Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 21:52:
Ik zit een beetje in dubio over mijn volgende systeem en mijn huidige voeding. Nu heb ik een Tagan 380W die ongeveer 2 jaar in gebruik is en waar ik zeer tevreden over ben i.v.m. het geluid. Voeding heb ik pas nog gereinigd en heb ook niks gezien van zwart geblakerde prints of verslijtende onderdelen dus hij lijkt nog in orde.
Nu wil ik een nieuw systeem samenstellen en het oude systeem behouden minus de videokaart (R9800pro) en een HD (Seagate 250GB).
Specs van wat erover blijft van het oude systeem:
- AMD 2500+ Barton
- A7N8X-E Deluxe
- Goedkoop low-end passief gekoeld videokaartje dat niet veel verbruikt
- PATA 160GB seagate HD
- 2*256MB, 1*512MB Ram
Nieuwe systeem zal in de richting gaan van een:
Intel E6750 en gigabyte P35 zonder RAID
of
AMD 6000+ en MSI K9A2 CF (790X NB en AM2 +)
Verder de standaardzaken:
- SATA HD 500GB (gewoon standaard 7000rpm Samsung of Seagate, 16 of 32MB cache)
- PATA HD 250GB uit oude PC
- DVD-brander
- ATI Radeon HD3870
- 6 Casefans
- 4 GB ram, 2* 2048MB
De bedoeling is het zaakje verder te upgraden in de toekomst, dus een quad core Intel 45nm Penryn of een AMD Phenom quadcore, allicht een tweede HD3870 mocht het crossfire gebeuren goed blijken te werken en nog eens 2*2048MB Ram.
Nou vroeg ik mij af of ik mijn huidige voeding met de nodige verloopstekkertjes kan behouden, ook met het oog op de uitbreidingen in de toekomst. Daarbij is overklokken niet erg van belang, maar zou wel fijn zijn.
Of misschien de voeding bij het oude systeem laten, maar dat lijkt mij redelijk overkill zonder de 9800pro en dus niet erg energie efficient.
Dus eigenlijk komt het er een beetje op neer of deze voeding nog wel nuttig is voor mij, hij is te zwaar voor het oude systeem, maar lijkt mij ook een beetje aan de krappe kant voor het nieuwe systeem plus uitbreidingen. Ik heb het gevoel dat de voeding dan echt lange tijd (uren) op zijn max loopt tijdens het spelen van spellen.
Aan elektronica kun je niet zien dat het aan het slijten is. Componenten kunnen best slijten, alleen zul je daar niets van zien met het oog. het is niet zo dat een chip langzaam afbrokkelt en daarmee langzaam stuk gaat; het is stuk, of het is niet stuk, een tussenweg is er niet en het is niet aan het onderdeel te zien (of hij moet uit elkaar geknald zijn ofzo)
Als jij de voeindg schoon heb gemaakt ziet hij eruit als toen hij nieuw was. Stel dat de voeidng over een paar jaar stuk is en je haalt hem open en maakt hem weer schoon dan ziet hij er nog steeds exact hezelfde uit. Je kan dus niet zien aan de print van een voeindg of hij werkt. Bij mechanische dingen zoals een fiets of het motorblok van een auto kun je dit wel zien.
Maar even weer ontopic; Jouw systeem zonder cpu (kom ik zo op) en zonder overklok heeft 180 watt nodig. Hiervan zal er 9 amperres van de 12 volt moeten komen.
1 standaard systeem
De E6750 heeft 65 watt nodig, totaal zal jouw systeem dan 250 watt noig hebben (ik rond af) waarvan er 15 amperres van de 12 volt moet komen.
DE X2 6000+ heeft 130 watt nodig. Totale systeem heeft 310 watt en 19 amperres nodig.
Intel Quadcore heeft 100 watt nodig, totaal 280 watt en 17 amperres.
Amd quadcore is nog geen exact energieverbruik van bekend, als zal hij de 130 watt van de X2 6000+ niet evenaren.
2 cpu overklok
Mocht je de E6750 overklokken zal hij 30 watt (en 3 amperers) extra verbruiken bij een OC van 30%. Met een OC van 50% is dit 60 watt en 5 amperres.
De AMD 6000+ en de AMD quadcore zullenl met 20% overklok 40 watt en 3 amperres extra verbruiken. Met 40% overklok 70 watt en 6 amperres
De Intel quadcore zal met 30% overklok 50 watt en 4 amperres extra verbruiken. Met 50% is dit 80 watt en 7 amperres
3 gpu overklok
Als jij de gpu 20% overklok zal deze 10 watt en 1 amperre extra nodig hebben.
4 totaal
Jouw totale systeem zal verbruiken de waardes welke bij
1 genoemd zijn plus een eventuele overklok genoemd bij
2 en een overklok van
3.
Tel bij het totale wattage 10% op en je heb het aanbevolen wattage voor de voeindg,. Tel bij de amperres 15% op en je heb de aanbevolen amperres op de 12 volt.
Stel je heb nu een E6750 met 20% OC dan heeft dat 250+30 = 280 watt nodig. De 12 volt moet 15+3 =18 amperres leveren. Een voeding van (280 +10%=) 310 watt met minimaal (18+15%=) 21 amperres op de 12 lijn is dan voldoende.
Wil je weten of de voeindg voor jouw systeem geschikt is dan moet je even op de voeindg kijken hoeveel amperres deze op de 12 volt kan leveren.(waarschijnlijk rond de 25 als de voeding niet al te oud is) want alleen het wattage is niet voldoende.
Op moment is er maximaal 300 watt nodig. met de tweede kaart maximaal 390 watt. Hiervan zal er 28 amperres van de 12 volt komen. Jouw voeindg moet dit aankunnen, al zal je waarschijnlijk geen ruimte hebben om de videokaarten ook over te klokken.
Bonkdoos schreef op zondag 25 november 2007 @ 12:01:
Ik wil graag het volgende systeem bouwen:
GigaByte P35C-DS3R (Retail, RAID, Gb-LAN, Sound, ATX)
Intel® Core™ 2 Quad Q6600 (Boxed, FC-LGA4)
2 GB DDR2-800 Kit (GX22GB6400UDC)
Hitachi Deskstar T7K500 500Gb (HDT725050VLA360)
Nog nader te bepalen merk DVD-speler
Nog nader te bepalen merk DVD-brander
GigaByte 8600 GTS SilentPipe 3 256Mb (TV-Out, 2x DVI-I)
Soundblaster Live 1024
Sitecom wireless Network Card
Samsung 940 BW (38 Watt uit m'n hoofd)
Graag zou ik willen weten wat voor een voeding ik ongeveer nodig heb. Ik heb namelijk nog een oude voeding van een P4 liggen, 300 Watt. Ik zou graag willen weten of ik deze kan inbouwen in dit systeem of dat dit utopie gaat worden...
Ik kom uit op ongeveer 250 watt welke jouw systeem nodig gaat hebben zonder overklok. De 12 volt lijn moet hiervan 16 amperres leveren. Een 280 watt voeding welke mininaal 18 amperres kan leveren is dan al voldoende.
Of jou voeding voldoende is voor jouw systeem dat weet ik niet, ik weet immers niet wat voor voeindg jij heb en hoeveel amperres deze op de 12 volt kan leveren. Op de voeindg staat een tabel of een stukje tekst waarin staat wat de voeindg kan leveren. Als hij 18 amperres of meer kan leveren op de 12 volt is hij geschikt voor jouw systeem (mits hij niet van sweex of qtec is uiteraard).
Wil je overklokken dan zal de voeding te licht zijn, ik kom uit op 290 watt welke jouw totale systee nodig heeft als jij hem licht overkloke (cpu 25%, gpu 15%) De 12 volt lijn moet dan 19 amperres leveren waarmee een 330 watt voeindg met 22 amperres aan te raden is. Jouw voeindg kan dit niet leveren (geen 330 watt en waarschijnlijk ook geen 22 amperres op de 12 volt) waarmee hij niet geschikt is voor jouw ssyteem met en lichte overklok.