zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 41.033 views sinds 30-01-2008

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Boudewijn schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 18:27:
[...]

wat is de lol van een dikker PCB? een ander dielectricum?

mag ik je eraan herinneren dat een PCB niet afgeschermd is, en dus een coax kabel gevoelige ingangen voor mijn gevoel veel beter is?
nou in dit geval is de pcb wel double sealed. dus er zal smurrie overheen zitten. Ook is er in de printbanen beduidend meer koper verwerkt dan normaal. Kom je kan dit niet vergelijken met een standaard versterker. Dit gaat echt wel die stap verder om te zorgen dat er ook dikke vermogens / stroom door het ding kan zonder problemen. Trafo's in gel ingegoten om trilling en uitstraling te beperken etc etc.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

koper????
bah dat is funest voor je geluid!

ga jij me nu vertellen dat je 100en euros uitgeeft aan zilverkabels en dan koper in je signaalweg hebt? :/

double sealed?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Ray

Ray

Boudewijn schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 18:46:
koper????
bah dat is funest voor je geluid!

ga jij me nu vertellen dat je 100en euros uitgeeft aan zilverkabels en dan koper in je signaalweg hebt? :/

double sealed?
niets mis met koper, ik ben helemaal van het zilver af :) nouja niet helemaal. Ik lees net dat mijn versterker ook zilver intern heeft. Mijn speakers ook volledig. Echter mijn interlinks en stroomkabels zijn weer van koper tegenwoordig :P

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 13:42

GigaTexel_BE

AMD MP²

Ray schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 18:59:
[...]

niets mis met koper, ik ben helemaal van het zilver af :) nouja niet helemaal. Ik lees net dat mijn versterker ook zilver intern heeft. Mijn speakers ook volledig. Echter mijn interlinks en stroomkabels zijn weer van koper tegenwoordig :P
al maak je de banen 1m breed (doe je beter niet!), dan zit je nog altijd met het volgens audiofiele "evil koper"
wat ze op zo een pcb gooien staat echt niet in verhouding tot wat de super-kabel-fabrikanten claimen en op de markt gooien; om nog maar te zwijgen van de draden voor de spoeltjes en transfo's
de verbindingen in je amp (van pcb naar connector) mogen dan nog van het duurste zilver zijn, het is en blijft een pcb met koper
over het substraatmateriaal zelf: zo lang je niet in de RF zone komt mag je pcb voor mijn part uit karton zijn en 10 meter dik, dat maakt echt geen moer uit

[ Voor 5% gewijzigd door GigaTexel_BE op 23-08-2007 19:56 ]

Siesteem Spekkies!

• Ray

Ray

nogmaals hoezo evil koper ? Waar haal je dat vandaan. Goed er zijn genoeg merken die met zilver of zilver goud werken maar daar tegenover staan er genoeg die met 'puur' koper werken. Ik ga er vanuit dat als je handgewikkelde trafo's etc gebruikt er wel aandacht aan de koper soort besteed is maar goed ik heb ze zelf niet gemaakt......

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:14

Exirion

Gadgetfetisjist

Niks mis met koper. Dat het 'ordinair' spul is dat niet zo duur als goud en zilver is, doet niks af aan de kwaliteiten als geleider. Nog een teken dat veel audiofielen gewoon geilen op alles dat exclusief en duur is en ze denken dan dat het ook beter klinkt. Zoals gezegd, iets met perceptie enzo.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Exirion schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 21:01:
Niks mis met koper. Dat het 'ordinair' spul is dat niet zo duur als goud en zilver is, doet niks af aan de kwaliteiten als geleider. Nog een teken dat veel audiofielen gewoon geilen op alles dat exclusief en duur is en ze denken dan dat het ook beter klinkt. Zoals gezegd, iets met perceptie enzo.
Tel daar bij nog eens op dat als je geen verschil hoort je volgens de 'kenners' A. de verkeerde versterker hebt, B. de verkeerde speakers bezit, C. de verkeerde geluidsbron als invoer gebruikt en D. de verkeerde muziek speelt of.. E. je helemaal geen muzikaal audiofiel gehoor hebt.

En het blijft tenslotte altijd E waar de discussie op uitdraait, maar ik vind het geen test waard want het is net zoiets als het moeten bewijzen dat er wel of geen God bestaat. Er zit iets tussen de oren wat onmogelijk goed te meten is want tussen de waveforms zul je waarschijnlijk geen verschil vinden :)

oh ja, nog een leuke advertentie op een audiofiel forum
De betere instapkabel van deze fabrikant. Afgeleid van hun topspeakerkabel.
Zie mijn uitgebreide luisterverslag op het hear-forum
http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=8036&hl=

Ik doe hem weg ivm dat ik van bi-wire terug ben gegaan naar single-wire.
De speakerkabel is gekocht in de zomer van 2005,
Deze speakerkabel koste destijds ongeveer een 250,- en mag nu weg voor 100,-
De lengte is 8 Ft oftewel 2 meter en 40 centimeter
Deze kabel is zowel in single-wire als in bi-wire te gebruiken.
De kabel is opgebouwd in 4 getwiste draden.

Ik heb er 2 complete setjes van te koop voor 100,- per setje
Instapkabel.. :X

Hij verkoopt er trouwens ook nog gebakken lucht bij, iemand belang?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2007 21:47 ]

• Ray

Ray

@Beathoven, ik heb het nu voor de derde keer gezegd in dit topic (algemeen dus niet 3x naar jou toe :)). Toon eens een beetje respect of reageer hier niet. Je stelling is duidelijk, je mening ook, laat een ander dan in zijn waarde ook al ben je het niet me ze eens. Is dat nou zo moeilijk ?

Enja wij 'audiofielen' speken net zo goed over instap modellen als ze dat in de autobranche en waar dan ook doen

en overigens zijn hear.nl en hifi.nl naast een forum ook gewoon de marktplaats van betere audiospullen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 23-08-2007 23:05 ]

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

ik ben niet tegen koper, in tegendeel, laat dat duidelijk zijn :)
ik verwijs er enkel naar als "evil koper" omdat heel wat audiofielen dat zo stellen (ben er zelf geen, ben man van de wetenschap :) ) en fortuinen pompen in zilveren kabels (zie hoger)

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dat 'ordinaire' koper was puur mijn sarcasme tegenover zilver en OFC enzo ;)

Even over printen enzo.
Heb net even de vanderveen erop nageslage (Moderne highend buizenversterkers, ISBN: 90-5381-089-8") en hij stelt dat los bouwen vaak beter is, omdat niet alles exact parallel tov elkaar staat ivm straling).
Quote van P174:
in dat geval staan niet alle componenten keurig parallel in het gelid, en dat is alleen maar voordelig als we het bekijken vanuit het oogpunt van strligs-overdracht.
Ik neem aand at iedereen die serieus met buizen bezig is VDV wel kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 22:49:
@Beathoven, ik heb het nu voor de derde keer gezegd in dit topic (algemeen dus niet 3x naar jou toe :)). Toon eens een beetje respect of reageer hier niet.
Een andere opvatting over een onderwerp hebben is niet hetzelfde als gebrek aan respect. Daar is dit een discussieforum voor. Als er volgens jou sprake moet zijn van censuur op bepaalde meningen die onderbouwt zijn dan staat het je vrij om daarvoor een moderator erbij te halen die vervolgens kan bepalen wat wel en niet gepost mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 02:46:
[...]

Een andere opvatting over een onderwerp hebben is niet hetzelfde als gebrek aan respect. Daar is dit een discussieforum voor. Als er volgens jou sprake moet zijn van censuur op bepaalde meningen die onderbouwt zijn dan staat het je vrij om daarvoor een moderator erbij te halen die vervolgens kan bepalen wat wel en niet gepost mag worden.
ik vind het prima wat je post , alleen even 'natrappen' met bijvoorbeeld 'Hij verkoopt er trouwens ook nog gebakken lucht bij, iemand belang?' lijkt me gewoon niet nodig. Dat ontkracht ook direct de rest van je reactie. dus vandaar....

@Bouwdewijn, Menno is inderdaad een bekende. Zoals al in dit topic door mij ergens verteld is hij degene die een artikel in de elektuur had staan over het nut van trafo's en tweeters die wel verder doorlopen dan 20khz. Daarnaast heb ik eerst met een clone en later met zijn originele ontwerp (daarna gemod) van de ul40S gespeeld. En zoals al gezegd is dit een super leuk bouwpakket in 100% tweakers stijl (overigens wat het eerste ontwerp wat ik van hem had ook hardwired, het bouwpakket zelf werkt gewoon met een print)

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 24-08-2007 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

de UL40S ken ik. Mooi dingie he :)
4x EL34 toch?

Maar hij is in die quote van mij juist niet echt pro-print (was bedoeld als reactie op het feit dat iemand stelde dat in de lucht bouwen inferieur is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38

voodooless

Sound is no voodoo!

Ray schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 22:49:
Enja wij 'audiofielen' speken net zo goed over instap modellen als ze dat in de autobranche en waar dan ook doen
Als een stukje kabel van meer dan 200 euro in eenstapper is, wat is dan een dropveter?

Verder kun je bij een auto duidelijk het verschil zien tussen een Lada en een Audi A5. En als je het niet ziet kun je naar specs kijken, en dan weet je dat de Audi de betere auto is. Bij een kabel weet je niets, en er is ook geen enkele manier om vast te stellen wat nu een instapper of middenclasse kabel is. Wat zijn de criteria :? Toch niet dat wat een of andere tijdschrift of een horde audiofielen zegen over het stuk draad... 'T allemaal zo subjectief als de pest, en je kunt totaal niets ervan valideren.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Boudewijn schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 09:32:
de UL40S ken ik. Mooi dingie he :)
4x EL34 toch?

Maar hij is in die quote van mij juist niet echt pro-print (was bedoeld als reactie op het feit dat iemand stelde dat in de lucht bouwen inferieur is).
EL 34 kan, Ik heb hem met KT88 van Western Electric gehad :9~ echter was dat in klasse A maar 8 watt en daar kwam ik toen toch te kort aan. De WE buizen toen verkocht en voor EL 34 van Svetlana gegaan. Erg veel lopen wisselen met de EC88 (cc) stuurbuis. oa de philips miniwatts en de siemens ecc288 ?? Uiteindelijk toch bij de 6 euro svetlana variant uitgekomen. Hem daarna nog een keer in EL gezet voor wat meer vermogen en toen mijn eerste Krell gekocht..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

voodooless schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 09:44:
'T allemaal zo subjectief als de pest, en je kunt totaal niets ervan valideren.
Jawel hoor. Je kunt de weerstand meten, de capaciteit, de frequentiecurve, maar het is de vraag of je vanaf een bepaald niveau nog enig meetbaar verschil kan constateren B)

Feit is gewoon dat meettechnisch alle redelijke kabels hetzelfde zijn. Maar goed, als je dat roept krijg je net zoveel mensen op je dak als wanneer je op straat gaat lopen schreeuwen dat Allah of God een lul is :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

[...]

Als een stukje kabel van meer dan 200 euro in eenstapper is, wat is dan een dropveter?

Verder kun je bij een auto duidelijk het verschil zien tussen een Lada en een Audi A5. En als je het niet ziet kun je naar specs kijken, en dan weet je dat de Audi de betere auto is. Bij een kabel weet je niets, en er is ook geen enkele manier om vast te stellen wat nu een instapper of middenclasse kabel is. Wat zijn de criteria :? Toch niet dat wat een of andere tijdschrift of een horde audiofielen zegen over het stuk draad... 'T allemaal zo subjectief als de pest, en je kunt totaal niets ervan valideren.
kijk nu trek je hem weer uit elkaar. In de audi heb je ook een A3 dat is tov de A5 dan de instapper en zo bedoel ik het ook. De meeste kabelmerken hebben net als auto's gewoon een lijn van duur naar extreem duur. Dus zo praat ik over een instapper. Je kan geen Audi A3 vergelijken met een Skoda octavia en dan zeggen dat de audi een instapper is tov van :) omdat het nog steeds de betere auto is. Waar je begint met je referentie (dropveter 2 euro, of kimber 8tc a € 50,-- de meter) bepaal je zelf. Ik vergelijk ook geen opel met ferrari toch. Ik snap je punt wel maar zo is het bij mij in ieder geval niet bedoeld. Tjek bv http://virtualdynamics.ca/ daar zie je een voorbeeld van opbouw in de reeks

trouwens als je naar siltech kijkt is het daar hoe duurder de kabel hoe meer goud erin zit. Dus als hij niet bevalt kan je hem altijd omsmelten en er geld van maken....gewoon meetbaar dus :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 24-08-2007 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]Verder kun je bij een auto duidelijk het verschil zien tussen een Lada en een Audi A5. En als je het niet ziet kun je naar specs kijken, en dan weet je dat de Audi de betere auto is. Bij een kabel weet je niets, en er is ook geen enkele manier om vast te stellen wat nu een instapper of middenclasse kabel is. Wat zijn de criteria :? Toch niet dat wat een of andere tijdschrift of een horde audiofielen zegen over het stuk draad... 'T allemaal zo subjectief als de pest, en je kunt totaal niets ervan valideren.
<audiofiel-mode>
Ah joh dat is toch duidelijk? Kabel is zoooo duur dat echt het zwart tussen de instrumenten wel beter moet worden (het zwart in mijn portemonnaie ook...). Verder is het zo dat er allerlei mooie stoffen (unobtainium) enzo inzitten, waardoor die kabel wel beter moet presteren dan dat gewone koper.

Al was het alleen al omdat de fabricant dat zegt!
</audiofiel-mode>
Gevolg is dus dat mi. audiofielen het denken te horen. Prima dat ze er zelf blij mee zijn, maar zolang er geen DBT is, of onafhankelijk meetresultaat, geloof ik er niet in. Wel mogen ze proberen me te overtuigen met een van beide middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ray schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:36:
[...]

kijk nu trek je hem weer uit elkaar. In de audi heb je ook een A3 dat is tov de A5 dan de instapper en zo bedoel ik het ook. De meeste kabelmerken hebben net als auto's gewoon een lijn van duur naar extreem duur. Dus zo praat ik over een instapper. Je kan geen Audi A3 vergelijken met een Skoda octavia en dan zeggen dat de audi een instapper is tov van :) omdat het nog steeds de betere auto is. Waar je begint met je referentie (dropveter 2 euro, of kimber 8tc a € 50,-- de meter) bepaal je zelf. Ik vergelijk ook geen opel met ferrari toch. Ik snap je punt wel maar zo is het bij mij in ieder geval niet bedoeld. Tjek bv http://virtualdynamics.ca/ daar zie je een voorbeeld van opbouw in de reeks
ik zie eigenlijk alleen een opbouw in prijs, en in bling-bling factor... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Boudewijn schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:37:
[...]

ik zie eigenlijk alleen een opbouw in prijs, en in bling-bling factor... :/
kijk dan even naar Siltech, meer geld is daar meer goud hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ray schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:36:
Je gaat helemaal voorbij aan het punt (naast dat Audi en Skoda zowat uit de zelfde fabriek komen en voor 80% de zelfde onderdelen bevatten ;) ): En dat is dat je bij een auto prima kun meten welke auto de beste is. De rest, hoe goed de stoelen zijn, hoe de afwerking is, is natuurlijk wel subjectief, maar iedereen kant het zien, en je kunt duidelijk de verschillen tussen de Skoda en de Audi aanwijzen, en er is niemand die hieraan zal twijfelen. Met kabels is dat heel anders. Daar kun je niet objectief de verschillen vaststellen (los van of je de kabel mooi vindt klinken of niet). In ieder geval niet objectief naar de maatstaven van onze oren. Dat we verschillen kunnen meten is een ding, horen is een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

In ieder geval niet objectief naar de maatstaven van onze oren. Dat we verschillen kunnen meten is een ding, horen is een ander.
Zelfs dat betwijfel ik echt. Is het verschil tussen koper en OFC nou echt te meten?
Grap is namelijk dat buiten de audiofiele wereld OFC gewoon niet bestaat....aldus breem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:43

mace

Sapere Aude

offtopic:
[quote]voodooless schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:50:
[...]
Je gaat helemaal voorbij aan het punt (naast dat Audi en Skoda zowat uit de zelfde fabriek komen en voor 80% de zelfde onderdelen bevatten ;)
[/quote]
Dat van de onderdelen klopt, maar skoda wordt nog steeds gemaakt in Tsjechië, en Audi volgens mij Magdeburg. Maar dat laaste weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MaCe1337 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:01:
Dat van de onderdelen klopt, maar skoda wordt nog steeds gemaakt in Tsjechië, en Audi volgens mij Magdeburg. Maar dat laaste weet ik niet zeker.[/ot]
Daarom zei ik ook: zowat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Boudewijn schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 00:45:
[...]

dat 'ordinaire' koper was puur mijn sarcasme tegenover zilver en OFC enzo ;)

Even over printen enzo.
Heb net even de vanderveen erop nageslage (Moderne highend buizenversterkers, ISBN: 90-5381-089-8") en hij stelt dat los bouwen vaak beter is, omdat niet alles exact parallel tov elkaar staat ivm straling).
Quote van P174:
[...]

Ik neem aand at iedereen die serieus met buizen bezig is VDV wel kent?
Met alle respect, maar ik denk dat VDV beter gewoon bij zijn versterkers blijft en zich niet op het HF/EMC/RF domein begeeft zonder een solide kennis van de materie

punt 1: op audio frequenties heb je zowieso al geen last van overspraakt tussen de draden, hoogstens wat inkoppeling van andere (niet-audio) signalen
punt 2: als je dan toch je boel wil beschermen wat betreft deze dingen, dan is een PCB een veel betere oplossing omwille van 1) het grondvlak dat aan massa hangt en 2) je kan er iets of wat aan rekenen (Maxwell's equations numeriek uitrekenen voor een volledig pcb is niet aan te raden :) ) en je weet waar je aan toe bent. In vrije ruimte ben je gewoon op goed geluk bezig
punt 3: op een pcb kan je de boel mooi scheiden: een deel voeding, een deel eerste versterking, 2e versterking, een deel RF (bvb klasse D) enzovoort
ik wil VDV dan wel een een mooie klasse D versterker op 100-200MHz zien bouwen in de lucht, dat lukt gewoonweg niet

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:32:
[...]
Jawel hoor. Je kunt de weerstand meten, de capaciteit, de frequentiecurve, maar het is de vraag of je vanaf een bepaald niveau nog enig meetbaar verschil kan constateren B)

Feit is gewoon dat meettechnisch alle redelijke kabels hetzelfde zijn. Maar goed, als je dat roept krijg je net zoveel mensen op je dak als wanneer je op straat gaat lopen schreeuwen dat Allah of God een lul is :+
Ik heb eens een meetsessie bijgewoond van Siltech bij de vorige (of die daarvoor?) VAD show. Daar werd netjes met een spectrumanalyser gewerkt. Je zag duidelijk dat als een kabel gebogen werd, de spectrum veranderde. Zelfs als je in de kabel kneep, zag je al effecten. Ook werden er kabels van bezoekers meegetest en je zag duidelijk karakteristiek verschillen in diverse kabels. Jammer genoeg had ik de mijne niet meegenomen, maar meetbaar is het dus wel.
Dan krijgen 'we' dan weer het commentaar van 'maar het gemetene valt buiten het bereik van je gehoor' oid...

Wat betreft DBT: dat is imho ook kansloos. Er zijn diverse redenen voor:
1. De akoestiek is voor alle bezoekende mensen onbekend (en binnen 15 minuten wen je er niet aan).
2. De muziek is onbekend (zeker in die ruimte).
3. De switch tussen de kabels is vaak te snel achter elkaar (omdat de 'non-believers' anders wel erg ongeduldig worden).
4. Hoe luister je naar muziek? Luister je aandachtig naar muziek of luister je altijd met de krant (lezen dus)? Ouwehoer je altijd tijdens het luisteren thuis? etc... Als je van de laatste categorie bent, weet iedereen al dat die het verschil TOCH niet zal horen, puur omdat die persoon geen reet om de muziek geeft ('als ie maar geluid weergeeft').

Dit is mijn enige reply op deze tread. Ik heb een paar keer geprobeerd (in andere topics) om redelijk mee om te gaan, maar het is en blijft een welles-nietus verhaal. De '' zijn een paar keer gebruikt en is niet beledigend bedoeld, maar juist om aan te geven dat er in de hifi-wereld 2 kampen zijn. Die zullen het nooit met elkaar eens zijn. Ik voorspel dat deze topic na een bladzijde of 5 alweer gesloten wordt. Het heeft iig langer volgehouden dan ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

okay dat is dan wel een goed argument. Feit blijft wel dat als je zwevend een buizenbakje doet (en nee geen 200MHz...) het ook bij de zwevende bouwers heel aardig lukt het ruisvrij te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:50:
[...]
Je gaat helemaal voorbij aan het punt (naast dat Audi en Skoda zowat uit de zelfde fabriek komen en voor 80% de zelfde onderdelen bevatten ;) ): En dat is dat je bij een auto prima kun meten welke auto de beste is. De rest, hoe goed de stoelen zijn, hoe de afwerking is, is natuurlijk wel subjectief, maar iedereen kant het zien, en je kunt duidelijk de verschillen tussen de Skoda en de Audi aanwijzen, en er is niemand die hieraan zal twijfelen. Met kabels is dat heel anders. Daar kun je niet objectief de verschillen vaststellen (los van of je de kabel mooi vindt klinken of niet). In ieder geval niet objectief naar de maatstaven van onze oren. Dat we verschillen kunnen meten is een ding, horen is een ander.
Over de analogie: iedereen weet dat als je ANWB-bestendige wagen wilt hebben, je dan een Toyota moet hebben 8) Kijk maar bij Top Gear: die Jeremy geeft (met heel veel moeite, dat weer wel) toe dat Toyota de meest betrouwbare auto's maakt. De Audi (hoe duur ie ook is) staat niet zo hoog aangeschreven kwa betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:11:
[...]

Ik heb eens een meetsessie bijgewoond van Siltech bij de vorige (of die daarvoor?) VAD show. Daar werd netjes met een spectrumanalyser gewerkt. Je zag duidelijk dat als een kabel gebogen werd, de spectrum veranderde. Zelfs als je in de kabel kneep, zag je al effecten. Ook werden er kabels van bezoekers meegetest en je zag duidelijk karakteristiek verschillen in diverse kabels. Jammer genoeg had ik de mijne niet meegenomen, maar meetbaar is het dus wel.
Dan krijgen 'we' dan weer het commentaar van 'maar het gemetene valt buiten het bereik van je gehoor' oid...

1. De akoestiek is voor alle bezoekende mensen onbekend (en binnen 15 minuten wen je er niet aan).
3. De switch tussen de kabels is vaak te snel achter elkaar (omdat de 'non-believers' anders wel erg ongeduldig worden).
4. Hoe luister je naar muziek? Luister je aandachtig naar muziek of luister je altijd met de krant (lezen dus)? Ouwehoer je altijd tijdens het luisteren thuis? etc... Als je van de laatste categorie bent, weet iedereen al dat die het verschil TOCH niet zal horen, puur omdat die persoon geen reet om de muziek geeft ('als ie maar geluid weergeeft').

Dit is mijn enige reply op deze tread. Ik heb een paar keer geprobeerd (in andere topics) om redelijk mee om te gaan, maar het is en blijft een welles-nietus verhaal. De '' zijn een paar keer gebruikt en is niet beledigend bedoeld, maar juist om aan te geven dat er in de hifi-wereld 2 kampen zijn. Die zullen het nooit met elkaar eens zijn. Ik voorspel dat deze topic na een bladzijde of 5 alweer gesloten wordt. Het heeft iig langer volgehouden dan ik dacht.
siltech is idd bijzonder onpartijdig. :+
Sorry, maar van hen ga ik echt niet snel iets aannemen op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

En terecht. Zaken zoals het bekende skin-effect treden pas op bij hoogfrequent radiosignalen. RF is een vak apart en heeft met totaal andere aspecten te maken dan een simpele signaalweg om max 50KHz te transporteren. Als je een kabel buigt dan verandert z'n karakteristiek als antenne ook, dus dat is wat je kunt meten. Dat kabelfabrikanten dat soort dingen 'misbruiken' om hun kabels aan te prijzen zegt weinig over de feitelijke kwaliteit voor audiodoeleinden.

Overigens ook een leuk detail: de merkfabrikanten zetten vaak een pijl op de kabel om aan te geven in welke richting het signaal moet lopen. Een kabel zou namelijk 'wennen' aan een bepaalde richting. Belachelijke onzin natuurlijk, als je je realiseert dat audiosignalen niks anders dan een simpele wisselspanning zijn en dat de electronenstroom continu in hoge snelheid van richting wisselt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zolang je niet precies weet wat er gemeten is en hoe er gemeten is heb je niets aan je meting. Dan je net zo goed de geweldige verhaaltjes op de MIT website gaan lezen. Mooie plaatjes, maar wat en hoe staat NERGENS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Boudewijn schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:59:
[...]

Zelfs dat betwijfel ik echt. Is het verschil tussen koper en OFC nou echt te meten?
Grap is namelijk dat buiten de audiofiele wereld OFC gewoon niet bestaat....aldus breem.
OFC bestaat wel zeker, maar er zitten haken en ogen aan m.b.t toepassing in de audio.

Het grappige is is dat bij het smeltproces van koper er zuurstof in geinjecteerd wordt, deze bind zich dan met onzuiverheden en dat drijft dan naar boven. Dus in de eerste instantie wordt je koper beter van de zuurstof.

Vervolgens krijg je door een speciaal elektrolytisch zuiveringsproces verschillende soorten koper.
  • ETP: Electrolytic-Tough-Pitch, dit wordt universeel toegepast in alle soorten elektrische toepassingen. Dit is voor 99.9% zuiver, maar mag geen OFC heten, er zit namelijk 0.02% tot 0.04% zuurstof in. Zilver telt bij de zuiverheidsmeting ook mee als koper.
  • OF: Oxygen Free: .001% zuurstof, 99,95% puur en zilver telt als koper.
  • OFE: Oxygen Free Electronic: 0.0005% zuurstof, 99,99% puur koper en zilver telt als vervuiling.
De meeste soorten OFC kabels zijn echter gewoon OF, en geen OFE. De electrische eigenschappen van OF zijn geen haar beter dan die van gewoon ETP koper, dus behalve
als de kabels van OFE gemaakt zijn zou er misschien eventueel een verschil kunnen zijn.

En dan nog:
Het verschil in elektrische geleiding tussen de 3 soorten is minder dan 1% op kamertemperatuur, en dat is dus tussen ETP en OFE.

OFC is eigenlijk bedoeld voor processen waarbij het vrijkomen van zuurstof nadelige chemische reacties kan veroorzaken, zoals in deeltjesversnellers, supergeleiders en andere wetenschappelijke of industriële toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:14:
okay dat is dan wel een goed argument. Feit blijft wel dat als je zwevend een buizenbakje doet (en nee geen 200MHz...) het ook bij de zwevende bouwers heel aardig lukt het ruisvrij te krijgen :)
Ik heb eens 2 buizen systemen mogen horen op mijn set (dezelfde kabels, speakers, ruimte en cdspeler). De 1 vond ik geweldig en de ander beroerd.
Voor de geinteresseerden: de DK Design VS-1 Reference mkIII vond ik echt geweldig mooi klinken (buizen voortrap en torren eindbak). De Marsh P2000b buizen vv icm Marsh A400 ev vond ik echt belabberd klinken. De P2000 torren vv klonk daarentegen weer stukken mooier. Omdat de business perikelen van LSA (heeft DK Design overgenomen) me niet beviel (potentiele garantie gedoe) heb ik gekozen voor de Bow. Dat is wel een geintergreerde amp (met op papier slechtere specs dan de Marsh) die me het meest kon bekoren en zeker voor het geld (minder dan de helft van de adviesprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MaCe: http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelarg-files/ofc-1.htm
Jaja kom ik weer met mijn breem....
Het is nu alleen nog zaak de eigenschappen tijdens verdere verwerking (trekken en isoleren) niet te verpesten. Als laatste wordt het draad in de eindmaat (maar ook tussentijds tijdens het trekken in meerdere gangen) altijd uitgegloeid in een zuurstofvrije omgeving. Daarna volgt dan het op 1 of andere manier isoleren.

Conclusie: Wat Oxygen Free Copper is weet niemand. Dit is een door commercianten bedachte kreet. Je weet toch dat commercianten een samenvoeging is van commercieel en komedianten?

Alleen zilver heeft nog een iets beter geleidingsvermogen. Overigens is het gebruik van zilver als geleider in audio weinig zinvol omdat het geleidingsvermogen hiervan maar een paar procent beter is als van koper. De prijs is wel onevenredig hoger.
Cyberjobe: wat wil je nou zeggen? Dat buizenbakken slecht zijn? Dat ze niet jouw smaak zijn? Dat jij 2 buizenbakken hebt gehoord, waarvan de hybride goed klonk? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Boudewijn schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:30:
MaCe: http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelarg-files/ofc-1.htm
Jaja kom ik weer met mijn breem....

[...]

Cyberjobe: wat wil je nou zeggen? Dat buizenbakken slecht zijn? Dat ze niet jouw smaak zijn? Dat jij 2 buizenbakken hebt gehoord, waarvan de hybride goed klonk? :?
Ja, wat ik probeerde te zeggen was dat OFC wel degelijk bestaat, en zeker ook nut heeft!
Alleen voor audio is het dikke onzin! :P

Als er zuurstof in koper zit, en het wordt verhit door lassen of solderen tot een bepaald punt, gaat de zuurstof met waterstof combineren om waterdamp te vormen, dit ontsnapt dan uit het koper, en veroorzaakt miniscule barsten.
Toen omstreeks 1900 elektriciteitscentrales werden gebouwd gebruikte men gewoon koper, OFC kenden ze nog niet, echter gingen de machines vaak kapot. Dit kwam door het eerder genoemde probleem, en om dat probleem op te lossen hebben ze OFC gemaakt, want dat kan je dus wel lassen zonder dat er haarscheuren in komen.

De elektrische eigenschappen worden pas interessant bij zeer koude temperaturen die je gebruikt bij supergeleiders enzo, voor magneten van deeltjesversnellers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:30:
Ik zeg niet dat ze slecht zijn. De Marsh voorbeeld is een losse vv/ev en is ook hybride: buizen vv en torren ev. Die klonk imho nergens naar, terwijl DK Design ook hybride is, naar mijn smaak wel goed klonk.
Je begon nl. over 'zwevende bouwers' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]

Goed. Wat werd er gemeten? Electrische weerstand? Impedantie? Op welke frequenties? En ook niet geheel onbelangrijk: Op welke schaalgrootte?

[...]
Het spijt me, maar ik vind dat stuk voor stuk slappe excuses.

Bij 1. JIJ kan nog steeds, in jou luisteromgeving DB testen. Dat gewenning aan akoestiek nodig is sluit ik niet uit. Dat betekent nog niet dat DBT onzin is. Het betekent dat je secuur moet zijn in je voorbereidingen.

Bij 2. Gebruik dan gewoon je eigen muziek (in je eigen luisterruimte)

Bij 3. Kwestie van je methodologie aanpassen. Als je 10 minuten per kabel nodig hebt of slechts 2, dan is dat geheel aan jou om zo te kiezen.

Bij 4. OOK weer geen reden om DBT niet te doen. Dat iemand niet met hart en ziel muziek beleeft is voor jou nog geen reden om er vanaf te zien.

Alle excuses van tafel dus. Het enige dat jij nodig hebt is twee sets luidsprekerkabel, een vrijwilliger die zorgt dat er voor jou blind gewisseld kan worden, en de middelen om de kabel aansluiting uit het zicht te houden. De vrijwilliger wisselt pas nadat jij comfortabel hebt kunnen luisteren en je een goed klankbeeld hebt. Kabels los. Muntje tossen. Kop/Munt bepaalt welke kabel. Netjes opschrijven. Jij weer luisteren. Nog steeds jou set, je bekende omgeving, je eigen muziek.

Dat je het niet wilt, of op zich wel zou willen maar niet nodig acht, dat is ook prima. Maar daarmee is DBT nog geen onzin. Het is alleen aan jou wellicht niet besteedt.

Tsja, dat mag wat mij betreft hoor, maar schaar je je bij de typische audiofielen die "geloven".

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

[...]

Altijd heel flashy en indrukwekkend om met een Rhode&Schwarz analyser van een klein fortuin op een beurs te gaan pronken

was die bak gecalibreerd? hercalibratie tussen de metingen? welk frequentiebereik (tis erg makkelijk om grafiekjes te laten dansen in het RF gebied !)? Welke schaalverdeling? was er ingezoomd?
niemand die het weet, en dan bewijst zo een spectrumanalyser evenveel dan een artikel op hifi.nl

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 07:37:
[...]

ik vind het prima wat je post , alleen even 'natrappen' met bijvoorbeeld 'Hij verkoopt er trouwens ook nog gebakken lucht bij, iemand belang?' lijkt me gewoon niet nodig. Dat ontkracht ook direct de rest van je reactie. dus vandaar....
Dus als ik hier 'met' onderbouwing mijn mening over simpele kabels verkondig
raakt het jou diep in de ziel? :+

Wat dat gebakken lucht betreft.. ja, ik blijf bij dat punt.

Een verkoper probeerde me eens wijs te maken dat de prijs van de kabel relatief in verhouding moest zijn met de prijs van de speaker. Duurdere kabels zouden het signaal beter transporteren en 'dus' leverde dat een beter geluid op volgens hem.

Dit is geen wetenschap maar het aanboren van nieuwe behoeftes. Door handige verkooptrucs worden dit soort vage verhalen voor waar aangenomen waarmee ontzettend veel winst gemaakt kan worden gemaakt op een paar simpele draadjes zonder dat er ook maar 1 kritsch argument valt.

Dure kabels zijn eigenlijk de emergendizers van de audio-industrie. Als je je een beetje in marketing verdiept dan leer je wel dat als je iets exclusief en duur maakt men ook automatisch denkt dat het beter is terwijl dit in werkelijkheid helemaal niet zo hoeft te zijn.

Van de audio industrie ligt er nog ruimte voor een dergelijk boek maar als je wil weten hoe het met het door jouw bijgehaalde voorbeeld in het auto-verkoop-wereldje gaat dan raad ik je dit boek aan.

klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

GigaTexel_BE schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:29:
[...]

was die bak gecalibreerd? hercalibratie tussen de metingen? welk frequentiebereik (tis erg makkelijk om grafiekjes te laten dansen in het RF gebied !)? Welke schaalverdeling? was er ingezoomd?
niemand die het weet, en dan bewijst zo een spectrumanalyser evenveel dan een artikel op hifi.nl
Hee, laten we fair zijn. Het ging ze om aantonen van verschil, niet om quantificeren van het verschil. Dus dan is (her)calibratie dus niet nodig.

Vervolgens is de vraag of die 0,0002 dB aan verschil (ik noem maar een getal, minder dan een halve ‰ ) significant is. En daar loop je pas het moeras mee in...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een ding begrijp ik ook niet: men claimt gigantische verschillen tussen kabels op fora en in tijdschriften die iedereen makkelijk zou moeten kunnen horen, maar als men dan vraagt naar een DBT, dan moet er opeens aan van allerhande voorwaarden voldaan worden om het verschil te kunnen waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 14:05:
Een ding begrijp ik ook niet: men claimt gigantische verschillen tussen kabels op fora en in tijdschriften die iedereen makkelijk zou moeten kunnen horen, maar als men dan vraagt naar een DBT, dan moet er opeens aan van allerhande voorwaarden voldaan worden om het verschil te kunnen waarnemen.
Vooruit dan maar: toch maar weer een reply. Zie je nou wel: het mond toch weer uit op welles-nietus: kijk maar naar de metingen. Ik krijg nu toch weer het verwijt dat de metingen niets zeggen, terwijl dezelfde critici jammeren dat de verschillen NIET te meten zijn (!!!), ondanks dat de verschillen WEL te meten zijn: wat willen jullie nou? |:( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:06:
[...]

Vooruit dan maar: toch maar weer een reply. Zie je nou wel: het mond toch weer uit op welles-nietus: kijk maar naar de metingen. Ik krijg nu toch weer het verwijt dat de metingen niets zeggen, terwijl dezelfde critici jammeren dat de verschillen NIET te meten zijn (!!!), ondanks dat de verschillen WEL te meten zijn: wat willen jullie nou? |:( ).
Misschien kunnen de Mythbusters hier iets mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]

Meten is niet hetzelfde als zelf waarnemen.

Neem jou Siltech scope voorbeeld. Ja, er is verschil te meten, dat zie je op de scoop. Wat voor verschil eigenlijk? En valt zoiets te horen of valt het onder de gehoorgrens?

Dat je iets met een meetinstrument kan meten betekent nog niet automatisch dat een testpersoon het kan waarnemen.

Met een beetje fatsoenlijke digitale thermometer is een verschil van een halve graad te meten. Betekent dat ook dat jij water van 7,4°C kan onderscheiden van 8°C? Zou kunnen, maar het feit dat het te meten is met een thermometer is geen garantie dat jij het met je vinger kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

kijk maar naar de metingen. Ik krijg nu toch weer het verwijt dat de metingen niets zeggen, terwijl dezelfde critici jammeren dat de verschillen NIET te meten zijn (!!!), ondanks dat de verschillen WEL te meten zijn: wat willen jullie nou? |:( ).
Volgens mij heeft hier nog niemand gezegd dat verschillen niet meetbaar zouden zijn. iets impels als capaciteit en inductie zijn van vrijwel iedere kabel wel anders.

Verder ontwijk je volledig het argument dat ik aanhaalde...

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 24-08-2007 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

terwijl dezelfde critici jammeren dat de verschillen NIET te meten zijn (!!!), ondanks dat de verschillen WEL te meten zijn: wat willen jullie nou? ).
Er zijn sowieso verschillende metingen waar sprake van is ;) De kabels zelf hebben een bepaalde invloed op het signaal. Maar die invloed hoeft niet genoeg te zijn om bij de speaker-output een meetbaar, laat staan hoorbaar, verschil te hebben.

En daarnaast heeft een en ander een verschillende impact, afhankelijk van wat je meet. Bij digitale interconnects is het bijvoorbeeld nauwelijks tot niet relevant dat er meetbare verschillen zijn, tenzij het dusdanig is dat de enen niet goed meer van de nullen onderscheiden kunnen worden. Voor andere analoge interconnects kan het uitmaken.

En zeker dat het voor speakers uit kan maken wordt niet ontkent hier. Wat wel een heikel punt is bij de non-believers is met name de zogenaamde "enorme verschillen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

[...]

het verschil is hoogstwaarschijnlijk ook amper te meten (tenzij met echt een bom van een network analyser zoals er bij ons een paar staan)
ALS er dan ergens in het "milieu" eens iets gemeten wordt of een grafiek wordt getoond is die on-ge-lofelijk incompleet en onverantwoord
onbenoemde assen, geen eenheden, geen testmethode, geen testomgeving, geen omgevingsparameters
niets niets niets!

kijk jongens, ik wil jullie best allemaal wel geloven, echt wel
maar verder dan "ik hoor het" zijn we in heel dit topic nog niet geraakt (en ik lees al mee van bij de eerste post)
als het hoorbaar is, is het per definitie 100% zeker meerbaar (aangezien quasi elk meettoestel enkele grootteordes nauwkeuriger is dan eender welk gehoor)
dus als het merkbaar is, is het meetbaar, dus het bewijs leveren is doodeenvoudig!
en toch, is er nergens een deftige wetenschappelijke meting te vinden die een verschil kan aantonen
als al die bedrijven die zo in de wolken zijn over hun eigen product en zo'n enorme verschillen claimen, waarom stappen ze dan niet naar een of ander onafhankelijke testorganisatie of universiteit om de boel eens op verantwoorde manier te laten verifieren?
waarom grijpen ze die kans niet? zou een GENIALE marketingzet zijn, want om het even welk bedrijf dat de doeltreffendheid van zijn producten kan staven met betrouwbaar onderzoek is op dat moment de enige in de hele markt, want nu is er geen enkele die dat heeft

waarom denk jij?

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JumpStart schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:26:
[...]
Met een beetje fatsoenlijke digitale thermometer is een verschil van een halve graad te meten. Betekent dat ook dat jij water van 7,4°C kan onderscheiden van 8°C? Zou kunnen, maar het feit dat het te meten is met een thermometer is geen garantie dat jij het met je vinger kan.
Ik ben absoluut geen 'believer', maar deze argumentatie vind ik ook zwak te noemen. De vraag die gesteld moet worden is *wat* er gemeten is en in hoeverre dit relevante meetgegevens zijn (frequentiebereik en procentuele afwijking).
Als het buigen of knijpen in een kabel al meetbare verschillen oplevert, kan ik dan rijk worden door voor veel geld houdertjes die de interlinks in een optimale positie houden te gaan verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het audiofiele antwoord: Je moet gewoon luisteren, metingen zeggen niets. Dat weet de audioindustrie al heel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Exirion schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:19:
[...]

En terecht. Zaken zoals het bekende skin-effect treden pas op bij hoogfrequent radiosignalen. RF is een vak apart en heeft met totaal andere aspecten te maken dan een simpele signaalweg om max 50KHz te transporteren. Als je een kabel buigt dan verandert z'n karakteristiek als antenne ook, dus dat is wat je kunt meten. Dat kabelfabrikanten dat soort dingen 'misbruiken' om hun kabels aan te prijzen zegt weinig over de feitelijke kwaliteit voor audiodoeleinden.

Overigens ook een leuk detail: de merkfabrikanten zetten vaak een pijl op de kabel om aan te geven in welke richting het signaal moet lopen. Een kabel zou namelijk 'wennen' aan een bepaalde richting. Belachelijke onzin natuurlijk, als je je realiseert dat audiosignalen niks anders dan een simpele wisselspanning zijn en dat de electronenstroom continu in hoge snelheid van richting wisselt ;)
meestal staat die pijl er omdat aan die kant de mantel aan de afscherming ligt :) volgens mij niet zozeer voor de richting maar meer voor de afscherming dus. Tenminste zo maakte ik ze altijd wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:41:
[...]

Ik ben absoluut geen 'believer', maar deze argumentatie vind ik ook zwak te noemen. De vraag die gesteld moet worden is *wat* er gemeten is en in hoeverre dit relevante meetgegevens zijn (frequentiebereik en procentuele afwijking).
Als het buigen of knijpen in een kabel al meetbare verschillen oplevert, kan ik dan rijk worden door voor veel geld houdertjes die de interlinks in een optimale positie houden te gaan verkopen?
Ik stel alleen maar dat het (instrumenteel) meten van een verschil nog niet per sé leidt tot een verschil dat met eigen zintuigen is waar te nemen.

Je kan met een microfoon prima infrageluid waarnemen. Hoort een mens dat? Nee. Als het maar hard genoeg klinkt, dan voel je het wel. Kan je met een microfoon ultrasoon geluid waarnemen? Natuurlijk. Kan jij het horen? Nee.

Infrarood licht kan je niet zien. Als het maar fel genoeg is kan je het wel voelen. Evenzo voor ultraviolet licht. Radiogolven? Die kan je heel goed meten. Maar geen mens kan radiogolven direct waarnemen. Indirect wel, door koppijn krijgen, als je veel te dichtbij een krachtige zender staat.

[ Voor 3% gewijzigd door JumpStart op 24-08-2007 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

JumpStart schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:55:
[...]

Ik stel alleen maar dat het (instrumenteel) meten van een verschil nog niet per sé leidt tot een verschil dat met eigen zintuigen is waar te nemen.

Je kan met een microfoon prima infrageluid waarnemen. Hoort een mens dat? Nee. Als het maar hard genoeg klinkt, dan voel je het wel. Kan je met een microfoon ultrasoon geluid waarnemen? Natuurlijk. Kan jij het horen? Nee.

Infrarood licht kan je niet zien. Als het maar fel genoeg is kan je het wel voelen. Evenzo voor ultraviolet licht. Radiogolven? Die kan je heel goed meten. Maar geen mens kan radiogolven direct waarnemen. Indirect wel, door koppijn krijgen, als je veel te dichtbij een krachtige zender staat.
inderdaad, alleen haal jij daar nu de net omgekeerde situatie aan

de believers beweren dingen te horen en op te merken die schijnbaar niet kunnen/willen gemeten worden, wat totale larie is gezien de huidige preciesie van meettoestellen en de legio mogelijkheden
vandaag de dag staan we zo ver dat we kunnen zeggen "als het er is, kunnen we het meten/berekenen"

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voodooless: hier is je gezochte opmerking "het kan niet gemeten worden".
Cyberpope schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 18:31:
[...tenzij het verschil enorm is.. en we hebben hier al aangegeven dat het met de huidige apparatuur niet te meten is.. Dus het kan nooit een verschil van dag en nacht zijn).
De opmerkingen van "enorme verschillen" is een kwestie van ervaring van muziek. Een gabber zal nooit warm of koud worden van Verdi's '4 jaargetijden', terwijl een klassieke muziekliefhebber in extase raakt van de uitvoering van London's Philharmonic Orchestra en vindt de uitvoering van het Radio Orkest 10x niets (ik zeg niet dat dat zo is, maar de klassieke muziekfreaks gaan wel zo ver dat het uitmaakt welke orkest en dirigent een uitvoering geeft). En dat terwijl de gabber helemaal 'geen verschil' hoort.
Vwb digitale interlink ben ik het (voorlopig) wel eens dat slechts een goed afgeschermde kabel voldoende is.
Dit is tevens mijn laatste bijdrage in deze tread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:21:
Wedervraag: waarom niet:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Da's geinig je gebruikt een fout van de andere discussie partner (ikke dus) om iemand anders een bewering in de mond te leggen die zij nooit gedaan hebben en verklaart daarmee de discussie ongeldig? Erg gemakkelijk.
De opmerkingen van "enorme verschillen" is een kwestie van ervaring van muziek. Een gabber zal nooit warm of koud worden van Verdi's '4 jaargetijden', terwijl een klassieke muziekliefhebber in extase raakt van de uitvoering van London's Philharmonic Orchestra en vindt de uitvoering van het Radio Orkest 10x niets (ik zeg niet dat dat zo is, maar de klassieke muziekfreaks gaan wel zo ver dat het uitmaakt welke orkest en dirigent een uitvoering geeft). En dat terwijl de gabber helemaal 'geen verschil' hoort.
Vwb digitale interlink ben ik het (voorlopig) wel eens dat slechts een goed afgeschermde kabel voldoende is.
Dit is tevens mijn laatste bijdrage in deze tread.
Dit is verschil in smaak. Het gaat de klassiek-liefhebber namelijk niet dat ze het verschil horen tussen de gebruikte instrumenten (of de kabel die van de microfoon naar het mengpaneel liepen), maar om de kwaliteit van de uitvoering. Dat verschil tussen de 2 orkesten is er dus ook live!
En de meeste mensen horen toch ook het verschil tussen verschillende coverbands? Dat is te vergelijken met de klassieke muziek. Of liefhebbers van een bepaald band, die het verschil kunnen horen tussen de diverse live-uitvoeringen?

En je doet de gemiddelde house (als generieke naam) tekort. De horen namelijk wel het verschil tussen diverse DJ's.. Terwijl voor mij is het allemaal *boem*boem*boem (ik hoor amper verschil tussen diverse nummers) i.t.t. de muziek die ik mooi vind, waar ik veel meer details van ken.

Ik heb het over verschillen in weergave bij HETZELFDE muziekstuk. Je moet grote verschillen nu niet uit de context gaat trekken. Zo kan iemand die altijd dezelfde muziek luistert, toch een getraind gehoor hebben. Dit is niet voorbehouden aan liefhebbers van klassieke muziek.
(overigens heb ik vaker radio 4 op staan als radio 3)

(maar de verschillen zijn bij klassiek wel groter, maar zelfs binnen 1 orkest die op verschillende dagen een uitvoering doet. Maar dat is ook bij een reguliere artiest. Alsof Madonna bij elk optreden dezelfde kwaliteit haalt)

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberpope op 24-08-2007 17:04 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]
Er is genoeg onderzoek gedaan naar de gevoelligheid van de zintuigen van de mens. Welke golflengtes licht men kan zien, welke minimale hoeveelheden licht nog te detecteren valt, wat het dynamisch bereik is van het oor, wat de ondergrens van het gehoor is, in hoeverre men faseverschillen kan horen, enzovoorts.

Al dat onderzoek heeft in ieder geval 1 ding aangetoont: Wat betreft horen (we zullen zicht, tast, reuk en smaak even buiten beschouwinglaten) is apparatuur op alle fronten superieur aan de menselijke zintuigen.

Microfoons zijn nauwkeuriger, gevoelliger, hebben een groter dynamisch bereik, een groter frequentiebereik en kunnen fase meten. Het is dus een keiharde kop-in-het-zand mentaliteit als je zegt dat het menselijk oor dingen kan horen die er wel zijn, maar niet te meten zijn.

Jou stelling van "het kan niet gemeten worden" is bij deze onderuit gehaald. Je bent van harte welkom om mijn bewering te ontkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JumpStart schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:09:
[...]
Microfoons zijn nauwkeuriger, gevoelliger, hebben een groter dynamisch bereik, een groter frequentiebereik en kunnen fase meten. Het is dus een keiharde kop-in-het-zand mentaliteit als je zegt dat het menselijk oor dingen kan horen die er wel zijn, maar niet te meten zijn.

Jou stelling van "het kan niet gemeten worden" is bij deze onderuit gehaald. Je bent van harte welkom om mijn bewering te ontkrachten.
Omdat je zo boos reageert de allerlaatste reactie: als je nou eens goed leest, zie je dat ik zeg dat het WEL te meten valt. Het is een keiharde kop-in-het-zand mentaliteit om te beweren dat de verschillen NIET te meten zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
JumpStart schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:09:
[...]

Er is genoeg onderzoek gedaan naar de gevoelligheid van de zintuigen van de mens. Welke golflengtes licht men kan zien, welke minimale hoeveelheden licht nog te detecteren valt, wat het dynamisch bereik is van het oor, wat de ondergrens van het gehoor is, in hoeverre men faseverschillen kan horen, enzovoorts.

Al dat onderzoek heeft in ieder geval 1 ding aangetoont: Wat betreft horen (we zullen zicht, tast, reuk en smaak even buiten beschouwinglaten) is apparatuur op alle fronten superieur aan de menselijke zintuigen.

Niet dat je ongelijk hebt hoor, maar als je een paar bronnen hebt kan het écht niet meer tegen gesproken worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Heren.. ff voor de duidelijkheid. Cyberjobe beweerde niet dat het niet te meten zou zijn maar dat was ik Cyberpope Let op zit 1 letter 2 letters verschil tussen.

En ik wil niet beweren dat het je het wel kunt horen, maar niet kunt meten. In mijn optiek is op de eigenschappen die er toen doen (binnen de grenzen wat mensen dus kunnen registeren) er geen verschil te meten is.

Ja, natuurlijk heeft een kabel andere eigenschappen die je kunt meten. Tot de trekkracht aan toe. Maar hebben dit invloed op het gedeelde dat mensen kunnen horen? Volgens mij niet. Je moet dus dan ook niet de eigenschappen van de kabel meten, maar kijken of je een verschil kunt meten tussen een setup met kabel X en dezelfde setup met kabel Y. En zover ik ergens gelezen heb (kan het niet meer terug vinden) kon dat niet gemeten worden. Ook was er geen meetbaar verschil in het signaal wat de versterker uitstuurde bij het gebruik van diverse netsnoeren. Als je de netsnoer op zichzelf test, kun je wellicht wel verschillen meten. Maar zijn die relevant voor de PRESTATIE van de kabel die er toe doen? Want wellicht kun je aan de ene kabel 100kg optillen en aan de ander 200kg. Een meetbaar verschil. Maar relevant voor wat ik kan horen? Nope.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

rodie83 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:16:
[...]

Niet dat je ongelijk hebt hoor, maar als je een paar bronnen hebt kan het écht niet meer tegen gesproken worden ;)
Begin hier maar, en google vrolijk verder...

http://en.wikipedia.org/w...odel#Limits_of_perception
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypersonic_effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hmm, ik heb niet het hele topic gelezen maar heeft iemand deze al gepost?
Freakin' 900 euro voor 2 meter kabel 8)7

Niks elfen bij maanlicht, kabouters tijdens een zonsverduistering!

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:16:
[...]

Omdat je zo boos reageert de allerlaatste reactie: als je nou eens goed leest, zie je dat ik zeg dat het WEL te meten valt. Het is een keiharde kop-in-het-zand mentaliteit om te beweren dat de verschillen NIET te meten zijn ;)
Ahh, ok, ik ben ook even dyslexisch en mis een lettertje verschil. :+

(Serieus, dit was geen boze reactie. Die zou van mij wel anders zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

MadMarky schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:24:
Aha... jij houdt meer van gothic muziek... Ja, dan komen die kabels een stuk beter uit de verf :P :+
Probeer ze eens te luisteren met de Joy Divison

(een beetje luchtigheid in het topic mag toch wel he!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

MadMarky schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:24:
Hmm, ik heb niet het hele topic gelezen maar heeft iemand deze al gepost?
Freakin' 900 euro voor 2 meter kabel 8)7

hehe :) maar dat is inderdaad een KOOPJE! waar heb je die toch gevonden. dammz en ik maar geld uitgeven aan : de compass lake http://www.moremusic.nl/prijslijsten/siltech_signature.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 24-08-2007 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Omg, bedragen van 5 cijfers voor fuckin' kabeltjes. Ongelovelijk. 8)7 7(8)7 :N

Ik kan me prima verplaatsen in het willen hebben van pre's, eindbakken, dac's, dsp's en speakers van "voor de normale mens" belachelijke bedragen, (dus een mooie pre van 4k, mooie 5.1 setup maken met mooie losse eindbakken, voor 20K aan speakers neerrossen etc) maar dat soort bedragen neerleggen voor een stukkie draad (sorry, zal vast als vloeken beschouwd worden om het een stukkie draad te noemen) waar je echt al een setje fantastisch klinkende speakers voor hebt...

[ Voor 74% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-08-2007 17:53 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

GaMeOvEr schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:50:
Omg, bedragen van 5 cijfers voor fuckin' kabeltjes. Ongelovelijk. 8)7 7(8)7 :N

Ik kan me prima verplaatsen in het willen hebben van pre's, eindbakken, dac's, dsp's en speakers van "voor de normale mens" belachelijke bedragen, (dus een mooie pre van 4k, mooie 5.1 setup maken met mooie losse eindbakken, voor 20K aan speakers neerrossen etc) maar dat soort bedragen neerleggen voor een stukkie draad (sorry, zal vast als vloeken beschouwd worden om het een stukkie draad te noemen) waar je echt al een setje fantastisch klinkende speakers voor hebt...
Nou ben ik het zowaar met je eens :) Ik heb wel met silltech gespeeld maar nooit verder dan de classic serie. Okz dat is nog een boel geld maar dit zijn inderdaad absurde bedragen. Maarja de markt vraagt en er zijn mensen die alles wat jij noemt al 5 x hebben en toch van het geld afmoeten schijnbaar dus krijgen ze hulp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Laatst online: 16-09 21:38
Het aller opvallendste vind ik wel dat de audiofielen die in het effect van kabeltjes van absurde bedragen geloven ook in onzin als het demagnetiseren van dvd's, dure digitale interlinks, cd-speler voetjes, dure hdmi kabels geloven. Het is toch echt hard te maken dat het demagnetiseren van een dvd nergens op slaat. De kans dat zoiets er voor zorgt dat net een paar bitjes zo veranderen (als ze dat uberhaupt al doen) dat de mpeg stream betere kleuren geeft, maar geen artifacts krijgt is gewoon nihil.

Betekend dit niet dat de dingen die deze mensen waarnemen daarmate subjectief en beinvloed zijn door psycho-akoestiek dat de rest ook allemaal per directe niet te geloven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

robbert schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:16:
Het aller opvallendste vind ik wel dat de audiofielen die in het effect van kabeltjes van absurde bedragen geloven ook in onzin als het demagnetiseren van dvd's, dure digitale interlinks, cd-speler voetjes, dure hdmi kabels geloven. Het is toch echt hard te maken dat het demagnetiseren van een dvd nergens op slaat. De kans dat zoiets er voor zorgt dat net een paar bitjes zo veranderen (als ze dat uberhaupt al doen) dat de mpeg stream betere kleuren geeft, maar geen artifacts krijgt is gewoon nihil.

Betekend dit niet dat de dingen die deze mensen waarnemen daarmate subjectief en beinvloed zijn door psycho-akoestiek dat de rest ook allemaal per directe niet te geloven is.
dat is wel erg kort door de bocht lijkt me. Ik denk eerder dat er inderdaad een groep mensen is (en ik ken ze) die gewoon geld te veel heeft en alles maar koopt omdat inderdaad de verkoper het ze verteld. Helaas is bijvoorbeeld een aantal klanten van Rhapsody (ojee nu komt het gezeik....hoewel die zullen niet op dit forum zitten) hier een voorbeeld van. 'meneer x de nieuwe MKxxxx versie is binnen, nog beter!' > okz laat maar komen > X lapt 20k en meer. Tijdens het bezorgen nemen ze ook alles maar mee wat er verder nog in de winkel ligt 'heeft u allemaal nodig meneer x' X is helemaal gelukkig want op de volgende verjaardag kan hij zeggen dat hij het ALLEMAAL heeft.

Die mensen zijn er zeer zeker. Dit zijn ook vaak mensen die niet horen wat ze in huis hebben en het vaak ook zo slecht opgesteld staat dat het ellendig klinkt (gordijn voor speaker > mijn vrouw vindt ze anders zo groot lijken etc)

Toch is de grootste groep audioliefhebbers die ik ken wel nuchterder en zal veel minder snel de vagere artikelen kopen. Het is natuurlijk wel een piramide waarin de tweaks bovenin zitten en als laatste 'slagroom' op de pudding worden gekocht. Zoals gezegd ik heb er ook enkele van en ben daar tevreden over omdat ik er winst mee haal in mijn situatie. Er zijn er genoeg die dat niet doen en die heb ik dus ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

robbert schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:16:
Het aller opvallendste vind ik wel dat de audiofielen die in het effect van kabeltjes van absurde bedragen geloven ook in onzin als [...] dure hdmi kabels geloven.
Dat is - voor zover ik kan zien - niet automatisch onzin. Met dien verstande dat duur = beter dan, dus 'betere hdmi kabels' bestaan wel degelijk. Vergeet niet dat hdmi 1.3a een maximale bandbreedte van 10.2Gbps noemt.
Voor korte kabels zal dat nog wel meevallen, maar voor de langere kabels moet je toch wel kwalitatief goed spul leveren om dat te bereiken. Om maar weer de netwerkwereld erbij te halen; als je bij de door HP aanbevolen leverancier voor 10GbE koper-verbindingen, Gore, gaat kijken zie je dat je voor een halve meter al zo'n $68 kwijt bent (en 1m $69, dus blijkbaar is de connector duur) en dat de minste 15m kabel ~ $160 en de beste ~$233 kost en dat is uiteraard ex. btw en verzending.
Maar het lijkt me wel degelijk waar dat het punt van 'beter dan goed genoeg hoeft niet' een stuk hoger ligt dan bij de korte kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
ACM schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 20:29:
[...]

Dat is - voor zover ik kan zien - niet automatisch onzin. Met dien verstande dat duur = beter dan, dus 'betere hdmi kabels' bestaan wel degelijk. Vergeet niet dat hdmi 1.3a een maximale bandbreedte van 10.2Gbps noemt.
Voor korte kabels zal dat nog wel meevallen, maar voor de langere kabels moet je toch wel kwalitatief goed spul leveren om dat te bereiken. Om maar weer de netwerkwereld erbij te halen; als je bij de door HP aanbevolen leverancier voor 10GbE koper-verbindingen, Gore, gaat kijken zie je dat je voor een halve meter al zo'n $68 kwijt bent (en 1m $69, dus blijkbaar is de connector duur) en dat de minste 15m kabel ~ $160 en de beste ~$233 kost en dat is uiteraard ex. btw en verzending.
Maar het lijkt me wel degelijk waar dat het punt van 'beter dan goed genoeg hoeft niet' een stuk hoger ligt dan bij de korte kabels.
Maar met een duurdere hdmi kabel krijg je geen mooiere kleuren, beter zwart of scherper beeld, wat zij dus wel beweren. Het werkt, of je krijgt artifacts, of het werkt totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

robbert schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 20:35:
Maar met een duurdere hdmi kabel krijg je geen mooiere kleuren, beter zwart of scherper beeld, wat zij dus wel beweren. Het werkt, of je krijgt artifacts, of het werkt totaal niet.
Op dat punt zijn we het eens :) Tenzij je een foutcorrectiealgoritme hebt dat probeert de 'gaten' in te vullen maakt het op zich niet uit voor de kleuren e.d. en dat daardoor in het ene geval het beeld mooier is/lijkt.
Maar als door beide het signaal goed doorkomt heb je geen verschil in beeld, ook hier geldt 'goed is goed genoeg' er is geen 'nog beter' daar voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ACM schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 20:29:
Als men het heeft over minder ruis in het beeld, scherper beeld, en betere kleuren, dan is iedere correlatie met de digitale transport van data verloren. Als je lange HDMI kabel niet werkt, dan heb je gewoon artifacts (meestal roze of groen). De meeste clains van dergelijke kabels zijn dus gewoon uit de duim gezogen.

Nogmaals de vraag: als verschillen niet te meten zijn: waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:59
Smultopic :9

Sorry hoor, maar ik kan hier dan ook echt niks nuttigs aan toevoegen. De audiofielen zijn voor geen enkele rede vatbaar, het gaat allemaal richting aardstralen/chemtrails |:( ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Vinnienerd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:21:
Smultopic :9

Sorry hoor, maar ik kan hier dan ook echt niks nuttigs aan toevoegen. De audiofielen zijn voor geen enkele rede vatbaar, het gaat allemaal richting aardstralen/chemtrails |:( ;(
als je niets te vertellen heb reageer dan niet als boter na de vis (of te wel kom na dik 600 reacties niet met zoiets niets zeggends aan, terwijl er hier een normale wederzijdse discussie gaande is)

/toegevoegd...overigens bestaan aardstralen en zijn deze meetbaar :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 25-08-2007 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ray schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:16:
[...]

/toegevoegd...overigens bestaan aardstralen en zijn deze meetbaar :)
bewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

mijn buurman zegt het! uuuhh geen bron bij de hand maar me wel eens in verdiept en ook artikelen over gelezen. In de middeleeuwen gebruikten ze het fenomeen al om kerkers op te bouwen. In duitsland is het bijvoorbeeld normaal om eerst op aardstralen te meten voordat je er gaat bouwen. Waar ze het mee meten kan ik je niet vertellen behalve natuurlijk de wichelroede en pendel (maarja dat zijn natuurlijk geen erkende meetmethoden voor jou) er zijn zelfs mensen die ze voelen....maar ja ook dat komt niet in je natuurkundeboek voor....gevoel......intuïtie.....

/volledig offtopic wellicht maar er is genoeg te lezen over de invloed van aardstraling op gezonheid en gedrag van mensen. Heb me daar ivm persoonlijke omstandigheden wel eens in verdiept....maar goed voor de meeste hier zal dat inderdaad dezelfde discussie zijn...het is niet meetbaar dus het bestaat niet

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 25-08-2007 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:48:
[...]

Toch is de grootste groep audioliefhebbers die ik ken wel nuchterder en zal veel minder snel de vagere artikelen kopen. Het is natuurlijk wel een piramide waarin de tweaks bovenin zitten en als laatste 'slagroom' op de pudding worden gekocht. Zoals gezegd ik heb er ook enkele van en ben daar tevreden over omdat ik er winst mee haal in mijn situatie. Er zijn er genoeg die dat niet doen en die heb ik dus ook niet
Als ik het goed begrijp zijn de anderen gek en koop jij intussen met volle verstand dezelfde slagroom voor meer geld. De winst zal dan wel in het feit zitten dat je in dit placebo effect gelooft, net als de mensen die in de biostabiel geloven. Is dit een aanval? nee want de vergelijking is precies dezelfde. Ook daar zijn mensen die verschil merken 'dat niet te meten valt' en zich blauw betalen om in iets simpels hun geluk te vinden.

Begrijp me niet verkeerd.. je versterker ok, je speakers prima. Lijkt me erg tof om die eens te beluisteren. Ik raad iedereen die er het geld voor over heeft goed materiaal aan, maar dat je er voor een klein fortuin aan draadjes tussenhangt vind ik jammer want dan laat je je net zo het geld uit de zak kloppen als degenen die je in je post onderuit probeert te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik vat kabels niet onder de slagroom. Kabels zijn gewoon feitelijk net zo belangrijk als een goede versterker of cd speler. Maar er zit wel degelijk verschil in. Ik ben zelf importeur geweest van ElectraGlide. een amerikaanse kabel die retail rond de $ 7000,-- zou moeten doen. Dat ding koop je in voor nog geen $ 500,-- Er zit ook voor geen reet aan materiaal aan. Heavens gate audio is net zo iets. Ze stellen prijzen die 10 x hoger zijn maar ondertussen verkoopt de fabrikant ze via de achterdeur. Kijk je bijvoorbeeld naar siltech heb je in ieder geval hoogwaardig materiaal. Dat dit dan de prijs rechtvaardigt mag je zelf bepalen.

Wat ik dus zeg is dat ik dus wel degelijk kijk wat ik koop terwijl er dus ook een groep mensen is die wel $ 7000,-- betaald voor een kabel die dat gewoon niet waard. Daarnaast hebben deze mensen audio er gewoon voor 'de heb bij' omdat ze als 5 auto's hebben, 3 vakantie woningen, 2 boten etc. Die mensen bedoel ik

en ik bedoel ze zeker niet onderuit te halen. Sterker nog deze mensen zijn een geschenk voor de handel. immers iemand moet die dure kabels kopen. Maar ik zie deze mensen niet als muziek liefhebber als ik er thuis kom en de speakers staan ergens achter een gordijn achter de bank...

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 25-08-2007 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Ray schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:51:
Sterker nog deze mensen zijn een geschenk voor de handel. immers iemand moet die dure kabels kopen.
Hoezo is dat goed voor de handel? Dat de kabel-boeren nu het idee hebben dat het werkt om iets te verkopen voor 100 keer te veel geld en daar lekker mee door kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ray schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:51:
ik vat kabels niet onder de slagroom. Kabels zijn gewoon feitelijk net zo belangrijk als een goede versterker of cd speler.
ben ik het toch nog met je eens.
zonder kabels is een cd-speler+amp niet handig.

verder is goed gewoon goed.
en een kabel kost gewoon redelijke prijs (5E per connector oid, en dan 5E per meter max voor coax).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Siltech MXT professional series, door Rene Smit
De Mxt serie is de meest betaalbare lijn Siltech kabels en bestaat uit drie types te weten London, Paris en New York die allemaal als interlink en luidsprekerkabel beschikbaar zijn. Daarnaast is er nog een digitale kabel, een videokabel, s-videokabel en netkabel. Alle producten hebben de naam van een wereldstad. Mxt is een afkorting van mixture, in dit geval een combinatie van koper, zilver en goud.
Hier begint het dus..

Kabels worden als geuren gepresenteert en de audiofielen nemen de advertentieteksten voor waar aan en smijten met grof geld. Je zou je vingers er al bij aflikken als je zoiets leest, maar het is niet de verdienste van de kabels maar van de tekstschrijver. Dit zijn ook teksten waar audioliefhebbers (dit komt van een bekende audiofielensite) blind op varen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2007 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ray schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:42:
In de middeleeuwen gebruikten ze het fenomeen al om kerkers op te bouwen.
Zeer betrouwbare bron. Dat was toen de mensen nog dachten dat de aarde plat was
In duitsland is het bijvoorbeeld normaal om eerst op aardstralen te meten voordat je er gaat bouwen.
Ik ben zelf half duits en heb mijn halve familie in Duitsland huizen zien bouwen. Een pendel of wichelroede heb ik nog nooit gezien... Wat denk je verder van de bizare rituelen die ze in afrika, australie, of america uitvoeren in bepaalde stammen. Alleen het feit dat ze zoiets doen wil nog niets bewijzen van het bestaan van de dingen waar de rituelen aan geweidt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

voodooless schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 08:31:
Wat denk je verder van de bizare rituelen die ze in afrika, australie, of america uitvoeren in bepaalde stammen. Alleen het feit dat ze zoiets doen wil nog niets bewijzen van het bestaan van de dingen waar de rituelen aan geweidt zijn.
Ik denk dat rituelen goed zijn. Het bouwen van een huis is een serieuze investering van tijd, energie en geld. Natuurlijk voelen mensen zich daar onzeker over. Geen betere manier om die onzekerheid weg te nemen dan met een passend ritueel. En als we het over 'primitievere culturen' hebben verandert de druk van het bouwen van een huis van een persoonlijk ding in een zaak voor de hele lokale gemeenschap, en die hebben natuurlijk ook bepaalde rechten voordat ze zich vastleggen op een grote investering.

Anders wordt het als de fabrikant de rituelen voor je bedenkt en je vertelt wat het ritueel oplevert. Dat komt dus niet meer uit jezelf, maar da's aangepraat. In hoeverre is het ritueel van wassen.. euh.. cryogenisch behandelen van kabels relevant? Is het iets waar jij je beter van gaat voelen, of is het een slimme zet om je een paar honderd of duizend euro extra te laten betalen voor een paar kilo koper?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
burne schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 10:33:
[...]

Anders wordt het als de fabrikant de rituelen voor je bedenkt en je vertelt wat het ritueel oplevert. Dat komt dus niet meer uit jezelf, maar da's aangepraat. In hoeverre is het ritueel van wassen.. euh.. cryogenisch behandelen van kabels relevant? Is het iets waar jij je beter van gaat voelen, of is het een slimme zet om je een paar honderd of duizend euro extra te laten betalen voor een paar kilo koper?
Precies, op het moment dat de commercie om de hoek komt kijken word uitkijken.
Ik heb vroeger, jaren 90, in de high-end cultuur rondgesnuffeld. Erg veel geld gespendeerd aan goede componenten. Alleen die kabels hé? In die tijd had je geen internet dus was je afhankelijk van publicaties en reviews in de Hifi bladen. Ik ben toen ook weleens verleid tot de aanschaf van dure, en vooral dikke, kabels. Alleen was het toen al duidelijk dat kabels er eigenlijk niet echt toe doen, puur op gehoor in dubbel blind testen. Alleen het verschil tussen een zuivere zilver kabel en koper kabel kon ik nog wel horen. Maar dat zou een toevallige omstandigheid geweest kunnen zijn m.b.t. speaker/eindtrap combi.
Ik ben er toen maar mee gestopt met deze dure hobby want op een gegeven moment begon het mij op te vallen dat niemand, ook ikzelf, meer naar muziek luisterde maar naar de componenten.
En het gaat toch uiteindelijk om die muziek en niet of je kan horen dat je fortuin kostende koolstof interlink nét dat ene pingeltje wel weergeeft terwijl die 'goedkopere' dat niet doet.
Het hele probleem is dat wij mensen aan onze oren een stuk hersenen hebben zitten die nogal beinvloedbaar zijn door externe factoren. De ene mens is daar gevoeliger voor dan de andere, en sommigen zien uiteindelijk het licht.
Daarom luisteren de meesten meer met hun psyche dan écht met hun oren en met hun hart..... hmmmm vage opmerking hé?
Als je je verdiept hoe een Beethoven of een Mozart bijvoorbeeld hun muziek creëerden (Beethoven was zelfs doof toen hij zijn meesterwerken maakte) dan begrijp je wat ik bedoel. Er is meer dan alleen je oren en meetaparatuur maar er is ook emotie en gevoel. En die staat, wat mij betreft, volledig los van de techniek. Muziek, in al zijn vormen, moet je horen en voelen. Dus kom, laten we weer gaan luisteren naar muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 08:31:
Wat denk je verder van de bizare rituelen die ze in afrika, australie, of america uitvoeren in bepaalde stammen. Alleen het feit dat ze zoiets doen wil nog niets bewijzen van het bestaan van de dingen waar de rituelen aan geweidt zijn.
Het feit dat ze zoiets doen betekent dat 't ritueel voor hun essentieel is. Dat jij en ik niet kunnen bewijzen dat die dingen bestaan betekent niks. We kunnen nl. ook niet bewijzen dat ze niet bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 14:08:
[...]

Het feit dat ze zoiets doen betekent dat 't ritueel voor hun essentieel is. Dat jij en ik niet kunnen bewijzen dat die dingen bestaan betekent niks. We kunnen nl. ook niet bewijzen dat ze niet bestaan.
Terwijl met veel van het audio spul wel bewezen kan worden dat het niet werkt, dat is het grote verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Hey, acupunctuur werkt. Bewezen, dubbel blind, de hele reut. En men snapt nog steeds niet waarom. Aardstralen? Dunno, maar het is statistisch aangetoond dat mensen vaker dan 50% goed "gokken" dat ze bekeken worden, ook al hebben ze een blinddoek op.

Zelf heb ik ook een ervaring gehad waardoor ik weet dat zoiets als lichaamsenergie bestaat.

Maar euhhh ... Audio is tot nu toe nog steeds gewoon registratie van luchtdrukvariatie, logische bewerking van die registratie via bitjes (of analoog, via voltage aanpassingen), overbrengen op een fysiek medium (plaat, tape, CD, enz.) en vervolgens de geluidsinformatie weer omzetten naar een spanningsverschil, dat signaal versterken, en opnieuw omzetten tot luchtdrukvariatie.

Over aardstralen, wichelroede en acupunctuur hoeven we hier niet te discussieren, want dat heeft logisch aantoonbaar niets te maken met complete audio pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JumpStart schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 14:55:
Maar euhhh ... Audio is tot nu toe nog steeds gewoon registratie van luchtdrukvariatie, logische bewerking van die registratie via bitjes (of analoog, via voltage aanpassingen), overbrengen op een fysiek medium (plaat, tape, CD, enz.) en vervolgens de geluidsinformatie weer omzetten naar een spanningsverschil, dat signaal versterken, en opnieuw omzetten tot luchtdrukvariatie.
Tel 's hoeveel tussenstappen je hebt...
Elke schakel kan en zal het eindresultaat beinvloeden, misschien niet meetbaar, maar we weten nog steeds niet wat we moeten meten.

Ben overigens geen kabel-fetishist, m'n duurste interlink was 100 gulden en daar geniet ik al dik 10 jaar van, maar m'n punt is dat 't onzin is om te zeggen dat je iets niet kunt horen wanneer je 't niet kunt meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik snap dat hele gedoe rond die dure kabels inmiddels wel. Of je daadwerkelijk verschil kunt horen tussen bepaalde kabels, laat ik hier even ter zijde. De dure Hifi kabels doen exact hetzelfde als dure tasjes, laarzen, make-up, etc. voor vrouwen doen: Na aanschaf voel je je beter. Niet zo lang daarna wil je weer wat anders.

Mensen die daar te diep in verzeilen, worden ''high esteemed member'' op het HTforum. En da's stoer! |:( Boven de 600 berichten mag je EINDELIJK een extra stukje tekst onder je naam zetten :z

Hier op GoT hebben mensen geen aantal sterren onder de naam, geen ''naam'' voor wat je op het forum voorstelt en geen opvallende berichten teller.

Als ik tever ben gegaan hoor ik het wel, dan haal ik dit weg.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 15:39:
[...]

Tel 's hoeveel tussenstappen je hebt...
Elke schakel kan en zal het eindresultaat beinvloeden, misschien niet meetbaar, maar we weten nog steeds niet wat we moeten meten.

Ben overigens geen kabel-fetishist, m'n duurste interlink was 100 gulden en daar geniet ik al dik 10 jaar van, maar m'n punt is dat 't onzin is om te zeggen dat je iets niet kunt horen wanneer je 't niet kunt meten.
Als we niet zouden weten wat we moeten meten, hoe doen de kabelfabrikanten dat zelf dan? Door alleen te luisteren en zo de kabel ''afstemmen''? Of hebben zij een geheim ondergronds lab waar ze wél de juiste meetapparatuur hebben staan?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 15:39:
[...]

Hèt grote audiofielen argument... Wanneer je het niet kan meten zou dat nog niet betekenen dat je het niet kan horen.

Wake up and smell the coffee! Dat argument is ONZIN.

Waarom is dat onzin? Omdat de nauwkeurigheid van high-end meetapparatuur vele malen beter is dan het menselijk oor. Soms zelfs zo erg dat er meerdere nullen bij moeten om het verschil aan te geven.

Het menselijk oor pakt een "resolutie" van 2 Hz. Kleinere verschillen zijn niet hoorbaar, dat is wetenschappelijk aangetoond. Maar een goede scoop kan zeker nauwkeuriger meten dan in stappen van 2 Hz. Ik noemde het al twee keer eerder, maar zal het nog een keer noemen: Infrasoon geluid? Ultrasoon geluid? Beide hoor je niet maar het is wel te meten. Het kleinste verschil in geluidsvolume dat een persoon kan horen is, in de meest optimale conditie, 0,25 dB. Ook dat kan een scope beter.

In een aantal specifieke situaties kan een menselijk oor faseverschillen waarnemen, maar daarbuiten niet. Iedere simpele dual input scoop kan faseverschil aantoonbaar maken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_threshold_of_hearing
http://www.audioholics.co...litude-sensitivity-part-1

Al dat gepraat over plaatsing en ruimtelijkheid, openheid, tranparantie... Ook het plaatsings-aspect van het menselijk gehoor is zeer grondig onderzocht:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_localization

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:41

defiant

Moderator General Chat
Toen ik dit topic zag, moest ik meteen aan dit onderwerp denken: Geluid dat niet mag.

Niet dat ik ook maar enigszins geloof (de enige juist kwalificatie) in dit soort zaken.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JumpStart schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:01:
Waarom is dat onzin? Omdat de nauwkeurigheid van high-end meetapparatuur vele malen beter is dan het menselijk oor. Soms zelfs zo erg dat er meerdere nullen bij moeten om het verschil aan te geven.
Natuurlijk is die meetapparatuur precieser, maar meet 'ie ook wat m'n oor (hamer, aambeeld, stijgbeugel) via zenuwen en synapsen doorgeeft aan m'n hersenen?
En weet je of wat je hebt gemeten ook alles dekt van wat je kunt horen?

42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:57:
[...]

Natuurlijk is die meetapparatuur precieser, maar meet 'ie ook wat m'n oor (hamer, aambeeld, stijgbeugel) via zenuwen en synapsen doorgeeft aan m'n hersenen?
Je vergeet de tussenstap. De geluidsgolven. Alle audiopraat, of het nou terechte versterker- of speakerdiscussie is, of onzinnige audio voodoo als CDs demagnetiseren, zit allemaal in het traject voor jou trommelvliezen en de rest. Wat er in het oor gebeurt weet men ook tot en met zenuwbanen toe. (Wist je bijvoorbeeld dat de verbinding tussen slakkenhuis en hersens tweerichtingsverkeer is? Je oren spitsen is meer dan spreekwoordelijk, je hersens kunnen het slakkenhuis "tunen".)

Die geluidsgolven zijn uiterst nauwkeurig te meten, nauwkeuriger dan menselijke oren het kunnen. Daarvoor, voordat de stroom daadwerkelijk omgezet wordt in geluidsgolven, kan ook al de stroom zeer nauwkeurig gemeten worden. En als het ergens in het traject een bit-stream is kan het ook nog eens digitaal/wiskundig geanalyseerd worden.

Dus, ja, men kan méér meten dan men kan horen. Wat er na je trommelvlies gebeurt doet niet ter sprake hier, omdat de zilveren hi-fi kabels, door elfjes gesmeed, al daarvoor hun invloed zouden moeten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

We weten zeer goed wat een menselijk oor kan registeren en waarnemen. En daarin zijn we ver onder de maat in vergelijk met meetapparatuur. En dus kunnen we rustig zeggen dat jij met je oor niet meer kunt registeren c.q. waarnemen als meetapparatuur. Sterker nog als we het niet kunnen meten, kun jij het met je oor niet registeren.

Als je het over HOREN hebt, heb je gelijk. We weten niet wat er in jou brein gebeurd (exact) dus ook niet wat jij hoort. Immers dat horen is aan de psyche gebonden. Dus daarin zit ook de invloed van marketing. Er zijn op die manier vele wijzen om je gehoor te foppen.

Maar we draaien in cirkels hier.

Echter we kunnen heel rustig stellen dat wat je niet kunt meten, je zeker niet met je gehoor kunt waarnemen c.q. registeren.

Wat jij onder invloed van marketing, medicatie, cultuur, eigen wensen, angsten, verdriet, vreugde, meditatie dan wel hersenbeschadiging hoort is onmeetbaar.
JumpStart schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:17:
Dus, ja, men kan méér meten dan men kan horen. Wat er na je trommelvlies gebeurt doet niet ter sprake hier, omdat de zilveren hi-fi kabels, door elfjes gesmeed, al daarvoor hun invloed zouden moeten hebben...
Het leuke van audio-voodoo is dat het meeste invloed heeft NA de trommelvliezen.....

[ Voor 13% gewijzigd door Cyberpope op 25-08-2007 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

[...]

42
Ja, daar is genoeg onderzoek naar gedaan oa door het fraunhoff instituut.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zou de eigenaar van dit merk zich dagelijks beschuren over zijn naamkeuze??

http://www.voodoocable.net

[ Voor 16% gewijzigd door Cyberpope op 25-08-2007 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Cyberpope schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:19:
[...]

Het leuke van audio-voodoo is dat het meeste invloed heeft NA de trommelvliezen.....
Ik zou zelfs zover willen gaan dat audio voodoo exclusief werkt op datgene na de trommelvliezen, stijgbeugels, hamer, slakkehuis en gehoorzenuw.

Tenzij je natuurlijk de invloed op de bankrekening mee wilt nemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als in "tussen de oren"? Eens, maar dat wil niet zeggen dat meten ook direct weten is. Een paar decennia terug was 't ook heel normaal om een asbest plaat achter je gevelkachel te zetten. Kon geen kwaad volgens de kenners/meters... ;)
Ja, daar is genoeg onderzoek naar gedaan oa door het fraunhoff instituut.
Het Fraunhofer instituut heeft een hoop onderzoek gedaan, en daar ben ik ook dankbaar voor (MP3), maar wie zegt mij dat Fraunhofer alle aspecten van het gehoor heeft gedekt?
Jij waarschijnlijk niet, ik zeker niet, en volgens mij Fraunhofer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 18:17:

[...]

Het Fraunhofer instituut heeft een hoop onderzoek gedaan, en daar ben ik ook dankbaar voor (MP3), maar wie zegt mij dat Fraunhofer alle aspecten van het gehoor heeft gedekt?
Jij waarschijnlijk niet, ik zeker niet, en volgens mij Fraunhofer ook niet.
Ik heb op de afgelopen CeBIT een bezoekje gebracht aan hun (grote) stand. Daar was een bioscoopzaaltje met een surround sound demo. Ze waren in staat om geluid exact te plaatsen, in richting, hoogte èn afstand waarbij ze ook nog eens de omvang van de geluidsbron konden varieren.

Oh, verrek. Dat kon, op een minder nauwkeurige manier, jaaaren geleden al met de Aureal Vortex 2 / A3D 2.0 chips, die deden aan wave tracing om zo een nauwkeurig 3D soundscape neer te zetten.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aangezien het topic wel aardig loopt, hoeft het niet op slot. SVP geen TR's voor de vage topicstart meer, we vinden het wel een aardig topic namelijk :). Alle andere onrechtmatigheden wel melden svp.