Anoniem: 190817 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 22:30:
Ik ben voor een vriend van mij een systeempje aan het samenstellen en ik vroeg mij af of een CoolerMaster extreme power 430W het volgende zal trekken:
- AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0 GHz
- Asus M2N-e nForce 570 Ultra
- Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB
- Jetway GeForce 8800GT 512MB GDDR3
- 2x1GB CL5 PC5300 Kingston ValueRam
Ik heb de voeding namelijk nog uit een oud systeem liggen en dat zal flink schelen qua kosten voor die vriend van me. Daarom zou ik graag die voeding houden.
Alvast bedankt!
Zonder overklok zal jouw systeem ongeveer 290 watt nodig hebben. Hiervan zal er 20 amperes van de 12 volt moeten komen. Een voeindg welke 330 watt is en 24 amperres heeft moet dan al geschikkt zijn. De voeindg moet verder één 6 pins connector hebben voor de videokaart.
van de eXtremepower430 zijn drie soorten gemaakt:
• DE eerste versie heeft een 80 mm fan aan de achterkant en kan mar 16 amperres leveren op de 12 volt.
• De tweede versie heeft een 120 mm fan aan de onderkant en kan totaal 25 amperres leveren op de 12 volt.
• De derde versie is een update van de tweede versie, hij heeft ook een 120 mm fan , echter kan hij 29 amperres leveren op de 12 volt.
Mocht jij de versie hebben welke een 120 mm fan heeft dan zit je qua vermogen goed, deze kunnen beide meer dan 24 amperres leveren. Echter heeft de voeding volgens mij niet zo'n 6 pins stekker voor de videokaart terwijl dit wel een eis is. Je kan daarom gebruik maken van een verloopje (van één of twee molexen naar een 6 pins stekker) welke een paar euro kost of zelfs wordt meegeleverd bij de videokaart (bij sommige kaarten zit zo'n verloopje) De voeding voldoet dan aan alledrie de eisen, hij is meer dan 330 qatt, kan meer dan 24 amperres leveren en heeft een 6 pins aansluiting.
Mocht jji de versie hebben met een 80 mm fan dan is deze niet geschikt voor jouw systeem omdat hij veel te weinig kan leveren op de 12 volt.
Lassie dutch schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 23:45:
Gezien het feit mijn voeding laatst is overleden, ben ik de wereld ingedoken van de PSU's. Ik vind het alleen moeilijk om tussen de vele A-merken wat uit te zoeken, en ik weet ook niet precies wat mijn systeem nu eigenlijk nódig heeft..
Mijn bakje:
Moederbord: Asus K8V Deluxe K8T800
CPU: AMD Athlon 64 3000+ ("Newcastle")
CPU koeler: Zalman CNPS 7000A-Cu
Grafische kaart: Club3D Radeon 9800 Pro
DVD-writer: NEC ND-1300A
Geheugen: 2 Kingston ValueRam reepjes van 512 MB
Geluidskaart: Soundblaster Fatality XtremeGamer
Hardeschijven: 3 stuks (1x 10.000 RPM en 2x 7.200 RPM)
Dit alles heeft bijna 4 jaar gedraaid op een Levicom Alien 500w Black:
Powersupply 500Watt ATX, PFC, P4, CE, TüV FullSafety, 2Fan, AFS, VPO 2,1kg Total power: 500 Watt +3,3 V: 28A +5,0 V: 30A +12,0 V: 34A -5 V: 0,3A -12 V: 0,8A +5V sb: 2,0A 2 fans, temperature controlled , both manual controlable PFC,CE, TüV 1500 - 2500 RPM 20,8 - 31,0 dBA
Powercable lenght: 50 cm and fluoreszierend - 2 x 8 cm Fans - 3 cable strings (3x 5,25 + 1x 3,5) & (3x 5,25 + 1x 3,5) & (2x 5,25 + 1x SATA)
Nu ga ik binnenkort wel een nieuw systeem bijeen sprokkelen, dus heel veel nieuws komt er niet meer bij. Tevens overclock ik niet, alles draait dus 'stock'.
Wat is nu een goede voeding voor deze bak? Ik heb het idee dat de Levicom 500w lichtelijk overkill was...
Een voeindg van 500 watt voor een systeem welke maximaal 240 watt nodig heeft was inderdaad een beetje overkill. Jouw systeem heeft verde maar 16 amperres nodig maximaal waarmee een 300 watt voeding met 19 amperres op de 12 volt echt al voldoende is.
Een goedkope voeindg voor jouw systeem is de Antec BasiQ350, een 350 watt voeding met 23 amperres voor ongeveer 30-35 euro. Op moment is deze voeindg één van de goedkoopste goede voedingen (de troep van sweex is goedkoper uiteraard, alleen is deze gemaakt om weggegooit te worden, absoluut niet om te gebruiken).
De eXtremepower430 van Coolermaster is ook een goede kandidaat. Deze 430 watt voeding kan 29 amperres leveren en kost ongeveer 40 euro. Maar met jouw systeem raad ik toch de Antec aan, puur omdat deze goedkoper is (en die 80 watt welke de Coolermaster heb zal je toch nooit gebruiken)
Rudolf27 schreef op woensdag 12 december 2007 @ 09:43:
Hallo Mensen,
Voor mijn file server ben ik op zoek naar een nieuwe voeding. Ik heb op dit moment twee voedingen een Coolermaster IGREEN 500watt en een Coolermaster 380 Watt. Ik wil nu deze twee vervangen door 1 voeding.
Ik heb de volgende specs:
Coolermaster Stacker STC-T01
3 x 4 in 3 module (inclusief 3 fan)
Asus P5W Workstation 975X
Pentium D950
Arctic Freezer Pro 7
XFX 7600GT Videokaart
2 x 1 Gb DDR2 - 800 - PC6400
1 x DVD-RW
2 x PCI SATA controler
2 casefan 120mm
USB muis en toetsenbord
8 x 500 GB
4 x 750 GB
Totaal 12 HDD
(allemaal SATA en 7.200 RPM)
In de toekomst uit te bereiden met nog 4 HDD’s.
Totaal kom ik dan op 16 HDD’s
De voeding moet kwa vermogen voldoende zijn om later in de toekomst uit te kunnen bereiden.
Hoeveel watt heb ik nodig? En wat voor voeding kunnen jullie me adviseren (merk en type)?.
Omdat mijn file server dag en nacht aanstaat wil ik een voeding die efficiënt omgaat met zijn vermogen.
Er staat er een te koop op vraag&aanbod OCZ 1000 Watt, is dit wat?
Budget +/- 200 euro.
Alvast bedankt,
Rudolf
Mert 16 HD's zal jouw systeem totaal 460 watt nodig hebben waarvan er 32 amperers van de 12 volt moet komen. Een voeindg van 500 watt met 36 amperres of meer op de 12 volt is dan wel aan te raden.
Als de computer aangaat dan beginnen alle schijven (en dvd's) tegelijkertijd met opspinnen (van 0 naar 7200 rpm). Hiermee vragen ze allemaal ongeveer tegelijktijd even 2.5 amperres van de 12 volt (gedurende een halve seconde). Dit houdt in dat jouw systeem met opstarten een piek nodig heeft van 50 amperres, en dat is heel erg veel. je kan deze piek tegengaan door de schijven niet allemaal tegelijkertijd aan te laten gaan. Als jij in de bios van je mobo of in die van de sata controllers iets van een Staggered Spinup, een HD boot Delay oid kan instellen waardoor de schijven één voor één aangaan dan is het zeer aan te raden om hier gebruik van te maken. Hierdoor vragen ze niet allemaal op exact hetzelfde tijdstip de piek van 2.5 amperres maar na elkaar (of 6 per keer) waardoor de piek daalt naar maximaal 38 amperres (als je er 8 inschakelt en een halve seconde weer 8. laat je ze in meerdere 'groepen' opstarten dan is het nog minder)
Mocht jij dit niet in kunnen schakelen dan is er als derde eis dat de voeindg een piek van 50 amperres moet kunnen leveren op de 12 volt.
de iGreen kan totaal 33 amperres leveren op de 12 volt en is daamee te licht voor jouw systeem. Met "maar" 12 schijven is de voeding echter wel geschikt omdat er dan maar 29 amperres nodig is en ik 33 amperres op de 12 volt aanraad.
Met 16 schijven is jouw voeding eigelijk wel aan vervanging toe.
Een goede voeding voor jouw systeem is de Antec NeoHE500, een 500 watt voeidng welke 38 amperres kan leveren op de 12 volt met pieken van 51 amperres. Wil je een beetje speling hebben dan is de NeoHE550 met 42 amperers (54 piek) een goede keuze. De voedingen kosten ongeveer 75 en 85 euro.
Een tweede goeden voeidng is de Cosrar HX520 welke 40 amperres kan leveren (piek van 52). wil je met deze voeding ook wat speling dan kom je uit bij de HX620 welke 50 amperres kan leveren (piek is ook 54) Deze voedingen kosten 85 en 105 euro.
Een probleem waar je wel tegenaan loopt met één voeding is dat je te weinig aansluitingen heb, niet iedere voeidng is berekend op 16 schijven. Je zal dit op moeten lossen met splitkabeljes van een (paar) euro welke van één sata/molex er twee maken. Een voeding met 16 sata aansluitingen is er misschien wel, echter zijn deze voedingen erg zeldzaam en minimaal 200 euro.
Een 1.000 watt voeding voor jouw systeem lijkt mij een beetjke overdreven, je kan daarmee totaal nog ongeveer 30 HD's bijplaatsen in jouw systeem (totaal 46). Ook kan je jouw systeem et 16 schijven totaal in tweevoud op de voeding aansluiten.
Conclusie: me 12 schijven moet je het redden met de iGreen, met 16 schijven raad ik wel een andere voeidng aan. De 1.000 watt voeindg is overdreven, zwaar overdreven voor jouw systeem.
Anoniem: 215528 schreef op woensdag 12 december 2007 @ 17:44:
Ik ben zelf van plan om binnenkort een upgrade te gaan doen, maar voordat het zover is heb ik eerst nog een aantal vragen betreft over mijn Zalman 600 watt PSU.
De waarschijnlijke toekomstige pc specs zijn:
Een
Intel Dual of Quad core 6600
Ik ga uit van z'n
10 stuks Samsung Spinpoint T166, 500 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II.
En een
Asus 8800GT als videokaart, maar ik ben eigelijk aan het twijfelen aangezien de 8800GT een enorme energieslurper is ben ik eigenlijk opzoek naar een goede energie zuinigere videokaart.
Vervolgens nog
2x geheugen reepjes van 2GB, en
één DVD-rw van Pioneer.
Verder nog wat koelers, en een processor koeler.
Dit staat er op de doos van m'n voeding.
[
afbeelding]
Wat word er trouwens bedoeld met 84% max?
Als ik dit niet haal, wat is dat ongeveer het minimum wat ik moet hebben om dit te kunnen draaien?
Ik hoop dat jullie hiermee uit te weg kunnen, en alvast bedankt.

Dat 84% max dat slaat op het rendement. als de voeindg 100 watt uit het stopcontact haalt dan gaat een groot gedeelte daarvan (in 12, 5 en 3.3 volt) richting de computer). De voeindg zet zelf van deze 100 watt ook een beetje om in warmte. Deze warmte is verlies en gaat via een fan de voeding uit. Het rendement geeft de verhouding aan tussen het vermogen wat er ingaat, wat er uitkomt en wat er verloren gaat in warmte. Bij de Zalman 600HP gaat er maximaal 84% van de binnenkomede stroom richting de computer. 16% wordt er omgezet in warmte.
Stel je heb een systeem welke 300 watt nodig heeft. Jouw voeding heeft een rendement van 84%. Er wordt dan (300/0.84=) 357 watt uit het stopcontact gehaald. Hiervan gaat er 300 watt naar de computer en die overige 57 watt gaat verloren aan warmte. Stel dat jouw voeidng maar een rendement had van 75% dan trok hij (300/0.75=) 400 watt uitnhet stopcontact. 100 Watt ging er dan verloren aan warmte.
het is dus zo hoe efficiente een vopeidng (hoe hoger dan getal van 84%) hoe zuiniger de voeding is.
Jouw systeem (met 5 TB aan opslag) en een Q6600 heeft 390 watt maximala nodig. hiervan zal er 27 amperres van de 12 volt moeten komen. Met het opstarten is er heel even een piek van 36 amperres. Zie hiervoor mijn reactie hierboven (het antwoord voor Rudolf27 , in deze post net boven jouw quote over het opstarten van veel schijven en Staggered Spinup of een HD Boot Delay). Met zo'n delay is dit maximaal 30 amperres (5 schijven starten, halve seconde wachten en weer 5 schijven starten. Laat je ze stuk voor stuk (of 2 voor 2 ) starten is het nog minder).
Een voeding voor jouw systeem moet minimaal 430 watt zijn, minimaal 31 amperres kunnen leveren, een piek van 36 kunnen leveren en één 6 pins connector hebben voor de videokaart.
Jouw voeindg is 430 watt of meer (hij is 600 watt)
Hij kan 31 amperres op de 12 volt leveren (42 ampereres continu maximaal)
Hij kan de benodigde piek van 36A leveren (piek is ongevee 50A)
Hij heeft minimaal 1 6 pins aansluiting (hij heeft er zelfs twee)
De voeding voldoet daarmee aan de vier eisen en is geschikt voor jouw systeem
De 8800GT heeft 90 watt nodig. Voor een high-end videokaart is dan absoluut niet veel, de 8800GTX heeft 135 watt nodig en de nieuwe 8800GTS met 512 MB zelfs 155 watt. De high end kaarten van ATi (vanaf de X2900) hebben minimaal 130 watt nodig. Dit kan voor de X2900XTX zelfs oplopen tot boven de 200 watt! Jouw 90 watt voor een high end videokaart is dus absoluut niet veel. Wil je een zuinigere kaart dan zul je echt in het middensegment moeten kijken, niet in de high-end, daar heb je immers al de zuinigste...