elkaar zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

m.theloosen schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 20:41:
Ik lees op : http://pixelmania.nl/arti...elid=566&title=Nikon_D300
een leuke preview.

Kan iemand mij meer vertellen over hoe dat 51-punts autofocussysteem werkt en wanneer je dat gebruikt, of waarvoor het bestemd is. Weet ook iemand meer hoe dat EXPEED-beeldverwerkingssysteem in elkaar zit?
Hoe dat werkt? :+ fantastisch.. Daarnaast werkt het met een koppeling op je lichtmeter (1005 pixels) waardoor het ook nog een rekening houdt met kleur van je onderwerp. Maar je moet er eens mee gewerkt hebben om het echt te waarderen, en het werkt geniaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarom durf ik een D300 eigenlijk ook niet vast te houden, ben bang dat het veel te goed bevalt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Wijnands schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 09:09:
Daarom durf ik een D300 eigenlijk ook niet vast te houden, ben bang dat het veel te goed bevalt.
:) Daar kun je heel gemakkelijk af komen......... Even de D3 vasthouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
m.theloosen schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 20:41:
Weet ook iemand meer hoe dat EXPEED-beeldverwerkingssysteem in elkaar zit?
Nee, maar in feite is het alle imageprocessing in de camera. Dus omzetten naar jpeg, noise reduction, instellen van scherpte, kleuren etc. Eigenlijk hetzelfde wat je op de computer kunt doen met de raw bestanden. Het is in de basis hetzelfde als in alle vorige camera's maar dan logischerwijze moderner, sneller, beter en nu, in navolging van Canon, van een naampje voorzien (doet het marketingtechnisch altijd wel goed, bepaalde onderdelen een naam te geven, alsof het dan beter is :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
Is het niet tijd om een "Het grote D300 topic" in elkaar te zetten?

Ik zie de D300 nu in de Pricewatch bij FotoQuelle voor 1479. Heeft iemand ervaringen met dit bedrijf?
Mocht er iets zijn met de D300. Hoe zit het dan met de garantie bij zo'n webshop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

m.theloosen schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 21:41:

Ik zie de D300 nu in de Pricewatch bij FotoQuelle voor 1479. Heeft iemand ervaringen met dit bedrijf?
Mocht er iets zijn met de D300. Hoe zit het dan met de garantie bij zo'n webshop?
Ik heb vrijdag nog gemailed met dit bedrijf. Komt redelijk positief over. :) En ze zeggen dat ze hem dus ook voor dit bedrag kunnen leveren.. Erg intressant :) stuk onder de introductieprijs van de D200 destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
http://www.europe-nikon.c...ype_index=2&universe=home

Dus ze gaan nu eindelijk eens Capture NX bij de pro range dSLR's leveren. 't Is wel de UK site maar het lijkt me dat dit dan ook voor de overige landen gelden (iig hier in de EU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meSmooth
  • Laatst online: 11-05-2020
Dat kan ik bevestigen, heb de mailing van Nikon NL gezien, wordt nu standaard geleverd bij zowel de D3 als de D300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Het is wel bij de eerste 300.000 cams, maar dat is wel een behoorlijke batch zeg maar, niet de eerste 10.000 :) Zeker voor D300-eigenaren een leuke extra om gelijk goed aan de gang te kunnen met de RAWs zonder 3rd party software te gebruiken a la Capture One, Bibble Pro of Lightroom :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Eindelijk .. werd eens tijd om een fatsoenlijk programma af te leveren om de NEF's goed te bewerken. Raar dat ze het niet eerder gedaan hadden. Nou vind ik zelf de Capture NX wat traag... (capture 4 gaat hier wel) .. ik geloof dat het tijd weer wordt voor een pc upgrade.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
m.theloosen schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 21:41:

Ook ik heb met ze gemaild. Kreeg snel antwoord op mijn vraag of die prijs wel klopte :) Antwoord was ja, en heb 'm daar dus ook besteld. De bestlling is ook niet-bindend, dus kan er altijd vanaf (heb 'm nu namelijk op twee plekken besteld :9, beide niet-bindend)

Jammere van de shop is dat je niet echt een 'winkel' hebt, meer een afhaalpunt. Garantiezaken moet je zelf direct met de leverancier leveren (incl. verzendkosten etc). Verder ogen ze vriendelijk en lekker vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
En ook gemaild, ondanks m'n 30D verlang ik toch weer naar m'n D200. Het lenzenarsenaal van Canon is wat lekkerder maar he, met een Nikkor 35/2, 50/1.8 en 85/1.8 ga ik het met gemak redden (en heb ik het eerder gered), ondanks de Canon 17-55IS want de Nikkor variant is stervensduur. Het enige waar ik écht op kan gaan inleveren is de 10-22 want die heeft Nikon gewoon niet :(

Ach ja, we zullen zien, bevalt de D300 niet dan gaat deze weer in de vekoop. Alles valt en staat bij de iso prestaties op 800-1600 dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Sirius schreef op maandag 19 november 2007 @ 10:19:
En ook gemaild, ondanks m'n 30D verlang ik toch weer naar m'n D200. Het lenzenarsenaal van Canon is wat lekkerder maar he, met een Nikkor 35/2, 50/1.8 en 85/1.8 ga ik het met gemak redden (en heb ik het eerder gered), ondanks de Canon 17-55IS want de Nikkor variant is stervensduur. Het enige waar ik écht op kan gaan inleveren is de 10-22 want die heeft Nikon gewoon niet :(

Ach ja, we zullen zien, bevalt de D300 niet dan gaat deze weer in de vekoop. Alles valt en staat bij de iso prestaties op 800-1600 dus ik ben benieuwd.
Ik voel me eigenlijk wel net als jij. Die D300 lijkt me heerlijk en Canon voelt niet half zo eigen als Nikon doet. Zou ik het geld hebben (echt flink geld hebben), dan zou ik meteen weer naar Nikon gaan. Maar omdat ik dat niet heb en ook niet ga krijgen, moet ik me maar gewoon eigen maken binnen Canon. Toch, de gewenning is groter dan ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
Nomad schreef op maandag 19 november 2007 @ 11:20:
[...]
Ik voel me eigenlijk wel net als jij. Die D300 lijkt me heerlijk en Canon voelt niet half zo eigen als Nikon doet. Zou ik het geld hebben (echt flink geld hebben), dan zou ik meteen weer naar Nikon gaan. Maar omdat ik dat niet heb en ook niet ga krijgen, moet ik me maar gewoon eigen maken binnen Canon. Toch, de gewenning is groter dan ik dacht.
Ik denk zelfs dat er behoorlijk wat mensen teruggaan naar Nikon. De 20->30->40D progressie vind ik maar erg gestaag gaan, net of Canon op safe wilt spelen. D100->D200->D300 daarentegen lijkt mij vrij duidelijk.

Anderzijds.....ik schiet echt alles <100mm dus waarom niet gek doen en een 24-70 halen? Dan moet ie wide open wel lekker scherp zijn :P Verder weer een Tokina 12-24 en ik ben klaar.

Weer een Tokina 12-24 erbij en je bent klaar. De AF op de AF-D's ging lekker vlot op de D200 en voor mijn gevoel is USM niet heel veel sneller.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mja, niet om heel vervelend te zijn, maar die stap van de D100 naar de D200 is een behoorlijke, maar hij was ook hard nodig ook. De D100 was een antiek ding toen de D200 eraan kwam. Zelf hoop ik nog op een D300 killer van Canon, met name de AF-unit van het ding lijkt me geniaal, maar de rest moeten we nog maar afwachten. Ik zie hier en daar een soort van hosanna-stemming, maar echte reviews heb ik nog niet gezien :) Eerst eens afwachten of die sensor écht zo goed is. Als het dezelfde als de A700 blijkt te zijn, dan ben ik er niet heel erg van onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
neographikal schreef op maandag 19 november 2007 @ 12:09:
......Zelf hoop ik nog op een D300 killer van Canon, met name de AF-unit van het ding lijkt me geniaal, maar de rest moeten we nog maar afwachten. Ik zie hier en daar een soort van hosanna-stemming, maar echte reviews heb ik nog niet gezien :) Eerst eens afwachten of die sensor écht zo goed is. Als het dezelfde als de A700 blijkt te zijn, dan ben ik er niet heel erg van onder de indruk.
Denk je niet dat Canon het verschil tussen de XXD en de Mark serie graag zo groot mogelijk wilt houden? Dat idee krijg ik nl.

Een D300 vind ik geen concurrent van de 40D aangezien deze m.i. tussen een 40D en Mark III in zit gepositioneerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Sirius op 19-11-2007 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, als je de D300 van Nikon en de D40 van Canon puur op specs vergelijkt, dan....

Hmm, toch mijn mening: De Nikon lijkt mij dan (ook uitgaande van wat ik wil van mijn camera) veruit supperieur in prijs/kwaliteit verhouding.

Aan de andere kant ben ik het helemaal eens met Sirius, eerst eens kijken wat de ruisprestaties zijn. Als die lijken op die van de D3, ga ik echt sparen voor een D300, zodat ik mijn flits helemaal bijna nooit meer nodig heb.

(Ja, mijn mening: Lang leve echt licht, zonder zaplicht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 176826 schreef op maandag 19 november 2007 @ 13:18:
Hmm, toch mijn mening: De Nikon lijkt mij dan (ook uitgaande van wat ik wil van mijn camera) veruit supperieur in prijs/kwaliteit verhouding.
Kan iemand me eens een volledige review van de D300 geven? Ik zal hem vast gemist hebben, maar ik heb nog niks voorbij zien komen. :) De kwaliteit kan ik nog niet beoordelen :) Op papier ziet het er extreem goed uit, of de uitwerking dat ook is lijkt toch echt even afwachten? Dit bedoelde ik een beetje met de hosanna-stemming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180355

De regel daarboven niet overslaan hè:
Tja, als je de D300 van Nikon en de D40 van Canon puur op specs vergelijkt, dan....
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 18:24
Anoniem: 180355 schreef op maandag 19 november 2007 @ 13:33:

[...]
Dan krijg je dus wellicht scenario's die ontstonden zoals bij de D200. prachtig op papier, en IRL toch ineens een stuk minder, en dat is wat Neo ook wil zeggen. Heb gewoon even geduld, en hopen mag, maar voorbarige conclusies trekken is in het verleden al eens misgelopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 180355 schreef op maandag 19 november 2007 @ 13:33:

[...]
Om het vervolgens over prijs/kwaliteit te hebben. Specs zeggen niet alles over de kwaliteit en daar haak ik op in :) Wat Henk zegt: even geduld hebben, ik zou me nog niet aan uitspraken over prijs/kwaliteit wagen :)

[ Voor 15% gewijzigd door neographikal op 19-11-2007 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]

Aan de andere kant ben ik het helemaal eens met Sirius, eerst eens kijken wat de ruisprestaties zijn. Als die lijken op die van de D3, ga ik echt sparen voor een D300, zodat ik mijn flits helemaal bijna nooit meer nodig heb.

(Ja, mijn mening: Lang leve echt licht, zonder zaplicht.)
Goed flitsen is een kunst. Leuk als het zonder kan, maar je moet het niet a priori afserveren. Met goede techniek (bouncen en "dragging the shutter") kan je veel van de standaard flits-look voorkomen.

En nee, de D300 gaat niet op de D3 lijken qua ruis prestatie. De D3 is full frame, de D300 is 1.5x crop. Dat scheelt dus (1,5)² = 2,25 in sensor oppervlak. Per pixel vangt de D3 dus meer dan twee keer zoveel fotonen als de D300 en zal dus minder signaal versterking nodig hebben (en dus minder ruis laten zien.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180355

neographikal schreef op maandag 19 november 2007 @ 13:38:
[...]

Om het vervolgens over prijs/kwaliteit te hebben. Specs zeggen niet alles over de kwaliteit en daar haak ik op in :) Wat Henk zegt: even geduld hebben, ik zou me nog niet aan uitspraken over prijs/kwaliteit wagen :)
Ik waag me er zelf ook niet aan, ben nu eenmaal tevreden Canon gebruiker dus voor mij i.i.g. geen overstap. Vond alleen dat je post van DickCAH een beetje selectief gequote had. Maar verder helemaal eensch: op basis van specificaties kun je de kwaliteit niet beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weekkey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-02-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke, de volgende keer zal ik het niet meer hebben over prijs/kwaliteit verhouding, maar prijs/specificatie verhouding. Ik zal de volgende keer ook het stukje lijkt mij dik, cursief en onderstreept maken.

Daarnaast loopt de ISO range van de D300 "maar" tot 3200 (boost 6400) en kan je de D3 doorschuiven tot 6400 (boost 25K6). Als de ruisprestatie van de D300 op 1600 vergelijkbaar is met de ruisprestatie van de D3 op 6400, (voor zover ik dat heb gezien) ben ik al lang tevreden.

Inderdaad, ik ben geen ster in flitsen, mede omdat ik het niet vaak doe.
Ik doe het niet vaak, om mij moverende redenen, die te maken hebben met ideeën over echt en zo.
Dat betekent niet dat ik vind dat geflitste foto's per definitie slecht zijn of zo.
Flisten is dus niet MIJN soort van fotografie.

Als Neo een fantastische foto maakt die geflitst is, zal ik hem zeker gerust aan de muur hangen en niet roepen: "Ik wil die niet aan de muur, want hij is geflitst."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.p.bakker
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-12-2024
Voor de geinteresseerden, Engelstalige manual is al online:
http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/noprint/D300_en_noprint.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Hij is bij FotoQuelle nu wel heel goedkoop idd! 100 euro duurder dan de D200..

Maar helaas ik moet nog even sparen, wat is nou een mooie lens voor deze camera?

Ik zat zelf aan de Nikkor DX 18-200 VR te denken. Is dit een aanrader? of zeggen jullie voor deze prijs heb je een betere Sigma o.i.d? Of hou gewoon de kitlens van de D70s (18-70 DX)

Ik wil deze camera een beetje all-round gaan gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Mavvie op 20-11-2007 13:18 ]

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Mavvie schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 13:15:

Maar helaas ik moet nog even sparen, wat is nou een mooie lens voor deze camera?

Ik zat zelf aan de Nikkor DX 18-200 VR te denken. Is dit een aanrader? of zeggen jullie voor deze prijs heb je een betere Sigma o.i.d? Of hou gewoon de kitlens van de D70s (18-70 DX)
Mooie lens voor deze camera? 17-55 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mavvie schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 13:15:
Hmm, hij staat inmiddels weer op 1600 euro.. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Wilko schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 13:26:
[...]

Hmm, hij staat inmiddels weer op 1600 euro.. Jammer.
D300 1479 euro nog steeds.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Net stond er weer 1600 eventjes.

Maar intressanter, de D3 staat nu ook in hun lijstje, slechts 4200 euro. Erg intressant :)

Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.