Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste
Acties:
  • 109.481 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 22:31
Ik schat zo 40000km en 48 maand? En is dat inclusief brandstof?

Anoniem: 14124

Ow sorry. Dat is op basis van 35.000km per jaar, 48 maanden en inclusief brandstof :)

Het is dan een Ford Mondeo Titanium, 2.0 TDCi met als opties X-Pack (lederen bekleding, verwarmde stoelen, 17" velgen), Launch Pack (navigatie, parkeersensoren, elektrisch inklapbare spiegels), Bi-Xenon met bochtverlichting, Ford Keyfree (geen sleutel nodig voor openen deuren en starten vd auto) en Bluetooth/Voicecontrol zodat je de GSM via het dashboard kunt bedienen. Totaal zit je dan op een cataloguswaarde van € 40.000.

Anoniem: 61137

Net bij het RTL Nieuws, de bijtelling gaat omhoog.....

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

-ET-

Phone Home

de bijtelling gaat omhoog? Met hoeveel en per wanneer?

Anoniem: 61137

2008, hoeveel nog niet bekend. Prinsjesdag in de gaten houden dus. ;)

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:48

Arno

PF5A

Ze zullen de leaserijder eens WEL ontzien :X

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Mja, tijdje geleden is de bijtelling van 25% naar 22% gegaan. Zal wel weer terug gaan naar de 25% ofzo.

De islam kan uw vrijheid schaden

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:18

_Arthur

blub

Anoniem: 61137 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 19:52:
2008, hoeveel nog niet bekend. Prinsjesdag in de gaten houden dus. ;)
Verhoging BPM / verlaging bijtelling
29 juni 2007
Staatssecretaris De Jager van Financiën heeft in een interview met De Telegraaf (1 juni 2007) zijn plannen voor de autobelastingen vanaf 2008 toegelicht. De belangrijkste elementen uit de nieuwe plannen zijn:
- verhoging van de BPM op de meest onzuinige auto’s. Als voorbeelden worden onder meer genoemd de Mitsubishi Pajero, Jeep Grand Cherokee en de BMW X5;
- de bijtelling voor auto’s met een A-energielabel en hybride auto’s gaat omlaag van 22% nu, naar rond de 14% straks. We hebben het dan bijvoorbeeld over de Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo en als hybride de Toyota Prius;
- als eerste stap in aanloop naar de invoering van de kilometerheffing in 2012 wordt vanaf 1 januari begonnen met de afbouw van de BPM. Vanaf 2008 wordt deze 5% à 10% verlaagd, onder gelijktijdige verhoging van de motorrijtuigenbelasting met een vergelijkbaar aantal procenten.

Deze plannen zullen worden uitgewerkt in het Belastingplan 2008 dat op Prinsjesdag wordt gepubliceerd.

http://www.masterlease.nl.../Verhoging_BPM-verlag.asp

Hoeveel die vervuilende auto's meer mogen kosten staat er niet.

Dus allemaal aan de Lexus GS 450H met energielabel B :)

Kortom, tegen de tijd dat we gaan rekeningrijden betalen we het bedrag wat nu aan BPM wordt betaald in de vorm van wegenbelasting. On top komt dan nog even de kosten per gereden kilometer, en uiteraard de niet veranderende accijns op brandstof. Gewoon even een wilde guess gedaan.

Dan hoop ik dat ze inderdaad niet die bijtelling omhoog gaan gooien voor alle 'echte' auto's op de weg. De enige winnaars zijn dan de rugzakjes waarin je je al helemaal niet tussen vrachtwagens wil begeven.

Ik hou mijn hart vast, maar de leaseauto bezitters trekken meestal aan het kortste eind en moeten dan gewoon nog even op de pijnbank extra worden uitgerekt. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 30-08-2007 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226550

AMSTERDAM - De kosten voor automobilisten gaan volgend jaar omhoog. De fiscale bijtelling voor de auto van de zaak stijgt van 22 naar 25 procent .

Bron: nu.nl

Tsssssssss...*zucht*..

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Ik denk 3 jaar (?) was het maximum tarief ook 25%.

Het is wel handig dat je ook aangeeft dat er ook lagere tarieven komen, bijv. voor de extreem zuinige wagens 14% tarief. Bijv. Toyota Prius, Citroën C1, etc.

Edit: weer eens te snel gereageerd, een paar berichten hierboven heeft dit reeds gedaan ;)

[ Voor 18% gewijzigd door blue eyes op 31-08-2007 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 01:45

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

blue eyes schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:48:
Ik denk 3 jaar (?) was het maximum tarief ook 25%.

Het is wel handig dat je ook aangeeft dat er ook lagere tarieven komen, bijv. voor de extreem zuinige wagens 14% tarief. Bijv. Toyota Prius, Citroën C1, etc.

Edit: weer eens te snel gereageerd, een paar berichten hierboven heeft dit reeds gedaan ;)
Maar dit laatste is niet bevestigd. En volgend mij geldt het ook voor auto's met een A label, en daar zitten nog een paar aardige diesel auto's tussen zoals de Renault Megane en de Ford Focus.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met 'een paar' heb je het wel goed :)

Bekijk dit document maar eens. http://www.vrom.nl/get.as...s/6354.pdf&dn=6354&b=vrom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 28-05 19:16
Wow, en ik betaal al geen drol aan bijtelling voor mn 107 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 01:45

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Ben niet zo kieskeurig. Hoop dat de Ford Focus dan onder de regeling van minder bijtellling komt te vallen. Alleen heb ik die regeling niet bevestigd gezien. Er wordt alleen maar gerept over een verhoging van de bijtelling naar 25%.en de BTW naar 20%.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Lekker van 22% naar 25%, scheelt me totaal 10% in m'n netto lasten qua lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
FrankGuthrie schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 17:02:
[...]

Ben niet zo kieskeurig. Hoop dat de Ford Focus dan onder de regeling van minder bijtellling komt te vallen. Alleen heb ik die regeling niet bevestigd gezien. Er wordt alleen maar gerept over een verhoging van de bijtelling naar 25%.en de BTW naar 20%.
Als men de A klasse auto's onder de regeling van minder bijtelling laten vallen, lijkt het er tenminste nog op dat het kabinet met behulp van deze maatregel iets aan het milieu doet. Anders is het naar mijn mening gewoon een ordinaire manier om extra geld in te zamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 21:34
Tja de harde werker gaat maar weer eens betalen... zo is het al jaren en zo blijft het ook jaren.

De rijken "voelen" er minder van, de armen worden bespraard, de middenmoot heeft het steeds zwaarder.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:18

_Arthur

blub

Zosas schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 09:01:
Tja de harde werker gaat maar weer eens betalen... zo is het al jaren en zo blijft het ook jaren.

De rijken "voelen" er minder van, de armen worden bespraard, de middenmoot heeft het steeds zwaarder.
De hardwerkende middenklassers zijn de armen van de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 21:34
_Arthur schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 17:58:
[...]

De hardwerkende middenklassers zijn de armen van de toekomst.
Amen

Tegen die tijd stop ik met werken, zoeken ze het maar uit. Dan heb ik allicht minder inkomen, maar wel complete vrije tijd.
Geen files meer, kids niet naar de creche, heerlijk.....

Zoveel meer heb ik (dan) toch niet t.o.v. de niet werkers...

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 22:47
Naar aanleiding van het Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 5), heb ik wel een vraag over de lease-systemen.

Op dit moment ben ik net gestart bij mijn huidige werkgever. Een dienstverlener waar ik per dag 40km voor moet afleggen (retour). Maandelijks krijg ik daar ~ €130,- voor.
Op zich vind ik dit een redelijk goede regeling, ware het niet dat mijn huidige auto (die wordt gedeeld met een van mijn ouders) na begint te laten...

Een lease-auto zat in eerste instantie niet betrokken in het contract, maar vanaf 10.000km wordt een lease-auto aantrekkelijk, volgens het bedrijf.

Vanaf welk aantal kilometers is dit dan rendabel? In het andere topic werd me namelijk gevraagd of het wellicht goedkoper voor me is als ik een goedekope leasebak neem?

Wie kan hier helderheid in scheppen?

Edit: Jaarlijks komt het (puur woon-werk-verkeer) aantal kilometers op 8240km. (km*aantal werkbare dagen).

[ Voor 5% gewijzigd door dnhelle op 04-09-2007 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:02
Dat ligt er natuurlijk ook aan wat je voor leasebijdrage krijgt en wat je zelf moet bij gaan leggen (inleveren loon?)

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy op 05-09-2007 08:16 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Als je het topic leest krijg je genoeg aanwijzigingen over hoe je dat kan berekenen. Kort gezegd: kijk wat je nu kwijt bent: kosten auto, onderhoud, afschrijving, verzekering, benzine, enz. minus de reiskostenvergoeding. Kijk dan wat een leaseauto je netto gaat kosten: bijtelling en evt. eigen bijdrage. Eventueel kan je nog een waarde hangen aan de 'secundaire voordelen' van een leaseauto: altijd een auto van max. 4 jaar oud, nooit onverwachte kosten als er iets stuk gaat, misschien een grotere en/of luxere auto.
Vanaf welk aantal kilometers het rendabel is, is geen harde richtlijn voor. Dat hangt van veel omstandigheden af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 22:47
Thnx Cowgirl,

Ik zal eens een rekenvoorbeeld gaan maken, dat zal inderdaad helpen om meer inzicht te krijgen in de huidige kosten, daar heb ik op dit moment geen inzicht in, omdat de betreffende auto niet in mijn eigendom is.

Nu nog ergens inzicht proberen te krijgen in de lease-tarieven van het bedrijf, dat wordt een tikkeltje moeilijker... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
Bij directlease kan je een leaseprijs berekenen zonder inlogcode. Maar de leaseprijs is voor jou in principe niet interessant, het gaat om de fiscale waarde waarover je bijtelling wordt berekend. Wat voor soort auto's (met bijbehorende waarde) je kan gaan rijden is via je collega's wel uit te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214232

Anoniem: 227300 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 17:47:
[...]

vraag ik met toch even af wat voor mercedes jij voor dat bedrag kan leasen, ben erg benieuwd!
Mercedes zit wel heel erg laag in de leaseprijzen omdat deze auto's een gigantische restwaarde hebben ze dalen vrijwel niets in waarde maar men moet wel op de bijtelling letten.

Voor dit bedrag kan je zeer zeker een A klasse mercedes leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Afbeeldingslocatie: http://export.topproduct.nl/images/items/236000a.jpg
Daar voel je je toch niet serieus mee op de weg :P

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214232

Arno schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:05:
[afbeelding]
Daar voel je je toch niet serieus mee op de weg :P
Sorry maar het is wel een MERCEDES hee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 214232 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:30:
[...]

Sorry maar het is wel een MERCEDES hee :P
Ja, en dit is ook een Audi.

Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/480/7/39830497a54bc0a2fbbd12b4f3d53d17.jpg

Met andere woorden, daar wil ik nog niet in dood gevonden worden....

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39506

Ik heb sinds enkele maanden een lease auto met een waarde van 26500.

Hierbij moet ik ook nog eens een eigen bijdrage betalen van 223 Euro...

Is dit normaal voor een auto in die prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Privébijdrage of bijtelling van de werkgever?

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het wordt eigen bijdrage genoemd..dus neem aan prive bijdrage.

Bijtelling betaal ik sowieso, dus betaal in totaal zon 430 euro p/maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vind het inderdaad een hoop geld.

Heb je die auto zelf gekozen? En hoeveel mag je prive rijden?

Als je hem zelf hebt gekozen, hoeveel zit hij boven je lease budget?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:40
Je zult toch echt meer informatie moeten geven. Of een bepaald onderdeel van de beloning van je werkzaamheden voor je baas hoog of laag is kun je alleen in een totaalplaatje beoordelen.

Uiteindelijk reserveert je baas een totaal bedrag wat hij aan jou wil spenderen. Dat kan hij doen via salaris, leaseauto, laptop, GSM vergoeding, kilometer bijdrage, cursussen, al dan niet vergoeden van je reisuren en nog vele andere zaken. Als er één misschien wat laag is (door de hoge eigen bijdrage) wil dat nog niet zeggen dat je slechter af bent. Zo mag jij misschien je reisuren wel schrijven als werkuren. Of misschien reis je uberhaubt wel heel weinig.

Ofwel: alleen binnen een totaalplaatje kun je dit beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van een lease budget hebben ze niets verteld..zit gedetacheerd en moet iedere dag zo'n 120 km rijden, reistijd niet vergoed.

Ze hebben me toendertijd gezegd dat die auto me zon 250 euro zou gaan kosten +-...

Prive mag ik 10000 km rijden, maar zon eigen bijdrage is toch ook aftrekbaar of gaat dit al maandelijks met het salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
Ten eerste: wat is het leasebedrag wat jij van je werkgever krijgt? Weet je dat niet, dan zou ik dat eerst eens opvragen.
Ten tweede: wat is het totale leasebedrag van de auto(incl. verzekeringen, tankpas, etc..)?
Ten derde: heb je de auto zelf uitgekozen bij de dealer?

Edit: eigen bijdrage/bijtelling wordt maandelijks verrekend met het salaris.

[ Voor 12% gewijzigd door Donde op 14-09-2007 12:09 ]

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik dit natel op directlease.nl komt de auto incl brandstof op 718 p/maand.

Ze hebben mijn eigen verzekering gebruikt, dus deze zit er niet in vanuit de lease...

Maar ik vraag het nog eens allemaal na hoe en wat...want ik heb het idee dat ik meer betaal dan de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Vind het opzich wel vreemd dat je zelf niet weet wat je aan transportvergoeding cq. leasevergoeding krijgt, terwijl je de auto wel al enkele maanden rijdt.

Anyway, die 26500,- euro heeft uiteindelijk niets te maken met je leasebedrag per maand. De hoogte van het leasebedrag wordt niet alleen bepaald door de waarde van de auto, maar ook door andere factoren, waaronder bijvoorbeeld of je benzine of diesel tankt (tankpas) en zelf welk formaat velgen je hebt (in verband met slijtage en dus vervanging).

223,- euro over 718,- euro is behoorlijk veel, dat zou dus feitelijk betekenen dat je 495,- euro leasevergoeding krijgt.. tenminste als die 223,- euro waarover je praat ook bruto zijn.

Gezien het aantal kilometers dat je dagelijks maakt en het aantal privekilometers ga ik er van uit dat je een diesel rijdt, en least op 30.000 km/jaar?
Vind het dan nog een fors leasebedrag! Heb je er veel opties op gestoken?

edit:
Eigen verzekering? Hoe kunnen ze de verzekering op jouw naam zetten terwijl de leasemaatschappij eigenaar is van de auto?

[ Voor 6% gewijzigd door Sypheron op 14-09-2007 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Anoniem: 39506 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 11:41:
Het wordt eigen bijdrage genoemd..dus neem aan prive bijdrage.

Bijtelling betaal ik sowieso, dus betaal in totaal zon 430 euro p/maand
Dat betaal ik ook, is ook helemaal niet zo'n raar bedrag.
Vergeet niet dat veel lease bedragen niet zo hoog meer zijn als vroeger, dus als je nog een leuke wagen wilt je fors moet bijbetalen. Gelukkig is dit wel aftrekbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-05 09:17
Ik krijg mijn bedrijfswagen vanaf 2 Januari.
Hetgeen wat ze mij gezegd hebben is dat de eigen bijdrage 70 euro netto per maand is (ongeveer).
Voor de rest zou er niks van mijn kant betaald moeten worden voor de wagen en krijg zelfs de eigen bijdrage volledig terug in vorm van een netto onkostenvergoeding, deze is nu 75 euro en zal opgetrokken worden met wat ik netto verlies.
Ik moet enkel mijn reiskostenvergoeding (111€/maand) laten vallen, daar doe ik het wel voor :-).

Het is geen leasebak, maar een auto die het bedrijf zelf aankoopt. De catalogusprijs is 25350 euro (volledig zelf gekozen).
Maar naar wat ik begrepen heb is een leasebak in Nederland veel duurder voor de werknemer.

Ik doe een dikke 30.000 km/jaar woon-werk verkeer en ik mag privé onbeperkt rijden binnen de benelux. Moet de auto wel 4 jaar houden voor ik een andere krijg.

• Blanex223
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11-2024
En waar werk jij dan? :)

Ik werk niet in de ICT, maar is er toevallig iemand bekend met de lease regeling van GTI Suez?

[ Voor 67% gewijzigd door Blanex223 op 15-09-2007 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Blanex223 schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 18:19:
En waar werk jij dan? :)

Ik werk niet in de ICT, maar is er toevallig iemand bekend met de lease regeling van GTI Suez?
Ik neem aan in Belgie, aangezien menier in Beringen woont ;)
Dan maakt het meteen ook een stuk interessanter: betaal je in BE bijtelling als de auto echt op naam van de zaak staat :?

Verder: die 30k per jaar zakelijk is niet zoveel als je denkt hoor. Ik draai er zelf een dikke 50k per jaar doorheen. En dat prive vindt ik ook nog wel meevallen eerlijk gezegd. Onbeperkt prive rijden is leuk, maar alleen de benelux ben je ook snel uitgekeken. Keertje op vakantie naar Frankrijk of Oostenrijk zit er niet in om maar eens iets te noemen.
EN moet je de auto 4 jaar houden, of is er ook een maximaal kilometrage afgesproken? Heb zelf lease, zakelijk onbeperkt en prive max 15k per jaar. Voor die laatste moet ik aardig mijn best doen; ze schalen nogal makkelijk onder woon-werk verkeer en da's allemaal zakelijk :)Mijn auto is in principe afgesloten op 4jaar / 35k per jaar of 140k, whatever comes first. In mijn geval dus het laatste ;)

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 17-09-2007 13:24 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sypheron schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 13:15:

Gezien het aantal kilometers dat je dagelijks maakt en het aantal privekilometers ga ik er van uit dat je een diesel rijdt, en least op 30.000 km/jaar?
Vind het dan nog een fors leasebedrag! Heb je er veel opties op gestoken?

edit:
Eigen verzekering? Hoe kunnen ze de verzekering op jouw naam zetten terwijl de leasemaatschappij eigenaar is van de auto?
Voor 30000 km per jaar ja en het is een 1.9tdi diesel. Verder geen extra opties genomen, heb daarom voor de zgn sportstyle gekozen, hier zit standaard al een mp3 radio in etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
The Eagle schreef op maandag 17 september 2007 @ 13:22:
[...]

Ik neem aan in Belgie, aangezien menier in Beringen woont ;)
Dan maakt het meteen ook een stuk interessanter: betaal je in BE bijtelling als de auto echt op naam van de zaak staat :?

Verder: die 30k per jaar zakelijk is niet zoveel als je denkt hoor. Ik draai er zelf een dikke 50k per jaar doorheen. En dat prive vindt ik ook nog wel meevallen eerlijk gezegd. Onbeperkt prive rijden is leuk, maar alleen de benelux ben je ook snel uitgekeken. Keertje op vakantie naar Frankrijk of Oostenrijk zit er niet in om maar eens iets te noemen.
EN moet je de auto 4 jaar houden, of is er ook een maximaal kilometrage afgesproken? Heb zelf lease, zakelijk onbeperkt en prive max 15k per jaar. Voor die laatste moet ik aardig mijn best doen; ze schalen nogal makkelijk onder woon-werk verkeer en da's allemaal zakelijk :)Mijn auto is in principe afgesloten op 4jaar / 35k per jaar of 140k, whatever comes first. In mijn geval dus het laatste ;)
Ik woon (Beringen) en werk (Zaventem) inderdaad in België.
Ik moet de auto 4 jaar houden, ongeacht het aantal kilometers. Er zijn genoeg wagens die met 200k+ kilometers pas omgewisseld worden, het is tenslotte geen leaswagen.
Mijn huidige wagen wordt in december 2 jaar en zal dan ongeveer 85000 km op de teller hebben.

Het enige wat ik moet betalen is die 70 euro / maand, die ik dan weer in netto onkostenvergoeding bijkrijg. In België is de regel alsvolgt:

Woon-werkafstand (enkele rit)
Belastbaar voordeel:
25 km of minder
5.000 km x fiscale PK
meer dan 25 km
7.500 km x fiscale PK

Voor mij dus 7500 x 0,3107 (10 fiscale pk's) = 2330,25 € / jaar (bruto bijtelling belasting) = 900 netto dat je aan de belastingen moet betalen.
Die 7500 km's zijn trouwens de geschatte privé kilometers die je gaat doen.

Er is dan nog een formule die afhangt van de CO2 uitstoot van de wagen (das die 70 euro/maand).
Dit bedrag wordt van het bedrag aan belastingen af getrokken:

900 - (12 x 70) = 60 euro dat er nog betaald moet worden.

Dit indien je dus niet zo stom bent om het werkelijk aantal gereden privé kilometers op te geven, maar gewoon 7500 km O-) .

Daarom is een bedrijfswagen in België zo goedkoop voor de werknemer. Het maakt mij dus niet uit dat je eventueel in het buitenland zelf zou moeten tanken. Ik ga trouwens praktisch nooit naar het buitenland met de wagen, enkel aan de grens en dan moet je toch niet tanken.

In mijn geval is de wagen iets duurder voor de werkgever omdat hij niet van de milieuvriendelijkste is, hij is dan ook maar voor 70% aftrekbaar ipv 75% (omvat aankoop, verzekering en onderhoud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 39506 schreef op maandag 17 september 2007 @ 14:06:
[...]

Voor 30000 km per jaar ja en het is een 1.9tdi diesel. Verder geen extra opties genomen, heb daarom voor de zgn sportstyle gekozen, hier zit standaard al een mp3 radio in etc...
Als het zoveel geld kost is het lijkt mij niet te veel moeite om zelf even uit te zoeken hoe de regeling bij jou in elkaar steekt.

Zonder dat jij uitlegt hoe jullie regeling in elkaar steekt kunnen wij ook niet oordelen of het een slechte regeling is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233668

Wat is het gemiddeld leasebedrag in Nederland van iemand met 6 jaar ICT ervaring (netwerkbeheer)? Ik ben zelf een Belg en ik heb op dit moment nog een eigen auto (die nog wel jaartje of 2 meekan) ik ben van plan om misschien in Nederland te gaan werken. Ik heb een leuk contractvoorstel gehad enkel het leasebedrag valt dik tegen 400€ excl. Ik krijg de indruk dat dit bedrag ver onder de norm ligt ofwel heeft het bedrijf een goede deal met enkele leasemaatschappijen.
Als ik nu beslis om mijn eigen auto te houden word dan gewoon het lease bedrag bij mijn salaris geteld (in België is dit meestal zo)?

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou als leaserijder maar al vast rekening gaan houden met 25% bijtelling als je nu nog een auto moet uitzoeken.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Anoniem: 233668 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 20:51:
Wat is het gemiddeld leasebedrag in Nederland van iemand met 6 jaar ICT ervaring (netwerkbeheer)? Ik ben zelf een Belg en ik heb op dit moment nog een eigen auto (die nog wel jaartje of 2 meekan) ik ben van plan om misschien in Nederland te gaan werken. Ik heb een leuk contractvoorstel gehad enkel het leasebedrag valt dik tegen 400€ excl. Ik krijg de indruk dat dit bedrag ver onder de norm ligt ofwel heeft het bedrijf een goede deal met enkele leasemaatschappijen.
Als ik nu beslis om mijn eigen auto te houden word dan gewoon het lease bedrag bij mijn salaris geteld (in België is dit meestal zo)?
Eerst even op je eerste vraag terugkomend. € 400,- ex is inderdaad niet veel. Echter dan praat ik wel over Nederlandse normen. Ik denk dat de gemiddelde ICT-er na 6 jaar hier wel tussen de 750 en 900 zit..

Ten tweede, wanneer je besluit je auto te houden, dan zullen sommige bedrijven je de mobiliteitsvergoeding gewoon bij je salaris geven, terwijl je van anderen misschien alleen maar kilometervergoeding krijgt. Even goed in je contract kijken dus!

• cowgirl
Je leasebedrag heeft m.i. meer te maken met je functie dan met aantal jaar ervaring. Ik vind 750-900 behoorlijk hoog, let op dat we over exclusief praten. Ik heb, met 11 jaar ervaring, een leasebudget van 569,-. Dat komt omdat ik officieel geen ambulante functie heb. Het hoogste leasebudget is bij ons (voor een BU-manager!) 786,-. Het budget mag in alle gevallen maximaal 115,- overschreden worden waarbij je de overschrijding dus als eigen bijdrage krijgt.
edit:
Ik moet wel zeggen dat bij ons redelijke afspraken zijn. Zo heb ik nu een auto in bestelling staan: Ford Focus Stw Titanium 1.6 DPF (109PK) met Business Pack, metalic lak, CD-wisselaar, rokerspakket, trekhaak en winterbanden. Fiscale waarde: € 30.075,-. Leaseprijs ex 674,83, incl. 826,50.

[ Voor 24% gewijzigd door cowgirl op 19-09-2007 08:52 . Reden: aanvulling ]

Bij ons is het opgedeeld in een aantal klassen. Klasse 1 software engineers, Klasse 2 consultancy, Klasse 3 voor project management, Klasse 4 voor sales, en het MT doet uiteraard niet aan een klasse, die pakt gewoon wat ze kunnen pakken (wat bij ons meer overeenkomt met een auto uit Klasse 3 en 4 want de bijtelling betalen ze net als wij zelf).

Met klasse 1 moet je denken aan een 207 en een Clio, klasse 2 aan een Citroen C4, Focus, 307, bij klasse 3 aan 407,A4,3 serie, Passat, en voor Klasse 4 zou ik het niet weten,

Bij ons hebben we veel collega's met kinderen dus de family cars zoals de 307, C4 Picasso, Scenic, zijn bij ons erg in trek.

Wij hebben zelf de volgende regeling, een plafond voor eigen bijdrage wordt vastgesteld, en alles wat je minder besteed tot je plafond gaat van je eigen bijdrage af. Ik kan dus voor maximaal € 1060 gaan uitzoeken, maar dat betekend wel een eigen bijdrage van € 170. Ik ga nu waarschijnlijk voor € 1010 leasen, waarmee de eigen bijdrage uit zal komen op € 120. Ik maak dan wel bewust de keuze om een bijna full option auto te leasen, maar dat is ook echt dan je eigen keuze.

Klasse 1 begint bij ons op een eigen bijdrage van € 245,-- geef je minder uit aan de auto, dan gaat deze uiteraard omlaag. Klasse 2 zit op € 195,--

Het hele idee erachter is dan ook dat met name de lagere klasse de auto niet perse nodig heeft voor zijn/haar werkzaamheden.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 19-09-2007 09:00 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 14124 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 08:51:
Het hele idee erachter is dan ook dat met name de lagere klasse de auto niet perse nodig heeft voor zijn/haar werkzaamheden.
Werken bij jullie dan alle software engineers on-site? Als je in de detachering zit is dat natuurlijk onzin dat je de laagste klasse het meest laat betalen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

rwb schreef op woensdag 19 september 2007 @ 09:52:
[...]

Werken bij jullie dan alle software engineers on-site? Als je in de detachering zit is dat natuurlijk onzin dat je de laagste klasse het meest laat betalen.
Wij zijn geen detacheerder. Een onderdeel van het bedrijf ontwikkeld een product, en een andere onderdeel is actief op full service internetactiviteiten.... meestal op basis van dat product.

De auto's worden dus voornamelijk voor woon-werk verkeer gebruikt door software engineers, voor sales omdat het hun kantoor is, en in mijn geval ben ik veel buiten de deur op klantbezoek.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 19-09-2007 12:53 ]

Anoniem: 61153

cowgirl schreef op woensdag 19 september 2007 @ 08:37:
Je leasebedrag heeft m.i. meer te maken met je functie dan met aantal jaar ervaring. Ik vind 750-900 behoorlijk hoog, let op dat we over exclusief praten. Ik heb, met 11 jaar ervaring, een leasebudget van 569,-. Dat komt omdat ik officieel geen ambulante functie heb. Het hoogste leasebudget is bij ons (voor een BU-manager!) 786,-. Het budget mag in alle gevallen maximaal 115,- overschreden worden waarbij je de overschrijding dus als eigen bijdrage krijgt.
edit:
Ik moet wel zeggen dat bij ons redelijke afspraken zijn. Zo heb ik nu een auto in bestelling staan: Ford Focus Stw Titanium 1.6 DPF (109PK) met Business Pack, metalic lak, CD-wisselaar, rokerspakket, trekhaak en winterbanden. Fiscale waarde: € 30.075,-. Leaseprijs ex 674,83, incl. 826,50.
Klopt, bij mijn werkgever krijg je een leaseauto uitsluitend toegewezen voor ambulante, MT of directie-functies.

Bij ons hebben ze 3 klassen:
- klasse 1: leaseplafond 579 euro excl. (ambulante functie)
- klasse 2: leaseplafond 825 euro excl. (management)
- klasse 3: leaseplafond 1.069 euro excl. (directie)

Eigen bijdage mag tot 50 euro zonder toestemming directeur HRM, boven 50 euro is toestemming directeur HRM nodig (max. is niet vastgesteld).

Ik lease in klasse 2; daar kan ik zeker mee uit de voeten.

offtopic:
je hebt inderdaad redelijk gunstige leasevoorwaarden maar wtf is een 'rokerspakket'...? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 61153 op 19-09-2007 13:11 ]

• Arno

Arno

PF5A

Wel of geen asbak :P

Jeremy Clarkson

• cowgirl
En een aansteker. En dat voor 30 euro :p

Nu je dat zo zegt (bij de Ford Focus) kan ik me inderdaad ook niet herinneren dat ik een asbak heb gezien in de Mondeo. Maar ach, mocht het nodig zijn dat hebben we alsnog de middenarmsteun. :P

Anoniem: 61153

cowgirl schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:15:
En een aansteker. En dat voor 30 euro :p
Bijzonder dat je bewust dit 'pakket' vermeldt in je post... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:52
Ik ga over twee weken een volledige maand op vakantie.
Nu ben ik beniewd of ik over die periode mijn bijtelling tijdelijk kan beeindigen omdat ik de auto toch niet gebruik. Wil hem dan ook gewoon bij de zaak parkeren voor die periode. Iemand ervaring hierin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:06
wsiev schreef op maandag 24 september 2007 @ 07:44:
Nu ben ik beniewd of ik over die periode mijn bijtelling tijdelijk kan beeindigen omdat ik de auto toch niet gebruik. Wil hem dan ook gewoon bij de zaak parkeren voor die periode. Iemand ervaring hierin ?
Zou misschien wel kunnen, maar dan moet je werkgever wel meewerken. Technisch gezien moet je werkgever dan de auto weer innemen, en na je vakantie weer ter beschikking stellen. Vraag me alleen af of je werkgever dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik veronderstel dat dit niet gaat. Het privégebruik van de auto is onderdeel van je loon en dat loopt toch ook gewoon door tijdens je verlof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:40
Geen bijtelling aan de belasting zal vast heel lastig zijn. Wat je mogelijk wel met je baas kunt regelen is dat je voor die maand geen eigen bijdrage betaald. Zeker als je baas in die maand handig andere mensen met jou auto kan laten rijden wil hij misschien daar wel in meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 15:57

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

De bijtelling wordt gebaseerd op 500 km prive per jaar, en dat is niet terug te rekenen naar ~42 km. per maand. Zodra je over de 500 km. prive hebt gereden (al doe je dat op 31 december) moet je voor het hele bijtelling betalen.

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
Wacky schreef op maandag 24 september 2007 @ 22:24:
De bijtelling wordt gebaseerd op 500 km prive per jaar, en dat is niet terug te rekenen naar ~42 km. per maand. Zodra je over de 500 km. prive hebt gereden (al doe je dat op 31 december) moet je voor het hele bijtelling betalen.
Klopt maar niet als je de auto voor een maand inleverd. Of er een werkgever is die daar aan meewerkt, dat betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:02

Wallie

Herr

Dat kan idd, tenminste waar ik werk, daar kan je je auto in die periode 'ter beschikking stellen' van je werkgever, en zij houden dan geen bijtelling in. Maar ja, moet je werkgever wel voor meewerken.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:52
zo`n constructie had ik ook in gedachten.
zal het eens voor leggen aan de grote baas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-10-2024
ik zie op mijn salarisstrook dat zowel bruto als netto mijn

overwaarde wordt afgetrokken van salaris , stel ik mag 700 euro leasen en ik doe 712 dan zie ik 12 euro bruto als netto eraf getrokken worden , dit snap ik niet waarom het 2x belast wordt.

iets met lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Die 12 euro wordt netto van je salaris ingehouden omdat dit je eigen bijdrage is en een netto inhouding. Deze 12 euro wordt tevens afgetrokken van je bruto inkomen. Je zal dus per saldo iets van 4 - 6 euro netto betalen.

[ Voor 47% gewijzigd door blue eyes op 25-09-2007 19:35 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als er sprake is van en heel wagenpark en de auto kan zonder moeite aan iemand anders ter beschikking worden gesteld, dan zou zoiets kunnen. Gebeurt bij ons ook wel eens, allenmet dien verstande dat het dan meestal over langere periodes gaat en om onze zgn "standaardauto's" gaat. Bovendien: dan ben je je eigen auto kwijt, en het is nog maar de vraag of je dan na die maand ook weer de zelfde auto terugkrijgt. En in denk dat dat laatste bij jou ook wel eens relevant kon zijn ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229285

Ik weet niet of het helemaal on-topic is maar ik vroeg me af wat je kan leasen van een leasevergoeding van +/- 540 euro (bruto).

Ik rijd momenteel een prive-auto waar ik en mijn partner heel veel gebruik van maken, maar ik ben de enige met een rijbewijs en dus zal ik die inruilen/verkopen als ik een lease-auto zou nemen bij een nieuwe baan en dus ook voor prive moeten gebruiken.

Echter, ik wil er niet op achteruit gaan qua netto maandkosten en vooral de laadruimte in de auto. Als ik het verhaal met de bijtellingen moet geloven kost een goedkope auto me per maand al 200 tot 300 euro netto extra.

Ik ben benieuwd of het mogelijk is iets vergelijkbaars te rijden (3 deurs middenklasse auto) en er financieel niet teveel op achteruit te gaan van de leasevergoeding die me geboden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
Daar is geen vast antwoord op te geven. Praat eens met je collega's wat zij voor auto rijden. Hoeveel 'auto' je kan rijden voor een bepaald budget is erg afhankelijk van de afspraken die je werkgever met de leasemaatschappij heeft.

Je netto kosten voor een auto zijn ook persoonlijk. Dit hangt af van de hoogte van je eigen bijdrage, de nieuwwaarde van de auto en je belastingschaal.
Een auto van € 25.000,- zonder eigen bijdrage bij een belastingtarief van 42% kost bijvoorbeeld zo'n € 220,-, uitgaande van de nieuwe bijtelling van 25%. Hoe je dit moet berekenen is ook heel makkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben121689
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-01 17:14
Met een mogelijke overstap naar een andere dienstverlener krijg ik een leasebudget van 694 Euro exclusief brandstof ed. om een auto uit te kiezen. Ik heb echter geen idee waar ik aan moet denken, aangezien ik tot nu toe gewoon een auto toegewezen kreeg, kan iemand mij hierin wat informatie over verschaffen?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ruben121689 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 13:36:
kan iemand mij hierin wat informatie over verschaffen?
De HR afdeling van je nieuwe werkgever kan dat vast wel toch? Met alleen een bedrag kun je niets, dat staat gewoon als een paal boven water. Ieder bedrijf heeft andere afspraken, andere voorwaarden, andere klasses etc. Als je het zo graag wilt weten kun je ook collega's van je aanstaande werkgever vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben121689
J0YR1D3R schreef op donderdag 01 november 2007 @ 13:43:
[...]

De HR afdeling van je nieuwe werkgever kan dat vast wel toch? Met alleen een bedrag kun je niets, dat staat gewoon als een paal boven water. Ieder bedrijf heeft andere afspraken, andere voorwaarden, andere klasses etc. Als je het zo graag wilt weten kun je ook collega's van je aanstaande werkgever vragen :)
Leaseprijs is 694 Euro exclusief brandstof, BTW ed. Looptijd van 48 maanden met 35.000 km per jaar. 4x4, cabrio ed zijn niet toegestaan, verplicht is om in LPG of Diesel te rijden. Het punt is eigenlijk dat ik nog over de aanbieding aan het nadenken ben, dus was meer nieuwsgierig wat voor leaseauto ik zou kunnen rijden. Maar dit is verder van minder belang voor mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
Zoals J0YR1D3R zegt, met dat budget kun je een VW Passat / Alfa 159 leasen, met guunstige voorwaarden en weinig km. Tegenovergestelde kan ook nl een VW Polo of Fiat Punto. Dus ff informeren bij je nieuwe werkgever.

edit:
Klik, hier vind je wat auto's.

[ Voor 35% gewijzigd door L-VIS op 01-11-2007 13:53 . Reden: Link toegevoegd, zelfde tijd van posten :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben121689
L-VIS schreef op donderdag 01 november 2007 @ 13:50:
Zoals J0YR1D3R zegt, met dat budget kun je een VW Passat / Alfa 159 leasen, met guunstige voorwaarden en weinig km. Tegenovergestelde kan ook nl een VW Polo of Fiat Punto. Dus ff informeren bij je nieuwe werkgever.

edit:
Klik, hier vind je wat auto's.
Kijk, daar heb ik wat aan :) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230137

Als je op de verschillende sites kijkt (leaseplan, ingcarlease, dll, enz) zie je als je je keuze gemaakt hebt het leasebedrag eruit rollen. Kunnen jullie vertellen wat het verschil is van de uitkomst op de site en wat er werkelijk na de offerte van de dealer als leasebedrag uit is gekomen?

Heb zelf (nog) geen ervaring en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
Dat is behalve van de leasemaatschappij ook nog eens afhankelijk van welke (kortings-)afspraken je werkgever gemaakt heeft en welke afspraken de leasemaatschappij met bepaalde merken heeft. Bijvoorbeeld: Ik heb op dit moment een Ford Focus Wagon met een aantal opties in bestelling staan. Fiscale waarde 30.075,-. Ik moest bij 2 leasemaatschappijen offertes aanvragen. Voor dezelfde looptijd en hetzelfde aantal kilometers kwam er bij Arval 675,- uit en bij Athlon Carlease 725,-. Bij een vergelijkbare Renault Megane was Arval juist weer een stuk duurder.
Nou was ik bezig met een eventuele overstap naar een ander (kleiner) bedrijf. De auto zou dan overgenomen worden door ING Carlease. Leasebedrag zou daar 775,- worden.

Je moet dus echt naar jouw specifieke situatie met het leasebedrijf van jouw werkgever kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230137

Ik begrijp het verhaal. Waar ik nieuwsgierig naar ben is of jij vooraf op de sites aan het orienteren en er kwam bijvoorbeeld een leasebedrag van 750 euro uit. Na het offertetraject (en dus ook de kortingen) kwam er bijvoorbeeld 720 uit. Is dit een ervaring die jij kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
Ik heb me niet vooraf georiënteerd. Ik weet dat er vrij scherpe kortingsafspraken zijn en heb dus gewacht tot ik toegang had tot een persoonlijke site om offertes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt inderdaad flinke kortingen bedingen maar je moet wel de moeite nemen. Ik heb net een nieuwe auto besteld, de leasemaatschappij gaf na aandringen 50 euro korting op het maandbedrag (5%) mits ze zelf de dealer mochten kiezen.

Daarna wilde opeens ook de garage hierin meegaan. Uiteindelijk toch de leasemaatschappij geworden; de dealer moest minimaal 7.5% korting leveren om op hetzelfde niveau te komen, maar nooit meer wat van gehoord en dan is het goed.

Ik heb nu dan een korting te pakken van € 2400,-- die ook nog eens gunstig is voor mijn eigen bijdrage, kortom dubbel telt omdat deze onder de streep verrekend wordt.

Daar kan geen gratis trekhaak tegenop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Bovenstaand verhaal is een mooi voorbeeld zoals het vaak VROEGER bij grote bedrijven ging.

Tegenwoordig worden de leasemij en de dealers/ importeurs "uitgeknepen" door de bedrijven waardoor er voor de medewerker geen enkele ruimte voor onderhandelen meer is. De ouderwetse radio en trekhaak zitten er niet meer in (iig niet waar ik werk en ik ken nog een aantal grote bedrijven welke deze policy hebben).

Alle mogelijke deals welke wij als medewerker konden onderhandelen zitten al verwerkt in de offerte welke de leasemij aanbiedt. Dus in het voordeel van het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
blue eyes schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 08:51:
Bovenstaand verhaal is een mooi voorbeeld zoals het vaak VROEGER bij grote bedrijven ging.

Tegenwoordig worden de leasemij en de dealers/ importeurs "uitgeknepen" door de bedrijven waardoor er voor de medewerker geen enkele ruimte voor onderhandelen meer is. De ouderwetse radio en trekhaak zitten er niet meer in (iig niet waar ik werk en ik ken nog een aantal grote bedrijven welke deze policy hebben).

Alle mogelijke deals welke wij als medewerker konden onderhandelen zitten al verwerkt in de offerte welke de leasemij aanbiedt. Dus in het voordeel van het bedrijf.
Jouw ervaring, maar zeker niet representatief voor alle bedrijven.

Dealers/importeurs zijn ook niet dom. Die maken onderling ook afspraken over prijzen mbt leaseauto's. Van uitknijpen is zeker geen sprake, van onderhandelen zeer zeker wel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 20:26
Dat kan in principe, als je werkgever meewerkt.

Fiscaal gezien hoef je alleen belasting over de bijtelling te betalen voor het deel van het jaar dat je een auto ter beschikking hebt voor prive-gebruik. Dus als je bijvoorbeeld in juli een leaseauto krijgt,heb je maar de helft van de bijtelling voor dat jaar.

Bijtelling wordt tegenwoordig via de loonbelasting verrekend, dus bij de salarisadministratie. Daar heeft men de mogelijkheid om de bijtelling stil te zetten wanneer je geen leaseauto (meer) hebt, of nog geen leaseauto, of tijdelijk geen leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
MrBarBarian schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 09:06:
[...]

Jouw ervaring, maar zeker niet representatief voor alle bedrijven.

Dealers/importeurs zijn ook niet dom. Die maken onderling ook afspraken over prijzen mbt leaseauto's. Van uitknijpen is zeker geen sprake, van onderhandelen zeer zeker wel.
Eens. Dat stel ik ook niet. Echter kijk om je heen, het gebeurd meer en meer. Ik weet dat veel dealers hier nu onderling over praten. Bijv. vanuit ons bedrijf zijn er twee dealers aangesteld welke alle Volvo's leveren voor heel nederland. Idem dito voor andere merken (sommige merken als VW hebben 3 dealers welke mogen leveren). Ons bedrijf en de leasemij praten met de importeur, in mindere mate met de dealer.

Maar ook best logisch vanuit bedrijfs optiek bekeken (vele duizenden leasewagens). Maar niet per definitie het beste (of voordeligste?) voor de medewerker en voor de autoverkoper / dealer.

Ergo, ik woonde praktisch naast de Volvo dealer maar moet verplicht de wagen bij Volvo A'dam (of R'dam) bestellen waarbij ik de wagen moet samenstellen via internet. Bij vragen moet ik of bellen of naar A'dam rijden om daarover te spreken. Ik ben blij dat ik niet in Limburg woon :D.
Over voordeeltjes richting mijn kant was de dealer in A'dam kort: Geen. Al onze marge is verhandeld / onderhandeld met je werkgever door de importeur. De dealer staat hierin best sterk, hij is niet afhankelijk van mijn ene bestelling, immers, 50% van alle bestelde Volvo's komen bij hem terecht ipv alleen de personen welke bij hem in de regio wonen.

Uiteraard heb ik de wagen niet in A'dam in onderhoud, maar bij de buurman. De buurman is echter niet te spreken over deze gang van zaken. Best logisch, dit kost hem veel klandizie. En ik kan geen goede klant relatie met hem opbouwen.

Etc. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Al die zielige verhalen van die dealers, over de lage marges. Er is best concurrentie, en met grote inkoop door leasemaatschappijen inderdaad oneerlijke concurrentie. Dat wil niet zeggen dat er geen marge meer is.

Ik heb kunnen achterhalen dat de garage waar ik mee in onderhandeling was tot maximaal 9% korting kon gaan, dat was de marge. Ik had minimaal 7.5% korting nodig, en dan is het aan de garage om daarin wel of niet mee te gaan.

Ik kan me dan goed voorstellen dat je als verkoper niet voor die 1.5% wil bukken op een auto die hij momenteel met twee vingers in de neus kan verkopen.

Voor mij maakte het echter geen verschil door de verschillende constructies. Of 5% van de leasemaatschappij, of 7.5% van de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 12:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

t_captain schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:19:
[...]
Fiscaal gezien hoef je alleen belasting over de bijtelling te betalen voor het deel van het jaar dat je een auto ter beschikking hebt voor prive-gebruik. Dus als je bijvoorbeeld in juli een leaseauto krijgt,heb je maar de helft van de bijtelling voor dat jaar.
Niet volgens de belastingdienst
Als u op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 privékilometers met de auto van uw werkgever rijdt, hoeft uw werkgever niets bij uw loon te tellen voor het privégebruik. Op kalenderjaarbasis wil zeggen: over een heel kalenderjaar.

U gebruikt de auto een aantal maanden niet voor privé
Uw werkgever telt de bijtelling ook bij uw loon in de periode dat u de auto niet voor privé gebruikt.

Voorbeeld

U hebt van 1 januari tot en met 31 december een auto van uw werkgever. Van januari tot en met november rijdt u geen privékilometers met de auto. In december rijdt u 600 privékilometers. Uw werkgever moet dan het hele jaar de bijtelling bij uw loon tellen.
Heb je bv. slechts een half jaar de beschikking over een leaseauto, dan moet de werkgever het aantal km's herleiden naar wat je er in een heel jaar mee gereden zou hebben. Rij je in dit half jaar dus 300 KM, dan zou dit herleid worden naar 600 KM op jaarbasis en moet dus de volle mep betaald worden.
U hebt de auto van de werkgever niet een heel kalenderjaar
In dit geval moet uw werkgever het aantal privékilometers dat u in die periode met de auto hebt gereden, herleiden tot het aantal privékilometers dat u er in een heel kalenderjaar mee gereden zou hebben. Dit geldt ook als u in een kalenderjaar van werkgever verandert.
Bron: kalenderjaarbasis

[ Voor 21% gewijzigd door Question Mark op 06-11-2007 21:05 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Twee opmerkingen:

(1) het voorbeeld van 0 prive kilometers van januari tot november, maar toch bijtelling over het hele jaar, is de situatie als je werkgever niet meewerkt.

In het voorbeeld heb je van 1-1 t/m 31-12 de beschikking over een auto, en het aantal privekilometers over het hele jaar > 500. Dus krijg je een fiscale bijtelling over de periode dat je de auto ter beschikking had, dus het hele jaar.

Als je werkgever wel meewerkt, dan kun je de auto tijdelijk inleveren. Je hebt dan maar een gedeelte van het jaar de beschikking over een leaseauto, dus zowel de bijtelling als de kilometernorm (500 privekilometers als drempel voor de bijtelling) worden pro rato aangepast.

(2) het omrekenen van de privekilometers naar een heel jaar: dat wordt gedaan als je een gedeelte van het jaar de beschikking hebt over een auto.

In een heel jaar moet je bijtelling betalen wanneer je meer dan 500 kilometer prive rijdt. Stel dat je pas op 1-7 een leaseauto krijgt, dan is de drempel voor de bijtelling 250 prive-kilometers (in de maanden juli t/m december). Overigens, de bijtelling is in deze situatie ook maar de helft.

In dit voorbeeld zijn zowel het aantal "vrije" prive-kilometers als de bijtelling in het kalenderjaar de helft van wat ze zouden zijn als je op 1-1 de auto had gekregen. Dus per maand (juli-december) precies evenveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Anoniem: 14124 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 20:11:
Al die zielige verhalen van die dealers, over de lage marges. Er is best concurrentie, en met grote inkoop door leasemaatschappijen inderdaad oneerlijke concurrentie. Dat wil niet zeggen dat er geen marge meer is.

Ik heb kunnen achterhalen dat de garage waar ik mee in onderhandeling was tot maximaal 9% korting kon gaan, dat was de marge. Ik had minimaal 7.5% korting nodig, en dan is het aan de garage om daarin wel of niet mee te gaan.

Ik kan me dan goed voorstellen dat je als verkoper niet voor die 1.5% wil bukken op een auto die hij momenteel met twee vingers in de neus kan verkopen.

Voor mij maakte het echter geen verschil door de verschillende constructies. Of 5% van de leasemaatschappij, of 7.5% van de dealer.
Wij hebben al die 9% korting.....

Verder kan ik me wel vinden in je verhaal, echter gaat dit niet op bij mijn bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 12:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

t_captain schreef op woensdag 07 november 2007 @ 09:11:
Als je werkgever wel meewerkt, dan kun je de auto tijdelijk inleveren.
Daar zit hem het verschil in. In je eerdere quote heb je het over het "niet ter beschikking hebben van een leaseauto voor privé-gebruik", terwijl je nu meld dat de auto compleet ingeleverd wordt.
t_captain schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:19:
[...]Fiscaal gezien hoef je alleen belasting over de bijtelling te betalen voor het deel van het jaar dat je een auto ter beschikking hebt voor prive-gebruik.
Ik was in de veronderstelling dat je hierboven bedoelde dat je de lease-auto bleef houden, maar enkel voor zakelijke ritten. En dan gaat die vlieger niet op :)

Als de auto tijdelijk ingeleverd wordt is het inderdaad een compleet ander verhaal.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutloos
  • Laatst online: 19-07-2024

Foutloos

Hiero dus.

Ik heb al een tijd geen lease-auto meer gehad en nu is me een bepaald lease-bedrag genoemd. Het was onderdeel van een lang gesprek en ik kon daar toen niet verder op in gaan. Maar achteraf vraag ik me af wat nu eigenlijk gangbaar is qua looptijd en kilometrage. Het gaat om een bedrag van pakweg 750 euro. Ik ga er vanuit dat het een redelijk standaard regeling is, onbeperkt gebruik en inclusief brandstof dus.

Is daar iets zinnigs van te zeggen of verschilt dat heel sterk per bedrijf?

Tja, daar is hij dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Foutloos schreef op donderdag 08 november 2007 @ 23:22:
Ik heb al een tijd geen lease-auto meer gehad en nu is me een bepaald lease-bedrag genoemd. Het was onderdeel van een lang gesprek en ik kon daar toen niet verder op in gaan. Maar achteraf vraag ik me af wat nu eigenlijk gangbaar is qua looptijd en kilometrage. Het gaat om een bedrag van pakweg 750 euro. Ik ga er vanuit dat het een redelijk standaard regeling is, onbeperkt gebruik en inclusief brandstof dus.

De meeste bedragen die je hoort zitten zo tussen de 675 en 750 euro. Gangbare kilometers zijn 30.000 - 40.000 per jaar. En de looptijd is doorgaans 36 - 48 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Foutloos schreef op donderdag 08 november 2007 @ 23:22:

Tja vaak hebben bedrijven tegenwoordig een regeling met een brandstofcomponent zodat het voordelig is een zuinigere auto te rijden.

De vraag is of bij die 750 euro het brandstof component zit? als het er niet bij zit is het een vrij mooi bedrag, als het er al wel bij zit is het een redelijk gemiddeld bedrag maar zeker niet hoog.

Verder verschillen de regelingen per bedrijf inderdaad ook nog redelijk. Het ligt aan de lease-maatschappij en aan de overige voorwaarden zoals winterbanden, eigen-risico, enz..

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 09-11-2007 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exclusief brandstof, moet je gokken op ongeveer €600 aangezien de bedragen van het brandstofvoorschot over het algemeen rond de €150 liggen. Het verschil lijkt minimaal maar maakt vaak het verschil tussen het rijden van een Peugeot 207 of een Seat Leon. Overigens zijn beiden mooie auto's met veel comfort. :)

Kilometrages liggen hier op 35k bij 48 maanden contract.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 09-11-2007 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutloos
  • Laatst online: 19-07-2024

Foutloos

Hiero dus.

Het zou een vrij ruime regeling moeten zijn, het gaat om een aardige functie en naar ik begreep kun je er in ieder geval een prima middenklasser van rijden. Maar goed, alleen al het verschil tussen 30.000 of 40.000 maakt al aardig verschil als ik kijk op Directlease. Zelfde geldt voor het verschil tussen 36 en 48 maanden... Ik ben bang dat ik echt meer informatie nodig heb. :)

Tja, daar is hij dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Ik heb wat vraagtekens bij de bedragen die ik hier af en toe voorbij zie komen. Ik heb nu een offerte liggen voor een C4 Picasso 1.6HDIF Ligne Business incl. winterbanden, vervangend vervoer en op basis van vrije dealerkeuze, 40.000/48 (looptijd). Exclusief brandstof. Kan iemand iets zinnigs zeggen over een leaseprijs voor deze auto?

[ Voor 3% gewijzigd door wizl op 09-11-2007 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Laatst online: 17:19

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

wizl schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 13:47:
Ik heb wat vraagtekens bij de bedragen die ik hier af en toe voorbij zie komen. Ik heb nu een offerte liggen voor een C4 Picasso 1.6HDIF Ligne Business incl. winterbanden, vervangend vervoer en op basis van vrije dealerkeuze, 40.000/48 (looptijd). Exclusief brandstof. Kan iemand iets zinnigs zeggen over een leaseprijs voor deze auto?
Deze? :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Die had ik inderdaad ook gevonden, leaseprijs € 790,-. Mijn offerte is nu € 850.-. Ik vind het verschil nogal groot eerlijk gezegd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
Tja dat kan allerlei oorzaken hebben. Als je bij een kleine bedrijf werkt is dit niet gek. Werk je bij een groot bedrijf tja dan vind ik het wel raar. Maar ja alles is ook afhankelijk van de Leasmij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

L-VIS schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 14:40:
Tja dat kan allerlei oorzaken hebben. Als je bij een kleine bedrijf werkt is dit niet gek. Werk je bij een groot bedrijf tja dan vind ik het wel raar. Maar ja alles is ook afhankelijk van de Leasmij.
Klein bedrijfje inderdaad. Waar wordt dat verschil dan door bepaald (groot<>klein bedrijf?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Laatst online: 17:19

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Het contract wat je (toekomstige?) werkgever heeft met haar leasemaatschappij. Bij een grote 'fleet' gelden er natuurlijk betere tarieven. Een klein bedrijfje die maar een paar auto's heeft betaalt ietsje meer.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.