Na toch een tijdje gewacht te hebben - en na wat negatieve reviews naast me neer te hebben gelegd - toch van de week maar Maffia II gekocht.
Om maar met de deur in huis te vallen; het spel is zeker minder goed dan het had kunnen zijn. Het had namelijk echt een toptitel kunnen zijn, die ik aan iedereen zou aanraden. Maar dat is het dus helaas niet.
Goed gedaan vind ik vooral de sfeer die wordt neergezet. Vooral met de muziek, maar ook de posters/reclames laten de wereld wel echt als de 50's aanvoelen (en aan het begin als de eind 40's). Vind de voice acting en fimpljes - met name de camera standpunten - goed gedaan. Schieten en cover-systeem werken prima.
En gelukkig maar, want uiteindelijk bestaat het spel uit drie delen. Filmpjes kijken, weliswaar goede fimpjes maar in verhouding tot gameplay wat lange, schieten en rijden. Vooral het rijden heen en weer door Empire Bay voor de missies gaat op een gegeven moment irriteren. De stukken zijn soms te lang en te 'doelloos'. Na een tijdje vind ik het ook wel best als Joe een taxi naar huis zou nemen...
Maar wat bij mij de meeste 'irritatie' wekte zijn de volgende dingen. Ten eerste vond ik het einde, naast dat ik het een beetje vond tegenvallen (mwah), erg abrupt. Het verhaal was nog niet echt ten einde leek het wel. DLC?
Speaking about DLC, een tweede kritiekpunt, ik heb in het hele spel wel 1 hele side mission gedaan (van 1 minuut of zo), waar ik een dame van lichte zede redde van een 'heer', die haar lastig viel. Er is een legenda (bij de kaart) waar zelfs een icoon op wordt aangegeven voor side-missions, maar dat heb ik toen alleen mogen zien.
Het is voor mij overduidelijk dat 2k, die missies er bewust heeft uitgelaten om in bv Jimmy's Vendetta apart te verkopen. En dat terwijl ze in het gehele product niet hadden misstaan: ze hadden de sleur van 'opstaan, rijden, slopuh, crossen, maffen' kunnen doorbreken (als de speler, ik zelf ook btw, dat had gewild natuurlijk).
En tenslotte: ik heb het spel in een kleine 14 uur uitgespeeld. Heb zeker niet gehaast - gewoon doorgespeeld, maar wat moest ik anders

. Dat vind ik te kort voor de prijs die ik heb betaald. Maar misschien ben ik wel een verwende gamer; ik speel eigenlijk het meeste spellen met een hoge replay-value of lange verhalen/gameplay. Die spellen hebben wat dat betreft een veel betere speeltijd : prijs verhouding. Denk dan aan sportgames/simulatie, (turnbased)strategy en rpg's. Misschien ook geen eerlijke vergelijking wat dat betreft.
Uiteindelijk wel een goede game, maar zeker niet 1 van de beste games die ik dit jaar speel/speelde (en ik hoopte van wel - misschien daarom wat meer teleurstelling)