Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 03:01:
[...]
prima, dat vind jij, maar een aantal dingen begrijp ik niet. Dat het objectief dan op FF veel beter presteert?!
De bouw is hetzelfde, vervorming evenzo. Gebrek aan scherpte zelfde verhaal, bokeh trouwens
ook.
Het ding presteert niet beter op FF, maar het bereik is wel beter. De canon is nog steeds een matige op FF, maar het bereik is gewoon bruikbaarder
Op FF was 85mm van oudsher al een heerlijk bereik voor degenen die de kwaliteiten hadden dit te benutten.
In een studio kan 50mm best werken als je de ruimte hebt, soort portrait van de heup omhoog als het ware kan heel prima (alles kan, mits je genoeg ruimte hebt). Ik (en vele anderen zoals henk en neo etc) vinden het bereik in ieder geval in real life omstandigheden niet prettig.
Om daar nou een oordeel over te vellen lijkt mij ver gezocht. Voor het geld blijft het een prima objectief. Het maakt plaatjes mogelijk die in andere gevallen niet genomen kunnen worden, ook niet met een 2.8.
Ik vind het helemaal niet vergezocht om hier een oordeel over te scheppen, ik heb anderhalf jaar een 50mm gehad. Elke lens maakt bepaalde dingen mogelijk, ook deze. Voor elk lens is wel een doel te vinden, maar ik gaf tegengas op datgene wat gezegd werd: dat deze lens bij iedereen in de tas zou moeten zitten. Dat vind ik absoluut niet, omdat hoewel deze lens best zijn bruikbaarheden heeft, dit voor lang niet iedereen geldt.
Je mening hierover projecteren is vrij kansloos als je geen alternatieven aanbiedt.
Zal ik hier anders gewoon eens niet op in gaan, flamen doe je maar op zoom.nl ofzo

Waarom een alternatief bieden, mag ik anders iets niet afkraken? (zoiets als, niet zeuren tenzij je het zelf beter kan?, schiet lekker op

)
(alternatief: 85mm 1.8, 30 1.4, 35 1.4L...genoeg alternatieven die me beter bevallen
Dat de 85mm van canon leuk presteert is mooi, maar qua bereik en prijsklasse blijft het appels met peren vergelijken.
Absoluut geen appels en peren, het gaat om een lens kopen voor een bepaald doeleinde. Dan kan je wel de goedkoopste nemen, maar als die dat gat niet vult, dan schiet het nog niet op he. Prima vergelijking juist. Doorsparen loont gewoon vaak.
Ik snap al helemaal niks van de vergelijking met nikon. Het kan met veel pijn en moeite op een canon geplaatst worden, maar een vergelijking gaat geheel mank en is dus behoorlijk nutteloos. Bovendien biedt canon niet veel alternatieven op 50mm. De enige die nog redelijk betaalbaar is is de 50/1.4, maar of dit nou de heilige graal is? Dit objectief heeft een lelijker bokeh, wat een vrij groot minpunt is voor een snelle prime. Wat je aan scherpte en snelheid wint heb je alweer verloren aan de prijs die je ervoor neerlegt.
Je snapt niets van mijn nikon verhaal? We zijn niet in het canonmount topic hoor, ik geef algemeen advies betreffende 50mm primes op een crop body. De canon 50 1.4 ben ik ook absoluut optisch niet weg van, je hoort hem mij toch ook niet aanraden of wel?
Dan maar even mijn mening: de 50/1.8 is niet vergelijkbaar in prijs met de andere objectieven en is dus een bij uitstek geschikt objectief om mee te beginnen. Hij is zeker niet te vergelijken met een objectief van een ander platform, dus doe dat dan ook niet. Of de focale afstand jouw voorkeur geniet blijft nog de vraag, maar inclusief cropfactor blijft het een heel gangbaar objectief.
Je reageert alsof iemand van plan is om een 50 1.8 van canon te kopen en meningen hierover wil horen, maar de discussie is niet canon mount, maar algemeen. Dat iemand hier net wat gekocht heeft voor canon zal wat, mijn discussie is een algemene en aangezien jij op mij reageert, is jouw reactie dus ook in algemeen betreffende 50mm's