Welke voeding heb ik nodig? Deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 29.479 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 18:44:
[...]

geld verspilling ga al nieuwe setup kopen daarum gaat dvd brander er ook uit , alleen omdat sommige spellen tegenwoordig nogal traag gaan en WMP me pc laat laggen dacht ik eraan om tikje te ocen
En denk je serieus dat die 100MHz hier verandering in gaat brengen? :') En als WMP je pc laat laggen, dan zou ik het eerder bij drivers (voor dat beeld dat op de tonen beweegt) van je videokaart zoeken of anders bij je OS. En je kan altijd nog een andere media player gebruiken. :)

[ Voor 21% gewijzigd door MensionXL op 31-10-2007 19:20 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:54

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 18:44:

geld verspilling ga al nieuwe setup kopen daarum gaat dvd brander er ook uit , alleen omdat sommige spellen tegenwoordig nogal traag gaan en WMP me pc laat laggen dacht ik eraan om tikje te ocen
Geldverspilling? ik dacht toch echt dat dit topic over welke voeding iemand nodig heeft, gaat... Ik denk dat je beter eerst tijd kan steken in het oplossen van de problemen je jouw computer heeft.

Ik zie helaas wel vaker noobs hun computer upgraden omdat de pc opeens traag is, terwijl dit in 9 van de 10 gevallen problemen met het besturingsysteem/drivers en instellingen van de BIOS te maken heeft. Mensen denken dan ook dat hun nieuwe systeem opeens zo snel is terwijl dit enkel een illusie is omdat het OS vers is geinstalleerd met de nieuwste drivers.

Advies: gooi eens alle troep van je C schijf (format FAT32) en installeer XP met alle service packs opnieuw en gebruik enkel drivers van de websites en niet van meegeleverde CD's. Ga ook geen codeck packs installeren... allemaal overbodig. Kijk daarna eens of je moet upgraden ;) en wat er werkelijk dan nog traag is.

Overigens is voor elk systeem een stabiele en efficiente voeding geen overbodige luxe en verdient het zich binnen enkele maanden al terug via de energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb net een AGP ATi 1950Pro (512 Mb) gekocht. Had alleen even vergeten te kijken wat voor voeding ik had :X Dat blijkt een Chieftec 360 Watt (zoals in startpost) te zijn.

Rest van het systeem:
Athlon64 3400+
2 Gb PC3200
4 HD's
DVD-writer
cardreader.

Zou het gaan werken of moet ik op zoek naar een nieuwe voeding?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Wokschotel schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 20:26:
Ik heb net een AGP ATi 1950Pro (512 Mb) gekocht. Had alleen even vergeten te kijken wat voor voeding ik had :X Dat blijkt een Chieftec 360 Watt (zoals in startpost) te zijn.

Rest van het systeem:
Athlon64 3400+
2 Gb PC3200
4 HD's
DVD-writer
cardreader.

Gaar wel lukken hoor. :)
n00bs schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 20:02:
[...]
OS vers is geinstalleerd met de nieuwste drivers.
So true :')
Overigens is voor elk systeem een stabiele en efficiente voeding geen overbodige luxe en verdient het zich binnen enkele maanden al terug via de energierekening.
Muah binnen enkele maanden betwijfel ik. Verder ben ik het 100% eens met je verhaal, ik krijg altijd een ' :') '-gedachte als ik zulk soort PC's zie. :P

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Wokschotel>

Het enige advies wat ik je kan geven is uit ervaring met die voeding; Mijn Chieftec was redelijk stil en alles leek goed te gaan met mijn oude bak tot op een dag mijn Chieftec doorgefikt was (geen thermische beveiliging blijkbaar) en mijn Mobo was ook daarbij kapot geraakt. Gelukkig was de rest van de hardware nog wel in tact. Nu heb ik een Seasonic en moet zeggen dat hij echt superstil is, een stuk efficienter en gezien de vele reviews en stresstesten denk ik dat dat een betere keuze is. Totdat ik geen review zie waarbij een andere PSU in het betaalbare segment het wint van die Seasonic zal ik iedereen ook Seasonic blijven adviseren :)

MensionXL>

Sommige brakke voedingen presteren het (als de belasting ook nog eens erg laag is) om bv 20% efficient te zijn en maximaal 50%. Stel jij hebt een mainstream pc die gemiddeld 200Watt nodig heeft en 24 uur per dag aanstaat. Stel dat jouw brakke voeding (positief inschatten) toch nog 50% efficient is (400Watt verbruik je dan), dan verbruik je per dag bijna 10KW. Bijna 300KW op maandbasis en omgerekend 24 Eurocent * 300 = 72 Euro aan energie. Nu heb ik mijn pc niet zo lang aan, maar er zijn zat die dat wel hebben.

Neem nu de Seasonic S12-II en ga er vanuit dat je die 85% efficiency haalt (235Watt verbruik je dan), dan verbruik je per dag bijna 5.7KW. Bijna 170KW op maandbasis en omgerekend 24 Eurocent * 300 < 41 Euro aan energie.

Dat bespaard dus per maand al 30 Euro aan energie! Na een jaar 360 Euro en dat alles met een voeding van hooguit 100 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28

Theo

moederbord

peakaboo schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 12:27:
Nou die Corsair voeding gaat niet door, hij is niet te verkrijgen. Denk dat het beter is dat ik op zoek ga naar een andere.

Mijn systeem:
C2D E6850 (Gaat max worden oced, denk aan 4Ghz+)
4x1GB PC6400 Crucial Tracers op 2.2V
HD2900XT (Gaat ook, mbv de nieuwe voeding, worden overklokt)
PCI geluidskaart (Razer)
2 HD's sata 2 (500GB+250GB)
1 DVD-RW sata
PCI wireless kaartje
4 case fans (Antec 900)
Scynthe Infinity

Ik had dus die 650W van de TX serie van Corsair op het oog. Maar 650W is al meer dan genoeg, echter zijn de A op de 12V lijn(en) eerder van belang. Ik ben dus wel op zoek naar een stevige voeding, want ik ga flink overklokken zodra ik em heb.

Zalman 600HP is leuk, maar wel al een ouder model, geen 8 pins PCI-E. Wel modulair wat een must is voor mijn eisen. Graag ook die 8 pins PCI-E. Jammer dat er niet zo veel nieuwe voedingen zijn uitgebracht rond die categorie (wel 1000W enzo maarja, wat heb je daar aan). CF of SLI is nog niet van belang dus daar hoeft geen rekening mee te worden gehouden.

Is deze Corsair CMPSU-520HXEU miss voldoende? Niet al te duur en ook geen oud model.
Als jij de videokaart ook 15% overklokt kom ik uit op 410 watt welke jouw systeem echt nodig gaat hebben. Hiervan zal er 29 amperres van de 12 volt moeten komen. Dit is uiteraard met de overklok van 50% voor de cpu.

Je geeft zelf al aan dat de amperres op de 12 volt belangrijker is dan het wattage van de voeindg. Daarom is iedere voeindg wleke minimaal 33 amperres op de 12 volt kan leveren ook geschikt, ongeacht het wattage van de voeding

De 520HXEU kan totaal 40 amperres leveren op de 12 volt en zal ruim voldoende zijn voor jouw systeem. Of de voeindg oko beschikt over een 8 pins aansluiting durf ik niet te zeggen. Je kan eventueel ook een 6 pins stekker op de 8 pins connector op de videokaart aansluiten, deze is backwards compatible en zal dus ook gewoon moeten passen.
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 14:00:
Zou een be quiet straight power 450watt dit kunnen trekken?

Amd x2 6400 non oc
MSI K9N SLI Platinum
4 keer 1gb ddr2 800
2 keer een 8800GT beetje oc'ed
1 sata dvdrw
1 ide dvdrom
1 ide hd
2 sata hd
creative xfi xtremegamer
Heel kort: Nee, dat kan die voeding niet aan.

Jouw systeem zal zonder overklok 440 watt nodig hebben (ik ga uit van 100 watt per videokaart, dat is iets zuiniger dan de 110 watt welke de 8800GTS verstookt). De 12 volt zal 31 amperres moeten leveren. een voeindg welke minimaal 36 amperres kan leveren en minimaal 490 watt is is dan wel een minimum.

Jouw voeindg kan dit niet leveren en is daarom te licht voor jouw system.
Een goede voeindg is bijvoorbeeld de Crosair 520HX, een 520 watt voeindg met 40 amperres. De voeindg is met 90 euro wel erg aan de prijs.
De Antec NeoHE500 kan totaal 38 amperres leveren en kost een tientje minder dan de Crosair.

Behalve deze twee voedingen zijn vele andere oko geschikt, zolang ze maar minimaal 490 watt zijn en 36 amperres kunnen leveren op 12 volt.

Rest volgt later vandaar

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 14:14:
ik heb hier nog een pc staan met :

sempron 2400+ @ stock
xfx 5200 128 agp
2 hdd's ( 40 gig en 160 gig)
asrock k7vt4a+
1 dvd speler en 1 dvd brander ( brander gaat eruit)
1 floppy drive
2 x 256 mb nanya geheugen

nouw zit er een 300W voeding in die onder full load volgens de sticker 285Watt ken leveren .
zou dat genoeg zijn om de sempron naar 1,9 - 2,0 ghz te clocken ?
Ja, da tmoet makkelijk kunnen. Jouw systeem zal nu zonder overklok maar 150-200 watt nodig hebben, en dat is al afgerond naar boven. Jouw 30 watt voeindg heeft hier echt geen problemen mee, ook niet als ji jde cpu over ga klokken. Als jij hem goed over heb geklokt zal hij maximaal 50 watt nodig hebben, en dan heb je hem echt goed overgeklokt. Totaal zal er dan 200-250 watt van de voeindg moeten komen als maximum, en ik zie niet in waarom jouw voeding dat niet zou kunnen leveren, dus susces met het overklokken! :)
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 17:21:
hallo allemaal, ik zou graag willen weten of ik op dit systeem een 250 watt voeding kan plaatsen

amd64 3700+

asus 6600gt pci-e

dvdrom asus

dvdwriter asus

1 hdd westerndigital 250gb

1 diskette station
Jouw systeem zal zonder overklok 210 watt nodig hebben waarvan er 13 amperres van de 12 volt moet komen. Als minimum is een voeding welke 15 amperres op de 12 volt kan leveren echt wel aan te raden. Het wattage van de voeindg is dan niet belangrijk, a;s hij 15 amperres op 12 volt kan leveren is het goed.

Ik kan niet zeggen of jouw voeindg jouw systeem aankan omdat ik niet weet wat voor voeindg jij heb (Aopen hefet meerdere 250 watters gemaakt) Je kan daarom het beste even op de voeindg zelf kijken, daar moet een tabel staan of een stukje tekst waarin staat wat de voeindg kan leveren. Als hij op de 12 volt meer dan 15 amperres kan leveren continu dan zit je goed. Kan de voeindg minder leveren op de 12 volt dan zul je echt op zoek moeten naar een ander exemplaar.
Wokschotel schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 20:26:

Rest van het systeem:
Athlon64 3400+
2 Gb PC3200
4 HD's
DVD-writer
cardreader.

Jouw systeem zal 270 watt nodig hebben met de X1950PRo, Hiervan zal er 18 amperres van de 12 volt moeten komen. Een geschikte voeindg voor jouw systeem moet daarom ook minimaal 21 amperres kunnen leveren.

Jouw voeindg kan totaal maar 17 amperres leveren en lijkt mij daarom niet geschikt voor jouw systeem ondanks dat het een 360 watt voeindg is.

Je kan voor 30-35 euro eens kijken naar de Antec BasiQ350, een 350 watt voeding welke 23 amperres op de 12 volt kan leveren. Deze voeindg is wel geschikt voor jouw systeem omdat hij een krachtigere 12 volt lijn heeft. De BasiQ350 is één van de goedkoopste en goede voedingen op het moment.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 20:02:
[...]

Geldverspilling? ik dacht toch echt dat dit topic over welke voeding iemand nodig heeft, gaat... Ik denk dat je beter eerst tijd kan steken in het oplossen van de problemen je jouw computer heeft.

Ik zie helaas wel vaker noobs hun computer upgraden omdat de pc opeens traag is, terwijl dit in 9 van de 10 gevallen problemen met het besturingsysteem/drivers en instellingen van de BIOS te maken heeft. Mensen denken dan ook dat hun nieuwe systeem opeens zo snel is terwijl dit enkel een illusie is omdat het OS vers is geinstalleerd met de nieuwste drivers.

Advies: gooi eens alle troep van je C schijf (format FAT32) en installeer XP met alle service packs opnieuw en gebruik enkel drivers van de websites en niet van meegeleverde CD's. Ga ook geen codeck packs installeren... allemaal overbodig. Kijk daarna eens of je moet upgraden ;) en wat er werkelijk dan nog traag is.

tis geld verspilling jah nu nog een nieuwe voeding kopen voor dit systeem .
als je het niet zag met die spec's ga ik de nieuwste spellen dus niet spelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb helemaal een oud beestje van 4 jaar oud (ruim) maar ook hier zit gewoon een zeer stabiele en efficiente voeding in om de energiekosten wat te drukken. En nee ik kan ook niet de nieuwste games spelen, maar dat doet er verder weinig aan. Een goede voeding kan je nog vele jaren plezier van hebben en vele upgrades meegaan. Als je er nu al 1 aanschaft, bespaar je al gelijk op jouw energienota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
theodouma schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 21:17:
[...]

Als jij de videokaart ook 15% overklokt kom ik uit op 410 watt welke jouw systeem echt nodig gaat hebben. Hiervan zal er 29 amperres van de 12 volt moeten komen. Dit is uiteraard met de overklok van 50% voor de cpu.

Je geeft zelf al aan dat de amperres op de 12 volt belangrijker is dan het wattage van de voeindg. Daarom is iedere voeindg wleke minimaal 33 amperres op de 12 volt kan leveren ook geschikt, ongeacht het wattage van de voeding

De 520HXEU kan totaal 40 amperres leveren op de 12 volt en zal ruim voldoende zijn voor jouw systeem. Of de voeindg oko beschikt over een 8 pins aansluiting durf ik niet te zeggen. Je kan eventueel ook een 6 pins stekker op de 8 pins connector op de videokaart aansluiten, deze is backwards compatible en zal dus ook gewoon moeten passen.
Bedankt, ik ga het ff opslaan in een documentje! Ik ga toch eerst uitzoeken of ik via een omweg niet een 6pins naar een 8 pins kan omtoveren. Jammer dat er niet zo'n molex (heet het geloof ik?) is met een 8 pins, die zijn er wel naar 6 pins (zo heb ik dat nu ook, om dat de Zalman 460APS slechts 1 'echte' pci-e kabel heeft). Ik ben van mening dat ik dat meer uit mn 2900XT kan halen, omdat ie meer stroom krijgt. Heeft dit echt nog inlvoed op het vebruikt in wattage en amperes? Of is dit minimaal...

Bedankt voor het advies, ik denk dat ik voor die Corsair 520HXEU ga.

Edit: Heb net zelf even zitten vergelijken met jou advies 410Watt met 29A op de 12V.

Als ik de link op de Zalman site erbij neem van mijn voeding lees ik af (als ik het goed doe hoor!?) in de table onderaan:
Active PFC 30A max, betekent dat mijn voeding dus max 30A kan leveren? Iets lager zie ik staat bij Output load max: 16+18+0,8 amperes staan bij +12V. Of heb ik dan 34,8A? Ik snap weinig van die tabel, kan iemand even meekijken ik heb er geen verstand van zo.

Wat ik zelf wel kan concluderen is dat een iets zwaardere voeding (met name in de amperes op de 12V) beter zou zijn, ook gezien mijn overklok plannen.

En what about this one? Ietsje duurder, wel met 8pins PCI-E. Ook net als de Corsair 3 lijnen van 12V. Echter kan ik ook op de site van Antec niet terugvinden hoeveel Amperes deze voeding nou totaal levert, maar voor een 650W voeding met die prijs mag je wel minstens 50A verwachten toch? Gevonden op een review: 3x 19A met een vermogen van 624W. Ledje ziet ook wel leuk uit, tis geen must verder.

Die Neo Blue van Antec kost 107,50 en die Corsair 90 euro.

Edit 2: Na nog eens lang vergelijken zie ik toch iets bij die 600HP van Zalman. Allereerst hij is zeer goedkoop voor wat ie bied (4x16A op 504W - Totaal 600W voor een prijsje van 90 euro). Ook deze voeding is modulair, heeft een leuke blauwe led en zoals ik ervaren heb met Zalman: die stilte!
Nu is mijn vraag: Ik zie dat ie standaard maar 1 PCI-E kabel heeft (6 pins).

Kan ik nu niet die 2x4 pins die eigenlijk voor de CPU2 power is, gebruiken als 8 pins PCI-E? Want zoals je op dit plaatje ziet, is er een CPU1 power connecter, dus die kan ik gewoon voor de CPU gebruiken. Werkt dit? Als dit kan ben ik er uit want die Zalman is qua merk mijn voorkeur, alleen die 8pins hield me tegen EN dat deze voeding al wat ouder is. Maar eigenlijk mag dit niet uitmaken. Linkje naar 600HP specs. Btw: Hij is SLI ready, maar dit is slechts 2x6pins en er zit geen losse 2pins langs wat sommige voedingen wel hebben.

[ Voor 46% gewijzigd door peakaboo op 01-11-2007 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het opmerkelijk dat je bij de keuze van je voeding zowel naar 460W modellen als 650W modellen kijkt. Nogal een groot verschil tussen de kandidaten. :)
peakaboo schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:12:
Bedankt, ik ga het ff opslaan in een documentje! Ik ga toch eerst uitzoeken of ik via een omweg niet een 6pins naar een 8 pins kan omtoveren. Jammer dat er niet zo'n molex (heet het geloof ik?) is met een 8 pins, die zijn er wel naar 6 pins (zo heb ik dat nu ook, om dat de Zalman 460APS slechts 1 'echte' pci-e kabel heeft). Ik ben van mening dat ik dat meer uit mn 2900XT kan halen, omdat ie meer stroom krijgt. Heeft dit echt nog inlvoed op het vebruikt in wattage en amperes? Of is dit minimaal...

Bedankt voor het advies, ik denk dat ik voor die Corsair 520HXEU ga.

Edit: Heb net zelf even zitten vergelijken met jou advies 410Watt met 29A op de 12V.
De Corsair VX550W voldoet ook wel aan jouw eisen als i me niet vergis. Krachtig genoeg op de 12V lijn, en heeft zowel een 6 pins als een 8 (6+2) pins PCI-E connector.
Als ik de link op de Zalman site erbij neem van mijn voeding lees ik af (als ik het goed doe hoor!?) in de table onderaan:
Active PFC 30A max, betekent dat mijn voeding dus max 30A kan leveren? Iets lager zie ik staat bij Output load max: 16+18+0,8 amperes staan bij +12V. Of heb ik dan 34,8A? Ik snap weinig van die tabel, kan iemand even meekijken ik heb er geen verstand van zo.
Rechts in de tabel zie je een kolom staan met Combined (Imax), in het blokje dat gemeenschappelijk over +12V1 en +12V2 staat, zie je de waarde 360W staan. 360W / 12V is 30A. In totaal kan dus op 12V lijn gezamelijk 30A geleverd worden.
En what about this one? Ietsje duurder, wel met 8pins PCI-E. Ook net als de Corsair 3 lijnen van 12V. Echter kan ik ook op de site van Antec niet terugvinden hoeveel Amperes deze voeding nou totaal levert, maar voor een 650W voeding met die prijs mag je wel minstens 50A verwachten toch? Gevonden op een review: 3x 19A met een vermogen van 624W. Ledje ziet ook wel leuk uit, tis geen must verder.
Wel zoals je zelf (en volgens deze foto) zegt 624W. 624W / 12V = 52A
Edit 2: Na nog eens lang vergelijken zie ik toch iets bij die 600HP van Zalman. Allereerst hij is zeer goedkoop voor wat ie bied (4x16A op 504W - Totaal 600W voor een prijsje van 90 euro). Ook deze voeding is modulair, heeft een leuke blauwe led en zoals ik ervaren heb met Zalman: die stilte!
Nu is mijn vraag: Ik zie dat ie standaard maar 1 PCI-E kabel heeft (6 pins).

Kan ik nu niet die 2x4 pins die eigenlijk voor de CPU2 power is, gebruiken als 8 pins PCI-E? Want zoals je op dit plaatje ziet, is er een CPU1 power connecter, dus die kan ik gewoon voor de CPU gebruiken. Werkt dit? Als dit kan ben ik er uit want die Zalman is qua merk mijn voorkeur, alleen die 8pins hield me tegen EN dat deze voeding al wat ouder is. Maar eigenlijk mag dit niet uitmaken. Linkje naar 600HP specs. Btw: Hij is SLI ready, maar dit is slechts 2x6pins en er zit geen losse 2pins langs wat sommige voedingen wel hebben.
Mja ik zou niet gaan beginnen te knoeien. Er is keuze genoeg wat betreft jouw eisen, dus ik zou niet een voeding nemen die niet aan de eisen voldoet om ze dan te gaan omtoveren. De zalman heeft inderdaad 2 stuks 6 pins PCI-E connectoren en kan 504W leveren op 12V wat overeenstemt met 42A.

Wat betreft stilte zit je met Corsair sowieso zeer goed.

Ga niet alleen op de specs van de fabrikant zelf af, maar lees ook deftige reviews!
Corsair HX520W
Zalman ZM600-HP
Corsair VX550W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
@ disco stu:

Mijn voorkeur gaat dan eigenlijk uit naar de Zalman, maar die heeft dus geen ECHTE 8pins. Maar de methode die ik omschrijf is niet mogelijk en/of gevaarlijk? Als dat zo is valt het af, ik ben het eens met wat je zegt dat ik niet moet gaan knoeien maar gewoon de voeding kopen die aan m'n eisen voldoet. Maar de Zalman die ik nu heb bevalt me erg goed en ik vind ze superstil.

Even over die Corsair, hij heeft wel 'maar' 41A op de 12V, is dit wel genoeg voor in de toekomst? Qua wattage zit ie slechts op 400W op die lijn... Dat is nou niet echt veel meer dan dat ik nu heb.

Ps. dan klopt het dus toch dat ik op dit moment mijn voeding best zwaar belast.(Daarom nam ik die ff mee in de vergelijking, ik ben er niet naar op zoek want ik heb m al!;))

Ik heb review gelezen, daar kwam die Antec heel erg goed uit de test, maar dat is tevens ook de duurste. De Zalman is zoals ik van ze verwacht zeer betrouwbaar en gewoon een stabiele goede voeding. Die Corsair ook, dus ik vind het moeilijk. Als je kijkt naar prijs valt de Zalman het meest in de smaak, ook qua voorkeur. Misschien moet ik helemaal niet zo naar die 8pins pci-e kijken? Wellicht komen die (bijna) niet meer terug bij videokaarten en dan heb ik er niks meer aan.

Bedankt voor je snelle reactie!

Zalman 600HP - 89 euro
Corsair - 90 euro
Antec Blue - 107,50 euro

[ Voor 3% gewijzigd door peakaboo op 01-11-2007 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

peakaboo schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:26:
@ disco stu:

Mijn voorkeur gaat dan eigenlijk uit naar de Zalman, maar die heeft dus geen ECHTE 8pins. Maar de methode die ik omschrijf is niet mogelijk en/of gevaarlijk? Als dat zo is valt het af, ik ben het eens met wat je zegt dat ik niet moet gaan knoeien maar gewoon de voeding kopen die aan m'n eisen voldoet. Maar de Zalman die ik nu heb bevalt me erg goed en ik vind ze superstil.

Even over die Corsair, hij heeft wel 'maar' 41A op de 12V, is dit wel genoeg voor in de toekomst? Qua wattage zit ie slechts op 400W op die lijn... Dat is nou niet echt veel meer dan dat ik nu heb.

Ps. dan klopt het dus toch dat ik op dit moment mijn voeding best zwaar belast.(Daarom nam ik die ff mee in de vergelijking, ik ben er niet naar op zoek want ik heb m al!;))

Ik heb review gelezen, daar kwam die Antec heel erg goed uit de test, maar dat is tevens ook de duurste. De Zalman is zoals ik van ze verwacht zeer betrouwbaar en gewoon een stabiele goede voeding. Die Corsair ook, dus ik vind het moeilijk. Als je kijkt naar prijs valt de Zalman het meest in de smaak, ook qua voorkeur. Misschien moet ik helemaal niet zo naar die 8pins pci-e kijken? Wellicht komen die (bijna) niet meer terug bij videokaarten en dan heb ik er niks meer aan.

Bedankt voor je snelle reactie!

Zalman 600HP - 89 euro
Corsair - 90 euro
Antec Blue - 107,50 euro
Zoals ik eerder oko schreef, je kan een 6 pins pci-e stekker ook op een 8 pins stekker aansluiten op je videokaart. Je zal echt helemaal geen verschil merken of je en 6 en 8 pins stekker gebruik of twee maal een 6 pins. Bij goede voedingen zijn die voedingsdraden zo dik dat er gemakkelijk meer doorheen kan dan wat officieel in de ATX specificaties staat.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
theodouma schreef op donderdag 01 november 2007 @ 19:47:
[...]

Zoals ik eerder oko schreef, je kan een 6 pins pci-e stekker ook op een 8 pins stekker aansluiten op je videokaart. Je zal echt helemaal geen verschil merken of je en 6 en 8 pins stekker gebruik of twee maal een 6 pins. Bij goede voedingen zijn die voedingsdraden zo dik dat er gemakkelijk meer doorheen kan dan wat officieel in de ATX specificaties staat.
Ja dat snap ik, want dat heb ik nu ook (2x 6 pins). Alleen krijgt de videokaart meer stroom als je een 8 en 6 pins hebt ipv 2x 6pins. Ik denk dat ik daarmee beter kan overklokken. Maar de vraag was of ik ook een 8pins (die eigenlijk voor de CPU staat (die zalman heeft er 4 voor de CPU)) van die CPU kon 'lenen' en dan gewoon die 6 pins erbij. Maar ik weet niet of dat dezelfde stroom is zeg maar, en of dat wel mogelijk is (is het bijvoorbeeld dezelfde aansluiting, met vierkantjes e.d.) Morgen komt die 600HP binnen, die had ik besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo iedereen :)

Ik heb het volgende systeem staan:

cpu: amd athlon 64 x2 6000+
ram: 2gb
gpu: MSI 320mb 8800GTS HD OC
hdd: 3x
dvd: 1x

Op dit moment zit er een thermaltake X silent purepower 480w in, maar bij hoge belasting van de videokaart (bioshock) valt het systeem uit zonder dat het daarvoor al te warm werd (getest met de nvidia tool daarvoor). :| Mijn vermoeden is dat dit aan de voeding ligt... kan dat kloppen? En zo ja: wat voor voeding (het liefst niet al te luid) zouden jullie me aanraden?

alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Jouw CPU trekt al ~130Watt onder load (bizar veel en persoonlijk zou ik een zuinigere CPU kopen), Die GTS verbruikt volgens mij max rond de 125Watt (ik weet het niet exact), Mobo + de rest verbruikt ~60 Watt, dus jouw voeding zou het makkelijk moeten trekken.

Die voeding levert ergens rond de 15A per 12V lijn (2x) dus ongeveer 30A totaal.
Misschien dus dat de CPU te heet wordt? leg je hand eens op het koelblok van de CPU en GPU rond de tijd dat hij uitvalt. Kijk hoe heet het is, kan je het niet aanraken of wordt het nauwelijks warm?

[ Voor 34% gewijzigd door n00bs op 02-11-2007 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op de tijd van het uitvallen is de cpu nog makkelijk aan te raken, gelijk na het opstarten geeft SIW als cpu-temperatuur voor beide cores 39 graden aan. Het opstarten duurt trouwens een tijdje (een minuut of 3), hij wil in eerste instantie, na het uitvallen niet opstarten, geen enkele reactie op de aan/uit-switch. de eventlog van de nvidia Monitorview geeft het volgende aan in de seconden voor het uitvallen:

Current Time Gpu(MHz): GPU mem(MHz): GPU1:(ºC) CPU(%): Disk(%): Network(%): Mem(%):
2007/11/2 10:56:0 576.0 837.0 76 79 % 4 % 0 % 49 %
2007/11/2 10:56:2 576.0 837.0 76 79 % 4 % 0 % 49 %
2007/11/2 10:56:4 576.0 837.0 76 79 % 1 % 0 % 49 %
2007/11/2 10:56:6 576.0 837.0 76 79 % 1 % 0 % 49 %
2007/11/2 10:56:8 576.0 837.0 76 79 % 0 % 0 % 49 %
2007/11/2 10:56:10 576.0 837.0 76 79 % 0 % 0 % 49 %
2007/11/2 10:56:12 576.0 837.0 77 79 % 1 % 0 % 49 %
2007/11/2 10:56:14 576.0 837.0 77 79 % 1 % 0 % 49 %

Zo te zien is er dus niet echt iets aan de hand qua temperatuur-problemen, vandaar mijn eerste gok dat het de psu zou zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2007 11:50 . Reden: tabelletje gemaakt van log, qua leesbaarheid beter :) & details over niet-opstarten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 01:14:

Op dit moment zit er een thermaltake X silent purepower 480w in, maar bij hoge belasting van de videokaart (bioshock) valt het systeem uit zonder dat het daarvoor al te warm werd (getest met de nvidia tool daarvoor). :| Mijn vermoeden is dat dit aan de voeding ligt... kan dat kloppen? En zo ja: wat voor voeding (het liefst niet al te luid) zouden jullie me aanraden?

normaal gesproken zou zo'n voeding het gewoon moeten kunnen trekken hoor..., en ik heb nog niet al te veel slechte verhalen gelezen over termaltake voedingen.

Je zou eventjes onder load je voltages kunnen checken, gewoon ff zien of ze onder load meer dan 10% afwijken, en dan je conclusies trekken :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 09:59
Beetje offtopic, maar ik denk dat ik de volgende vraag liever hier kwijt kan dan er speciaal een nieuwe topic voor te openen.

De 12 cm fan van m'n voeding (Be Quiet! Straight Power 500w) werkt sinds vanmorgen opeens niet meer. Ook de pinnetjes voor de fan connectors doen opeens niets meer, verschillende fans eraan gehangen zonder succes.
De voeding zelf is echter niet defect; pc start probleemloos op, via easy tunes de voltages bekeken, er lijkt niets aan de hand te zijn.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Ooit eerder meegemaakt? Als dat ding een retourtje RMA moet ben ik het minimaal een maand kwijt, dus ideetjes zijn welkom.

Voor nu maar even m'n CooolerMaster case open gegooid + raam open zodat het wat koeler blijft daarbinnen, de fans via het moederbord werken verder ook alsof er niets aan de hand is.

Afbeeldingslocatie: http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/data/media/_pms/bn035/bn035_2_b.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Illidan op 02-11-2007 13:11 ]

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:48
Ik heb net een nieuwe hdd gekocht en doet me systeem een beetje raar denk dat het misschien aan me voeding ligt
het gaat om een:

athlon 64 939 3700+
asrock dual sata2
4x512mb ddr
x1950xt 256
80gb ide
250gb ide
500gb sata2
Audigy 2
En nog een 120mm case fan

Er zit nu een 450watt coolermaster psu in.
Zou dit genoeg moeten zijn?
Hier zijn me voltages
+3.3v 3.31v
+5v 5.13v
12v 11.98v
-12v 1.54c
-5v 2.44v
+5vsb 5.46v
VBAT 2.69v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Illidan schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 13:03:
Beetje offtopic, maar ik denk dat ik de volgende vraag liever hier kwijt kan dan er speciaal een nieuwe topic voor te openen.

De 12 cm fan van m'n voeding (Be Quiet! Straight Power 500w) werkt sinds vanmorgen opeens niet meer. Ook de pinnetjes voor de fan connectors doen opeens niets meer, verschillende fans eraan gehangen zonder succes.
De voeding zelf is echter niet defect; pc start probleemloos op, via easy tunes de voltages bekeken, er lijkt niets aan de hand te zijn.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Ooit eerder meegemaakt? Als dat ding een retourtje RMA moet ben ik het minimaal een maand kwijt, dus ideetjes zijn welkom.

Voor nu maar even m'n CooolerMaster case open gegooid + raam open zodat het wat koeler blijft daarbinnen, de fans via het moederbord werken verder ook alsof er niets aan de hand is.

[afbeelding]
Sluit de fan aan via je mobo? Alleen ff een gaatje boren in je PSU.

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
MensionXL schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 16:26:
[...]

Sluit de fan aan via je mobo? Alleen ff een gaatje boren in je PSU.
Heb een ds4 mobo (rev1, P965)); met 3 fanaansluitingen: veel te weinig dus, ik heb die fan connectors van m'n PSU dus erg hard nodig. + door die gaatjes te boren in m'n PSU kan ik het RMA verhaal helemaal vergeten. Zeker nu dat ding nukken begint te vertonen niet zo erg handig ;)

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Illidan schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 18:34:
Heb een ds4 mobo (rev1, P965)); met 3 fanaansluitingen: veel te weinig dus, ik heb die fan connectors van m'n PSU dus erg hard nodig. + door die gaatjes te boren in m'n PSU kan ik het RMA verhaal helemaal vergeten. Zeker nu dat ding nukken begint te vertonen niet zo erg handig ;)
Ik vrees dat je er niets aan gaat kunnen doen zonder de voeding te openen en dan is RMA sowieso geen optie meer. Je zal dus moeten kiezen tussen of RMA of zelf iets aan doen. Maar zelf oplossen zonder RMA mogelijkheid te verspelen lijkt me onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
nou, laat ik m'n vraag hier ook maar eens droppen :)

huidig systeem:

asrock conroe1333 esata2
intel core 2 duo e6750 (2,66ghz, niet overclocked)
creative audigy 2ZS
nvidia geforce 7600GT
en een usrobotics wlan kaartje.

dit alles draait momenteel op een 380 watt coolermaster voeding (real power rs-380 geloof ik)

nu ben ik van plan een nieuwe videokaart te kopen (crysis >:) )en dat kan de 8800GT wel eens worden.

nou las ik in een review dat het maximale stroomverbruik in games +- op 250 watt ligt.

wat voor voeding zouden jullie me aanraden met dit systeem? ik denk dat m'n huidige voeding dit niet trekt?

thnx ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 19:03:
[...]

Ik vrees dat je er niets aan gaat kunnen doen zonder de voeding te openen en dan is RMA sowieso geen optie meer. Je zal dus moeten kiezen tussen of RMA of zelf iets aan doen. Maar zelf oplossen zonder RMA mogelijkheid te verspelen lijkt me onmogelijk.
Dat snap ik, maar als ik dat ding open moet er ook een redelijke kans zijn dat ik die fan weer draaidend krijg. Die PSU fan aansluiten op mobo is absoluut geen optie, maar als iemand hier een ander ideetje wat het probleem kan zijn zou ik het eventueel wel willen wagen. Maar het lijkt erop dat ik dat ding toch maar zal moeten opstuuren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

peakaboo schreef op donderdag 01 november 2007 @ 22:17:
[...]

Ja dat snap ik, want dat heb ik nu ook (2x 6 pins). Alleen krijgt de videokaart meer stroom als je een 8 en 6 pins hebt ipv 2x 6pins. Ik denk dat ik daarmee beter kan overklokken. Maar de vraag was of ik ook een 8pins (die eigenlijk voor de CPU staat (die zalman heeft er 4 voor de CPU)) van die CPU kon 'lenen' en dan gewoon die 6 pins erbij. Maar ik weet niet of dat dezelfde stroom is zeg maar, en of dat wel mogelijk is (is het bijvoorbeeld dezelfde aansluiting, met vierkantjes e.d.) Morgen komt die 600HP binnen, die had ik besteld.
Een videokaarrt kan niet meer stroom krijgen via een 8 pins connector. Jouw videokaart vraagt om stroom en als gevolg daarvan geeft jouw voeindg stroom aan de videokaart. Mocht de videokaart niet krijgen wat hij wilt zal hij niet gaan werken. Als jij een 6 en 8 connector gebruik voor de videokaart dan zullen er 7 voedingslijnen en 7 ground lijnen naar de videokaart gaan. Met twee connectoren van 6 pinnen zijn er 6 voeding en 6 ground pinnen, en dat is ruim voldoende om de stroom door te voeren welke de videokaart nodig heeft. Ik denk dat iedere connector zeker wel 4 amperres kan doorgeven. Je heb 6 pinnen voor voeding en 6 voor ground dus een maximum zal ongeveer 24 amperers zijn welke naar jouw videokaart kan gaan. Meer dan dat en de connectoren zouden het eventueel niet aankunnen. Die 24 amperres is 288 watt. Als jouw vodeokaart zoveel nodig heeft dan heb jij hem echt 300% overgeklokt of er is een goede kortsluiting op de kaart.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 01:14:

Jouw systeem heeft ongeveer 350 watt nodig. Hiervan zal er 24 amperres van de 12 volt moeten komen. Jouw voeindg kan totaal maar 18 amperres leveren en is dus eigelik te licht voor jouw systeem. bron 1 en bron 2 )

Een voeindg voor jouw systeem zal toch wel 31 amperres moeten kunnen leveren op de 12 volt. Het wattage van de voeding maakt niet zoveel uit, als hij 31 amperers of meer kan leveren dan is het goed.
Een voorbeeld is de Antec NeoHE430, een 430 watt voeindg van 70 euro welke 32 amperres kan leveren op de 12 volt.

Je kan je nu afvragen waarom ik een 430 watt voeindg voorstel terwijl jouw 480 watt voeding niet goed is. Dat komt omdat de meeste energie (stroom) welke de voeindg levert aan jouw computer op de 12 volt is. Jouw systeem haalt 290 van de 350 watt van de 12 volt af. Jouw voeding kan die 290 watt op de 12 volt lijn niet leveren waardoor hij niet geschikt is voor jouw systeem. De NEoHE kan totaal 390 watt leveren op de 12 volt lijn waarmee hij dus wel geschikt is. Zoal sik net ook al zei, het wattage maakt echt niets uit bij een voeding, het gaat echt om de 12 volt lijnen.
n00bs schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 01:30:
Jouw CPU trekt al ~130Watt onder load (bizar veel en persoonlijk zou ik een zuinigere CPU kopen), Die GTS verbruikt volgens mij max rond de 125Watt (ik weet het niet exact), Mobo + de rest verbruikt ~60 Watt, dus jouw voeding zou het makkelijk moeten trekken.

Die voeding levert ergens rond de 15A per 12V lijn (2x) dus ongeveer 30A totaal.
Misschien dus dat de CPU te heet wordt? leg je hand eens op het koelblok van de CPU en GPU rond de tijd dat hij uitvalt. Kijk hoe heet het is, kan je het niet aanraken of wordt het nauwelijks warm?
Een van ons kijkt naar de verkeerde specs van de voeding. Kijk ik verkeerd (en is de voeding wel voldoende) of kijk jij verkeerd?

ben bezig met de rest

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Illidan schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 13:03:

[afbeelding]
De fan in de voeindg moet draaien om oververhittoing van de voeding tegen te gaan. Je kan de kast wel openzetten om koeling in de kast goed te hebben alleen de koeling in de voeindg is nu nog steeds niet voldoende.
Je kan proberen de fan uit de voeindg te halen en deze te vervangen voor een werkend exemplaar. De fan sluit je vervolgens gewoon op de 12 volt lijn aan (evt met een weerstandje om het zachter te laten draaien).
Heb je geen zin om dit te doen dan zit er niets anders op dan een RMA aanvragen...
kadooosh schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 13:31:
Ik heb net een nieuwe hdd gekocht en doet me systeem een beetje raar denk dat het misschien aan me voeding ligt
het gaat om een:

athlon 64 939 3700+
asrock dual sata2
4x512mb ddr
x1950xt 256
80gb ide
250gb ide
500gb sata2
Audigy 2
En nog een 120mm case fan

Er zit nu een 450watt coolermaster psu in.
Zou dit genoeg moeten zijn?
Hier zijn me voltages
+3.3v 3.31v
+5v 5.13v
12v 11.98v
-12v 1.54c
-5v 2.44v
+5vsb 5.46v
VBAT 2.69v
Jouw systeem zal ongeveer 310 watt echt nodig hebben als maximum. Hiervan zal er 21 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg welke minimaal 24 amperres kan leveren moet dan echt voldoende zijn.

Ik weet niet wat voor type voeindg jij heb (een Realpower, iGreen, eXtrempower) dus ik kan niet zeggen hoeveel amperres de voeindg kan leveren en of hij daarom geschikt is voor jouw systeem. Je kan op de voeding kijken hoeveel hij kan leveren op de 12 volt (moet er op staan in een tabel). Kan hij meer dan 24 amperers leveren op de 12 vot is de voeding voldoende.

Je zegt trouwens dat jouw systeem een beetj eraar doet sinds de nieuwe schijf. Alks een voeindg te zwaar belast wordt zal hij uitgaan waardoor de computer in één keer uitgaat. Ook kun je en BSOD of reset verwachten. Mocht jij één van deze drie problemen niet continu hebben terwijl je aan het gamen ben (belasten van cpu en gpu tegelijkertijd) kun je uitsluiten dat de voeindg het niet meer trekt.

Dus alleen als de computer uitknalt, reset of een BSOD geeft als je net aan het gamen bent kun je de voeding verdenken. Bij ongeveer alle andere problemen kan het bijna niet aan de voeindg liggen.
nick_haak schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 19:24:
nou, laat ik m'n vraag hier ook maar eens droppen :)

huidig systeem:

asrock conroe1333 esata2
intel core 2 duo e6750 (2,66ghz, niet overclocked)
creative audigy 2ZS
nvidia geforce 7600GT
en een usrobotics wlan kaartje.

dit alles draait momenteel op een 380 watt coolermaster voeding (real power rs-380 geloof ik)

nu ben ik van plan een nieuwe videokaart te kopen (crysis >:) )en dat kan de 8800GT wel eens worden.

nou las ik in een review dat het maximale stroomverbruik in games +- op 250 watt ligt.

wat voor voeding zouden jullie me aanraden met dit systeem? ik denk dat m'n huidige voeding dit niet trekt?

thnx ;)
Het maximale stroomverbruik is voor een standaard systeem, niet alleen voor de videokaart. De 8800GT zal ongeveer 100 watt nodig hebben. Er is trouwens geen enkele kaart welke 250 watt nodsig heeft, alleen de X2900XTX OEM heeft 240 watt nosig. Dit is echter ook een videokaart van 30 centimeter...

Jouw compete systeem met de 8800GT zal 240 watt nodig hebben. Hiervan zal er 16 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeding met minimaal 19 amperres op de 12 volt is dan wel voldoende.

Ik kan zo snel even niet vinden hoeveel amperres jouw voeindg kan elveren op de 12 volt (tot een tijdje terug had Coolermaster dat gewoon op de site staan, maar sinds kort vinden ze het niet belangrijk meer op specificaties op te geven van hun producten :( )
Je kan even op e voeindg zelf kijken, daar moet een tabel staan waarin staat hoeveel de voeindg kan leveren. Als hij 19 amperres of meer kan leveren op de 12 volt dan moet de voeindg voldoende zijn voor jouw systeem.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
hmm, zal wel ff zoeken op internet, of anders idd even de kast open trekken en kijken in die tabel.

250 watt voor het complete systeem zou wel wat redelijker zijn ook, wordt niet uitgelegd bij die review (toms hardware).

maar goed, bedankt voor je advies :)

-- edit --

handleiding gevonden, daarin staat voor deze voeding:

+12v(1) - 10A
+12v(2) - 15A

mag ik dan aannemen dat deze voeding genoeg is?

de rest van m'n systeem: 2 optische drives (cd rewriter en dvd rewriter, beiden IDE), en 1hdd (Sata)

bedankt:)

[ Voor 34% gewijzigd door nick_haak op 02-11-2007 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

nick_haak schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 21:08:
hmm, zal wel ff zoeken op internet, of anders idd even de kast open trekken en kijken in die tabel.

250 watt voor het complete systeem zou wel wat redelijker zijn ook, wordt niet uitgelegd bij die review (toms hardware).

maar goed, bedankt voor je advies :)

-- edit --

handleiding gevonden, daarin staat voor deze voeding:

+12v(1) - 10A
+12v(2) - 15A

mag ik dan aannemen dat deze voeding genoeg is?

de rest van m'n systeem: 2 optische drives (cd rewriter en dvd rewriter, beiden IDE), en 1hdd (Sata)

bedankt:)
Jouw voeindg kan 15 +10 = 25 amperres leveren en lijkt dus voldoende voor jouw systeem.

in de handleiding kan er onder de tweewaardes van 10A en 15A ook iets staan als Combined power output of Total 12 volt output. Mocht dit er niet staan dan kan de voeindg de eerder gegeven 25 amperres leveren. Mocht er wel iets stan dan kan de voeindg leveren wat er staat opgegeven. (dit kan ook in watt zijn, even delen door 12 en je heb de amperres)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
hmm, bedankt, dat kende ik ook nog niet :) volgens mij stond er alleen een wattage onder, ff omrekenen dus.

hoe dat moet weet ik dan weer wel (mag ook wel :P elektrotechniek opleiding)

ik denk dat ik die kaart binnenkort maar eens ga bestellen, alleen.. nu nog geld :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
theodouma schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 20:45:
[...]

De fan in de voeindg moet draaien om oververhittoing van de voeding tegen te gaan. Je kan de kast wel openzetten om koeling in de kast goed te hebben alleen de koeling in de voeindg is nu nog steeds niet voldoende.
Je kan proberen de fan uit de voeindg te halen en deze te vervangen voor een werkend exemplaar. De fan sluit je vervolgens gewoon op de 12 volt lijn aan (evt met een weerstandje om het zachter te laten draaien).
Heb je geen zin om dit te doen dan zit er niets anders op dan een RMA aanvragen...
Ik kan idd die PSU fan vervangen, kan zijn dat 12cm fan stuk is, maar dat verklaart niet waarom de fanconnectors niet meer werken, of toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
ik heb inmiddels eventjes nagelopen wat er onder die 10 en 15A aan vermogen stond aangegeven, 300W.

komt dus uit op een totaal stroom van die 12v lijntjes van 25A :)

videokaartje vervangen zou moeten kunnen dus, scheelt weer geld voor nieuwe voeding :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben ook van plan om een nieuw om een nieuw systeem te kopen, maar ik twijfel dus nog over de voeding ;)
  • Moederbord: Asus P5N32-E SLI PLUS
  • Processor: Intel Core 2 Duo E68502
  • Koeler: Scythe SCINF-1000
  • Geheugen: Corsair 6400C4 (2 x 1 GB)
  • Grafische kaart: MSI NX8800GT OC (2 x) 1
  • Harde schijf: Samsung Spinpoint T133 (2 x)
  • dvd-lezer/brander: NEC AD7173A
  • Case: Antec Nine Hundred (incl 4 fans)
  • Voeding: Thermatake Toughpower 850W (??)
  • Toetsenbord: Logitech G11
1 Volgens Tom's hardware heeft verbruikt de 8800GT onder zware belating 247 watt link , aangezien er twee 8800GT (sli) in mijn systeem komen, zou dat al +/- 500 watt zijn voor de gpu's alleen.

2van de processor heb ik zo'n vermoeden dat het verbruik rond de 120 watt zal liggen

(in totaal lig ik daarmee dus al aan 620 watt 8)7 )

volgens Asus link heb ik een voeding van 850 - 900 watt nodig, volgens een andere bron heb ik 894 watt nodig. Afgaant op andere, gelijkaardige configuraties hier leek me dit een beetje veel, of zal mijn computer die 850 watt voeding toch goed kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
hmm, een paar posts boven je, staat een lange post van thedouma, daarin wordt uitgelegd dat die 247 watt, de belasting van het hele systeem zal zijn, en niet de kaart alleen.

ik vond het artikel van toms hardware ook onduidelijk, maar volgens thedouma, zou de kaart +- 100 watt nodig hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vond het ook nogal onduidelijk :)
ik heb Theodouma zijn posts nog een bekeken en daaruit heb ik kunnen afleiden dat:
processor 65w
mobo: 40w
ram: 10w (2 reepjes samen)
30w: 2 HDD's
+/- 200w : 2* 8800GT

dan zit ik nu nog maar aan 345watt. sammen met geluid (appart kaartje dat bij mobo geleverd wordt), en randapparaten zou een 400watt voeding dus moeten volstaan voor dit systeem?

zijn er speciaal aan te raden voedingen? ik had gedacht aan de ASUS A-45GA (450w), (die kan ik bij salland voor 46 euro krijgen)

edit 1: de Asus a-45GA heeft maar 1 extra pci-e voeding connector, en ik dacht gelezen te hebben dat de 8800GT een extra conector nodig heeft, aangezien ik twee 8800GT's ga steken, heb ik dus ook een voeding nodig die twee zo'n extra pci-e connectors heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2007 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
hier lees ik iets over het stroomverbruik van de kaart:
As this is NVIDIA's first 65nm part, it certainly of interest to see how it stacks up to the current line up in terms of power consumption. NVIDIA quotes the max power of the 8800 GT as 105W, but in the real world, we aren't just stressing the GPU. Let's take a look at system power draw under 3dmark 06 (specifically the pixel shader test).
bron: http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3140&p=13

100 watt klopt dus heel aardig ;) thanks thedouma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na wat zoeken heb ik deze voeding gevonden Toughpower QFan 500W (500 watt dus ;)).
Volgens Toughpower kan de voeding die 500W constant leveren en ligt het maximum op 600W (60sec). Deze voeding heeft ook extra 2 pci-e connectors dus mijn kaarten kunnen allessinds gevoed worden. Deze voeding is wel niet "SLI certified", maar dat is geen probleem neem ik aan :s
Nu nog hopen dat ik deze voeding ergens te koop vind voor een redelijke prijs.
Eventuele tips over een betere andere voeding zijn natuurlijk altijd welkom. :)

(linkje met meer info over de QFan 500W)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2007 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 14:11:
ik ben ook van plan om een nieuw om een nieuw systeem te kopen, maar ik twijfel dus nog over de voeding ;)
  • Moederbord: Asus P5N32-E SLI PLUS
  • Processor: Intel Core 2 Duo E68502
  • Koeler: Scythe SCINF-1000
  • Geheugen: Corsair 6400C4 (2 x 1 GB)
  • Grafische kaart: MSI NX8800GT OC (2 x) 1
  • Harde schijf: Samsung Spinpoint T133 (2 x)
  • dvd-lezer/brander: NEC AD7173A
  • Case: Antec Nine Hundred (incl 4 fans)
  • Voeding: Thermatake Toughpower 850W (??)
  • Toetsenbord: Logitech G11
1 Volgens Tom's hardware heeft verbruikt de 8800GT onder zware belating 247 watt link , aangezien er twee 8800GT (sli) in mijn systeem komen, zou dat al +/- 500 watt zijn voor de gpu's alleen.

2van de processor heb ik zo'n vermoeden dat het verbruik rond de 120 watt zal liggen

(in totaal lig ik daarmee dus al aan 620 watt 8)7 )

volgens Asus link heb ik een voeding van 850 - 900 watt nodig, volgens een andere bron heb ik 894 watt nodig. Afgaant op andere, gelijkaardige configuraties hier leek me dit een beetje veel, of zal mijn computer die 850 watt voeding toch goed kunnen gebruiken?

Jouw rekenwerk uit je andere post klopt aardig. Ik zelf kom uit op 370 watt welke jouw systeem nodig heeft. Ik heb daarvoor 105 watt genomen voor de videokaart. Vanm de 370 watt zal er 26 amperres van de 12 volt moeten komen (=312 watt). Een voeindg welke 30 amperres of meer kan leveren moet dan voldoende zijn. Een extra eis voor jouw systeem is dat de voeindg moet beschikken over twee 6 pins PCI-E stekkers.

De Toughpower QFan 500W kan totaal 432 watt op de 12 volt leveren (=36 amperres) en is daarmee dus ruim voldoende voor jouw systeem. Ook heeft de voeindg twee PCI-e stekkers waarmee ik geen reden meer kan verzinnen waarom de voeindg niet voldoende zal zijn voor jouw systeem.

Mocht jij trouwens op het idee komen om alles over te klokken dan moet dat kunnen. Als jij de cpu 30% overklokt en je klokt beide videokaarte 15% over dan zal er totaal 60 watt extra nodig zijn waarme jouw systeem 430 watt nodig heeft en 31 amperres. Een voeindg met minimaal 36 amperres i dan wel aan te bevelen. Wil je echt zweaar gan overklokken (cpu 50% en gpu's 20%) zal er 35 amperres van de 12 volt moeten komen waarmee een voeindg met minimal 40 amperre wel aan te raden is. Echter is de kans erg kleine dat jij jouw systeem op zo'n overklok kan krijgen.

Mits jij dus niet extreem wilt gaan overklokken is de Toughpower QFan 500W een goede keuze

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben uiteindelijk overgeschakeld op een Antec NeoHE 500 . De QFan 500W vind ik niet direct en de NeoHE 500 kan ik bij Salland voor 80 euro krijgen.(Waar ik ook de rest van mijn bestelling zal plaatsen.)
Deze zou in totaal 456 watt leveren op de 12 volt. Dit zou dan moeten gelijk zijn aan 38A (als ik goed gerekend heb ), en zou dus ook ruim voldoende moeten zijn.

Alvast bedankt voor je hulp.

ik ben alvast content dat ik de aanbevelingen van Asus niet heb opgevolgd, dit zou nl. veel geld gekost hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

theodouma schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 22:15:
[...]

Je kan voor 30-35 euro eens kijken naar de Antec BasiQ350, een 350 watt voeding welke 23 amperres op de 12 volt kan leveren. Deze voeindg is wel geschikt voor jouw systeem omdat hij een krachtigere 12 volt lijn heeft. De BasiQ350 is één van de goedkoopste en goede voedingen op het moment.
Thanks. Ik zal eens omzien naar een nieuwe.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo ik zit echt met een probleem

mijn voltages op dit moment met een Ocz stealth X stream 600w zijn:

+3,3v : 3,33V
+5v : 4,92V
+12v : 3,65V
-12v : -16,64V
-5v : -8,53V
+5v : 5,21V
Vbat: 3,07V

mijn verdere pc specificaties zijn

Gigabyte p35 Ds4
Intel Q6600
Ocz ddr2 800
wd 80gig sata
Asus 8600 Gt 256mb

Voeding is niet kapot heb hem al omgeruild voor een nieuwe iemand enig idee waarom de voeding zo weinig volt af geeft op de 12v lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Hoe weet je nou zeker dat de voeding niet kapot was? lijkt mij wel als die waarden echt kloppen... of ergens kortsluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou oke ik weet natuurlijk niet zeker of die kapot is maar met mijn eerste voeding ook de ocz stealth X stream 600 had ik ook precies dezelfde waarden dus ben ik terug gegaan naar de winkel zat nog mooi in de garantie en heb deze omgeruild voor dezelfde dus ik neem niet aan dat hij kapot is
en over die kortsluiting ik zou het niet weten waar zou die moeten zitten het moederbord is verders gewoon goed in de kast gezet met afstandbusjes enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op zondag 04 november 2007 @ 21:54:
Hallo ik zit echt met een probleem

mijn voltages op dit moment met een Ocz stealth X stream 600w zijn:

+3,3v : 3,33V
+5v : 4,92V
+12v : 3,65V
-12v : -16,64V
-5v : -8,53V
+5v : 5,21V
Vbat: 3,07V

mijn verdere pc specificaties zijn

Gigabyte p35 Ds4
Intel Q6600
Ocz ddr2 800
wd 80gig sata
Asus 8600 Gt 256mb

Voeding is niet kapot heb hem al omgeruild voor een nieuwe iemand enig idee waarom de voeding zo weinig volt af geeft op de 12v lijn?
Hoe kom je bij de spaning van 6 volt op de 12 volt? Als je deze heb gemeten met een goede multimeter dan is de voeindg echt stuk. Heb je de spanning gemeten met software (bios is oko software) dan is de voeindg niet stuk maar wordt hij gewoon verkeerd uitgelezen door jouw moederbord. (mobo hoeft dan echt niet stuk te zijn)

Mocht de 12 volt lijn echt maar 6 volt afgeven zal jouw systeem niet eens opstarten, hij zal de POST niet eens voorbij komen! Het feit dat je met software de waardes uit heb kunnen lezen geeft al aan dat jouw systeem stabiel draait en dat de 12 volt gewoon 12 volt afgeeft.

Als ik jou was zal ik echt niets aantrekken van de incorecte uitlezing van de 12 volt. Jouw voeding is zoals je zelf al aangeeft niet stuk en doet wat hij moet doen, jouw systeem voorzien van energie. Mocht de 12 volt lijn echt maar 6 volot zijn wil de computer echt niet opstarten aangezien de cpu, de gpu en de HD de energie van de 12 volt halen. Zakt deze lijn onder de 11.400 volt dan zullen deze hardwares niet meer werken. Aangezien jouw systeem nog gewoon werkt zit deze spanning boven de 11.400 volt (waarschijnlijk rond de 11.900-12.100 volt)

Gewoon negeren dus wat de software afleest.. :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:45

Goner

What can I do you for ?

Ten eerste, sorry voor het starten van een extra thread - '400W voldoende voor 8600GTS?' ; had gezocht op powersupply, niet slim in een NL forum :o en bedankt voor de replies.

Heb even verder gezocht met de tips en Codegen is blijkbaar niet echt een topmerk ... vooral dit baart me zorgen :
• +12V1 @ 10A
• +12V2 @ 14A
(http://www.outletpc.com/c0895.html)

Ik lees dat dat amperage nogal laag is ??
Betekent bovenstaande trouwens wel dat de PSU 2 rails heeft ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Goner schreef op maandag 05 november 2007 @ 10:40:
Ten eerste, sorry voor het starten van een extra thread - '400W voldoende voor 8600GTS?' ; had gezocht op powersupply, niet slim in een NL forum :o en bedankt voor de replies.

Heb even verder gezocht met de tips en Codegen is blijkbaar niet echt een topmerk ... vooral dit baart me zorgen :
• +12V1 @ 10A
• +12V2 @ 14A
(http://www.outletpc.com/c0895.html)

Ik lees dat dat amperage nogal laag is ??
Betekent bovenstaande trouwens wel dat de PSU 2 rails heeft ??
De voeding heeft inderdaad twee 12 volt railen welke gezamelijk totaal 24 amperres kunnen leveren. Dit is een beetje aan de magere kant, helemaal als je bedenkt dat een NeoHE430 totaal 32 amperres kan leveren en een eXtremepower430 ook 29 amperres weet te geven. Jouw voeidng van 400 watt is te vergelijken met een 330-350 watt voeding, deze kunnen vaak ook rond de 24 amperres leveren.

De voeidng zal echter niet van een dermate hoge kwaliteit zijn. De prijs van 30 dollar (=21 euro) is wel erg laag, de prijs per watt komt daarmee uit op $0.075/ E0.053 en zit daarmee qua prijs op het niveau van sweex rommel (gelukkig zit je met de voeding nog lang niet op het bedroevende lage sweex niveau). Een goede voeding zal minimaal E0.09/ $0.12 per watt kosten (de NeoHE kost E0.15/ $0.20 per watt, om even aan te geven wat en goede voeding kost).

Je betaalt niet veel voor de voeding. Je kan daarom ook niet echt veel van de voeindg verwachten

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Gezien mijn tegenvallende overclock, vroeg ik mij af of de voeding in mijn systeem het wel trekt;

Intel E2160
Asus P5N-E Sli: nVidia 650i Sli chipset
4*1GB PC6400 Geil CL4 op 2.1V
300GB SATA 7200rpm harddisk
GeForce 7600GS
3 DVD spelers/branders

Dit alles draait op een Coolermaster 430Watt RealExtremePower voeding (14A en 15A op de 12V rails). Volgens mij moet dit prima gaan niet? Volgens de "PSU Watts & 12V Calculator" is dit ruim voldoende. De PC loopt vast als de processor tegen de 3GHz wordt geklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoop_Scoop
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 22:39
Kan iemand mij helpen.

Ik heb het volgende besteld:

Intel Q6600 G0 (125W)
2x MSI 8800 GT (SLI) (2x 105W = 210W)
2x Hitatchi 500GB (2x 2A=4Ax12V=48W)
2GB Kingston geheugen (2 stripjes van 1GB) (???)
Waterkoeling (9W)
TV-kaart
geluidskaart

Even opgeteld: 392W (alleen van de 12V lijn)

Zou ik het af kunnen met een 500W? Of moet ik toch naar een 600W gaan?
En kloppen mijn berekeningen een beetje? Zag het vermogen van een Q6600 op een ander forum, en de vermogen van de 8800GT hierboven staan. Het vermogen van de harde schijf heb ik uit de startpost gehaald.

[ Voor 129% gewijzigd door Scoop_Scoop op 06-11-2007 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-11-2023
Beste tweakers,

Ik wil mijn PC-tje een upgrade geven. Vraag is of mijn voeding dat gaat trekken.

Specs voeding:
Merk: Vikings (B-merk ? :( )
Max. Watt: 400 W
+ 5 V: 35 A
+ 12 V: 20 A
+ 3,3 V: 22 A
+ 5 VSB: 3 A

Specs oude configuratie van mijn PC:

Moederbord: A8N-E
Processor: AMD 64 3500+ (socket 939)
Geheugen: 1024 MB PC3200 400 Mhz (2x 512Mb)
HDD: Maxtor 80 GB (7200 dprm)
Videokaart: XFX 7600 GT XXX (inmiddels verkocht)
Geluidskaart: Creative Audigy SE
DVD speler/brander
Floppydrive

Specs na de upgrade van mijn PC:

Processor: AMD X2 4200+ (socket 939)
Geheugen: 3GB PC3200 400 Mhz (2x 512MB + 2x 1GB)
Videokaart: MSI 8800 GT OC
DVD speler/brander
Floppydrive

Kan mijn voeding echter de bovengenoemde specs draaien?
Heb met mijn oude configuratie nooit problemen gehad.
Kan mijn voeding de nieuwe configuratie niet trekken, wat raden jullie mij dan voor voeding aan? (ik geef er liefst zo min mogelijk voor uit, maar wil ook geen rotzooi aanschaffen)
Ik ben niet van plan, om mijn PC nog verder te upgraden, of ik moet een belangrijke upgrade over het hoofd gezien hebben. Maak me er gerust op attent. :)

Ook zou ik graag mijn nieuwe processor (X2 4200+) willen overklokken. (van 2,2 Ghz naar 2,4 / 2,5 Ghz) (komt dan ook een Artic Freezer 64 Pro koeling op)
Ook mijn nieuwe videokaart wil ik een beetje overklokken.
Het is echter geen pre dat ik mijn systeem wil overklokken. Als mijn voeding de nieuw configuratie wel kan trekken zonder dat ik overklok, dan ga ik dus gewoon niet overklokken :p

Aan mijn oude configuratie heb ik nooit overgeklokt.

Anyway, dit is toch een verstandige upgrade voor mijn PC, of zijn sommige dingen wat over/underkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan bregman2
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 13:04
Huidige systeem:
Chieftec Office Workstation 300W
Intel D865PERLL, S478,i865PE
Intel Pentium 4 3.00Ghz, 800Mhz, S-478, 1Mb
Kingston 256MB x 2 PC3200 DDR, CL3 (KVR400X64C3AK2/512)
XFX Geforce FX5700LE 128Mb
Hitachi Deskstar 160GB
CoolerMaster 9x9 Casefan, Sleeve Bearing
Liyama E340-B 17” TFT

Voeding:
Delta Electronics 300W
+12V 15A
-12V 0.8A
+5V 25A
+5Vsb 2A
+3.3V 25A
Total combine power on +3.3 & +5V rails are 180W MAX.
Total combine power on +3.3 & +5V & +12V rails are 290W MAX.

Upgrades:
Werkgeheugen:
Processorkoeler:
Zalman CNPS7000B-AlCu
Kastkoeler:
Antec TriCool 92 Mm, Met 4 Pin Molex
Videokaart (AGP):
Optie 1: Club3D GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (€100,-)
Optie 2: Club3D VGA Radeon X1950 Pro 256 MB (€150,-)
Ik denk dat de geforce 7600gt het beste in verhouding staat tot de rest van dit system.

Ik wil eigenlijk de huidig voeding houden. Werkt Geforce 7600 gt i.c.m. de 300 watt voeding die er nu inzit? En de Radeon X1950?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

schaduw schreef op maandag 05 november 2007 @ 23:52:
Gezien mijn tegenvallende overclock, vroeg ik mij af of de voeding in mijn systeem het wel trekt;

Intel E2160
Asus P5N-E Sli: nVidia 650i Sli chipset
4*1GB PC6400 Geil CL4 op 2.1V
300GB SATA 7200rpm harddisk
GeForce 7600GS
3 DVD spelers/branders

Dit alles draait op een Coolermaster 430Watt RealExtremePower voeding (14A en 15A op de 12V rails). Volgens mij moet dit prima gaan niet? Volgens de "PSU Watts & 12V Calculator" is dit ruim voldoende. De PC loopt vast als de processor tegen de 3GHz wordt geklokt.
Vergeet niet dat jouw overklok 67% is en dat is echt erg netjes. Met de 3.0 Ghz kun je makkelijk tegen de max zitten van wat jouw cpu kan. Ook kan het zijn dat jouw geheugen ook over wordt geklokt en daar niet tegen kan.

Jouw systeem zal 270 watt nodig hebben waarvan er 16 amperers van de 12 volt moet komen. Jouw voeindg is dus ruim voldoende voor jouw systeem en kan geen bottleneck zijn voor jouw overklok.
Scoop_Scoop schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 00:53:
Kan iemand mij helpen.

Ik heb het volgende besteld:

Intel Q6600 G0 (125W) :)
2x MSI 8800 GT (SLI) (2x 105W = 210W) Volgens mij 2 x 100 = 200 watt)
2x Hitatchi 500GB (2x 2A=4Ax12V=48W) 2 x 15 watt = 30 watt
2GB Kingston geheugen (2 stripjes van 1GB) (???) 2x 5 = 10 watt
Waterkoeling (9W) :)
TV-kaart 10 watt
geluidskaart 10 watt

Even opgeteld: 392W (alleen van de 12V lijn)

Zou ik het af kunnen met een 500W? Of moet ik toch naar een 600W gaan?
En kloppen mijn berekeningen een beetje? Zag het vermogen van een Q6600 op een ander forum, en de vermogen van de 8800GT hierboven staan. Het vermogen van de harde schijf heb ik uit de startpost gehaald.
Ik heb even een paar wattages aangepast en ik kom uit op 400 watt (ik rond af) waarvan er 355 watt (30 amperres) van de 12 volt moet komen. Een 450 watt voeindg met minimaal 34 amperres is dan een aanbevolen minimum. Een 500 watt voeinding is dan geen slechte keuzen, mits hij maar 34 amperres of meer kan leveren.

Het vermogen van de HD welke jij opoemt klopt trouwens wel, alleen is dit de stroom welke nodig is om de HD op te starten, en dan vooral om de HD op toeren te brengen (van 0 naar 7200 rpm). Als hij éénmaal opgestart is dan is het stromoverbruik maximaal 12-13 watt (zoek maar op in verschillende datasheets van HD's). Ik rond dit af naar 15 watt per stuk.
SamFisher_NL schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 01:10:
Beste tweakers,

Ik wil mijn PC-tje een upgrade geven. Vraag is of mijn voeding dat gaat trekken.

Specs voeding:
Merk: Vikings (B-merk ? :( )
Max. Watt: 400 W
+ 5 V: 35 A
+ 12 V: 20 A
+ 3,3 V: 22 A
+ 5 VSB: 3 A

Specs oude configuratie van mijn PC:

Processor: AMD 64 3500+ (socket 939)
Geheugen: 1024 MB PC3200 400 Mhz (2x 512Mb)
Videokaart: XFX 7600 GT XXX (inmiddels verkocht)
DVD speler/brander
Floppydrive

Specs na de upgrade van mijn PC:

Processor: AMD X2 4200+ (socket 939)
Geheugen: 3GB PC3200 400 Mhz (2x 512MB + 2x 1GB)
Videokaart: MSI 8800 GT OC
DVD speler/brander
Floppydrive

Kan mijn voeding echter de bovengenoemde specs draaien?
Heb met mijn oude configuratie nooit problemen gehad.
Kan mijn voeding de nieuwe configuratie niet trekken, wat raden jullie mij dan voor voeding aan? (ik geef er liefst zo min mogelijk voor uit, maar wil ook geen rotzooi aanschaffen)
Ik ben niet van plan, om mijn PC nog verder te upgraden, of ik moet een belangrijke upgrade over het hoofd gezien hebben. Maak me er gerust op attent. :)

Ook zou ik graag mijn nieuwe processor (X2 4200+) willen overklokken. (van 2,2 Ghz naar 2,4 / 2,5 Ghz) (komt dan ook een Artic Freezer 64 Pro koeling op)
Ook mijn nieuwe videokaart wil ik een beetje overklokken.
Het is echter geen pre dat ik mijn systeem wil overklokken. Als mijn voeding de nieuw configuratie wel kan trekken zonder dat ik overklok, dan ga ik dus gewoon niet overklokken :p

Aan mijn oude configuratie heb ik nooit overgeklokt.

Anyway, dit is toch een verstandige upgrade voor mijn PC, of zijn sommige dingen wat over/underkill?
Zonder overklok kom ik uit op 300 watt welke jouw nieuwe systeem nodig gaat hebben. De 12 volt zal 19 amperres moeten leveren. Een goede voeding voor jouw systeem moet daarom minimaal 350 watt zijn en minimaal 23 amperres kunnen leveren opm de 12 volt.
Klok jij de cpu iets over dan zal het toale verbruik met 10 watt en 1 amperre stijgen. Totaal zal er maximaal dan 310 watt en 20 amperers nodig zijn en raad ik een360 watt voeindgmet 24 amperres aan.

Jouw voeindg kan maar 20 amperres leveren op de 12 volt en is daarmee niet geschikt voor jouw systeem. Een voeindg welke dat wel is is bijvoorbeeld de Coolermaster eXtremepower430, een 430 watt voeindg wleke 29 amperres kan leveren. Deze voeindg kost ongeveer 40 euro en is darmee één van de goedkoopste en goede voedingen. Mocht je naar een andere voeindg kijken, let dan erg op de prijs per watt (de prijs waarvoor de voeindg in de PriceWatch staat gedeeld door het wattage, bijvooebeeld 40 euro / 430 watt = 9.3 cent per watt). Van voeingen welke onde de 9 cent per watt zit kun je niet veel verwachten, je heb dan een erg grote kans dat je rommel in haden heb (een sweex is bijvoorbeeld 5 cent per watt terwijl een Antec gerust 15 cent per watt is)
arjan bregman2 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 14:51:
Huidige systeem:
Chieftec Office Workstation 300W
Intel D865PERLL, S478,i865PE
Intel Pentium 4 3.00Ghz, 800Mhz, S-478, 1Mb
XFX Geforce FX5700LE 128Mb
Hitachi Deskstar 160GB
CoolerMaster 9x9 Casefan, Sleeve Bearing
Liyama E340-B 17” TFT

Voeding:
Delta Electronics 300W
+12V 15A
-12V 0.8A
+5V 25A
+5Vsb 2A
+3.3V 25A
Total combine power on +3.3 & +5V rails are 180W MAX.
Total combine power on +3.3 & +5V & +12V rails are 290W MAX.

Upgrades:
Werkgeheugen:
Processorkoeler:
Zalman CNPS7000B-AlCu
Kastkoeler:
Antec TriCool 92 Mm, Met 4 Pin Molex
Videokaart (AGP):
Optie 1: Club3D GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (€100,-)
Optie 2: Club3D VGA Radeon X1950 Pro 256 MB (€150,-)
Ik denk dat de geforce 7600gt het beste in verhouding staat tot de rest van dit system.

Ik wil eigenlijk de huidig voeding houden. Werkt Geforce 7600 gt i.c.m. de 300 watt voeding die er nu inzit? En de Radeon X1950?
Zonder videokaart en zonder overklok heeft jouw systeem 170 watt nodig Hiervan zal er 9 amperres van de 12 volt moeten komen. Jouw huidge 5700 heeft oneveer 30 watt nodig waarmee ik totaal uitkom op 200 watt en 12 amperres. Jouw voeindg kan 15 amperres leveren op de 12 volt en dit is nog voldoende voor jouw systeem.

De 7600GT heeft 40 watt nodig om correct te werken. Met deze kaart zal jouw systeem 210 watt en 13 amperres vragen. Een voeindg met minimaal 15 amperers op de 12 volt is dan echt wel aan te raden als minimum. Jouw voeindg kan deze kaart dus net aan.
De X1950PRo heft 65 watt nodig om te werken. Jouw systeem zal daarmee 235 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet dan 15 amperers leveren waarmee een voeindg met minimaal 18 amperres och wel aan te raden valt. Jouw voeindg zal deze kaart niet aankunnen.

Gelukkig hoeft een goede voeindg niet duur te zijn. Voor 31 euro heb je al een Antec BasiQ350, een 350 watt voeindg welke 23 amperers kan leveren. Dit is voor jouw systeem ruim voldoende, ook met de X1950PRo videokaart. Als jij de 7600GT in jouw systeem zet moet jij het kunnen redden op de voeindg, al zal deze het wel zwaar kunnen krijgen tijdens het gamen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoop_Scoop
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 22:39
damn jij bent best wel goed bezig.

Ik heb nu paar voedingen gekozen.
Als ik de stilste wil hebben welke kan ik dan beste nemen:

http://www.hardware.info/...oHE_550_Watt_NeoHE_550EC/
Neo HE 550 EC
Geluidsproductie (20 cm. afstand)
Geen belasting - Min. rpm 32.6 dBA Grafiek
Geen belasting - Max. rpm 32.6 dBA Grafiek
266 W belasting - Min. rpm 32.9 dBA Grafiek
266 W belasting - Max. rpm 32.9 dBA Grafiek

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=05650
Antec neopower 650W blue
Kan hier geen db's over vinden op hardware.info. Nu is het lastig vergelijk met verschillende site's ene meet op 1mtr afstand, andere 2mtr, en hardware.info 20cm.

http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=223&code=015
Zalman 600-HP
Ook hier kan ik geen db's over vinden op hardware.info. Nu is het lastig vergelijk met verschillende site's ene meet op 1mtr afstand, andere 2mtr, en hardware.info 20cm.

De Zalman 600-HP heb ik er nu inzitten. Maar computer word verkocht, en die voeding word meeverkocht. Ben er tot op heden erg tevreden mee. Maar op hardware.info is de Antec 550W stiller dan de Zalman 460W.
Op zich maakt die Zalman die ik nu heb ook geen geluid, maar wil hem zo stil mogelijk hebben elke decibel is er weer eentje. Overdag kan ik de voeding niet horen, maar ´s nachts dan hoor je hem iets ratelen.

En die Antec voeding van 650W, kan die ook SLI aan? Zie dat niet op de site van leverancier staan. Die van 550W van Antec kan dat wel en staat ook op de site. Kan ik dan veronderstellen dat hij het niet aankan?

Theodouma, THNX voor je hulp tot dusver. Zat toch aardig in de buurt.
Als ik begin met overclocken gaat hij dan extreem veel meer verbruiken?

[ Voor 13% gewijzigd door Scoop_Scoop op 06-11-2007 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
Hey theodouma, super bedankt voor je reactie! Hier kan ik wat mee.
Die coolermaster 430 W is lsecht te verkrijgen. Nu kan ik heel geschikt, een Antec Voeding Basiq Power 500 Watt ActivePFC (49,99) krijgen. Deze voeding is volgens mij sterk genoeg. (500 W en 2x 18 A op de 12V-lijn)
Echter deze voeding is goedkoper dan de Antec Voeding Earthwatts 80+ 430 Watt ActivePFC. Deze voeding is minder sterk, maar toch duurder. Waar kan dat aan liggen? Is de kwaliteit van de Basiq Power 500W minder?

Als je nog andere goede vergelijkbare voedingen weet die onder de 50,- (als het echt niet anders kan 60,-) liggen, dan hoor ik het van je. ;)

Reacties van andere tweakesr zijn ook ZEER welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met wat ik hier lees concludeer ik dat ik voor mijn setupje wel genoeg zal hebben aan de 500W van de sonata iii:
E8400 (hier wacht ik dus nog op, maar ik verwacht dat deze gelijk of minder verbruikt dan de e6750)
8800gt
2x harde schijf
1x geluidskaart
DS3 chipset

Vooral theodouma bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

De Coolermaster voedingen zijn ook verkrijgbaar bij Computerland. Ze moeten hem natuurlijk wel op voorraad hebben, maar het voordeel is dat er vaak wel eentje in de buurt zit. De ExtremePower 430W is er 40 euro, de 500W versie 50 euro.

Ik ben in ieder geval blij met mijn aankoop ervan (Extremepower 430) op de HCC 2 jaar geleden bij Mycom :-] Zeker nu ik weet dat hij niet de limiterende factor in mijn systeem is (TheoDouma, bedankt!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:31
Ik heb het volgende systeem:

AMD Athlon X2 4200+ S939
2x 1GB PC3200 DDR
Geforce 8800GTS 320MB
1x DVD
2x IDE HD
cardreader
floppydrive
5x USB in gebruik

Dit alles draait prima op een Chieftec Smart 450W.

Nu wil ik gaan overstappen naar een Core 2 Duo of AM2 systeem. (Ik wil dus het moederbord, CPU en geheugen vervangen.) Ik zit hier te denken aan een E2160 of X2 3600+ en deze te gaan overclocken tot ~ 3GHz. Eventueel met voltage verhogingen.

Aangezien mijn huidige X2 4200+ 90W gebruikt, moet het sowiezo geen probleem voor mijn voeding zijn om één van die twee processoren op stock speeds stabiel te laten lopen. Echter ik twijfel of dit met (grote) overclock nog steeds het geval is. Mijn 8800GTS is ook niet de zuinigste natuurlijk.

Iemand die me verheldering kan geven?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittlestFluffy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Goedemiddag,

Ik ben van plan om het volgende systeem te kopen (zie onderstaand):

Afbeeldingslocatie: http://server.fayntic.com/system.png

Alleen nu is mijn vraag of de voeding (die ik nu gekozen heb) voldoende zou zijn voor deze opstelling. Ikzelf heb 0,0 verstand van voedingen en dus wil ik jullie deskundig advies vragen.

Met vriendelijke groet,

Sm0ke0ut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Scoop_Scoop schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 22:48:
damn jij bent best wel goed bezig.

Ik heb nu paar voedingen gekozen.
Als ik de stilste wil hebben welke kan ik dan beste nemen:

http://www.hardware.info/...oHE_550_Watt_NeoHE_550EC/
Neo HE 550 EC
Geluidsproductie (20 cm. afstand)
Geen belasting - Min. rpm 32.6 dBA Grafiek
Geen belasting - Max. rpm 32.6 dBA Grafiek
266 W belasting - Min. rpm 32.9 dBA Grafiek
266 W belasting - Max. rpm 32.9 dBA Grafiek

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=05650
Antec neopower 650W blue
Kan hier geen db's over vinden op hardware.info. Nu is het lastig vergelijk met verschillende site's ene meet op 1mtr afstand, andere 2mtr, en hardware.info 20cm.

http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=223&code=015
Zalman 600-HP
Ook hier kan ik geen db's over vinden op hardware.info. Nu is het lastig vergelijk met verschillende site's ene meet op 1mtr afstand, andere 2mtr, en hardware.info 20cm.

De Zalman 600-HP heb ik er nu inzitten. Maar computer word verkocht, en die voeding word meeverkocht. Ben er tot op heden erg tevreden mee. Maar op hardware.info is de Antec 550W stiller dan de Zalman 460W.
Op zich maakt die Zalman die ik nu heb ook geen geluid, maar wil hem zo stil mogelijk hebben elke decibel is er weer eentje. Overdag kan ik de voeding niet horen, maar ´s nachts dan hoor je hem iets ratelen.

En die Antec voeding van 650W, kan die ook SLI aan? Zie dat niet op de site van leverancier staan. Die van 550W van Antec kan dat wel en staat ook op de site. Kan ik dan veronderstellen dat hij het niet aankan?

Theodouma, THNX voor je hulp tot dusver. Zat toch aardig in de buurt.
Als ik begin met overclocken gaat hij dan extreem veel meer verbruiken?
De Antec kan SLI aan zoals je hier kan zien. De NeoPower650 heeft vier 6 pins aansluitingen waarvan je er twee om kan toveren in een 8 pins aansluting. Ruim voldoende dus voor jouw SLI opstelling. Zelfs de 500 watt versie heeft 2 maal een 6 pins PCI-e connector waarmee je dus ook SLI kan draaien.

Mocht je de videokaarten overklokken zullen ze meer stroom nodig hebben. Ze hebben nu samen 200 watt nodig. Laat je ze 15% sneller draaien dan hebben ze ook 15% meer stroom nodig (eigelijk iets minder zoals ook op de FP te lezen valt maar ik ga van het ergste uit) 15% van 200 watt is 30 watt dus totaal zullen de videokaarte 30 watt meer gebruiken als je ze 15% overklok.
Hoeveel de cpu gaat verbruiken is moeilijk te zeggen omdat je bij de cpu ook de corespanning aanpas. Je kan hiervoor onderstaande formule gebruiken om te bepalen hoeveel een cpu met overklok nodig heeft:

Poverklok = Pstock X ( Foverklok / F standaard ) X ( Voverklok / V standaard)2

Wil je deze formule niet gebruiken kun je ook bij deze calculator bepalen hoeveel watt jouw cou met overklok nodig gaat hebben.

Mocht jij de cpu 30% overklokken en de cpu's 15% dan zal jouw systeem ongeveer 50 watt extra nodig hebben waarmee totaal 450 watt nodig is. Klok jij alles iets verder over dan is het uiteraard meer. Een 550+ watt voeindg is dan geen slechte jkeuze, je weet dan zeker dat met een leuke overklok de voeindg niet snel de bottleneck zal worden.

Ik kan jou helaas niet zeggen welke voeding stiller is, de Antec of de Zalman. Beide zijn erg stille en goede voedingen met veel goede reviews. Als je nu erg tevreden ben over de Zalman dan kun je gewoon de voeding opneiuw halen, je doet dan zeker geen miskoop.
Wat je ook kan doen is de Antec 550 watt kopen en deze vergelijken met de Zalman. Mocht je de Zalman toch beter vinde dan zet je de Antec in het "oude" systeem welke je verkoopt.

De zalman voeingen op Hardware.info kun je niet vergelijken met de 600HP, deze heeft een totaal andere koeling (met heatpipes) dan de geteste voedingen..

Mocht je trouwens niet kunnen vergelijken dan zal ik persoonlijk gaan voor de Zalman.
SamFisher_NL schreef op woensdag 07 november 2007 @ 01:56:
Hey theodouma, super bedankt voor je reactie! Hier kan ik wat mee.
Die coolermaster 430 W is lsecht te verkrijgen. Nu kan ik heel geschikt, een Antec Voeding Basiq Power 500 Watt ActivePFC (49,99) krijgen. Deze voeding is volgens mij sterk genoeg. (500 W en 2x 18 A op de 12V-lijn)
Echter deze voeding is goedkoper dan de Antec Voeding Earthwatts 80+ 430 Watt ActivePFC. Deze voeding is minder sterk, maar toch duurder. Waar kan dat aan liggen? Is de kwaliteit van de Basiq Power 500W minder?

Als je nog andere goede vergelijkbare voedingen weet die onder de 50,- (als het echt niet anders kan 60,-) liggen, dan hoor ik het van je. ;)

Reacties van andere tweakesr zijn ook ZEER welkom! :)
Zoals Schaduw ook al opmerkt, de voeindg is ook te krijgen bij Computerland voor 40 euro. (dat is best goed nieuwd, want ze hebben de voeindg een half jjaar geleden uit het assortiment gegooid, en dat was best zonde voor zo'n voeindg met een erg goede prijskwaliteit verhouding)

Als je aan auto van een bepaald merk wil kopen dan heb je de keuze uit auto's van 15.000 tot 200.000 euro. Je kan niet zeggen dat de luxe auto beter is dan de goedkope auto. Hij heeft misschien en zwaardere motor, betere overbrenging en mooier interieur maar hij vervoert je net zo makkelijk van A naar B. Als bestuurder merk je het enorme prijsverschil vooral in luxe.

Bij de voeingen is dit ook zo. De Earthwatt is een voeding welke gewoon een klasse hoger staat dan de BasiQ. De earthwatt heeft een hoger rendement waardoor hij minder warm wordt en iets minder stroom uit het stopcontact trekt. Ook heeft deze voeindg krachtigere 12 volt lijnen. De BasiQ is een simpel en goed ding met een iets lager rendement en iets minder sterke 12 volt lijnen. Als jij een simeple voeindg voor jouw systeem wilt is de BasiQ wat, wil jij een voeding welke iets beter is (electrische ramen, climate control, zwaardere motor, navigatiesysteem :P ) dan moet jij daar meer voor betalen en ga jij voor de Earthwatt. :)
Cpt.Iglo schreef op woensdag 07 november 2007 @ 13:25:
Ik heb het volgende systeem:

AMD Athlon X2 4200+ S939
2x 1GB PC3200 DDR
Geforce 8800GTS 320MB
1x DVD
2x IDE HD
cardreader
floppydrive
5x USB in gebruik

Dit alles draait prima op een Chieftec Smart 450W.

Nu wil ik gaan overstappen naar een Core 2 Duo of AM2 systeem. (Ik wil dus het moederbord, CPU en geheugen vervangen.) Ik zit hier te denken aan een E2160 of X2 3600+ en deze te gaan overclocken tot ~ 3GHz. Eventueel met voltage verhogingen.

Aangezien mijn huidige X2 4200+ 90W gebruikt, moet het sowiezo geen probleem voor mijn voeding zijn om één van die twee processoren op stock speeds stabiel te laten lopen. Echter ik twijfel of dit met (grote) overclock nog steeds het geval is. Mijn 8800GTS is ook niet de zuinigste natuurlijk.

Iemand die me verheldering kan geven?
Alvast bedankt!
De E2150 is beter over te klokken dan de 3600+. Akls jij deze cpu 60% over weet te klokken (wat veel mensen lukt) zal jouw systeem 340 watt nodig hebben. Klok jij de videokaart ook nog eens 20% over dan kom ik uit op 360 watt. Hiervan zal er 300 watt van de 12 volt moeten komen wat neerkomt op 25 amperres. Voor zo'n systeem is een 410 watt voeindg met 29 amperres op de 12 volt best aan te raden.

Jouw 450 watt voeindg kan 29 amperres leveren op de 12 volt en is daarmee dus voldoende voor jouw systeem, ook als je de E2150 leuk over wilt klokken.

Als jij trouwens de X2 3600+ neem en jij kan hem 60% overklokken zal jouw totale systeem 350 watt en 24 amperres nodig hebben. Jouw voeindg is dan ook nog steeds voldoende.
LittlestFluffy schreef op woensdag 07 november 2007 @ 15:48:
Goedemiddag,

Ik ben van plan om het volgende systeem te kopen (zie onderstaand):

[afbeelding]

Alleen nu is mijn vraag of de voeding (die ik nu gekozen heb) voldoende zou zijn voor deze opstelling. Ikzelf heb 0,0 verstand van voedingen en dus wil ik jullie deskundig advies vragen.

Met vriendelijke groet,

Sm0ke0ut
Zie ook onderstaande post waar Scoop_scoop een zo goed als gelijk systeem heeft
theodouma in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 18"

Dat systeem had 400 watt nodig,. Jouw systeem verschilt niets van het zijne, dus ook jouw systeem heeft 400 watt echt nodig. Een voeindg van 450 watt of meer is dan aan te raden waarmee een goede 500 watt voeindg ruim voldoende.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

ik heb het volgende systeem samengesteld en wou toch even weten of mijn voeding dit gaat trekken
op alle voorgaande berichten afgaan zou het moeten lukken

Intel Core 2 Quad Q6600 2.40 GHz (oc naar 3,2 ghz)
GA-P35-DS3R
2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4
GigaByte Behuizing 3D Aurora Zwart, Geen Voeding, 3 X 120mm
Arctic Freezer 7 Pro
TFT 226BW 22 Inch
8800GT 512 MB
Lite-On DVD-RW LH-20A1S S-ATA
en dit alles op een Antec Voeding NeoHE Power 430
alvast bedankt en hoop dat iemand mij kan helpen

groeten silencer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Nu online
Ik heb het volgende systeem samengesteld:

XFX GeForce 7950 GT Extreme 256 MB
Samsung SpinPoint T166 320 GB
Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2 (dus 2*1GB)
Intel Core 2 Duo E6750 2.60 GHz, 1333 MHz, 4 MB , Boxed
GigaByte P35-DS3R

Verder komt er nog een
250GB HDD in met een IDE interface
Een DVD-brander k dacht NEC-5170 dus IDE

Ik vroeg me dus af of dit op de Antec EarthWatts 380W, die in de Antec NSK4480B zit, kan draaien. Er moet natuurlijk nog wel wat ruimte zijn voor upgrades zoals een nieuwe DVD-brander enzo. Ik hoop ook dat die spullen een beetje in die kast passen, maarja dat moet ik hier natuurlijik niet gaan vragen.

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag,

AMD1800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 20:30:
hallo,

ik heb het volgende systeem samengesteld en wou toch even weten of mijn voeding dit gaat trekken
op alle voorgaande berichten afgaan zou het moeten lukken

Intel Core 2 Quad Q6600 2.40 GHz (oc naar 3,2 ghz)
GA-P35-DS3R
2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4
GigaByte Behuizing 3D Aurora Zwart, Geen Voeding, 3 X 120mm
Arctic Freezer 7 Pro
TFT 226BW 22 Inch
8800GT 512 MB
Lite-On DVD-RW LH-20A1S S-ATA
en dit alles op een Antec Voeding NeoHE Power 430
alvast bedankt en hoop dat iemand mij kan helpen

groeten silencer
Als jij de cpu overklokt zal jouw totale systeem 350 watt echt nodig hebben (ik neem aan dat je ook één HD in je systeem heb zitten, dat is best handig als je een OS wil draaien :P ) Hiervan zal er 24 amperres van de 12 volt moeten komen. Klok jij de videokaart ok noig eens 20% over kom ik uit op 370 watt en 26 amperres. Een voeindg welke minimaal 410 watt en 30 amperres kan leveren is dan voldoende.
De NeoHE430 kan totaal 430 watt leveren waarvan er 32 amperers van de 12 volt kan komen. De voedin is daarmee geschikt voor jouw systeem. Sterker nog, ik vind het een erg goede keuze.
AMD1800 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 21:20:
Ik heb het volgende systeem samengesteld:

XFX GeForce 7950 GT Extreme 256 MB
Samsung SpinPoint T166 320 GB
Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2 (dus 2*1GB)
Intel Core 2 Duo E6750 2.60 GHz, 1333 MHz, 4 MB , Boxed
GigaByte P35-DS3R

Verder komt er nog een
250GB HDD in met een IDE interface
Een DVD-brander k dacht NEC-5170 dus IDE

Ik vroeg me dus af of dit op de Antec EarthWatts 380W, die in de Antec NSK4480B zit, kan draaien. Er moet natuurlijk nog wel wat ruimte zijn voor upgrades zoals een nieuwe DVD-brander enzo. Ik hoop ook dat die spullen een beetje in die kast passen, maarja dat moet ik hier natuurlijik niet gaan vragen.

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag,

AMD1800
Zonder enige overklok zal jouw systeem nog geen 200 watt echt nodig hebben. Als jij de computer voorziet van vijf extra harde schijven, vier dvd spelers en een hele batterij aan fans en neolampjes zal er totaal ongeveer 300 watt uit de voeindg moeten komen. Het behoeft denk ik geen uitgebreide uitleg dat jouw voeindg dit gewoon aankan.

De voeindg is dus ruim voldoende

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
Bedankt voor de info tweakers! (speciaal theodouma ;))

Bij de computerland in Apeldoorn hadden ze gister net 12 nieuwe Coolermaster extreme power 430W voedingen binnen gekregen! Heb er 1-tje achteruit laten leggen en ik haal'em maandag op voor 40,-euries! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Hey jongens,
Ik ben bezig een nieuw systeempje samen te stellen en ik heb géén verstand van voedingen etc. Het gaat om het volgende:

Moederbord: Gigabyte GA-P35C-DS3R - 146 W
Processor: Intel Core2Duo E6750 - 65 W
Processor/koeling: Scythe Infinity SCINF-1000 - ??W hardware.info zegt 20~120W voor temps
Geheugen: GeIL GX22GB6400UDC PC6400 CL4 - ??W
Hardeschijf: Samsung SpinPoint T166 500GB - 30 W
Videokaart: Nvidia GForce 8800GT 512MB - 204 W
Geluidskaart: Creative X-Fi XtremeMusic - ?? W heb gegoogled maar vind niet zoveel
DVD: NEC AD-7173S 18x - ?? W ook niet zoveel van te vinden
Card: Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 - ?? W ook niet zoveel van te vinden

Ik ben wel van plan eea over te clocken (processor/videokaart).
Ik heb nu de Zalman ZM500-HP gezien maar die is best duur vind ik.
Misschien is een Antec voeding ook wel wat aangezien ik het in een Antec 900 case kwijt moet.

Is er een goedkoper alternatief die kwalitatief net zo goed is als de Zalman?
Heb ik aan 500W geneog stroomvoorziening?
Welke voeding raden jullie me aan?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

MeltedForest schreef op donderdag 08 november 2007 @ 12:24:
Hey jongens,
Ik ben bezig een nieuw systeempje samen te stellen en ik heb géén verstand van voedingen etc. Het gaat om het volgende:

Moederbord: Gigabyte GA-P35C-DS3R - 146 W 40
Processor: Intel Core2Duo E6750 - 65 W :)
Processor/koeling: Scythe Infinity SCINF-1000 - ??W hardware.info zegt 20~120W voor temps 5
Geheugen: GeIL GX22GB6400UDC PC6400 CL4 - ??W 2 x 5 = 10 watt
Hardeschijf: Samsung SpinPoint T166 500GB - 30 W 15
Videokaart: Nvidia GForce 8800GT 512MB - 204 W 105
Geluidskaart: Creative X-Fi XtremeMusic - ?? W heb gegoogled maar vind niet zoveel 10
DVD: NEC AD-7173S 18x - ?? W ook niet zoveel van te vinden 5
Card: Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 - ?? W ook niet zoveel van te vinden 0

Ik ben wel van plan eea over te clocken (processor/videokaart).
Ik heb nu de Zalman ZM500-HP gezien maar die is best duur vind ik.
Misschien is een Antec voeding ook wel wat aangezien ik het in een Antec 900 case kwijt moet.

Is er een goedkoper alternatief die kwalitatief net zo goed is als de Zalman?
Heb ik aan 500W geneog stroomvoorziening?
Welke voeding raden jullie me aan?

Alvast bedankt :)
Jouw opgegeven waardes (dikgedrukt) kloppen niet helemaal, ik heb mijn waardes (schuin) ernaast gezet. Ik kom zopnder overklok uit op 260 watt welke jouw systeem maar nodig heeft. Klok jij de cpu 33% en de videokaart 20% over dan zal jouw totale systeem 50 watt meer gebruiken waarmee er totaal 310 watt vanuit de voeindg moet komen. Hiervan moet er 20 amperres van de 12 volt komen. Een voeindg welke minimaal 24 amperres kan leveren op de 12 volt (en minimaal 360 watt is) moet dan voldoende zijn.
Wil jij een goedkope voeding dan kun je voor 40 euro bij de Computerland de Coolermaster eXtremepower430 halen, een 430 watt voeidng welke 29 amperres kan leveren.

Een andere goede voeindg is bijvoorbeeld de Antec NeoHE430, ook een 430 watt voeindg, alleen kan deze 32 amperres leveren en kost hij 70 euro. J eheb dan wel een supestile en modulaire voeindg welke ook zuiniger is dan de Coolermaster. (de coolermaster is ook stil alleen is de Antec stiller)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he theodouma,

inderdaad komt er wel 1 hd in. en ik wou je even bedanken voor het kijken naar mijn samenstelling,
weet nu dat ik hem gerust kan bestellen

groeten silencer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan bregman2
theodouma schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:17:

Zonder videokaart en zonder overklok heeft jouw systeem 170 watt nodig Hiervan zal er 9 amperres van de 12 volt moeten komen. Jouw huidge 5700 heeft oneveer 30 watt nodig waarmee ik totaal uitkom op 200 watt en 12 amperres. Jouw voeindg kan 15 amperres leveren op de 12 volt en dit is nog voldoende voor jouw systeem.

De 7600GT heeft 40 watt nodig om correct te werken. Met deze kaart zal jouw systeem 210 watt en 13 amperres vragen. Een voeindg met minimaal 15 amperers op de 12 volt is dan echt wel aan te raden als minimum. Jouw voeindg kan deze kaart dus net aan.
De X1950PRo heft 65 watt nodig om te werken. Jouw systeem zal daarmee 235 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet dan 15 amperers leveren waarmee een voeindg met minimaal 18 amperres och wel aan te raden valt. Jouw voeindg zal deze kaart niet aankunnen.

Gelukkig hoeft een goede voeindg niet duur te zijn. Voor 31 euro heb je al een Antec BasiQ350, een 350 watt voeindg welke 23 amperers kan leveren. Dit is voor jouw systeem ruim voldoende, ook met de X1950PRo videokaart. Als jij de 7600GT in jouw systeem zet moet jij het kunnen redden op de voeindg, al zal deze het wel zwaar kunnen krijgen tijdens het gamen.
Ik heb net de aansluitingen van mijn huidige voeding bekeken, en ik kon geen PCI-E 6pins connector vinden die voor een nieuwe videokaart nodig is. Dus dan kan ik ook de 7600gt niet meer aansluiten op de huidige voeding en moet ik sowieso een nieuwe kopen.

Maar heeft de Antec BasiQ350 wel een PCI-E 6pins connector voor de videokaart (7600GT/X1950Pro)?
Op hun website kan ik het niet vinden. En het is toch een niet-modulaire voeding? Want mijn huidige voeding heeft alle kabels er gewoon ingebouwd zitten?
Website: http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=06350

En is de cooler master eXtreme Power 380W 7€ meer waard vanwege de stille 12cm koeler? Ik zag in de product sheet dat deze wel PCI-E 6pins connector heeft. En dit is toch ook een voeding met alle kabels ingebouwd?
Website: http://www.coolermaster.c...=detail&tbcate=563&id=956

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:41

Twazerty

AVCHDCoder developer

Zit met een dilemma en ben er al lang mee aan het stoeien.
Wil een voeding die de komende jaren weer mee kan. Dan kom ik op minimaal 500 watt uit.
Huidige voeding Aopen 400watt. Als ik een nieuwe videokaart wil kopen. Minimaal de 8800GT of minimaal de HD2900PRO dan voldoet mijn voeding niet kan maar 20Amp leveren op de 12V rail. Huidige systeem draait er nog op. Doet er verder niet toe wat de specs zijn.
Wat heb ik nodig:
-Zeer veel vermogen (liefst 550w minimaal kan ik er tenminste mee vooruit) op de 12V rail. Minimaal 1 van de bovenstaande aangegeven kaarten + 1 simple kaartje om 2 extra monitoren op aan te sluiten. + een hoop koelers en toeters en bellen.
-Moet er lang mee kunnen doen. Huidige voeding heb ik al weer 4 jaar.
-A-Merk (duh)
-Geen lichtgevende koeler.
-Liefst Modulair. Kan ik tenminste niet gebruikte kabels wegdoen.

Probleem: Kan niet kiezen tussen merken. Ik kan niet zeggen welk merk ik wel/niet vertrouw.
Bijvoorbeeld deze: http://www.be-quiet.net/b....php?action=td&StoryID=14
Max combined 48Amp op 12V. 4x 18Amp
Maar is Be Quiet wel goed?

Alleen ik kan niet kiezen.
Wil er max 100 euro voor uitgeven.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
Ik heb nog wat vragen over de voeding:

Mijn moederbord heeft een 24 ATX voedingconnector en een 4 pins ATX 12V voedingsconnector.
Link: http://www.asus.nl/produc...4=0&model=455&modelmenu=2

Nu zie ik op de volgende site dat de coolermaster extreme power 430W een 20pins connector heeft.
Link: http://www.hardware.info/...r_Extreme_Power_430_Watt/

Gaat dit wel passen?

En hoe weet ik trouwens of een voeding de 8800gt van voeding kan voorzien? Dat moet nl. via een speciale kabel. En volgens mij heeft elke voeding die kabel en/ of die aansluiting daar niet voor.
(het gaat me met name om de voeding Coolermaster extremepower 430W en de Antec Basiq Power 500W, of moet ik toch echt op zoek naar andere voedingen)

[ Voor 31% gewijzigd door SamFisher_NL op 08-11-2007 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

arjan bregman2 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 17:04:
[...]

Ik heb net de aansluitingen van mijn huidige voeding bekeken, en ik kon geen PCI-E 6pins connector vinden die voor een nieuwe videokaart nodig is. Dus dan kan ik ook de 7600gt niet meer aansluiten op de huidige voeding en moet ik sowieso een nieuwe kopen.

Maar heeft de Antec BasiQ350 wel een PCI-E 6pins connector voor de videokaart (7600GT/X1950Pro)?
Op hun website kan ik het niet vinden. En het is toch een niet-modulaire voeding? Want mijn huidige voeding heeft alle kabels er gewoon ingebouwd zitten?
Website: http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=06350

En is de cooler master eXtreme Power 380W 7€ meer waard vanwege de stille 12cm koeler? Ik zag in de product sheet dat deze wel PCI-E 6pins connector heeft. En dit is toch ook een voeding met alle kabels ingebouwd?
Website: http://www.coolermaster.c...=detail&tbcate=563&id=956
Naar mijn weten heeft de 7600GT geen PCI-e 6 pins voeindgsconnector zitten aan de kaart. De kaart heeft ook nog geen 40 watt nodig en heeft daarmee voldoende aan de 50 watt welke het moederbord biedt; hij heeft deze 6 pins stekker dus eigelijk helemaal niet nodig. DE X1950PRo heeft totaal 65 watt nodig en heeft daarmee niet voldoende aan wat het moederbord kan leveren; een extra aansluiting is hierbij dan ook nodig.
Mocht jouw kaart wel zo'n 6 pins stekker hebben dan kun je ook gebruik maken van een verloopje om van een molex stekker een 6 pins stekker te maken. Zo'n verloopje is veel goedkoper dan een nieuwe voeindg en is bovendien ook makkelijker in te bouwen.

Wil jij echt een voeindg hebben met een 6 pins aansluiting dan valt de BasiQ helaas af, deze heeft geen 6 pins aansluiting (1 sata, 4 molex, 1 floppy) De BasiQ is ook niet modulair.

De eXtremepower is ook niet modulair.
azerty1234 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 17:07:
Zit met een dilemma en ben er al lang mee aan het stoeien.
Wil een voeding die de komende jaren weer mee kan. Dan kom ik op minimaal 500 watt uit.
Huidige voeding Aopen 400watt. Als ik een nieuwe videokaart wil kopen. Minimaal de 8800GT of minimaal de HD2900PRO dan voldoet mijn voeding niet kan maar 20Amp leveren op de 12V rail. Huidige systeem draait er nog op. Doet er verder niet toe wat de specs zijn.
Wat heb ik nodig:
-Zeer veel vermogen (liefst 550w minimaal kan ik er tenminste mee vooruit) op de 12V rail. Minimaal 1 van de bovenstaande aangegeven kaarten + 1 simple kaartje om 2 extra monitoren op aan te sluiten. + een hoop koelers en toeters en bellen.
-Moet er lang mee kunnen doen. Huidige voeding heb ik al weer 4 jaar.
-A-Merk (duh)
-Geen lichtgevende koeler.
-Liefst Modulair. Kan ik tenminste niet gebruikte kabels wegdoen.

Probleem: Kan niet kiezen tussen merken. Ik kan niet zeggen welk merk ik wel/niet vertrouw.
Bijvoorbeeld deze: http://www.be-quiet.net/b....php?action=td&StoryID=14
Max combined 48Amp op 12V. 4x 18Amp
Maar is Be Quiet wel goed?

Alleen ik kan niet kiezen.
Wil er max 100 euro voor uitgeven.
Als ik voor jou zou mogen kiezen dan zal ik gaan voor de Zalman 600HP, een 600 watt voeindg welke modulair is en voorzien is van heatpipe coling. De voeindg is wel met 90 euro wel erg duur.
Voor 75 euro heb je de Antec NeoHE500, een modulaire 500 watt voeding welke ook zeer stil is. Beide voeidngen zijn kwalitatief beter dan de Be Quiet!

Als jij trouwen sonderstaand sysysteem heb dan kun je ook af met een lichtere voeindg:
- Q6600 overgeklokt op 3 Ghz
- moederbord
- 2 reepjes geheugen
- 2 HD's
- geluidskaart
- simpel videokaartje
- 8800 GTS met 20% overklok
- 2 x dvd speler
- aantal fans

Bovenstaand systeem zal net de 400 watt tippen (410 watt). een 500 watt voeindg is dan echt een goede keuze, een 600 watt voeding vind ik zelf een betje overdreven, een 550 watt voeindg eigelijk ook.
SamFisher_NL schreef op donderdag 08 november 2007 @ 20:49:
@ Ludiwig83. 1. Kunnen jou beide kaarten op die snelheden lopen? 2. Gebruik je gewoon de 'stock' koeler op je GPU? 3. Gebruik je alleen Riva tuner en GPU-Z om te overklokken? 4. Laat je je videokaart(en) ALTIJD op die snelheden lopen? (zo niet, wanneer dan wel?)

Als je deze 4 vragen met een 'ja' of een 'neen' wilt beantwoorden, dan doe je me een groot plezier. ;)
Neem de vrijheid als je dieper op mijn vragen wilt ingaan. :)

Verder nog een andere vraag: Mijn moederbord heeft een 24 ATX voedingconnector en een 4 pins ATX 12V voedingsconnector.
Link: http://www.asus.nl/produc...4=0&model=455&modelmenu=2

Nu zie ik op de volgende site dat de coolermaster extreme power 430W een 20pins connector heeft.
Link: http://www.hardware.info/...r_Extreme_Power_430_Watt/

Gaat dit wel passen?

En hoe weet ik trouwens of en voeding de 8800gt van voeding kan voorzien? Dat moet nl. via een speciale kabel. En volgesn mij heeft elke voeding die kabel en/ of die aansluiting daar niet voor.
In dit topic heeft Ludwig83 (en geen Ludiwig83) al een tijdje net gereageerd, een berichtje aan hem lijkt mij eigelijk ook niet gepast in dit topit. Misschien doe je er handig aan om hem te mailen als je hem wilt bereiken.

De 20 pins connector kan je gewoom op het moederbord aansluiten, je heb op het moederbord dan 4 lege pinnetjes. OOk kun je gebruik maken van een verloopje; van 20 naar 24 pins. Iedere computerwinkel heeft zo'n verloopje wel liggen voor rond de 3-5 euro.

De 8800GT heeft een 6 pins PCI-e voedingsstekker nodig. De eXtremepower430 heeft deze niet. Vaak wordt er echter met een videokaart ook een verloopje meegeleverd zodat je van één of twee molex stekkers één PCI-r 6 pins stekker kan maken. Je zal dus even uit moeten zoeken of deze bij jouw videokaart wordt bijgeleverd en anders moet je kijken waar je zo'n verloopje kan halen. Deze zullen ook niet de kop kosten.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
de Antec Basiq 500W heeft wel 24 pins EN een 6-pins PCI-E aansluiting, (na lang googelen eindelijk gevonden, begin het te leren :))

Deze kost mij 50,-

Of moet ik voor de coolermaster extreme power 430W gaan met 20 pin en ZONDER 6pins- PCI-E aansluiting? (voor 40,-)

De Antec basiq 500 W is voor de hand liggend, maar is die van dezelfde kwaliteit dan de coolermaster extreme power 430W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

theodouma schreef op donderdag 08 november 2007 @ 13:06:
[...]

Jouw opgegeven waardes (dikgedrukt) kloppen niet helemaal, ik heb mijn waardes (schuin) ernaast gezet. Ik kom zopnder overklok uit op 260 watt welke jouw systeem maar nodig heeft. Klok jij de cpu 33% en de videokaart 20% over dan zal jouw totale systeem 50 watt meer gebruiken waarmee er totaal 310 watt vanuit de voeindg moet komen. Hiervan moet er 20 amperres van de 12 volt komen. Een voeindg welke minimaal 24 amperres kan leveren op de 12 volt (en minimaal 360 watt is) moet dan voldoende zijn.
Wil jij een goedkope voeding dan kun je voor 40 euro bij de Computerland de Coolermaster eXtremepower430 halen, een 430 watt voeidng welke 29 amperres kan leveren.

Een andere goede voeindg is bijvoorbeeld de Antec NeoHE430, ook een 430 watt voeindg, alleen kan deze 32 amperres leveren en kost hij 70 euro. J eheb dan wel een supestile en modulaire voeindg welke ook zuiniger is dan de Coolermaster. (de coolermaster is ook stil alleen is de Antec stiller)
Aan jou heb ik wat :)
Thanks voor de uitleg en info, ik zie nog wel welke ik koop (ligt er maar net aan heoveel geld ik over heb) :P
Theodouma 4 President \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan bregman2
theodouma schreef op donderdag 08 november 2007 @ 21:19:
[...]

Naar mijn weten heeft de 7600GT geen PCI-e 6 pins voeindgsconnector zitten aan de kaart. De kaart heeft ook nog geen 40 watt nodig en heeft daarmee voldoende aan de 50 watt welke het moederbord biedt; hij heeft deze 6 pins stekker dus eigelijk helemaal niet nodig. DE X1950PRo heeft totaal 65 watt nodig en heeft daarmee niet voldoende aan wat het moederbord kan leveren; een extra aansluiting is hierbij dan ook nodig.
Mocht jouw kaart wel zo'n 6 pins stekker hebben dan kun je ook gebruik maken van een verloopje om van een molex stekker een 6 pins stekker te maken. Zo'n verloopje is veel goedkoper dan een nieuwe voeindg en is bovendien ook makkelijker in te bouwen.

Wil jij echt een voeindg hebben met een 6 pins aansluiting dan valt de BasiQ helaas af, deze heeft geen 6 pins aansluiting (1 sata, 4 molex, 1 floppy) De BasiQ is ook niet modulair.

De eXtremepower is ook niet modulair.
Hartelijk bedankt voor je reactie!
Waarschijnlijk ga ik voor de x1950 Pro. Ik heb dan dus een modulaire voeding nodig, maar vaak is het op websites lastig te zien op een voeding modulair is.
Ik vond de Zalman PSU ZM360B-APS 360 Watt en deze is sowieso modulair maar deze kost €47,- en heeft wel de benodigde 6 pins stekker. Is dit een goede keuze? Of kan ik voor dat geld (of minder) beter een andere voeding kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:41

Twazerty

AVCHDCoder developer

[...]

Als ik voor jou zou mogen kiezen dan zal ik gaan voor de Zalman 600HP, een 600 watt voeindg welke modulair is en voorzien is van heatpipe coling. De voeindg is wel met 90 euro wel erg duur.
Voor 75 euro heb je de Antec NeoHE500, een modulaire 500 watt voeding welke ook zeer stil is. Beide voeidngen zijn kwalitatief beter dan de Be Quiet!

Als jij trouwen sonderstaand sysysteem heb dan kun je ook af met een lichtere voeindg:
- Q6600 overgeklokt op 3 Ghz
- moederbord
- 2 reepjes geheugen
- 2 HD's
- geluidskaart
- simpel videokaartje
- 8800 GTS met 20% overklok
- 2 x dvd speler
- aantal fans

Bovenstaand systeem zal net de 400 watt tippen (410 watt). een 500 watt voeindg is dan echt een goede keuze, een 600 watt voeding vind ik zelf een betje overdreven, een 550 watt voeindg eigelijk ook.
Modulair is niet een echte vereiste maar een voorkeur. Helaas heeft de zalman blauwe LED's aam boord. Thema van mijn casebuild is rood+zwart dus blauw is echt klote. En de OCZ Powersupply StealthXStream 600W. Niet modulair maar gelukkig zonder licht. Zou je me nog goede alternatieven kunnen geven. Heb gelezen dat de ANTEC's vrij vaak kapot gaan. 500Watt lijkt me niet echt iets. Wil graag nog een keer flink uit kunnen bereiden zonder weer een nieuwe te hoeven kopen. Dus 550W of 600W. Wat is er eigenlijk mis met de overige A-Merken?

Heb deze review zitten lezen en ze waren er wel dik tevreden over. http://www.casejunkies.co...0001&hl_id=2971&page=4446

Misschien pak ik dan toch een Be Quiet! Extra garantie is ook nooit weg.

[ Voor 7% gewijzigd door Twazerty op 09-11-2007 00:11 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

SamFisher_NL schreef op donderdag 08 november 2007 @ 21:30:
de Antec Basiq 500W heeft wel 24 pins EN een 6-pins PCI-E aansluiting, (na lang googelen eindelijk gevonden, begin het te leren :))

Deze kost mij 50,-

Of moet ik voor de coolermaster extreme power 430W gaan met 20 pin en ZONDER 6pins- PCI-E aansluiting? (voor 40,-)

De Antec basiq 500 W is voor de hand liggend, maar is die van dezelfde kwaliteit dan de coolermaster extreme power 430W?
Ik kan niet zeggen welke voeindg van een betere kwaliteit is omdat ze zeer dicht bij elkaar zitten. Als je de voeingen een cijfer moest geven voor de kwaliteti zouden zebeide rond een 7 scoren (opmijn schaal) Een Zalman 600HP zal bijvoorbeeld ruim een 8 halen en de troep van sweex komt neit verder dan een 1.3.

Als er met jouw videokaart geen verloopje wordt meegeleverd (van molex naar pci-e 6 pins) zla ik vor de Antec gaan. Heeft jouw gpu wel zo'n verloopje dan is de Coolermaster ook voldoende.

het vinden van de hoeveelheid aansluitingen is bij Antec erg gemakkelijk, als je op de site ben ga je naar voedingen, vervolgens klik je op de BasiQ500 en rechts zie je een linkje staan naar de connectors van deze voeindg.
arjan bregman2 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 23:25:
[...]

Hartelijk bedankt voor je reactie!
Waarschijnlijk ga ik voor de x1950 Pro. Ik heb dan dus een modulaire voeding nodig, maar vaak is het op websites lastig te zien op een voeding modulair is.
Ik vond de Zalman PSU ZM360B-APS 360 Watt en deze is sowieso modulair maar deze kost €47,- en heeft wel de benodigde 6 pins stekker. Is dit een goede keuze? Of kan ik voor dat geld (of minder) beter een andere voeding kopen?
De Zalman is ook geen slechte keuze, hij kan 26 amperres leveren en heeft standaard twee 6 pins connectoren. Hij is trouwens niet modulair. J ekan trouwens erg makkelijk zien of een voeindg modulair is aan het feit dat men hier graag reclame voor maakt. Is het aan de afbeeldingen van de voeindg of aan de omschrijving niet duidelij kte zien dat hij modulair is dan is hij dat niet. Op de site van Zalman is er niets over jouw voeidng te vinden over het feit of hij wel of niet modulair is. Kijk je naar de Zm600HP, ook van Zalman dan zie je dat de plaatjes erg duidelijk laten merken dat hij modulair is. Andere fabrikanten gaan er soortgelijk mee om. Je kan dus zeggen dat een voeding niet modulair is als dat niet gelijk duidelij is op de site.

Voor de prijs van 47 euro zijn veel andere voeingen te krijgen en je kan niet zomaar zeggen welke de beste is. De Zalman heeft twee pci-e connectoren welke een voordeel zijn. De Coolermaster eXtremepower430 kan 29 amperres leveren en heeft geen pci-e coonectoren. Ook hefet deze voeindg een wat lager rendement. De voeindg is qua uitrusting minder dan de Zalman (niet kwalitatief). Je betaalt daarom dus ook minder.
azerty1234 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 23:57:
[...]

Modulair is niet een echte vereiste maar een voorkeur. Helaas heeft de zalman blauwe LED's aam boord. Thema van mijn casebuild is rood+zwart dus blauw is echt klote. En de OCZ Powersupply StealthXStream 600W. Niet modulair maar gelukkig zonder licht. Zou je me nog goede alternatieven kunnen geven. Heb gelezen dat de ANTEC's vrij vaak kapot gaan. 500Watt lijkt me niet echt iets. Wil graag nog een keer flink uit kunnen bereiden zonder weer een nieuwe te hoeven kopen. Dus 550W of 600W. Wat is er eigenlijk mis met de overige A-Merken?

Heb deze review zitten lezen en ze waren er wel dik tevreden over. http://www.casejunkies.co...0001&hl_id=2971&page=4446

Misschien pak ik dan toch een Be Quiet! Extra garantie is ook nooit weg.
Verlichting kun je erg gemakkelijk uit zetten met een tang of soldeerbout. Je kan ook de baluwe leds vervangen voor rode.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan bregman2
theodouma schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 15:00:
[...]

De Zalman is ook geen slechte keuze, hij kan 26 amperres leveren en heeft standaard twee 6 pins connectoren. Hij is trouwens niet modulair. J ekan trouwens erg makkelijk zien of een voeindg modulair is aan het feit dat men hier graag reclame voor maakt. Is het aan de afbeeldingen van de voeindg of aan de omschrijving niet duidelij kte zien dat hij modulair is dan is hij dat niet. Op de site van Zalman is er niets over jouw voeidng te vinden over het feit of hij wel of niet modulair is. Kijk je naar de Zm600HP, ook van Zalman dan zie je dat de plaatjes erg duidelijk laten merken dat hij modulair is. Andere fabrikanten gaan er soortgelijk mee om. Je kan dus zeggen dat een voeding niet modulair is als dat niet gelijk duidelij is op de site.

Voor de prijs van 47 euro zijn veel andere voeingen te krijgen en je kan niet zomaar zeggen welke de beste is. De Zalman heeft twee pci-e connectoren welke een voordeel zijn. De Coolermaster eXtremepower430 kan 29 amperres leveren en heeft geen pci-e coonectoren. Ook hefet deze voeindg een wat lager rendement. De voeindg is qua uitrusting minder dan de Zalman (niet kwalitatief). Je betaalt daarom dus ook minder.
Sorry maar ik bedoelde te zeggen:
Ik vond de Zalman PSU ZM360B-APS 360 Watt en deze is sowieso niet modulair maar deze kost €47,- en heeft wel de benodigde 6 pins stekker.
Want de voeding die ik nu heb is ook niet modulair, dus met alle kabels gewoon vast in de voeding. Daarom ga zeer waarschijnlijk voor de Zalman PSU ZM360B-APS 360 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 15:09
...Als ik voor jou zou mogen kiezen dan zal ik gaan voor de Zalman 600HP, een 600 watt voeindg welke modulair is en voorzien is van heatpipe coling. De voeindg is wel met 90 euro wel erg duur.
...
En is de "Dark power pro" reeks van Be Quiet niet kwalitatief beter dan die Zalman of Antec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Ik ben al even aan het zoeken geweest, maar ik krijg nog geen goed antwoord.

Ik heb van de week een Asus 8800 GTX gekocht. Aangenomen dat de 500 W van mijn Antec Phantom 500 voldoende is. Er hangen wel 6 schijven in het systeem 2x Raptor 150, 2x WD 500 en 2 x seagate 320.

Echt testen lukt niet, want na 1 tot 1,5 minuut 3dmark, restart m'n systeem. Zelfs na 5 minuten C&C Tiberian Wars.

Het vreemde is dat de fan van de videokaart nooit herrie gaat maken (hij voelt behoorlijk warm), mijn X1800XT ging met BF2 toch veel geluid produceren. Misschien is ie nog niet warm genoeg om te gaan blazen, misschien is de temperatuur sensor oid kapot.
Net nog even geprobeerd, en toen wa ik zelfs mijn bios instellingen kwijt na de crash (heel vreemd, zelfs de tijd was weg)

Ik denk nu aan een Zahlman zm600-hp aan te schaffen (stil als ie niet hard hoeft te werken) maar die heb ik niet zo maar hier.
Kan iemand bevestigen dat de Antec Phanton 500 (passief met hulpfan) te licht is voor deze configuratie ?

Mocht het toch de kaart zijn ruil ik hem liever in de winkel dan garantie te gaan claimen.

edit:

Zahlman zit erin, 3dmark kunnen draaien. Nog wat zitten testen. Was dus de voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door mrknowitall op 10-11-2007 21:30 ]

One of the animals has left its cage today.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een nare ervaring met een voeding van mijn mediacenter die doorbrandde en rook uitsloeg. Gelukkig was ik thuis, maar goed.

Kan iemand mij op basis van mijn specs vertellen of de voeding gewoon brak was of te zwaar belast werd. PC wordt niet heel hard gebruikt, maar staat wel in een kast waar de temperatuur wat kan oplopen (rond 55 - 60 graden soms).
  • MSI 945PL NEO3-F,Retail
  • Intel Core 2 Duo, E6300, Socket 775, Boxed
  • Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x
  • Asus EN7600GS SILENT/HTD, 256 MB, DDR2, PCI Express x16
  • Hauppauge WinTV PVR 150 MCE Kit, PCI
  • Samsung Spinpoint T166, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
  • Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit, NL
  • Linksys WMP54G
  • NEC AD-7173S, Serial ATA150, Zwart, OEM
  • Be Quiet Straight Power, 350 Watt, Retail
Twijfel tussen een RMA of een nieuwe, wat zwaardere voeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
  • Laatst online: 20:44
Ik heb geprobeerd een goeie review van mijn Zalman ZM600-HP te maken, aangezien er best veel mensen erover denken. Misschien helpt dit review je bij je keuze.

http://tweakers.net/productreview/5611

Ik ben er erg tevreden over.

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 19:37:
Vandaag een nare ervaring met een voeding van mijn mediacenter die doorbrandde en rook uitsloeg. Gelukkig was ik thuis, maar goed.

Kan iemand mij op basis van mijn specs vertellen of de voeding gewoon brak was of te zwaar belast werd. PC wordt niet heel hard gebruikt, maar staat wel in een kast waar de temperatuur wat kan oplopen (rond 55 - 60 graden soms).
  • Linksys WMP54G
Zou het prima moeten trekken. Je config trekt misschien 150W, dat kan die voeding gemakkelijk alleen al op 12V trekken, dus waarschijnlijk brakke voeding.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

mrknowitall schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 09:46:
Ik ben al even aan het zoeken geweest, maar ik krijg nog geen goed antwoord.

Ik heb van de week een Asus 8800 GTX gekocht. Aangenomen dat de 500 W van mijn Antec Phantom 500 voldoende is. Er hangen wel 6 schijven in het systeem 2x Raptor 150, 2x WD 500 en 2 x seagate 320.

Echt testen lukt niet, want na 1 tot 1,5 minuut 3dmark, restart m'n systeem. Zelfs na 5 minuten C&C Tiberian Wars.

Het vreemde is dat de fan van de videokaart nooit herrie gaat maken (hij voelt behoorlijk warm), mijn X1800XT ging met BF2 toch veel geluid produceren. Misschien is ie nog niet warm genoeg om te gaan blazen, misschien is de temperatuur sensor oid kapot.
Net nog even geprobeerd, en toen wa ik zelfs mijn bios instellingen kwijt na de crash (heel vreemd, zelfs de tijd was weg)

Ik denk nu aan een Zahlman zm600-hp aan te schaffen (stil als ie niet hard hoeft te werken) maar die heb ik niet zo maar hier.
Kan iemand bevestigen dat de Antec Phanton 500 (passief met hulpfan) te licht is voor deze configuratie ?

Mocht het toch de kaart zijn ruil ik hem liever in de winkel dan garantie te gaan claimen.

edit:
Zahlman zit erin, 3dmark kunnen draaien. Nog wat zitten testen. Was dus de voeding.
Jouw voeidng kan 35 amperres leveren. Wil je op safe spelen dan verbruik je maximaal 31 amperres van deze lijn. Jouw videokaart heeft 130 watt nodig en de HD's 12 watt per stuk. Totaal 200 watt. Met een paar ventilatoren is dit 210 watt. Dit houdt in dat er maximaal 18 amperres van de 12 volt moet komen voor alles behalve jouw cpu. Als jouw cpu dus (31-18=) 13 amperres of minder nodig heeft dan is er niets aan de hand.
13 amperres op de 12 volt is 156 watt. Even ter vergelijking, de zwaarste cpu's komen niet over de 130 watt heen, of je meot ze overgaan klokken..

Als jij de cpu (en de gpu) niet over heb geklokt dan kan jouw systeem niet meer dan 31 amperres van de 12 volt halen. en dit kan de voeindg aan, of hij moet zwakker aan het worden zijn.

De X1800 heeft ongeveer 110 watt nodig, dit is maar 20 watt minder dan de 8800. Wat je kan proberen is alle HD's loskoppelen behalve de HD('s) waar je OS en één game op staat.. Op dat moment belast je de 12 volt lijn (en de rest van je voeding) minder dan dat je deed met de X1800 (plus alle schijven). Mocht je dan nog problemen hebben dan is de voeding uitgesloten, als hij een X1800 met 6 schijven aankan (=180 watt0 dan moet hij ook de 8800 met 2 schijven (160 watt) kunnen voeden.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 19:37:

• Linksys WMP54G
Doe maar RMA, want jouw computer hefet maximaal 170 watt nodig, en dat moet jouw 350 watt voeing gewoonlijk echt wel kunnen leveren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

theodouma schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 22:23:
[...]

De X1800 heeft ongeveer 110 watt nodig, dit is maar 20 watt minder dan de 8800.
Bedankt voor je reply. Voeding is vervangen en nu gaat het wel. Heb ook een hele zwik fans, inclusief crossflow in m'n stacker zitten. Veel fans, laag voltage, en ik had weinig tot geen geluid onverlast. Nu irri fan geluid idle, da's weer een ander probleem ;).

One of the animals has left its cage today.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gaat mijn 400watt voeding van aopen voldoende zijn voor dit systeem? ik denk dat ik 25 amperes heb op de 12volt. zie foto: http://i23.photobucket.co.../belvedere86/DSC00006.jpg

x2 3600+ @2.6ghz
asus M2N4-sli
8800GT
2gb ram DDR2 pc 6400
1 hd 250gb 7200rpm
1 dvd rw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe maar RMA, want jouw computer hefet maximaal 170 watt nodig, en dat moet jouw 350 watt voeing gewoonlijk echt wel kunnen leveren.
Thanx voor de snelle reply, dan ga ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op zondag 11 november 2007 @ 13:36:
gaat mijn 400watt voeding van aopen voldoende zijn voor dit systeem? ik denk dat ik 25 amperes heb op de 12volt. zie foto: http://i23.photobucket.co.../belvedere86/DSC00006.jpg

x2 3600+ @2.6ghz
asus M2N4-sli
8800GT
2gb ram DDR2 pc 6400
1 hd 250gb 7200rpm
1 dvd rw
Ik kom uit op 270 watt welke jouw systeem maximaal nodig zal hebben. De 12 volt lijn zal hiervan 210 watt moeten leveren wat neerkomt op 18 amperres. Een voeding van minimaal 310 watt met minimaal 21 amperres op de 12 volt is dan ook al voldoende voor jouw systeem.

Jouw 400 watt voeindg kan inderdaad 25 amperres leveren op de 12 volt en is daarmee geschikt voor jouw systeem. Je heb zelfs nog ruimte over om verder over te klokken, ook de videokaart.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadat m'n Geforce 6800LE (met alle piplines en shaders open) het een tijdje geleden opeens heeft begeven ben ik op zoek naar een nieuwe kaart en is mijn oog gevallen op de Sapphire X1950 Pro (AGP). Nu las ik in het topic over deze kaart dat hij nogal wat stroom verbruikt en omdat ik van al die technische toestanden niet zoveel af weet vroeg ik me af of iemand kan zeggen of het wel of niet mogelijk is deze kaart goed werkend in mijn systeem te krijgen.

Shuttle SN85G4V2:
Chipset: Chipset nVidia nForce3 150 Single Chip
Voeding: Shuttle SilentX 240W 110/230V AC
Processor: AMD 64 3000+
Geheugen: 1gb DDR SDRAM PC3200
HD: Maxtor 160gb 7200rpm
DVD Speler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:09
Dit weekend heb ik de volgende configuratie proberen installeren:

CPU: C2D E6750
MB: Gigabyte GA-G33-DS3R
HD: 2 x Western Digital - HD Caviar RE2/250GB SATAII 7200rpm
MEM: Kingston - Memory/2GB 800MHz DDR2
Kast: Antec Overture (TruePower 380Watt ATX12V)

Kan het zijn dat die voeding niet zwaar genoeg is? Ik heb de PC namelijk niet in gang gekregen (CPU cooler draait soms niet, blijft soms hangen op logo van MB bij opstarten, ...).
Wat is de minimale voeding die ik nodig zou hebben?

Is de Coolermaster PSU eXtreme Power 430W, Passive PFC een optie?

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzie79 op 12-11-2007 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 01:13:
Nadat m'n Geforce 6800LE (met alle piplines en shaders open) het een tijdje geleden opeens heeft begeven ben ik op zoek naar een nieuwe kaart en is mijn oog gevallen op de Sapphire X1950 Pro (AGP). Nu las ik in het topic over deze kaart dat hij nogal wat stroom verbruikt en omdat ik van al die technische toestanden niet zoveel af weet vroeg ik me af of iemand kan zeggen of het wel of niet mogelijk is deze kaart goed werkend in mijn systeem te krijgen.

Shuttle SN85G4V2:
Chipset: Chipset nVidia nForce3 150 Single Chip
Voeding: Shuttle SilentX 240W 110/230V AC
Processor: AMD 64 3000+
Geheugen: 1gb DDR SDRAM PC3200
HD: Maxtor 160gb 7200rpm
DVD Speler
Zonder videokaart zal jouw systeem 140 watt nodig hebben waarvan er 7 amperres van de 12 volt moet komen. Jouw 6800LE heeft ongeveer 35 watt nodig (3 amperres) waarmee jouw oude opstelling 180 watt en 10 amperres nodig had (ik rond af).
De X1950PRO heeft echter meer nodig dan 35 watt, namelijk 65 watt (5.5 amperres). Jouw totale systeem zal daarmee 210 watt en 13 amperres nodig hebben (en weer rond ik af). Een voeding welke minimaal 15 amperres op de 12 volt kan leveren is dan wel een aanbevolen minimum.
Hoeveel amperres jouw voeindg kan leveren op de 12 volt durf ik niet te zeggen. Als je op de voeding (of misschien ook wel op de kast) zoekt vindt je een tabel of een stukje tekst waarin staat wat de voding kan leveren. Als hij meer dan 15 amperres op de 12 volt kan leveren dan is hij geschikt om jouw systeem met een X1950PRO te voeden.
Tazzie79 schreef op maandag 12 november 2007 @ 10:08:
Dit weekend heb ik de volgende configuratie proberen installeren:

CPU: C2D E6750
MB: Gigabyte GA-G33-DS3R
HD: 2 x Western Digital - HD Caviar RE2/250GB SATAII 7200rpm
MEM: Kingston - Memory/2GB 800MHz DDR2
Kast: Antec Overture (TruePower 380Watt ATX12V)

Kan het zijn dat die voeding niet zwaar genoeg is? Ik heb de PC namelijk niet in gang gekregen (CPU cooler draait soms niet, blijft soms hangen op logo van MB bij opstarten, ...).
Wat is de minimale voeding die ik nodig zou hebben?

Is de Coolermaster PSU eXtreme Power 430W, Passive PFC een optie?
Jouw systeem (zonder videokaart en zonder overklok) zal maar 150 watt nodig hebben waarvan er 8.5 amperres van de 12 volt moet komen. Jouw 380 watt voeding mag dan echt geen probleem zijn, of hij moet stuk zijn.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theodouma schreef op maandag 12 november 2007 @ 13:13:
[...]

Zonder videokaart zal jouw systeem 140 watt nodig hebben waarvan er 7 amperres van de 12 volt moet komen. Jouw 6800LE heeft ongeveer 35 watt nodig (3 amperres) waarmee jouw oude opstelling 180 watt en 10 amperres nodig had (ik rond af).
De X1950PRO heeft echter meer nodig dan 35 watt, namelijk 65 watt (5.5 amperres). Jouw totale systeem zal daarmee 210 watt en 13 amperres nodig hebben (en weer rond ik af). Een voeding welke minimaal 15 amperres op de 12 volt kan leveren is dan wel een aanbevolen minimum.
Hoeveel amperres jouw voeindg kan leveren op de 12 volt durf ik niet te zeggen. Als je op de voeding (of misschien ook wel op de kast) zoekt vindt je een tabel of een stukje tekst waarin staat wat de voding kan leveren. Als hij meer dan 15 amperres op de 12 volt kan leveren dan is hij geschikt om jouw systeem met een X1950PRO te voeden.
Whoeee er staat bij 12V 16A
dus dan moet het lukken _/-\o_
Bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 15:34:
[quote]theodouma schreef op maandag 12 november 2007 @ 13:13:
[...]

Whoeee er staat bij 12V 16A
dus dan moet het lukken _/-\o_
Bedankt _/-\o_
Voordat je te hard gaat juichen; Ik ben er vanuit gegaan dat jouw cpu 65 watt nodig heeft, net als de Sempron 3000+ op s745. In de database van de PW staat helaas jouw cpu niet meer dus ik kan niet zeggen of de sempron minder nodig heeft dan jouw cpu. Voor de zekerheid kun je daarom even (op)zoeken hoeveel watt jouw cpu nodig heeft (62/65 of 89/90 watt). Als blijkt dat jouw cpu 90 watt nodig heeft dan durf ik niet te zeggen of de voeding het allemaal gaat trekken, er zal dan 15 amperrres van de 12 volt moeten komen, en geen 13...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Pagina 10 onderste tabel. Als jij voor goede koeling zorgt voor de cpu zodat hij niet te warm wordt (=60 C en warmer) dan zal de cpu max 65 watt nodig hebben.

Je kan het dus proberen, de X1950 in jouw systeem. Ik verwacht eigelijk niet echt problemen, of de voeindg moet die 16 amperres op de 12 volt niet op kunnen hoesten

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
Hier een oud systeempie, net inelkaar gezet uit onderdelen:

Duron 700
Chaintech KT133A
128MB PC133
Diamond Speedstar 16MB
Netwerk-kaartje
4.3Gig HDD Seagate 5400Rpm
DVD
Floppy
ADT 235Watt PSU: 3.3V = 8A, 5V =15A, 12V = 8A

Het syteem werkt gewoon prima (memtest op 840mhz) op een 235Watt 8) voeding die ik nog heb liggen. Mijn bedoeling is om de duron naar 1000mhz te klokken. Nu las ik net de handleiding van het mobo en die zegt:

Minimum requirement PSU: 5V = 20A en 3.3V = 15A

Dat is dus gewoon 2x zo hoog als wat er nu inzit. :X Is het aan te raden om door te gaan met dit systeem gebruiken, of zal ik de voeding hiermee opblazen? Een duron kan toch nooit zoveel stroom vreten, en hij vreet toch alleen op de 5V lijn? De voeding voelt niet echt warm, maargoed dat zegt natuurlijk niets. Het merk is ADT, zegt dat iemand wat? :*) Zal wel el-cheapo zijn 8)

EDIT: Voltages in bios zien er goed uit. ik kan ze alleen nog niet checken onder load want er zit nog geen windows op.

[ Voor 6% gewijzigd door InfinityG35 op 12-11-2007 22:45 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Ik heb een tijdje geleden een nieuw systeem samengesteld:

Gigabyte P35 DS4
Q6600 B3
HD2900XT
4GB ram
2x Samsung 500GB schijven
1x DVD writer
1x DVD speler
3 ventilatoren

dit alles wordt gepowered door een Corsair 520 watt,

nu heb ik een vraagje, ik ben laatst wat gaan experimenteren met overclocken en heb mijn CPU op 3 Ghz geclockt (333x9). Alleen deze bleef niet stabiel draaien (ik gebruik overigens een Tuniq Tower als koeler). Ik vraag me af of dat gewoon ligt aan een te lage Vcore (stond op 1,2625 dacht ik (nu ik er aan denk is dat wel erg weinig), of dat mijn voeding deze extra boost niet meer trekt?

[ Voor 3% gewijzigd door Guumuus op 13-11-2007 16:10 ]

The number one enemy of progress is question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Theodouma,

Als ik jou berekeningen zo doorlees, dan hebben erg veel mensen hier veel te zware voedingen.
je rekent 15w per hd, zo'n 65w voor een c2d, voor een 8800GT heb je zo'n 105w nodig.
Als ik nu 3 hd's heb, kom ik op 215w (bijna 18A op de 12V lijn). Een 300W voeding met zo'n 22A zou dus al ruim voldoende moeten zijn, zelfs met overclocken? (komt nog 10w bij voor 2x1gb ram)
Mijn 500W (34A) BeQuiet! voeding is dus echt overkill voor bovenstaand systeem? Ik heb er dan nog een stuk of 5 12cm fans aan hangen, plus 2 branders, maar die zullen niet zoveel verbruiken denk ik.
Omdat deze voeding nu met RMA is heb ik uit noodzaak een 450W Huntkey van 4 tientjes gekocht (lokale pc-boer om de hoek), denk dat ik ook wel tegen de 30A op beide 12V lijnen heb, maar zelfs deze "tijdelijke" voeding is dus al overkill?? Ik kan waarschijnlijk zelfs 8800GT SLI draaien met deze cheapo voeding? Dat ding is nog stil en efficiënt (85%) ook 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Illidan op 12-11-2007 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is een 450 wat voeding genoeg voor het volgende?

E6750
8800GT
2GB
Standaard mobo
2x320GB Sata RAID0
250GB
2 dvd spelers

moet nog wel ruimte over houden om te overclocken
het is trouwens een coolermaster voeding

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:09
Jouw systeem (zonder videokaart en zonder overklok) zal maar 150 watt nodig hebben waarvan er 8.5 amperres van de 12 volt moet komen. Jouw 380 watt voeding mag dan echt geen probleem zijn, of hij moet stuk zijn.
Merci, ik heb hem gisteren dan toch up and running gekregen (alles weer eens uit elkaar gehaald, en weer in elkaar gestoken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Illidan schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:21:
Theodouma,

Als ik jou berekeningen zo doorlees, dan hebben erg veel mensen hier veel te zware voedingen.
Ik denk dat dat ook wel klopt. Benieuwd als ik was, vroeg ik verschillende 'experts' op fora en winkels, en bijna iedereen vond dat je voor een systeem met een 7950GT minstens een 400W-voeding nodig had. Sommigen noemen standaard 450W. Op een 330W voeding zou dat nóóit draaien, zo werd me verteld, dat was vragen om problemen, tot doorbranden aan toe.

Welnu, het zwikje (7950GT, X2 4200+, 2x1 GB, HDD, overige meuk) draait prima op een SeaSonic S12-330, zelfs zonder dat die voeding echt veel moeite moet doen. De gegevens die zelfs op de dozen van videokaarten staan zijn zwáár overdreven - alsof je echt 25 A nodig hebt op je 12V-rail voor zo'n videokaart.

Het beste is gewoon doen wat theodouma doet, kijken wat iets werkelijk verbruikt en gewoon berekenen of die voeding de stroom die er gaat lopen aankan, met een veiligheidsmarge van ~20%.

Wel is natuurlijk van belang hoe jouw voeding 'schaalt'. Er zijn voedingen die op 70% van hun kunnen de fan nog net zo hard laten draaien als in idle, maar er zijn er ook die heel snel opklimmen en die bij 50W AC-output al snel het voltage van de fan omhoog laten gaan, met meer herrie als gevolg.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin januari 2008 wil ik dus een nieuwe PC from scratch opbouwen. De XP1800+ heeft 4 jaar mooi werk geleverd, maar het wordt tijd voor een snellere systeem.
De kast heb ik inmiddels aangeschaft met plenty of space: Coolermaster Stacker 832 (non-nvidea uitvoering).
Wat wil ik in gaan zetten?
Asus P5N32-E SLI mobo
Intel Core 2 Quad 9450 (evt overklokken naar 3 GHz)
Coolermaster Hyper 212 CPU koeler (staat niet vast)
2x 1 GB DDR2-800 geheugen (merk en type nog niet bekend... moet nog uitzoeken)
5x Coolermaster 120 mm casefans (blauw en rode led) + 1x 120 mm full performance case fan (standaard ingebouwd)
1x Plextor SATA brander
1x Asus dvd speler
4x Maxtor 160 GB DiamondMax 20 HDD (SATA) in Raid 0+1
2x Zotac GF8800 GT Amp! (dus SLI)
1x PCI geluidskaart (ben er nog niet uit... waarschijnlijk Audiotrak HD2 of Prodigy 7.1... ik ben de Creative spuugzat met die zinloze beloftes over de hersample debacle)
en tenslotte 5 USB 2.0 apparaten

Als ik zo'n beetje bekijk en met die ene prog uitreken, kom ik uit op ca 700 watt voeding.
Ik wilde eerst de Coolermaster RealPower M 700 watt hebben, echter de ervaring is dat het nogal lawaaiig is. Dan zou Corsair CMPSU-750TX of OCZ ModXStream 780Watt een interessante alternatief zijn.

De vragen zijn: is het niet overkill of misschien toch nog te zwak (welliswaar zijn de voedingen redelijk efficient, maar toch)?
Hoef ik geen rare fratsen uit te halen om SLI te draaien? Voor zover ik begrepen heb (nogmaals: ik ben een tijdje uit de PC-wereld gebleven) betekent SLI-ready voedingen niet dat je zomaar aan kan sluiten?! Is het dan niet simpelweg een stekkertje bijprikken?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 13:19
Ik heb laatst de voeding van mijn systeem veranderd en sindsdien kan ik games niet meer draaien zoals ik het eerst wel kon.
Zo kan ik bij de demo van UT3 nu niet meer 2560x1600 trekken, terwijl ik dat met exact hetzelfde systeem (alleen andere voeding) dat wel kon. Hij laggt nogal, zelfs in het menu al.
Het systeem is op de voeding na axact hetzelfde gebleven. Ik heb de voeding omgewisselt en dat was het, niks veranderd in bios, ook geen nieuwe OS install. Is dit wel nodig misschien?

Het huidige systeem:
- Intel Q6600
- MSI P6N Diamond
- 4x 1GB PC5300 Crucial Ballistix
- eVGA 8800GTX
- Raptor 74GB
- 7x 250/500GB div.
- Antec Truepower Quattro 850
- Dell 3007wfp-HC
- Windows Vista Ultimate x64

De voeding die ik hiervoor in mn systeem had was de Zalman 600W-heatpipe.
De PSU upgrade had ik gedaan omdat ik plannen had om mn systeem verder up te graden.
Op lagere resolutie's werkt het spel wel, alleen vind ik dat toch jammer omdat ik weet dat mn systeem het wel aan zou moeten kunnen. Het is trouwens niet alleen bij UT3, ook GoW & Crysis werken niet naar behoren. Echter weet ik van de laatste 2 spellen niet of ze dat anders wel deden.

Misschien iemand die mij kan helpen?
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.