Anoniem: 111246
Mooie platen weer!nustys schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 21:53:
Tijd voor wat fotootjes , staat er dan helemaal niemand meer langs de baan tegenwoordig
Wanneer heb je die geschoten? Met al dat water wat naar beneden komt zetten vind je mij niet echt langs de baan.
Ben wel recentelijk nog geweest maar geen tijd gehad om plaatjes uit te zoeken / na te bewerken.
Wellicht van 't weekend eens voor gaan zitten met dat pokke weer.
Denk dat het 'gros' van de mensen wel weer komt als de AN225 nog eens langskomt.

Ah dat doet me denken aan Leeuwarden dit jaar...Anoniem: 243975 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 21:59:
Haha het lijkt bij plaatje 14 net of het vliegtuig maar 1 wiel heeft:p.

Kwaliteit is niet geweldig, heb hem maar even snel door Lightroom gejaagd, ging me meer om het moment
Leegte
Als ik thuis ben zal ik nog wat plaatjes posten van gisteren op SPL. Mooie wisselende luchten
iets met foto's...
Leegte

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
@ Erasmo; veel teveel ruis, te weinig vliegtuig, als de lucht dan nog interessant zou zijn.
Helaas is het panoramaterras niet meer op de 'donkere' uren geopend. Er blijven natuurlijk nog wat plekjes over zoals op Oost en bij Romeo of ga je voor 'light-trails' langs de baan ?Kiwiknaapje schreef op maandag 03 november 2008 @ 20:10:
Ik moet toch ook echt eens een statief gaan kopen en op Schiphol nachtshots gaan maken, want de kleuren van die kisten dan zijn onwerkelijk
1 Of je kiest voor een hoop mm vanaf de andere kant.

2

3

4

5

6

7

8

Waar is dat? Ik dacht niet dat je de Sugarcity-torens in halfweg kon zien vanaf Schiphol..?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
LOL, je geeft zelf bijna het antwoord, alleen aan de oostzijde moet je dan zijn.Wijnands schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 22:01:
Waar is #2 genomen?
Wijnands schreef op woensdag 05 november 2008 @ 07:39:
Da's gewoon aan de polderbaan, ijweg afrijden en dan bij die nieuwe spottersplek even een klein stukje 't fietspad oplopen. Als ik even vliegtuigen ga kijken sta ik daar omdat het zo lekker dicht bij huis is.
Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Jammer dat je bij de foto van het opstijgen net niet dat andere stukje vleugel erop hebt.
En inderdaad jammer van die vleugel, maar dat komt omdat ie zo groot is...
Mooie seriedvdkiwi schreef op donderdag 06 november 2008 @ 02:23:
Ik had er ook nog een paar:
Weeromstandigheden worden steeds beter voor de 500mm. Alles is klikbaar.
1

2 Dat noem ik nou formatievliegen

3 Condensation-clouds

4

Thanks !
Gisteren dreigde de grijze lucht open te breken ( volgens de satelietbeelden ), gauw in de auto gesprongen en vervolgens 3,5 uur grijze lucht gehad :cry: Eigenlijk wilde ik al weer weg gaan toen ik in de verte een reepje minder grijze lucht ontdekte. Toch maar blijven dus en het werden mijn beste 20 minuten zonlicht ooit

1 klikbaar naar 1600 pix

2 Ik hoop niet dat er teveel ruis in zit.

3 Dezelfde kist, vogels zijn inmiddels weg.

4 Om dit soort foto's te maken heb ik die 500mm gekocht en ik heb er nog steeds geen spijt van.
Klikbaar naar 1600 pix.

5 Om het verhaal van de dag af te maken; zo grijs en grauw was het de hele dag, dit is wel het shot wat ik heel graag met een beetje zon erop wil hebben; een keertje vanaf de voorkant.
Niet klikbaar

Vind die van de vogels wel erg origineel!
Die met die zwerm op de voorgrond is idd gaafnustys schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 21:17:
Weeromstandigheden worden steeds beter voor de 500mm. Alles is klikbaar.
<reeks prachtige foto's>
Hoe krijg je jouw foto's altijd zo retescherp? Met de hand of autofocus?
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ik geef de hardware de schuldmekkieboek schreef op zondag 16 november 2008 @ 19:38:
[...]
Hoe krijg je jouw foto's altijd zo retescherp? Met de hand of autofocus?
Leuk speelgoed!
Dat kost mijn huidige collectie apparatuur nog niet eens...

I feel cheap.
Nou nog maar ff doorsparen dan.
Jammer dat het veld dicht gaat

[ Voor 7% gewijzigd door Bertus | IA op 20-11-2008 08:24 . Reden: toevoeging ]
@Wijnands: Mooie foto!
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Linkje voor Wijnands
http://www.youtube.com/watch?v=6jpgRONIwhI
[ Voor 89% gewijzigd door Bertus | IA op 20-11-2008 15:21 ]

Leuk, weer eens wat anders. Ik had alleen graag een net wat langere sluitertijd gezien, zodat de rotobladen bewogen waren en er wat meer actie in de plaat zit.Erasmo schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 21:08:
Een Lynx helikopter die een drenkeling uit het water oppikt:
[afbeelding]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik vermoed dat hij dat al mee had toen hij uit de heli 'viel'Anoniem: 111246 schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 22:12:
Welke drenkeling heeft er nou oranje rook in z'n zwembroek mee?

Lange sluitertijden waren lastig, ik stond zelf ook aan boord van een schip en had door de harde wind behoorlijk wat moeite om scherpe foto's te maken. Bovendien deed hij ook wat trucjes terwijl hij vlakbij was en no way dat ik dat had kunnen pannen. Als ik tijd heb dan post ik wel wat meer hierbreinonline schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 22:13:
[...]
Leuk, weer eens wat anders. Ik had alleen graag een net wat langere sluitertijd gezien, zodat de rotobladen bewogen waren en er wat meer actie in de plaat zit.
Je bent het meer dan waard! Zelf heb ik niet zo veel met vliegtuigen, maar jouw foto's springen er echt bovenuit, zowel technisch (wat je best voor een deel aan de spullen mag wijten, dat ook weer wel) als qua oog voor het bijzondere. Je liefde voor je hobby is op vrijwel iedere foto onmiskenbaar aanwezig. Topklasse!nustys schreef op zondag 16 november 2008 @ 20:29:
[...]
Ik geef de hardware de schuld5D + 500mm F/4 L IS USM
en wat is dan een luttele 10 euro per mm?
Anoniem: 202119
Bertus | IA schreef op donderdag 20 november 2008 @ 15:13:
Een F-4E zoals op de foto rookt minder dan een Duitse F-4F. ( andere motoren? )
Linkje voor Wijnands![]()
http://www.youtube.com/watch?v=6jpgRONIwhI
This video has been removed by the user.
De laatste kist van Soesterberg was een Chinook.Wijnands schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 14:59:
[...]
This video has been removed by the user.
De op één na laatste (en tevens laatste fixed wing) was de Griekse Phantom:
http://www.youtube.com/watch?v=APRTJqjNnBQ
( Inmiddels heeft men een betere versie geüpload, vandaar de dode link. )
De schemer achtige take-off van de op 2 en 3 na laatste kisten was ook vet:
http://www.youtube.com/watch?v=n-OYLDv_iaI
Credits: Users lport69 & Inspector Gadget van het Scramble forum.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
heeeeeel mooi weer!!!! 7 & 2
Damn... full afterburner take-off is best indrukwekkend. en dan loodrecht de wolk in.Bl@ckbird schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 22:15:
Nette platen... Erg nette platen. En niet alleen de 7 bovenstaande...
[...]
De schemer achtige take-off van de op 2 en 3 na laatste kisten was ook vet:
http://www.youtube.com/watch?v=n-OYLDv_iaI
Credits: Users lport69 & Inspector Gadget van het Scramble forum.
en mooie foto's weer Nustys!
Now go away or I shall taunt you a second time!

Ik liet van verbazing m'n blikje cola uit m'n handen vallen.
(groot via flickr)

[ Voor 32% gewijzigd door Spotter op 03-12-2008 21:17 ]
Die eerste is een mooie,lekker breed!!!
Misschien ook leuk shot voor hdr, de lucht erachter kan mooi zijn.
Beetje klein en saai, wel mooie kist en licht.Spotter schreef op woensdag 03 december 2008 @ 21:16:
En van mijn kant eentje uit het verre oosten:
[afbeelding]
1

2

3

4

Bij het laatste restje licht:

[ Voor 11% gewijzigd door Wijnands op 09-12-2008 20:33 ]
jammer dat die er niet op past.Wijnands schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 20:31:
Hoe doe je die over de vleugel meekijk shots? En mag ik het adres van je flickr stream?
Bij het laatste restje licht:
[afbeelding]
Voor die over de vleugel meekijk shots heb je gewoon aardig wat mm's nodig, meer niet.
NustyR Flickr best of 2008 ; http://www.flickr.com/photos/nustyr/sets/72157604510065814/
Gelijk maar weer een plaatje; helaas geen super kwaliteit

http://klmdereis.klm.nlCelebration Flight met de digitale camera vast te leggen. Daarmee maakt u kans op 1 van de 12 prijzen: twee tickets naar een KLM bestemming naar keuze. De inzender van de mooiste foto mag bovendien ook een dag mee met een KLM fotoshoot.
Wat moet u doen? Fotografeer de Celebration Flight samen met een herkenbaar punt en stuur ons de foto vóór 15 januari. U kunt een foto van maximaal 3 MB vanaf 1 januari via deze website versturen. De route van de Celebration Flight wordt op deze site op 31 december bekend gemaakt.
Celebration Flight wordt uitgevoerd met een Boeing 737 (PH-BXA) in een retro jasje en een Boeing 777 (PH-BQO) op 1 januari 2009 tussen 11:45 & 14:30 (vertrek/aankomst Schiphol). Ze blijven in het Nederlandse Luchtruim.
Het WTC erbij zal wel niet echt aanslaanWijnands schreef op woensdag 24 december 2008 @ 23:35:
Dat wordt nog een uitdaging, dat herkenbare punt. Iets zegt me dat schiphol niet echt origineel wordt. Iemand ideeen?
Men heeft daar al genoeg te verduren van de vliegtuigen.
Kan me dus voorstellen dat ze die overslaan.
WTC ligt trouwens wel langs de G/S van de 27, dus het kán wel (als het westen wind is).
Overigens, met een beetje apparatuur kun je het WTC ook al fotograferen vanaf Schiphol zelf, dus bijzonder is dat niet, het WTC Amsterdam i.c.m. een vliegtuig.
Wat is trouwens de beste tijd om die condenstatie-wolken boven de vleugel op de foto te krijgen?
Meeste foto's worden op de ' normale plekken' gemaakt. Zoals de IJweg bij de Polderbaan en alle weggetjes bij de Aalmeerbaan, bij de Kaagbaan kan je alleen nog maar op de kop bij de N201 staan en op het busviadukt over de A4. Het vinden van een nieuwe plek is minstens de helft van de lol voor mij.Dirickteur schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:30:
Hele mooie plaatjes nustys. Ik ben alleen benieuwd vanaf welke plek jij de plaatjes schiet...? Of hou je dat liever voor jezelf?! Zoals die 'buro-blad'-foto een aantal posts terug.
Wat is trouwens de beste tijd om die condenstatie-wolken boven de vleugel op de foto te krijgen?
Condensatiewolken en alle soorten vortexes zie je pas met een hoge luchtvochtigheid en worden eerder zichtbaar met tegenlicht.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Nou ja Toff is wat ongenuanceerd bezig maar weghalen is ook weer zo overdreven...
Nustys: prachtig. Zit zo te zien al aardig hoog aan de grootte van de maan te zien.
[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 14-01-2009 19:39 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Jawel hoor, het is de PH-BFV (zie de FV boven de cockpitramen)
Ik bedoelde de maanSpotter schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:47:
[...]

Daar kan ook EX staan.Spotter schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:47:
[...]
Toegegeven, er is geen KLM 747 met EX aan het eind, maar afgezien daarvan had het gekund!
Wat wel een optie is, en denk ik meer richting de werkelijkheid dan jouw gok gezien de vorm van de 'Y' en de 'V', is PH-BFY.
[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 14-01-2009 22:02 ]
Lijkt mij FV
[ Voor 34% gewijzigd door aerofreak op 14-01-2009 22:04 . Reden: spuit elf ]
~Leonardo Da Vinci~
@ nustys: Je blijft me verbazen met je opnamen. Daar zou je echt meer mee moeten doen. Een eigen showcase van je 10 beste foto's of gewoon af en toe een bijzondere plaatsen in het algemene showcasetopic zou wel het minste zijn. Zoals ik eerder schreef, heb ik weinig met vliegtuigen "op zich", maar jouw platen hebben imo meerwaarde!
Geweldige foto met die maan!
Hier eentje uit mijn archief: (klikbaar uiteraard)

Destijds nog met de 70-300G. Gek genoeg heeft deze foto op flickr al bijna 1000 views gehad.
[ Voor 64% gewijzigd door Wijnands op 14-01-2009 22:35 ]
ja euh! Is dit het vliegtuig of het maanfoto's topic?

Ik zou het zelf wel eens met eigen ogen willen zien, en wat platen schieten?.
Hier staat tekst
Prachtige foto, heb je hem ook groter toevallig, voor wallpaper doeleinde (mits geen bezwaar)nustys schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 19:31:
Reg niet zichtbaarFoto wel klikbaar.
[afbeelding]
Vincere Per Belli
Hoe groot moet die worden ?peeth schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 20:10:
[...]
Prachtige foto, heb je hem ook groter toevallig, voor wallpaper doeleinde (mits geen bezwaar)
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. (1569 x 1200)peeth schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:53:
[...]
zo'n 1600 by 1200(groter mag altijd hoor)
thanks

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8
Op 2-4-2005 met mijn s50 pokketcamera langs 18R. Van al mijn honderden pogingen nadien, is deze nog het best gelukt

[ Voor 0% gewijzigd door mekkieboek op 30-01-2009 13:18 . Reden: Oops, vergeten recht te zetten. En ff naar 3x2 gecropt ]
Hieronder een kleine selectie van de in totaal 92 foto's:
1.

5.

8.

Alles geschoten met Canon EOS 450D i.c.m. Tamron 18-200mm f3.5-6.3.
Ik houd er zelf van om niet te croppen en dus veel lucht zichtbaar te houden, helaas blijft er met 600px dan niet veel vliegtuig over
Verder valt mij nu op dat ze toch wel wat donker overkomen zo, dit was mij nog niet zo opgevallen tijdens de verwerking, misschien omdat ik ze dan ook groter bekijk.
Grotere versies zijn op verzoek beschikbaar
Edit\ Meeste foto's op verzoek verwijderd.
[ Voor 25% gewijzigd door Banjy op 09-02-2009 11:27 ]
Hier ben ik het wel mee eens, maar een beetje uitleg van jou als expert hier zou misschien nuttig kunnen zijn?nustys schreef op zondag 08 februari 2009 @ 23:39:
Als je nu 1, 5 en 8 laat staan, de rest is dit topic niet waardig.
Mijn idee is, dat veel vliegtuigen niet helemaal scherp zijn. Ik denk dat dit kan komen door twee dingen. Allereerst trilt een vliegtuig bij de start c.q. landing als een gek. Maak je dan een foto met 1/200 sec. belichtingstijd, dan heb je bewegingsonscherpte, zelfs al zou je perfect meepannen. Wat zou een goede richttijd kunnen zijn? Ten tweede zorgt een vliegtuig voor een boel luchtwervelingen, hete lucht, uitlaatgassen enzo, die het beeld kunnen vertroebelen. Daar kan je soms mooie effecten van vastleggen, zoals we in jouw foto's in dit topic kunnen zien, maar het kan je foto ook enorm bederven. Dan is het zaak om aan de goede kant van de troep te fotograferen, of om gewoon even te wachten, als de lucht nog vol is van het vorige toestel?
Die van "vanmorgen" is weer bijzonder! Alleen lijkt het of ik, bijvoorbeeld links onder de vleugel, wat onverklaarbare sporen in de lucht zie. Vuil of vocht op lens of sensor misschien?
Ik heb de rest verwijderd. Maar zou je dan aub ook even kunnen vertellen waarom? Want volgens mij heb jij hier erg veel verstand van en op deze wijze vind ik de reactie eigenlijk best wel bot.nustys schreef op zondag 08 februari 2009 @ 23:39:
Als je nu 1, 5 en 8 laat staan, de rest is dit topic niet waardig.
Dus nog tips?
@Zoutvat; thnx! Zo denk ik er ook over en voor mij betekent luchtvaart dan ook vooral vrijheid!
@Toff; Langzaamste sluitertijd is 1/320s geweest. Wel goede opmerkingen. Misschien volgende keer naar ISO 400 voor nog kleinere sluitertijden? Daarnaast heb ik AF Servo (continue autofocus) gebruikt welke minder scherp schijnt te zijn dan One Shot AF. Welke AF modus gebruiken jullie meestal? En uiteraard een niet heel geschikte lens gebruikt die ook niet over image stabilization beschikt. Verder denk ik dat ik beter f/8 had kunnen gebruiken omdat mijn lens dan het best schijnt te presteren @ 200mm. Bedankt
[ Voor 44% gewijzigd door Banjy op 09-02-2009 11:36 ]
Sorry voor mijn reactie, die had inderdaad wat genuanceerder gekund.Banjy schreef op maandag 09 februari 2009 @ 11:29:
[...]
Ik heb de rest verwijderd. Maar zou je dan aub ook even kunnen vertellen waarom? Want volgens mij heb jij hier erg veel verstand van en op deze wijze vind ik de reactie eigenlijk best wel bot.
Dit zit er al heel veel beter uit, leuke serie !
De verwijderde foto's waren of niet scherp genoeg en/of onderbelicht. Inmiddels verwijdert dus wat moeilijker van commentaar te voorzien; dat neus shot van die `klm 747 daar zit zoveel meer in, had 'm gepand op 1/40 of de kleuren weer iets omhoog gehaald, nu was 't niks. Ik kan nog een Fokertje herineren die totaal niet scherp was met een kleur blauw die er heel fout uit knalt. Je wilt veel ruimte creeren om het vliegtuig heen, dat is bij de 3 overgebleven foto's gelukt; het is een compositie geworden, bij de andere 7 ' verdronk' het vliegtuig in die ruimte.
@Toff; onder de vleugels zie ik vortexes
Duidelijk, bedankt!nustys schreef op maandag 09 februari 2009 @ 13:23:
[...]
Sorry voor mijn reactie, die had inderdaad wat genuanceerder gekund.
Dit zit er al heel veel beter uit, leuke serie !
De verwijderde foto's waren of niet scherp genoeg en/of onderbelicht. Inmiddels verwijdert dus wat moeilijker van commentaar te voorzien; dat neus shot van die `klm 747 daar zit zoveel meer in, had 'm gepand op 1/40 of de kleuren weer iets omhoog gehaald, nu was 't niks. Ik kan nog een Fokertje herineren die totaal niet scherp was met een kleur blauw die er heel fout uit knalt. Je wilt veel ruimte creeren om het vliegtuig heen, dat is bij de 3 overgebleven foto's gelukt; het is een compositie geworden, bij de andere 7 ' verdronk' het vliegtuig in die ruimte.
@Toff; onder de vleugels zie ik vortexes
Dit topic is gesloten.