Als niet KOTOR fan en met 14h played even een reactie

Darth Malak schreef op zondag 25 november 2007 @ 20:47:
Na jaren uitgekeken te hebben naar deze game aangezien ik een bioware fan ben (heb KOTOR grijsgespeeld, net zoals kotor 2 terwijl deze niet van Bioware was). Na 6 uur gespeeld te hebben (zuivere speeltijd dan) is dit mijn conclusie:
Grafisch ziet de game er bijzonder goed uit. De zeer frequente framedrops en haperingen neem ik graag voor lief. Zeker in de citadel komen deze haperingen wel erg vaak voor. De details van de NPC's zoals de gezichten e.d. zijn zeer goed gedaan. Visueel is het een lust voor het oog (met uitzondering voor de rare kogelinslagen/explosies).
Framedrops zijn er inderdaad, maar imho zeker niet storend.
Visueel is het inderdaad SUPER.
Maar ik ben vooral heel erg teleurgesteld in deze game. Qua gameplay kan ik niet echt iets innovatiefs ontdekken. Het combat systeem is erg frustrerend en de hoeveelheid deaths zijn inmiddels niet meer te tellen. Het switchen van biotic skills e.d. tijdens combat is erg omslachtig en meestal ben je al dood voordat je de kans hebt gehad iets te activeren. Wapens overheaten zo snel en kennelijk hebben je vijanden daar geen last van want zodra ze je op 1 meter genaders zijn ben je per definitie dood. Het wachten totday je wapen cooled down is duurt zo lang dat je geen kans hebt je te verweren.
Ik heb tot nu toe alleen nog soldier gespeeld, maar ik ben nog bijna nooit doodgegaan. Weapons overheaten niet, als je er normaal mee omgaat.
Ook de andere dingen die je omschrijft ben ik niet tegengekomen?
De partymember AI lijkt te dateren van 10 jaar terug. Ze dienen als kortstondig shield want veelal zijn ze binnen een paar seconden dood en kunnen hooguit als afleiding dienen. Ik ben al zeer regelmatig mijn party members kwijt geraakt omdat ze achter een gesloten deur bleven staan of ergens anders bleven steken. Soms een bijzondere klus om ze weer te vinden.
dat partymembers blijven steken achter deuren e.d. heb ik nog nooit meegemaakt.
Maar verder is de AI vrij matig ja. Al zijn ze wel bruikbaar, als je ze maar hele gerichte opdrachten geeft(bv: gebruik LIFT op DIT target).
Een zeer leuk aspect van KOTOR was dat je je actieve party member kon switchen, c.q. kon spelen als een andere member van je party. Waarom bioware dit weggelaten heeft is mij een raadsel. Het is me ook een raadsel wat het nut is van het hebben van een zeer technische party member wanneer je toch zelf alles moet decrypten. Maar misschien zie ik hier iets over het hoofd. De manual biedt geen uitkomst.
Ik ben blij dat ik niet ook met andere characters hoef te spelen, ik vind het toch altijd leuker om te focussen op 1 character.
Je doet het wel zelf, maar je hebt wel iemand in je party nodig met een hoge skill.
BIj het decrypten iemand met hoge decrypt skill en bij het salvagen iemand met hoge electronics skill.
Het WOW gevoel dat ik continue bij het spelen van KOTOR had en de verslavendheid van deze game mis ik volledig bij Mass Effect. Ik vind de game vooral zeer frustrerend. Ik had liever het comatsysteem van KOTOR gehad in deze game dan was het misschien nog iets geworden. De hoeveelheid skills in deze game zijn zeer beperkt en verder is je vrijheid hiervan af te wijken er niet. Na de zoveelste keer achter elkaar dood gegaan te zijn heb ik gewoon heel erg veel zin om KOTOR weer eens te installeren en voor de xte keer te spelen.
Ik heb KOTOR nooit gespeeld, dus kan daar niet over mee praten. Maar Mass Effect is voor mij echt één groot WOW effect.
Krijgt van mij een 7/10. Misschien dat er nog een half puntje bij komt wanneer bioware de bugs en AI fixed.
Sorry hoor, maar imho suck je gewoon in dit spel
Beetje makkelijk om daar bioware de schuld van te geven ;-)
Misschien moet je het eens als Soldier proberen, of op een makkelijkere moeilijkheidsgraad.