Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 18:24
lateef schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 14:54:
[...]
en vrijwel gelijk heeft Canon een 40D (naast een 1Ds mkiii) aangekondigd, die een paar honderd euro goedkoper zal worden dan de D300. En goedkopere camera's verkopen nog steeds een stuk beter dan duurdere, dus Canon zou ook alle reden kunnen hebben om zichzelf een stijgend lijntje te stippelen.

Het is leuk om te zien hoe de dSLR trend van de afgelopen jaar er uit zag, maar wat zegt dat over de camera's zelf?
:| het is raar om te zeggen, maar ik ben het met je ééns! :P

Beiden merken hebben reden om zichzelf omhoog te stippelen, en Nikon is er hier geloof ik heel erg obviously van uitgegaan dat Canon nog harder op zijn lauweren rust dan ze nu al doen en met niets nieuws zou komen.

Wel leuke tijden dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:54

ThunderNet

Flits!

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172454

Persoonlijk ben ik een nikon fan. Ik vind de ergonomie in vergelijking met de canon niet te vergelijken. Nikon is een klasse apart op dat vlak. Een nikon body heeft een stevige handvat, degelijke afwerking, geweldige functionaliteit en op de juiste plaats op te roepen. Zoiets is natuurlijk voorkeur. Ik vind dat je dat ook in de prijs terug vind. Als je alles op features bekijkt is Canon altijd de beste keus prijs/kwaliteit. (400D/D80, 30D/D200, en nu ook weer in de 40D/D300). De strijd tussen canon en nikon is alleen maar goed voor ons de consument. Het zorgt voor lagere prijsen en snellere inovatie.

Nu met de D300 heeft Nikon zeker een winnaar in huis. Ik dacht zeker nog effen te moeten wachten op een upgrade van de D200 of D300 en plosseling las ik het bericht op tweakers.

Nu bevindt ik mezelf wel in een dilemma. Ik op het punt stond om een nikon D80 te kopen dus nu ga ik mij effen inhouden en de D300 af te wachten. De features lijken zeker de moeite waard. Alleen het prijskaartje zal de doorslaggevende factor worden. Ik hoop op een body prijs van rond +- 1400 €. Al bevestigde bedragen beschikbaar bij winkels of is het nog alleen speculatie? Ik hoor bedragen rond 2000 € maar geen details of dat nu met of zonder lens is. Sommige zeggen van wel sommige van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Even over het prijs/features verhaal: als ik me niet vergis heeft de 40D geen onboard wireless flash mogelijkheden, de D300 wel. Scheelt toch zo'n 200 euro (?) voor een ST-E2. Dan nog is er een flink prijsverschil, maar dit is wel iets waar ik zeker rekening mee hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Anoniem: 172454 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:43:
Ik hoop op een body prijs van rond +- 1400 €. Al bevestigde bedragen beschikbaar bij winkels of is het nog alleen speculatie? Ik hoor bedragen rond 2000 € maar geen details of dat nu met of zonder lens is. Sommige zeggen van wel sommige van niet.
Alleen de body is bij Konijn in elk geval € 1949

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
En datzelfde geldt voor Kamera Express: 1950 eur introprijs. Dit is zonder lens, anders zou dat (kit of lens, of details van de lens) er wel bij staan.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cowgirl schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:55:
[...]

Alleen de body is bij Konijn in elk geval € 1949
Indien dit de release prijs zal blijven zal ik wat teleurgesteld zijn. Dit is over mijn budget.
Wie wil er mee een petitie tekenen voor Nikon ?? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Ja... dat is ook weer zoiets. De D300 is gewoon qua specs beter maar er zit wel €580!! euries verschil tussen de D300 en de 40D.
Ik wou eigenlijk switchen van Nikon naar Canon. Voordat de D300 uitkwam had ik wel een lijstje van pros en cons maar de cons van Nikon is nu wel heeeeel erg kort geworden.

Nog meer pics vanuit tokyo
http://www.quesabesde.com...n-d300-d3-analisis,1_3571

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-06 19:35
Alpha-sphere schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:10:
Ja... dat is ook weer zoiets. De D300 is gewoon qua specs beter maar er zit wel €580!! euries verschil tussen de D300 en de 40D.
Ik wou eigenlijk switchen van Nikon naar Canon. Voordat de D300 uitkwam had ik wel een lijstje van pros en cons maar de cons van Nikon is nu wel heeeeel erg kort geworden.

Het schermpje van de D300 is zo te zien echt húge! :o
Ik ben ook wel benieuwd naar de batterygrip en de D300 met grip er op? Ik kan alleen nog nergens foto's er van vinden? :$

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alpha-sphere schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:10:

T'is wel een stuk meer. De 40D is bij digicamshop verkrijgbaar voor 1200€.
http://www.digicamshop.be...6/canon-eos-40d-body.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
cyberrobin schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:24:

Ik ben ook wel benieuwd naar de batterygrip en de D300 met grip er op? Ik kan alleen nog nergens foto's er van vinden? :$
o.a. op http://www.dpreview.com/previews/nikond300/page4.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

En D300 met grip:
Afbeeldingslocatie: http://nikonimaging.com/global/products/d300/img/gallery/photos/ph_f18.jpg
Afbeeldingslocatie: http://nikonimaging.com/global/products/d300/img/gallery/photos/ph_f19.jpg
Afbeeldingslocatie: http://nikonimaging.com/global/products/d300/img/gallery/photos/ph_f20.jpg

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Remy schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:00:
En datzelfde geldt voor Kamera Express: 1950 eur introprijs. Dit is zonder lens, anders zou dat (kit of lens, of details van de lens) er wel bij staan.
We doen er maar iets meer dan 100,- vanaf: 1829,-

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 14:13
Hey, da's lullig. Gisteren (toen ik mezelf daar op de wachtlijst heb gezet) was het nog 1729... Gelukkig kan ik er altijd nog vanaf :)

Iets heel anders: ik heb niemand in dit topic nog horen spreken over een feature die ik persoonlijk wel ontzettend enorm interessant vind: 'auto-focus fine-tuning':
Pophoto: Other notable features in the D300 include an autofocus fine-tuning control that can be applied to 20 Nikon lenses...
DPReview (en nog wat anderen) hebben het ook over een auto-focus calibratie functie. Aangezien ik zelf nogal eens wat gedoe hiermee heb gehad (D50 waarvan auto-focus off was en een lens met hetzelfde probleem), lijkt me dit echt een superuitkomst.

1 issue hiermee alleen: een aantal sites zeggen dat deze functie voor Nikon lenzen is, en anderen geven dit niet specifiek aan. Ik hoop niet, want laat ik nou maar 1 Nikon lens hebben (van de 6)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

CJ_Latitude schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 20:36:

[...]

DPReview (en nog wat anderen) hebben het ook over een auto-focus calibratie functie. Aangezien ik zelf nogal eens wat gedoe hiermee heb gehad (D50 waarvan auto-focus off was en een lens met hetzelfde probleem), lijkt me dit echt een superuitkomst.

1 issue hiermee alleen: een aantal sites zeggen dat deze functie voor Nikon lenzen is, en anderen geven dit niet specifiek aan. Ik hoop niet, want laat ik nou maar 1 Nikon lens hebben (van de 6)...
Zo'n micro AF adjustment (zoals op de Canon 1D Mk III en 1Ds Mk III) moet natuurlijk wel de objectieven herkennen. Een set aanpassingen geldt voor een specifiek objectief dus moet een objectief individueel herkenbaar zijn.

Aangezien de meeste 3rd party objectievenmakers vrolijk aan reverse engineering doen, in plaats van een licentie nemen op de mount (als dat al kan) kan dat wel eens betekenen dat er geen electronisch ID nummer plus modelnummer door een 3rd party lens gecommuniceerd wordt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De Sigma's doen het op Canon in ieder geval niet, daar wordt alleen het bereik gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
k, Dat klinkt logisch. Jammer dan in dat geval :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

CJ_Latitude schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 21:11:
k, Dat klinkt logisch. Jammer dan in dat geval :(
valt mee ;) er kunnen 20 non-cpu lenzen in het geheugen gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
CJ_Latitude schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 20:36:
[...]

Hey, da's lullig. Gisteren (toen ik mezelf daar op de wachtlijst heb gezet) was het nog 1729... Gelukkig kan ik er altijd nog vanaf :)
........
Op Marktplaats staat ie overigens wel voor 1729,- en daarom was ik ook verbaasd dat hij op de site zelf voor 1829,- stond. Met een half jaartje hoop ik dat hij rond de 1500,- gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
ThunderNet schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 21:49:
[...]

valt mee ;) er kunnen 20 non-cpu lenzen in het geheugen gezet worden.
Dat klinkt interessant. Mag ik vragen waar je dat vandaan hebt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Auto-focus calibration (fine-tuning) now available (fixed body or up to 20 separate lens settings)
Daarnaast dacht ik dat ik het donderdag ook in het persbericht gelezen had :)

[ Voor 20% gewijzigd door ThunderNet op 26-08-2007 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
ThunderNet schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 12:42:
[...]
Daarnaast dacht ik dat ik het donderdag ook in het persbericht gelezen had :)
Die regel van DPReview heb ik ook gelezen, maar daaruit kan ik niet opmaken dat het met non-CPU lenzen ook werkt? :?

Ben benieuwd wat de verschillende fotozaken met de prijzen gaan doen. Op mijn bestelling/factuur staat bijv. nog wel een prijs van € 1729,- , terwijl die in de shop nu +100 is. Ze moeten zich toch gewoon aan deze overeenkomst houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172373

CJ_Latitude schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 18:54:
[...]

Die regel van DPReview heb ik ook gelezen, maar daaruit kan ik niet opmaken dat het met non-CPU lenzen ook werkt? :?
Als ik het tijdens de persconferentie goed begrepen heb kan hij één niet CPU lens in zijn geheugen houden en moeten de andere 19 objectieven dus wel een CPU hebben. Pin me er niet aan vast, maar zo heb ik het begrepen. Denk dat er pas duidelijkheid komt als er meer modellen in het land zijn. De eerste modellen die er in Nederland aanwezig waren zijn nu bij de IFA en toen ze wel in Nederland waren, hadden ze er geen handleiding bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
* neographikal spot banding en ik hoop dat dit dus een pre-productieexemplaar betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Dat jasje ziet er niet helemaal goed uit, maar die 100& uitsnede vind ik wel indrukwekkend. ISO 6400?? wow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-06 17:25
Blijft bijna geen DR over, jammer. Ik ben eigenlijk niet zo impressed.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 25-06 22:15

Arfman

Drome!

Ziet er prima uit voor ISO 6400. Als iemand 3 maand geleden had verteld dat dit uit een Nikon camera zou komen, was hij collectief voor gek verklaard.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
Simon schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 08:17:
Blijft bijna geen DR over, jammer. Ik ben eigenlijk niet zo impressed.
Met alle respect maar wat denk je dan? Geschoten op iso6400, tis geen full fame of zo.

Als iso1600 zo goed als ruisvrij is dan kan er een groot (zo niet het grootste) minpunt t.o.v. Canon weg worden gestreept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Dit zijn dus niet de uiteindelijke resultaten. Vandaar dat je zo weinig resultaten ziet op het internet. De samples in alle filmpjes zijn nog echte samples, en zijn nog niet de productiemodellen :)
Het kan alleen maar beter worden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
neographikal schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 00:47:
* neographikal spot banding en ik hoop dat dit dus een pre-productieexemplaar betreft :)
Nee hoor, jij spot een gestreept jasje op de foto...

Kan geen banden over de gehele lengte of over de breedte vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
Stinger666 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 13:22:
[...]

Nee hoor, jij spot een gestreept jasje op de foto...

Kan geen banden over de gehele lengte of over de breedte vinden...
Daar moet ik me bij aansluiten: check de 'bands' op de mouw. Die lopen mooi met de richting van de mouw mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Hmmm, zag dit op FM voorbij fietsen, nog zonder link naar bron, dus is nog niet bevestigd.
From Thom Hogan:

Does the D300 really drop to 2.5 fps when using 14-bit NEFs?
While none of Nikon's current published documentation suggest this, it does appear that the Nikon subsidiaries have been verifying that: frame rate drops on the D300 if you shoot 14-bit NEFs.
OEPS ... dat zou echt niet netjes zijn van Nikon.

D300 is een prachtcam, maar ik krijg toch een beetje wrange nasmaak als er meer van zulke 'catches' aanzitten. Max fps 8... ja, mèt zwaardere accu, anders 6. Geen 14-bit uncompressed RAW schieten, want anders kakt het nog meer in.

Bron: http://www.bythom.com/D3QA.htm

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
923.000 pixels roepen, subpixels ja.... Ik tuinde er trouwens ook al in op m'n site: ik vond 1 megapixel al wel wat veel voor een 3" schermpje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:01
neographikal schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 20:59:
923.000 pixels roepen, subpixels ja.... Ik tuinde er trouwens ook al in op m'n site: ik vond 1 megapixel al wel wat veel voor een 3" schermpje :+
Zo wordt het meestal gedaan bij dslr's

nieuwe nikons: 640 x 480 x 3 = 921 600 px
40d etc: 320 x 240 x 3 = 230 400 px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

JumpStart schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 20:55:
Hmmm, zag dit op FM voorbij fietsen, nog zonder link naar bron, dus is nog niet bevestigd.

[...]

OEPS ... dat zou echt niet netjes zijn van Nikon.

D300 is een prachtcam, maar ik krijg toch een beetje wrange nasmaak als er meer van zulke 'catches' aanzitten. Max fps 8... ja, mèt zwaardere accu, anders 6. Geen 14-bit uncompressed RAW schieten, want anders kakt het nog meer in.
Ach, als Boeing een nieuw vliegtuig introduceert met "X max. payload capaciteit" en "Y max. actieradius" zeurt er ook niemand over het feit dat die twee niet gecombineerd kunnen worden. Het is het één of het ander.

Ik maak me er verder niet zo druk om. Ze hebben een stel mooie camera's geintroduceerd die heel wat potentie hebben. Ik wacht rustig af tot ze in productie gaan en we een paar echte reviews kunnen lezen en resultaten kunnen beoordelen. :)

Het maakt mij ook niet uit of een LCD nu 300k of 900k pixels heeft, als ik maar goed het resultaat kan beoordelen vind ik het best. Het histogram en de highlights geven vaak toch een beter idee van je belichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Mja, maar die (sub)pixel controverse, dat is iets waar iedereen aan meedoet.

Zo ongeveer alle mini schermpjes worden in subpixels gespecc'ed. Canon heeft 233k (30D) en 118k (10D, 300D, 20D ) en Nikon deed al aan 130k. Pentax K10D heeft 210k pixels, Sony alpha 100? 230k Enzovoorts. Sigma en Fujifilm ook dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

JumpStart schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:08:

Zo ongeveer alle mini schermpjes worden in subpixels gespecc'ed. Canon heeft 233k (30D) en 118k (10D, 300D, 20D ) en Nikon deed al aan 130k. Pentax K10D heeft 210k pixels, Sony alpha 100? 230k Enzovoorts. Sigma en Fujifilm ook dus.
Als ze dan maar eens afspreken dat het allemaal hetzelfde doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
JumpStart schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:08:

True true, toch netjes dan, maar ik zat toen ook even niet op te letten, dom :) Ik had het net met Thunder even over die grip, maar dat is een dure hobby dan:

2x accu = 200
1x grip = 180
1x lader = 140

dat hakt er heel aardig in met de kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

neographikal schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:17:
[...]

True true, toch netjes dan, maar ik zat toen ook even niet op te letten, dom :) Ik had het net met Thunder even over die grip, maar dat is een dure hobby dan:

2x accu = 200
1x grip = 180
1x lader = 140

dat hakt er heel aardig in met de kosten
Zit je op de helft van de prijs van een D3... Wordt D3 wel weer aantrekkelijker van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
JumpStart schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 20:55:
Laat ik het maar bevestigen. De sony sensor zakt in naar 2.5 FPS op 14 bit mode. Het is bij meerdere CMOS sensoren zo dat je voor 2 bits extra terug moet naar 1/4e van de frame rate met 2 bits minder.

De Sony sensor waarvan men vermoedt dat die in de D300 zit doet 10,39 FPS op 12 bit dus blijft daar 2,5 FPS (en theoretisch nog een heel klein beetje ruimte voor wat meer) van over in 14 bit modus.

Hier bevestigen ze de 2,5FPS @ 14 bit.
http://www.digitalreview....-Digital-SLR-Camera.shtml

Deze sensor zit dus waarschijnlijk in.
http://www.sony.net/SonyI...200708/07-072E/index.html

[ Voor 10% gewijzigd door martijn_tje op 27-08-2007 21:54 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

martijn_tje schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:48:
[...]

Laat ik het maar bevestigen. De sony sensor zakt in naar 2.5 FPS op 14 bit mode. Het is bij meerdere CMOS sensoren zo dat je voor 2 bits extra terug moet naar 1/4e van de frame rate met 2 bits minder.

De Sony sensor waarvan men vermoedt dat die in de D300 zit doet 10,39 FPS op 12 bit dus blijft daar 2,5 FPS (en theoretisch nog een heel klein beetje ruimte voor wat meer) van over in 14 bit modus.

Deze sensor dus
http://www.sony.net/SonyI...200708/07-072E/index.html
Maar daar is dus nergens te lezen dat hij 14 bits kan. Daarnaast staan er in die specs dat er 12bit a/d converters inzitten. En er om 14 bits te kunnen, er toch echt 14 bits a/d converters in moeten. Ik denk dat ondanks de gelijkenissen, het niet dezelfde sensor is.
Ik zal er morgen op letten iig ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-03 14:09
Even wat verder gekeken naar dit toch wel "mooi" toestel. Wat me opviel, is dat de D300 enkel nog manueel kan ingesteld worden (D200 ook) maar dat was me hiervoren nog niet echt opgevallen dat deze toestellen dat niet meer hebben. Zoals een (D70s - D80 - D40x) dit wel hebben. Ligt misschien aan het feit dat een D300 al niet meer echt semi-pro is maar toch al redelijk pro ?

'k Vraag me dan wel af. Ik werk nu toch al een tijdje met m'n D70s en ik heb toch ongelofelijk veel moeite om heel snel op manueel te trekken, vooral binnen met weinig licht.

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
ThunderNet schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:52:
[...]

Maar daar is dus nergens te lezen dat hij 14 bits kan. Daarnaast staan er in die specs dat er 12bit a/d converters inzitten. En er om 14 bits te kunnen, er toch echt 14 bits a/d converters in moeten. Ik denk dat ondanks de gelijkenissen, het niet dezelfde sensor is.
Ik zal er morgen op letten iig ;) :)
Als je 2 tellen wacht tot ik het er bij ge edit heb ;)

[ Voor 42% gewijzigd door martijn_tje op 27-08-2007 21:55 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

imp4ct schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:54:
Even wat verder gekeken naar dit toch wel "mooi" toestel. Wat me opviel, is dat de D300 enkel nog manueel kan ingesteld worden (D200 ook) maar dat was me hiervoren nog niet echt opgevallen dat deze toestellen dat niet meer hebben. Zoals een (D70s - D80 - D40x) dit wel hebben. Ligt misschien aan het feit dat een D300 al niet meer echt semi-pro is maar toch al redelijk pro ?

'k Vraag me dan wel af. Ik werk nu toch al een tijdje met m'n D70s en ik heb toch ongelofelijk veel moeite om heel snel op manueel te trekken, vooral binnen met weinig licht.
Je hebt altijd nog semi-automaat modus (P) combineer deze met auto-iso en je komt aardig in de buurt.
Daarnaast, define semi-pro. De D100, 200 en ook 300 vallen binnen het NPS programma. En wordt dus gewoon als gereedschap voor prof-fotografen gezien :)
Ook is het zo hoe meer je er mee werkt, dat je gewoon gaat aanvoelen wat de juiste instellingen zijn. Je krijgt er een oog voor zullen we maar zeggen :)

[ Voor 7% gewijzigd door ThunderNet op 27-08-2007 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
imp4ct schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:54:

Op de D200 en D300 heb je ook gewoon A en S, naast M, dus semi-automaat. Da's toch wel te doen? Als je weet hoe ISO, diafragma en sluitertijd werken heb je daar genoeg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-03 14:09
Wilko schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 22:00:
[...]

Op de D200 en D300 heb je ook gewoon A en S, naast M, dus semi-automaat. Da's toch wel te doen? Als je weet hoe ISO, diafragma en sluitertijd werken heb je daar genoeg aan.
Mja met A - S & P werk ik nog niet zoveel, moet hierover eigenlijk me eens wat meer verdiepen, hoe ze juist werken enzo. Maar zou het een logische overstap zijn om van een D70s naar een D300 te gaan, als je natuurlijk de D70 degelijk on de knie hebt.

BTW is er al iets bekend over de kitlens ?

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Echt vaag dus...

Van 12 naar 14 bit is maar is maar 1/6e meer aan datastroom. De enige verklaring die ik anders nog kan bedenken is dat, aangenomen dat het inderdaad die Sony sensor is, de per-lijn A/D converters maar 12-bit zijn en dat de 14-bit mode dus nog op de klassieke sensor-uitlees manier gedaan wordt, door andere ADC's.

(Ik vond het al zo vreemd dat Sony spreekt van een sensor met 12-channel output, terwijl de ADC per lijn al aanwezig is. Misschien bevestigt dit dan inderdaad m'n vermoeden dat de sensor het ook op de traditionele manier kan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

imp4ct schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 22:04:
[...]

Mja met A - S & P werk ik nog niet zoveel, moet hierover eigenlijk me eens wat meer verdiepen, hoe ze juist werken enzo. Maar zou het een logische overstap zijn om van een D70s naar een D300 te gaan, als je natuurlijk de D70 degelijk on de knie hebt.

kitlens? Kitlens kennen we niet echt op dit niveau body's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Wilko schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 22:00:
[...]

Toen ik m'n DSLR kocht heb ik daarom vanaf het begin af aan alles op manual geschoten. True, eerste weken is een groot deel kut en kun je veel wegflikkeren. Maar je weet dan tenminste wat je fout hebt gedaan. Nu vind ik het juist fijn, kan de meeste situaties prima inschatten en heb het idee van volledige controle. Zou het anderen ook aanraden, gewoon altijd op manual laten staan, begin is kut maar na een tijdje wen je eraan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Het is kut maar na een tijdje wen je eraan dat het kut is, maar omdat (insert vage reden) wil je niet inzien dat semi-automatisch schieten gewoon 20 keer handiger is en blijf je stug doorschieten op M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Tja moet ieder voor zich weten. Misschien niet ideaal, maar ik zie wel het nut er van in om op manual te schieten. Kan ik tenminste mezelf de schuld geven als een foto mislukt is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 09:24

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

martijn_tje schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:55:
Als je 2 tellen wacht tot ik het er bij ge edit heb ;)
Toch is dat vreemd. 14bit is 1.3x zoveel data als 12bit. Je zou dus verwachten dat 6/1.3 = 4.6 de fps is die je kunt halen. Tenzij er geen 14 bit A/D convertors in zitten, maar gewoon 12bit A/D en ze 14bit maken door interpolatie, dan is het logischer. Die interpolatie algorithmes kosten ook tijd.

/edit: f#ck, sneller leren typen...

/edit2: Met 14bit JPEGs kun je wel 6 fps halen volgens www.digitalreview.ca, dat is dan helemaal weer vreemd. Ik denk dat we de reviews moeten afwachten :)

[ Voor 16% gewijzigd door zonoskar op 27-08-2007 23:34 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
imp4ct schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 22:04:
[...]

Als je daar nog niet mee kan werken dan moet je dat denk ik toch eerst even leren en even researchen voordat je een D300 koop.
De D300 koop je niet om op auto mode mee te schieten al zou dat kunnen. Daar heb je een D40x voor.
Kitlens? Welke wil je :P de fotoboer doet het er graag bij voor meerprijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

zonoskar schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 23:28:
[...]

Toch is dat vreemd. 14bit is 1.3x zoveel data als 12bit. Je zou dus verwachten dat 6/1.3 = 4.6 de fps is die je kunt halen. Tenzij er geen 14 bit A/D convertors in zitten, maar gewoon 12bit A/D en ze 14bit maken door interpolatie, dan is het logischer. Die interpolatie algorithmes kosten ook tijd.

/edit: f#ck, sneller leren typen...

/edit2: Met 14bit JPEGs kun je wel 6 fps halen volgens www.digitalreview.ca, dat is dan helemaal weer vreemd. Ik denk dat we de reviews moeten afwachten :)
Lees de kleine lettertjes maar: JPG is 8 bit, het formaat kan geen hogere bit-diepte aan. Het gaat om 14 bits processing. En ehh ... van 12 bit naar 14 bit is slechts (14/12)x meer. 1,1666667x zo groot dus. 17% erbij.

Je idee van interpolatie slaat de plank mis. Je kan niet van 12-bits ineens 14-bits maken. Het gaat om nauwkeurigheid, niet om tussenliggende punten erbij rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Grappig dat jullie je zo druk maken om bits terwijl het om het cam-plezier en de uiteindelijke beeldkwaliteit gaat.

Iemand van jullie bv nieuwsgierig naar de manier van implementeren van de sensor-clean? De resultaten van de nieuwe Expeed-image engine? De accu-duur? Het feit dat je de pro-accu's kan gebruiken in de grip?

Valt het ook niemand op dat de grip MB-D10 heet ipv MB-D300 (zoals voorheen altijd het geval was met MB-D100, MB-D200 en MB-D80?) Valt verder niemand op dat d-TTL niet meer ondersteund wordt, alleen i-TTL?

Daarnaast zijn er voor wit-balans niet minder dan 7!!! presets op te slaan, dit is op de D200 nog niet zo.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Remy schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:06:
Grappig dat jullie je zo druk maken om bits terwijl het om het cam-plezier en de uiteindelijke beeldkwaliteit gaat.
14 ipv 12 bit kan een hoop meer beeldkwaliteit geven. en dat de grip anders heet dan verwacht, lijkt mij weinig meer cam-plezier of beeldkwaliteit te geven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Wilko schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 22:16:
Het is kut maar na een tijdje wen je eraan dat het kut is, maar omdat (insert vage reden) wil je niet inzien dat semi-automatisch schieten gewoon 20 keer handiger is en blijf je stug doorschieten op M?
Ik snap ook niet waarom je gaat gaan moeilijk doen door altijd op M te gaan schieten.... Als je zelf je diafragma of sluitertijd bepaald (afhankelijk van wat je wil in de foto), is het in de meeste gevallen voldoende.
M gebruik ik enkel in moeilijke situaties, of in situaties waar ik over alles de volledige controle heb (studio bv, maar dan ga ik ook eerst het licht meten zodanig dat ik precies weet welke instellingen ik wil hebben op m'n camera).
Verder gebruik ik in 80% vd gevallen diafragma - voorkeur.

Altijd op M fotograferen in gewone situaties is onnodig, zorgt voor tijdverlies, en ook voor niet optimale platen.
Tom schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 22:24:
Tja moet ieder voor zich weten. Misschien niet ideaal, maar ik zie wel het nut er van in om op manual te schieten. Kan ik tenminste mezelf de schuld geven als een foto mislukt is ;)
Ik heb liever minder mislukte foto's. :)

[ Voor 17% gewijzigd door whoami op 28-08-2007 00:27 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Remy schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:06:
Jezus Remy ... "Druk maken" :? Stel je niet aan zeg. Ik vraag me af hoe het zit. Ik wil graag de technische aspecten doorgronden. Gewoon interesse en erover ouwehoeren. Dat is geen druk maken.
Iemand van jullie bv nieuwsgierig naar de manier van implementeren van de sensor-clean? De resultaten van de nieuwe Expeed-image engine? De accu-duur? Het feit dat je de pro-accu's kan gebruiken in de grip?
Ga ik eventueel overstappen vanwege de sensor clean implementatie? Neuh. Ga ik overstappen vanwege een image engine? Zeg ik ooit tegen mezelf dat die camera lekker is, maar tsjongejonge, wat valt die DIGIC chip toch tegen? Nee. Accuduur zal, verwacht ik, goed genoeg zijn.
Valt het ook niemand op dat de grip MB-D10 heet ipv MB-D300 (zoals voorheen altijd het geval was met MB-D100, MB-D200 en MB-D80?) Valt verder niemand op dat d-TTL niet meer ondersteund wordt, alleen i-TTL?

Daarnaast zijn er voor wit-balans niet minder dan 7!!! presets op te slaan, dit is op de D200 nog niet zo.
[insert dropped-jaw smiley]

Afwijkende grip benummering? Ja verrek, je hebt gelijk! Dat is wel uiterst essentieel!!

-O- Sorry voor het sarcasme hoor, maar erhh... Nee, laat ook maar. Over d-TTL kan ik niet oordelen. Zou ook geen rol spelen bij eventuele overweging tot overstap. 7 WB presets? Dat is pas een echte "killer app". Oh, daar ging m'n sarcasme weer.

Nogmaals, op papier lijkt de D300 een prachtcam. Alleen al omdat het Canon hopelijk wat peper in de reet steekt. Maar uiteindelijk ga ik toch gewoon wachten op reviews met goede test shots. Tot die tijd lekker discussieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Bedankt hè JumpStart, lekker zo'n reactie :)

Ik licht even twee dingen uit mijn post die mij persoonlijk voor toekomstige D300-eigenaren toch wel interessant lijkt.

De nieuwe Expeed-engine zorgt ervoor dat de auto-witbalans beter wordt uitgevoerd: iets wat bij oa kunstlicht voor veel cams nog steeds lastig is. Daarnaast de algehele snelheid qua I/O: de D200 was al niet slecht, maar met 6~8fps moet de D300 nog meer data verwerken: als je daar niet op hoeft te wachten scheelt dat een hoop.

De AF-module zorgt nu voor een niet permanent getoond af-punten patroon, maar alleen het actieve focuspunt. Zo ziet de 11-punts indeling eruit:
Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/d300_afpoints.gif

Best een handige indeling voor als de 51 afpunten net teveel zijn.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

@Remy: kijk, dat zijn interessante dingen om te weten. Persoonlijk vind ik dat een stuk interessanter dan het 12/14 bits geneuzel en of 14 bits nu maar 1.1666667 meer data is dan 12 bit, enzovoort. Ik ben nooit een pixelneuker geweest, op mijn D70 "ruisbak" heb ik me ook nog nooit gestoord aan ruis, als je het afdrukt valt het bijna niet op.

Gewoon lekker foto's gaan schieten met die D300, dat lijkt me fijn. Helaas zal hij nog een flinke tijd buiten m'n budget vallen .. had ik nu maar niet dat nieuwe huis gekocht :+

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
lateef schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:17:
14 ipv 12 bit kan een hoop meer beeldkwaliteit geven.
Met 2 bits extra heb je inderdaad 4x zo veel mogenlijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Goed... Ik heb net de D300 even mogen vasthouden, net als de D3. Het focussysteem is geniaal, het is gewoon unlike anything else. Je focust op een schilderij, en je kunt de camera bewegen, en het focuspoint beweegt gewoon mee. Verdwijnd je onderwerp uit beeld? Zodra het weer in beeld is wordt er weer op gefocussed.

Daarnaast, het aantal fps blijft hetzelfde, ook in 14bit mode dus.
De liveview modus werkt ook uitstekend, beter dan verwacht.

Op de D3 is iso6400 trouwens gewoon bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Voelen de body's veel anders dan bv de D200+grip of valt het mee? De D300-grip is namelijk ook magnesium tegenwoordig. En hij heeft ook de multi-directional knop (zie ook hier) zodat je er makkelijker bij kan met je duim.

Hoe zijn de schermen op beide cams? En de sealing?

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

ThunderNet schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 15:37:

[...]

Daarnaast, het aantal fps blijft hetzelfde, ook in 14bit mode dus.

[...]
Even voor de duidelijkheid: 6-8 fps voor 14-bit RAW? Of voor 14-bit processing van JPG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
Ik ben benieuwd of het inzoomen en het 'bewegen' door je ingezoomde shot nu eens wat sneller gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Sirius op 28-08-2007 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remy schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 16:48:
Voelen de body's veel anders dan bv de D200+grip of valt het mee? De D300-grip is namelijk ook magnesium tegenwoordig. En hij heeft ook de multi-directional knop (zie ook hier) zodat je er makkelijker bij kan met je duim.

Hoe zijn de schermen op beide cams? En de sealing?
Qua feeling zijn de camera's vergelijkbaar met wat ze vervangen c.q. aanvullen. De D300 lijkt qua gevoel en handling erg op de D200 en de D3 lijkt weer erg op de D2Xs. Heb wel het idee dat het rubber op de D300 wat dunner is (en daarmee misschien ook wel beter blijft zitten) dan op de D200.

De beeldschermen zijn echt ongelofelijk. Je moet het zien om te geloven. Maximaal inzoomen en gewoon scherp blijven. Eindelijk echt beoordelen of je foto goed scherp is, het kan nu echt. 3x meer pixels scheelt echt heel erg veel.

Trouwens, qua accuduur zeggen ze dat de D3 en D300 twee keer zuiniger zijn dan hun voorgangers, dus weer tegen de 1000 foto's met een D300 zonder problemen op een en-el3e
Sirius schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 20:47:
Ik ben benieuwd of het inzoomen en het 'bewegen' door je ingezoomde shot nu eens wat sneller gaat.
Ja, dit gaat ook sneller. De nieuwe EXPEED engine werkt niet alleen bij de opname maar ook bij de weergave en maakt de camera op alle punten sneller, dus ook in het zoomen en scrollen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 172373 op 28-08-2007 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

JumpStart schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 16:52:
[...]

Even voor de duidelijkheid: 6-8 fps voor 14-bit RAW? Of voor 14-bit processing van JPG?
14 bit raws.. met 16bits processing. Dus geen fps-drop door die instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Allemaal goed nieuws zo te lezen! Ben benieuwd wanneer de intro-dagen zijn, zijn daar al gegevens/data over bekend? Tijdens de D200-introductie waren de intro-dagen ongeveer 4 maanden later (feb 2006), ik zal eens nagaan hoe het zit daarmee.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
Nu nog een beter betaalbaar lenzenaanbod en alle redenen om naar Canon over te stappen (de bouw van de D200 is simpelweg een stuk beter dan die van de 30D) zijn dus weer teniet gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

ThunderNet schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 00:54:
[...]

14 bit raws.. met 16bits processing. Dus geen fps-drop door die instelling.
Rrrrrright, dan hebben we dus verschillende bronnen die elkaar tegenspreken. Dit kunnen we dus maar beter laten liggen tot er meerdere onafhankelijke reviews voorbij komen die het definitief kunnen bevestigen danwel ontkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Thundernet heeft er zelf mee geschoten gister, dus hij bevestigt het: geen fps-drop. Wat moet er meer aan bevestiging komen? :)

Sirius: ze hebben (voor DX) de wide-angle primes links laten liggen qua updates (AF-S) of nieuwe lenzen (een tegenhanger voor de Sigma 30mm f/1.4 bv). Mogelijk dat dit nog komt in het voorjaar, maar dat is nog niet zeker. Er zijn al 2 pro-lenzen voor DX op het wijde gebied, dus het kan zijn dat Nikon het wel welletjes vindt.

DSLR: heb je nog een idee over de automatische witbalans, of die beter is dan voorheen (vooral bij kunstlicht)? Dit is voor verschillende omstandigheden nog wel es lastig bij de D200 en D2-serie. Ik zag wel dat de D3 de externe witbalans-meetgeval kwijt is die de D2-serie had: blijkbaar was die toch niet zo functioneel als ze gehoopt hadden, of de witbalans-sensor is verbeterd in de D3 dat ze die niet meer nodig hebben.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

JumpStart schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:33:
[...]

Rrrrrright, dan hebben we dus verschillende bronnen die elkaar tegenspreken. Dit kunnen we dus maar beter laten liggen tot er meerdere onafhankelijke reviews voorbij komen die het definitief kunnen bevestigen danwel ontkrachten.
Ik heb hem zelf in 14 bit modus gezet. En merkte dus echt geen snelheids verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
Remy schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:10:
...

Sirius: ze hebben (voor DX) de wide-angle primes links laten liggen qua updates (AF-S) of nieuwe lenzen (een tegenhanger voor de Sigma 30mm f/1.4 bv). Mogelijk dat dit nog komt in het voorjaar, maar dat is nog niet zeker. Er zijn al 2 pro-lenzen voor DX op het wijde gebied, dus het kan zijn dat Nikon het wel welletjes vindt.

...
Op zich hoeft het niet perse Nikon spul te zijn, voorheen de: Tokina 12-24 (al is de Canon 10-22 echt beter), af-d 35/2, af-d 50/1.8, af-s 28-70/2.8 en even de af-d 80-200/2.8.

Voor nu zou ik eigenlijk volstaan met een groothoek (toch maar de dure Nikkor 12-24/4?) een 2ehands af-s 28-70 (nieuw belachelijk duur, maar dat geldt eigenlijk voor al het 2.8 glas van Nikon) en wat primes zoals de door jou aangehaalde Sigma, een Nikkor 50/1.8, 85/1.8 en voor erbij de 16 fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Thundernet heeft er zelf mee geschoten gister, dus hij bevestigt het: geen fps-drop. Wat moet er meer aan bevestiging komen? :)

[...]
En Thom Hogan is maar een prutser die niets van Nikon afweet? Nee toch?

Misschien is het wel opgelost probleem geweest dat alleen bij pre-productie exemplaren dit gedrag vertoonde, dat kan ook nog. Kortom, ik weet het gewoon nog niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Maar ik kan zeggen dat het een zwaar indrukwekkende machine is. Ik ben vooral onder de indruk van het focussysteem, wat gewoon een zware vooruitgang is.
Enige nadeel van de D300 wat ik gisteren kon vinden is dat er een D3 naast stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:13
Even puur hypothetisch: Die afwijkende naam van de grip... mischien komt er ook wel een FF-d300 met iets minder FPS waar deze grip ook onder kan :P Een soort Canon 5D-beater zeg maar.
keep on dreaming :9

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
JumpStart schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:51:
[...]

En Thom Hogan is maar een prutser die niets van Nikon afweet? Nee toch?
Gelukkig is Thom geen prutser nee, maar in tegenstelling tot hem heeft ThunderNet wèl al met de body's geschoten en heeft dus hands-on ervaring ermee: dat vertrouw ik in dit geval meer eigenlijk ;) .
Misschien is het wel opgelost probleem geweest dat alleen bij pre-productie exemplaren dit gedrag vertoonde, dat kan ook nog. Kortom, ik weet het gewoon nog niet zeker.
Levering van productie-exemplaren begint pas in november, dus het lijkt me dat ThunderNet ook met pre-productie exemplaren heeft gewerkt gister, anders had hij wel foto's mee naar huis mogen nemen bijvoorbeeld :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Remy schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 12:58:
[...]
Gelukkig is Thom geen prutser nee, maar in tegenstelling tot hem heeft ThunderNet wèl al met de body's geschoten en heeft dus hands-on ervaring ermee: dat vertrouw ik in dit geval meer eigenlijk ;) .
[...]
Levering van productie-exemplaren begint pas in november, dus het lijkt me dat ThunderNet ook met pre-productie exemplaren heeft gewerkt gister, anders had hij wel foto's mee naar huis mogen nemen bijvoorbeeld :)
Klopt, mocht expiliciet niet m'n eigen kaartjes erin doen helaas. Deze versies hebben nog de 0.0 versie van de firmware erop staan, en daardoor nog niet helemaal vergelijkbaar met een model die in november beschikbaar is.

• whoami
  • Nu online
woei, op 8 september zie ik de D3 en D300 van dichtbij. \o/

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

whoami schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:50:
woei, op 8 september zie ik de D3 en D300 van dichtbij. \o/
Probeer het te voorkomen :+ daarna wil je er eentje namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203054

na het lezen van alle berichten op internet en op dit forum weet ik zeker dat ik de D300 wil gaan aanschaffen ipv de D200 die ik bijna de dag dat het nieuws uitkwam over de D300 had aangeschaft. Nu lees ik zojuist dat sommige hem al hebben kunnen bewonderen en andere hem op zeer korte termijn gaan bewonderen. Heeft iemand enig idee waar deze camera te bewonderen is op korte termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Anoniem: 203054 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:36:
na het lezen van alle berichten op internet en op dit forum weet ik zeker dat ik de D300 wil gaan aanschaffen ipv de D200 die ik bijna de dag dat het nieuws uitkwam over de D300 had aangeschaft. Nu lees ik zojuist dat sommige hem al hebben kunnen bewonderen en andere hem op zeer korte termijn gaan bewonderen. Heeft iemand enig idee waar deze camera te bewonderen is op korte termijn?
Vanaf november bij de grotere winkels. (konijn, calumet, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Stom idee, maar ik zou eerst de samples, definitieve testrapporten en de bugs afwachten. Misschien eerst even twee maandjes wachten zodat de mensen met productiefouten boven komen drijven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

neographikal schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:40:
[...]

Stom idee, maar ik zou eerst de samples, definitieve testrapporten en de bugs afwachten. Misschien eerst even twee maandjes wachten zodat de mensen met productiefouten boven komen drijven? :)
Geen slecht idee. Maar de D300 is gewoon te vet om te wachten! Als je er het geld voor hebt gewoon kopen. Ik heb alleen het budget niet en heb met spijt in het hart mij gisteren de D80 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

neographikal schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:40:
Misschien eerst even twee maandjes wachten zodat de mensen met productiefouten boven komen drijven? :)
Mensen met productiefouten zinken meestal als een baksteen... :P

(geintje, en niet negatief bedoeld t.o.v. de minder bedeelden onder ons)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 01-09-2007 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
Anoniem: 172454 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 15:08:
[...]

Geen slecht idee. Maar de D300 is gewoon te vet om te wachten! Als je er het geld voor hebt gewoon kopen. Ik heb alleen het budget niet en heb met spijt in het hart mij gisteren de D80 besteld.
Waarom dan geen 2ehands D200? Even 2 maanden wachten en ze zijn allemaal rond de 900,- op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Sirius schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 20:18:
[...]

Waarom dan geen 2ehands D200? Even 2 maanden wachten en ze zijn allemaal rond de 900,- op Marktplaats.
Lijkt me niet zo gezond als je dit soort dingen doet met spijt in je hart!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
Niet dat de D80 een slechte camera is, integendeel, maar het lijkt mij wel zo handig als je voor 100% achter je keuze staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Sirius schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:24:
Nu nog een beter betaalbaar lenzenaanbod en alle redenen om naar Canon over te stappen (de bouw van de D200 is simpelweg een stuk beter dan die van de 30D) zijn dus weer teniet gedaan :P
Ja, dat komt zo maar uit de lucht vallen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
? Dat van de bouw niet, dat ik daarop achteruit zou gaan was natuurlijk al bekend, dat mag ook wel voor een 500,- minder kostende body he! :)

Tenzij je wat anders bedoelt en dat hoor ik dan graag van je.

[ Voor 20% gewijzigd door Sirius op 02-09-2007 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DSLR: heb je nog een idee over de automatische witbalans, of die beter is dan voorheen (vooral bij kunstlicht)? Dit is voor verschillende omstandigheden nog wel es lastig bij de D200 en D2-serie. Ik zag wel dat de D3 de externe witbalans-meetgeval kwijt is die de D2-serie had: blijkbaar was die toch niet zo functioneel als ze gehoopt hadden, of de witbalans-sensor is verbeterd in de D3 dat ze die niet meer nodig hebben.
Eerlijkheidshalve, ik heb het zelf niet getest. Ze hadden het bij de introductie toespraak wel over een sterk verbeterde witbalans die nu werkt door een combinatie 1005 pixels RGB sensor (die nu scherp ziet) en de multicam 3500 module. De samenwerking van deze twee modules zou er voor zorgen dat situaties beter herkend worden waardoor de witbalans meting beter in staat is te weten op welk deel van het binnenvallende licht de witbalans moet worden afgesteld.
Ik heb daarna slechts een uurtje met de camera's (ook de D3) kunnen spelen en heb de witbalans instelling dus nog niet kunnen testen op nauwkeurigheid.
De mensen die hem tot nu toe hebben mogen vasthouden zijn volgens mij allemaal werkzaam in de fotobranche, zij het als verkoper of zoals ik als redacteur voor een magazine. Ik verwacht zelf dat de camera op zijn vroegst eind september in de winkels zal liggen, maar dat is een optimistische inschatting. Nikon kennende kan het ook wel ergens in oktober worden en dan nog mondjesmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

De witbalans ben ik ook vergeten om op te letten idd. Dus laten we hopen dat Nikon dat gewoon flink verbeterd heeft. Eigenlijk wil ik binnenkort de D300 nog een keer goed vast houden en bekijken, en dit keer zonder de D3 ernaast, want dan weet ik al waar m'n aandacht naar toe gaat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weekkey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-02-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:28

CyBeRSPiN

sinds 2001

Anoniem: 172454 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 15:08:
[...]

Op de D300 passen dezelfde lenzen, onderschat het belang van lenzen en persoonlijke creativiteit niet voor topfoto's ;) Heb zelf de D80 nu ruim een maand en hij bevalt meer dan prima, hij zal niet keihard in waarde dalen dus spaar lekker door voor die D300 en ruil je D80 over een halfjaar in ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jigs schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 22:18:
[...]

Lijkt me niet zo gezond als je dit soort dingen doet met spijt in je hart!!!!
T'is waar wat je zegt! Maar ik zat al lang te wachten om een digitale spiegel reflex te kopen. En had ook geen zin om nog een extra 2 maanden te wachten. Ik vermoed dat op termijn de D200 wel zal stop gezet worden en vervangen door de D300 met een meer redelijke prijs er aan gehangen.

Ge krijgt ook niet altijd wat uw hartje begeert hé. :'(

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 172454 op 03-09-2007 23:16 . Reden: fix type ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Anoniem: 172454 schreef op maandag 03 september 2007 @ 23:16:
[...]

T'is waar wat je zegt! Maar ik zat al lang te wachten om een digitale spiegel reflex te kopen. En had ook geen zin om nog een extra 2 maanden te wachten. Ik vermoed dat op termijn de D200 wel zal stop gezet worden en vervangen door de D300 met een meer redelijke prijs er aan gehangen.

Ge krijgt ook niet altijd wat uw hartje begeert hé. :'(
Vind ik nog steeds geen valide antwoord. En bovendien zolang je aan het sparen bent ligt de camera dus nog in de vitrine en kan je geen foto's maken. Bovendien lijkt de D80 me een prima instap model en heb je wel even nodig om goed te leren fotograveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 12:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Jigs schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 13:05:
[...]

Vind ik nog steeds geen valide antwoord. En bovendien zolang je aan het sparen bent ligt de camera dus nog in de vitrine en kan je geen foto's maken. Bovendien lijkt de D80 me een prima instap model en heb je wel even nodig om goed te leren fotograveren!
fotograveren is erg lastig, ik ga meestal fotograferen.

Die keuze van D80, D200, D300 is inderdaad een lastige. De D200 ruist en is oud, de D80 heeft veel leuke functies, maar rare ruis (persoonlijk, ik zou hem niet boven iso 800 willen gebruiken) en de D300 is duur en is wel echt een pro body.

Als je nu twijfelt om te wachten op een D300 of nu een D80, dan stel ik voor om een D50 te gaan kopen. Die kan al een hele hoop en is niet snel een beperking, hierdoor kan je prima leren fotograferen en doordat je 2e hands koopt, verlies je er ook niet zoveel geld op. Dan kan je over een jaartje (of iets minder/meer) een D300 kopen, die dan op ~1500 euro zou moeten gaan zitten.

Edit
:@arfman, vast naar mij bedoeld (o.a.). Ik print (laat aftdrukken) genoeg uit en ja, die ruis van de D80 is zichtbaar en lelijk, ook op papier. Tja, ruis is ruis, het valt minder op op papier, daar ben ik het mee eens. Maar de vergelijking blijft, lelijke ruis op je beeldscherm is ook lelijke ruis op je papier. Tja, op papier kan je verder gaan, maar verhoudingen tussen camera's blijven gelijk, dus mag je best over ruis zeuren.

[ Voor 16% gewijzigd door Nomad op 04-09-2007 16:21 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik wou dat iedereen eens ophield met pixelneuken over ruis. Zelfs met mijn "ruisbak" D70 kan ik prima fotograferen. Iedereen die zeurt over ruis op Nikon toestellen moet eens wat vaker foto's afdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Nu online
De D200 is oud ja .... gelanceerd in november 2005. Dat is dus nu nog net geen 2 jaar oud.
Ok, het gaat snel in de digitale fotografie, maar dat wil niet zeggen dat je daarom met een body van 4 jaar oud ofzo geen prima foto's meer zou kunnen maken.
En ruisen, tja.... je kan overdrijven hé.

Als je nu geen goede foto's kan maken met een D50 - D70 - D200 of D80, dan zal je dat met een D300 ook niet kunnen.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.