Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Wilko schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 13:26:
[...]

Hmm, hij staat inmiddels weer op 1600 euro.. Jammer.
Dat is zeker jammer!! Hoe kan er nou zo'n prijsverschil inzitten?

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 14:25
Mavvie schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 21:20:
[...]

Dat is zeker jammer!! Hoe kan er nou zo'n prijsverschil inzitten?
Uit de email die ik eerder had gekregen:
FotoQuelle schreef of op woensdag 14 november 2007 @ 12:26
Let op; de prijzen worden dagelijke gemuteerd aan de hand van de marktsituatie.
Blij dat ik 'm al besteld heb voor die € 1479 O-)

[ Voor 6% gewijzigd door CJ_Latitude op 21-11-2007 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben benieuwd of je 'm ook echt voor die prijs gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, als een produkt op voorraad is dan krijg je die voor de prijs die geldt op het moment van de bestelling............ff de kleine letters nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
Wilko schreef op woensdag 21 november 2007 @ 10:34:
Ik ben benieuwd of je 'm ook echt voor die prijs gaat krijgen.
Ik heb 'm voor die prijs besteld en dat staat ook op de bevestiging. Technisch gezien is dat de overeenkomst die geldt, dat geldt voor elke winkel (ook niet-webwinkels). Bij de andere zaak waar ik 'm geresererveerd heb, heb ik hier trouwens speciaal om gevraagd en daar zeiden ze ook dat de prijs op de bestelling de prijs is die geldt. Daar had ik ook net die ene dag dat 'ie op € 1729 stond besteld: dag later was 'ie € 1829 en nu € 1949.

Daarnaast staat op de bevestiging van FotoQuelle ook de volgende melding:
FotoQuelle schreef op woensdag 14 november 2007 @ 16:59
Wanneer er in de tijd tussen plaatsing en uitlevering van uw bestelling een prijswijziging doorgevoerd wordt zal FotoQuelle uitgaan van de laagste verkoopprijs vanaf het moment van uw bestelling!
Volgens dat kan het alleen maar beter worden :P (wat ik overigens niet verwacht).

En in het topic over de D3:
ThunderNet schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 14:32:
D300 zouden ze ook gaan leveren tegen de prijs die ze hebben er staan(gevraagd via mail).

[ Voor 9% gewijzigd door CJ_Latitude op 21-11-2007 11:53 ]

• Weekkey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-02-2021

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Imaging Resource heeft een hele sloot shots gemaakt met de D300 online gemikt: linkske hier

Van de binnenshots op ISO 6400 met NR op uit kan ik iig zeggen dat ze 'usable' zijn, en ISO 3200 ziet er gewoon netjes uit: minsten 1 stop beter dan de D200.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Dit soort shots doen mij niets, ik wil real life shots zien en dan niet van een huis op een zonnige dag :)

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

De DPReview fora staan atm vol met D300 shots van eigenaren die hem net opgehaald hebben. Genoeg voorbeelden zou ik zeggen, en het ziet er allemaal erg goed uit.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Remy

Remy

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:58:
Dit soort shots doen mij niets, ik wil real life shots zien en dan niet van een huis op een zonnige dag :)
Jemig, alsof mensen geen real life shots op zonnige dagen maken van huizen? Kom op Sirius, wat is dat nou voor opmerking. Daarnaast staan er niet-zonnige shots tussen van binnen, maar goed. Negeer alsjeblieft mijn post dan: voor anderen zal die pagina met zoveel foto's in vergelijkbare omstandigheden wèl interessant zijn.

LinkedIn
Instagram

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Remy schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:37:
Imaging Resource heeft een hele sloot shots gemaakt met de D300 online gemikt: linkske hier

Van de binnenshots op ISO 6400 met NR op uit kan ik iig zeggen dat ze 'usable' zijn, en ISO 3200 ziet er gewoon netjes uit: minsten 1 stop beter dan de D200.
Goed belichte high iso platen zien er altijd wel christelijk uit. Goed voor een impressie, maar that's about it. Interessanter zijn de reallife platen die binnen in donkere omstandigheden worden geschoten met veel shaduwpartijen. :) Dus wat dat betreft moet ik Sirius gelijk geven :)

De ruis is wel weer erg vlekkerig op die platen met niet zoveel detail, bevalt me niet zo, maar ik ben benieuwd naar wat RAW's :)

[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 22-11-2007 14:26 ]

• CJ_Latitude
Remy schreef op donderdag 22 november 2007 @ 14:18:
[...]
Jemig, alsof mensen geen real life shots op zonnige dagen maken van huizen? Kom op Sirius, wat is dat nou voor opmerking. Daarnaast staan er niet-zonnige shots tussen van binnen, maar goed. Negeer alsjeblieft mijn post dan: voor anderen zal die pagina met zoveel foto's in vergelijkbare omstandigheden wèl interessant zijn.
Nou nou jongens, we zijn allemaal erg gespannen voor de release hier in NL, maar dan hoeven we nog niet zo te reageren. Als Sirius die shots niet wil gebruiken om de (noise-)performance van de D300 te beoordelen, so be it. Zijn mening.

Weer on-topic:
Ik vind het er qua noise goed uit zien. Ziet er op 6400 iig beter uit dan dat ik met m'n D50 nu op 3200 haal (duh :P).
Vind alleen de plaatjes (vooral van van dat huis) niet echt scherp, maar dat ligt hoop ik aan de gebruikte lens :/ (in de EXIF staat bij dat huis 32mm / 48mm op 35mm formaat ?)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik heb voor de gein eens 100% crops van de studio foto's onder elkaar gezet.

• D300, ISO 6400, NR = OFF
• D300, ISO 6400, NR = LOW
• D300, ISO 6400, NR = NORMAL
• D300, ISO 6400, NR = HIGH
• 1D3, ISO 6400, NR = OFF
• 1D3, ISO 6400, NR = ON

Helaas mag ik niet de composiet plaat hier posten, dat vinden ze bij Imaging Resource begrijpelijk niet zo netjes. Iedereen moet zelf dus maar screencapturen en onder elkaar zetten.

Overigens, niet dat ik de D300 direct met de 1D3 wil vergelijken (verschillende sensor groottes, verschillende prijssegmenten) maar ik wilde wel naar de aanpak van NR kijken. De ene NR is de andere niet. In de 1D3 wordt er subtiel chroma NR gedaan, er verdwijnt bijna geen detail. De D3 kent meerdere stappen, waarvan LOW me nog kan bekoren. NORMAL en HIGH is teveel een Vette-vingers-op-de-lens-Look™. Duidelijk dat bij de D300 ook de luminance stevig wordt aangepakt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

neographikal schreef op donderdag 22 november 2007 @ 14:24:
[...]

Goed belichte high iso platen zien er altijd wel christelijk uit. Goed voor een impressie, maar that's about it. Interessanter zijn de reallife platen die binnen in donkere omstandigheden worden geschoten met veel shaduwpartijen. :) Dus wat dat betreft moet ik Sirius gelijk geven :)

De ruis is wel weer erg vlekkerig op die platen met niet zoveel detail, bevalt me niet zo, maar ik ben benieuwd naar wat RAW's :)
Canon minds think alike? ;-) Maar dat bedoelde ik inderdaad :)

Je moet je niet zo snel aangevallen voelen Remy, daar heb je wel een handje van en ik zeg absoluut niets geks al had ik iets meer genuanceerd kunnen zijn maar goed, Neo interpreteert het wel goed dus......

Waarom zou ik in hemelsnaam een huis op iso3200 schieten op een zonnige dag? Zegt inderdaad niets over die iso perfomance dus geef mij de iso1600/3200 foto's die binnenskamers zijn genomen.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

laat ik het zo zeggen: D70s iso 800 vs D300 iso3200 = D300 wint... iig als ik die pics mag geloven..

maar goed ook 2 generaties ouder mijn D70s :).

[ Voor 20% gewijzigd door Pat-Juh op 22-11-2007 22:34 ]

• Arfman

Arfman

Drome!

Laten we ook vooral niet vergeten dat ISO performance het allerbelangrijkst is. De rest is maar bijzaak.

;)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:09

ThunderNet

Flits!

Arfman schreef op donderdag 22 november 2007 @ 22:48:
Laten we ook vooral niet vergeten dat ISO performance het allerbelangrijkst is. De rest is maar bijzaak.

;)
:P samen met de AF is dit de grote verbetering tegen de D200, dus eigenlijk wel ja :)
Want de D200 was al keigoed;)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op DPreview nog geen lekkere high iso series gezien, mensen komen alleen maar met hun oehs en ah's als ze al een huiskamersshot op iso800 zien 8)7

Die 'hands on review' op digitalrev stelt al helemaal niets voor dus nog maar even afwachten dan :)

Wat ik wel jammer vind is dat ze geen andere constructie voor de '3 kings' (iso, wb + qual knoppen) hebben bedacht, blijft onhandig om je iso omhoog te gooien. Voelt wat onnatuurlijk aan.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2007 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
De AF-finetuning die op de D300 (en de D3) zit, blijkt heel fijn te werken:

http://forums.dpreview.co...rum=1039&message=25719620

Toch mooi dat Nikon het heel makkelijk heeft gemaakt om die optie te gebruiken, en dat lenzen onthouden worden door de body :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
Dat is inderdaad goed nieuws. Heb in het verleden wel geklooi gehad met AF-miscalibraties.
En nog mooier, volgens deze post werkt het ook met niet-Nikon lensen!

Samen met die AF sensor, live-view en sensor wasstraat is de AF-finetuning toch een van de functies die me het meest aanspreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

dat finetunen lijkt mij ook erg handig zeker als je toevallig een "luie" lens hebt zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Remy schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 07:54:
De AF-finetuning die op de D300 (en de D3) zit, blijkt heel fijn te werken:

http://forums.dpreview.co...rum=1039&message=25719620

Toch mooi dat Nikon het heel makkelijk heeft gemaakt om die optie te gebruiken, en dat lenzen onthouden worden door de body :)
Vet, dat zouden ze bij the white side ook eens moeten doen. Hoef je gelijk niet meer langs ETB voor die ongein. Dit soort dingen en een automatische pixel remap zouden het leven toch een stuk makkelijker maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Yeps, ben erg benieuwd naar de werking ervan. Als het goed is krijg ik mijn D3 over ruwweg een week binnen, dus dat duurt niet lang meer, kan ik het gelijk proberen. Ander leuk nieuws over de D300: men is met de HDMI-output aan de gang geweest, en naar nu blijkt is dat een groot feest. Ik heb zelf alleen thuis geen HDMI-enabled displays/tv's, dus die functionaliteit zal ik nog even niet kunnen gebruiken: ben echter wel zeer benieuwd naar de kwaliteit. Altijd goed als je klanten/vrienden/familie de foto's op een mooie rez kan laten zien :Y

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwarden
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-04 19:33
Vet, dat zouden ze bij the white side ook eens moeten doen. Hoef je gelijk niet meer langs ETB voor die ongein. Dit soort dingen en een automatische pixel remap zouden het leven toch een stuk makkelijker maken :)
Dat zit toch ook op een 1Dmk3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:59
neographikal schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:31:
Dit soort dingen en een automatische pixel remap zouden het leven toch een stuk makkelijker maken :)
Duss... wat wordt het Nikon (AF fine tune) of Sony (automatische remap) ;)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Wachten tot Canon het in één keer goed doet :Y) Nah, voorlopig mag de 30D z'n diensten nog even bewijzen. Er zal met een half jaar een nieuwe sluiter in moeten, maar so be it, prima cam. Straks eens zien wat Canon tegenover de D300 zet. Want damn, wat een specs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Laatst online: 14-12-2021

Assume there are no rules and it's one big free for all

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-08 23:19
Klopt het als ik zeg dat hij nog slecht verkrijgbaar is?

Verwijderd

m.theloosen schreef op donderdag 29 november 2007 @ 16:18:
Klopt het als ik zeg dat hij nog slecht verkrijgbaar is?
Ik zag toevallig net dat hij bij KE op voorraad is... goedkoop is echter anders. Ik heb ook niet gebeld of ze hem 'echt' op voorraad hebben of dat het alleen zo op de site staat.

Verwijderd

Cameranu heeft kennelijk ook nederlandse modellen... Tja, wat is duur. Redelijk in de buurt van de prijzen die Nikon heeft aangekondigd.

Dat de camera nu al leverbaar zou zijn... met de reputatie van Nikon als Backorder inc....

Maar volgens als ik MP mag geloven hebben er heel wat mensen een D300 gereserveerd staan. Als die allemaal uitgeleverd worden in zeg de komende week en er dan nog steeds in voorraad zijn, heeft Nikon zijn reputatie wel flink verbeterd.

• CJ_Latitude
Hmm, lastig lastig.
Ik zou 'm morgen op kunnen halen, in de winkel waar ik 'm voor € 1729,- heb besteld.
Maar bij FotoQuelle kan ik 'm dus voor € 1479,- halen. Wel ff € 250,-...

Beide hebben ze geen 'echte' winkel, dus daar hoef ik niet op af te rekenen.
Eerst stond bij de productomschrijving van FotoQuelle dat er een Duitse handleiding bij zat. Nu is die opmerking weg. Handleiding maakt me ook niet zooooveel uit.

Dan gaat het me om de garantie.

Wat betreft garantie, is het volgende te lezen op de site van Nikon:
Digitale producten van Nikon die in Europa worden verkocht, vallen onder een garantie die wordt gerespecteerd door de Europese vestigingen van Nikon in de hieronder vermelde landen. Deze garantie wordt niet ondersteund door Nikon vestigingen buiten Europa. Digitale producten van Nikon die buiten Europa worden gekocht vallen onder lokale garanties.
...
... DUITSLAND, ..., NEDERLAND, ...
Hieruit mag ik toch opmaken dat als het een import uit Duitsland is, ik deze gewoon in Beverwijk bij het NL service centrum in kan leveren?

Verwijderd

Zeg, laat mij hem i.p.v. jou dan maar bij Fotoquelle halen, ben er nu toch wel benieuwd naar geworden :)

serieus!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 15:57
Zoooooo dat klinkt wel heel vet moet ik zeggen! Niet dat ik er iets aan heb maar het helpt in ieder geval bij het imponeren van je vrienden :D

Op de fiets vervuil je niets!

Verwijderd

QuestionMarc schreef op donderdag 29 november 2007 @ 21:14:
[...]
Zoooooo dat klinkt wel heel vet moet ik zeggen! Niet dat ik er iets aan heb maar het helpt in ieder geval bij het imponeren van je vrienden :D
8 fps is inderdaad erg hip, maar je maakt snel te veel foto's. Als je er 1 wil, krijg je er gelijk 4 :+. Geheugenkaarten raken ook snel vol, en dan moet weer snel alle foute/mislukte er uit zien te gooien. :)

Mijn D2h staat standaard op single shot, voor specifieke actie foto's kan het heel handig zijn, maar een camera die gewoon snel reageerd is veel belangrijker. :)

• Alpha-sphere
Je hebt er niet altijd wat aan nee maar als je sport/actie gaat shieten dan is het toch verdomd handig.
Een kennis in de States die fotografeert zo'n beetje alle grote Competitie paintball toernooien en hij burst altijd als een gek om de splat shot erop te krijgen.

Volgend seizoen ga ik ook tijdens de grote toernooien fotograferen en dan wil ik toch echt wel 8 fps hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
Ah, heb reactie van FotoQuelle:
Het is een Europees model met Nederlands menu en Duitstalige gebruiksaanwijzing.
De garantie is ook Europees dus ook in Nederland.
De verwachte levertijd is dat wij enkele stuks in december krijgen en levering op volgorde van bestelling.
Is dus wel OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weekkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 21:49:
[...]

8 fps is inderdaad erg hip, maar je maakt snel te veel foto's. Als je er 1 wil, krijg je er gelijk 4 :+. Geheugenkaarten raken ook snel vol, en dan moet weer snel alle foute/mislukte er uit zien te gooien. :)

Mijn D2h staat standaard op single shot, voor specifieke actie foto's kan het heel handig zijn, maar een camera die gewoon snel reageerd is veel belangrijker. :)
Afhankelijk v/d Situatie. Voor echte actie sporten alá Skaten,Surfen,Snowboarden en zoals hierboven vermeldt werd Paintball kan het erg handig zijn.

Zeker als je foto's gebruikt worden op sites en of in publicaties is het bijna een vereiste om precies de goede shots te hebben... Denk hierbij idd aan de splash v/d paintball, de zon achter de snowboarder, de spray v/d surfer, de trick v/d skater, etc.

Maar voor huis en tuin gebruik vind ik 3fps al voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Van de D300 is op FAP een test verschenen: link. Conclusie is vrij positief :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Remy schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 07:51:
En ook in deze review de bevestiging van de 2,5 fps bij 14-bit RAW... Bizar gewoon, dat 2 bits extra t.o.v. 12 bit zo hard erin hakt. Ik nie snap nie.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

JS: dat hangt van vanalles af, als ze ergens in de pijpleiding een iets minder handig (lees: goedkoper) ontwerp hebben gebruikt voor de bus dan kan je zoiets al hebben. Mij suggereerd dit dat ze een 12-bit datapad hebben waar ze dan 14 bits over rammen. Niet dat ik bekend ben met hoe de d300 van binnen werkt ofzo, het is maar een gok :P

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op DPreview vind ik het op het forum wat stilletjes met de hoge iso shots en de foto's die ik zie vind ik over het algemeen nou niet echt zo denderend.

Op FAP is Ivo daar juist zeer positief over dus vraag ik mij af aan wie het nou ligt....

Twijfelen doe ik dus nog steeds en met name ook over de AF module en uiteraard de resultaten op 1600-3200 iso.

De AF van de D200 was m.i. lekker rap (ook bij het AF-D spul), ook bij weinig licht en over de D300 lees ik daar ook weer wat wisselende berichten over 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2007 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

qadn schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 10:19:
JS: dat hangt van vanalles af, als ze ergens in de pijpleiding een iets minder handig (lees: goedkoper) ontwerp hebben gebruikt voor de bus dan kan je zoiets al hebben. Mij suggereerd dit dat ze een 12-bit datapad hebben waar ze dan 14 bits over rammen. Niet dat ik bekend ben met hoe de d300 van binnen werkt ofzo, het is maar een gok :P
Ok, even nuanceren dan. Ik snap wel dat er ergens intern een flinke bottleneck zit. Ik kan me iets herrineren van de nieuwe Sony sensor die op 14-bit ineens minder output channels kon gebruiken oid.

Maar mijn "ik snap het niet" slaat meer op de beslissing om zoiets schijnbaar halfslachtigs te implementeren. Lang leve de spreekwoordelijke Kleine Lettertjes™.

Ja, je kan 8 fps schieten. Je moet dan wel iets beters dan de standaard accu gebruiken.
Ja, je kan 14-bit schieten. Maar je levert dan wel tweederde van je framerate in.

Ik kan er niet echt de vinger opleggen, maar het komt over als halfslachtig. Het voelt gewoon als bad practice wanneer je belangrijke specs/sterke verkooppunten zo conditioneel maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Naja van de accu kan ik gewoon begrijpen. Met de standaard accu zit je dus gewoon tegen de max. drain aan. (Want met AC-voeding haalt hij ook de 8fps.) Dus dan heb je 2 keuzes, dikkere accu (en dus grotere camera). Of de dikkere accu als optie aanbieden.

Wat ik alleen zo vreemd vind, is dat ik toen geen snelheids verschil gemerkt heb? Of er moest nog foutje in de firmware zitten dat ik er niks van merkte...

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Remy schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 07:51:
Beetje gemengd verhaal: nette upgrade vanaf de D200, maar de AF trager dan de 40D lijkt me stug en ik hoop van niet. Hoewel die vlot is, had ik eigenlijk verwacht dat de D300 dat op basis van de specs zou overtreffen.

En als dit de default output is van ACR met de D300 (dat haal ik uit het verhaal) dan word ik er heel verdrietig van. My god, wat een aliasing. Of hij heeft teveel aan de sharpening gezeten, of Adobe heeft z'n zaken nog niet helemaal op orde.
ThunderNet schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 11:06:
Naja van de accu kan ik gewoon begrijpen. Met de standaard accu zit je dus gewoon tegen de max. drain aan. (Want met AC-voeding haalt hij ook de 8fps.) Dus dan heb je 2 keuzes, dikkere accu (en dus grotere camera). Of de dikkere accu als optie aanbieden.

Wat ik alleen zo vreemd vind, is dat ik toen geen snelheids verschil gemerkt heb? Of er moest nog foutje in de firmware zitten dat ik er niks van merkte...
Met JST: ik vind het ook vreemd en ik kan er ook niet bij dat je iets van 400-500 euro extra moet leggen (eenderde van de prijs van de camera) om een grip + accu's + lader te halen om 8 fps te halen. Klinkt een beetje halfbakken...

[ Voor 34% gewijzigd door neographikal op 14-12-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
wanneer je belangrijke specs/sterke verkooppunten zo conditioneel maakt.
Ik zou fps en zeker 14-bit niet als belangrijkste verkoopspecs zien :) Van de D300 zie ik zaken als 12MP, het lcd-scherm, Liveview en sensorcleaning veel meer als een verkooppunt (zeker tov de directe concurrentie) :)

Halfslachtig zal het niet zijn gebeurd, als dat het geval was hadden ze het gewoon niet gedaan. De D3 heeft bv geen sensorcleaning: simpelweg omdat ze dat nog niet klaar hadden voor de D3 toen de rest van de cam wel klaar was. Geen halfslachtige implementatie dus van sensorcleaning, maar gewoon niet.

Vergeet niet dat de D300 lijntechnisch gesproken een opvolger is van de D200: en zonder het fps-verhaal en het 14-bit verhaal is het ook al een zeer nette upgrade (wat de D200 zelf ook al was tov de D100).

Nikon zal vast goeie redenen hebben om het 8fps een dikker accugebeuren nodig te laten hebben, en het 14-bit verhaal terug laten vallen naar 2,5fps: anders zou dat ook 'normaal' allemaal al mogelijk zijn geweest. Iets met dikke datapakketten verstouwen wat veel power (mechanica en I/O) kost in het eerste geval, en in het tweede geval mogelijk een speciaal truucje voor de Expeed-processor waardoor die trager wordt.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Je kunt het ook zo zien: het zit er nu in ieder geval in (14-bit). Wel met 2.5FPS blijkbaar, maar altijd nog beter dan het er helemaal niet instoppen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Laatst online: 20-07-2021
mh, even mee gespeeld ... en moet zeggen het is een knaller. Al ben ik 100% canon man, het ding wist me wel te impressioneren! Wat een beest zeg, en wat een resolutie van het schermpje achterop. (ik heb een 30D :) )

Hier is tie dan :

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2249/2109227766_d177de4104.jpg

Zie ook : http://www.flickr.com/photos/dieterthephotographer/ en http://www.flickr.com/photos/kavee/

[ Voor 34% gewijzigd door Dieter op 14-12-2007 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Arfman schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 16:31:
Je kunt het ook zo zien: het zit er nu in ieder geval in (14-bit). Wel met 2.5FPS blijkbaar, maar altijd nog beter dan het er helemaal niet instoppen lijkt me.
Mja, alles goed en wel, maar dan moet de marketing niet bij het vierde punt van de specs beginnen met
EXPEED beeldverwerkingssysteem met 14-bits A/D-conversie en 16-bits beeldverwerking voor prachtige toonovergangen.
Terwijl ze bij het aantal beelden per seconde wel meteen eerlijk zijn
Continuopnamen van 6 bps (8 bps bij fotograferen met het optionele MB-D10 battery pack).
Ik vind het erg flauw en een tikje pruttig overkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Zullen we als Canonians niet al te veel nitpicken? ;)

Ja dat soort marketingtruukjes zijn absoluut verneukeratief, maar de Nikonians onder ons zijn er allang aan gewend en dus moeten wij ze denk ik niet nog eens gaan vertellen wat men allang weet. :)

(Dat Canon gewoon beter is :P)
En dat een grapje moet kunnen op zijn tijd. :Y)

Ik wil gewoon foto's zien, veel foto's zien, ervaringen lezen en horen dat mensen er blij mee zijn -of niet en hem verkopen aan iemand die er dan wel weer blij mee is-. Bovendien wil ik zien dat Nikon goede camera's maakt en dat ze het zo Canon (en die andere partijtjes ook) moeilijk maakt. Lekker concurreren met Dynamisch bereik, focussnelheid, schrijfsnelheid, ISO en gebruiksgemak. Daar hebben we als consument/gebruiker nog wat aan. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

En dat is ook juist goed voor de ontwikkeling op camera/sensor/verwerking/lens/flitsersysteem gebied! Concurrentie!

Zonder concurrentie geen vooruitgang! (of iig veel minder snelle vooruitgang)!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CJ_Latitude schreef op donderdag 29 november 2007 @ 20:09:
Hmm, lastig lastig.
Ik zou 'm morgen op kunnen halen, in de winkel waar ik 'm voor € 1729,- heb besteld.
Maar bij FotoQuelle kan ik 'm dus voor € 1479,- halen. Wel ff € 250,-...

Beide hebben ze geen 'echte' winkel, dus daar hoef ik niet op af te rekenen.
Eerst stond bij de productomschrijving van FotoQuelle dat er een Duitse handleiding bij zat. Nu is die opmerking weg. Handleiding maakt me ook niet zooooveel uit.

Dan gaat het me om de garantie.

Wat betreft garantie, is het volgende te lezen op de site van Nikon:

[...]

Hieruit mag ik toch opmaken dat als het een import uit Duitsland is, ik deze gewoon in Beverwijk bij het NL service centrum in kan leveren?
Ja >
Wat moet ik doen om in aanmerking te komen voor garantie?
Als u aanspraak wilt maken op garantie moet u een Europees garantiebewijs kunnen overleggen, tezamen met een aankoopnota waaruit blijkt dat het apparaat korter dan 1 jaar geleden is aangeschaft. Bovendien moet u voldoen aan de overige garantievoorwaarden van Nikon. Zo is val/stootschade bijvoorbeeld te allen tijde uitgesloten van garantie.
http://www.nikonservice.nl/faq.php

Maar >
Als ik een Nikon product op de "grijze markt" heb gekocht, heb ik dan garantie?
Ja, alle Nikon producten zijn voorzien van een garantie van de fabrikant. Het daartoe bestemde Nikon servicecenter zal altijd Nikon producten repareren die onder de garantie vallen, terwijl ze ook reparaties uitvoert die buiten de garantie vallen. Als u een product van de grijze markt bezit, dient u dit voor onderhoud terug te sturen naar de verkoper of de importeur waar het product werkelijk vandaan komt. Raadpleeg hiervoor de contactinformatie van de leverancier.

Hoe weet ik of mijn Nikon product van de "grijze markt" komt?
Een van de eerste aanwijzingen dat een Nikon product afkomstig kan zijn van de grijze markt, is dat de prijs veel lager ligt dan bij de meeste andere verkopers. Daarnaast bevat een product dat wordt verkocht door de officiële Nikon distributeur van een land een gebruikshandleiding in de desbetreffende taal. Gedrukt materiaal in elke andere taal duidt op een product van de grijze markt. Een andere aanwijzing dat een product van de grijze markt komt, zijn gekopieerde handleidingen of zelfgemaakte software-cd's. Nikon distributeurs in Europa leveren altijd professioneel gedrukt of gedupliceerd materiaal bij hun producten.

Wat betekent het voor u wanneer u een Nikon product van de "grijze markt" bezit?
De Europese kantoren van Nikon kunnen geen technische ondersteuning of garantie bieden voor producten van de grijze markt. Daarnaast kunnen ze geen betaalde reparaties van producten van de grijze markt uitvoeren. Neem daarom geen contact op met de plaatselijke Nikon leverancier voor hulp bij producten van de grijze markt, maar neem contact op met de verkoper of importeur van uw product voor garantie en service-informatie en voor software-updates en -downloads.
Nikon FAQ

Dus je kan hem langsbrengen, maar je hebt geen ondersteuning e.t.c., maar ja boeiend is het niet echt, je kan natuurlijk alles van de site af plukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weekkey
Voor wie het leuk vindt.... (weliswaar in het duits :) ) ....

http://www.letsgodigital....n/d300/nikond300test.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:59
JumpStart schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 08:31:
En ook in deze review de bevestiging van de 2,5 fps bij 14-bit RAW... Bizar gewoon, dat 2 bits extra t.o.v. 12 bit zo hard erin hakt. Ik nie snap nie.
Dus toch de sony sensor?
Als je mij vraagt denk ik van wel (ook al zijn in het verleden behaalde resultaten geen garantie)
Alhoewel er ook tweakerts zijn die hebben bevestigd dat ie 8FPS@14 bits deed.

Geinig :)
neographikal schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:02:
maar de AF trager dan de 40D lijkt me stug en ik hoop van niet. Hoewel die vlot is, had ik eigenlijk verwacht dat de D300 dat op basis van de specs zou overtreffen.
Ik heb me er idd in meerdere reviews over verbaast. Maar specs zeggen natuurlijk ook niet alles. Een heel gecompliceerd systeem maar te weinig rekenkracht om snel te kunnen beslissen levert als nog een traag aanvoelende camera op. De D300 is natuurlijk geenszins traag, maar dat de 40D evensnel of sneller is is wel een verrassing.

[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 19-12-2007 17:57 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• QuestionMarc
Op Dpreview is de review van de Sony Alpha 700 tevoorschijn gekomen. Hij wordt in de tests tegen oa de D300 aan gezet:

http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra700/page17.asp

Vooral op ruisprestaties komt de D300 goed uit de test...:
From ISO 100 to 400 there is virtually no difference from a noise point of view between any of these cameras, none exhibit noticeable any noise. At ISO 800 the DSLR-A700 begins to exhibit some chroma (blotchy color) noise, the cleanest of the remaining three appears to be the D300 followed by the EOS 40D and then E-3. At ISO 1600 the DSLR-A700's noise reduction appears to become stronger and while noise is still noticeable it's less pronounced, although this at the expense of image detail which is beginning to soften. By this point the E-3 is beginning to look quite grainy and has also lost some image detail to noise reduction, the EOS 40D has some chroma noise and the D300 remains fairly clean and detailed (thanks to Nikon's emphasis on chroma noise reduction). At ISO 3200 the DSLR-A700 image has become quite soft from noise reduction and large blotches of chroma noise can be seen across the image. Again the cleanest image at this sensitivity comes from the D300 with the best detail coming from the EOS 40D (although distracting chroma noise is visible), the E-3 is struggling at this point. Surprisingly at ISO 6400 the D300's image could be considered 'usable' although very noisy, the same could not really be said for the DSLR-A700.
Waarschijnlijk zal de D300 review niet lang op zich laten wachten nu. Jammer dat ie zo duur is :'(

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Ik vind 'm qua prijs eigenlijk best wel meevallen. Voor mijn gevoel zit hij nu al onder de prijs van de D200 net na de introductie. Als je je best doet kun je hem in nederland vinden onder de 1500euro denk ik :)

• Remy

Remy

Topicstarter
Jammer dat ie zo duur is :'(
Hmm duur? Je weet wat je voor je geld krijgt he :)
What's with the D300?
Well, that was the big surprise I hinted about long, long ago: that the D3 announcement would also come with a twist. The twist is that the D2xs just got better, smaller, faster, and significantly cheaper. That's the way I think of it. That's a pretty impressive feat, actually.

Using a variant of Sony's new CMOS sensor, Nikon has essentially melded the feature list of the D200 and D3 into one new D200-sized body. Most of the key differences have to do with the sensor.
In 2004 kostte een dergelijke camera nog 4000 euro (D2X), nu minder dan de helft: en je krijgt er meer voor dan in 2004 :*) Als je dat even in het achterhoofd houdt, valt 'zo duur' wel mee :)

Bij de introductie was de D200 (nov 2005) nog 1700 euro, en nu zit de D300 daar al onder. Een positieve ontwikkeling wel :)

LinkedIn
Instagram

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
:) Kijk, op high iso is de D300 dus gewoon gelijk aan de 40D wat betreft noise / detail (de een geeft wat toe aan de ander en vice versa). Goede berichten!

Hoewel dit wel gebaseerd is op JPG met high NR, das altijd wel een beetje jammer, maar het geeft een mooie indicatie.

[ Voor 28% gewijzigd door Henk op 20-12-2007 09:38 ]

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Dat klinkt steeds beter moet ik zeggen. Ik wacht nog wel even op wat meer serieuse reviews :P

• Henk
qadn schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:03:
Dat klinkt steeds beter moet ik zeggen. Ik wacht nog wel even op wat meer serieuse reviews :P
Hela! ben jij die 5D ineens vergeten? :(

:P

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

vergeten? natuurlijk niet!
Maar het was orienteren he? van merk overstappen is een heel gedoe, en als mijn belangrijkste klacht wordt gefiksed heeft het verdere voordelen op de canon-spullen :P

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Ik hoop eigenlijk dat de reviews niet zo vreselijk lovend zijn 8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Abbadon schreef op donderdag 20 december 2007 @ 14:12:
Ik hoop eigenlijk dat de reviews niet zo vreselijk lovend zijn 8)7
:P Naja, D200 is best leuk hoor! Als 2e body :')

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik hoop ook nog altijd dat de D300 tegen gaat vallen. Want als ik nu na mijn overstap het gevoel heb van, die nikon was mooier geweest, dan baal ik daar wel weer een tijdje van, los van rationele gedachten verder.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Nomad schreef op donderdag 20 december 2007 @ 15:27:
Ik hoop ook nog altijd dat de D300 tegen gaat vallen. Want als ik nu na mijn overstap het gevoel heb van, die nikon was mooier geweest, dan baal ik daar wel weer een tijdje van, los van rationele gedachten verder.
Dan hoop ik dat je gaat balen :P Want ik wil nog steeds een D300 halen.... of een D3 (/me is er nog steeds niet uit)

• Henk
Van mij mag, nee MOET hij knallen. Laat Canon maar met een antwoord komen dan :) En nee, ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn overstap ;)

• Mavvie
Ik hoop dat je ongelijk hebt, ik ga de mijne namelijk zaterdag ophalen :P

Twitter | Linkedin

• Remy

Remy

Topicstarter
Ben benieuwd Mavvie, als je er mee hebt geschoten, post wat van je ervaringen hier: zullen genoeg mensen zijn die er oren naar zullen hebben, misschien ook leuk als backup-cam bij de D3 :)

LinkedIn
Instagram

• Mavvie
Remy schreef op donderdag 20 december 2007 @ 16:24:
Ben benieuwd Mavvie, als je er mee hebt geschoten, post wat van je ervaringen hier: zullen genoeg mensen zijn die er oren naar zullen hebben, misschien ook leuk als backup-cam bij de D3 :)
Komt goed, ik zal maandag de eerste indrukken geven!

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Want als ik nu na mijn overstap het gevoel heb van, die nikon was mooier geweest, dan baal ik daar wel weer een tijdje van, los van rationele gedachten verder.
Voor je overstap kun je beter hopen dat de D300 een camera is die gehakt maakt van de 30D & 40D van Canon en dat Canon het er mee eens is dat dat de concurrentie is voor de D300. Dan voelen ze zich tenminste verplicht om de 50D serieus te verbeteren en hard aan de slag te gaan.
Als Canon die druk niet voelt, is er ook geen reden om de 50D een echte verbetering te laten zijn t.o.v. de 40D. Dat kan nooit een goede motivator zijn voor inovatie.

Hmmm, eerst de MP race, nu komt de ISO race. What is next?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 07:20:
[...]

Voor je overstap kun je beter hopen dat de D300 een camera is die gehakt maakt van de 30D & 40D van Canon en dat Canon het er mee eens is dat dat de concurrentie is voor de D300. Dan voelen ze zich tenminste verplicht om de 50D serieus te verbeteren en hard aan de slag te gaan.
Als Canon die druk niet voelt, is er ook geen reden om de 50D een echte verbetering te laten zijn t.o.v. de 40D. Dat kan nooit een goede motivator zijn voor inovatie.

Hmmm, eerst de MP race, nu komt de ISO race. What is next?
DR race ... I hope...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

MP/DR/ISO? Dat hangt allemaal aan elkaar. Hoe meer MP hoe kleiner de pixels. En dus hoe moeilijker het wordt om DR en ISO hoog te krijgen. Dat ISO en DR toch nog omhoog kruipen ondanks toename in MP is een sterk staaltje engineering van de sensor bakkers maar het kan beter als de MP race over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

JumpStart schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 08:00:
MP/DR/ISO? Dat hangt allemaal aan elkaar. Hoe meer MP hoe kleiner de pixels. En dus hoe moeilijker het wordt om DR en ISO hoog te krijgen. Dat ISO en DR toch nog omhoog kruipen ondanks toename in MP is een sterk staaltje engineering van de sensor bakkers maar het kan beter als de MP race over is.
iso en mp heeft alles te maken met pixel dichtheid op de ccd/cmos.. maar ik weet niet of de DR omhoog gaat wanneer de pixel dichtheid omlaag of omhoog gaat hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, meer pixels per oppervlakte eenheid verlaagt je dynamisch bereik of DR.

Een pixel is eigenlijk een soort putje in je sensor. Hoe groter het putje is, hoe makkelijker het is om onderscheid te maken tussen vol, een bijna vol, halfvol, een beetje gevuld en leeg.
Echter omdat de techniek ook voortschrijd, is het DR niet noemenswaardig afgenomen tijdens de megapixel race.

Het zou mij dus niet perse verbazen als de ISO race gepaard gaat met een vergroting van het DR.... Nu ja, maar eens kijken naar de D300. Als die het goed doet op zeg 6400 ISO, denk ik dat het DR op 200 ISO best een stuk beter zal zijn dan van mijn D80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Hier een vergelijking met verschillende cams (te beoordelen op iso, noise en DR) : http://www.pbase.com/glj/iso_tests&page=all (vergelijking met D3, d70s, Olympus e510 en E3 oa)

[ Voor 17% gewijzigd door henkleerssen op 30-12-2007 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hier ook nog een "field test" van de D300 in Antartica met wat testfoto's in een niet al te hoge resolutie. Aardig artikel, beetje oppervlakkig maar voor de volledigheid vermeld ik hem even. klik

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best wel nep dat je met 2x EN-EL3e (1x in de grip, 1x in de body) niet die 8 fps haalt. Nu moet je weer aan de EN-EL4a, die natuurlijk weer een andere lader nodig heeft... (a 140 euro :/ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe kun je nou zeggen dat het "nep" is als je niet weet wat de achterliggende reden daarvan is? Beetje bekrompen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Je mag ook gewoon AA batterijen gebruiken voor die 8 fps toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Ik zie het probleem niet?? Dan koop je toch in plaats van die nieuwe accu en lader (€250 ofzo) een hoop oplaadbare AA batterijen een een vette lader. Die dingen zijn tegenwoordig echt wel goed. Ik gebruik zelf ook veel oplaadbare batterijen en heb nooit nergens las van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Alpha-sphere schreef op zondag 06 januari 2008 @ 10:44:
Ik zie het probleem niet?? Dan koop je toch in plaats van die nieuwe accu en lader (€250 ofzo) een hoop oplaadbare AA batterijen een een vette lader. Die dingen zijn tegenwoordig echt wel goed. Ik gebruik zelf ook veel oplaadbare batterijen en heb nooit nergens las van.
Ja, en dan ga je in het veld even vijf minuten staan wisselen met een partij batterijen, lekker praktisch :P Ik vind het ook behoorlijk prut, om de volledige mogelijkheden te benutten mag je nog even een 400 euro ofzo uittrekken. Beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
hier een post gevonden van iemand die AA's heeft gebruikt.
Today, I shot 990 images on my D300 plus the MB-D10 with 8 rechargable AA's. At the end of the day, apparently there was still plenty of juice left as the battery indicator showed full. I am using Impact 2900 mAh NiMH rechargables. They are $15 for a pack of 4 or $20 with a charger: (link)

But I am sure many other rechargable AA's are just fine.

You can go the EN-EL4a route, but each battery is $110 and the MH-21 charger is $120. IMO, you need at least two EN-EL4a batteries to have a backup. That will set you back at least $340. (For the D3, Nikon is replacing the MH-21 with the MH-22 double charger; the problem is that it is even more bulky.) It would make a lot of sense if you are using the D300 along with a D3 or D2X so that they can share batteries and the charger.

As I pointed out earlier, I already have 3 EN-EL4 batteries and a charger from my D2X, but IMO using rechargable AA's is much simpler as I need AA batteries for many other items such as flashes.
Bron : http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00NjpG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Het is denk ik gewoon even wachten op HQ-fake accu's... net als met de vorige serie accu's EL3e (d80/200) en de El3 (d100/50/70)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Zijn er niet ook gewoon fake EN-EL4a laders op de markt? Lijkt me sterk dat ze niet een lader kunnen maken voor de helft van een nieuwe Nikon lader...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilko schreef op zondag 06 januari 2008 @ 08:33:
Hoe kun je nou zeggen dat het "nep" is als je niet weet wat de achterliggende reden daarvan is? Beetje bekrompen reactie.
Ze kunnen die EN-EL3e in de body en die uit de grip toch parallel schakelen. 1 exemplaar kan wel 6fps leveren, maar met twee niet 8fps 8)7

Ze hadden er volgens mij ook voor kunnen kiezen om de optie te geven twee EN-EL3e's in de grip te stoppen, dat ding is groot zat :?

AA's werkt ook wel prima ja. En als je nog een extra houdertje hebt is het wisselen helemaal geen probleem, je krijg er zelfs nog een mooi tasje bij ;)

Dat je ook al AA's hebt voor de flash ben ik het mee eens, maar ik houd m'n batterijen altijd in setjes. Zo heb ik voor m'n Maglite 3D twee setjes van zes AA's, voor de vliegenmeppers en Maglite 2AA (en 2AA LED) heb ik setjes van 2 en voor m'n Maglite 4D LED heb ik setjes van 4 AA's.

Het komt gewoon een beetje goedkoop over, je koopt een 8 fps body maar voor je die 8 fps krijgt moet je dus:

€ 100 EN-EL4a
€ 150 MH-21
€ 250 MB-D10
€ 50 ML-3
=
€ 550

uitgeven.

AA'tjes is inderdaad goedkoper:

€ 250 MB-D10
€ 25 8*AA
€ 80 leuke 8 slots lader

=
€355

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar gaat het over zeg, dat het flauw is van Nikon is helemaal terecht maar om daar over te gaan zeuren......lekker boeien die 8fps, wie heeft dat nou nodig voor dagelijks gebruik. Dan maar ietsjes minder, het is toch bekend dat Nikon graag geld uit de zakken van haar gebruikers klopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Het is gewoon fijn dat de optie er is. 6 fps is al belachelijk snel, en voor degene die perse 8 fps wil (omdat-ie z'n D300 als backup voor z'n D3 gebruikt tijdens sportwedstrijden ofzo) is er de mogelijkheid. Het kan, maar het hoeft niet. Prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Mjah... dit gaat beetje richting de Vista Ultimate gedoe... Direct maar vanuit gaan dat de duurste optie de enige optie is. Wil je goedkoper de volledige 8fps? Koop een AC-adapter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 21:20:
Waar gaat het over zeg, dat het flauw is van Nikon is helemaal terecht maar om daar over te gaan zeuren......lekker boeien die 8fps, wie heeft dat nou nodig voor dagelijks gebruik. Dan maar ietsjes minder, het is toch bekend dat Nikon graag geld uit de zakken van haar gebruikers klopt :P
Nou ja, flauw....... als je bracketing gebruikt (3 opname's, 1 onderbelicht, 1 goed en 1 overbelicht) heb je toch graag dat de drie foto's echt hetzelfde zijn zodat je deze kan uitzoeken of zelfs met HDR kan samenvoegen. Ik zou die 8 fps waarschijnlijk vaker gebruiken dan ik mij nu kan voorstellen.

* Delerium heeft camera sowieso altijd in burst-modus staan.
Waarom niet :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Arfman schreef op zondag 06 januari 2008 @ 21:53:
Het is gewoon fijn dat de optie er is. 6 fps is al belachelijk snel, en voor degene die perse 8 fps wil (omdat-ie z'n D300 als backup voor z'n D3 gebruikt tijdens sportwedstrijden ofzo) is er de mogelijkheid. Het kan, maar het hoeft niet. Prima toch?
als je een D3 en D300 kan betalen kan je ook wel de grip voor de D300 betalen hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ecteinascidin schreef op zondag 06 januari 2008 @ 22:03:
[...]

Nou ja, flauw....... als je bracketing gebruikt (3 opname's, 1 onderbelicht, 1 goed en 1 overbelicht) heb je toch graag dat de drie foto's echt hetzelfde zijn zodat je deze kan uitzoeken of zelfs met HDR kan samenvoegen. Ik zou die 8 fps waarschijnlijk vaker gebruiken dan ik mij nu kan voorstellen.

/me heeft camera sowieso altijd in burst-modus staan.
Klopt helemaal maar dan is 6 of 8fps nog steeds een klein verschil hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pat-Skim schreef op zondag 06 januari 2008 @ 22:39:
[...]

als je een D3 en D300 kan betalen kan je ook wel de grip voor de D300 betalen hoor :P
Als je die D3 al hebt hoef je niet te investeren in een lader van 150 euro voor een accu'tje in je grip..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
ecteinascidin schreef op zondag 06 januari 2008 @ 22:03:
[...]

* simon heeft camera sowieso altijd in burst-modus staan.
burst-mode wel altijd, maar 8 fps? Hoe vaak kom je daar bij? Dan moet je vrij korte sluitertijden hebben, en met HDR doe je dat echt niet..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 28-08 19:02
Volgens mij kan je met sluitertijden tot 1/8e 8fps halen, langer zal idd moeilijker worden.. Maar dan heb je die snelheid ook niet meer nodig om elke keer t zelfde frame te hebben, omdat je dan hoogstwaarschijnlijk met een statief werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

ThomasW schreef op zondag 06 januari 2008 @ 23:56:
Volgens mij kan je met sluitertijden tot 1/8e 8fps halen, langer zal idd moeilijker worden.. Maar dan heb je die snelheid ook niet meer nodig om elke keer t zelfde frame te hebben, omdat je dan hoogstwaarschijnlijk met een statief werkt...
nee, 1/8e red je niet.

1/8e is de sluiter tijd.. en de sluitertijd is iets anders dan de:
af-scherpstelling + lichtmeting + mirror-omhoog + sluitertijd + mirror-omlaag - tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik meen dat ik ergens 1/250e gelezen had.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
ik begrijp al dat geklaag over de noodzaak van de grip + accu niet. schijnbaar is dat nodig om tot die 8 fps te komen. er is op het moment ook geen enkele camera die zonder (ingebouwde) grip tot 8 fps komt. back in the days was dit heel normaal en ik denk dat er heel wat mensen het zouden waarderen wanneer dit ook mogelijk zou zijn bij Dx's of 1D(s)'s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simpelweg omdat 550 op 1650 nogal veel is ;)

Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om twee EN-EL3e's toe te staan in die grip, net zoals bij de MB-D80 er twee in de grip zitten (alhoewel er daar dan niks meer in de body zit). Of lever de D300 standaard met een EN-EL4a accu en lader, of maak de lader van de 3e's compatible met de 4a's. Nu zou je dus (als je voor de EN-EL4a route gaat) een lader van 150 erbij moeten kopen als je geen D2/D3 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:52:
Simpelweg omdat 550 op 1650 nogal veel is ;)

Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om twee EN-EL3e's toe te staan in die grip, net zoals bij de MB-D80 er twee in de grip zitten (alhoewel er daar dan niks meer in de body zit). Of lever de D300 standaard met een EN-EL4a accu en lader, of maak de lader van de 3e's compatible met de 4a's. Nu zou je dus (als je voor de EN-EL4a route gaat) een lader van 150 erbij moeten kopen als je geen D2/D3 hebt.
Je kunt ook 2 EN-EL3e's gebruiken... 1tje in de grip, en 1tje in de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar dan heb je nog steeds geen 8 fps als ik het goed heb.
Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.