tjtristan schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 00:53:
Ik zit momenteel een beetje krap aan wattage van mijn voeding, dit is momenteel een Antec TruePower 550W, maar met mijn hoge OC en zware pc, wordt dit 'm toch te veel (die 12v en 5v railen worden met multimeter gemeten 14.33v en 5.99v)
Hierom Wil ik een nieuwe voeding aanschaffen, ik weet alleen nog niet welke.
System Specs:
Intel Q6600 G0 @ 3.6ghz 400x9 @ 1.53v
Gigabyte P35-DS4 rev1.1
4x1GB Kingston pc 5300 @ 800mhz 4-4-4-12 @ 2.05v
Powercolor HD2900XT @ OC
2x Seagate Barracuda 320GB Sata2 @ RAID-0
Scythe Mugen ''infinity''
NEC 5270 Dvd Brander IDE
5x 120mm casefans
2x rood licht staafjes
1x Neon Blauw 30cm
Antec TruePower 550W
Ik zelf zat te denken aan een voeding met een PCI-E 8-PINS aansluiting en een Mobo 8pins aansluiting (de vroegere P4 stekker, wat nu 8pins is).
Het wattage waar ik aan zat te denken was iets van 850W, mischien 1K als het niet veel duurder is.
Ik heb zelf al een beetje rondgekeken maar kom er nog niet echt uit.
Ik wil later mischien ook nog upgraden (mischien nog een 2900xt erbij in CF) dus de PSU moet echt niet te krap worden.
Het budget is MAX €200 het liefst iets eronder, als er iets erg goeds is wat er boven is, is het mischien ook nog te overwegen.
Het is ook belangrijk dat het een modulaire voeding is, aangezien ik die rotzooi in mijn kast ook zat ben.
Alvast bedankt voor de hulp
En hier de uitgebreide reactie.
Als jij inderdaad met een goede meter 14 en 6 volt heb gemeten (een multimeter van 5 euro is niet goed, één van 15 euro of meer wel) dan moet jij de stekker uit de computer trekken en de voeindg nooit meer gebruiken, de waardes zijn zo hoog dat de computer er echt kappot aan gaat. (en dan echt stuk met rookpluimen)
Als jij jouw meter niet kan vertrouwen (bijv omdat hij ook 1.7 volt aangeeft bij een penlight batterij en 4.5 volt bij een li-ion accu) dan is niet de voeindg maar de meter stuk. De waardes van Speedfan en de primetest geven aan dat er niets aan de hand is. Echter is een goede meting (met een goede meter) betrouwbaarder dan honderd stukjes software (meten is weten)
Ik kom voor jouw systeem uit op ongeveer 510 watt welke echt nodig is (vanuitgaand van een gpu overklok van 20% en met een TDP van de cpu van 105 (er zijn ook Q6600's welke 95 watt hebben)) Hiervan zal er 36 amperres van de 12 volt moeten komen.
Van de TruePower zijn twee versies gemaakt, de truePower Trio en de TruePower II. De eerste kan totaal 42 amperres leveren op de 12 volt en de twee kan er "maar" 39 leveren. Mocht jij de tweede hebben dan zit je echt tegen de max aan. Heb je de eerste dan zit je er niet ver vandaan.
Zet jij een tweede videokaart in jouw systeem dan zal er totaal 610 watt nodig zijn voor jouw systeem als jij de videokaarten niet overklokt. Klok jij de 15% over dan zal dit zelfs 660 watt zijn. De 12 volt lijn mag hiervan ongeveer 50 amperres leveren.
Wil jij een beetje speling hebben dan is een 750-800 watt voeindg met 60 amperres op de 12 volt geen slechte keuze. Een voeindg van 900 watt of meer lijkit mij een beetje overdreven en zonde van het geld, deze dingen zijn erg duur en je gebruikt ze niet volledig.
Als je bij Antec wil blijven is de enige oplossing een TruePower quattro850, een 850 watt voeindg van 150 euro welke 64 amperres kan leveren. De voeding heeft 2 x 8 en 2 x 6 pins connectoren voor de videokaarten en een 8 pins voor het moederbord.
Zalman heeft de ZM850HP, een 850 watt voeindg van 160 euro welke ook 64 amperres kan leveren en ook dezelfde aansluitingen heeft als de Antec.
UIteraard zijn andere voeingen ook geschikt, zolang ze maar minimaal 750 watt zijn, minimaal 60 amperers kunnen leveren en 4 pci-e stekker hebben.
Wil je toch niet de tweede videokaart in jouw systeem zetten dan mag je kijken naar een 580 watt voeindg met minimaal 41 amperres op de 12 volt.
Knightwolf schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 08:24:
Na veel rondzoeken, vergelijken, reviews lezen, enz... kom ik er nog steeds niet uit.
Ik moet een nieuwe voeding hebben, die er nu in zit begint aardig brak te raken.
Systeem:
Asus P4C800-Deluxe
Intel P4 2.8 GHz Northwood
2x Corsair XMS TwinX LowLatency 512 MB (1024 MB)
Club3D ATi Radeon 9700 Pro All-in-Wonder 128 MB AGP
3 HDD's:
- WDC 320GB 7200 SATA
- WD Raptor 36GB 10K SATA
- WDC 80GB 7200 IDE in verwisselbare bracket
2 ODD's:
- Pioneer 52x DVD
- NEC 2500 DVD+/-RW
1 Floppydrive
3 PCI-kaarten: SB Live 5.1, SCSI-controller, Gbit-NIC
Interne USB multi-cardreader
4x 80 mm casefans
Een volle kast dus
Wat er nu in zit is een goedkope 400W die er nou ik gok max 2 jaar in zit en begint langzaamaan meer raar electronisch geluid/gesnerp te maken (al een jaar of zo), afhankelijk van de CPU-belasting. De voltages zijn nog stabiel, systeem ook, maar na een paar uur uit staan heeft het al meerdere startpogingen nodig voor hij aan blijft en opstart. Heb gezien datie lekke elco's heeft.
Ik heb een PSU-calculator geprobeerd en kwam aan zo'n 323 Watt, maar met Capacitor-aging erbij gaf hij al 426 Watt aan!! En wat voor mij belangrijk is, hij staat 24/7 aan en wordt als workstation gebruikt, voor alles, ook redelijk zware 3D games.
Ik zoek dus een voeding tussen de 430 en 500 Watt, maar wil er liever niet meer dan 60 aan uitgeven (beperkt budget), maar een A-merk is wel vereist.
Wat ik oa al ben tegengekomen zijn enkele van CoolerMaster, Antec, Tagan en Asus.
Voor alsnog lijkt me de Asus A-45GA 450W (ATX12V 2.01) voor zo'n 45 Euro de beste keuze. De andere merken zijn met deze vermogens toch wat duurder of heb ik m'n twijfels bij de betrouwbaarheid op de langere duur. Maar misschien zijn m'n twijfels wel ongegrond, ik heb niet overal reviews van kunnen vinden.
Ik heb niet zo'n goede ervaring met Enermax en Antec (Truepower), heb van beide merken een voeding gehad (Enermax 350W in m'n vorige P3 en Antec 480W) en waren beide binnen acceptabel tijdsbestek al gaar.
Dus nou hoop ik hier wat meer info te kunnen krijgen, want ik weet het niet meer

Ik kom uit op ongeveer 250 watt welke jij echt nodig heb. De 12 volt lijn zal nog geen 15 amperres hoeven leveren waarmee een 300 watt voeindg met 18 amperres op de 12 volt al voldoende is. Wil jij oko nog een beetje ruimte hebben (bijv om de cpu over te klokken ,iets dat erg goed gaat met een Northwood) dan is een 350 watt voeindg met 20 amperres gene slechte keuze.
Als jij echt een betrouwbare voeindg zoekt dan kan ik je geen Asus aanraden. Deze voeindg is gemaakt voor de "gewone" consument welke de computer ook uit heeft staan. Kwalitatief is een Zalman, Antec (er zijn brakke versies geweest van dit merk), Crosair en OCZ bijvoorbeeld beter. Nadeel is wel dat ze duurder zijn maar je betaald uiteraard voor de kwaliteit.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 13:53:
[...]
Bedankt voor alle uitleg. Even terugkomende op jouw opmerkingen, het ECC geheugen en de 8800GTX heb ik al, dus hier kan ik niks meer aan veranderen. Wat de schijven aangaat gebruik
ik dit workstation puur voor werkmachine en door mijn hobbie's ben ik zeer afhankelijk van de schijfsnelheid en volgens mij veel sneller als dit voor consumenten bestaat er niet. Alle data opslag
gebeurt inderdaad via een externe (Raid 5) nas oplossing. Ik ben zeer danbaar als je nog andere opmerkingen hebt maar dat is even off topic,
Wat betreft de juiste keuze uit voedingen begin ik langzaam gek te worden, ik ben me er eens
gaan verdiepen, of tenminste een moedige poging gewaagd.
1) Ik heb dus een Coolermaster stacker en daar zou hij boven in moeten passen.
( Schijnt ook nogal niet altijd vanzelfsprekend te zijn, Enermax Galaxy bijv... )
2) Ik had graag een minimaal 600 Watt voeding.
3) Een hoog rendement, het liefste die 80 certificering.
4) Veel voedingen hebben 2 ventilatoren ipv. 1, is 2 echt beter, of overkill?
(intake in kast en exhaust buiten kant. )
Ik heb dus totaal geen kaas gegeten van allemaal die voedingen, maar wat is nu gewoon de beste keus ( als ik even niet op aanshafprijs kijk ) en niet middenmoot. Ik wil echt heel zeker zijn omdat
mijn Tagan mijn huidige Q6700 helemaal heeft doen overlijden. Gewoon betrouwbare power!!!!
Alvast bedankt!
Beste Theodouma,
Wat is werkelijk 'de' absolute voeding? Enermax, silverstone, enz, enz...............
Na dagen zoektochten (

) blijf ik een beetje gecharmeerd van de ultra X3 producten....
Wat is jouw oordeel? Geen consesies, gewoon 100%.
ALvast bedankt, Groetjes.....

Die twee ventilatoren zijn alleen leuk als jij geen airflow heb in de kast en alle airflow moet van de voeindg komen. Met jouw kast lijkt het mij erg moeilijk om een slechte airflow te hebben, ik zie daarom echt geen enkel voordeel van twee fans in de voeindg. Die twee fans hebben wel een nadeel, en dat is geluid. Een voeindg met twee fans maakt gewoon veel meer geluid dan één met maar één fan.
Als jij een voeindg van 600 watt wilt welke goed en stil is dan kun je naar de Zalmna ZM600HP kijken. Dit is een standaard ATX voeindg en zal gewono in jouw kast moeten passen (alle voedingen zijn ATX en moeten dus in jouw kast passen) De voeindg heeft een rendement van maxinmaal 84%.
Je kan niet zeggen welke voeding het beste is of welk merk het beste is. Net zoals bij auto's je ook niet kan zeggen welke auto (of welk merk) het beste is. Iedereen is het er wel over eens dat er een top is van BMW, Mercedes en Audi en dat merken als Fiat, Lancia, Susuki en Kia een beetje onderop staan. Je kan echter niet zeggen welk merk het beste is, dat zal een eindeloze lange discussie worden. Bij voedingen is dit ook zo, je kan niet zomaar zeggen welk merk het beste is. Er is een groepje van o.a Zalman, Seasonig, Antec, Corsair, OCZ welke gewoon tot de top behoren. Merken als Huntkey, Be Quiet! en Asus staan dar onder. Heel erg ver daaronder in de riolen en kelders vind j enatuurlijk te troep van Sweex, Qtec, Trust, Xgear en no-name. Deze rommel moet je preventief ontwijken..
De Zalman welke ik net aanhaalde is niet _de_ beste voeindg voor jouw systeem. Voeingen van de merken welk eik net genoemd heb zijn net zo goed.
Een voorbeeld van een voeindg is de Antec NeoHE430 of NeoHE380 (70 en 65 euro). Deze voedingen zijn erg stil (zeer stil zelfs) en de Zalman ZM360B-APS (45 euro) De eerste (de NeoHE430) zal ik persoonlijk aanbevelen omdat deze zeer stil is.