Alice DSL: nieuwe provider, nieuwe ervaring Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 18 Laatste
Acties:
  • 109.013 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
morpheus schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 09:40:
[...]

Gaat dit mogelijk nog problemen opleveren met gamen? Ik vond iemand hierboven een gekke post maken dat dit hier invloed op heeft. Iets wat ik niet echt snap omdat je een verbinding legt vanuit je eigen pc en de gameserver niet jou opzichzelf hoeft te contacten?

Denk hierbij vooral aan WoW.
Gamen zal zeker zonder problemen kunnen!

Echter zelf een server draaien KAN in sommige gevallen problemen geven (met shoutcast ben je ook gewoon een server) maar in de meeste gevallen moet het naar mijn idee gewoon moeten werken. Ik heb in het verleden een zelfde soort situatie (mijn eerste (CAIW) kabelmodem of was het toch ADSL) gehad en het meeste heb ik toen aan de praat gekregen. Er zijn echter servers waarvoor het IP van internet nodig is (als je IRC een fileserver draaien zo uit mijn hoofd). Daarom had ik toen ook mijn Alcatel ADSL modem geconfigged als "bridge" en mijn linux server het internet IP kreeg. Het was eerst niet aan de praat te krijgen (ook niet met een DMZ setting) maar na de "brodge" veranderingen geen problemen meer.

[ Voor 43% gewijzigd door NINjak op 22-08-2007 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-07 21:16

redyak

Try and Fail

mphillipe schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 09:14:
[...]

Toch vraag ik het me af. Misschien kan iemand die echt weet hoe het zit het een keer goed uitleggen. Ik heb nu dus zo'n Casema ding waar ik niet in kan en dus ook geen portforarding kan instellen. Ik heb daarachter een Linksys router die dat wél kan. En daar heb ik dat dan ook ingesteld. Dat is dan toch dezelfde situatie als bij Alice? Dat ding krijgt een connectie op poort 31023 binnen en poept ie er aan de andere kant (van jouw router) weer uit. Die router heeft de instructie om alles dat op poort 31023 binnenkomt te routeren naar de PC met intern IP adres 192.168.1.100. Wat is dan het probleem? Volgens mij werkt dat gewoon en staart iedereen zich blind op het feit dat je op het modem van Alice zelf niets kunt instellen. Ik draai in deze situatie ook een server. Waarin verschilt dat de Alice opzet met die van Casema?
Volgens mij praat iedereen langs elkaar heen.
Ik had vroegen ook CASEMA en die hebben een MODEM
Alice lijkt een MODEM/ROUTER te gebruiken welke niet in BRIDGE stand staat.
Dus voor Casema heb je geen NAT nodig omdat deze alleen het signaal op je netwerk zet, immers met 1 PC erachter krijgt je PC het buiten IP adres.
Bij Alice word vanaf de Copperjet een Internnetwerk opgebouwd en blijft het externe IP op de Copperjet achter.
Het is volgens mij ook niet van belang of je poorten kan forwarden als je ze maar kan openzetten dan kan je eigen router erachter voor de forwarding zorgen.

[ Voor 38% gewijzigd door redyak op 22-08-2007 10:22 ]

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 01:42

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Onderstaande mail verstuurd:
Geachte mevrouw, mijnheer,

Ik ben geinteresseerd in uw adsl-product, maar kan uit uw website niet opmaken of het mogelijk is om mijn exchange-server vanaf het internet volledig te benaderen, dus toegankelijk voor mail/http/https/ftp/ssh en remote desktop.

Mijn concrete vraag is dus of er ofwel handmatig door mij port-forwards ingesteld kunnen worden of dat het modem er voor zorgt dat de server als DMZ aangemerkt wordt. Tweede vraag is uiteraard ook of uw netwerk van buitenaf port 25 open heeft staan of een werkende mail-relay dienst aanbiedt. Hierbij neem ik dan aan dat overige poorten eveneens niet geblokkeerd worden.

Graag uw antwoord op deze voor mij belangrijke voorwaarden waaraan mijn dsl-verbinding moet voldoen.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Met daarop het volgende antwoord
Geachte heer/mevrouw,

U kunt met Alice een mailserver beheren, echter raden wij het niet aan. Poort 25 staat wel standaard bij ons open, maar wij werken met dynamische ip-adressen. Uiteraard bent u vrij om hierop alsnog een mailserver te draaien, alleen is het minder handig.

Mocht u verder nog vragen hebben, dan kunt u altijd deze mail weer beantwoorden of ons even bellen op 0900-1560.

Met vriendelijke groet,

Het Alice team
En weer geen duidelijk antwoord over de genoemde verbindingen van buitenaf en zelfs geen melding van een eventuele mail-relay mogelijkheid 8)7

* hufkes wacht dus nog maar even af

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
redyak schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 10:17:
[...]

Volgens mij praat iedereen langs elkaar heen.
Ik had vroegen ook CASEMA en die hebben een MODEM
Alice lijkt een MODEM/ROUTER te gebruiken welke niet in BRIDGE stand staat.
Dus voor Casema heb je geen NAT nodig omdat deze alleen het signaal op je netwerk zet, immers met 1 PC erachter krijgt je PC het buiten IP adres.
Bij Alice word vanaf de Copperjet een Internnetwerk opgebouwd en blijft het externe IP op de Copperjet achter.
Het is volgens mij ook niet van belang of je poorten kan forwarden als je ze maar kan openzetten dan kan je eigen router erachter voor de forwarding zorgen.
Alle poorten staan OPEN! Teminste als ze tegen mij zeggen dat er niks geblocked staat ga ik daar wel even van uit en zullen mensen gewoon zelf een firewal en/of voor meerdere pc's NAT/DHCP "servertje" moeten draaien. Op dat laatste kan je zelf gewoon je poorten blocken/forwarden of wat dan ook alleen niet alle servers zullen gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
hufkes schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 10:30:

[...]

[...]

En weer geen duidelijk antwoord over de genoemde verbindingen van buitenaf en zelfs geen melding van een eventuele mail-relay mogelijkheid 8)7

Ja, ze zijn en blijven redelijk vaag, ze beantwoorden onze vragen duidelijk uit een "boekje" en zelf heben de meeste er geen kaas van gegeten.

Ik wil zelf geen hele mailserver (MX) draaien maar wel via POP mijn mail ophalen (dat zal geen probleem worden), zelf kunnen verzenden (dus geen gebruik maken van een beperkte SMTP server van een provider) en natuurlijk via webmail mijn mail kunnen lezen. OK, ik wil natuurlijk ook kunnen ftp-en/ssh-en en nog wat zaken waar ik ff niet op kan komen.

[ Voor 7% gewijzigd door NINjak op 22-08-2007 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

redyak schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 10:17:
[...]
Dat beldoelde ik toch ook?
Volgens mij werkt het gewoon zoals het zou moeten, ware het niet dat je niet aan de modem van hen kan komen. Je eigen router die je eraan hangt kan gewoon het routeren/port forwarden doen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-09 16:11
Dus, volgens de support staat 'alles open' en is er niks aan de hand, en volgens denan zijn alle 'extra' poorten geblokkeerd in het modem en kan je je (game)servers wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 17:24
Cochrane schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 10:46:
Dus, volgens de support staat 'alles open' en is er niks aan de hand, en volgens denan zijn alle 'extra' poorten geblokkeerd in het modem en kan je je (game)servers wel vergeten.
nee, dat zei ik niet. Er zijn geen poorten geblokkeerd, maar je hebt geen mogelijkheid om bvb poort 25 vanaf je copperjet te forwarden naar poort 25 van je mailserver op je interne netwerk. (tenzij er nog opties zijn in de modem die ik nog niet gevonden heb).

Voor het spelen van games zal dit geen enkel probleem zijn, daarvoor staat NAT aan.

Wat betreft het casema vs dit verhaal: Je casema modem is als het ware transparant. Alles wat op poort 25 doorkomt geven ze direct door naar whatever er op het modem aangesloten zit. De copperjet is een volledige router, een scheiding dus vanaf de buitenwereld naar je interne netwerk. Connecties die vanaf het interne netwerk naar buiten worden opgezet zullen geen enkel probleem zijn (games/services via een server op internet/etc). Maar connecties naar mailservers/ftp-servers/etc op je interne netwerk zijn niet mogelijk omdat de buitenwereld je interne netwerk niet ziet.

P2P verkeer is weer geen probleem aangezien de meeste clients via UPnP zichzelf autoconfiggen in de copperjet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bjck schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 00:37:
Het zijn niet de aansluitkosten KPN die zijn inbegrepen, maar de maandelijkse kosten voor de koperlijn. Dus het bekende 'KPN tientje' wat je extra betaalt bij veel ISP's als je geen KPN-telefonie en dus alleen ADSL op de koperlijn hebt (dedicated ipv linesharing).
Klopt. Ongelukkig geformuleerd, maar ik bedoel inderdaad de maandelijkse kosten voor de koperlijn.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drogo
nee, dat zei ik niet. Er zijn geen poorten geblokkeerd, maar je hebt geen mogelijkheid om bvb poort 25 vanaf je copperjet te forwarden naar poort 25 van je mailserver op je interne netwerk. (tenzij er nog opties zijn in de modem die ik nog niet gevonden heb).
Elk verzoek van buitenaf voor die beste poort 25 wordt:
- doorgestuurd naar IP 172.19.3.2, waar je een router hebt draaien die alles forward naar je server. Van buitenaf lijkt de poort dus open.
- geblokkeerd.

Meer mogelijkheden zijn er niet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
Cochrane schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 11:16:
[...]

Elk verzoek van buitenaf voor die beste poort 25 wordt:
- doorgestuurd naar IP 172.19.3.2, waar je een router hebt draaien die alles forward naar je server. Van buitenaf lijkt de poort dus open.
- geblokkeerd.

Meer mogelijkheden zijn er niet lijkt me.
Mogelijkheid 1 is bij mijn weten in het geval van een router niet waar. Als de modem als router ingesteld staat met NAT. Dan hebben ze officieel die poort niet afgesloten. Je kan er immers over die poort meer naar buiten. NAT schermt het echter wel af voor het interne netwerk, maar afschermen is niet hetzelfde als blokkeren.

Een request van buitenaf wordt bij een NAT niet automatisch doorgestuurd naar ip 172.19.3.2.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zetten ze in die modems niet gewoon standaard de DMZ aan?
Dat is toch niet zo moeilijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humpert
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-07 08:40
Op basis waarom wordt er bepaald dat er een PPPoA verbinding wordt opgezet? Is het geen RFC1486, zoals bijvoorbeeld bij abel telcom het geval is? Bij deze verbinding heb ik namelijk zelf een modem geplaatst en de 1616-2p als ATA ingesteld.

Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 12:09:
Waarom zetten ze in die modems niet gewoon standaard de DMZ aan?
Dat is toch niet zo moeilijk..
Volgens mij om dezelfde reden die iemand aangaf waarom het modem niet als modem is ingesteld. Ze willen een simpele beheersbare dienst leveren die voor iedereen toegankelijk is. Door modems in DMZ mode neer te zetten, creeer je een beveiligingsrisico.

Het zou wel gaaf zijn als je alsnog op latertijdstip je router aan de DMZ kan krijgen via hun helpdesk. Maar die kans schat ik erg klein in. Maar wie weet, als veel mensen gaan klagen over de service die ze dachten te kopen en dat blijkt dat ze geen eigen servers kunnen dragen. Het is immers de meest snelle oplossing lijkt mij.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hufkes schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 10:30:

[...]

[...]

Prut antwoord zeg. Ik wacht ook even. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
humpert schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 12:21:
Op basis waarom wordt er bepaald dat er een PPPoA verbinding wordt opgezet? Is het geen RFC1486, zoals bijvoorbeeld bij abel telcom het geval is? Bij deze verbinding heb ik namelijk zelf een modem geplaatst en de 1616-2p als ATA ingesteld.

Werkt prima!
Op basis van de configuratie die in mijn Alice modem staat :)

In mijn testopstelling hier kan ik in ieder geval met adresmapping poorten doorzetten vanuit de user login op de copperjet, maar ik heb op mijn werk nog geen actieve alice lijn. Vanavond zal ik proberen of de adresmapping opties ook werkelijk de poorten goed forwarden.

Wat betreft het blocked-poorten verhaal:
Als een ISP een poort dicht gooit doet hij dat meestal op netwerkniveau (doet alice niet) of op router niveau (doet alice ook niet). Ze blokkeren dus niets, maar je hebt standaard niet de mogelijkheid om iets te forwarden... en dat zijn twee verschillende dingen. Mocht iemand anders ondertussen een alice lijn hebben en de adresmappings willen testen.. graag! (ben vanavond pas om 11 uur thuis namelijk :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zit er ook sterk aan te denken om Alice te nemen omdat XMSNet nog wel een jaartje kan duren voordat het wordt aangesloten in Arnhem (Laar).
Een SSH/FTP/WEB server draaien vind ik wel een must eigenlijk, maar heeft niemand nog geprobeerd om die router te 'hacken'?
Heeft iemand al geprobeerd om via telnet/ssh/www in te loggen op die router?
Of zit er ergens een rs232/USB stekker aan die voor logging kan zorgen?
Als hij dan vraag om een user/password dan kan dat toch gekraakt worden. >:)

Ik zou echt geen goede reden kunnen bedenken waarom alice de router dicht zou willen gooien voor "gevordere" gebruikers.
Ik kan me indenken dat het voor "jan met de pet" erg handig is dat hij die box gewoon kan inpluggen en gaan met die banaan. Maar ze willen ook de doelgroep "veel gebruikers" hebben aangezien ze 20Mbit willen geven. Dit zijn over het algemeen klanten die een eigen server hebben draaien en veel met netwerken bezig zijn (lees: gemiddelde bezoeker hier op tweakers)
De enige reden die ik kan bedenken is "bandbreedte behouden" en "niks in te stellen voor n00bs"

Voor mij zou het de belangrijkste reden zijn om toch voor KPN te kiezen en maar met minder bandbreedte genoegen te nemen. Ik heb ook een mailtje naar alice gestuurd en hoop op een duidelijk antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-07 21:16

redyak

Try and Fail

mphilipp schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 10:43:
[...]

Dat beldoelde ik toch ook?
Volgens mij werkt het gewoon zoals het zou moeten, ware het niet dat je niet aan de modem van hen kan komen. Je eigen router die je eraan hangt kan gewoon het routeren/port forwarden doen.
Ja dat lijkt er wel op, dus ik dacht ik bevestig jouw verhaal. Casema=Modem Copperjet=Router/Modem (met een rare configuratie) Dus achter een casema draaien mensen vaak zelf een netwerk. Achter een Modem/Roputer hebben mensen normaal een switch of AP omdat de Modem/Router de DHCP afhandeld.

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humpert
Volgens mij kun je via de user ook een goede backup maken van de instellingen zodat je redelijk veilig opties kunt uitproberen proberen. Bij Abel (Is volgens mij een reseller van bbeyond) wordt het modem als je hem opnieuw reset geprovisioned vanaf bbned. Aan de andere kant, kent abel een "vast" ip-adres op basis van dhcp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

precies, dat kan volgens de handleiding. Alleen dat bestandje onder ogen zien zou wel eens leerzaam kunnen zijn mbt alle geruchten hier.
Maar als je als user kan inloggen moeten die forwards wel te zetten zijn lijkt me.
Zou ook wel leuk zijn om naast Alice nog een voip (SIP) provider te kunnen laten draaien IN de copperjet. Ik moet nog een maandje wachten - zit nu weer te twijvelen om het toch mar wel te doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
humpert schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 13:47:
Volgens mij kun je via de user ook een goede backup maken van de instellingen zodat je redelijk veilig opties kunt uitproberen proberen. Bij Abel (Is volgens mij een reseller van bbeyond) wordt het modem als je hem opnieuw reset geprovisioned vanaf bbned. Aan de andere kant, kent abel een "vast" ip-adres op basis van dhcp.
Dat is nl. het probleem je krijgt geen login gegevens van het modem dus je kan niks aanpassen en dus ook niet backuppen!

Hoeveel kunnen de instellingen van Alice eigenlijk verschillen tov. een andere provider via een BBned lijntje ? Mijn eerste ADSL aansluiting van xs4all was ook niet "bridged" geconfigureerd en werd het ook niet ondersteund maar was/is het wel gelukt om het te veranderen.

We houden hoop maar ik twijfel heel erg. Mischien bv. maar 2 jaar TweakDSL nemen en kijken wat we daarna gaan doen. Het is allemaal zo vaag ook al kan je een abbo nemen en die zo weer opzeggen. Alleen nemen ze de telefoon/koperlijn over en ik zie dat niet zo even hersteld zijn zonder extra (KPN) kosten als jetoch weer weg wilt. Op de vraag of ik mijn telefoonlijn zelf wil behouden is 2x het antwoord dat ze de (koper)lijn overnemen..... maar dit wil ik juist niet!

[ Voor 34% gewijzigd door NINjak op 22-08-2007 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humpert
Volgens mij wel. Je kunt namelijk inloggen met user/user. En deze gebruiker kan volgens mij wel een backup van de instellingen maken.

Wat je kunt overwegen is voor 69 Euro gebruikmaken van de New Line Service. Wellicht dat er een extra aderpaar in de woning is binnen gebracht. Ze zullen voor die 69 euro wel geen kraan sturen :)

[ Voor 8% gewijzigd door humpert op 22-08-2007 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Niet online
Bedankt voor uw e-mail. In antwoord op uw vragen kan ik u het volgende mededelen:

V) Om te beginnen vroeg ik me af wat de snelheid zou zijn dus heb ik de
snelheids test gedaan,
Echter gaf dit geen resultaat met mijn postcode (mijn postcode hier). Via
"bestellen" geeft de website wel aan dat dit mogelijk is. Aangezien
Alice gebruikt maakt van bbnet heb ik de informatie op hun site
opgezocht. Dit gaf aan dat er geen ADSL2+ verbinding beschikbaar is,
maar enkel ADSL1.
Wat voor snelheid kan ik ongeveer verwachten op deze postcode?
Ik neem aan dat 15-20MBit dan niet meer mogelijk is?
A) De snelheid op het door uw opgegeven adres zal tussen de 1- en 8Mb/s liggen. 8Mb/s is dus de maximale snelheid die u mogelijk zou kunnen halen.

V2)Op dit moment is er een ISDN aansluiting beschikbaar op het adres.
Zijn er extra aansluit kosten aan verbonden? ik had gelezen dat er
kosten (E70) aan zijn verbonden als er helemaal geen KPN lijn is
geactiveerd namelijk.
A2) Inderdaad is het zo dat er wanneer er geen vaste analoge KPN lijn op een adres aanwezig is hiervoor 69,- Euro voor in rekening gebracht worden.

Is het gebruik van een server toegestaan?

V3Tevens had ik op een fora gelezen dat het niet mogelijk zou zijn om
zelf de router te beheren, is dit juist? Zo ja, kunt u me aangeven
welke poorten gesloten zijn en welke open zijn? of wordt dit via uPnP
gedaan?
Graag zou ik zelf ook porten dicht willen kunnen zetten, zit er een
firewall ingebakken in de router of zal ik er zelf een firewall achter
moeten zetten?
Is port forwarding (lees: een server draaien) mogelijk?
A3) Het gebruik van een server is toegestaan het is echter niet mogelijk om poorten (hoewel deze niet gesloten zijn) te forwarden op het door ons geleverde modem daar u dit modem zelf niet kunt configureren. Poorten kunt u zelf dus ook niet hardwarematig blokkeren.

V4)
Ik ben bang dat zonder toegang tot de router het dan namelijk niet
mogelijk is om bijvoorbeeld een FTP/SSH server te draaien.
Zijn er plannen om de router wel open te stellen voor klanten? op fora
lees ik dat dit toch wel een van de grootste struikelblokken is voor
nieuwe klanten (incl. mezelf)
A4) Er bestaan geen plannen om op korte termijn klanten zelf hun modem te kunnen laten configureren.

V5_Wat is de Upload snelheid? aangezien op de website alleen de download
is genoemd.
Is dit net zoals bij de KPN 1Mbit?
A) geen antwoord...

B6)Als laatste had ik gelezen dat het ip adres dynamisch wordt toegekend,
blijft de lease steeds behouden zodat het eigenlijk een "Dynamisch ip"
is die iedere keer hetzelfde is of is het echt elke week/lease anders?
Veranderd het IP alleen als de modem wordt gereset en behoud hij zijn
IP als het aan blijft staan?
V5) geen antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 17:02
A3) Het gebruik van een server is toegestaan het is echter niet mogelijk om poorten (hoewel deze niet gesloten zijn) te forwarden op het door ons geleverde modem daar u dit modem zelf niet kunt configureren. Poorten kunt u zelf dus ook niet hardwarematig blokkeren.
Eindelijk geven ze het eens duidelijk toe. Het is niet mogelijk :(

Jammer, want verder ziet het er allemaal goed uit. Maar om zelf geen server te draaien, of om de Remote Desktop poorten bijvoorbeeld naar mijn eigen PC te forwarden word dit toch een no-go.

Erg raar dat ze het zo doen imho. Modem instellingen locken snap ik wel, maar niet dat hem niet gewoon op bridge hebben staan. Jammer, gemiste kans.

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Morax schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 15:13:
[...]

Jammer, want verder ziet het er allemaal goed uit. Maar om zelf geen server te draaien, of om de Remote Desktop poorten bijvoorbeeld naar mijn eigen PC te forwarden word dit toch een no-go.

Erg raar dat ze het zo doen imho. Modem instellingen locken snap ik wel, maar niet dat hem niet gewoon op bridge hebben staan. Jammer, gemiste kans.
Inderdaad erg jammer. Toch ga ik het gewoon proberen en dan over 1 maand alsnog mijn beklag doen hierover.

Wat betreft of het logisch is een router aan te bieden in plaats van modem. Lijkt mij wel. Nu kan iedere nub een router aansluiten op de kabels en de computer staat vaak ook nog wel in DHCP mode. Werkt dus vrijwel altijd. Bij een bridge instelling moet je toch aparte instellingen gaan doen die voor een leek echt niets zeggen.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als zoals ze zeggen dat er geen porten dichtstaan klopt, is het modem niet als router geconfigureerd.
Daardoor kan (en hoef) je ook geen porten the forwarden.
Dat doe je met je router erna.
ik denk dat jullie het ingewikkelder maken als het is, mede door de (niet standaard) vragen aan een mischien niet zo technische helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
[...]

Op/in het modem zelf kan je niet poorten forwarden/blocken echter op een router (evt. in een pc vorm) achter hun modem denk ik (hoewel met wat beperkingen) dat dit wel mogelijk moet zijn!

EDIT:
als zoals ze zeggen dat er geen porten dichtstaan klopt, is het modem niet als router geconfigureerd.
ik denk dat jullie het ingewikkelder maken als het is, mede door de (niet standaard) vragen aan een mischien niet zo technische helpdesk.
dat zeg ik, gamma :)

[ Voor 20% gewijzigd door NINjak op 22-08-2007 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 15:38:
ter info:

<- heeft Alice :P

Het is een router (pppoa/dynamic IP) en geen bridge. Portforwards zijn dus nodig, maar de portforwarding interface zit achter het admin wachtwoord. Onder de user login kun je wel adresmapping instellen maar of dat werkt weet ik pas als ik tijd heb om het te testen.

[ Voor 42% gewijzigd door denan op 22-08-2007 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Volgens de handleiding en enige ABEL gebruikers kan je ook een superuser account aanmaken maar dat zal Alice vast wel niet gedaan hebben :)
Zie ook Abel telecom Ervaring hier op tweakers.net

Er lijken dus wel mogelijkheden om te hacken - vraag is alleen of Alice ook de VIOP settings weer goed zet zoals ABEL dat schijnt te doen.

/edit : nu zit ik te denken als ik het modem krijg dat ik voor de grap eerst probeer in te loggen zonden ADSL kabel met admin/admin . als dat lukt dan die super account aanmaken en dan pas het modem zich laten configuren doorde ADSL kabel er in te stoppen - of zouden ze dat bij Alice/BBNED al van tevoren gedaan hebben...

[ Voor 75% gewijzigd door franssie op 22-08-2007 17:06 . Reden: /edit: ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
franssie schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 15:50:
Volgens de handleiding en enige ABEL gebruikers kan je ook een superuser account aanmaken maar dat zal Alice vast wel niet gedaan hebben :)
Zie ook Abel telecom Ervaring hier op tweakers.net

Er lijken dus wel mogelijkheden om te hacken - vraag is alleen of Alice ook de VIOP settings weer goed zet zoals ABEL dat schijnt te doen.
Even interesante link uit dat topic hier direct neerzetten.
1. Reset de modem (System > Restart Device > Reset to vendor default settings > Restart).
2. Log nu in met admin//admin.
3. Maak nu snel voordat de configuratie wordt veranderd een gebruiker erbij met superuser rechten (of trek eerst de ADSL kabel eruit). (Configuration > Authentication > Create a new user... > verzin username&password en zet de rechten op superuser). NB: de overige users (admin en user) kun je verwijderen.
4. Niet vergeten op te slaan (Configuration > Save Config > Save).
5. Steek evt. de ADSL lijn weer in de modem en wacht tot voip geconfigureerd wordt.
6. Log in met je nieuwe account.
Benieuwd of dat hier ook gaat werken.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 14:25

Lemur

Jaap van Wingerde

redyak schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 13:43:
[...]
Casema=Modem Copperjet=Router/Modem (met een rare configuratie)
Mijn externe Casema-IP is 83.83.87.107, het Casema-"modem" heeft intern IP 192.168.100.1. In het Casema-kastje zit dus ook een routertje. Toch kan ik van buitenaf contacten met allerlei poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
NINjak schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 15:43:
[...]

Op/in het modem zelf kan je niet poorten forwarden/blocken echter op een router (evt. in een pc vorm) achter hun modem denk ik (hoewel met wat beperkingen) dat dit wel mogelijk moet zijn!
Maar dan moet de binnenkomende connectie wel eerst doorgestuurd worden naar je eigen router (evt in pc vorm), en dat gebeurd niet als het modem zelf ook al een router is en je hem verder niet in kan stellen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Morax op 22-08-2007 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drogo
denan schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 15:44:
Onder de user login kun je wel adresmapping instellen maar of dat werkt weet ik pas als ik tijd heb om het te testen
/me met smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Lemur schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 16:41:
[...]

Mijn externe Casema-IP is 83.83.87.107, het Casema-"modem" heeft intern IP 192.168.100.1. In het Casema-kastje zit dus ook een routertje. Toch kan ik van buitenaf contacten met allerlei poorten.
Nee.

Het casema modem heeft een management interface op dat 192.168.100.1 IP. Wellicht kan hij ook routeren, maar dat staat *niet* aan in dat ding. Het is een gewone bridge verbinding en via DHCP krijg jij direct je externe (internet) IP adres op je PC of router (wat je er ook aansluit).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:27
Madcat schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 15:07:
Bedankt voor uw e-mail. In antwoord op uw vragen kan ik u het volgende mededelen:

V) Om te beginnen vroeg ik me af wat de snelheid zou zijn dus heb ik de
snelheids test gedaan,
Echter gaf dit geen resultaat met mijn postcode (mijn postcode hier). Via
"bestellen" geeft de website wel aan dat dit mogelijk is. Aangezien
Alice gebruikt maakt van bbnet heb ik de informatie op hun site
opgezocht. Dit gaf aan dat er geen ADSL2+ verbinding beschikbaar is,
maar enkel ADSL1.
Wat voor snelheid kan ik ongeveer verwachten op deze postcode?
Ik neem aan dat 15-20MBit dan niet meer mogelijk is?
A) De snelheid op het door uw opgegeven adres zal tussen de 1- en 8Mb/s liggen. 8Mb/s is dus de maximale snelheid die u mogelijk zou kunnen halen.

V2)Op dit moment is er een ISDN aansluiting beschikbaar op het adres.
Zijn er extra aansluit kosten aan verbonden? ik had gelezen dat er
kosten (E70) aan zijn verbonden als er helemaal geen KPN lijn is
geactiveerd namelijk.
A2) Inderdaad is het zo dat er wanneer er geen vaste analoge KPN lijn op een adres aanwezig is hiervoor 69,- Euro voor in rekening gebracht worden.

Is het gebruik van een server toegestaan?

V3Tevens had ik op een fora gelezen dat het niet mogelijk zou zijn om
zelf de router te beheren, is dit juist? Zo ja, kunt u me aangeven
welke poorten gesloten zijn en welke open zijn? of wordt dit via uPnP
gedaan?
Graag zou ik zelf ook porten dicht willen kunnen zetten, zit er een
firewall ingebakken in de router of zal ik er zelf een firewall achter
moeten zetten?
Is port forwarding (lees: een server draaien) mogelijk?

V4)
Ik ben bang dat zonder toegang tot de router het dan namelijk niet
mogelijk is om bijvoorbeeld een FTP/SSH server te draaien.
Zijn er plannen om de router wel open te stellen voor klanten? op fora
lees ik dat dit toch wel een van de grootste struikelblokken is voor
nieuwe klanten (incl. mezelf)
A4) Er bestaan geen plannen om op korte termijn klanten zelf hun modem te kunnen laten configureren.

V5_Wat is de Upload snelheid? aangezien op de website alleen de download
is genoemd.
Is dit net zoals bij de KPN 1Mbit?
A) geen antwoord...

B6)Als laatste had ik gelezen dat het ip adres dynamisch wordt toegekend,
blijft de lease steeds behouden zodat het eigenlijk een "Dynamisch ip"
is die iedere keer hetzelfde is of is het echt elke week/lease anders?
Veranderd het IP alleen als de modem wordt gereset en behoud hij zijn
IP als het aan blijft staan?
V5) geen antwoord...
volgens mij is het gewoon 1 mbit en de ip verandert na een modem restart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 15:38:
Ja, volgens mij zit iedereen het allemaal gruwelijk ingewikkeld te maken. Alice antwoord correct: je kunt niet port forwarden op hun modem/router. Je hangt er gewoon een eigen router aan en Bob's your uncle.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Niet online
denan schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 15:44:
[...]

ter info:

<- heeft Alice :P

Het is een router (pppoa/dynamic IP) en geen bridge. Portforwards zijn dus nodig, maar de portforwarding interface zit achter het admin wachtwoord. Onder de user login kun je wel adresmapping instellen maar of dat werkt weet ik pas als ik tijd heb om het te testen.
Dat Admin wachtwoord, weet je daarvan de username?
Moet je inloggen via het web of is telnet ook mogelijk?

Ik heb zelf zo'n vermoeden dat Alice aan de andere kant een private IP heeft zitten, dat verklaard waarom ze erg moeilijk doen met hun router.
Ik denk dat je aan de andere kant van de router bijvoorbeeld een 10.255.255.255 netwerk hebt en aan de binnenkant een 172.16-32.0.0. Hierdoor kan je enorm besparen op de kosten.

Als dat zo is dan heeft portforwarden ook compleet geen nut. maar dat betekend wel dat ik toch voor de kpn ga of zo iets. Dat kost wel iets meer voor een langzamere lijn, maar dan kan ik iig bij mijn servertje komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 17:59:
[...]

Ja, volgens mij zit iedereen het allemaal gruwelijk ingewikkeld te maken. Alice antwoord correct: je kunt niet port forwarden op hun modem/router. Je hangt er gewoon een eigen router aan en Bob's your uncle.
je eigen router er achter zetten werkt alleen als je een public IP krijgt van de modem, wat volgens mij niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
mphilipp schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 17:59:
[...]

Maar een router laat geen binnenkomende connecties door, tenzij jij insteld dat hij dat wel moet doen, en daarbij een IP-adres opgeeft waar het heen gestuurd moet worden.

Dan kan je je eigen router nog wel instellen dat hij inkomende connecties moet doorlaten naar welk IP, maar het punt is dat die inkomende connecties niet eens bij jou router aankomen, omdat die niet langs de router in het modem zelf heen komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Niet online
V:
Ik zit er over te denken een abonnement bij jullie af te sluiten.

Staan standaard alle poorten open op de door jullie geleverde DSL modem,
zodat ik deze zelf via een eigen router kan managen cq forwarden..

Met vriendelijke groet,

A:

Heel fijn te zien dat u interesse heeft voor Alice.
Alle poorten staan open, om maar meteen erbij te zeggen dat u ze niet kunt forwarden.

Hopelijk hiermee u voldoende te hebben geïnformeerd en tot snel.

V:
Bedankt voor uw reactie. Zijn er ook plannen om een abonnement te introduceren waarbij je wel volledige 'vrijheid' over de verbinding hebt.

A:

Volledige vrijheid zal niet komen bij Alice.
Hopelijk zien we u snel bij Alice.

Met vriendelijke groet,

Ehm, ik geloof dat ik toch maar naar iets anders ga kijken. :) Leuk initiatief, maar 20mb en dan eigenlijk alleen maar surfen en beetje streaming video kijken... .

[ Voor 6% gewijzigd door Paquito op 22-08-2007 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inderdaad niet duur maar jammer van die poorten
dan blijf ik maar bij www.speedxs.nl waar je wel alle vrijheid hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 20:54
[...]

Tja, eigen modem aansluiten dan maar?
Firmware update/hack moet trouwens toch ook wel mogelijk zijn...

Is jammer, alice stond ook op mijn lijstje als mogelijke opvolger van orange. Valt nu eigenlijk af.

[ Voor 12% gewijzigd door KBDE op 22-08-2007 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 22:59

rally

Deyterra Consultancy

Maar is het niet gewoon BBNed? Kun je dan niet met VPI/VCI 0.35 configureren en dan werkt het?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 23:23
rally schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:28:
Maar is het niet gewoon BBNed? Kun je dan niet met VPI/VCI 0.35 configureren en dan werkt het?
Het is wel "gewoon" BBned maar blijkbaar met een andere modem configuratie.
Meestal (zoals bij mij nu ook) staat de modem in Bridged.
Alice gebruikt dus PPPoA wat dus met user/password authenticatie werkt.

Uit de reacties te zien zijn er veel mensen die met vragen over het al dan niet forwarden van poorten zitten. Hopelijk denkt Alice hier over na want veel vragen hierover zijn er niet voor niets.
Je kunt wel bot roepen "kan niet", maar daar krijg je geen klanten mee.
Met een beetje goede wil moet het modem toch voor iedereen werkend te krijgen zijn.

Het is en blijft een balans tussen eenvoudig beheer en het toelaten van tweakers op je modem, maar het is niet onmogelijk. We zullen denk ik even moeten wachten op de eerste aansluitingen of testen van pilot gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Even een andere vraag dan over het modem: Als je Alice weer opzegt, kan je dan je KPN telefonie abbonement weer "loskoppelen"of moet je weer aansluitkosten etc betalen? Ik heb deze vraag ook gesteld aan de helpdesk van Alice maar die komen met tegenstrijdige berichten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 23:23
Ricie schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:39:
Even een andere vraag dan over het modem: Als je Alice weer opzegt, kan je dan je KPN telefonie abbonement weer "loskoppelen"of moet je weer aansluitkosten etc betalen? Ik heb deze vraag ook gesteld aan de helpdesk van Alice maar die komen met tegenstrijdige berichten :?
Bij twijfel over het goed functioneren van de telefonie of Alice in het geheel, zou je misschien kunnen besluiten om je KPN abo voorlopig aan te houden.
Je kunt dan wel terug gaan naar het KPN Belbudget a € 10,50 per maand.
T.o.v. van het gewone KPN standaard abo van € 18,16 per maand scheelt dat wel wat en heb je nog steeds je gewone KPN telefoonnummer in gebruik.
Dat is dan alleen voor inkomende lijnen want uitbellen doe je via Alice.

Bevalt Alice niet dan blijf je gewoon met KPN bellen en zet je desnoods je abo weer op standaard terug zodat je weer met carrier preselect e.d. kunt bellen.

Kortom, deze optie kost je dan wel € 10 per maand extra t.o.v. van het Alice abo maar je bent wel flexibel. Wat ik alleen niet weet of Alice je naar een maand ofzo toch nog gratis wil laten nummerporteren als je definitief van je KPN lijn afwil omdat Alice goed bevalt.
Alice geeft in ieder geval een nieuw telefoonnummer af bij aansluiting zodat je die al kunt gebruik om
(gratis) naar vaste nummers te kunnen uitbellen.

O ja, nog een weetje:
Alice, BBeyond en BBned zijn één bedrijf en allen gevestigd op hetzelfde adres in Hoofddorp.

[ Voor 4% gewijzigd door HoppyF op 22-08-2007 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBonanza
  • Laatst online: 21-08 19:55
musicfreak schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 09:23:
Even ervan uitgaande dat het inderdaad niet mogelijk is om een server die je draait van buitenaf te bereiken, dan is het draaien van een shoutcast stream via Alice ook niet mogelijk of wel?
Niet als je zelf de stream host en mensen naar jouw pc moeten connecten, wel als je de stream naar een streamserver stuurt (jij kan gewoon vanaf iedere poort naar buiten en mensen connecten dan via de streamserver ipv jouw pc.

Groet,

BigDaddy

Oversteken is an art ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:27
HoppyF schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:58:
[...]

Bij twijfel over het goed functioneren van de telefonie of Alice in het geheel, zou je misschien kunnen besluiten om je KPN abo voorlopig aan te houden.
Je kunt dan wel terug gaan naar het KPN Belbudget a € 10,50 per maand.
T.o.v. van het gewone KPN standaard abo van € 18,16 per maand scheelt dat wel wat en heb je nog steeds je gewone KPN telefoonnummer in gebruik.
Dat is dan alleen voor inkomende lijnen want uitbellen doe je via Alice.

Bevalt Alice niet dan blijf je gewoon met KPN bellen en zet je desnoods je abo weer op standaard terug zodat je weer met carrier preselect e.d. kunt bellen.

Kortom, deze optie kost je dan wel € 10 per maand extra t.o.v. van het Alice abo maar je bent wel flexibel. Wat ik alleen niet weet of Alice je naar een maand ofzo toch nog gratis wil laten nummerporteren als je definitief van je KPN lijn afwil omdat Alice goed bevalt.
Alice geeft in ieder geval een nieuw telefoonnummer af bij aansluiting zodat je die al kunt gebruik om
(gratis) naar vaste nummers te kunnen uitbellen.

O ja, nog een weetje:
Alice, BBeyond en BBned zijn één bedrijf en allen gevestigd op hetzelfde adres in Hoofddorp.
Geachte Heer Milad,

Als u van Alice weer wilt overstappen naar een nieuwe provider zult u zich inderdaad weer moeten aansluiten bij KPN.

Met vriendelijke groet,

Het Alice team

nu begin ik ook te twijfelen want ze vertellen mij net dat ik me kpn abonnement moet opzeggen en later weer moet aansluiten als ik ga overstappen.Aangezien ik me kpn lijn gewoon wou houden en als het me niet beviel weer overstapte naar tiscali maar dit kan dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
  • Laatst online: 12-09 20:54
HoppyF schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:38:
[...]

Het is wel "gewoon" BBned maar blijkbaar met een andere modem configuratie.
Meestal (zoals bij mij nu ook) staat de modem in Bridged.
Alice gebruikt dus PPPoA wat dus met user/password authenticatie werkt.
Tja, als dit inderdaad waar is (PPPoA) dan houdt het voor mij in elk geval op.
Jammer... hier gaan ze een HELE grote berg potentiële klanten mee wegjagen. Zouden die lui dat nu niet zelf kunnen verzinnen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
weebeast schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 22:23:
[...]

Geachte Heer Milad,

Als u van Alice weer wilt overstappen naar een nieuwe provider zult u zich inderdaad weer moeten aansluiten bij KPN.

Met vriendelijke groet,

Het Alice team

nu begin ik ook te twijfelen want ze vertellen mij net dat ik me kpn abonnement moet opzeggen en later weer moet aansluiten als ik ga overstappen.Aangezien ik me kpn lijn gewoon wou houden en als het me niet beviel weer overstapte naar tiscali maar dit kan dus niet?
Dit kan niet kloppen volgens mij dat antwoord....

Wat het moet zijn lijkt mij (zoals het altijd en overal is al een tijdje):

Telefonie

Als je telefoonnummer bij Alice zit en je wilt overstappen met je nummer meenemen hangt het van de nieuwe aanbieder af of je aansluitkosten en porterings kosten (beide eenmalig) moet betalen. Wil je terug naar KPN en heb je dus geen vaste telefonie aansluiting meer van KPN moet je aansluitkosten betalen inderdaad.

Heb je nu al KPN voor telefonie kan je natuurlijk eerst Alice aanvragen voor alleen ADSL en/of een nieuw/extra nummer bij Alice aanvragen. Alleen als je je KPN nummer naar Alice laat overzetten ( nummer portering) wordt bij KPN (en door KPN) je abonnement opgeheven (wat is een telefonie abonnement immers zonder nummer..).

ADSL

Qua ADSL kan je gewoon overstappen natuurlijk. De aansluitkosten/overstapt kosten hangt van de nieuw gekozen ISP af altijd.

Als je alleen ADSL hebt op de lijn kan het beperkt zijn welke ISP's je dan willen aansluiten (laten overstappen). Ze zijn er nog steeds, raar maar waar, waar je toch eerst een KPN-telefonie abonnement moet hebben voordat je ADSL kan aanvragen. Ze zijn schaars, maar ze zijn er nog steeds.

Het is niet gezegd dat je dus altijd weer 'terug' naar KPN moet, je kan gewoon naar elke aanbieder overstappen die je ADSL wil omzetten (telco-telco migratie). En qua telefonie kan een andere aanbieder gewoon je nummer porteren vanaf Alice.

[ Voor 8% gewijzigd door bjck op 22-08-2007 23:07 ]

• MaikelG
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Aangezien NAT dus aan zou staan, kan je dus in principe ook volstaan met een switch achter de copperjet om zo internet te delen?
Dan krijg je dus een intern netwerk met IP's in de 172.19.3.xx range?

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• bjck
MaikelG schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:01:
Aangezien NAT dus aan zou staan, kan je dus in principe ook volstaan met een switch achter de copperjet om zo internet te delen?
Dan krijg je dus een intern netwerk met IP's in de 172.19.3.xx range?
Lijkt mij wel.

Tenzij ze de DHCP-pool van het LAN klein hebben gezet zodat maar 1 PC een IP krijgt of er een maximum is. Standaard doen die modems 172.19.3.2 t/m 254 volgens mij, de vraag is hoe stelt Alice het in.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Madcat schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 18:00:
[...]
je eigen router er achter zetten werkt alleen als je een public IP krijgt van de modem, wat volgens mij niet het geval is.
Volgens mij niet. Ik heb een router achter mijn Casema modem en die heeft gewoon een 192.168.1.0 adres. En aan die router heb ik nóg een router zitten die een mini-netwerkje bedient (via een WiFi gamer-adapter om het nog ingewikkelder te maken) en daaraan zit oa een Dreambox en die heeft lekker een server gespeeld (richting internet). Het kan dus gewoon. Zolang die modem/router alles uitpoept wat ie binnenkrijgt is er niets aan de hand. Je moet gewoon kijken wat dat ding doet. Een router is niets anders dan een verkeersbrigadier. Het boeit hem niets welk adres er aan de ene of de andere kant staat. Mijn Linksys router zit via de WAN poort op de Casema modem aangesloten en alles wat daarop binnen komt is 'zijn' wereld. De 5 poortjes waarop mijn spulletjes zijn aangesloten is 'mijn' wereld. Ik kan de Linksys brigadier toch wel instrueren om dingen van poort 25 door te sturen naar poort 25 van pc3? Ik zie daar geen enkel probleem in.

Het zou ook nogal onlogisch zijn als Alice, naar mijn weten als eerste en enige provider in Nederland om dit soort dingen bewust te gaan blokkeren en daar nog over te liegen ook. Zodra de eerste klanten erachter komen dat ze bij wijze van spreke niet eens een torrent client kunnen gebruiken omdat ze het verkeer niet kunnen doorrouteren naar een specifieke PC is het exit Alice.

Nee, dat is onlogisch en onnodig. Het modem van Alice kun je niets mee, maar hang er een router aan en je bent zo vrij als een vogeltje.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

HoppyF schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:38:
[...]
Uit de reacties te zien zijn er veel mensen die met vragen over het al dan niet forwarden van poorten zitten. Hopelijk denkt Alice hier over na want veel vragen hierover zijn er niet voor niets.
Je kunt wel bot roepen "kan niet", maar daar krijg je geen klanten mee.
Met een beetje goede wil moet het modem toch voor iedereen werkend te krijgen zijn.
Als die modem van hen niet forward, hang je er toch je eigen router aan... Wat is daar nou zo moeilijk aan? Weet niemand meer hoe een netwerk werkt?

Verwijderd

mphilipp schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 01:14:
[...]

Als die modem van hen niet forward, hang je er toch je eigen router aan... Wat is daar nou zo moeilijk aan? Weet niemand meer hoe een netwerk werkt?
Als je de tussenliggende reacties goed gelezen had, wist je inmiddels dat Alice geen Modem maar een Modem/Router gebruikt met NAT translatie. Modems kennen ook geen portforwards, dat is een routerspecifiek iets. (No Flame Intended)

Onder de streep, zonder in herhaling te treden: poorten op interne pc's benaderen van buitenaf is NIET mogelijk, zoals inmiddels ook door Alice bevestigd. Helaas helpt een linksysje aan de binnenkant daar ook niet mee.

• NINjak
weebeast schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 22:23:
[...]

Alice neemt dus je KPN/koperlijn over en je kan schijnbaar deze niet behouden? Ik heb 2x gevraagd en 2x een zelfde soort antwoord gekregen! Ik heb echt duidelijk aangegeven dat ik mijn KPN lijn en telefoon wcht wil behouden maar toch krijg ik zo'n antwoord dat Alice de lijn overneemt.

Er is voor mij/ons maar 1 oplossing en dat is een extra/eigen lijn voor Alice ADSL of dan maar geen Alice ADSL want dan ga je ook niet zo makkelijk switchen als het toch niet bevalt (maar mischien wordt dit expres zo gedaan).

• Paquito
  • Niet online
De addertjes beginnen een beetje boven te komen. echt jammer.......

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

NINjak schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 02:47:
[...]

Alice neemt dus je KPN/koperlijn over en je kan schijnbaar deze niet behouden? Ik heb 2x gevraagd en 2x een zelfde soort antwoord gekregen! Ik heb echt duidelijk aangegeven dat ik mijn KPN lijn en telefoon wcht wil behouden maar toch krijg ik zo'n antwoord dat Alice de lijn overneemt.

Er is voor mij/ons maar 1 oplossing en dat is een extra/eigen lijn voor Alice ADSL of dan maar geen Alice ADSL want dan ga je ook niet zo makkelijk switchen als het toch niet bevalt (maar mischien wordt dit expres zo gedaan).
Je kan vast ook wel een tweede kaalkoperlijn aanvragen (gewoon aangeven dat je geen KPN hebt), maar dan betaal je aansluitkosten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Morax schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 19:10:
[...]
Maar een router laat geen binnenkomende connecties door, tenzij jij insteld dat hij dat wel moet doen, en daarbij een IP-adres opgeeft waar het heen gestuurd moet worden.
Wacht even....dit klinkt natuurlijk heel erg raar... Ze geven je een router en die lijkt mij toch wel ingesteld om binnenkomende connecties door te routeren naar het LAN poortje waar jij je PC op aansluit. Niet?
Dan kan je je eigen router nog wel instellen dat hij inkomende connecties moet doorlaten naar welk IP, maar het punt is dat die inkomende connecties niet eens bij jou router aankomen, omdat die niet langs de router in het modem zelf heen komen!
Ook dit klinkt raar. Is het nou niet gewoon zo dat wat er binnenkomt door die copperjet wordt uitgepoept of whatever op die LAN poort zit? Waarom kan daar geen router aan zitten?

Ik heb tot nu toe nog steeds geen VERKLARING gehoord. Als ik alles lees, hoor ik alleen roepen 'het kan niet'. Ook Alice roept zo af en toe 'kan niet', maar ik hoor ze dat volgens mij alleen roepen in context van port forwarding op hun modem/router. Ik heb ze nog niet horen zeggen dat het niet kan op een router die erná staat. Waarom kan dat dan niet? Kan iemand dat dan uitleggen aan een leek?

Als je zegt dat een request niet langs die router komt zeg ik 'bollocks' want dan komt er niets binnen. Lijkt me een beetje vreemd. Want dat is volgens mij meer een firewall ding om iets te blokkeren. Ik kan me niet voorstellen dat je een router aanbiedt die dingen inslikt. Nee, het lijkt mij logischer dat het ding instellen dat ie alles eruit gooit richting het LAN van de client. Mijn router zou dat dan toch als zijn internet beschouwen en van daar gaan routeren volgens mijn instructies?

• bjck
Een NAT router, wat Alice levert, laat standaard geen inkomende verbindingen door naar een LAN IP (PC). Je moet expliciet vertellen dat als er een pakketje op poort 80 binnen komt naar welke PC op het LAN dat moet.

Je hebt aan de buitenkant een internet IP zoals bijvoorbeeld 82.10.10.100 en in je netwerk 172.31.2.2. Die 172.19. adressen zijn niet bekend op internet, daar kan niemand verkeer heen sturen en zijn net als 192.168. en 10. interne (LAN) adressen.

Dus wanneer je niet in de mogelijkheid bent om een port forward in te stellen en er komt een pakketje naar jouw internet IP adres weet je router niet naar welke PC het moet en doet er dus niets mee.

Natuurlijk kan je wel een router plaatsen achter een Alice modem, dan heb je router achter een router staan wat niet altijd even lekker werkt. De meerwaarde is 0,0 tenzij er WiFi in die router zit wat je wilt gaan gebruiken. Je eigen router zal namelijk niet het internet IP krijgen maar een 172.19.3.x adres van de Alice modem/router en loopt tegen hetzelfde aan als bovenstaande uitleg.

Wat mensen over Casema schrijven klopt niet, dat is dus compleet anders. Dat is een modem (bridge) en de router functie staat niet aan in het Casema modem. Je krijgt dan gewoon je internet IP adres op je PC of router die je er op aansluit en dat is anders.

Dat het Casema modem zelf ook een IP heeft in de 192.168.100.1 zegt daar niets over, dat zegt enkel dat hij zelf als apparaat op dat IP bereikbaar is. Normaal verkeer gaat er transparant doorheen (bridge) immers.

[ Voor 39% gewijzigd door bjck op 23-08-2007 08:43 ]

Verwijderd

Vandaag antwoord verkregen op mijn mail.

Mijn mail:
Geachte helpdesk,
Op TV heb ik de adventie langs zien komen over Alice DSL.
Een aanbieding te mooi om waar te zijn en zeer aanlokkelijk.
Aangezien ik ook op Tweakers.NET het topic Alice DSL volg, heb ik toch een
aantal vragen.
Nergens is terug te halen of nieuwsgroepen tevens zijn inbegrepen, iets wat
ik nu wel heb en tevens gebruik.
Daarnaast zou tevens een Allied Data Copperjet 1616 geleverd worden, iets
waar ik een zeer negatieve ervaring mee heb en daarom ben overgestapt op een
Draytek Vigor 2800 VG, tevens met voice-over-IP.
Bij een eventuele overstap, bestaat de mogelijkheid om de bestaande modem te
behouden?
Tevens heb ik begrepen dat de Allied Data Copperjet dichtgezet zou zijn.
Waar ik tevens geen informatie over kon vinden, is of er naast de bestaande
kosten a 29,95 euro / maand, neven kosten zijn.
Antwoord van Alice:
Dank voor uw vragen aan Alice!
Ik begin met uw vraag over nieuwsgroepen. Alice heeft zelf geen nieuwsgroepen. U mag uiteraard gerust gebruik maken van nieuwsgroepen van andere aanbieders op ons netwerk.
Dan uw vraag over het modem. U krijgt van ons inderdaad een Copperjet 1616 gratis in bruikleen. Deze hebben wij van te voren voor u ingesteld waardoor alleen de stekkers maar aangesloten hoeven te worden. Geen VPI/VCI of gebruikersnaam en wachtwoord instellingen meer. Dat betekend wel dat wij die velden hebben geblokkeerd in het modem. U kunt ze niet zien of aanpassen. Alice wil vooral eenvoudig en duidelijk zijn waardoor dit een keuze is geweest. Dat niet iedere gebruiker daar voor zou kiezen is ons natuurlijk wel duidelijk, maar de keuze is natuurlijk aan u of u gaat voor Alice of niet.
Tot slot uw vraag over additionele kosten. Uw factuur van Alice is standaard iedere maand 29,90. Hierbij komt alleen het bellen naar mobiele- en service nummers. Geen addertjes.
Geen nieuwsgroepen zou op zich niet een al te groot probleem zijn, daar is op een andere manier aan te komen.
Alleen het feit dat er gesuggereerd wordt dat het niet mogelijk is om te kiezen voor een eigen modem-configuratie weerhoudt mij om een overstap te wagen.

In mijn ogen is de huis-tuin-keuken internet gebruiker bij Alice goed af, alleen degeen die wat meer wil, dus niet.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zeker dit laatste, dit soortgelijke werd mij verteld toen een collega werd overgezet naar Orange, enkel de geleverde modem werkt (en ze leveren gewoon een non-wireless terwijl ze een wireless abbo hebben). Mijn eigen D-link meegenomen, via tweakers VPI/VCI etc opgezocht en ingesteld en draaien zonder problemen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 22:59

rally

Deyterra Consultancy

Kortom: Alice is dus een no-nonsens provider die uitermate geschikt is voor de "casual internetter". Alle het verkeer is gewoon mogelijk, dus online gamen, downloaden etc is gewoon mogelijk. Alice is duidelijk niet voor bedoeld voor de "tweakers" (of mensen die wat meer dan de standaard gebruiker met internet doen).

Voor de prijs die ze aanbieden snap ik het overigens wel. De meeste zaken gaan mis bij de configuratie van de modem. Die fout kunnen ze nu al uitsluiten dus. Het zou een prrrrima provider zijn voor mijn ouders bijvoorbeeld (helaas niet voor mij :( )

Eigenlijk hoop ik dat er binnen 12-16 maanden glas (FTTH) naar Amstelveen komt >:)

[ Voor 11% gewijzigd door rally op 23-08-2007 09:42 ]

http://www.deyterra.com

• denan
Update:

Portforwarding is WEL mogelijk. Met de 'adres mapping' feature in de NAT-interface settings heb ik een aantal portforwardings getest en het werkt.

Te volgen stappen om een portforwarding op te zetten:

- Log in op de copperjet met de user-login (user/user)
- Ga naar configuration
- Ga naar Security
- Ga naar Advanced NAT configuration
- Kies voor Add reserved mapping
- Stel je portforward in als volgt:

external IP: 0.0.0.0
type: (kies hier je type dataverkeer)
Internal IP: (kies hier het IP adres van je lokale server/service)
external start-end: (geef hier je range op, bvb start: 80 end: 80)
internal start-end: (geef hier je range op, bvb start: 8080 end: 8080)

- Ga naar Save config
- Klik op Save
- Restart je router

[ Voor 4% gewijzigd door denan op 23-08-2007 09:55 ]

• mr_obb
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik heb nu Orange ADSL.

Na de eerste berichten vond ik Alice heel interessant, vooral omdat je maandelijks kan opzeggen. Helaas doen ze dus nogal onzinnig over port-forwarding. Ik wil op mijn systeem gewoon Remote Desktop hebben draaien, zodat ik hem van buiten kan besturen. Daarnaast wil ik op gewoon uTorrent kunnen draaien en niet op uPnP.

Voor mijn schoonmoeder zou dit interessant zijn, maar voor mij zijn geavanceerdere opties gewoon belangrijk. Dit abonnement is dus gewoon te 'goedkoop' voor mij. Jammer.
denan schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 09:49:
Update:

Portforwarding is WEL mogelijk. Met de 'adres mapping' feature in de NAT-interface settings heb ik een aantal portforwardings getest en het werkt.
En hoe weet de router dan naar welke van mijn drie PC's hij het moet sturen?

[ Voor 26% gewijzigd door mr_obb op 23-08-2007 09:54 ]

• denan
mr_obb schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 09:51:
Ik heb nu Orange ADSL.

Na de eerste berichten vond ik Alice heel interessant, vooral omdat je maandelijks kan opzeggen. Helaas doen ze dus nogal onzinnig over port-forwarding. Ik wil op mijn systeem gewoon Remote Desktop hebben draaien, zodat ik hem van buiten kan besturen. Daarnaast wil ik op gewoon uTorrent kunnen draaien en niet op uPnP.

Voor mijn schoonmoeder zou dit interessant zijn, maar voor mij zijn geavanceerdere opties gewoon belangrijk. Dit abonnement is dus gewoon te 'goedkoop' voor mij. Jammer.
*kucht*

even 3 secs terug lezen ;)
[...]

En hoe weet de router dan naar welke van mijn drie PC's hij het moet sturen?
My bad.. heb de post aangepast.. internal IP vergeten :P

[ Voor 11% gewijzigd door denan op 23-08-2007 09:55 ]

• hufkes
  • Laatst online: 31-08 01:42

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Ok dan denan, dat is goed nieuws!

Maarrrr, is het ook betrouwbaar? Blijven de forwards goed werken? Hoeveel forwards kun je instellen? Kun je ook door een range van 0-65535 een DMZ "faken"? Heeft "type" ook de mogelijkheid TCP & UDP? Kun je even een screenshot maken van die instelpagina's?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• humpert
@Denan: Ziet er hetzelfde uit als de functies in het abel modem onder user/user. Ik ben alleen benieuwd of het modem wel geprovisioned wordt als het profiel opnieuw gekozen wordt. Kon je wel bij de backup pagina komen?

• humpert
5.1 Alice stelt een CPE unit als Voorziening ter beschikking aan de Eindgebruiker. Alice zal op verzoek van de Eindgebruiker de CPE unit installeren bij de Eindgebruiker. Reparaties, configuraties en het aansluiten van Randapparatuur op de CPE unit dienen altijd te geschieden door of onder regie van Alice.

5.5 Alice zal de kosten van het beheer van de CPE unit bij Eindgebruiker in rekening brengen ingeval de CPE unit niet goed functioneert als gevolg van gebruiksfouten van Eindgebruiker of andere aan Eindgebruiker toe te rekenen oorzaken, waaronder gebreken of foutieve configuraties in de Randapparatuur van Eindgebruiker.

• denan
hufkes schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 10:07:
Ok dan denan, dat is goed nieuws!

Maarrrr, is het ook betrouwbaar? Blijven de forwards goed werken? Hoeveel forwards kun je instellen? Kun je ook door een range van 0-65535 een DMZ "faken"? Heeft "type" ook de mogelijkheid TCP & UDP? Kun je even een screenshot maken van die instelpagina's?
DMZ-faken: Vast wel, maar waarom zou je dat willen? Een echte tweaker zet toch alleen de poorten open die hij/zij nodig heeft? ;)

type: icmp/udp/tcp/etcetc en /all

aantal forwards: Volgens mij kun je adres mappings blijven toevoegen zolang de poortranges elkaar maar niet overlappen. Ik ben gestopt bij 3 forwards.

Betrouwbaar: Geen idee.. het is gisteren om 23:00 geconfigureerd en het werkt nog steeds.
humpert schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 10:18:
@Denan: Ziet er hetzelfde uit als de functies in het abel modem onder user/user. Ik ben alleen benieuwd of het modem wel geprovisioned wordt als het profiel opnieuw gekozen wordt. Kon je wel bij de backup pagina komen?
Yup, maar ik wil niet teveel 'aanklooien'.. Mijn wow verslaving voeren is lastig als ik een week moet wachten op een nieuw modem :P

• morpheus
GIEF Alice... Thanks voor de update Denon. Zeer goed nieuws.

Heb je btw die truc die ik uit het andere topic had van Abel, ook uit kunnen proberen? Of durf je dat niet aan? :P

3kwp pvoutput

• denan
morpheus schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 10:42:
GIEF Alice... Thanks voor de update Denon. Zeer goed nieuws.

Heb je btw die truc die ik uit het andere topic had van Abel, ook uit kunnen proberen? Of durf je dat niet aan? :P
Naah.. dat ga ik niet proberen.. Dan moet ik weer het admin wachtwoord lospeuteren van mijn collega's en uitleggen waarom ik het gesloopt heb ;)

• MaikelG
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Heeft iemand de adsl check op alice.nl geprobeerd (die je krijgt als je op 'bestellen' klikt)?

Ik keek voor de beschikbaarheid op de site van adslwinkel.nl en daar staat alice er gewoon bij, en ook de postcodecheck van bbned geeft aan dat er bij mij zowel adsl als adsl2+ beschikbaar is.

Toch geeft alice.nl zelf aan dat het niet leverbaar is, en bij proberen op een aantal adressen in Nijmegen krijg ik deze melding ook. De snelheidsmeter op alice.nl geeft daarentegen weer wel een snelheid van 16-20 Mb aan.

Net toch maar even met Alice gebeld, en op bovenstaande vraag krijg ik het antwoord dat het wel leverbaar is, zij checken zelf nl. voornamelijk d.m.v. de bbned postcodecheck, met de snelheidsmeter op alice.nl als extra info.

* MaikelG heeft zojuist Alice adsl besteld :Y

Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

@denan,

Denan, je krijgt std. een private ip-adres (172.x.x.x). Verandert niet steeds je private ip-adres bij een reset/reload van je modem, maar blijft je public ip-adres niet altijd hetzelfde ?
Dat zou natuurlijk wel kunnen. Dan is een eigen domein in ieder geval veilig gesteld.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Update:

[...]
Thanks voor de update | nu laat ik mijn order maar doorlopen - kan ik tenminste mijn 'beveilings-webcam' en SSH open zetten, op dat dynamische IP bedenk ik nog wel wat.
usenet oplossing heb ik denk ik ook al gevonden (prepaid want ik down niet elke maand), niets houdt me meer tegen weg te gaan bij xs4all (niets technisch dan)...

Verwijderd

Heeft iemand hier al Alice ADSL? Zo ja, ik ben benieuwd naar de pingtijden van de verbinding.
Voorlopig zit ik nog wel even aan mijn Casema contract, maar misschien kunnen we hier in de toekomst overwegen om Alice te gaan nemen. Hun aanbod is wel heel erg aantrekkelijk.

Via welke backbone gaat het verkeer van Alice eigenlijk? Is dat gewoon InterNLnet ofzo?

Wat ik mij nog wel even afvraag, is dat ik heb een Casema telefoonlijn, met een 030-889xxxx nummer. Is het mogelijk om dit nummer te porteren naar Alice toe?

Ik had namelijk gehoord dat KPN > Andere provider wel mogelijk is, maar Andere provider > Andere provider dus niet mogelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2007 11:03 ]

• denan
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 10:54:
@denan,

Denan, je krijgt std. een private ip-adres (172.x.x.x). Verandert niet steeds je private ip-adres bij een reset/reload van je modem, maar blijft je public ip-adres niet altijd hetzelfde ?
Dat zou natuurlijk wel kunnen. Dan is een eigen domein in ieder geval veilig gesteld.
Nope.. je krijgt altijd 172.19.3.2 op de ethernet poort. Zet je er een switch tussen dan is het natuurlijk een ander verhaal, de pool loopt van 172.19.3.2 tot 172.19.3.50.

Je public IP is in ieder geval dynamisch (dyndns.org!) maar ik heb gemerkt dat dat niet vaak reset, tenzij je de verbinding verbreekt of de modem reboot. Vaak krijg je dan nog hetzelfde adres uit de DHCP pool van de alice dhcp server dus ik vermoed dat ze pas een nieuw adres uitdelen als je oude net uitgegeven is aan iemand anders.
Houd er wel rekening mee dat dit nu niet snel gebeurt, maar als ze straks 500.000 gebruikers hebben is de kans een stuk groter :)
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:02:
Heeft iemand hier al Alice ADSL? Zo ja, ik ben benieuwd naar de pingtijden van de verbinding.
Voorlopig zit ik nog wel even aan mijn Casema contract, maar misschien kunnen we hier in de toekomst overwegen om Alice te gaan nemen. Hun aanbod is wel heel erg aantrekkelijk.
6-12Ms naar de meeste servers die op de AMS-ix staan.
Via welke backbone gaat het verkeer van Alice eigenlijk? Is dat gewoon InterNLnet ofzo?
Volgens mij die van bbned zelf, InterNLnet doet alleen de 2e lijns support.
Wat ik mij nog wel even afvraag, is dat ik heb een Casema telefoonlijn, met een 030-889xxxx nummer. Is het mogelijk om dit nummer te porteren naar Alice toe?

Ik had namelijk gehoord dat KPN > Andere provider wel mogelijk is, maar Andere provider > Andere provider dus niet mogelijk is.
Yup, is gewoon mogelijk. Alleen tijdens de pilot moest ik perse een KPN lijn + nummer hebben om Alice te kunnen testen.

[ Voor 33% gewijzigd door denan op 23-08-2007 11:12 ]

• Lemur

Lemur

Jaap van Wingerde

Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:02:

Ik heb pas een nummer van Casema naar budgetphone.nl laten porteren. Ging prima.

• Lemur

Lemur

Jaap van Wingerde

mr_obb schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 09:51:
Welke geavanceerdere opties?

• Drogo
Update:

Dank u, dan is het inderdaad geen probleem. Ik laat mijn order ook doorlopen 8)

Verwijderd

@denan,

Owww zo. Ik dacht dat je bij de PPPoA verbinding een private IP-adres kreeg en dat intern bij Alice geNAT werd. Super oplossing zou dit zijn eigenlijk voor ISP's. Routering (BGP) is dan een stuk eenvoudiger. Op de routers pools van private adressen (verkwisting van IP-adressen maakt niet uit, lekker grote subnetten gebruiken) en in je Alice domein 'koppel' je je private adres aan een public adres (aparte database). Je gehele pool van public adressen zou je dan op 1 router kwijt kunnen. En dan met een Linux / Unix gateway natten met iets van een MySQL database. (gaaf project trouwens !)
Totaal geen overbodig grote subnetten meer. RIPE ook weer blij.

Kun je dan wel via het modem zien wat je publieke IP-adres is... Nog mooier... Kun je die via SNMP uitvragen ? (inderdaad anders DynDNS gebruiken)

Bedankt voor je snelle reactie bij de weg.

Verwijderd

:X
1. Log-in met user/user
2. Ga naa: http://172.19.3.1/configu...t_user.html?ImUsers.admin
3. Bekijk de bron van de pagina
4. Zoek naar admin:password
5. Het admin wachtwoord staat vervolgens gewoon in de broncode bij Value="####"
6. Log-out en log in met admin/het gevonden wachtwoord

>:)

• humpert
Heej, het werkt ook op m'n voip van Abel :)

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heh. Dat is bij de wanadoo orange t-mobile(?) livebox ook al zo rot. Security is duidelijk niet belangrijk bij die dingen.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 20:38
Ik heb zo'n vermoeden dat binnenkort de CopperJets geleverd door Alice een ander wachtwoord voor de gebruiker 'user' hebben.... ;( ;(

Verwijderd

Moderator snel de berichten wissen over het user verhaal !!! heheheheh

• peterz20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-09 14:10
Update:

Te volgen stappen om een portforwarding op te zetten:

- Log in op de copperjet met de user-login (user/user)
- Ga naar configuration
- Ga naar Security
- Ga naar Advanced NAT configuration
- Kies voor Add reserved mapping
- Stel je portforward in als volgt:

external IP: 0.0.0.0
type: (kies hier je type dataverkeer)
Internal IP: (kies hier het IP adres van je lokale server/service)
external start-end: (geef hier je range op, bvb start: 80 end: 80)
internal start-end: (geef hier je range op, bvb start: 8080 end: 8080)

- Ga naar Save config
- Klik op Save
- Restart je router
Hier heb je het admin wachtwoord voor nodig? Of kan dit standaard? Als dit standaard kan, spreekt dit de reactie van Alice toch tegen?

• denan
peterz20 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:14:
[...]

Hier heb je het admin wachtwoord voor nodig? Of kan dit standaard? Als dit standaard kan, spreekt dit de reactie van Alice toch tegen?
1) "- Log in op de copperjet met de user-login (user/user)"

2) Yup, het spreekt de reactie wel tegen maar dat konden ze daar ook niet weten op de 1e lijn natuurlijk. Ik zal vragen of ze dit bij de besprekingen door kunnen geven.

• peterz20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-09 14:10
Ik denk dat ze dan een hoop "tweaker"-klanten erbij kunnen verwachten, als dit mogelijk blijft.

• humpert
consono_md110 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:58:
Ik heb zo'n vermoeden dat binnenkort de CopperJets geleverd door Alice een ander wachtwoord voor de gebruiker 'user' hebben.... ;( ;(
Ik denk hooguit een nieuwe firmware. Lijkt me een foutje in de firmware.

• NINjak
Ik ga het denk ik maar aanvragen (mischien eerst nog even mailen en/of bellen) en daarmee kijken of het thuis op een eigen (nieuwe) koperlijn kan komen. Als dit kan laat ik mijn xs4all ADSL er wel een tijdje naast bestaan voor als het alsnog zuigt.

Bij ons thuis kunnen we eenmaal niet zonder s'avonds een lekker potje te gamen, dit geld voor mijn vriendin en natuurlijk mijzelf ;) Voor het downloaden vanaf usenet heb ik toch al jaren UNS als provider dus dat ga ik echt niet missen bij een provider (ik gebruik newszilla nu ook nooit).

• Madcat
  • Niet online
@Denan:
Dus het is mogelijk om met user rechten op een Alice abbo een ftp/ssh/web server te draaien?

Als dat zo is hebben ze er een klant bij (*madcat stopt met doorlezen van de voorwaardes bij speedlinq*)

@Student_JA
Goed bezig :)

• denan
Madcat schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 14:01:
@Denan:
Dus het is mogelijk om met user rechten op een Alice abbo een ftp/ssh/web server te draaien?
Yup, ik heb een www-servertje opgezet en die kon ik prima bereiken vanaf de buitenwereld. :)

@student_ja:

Heb het net getest, maar ik kom niet op die url zonder het admin pwd. Je moet dus eerst met admin rechten ingelogged zijn om dat te kunnen zien.
Schijnbaar toch goed dichtgezet :)

[ Voor 24% gewijzigd door denan op 23-08-2007 14:11 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:04
Zit er ook een configureerbare firewall in het modem? Ik heb namelijk een aantal poorten (slimserver) die ik niet voor de hele wereld open wil zetten..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• morpheus
RichieB schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 14:13:
Zit er ook een configureerbare firewall in het modem? Ik heb namelijk een aantal poorten (slimserver) die ik niet voor de hele wereld open wil zetten..
Als je het topic had doorgelezen had je meerdere antwoorden gezien die op hun eigen manier antwoord geven.

Het modem fungeert als router en werkt met een NAT. Dat betekend dat geen enkele computer/poort achter het modem standaard zichtbaar is op het internet. Ze staan in stealth mode.

Verder is aangegeven dat je geen admin rechten hebt en om die reden ook geen firewall rulez kan doen (al blijken er wel portmappings gedaan te worden, standaard is er niets geconfigureerd daarvoor en is het dus onbereikbaar).

Je kan natuurlijk wel altijd een router erachter aansluiten, om alsnog firewall settings te kunnen doen. Deze firewall zal afhankelijk van hoe je hem instelt denk ik eerder jezelf naar buiten beschermen, dan dat het extra bescherming van buitenaf biedt.

[ Voor 14% gewijzigd door morpheus op 23-08-2007 14:21 ]

3kwp pvoutput

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:04
@morpheus: ik heb net het hele topic doorgelezen, maar niemand heeft het over een firewall gehad. Port forwarding werd ook eerst als "niet mogelijk" vermeld, maar later bleek het toch mogelijk, vandaar mijn vraag. Sommige modems hebben helemaal geen firewall waarop je op basis van source ip adres kan filteren. Andere modems wel (zoals de ZyXEL P-2602 serie). Weet iemand of de Coppetjet modems dit zowiezo kunnen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

RichieB schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 14:27:
Port forwarding werd ook eerst als "niet mogelijk" vermeld, maar later bleek het toch mogelijk,
Als het al mogelijk is, kost het je je support, en alleen maar tot de volgende firmware-update. "mogelijk" is dus schromelijk overdreven als term.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• denan
burne schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 14:34:
[...]

Als het al mogelijk is, kost het je je support, en alleen maar tot de volgende firmware-update. "mogelijk" is dus schromelijk overdreven als term.
Nope.. adresmapping kan vanuit de user/user login die iedereen kan (en mag) gebruiken.
(hint: <- werkt bij InterNLnet.. wij regelen de 2e lijns support voor Alice)

Het instellen van adres mappings heeft iig geen gevolg voor de support van je router of de garantie.. Bij firmware updates worden dit soort config opties trouwens ook niet overschreven.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RichieB schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 14:13:
Er zit eiegnlijk alleen NAT in (en misschien een firewall met regels). Echter effectief treed de NAT op als een firewall van buiten naar binnen aangezien het modem/router geen verkeer van buiten toelaat tenzij dat van binnen aangevraagd is. Verkeer dat een client aanvraagd wordt onthouden en de NAT gaat dan op de (door jouw client) aangegeven poort luisteren want dan weet ie waar het verzoek vandaan kwam.

Door middel van de mappings kan je de NAT regels wat aanpassen door te in te stellen waar 'ongevraagd' verkeer van buitenaf naartoe moet op je netwerk (IP:poortnummer combinaties) - daar kan je dan een server aan hangen
Je slim server poorten zullen dus niet ongevraagd te zien zijn.

• supernova
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 10:17

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Nou ik ben ook wel nieuwsgierig.

Heb net me account bij Demon/Xs4all opgezegd en bij Alice aangevraagd.
Eind september wordt ik omgezet.. _/-\o_

We gaan het zien en ook of portforwarding gaat werken zoals Denan zegt. :+

PS5 User ;-) ...

Pagina: 1 ... 4 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.