Ik kwam n.a.l. deze discussie op
Audioholics terecht. Zij lijken aardig wat moeite te steken in het daadwerkelijk fysiek testen welke kabel beter is dan andere. Ze hebben o.a. drie Speaker Cable Face Off's (
nr 1,
nr 2 en een
diy-versie).
Ik heb wat moeite met een dergelijk technisch engels, omdat het mijn vakgebied nooit is geweest, maar als ik een en ander goed interpreteer komt uit de grote samenvatting in die laatste review (die ook de resultaten van de andere twee meeneemt), dat Cat5 als speaker cable beter is dan vrijwel alle andere oplossingen, zeker als je de prijs meerekent.
Hoewel daar wel bij gezegd moet worden dat ie daarvoor configuraties met 4 en 6 losse Cat5 kabels weer door elkaar vlocht, dus wel wat meer koperoppervlak dan normaal tussen je computer en switches zit.
Maar feit is wel dat er fysieke verschillen tussen de kabels zitten, hoewel ze ook diverse artikelen hebben over dat de kabels nou ook weer niet zo veel invloed hebben als sommige verkopers ons willen doen geloven en het dus maar de vraag is en blijft in hoeverre je het kan horen.
Verder hebben ze nog wel interessante verhalen over bi-wiring, verschil in hdmi-kabels, etc. Ik heb alleen wel de indruk dat ze een sterke voorkeur voor sommige merken hebben, of dat komt omdat de rest gewoon minder goed meewerkt of niet is natuurlijk maar de vraag. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig het kan zijn om fatsoenlijk reviewmateriaal te krijgen.
Er zijn apparaten met intern zilveren bedrading etc. Maar daarnaast zit je natuurlijk nog met de lengte van de verbindingen, die zijn tussen versterker en speaker natuurlijk wat langer dan in zo'n apparaat zelf.
Afgezien daarvan ben ik het helemaal met je eens, zelf ga ik iig geen dure kabels kopen, zeker niet zolang er nog betere speakers te koop zijn en ik dus beter daar mijn geld aan kan uitgeven als ik zo nodig mooier geluid wil.
Maar als daar al een groot verlies zit, hoe wil je dat dan compenseren met dikkere/duudere kabels.
Het lijkt me meer dat het een situatie is van 'niet nog meer verlies', compenseren lijkt me niet erg waarschijnlijk met passieve componenten.
Dan moet je toch ergens verschil zien in het geluidssignaal, en als dat er echt is, dan zou je het toch ook moeten "kunnen" horen.
Licht er natuurlijk aan bij welke frequentie het verschil er is.
Zie mijn links hierboven, daar doet audioholics iig metingen naar de weerstand van kabels. Helaas hebben ik er geen meting gezien hoe speakers het dan weergeven, ik ben met je eens dat dat nog weer wat nuttiger is.
[
Voor 26% gewijzigd door
ACM op 23-08-2007 11:34
]