Welke voeding heb ik nodig? Deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 29.478 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28

Theo

moederbord

Illidan schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:21:
Theodouma,

Als ik jou berekeningen zo doorlees, dan hebben erg veel mensen hier veel te zware voedingen.
je rekent 15w per hd, zo'n 65w voor een c2d, voor een 8800GT heb je zo'n 105w nodig.
Als ik nu 3 hd's heb, kom ik op 215w (bijna 18A op de 12V lijn). Een 300W voeding met zo'n 22A zou dus al ruim voldoende moeten zijn, zelfs met overclocken? (komt nog 10w bij voor 2x1gb ram)
Mijn 500W (34A) BeQuiet! voeding is dus echt overkill voor bovenstaand systeem? Ik heb er dan nog een stuk of 5 12cm fans aan hangen, plus 2 branders, maar die zullen niet zoveel verbruiken denk ik.
Omdat deze voeding nu met RMA is heb ik uit noodzaak een 450W Huntkey van 4 tientjes gekocht (lokale pc-boer om de hoek), denk dat ik ook wel tegen de 30A op beide 12V lijnen heb, maar zelfs deze "tijdelijke" voeding is dus al overkill?? Ik kan waarschijnlijk zelfs 8800GT SLI draaien met deze cheapo voeding? Dat ding is nog stil en efficiënt (85%) ook 8)7
Ik weet niet wat je duidelijk probeert te maken. je doet mijn berekeningen en vervolgens zeg je dat mensen vaak een veel te zware voeindg hebben? ik snap echt niet wat jij met deze post wil bereiken. Als je het niet eens ben met mijn berekeningen en adviesen kaart ze dan aan en leg uit wat er niet aan klopt. Wat je nu doet snap ik niet echt...

Het klopt inderdaad dat er mensen zijn met een veel te zware voeindg. Er zijn ook zat mensen met een dikke 2.2 liter V6 in de auto terijl ze nooit harder dan 120 km/h rijden Het mooiste van beide is dat de voeindg/auto er niet stuk van gaat. het is alleen voor het verbruik (stroom/benzine) minder efficient maar niet iedereen let hierop.

Het systeem wat jij aanhaalt zal ongeveer 270 watt en 18 amperres nodig hebben (mobo , dvd en fans heb je ook nodig om een compiter compleet te maken). Een 320 watt voeindg met 21 amperres ia dan al voldoende. Jouw 500 watt voeindg vind ik inderdaad wat overdreven en zonde van het geld. Voor minder geld kun je namelijk een betere voeding halen, één welke maar 380 watt is. Je heb dan ook ruim voldoende extra ruimte op de 12 volt lijn.
nare man schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 12:15:
[...]

Ik denk dat dat ook wel klopt. Benieuwd als ik was, vroeg ik verschillende 'experts' op fora en winkels, en bijna iedereen vond dat je voor een systeem met een 7950GT minstens een 400W-voeding nodig had. Sommigen noemen standaard 450W. Op een 330W voeding zou dat nóóit draaien, zo werd me verteld, dat was vragen om problemen, tot doorbranden aan toe.

Welnu, het zwikje (7950GT, X2 4200+, 2x1 GB, HDD, overige meuk) draait prima op een SeaSonic S12-330, zelfs zonder dat die voeding echt veel moeite moet doen. De gegevens die zelfs op de dozen van videokaarten staan zijn zwáár overdreven - alsof je echt 25 A nodig hebt op je 12V-rail voor zo'n videokaart.

Het beste is gewoon doen wat theodouma doet, kijken wat iets werkelijk verbruikt en gewoon berekenen of die voeding de stroom die er gaat lopen aankan, met een veiligheidsmarge van ~20%.

Wel is natuurlijk van belang hoe jouw voeding 'schaalt'. Er zijn voedingen die op 70% van hun kunnen de fan nog net zo hard laten draaien als in idle, maar er zijn er ook die heel snel opklimmen en die bij 50W AC-output al snel het voltage van de fan omhoog laten gaan, met meer herrie als gevolg.
het mooiste is als je die 'experts' vraagt waarom ze 400 of 450 watt aanbevelen dat ze daar geen duidelijk antwoord op kunnen geven, vaak gaat zoiets gewoon op 'gevoel', een zware kaart (qua preformance) heeft een zware voeindg nodig. Als jij aan die personen had gevraagd wat jouw systeem met een Nvidia FX5700 nodig had aan voeding dan was 'een simpel 350 watt voedinkje al goed geweest' Men doet deze uitspraak op het feit dat de XF5700 een superlichte kaart is (qua preformace) Ze vergeten dan wel dat de XF5700 meer stroom nodig heeft dan de 7900...
Iemand die weet waar hij het over heeft zal ook iets zeggen over de amperres op de 12 volt aangezien het wattage echt niets zegt over de preformance van de voeding.

rest volgt later vandaag

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Guumuus schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:01:
Ik heb een tijdje geleden een nieuw systeem samengesteld:

Gigabyte P35 DS4
Q6600 B3
HD2900XT
4GB ram
2x Samsung 500GB schijven
1x DVD writer
1x DVD speler
3 ventilatoren

dit alles wordt gepowered door een Corsair 520 watt,

nu heb ik een vraagje, ik ben laatst wat gaan experimenteren met overclocken en heb mijn CPU op 3 Ghz geclockt (333x9). Alleen deze bleef niet stabiel draaien (ik gebruik overigens een Tuniq Tower als koeler). Ik vraag me af of dat gewoon ligt aan een te lage Vcore (stond op 1,2625 dacht ik (nu ik er aan denk is dat wel erg weinig), of dat mijn voeding deze extra boost niet meer trekt?
Zonder overklok kom ik uoit op 390 watt welke jouw systeem nodig heeft. De 12 volt zal hiervan 25 amperres moeten leveren. Klok jij de cpu 25% over dan zal hij ongeveer 50 watt extra gan verbruiken waarmee jouw totale systeem 440 watt en 29 amperres vraagt. een voeindg welke minimaal 32 amperres kan leveren zal dan voldoende moeten zijn.

De Crosair Corsair CMPSU-520HXEU (enige 520 watt crosair in de PW) kan totaal 40 amperres leveren op de 12 volt en is dus echt ruim voldoende voor jouw systeem. Als jij met je overklok niet verder kan komen dan kan dat echt niet aan de voeding liggen, deze voeindg kan zelf nog voldoende leveren als jij de cpu tegen de 5 Ghz aan weet te krijgen (helaas is dat niet mogleijk, de cpu komt niet zover)
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 09:27:
is een 450 wat voeding genoeg voor het volgende?

E6750
8800GT
2GB
Standaard mobo
2x320GB Sata RAID0
250GB
2 dvd spelers

moet nog wel ruimte over houden om te overclocken
het is trouwens een coolermaster voeding
Met overklok van 50% voor de cpu kom ik uit op 330 watt waarvan er 22 amperers van de 12 volt moet komen. Klok jij de videokaart 20% over dan kom ik uit op 350 watt en 24 amperres. Een voeindg met minimaal 27 amperres op de 12 volt is dan al voldoende. Het wattage van de voeindg maakt dan niets uit zolang hij maar die 27 amperres kan leveren.
Ik kan dus niet zeggen of jouw voeindg voldoende is, dat zul je zelf op moeten zoeken. Op de voeindg zal een tabel staan waarin staat hoeveel hij kan leveren. Als hij meer dan 27A kan leveren op de 12 volt (=324 watt) dan moet hij voldoende zijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 13:24:
Begin januari 2008 wil ik dus een nieuwe PC from scratch opbouwen. De XP1800+ heeft 4 jaar mooi werk geleverd, maar het wordt tijd voor een snellere systeem.
De kast heb ik inmiddels aangeschaft met plenty of space: Coolermaster Stacker 832 (non-nvidea uitvoering).
Wat wil ik in gaan zetten?
Asus P5N32-E SLI mobo
Intel Core 2 Quad 9450 (evt overklokken naar 3 GHz)
Coolermaster Hyper 212 CPU koeler (staat niet vast)
2x 1 GB DDR2-800 geheugen (merk en type nog niet bekend... moet nog uitzoeken)
5x Coolermaster 120 mm casefans (blauw en rode led) + 1x 120 mm full performance case fan (standaard ingebouwd)
1x Plextor SATA brander
1x Asus dvd speler
4x Maxtor 160 GB DiamondMax 20 HDD (SATA) in Raid 0+1
2x Zotac GF8800 GT Amp! (dus SLI)
1x PCI geluidskaart (ben er nog niet uit... waarschijnlijk Audiotrak HD2 of Prodigy 7.1... ik ben de Creative spuugzat met die zinloze beloftes over de hersample debacle)
en tenslotte 5 USB 2.0 apparaten

Als ik zo'n beetje bekijk en met die ene prog uitreken, kom ik uit op ca 700 watt voeding.
Ik wilde eerst de Coolermaster RealPower M 700 watt hebben, echter de ervaring is dat het nogal lawaaiig is. Dan zou Corsair CMPSU-750TX of OCZ ModXStream 780Watt een interessante alternatief zijn.

De vragen zijn: is het niet overkill of misschien toch nog te zwak (welliswaar zijn de voedingen redelijk efficient, maar toch)?
Hoef ik geen rare fratsen uit te halen om SLI te draaien? Voor zover ik begrepen heb (nogmaals: ik ben een tijdje uit de PC-wereld gebleven) betekent SLI-ready voedingen niet dat je zomaar aan kan sluiten?! Is het dan niet simpelweg een stekkertje bijprikken?!
Bij 700 watt gaan bij mij de nekharen snel overiend staan, er zijn namelijk maar zeer weinig systemen welke dit echt nodig hebben.

Jouw systeem zal zonder overklok 440 watt maximaal nodig hebben. Klok jij de cpu echt over (die 10% is geen overklokken, 25% is overklokken, dus overklokken tot 3.3 Ghz) en laat jij ook de gpu's 15% sneller lopen dan zal jouw systeem 80 watt extra nodig hebben waarmee ik uitkom op 520 watt. Hiervan zal er 38 amperres van de 12 volt moeten komen. Wil je een beetje speling hebben dan is en voeindg welke 45 amperres kan leveren (en 600 watt is) echt ruim voldoende. Een 780 watt voeindg kan uiteraard ook voldoende zijn alleen is dit wel zonde van het geld, een 600 watt voeindg doet het niet zo goed alleen is deze goedkoper.

Een goede voeindg voor jouw systeem is bijvoorbeeld de Corsair HX620W, een 620 watt voeding welke 50 amperres op de 12 volt kan leveren. Uiteraard zijn andre voeindgen ook voldoende, zolang ze maar mininaal 45 amperres op de 12 volt kunnen leveren.

Als een voeding SLI ready is wilt dat alleen zeggen dat er twee PCI-e voeindgsconnectoren aan zitten. Vroeger zat er aan een videokaart een molex als stroomaansluiting, nu is dat een speciale 6 pins connector geworden. De 8800GT heeft één zo'n connector nodig (sommige ATi kaarten hebben er twee nodig omdat ze gigantisch veel stroom nodig hebben). Dat een voeindg SLI ready is wilt alleen zeggen dat hij twee van deze 6 p[ins connectoren heeft, meer is het niet.
Als je SLI wilt draaien zul je wel de drivers hiervoor moeten installeren. Hoe dat in zijn werk gaat kun je beter elders op het forum vinden.

Ik heb verder nog wel een paar kleine puntjes op jouw systeem:

- waarom maar 2 GB geheugen? Het geheugen kost op het moment geen drol en onder Vista en onder de nieuwe games merk je echt wel verschiil tussen 2 en 4 GB aan geheugen. En mocht het prijstechnisch niet veel uitmaken kun je (nog) sneller gehuigen nemen, je kan hier alleen maar verder mee overklokken zonder je geheugen terug te schroeven op snelheid

- Waarom raid 1+0? waarom geen raid 5? Jouw moederbord heeft hiervoor ondersteuning. En waarom ook maar 160 GB schijfjes? Deze zijn langzamer dan een 500 GB schijf (twee van deze in raid 1 is sneller dan jouw raid 1+0 setup met 4 maal een 160 Gb schijf)

- Waarom een losse geluidskaart? De hedendaagse moederborden hebben erg goed geluid onboard, helemaal jouw moederbord. Het voordeel van een losse kaart merk je alleen als je erg goede speakers heb (computerspeakers met THX cetificaat, deze speakers begoinnen bij de 250 euro) of als je de extra (en veelal speciale) aansluiten op zo'n kaart nodig heb zoals bijv een midi poort.
noks schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:18:
Ik heb laatst de voeding van mijn systeem veranderd en sindsdien kan ik games niet meer draaien zoals ik het eerst wel kon.
Zo kan ik bij de demo van UT3 nu niet meer 2560x1600 trekken, terwijl ik dat met exact hetzelfde systeem (alleen andere voeding) dat wel kon. Hij laggt nogal, zelfs in het menu al.
Het systeem is op de voeding na axact hetzelfde gebleven. Ik heb de voeding omgewisselt en dat was het, niks veranderd in bios, ook geen nieuwe OS install. Is dit wel nodig misschien?

Het huidige systeem:
- Intel Q6600
- MSI P6N Diamond
- 4x 1GB PC5300 Crucial Ballistix
- eVGA 8800GTX
- Raptor 74GB
- 7x 250/500GB div.
- Antec Truepower Quattro 850
- Dell 3007wfp-HC
- Windows Vista Ultimate x64

De voeding die ik hiervoor in mn systeem had was de Zalman 600W-heatpipe.
De PSU upgrade had ik gedaan omdat ik plannen had om mn systeem verder up te graden.
Op lagere resolutie's werkt het spel wel, alleen vind ik dat toch jammer omdat ik weet dat mn systeem het wel aan zou moeten kunnen. Het is trouwens niet alleen bij UT3, ook GoW & Crysis werken niet naar behoren. Echter weet ik van de laatste 2 spellen niet of ze dat anders wel deden.

Misschien iemand die mij kan helpen?
Dit lijkt mij niet direct aan de voeindg te kunnen liggen, of de Antec moet stuk zijn. Jouw systeem heeft ongeveer 400 watt nodig, en dat kan zowel de oude Zalman als de nieuwe Antec met gemak trekken.

Het enige waar je naar kan kijken is naar de stroomaansluiting op de videokaart. Je kan proberen een andere 6 pins connector te nemen. De voeindg heeft meerdere 12 volt lijnen en de kans is er dan je nu één lijn zwar belast (iets te zwaar) terwijl de andere lijnen niets hoeven te leveren. Als je een andere 6 p[ins connector gebruik dan wordt de last over de twee lijnen verdeeld.

Wat ook het geval kan zijn is dat de bios geres is tijdens het verwisselen van de voeindg. Gewoonlijk staat er altijd spanning op het moederbord als de computer uit staat en de stekker zit in het stopcontact. Met het vervangne van de voeindg is de spanning van het moederbord verwijderd waardoor de bios regeset kan zijn (als de knoopcel batterij leeg is bijvoorbeeld). Dat jouw computer trager is kan dan komen omdat een overklok of prestatie instelling op Default is teruggezet.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 09:59
theodouma schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 19:26:
[...]

Ik weet niet wat je duidelijk probeert te maken. je doet mijn berekeningen en vervolgens zeg je dat mensen vaak een veel te zware voeding hebben? ik snap echt niet wat jij met deze post wil bereiken. Als je het niet eens ben met mijn berekeningen en adviesen kaart ze dan aan en leg uit wat er niet aan klopt. Wat je nu doet snap ik niet echt...
Ik bedoel niet dat je berekeningen onjuist zijn, sterker nog, denk dat ze juist volkomen kloppen met de werkelijkheid. ;) Dus ga vooral zo door _/-\o_
Het valt me gewoon op dat voor een meer dan gemiddelde gamesetup een 400watter al vaak meer dan voldoende blijkt te zijn. Dat (verbruik van een beetje PC) valt dus reuze mee Dat mijn 500W voeding een ongelofelijke overkill is, zelfs met straks een 8800GT en nog een stuk of 3 a 4 HD's erbij, moge duidelijk zijn.

Wat wel een praktisch pluspuntje is van zwaardere voedingen, is het aantal Sata connectoren en extra fan-aansluitingen.
Op de meeste 350-400W voedingen heb je maar 2 sata-aansluitingen, als je geluk hebt vier. Ik heb nu maar 2 sata schijven, binnenkort komen daar nog zeker 3 bij, plus heb ik een sata brander, die dingen worden steeds populairder. Tis dan wel zo handig om bij de aankoop ook effe op dit soort dingen te letten. En als je dus flink wat extra aansluitingen wil, misschien ook een modulair systeempje, dan ontkom je er vaak niet een wat zwaardere voeding te nemen, ook al is het geleverd vermogen zwaar overkill. Of je moet weer van die losse connectoren kopen van 5euro per stuk oid, schiet ook niet op.

[ Voor 28% gewijzigd door Illidan op 13-11-2007 20:29 ]

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelrulez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:26
Hallo,
Binnenkort komt mijn nieuwe kindje binnen en ik denk dat ik aan een andere voeding toe ben.
Ik heb momenteel een 360 Watt (Aopen) en ik vrees dat deze niet toereikend is. (Ben btw ook de fel gekleurde led's in mijn voeding spuugzat. Niet gezien toen ik 'm kocht.)

- C2D E8400
- Asus P5K
- 2 x 120 Gb 7200rpm Sata
- 2x 1Gb DDR2 667Mhz
- GeForce 8800GT
- SoundBlaster Audigy 2 ZS (pci)
- 2x Ledfan (80mm), 2x hdd cooler(2x 50mm per stuk),
- 2x Fancontroller
- 2x CCFL
- 2x Dvd

Bij de links die op de TS staan heb ik zo'n calculator gevonden.
Die gaf bij mij aan dat ik pakweg een 340-350 Watt moet hebben.
Is zo'n voeding toereikend of moet ik een veiligheidsfactor hebben.

De 2x fancontroller stond hier overigens nog niet tussen. Vreet zo'n ding een hoop stroom eigenlijk?
En klopt het trouwens dat firewire apparatuur een hoop stroom kan trekken?

Ik moet erbij zeggen dat ooit mijn pc behoorlijk beschadigd is door een probleempje met een lowbudget voeding. Dus daarom vraag ik toch maar eventjes om jullie hulp.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theodouma schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 20:12:
[...]
Bij 700 watt gaan bij mij de nekharen snel overiend staan, er zijn namelijk maar zeer weinig systemen welke dit echt nodig hebben.
Sorry (ik stam dus uit de tijdperk waarin je bijna nooit zorgen hoefde te maken over vermogens: Met mijn huidige set kom ik aan 300 Watt Zalman genoeg vermogen)... ik kwam ook op ca 600 Watt uit. Ik had geredeneerd: je kan beter wat meer juice gebruiken. Doe maar 20% meer vermogen als buffer... 700 Watt is dan 'slechts' 17% meer vermogen...
Verder wil ik wat 'future-proof' zijn. Met mijn ouwe voeding heb ik zeker 6 jaar meegedraaid, zonder problemen. De ventilator begon erg lawaaierig te worden, vandaar dat ik 3 jaar geleden de Zalman voeding kocht.
Advies...
Dank je wel voor je advies _/-\o_ zie vorige reply voor de 700 watt argument...
Connectoren+drivers verhaal
Maar worden de kabels wel meegeleverd? Of moet ik daar speciaal voor opletten (en dan gelijk de 2e kabel bijkopen)? Alternate is daarin niet eenduidig met de beschrijving. Soms staat"SLI-ready" maar vermeldt niets over de meegeleverde kabels en vaak weer wel...
Drivers installeren stelt niets voor, zo'n ouwe l*l ben ik ook weer niet ;)
waarom maar 2 GB geheugen? Het geheugen kost op het moment geen drol en onder Vista en onder de nieuwe games merk je echt wel verschiil tussen 2 en 4 GB aan geheugen. En mocht het prijstechnisch niet veel uitmaken kun je (nog) sneller gehuigen nemen, je kan hier alleen maar verder mee overklokken zonder je geheugen terug te schroeven op snelheid
Ik wil wel onder XP (voorlopig) nog blijven werken. Over Vista heb ik tot nu toe eigenlijk maar gemengde meningen gehoord. Zo heb ik nog een ouwe scanner waarvan alleen maar XP drivers bestaan en ik heb geen zin om daarvoor een nieuwe scanner te kopen...
De moederbord ondersteunt toch alleen DDR2-800. Wat heeft het voor zin om DDR3 geheugen te kopen (of DDR2-1066)?!
Waarom raid 1+0? waarom geen raid 5? Jouw moederbord heeft hiervoor ondersteuning. En waarom ook maar 160 GB schijfjes? Deze zijn langzamer dan een 500 GB schijf (twee van deze in raid 1 is sneller dan jouw raid 1+0 setup met 4 maal een 160 Gb schijf)
Ik heb aan 320 GB meer dan genoeg. De 2e 320 GB kan ik goed gebruiken als veiligheid...
Waarom een losse geluidskaart? De hedendaagse moederborden hebben erg goed geluid onboard, helemaal jouw moederbord. Het voordeel van een losse kaart merk je alleen als je erg goede speakers heb (computerspeakers met THX cetificaat, deze speakers begoinnen bij de 250 euro) of als je de extra (en veelal speciale) aansluiten op zo'n kaart nodig heb zoals bijv een midi poort.
Ik heb een Sony versterker met Sony SS-TX4 speakers. Deze zijn wel stukken beter dan die computerspeakers ;)
Ze staan welliswaar op mijn 'computerkamer' en zijn lang niet zo goed als de surround- en stereo systeem die ik in de woonkamer heb staan (zoek maar voor de plaatjes in de AV gedeelte)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

camelrulez schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 23:01:
Hallo,
Binnenkort komt mijn nieuwe kindje binnen en ik denk dat ik aan een andere voeding toe ben.
Ik heb momenteel een 360 Watt (Aopen) en ik vrees dat deze niet toereikend is. (Ben btw ook de fel gekleurde led's in mijn voeding spuugzat. Niet gezien toen ik 'm kocht.)

- C2D E8400
- Asus P5K
- 2 x 120 Gb 7200rpm Sata
- 2x 1Gb DDR2 667Mhz
- GeForce 8800GT
- SoundBlaster Audigy 2 ZS (pci)
- 2x Ledfan (80mm), 2x hdd cooler(2x 50mm per stuk),
- 2x Fancontroller
- 2x CCFL
- 2x Dvd

Bij de links die op de TS staan heb ik zo'n calculator gevonden.
Die gaf bij mij aan dat ik pakweg een 340-350 Watt moet hebben.
Is zo'n voeding toereikend of moet ik een veiligheidsfactor hebben.

De 2x fancontroller stond hier overigens nog niet tussen. Vreet zo'n ding een hoop stroom eigenlijk?
En klopt het trouwens dat firewire apparatuur een hoop stroom kan trekken?

Ik moet erbij zeggen dat ooit mijn pc behoorlijk beschadigd is door een probleempje met een lowbudget voeding. Dus daarom vraag ik toch maar eventjes om jullie hulp.

Alvast bedankt!
Zonder overklok kom ik uit op 260 watt welke jouw systeem maximaal nodig gaat hebben. De 12 volt lijn zal hiervan 17 amperers moeten leveren. Een voeindg welke 20 amperers kan leveren op de 12 volt (en minimaal 300 watt is) moet dan al voldoende zijn.
Wil je eenbeetje speling hebben (bijv om cpu of gpu over te klokken) dan is een 350 watt voeindg met 25 amperres op de 12 volt best aan te raden, je heb hiermee genoeg speling om de cpu bijna 50% over te klokken.

Een fancontroller vraagt niet zoveel stroom. De energievraag voor zo'n controller is te verdelen in twee gedeeltes, een beetje stroom voor de fancontroller zelf en een beetje voor de fans zelf en de schakelelectronica welke daaraan zit. Als je deze bij elkaar optel en je heb vier fans aan de unit aangesloten zitten dan zal de unit met fans ongeveer 5 watt nodig hebben. heb jij erg zware fans (120mm fans welke op 3k rpm draaien of fans groter dan 150 mm) dan kan het verbruik wel iets hoger zijn maar meer dan 10 watt totaal zal er echt niet verbruikt worden door fans met de regelaar.

Volgens de specificaties mag/kan een firewirepoort maximaal 45 watt leveren aan de aangesloten hardware. Dit zal hij uiteraard alleen doen als de hardware daarom vraagt. IN de praktijk is diit alleen als jij een zware accu op wilt laden via de firewire (laptopaccu, de accu van een gsm of camera is niet zwaar). Als jij firewire gebruikt voor het uitwisselen van data (video uit camera halen) dan zal er geen stroom via de fireware poort gaan, hij hoeft dan ook geen energie te leveren.
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:22:
[...]

Sorry (ik stam dus uit de tijdperk waarin je bijna nooit zorgen hoefde te maken over vermogens: Met mijn huidige set kom ik aan 300 Watt Zalman genoeg vermogen)... ik kwam ook op ca 600 Watt uit. Ik had geredeneerd: je kan beter wat meer juice gebruiken. Doe maar 20% meer vermogen als buffer... 700 Watt is dan 'slechts' 17% meer vermogen...
Verder wil ik wat 'future-proof' zijn. Met mijn ouwe voeding heb ik zeker 6 jaar meegedraaid, zonder problemen. De ventilator begon erg lawaaierig te worden, vandaar dat ik 3 jaar geleden de Zalman voeding kocht.

Dank je wel voor je advies _/-\o_ zie vorige reply voor de 700 watt argument...

[...]

Maar worden de kabels wel meegeleverd? Of moet ik daar speciaal voor opletten (en dan gelijk de 2e kabel bijkopen)? Alternate is daarin niet eenduidig met de beschrijving. Soms staat"SLI-ready" maar vermeldt niets over de meegeleverde kabels en vaak weer wel...
Drivers installeren stelt niets voor, zo'n ouwe l*l ben ik ook weer niet ;)
met SLI ready voeingen komt er een dikke bos kabels uit de voeindg waar onder andere twee (of vier) 6 pins connectoren aan zitten, net zoals er een aantal molex stekkers aan zitten. Je hoeft deze niet los bij te kopen (je hoeft ook geen losse molex stekkers bij een computer te kopen)
Ik wil wel onder XP (voorlopig) nog blijven werken. Over Vista heb ik tot nu toe eigenlijk maar gemengde meningen gehoord. Zo heb ik nog een ouwe scanner waarvan alleen maar XP drivers bestaan en ik heb geen zin om daarvoor een nieuwe scanner te kopen...
De moederbord ondersteunt toch alleen DDR2-800. Wat heeft het voor zin om DDR3 geheugen te kopen (of DDR2-1066)?!

[
Er is ook pc7200 od pc800. in DDR2 te krijgen. Voordeel hiervan is dat je het geheugen mee kan klokken mocht de cpu sneller worden gemaakt. Standaard heeft de cpu een fsb van 333 Mhz. Het geheguen draait op deze snelheid mee (=677 Mhz effectief = pc5300). Klok jij de cpu 20% over zal hij op een fsb draaien van 400 Mhz. Jouw geheugen zal dan ook deze snelheid aannemen waarmee je geheugen op 800 Mhz effectief draait wat gelijk staat aan pc6400. Mocht je verder dan 400 Mhz fsb overklokken dan kan jouw geheugen moeilijk gaan doen. (er is zat pc6400 geheugen dat je niet voorbij de 420 Mhz kan krijgen) Heb je pc7200 geheugen dan kan deze op een fsb van 450 Mhz draaien. je kan daarme de cpu 36% overklokken zonder dat je je geheugen terug moet klokken. Met pc8000 kun je zelfs 50% overklokken zonder buiten de specs van het geheugen te komen.
Ik heb aan 320 GB meer dan genoeg. De 2e 320 GB kan ik goed gebruiken als veiligheid...
waarom dan niet 2 x 320 GB in raid 1?
Ik heb een Sony versterker met Sony SS-TX4 speakers. Deze zijn wel stukken beter dan die computerspeakers ;)
Ze staan welliswaar op mijn 'computerkamer' en zijn lang niet zo goed als de surround- en stereo systeem die ik in de woonkamer heb staan (zoek maar voor de plaatjes in de AV gedeelte)...
Dat verklaart erg veel :) Veel personen willen een losse geluidskaart en sluitern er vervolgens een setje van 50 euro op aan, en dat is gewoon doodzonde van het geld.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:54

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zou toch altijd kiezen voor een voeding dat ongeveer 2x zoveel max stroom kan leveren dan onder gewone omstandigheden nodig is. Simpelweg omdat de meeste voedingen het meest efficient zijn rond de 50% belasting. Overigens is de efficiency na de 50% hoger dan meestal onder de 50. Dus koop niet een te zware voeding ;) dat kost je extra geld in de PSU en in de energierekening.
theodouma schreef op woensdag 14 november 2007 @ 19:56:

Dat verklaart erg veel :) Veel personen willen een losse geluidskaart en sluitern er vervolgens een setje van 50 euro op aan, en dat is gewoon doodzonde van het geld.
En sommige mensen sluiten goede speakers en versterker aan op een crappy onboard geluidskaartje :+

[ Voor 34% gewijzigd door n00bs op 14-11-2007 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

n00bs schreef op woensdag 14 november 2007 @ 20:03:
Ik zou toch altijd kiezen voor een voeding dat ongeveer 2x zoveel max stroom kan leveren dan onder gewone omstandigheden nodig is. Simpelweg omdat de meeste voedingen het meest efficient zijn rond de 50% belasting. Overigens is de efficiency na de 50% hoger dan meestal onder de 50. Dus koop niet een te zware voeding ;) dat kost je extra geld in de PSU en in de energierekening.

[...]

En sommige mensen sluiten goede speakers en versterker aan op een crappy onboard geluidskaartje :+
het optimale rendement verschikt per voeindg. Bij de één is dit 50%, bij de ander 80%.

Ik even uit van wat jij zegt, als een systeem 300 watt nodig heeft dan is een 600 watt voeindg aan te raden vanwege de kosten

Ik ga in deze berekening uit dat een voeindg 10 cent per watt kost en dat een KW/h 20 cent kost. Verder gebruik ik een systeem van 300 watt. Verder ga ik uit van de specificaties van de Crosair HX voedingen, een serie welke het beste rendement heeft op 50%
Afbeeldingslocatie: http://www.corsairmemory.com/_images/charts/hx_efficiency_graph_419x360.gif
Voglens jouw is een 600 watt voeindg aan te raden. Als jij hem met 300 watt belast dan zal hij een rendement hebben van 85.5% wat neerkomt op een 351 watt welke de voeindg uit het stopcontact trekt. Als jij een voeindg had genomen van 350 watt en deze voor een kleine 90% belastte dan was het rendement 81.5% geweest . Met een belasting van 300 watt haalde de voeindg 368 watt uit het stopcontact, 17 watt meer. Als jij de computer 8 uur per dag aan heb staan, je belast hem altijd 100% (zodat hij altijd 300 watt nodig heeft) dan verbruikt de 600 watt voeindg één KW/h minder dan de 350 watt voeindg (19. vs 20.7 KW/h) per week. Je bespaart daarmee 20 cent per week.

Een 600 watt voeindg kost 60 euro en een 350 watt voeindg kost 35 euro. Wil jij het prijsverschil van 25 euro terugverdienen zal jij 125 weken moeten wachten. Tegen die tijd heb jij de voeindg waarschijnlijk niet meer en ben je duurder uit geweest met de 600 watt voeindg.

Dus een 600 watt voeindg voor ee 300 watt systeem is dus duurder dan een 350 watt voeindg.

Je geeft trouwens zelf al aan dat vaak het rendement van een voeindg hoger is als hij zwaarder dan 50% belast wordt. Waarom zal je dan een voeding voor maar 50% belasten.

Trouwens, de eerste grafiek is van een Crossair 620 watt voeindg, onderstaande is van een thermaltake Toughpower 600
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/product/Power/ToughPower/W0103/+103_image/42.jpg
Het rendement is hier gelijk

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theodouma schreef op woensdag 14 november 2007 @ 19:56:
met SLI ready voeingen komt er een dikke bos kabels uit de voeindg waar onder andere twee (of vier) 6 pins connectoren aan zitten, net zoals er een aantal molex stekkers aan zitten. Je hoeft deze niet los bij te kopen (je hoeft ook geen losse molex stekkers bij een computer te kopen)
Mooi! :) Ik moest bij de Zalman anders extra molex kabels kopen, aangezien er net te weinig aansluitingen waren. Modulair lijkt me praktischer: gebruik alleen de kabels die je nodig hebt!
Er is ook pc7200 od pc800. in DDR2 te krijgen. Voordeel hiervan is dat je het geheugen mee kan klokken mocht de cpu sneller worden gemaakt. Standaard heeft de cpu een fsb van 333 Mhz. Het geheguen draait op deze snelheid mee (=677 Mhz effectief = pc5300). Klok jij de cpu 20% over zal hij op een fsb draaien van 400 Mhz. Jouw geheugen zal dan ook deze snelheid aannemen waarmee je geheugen op 800 Mhz effectief draait wat gelijk staat aan pc6400. Mocht je verder dan 400 Mhz fsb overklokken dan kan jouw geheugen moeilijk gaan doen. (er is zat pc6400 geheugen dat je niet voorbij de 420 Mhz kan krijgen) Heb je pc7200 geheugen dan kan deze op een fsb van 450 Mhz draaien. je kan daarme de cpu 36% overklokken zonder dat je je geheugen terug moet klokken. Met pc8000 kun je zelfs 50% overklokken zonder buiten de specs van het geheugen te komen.
Maar was er geen issue met het feit dat Asus erg kieskeurig is met geheugens? Volgens de website moest je perse de geheugen gebruiken dat op de lijst van Asus staat...
waarom dan niet 2 x 320 GB in raid 1?
Omdat je dan weer de snelheid inlevert (denk ik). Als je 2x160 GB in Raid 0 zet, heb je de snelheid en toegevoegd 2x 160GB de veiligheid. Of is de 320 GB (met 16 MB cache) sneller dan 2x160 GB (met 8 MB cache) in RAID 0?
Idd, echter Creative is ook niet alles (3x meegemaakt. In de DOS tijdperk was er niets aan de hand. Sinds Windows er is, maakt Creative wel een potje van). Nu wil ik wel eens iets anders proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 21:33:
[...]

Mooi! :) Ik moest bij de Zalman anders extra molex kabels kopen, aangezien er net te weinig aansluitingen waren. Modulair lijkt me praktischer: gebruik alleen de kabels die je nodig hebt!

[...]

Maar was er geen issue met het feit dat Asus erg kieskeurig is met geheugens? Volgens de website moest je perse de geheugen gebruiken dat op de lijst van Asus staat...
Volgens mij is dat een fabel, alleen bebaapdel VIA chipsets willen soms moeilijk doen met geheugen, Asus niet. Ik heb zelf een wat ouder Asus bordje met daarom twee verschillende reepjes welke beide niet in de lijst staat. Als je hier op GoT ook kijkt naar systemen van anderen dan zie je eigelijk niemand met problemen met een Asus mobo en gheugen.
[...]

Omdat je dan weer de snelheid inlevert (denk ik). Als je 2x160 GB in Raid 0 zet, heb je de snelheid en toegevoegd 2x 160GB de veiligheid. Of is de 320 GB (met 16 MB cache) sneller dan 2x160 GB (met 8 MB cache) in RAID 0?

[...]
Daar heb je een punt
Idd, echter Creative is ook niet alles (3x meegemaakt. In de DOS tijdperk was er niets aan de hand. Sinds Windows er is, maakt Creative wel een potje van). Nu wil ik wel eens iets anders proberen.
Ik denk dat we nu een beetje offtopic gaan. Als je wilt reageren op deze post kan dat gewoon via DM zodat dit topic alleen over voedingen zal blijven gaan.. :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Laatst online: 13:54

n00bs

Het is weer Zomer!

theodouma>

Bedankt voor jouw uitgebreide reactie, maar jij hebt een aantal woorden van mij niet goed gelezen ;)
Ik heb het over een PSU die ongeveer 2x zoveel kan leveren als de pc onder gewone omstandigheden nodig heeft. Gaming, Rendering e.d. zijn geen gewone omstandigheden en dat zijn ook de enige zaken die zorgen voor een maximale belasting van de PSU. Onder gewone omstandigeheden (internet, msn, winamp, DVD, office) zal de belasting een heel stuk lager liggen en over die omstandigheden gaat het dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 23:49

MXL

Guumuus schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:01:
Ik heb een tijdje geleden een nieuw systeem samengesteld:

Gigabyte P35 DS4
Q6600 B3
HD2900XT
4GB ram
2x Samsung 500GB schijven
1x DVD writer
1x DVD speler
3 ventilatoren

dit alles wordt gepowered door een Corsair 520 watt,

nu heb ik een vraagje, ik ben laatst wat gaan experimenteren met overclocken en heb mijn CPU op 3 Ghz geclockt (333x9). Alleen deze bleef niet stabiel draaien (ik gebruik overigens een Tuniq Tower als koeler). Ik vraag me af of dat gewoon ligt aan een te lage Vcore (stond op 1,2625 dacht ik (nu ik er aan denk is dat wel erg weinig), of dat mijn voeding deze extra boost niet meer trekt?
Meer dan genoeg vermogen.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Hallo

-Case met 2x92mm led fans en 1x 12mm led
-mobo: Abit IP35 Pro
-Processor: Intel Core 2 Duo E6750 (wil gaan overclocken)
-geheugen: OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum Revision 2 (2x 1gb)
-Graka: GeForce 8800 GT
-Tv-tuner kaart: Vista View Saber 2020 (PCIe 1x)
-DVD-brander: Lite On LH-20A1S
-CPU koeler met 2x: Arctic Fan 12 PWM
-HDD: Western Digital Caviar SE16 WD5000KS, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
en een 7200 rpm IDE schijf.
-LCD Frontpanel: Silverstone MFP51 (lcd frontpanel)
-Kaartlezer: Silverstone FP 34 (geheugenkaartlezer)

Zou je het alsjeblieft in het bijzonder op de Ampères willen letten?

Ik had de Corsair VX 450W op het oog, en ik geloof dat die genoeg zou moeten zijn. Ook met het oog op overclocken en eventuele uitbreidingen in de toekomst. (zoals extra hd’s, is plek voor 6 schijven)

Z-machine OriginID: JaccoW

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 09:59
F_demon schreef op donderdag 15 november 2007 @ 00:39:
Hallo

-Case met 2x92mm led fans en 1x 12mm led
-mobo: Abit IP35 Pro
-Processor: Intel Core 2 Duo E6750 (wil gaan overclocken)
-geheugen: OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum Revision 2 (2x 1gb)
-Graka: GeForce 8800 GT
-Tv-tuner kaart: Vista View Saber 2020 (PCIe 1x)
-DVD-brander: Lite On LH-20A1S
-CPU koeler met 2x: Arctic Fan 12 PWM
-HDD: Western Digital Caviar SE16 WD5000KS, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
en een 7200 rpm IDE schijf.
-LCD Frontpanel: Silverstone MFP51 (lcd frontpanel)
-Kaartlezer: Silverstone FP 34 (geheugenkaartlezer)

Zou je het alsjeblieft in het bijzonder op de Ampères willen letten?

Ik had de Corsair VX 450W op het oog, en ik geloof dat die genoeg zou moeten zijn. Ook met het oog op overclocken en eventuele uitbreidingen in de toekomst. (zoals extra hd�s, is plek voor 6 schijven)
Lees eens wat pagina's terug, er zijn een flink aantal soortgelijke systemen langsgekomen.
Aan zo'n 30A heb je meer dan genoeg.
Als je 6 Sata HD's in je case wilt hangen dan zou ik als ik jou was ook letten op het aantal sata connectoren die die voeding heeft, of anders van die losse sata connectoren erbijkopen ;)

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

• JaccoW
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

33a op de 12v lijn, en genoeg sata voedingslijnen.

Dan weet ik voorlopig even genoeg ;)

Bedankt.

Z-machine OriginID: JaccoW

• floppie86
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
Heb hier een bak staan met 350watt.

dit zit er ongeveer in:

8600GT overclocked edition 512mb
2gb ram en een athlon x2 6000+
verder niks schokkends, 1 hd (sata, geen raid ofzo) en een dvd spelertje.

Nou crasht de boel nog wel eens als ik ga gamen (stuurprogramma gfx kaart vliegt eruit?) en ik vroeg me af of dat wellicht aan het gebrek aan voeding ligt. heb bij aankoop met mn stomme kop daar niet zo erg op gelet bij uitzoeken kast. Of is mn gfx kaart waarschijnlijk gaar?

bedankt alvast

Fujifilm X-Pro1

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 21:41
nou is mij al een keer antec NeoHE Power 430 aangeraden, omdat deze meer dan 26A op de 12 volt heeft wat vereist was voor mijn te bouwen systeem. Maar als ik bij de pc builder van alternate deze kies, gaat ie zeuren dat er te weinig Ampere op de 12 volt zit. Nou staat er in de alternate omschrijving dus 3 12 volt aansluitingen met 16A ik neem aan dat je dit kan zien als 48A op de 12 volt?

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

volgens mij kan je nooit zomaar het aantal ampere op de verschillende 12 volt rails bij elkaar optellen?

The number one enemy of progress is question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deredding
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06-2021
sinds een week of twee is mijn systeem instabiel bij games, reden daartoe is een nieuw stel zware games en een nieuwe harde schijf, mijn vermoeden is een gare/brakke voeding van Codegen (bluesil 480W), kwam er zojuist achter dat dit een B-merk was, volgens de PSU calculator heb ik 406 watt nodig voor:

Asus M2N SLI-Deluxe
AMD Athlon64 X2 5200+ (5% OC)
2x1024 mb DDR400 (5% OC)
ATI X1950 Pro
7 HD's 7200RPM
1 DVD Brander
2x120mm LED casefans
LCD front-display, geheel verlicht front (leds)

hij loopt stabiel, totdat ik ga gamen, binnen 2 minuten valt mijn pc gewoon compleet uit, geen fouten of logs. temperaturen zijn allemaal tussen de 45 en 60 graden, zowel idle als stressed dus dat lijkt me in orde.

Zou deze voeding voldoende moeten zijn of is de kans zeer groot dat dit de boosdoener is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:16
ik ben nog al hier geweest en ben toen goed geholpen maar natuurlijk wil ik weer een upgraden en dan twijfel ik weer :)

huidig systeem :

foxconn P965 Mobo (LGA775)
Intel Q6600
coolermaster geminii
2x1gig ddr2 ram GSkill 800MHz 5-5-5-12
Nvidia 7800GT
Artic accelero X1
Highpoint rocketraid 2320 PCI-e 4x raid controller
150 gig raptor
400 gig Samsung spinpoint
300 gig wd
320 gig seagate
250 gig seagate
4x500 gig samsung
5x120mm fans
3X80mm fans

momenteel draait alles op een Enermax noisetaker 495 ->485Watt

Nu zou ik die 7800GT willen vervangen door een 8800GT. Maar ik heb gelezen dat die nogal wat verbruiken. volgens de PSU calculator heb ik 528 Watt nodig ...
zou ik ook nog wat ruimte overhebben om mijn CPU te overclocken ?

[ Voor 6% gewijzigd door saikoboarder op 17-11-2007 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:08
Mijn neefje heeft een E6400, 7900 GT, 2 Gb DDR2 en een 250 Gb harde schijf. Alles aangesloten op een ASRock ConroeXfireSata2 mobo. Alles heeft een jaar prima gedraaid.

Daarna kwam er een hoge piep uit zijn voeding. Grappige was dat de toon niet te horen was voor zijn ouders, maar zowel mijn neefje als ikzelf werden gillend gek. De toon is opgehouden, dus werden we blij. Echter, er zijn wat probleempjes en we vragen ons af of dat door de voeding komt.

Het aantal FPS is omlaag gegaan, artifacts en een onstabiel systeem. Weet iemand of dergelijke zaken door de voeding veroorzaakt kunnen worden?

Ik heb nog een 380W CoolerMaster voeding liggen. Van de week van een tweaker overgenomen. Kan iemand mij vertellen of bovenstaande config op deze voeding aan te raden is?

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:40

XyS

0.o.O

Ik heb deze pc samengesteld:
intel c2d e4500
asus p5gc-mx/1333
club3d x1950GT
2x1gb ddr2 pc5300 kingston
dvd brandertje
1xSata 160gb schijf
1x ide 160gb schijf

als ik het zelf uitreken kom ik rond de 200w uit,met psu calculators.
als ik dan een Chieftec Powersupply GPS-350EB-101A 350W neem, met deze specs:
+5v - 21A
+3.3v - 22A
+12v1 - 10A
+12v2 - 15A

is die dan goed genoeg?
geen overclocken, en ook niet vaak onder full load opzich. veel internetwerk en sporadisch gamen (maar dan wel beetje leuk gamen toch nog dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XyS schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 13:28:
intel c2d e4500
asus p5gc-mx/1333
club3d x1950GT
dvd brandertje
1xSata 160gb schijf
1x ide 160gb schijf

+5v - 21A
+3.3v - 22A
+12v1 - 10A
+12v2 - 15A

is die dan goed genoeg?
geen overclocken, en ook niet vaak onder full load opzich. veel internetwerk en sporadisch gamen (maar dan wel beetje leuk gamen toch nog dus)
65W cpu + 75W gpu + 2x15W hdd = 170W van 12V lijn.
Dus bij een combined output van 170/12 = ong 14A van je 12V lijnen kan hij hem aan.

Ik denk wel zo dat hij de 14A combined haalt :P Dus je zit wel goed. Over het algemeen is 2-3A boven de required wel aan te raden, maar 17A haalt hij ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Na lang twijfelen en ronddwalen heb ik eindelijk besloten met welke onderdelen ik mijn pc ga updaten (nouja, alleen de videokaart is nog een twijfelgeval).
Als het goed is wordt dit de configuratie van de pc:

Intel Core 2 Quad Q6600 G0
Scythe Mugen Infinity SCINF-1000
GigaByte Moederbord GA-P35-DS3R
2x2 GB DDR2 pc5300 Kingston ValueRAM
8800GT of HD3870 videokaart (nog onbekend welke, aangezien ik geen van beide ergens op voorraad vind.)
LiteOn DVD+RW
Diskdrive (was ik nog vergeten :+ )
2x Samsung Spinpoint 160gb Sata 3GB/s in raid 0
1x Samsung Spinpoint 500gb Sata 3GB/s
Creative Audigy 2ZS
2 Case fans (waarschijnlijk, nog niet helemaal eens met mezelf)

En al dit schoons zal worden geplaatst in mijn Sonata II kast, maar ik twijfel of de voeding die daarin zit voldoende is. Voor zover ik weet zit er een Antec 450W SmartPower (waarvan ik op het ogenblik even geen idee heb van de amperes) in.
Daarnaast heb ik ook nog een Enermax EG465P-VE liggen (in een andere pc), waarvan ik wel weet dat die 32A op de +12 lijn kon leveren, dus indien de Antec niet voldoende zou zijn, zou de Enermax mijn pc kunnen trekken?
En hoe zou het gaan als ik de Q6600 nog wat zou overklokken?

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

floppie86 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 22:57:
Heb hier een bak staan met 350watt.

dit zit er ongeveer in:

8600GT overclocked edition 512mb
2gb ram en een athlon x2 6000+
verder niks schokkends, 1 hd (sata, geen raid ofzo) en een dvd spelertje.

Nou crasht de boel nog wel eens als ik ga gamen (stuurprogramma gfx kaart vliegt eruit?) en ik vroeg me af of dat wellicht aan het gebrek aan voeding ligt. heb bij aankoop met mn stomme kop daar niet zo erg op gelet bij uitzoeken kast. Of is mn gfx kaart waarschijnlijk gaar?

bedankt alvast
Ik kom uit op ongeveer 250 watt welke jouw systeem echt nodig heeft. hiervan zal er maximaal 16 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg welke minimaal 19 amperres kan leveren op de 12 volt is dan voldoende. Het wattage maakt niet veel uit voor de voeindg zolang hij maar 19 amperres kan leveren.

Of jouw voeindg voldoende is weet ik niet, ik weet immers niet wat voor voeindg er in jouw systeem zit en hoeveel deze kan leveren op de 12 volt. Mocht de voeding van Sweex, Xgear, trust, Qtec of No-Name zijn dan is hij bij voorbaat al niet geschikt voor jouw systeem. Het beste kun je de voeindg gelijk uit jouw systeem halen omdat dit soort voedingen erg vaak de neiging hebben om jouw completen systeem te slopen (bijv door 15 volt aan te bieden op de 12 volt :X ).
Mocht de voeindg verder 19 amperres of meer kunnen leveren op de 12 volt dan is hij voldoende voor jouw systeem en kan hij niet zomaar de veroorzaker van jouw probleem zijn. (of de voeindg moet stuk zijn maar daar ga ik niet van uit).

Mocht jouw voeding niet geschikt zijn voor jouw systeem dan is bijvoorbeeld de Antec BasiQ350 geen slechte keuzen, deze 350 watt voeding kan totaal 23 amperres leveren en is daarmee geschikt voor jouw systeem.
Vrietje schreef op donderdag 15 november 2007 @ 23:21:
nou is mij al een keer antec NeoHE Power 430 aangeraden, omdat deze meer dan 26A op de 12 volt heeft wat vereist was voor mijn te bouwen systeem. Maar als ik bij de pc builder van alternate deze kies, gaat ie zeuren dat er te weinig Ampere op de 12 volt zit. Nou staat er in de alternate omschrijving dus 3 12 volt aansluitingen met 16A ik neem aan dat je dit kan zien als 48A op de 12 volt?
Die pcBuilder geeft wel vaker valse waarschuwingen voor de voeindg, net zoals sommige online calculatoren er ook gigantisch naast kunnen zitten qua verbruik van een systeem.

Ik heb even lopen zoeken maar ik kan nergens een post vinden van jou hier op GoT waar je iemand vraagt wat voor voeding je nodig heb. Als jij je specs even wilt geven zal ik kijken of de NeoHE430 voldoende is of dat hij te licht is en dat Alternate gelijk heeft.
deredding schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:01:
sinds een week of twee is mijn systeem instabiel bij games, reden daartoe is een nieuw stel zware games en een nieuwe harde schijf, mijn vermoeden is een gare/brakke voeding van Codegen (bluesil 480W), kwam er zojuist achter dat dit een B-merk was, volgens de PSU calculator heb ik 406 watt nodig voor:

Asus M2N SLI-Deluxe
AMD Athlon64 X2 5200+ (5% OC)
2x1024 mb DDR400 (5% OC)
ATI X1950 Pro
7 HD's 7200RPM
1 DVD Brander
2x120mm LED casefans
LCD front-display, geheel verlicht front (leds)

hij loopt stabiel, totdat ik ga gamen, binnen 2 minuten valt mijn pc gewoon compleet uit, geen fouten of logs. temperaturen zijn allemaal tussen de 45 en 60 graden, zowel idle als stressed dus dat lijkt me in orde.

Zou deze voeding voldoende moeten zijn of is de kans zeer groot dat dit de boosdoener is?
Ik kom uit op 320 welke jouw systeem maximaal nodig heeft (vanuitgaand dat de 7 schijven allemaal belast worden zoals je heb met een raid array) waarvan er 22 amperres van de 12 volt moet komen. Het kan best zijn dat jouw voeindg (ondanks de 480 watt) moeite heeft met deze 22 amperres. Dit tweede valt erg makkelijk te testen door de overklok te verwijderen en alle schijven los te koppelen welke niet echt nodig zijn. Je heb alleen een schijf nodig voor je OS en één voor een game. Als je dan (dus met zo min mogleijkHD's en geen overklok) gen problemen heb dan weet je zeker dat het je voeindg is welke aan vervanging toe is.

Blijft je probleem dan nog steeds bestaan dan lijkt het mij echt bij de videokaart te liggen. Het kan dan zijn dat de drivers niet goed zijn of de temps te hoog..

Mocht je naar een andere voeindg kijken, iedere voeding welke minimaal 25 amperes kan leveren op de 12 volt, minimaal 380 watt is en voor minimaal 9 cent per watt is de Pricewatch staat moet voldoende zijn 9een 400 watt voeindg van 25 euro kost (25/400=) 6 cent per watt en is dus niet goed. Deze laatste regel is om goede voedingen te scheiden van de troep van sweex, qtec, trust, xgear en no-name, deze zijn anemlijk bij voorbaat nie geschikt voor een computer...

Rest volgt later vandaag

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

saikoboarder schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 08:20:
ik ben nog al hier geweest en ben toen goed geholpen maar natuurlijk wil ik weer een upgraden en dan twijfel ik weer :)

huidig systeem :

foxconn P965 Mobo (LGA775)
Intel Q6600
coolermaster geminii
2x1gig ddr2 ram GSkill 800MHz 5-5-5-12
Nvidia 7800GT
Artic accelero X1
Highpoint rocketraid 2320 PCI-e 4x raid controller
150 gig raptor
400 gig Samsung spinpoint
300 gig wd
320 gig seagate
250 gig seagate
4x500 gig samsung
5x120mm fans
3X80mm fans

momenteel draait alles op een Enermax noisetaker 495 ->485Watt

Nu zou ik die 7800GT willen vervangen door een 8800GT. Maar ik heb gelezen dat die nogal wat verbruiken. volgens de PSU calculator heb ik 528 Watt nodig ...
zou ik ook nog wat ruimte overhebben om mijn CPU te overclocken ?
Volgens mijheb ik jouw systeem (de de Q6600 en de 8800GT hier ook behandelt (al ben ik volgens mij de 880GT daar vergeten)

Jouw systeem zal zonder overklokmaximaal 410 watt nodsig hebben als jij al jouw schijven tijdens cpu en gpu belasting in gebruik heb. Hiervan zal er 28 amperres van de 12 volt moeten komen. Jouw voeoindg kan totaal 480 watt en 32 amperres leveren en is daarmee voldoende. Je heb daarmee theoretisch gezien niet al te veel ruimte over om over te klokken.

Echter weet ik niet hoe jouw schijven belast worden en of ze allemaal tegelijkertijd belast worden (als in een raid 0 of 5 array). Mocht je niet alle schijven in één keer belasten dan zal het goed mogelijk zijn om de cpu wat over te klokken.

Wil je hem 25% overklokken (=3 Ghz) dan zal jouw systeem maximaal 50 watt extra gebruiken waarmee ik uitkom op 450 watt en 32 amperres (ook weer als alle schijven belast worden) Dit zal jouw voeindg niet aankunnen als alle schijven ook nog eens belast worden.\

Wat je kan doen is gewoon overklokken. Mocht je merken dat de computer instabiel wordt/uitknalt dan koppel je een aantal schijven even los (hoe meer hoe beter). Mocht je dan geen probleem meer hebben dan belast je de voeindg te zwaar en is hij aan vervanging toe. Hij kan dan namelijk niet jouw overklok en de schijven aan. Koppel je een paar schijven los dan belast je de 12 volt minder zwaar.
Hans C schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 11:02:
Mijn neefje heeft een E6400, 7900 GT, 2 Gb DDR2 en een 250 Gb harde schijf. Alles aangesloten op een ASRock ConroeXfireSata2 mobo. Alles heeft een jaar prima gedraaid.

Daarna kwam er een hoge piep uit zijn voeding. Grappige was dat de toon niet te horen was voor zijn ouders, maar zowel mijn neefje als ikzelf werden gillend gek. De toon is opgehouden, dus werden we blij. Echter, er zijn wat probleempjes en we vragen ons af of dat door de voeding komt.

Het aantal FPS is omlaag gegaan, artifacts en een onstabiel systeem. Weet iemand of dergelijke zaken door de voeding veroorzaakt kunnen worden?

Ik heb nog een 380W CoolerMaster voeding liggen. Van de week van een tweaker overgenomen. Kan iemand mij vertellen of bovenstaande config op deze voeding aan te raden is?
Het probleem lijkt mij neit iets met de voeding te maken kunnen hebben. Als een voeindg niet helemaal goed meer is dan zal de computer regelmatig uitknallen/rebooten/BSOD geven. Een lagere framerate kan een voeindg echt niet veroorzaken. Hoe weet je eigelijk dat de piep uit de voeindg kwam. van zo'n hoge piek (en ook behoorlijk hard als je er gek van werd) kun je moetlijk exact bepalen waar hij vandaan komt. Het kan dus ook zijn dat hij uit de videokaart komt.

Het systeem van jouw neefje heeft zonder overklok nog geen 200 watt nodig. Het behoeft geen uitleg denk ik dat een eXtremepower380 geen problemen moet geven bij dit systeem. Let alleen op één ding met deze voeding. er zijn namelijk twee versies gemaakt, een oude en een nieuwe. De oude heeft ene 80 mm fan ana de achterkant welke echt gigantsch veel herri emaakt. Deze voeindg kan ook maar 15 amperres leveren op de 12 volt. De tweede versie heeft een 120 mm fan aan de onderkant welke erg stil is. De voeindg kan totaal 25 amperres leveren op de 12 volt.
De eerste versie is eigelijk niet meer geschikt als voeding voor een syteem, de tweede uiteraard wel..
XyS schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 13:28:
intel c2d e4500
asus p5gc-mx/1333
club3d x1950GT
dvd brandertje
1xSata 160gb schijf
1x ide 160gb schijf

+5v - 21A
+3.3v - 22A
+12v1 - 10A
+12v2 - 15A

is die dan goed genoeg?
Ik kom uit op 230 watt welke jouw systeem nodig heeft. Hiervan zal er 15 amperres van de 12 volt moeten komen waarmee een voeindg welke minimaal 270 watt is en minimaal 17 amperres kan leveren op de 12 volt al voldoende is.
De Chieftec voeding kan rond de 20 amperres leveren op de 12 volt en is daarmee geschikt voor jouw systeem
DarkKnight schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 17:15:
Na lang twijfelen en ronddwalen heb ik eindelijk besloten met welke onderdelen ik mijn pc ga updaten (nouja, alleen de videokaart is nog een twijfelgeval).
Als het goed is wordt dit de configuratie van de pc:

Intel Core 2 Quad Q6600 G0
Scythe Mugen Infinity SCINF-1000
GigaByte Moederbord GA-P35-DS3R
2x2 GB DDR2 pc5300 Kingston ValueRAM
8800GT of HD3870 videokaart (nog onbekend welke, aangezien ik geen van beide ergens op voorraad vind.)
LiteOn DVD+RW
2x Samsung Spinpoint 160gb Sata 3GB/s in raid 0
1x Samsung Spinpoint 500gb Sata 3GB/s
Creative Audigy 2ZS
2 Case fans (waarschijnlijk, nog niet helemaal eens met mezelf)

En al dit schoons zal worden geplaatst in mijn Sonata II kast, maar ik twijfel of de voeding die daarin zit voldoende is. Voor zover ik weet zit er een Antec 450W SmartPower (waarvan ik op het ogenblik even geen idee heb van de amperes) in.
Daarnaast heb ik ook nog een Enermax EG465P-VE liggen (in een andere pc), waarvan ik wel weet dat die 32A op de +12 lijn kon leveren, dus indien de Antec niet voldoende zou zijn, zou de Enermax mijn pc kunnen trekken?
En hoe zou het gaan als ik de Q6600 nog wat zou overklokken?
Met de 8600GT kom ik uit op 330 watt welke jouw systeem maximaal nodig gaat hebben. De 12 volt lijn zal hiervan 21 amperres moeten leveren

DE AmartPower II 450 watt kan volgens mij ook 32 amperres leveren en moet jouw systeem dus echt makkelijk aankunnen.

Als jij de Q6600 over wilt klokken kun je het beste eerst kijken naar andere geheugen. PC6400 geheugen (of beter zoals pc7200 of pc8000) heb je echt nodig wil je de cpu een beetje over willen klokken er er gebruik van willen maken. Als je namelijk jouw pc5300 geheugen heb en je klokt de cpu over dan zal de cpu sneller worden. Echter kan het geheugen niet sneller worden omdat hij op z'n max al werkt (=677 Mhz)
De prijs van pc5300 en pc6400 geheugen ligt zo dicht bij elkaar dat ik je zeer aanraad om voor pc6400 geheugen te gaan. Met jouw pc5300 geheugen kun je de cpu misshien 5-10% overklokken zonder dat je je geheugen in snelheid terug moet schroven (is veel prestatieverlies). Met pc6400 geheugen hoef je het geheugen pas met een overklok van 30% terug te klokken.

Als jij de cpu 30% overklokt dan zal hij maxinmaal 40 watt extra verbruiken waarmee jouw totale systeem 370 watt en 24 amperres nodig heeft. Klok jij de videokaart ook nog eens 20% over dan zal jouw total esysteem 390 watt en 26 amperres nodig hebbem Jouw Antec voeding moet ook dit aankunnen.

De 8800GT en de HD3870 zitten qua verbruik redelijk dicht bij elkaar, beide hebben ze ongeveer 100 watt nodig. Met de 3870 in jouw systeem zal de voeindg jouw systeem ook gewoon aankunnen.

Conclusie van deze post: jouw Antec voeindg kan jouw systeem aan en als je de cpu over wilt klokken heb je echt pc6400 geheugen nodig :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Fantastisch antwoord _/-\o_
Ik wilde nog een aparte topic maken over het geheugen/overclock verhaal, maar dit is net zo makkelijk :)

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:16
idd
bedankt voor alle moeite

tijdens gamen gebruik ik maar 1 hd en dat is de raptor.
dus beetje OC zal wel lukken.
als het niet gaat zal ik gaan uitkijken voor een nieuwe.
(enermax liberty wss)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mede-tweakers,

Onderstaand systeem staat momenteel in bestelling maar welke voeding moet ik nu hebben.

Core 2 Extreme QX9650 3.0Ghz
Asus Maximus Formula Special Edition
Kingston 4GB 800MHZ DDR2 ECC CL5 DIMM (Kit of 2) KVR800D2E5K2/4G
Plextor PX-810SA/3TB ( SATA DVD-RW +- )
Zalman CNPS9500-LED
CHEETAH 15k.5 146 SAS (ST3146855SS) x 4 maal in raid 0
Adeptec Raid 3405 (2251800-R)
nVidia GeForce 8800 GTX
Diskette Drive + card reader
Creative Xi-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Pro
Intel Gig Dual Port Adapter
Coolermaster ( Stacker of COSMOS1000 )

Ik wil bovendien met dit systeem ook gaan (experimenteren) met overclocken, maar
ik wil zeker weten dat ik niet in de mist ga met de voeding. Ik ben dankbaar voor suggesties, _/-\o_

Volgens een vriend zit ik goed met de Silverstone Strider ST60F 600 watt, maar
ik weet niet veel over voedingen. Ik kocht maar altijd enermax en hopen op het beste, 8)7

Ik ben mijn huidige systeem verloren door mijn voeding, dus ik wil dat echt niet nog eens meemaken.

Groetjes,

Charge.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 23:36:
Beste mede-tweakers,

Onderstaand systeem staat momenteel in bestelling maar welke voeding moet ik nu hebben.

Core 2 Extreme QX9650 3.0Ghz
Asus Maximus Formula Special Edition
Kingston 4GB 800MHZ DDR2 ECC CL5 DIMM (Kit of 2) KVR800D2E5K2/4G
Plextor PX-810SA/3TB ( SATA DVD-RW +- )
Zalman CNPS9500-LED
CHEETAH 15k.5 146 SAS (ST3146855SS) x 4 maal in raid 0
Adeptec Raid 3405 (2251800-R)
nVidia GeForce 8800 GTX
Diskette Drive + card reader
Creative Xi-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Pro
Intel Gig Dual Port Adapter

Ik wil bovendien met dit systeem ook gaan (experimenteren) met overclocken, maar
ik wil zeker weten dat ik niet in de mist ga met de voeding. Ik ben dankbaar voor suggesties, _/-\o_

Groetjes,

Charge.
Zonder overklok zal jouw systeem maximaal 380 wat nodig hebben. Klok jij de cpu 25% over en laat jij de videokaart 20% sneller lopen zal jouw systeem 60 watt extra verbruiken waarmee ik uitkom op 440 watt. Hiervan zal er 30 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg welke minimaal 480 watt is en minimaal 34 amperres kan leveren moet dan voldoende zijn.

Een voorbeeld is de Antec NeoHE500, een 500 watt voeindg welke 38 amperres kan leveren. Wil je wat speling hebben dan is de Zalman ZM600HP, een 600 watt voeindg met 42 amperres ook geen slechte keuze.
Behalve deze twee zijn vele anderen ook geschikt zolang ze maar minimaal 480 watt zijn en minimaal 35 amperres op de 12 volt kunnen leveren. Wil je wat speling hebben dan moet je iets hoeren waardes aanhouden al ben je met 700 watt of meer eeen beetje aan het overdrijven (dat is gewoon zonde van het geld) Het behoeft denk ik geen uitleg dat troep van sweex, qtec en Xgear bij voorbaat al niet geschikt is.

Ik heb nog wel een paar opmerkingen over jouw systeem:
Waarom ECC geheugen? gewoon geheugen is veel goedkoper en presteerd net zo goed in een desktop. Jouw mobo mag miscshien wel ECC ondersteunen maar dit wil niet zeggen dat het alleen maar ECC geheugen accepteerd. Gewone reepjes gaan er oko in, en deze zijn een stuk makkelijker te kringen en goedkooper.

Waarom HD's welke je gewoonlijk in een server heb zitten? En waarom laat je ze (in godsnaam) raid 0 draaien? Waarom niet raid 5? Mocht één schijf stuk gaan ben je alle data van alle schijven kwijt met raid 0...

Waarom een 8800GTX als je voor hetzelfde geld tweemaal een 8800GT kan halen. Deze SLI opstelling presteerd bter dan één maal een 8800 GTX..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 21:41
Die pcBuilder geeft wel vaker valse waarschuwingen voor de voeindg, net zoals sommige online calculatoren er ook gigantisch naast kunnen zitten qua verbruik van een systeem.

Ik heb even lopen zoeken maar ik kan nergens een post vinden van jou hier op GoT waar je iemand vraagt wat voor voeding je nodig heb. Als jij je specs even wilt geven zal ik kijken of de NeoHE430 voldoende is of dat hij te licht is en dat Alternate gelijk heeft.
Oh kan zijn dat ik het ooit eens onder een andere username gepost hebt, waarvan ik alle gegevens kwijt geraakt bent , eigen schuld 8)7
Maar goed ff uit mijn hoofd mij huidig systeem draait op een 350 watt voeding die bij een targa PC zat van 2 jaar terug, op de voeding staat dat ie 25A op de 12V had dacht ik uit me hoofd.
mijn beoogde systeem
-moederboard : MSI P35 NEO COMBO-F
processor: Core 2 Duo E6550
geheugen: 2x 1 GB DDR2 - 800
harddisk: 300GB Misschien komt er nog een 500GB bij
1X DVD brander
1X DVD lezer
1X Geheugenkaart lezer
1X PCI firewire kaartje
1X PCI TV-kaart
Videokaart: 8800GT zit nu een 6600 in.
1 case fan. zat standart in mijn behuizing de termaltake mambo

hardisk:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Vrietje schreef op zondag 18 november 2007 @ 15:00:
[...]

Oh kan zijn dat ik het ooit eens onder een andere username gepost hebt, waarvan ik alle gegevens kwijt geraakt bent , eigen schuld 8)7
Maar goed ff uit mijn hoofd mij huidig systeem draait op een 350 watt voeding die bij een targa PC zat van 2 jaar terug, op de voeding staat dat ie 25A op de 12V had dacht ik uit me hoofd.
mijn beoogde systeem
-moederboard : MSI P35 NEO COMBO-F
processor: Core 2 Duo E6550
geheugen: 2x 1 GB DDR2 - 800
harddisk: 300GB Misschien komt er nog een 500GB bij
1X DVD brander
1X DVD lezer
1X Geheugenkaart lezer
1X PCI firewire kaartje
1X PCI TV-kaart
Videokaart: 8800GT zit nu een 6600 in.
1 case fan. zat standart in mijn behuizing de termaltake mambo

hardisk:
Jou systeem zal ongevee 280 watt nodig hebben zonder overklok. De 12 volt lijn zal ongeveer 18 amperres moeten leveren op de 12 volt. Klok jij de cpu 25% over zodat hij synchroon loopt met jouw pc6400 geheugen en je klokt de videokaart 20% over dan zal jouw totale systeem 50 watt extra verbruiken waarmee ik uitkom op 330 watt en 22 amperres welke jouw systeem nodig heeft. Een voeindg welke minimaal 26 amperres kan leveren is dan aan te raden (ook moet de voeindg minimaal 380 watt zijn.

Zoals je ziet zal jouw voeindg jouw overgeklokte systeem net niet helemaal kunnen trekken (of net wel alleen belast je de voeindg dan wel heel erg zwaar). Klok jij niets over dan is de huidige voeindg voldoende.

Wil jij de voeindg vervangen dan is de NeoHE430 geen slechte keuze. De voeindg kan totaal 32 amperres leveren en dat is echt ruim voldoende voor jouw systeem. Dat Alternate een voeding aanraad met drie lijnen van ieder 16 amperres slaat echt nergens op , het gaat er immer ook vooral om hoeveel die lijnen gezamelijk kunnen leveren.

Mooi voorbeeld is de NeoHE500. Deze heeft drie lijnen welke ieder maximaal 17 amperres kunnen leveren. Gezamelijk kunnen ze (maar) 38 amperres leveren, geen 51.
De Coolermaster eXtremepower430 heeft twee lijnen van 15 en 14 amperres. Deze voeindg kan echter wel weer 29 amperres leveren.

Dat Alternate dus 3 x 16 A aanraad dat slaat echt nergens op. Ze kunnen beter een advies geven over het wattage want ook de eXtremepower430 is voldoende voor jouw systeem.

lol, de NeoHE430 hefet trouwens drie lijnen van ieder 16 amperres.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhansen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 12:02
Ik heb een nieuwe voeding nodig.

Mijn systeem is:

amd opteron 165 @ 2,25ghz
2 gb geheugen
calibre p860 (8600 gt)
ecs nforce s939 moederbord
2 x hardeschijf
dvd speler
3 fans

Hierbij zou ik aan 350 watt wel voldoende moeten hebben dacht ik zo, maar ik wou graag naar een voeding willen van tussen de 400 - 500 watt. En de voeding moet stil zijn

Nou wil ik graag een modulaire voeding hebben, maar ik zie zoveel voedingen. Kan iemand mij een aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om voor mijn pc een tweede X1950 pro te halen om crossfire te draaien, maar ik vraag me af of mijn voeding dat zou trekken?

Op het moment heb ik:
Gigabyte p35-ds3p
C2D E4300 @ 3,24 ghz
2x 1gb Corsair XMS 6400
Asus x1950 pro
1x WD Raptor 36gb
1x WD 120gb

Dit wordt gevoed door een Tagan 480 watt U22.Kan mijn Tagan een 2e x1950 pro ook nog aan zonder mijn OC op cpu te verliezen of kan ik gaan zoeken naar een nieuwe?

Bvd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
@ tyr: ja hoor, iets minder dan 500W is ruim voldoende voor die setup ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealthstorm
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-01 13:41
Hallo, ik wil mijn 8800GTS 320MB vervangen voor een MSI 8800GT 512MB in SLI.

Mijn systeem is als volgt:

Processor: Core 2 Duo E6700 @ 2.67Ghz
Cooler: Zalman CNPS9700 LED
Case: Cooler Master CM Stacker (STC-T01) met drie fans.
MOBO: MSI P6N SLI Platinum Socket 775 ATX
Memory: G.E.I.L. DDR2 2GB (over een tijdje 4GB)
Hard Drive: WD Raptor 74GB, Seagate 320GB
Video Card: Sparkle Calibre 8800GTS 320MB OC (nu en moet vervangen worden door 2x 8800GT 512MB
Sound Card: Creative SB X-FI Fatal1ty
DVDROM en DVDRW

IK heb nu een Antec NeoHE 550watt, zou deze voeding de huidige configuratie trekken met een MSI 8800GT 512MB in SLI?

http://www.antec.com/specs/NeoHE550_spe.html lijkt erop dat dit de specs zijn.

Op de EVGA site staat: "Minimum 450 Watt for SLI mode system.
(Minimum recommended power supply with +12 Volt current rating of 24 Amp Amps."

[ Voor 32% gewijzigd door Stealthstorm op 18-11-2007 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Jup, die trekt het nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hello beste mensen, ik heb egt een dilemma hier. Ik wil eigenlijk een nieuw videokart kopen, maar ik weet niet wat ik kan halen met me voeding. Ik heb volgende hardware staan:

AMD athlon 2200+, ik heb die overgeclockt naar 2800+
moederboard asus A7V8X
1 GB ram geheugen
160 GB hardschijf

360 watt voeding, net uit verpakking. (12v=18A; 5v=35A; 3.3v=28A; +3,3&+5v total output 230 watts.

Mijn keuze ligt nu eigenlijk op 7900 GS, maar ik weet niet zeker of het kan met me voeding, zo niet, welke video kart kunne jullie me aanraden?? alvas bedank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:12
Hmm.. prefect topic om mijn vraag te stellen:

Vorig jaar heb ik een nieuwe setup gekocht:
Asus P5B
Twinmos 667mhz geheugen (2gig)
Conroe 6600
Geforce 7950GT
Conroe 6600
Alles aangedreven voor een 500Watt Nexus NX-5000

Nu bij het uitkomen van de laatste generatie games merkte ik dat het toch allemaal niet meer zo vlotjes ging en heb ik via Asus Probe mijn computer overclocked naar 3Ghz (333 Mhz frontside bus).

Dit ging bijna een maand goed, totdat ik vastlopers kreeg in games. Soms na 10 seconden, soms na 5 minuten. De temps van de CPU en GPU blijven wel binnen de marge (resp. 55 graden en 75 graden).

Kan het zijn dat de voeding moeite heeft met deze setup? Het kan toch bijna niet? Toch heb ik na het terugclocken geen problemen meer gehad. Maakt dit zoveel verschil qua verbruik of kan ik dit (uitgaande van een goed werkende PSU) uitsluiten?

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:57

killercow

eth0

theodouma schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 20:14:
[...]

Ik kom uit op 630 watt welke jouw systeem maximaal nodig zal hebben als je alles belast. De 12 volt lijn zal hiervan 43 amperres moeten leveren.
Jouw realPower 850 kan totaal 850 watt leveren waarvan er 60 amperers van de 12 volt kan komen. De voeindg is hiermee geschikt voor jouw systeem.
De 550 watt voeding is niet geschikt, deze komt gewoon echt 100 watt te kort. Je kan er wel waarschijnlijk de computer mee opstarten, alleen zal het niet mogelijk zijn om de computer volledig te belasten met deze voeding, dat gaat echt fout. Mocht je één of twee cpu's uit kunnen schakelen dan zal de 550 watt voeindg waarschijnlijk wel voldoende zijn als backup als hij een sterke 12 volt lijn heeft, hij moet minimaal 38 amperres kunnen leveren.
Had een 850 watt thermaltake gekocht, maar krijg het mobo niet aan de gang ivm een missende 8pin cpu stekker (hij heeft er 2 nodig blijkbaar), heb je toevallig suggesties voor een 850watt voeding (of meer), met 1x 24, 1x 4, en 2x 8 pin power?

M'n specs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Tyan S4881
4x Opteron 875
8x 1gb ecc reg 3200
5x 500gb Fujitsu Spinpoint 7200 rpm
Sata raid kaartje
2x 265mb 8600gts kaartjes (pci-e)
1x 1000sx fiber kaarje (pci-133 66mhz)
dvd-r brandertje en wat cooler zut.

[ Voor 10% gewijzigd door killercow op 19-11-2007 14:34 ]

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben een PC aan het samenstellen met nieuwe en oudere onderdelen, maar bij de keuze van mijn voeding zit ik een beetje vast.

Zo ziet mijn systeem er momenteel uit:

Moederbord: Gigabyte GA-MA69VM-S2
Processor: AMD Athlon 64 4200+ (met boxed koeler)
Geheugen: kingston 2 gb PC5300 DDR2
HD: Oude maxtor IDE 160 gb (later koop ik een SATA)
Videokaart: Sapphire Radeon HD 2600Pro 512MB
DVD-writer
Case: A+ Xclio 2
12 cm case fan

Ik ben niet van plan om binnenkort onderdelen te vervangen, er komt wellicht wel nog een SATA harde schijf bij.
Veel budget heb ik niet meer over, dus een goedkope oplossing zou tof zijn.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05-2024
Hallo,

De volgende hardware ben ik van plan aan te schaffen binnenkort :

2x Corsair TWIN2X2048-6400 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2
2x EVGA VGA GeForce 8800GT SSC 512 MB
1x Antec Behuizing Gamersgear Nine Hundred Zwart
1x Lite-On DVD-RW DH-20A3P IDE, Bulk, Zwart
1x NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart
1x Asus Moederbord P5N32-E SLI
1x Intel Core 2 Quad Q6600 2.40 GHz, 1066 MHz, 8 MB , Boxed
1x Thermalright Ultra-120 Extreme Aluminium
4x AeroCool Turbine Fan 2000 Case Fan 120 Mm, LED, Blauw
2x WD HDD Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 16 MB, S-ATA/150
4x WD Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM (heb ik al)

Ik zit nu te twijfelen over de voedingen...

1x Corsair Voeding HX620 620 Watt ActivePFC, Zwart, Dual Core / SLI Ready, 24-pins
1x Corsair Voeding HX520 520 Watt ActivePFC, Zwart, Dual Core / SLI Ready, 24-pins

Welke zou ik het beste kunnen aanschaffen? Of kan ik eventueel uit de voeten met lagere PSU ?
En ja ik ben van plan te gaan OC.

Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:35
Hoe kom ik erachter of mijn mobo de -5V nog gebruikt?
Volgens de topicstart kán het zijn dat de -5V nog door de geluidskaart gebruikt wordt.

Want ik zie dat veel voedingen boven de 450 watt geen -5V meer hebben.

Ik heb een Asus A8N32 SLI Deluxe.
Volgens het boekje moet de voeding ATX 12 V 2.0 compliant zijn.

Ik heb gezocht, maar ik kan het niet vinden. :'(

[ Voor 7% gewijzigd door yamahabest op 19-11-2007 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

rickhansen schreef op zondag 18 november 2007 @ 18:13:
Ik heb een nieuwe voeding nodig.

Mijn systeem is:

amd opteron 165 @ 2,25ghz
2 gb geheugen
calibre p860 (8600 gt)
ecs nforce s939 moederbord
2 x hardeschijf
dvd speler
3 fans

Hierbij zou ik aan 350 watt wel voldoende moeten hebben dacht ik zo, maar ik wou graag naar een voeding willen van tussen de 400 - 500 watt. En de voeding moet stil zijn

Nou wil ik graag een modulaire voeding hebben, maar ik zie zoveel voedingen. Kan iemand mij een aanraden?
Ik kom uit op oneveer 280 watt welke jouw systeem nodig heeft. Hiervan zal er 19 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg welke minimaal 22 amperres kan leveren (en minimaal 330 watt is) moet dan al voldoende zijn voor jouw systeem.

Wil jij een voeding van minimaal 430 watt en moet hij modulair zijn dan kun je eens kijken naar de Antec NeoHE430, een 430 watt voeidng welke 32 amperres kan leveren, modulair is en fluisterstil. De voeindg is met 70 euro niet de goedkoopste, echter is het het geld wel waard.
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2007 @ 18:24:
Ik ben van plan om voor mijn pc een tweede X1950 pro te halen om crossfire te draaien, maar ik vraag me af of mijn voeding dat zou trekken?

Op het moment heb ik:
Gigabyte p35-ds3p
C2D E4300 @ 3,24 ghz
2x 1gb Corsair XMS 6400
Asus x1950 pro
1x WD Raptor 36gb
1x WD 120gb

Dit wordt gevoed door een Tagan 480 watt U22.Kan mijn Tagan een 2e x1950 pro ook nog aan zonder mijn OC op cpu te verliezen of kan ik gaan zoeken naar een nieuwe?

Bvd :)
Op moment zal er ongeveer 310 watt uit de voeding moeten komen (met één gpu en met je erg fikke overklok) Hiervan zal er 21 amperres van de 12 volt moeten komen. Plaats je een tweede X1950PRO bij dan zal het totale verbruik liggen op maximaal 370 watt en 26 amperres. Een voeindg welke 30 amperres op de 12 volt kan leveren (en minimaal 420 watt is) moet dan voldoende zijn.

Jouw 480 watt voeding kan exact 30 amperres leveren en is daarmee geschikt voor jouw systeem. Het is wel zo dat je de voeindg zwaar belast, ik durf ook niet te zeggen wat jouw voeding zal doen als jij de videokaarten beide zo'n 25% gaat overklokken. Je belast je voeindg namelijk best zwaar (als je alles in gebruik heb, dus gamen terwijl beide HD's aan het defragmenteren zijn en je een dvd aan het koperen ben).
Stealthstorm schreef op zondag 18 november 2007 @ 19:20:
Hallo, ik wil mijn 8800GTS 320MB vervangen voor een MSI 8800GT 512MB in SLI.

Mijn systeem is als volgt:

Processor: Core 2 Duo E6700 @ 2.67Ghz
Cooler: Zalman CNPS9700 LED
Case: Cooler Master CM Stacker (STC-T01) met drie fans.
MOBO: MSI P6N SLI Platinum Socket 775 ATX
Memory: G.E.I.L. DDR2 2GB (over een tijdje 4GB)
Hard Drive: WD Raptor 74GB, Seagate 320GB
Video Card: Sparkle Calibre 8800GTS 320MB OC (nu en moet vervangen worden door 2x 8800GT 512MB
Sound Card: Creative SB X-FI Fatal1ty
DVDROM en DVDRW

IK heb nu een Antec NeoHE 550watt, zou deze voeding de huidige configuratie trekken met een MSI 8800GT 512MB in SLI?

http://www.antec.com/specs/NeoHE550_spe.html lijkt erop dat dit de specs zijn.

Op de EVGA site staat: "Minimum 450 Watt for SLI mode system.
(Minimum recommended power supply with +12 Volt current rating of 24 Amp Amps."
Op moment met één gpu heeft jouw systeem 260 watt nodig. De 21 volt moet hiervan 17 amperres leveren. Zet jij de tweede 8800GT in jouw systeem dan kom ik uit op 360 watt en 25 amperres. Een voeindg welke minimaal 400 watt is en minimaal 29 amperres kan leveren is dan al voldoende.

Jouw 550 watt voeding kan totaal 42 amperres leveren en is daarmee ruim voldoende voor jouw systeem. Je heb zelf voldoende ruimte om de cpu 50% over te klokken en de gpu's ook 20% sneller te klokken. Als je dit doet dan zal jouw systeem 460 watt nodig hebben. Je heb zelfs dan nog ruimte over om bijvoorbeeld een paar HD's bij te plaatsen.

Rest volgt later

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Marctic schreef op maandag 19 november 2007 @ 16:38:
Hallo,

1x Corsair Voeding HX620 620 Watt ActivePFC, Zwart, Dual Core / SLI Ready, 24-pins
1x Corsair Voeding HX520 520 Watt ActivePFC, Zwart, Dual Core / SLI Ready, 24-pins

Welke zou ik het beste kunnen aanschaffen? Of kan ik eventueel uit de voeten met lagere PSU ?

Martijn
Neem de 620W maar voor de zekerheid. Ik denk dat 520W nog wel zal gaan hoor maar je PC is wel heel erg zwaar. 2x 8800GT in SLI is al aardig wat, dan komt de Q6600 er nog bij die je gaat overklokken. Vervolgens ook nog eens 6 HDD's. Ik zou voor zekerheid kiezen en voor de 620W gaan.

Verder is de Corsair een prima keuze, erg stil en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op zondag 18 november 2007 @ 22:24:
Hello beste mensen, ik heb egt een dilemma hier. Ik wil eigenlijk een nieuw videokart kopen, maar ik weet niet wat ik kan halen met me voeding. Ik heb volgende hardware staan:

AMD athlon 2200+, ik heb die overgeclockt naar 2800+
moederboard asus A7V8X
1 GB ram geheugen
160 GB hardschijf

360 watt voeding, net uit verpakking. (12v=18A; 5v=35A; 3.3v=28A; +3,3&+5v total output 230 watts.

Mijn keuze ligt nu eigenlijk op 7900 GS, maar ik weet niet zeker of het kan met me voeding, zo niet, welke video kart kunne jullie me aanraden?? alvas bedank!
Ik kan even niet vinde hoeveel watt jouw cpu nodig heeft (65 of 90) ik ga er daarom van uit dat hij 90 watt nodig heeft. Jouw compelte systeem zonder videokaart heeft dan 180 watt nodig. Hiervan zal er 11 amperres van de 12 volt moeten komen.
DE 7900GS heeft 45 watt nodig. Met deze videokaart zal jouw systeem dus 230 watt nodig hebben (ik rond af) waarvan er 15 amperres van de 12 volt moet komen. Een voeding welke minimaal 18 amperres kan leveren op de 12 volt en minimaal 300 watt is moet dan voldoende zijn.

Jouw voeindg kan totaal 18 amperres leveren op de 12 volt en is dus geschikt voor jouw systeem met een 7900GS. Mocht jij de 65 watt versie hebben van de cpu dan behoeft het denk ik geen uitleg dat jouw voeding dan ook voldoende is.

Dus om het heel kort samen te vakkten; Je voeding kan het aan
cheiron schreef op maandag 19 november 2007 @ 14:26:
Hmm.. prefect topic om mijn vraag te stellen:

Vorig jaar heb ik een nieuwe setup gekocht:
Asus P5B
Twinmos 667mhz geheugen (2gig)
Conroe 6600
Geforce 7950GT
Conroe 6600
Alles aangedreven voor een 500Watt Nexus NX-5000

Nu bij het uitkomen van de laatste generatie games merkte ik dat het toch allemaal niet meer zo vlotjes ging en heb ik via Asus Probe mijn computer overclocked naar 3Ghz (333 Mhz frontside bus).

Dit ging bijna een maand goed, totdat ik vastlopers kreeg in games. Soms na 10 seconden, soms na 5 minuten. De temps van de CPU en GPU blijven wel binnen de marge (resp. 55 graden en 75 graden).

Kan het zijn dat de voeding moeite heeft met deze setup? Het kan toch bijna niet? Toch heb ik na het terugclocken geen problemen meer gehad. Maakt dit zoveel verschil qua verbruik of kan ik dit (uitgaande van een goed werkende PSU) uitsluiten?
Met de overklok heeft jouw systeem 220 watt nodig (ja, tweehonderd en twintig watt, het is geen typefout) Jouw 500 watt voeding zal dit echt zeer gemakkelijk moeten kunnen leveren. Sterker nog, hij moet het zelfs aankunnen om tweemaal jouw systeem te voeden!

Jouw probleem ligt dus echt niet aan de voeding. Waar het wel aan kan ligen is de koeling van de cpu. Ik vind 55 graden nogal aan de hoge kant voor een E6600 met een overklok van 25%. Je zal er daarom ook slim aan doen om de standaard Intel cooler te vervangen voor een betre,m bijvoorbeeld een Artic Freezer, een goede en goedkope cooler welke veel beter koelt.
Ook het overklokken kun je het beste gewoon vanuit de bios doen (is niet moeilijk). Ik denk (weet eigelijk wel bijna zeker) dan als jij de cpu goed gaat koelen en je klokt over vanuit de bios over dat jij de 3.4 Ghz wel stabiel kan bereiken, dat kunnen de meeste E6600 namelijk wel....
killercow schreef op maandag 19 november 2007 @ 14:29:
[...]

Had een 850 watt thermaltake gekocht, maar krijg het mobo niet aan de gang ivm een missende 8pin cpu stekker (hij heeft er 2 nodig blijkbaar), heb je toevallig suggesties voor een 850watt voeding (of meer), met 1x 24, 1x 4, en 2x 8 pin power?

M'n specs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Tyan S4881
4x Opteron 875
8x 1gb ecc reg 3200
5x 500gb Fujitsu Spinpoint 7200 rpm
Sata raid kaartje
2x 265mb 8600gts kaartjes (pci-e)
1x 1000sx fiber kaarje (pci-133 66mhz)
dvd-r brandertje en wat cooler zut.
De Antec TruePower Quattro 850 heeft naast een 24 pins aansluiting ook een 4 en 8 pins aansluiting voor het moederbord.

Veel voedingen hebben een 8 pins aansluiting voor de videokaart, deze wordt vaak aangeduid als een 6+2 pins aansluiting. Ondanks dat deze connector ook 12 volt "bevat" en ook 8 pins is kan hij niet op een moederbord geprikt worden.

Rest volgt later vandaag

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Hey Theodouma,

Allereerst bedankt voor je strakke advies van laatst, alleen is mijn planning nogal veranderd en wil ik nu SLI gaan draaien. Daarom heb ik een andere voeding nodig, want 430W is niet voldoende. Ook ben ik nog steeds van plan om een en ander over te clocken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Asus P5N32-e SLI Plus -- ??W (gok rond de 160W)
GEIL 2GB 800mhz CAS4 geheugen -- 10W
2x 8800GT in SLI -- 210W
Intel C2D E6750/E8400 -- 65W
1 DVD Drive -- 5W
Initieel 1 HDD, max een HDD of 4 a 5 -- Max. 75W
Totaal: 525W

Goed dat is het probleem niet zo, ik moet rond de 600W zitten.
Nu is het alleen zo dat ik graag een modulaire voeding wil.
Bijkomend is dat ik graag blauwe LEDs wil op mijn voeding.
Zoiets als de OCZ GameXtream 600W, maar dan modulair.
Welke moet ik nu nemen?

Gr,
Lenny-t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 14:49:
Hallo,

Ik ben een PC aan het samenstellen met nieuwe en oudere onderdelen, maar bij de keuze van mijn voeding zit ik een beetje vast.

Zo ziet mijn systeem er momenteel uit:

Moederbord: Gigabyte GA-MA69VM-S2
Processor: AMD Athlon 64 4200+ (met boxed koeler)
Geheugen: kingston 2 gb PC5300 DDR2
HD: Oude maxtor IDE 160 gb (later koop ik een SATA)
Videokaart: Sapphire Radeon HD 2600Pro 512MB
DVD-writer
Case: A+ Xclio 2
12 cm case fan

Ik ben niet van plan om binnenkort onderdelen te vervangen, er komt wellicht wel nog een SATA harde schijf bij.
Veel budget heb ik niet meer over, dus een goedkope oplossing zou tof zijn.

Alvast bedankt!
Van jouw cpu zijn meerdere versies, namelijk versies welke 65 en welke 90 watt nodig hebben., Ik ga uit van het tweede, 90 watt.

Jouw gehele systeem heeft met de extra schijf dan 210 watt nodig. De 12 volt lijn zal ongeveer 13 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg van minimaal 300 watt welke minimaal 15 amperres kan leveren moet dan al voldoende zijn.

Een goede en goedkope voeoindg is de Antec BasiQ350, een simpele 350 watt voeindg welke 23 amperres kan leveren op de 12 volt. De voeindg kost ongeveer 31 euro. Ook is de Coolermaster eXtremepower380 wel wat, en 380 watt voeindg met 25 amperres. Deze voeindg kost ongeveer 35 euro. Let er alleen wel op dat je bij de tweede voeindg wel de versie neem met de 12 mm fan aan de onderkant. Er zijn oudere Coolermaster eXtremepower voedingen met een 80 mm fan aan de achterkant, en deze wil je echt niet! De fan maakt een pokkeherrie en de voeindg kan maar 15 amperres op de 12 volt leveren. Bij de Antec BasiQ hoef je nergens rekening mee te houden.
Marctic schreef op maandag 19 november 2007 @ 16:38:
Hallo,

Martijn
Zonder overklok kom ik uit op 450 watt welke jouw systeem nodig gaat hebben. e 12 volt zal hierbij 33 amperres moeten leveren. Klok jij de cpu 30% over en de gpu's 20% dan zal jouw systeem 90 watt extra gaan verbruiken waarmee ik uitkom op maximaal 540 watt. Hiervan zal er 40 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg welke minimaal 45 amperres kan leveren op de 21 volt en minimaal 600 watt is moet dan voldoende zijn.

De HX520 zal dus niet geschikt zijn voor jouw ssyteem, of je moet natuurlijk niet over willen klokken :P
De HX620 kan totaal 50 amperres leveren op de 12 volt en is daamee wel voldoende voor jouw systeem. Je heb zelfs een speling van 5 amperres op de 12 volt lijn waarmee je bijvoorbeeld de cpu tegen de 4 Ghz aan zal kunnen krijgen (of de cpu dat aankan dat weet ik niet, maar _als_ de cpu het aankan, dan klan de voeindg voldoende leveren daarvoor)
yamahabest schreef op maandag 19 november 2007 @ 19:51:
Hoe kom ik erachter of mijn mobo de -5V nog gebruikt?
Volgens de topicstart kán het zijn dat de -5V nog door de geluidskaart gebruikt wordt.

Want ik zie dat veel voedingen boven de 450 watt geen -5V meer hebben.

Ik heb een Asus A8N32 SLI Deluxe.
Volgens het boekje moet de voeding ATX 12 V 2.0 compliant zijn.

Ik heb gezocht, maar ik kan het niet vinden. :'(
ATX 2.0 houdt o.a in dat de computer geen -5 volt nodig heeft. Alle recente moederbordden zijn ATX2.0 en hebben dus geen -5 volt nodig. daarom zijn er geen recente voedingen welke zo'n -5 volt lijn hebben, ze worden immers niet gebruikt.

Voor jou houdt het eigelijk gewoon in dat je iedere voeindg kan nemen welke je wilt (vanuitgaand dat hij uiteraard wel zwaar genoeg is, een antiek 120 watt voedingkje dus niet), je hoeft niet rekening te houden met de -5 volt lijn, jouw moederbord heeft deze toch niet nodig.

De -5 volt lijn werd inderdaad vooral bij onboard geluid gebruikt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

MeltedForest schreef op maandag 19 november 2007 @ 21:32:
Hey Theodouma,

Allereerst bedankt voor je strakke advies van laatst, alleen is mijn planning nogal veranderd en wil ik nu SLI gaan draaien. Daarom heb ik een andere voeding nodig, want 430W is niet voldoende. Ook ben ik nog steeds van plan om een en ander over te clocken.

Asus P5N32-e SLI Plus -- ??W (gok rond de 160W) 160?? Maak daar maar 40 van
GEIL 2GB 800mhz CAS4 geheugen -- 10W :)
2x 8800GT in SLI -- 210W :)
Intel C2D E6750/E8400 -- 65W :)
1 DVD Drive -- 5W :)
Initieel 1 HDD, max een HDD of 4 a 5 -- Max. 75W :)
Totaal: 525W 410

Goed dat is het probleem niet zo, ik moet rond de 600W zitten.
Nu is het alleen zo dat ik graag een modulaire voeding wil.
Bijkomend is dat ik graag blauwe LEDs wil op mijn voeding.
Zoiets als de OCZ GameXtream 600W, maar dan modulair.
Welke moet ik nu nemen?

Gr,
Lenny-t
Je zit met je schattingen er goed, alleen het moederbord heeft wel een heel stuk minder nodig gelukkig. Ik kom uit op maximaal 410 watt welke jouw systeem nodig heeft. de 12 volt zal hiervan 29 amperres moeten leveren. Een voeindg van 450 watt welke minimaal 33 amperres kan leveren is dan al voldoende. Wil je ook modulair en blauwe led dan kun je eens naar de Zalman ZM600HP kijken, een 90 euro kostende 600 watt voeindg welke 42 amperres kan leveren. Voor 10 euro minder heb je ook de ZM500HP, deze 500 watt voeindg kan totaal 36 amperres leveren. De voedingen zijn modulair en voorzien van blauwe leds.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:12
theodouma schreef op maandag 19 november 2007 @ 21:25:
[...]

Met de overklok heeft jouw systeem 220 watt nodig (ja, tweehonderd en twintig watt, het is geen typefout) Jouw 500 watt voeding zal dit echt zeer gemakkelijk moeten kunnen leveren. Sterker nog, hij moet het zelfs aankunnen om tweemaal jouw systeem te voeden!

Jouw probleem ligt dus echt niet aan de voeding. Waar het wel aan kan ligen is de koeling van de cpu. Ik vind 55 graden nogal aan de hoge kant voor een E6600 met een overklok van 25%. Je zal er daarom ook slim aan doen om de standaard Intel cooler te vervangen voor een betre,m bijvoorbeeld een Artic Freezer, een goede en goedkope cooler welke veel beter koelt.
Ook het overklokken kun je het beste gewoon vanuit de bios doen (is niet moeilijk). Ik denk (weet eigelijk wel bijna zeker) dan als jij de cpu goed gaat koelen en je klokt over vanuit de bios over dat jij de 3.4 Ghz wel stabiel kan bereiken, dat kunnen de meeste E6600 namelijk wel....
Wow, bedankt voor het antwoord, je hebt het er maar druk mee ;)
Er zit helaas een een AF7 op. Dus daar ga ik de winst niet pakken. De airflow in de kast (180) is ook absoluut goed. Heb de processor nooit zo koel gekregen als ik had gewild. Let wel, de cores van de cpu komen niet boven de 50. Anyway, je hebt mij wat vertrouwen gegeven dat het niet aan de PSU ligt, maar ik toch eens verder moet kijken naar wellicht het moederbord.

Ik vind het ook vooral vreemd dat het probleem pas na enkele weken naar voren kwam.
Nogmaals bedankt!

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dankje voor de info :)
het is een grote hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Ik zit momenteel een beetje krap aan wattage van mijn voeding, dit is momenteel een Antec TruePower 550W, maar met mijn hoge OC en zware pc, wordt dit 'm toch te veel (die 12v en 5v railen worden met multimeter gemeten 14.33v en 5.99v)
Hierom Wil ik een nieuwe voeding aanschaffen, ik weet alleen nog niet welke.
System Specs:

Intel Q6600 G0 @ 3.6ghz 400x9 @ 1.53v
Gigabyte P35-DS4 rev1.1
4x1GB Kingston pc 5300 @ 800mhz 4-4-4-12 @ 2.05v
Powercolor HD2900XT @ OC
2x Seagate Barracuda 320GB Sata2 @ RAID-0
Scythe Mugen ''infinity''
NEC 5270 Dvd Brander IDE
5x 120mm casefans
2x rood licht staafjes
1x Neon Blauw 30cm
Antec TruePower 550W

Ik zelf zat te denken aan een voeding met een PCI-E 8-PINS aansluiting en een Mobo 8pins aansluiting (de vroegere P4 stekker, wat nu 8pins is).
Het wattage waar ik aan zat te denken was iets van 850W, mischien 1K als het niet veel duurder is.

Ik heb zelf al een beetje rondgekeken maar kom er nog niet echt uit.
Ik wil later mischien ook nog upgraden (mischien nog een 2900xt erbij in CF) dus de PSU moet echt niet te krap worden.
Het budget is MAX €200 het liefst iets eronder, als er iets erg goeds is wat er boven is, is het mischien ook nog te overwegen.
Het is ook belangrijk dat het een modulaire voeding is, aangezien ik die rotzooi in mijn kast ook zat ben.

Alvast bedankt voor de hulp

[ Voor 4% gewijzigd door tjtristan op 20-11-2007 00:56 ]

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05-2024
Thanks voor jullie snelle antwoorden
De Corsair 620W gaat het dus worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 23:03
Na veel rondzoeken, vergelijken, reviews lezen, enz... kom ik er nog steeds niet uit.

Ik moet een nieuwe voeding hebben, die er nu in zit begint aardig brak te raken.

Systeem:
Asus P4C800-Deluxe
Intel P4 2.8 GHz Northwood
2x Corsair XMS TwinX LowLatency 512 MB (1024 MB)
Club3D ATi Radeon 9700 Pro All-in-Wonder 128 MB AGP
3 HDD's:
- WDC 320GB 7200 SATA
- WD Raptor 36GB 10K SATA
- WDC 80GB 7200 IDE in verwisselbare bracket
2 ODD's:
- Pioneer 52x DVD
- NEC 2500 DVD+/-RW
1 Floppydrive
3 PCI-kaarten: SB Live 5.1, SCSI-controller, Gbit-NIC
Interne USB multi-cardreader
4x 80 mm casefans

Een volle kast dus :P

Wat er nu in zit is een goedkope 400W die er nou ik gok max 2 jaar in zit en begint langzaamaan meer raar electronisch geluid/gesnerp te maken (al een jaar of zo), afhankelijk van de CPU-belasting. De voltages zijn nog stabiel, systeem ook, maar na een paar uur uit staan heeft het al meerdere startpogingen nodig voor hij aan blijft en opstart. Heb gezien datie lekke elco's heeft.

Ik heb een PSU-calculator geprobeerd en kwam aan zo'n 323 Watt, maar met Capacitor-aging erbij gaf hij al 426 Watt aan!! En wat voor mij belangrijk is, hij staat 24/7 aan en wordt als workstation gebruikt, voor alles, ook redelijk zware 3D games.

Ik zoek dus een voeding tussen de 430 en 500 Watt, maar wil er liever niet meer dan 60 aan uitgeven (beperkt budget), maar een A-merk is wel vereist.

Wat ik oa al ben tegengekomen zijn enkele van CoolerMaster, Antec, Tagan en Asus.
Voor alsnog lijkt me de Asus A-45GA 450W (ATX12V 2.01) voor zo'n 45 Euro de beste keuze. De andere merken zijn met deze vermogens toch wat duurder of heb ik m'n twijfels bij de betrouwbaarheid op de langere duur. Maar misschien zijn m'n twijfels wel ongegrond, ik heb niet overal reviews van kunnen vinden.

Ik heb niet zo'n goede ervaring met Enermax en Antec (Truepower), heb van beide merken een voeding gehad (Enermax 350W in m'n vorige P3 en Antec 480W) en waren beide binnen acceptabel tijdsbestek al gaar.

Dus nou hoop ik hier wat meer info te kunnen krijgen, want ik weet het niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

theodouma schreef op maandag 19 november 2007 @ 22:04:
[...]

Je zit met je schattingen er goed, alleen het moederbord heeft wel een heel stuk minder nodig gelukkig. Ik kom uit op maximaal 410 watt welke jouw systeem nodig heeft. de 12 volt zal hiervan 29 amperres moeten leveren. Een voeindg van 450 watt welke minimaal 33 amperres kan leveren is dan al voldoende. Wil je ook modulair en blauwe led dan kun je eens naar de Zalman ZM600HP kijken, een 90 euro kostende 600 watt voeindg welke 42 amperres kan leveren. Voor 10 euro minder heb je ook de ZM500HP, deze 500 watt voeindg kan totaal 36 amperres leveren. De voedingen zijn modulair en voorzien van blauwe leds.
Raar dat een Asus P5N32-e SLI Plus moederbord >100W minder stroom opeet dan een GigaByte GA-P35C-DS3R. Ik snap het niet meer :D
Nou ja, Zalman ZM600HP it is dan maar....

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

tjtristan schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 00:53:
Ik zit momenteel een beetje krap aan wattage van mijn voeding, dit is momenteel een Antec TruePower 550W, maar met mijn hoge OC en zware pc, wordt dit 'm toch te veel (die 12v en 5v railen worden met multimeter gemeten 14.33v en 5.99v)
System Specs:

Gigabyte P35-DS4 rev1.1
Powercolor HD2900XT @ OC
NEC 5270 Dvd Brander IDE
5x 120mm casefans
2x rood licht staafjes
1x Neon Blauw 30cm
Antec TruePower 550W

Ik zelf zat te denken aan een voeding met een PCI-E 8-PINS aansluiting en een Mobo 8pins aansluiting (de vroegere P4 stekker, wat nu 8pins is).
Het wattage waar ik aan zat te denken was iets van 850W, mischien 1K als het niet veel duurder is.

Ik wil later mischien ook nog upgraden (mischien nog een 2900xt erbij in CF) dus de PSU moet echt niet te krap worden.
Het budget is MAX €200 het liefst iets eronder, als er iets erg goeds is wat er boven is, is het mischien ook nog te overwegen.
Het is ook belangrijk dat het een modulaire voeding is, aangezien ik die rotzooi in mijn kast ook zat ben.

vanavond zal ik weer iedereen van een antwoord voorzien (ook jij zal een volledig antwoord krijgen).

Ik wil nu alleen maar even kwijt dat je de computer niet aan moet zetten. De waardes van 14 en 6 volt slopen de computer gegarandeerd binnen een paar uur! (inc de cpu, gpu, hd!) Deze waardes mogen nooit boven de 12.6 en 5.25 volt uitkomen!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:57

killercow

eth0

theodouma schreef op maandag 19 november 2007 @ 21:25:
[...]

De Antec TruePower Quattro 850 heeft naast een 24 pins aansluiting ook een 4 en 8 pins aansluiting voor het moederbord.

Veel voedingen hebben een 8 pins aansluiting voor de videokaart, deze wordt vaak aangeduid als een 6+2 pins aansluiting. Ondanks dat deze connector ook 12 volt "bevat" en ook 8 pins is kan hij niet op een moederbord geprikt worden.
Ok, maar dat heeft m'n huidige psu ook, en dat werkt idd niet.
Zo'n 6+2 werkt dus niet , en ik heb toch een 2e 8 pins nodig, beh. Het zijn ook niet echt voedingen die je even lenen mag bij een winkel om te testen of t werkt, want tjah, 90% heeft ze niet eens op voorraad.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealthstorm
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-01 13:41
theodouma schreef op maandag 19 november 2007 @ 20:49:
[...]

Op moment met één gpu heeft jouw systeem 260 watt nodig. De 21 volt moet hiervan 17 amperres leveren. Zet jij de tweede 8800GT in jouw systeem dan kom ik uit op 360 watt en 25 amperres. Een voeindg welke minimaal 400 watt is en minimaal 29 amperres kan leveren is dan al voldoende.

Jouw 550 watt voeding kan totaal 42 amperres leveren en is daarmee ruim voldoende voor jouw systeem. Je heb zelf voldoende ruimte om de cpu 50% over te klokken en de gpu's ook 20% sneller te klokken. Als je dit doet dan zal jouw systeem 460 watt nodig hebben. Je heb zelfs dan nog ruimte over om bijvoorbeeld een paar HD's bij te plaatsen.

Rest volgt later
Heel erg bedankt, en dat er nog zoveel overblijft :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theodouma schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 23:54:
[...]

Zonder overklok zal jouw systeem maximaal 380 wat nodig hebben. Klok jij de cpu 25% over en laat jij de videokaart 20% sneller lopen zal jouw systeem 60 watt extra verbruiken waarmee ik uitkom op 440 watt. Hiervan zal er 30 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg welke minimaal 480 watt is en minimaal 34 amperres kan leveren moet dan voldoende zijn.

Een voorbeeld is de Antec NeoHE500, een 500 watt voeindg welke 38 amperres kan leveren. Wil je wat speling hebben dan is de Zalman ZM600HP, een 600 watt voeindg met 42 amperres ook geen slechte keuze.
Behalve deze twee zijn vele anderen ook geschikt zolang ze maar minimaal 480 watt zijn en minimaal 35 amperres op de 12 volt kunnen leveren. Wil je wat speling hebben dan moet je iets hoeren waardes aanhouden al ben je met 700 watt of meer eeen beetje aan het overdrijven (dat is gewoon zonde van het geld) Het behoeft denk ik geen uitleg dat troep van sweex, qtec en Xgear bij voorbaat al niet geschikt is.

Ik heb nog wel een paar opmerkingen over jouw systeem:
Waarom ECC geheugen? gewoon geheugen is veel goedkoper en presteerd net zo goed in een desktop. Jouw mobo mag miscshien wel ECC ondersteunen maar dit wil niet zeggen dat het alleen maar ECC geheugen accepteerd. Gewone reepjes gaan er oko in, en deze zijn een stuk makkelijker te kringen en goedkooper.

Waarom HD's welke je gewoonlijk in een server heb zitten? En waarom laat je ze (in godsnaam) raid 0 draaien? Waarom niet raid 5? Mocht één schijf stuk gaan ben je alle data van alle schijven kwijt met raid 0...

Waarom een 8800GTX als je voor hetzelfde geld tweemaal een 8800GT kan halen. Deze SLI opstelling presteerd bter dan één maal een 8800 GTX..
Bedankt voor alle uitleg. Even terugkomende op jouw opmerkingen, het ECC geheugen en de 8800GTX heb ik al, dus hier kan ik niks meer aan veranderen. Wat de schijven aangaat gebruik
ik dit workstation puur voor werkmachine en door mijn hobbie's ben ik zeer afhankelijk van de schijfsnelheid en volgens mij veel sneller als dit voor consumenten bestaat er niet. Alle data opslag
gebeurt inderdaad via een externe (Raid 5) nas oplossing. Ik ben zeer danbaar als je nog andere opmerkingen hebt maar dat is even off topic, 8)

Wat betreft de juiste keuze uit voedingen begin ik langzaam gek te worden, ik ben me er eens
gaan verdiepen, of tenminste een moedige poging gewaagd.

1) Ik heb dus een Coolermaster stacker en daar zou hij boven in moeten passen.
( Schijnt ook nogal niet altijd vanzelfsprekend te zijn, Enermax Galaxy bijv... )
2) Ik had graag een minimaal 600 Watt voeding.
3) Een hoog rendement, het liefste die 80 certificering.
4) Veel voedingen hebben 2 ventilatoren ipv. 1, is 2 echt beter, of overkill?
(intake in kast en exhaust buiten kant. )

Ik heb dus totaal geen kaas gegeten van allemaal die voedingen, maar wat is nu gewoon de beste keus ( als ik even niet op aanshafprijs kijk ) en niet middenmoot. Ik wil echt heel zeker zijn omdat
mijn Tagan mijn huidige Q6700 helemaal heeft doen overlijden. Gewoon betrouwbare power!!!!

Alvast bedankt!

Beste Theodouma,

Wat is werkelijk 'de' absolute voeding? Enermax, silverstone, enz, enz...............
Na dagen zoektochten ( 8)7 ) blijf ik een beetje gecharmeerd van de ultra X3 producten....

Wat is jouw oordeel? Geen consesies, gewoon 100%.

ALvast bedankt, Groetjes..... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2007 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stil, modulair, efficient en heel veel power kom je denk ik bij de Corsair HX520 of HX620, ligt er aan hoeveel speling je wilt hebben. Ik denk dat deze gewoon moet passen in je CM stacker, anders had ik er wel iets over gelezen in de stacker topic oid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 13:59:
Stil, modulair, efficient en heel veel power kom je denk ik bij de Corsair HX520 of HX620, ligt er aan hoeveel speling je wilt hebben. Ik denk dat deze gewoon moet passen in je CM stacker, anders had ik er wel iets over gelezen in de stacker topic oid :P
Bedankt voor d einfo, maar ik zie Corsair niet bij A-merken staan bij het begin van deze Topic.

Heeft niemand een goede oplossing?

Minimaal 600 Wat of hoger, 80 certificering, 2 coolers, top of the line........
Etc.....

Iemand, :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 14:22:
[...]

Bedankt voor d einfo, maar ik zie Corsair niet bij A-merken staan bij het begin van deze Topic.

Heeft niemand een goede oplossing?

Minimaal 600 Wat of hoger, 80 certificering, 2 coolers, top of the line........
Etc.....

Iemand, :9
Dan hebben ze hem vergeten. Corsair is de A van de A merken in de voedingen :P (Overigens gebruiken ze voedingen van Seasonic in de HX lijn).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2007 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 16:18:
[...]

Dan hebben ze hem vergeten. Corsair is de A van de A merken in de voedingen :P (Overigens gebruiken ze voedingen van Seasonic in de HX lijn).
Ok, dat zal ik dan van je aannemen, iemand anders nog goeie ideen.......
( Betrouwbaar, 80 certificering, minimaal 600w of > ..... enz....

Ik ben iedereen met goeie tips zeer dankbaar, _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
theodouma schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:10:
[...]

vanavond zal ik weer iedereen van een antwoord voorzien (ook jij zal een volledig antwoord krijgen).

Ik wil nu alleen maar even kwijt dat je de computer niet aan moet zetten. De waardes van 14 en 6 volt slopen de computer gegarandeerd binnen een paar uur! (inc de cpu, gpu, hd!) Deze waardes mogen nooit boven de 12.6 en 5.25 volt uitkomen!
Hmm ik weet niet of die waardes wel helemaal kloppen, heb verder nog nooit met deze multimeter voltages uit een voeding uitgelezen.
Met software utilities ziet het er zo uit (everest ultimate):
+12v = 12.25v
+5v = 5.11v
+3.3v = 3.26v

Ik weet nu dus niet meer welke ik moet geloven 8)7 , ik had vannacht (Voordat jij je bericht had geplaatst) nog geprimed (ong 6 uur) en dit was gewoon geheel goed verlopen, super stabiel.
Het lijkt me dus niet dat het heel ernstig gesteld is,
Wat wel zo is, is dat als ik de stroom van de pc afhaal, en er weer op doe, dat de pc niet direct aangaat.
Als ik eerst 30sec wacht, werkt de pc weer perfect, ik heb het vermoeden dat die eerst de condensators van het moederbord moet opladen, omdat anders het piekvermogen bij het opstarten niet bij te benen is bij de voeding, ik kan het ook fout hebben hoor, het is maar een vermoeden.

Ik wacht op je reactie _/-\o_

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Zojuist begon het beeld van m'n pc compleet te flippen, alles door elkaar, allemaal vreemde errors die ik niet meer kon wegklikken en zo, en kon uiteindelijk niks anders dan hard-resetten :?

MBM5 wat ik nog open had staan (standaard) gaf vrij normale voltages, alleen de 3,3 V lijn gaf hij erg laag aan met zo'n 3,18 a 3,22. 12V is altijd al zo'n 11,85 geweest of zo. Toen ik na reset in de BIOS ging kijken voor de voltages gaf deze veel respectabeler 3,24 aan en 12 was 12,2 of zo. Dus nou weet ik niet meer welke waarde ik moet geloven.

Helaas krijg ik nu tijdens opstarten een fatale BSOD dus dat wordt een image terugzetten (al wel es eerder gehad ooit door een hard-reset). Heb zojuist m'n antieke P200MMX opgestart om dit te kunnen typen.

Ik gok dit toch te wijten aan die gare voeding, en wil dus graag vanavond al meteen een nieuwe bestellen.
Is die genoemde Asus A-45GA 450W (ATX12V 2.01) voor zo'n 45 Euro echt zo goed als ik in de enkele reviews en specs lees? Hoop dat hier iemand vanavond nog antwoord op weet :) alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

tjtristan schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 00:53:
System Specs:

Gigabyte P35-DS4 rev1.1
Powercolor HD2900XT @ OC
NEC 5270 Dvd Brander IDE
5x 120mm casefans
2x rood licht staafjes
1x Neon Blauw 30cm
Antec TruePower 550W

En hier de uitgebreide reactie.

Als jij inderdaad met een goede meter 14 en 6 volt heb gemeten (een multimeter van 5 euro is niet goed, één van 15 euro of meer wel) dan moet jij de stekker uit de computer trekken en de voeindg nooit meer gebruiken, de waardes zijn zo hoog dat de computer er echt kappot aan gaat. (en dan echt stuk met rookpluimen)

Als jij jouw meter niet kan vertrouwen (bijv omdat hij ook 1.7 volt aangeeft bij een penlight batterij en 4.5 volt bij een li-ion accu) dan is niet de voeindg maar de meter stuk. De waardes van Speedfan en de primetest geven aan dat er niets aan de hand is. Echter is een goede meting (met een goede meter) betrouwbaarder dan honderd stukjes software (meten is weten)

Ik kom voor jouw systeem uit op ongeveer 510 watt welke echt nodig is (vanuitgaand van een gpu overklok van 20% en met een TDP van de cpu van 105 (er zijn ook Q6600's welke 95 watt hebben)) Hiervan zal er 36 amperres van de 12 volt moeten komen.
Van de TruePower zijn twee versies gemaakt, de truePower Trio en de TruePower II. De eerste kan totaal 42 amperres leveren op de 12 volt en de twee kan er "maar" 39 leveren. Mocht jij de tweede hebben dan zit je echt tegen de max aan. Heb je de eerste dan zit je er niet ver vandaan.

Zet jij een tweede videokaart in jouw systeem dan zal er totaal 610 watt nodig zijn voor jouw systeem als jij de videokaarten niet overklokt. Klok jij de 15% over dan zal dit zelfs 660 watt zijn. De 12 volt lijn mag hiervan ongeveer 50 amperres leveren.
Wil jij een beetje speling hebben dan is een 750-800 watt voeindg met 60 amperres op de 12 volt geen slechte keuze. Een voeindg van 900 watt of meer lijkit mij een beetje overdreven en zonde van het geld, deze dingen zijn erg duur en je gebruikt ze niet volledig.

Als je bij Antec wil blijven is de enige oplossing een TruePower quattro850, een 850 watt voeindg van 150 euro welke 64 amperres kan leveren. De voeding heeft 2 x 8 en 2 x 6 pins connectoren voor de videokaarten en een 8 pins voor het moederbord.
Zalman heeft de ZM850HP, een 850 watt voeindg van 160 euro welke ook 64 amperres kan leveren en ook dezelfde aansluitingen heeft als de Antec.

UIteraard zijn andere voeingen ook geschikt, zolang ze maar minimaal 750 watt zijn, minimaal 60 amperers kunnen leveren en 4 pci-e stekker hebben.

Wil je toch niet de tweede videokaart in jouw systeem zetten dan mag je kijken naar een 580 watt voeindg met minimaal 41 amperres op de 12 volt.
Knightwolf schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 08:24:
Na veel rondzoeken, vergelijken, reviews lezen, enz... kom ik er nog steeds niet uit.

Ik moet een nieuwe voeding hebben, die er nu in zit begint aardig brak te raken.

Systeem:
Asus P4C800-Deluxe
Intel P4 2.8 GHz Northwood
2x Corsair XMS TwinX LowLatency 512 MB (1024 MB)
Club3D ATi Radeon 9700 Pro All-in-Wonder 128 MB AGP
3 HDD's:
- WDC 320GB 7200 SATA
- WD Raptor 36GB 10K SATA
- WDC 80GB 7200 IDE in verwisselbare bracket
2 ODD's:
- Pioneer 52x DVD
- NEC 2500 DVD+/-RW
1 Floppydrive
3 PCI-kaarten: SB Live 5.1, SCSI-controller, Gbit-NIC
Interne USB multi-cardreader
4x 80 mm casefans

Een volle kast dus :P

Wat er nu in zit is een goedkope 400W die er nou ik gok max 2 jaar in zit en begint langzaamaan meer raar electronisch geluid/gesnerp te maken (al een jaar of zo), afhankelijk van de CPU-belasting. De voltages zijn nog stabiel, systeem ook, maar na een paar uur uit staan heeft het al meerdere startpogingen nodig voor hij aan blijft en opstart. Heb gezien datie lekke elco's heeft.

Ik heb een PSU-calculator geprobeerd en kwam aan zo'n 323 Watt, maar met Capacitor-aging erbij gaf hij al 426 Watt aan!! En wat voor mij belangrijk is, hij staat 24/7 aan en wordt als workstation gebruikt, voor alles, ook redelijk zware 3D games.

Ik zoek dus een voeding tussen de 430 en 500 Watt, maar wil er liever niet meer dan 60 aan uitgeven (beperkt budget), maar een A-merk is wel vereist.

Wat ik oa al ben tegengekomen zijn enkele van CoolerMaster, Antec, Tagan en Asus.
Voor alsnog lijkt me de Asus A-45GA 450W (ATX12V 2.01) voor zo'n 45 Euro de beste keuze. De andere merken zijn met deze vermogens toch wat duurder of heb ik m'n twijfels bij de betrouwbaarheid op de langere duur. Maar misschien zijn m'n twijfels wel ongegrond, ik heb niet overal reviews van kunnen vinden.

Ik heb niet zo'n goede ervaring met Enermax en Antec (Truepower), heb van beide merken een voeding gehad (Enermax 350W in m'n vorige P3 en Antec 480W) en waren beide binnen acceptabel tijdsbestek al gaar.

Dus nou hoop ik hier wat meer info te kunnen krijgen, want ik weet het niet meer :)
Ik kom uit op ongeveer 250 watt welke jij echt nodig heb. De 12 volt lijn zal nog geen 15 amperres hoeven leveren waarmee een 300 watt voeindg met 18 amperres op de 12 volt al voldoende is. Wil jij oko nog een beetje ruimte hebben (bijv om de cpu over te klokken ,iets dat erg goed gaat met een Northwood) dan is een 350 watt voeindg met 20 amperres gene slechte keuze.

Als jij echt een betrouwbare voeindg zoekt dan kan ik je geen Asus aanraden. Deze voeindg is gemaakt voor de "gewone" consument welke de computer ook uit heeft staan. Kwalitatief is een Zalman, Antec (er zijn brakke versies geweest van dit merk), Crosair en OCZ bijvoorbeeld beter. Nadeel is wel dat ze duurder zijn maar je betaald uiteraard voor de kwaliteit.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 13:53:
[...]

Bedankt voor alle uitleg. Even terugkomende op jouw opmerkingen, het ECC geheugen en de 8800GTX heb ik al, dus hier kan ik niks meer aan veranderen. Wat de schijven aangaat gebruik
ik dit workstation puur voor werkmachine en door mijn hobbie's ben ik zeer afhankelijk van de schijfsnelheid en volgens mij veel sneller als dit voor consumenten bestaat er niet. Alle data opslag
gebeurt inderdaad via een externe (Raid 5) nas oplossing. Ik ben zeer danbaar als je nog andere opmerkingen hebt maar dat is even off topic, 8)

Wat betreft de juiste keuze uit voedingen begin ik langzaam gek te worden, ik ben me er eens
gaan verdiepen, of tenminste een moedige poging gewaagd.

1) Ik heb dus een Coolermaster stacker en daar zou hij boven in moeten passen.
( Schijnt ook nogal niet altijd vanzelfsprekend te zijn, Enermax Galaxy bijv... )
2) Ik had graag een minimaal 600 Watt voeding.
3) Een hoog rendement, het liefste die 80 certificering.
4) Veel voedingen hebben 2 ventilatoren ipv. 1, is 2 echt beter, of overkill?
(intake in kast en exhaust buiten kant. )

Ik heb dus totaal geen kaas gegeten van allemaal die voedingen, maar wat is nu gewoon de beste keus ( als ik even niet op aanshafprijs kijk ) en niet middenmoot. Ik wil echt heel zeker zijn omdat
mijn Tagan mijn huidige Q6700 helemaal heeft doen overlijden. Gewoon betrouwbare power!!!!

Alvast bedankt!

Beste Theodouma,

Wat is werkelijk 'de' absolute voeding? Enermax, silverstone, enz, enz...............
Na dagen zoektochten ( 8)7 ) blijf ik een beetje gecharmeerd van de ultra X3 producten....

Wat is jouw oordeel? Geen consesies, gewoon 100%.

ALvast bedankt, Groetjes..... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Die twee ventilatoren zijn alleen leuk als jij geen airflow heb in de kast en alle airflow moet van de voeindg komen. Met jouw kast lijkt het mij erg moeilijk om een slechte airflow te hebben, ik zie daarom echt geen enkel voordeel van twee fans in de voeindg. Die twee fans hebben wel een nadeel, en dat is geluid. Een voeindg met twee fans maakt gewoon veel meer geluid dan één met maar één fan.

Als jij een voeindg van 600 watt wilt welke goed en stil is dan kun je naar de Zalmna ZM600HP kijken. Dit is een standaard ATX voeindg en zal gewono in jouw kast moeten passen (alle voedingen zijn ATX en moeten dus in jouw kast passen) De voeindg heeft een rendement van maxinmaal 84%.

Je kan niet zeggen welke voeding het beste is of welk merk het beste is. Net zoals bij auto's je ook niet kan zeggen welke auto (of welk merk) het beste is. Iedereen is het er wel over eens dat er een top is van BMW, Mercedes en Audi en dat merken als Fiat, Lancia, Susuki en Kia een beetje onderop staan. Je kan echter niet zeggen welk merk het beste is, dat zal een eindeloze lange discussie worden. Bij voedingen is dit ook zo, je kan niet zomaar zeggen welk merk het beste is. Er is een groepje van o.a Zalman, Seasonig, Antec, Corsair, OCZ welke gewoon tot de top behoren. Merken als Huntkey, Be Quiet! en Asus staan dar onder. Heel erg ver daaronder in de riolen en kelders vind j enatuurlijk te troep van Sweex, Qtec, Trust, Xgear en no-name. Deze rommel moet je preventief ontwijken..

De Zalman welke ik net aanhaalde is niet _de_ beste voeindg voor jouw systeem. Voeingen van de merken welk eik net genoemd heb zijn net zo goed.

Een voorbeeld van een voeindg is de Antec NeoHE430 of NeoHE380 (70 en 65 euro). Deze voedingen zijn erg stil (zeer stil zelfs) en de Zalman ZM360B-APS (45 euro) De eerste (de NeoHE430) zal ik persoonlijk aanbevelen omdat deze zeer stil is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
theodouma schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 20:44:
[...]

Ik kom uit op ongeveer 250 watt welke jij echt nodig heb. De 12 volt lijn zal nog geen 15 amperres hoeven leveren waarmee een 300 watt voeindg met 18 amperres op de 12 volt al voldoende is. Wil jij oko nog een beetje ruimte hebben (bijv om de cpu over te klokken ,iets dat erg goed gaat met een Northwood) dan is een 350 watt voeindg met 20 amperres gene slechte keuze.

Als jij echt een betrouwbare voeindg zoekt dan kan ik je geen Asus aanraden. Deze voeindg is gemaakt voor de "gewone" consument welke de computer ook uit heeft staan. Kwalitatief is een Zalman, Antec (er zijn brakke versies geweest van dit merk), Crosair en OCZ bijvoorbeeld beter. Nadeel is wel dat ze duurder zijn maar je betaald uiteraard voor de kwaliteit.

Er is een groepje van o.a Zalman, Seasonig, Antec, Corsair, OCZ welke gewoon tot de top behoren. Merken als Huntkey, Be Quiet! en Asus staan dar onder. Heel erg ver daaronder in de riolen en kelders vind j enatuurlijk te troep van Sweex, Qtec, Trust, Xgear en no-name. Deze rommel moet je preventief ontwijken..
Hey bedankt voor de snelle reactie :) Dan ga ik in ieder geval even verder zoeken dan die Asus.

Ik heb qua vermogen wel graag een voeding die niet heel de tijd op z'n tenen hoeft te lopen, dus zoek ik iets waarbij de voeding maar max de helft tot 2/3e van z'n max vermogen hoeft te leveren, vooral omdat mijn PC dus 24/7 aan staat.

Het is ook zo dat de prijsverschillen tussen 350, 400 en 450 Watt meestal niet dermate groot zijn (er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk), dat ik dus liever voor ietsje meer uitgeven een klasse hogere voeding heb..

Maar bv, zie ik hier al een aantal merken langskomen waar ik eigenlijk nog nooit van gehoord heb, of in ieder geval niet ken, maar hier geregeld lees dat ze helemaal zo slecht niet zullen zijn. Dat geeft mij weer mogelijkheden m'n zoekgebied wat te verbreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

• Intel Core 2 Duo E6750
  • Asus EN8800 GT 512MB
  • MSI P6N SLI Platinum
  • 2 x 1GB PC6400 (2,1v)
  • 1 HD
  • 1 DVD-RW
  • 1 WLAN Kaart
  • Wellicht cheap ass 120mm fan
  • Ik ga voorlopig nog geen SLI draaien maar ga wel de FSB een heel klein tikkie omhoog gooien zonder dat ik voltages ga verhogen.
Ik wil één van de volgende twee kasten (bij voorkeur de goedkoopste, dat is de NSK);
zal de voeding van de Antec NSK4480B voldoen? (380W, 80%+) Of moet ik met oog op de 8800GT en de E6750 dan toch gaan voor de Antec Sonata III (500W, 80%+)?
Hoewel Antec kwalitief best hoogwaardige voedingen in haar kasten levert, zit ik met de NSK volgens mij net op het randje.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Met het zoeken is mij opgen iets opgevallen, en ben daarna alle andere voedingen die me wel interessant leken nog eens gaan bekijken...

Maar bijna geen enkele voeding heeft er nog een -5V lijn op zitten! (sterker nog, heb er pas 1 gevonden). Dat heb ik wel nodig zover ik lees in m'n moboboekje. Hoe belangrijk is dat dan voor een mobo? En als het er niet bij staat in de specs van de voeding, kan het zijn dat het er toch op zit?

[ Voor 12% gewijzigd door Knightwolf op 21-11-2007 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

temp00 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 00:34:
  • Intel Core 2 Duo E6750
  • Asus EN8800 GT 512MB
  • MSI P6N SLI Platinum
  • 2 x 1GB PC6400 (2,1v)
  • 1 HD
  • 1 DVD-RW
  • 1 WLAN Kaart
  • Wellicht cheap ass 120mm fan
  • Ik ga voorlopig nog geen SLI draaien maar ga wel de FSB een heel klein tikkie omhoog gooien zonder dat ik voltages ga verhogen.
Ik wil één van de volgende twee kasten (bij voorkeur de goedkoopste, dat is de NSK);
zal de voeding van de Antec NSK4480B voldoen? (380W, 80%+) Of moet ik met oog op de 8800GT en de E6750 dan toch gaan voor de Antec Sonata III (500W, 80%+)?
Hoewel Antec kwalitief best hoogwaardige voedingen in haar kasten levert, zit ik met de NSK volgens mij net op het randje.
Ik kom uit op ongeveer 270 watt welke jouw systeem nodig gaat hebben als jij de cpu 20% sneller maakt. De 12 volt lijn zal 17 amperres leveren waarmee een 310 watt voeindg met minimaal 20 amperres op de 12 volt lijn voldoende is.
De Antec NSK kast heeft en Antec EarthPower380 als voeindg welke 27 amperres kan leveren op de 12 volt. Voor jouw systeem is dit dus ruim voldoende. De 500 watt Antec voeindg in de Sonata kan ook zeer gemakklijk jouw systeem aan.

Je geeft aan misschien SLI te willen draaien. De 8800GT heeft ongeveer 100 watt nodig waarmee jouw systeem mwet twee van deze kaarten 370 watt nodig heeft. Hiervan mag er 25 amperres van de 12 volt komen waarmee een 420 watt voeindg met 29 amperres op de 12 volt wel aan te raden is. De Antec voeindg in de NSK is te licht, hij kan te weinig amperres leveren en te weinig wattage,
De voeindg in de Sonata is de Antec EarthWatt500 welke 34 amperres kan levern op de 12 volt. Deze voeindg is wel geschikt voor jouw systeem met twee maal een 8800GT.

Dan nog iets over dat SLI. Stel dat je over een jaartje SLI wilt draaien dan kun je voor (ongeveer) 150 euro een tweede 8800 kopen. Je heb dan twee oude videokaarten is SLI draaien. Je kan echter ook de 8800GT verkopen en voor 300 euro (150 euroi welke je heb en 150 euro welke je heb gekregen voor de verkoop van jouw kaart) één nieuwe videokaart kopen. Deze is dan erg nieuw en zal in preformance gelijk zijn aan twee "oude" 8800GT kaartjes.
Stel dat ik nu één 7900GT in mijn systeem had zitten. Ik kan natuurlijk een tweede 7900GT halen en SLI draaien. Echter zal iedereen mij voor gek verklaren omdat één 8800GT beter én goedkoper is dan mijn 7900GT SLI opstelling. Ik zal er daarom goed aan doen mijn oude 7900 te verkopen en er een nieuwe 8800 voor te halen.
Voor jouw geld hetzelfde, je moet over een jaar niet veel geld besteden aan oude hardware, j ebent goedkoper en beter uit als je het bij nieuwe houd.
Het feit dat je misschien ooit SLI wil draaien kan ik je dus erg afraden, dit is alleen maar zonde van het geld.
Knightwolf schreef op woensdag 21 november 2007 @ 17:44:
Met het zoeken is mij opgen iets opgevallen, en ben daarna alle andere voedingen die me wel interessant leken nog eens gaan bekijken...

Maar bijna geen enkele voeding heeft er nog een -5V lijn op zitten! (sterker nog, heb er pas 1 gevonden). Dat heb ik wel nodig zover ik lees in m'n moboboekje. Hoe belangrijk is dat dan voor een mobo? En als het er niet bij staat in de specs van de voeding, kan het zijn dat het er toch op zit?
Recente voedingen hebben geen -5 volt lijn meer, of dit moet duidelijk in de specs staan. het zal er nooit "per ongeluk"toch op zitten.

Ik ken jouw moederbord niet exact, maar ik heb de P4p800 deluxe en de P4P800 E deluxe gehad en beide werken perfect zonder de -5 volt De P4C800 is volgens mij net zo oud als de P4P (of zelfs nieuwer, de p4p heeft de 865 chiset, de p4c de 875), dus ik verwacht eigelijk geen problemen door het missen van de -5 volt lijn.

Je kan het natuurlijk ook even testen door de -5 volt kabel van jouw huidige voeindg door te knippen. mocht de computer gewoon opstarten en werken dan heb je daarmee de bevestiging dat hij geen -5 volt nodig heeft. (mocht hij het wel nodig hebben dan sluit je de twee uiteinden weer op elkaar aan)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ik heb een P4C800-Deluxe.
P4P en P4C zijn idd zover ik weer heel erg hetzelfde en uit dezelfde tijd... Maar dat jouw 2 P4P's goed werkten wil nog niet automatisch zeggen dat een P4C er ook goed mee werkt.

Die goedkope gare voeding die er nu nog in zit durf ik wel een draadje van door te knippen, die gaat er hoe dan ook toch uit. Is de witte toch dacht ik? (weet zo 123 niet waar ik dat kan vinden) is de witte idd. Als dat werkt heb ik een grote zorg minder...

Edit:
Tot aan die BSOD die gisteren ontstaan is door die hard reset start hij gewoon op, dus mag hieruit aannemen datie het zonder -5 blijft doen? Thanx voor de tip iig :)

[ Voor 28% gewijzigd door Knightwolf op 21-11-2007 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Knightwolf schreef op woensdag 21 november 2007 @ 19:51:
Ik heb een P4C800-Deluxe.
P4P en P4C zijn idd zover ik weer heel erg hetzelfde en uit dezelfde tijd... Maar dat jouw 2 P4P's goed werkten wil nog niet automatisch zeggen dat een P4C er ook goed mee werkt.

Die goedkope gare voeding die er nu nog in zit durf ik wel een draadje van door te knippen, die gaat er hoe dan ook toch uit. Is de witte toch dacht ik? (weet zo 123 niet waar ik dat kan vinden) is de witte idd. Als dat werkt heb ik een grote zorg minder...

Edit:
Tot aan die BSOD die gisteren ontstaan is door die hard reset start hij gewoon op, dus mag hieruit aannemen datie het zonder -5 blijft doen? Thanx voor de tip iig :)
Als je nog gewoon geluid heb en je merkt verder niets aan de computer (vastlopen, geen beeld/geluid, geen netwerk, pci kaarten ziet hij niet of werken niet meer) dan lbehoort jouw moederbord ook tot de "recente" Oude bordjes hebben namelijk de -5 volt echt wel nodig (met name voor het geluid)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dat kan ik dus niet zeggen, tijdens opstarten krijg ik nou dus die fatale BOSD dus kan uberhaupt niet meer in Windows komen. En ik heb een SB Live 5.1 die al aantal jaren oud is, en een SCSI-controllerkaartje voor m'n HP6200 scanner, die ook al aardig op leeftijd zijn. Ik weet niet of jij zo kan inschatten of die de -5 nodig hebben? Vooral voor het geluid zeg je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
  • Laatst online: 19:40
Even een vraagje,, ik vind mijn voltages namelijk een beetje erg raar :P
Screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://img258.imageshack.us/img258/8377/speedfanwr6.jpg

Nu ondervind ik echt totaal geen problemen qua stabiliteit, hij draait hartstikke mooi.

Systeem:
-Gigabyte GA-P35-DS3
-Team Xtreem Overclock 2GB DDR2-800
-Intel E6750 @3.2GHz
-Peak Radeon X1950 Pro 256MB
-Lite-on LH20AS brander
-WD Caviar SE 250GB schijf
-Sumbeam CCFL dual kit (1tje is al kapot :+)
-1x140mm fan
-1x120mm fan
-Coolermaster Extreme Power 380W (die met 12cm fan)

Wat denk jij :P Voeding zou t in theorie gewoon moeten trekken... Voltage van 12v lijn schommelt volgens speedfan en everest tussen de 1,8v en de 3v..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Knightwolf schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:16:
Dat kan ik dus niet zeggen, tijdens opstarten krijg ik nou dus die fatale BOSD dus kan uberhaupt niet meer in Windows komen. En ik heb een SB Live 5.1 die al aantal jaren oud is, en een SCSI-controllerkaartje voor m'n HP6200 scanner, die ook al aardig op leeftijd zijn. Ik weet niet of jij zo kan inschatten of die de -5 nodig hebben? Vooral voor het geluid zeg je...
De SB 5.1 Live heeft geen -5 volt nodig, ik heb de SB5.1 live in de computer zittten en deze werkt zoals hij behoort te werken zonder de -5 volt.
* Theo twijfelt of de PCI bus ook -5 volt levert Onboard geluid wilde er wel eens gebruik van maken..

Ik blijf mijn eerdere standpunt, ik verwacht geen problemen met een voeding zonder de -5 volt
chup5528 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:18:
Even een vraagje,, ik vind mijn voltages namelijk een beetje erg raar :P
Screenshot:
[afbeelding]

Nu ondervind ik echt totaal geen problemen qua stabiliteit, hij draait hartstikke mooi.

Systeem:
-Gigabyte GA-P35-DS3
-Team Xtreem Overclock 2GB DDR2-800
-Intel E6750 @3.2GHz
-Peak Radeon X1950 Pro 256MB
-Lite-on LH20AS brander
-WD Caviar SE 250GB schijf
-Sumbeam CCFL dual kit (1tje is al kapot :+)
-1x140mm fan
-1x120mm fan
-Coolermaster Extreme Power 380W (die met 12cm fan)

Wat denk jij :P Voeding zou t in theorie gewoon moeten trekken... Voltage van 12v lijn schommelt volgens speedfan en everest tussen de 1,8v en de 3v..
Als de waardes zouden kloppen welke Speedfan aangaf dan kreeg jij de computer niet aan. De cpu, de gpu en de HD halen het meeste vermogen van de 12 volt af. Is deze maar 3 volt dan krijg jji nooit de computer aan. Die waardes welke Speedfan aangeeft mag je gewoon negeren, deze worden gewoon verkeerd uitgelezen.
Mocht je toch echte zekerheid willen hebben dan pak je een multimeter en meet je aan een vrije molex de 12 volt na. Je zal zien dat deze gewoon 12 volt is (miscshien 11.9) en geen 3 volt.

Jouw systeem zal maar 240 watt nodig hebben waarvan er 15 amperres van de 12 volt moet komen. Jouw voeding kan totaal 25 amperres leveren op de 12 volt, je belast deze lijn dus absoluut niet zwaar.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Idd, op m'n werk had ik met een Asus bordje en Core2Duo 1,86 GHz helemaal geen probs. De waardes die Motherboard Monitoring 5 aangaf waren netjes en vrij strak zoals het hoort, en schommelden heel licht. Alleen de +12V bleef stug op 15,4 Volt hangen zonder schommeling. Ik heb er de multimeter aan gehangen en die was gewoon netjes 12,nog iets :P

Wel jammer dat die onboard sensortjes soms zo lelijke waardes uitgeven...

Even een edit:

ik typ dit weer vanaf m'n 'goeie' computer. Heb de -5V lijn dus doorgeknipt en een backupt teruggezet. En ik kan weer in Windows komen, heb high-res beeld, en heb 5.1 geluid. Dus ik wil je nogmaals bedanken voor je hulp met eigen kennis en ervaring 8) :)

Nu alsnog gauw een voeding zoeken, waarbij ik dus niet meer op de -5V hoef te letten :P

[ Voor 30% gewijzigd door Knightwolf op 21-11-2007 22:53 ]

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

theodouma schreef op woensdag 21 november 2007 @ 19:34:
[...]
Ik kom uit op ongeveer 270 watt welke jouw systeem nodig gaat hebben als jij de cpu 20% sneller maakt.........................
Thanks voor je uitgebreide reactie d:)b . Op die 270 watt kwam ik ook ongeveer uit met een PSU-calculator. De reden dat ik twijfel(de) over de NSK is, dat ik niet zeker ben/was of de PSU de gespecificeerde (theoristische) waardes ook echt kan leveren. De voeding is dan wel 80+ gecertificeerd, maar dat zegt alleen dat bij een rendement van bijv. 80%, er bij een volle belasting 456 Watt vanuit het stopcontact in wordt gestopt en er 380 Watt uitgaat. Aan de andere kant, waarschijnlijk moet ik de opgegeven specificaties maar gewoon voor waar aannemen want niemand kan mij vertellen of de voeding echt kan leveren wat gespecificeerd wordt (tenzij het na wordt gemeten) en Antec is best een degelijk merk. Overigens adviseert verschillend winkelpersoneel, van wie ik adviezen zoiezo al niet te veel op waarde schat, van verschillende winkels dat ik voor een zwaardere voeding moet gaan. Onwetendheid/onkunde?

Met het SLI-verhaal ben ik helemaal eens alleen is het naar mijn mening over bijv. een jaar natuurlijk wel iets interessanter als ik een tweedehands 8800GT op de kop kan tikken en die erin kan plaatsen.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• Knightwolf
Ik heb al vele vele reviews gelezen over vele merken en types, en de 2 merken waar ik voorheen nooit van gehoord had maar telkens erg positieve dingen over las zijn Akasa en Seasonic. En daar ben ik dus ook veel reviews van gaan zoeken en lezen (zover ik reviews kon vinden).

Nou heb ik deze paar als laatste meest interessante voedingen gevonden:

Akasa AK-P040FG7-BKEU - 400W - Salland - 76,00 (geen reviews kunnen vinden)
Akasa AK-P460FG-BLUKV2 - 460W - Komplett - 60,00 (veel reviews: goed. Groot nadeel: blauwe LED)
Akasa AK-P050FG7-BKEU - 500W - Salland - 83,00 (geen uitgebreide reviews kunnen vinden)

Seasonic S12II-430 - 430W - Salland - 71,00 (kopersreactie: 1 slecht punt, fan blaast naar binnen :?)
Seasonic S12II-500 - 500W - Salland - 95,00 (reviews: perfect)

De Akasa site geeft duidelijke info en specs beloven veel, samen met de vele goede reviews over de 460 geeft me dat een goed gevoel en durf ik er wel vanuit te gaan dat de 400 en 500 ook goed zijn. Maar misschien is dat een verkeerde gedachte?

De Seasonic site is iets minder, maar de reviews over de specs en kwaliteit zijn zeer goed.

Ik zou eigenlijk kiezen voor de Seasonic S12II-430, ware het niet dat er in NL maar 1 leverancier zit, en die net die voeding levert met die irritante blauwe LED's, en de versie zonder blauwe LED's heb ik nog niet bij een winkel/webshop kunnen vinden.
Qua specs zou ik zonder twijfel voor de Seasonic S12II-500 kiezen, maar die is weer aan de dure kant.

Edit: misschien kan ik Corsair nog overwegen, aangezien ik overal lees dat die door Seasonic gemaakt worden en dus in feite een Seasonic zijn van binnen.

Dus twijfeltwijfel :P Misschien mensen die ergens ervaring mee hebben en me van een beslissende info kan voorzien?

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 22-11-2007 12:42 ]

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Heb alleen ervaring met Seasonic voedingen maar daar ben ik altijd zeer tevreden over geweest. Hoe de 430- en hogere versies zijn weet ik niet, maar het zijn wel pittige dingetjes, heb zelf een X2 4200+ met Nvidia 7950 GT en de gebruikelijke zut aan een S12-330 hangen en dat loopt perfect stabiel. Het zijn dingetjes die je prima op hun donder kunt geven, denk dat de grotere modellen dat nog wel meer kunnen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Knightwolf
De hele S12 serie gaat eruit, en is nu S12-II aan het worden, met nog meer technische verbeteringen natuurlijk...

Het enige minpuntje dat ik zelf zie aan die S12-II 500 is dat er zo belachelijk veel connectors aan zitten :P maarja echt groot nadeel is dat niet.

Het kleine voordeeltje dat de Corsairs hebben is dat die hier bij de MyCom in de stad op fietsafstand verkrijgbaar zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 22-11-2007 11:59 ]

• miser
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

miser

always learning

Ik ben nu al dagen bezig met het troubleshooten van iemands PC.
(dagen omdat er zoveel lezen,info verzamelen mee gepaard gaat)
En na wat dingen uitgesloten te hebben (videokaart, werkgeheugen) blijven nu het moederbord, CPU en de voeding over. HDD laat ik even voor wat 'ie is, misschien later.

Nu wilde ik kijken of de voeding het probleem is.
Ik heb een andere PC met werkende voeding (PC doet of deed het in ieder geval :+ )
Dus de voedingen uit beide PC's gehaald.
Om de werkende PCvoeding in te bouwen in het probleemgeval.
Toen de beide voedingen eruit lagen merkte ik op dat ze wel redelijk dezelfde connectoren hebben, maar de Ampèrages verschillen wel.
Bang om de hele zooi in het probleemgeval te frituren of erger de zooi in de werkende PC.

Nu had ik had een vraagje (misschien voor jullie logisch en simpel):
Zijn deze voedingen wel onderling te verwisselen in de PC's?
Zie de plaatjes onder voor de specificaties van voedingen (om het wat makkelijker te maken voor jullie).

Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/1363/tcvpz4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/4953/dcvkd5.jpg

over de starttopic (afgezien natuurlijk dat het een bron van veel info is _/-\o_ ) onder het kopje Connectoren staat
onderste alinea: "Van rechtsboven naar linksonder zie je respectievelijk: zwart-zwart-zwart-oranje-oranje-rood." Nu hoop ik dat het niet op het plaatje erboven slaat :) want daar staan andere kleuren op.

[ Voor 18% gewijzigd door miser op 22-11-2007 17:35 . Reden: typoo ]

• Theo

Theo

moederbord

miser schreef op donderdag 22 november 2007 @ 16:27:
Ik ben nu al dagen bezig met het troubleshooten van iemands PC.
(dagen omdat er zoveel lezen,info verzamelen mee gepaard gaat)
En na wat dingen uitgesloten te hebben (videokaart, werkgeheugen) blijven nu het moederbord, CPU en de voeding over. HDD laat ik even voor wat 'ie is, misschien later.

Nu wilde ik kijken of de voeding het probleem is.
Ik heb een andere PC met werkende voeding (PC doet of deed het in ieder geval :+ )
Dus de voedingen uit beide PC's gehaald.
Om de werkende PCvoeding in te bouwen in het probleemgeval.
Toen de beide voedingen eruit lagen merkte ik op dat ze wel redelijk dezelfde connectoren hebben, maar de Ampèrages verschillen wel.
Bang om de hele zooi in het probleemgeval te frituren of erger de zooi in de werkende PC.

Nu had ik had een vraagje (misschien voor jullie logisch en simpel):
Zijn deze voedingen wel onderling te verwisselen in de PC's?
Zie de plaatjes onder voor de specificaties van voedingen (om het wat makkelijker te maken voor jullie).

[afbeelding]
[afbeelding]

over de starttopic (afgezien natuurlijk dat het een bron van veel info is _/-\o_ ) onder het kopje Connectoren staat
onderste alinea: "Van rechtsboven naar linksonder zie je respectievelijk: zwart-zwart-zwart-oranje-oranje-rood." Nu hoop ik dat het niet op het plaatje erboven slaat :) want daar staan andere kleuren op.
De voedingen zijn uitwisselbaar ongeacht de hoeveelheid amperres. Het gaat erom dat de spanningen gelijk zijn van beide voeingen, en dat zijn ze.

Onthoud maar dat als iets exact past in een computer het ook daar hoort (denk maar aan geheugen, dat past niet in een PCI slot, dat past maar op één plaats, en dat is waar het hoort)

7400 Wp op het dak

• miser
  • Niet online

miser

always learning

THX theodouma,

Dan ga ik morgen kijken of de voeding past.
Terwijl ik dit schrijf begrijp ik eigenlijk pas wat je bedoel.
Je bedoelt de stekkers, als die passen.
Eerst dacht ik de voeding in de PCkast 8)7

Ik had ook nog een hele oude (ouder dan 6 jaar) voeding liggen, maar die had geen 20pin plug voor het moederbord.
De plug die onderaan bij de connectoren staat in de starttopic zit er nog op.
Dat is een ouwetje :+ , maar hij had wel voldoende Watt.
Nu zat ik even te denken om er een 20pin op te gaan monteren.
Maar die probleemPC kost nu al bergen tijd, zonder ook nog eens dat precies te moeten gaan uitzoeken.

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Edit: onzinverhaal laat maar :)

[ Voor 100% gewijzigd door MeltedForest op 22-11-2007 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Heb al een besluit genomen, de S12-II 500 is besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, Ik heb een vraagje over mijn toekomstig systeem.
Dit is de laatste kans die ik heb om een fatsoenlijk systeem te kopen en daarom kijk ik niet op een cent meer of minder.

Mijn max. bedrag ligt op 2500 Euro.

En dit is wat ik er voor gevonden heb:

- Corsair TWIN2X2048-6400C3DF Dominator 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2
- Asus Moederbord Striker Extreme
- Samsung TFT 226BW 22 Inch, 2 Ms, Geen Speakers, Zwart
- Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 (5x intern)
- Asus VGA GeForce 8800ULTRA/G/HTDP 768 MB
- Intel Core 2 Quad Q9450 (PRE-ORDER) 2.67 GHz, 1333 MHz, 12 MB, Boxed
- Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper
- Cooler Master Koelpasta NanoFusion
- Creative Soundblaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Retail
- Asus DVD-ROM E616A3T 16 X, 52 X, SATA, OEM, Zwart, Zilver
- Pioneer DVR-212DBK S-ATA, Bulk, Zwart
- VL System L.I.S POP VFD Zilver
- Antec Behuizing Gamersgear Nine Hundred Zwart, Geen Voeding, 4
- Thermaltake Voeding Toughpower Cable Management 850 Watt ActivePFC, Retail, Modulaire Kabels, 20- En 24-pins

Nou is mijn vraag, IS die Thermaltake voeding voldoende voor deze setup? Of moet ik iets anders gaan nemen? Ik heb het start-topic gelezen, maar kan niet goed uit bij de Ampere-berekeningen...

De Thermaltake-page geeft wel wat informatie.. http://www.thermaltake.co...oughPower/W0131/w0131.asp maar bij de GPu staat er dat een 550W voeding nodig is en die 35A moet kunnen geven voor de GPU ?!? Nu, In de lijst van de voeding staat er maar 30A op de 12V lijn...

Nu ben ik het noorden helemaal kwijt ?!? Ik vind ook geen enkele betrouwbare voeding die meer dan 30A geeft...

Alvast bedankt voor de reacties op mijn vraag en als er iemand anders iets over de rest van het systeempje kwijt wil mag ie gerust! (Hoewel dat waarschijnlijk off-topic gaat gaan... |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miser
  • Niet online

miser

always learning

Ik heb niet echt een opmerking over je voeding, maar als dit de laatste kans is om een degelijk systeem te kopen. Is het misschien het overwegen waard om twee 8800GT's in SLI te zetten i.p.v. één 8800 Ultra (zie ook de laatste BestBuyGuide bij reviews hier op tweakers). Die schijnen beter te presteren en goedkoper te zijn. Tenzij je verwacht om in de toekomst nog wel eens € 400 rond te hebben slingeren voor een extra 8800 Ultra. Maar voorheen kon je dan al beter upgraden naar de volgende generatie 8)7

Over die 35A voor je GPU, misschien met nadruk op misschien komt er ook een deel via de GPU zijn eigen 6pin of 8pin stroomstekkers.
Klik hier http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp voor PSU calculator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJTVM: Die 850W voeding heeft 4 12V lijnen, waarvan twee 14A en twee 30A, dus je hebt meeer dan genoeg erop. Sterker nog, hij is ZWARE OVERKILL voor jouw systeem. Ik denk dat een 600W voeding meer op zijn plaats zal zijn, maar daarvoor moet je eventjes theodouma's post afwachten.

Over je systeem, zeker aangezien je budget 2500 euro is:
De HP W2207 is beter dan de 226BW. 226BW, en zeker de laatste versies, hebben heel veel backlight bleeding (de blauwige gloed aan de randen bij een zwarte achtergrond) en slechte inkijkhoek. Komt vooral omdat het een TN paneel is, maar Samsung 226CW en 2232BW zijn hier beter in, en de HP W2207 is de beste TN. Mocht je iets meer willen uitgeven heb je al voor 450 euro een S-PVA scherm (denk ik) van 24 inch, maar voor de specifieke info moet je naar de beeldschermen forum.

8800Ultra is niet meer de snelste en zeker met jouw bord kan je net zo goed 2x8800GT nemen.

AC7Pro is genoeg voor dualcores, en ook genoeg voor dagelijks gebruik, maar ik denk toch dat je best twee tientjes extra kan geven voor een Scythe Infinity.. Heel goede performance en zeker stiller dan de AC. Ook handig voor overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou bedankt alvast voor de snelle reacties. Ga direct eens kijken voor die scythe infinity. Ik was nog niet echt zeker over de cpu-fan. ook al omdat de striker extreme voor sommige problemen zorgt met name de heatsinks op het moederbord zelf (afmetingen!)

De voeding met Overkill vind ik niet zo erg. Ik heb liever nog wat extra over om toekomstgericht verder te kunnen (kleine updates op pc enz.) ...

De GPU, tja die sli-configs zijn bij sommigen IN, bij anderen niet. Ik weet het niet goed.
Eens even kijken bij GPU-forum

Nou, het scherm gaat ook nog wel veranderen denk ik. Hoewel ik het bij samsung ga houden.
Heb een LCD-tv van samsung en dies echt mega-goed. Ben er zeer tevreden over...
Ik veronderstel dat de kwaliteit overheveld naar de pc-monitoren!!!

Thanx guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 11:46:

Nou, het scherm gaat ook nog wel veranderen denk ik. Hoewel ik het bij samsung ga houden.
Heb een LCD-tv van samsung en dies echt mega-goed. Ben er zeer tevreden over...
Ik veronderstel dat de kwaliteit overheveld naar de pc-monitoren!!!
Je hebt daarin gelijk, alleen moet je wel even net weten dat Samsung sommige schermen vanuit andere fabrieken haalt. Zo ook dus de 206 en 226BW. Deze hebben versies S, A en C. Alleen S komt uit Samsung fabrieken, die zijn heel erg goed. A is redelijk en C is het slechtse. Ik heb zelf een 206BW en deze heeft erg veel BB. Voor de rest zijn de kleuren wel erg mooi, maar minder dan de HP variant. Samsung levert volgens mij geen S schermen meer, en heeft ook de manieren om erachter te komen welke variant het is afgesloten. Dus je zal bijna zeker een C hebben. Als je per sé een Samsung wil, kan je misschien de andere schermen die ik heb aangeraden bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Knightwolf schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 06:00:
Heb al een besluit genomen, de S12-II 500 is besteld :)
Ik verwacht wel een uitgebreide review van die voeding van jou :) (als je uiteraard wilt..)
Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 07:36:
Hoi, Ik heb een vraagje over mijn toekomstig systeem.
Dit is de laatste kans die ik heb om een fatsoenlijk systeem te kopen en daarom kijk ik niet op een cent meer of minder.

Mijn max. bedrag ligt op 2500 Euro.

En dit is wat ik er voor gevonden heb:

- Corsair TWIN2X2048-6400C3DF Dominator 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2
- Asus Moederbord Striker Extreme
- Samsung TFT 226BW 22 Inch, 2 Ms, Geen Speakers, Zwart
- Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 (5x intern)
- Asus VGA GeForce 8800ULTRA/G/HTDP 768 MB
- Intel Core 2 Quad Q9450 (PRE-ORDER) 2.67 GHz, 1333 MHz, 12 MB, Boxed
- Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper
- Cooler Master Koelpasta NanoFusion
- Creative Soundblaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Retail
- Asus DVD-ROM E616A3T 16 X, 52 X, SATA, OEM, Zwart, Zilver
- Pioneer DVR-212DBK S-ATA, Bulk, Zwart
- VL System L.I.S POP VFD Zilver
- Antec Behuizing Gamersgear Nine Hundred Zwart, Geen Voeding, 4
- Thermaltake Voeding Toughpower Cable Management 850 Watt ActivePFC, Retail, Modulaire Kabels, 20- En 24-pins

Nou is mijn vraag, IS die Thermaltake voeding voldoende voor deze setup? Of moet ik iets anders gaan nemen? Ik heb het start-topic gelezen, maar kan niet goed uit bij de Ampere-berekeningen...

De Thermaltake-page geeft wel wat informatie.. http://www.thermaltake.co...oughPower/W0131/w0131.asp maar bij de GPu staat er dat een 550W voeding nodig is en die 35A moet kunnen geven voor de GPU ?!? Nu, In de lijst van de voeding staat er maar 30A op de 12V lijn...

Nu ben ik het noorden helemaal kwijt ?!? Ik vind ook geen enkele betrouwbare voeding die meer dan 30A geeft...

Alvast bedankt voor de reacties op mijn vraag en als er iemand anders iets over de rest van het systeempje kwijt wil mag ie gerust! (Hoewel dat waarschijnlijk off-topic gaat gaan... |:( )
Zonder overklok, en met twee maal een 8800GT in plaats van éen 8800 ULTRA kom ik uit op 450 watt. Hiervan zal er 32 amperres van de 12 volt moeten komen. Klok jij de cpu 25% en de videokaarten 20% over dan kom ik zelfs uit op 530 watt en 38 amperres. Een voeindg van minimaal 590 watt welke minimaal 42 amperres kan leveren op de 12 volt is dan al voldoende, ook als je alles goed wilt overklokken.

Jouw voeindg kan totaal 850 watt leveren waarvan er 62 amperres van de 12 volt lijn kan komen. Deze voeindg kan dus echt zeer royaal jouw systeem aan. Met zijn 160 euro vind ik hem behoorlijk ana de prijs.

Voor de 50 euro minder heb je de Cosair HX620, een 620 watt voeindg welke 50 amperres kan leveren op de 12 volt. Deze voeindg is ook vrij royaal voor jouw systeem
Eventueel kun je ook kijken naar de Zalman ZM600HP, een 600 watt voeding welke 42 amperres op de 12 volt kan leveren (90 euro), de Antec NeoHE550 welke ook 42 amperres kan leveren (85 euro)

Deze voedingen zijn voor jouw systeem net zo goed als de 850 watt voeindg, ze zijn echter veel goedkoper.

Mocht je besluiten om twee maal een 8800GTX te nemen (in plaats van twee maal een 8800GT) dan zal je moeten kijken naar een voeding van minimaal 620 watt welke minimaal 48 amperes kan leveren. DeHX620 is dan nog geschikt voor jouw systeem

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 23-11-2007 20:25 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
theodouma schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 20:19:
[...]

Ik verwacht wel een uitgebreide review van die voeding van jou :) (als je uiteraard wilt..)
Ik ga m'n best doen :) al zul je daar nog wel even op moeten wachten. De levertijd staat op 30 nov (nog een week dus), en ik heb maar een vrij licht systeem voor die voeding (standaard P4 2,8 Northwood he), dus echt zwaar kan ik hem niet belasten. Heb ook geen apparatuur om er vanalles mee uit te testen. Een multimeter kan ik tegen die tijd wel ergens lenen denk ik.

Ik wil wel gelijk even wat anders vertellen. Echt positief is het niet.

Voor m'n huidge brakke voeding had ik een Antec TruePower 480W en die heeft maar vrij kort geleefd (misschien 1 jaar). Gezien er destijds een APC BackUPS tussen zat en die het nu ook niet meer doet zal daar iets mee mis zijn gegaan. Als je van de Antec de stekker in het stopcontact stak klapte de stop in de meterkast. Niet echt goed :P Dit is al zo'n 2 jaar geleden gok ik.

Vanavond heb ik hem eens open gemaak (ja had hem nog :P) maar kon er helemaal niks aan vinden, niks zwart, niks doorgebrand. Er zaten wel 2 kleine bolle en lekkende elco's in, wat niet van hoge kwaliteit getuigt. Uiteindelijk heb ik hem helemaal gesloopt, tot er geen onderdeel meer op de printplaat zat :+ Maar, wat me hierbij opviel is dat ik schrok van de slechte soldeerkwaliteit! Meer dan de helft van de dingen trok ik er zonder veel moeite af, enkele midsize elco's kon ik er zelfs met de blote hand zowat zo vanaf trekken! M'n hele leven ben ik al thuis in de soldeer- en electronicawereld, maar zo'n slechte soldeerkwaliteit heb ik maar zelden meegemaakt... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het volgende systeem:

Processor: Intel Core 2 Quad Q6600
Moederbord: Asus P5K-E
Geheugen: 4GB
Videokaart: Nvidia Geforce 8800GT
4 SATA Harde schijven: Maxtor 200, 250, 300GB en Seagate 320GB
DVD drive: Acer
DVD-RW drive: Pioneer DVR-108
Diskette-station: NEC

Heb op het moment een voeding van 450Watt van de kast Antec Sonata II, is deze voeding voldoende om dit systeem goed te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 15:00
Volgende systeem

Intel C2D 2,66
Asus P5L-MX Mobo
2 x 1GB DDR2 533
3 x HDD, Sata
1 x DVD-Brander
1 x CD-Brander
X1950Pro 512 MB

Ik heb nu het Asus A-45GA V2.2 PSU, maar mijn display is met deze GFX card helemaal corrupt, inclusief Bios/opstart scherm. Sapphire forum zegt dat het aan mijn PSU ligt.

Zo ja, welk PSU moet ik dan aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Knightwolf schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 06:35:
[...]

Ik ga m'n best doen :) al zul je daar nog wel even op moeten wachten. De levertijd staat op 30 nov (nog een week dus), en ik heb maar een vrij licht systeem voor die voeding (standaard P4 2,8 Northwood he), dus echt zwaar kan ik hem niet belasten. Heb ook geen apparatuur om er vanalles mee uit te testen. Een multimeter kan ik tegen die tijd wel ergens lenen denk ik.

Ik wil wel gelijk even wat anders vertellen. Echt positief is het niet.

Voor m'n huidge brakke voeding had ik een Antec TruePower 480W en die heeft maar vrij kort geleefd (misschien 1 jaar). Gezien er destijds een APC BackUPS tussen zat en die het nu ook niet meer doet zal daar iets mee mis zijn gegaan. Als je van de Antec de stekker in het stopcontact stak klapte de stop in de meterkast. Niet echt goed :P Dit is al zo'n 2 jaar geleden gok ik.

Vanavond heb ik hem eens open gemaak (ja had hem nog :P) maar kon er helemaal niks aan vinden, niks zwart, niks doorgebrand. Er zaten wel 2 kleine bolle en lekkende elco's in, wat niet van hoge kwaliteit getuigt. Uiteindelijk heb ik hem helemaal gesloopt, tot er geen onderdeel meer op de printplaat zat :+ Maar, wat me hierbij opviel is dat ik schrok van de slechte soldeerkwaliteit! Meer dan de helft van de dingen trok ik er zonder veel moeite af, enkele midsize elco's kon ik er zelfs met de blote hand zowat zo vanaf trekken! M'n hele leven ben ik al thuis in de soldeer- en electronicawereld, maar zo'n slechte soldeerkwaliteit heb ik maar zelden meegemaakt... :/
Welke versie was dit eigelijk van de TP480? Er zijn volgens mij namelijk meerdere versies gemaakt van deze voeindg waaronder een paar welke erg brak zijn. Het zal mij niet veel verbazen als de versie welke jij heb de eerste of tweede versie is (de truwpower trio en qauttro zijn nieuw, de TP II is oud, en de eerste versie echt oud). Antec staat immers een beetje bekend om de matige/slechte voedingen welke zij in het verleden een paar maal gehad hebben

De kwaliteit weke jij beschrijft is wel heel erg, bijna een sweex niveau! Ik zit zelf ook in de elektronica (HTS elektronica over twee maanden afgerond) maar die montagekwaliteit ; dat is niet solderen, dat is eerstejaars geplak :P Ook de bolle condensatoren mogen echt niet...
Wat doe je eigelijk met de losgehaalde componenten? Mijn lijkt het niet echt slim om deze gewoon bij de rest van de componenten te stoppen aangezien je weet dat deze niet allemaal werken (anders zou de voeding het nog gewoon doen). Alleen de koelblokken zal ik persoonlijk bewaren en gebruikien (en evt zware weerstanden en (werkende) voedingIC's)
Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 18:38:
Het volgende systeem:

Processor: Intel Core 2 Quad Q6600
Moederbord: Asus P5K-E
Geheugen: 4GB
Videokaart: Nvidia Geforce 8800GT
4 SATA Harde schijven: Maxtor 200, 250, 300GB en Seagate 320GB
DVD drive: Acer
DVD-RW drive: Pioneer DVR-108
Diskette-station: NEC

Heb op het moment een voeding van 450Watt van de kast Antec Sonata II, is deze voeding voldoende om dit systeem goed te laten werken?
Zonder overklok heeft jouw system 330 watt echt nodig. Hiervan zal er 22 amperres van de 12 volt moeten komen. een 380 watt voeding met minimaal 26 amperres op de 12 volt lijkt mij daarom al voldoende.

Klok ji jd cpu 25% over en je laat ook de videokaart 20% sneller lopen dan zal jouw systeem 60 watt extra verbruiken waarmee ik uitkom op 390 watt en 27 amperres welke nofig zijn. EEn 440 watt voeding met 31 amperres i s dan al voldoende.

In de kast zit een 450 watt Antec SmartPower 2.0 welke 32 amperres kan leveren op de 12 volt. Dit is dus ruim voldoende voor jouw systeem, ook als je over wilt klokken.

(mocht je ook de reactie hierboven hebben geleveren, de SmartPower is een behoorlijk goede voeindg gelukkig)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
theodouma schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 20:11:
[...]

Welke versie was dit eigelijk van de TP480? Er zijn volgens mij namelijk meerdere versies gemaakt van deze voeindg waaronder een paar welke erg brak zijn. Het zal mij niet veel verbazen als de versie welke jij heb de eerste of tweede versie is (de truwpower trio en qauttro zijn nieuw, de TP II is oud, en de eerste versie echt oud). Antec staat immers een beetje bekend om de matige/slechte voedingen welke zij in het verleden een paar maal gehad hebben

De kwaliteit weke jij beschrijft is wel heel erg, bijna een sweex niveau! Ik zit zelf ook in de elektronica (HTS elektronica over twee maanden afgerond) maar die montagekwaliteit ; dat is niet solderen, dat is eerstejaars geplak :P Ook de bolle condensatoren mogen echt niet...
Wat doe je eigelijk met de losgehaalde componenten? Mijn lijkt het niet echt slim om deze gewoon bij de rest van de componenten te stoppen aangezien je weet dat deze niet allemaal werken (anders zou de voeding het nog gewoon doen). Alleen de koelblokken zal ik persoonlijk bewaren en gebruikien (en evt zware weerstanden en (werkende) voedingIC's)
Enige dat erop staat is True480P, 480W max, with PFC. Ik heb er geen verstand van van welke serie het mogelijk is. Hij zal nou ergens tussen 2,5 en 3,5 jaar oud zijn aangezien hij 1,5 a 2 jaar geleden uit m'n computer is gegaan en er ik gok niet veel meer dan een jaar in gezeten heeft. Heb later idd begrepen dat er TruePower series slecht waren.

De solderingen zagen er op zich niet raar of slecht uit, daarom verbaas ik me er over. Draden zaten wel goed gesoldeerd, alsmede ook de trafo, maar veel andere kleinere componenten kon ik er zo uit trekken, een mooi gat in het soldeer achterlatend.

Wat ik er mee doe? Allemaal in de prullebak natuurlijk, kga die zooi echt niet bewaren :D Kan er toch niks mee. Het enige dat ik bewaar zijn de nog goeie 80 en 92 mm fans, de roostertjes met schroeven, 2 koelblokken, en de hele kabelboom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag zou ik wat reacties zien van iemand die een Pc Power & Cooling exemplaar hebben draaien.
Het type is een Silencer 750W.
Verschillende forum's , bedrijfjes e.d geven redelijk goede reviews.
In ieder geval fan lawaai t.o.v geleverd vermogen.
De Ocz evostream 720 die ik nu gebruik is net een straaljager, geen regeling fan t.o.v. vermogen en of warmte.

Hopelijk heeft iemand dit in gebruik en heeft wat meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt Theodouma en de anderen...!

Ben ik tenminste zeker van m'n zaak wat betreft de voeding althans _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit een beetje in dubio over mijn volgende systeem en mijn huidige voeding. Nu heb ik een Tagan 380W die ongeveer 2 jaar in gebruik is en waar ik zeer tevreden over ben i.v.m. het geluid. Voeding heb ik pas nog gereinigd en heb ook niks gezien van zwart geblakerde prints of verslijtende onderdelen dus hij lijkt nog in orde.

Nu wil ik een nieuw systeem samenstellen en het oude systeem behouden minus de videokaart (R9800pro) en een HD (Seagate 250GB).

Specs van wat erover blijft van het oude systeem:
- AMD 2500+ Barton
- A7N8X-E Deluxe
- Goedkoop low-end passief gekoeld videokaartje dat niet veel verbruikt
- PATA 160GB seagate HD
- 2*256MB, 1*512MB Ram

Nieuwe systeem zal in de richting gaan van een:
Intel E6750 en gigabyte P35 zonder RAID
of
AMD 6000+ en MSI K9A2 CF (790X NB en AM2 +)

Verder de standaardzaken:
- SATA HD 500GB (gewoon standaard 7000rpm Samsung of Seagate, 16 of 32MB cache)
- PATA HD 250GB uit oude PC
- DVD-brander
- ATI Radeon HD3870
- 6 Casefans
- 4 GB ram, 2* 2048MB

De bedoeling is het zaakje verder te upgraden in de toekomst, dus een quad core Intel 45nm Penryn of een AMD Phenom quadcore, allicht een tweede HD3870 mocht het crossfire gebeuren goed blijken te werken en nog eens 2*2048MB Ram.

Nou vroeg ik mij af of ik mijn huidige voeding met de nodige verloopstekkertjes kan behouden, ook met het oog op de uitbreidingen in de toekomst. Daarbij is overklokken niet erg van belang, maar zou wel fijn zijn.
Of misschien de voeding bij het oude systeem laten, maar dat lijkt mij redelijk overkill zonder de 9800pro en dus niet erg energie efficient.

Dus eigenlijk komt het er een beetje op neer of deze voeding nog wel nuttig is voor mij, hij is te zwaar voor het oude systeem, maar lijkt mij ook een beetje aan de krappe kant voor het nieuwe systeem plus uitbreidingen. Ik heb het gevoel dat de voeding dan echt lange tijd (uren) op zijn max loopt tijdens het spelen van spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theodouma schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 20:11:

Zonder overklok heeft jouw system 330 watt echt nodig. Hiervan zal er 22 amperres van de 12 volt moeten komen. een 380 watt voeding met minimaal 26 amperres op de 12 volt lijkt mij daarom al voldoende.

Klok je de cpu 25% over en je laat ook de videokaart 20% sneller lopen dan zal jouw systeem 60 watt extra verbruiken waarmee ik uitkom op 390 watt en 27 amperres welke nofig zijn. EEn 440 watt voeding met 31 amperres i s dan al voldoende.

In de kast zit een 450 watt Antec SmartPower 2.0 welke 32 amperres kan leveren op de 12 volt. Dit is dus ruim voldoende voor jouw systeem, ook als je over wilt klokken.

(mocht je ook de reactie hierboven hebben geleveren, de SmartPower is een behoorlijk goede voeindg gelukkig)
Thanks voor de info!
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.