Alice DSL: nieuwe provider, nieuwe ervaring Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste
Acties:
  • 109.018 views sinds 30-01-2008

• reddevil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 10:21
Ik dacht laat ik ook even mailen en in Jip en Janneke vragen stellen:
Ik ben geinteresseerd in uw service, maar heb nog een belangrijke vraag met betrekking tot het modem. Ik zie dat je zelf geen instellingen mag wijzigen, maar ik wil graag het volgende weten:

Ik wil 1 PC aan het modem hangen en daarop een een ventrilo server draaien (deze gebruikt standaard poort 3876 TCP/IP). Aangezien ik geen port forwarding kan doen, wil ik weten of standaard alles geforward wordt naar mijn PC zodat mensen vanaf buiten met mijn server verbinding kunnen maken.

Daarnaast wil ik een andere applicatie op een willekeurige poort laten luistern (zeg 29887 UDP en TCP/IP), kan dit zonder problemen?
Het antwoord natuurlijk zoals al meerdere keren in dit topic:
U mag helaas geen instellingen wijzigen in het modem. Er worden ook geen porten geforward. Ze staan wel allemaal open! U kunt dus elk willekeurig programma op elke willekeurige poort laten luisteren.

Ik hoop u zo voldoende informatie gegeven te hebben. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons altijd een mail sturen, of even contact opnemen met onze klantenservice: 0900-1560 (0,25 Euro/min)
Even nog meer de Jip uithangen:
Nog even een extra vraag erbij:
Ik wil wel een router ertussen zetten omdat ik draadloos wil werken. Aangezien het modem alle poorten open heeft en dus doorstuurt naar de router, kan ik in de router de poortforwarding ingeven. Klopt dit?
Natuurlijk snap ik dat de werking van de router mijn eigen verantwoording is, maar ik wil graag zeker weten dat dit geen probleem zal opleveren.
Antwoord bijna wat ik wilde horen:
Dit zou in principe geen problemen moeten geven maar voor een correcte werking van uw wireless router blijft u afhankelijk van de leverancier hiervan.
Natuurlijk dat 'in principe', maar denan heeft het ook al voor elkaar, dus gaat lukken volgens mij :)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
franssie schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:06:
[...]
Je slim server poorten zullen dus niet ongevraagd te zien zijn.
Nee, dat zou lekker zijn. :+ Ik wil alleen dat een paar mensen ze wel zien, en de rest van het internet niet. Maar dat lijkt met dit modem dus niet mogelijk te zijn. Bedankt voor het antwoord.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-07 17:42
Half Jaar in Hamburg gewoond en hier had ik ook Alice liggen goeie dienst met goeie service (daar in ieder geval) en snelheden waren geen enkel probleem had een 20 mb lijn en dat werkte als een TREIN!.

Dus goed dat ze ook hierheen zijn gekomen :D

• wiske80
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

wiske80

Solid

denan schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 09:49:
Update:

Portforwarding is WEL mogelijk. Met de 'adres mapping' feature in de NAT-interface settings heb ik een aantal portforwardings getest en het werkt.

Te volgen stappen om een portforwarding op te zetten:

- Log in op de copperjet met de user-login (user/user)
- Ga naar configuration
- Ga naar Security
- Ga naar Advanced NAT configuration
- Kies voor Add reserved mapping
- Stel je portforward in als volgt:

external IP: 0.0.0.0
type: (kies hier je type dataverkeer)
Internal IP: (kies hier het IP adres van je lokale server/service)
external start-end: (geef hier je range op, bvb start: 80 end: 80)
internal start-end: (geef hier je range op, bvb start: 8080 end: 8080)

- Ga naar Save config
- Klik op Save
- Restart je router
nou in principe werkt het net zoals nu ik met mijn 1616 doe op het moment, alleen ipv admin wachtwoord met een user wachtwoord, maar dat boeit niet, zolang je de forwards maar kan aangeven. Op deze manier forward ik altijd al mijn ports naar de verschillende pc's en het werkt goed.

Oja en je hoeft je router niet te restarten, SAVE config en SAVE klikken is genoeg...

bedankt voor de test Denan ! _/-\o_

Verwijderd

Ik ga deze denk ik ook maar aanvragen.

Twee vragen:

Aangezien ik op kamers ga, en gezamelijk met 3 andere jongens een huis huur. Nu woont er echter beneden nog een andere man, kan ik dit nu zonder problemen aanvragen? Dus bijvoorbeeld niet dat hij zijn vaste telefoonlijn verliest (wij gebruiken zelf geen vaste telefoon, alles mobiel). Kan dit problemen gaan opleveren voor onze benedenbuurman?

Kan ik er gewoon een draadloze router achtergooien? Het lijkt me niet dat dit problemen kan geven, toch?

Bedankt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2007 16:32 ]

• peterz20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-09 14:10
Dus het is volgens Denan mogelijk in de router zelf te forwarden.

Volgens reddevil is het mogelijk een extra router achter het modem/router van alice te leggen en daar de portforward in te regelen.

Klopt het dat dit dan 2 mogelijkheden zijn die je kunt toepassen? Dus

1. je kunt inloggen met user/user en portforwards toevoegen.
2. je kan ook de instellingen in het Alice modem laten staan (dus alles wordt doorgelaten) en de portwarding via een eigen router laten lopen?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

RichieB schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 16:01:
[...]
Nee, dat zou lekker zijn. :+ Ik wil alleen dat een paar mensen ze wel zien, en de rest van het internet niet. Maar dat lijkt met dit modem dus niet mogelijk te zijn. Bedankt voor het antwoord.
Niets belet je natuurlijk om op die server een software firewall te draaien maar dat kon wel eens lastig worden aangezien je dan een geNAT request krijgt (van je Alice modem) en het originele IP adres dan niet meer aanwezig is - ik neem tenminste aan dat je daar dan op wilt gaan filteren?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
peterz20 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 16:30:
Dus het is volgens Denan mogelijk in de router zelf te forwarden.

Volgens reddevil is het mogelijk een extra router achter het modem/router van alice te leggen en daar de portforward in te regelen.

Klopt het dat dit dan 2 mogelijkheden zijn die je kunt toepassen? Dus

1. je kunt inloggen met user/user en portforwards toevoegen.
2. je kan ook de instellingen in het Alice modem laten staan (dus alles wordt doorgelaten) en de portwarding via een eigen router laten lopen?
Nee, zonder port forward in de modem/router van Alice, kan van buitenaf niet een poort benadert worden omdat deze gedropt wordt. Van buitenaf is de poort dus stealth. De port forward moet dus in alle gevallen omdat de modem/router geen instelling kent om alles te forwarden (alla DMZ), of omdat deze instelling niet beschikbaar is met het useraccount op het modem.

Een extra router erachter kun je in dit geval om de volgende reden gebruiken:
firewall settings om ook vanuit intern netwerk bescherming te bieden.
wireless netwerk of meer UTP aansluitingen beschikbaar (laatste kan ook met switch)

[ Voor 6% gewijzigd door morpheus op 23-08-2007 16:40 ]

3kwp pvoutput

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
Op mijn vraag:
Hallo,

De vraag is redelijk simpel of eigenlijk is de situatie simpel want ik
wil voor het bellen en gebeld worden niet afhankelijk zijn van het internet.

Ik wil/moet mijn bestaande analoge en belbudget KPN telefoonlijn
behouden maar kan ik Alice ADSL ook op een aparte/nieuwe koperenlijn
ernaast krijgen? Zo ja, kan ik dat bij het aanvragen duidelijk opgeven
(zoiets als "geen KNP aansluiting beschikbaar" opgeven) of moet dit
anders geregeld worden?
Het (Alice) antwoord:
Geachte heer/mevrouw ,

Bedankt voor uw interesse in Alice!

Als u thuis twee ISRA (varkensneus van KPN) punten heeft, dan kan u Alice naast uw KPN krijgen.
Heeft u thuis maar 1 ISRA punt, dan moet u even contact opnemen met KPN.
KPN moet namelijk dan een nieuwe lijn bij u aanleggen.

Mocht u dan Alice op de andere lijn willen, dan kunt u even contact opnemen met onze klantenservice: 0900-1560 (0,25 euro/min)

Het aanvragen via internet is bedoeld voor mensen die alleen Alice willen. (Zonder een andere provider erbij.)

Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben. Heeft u nog vragen, dan kunt u ons altijd een mail sturen, of even contact opnemen met de klantenservice: 0900-1560 (0,25 euro/min)

Met vriendelijke groet,

Het Alice team
Ik hoop dat het nu ook voor anderen gelijk duidelijk is...

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

bjck schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 08:41:
Een NAT router, wat Alice levert, laat standaard geen inkomende verbindingen door naar een LAN IP (PC). Je moet expliciet vertellen dat als er een pakketje op poort 80 binnen komt naar welke PC op het LAN dat moet.

Je hebt aan de buitenkant een internet IP zoals bijvoorbeeld 82.10.10.100 en in je netwerk 172.31.2.2. Die 172.19. adressen zijn niet bekend op internet, daar kan niemand verkeer heen sturen en zijn net als 192.168. en 10. interne (LAN) adressen.

Dus wanneer je niet in de mogelijkheid bent om een port forward in te stellen en er komt een pakketje naar jouw internet IP adres weet je router niet naar welke PC het moet en doet er dus niets mee.

Natuurlijk kan je wel een router plaatsen achter een Alice modem, dan heb je router achter een router staan wat niet altijd even lekker werkt. De meerwaarde is 0,0 tenzij er WiFi in die router zit wat je wilt gaan gebruiken. Je eigen router zal namelijk niet het internet IP krijgen maar een 172.19.3.x adres van de Alice modem/router en loopt tegen hetzelfde aan als bovenstaande uitleg.
Ok, nou begin ik het te snappen. Maar voor mijn begrip: als ik een IP het van 82.10.10.100 (internet/extern) en iemand wil met mijn server op poort 34000 connecten, doet zo'n router helemaal niets met dat pakketje? Dat stuurt ie ook niet naar zijn LAN poort (naar whatever er op aangesloten is bij mij thuis dus) met het idee van 'veel plezier ermee...' ? Want in dat geval zou ik dus gewoon een router er op aan kunnen sluiten die er weer wél wat mee kan. Je stelt dat ook in het laatste deel, maar je zegt dat dat niet altijd goed zal werken. Onder welke voorwaarden werkt dat wel/niet dan?

Want in mijn situatie is het zo dat ik een aantal PC's in mijn LAN heb, waarvan er één een service draait die door poort 34000 bereikbaar moet zijn voor inkomende requests. Dat gaat dus om 1 packet in, 1 packet terug. End of story. Tot de volgende request dan. Ik zou dan toch de bekende linksys zo in kunnen stellen dat whatever op 34000 binnenkomt naar 192.168.1.75 moet op mijn LAN? Zoals ik al eerder zei heb ik zelfs binnen mijn LAN een router achter een router en volgens mij is een beetje netwerk binnen een bedrijf ook vaak een aaneenschakeling van routers. Hoe is het hele internet opgebouwd?

Niet dat ik eigenwijs wil zijn, maar ik probeer echt te begrijpen wat het probleem is. In mijn eenvoud ziet het er allemaal heel simpel uit, maar het kan natuurlijk altijd dat er ergens een technische onmogelijkheid zit die ik niet zie.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:11
oke als ik nu dus alice neem dan loopt mij kpn abbonnemt af maar als ik na een maandje weer naar een andere provider wil moet ik dan weer aansluitkosten betalen aan kpn?of aan de isp?(10 euro extra bij tiscali per maand)

• Flappie
  • Laatst online: 19:52
Als jullie gewoon je eigen modem willen en zelf de SIP settings erin willen zetten kun je beter Speedlinq nemen. Die geven je gewoon de SIP settings zodat je die zelf in je/een modem kunt zetten.

• morpheus
mphilipp schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 17:48:
[...]

Ok, nou begin ik het te snappen. Maar voor mijn begrip: als ik een IP het van 82.10.10.100 (internet/extern) en iemand wil met mijn server op poort 34000 connecten, doet zo'n router helemaal niets met dat pakketje? Dat stuurt ie ook niet naar zijn LAN poort (naar whatever er op aangesloten is bij mij thuis dus) met het idee van 'veel plezier ermee...' ? Want in dat geval zou ik dus gewoon een router er op aan kunnen sluiten die er weer wél wat mee kan. Je stelt dat ook in het laatste deel, maar je zegt dat dat niet altijd goed zal werken. Onder welke voorwaarden werkt dat wel/niet dan?
Nee, je modem/router stuurt niet zomaar een request op zijn LAN. Naar welk ipadres moet ie het sturen dan? Het is niet zo dat als het op het LAN-port gezet wordt dat die router die erachter zit dan dan oppakt. Deze heeft zelf ook een ip-nummer en ziet iets voorbij komen wat voor een onopgegeven ip-adres bedoelt is. Niet voor hem, dus hij doet er niets mee.

Stel je voor, dat een modem/router in jouw beschreven geval wel dat berichtje doorzet op zijn LAN-port. Zonder een ipadres waar het intern naar toe moet. Op die LAN port sluit ik een HUB aan die dat weer doorstuurd naar alle servers die daar aan gekoppeld zitten. Gaan alle servers dan dat request beantwoorden? Nee, want IP verkeer werkt op basis van ipnummers en zonder ipnummer kan het ook nergens naartoe geroute worden. Dat is hetzelfde als in je internetexplorer bar invullen "geef mij het weerbericht". Naar welke server wil je dan gaan? Je geeft geen adres op.

3kwp pvoutput

• franssie

franssie

Save the albatross

Kijk anders hier: http://computer.howstuffworks.com/nat.htm
daar wordt redelijk uitvoerig uit de doeken gedaan wat NAT nou eigenlijk is en hoe en waarom het werkt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:22
weebeast schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 17:58:
oke als ik nu dus alice neem dan loopt mij kpn abbonnemt af maar als ik na een maandje weer naar een andere provider wil moet ik dan weer aansluitkosten betalen aan kpn?of aan de isp?(10 euro extra bij tiscali per maand)
als je telco telco migratie doet hoef je niet opnieuw aansluitkosten te betalen (aan KPN iig, je ISP kan dit wel vragen).

Dus als je van Alice naar Tiscali zou willen verhuizen vraag je aan Tiscali om jouw van Alice over tenemen alleen zullen zij wel 10 euro extra per maand vragen. Alice doet dit niet.

Maar wil je weer KPN Belbudget/Basis zul je toch echt weer 50 ballen moeten neertellen.

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:22
Op mijn vraag:
quote:
Hallo,

De vraag is redelijk simpel of eigenlijk is de situatie simpel want ik
wil voor het bellen en gebeld worden niet afhankelijk zijn van het internet.

Ik wil/moet mijn bestaande analoge en belbudget KPN telefoonlijn
behouden maar kan ik Alice ADSL ook op een aparte/nieuwe koperenlijn
ernaast krijgen? Zo ja, kan ik dat bij het aanvragen duidelijk opgeven
(zoiets als "geen KNP aansluiting beschikbaar" opgeven) of moet dit
anders geregeld worden?
Het (Alice) antwoord:
quote:
Geachte heer/mevrouw ,

Bedankt voor uw interesse in Alice!

Als u thuis twee ISRA (varkensneus van KPN) punten heeft, dan kan u Alice naast uw KPN krijgen.
Heeft u thuis maar 1 ISRA punt, dan moet u even contact opnemen met KPN.
KPN moet namelijk dan een nieuwe lijn bij u aanleggen.

Mocht u dan Alice op de andere lijn willen, dan kunt u even contact opnemen met onze klantenservice: 0900-1560 (0,25 euro/min)

Het aanvragen via internet is bedoeld voor mensen die alleen Alice willen. (Zonder een andere provider erbij.)

Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben. Heeft u nog vragen, dan kunt u ons altijd een mail sturen, of even contact opnemen met de klantenservice: 0900-1560 (0,25 euro/min)

Met vriendelijke groet,

Het Alice team
Ik hoop dat het nu ook voor anderen gelijk duidelijk is...
Waarom zo ingewikkeld?
Als je je KPN lijn wilt behouden kan dat toch gewoon?
Voorwaarde is alleen dat het een analoge lijn is, geen ISDN.
Je betaalt dan aan KPN de gewone (Belbudget) abonnementskosten a € 10,60 per maand en je telefoonnummer blijft gewoon hetzelfde.
Nummerporteren moet je dan NIET doen.
Van Alice krijg je een nieuw nummer om via VoDSL te bellen, dat doe je ook want het is goedkoper (gratis naar vaste nummers).
Binnenkomende nummers op je gewone KPN lijn blijven als vanouds binnenkomen.
Dit alles kan over één analoge telefoonlijn. Analoge telefonie, ADSL en VoDSL kunnen immers over één lijn.

Mocht Alice nu niet bevallen zeg je gewoon op.
De KPN lijn blijft gewoon in stand en de telefonie die er nog op zit ook.
Omdat het nummer niet geporteerd is naar Alice is er niets aan de hand en zijn er ook geen extra aansluitkosten.

Nadeel van dit alles is alleen dat je maandelijk ruim € 10 aan KPN moet blijven betalen.
Dit kun je echter zolang doen totdat je tevreden bent over Alice.
Nummerporteren kan altijd nog en pas dan is je KPN lijn verdwenen.

Mocht je niet twijfelen aan Alice en de telefonie kun je ook direct je KPN nummer laten porteren dat scheelt je dan ruim € 18 per maand, de standaard KPN abo kosten.
Maar goed, nadeel is dan wel dat je niet makkelijk terug kan als Alice niet bevalt. Dan moet je wel aansluitkosten aan KPN betalen als je je lijn terug wilt.

Als ik het verkeerd zie hoor ik het graag, maar zo moet het volgens mij kunnen.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:31

Archimond

Lopende Helpdesk

Zal het hosten van een server werken als je in de modem van Alice alle poorten 1-65535 zowel intern als extern TCP en UDP forward naar de ip adres van de draadloze router die daarachter hangt en in de router portforward instelt voor een bepaalde service (bijv 12794).

[ Voor 4% gewijzigd door Archimond op 23-08-2007 20:32 ]

• weebeast
jozy schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 19:36:
[...]

als je telco telco migratie doet hoef je niet opnieuw aansluitkosten te betalen (aan KPN iig, je ISP kan dit wel vragen).

Dus als je van Alice naar Tiscali zou willen verhuizen vraag je aan Tiscali om jouw van Alice over tenemen alleen zullen zij wel 10 euro extra per maand vragen. Alice doet dit niet.

Maar wil je weer KPN Belbudget/Basis zul je toch echt weer 50 ballen moeten neertellen.
bedankt aangezien ik nu ook 10 euro aan kpn betaal maakt het niet uit als ik tiscali(zonder kpn) neem als alice me niet bevalt

• weebeast
HoppyF schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 20:24:
[...]

Waarom zo ingewikkeld?
Je betaalt dan aan KPN de gewone (Belbudget) abonnementskosten a € 10,60 per maand en je telefoonnummer blijft gewoon hetzelfde.
Van Alice krijg je een nieuw nummer om via VoDSL te bellen, dat doe je ook want het is goedkoper (gratis naar vaste nummers).
Dit alles kan over één analoge telefoonlijn. Analoge telefonie, ADSL en VoDSL kunnen immers over één lijn.

Omdat het nummer niet geporteerd is naar Alice is er niets aan de hand en zijn er ook geen extra aansluitkosten.

Nadeel van dit alles is alleen dat je maandelijk ruim € 10 aan KPN moet blijven betalen.

Mocht je niet twijfelen aan Alice en de telefonie kun je ook direct je KPN nummer laten porteren dat scheelt je dan ruim € 18 per maand, de standaard KPN abo kosten.
Maar goed, nadeel is dan wel dat je niet makkelijk terug kan als Alice niet bevalt. Dan moet je wel aansluitkosten aan KPN betalen als je je lijn terug wilt.

dus dat kan ook gewoon en waar moet ik het aangeven dat ze me nummer niet moeten porteren?

• HoppyF
weebeast schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 20:40:
[...]

dus dat kan ook gewoon en waar moet ik het aangeven dat ze me nummer niet moeten porteren?
Ik vermoed dat je dit bij de bestelling (of telefonisch) kan doorgegven.
Je krijgt dan wel een telefoonnummer van Alice, maar je eigen nummer blijft dan gewoon in stand.
O ja, en het modem Copperjet 1616 kent de mogelijkheid om je KPN lijn op je telefoontoestel terecht te laten komen zodat je niet twee aparte telefoontoestellen nodig hebt om te kunnen bellen en gebeld worden. Dat heet zoiets als Active Inbound Call Switching.

Info uit Datasheet Allied Data Copperjet 1616:
Active Inbound Call Switching enables the user to have both his traditional POTS Voice line and the VoDSL line connected to a single POTS telephone.

Ik probeerde net eventjes de Bestel optie uit maar ik krijg nu een melding dat ik op mijn adres geen ADSL kan krijgen, terwijl ik dat natuurlijk al lang heb! (ADSL2+ ook via BBned).
Daar klopt dus iets niet, want een aantal dagen geleden was dit nog wel het geval.

Ook nog even een andere postcode geprobeerd waar eerst ook geleverd kon worden, werkt nu ook niet meer. Ik denk dat er iets mis is met de website of postcode checker van Alice.

Dit is de melding:

Tip
Helaas is het op dit moment niet mogelijk op het aangegeven adres een DSL aansluiting te leveren.

[ Voor 8% gewijzigd door HoppyF op 23-08-2007 20:59 ]

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Weet hier toevallig ook iemand of je gewoon met de belcarriers kan bellen, zoals 1643-telecom?

Verwijderd

Ik kan hier ook geen alice krijgen volgens de bestelpagina (niet dat ik dat wil hoor, was gewoon nieuwsgierig). Volgens de website van Roger Hünen is hier zowel KPN als BBned en BaByXL (heb ik nu) verkrijgbaar op mijn centrale. Klopt dus iets niet helemaal denk ik bij alice.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:39
flo_ schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 20:58:
Weet hier toevallig ook iemand of je gewoon met de belcarriers kan bellen, zoals 1643-telecom?
Dat kan helaas niet via VODSL / VOIP.

• weebeast
HoppyF schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 20:56:
[...]

Ik vermoed dat je dit bij de bestelling (of telefonisch) kan doorgegven.
Je krijgt dan wel een telefoonnummer van Alice, maar je eigen nummer blijft dan gewoon in stand.
O ja, en het modem Copperjet 1616 kent de mogelijkheid om je KPN lijn op je telefoontoestel terecht te laten komen zodat je niet twee aparte telefoontoestellen nodig hebt om te kunnen bellen en gebeld worden. Dat heet zoiets als Active Inbound Call Switching.

Info uit Datasheet Allied Data Copperjet 1616:
Active Inbound Call Switching enables the user to have both his traditional POTS Voice line and the VoDSL line connected to a single POTS telephone.

Ik probeerde net eventjes de Bestel optie uit maar ik krijg nu een melding dat ik op mijn adres geen ADSL kan krijgen, terwijl ik dat natuurlijk al lang heb! (ADSL2+ ook via BBned).
Daar klopt dus iets niet, want een aantal dagen geleden was dit nog wel het geval.

Ook nog even een andere postcode geprobeerd waar eerst ook geleverd kon worden, werkt nu ook niet meer. Ik denk dat er iets mis is met de website of postcode checker van Alice.

Dit is de melding:

Tip
Helaas is het op dit moment niet mogelijk op het aangegeven adres een DSL aansluiting te leveren.
heb het zelfde probleem en dat van 2 lijnen op 1 telefoon is zeer handig

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
mphilipp schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 17:48:
[...]

Want in mijn situatie is het zo dat ik een aantal PC's in mijn LAN heb, waarvan er één een service draait die door poort 34000 bereikbaar moet zijn voor inkomende requests. Dat gaat dus om 1 packet in, 1 packet terug. End of story. Tot de volgende request dan. Ik zou dan toch de bekende linksys zo in kunnen stellen dat whatever op 34000 binnenkomt naar 192.168.1.75 moet op mijn LAN? Zoals ik al eerder zei heb ik zelfs binnen mijn LAN een router achter een router en volgens mij is een beetje netwerk binnen een bedrijf ook vaak een aaneenschakeling van routers. Hoe is het hele internet opgebouwd?

Niet dat ik eigenwijs wil zijn, maar ik probeer echt te begrijpen wat het probleem is. In mijn eenvoud ziet het er allemaal heel simpel uit, maar het kan natuurlijk altijd dat er ergens een technische onmogelijkheid zit die ik niet zie.
Je hebt in je Linksys dus aangegeven dat een inkomend pakket/sessie vanaf 'internet' naar je externe IP doorgezet moet worden naar 192.168.1.75 op je interne netwerk (LAN).

Dat moet je dus ook doen in de modem van Alice.

Standaard wordt inderdaad een inkomend pakketje niets mee gedaan, simpelweg omdat je router geen idee heeft naar welk van de misschien wel 40 PC's die er achter zijn aangesloten met allemaal een ander (IP) adres.

Simpelweg het pakketje doorzetten naar de netwerk poort heeft geen zin, geen enkele PC luistert er naar als het niet voor hem bedoeld is.

Je kan dus wel je eigen linksys aansluiten weer achter de modem/router an Alice, maar echt optimaal is NAT-router achter NAT-router niet meestal. Koop dan een switch of gebruik je linksys als switch achter je Alice modem/router.

Een router met 4 netwerk poorten bijvoorbeeld WiFi is als switch en AccessPoint te gebruiken door de DHCP server in het apparaat uit te schakelen en hem niet via de 'wan' of 'internet' poort aan te sluiten maar die poort juist niet te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door bjck op 23-08-2007 23:27 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

bjck schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 23:26:
[...]
Een router met 4 netwerk poorten bijvoorbeeld WiFi is als switch en AccessPoint te gebruiken door de DHCP server in het apparaat uit te schakelen en hem niet via de 'wan' of 'internet' poort aan te sluiten maar die poort juist niet te gebruiken.
Zoiets doe ik idd met een routertje voor mijn xbox en dreambox binnen mijn eigen netwerk. DHCP uit en idd de linksys op een gewone poort. Dan zoekt alles zijn weg naar de def.gateway en/of dns die ingesteld is. Werkt als een speer.

Maar...ik kan in die opstelling weer niets routeren op die linksys natuurlijk. Tenzij ik echt bij de routing tables kan komen (vooropgesteld dat ik daar iets van zou snappen). Maar gelukkig is de eerder aangedragen oplossing ook werkbaar voor mij. Ik heb slechts interesse in 1 poort...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Laatst online: 02-09 23:59
Weet iemand of er naast de VoDSL achter de Alice modem (copperjet) nog een ATA te hangen is om VOIP te doen?

Dan kan ik mijn huidige tel.nummer (bij Pilmo) porteren naar belbudget en dmv een ATA nog bereikbaar zijn op mijn oude (ooit knp) nummer.
Dat ik dan uitbel over een ander (VoDSL) nummer maakt me niet uit.

Zijn er ook apparaten die VoDSL en VOIP ineen hebben? Mochten we ooit achter de inlog gegevens van Alice komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
franssie schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 16:31:
[...]
Niets belet je natuurlijk om op die server een software firewall te draaien maar dat kon wel eens lastig worden aangezien je dan een geNAT request krijgt (van je Alice modem) en het originele IP adres dan niet meer aanwezig is - ik neem tenminste aan dat je daar dan op wilt gaan filteren?
Zo werkt NAT in ADSL modems over het algemeen niet hoor. Bij inkomend verkeer wordt alleen het destination IP adres veranderd. Het source adres blijft gewoon zichtbaar.

Voor NAT: 1.2.3.4 -> 82.10.10.100
Na NAT: 1.2.3.4 -> 172.31.3.8

Uiteraard gaat het met uitgaande verbindingen precies andersom (het source adres wordt veranderd, maar het distination adres blijft hetzelfde):

Voor NAT: 172.31.3.8 -> 1.2.3.4
Na NAT: 82.10.10.100 -> 1.2.3.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:58:
[...]

Zo werkt NAT in ADSL modems over het algemeen niet hoor. Bij inkomend verkeer wordt alleen het destination IP adres veranderd. Het source adres blijft gewoon zichtbaar.

Uiteraard gaat het met uitgaande verbindingen precies andersom (het source adres wordt veranderd, maar het distination adres blijft hetzelfde):

Met andere woorden nadat het "GE-NAT" is komt elk adres afkomstig van je router, je weet dus niet meer of het oorsprokelijk van server A of B afkomstig was.
Een firewall achter de Alice Router zetten heeft dus weinig nut meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
[...]

Waarom zo ingewikkeld?

Dat dacht ik ook.

Maar bij meermaals het nagevraagd te hebben bij Alice was het antwoord steeds dat het wel mogelijk is om je analoge KPN-telefoon (BelBudget/BelBasis/BelVrij) te behouden, maar dat je dan wel 69 euro (new line service) moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

HoppyF schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 20:56:
[...]

Dit is de melding:

Tip
Dat heb ik hier dus ook al gemeld, maar tot dusver reageerde hier niemand op.

Blijkbaar werkt de check op de site dus niet goed. :/

Ik heb het via een andere site besteld (adslwinkel.nl) en van Alice mensen zelf gehoord dat je uit kunt gaan van de bbned postcode check.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
[...]
Is dat zo? Dus als ik een telefoonnummer van Alice heb, en na 2 maanden besluit ik om mijn KPN abonnement te beëindigen, dan kan ik alsnog het Alice nummer laten vervangen door het KPN telefoonnummer?
SiHiDa schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:07:
[...]

Dat dacht ik ook.

Maar bij meermaals het nagevraagd te hebben bij Alice was het antwoord steeds dat het wel mogelijk is om je analoge KPN-telefoon (BelBudget/BelBasis/BelVrij) te behouden, maar dat je dan wel 69 euro (new line service) moet betalen.
Dan knallen ze je ADSL verbinding dus op een nieuwe lijn zodat je een dedicated lijn hebt voor je ADSL. Vreemd verhaal, want linesharing zou ook gewoon mogelijk moeten zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Schweino op 24-08-2007 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Schweino schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:53:
[...]
Dan knallen ze je ADSL verbinding dus op een nieuwe lijn zodat je een dedicated lijn hebt voor je ADSL. Vreemd verhaal, want linesharing zou ook gewoon mogelijk moeten zijn.
Hoe weet jij dat nou? Dat het technisch geen probleem hoeft te zijn om telefonie, adsl en voip(?) over een telefoonlijn te gooien wil nog niet zeggen dat het bij Alice kan. Zij bieden bepaalde producten aan en hebben daar hun processen op ingericht, als je daar uitzonderingen op gaat maken dan wordt het product te duur.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldrnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-07 13:45
daanski82 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 17:55:
De nadelen aan alice:
* 1 e-mail adres
*geen pop mogelijkheid zo als ik lees

[...]

dit is wat ik tot nu toe kon vinden.
als je alleen de voordelen vermeld moet je ook de nadelen vermelden.
Euh... ik vind het erger dat je geen portforwards kan/mag instellen en zo je eigen ssh / ftp / web / irc / whatever serrvertje niet meer kan draaien thuis. Het argument dat er ook voice op zit gaat niet
op, Wanna-don't / Orange laat dit wel toe op hun livebox zover ik na kan gaan. Of ze het leuk vinden
dat hun abbo's ftp-servers draaien weet ik niet maar het kan tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
goldrnr schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 14:26:
[...]

Euh... ik vind het erger dat je geen portforwards kan/mag instellen en zo je eigen ssh / ftp / web / irc / whatever serrvertje niet meer kan draaien thuis. Het argument dat er ook voice op zit gaat niet
op, Wanna-don't / Orange laat dit wel toe op hun livebox zover ik na kan gaan. Of ze het leuk vinden
dat hun abbo's ftp-servers draaien weet ik niet maar het kan tenminste.
Je moet wel alles goed lezen want het kan dus WEL, het is pas nog door denan opgezet en getest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
Marzman schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 14:10:
[...]

Hoe weet jij dat nou? Dat het technisch geen probleem hoeft te zijn om telefonie, adsl en voip(?) over een telefoonlijn te gooien wil nog niet zeggen dat het bij Alice kan. Zij bieden bepaalde producten aan en hebben daar hun processen op ingericht, als je daar uitzonderingen op gaat maken dan wordt het product te duur.
De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is dat ze winst maken op het doorberekenen van de killed voice toeslag en natuurlijk de 69 euro new line service. Het zoveel mogelijk overzetten van KPN lijnen naar hun netwerk zal ook wel bij hun businessplan horen dan.

Een technische reden is er niet, het zal dus puur zakelijk zijn en in dit geval is dat niet voordelig voor de klant.

[ Voor 16% gewijzigd door Schweino op 24-08-2007 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo las ik dat Alice telefonie via Pilmo laat lopen, waar ik op dit moment een adsl+telefonie abonnement heb. Over de telefonie ben ik zeer ontevreden, namelijk zeer slecht geluid, vaak niet bereikbaar. Dit is de reden dat ik mijn abonnement opgezegd heb. Ik hoop det het via Alice wel beter zal zijn. Wie heeft ook slechte ervaringen met telefonie via Pilmo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Madcat schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:31:
[...]
Met andere woorden nadat het "GE-NAT" is komt elk adres afkomstig van je router, je weet dus niet meer of het oorsprokelijk van server A of B afkomstig was.
Nee, je leest niet goed. Voor uitgaande verbindingen lijkt al het verkeer afkomstig van je ADSL router. Voor binnenkomend verkeer wordt alleen de bestemming veranderd (in een intern LAN adres dmv port forwarding). Het bron adres (iemand op het internet dus) wordt niet veranderd. Je kan dus nog steeds een firewall zetten achter de Alice ADSL router en daar op source IP adressen filteren (voor inkomende verbindingen).

En nu hou ik op met uitleggen. Zo moeilijk is dit toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:31
Madcat schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:31:
[...]
Helemaal niet. In het bericht van RichieB stond helemaal niet het IP van de router genoemd als source address bij inkomende packets, dus je hebt de verkeerde conclusie getrokken.

De router is alleen de dichtstbijzijnde hop, vanaf de stations achter het NAT gezien. Een station achter NAT stuurt ook gewoon packets met externe IP adressen als destination. Deze worden alleen naar de router gestuurd omdat deze als gateway staat ingesteld, dat gaat zonder NAT ook zo.

edit: te laat, laatste bericht niet gezien, maar misschien helpen twee berichtjes voor het begrip

[ Voor 6% gewijzigd door matthijsln op 24-08-2007 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de modem vragen? Misschien is dit een aardige link?

https://www.alice.nl/nl/r.../pdf/Doc_Manual_Alice.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh btw..Alice is een volle dochter van BBeyond. Als het al vermeld is, beschouw dit dan als overlast..:-)

heb me zojuist aangemeld..eens kijken of het wat is..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
jip en janneke taal van aansluiten. Maar daar is dan ook totaal geen extra info meegegeven die hier in dit topic gezocht wordt.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

morpheus schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:19:
[...]

jip en janneke taal van aansluiten. Maar daar is dan ook totaal geen extra info meegegeven die hier in dit topic gezocht wordt.
Jip en Janneke is misschien wel voor wat leken die meelezen zoals ik wel handig. Zelf zit ik op dit moment bij speedxs en heb de CJ1616..de instelmogelijkheden zijn enorm, bel voip via voipbuster en draai servers ..nah noem het hele zooitje maar op. Het modem kan je gewoon instellen naar gelang je daar behoefte aan hebt. Op het forum van speedxs zijn er ook genoeg topics over de copperjet die misschien wel de moeite waard zijn om even door te nemen. Wederom Jip&Janneke taal, maar voor de wat mindere Goden zoals ik ook voor anderen behulpzaam...: :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

LOL, de username/pass staan er gewoon in! Dus kan de helpdesk haar scripts wel aanpassen door te gaan zeggen dat als je weet hoe het werkt je poorten prima kan forwarden! Met de 'echte' gebruiksaanwijzing bij de hand moet dat toch lukken lijkt me. Als je niets mag wijzigen zouden je ze toch niet die info geven lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat was ook wat ik probeerde aan te geven. Het is dus niet zo dat je met de instellingen helemaal niets kunt. Je kan doen en laten wat je wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40
franssie schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:27:
[...]

LOL, de username/pass staan er gewoon in! Dus kan de helpdesk haar scripts wel aanpassen door te gaan zeggen dat als je weet hoe het werkt je poorten prima kan forwarden! Met de 'echte' gebruiksaanwijzing bij de hand moet dat toch lukken lijkt me. Als je niets mag wijzigen zouden je ze toch niet die info geven lijkt me.
Bij elke Router/modem krijg je het usrename password hoor dit is opzich niet echt vreemd :? .

Deze worden alleen vaak gebruikt om porten te forwarden en dergelijke.. Nou ja, no big deal, zou ik zeggen.

Oh ja, op www.portforward.com kun je ook heel makkelijk van elke router de username/pass opzoeken.. No big deal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Alex3305 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:36:
[...]
Bij elke Router/modem krijg je het usrename password hoor dit is opzich niet echt vreemd :? .
[---]
tja, maar Alice zegt dus dat het niet kan terwijl ze zelf de user en pass meegeven om het te doen, vind ik zelf wel vreemd ;) maar misschien verbaas ik me wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Marzman schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 14:10:
[...]

Ze (Alice) zeggen zelf dat dit kan.
Je bent namelijk niet verplicht je KPN nummer te laten porteren.
Dat kan wel maar hoeft niet.
Als je het niet doet krijg je alleen een nieuw nummer van Alice erbij want anders kun je niet via internet (VoDSL) bellen, en dat zit wel bij het abonnement.

Spec's van de Alice website:
Gratis overzetten van uw bestaande telefoonnummer naar Alice of als u dat wilt een nieuw telefoonnummer.

Kortom, ik zie geen problemen.
Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat Alice na het later aanvragen van nummerportering (bv na 3 maanden) wel een bedrag rekent voor het omzetten van het KPN nummer naar hun eigen lijn.
Ze moeten er namelijk wel moeite voor doen want er gaat niets vanzelf.

Als je direct bij het bestellen laat nummer porteren zit het in het standaard proces en zijn er geen extra kosten.

Nog een opmerking.
Een paar post terug staat de Alice handleiding hoe e.e.a. aan te sluiten (handig, want dit geeft meer technische achtergrond informatie).
Er bestaat ook een officiele handleiding van de Allied Data Copperjet 1616-2P modem.
KLIK HIER om deze te downloaden!

Mogen plaatjes ook?
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1084523451.jpg

Het schijnt dat de retail versie de kleur blauw heeft en de door BBned geleverde modems oranje zijn.
(vandaar het BBned logo-tje)

Afbeeldingslocatie: http://www.npk.nl/projects/HomeOffice/allieddata/4004-allied-data-modem-1.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door HoppyF op 24-08-2007 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiHiDa
HoppyF schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 20:09:
[...]
Ze (Alice) zeggen zelf dat dit kan.
Je bent namelijk niet verplicht je KPN nummer te laten porteren.
Dat kan wel maar hoeft niet.
Als je het niet doet krijg je alleen een nieuw nummer van Alice erbij want anders kun je niet via internet (VoDSL) bellen, en dat zit wel bij het abonnement.

Spec's van de Alice website:
Gratis overzetten van uw bestaande telefoonnummer naar Alice of als u dat wilt een nieuw telefoonnummer.

Behalve dan 69 euro extra betalen ;), zie mijn eerdere post. Ze willen blijkbaar geen linesharing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
SiHiDa schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 20:47:
[...]

Behalve dan 69 euro extra betalen ;), zie mijn eerdere post. Ze willen blijkbaar geen linesharing.
Dat klopt volgens mij niet.
Je kunt (als je dat wilt) gewoon je KPN lijn + telefoonnummer behouden en daarnaast Alice nemen.
Je moet dan uiteraard wel gewoon de KPN abo kosten maandelijks betalen.

Porteren kan ook, en dan krijg je dus eerste een tijdelijk nummer van Alice en kun je al bellen, daarna wordt je KPN nummer geporteerd en de telefoonlijn van KPN opgezegd.
Zo staat het ook in de handleiding van Alice.

Die € 69 kosten voor een lijn moet je wel betalen als je helemaal geen KPN lijn hebt, dat kan als je bv alleen maar mobiel belt, of via een kabel providert belt.
Voor die € 69 wordt dan een analoge lijn ter beschikking gesteld waarover Alice ADSL kan leveren.

Alice handleiding:
Als u van uw huidige telefoonaanbieder overstapt op Alice, houdt
u gewoon uw huidige telefoonnummer. Maar voordat uw huidige
telefoonnummer overgezet wordt naar Alice, krijgt u een tijdelijk
telefoonnummer van Alice. Hiermee kunt u controleren of uw
Alice telefonie volledig functioneert.
Verder hoeft u helemaal niets te doen om van uw huidige
telefoonaanbieder op Alice over te stappen. Alice zal zelf uw
telefoon nummer van uw huidige telefoonaanbieder overnemen
(dit duurt ongeveer 2 weken) en Alice zegt ook uw abonnement
op bij uw huidige telefoonaanbieder. Want zo duidelijk is Alice.

[ Voor 3% gewijzigd door HoppyF op 24-08-2007 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Wat mij net opvalt en ik tevens jammer vind, is dat je bij Alice kennelijk geen eigen homepage hebt. Geen ruimte voor afbeeldingen en dergelijk spul voor online gebruik; tamelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Laatst online: 02-09 23:59
HoppyF schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 20:09:
[...]

<cut>

Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat Alice na het later aanvragen van nummerportering (bv na 3 maanden) wel een bedrag rekent voor het omzetten van het KPN nummer naar hun eigen lijn.
Ze moeten er namelijk wel moeite voor doen want er gaat niets vanzelf.

<cut>
Dit heb ik dus al gevraagd, maar porteren kan dus alleen direct bij het aanvragen. Niet 3 maanden later. Of je moet je aanvraag 3 maanden later in laten gaan (maar dan moet je ook 3 maanden wachten op de ADSL).

Dus het lijkt erop dat als het niet in het standaard proces zit het dan ook niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiHiDa
HoppyF schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:07:
[...]

Dat klopt volgens mij niet.
Je kunt (als je dat wilt) gewoon je KPN lijn + telefoonnummer behouden en daarnaast Alice nemen.
Je moet dan uiteraard wel gewoon de KPN abo kosten maandelijks betalen.

Porteren kan ook, en dan krijg je dus eerste een tijdelijk nummer van Alice en kun je al bellen, daarna wordt je KPN nummer geporteerd en de telefoonlijn van KPN opgezegd.
Zo staat het ook in de handleiding van Alice.

Die € 69 kosten voor een lijn moet je wel betalen als je helemaal geen KPN lijn hebt, dat kan als je bv alleen maar mobiel belt, of via een kabel providert belt.
Voor die € 69 wordt dan een analoge lijn ter beschikking gesteld waarover Alice ADSL kan leveren.

Alice handleiding:
Als u van uw huidige telefoonaanbieder overstapt op Alice, houdt
u gewoon uw huidige telefoonnummer. Maar voordat uw huidige
telefoonnummer overgezet wordt naar Alice, krijgt u een tijdelijk
telefoonnummer van Alice. Hiermee kunt u controleren of uw
Alice telefonie volledig functioneert.
Verder hoeft u helemaal niets te doen om van uw huidige
telefoonaanbieder op Alice over te stappen. Alice zal zelf uw
telefoon nummer van uw huidige telefoonaanbieder overnemen
(dit duurt ongeveer 2 weken) en Alice zegt ook uw abonnement
op bij uw huidige telefoonaanbieder. Want zo duidelijk is Alice.
Zoals ik al zei, ik heb tweemaal hetzelfde antwoord gekregen, rechtstreeks van Alice helpdesk: als je KPN wilt behouden, moet je 69 euro betalen. Het kan zijn dat de Alice helpdesk beide keren foutzit, maar ik zou wel een tijdje goed nadenken voordat je besluit om je KPN te behouden.

En je kunt dus ook niet later je nummer laten porteren. Het behouden van KPN maakt Alice dus erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

RichieB schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:58:
[...]

Hee, da's leerzaam voor me, thanks! (biedt dus ook leuke opties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
SiHiDa schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 14:06:
[...]

Zoals ik al zei, ik heb tweemaal hetzelfde antwoord gekregen, rechtstreeks van Alice helpdesk: als je KPN wilt behouden, moet je 69 euro betalen. Het kan zijn dat de Alice helpdesk beide keren foutzit, maar ik zou wel een tijdje goed nadenken voordat je besluit om je KPN te behouden.

En je kunt dus ook niet later je nummer laten porteren. Het behouden van KPN maakt Alice dus erg lastig.
Zo duidelijk is Alice blijkbaar dus NIET.

Er staat op hun website echt dit:

Leg mij eens uit waarom je KPN niet zou mogen houden.
Of dit nu wel of niet voordelig voor je is laten we dan maar even buiten beschouwing.

Ik zie geen enkel (technisch) probleem om de KPN is stand te laten houden.
Het werkt gewoon.
Alice zegt dat eigenlijk zelf al, al je voornemens bent je nummer te laten porteren duurt dat eventjes en krijg je een tijdelijk nieuw nummer van Alice om te kunnen bellen.
Pas als de nummerportering uitgevoerd is vervalt je KPN lijn en blijf je met je KPN nummer via Alice bellen. Dat is de normale gang van zaken.

Als je echter je KPN lijn niet wilt verliezen om later makkelijk terug te kunnen, of om andere redenen, kan dat best.
Ik zou niet weten waarom dat niet kan.
Je hebt dan alleen een nieuw nummer van Alice en je bestaande KPN nummer via de KPN lijn.
Het ADLS en de VoDSL gaan gewoon digitaal over je analoge lijn en worden d.m.v. splitters e.d. uitgesplits naar de juiste plek.

De opmerking dat Alice niet achteraf je nummer wil laten porteren is een andere zaak.
Technisch gezien kan dat wel maar hun administratieve proces is daar vermoedelijk niet voor ingericht. Ik kan me voorstellen dat ze dit niet willen uitvoeren, al vraag ik me af of dat toegestaan is.
De OPTA heeft daar immers regels voor opgesteld.
Of dit nu bij aanvang van een nieuw abo in moet gaan of niet zal wel het punt zijn.
Hoe dan ook, al zou Alice dat niet willen heb je naar mijn idee, nog steeds het recht om je KPN in stand te houden. Je betaalt er wel voor maar je kunt er ook je voordeel van hebben.

In sommige gevallen zou dit wel een verplicht kunnen zijn, denk maar eens aan mensen die een personen alarmsysteem hebben die via een gewone KPN lijn loopt.
Als je je KPN lijn laat vervallen kun je dit niet zondermeer over een VoIP of VoDSL laten lopen.
Denk daar maar eens over na....

@Denan, je weet daar vast alles wel van... (XMS, glasvezel net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Nummer portering moet je altijd expliciet aanvragen, dus zomaar je nummer porteren als je alleen maar Alice Comfort bestelt kan volgens mij niet zomaar.

Daarbij weet Alice alleen bij een KPN aansluiting, als je daarop ADSL aanvraagt, wat je nummer is. Stap je bijvoorbeeld over vanaf de kabelaar waar je ook je telefonie bij hebt weten ze niet je nummer en het zal vast niet vanzelf zomaar gaan lijkt me.

Dus als je je KPN aansluiting wilt behouden kan je wat HoppyF ook al aangeeft volgens mij gewoon een nieuw/extra nummer kiezen ook.

Lijkt mij thans de meest logische en klant vriendelijkste methode.

Wat nu als je bijvoorbeeld een (persoonlijk)alarm systeem hebt wat perse van de verzekering een KPN analoge aansluiting moet hebben. Of bijvoorbeeld een PIN systeem omdat je ook een zaak aan huis hebt bijvoorbeeld. Als ze dan zonder pardon gelijk dat nummer zouden overzetten zit je direct in problemen met je verzekering of bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bjck schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 15:50:
Nummer portering moet je altijd expliciet aanvragen, dus zomaar je nummer porteren als je alleen maar Alice Comfort bestelt kan volgens mij niet zomaar.

Daarbij weet Alice alleen bij een KPN aansluiting, als je daarop ADSL aanvraagt, wat je nummer is. Stap je bijvoorbeeld over vanaf de kabelaar waar je ook je telefonie bij hebt weten ze niet je nummer en het zal vast niet vanzelf zomaar gaan lijkt me.

Dus als je je KPN aansluiting wilt behouden kan je wat HoppyF ook al aangeeft volgens mij gewoon een nieuw/extra nummer kiezen ook.

Lijkt mij thans de meest logische en klant vriendelijkste methode.

Wat nu als je bijvoorbeeld een (persoonlijk)alarm systeem hebt wat perse van de verzekering een KPN analoge aansluiting moet hebben. Of bijvoorbeeld een PIN systeem omdat je ook een zaak aan huis hebt bijvoorbeeld. Als ze dan zonder pardon gelijk dat nummer zouden overzetten zit je direct in problemen met je verzekering of bedrijf.
Ik heb even bij de Bestel informatie gekeken, als je werkelijk een bestelling zou willen plaatsen.
Je moet een optie aangeven of je je huidige nummer wilt behouden (porteren) of een nieuw nummer van Alice wilt.
Bij porteren staat nog de opmerking dat je zelf geen actie moet ondernemen om je lijn op te zeggen. Dat is wel logisch omdat bij het zelf opzeggen bij KPN je nummer zou vervallen en dat is niet de bedoeling. Bij porteren wil je ook porteren en je KPN lijn laten vervallen.

Bij de optie van een nieuw nummer staat verder geen info.
Er staat niet bij dat je KPN lijn dat even zo goed zal vervallen, dat lijkt me ook vreemd want waarom zou je je oude KPN nummer laten vervallen om een vervolgens een nieuw nummer te nemen?
Ik ga er vanuit dat bij de optie nieuw nummer, je oude KPN nummer OOK in gebruik blijft en dat Alice geen actie onderneemt richting KPN om iets te gaan porteren of te laten vervallen.
Alice geeft dan slechts een nieuw nummer uit en meer niet.
Het is dan je eigen verantwoordelijkheid wat je met je KPN nummer/lijn doet.

Als je achteraf een nieuw nummer van Alice + je oude KPN nummer hebt, is het wel oppassen als je toch je KPN nummer wilt laten vervallen. Zou je namelijk je KPN abo opzeggen vervalt ook je lijn en daar loopt nu juist Alice overheen. Dat mag dus niet. Je moet er dan zelf voor zorgen dat de kaal koper lijn in stand blijft.
Veel lastiger allemaal, dus je moet wel vooraf nadenken wat je wilt en of je nu definitief via Alice of toch via KPN wilt blijven bellen.
Moet je KPN aanhouden vanwege het feit dat je een alarmlijn hebt (personen of huisalarm) dan ben je dus gewoon € 10 per maand duurder uit omdat je die kosten aan KPN moet betalen.
Dit is misschien zo slecht nog niet omdat je dan nog steeds gratis naar vaste nummers kunt bellen via het nieuwe Alice nummer en VoDSL.

Ik denk echter dat Alice deze ingewikkelde constructies liever niet ziet en al snel zal adviseren een tweede analoge aansluiting te nemen. De eerste (KPN) lijn blijft dan in stand inclusief nummer en een nieuwe tweede lijn wordt aangevraagd waarover Alice gaat lopen.
Dit is alleen een veel duurdere oplossing want dan moet je aansluitkosten voor een tweede lijn betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
HoppyF schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:08:
[...]

Ik heb even bij de Bestel informatie gekeken, als je werkelijk een bestelling zou willen plaatsen.
Je moet een optie aangeven of je je huidige nummer wilt behouden (porteren) of een nieuw nummer van Alice wilt.
Bij porteren staat nog de opmerking dat je zelf geen actie moet ondernemen om je lijn op te zeggen. Dat is wel logisch omdat bij het zelf opzeggen bij KPN je nummer zou vervallen en dat is niet de bedoeling. Bij porteren wil je ook porteren en je KPN lijn laten vervallen.

Bij de optie van een nieuw nummer staat verder geen info.
Er staat niet bij dat je KPN lijn dat even zo goed zal vervallen, dat lijkt me ook vreemd want waarom zou je je oude KPN nummer laten vervallen om een vervolgens een nieuw nummer te nemen?
Dat gebeurt dan ook niet. Alice kan immers niet je abonnement bij KPN opzeggen, dat is een overeenkomst tussen jou en KPN (of andere huidige aanbieder) immers.

Er zijn een paar manieren waarop je abonnement bij een huidige aanbieder kan vervallen. Overigens zegt Alice dat niet op, dat kan immers niet omdat die niet een partij in de overeenkomst is, dat doet de aanbieder dan om een reden voor je.
  1. Je geeft opdracht aan Alice je nummer te porteren (meenemen/overzetten) naar Alice. De meeste aanbieders stoppen ook een abonnement als een nummer weg gaat. Logisch ook, want wat is een abonnement voor telefonie zonder nummer...
  2. Je hebt een internet bellen abonnement via een ADSL aanbieder en je geeft Alice opdracht om je ADSL verbinding over te zetten naar Alice. De oude ADSL aanbieder heeft dan geen ADSL lijn meer naar jou en zal in de meeste gevallen ook het abonnement stoppen en je telefoonnummer laten vervallen (mits je daar geen porteringsverzoek voor hebt gedaan via Alice of een andere aanbieder).
(punt 2) Sowieso als je bijvoorbeeld telefonie hebt van bijvoorbeeld Orange en Alice neemt de ADSL aansluiting over naar jouw huis kan Orange je geen telefonie meer bieden omdat je niet meer op hun ADSL dienst bent aangesloten.
Ik ga er vanuit dat bij de optie nieuw nummer, je oude KPN nummer OOK in gebruik blijft en dat Alice geen actie onderneemt richting KPN om iets te gaan porteren of te laten vervallen.
Alice geeft dan slechts een nieuw nummer uit en meer niet.
Het is dan je eigen verantwoordelijkheid wat je met je KPN nummer/lijn doet.

Als je achteraf een nieuw nummer van Alice + je oude KPN nummer hebt, is het wel oppassen als je toch je KPN nummer wilt laten vervallen. Zou je namelijk je KPN abo opzeggen vervalt ook je lijn en daar loopt nu juist Alice overheen. Dat mag dus niet. Je moet er dan zelf voor zorgen dat de kaal koper lijn in stand blijft.
Daar hoef je niets voor te doen.

Als een verbinding eerst sharing was (zowel ADSL als telefonie van KPN op dezelfde lijn) en later vervalt het KPN-telefonie gedeelte van de lijn wordt het vanzelf een dedicated verbinding (ook wel 'kaal-koper' of 'ATL' genoemd). Alice krijgt daar bericht van van de telco van je lijn (die dat van KPN hoort) dat het lijntype is veranderd van sharing naar dedicated.

Er is 1 aanbieder die dan ook je ADSL stopt, en dat is mxstream (heet nu 'ADSL van KPN'). Als die zo'n bericht binnen krijgen doen ze een vervolg stap en dat is het opheffen van je ADSL signaal. Daar is de KPN-telefonie dienst en de KPN-ADSL dienst verbonden met elkaar en kan niet zonder elkaar bestaan. Als je dat hebt valt het vanzelf op, gebruikt Alice ook niet, omdat je een ADSL gedeelte op je KPN telefonie factuur hebt.
Veel lastiger allemaal, dus je moet wel vooraf nadenken wat je wilt en of je nu definitief via Alice of toch via KPN wilt blijven bellen.
Moet je KPN aanhouden vanwege het feit dat je een alarmlijn hebt (personen of huisalarm) dan ben je dus gewoon € 10 per maand duurder uit omdat je die kosten aan KPN moet betalen.
Dit is misschien zo slecht nog niet omdat je dan nog steeds gratis naar vaste nummers kunt bellen via het nieuwe Alice nummer en VoDSL.
Tja, sommige van die firma's verlangen dat je een KPN aansluiting hebt voor hun dienst. Als ze niet genoeg vertrouwen hebben in de VoDSL dienst van Alice of het werkt technisch niet lekker samen zal er net een inbreker staan binnen als je er niet bent of je winkel staat vol klanten en je PIN doet het niet.
Ik denk echter dat Alice deze ingewikkelde constructies liever niet ziet en al snel zal adviseren een tweede analoge aansluiting te nemen. De eerste (KPN) lijn blijft dan in stand inclusief nummer en een nieuwe tweede lijn wordt aangevraagd waarover Alice gaat lopen.
Dit is alleen een veel duurdere oplossing want dan moet je aansluitkosten voor een tweede lijn betalen.
Als je KPN wilt behouden zou ik gewoon wel daar ADSL op aanvragen. Scheelt je €65 euro aansluitkosten voor een nieuwe/extra koperlijn ook en in niet alle gevallen is een tweede lijn een mogelijkheid omdat die er simpelweg niet ligt.

Gewoon Alice geen opdracht geven voor die portering van je KPN nummer en als je met Alice wilt bellen een nieuw nummer aanvragen.

Beide 'telefonie lijnen/diensten' worden dan gewoon middels een ADSL splitter op de lijn van elkaar gescheiden. Je KPN telefonie komt uit de splitter en je Alice telefonie uit je modem dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bjck schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:25:
[...]
<knip>
[...]

Als je KPN wilt behouden zou ik gewoon wel daar ADSL op aanvragen. Scheelt je €65 euro aansluitkosten voor een nieuwe/extra koperlijn ook en in niet alle gevallen is een tweede lijn een mogelijkheid omdat die er simpelweg niet ligt.

Gewoon Alice geen opdracht geven voor die portering van je KPN nummer en als je met Alice wilt bellen een nieuw nummer aanvragen.

Beide 'telefonie lijnen/diensten' worden dan gewoon middels een ADSL splitter op de lijn van elkaar gescheiden. Je KPN telefonie komt uit de splitter en je Alice telefonie uit je modem dan.
@bjck, mee eens, zoals beschreven zou het moeten zijn.
Mocht de Helpdesk/Klantenservice van Alice toch iets anders roepen, dan klopt het niet of hebben ze de vraag verkeerd begrepen.
Dat laatste kan ook best want het kan soms best ingewikkeld zijn.
Dat wil niet zeggen dat de beller of de Klantenservice dummies zijn maar er is wel eens een communicatie probleem zullen we maar zeggen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
HoppyF schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 18:20:
[...]

@bjck, mee eens, zoals beschreven zou het moeten zijn.
Mocht de Helpdesk/Klantenservice van Alice toch iets anders roepen, dan klopt het niet of hebben ze de vraag verkeerd begrepen.
Dat laatste kan ook best want het kan soms best ingewikkeld zijn.
Dat wil niet zeggen dat de beller of de Klantenservice dummies zijn maar er is wel eens een communicatie probleem zullen we maar zeggen. :P
Er zijn met sharing/dedicated, wel/geen nummerportering etc zoveel combinaties mogelijk en scenario's denkbaar hoe je van A naar B gaat in tijd dat het soms wel lastig is voor een helpdesk om ze allemaal te begrijpen of goed uit te kunnen leggen.

Ik merk zelf ook altijd de lap tekst die ik nodig heb om een deel te beschrijven.

[ Voor 5% gewijzigd door bjck op 25-08-2007 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer een provider die custom routers direct op het koperlijntje niet toelaat.

Zit je weer met zo'n gaar modem opgescheept. No thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 23:55:
Weer een provider die custom routers direct op het koperlijntje niet toelaat.

Zit je weer met zo'n gaar modem opgescheept. No thanks.
Een Copperjet modem is geen gaar modem, deze modem worden al jaren gebruikt en werken prima. Dat is het probleem dus niet.
Dat Alice een modem in bruikleen geeft is ook geen probleem, het kost je immers niks.
Wat ik wel een nadeel vind is dat je geen keuze kunt maken tussen een gewoon of wireless modem.
Wireless is tegenwoordig vrij normaal en dat men hier niet aan gedacht heeft is wel een beetje dom.

Als je nog een eigen (wireless) modem hebt mag je die niet gebruiken van Alice omdat ze dat niet willen ondersteunen. Het wil niet zeggen dat het niet werkt maar ze willen daar niet aan.
Vanwege de kosten uiteraard want dat is de drijfveer voor dit soort acties.
Je kunt ze dat niet echt kwalijk nemen want de abo prijs is relatief laag en het geld moet ergens vandaan komen. Hoe kun je anders een 20 Mbps lijn inclusief gratis vaste telefonie leveren?

Ik hoop toch wel dat men technische gegevens vrij geeft om zelf je eigen modem te mogen aansluiten, dit wel op eigen risico uiteraard. Als het niet werkt hoeven ze dit niet te ondersteunen en moet je het Alice modem weer aansluiten.
Daar zou ik geen problemen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HoppyF schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 15:40:
[...]

Ik hoop toch wel dat men technische gegevens vrij geeft om zelf je eigen modem te mogen aansluiten, dit wel op eigen risico uiteraard. Als het niet werkt hoeven ze dit niet te ondersteunen en moet je het Alice modem weer aansluiten.
Gaan ze niet doen. Toen ik zoiets vroeg bij klantenservice werd er gezegd dat het je vrijstaat om een ander modem te gebruiken, maar dat ze dat niet ondersteunen en ze ook niet de gegevens vrij gaan geven. Letterlijke tekst: "als u dat wilt, moet u zelf maar uitzoeken hoe het werkt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDNZL
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 19:18
2 dingen die ik nog te horen kreeg toen ik mijn bestelling telefonisch deed:

Ik heb mijn abo op een los koperpaar aangevraagd, toen ik vroeg of dat kon werd gezegd ja,
maar dat kost dan iets meer, tw 69 euro,dat word verekend met het maandbedrag over het eerste jaar. Dus je betaald geen 29,90 maar 29.90 + (69 / 12).

Er werd ook iets geroepen over een eenmalig bijdrage in de verzendkosten van het modem van 9 euro nog iets.

Dat heb ik ook nog niet gelezen, maar kan zijn dat ik daaroverheen gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
HoppyF schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 15:40:
[...]

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 02:13:
[...]

Gaan ze niet doen. Toen ik zoiets vroeg bij klantenservice werd er gezegd dat het je vrijstaat om een ander modem te gebruiken, maar dat ze dat niet ondersteunen en ze ook niet de gegevens vrij gaan geven. Letterlijke tekst: "als u dat wilt, moet u zelf maar uitzoeken hoe het werkt"
Je ziet steeds meer 'mainstream' providers dit doen die mikken op 'het grote publiek'. Zo zijn er nu al KPN met IPB, Tele2, Alice met een niet volledig toegankelijk modem oplossing.

Er zijn zo'n 3 groepen te definiëren nu al:
  1. Een deels gelosten modem in bruikleen. Je kan niets anders aansluiten ook omdat je de PPPoA/PPPoE gegevens niet in bezit hebt. Net als de VoIP instellingen, ook die heb je niet en worden alleen van afstand in het geleverde modem geplaatst. (KPN IPB, Tele2, Alice).
  2. Een deels gelosten modem in bruikleen. Je kan wel iets anders aansluiten, maar telefonie werkt dan niet van die aanbieder omdat dit alleen met het geleverde modem werkt waar ze de instellingen van afstand in plaatsen. Je hebt wel de verbindings gegevens voor een ander modem, maar niet de VoIP (telefonie) instellingen om andere apparatuur daarvoor te gebruiken. (Orange, Abel).
  3. Volledig open modem geleverd. Dit kan in bruikleen zijn of een (sterk) gesponsorde levering wat een aankoop is voor €0, alleen verzendkosten of een lager bedrag dan de winkelprijs. De modem is je eigendom dan en je krijgt ook de verbindings gegevens (veelal al vooraf ingesteld) en de telefonie (VoIP) gegevens (ook meestal deels vooraf ingesteld). (Compuserve, TweakDSL, XS4all, Tiscali en nog een rij meer).
Let wel dat bij groep 3 ook de ondersteuning vanaf de helpdesk wel beperkt kan zijn tot het geleverde model door de ISP zelf. Sluit je iets anders aan en je ervaart problemen kan het zijn dat je het geleverde model even uit de kast moet halen om daarmee vast te stellen (aan te tonen) dat het niet alleen een probleem met je eigen geleverde apparatuur is. Zet die dus niet op marktplaats of ebay :X

In de voorbeeld ISP's alleen die ook telefonie leveren via de ADSL verbinding. ISP's die geen telefonie leveren of of ze met abonnementen zonder telefonie in dezelfde groep vallen heb ik niet allemaal nagezocht even snel.

[ Voor 12% gewijzigd door bjck op 27-08-2007 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 13-09 13:13

rally

Deyterra Consultancy

@BJCK: Bedoel je een deels "afgesloten" modem?
Ik had even wat moeite met dat woord :)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
rally schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 09:56:
@BJCK: Bedoel je een deels "afgesloten" modem?
Ik had even wat moeite met dat woord :)
Stomme typo :(

[ Voor 40% gewijzigd door bjck op 27-08-2007 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Voor zover ik weet kun je op je Tele2 verbinding wel een ander modem aansluiten. Je kunt hier de instelingen bekijken.

Wat voor sort verbinding gebruikt Alice eigenlijk? PPPoA/PPPoE of RFC1483?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Flappie schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 10:47:
[...]

Voor zover ik weet kun je op je Tele2 verbinding wel een ander modem aansluiten. Je kunt hier de instelingen bekijken.
Als je kijkt bij de huidige abonnementen waar ze ook telefonie bij leveren is het allemaal PPPoE. En alles met PPP heeft een login+wachtwoord nodig om je aan te kunnen melden. En die krijg je nu juist niet van ze en staat al in je modem vast zonder dat je die eruit krijgt.

De oudere abonnementen of de oude Zonnet verbindingen via het KPN-ADSL netwerk zijn PPPoA en die krijg je wel, maar het gaat om wat je nu (en afgelopen jaar ruim) kunt bestellen.
In het topic wordt PPPoA genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nu na een week nog steeds geen bevestiging van Alice kunnen krijgen, ze vertelden me dat ze daar meer klachten over kregen - maar terug bellen, mailen of schrijven doen ze niet. Klinkt niet heel erg hoopvol dit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 17:24
franssie schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 11:37:
Nu na een week nog steeds geen bevestiging van Alice kunnen krijgen, ze vertelden me dat ze daar meer klachten over kregen - maar terug bellen, mailen of schrijven doen ze niet. Klinkt niet heel erg hoopvol dit ...
Bevestiging waarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bij aanmelding mailen ze binnen 24 uur een bevestiging te mailen en verwturen per post waarin allerlei informatie staat zoals ingangdatum etc... nooit meer wat gehoord ondanks mailen en bellen van mijn kant.

/edit: U ontvangt binnen 48 uur een bevestiging van uw bestelling. Hierin staat vermeld wanneer uw Alice-aansluiting actief is.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 27-08-2007 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Ik gokte ook dat het om een bevestiging van bestellen ging gezien zijn voorgaande posts.

franssie in "Alice DSL: nieuwe provider, nieuwe ervar..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
franssie schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 11:43:
[...]

Bij aanmelding mailen ze binnen 24 uur een bevestiging te mailen en verwturen per post waarin allerlei informatie staat zoals ingangdatum etc... nooit meer wat gehoord ondanks mailen en bellen van mijn kant.

/edit: U ontvangt binnen 48 uur een bevestiging van uw bestelling. Hierin staat vermeld wanneer uw Alice-aansluiting actief is.
Hmmm, nu je het zegt. Ik heb ook niets ontvangen per mail en ook niets per post. Terwijl de bestelling op maandagavond verleden week gedaan is.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 17:24
morpheus schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 11:50:
[...]

Hmmm, nu je het zegt. Ik heb ook niets ontvangen per mail en ook niets per post. Terwijl de bestelling op maandagavond verleden week gedaan is.
Mijn brief kwam inderdaad ook pas vorige week, ik vermoed dat dat komt omdat de administratie bij Alice nog in de opstartfase zit. In de praktijk staat er ook niets nuttigs in de brief dus je hebt hem niet echt nodig voor het gebruik van je abonnement. Vanuit de 2e lijn is het iig aangekaart bij Alice dat er iets mis gaat met de verzending van de brieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Ik begreep echter dat ik die brief/mail moest beantwoorden voordat ze pas echt ermee aan de slag gingen?

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb telefonisch moeten bestellen omdat ik geen kpn heb momenteel en ik heb de 18-8-2007 gebeld en op 24-8-2007 heb ik een brief gekregen met mijn bestelling overzicht en er word in geschreven dat het vanaf heden 4 weken kan duren voordat de lijn actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hax0r3d427
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-06 09:19
Op 22 aug om 14:27 telefonisch bestelling gedaan. Heb tot heden ook geen mail/brief ontvangen!
Ik had begrepen dat je samen met je modem een brief krijgt. Deze krijg je paar dagen voordat je lijn ge-activeert wordt. Bestelling zou inderdaad niet meer dan 4 weken duren.

http://hax0r4d.serveuser.com/Support/Image/png.aspx.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:44

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Heb afgelopen woensdag de bestelling gedaan, je heb eerst een week bedenk tijd en daarna komen de bevestiging.. Trouwens het modem met de papieren krijg je een paar dagen voor de aansluiting aktief is.
Dat werdt me gezegt tenmminste... Wacht wel af..

Edit/

Ter informatie, heb alles telefonisch gedaan... Was net zo makkelijk... Wel leuk trouwens dat ze van het gesprek een gedeelte opnemen als bewijs. :o

[ Voor 24% gewijzigd door supernova op 28-08-2007 09:48 ]

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
supernova schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 19:59:
Heb afgelopen woensdag de bestelling gedaan, je heb eerst een week bedenk tijd en daarna komen de bevestiging.. Trouwens het modem met de papieren krijg je een paar dagen voor de aansluiting aktief is.
Dat werdt me gezegt tenmminste... Wacht wel af..
Ik heb vandaag mijn bestelling eruit gedaan, eens kijken hoe dat gaat.
Een automatisch email kwam in ieder geval terug maar dat is slechts het begin.

maandag 27 augustus: bestelling geplaatst via de website
maandag 27 augustus: automatische bevestiging van de order per email

Moderator: mag ik ook zo'n mooie tabel?? >:)

[ Voor 24% gewijzigd door HoppyF op 28-08-2007 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Misschien is het handig dat de mensen die besteld hebben een logboekje bijhouden met wat ze welke dag hebben ontvangen.

Zo kunnen meerdere ervaringen, zijn immers toch de eerste echte ervaringen, netjes in een post worden opgesomd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelG

MaikelG

^^

Ok hier mijn logje tot nu toe:

MaikelG's ervaring met Alice.nl
do 23-08-2007Bestelling gedaan via www.adslwinkel.nl
Bevestiging van adslwinkel direct per mail
vr 24-08-2007Bevestiging per mail van Alice

Tot nu toe dus niet veel spannends :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:39
Even voor mijn nieuwsgierigheid: waarom een bestelling via een derde partij als die dezelfde aanbieding heeft als de ISP? Het is immers weer een extra schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Ervaringen Morpheus met Alice
ma 20-8-2007Bestelling telefonisch gedaan (geen KPN aansluiting)
hedenGeen updates

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flappie schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 10:47:
[...]

Alice gebruikt BBned en volgens mij worden daar alle verbindingen bij alle providers gelegd via RFC1483, bridged. Dat is gunstig, want dan heb je geen toegangsdata nodig en kunt je dus, ook al geeft Alice geen verdere info, wel andere modems gebruiken. Bij de telefoonverbinding: voor voDSL (oftewel voATM) geld volgens mij ook dat je geen usernames en paswords nodig hebt. Alleen zijn er, geloof ik, veel minder modems die dat protocol ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 10:12:
[...]

Alice gebruikt BBned en volgens mij worden daar alle verbindingen bij alle providers gelegd via RFC1483, bridged. Dat is gunstig, want dan heb je geen toegangsdata nodig en kunt je dus, ook al geeft Alice geen verdere info, wel andere modems gebruiken. Bij de telefoonverbinding: voor voDSL (oftewel voATM) geld volgens mij ook dat je geen usernames en paswords nodig hebt. Alleen zijn er, geloof ik, veel minder modems die dat protocol ondersteunen.
Erhm... als ik de voorgaande posts een beetje goed gevolgd heb, dan gebruikt Alice PPPoA. Dit betekent dat je dus WEL username en password nodig hebt. En dan kun je dus inderdaad wel een andere modem er aan hangen, maar verder dan linesync ga je niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelG

MaikelG

^^

musicfreak schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 05:42:
[...]

Even voor mijn nieuwsgierigheid: waarom een bestelling via een derde partij als die dezelfde aanbieding heeft als de ISP? Het is immers weer een extra schakel.
Die hebben nog wel eens een actie-aanbieding die voordeliger is dan de aanbieding van de ISP zelf is me opgevallen in de afgelopen jaren (liep al langer te spelen met de gedachte om over te stappen). In dit geval is het enige extra voordeel dat ze een LCD TV gaan verloten onder de Alice-bestellers die dat via hun site deden :D

Verder vind ik de opzet van de site goed en vind ik dat ze dus wel wat support van mij kunnen krijgen in de vorm van een bestelling via hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_Banaan470
  • Laatst online: 29-08 10:54
Vorige week maandag Alice besteld via hun site, meteen een email gehad met daarin het bericht dat binnen 48 uur een bevestiging zou volgen met daarin de data wanner de aansluiting actief zou zijn.

Nu een week later nog steeds geen bevestiging gehad. Na een belletje met de helpdesk (0.25 ct/minuut) blijkt het erg druk te zijn en volgt de bevestiging deze week nog...

Gemiste kans van Alice op een goede eerste indruk achter te laten bij (nieuwe) klanten, dit soort acties zorgt toch al meteen voor een vervelend onderbuik gevoel. Lijkt mij toch een kleine moeite voor een bedrijf om je (nieuwe) klanten in ieder geval tijdig van informatie te voorzien. Prima dat het druk is, maar laat dat dan in ieder geval weten aan je klanten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rally schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 10:20:
[...]

Erhm... als ik de voorgaande posts een beetje goed gevolgd heb, dan gebruikt Alice PPPoA. Dit betekent dat je dus WEL username en password nodig hebt. En dan kun je dus inderdaad wel een andere modem er aan hangen, maar verder dan linesync ga je niet komen.
Zou best kunnen,maar dan zou Alice de eerste provider zijn bij BBned die niet RFC1483, bridged gebruikt. Of vergis ik mij daarin? Ik heb die voorgaande post ook gelezen en begrijp eigenlijk niet waar deze info vandaan komt. Alice zelf geeft niets vrij en volgens mij is de stelling dat ze PPPoA gaan gebruiken dus niet meer dan een gok. Het copperjet modem is het standaardmodem dat BBned altijd gebruikt, dus waarom dan opeens op dat standaardmodem PPPoA gaan gebruiken. Dat is niet logisch

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ervaringen Franssie met Alice
ma 20-08-2007Bestelling per website gedaan
ma 20-08-2007keurig automatische email dat er binnen 48 uur meer volgt
do 23-08-2007Maar eens gebeld - bevestiging zou echt nog deze week komen
vr 24-08-2007Maar een een mailtje gestuurd, kreeg wel antwoord: het zou echt komen
Di 28-08-2007Eindelijk een brief! gegevens kloppen, nu wachten tot ze met de aansluitdatum doorkomen (est. 2 weken)...

offtopic:
thanks voor de layout van de tabel ;)

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 28-08-2007 18:45 . Reden: van alles ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 10:48:
[...]

Zou best kunnen,maar dan zou Alice de eerste provider zijn bij BBned die niet RFC1483, bridged gebruikt. Of vergis ik mij daarin? Ik heb die voorgaande post ook gelezen en begrijp eigenlijk niet waar deze info vandaan komt. Alice zelf geeft niets vrij en volgens mij is de stelling dat ze PPPoA gaan gebruiken dus niet meer dan een gok. Het copperjet modem is het standaardmodem dat BBned altijd gebruikt, dus waarom dan opeens op dat standaardmodem PPPoA gaan gebruiken. Dat is niet logisch
Er zijn al een aantal test gebruikers die daar melding van hebben gemaakt. Omdat ze "vast" zaten aan de modem van Alice (Allied Data) moesten ze zich in alle bochten wringen om (bijv.) portforwarding mogelijk te maken.

Persoonlijk heb ik liever een provider waar ik zelf de mogelijkheid heb om een modem te kiezen en te configureren maar ik heb daar wat meer handigheid ik.

Ik kan me heel goed voorstellen dat een "budget provider" zoveel mogelijk oorzaken van problemen probeert uit te sluiten. Na aardig wat jaren ervaring met DSL kan ik vertellen dat een foute configuratie in de modem toch wel een van de meest voorkomende problemen is. Alice zal ergens op moeten "bezuinigen" om de kosten laag te houden. Het lijkt er op dat ze dit doen door fouten van de eindgebruiker tot een minimum te beperken waardoor ze minder kosten kwijt zijn aan helpdesk services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rally schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:07:
[...]

Er zijn al een aantal test gebruikers die daar melding van hebben gemaakt. Omdat ze "vast" zaten aan de modem van Alice (Allied Data) moesten ze zich in alle bochten wringen om (bijv.) portforwarding mogelijk te maken.

Persoonlijk heb ik liever een provider waar ik zelf de mogelijkheid heb om een modem te kiezen en te configureren maar ik heb daar wat meer handigheid ik.

Ik kan me heel goed voorstellen dat een "budget provider" zoveel mogelijk oorzaken van problemen probeert uit te sluiten. Na aardig wat jaren ervaring met DSL kan ik vertellen dat een foute configuratie in de modem toch wel een van de meest voorkomende problemen is. Alice zal ergens op moeten "bezuinigen" om de kosten laag te houden. Het lijkt er op dat ze dit doen door fouten van de eindgebruiker tot een minimum te beperken waardoor ze minder kosten kwijt zijn aan helpdesk services.
Je hebt gelijk, ondertussen heb ik ook een verhaal van iemand gelezen die in het pilot-project zat. Jammer, maar zoals jij uitlegt wel begrijpelijk. Voor de rest klinkt het wel interessant, maar ik wacht in elk geval met bestellen totdat er wat gebruikerservaringen bekend zijn. Klinkt nu allemaal best aardig, maar de klachten komen pas wanneer men het echt gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiheroic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-09 06:49
Ervaringen Anti` met Alice
di 28-8-2007Bestelling telefonisch gedaan (geen KPN aansluiting)
hedenGeen updates

Voor degene die overwegen te bellen: Ik heb rond 11:20 gebeld op een dinsdag, na het keuzemenu 1 voor niet alice abonnees en 2 voor alice abonnees kreeg ik direct een dame aan de lijn en was alles geregeld binnen 9 minuten (inclusief modem verzenden naar ander adres dan waar ik Alice wil).

offtopic: ook bedankt voor de tabel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddevil
  • Laatst online: 04-09 10:21
Verzend je het modem naar een ander adres omdat je gaat verhuizen maar je hebt de sleutels nog niet ofzo? ;)

(heb ik nl wel, als het 20 dagen duurt, vraag ik het liever nu aan dan pas wanneer ik m'n huissleutels krijg >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelG

MaikelG

^^

'n kleine update:

MaikelG's ervaring met Alice.nl
do 23-08-2007Bestelling gedaan via www.adslwinkel.nl
Ingangsdatum 23 sept gekozen vanwege 1 maand opzegtermijn huidige abo
Bevestiging van adslwinkel direct per mail
vr 24-08-2007Bevestiging per mail van Alice
di 28-08-2007Bevestiging per post van Alice:
• Binnen 2 weken bevestiging met de definitieve activeringsdatum
• Enkele dagen voor die datum krijg ik modem etc thuisgestuurd

offtopic:
tabelopmaak: you're welcome :> Neem over zo vaak je wilt, is goed voor het overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiheroic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-09 06:49
reddevil schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:43:
Verzend je het modem naar een ander adres omdat je gaat verhuizen maar je hebt de sleutels nog niet ofzo? ;)
(heb ik nl wel, als het 20 dagen duurt, vraag ik het liever nu aan dan pas wanneer ik m'n huissleutels krijg >:) )
Ik heb woensdag de sleutels van het huis, en ik ga op mijzelf wonen (woon nog bij mijn ouders), en zal dus eerst moeten klussen in mijn huis en zal daardoor nog steeds slapen in het huis van mijn ouders. Daar komt bij dat als ik op mijzelf woon, is er van 06.00 tot zo'n 16.40 niemand thuis, en bij mijn ouders wel... dus is gewoon handiger voor mij =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:43
Nou na een controle op mijn postcode alice aangevraagd. (6843GC) 750 mtr van AH-LAAR (Arnhem). Werd ik na een korte tijd teruggebeld dat ik niet aangesloten kon worden. Meerdere keren hebben hun, hun snelheidschecks gedaan en daar kwam de ene keer < 4 Mbps uit en andere keer > 16 Mbps uit. Na lange tijd in de wacht en terugbellen zelf, omdat er zaken misgingen en weer gebeld te worden, hebben ze alles handmatig ingevoerd en me aangemeld. Ben helaas bang dat er op mijn wijkcentrale geen BBNed ADSL2 zit, maar slechts ADSL. Vreemd, want Demon promote toen der tijd wel ADSL2 aan (toen we nog een 8 mbit abbo hadden). Hoop dat het iets meer wordt, anders na een maandje overstappen naar een Tiscalli provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
jordy5 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 15:47:
Nou na een controle op mijn postcode alice aangevraagd. (6843GC) 750 mtr van AH-LAAR (Arnhem). Werd ik na een korte tijd teruggebeld dat ik niet aangesloten kon worden. Meerdere keren hebben hun, hun snelheidschecks gedaan en daar kwam de ene keer < 4 Mbps uit en andere keer > 16 Mbps uit. Na lange tijd in de wacht en terugbellen zelf, omdat er zaken misgingen en weer gebeld te worden, hebben ze alles handmatig ingevoerd en me aangemeld. Ben helaas bang dat er op mijn wijkcentrale geen BBNed ADSL2 zit, maar slechts ADSL. Vreemd, want Demon promote toen der tijd wel ADSL2 aan (toen we nog een 8 mbit abbo hadden). Hoop dat het iets meer wordt, anders na een maandje overstappen naar een Tiscalli provider.
Je kan altijd checken of BBned ADSL2+ apparatuur in jouw centrale heeft staan op http://pcdb.bbned.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Lekkere Loempia schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 17:34:
[...]

Je kan altijd checken of BBned ADSL2+ apparatuur in jouw centrale heeft staan op http://pcdb.bbned.nl/
Op die postcode (6843GC) is inderdaad alleen ADSL1 beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

hehe, eindelijk een brief!
Tracker maar even ge-update franssie in "Alice DSL: nieuwe provider, nieuwe ervar..."

Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.