@ Astennu: Een link naar de bron zou handig zijn.
G92 zou de opvolger moeten zijn van de GF8800GTS 320. Ik geloof dat-ie zo'n 9000 punten scoort in 3DM06. En tja, wat Hacku al zegt... ik weet niet wat voor performance jij precies verwacht voor €199?
Kijk naar de pricewatch:
• Goedkoopste HD 2400Pro 256MB PCIe: €42
• Goedkoopste HD 2400XT 256MB PCIe: €62
• Goedkoopste HD 2600Pro 256MB PCIe: €74
• Goedkoopste HD 2600Pro 512MB PCIe: €80
• Goedkoopste HD 2600XT 256MB GDDR3 PCIe: €90
• Goedkoopste HD 2600XT 512MB GDDR3 PCIe: €119
• Goedkoopste HD 2600XT 256MB GDDR4 PCIe: €123
• €169
• €199
• Goedkoopste HD 2900XT 512MB PCIe: €335
Daar zit nu een enorm gat en die gaat gedeeltelijk opgevuld worden in de herfst met de HD2900GT en HD2900Pro. Wat betreft price/performance doen de AMD kaarten absoluut niet onder voor de nV kaarten. In de prijssegmenten waar de kaarten actief zijn, verslaan ze vaak de tegenhanger.
Mensen moeten zich trouwens niet blind staren op de titels die altijd in de driverreleasenotes staan zoals Far Cry en Serious Sam 2. AMD optimaliseert over het algemeen niet specifiek voor titels. Tweaks die ze doorvoeren zijn vaak van algemene aard. Als de drivers getest worden dan doorlopen ze de AMD testsuite die bestaat uit verschillende applicaties/games en als blijkt dat de performance in een van die games (in dit geval SS2) omhoog gaat, dan wordt dit automatisch opgenomen in de releasenotes. De kans is echter groot dat de nieuwe optimalisaties ook verbeteringen brengen in andere games, die niet bij naam genoemd worden in de releasenotes.
Overigens gebruikt SS2 een andere vorm van HDR dan HL2. Dus ik betwijfel het dat de veranderingen voor SS2 ook invloed hebben gehad op HL2.
Dan wat ander nieuws. De mainstream en lowend serie van AMD zijn voor veel OEMs de voorkeurs DX10 GPUs. In het najaar zal je dus veel aankondigingen zien van OEM PCs met daarin een HD2400 en/of HD2600 kaart. Apple is de eerste die hun aankondiging gedaan heeft (dus meteen een grote naam) en er zullen er meer volgen.
Ook zullen in het najaar meer notebooks aangekondigd worden met de Mobility Radeon HD kaarten. En begin 2008 zal het Puma platform daar de nodige brokken gaan maken. Deze bevat bv een Hybrid Graphics Technology die er voor zorgt dat een geintegreerde GPU samenwerkt met een discrete GPU. Wanneer er weinig met 3D gedaan wordt, dan wordt de discrete GPU gedeactiveerd en wanneer je bv een game opstart, dan zal de discrete GPU in actie komen. Dit komt je stroomverbruik natuurlijk alleen maar ten goede.
In het najaar komt ook het RD790 platform. Waarschijnlijk wordt dan ook Quad CrossFire officieel aangekondigd, want het RD790 platform ondersteunt dit namelijk. Maar ik geloof dat het ook al eerder is vermeld hier, zal het eerst bij Tripple CrossFire blijven.
Verder komt AMD ook met nieuwe Imageon GPUs voor handhelds en mobiele telefoons die bv camera's ondersteunen tot 12MP en hardware H.264 acceleratie aan boord hebben.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.