Er zullen vast genoeg D3-eigenaren zijn die er totaal geen geld mee verdienen maar het juist voor de lol doen - en bij wie een D3 zeker in goede handen is. Als het gaat om beroepsmatig vs hobby, kan ik zeggen dat ongeveer een derde van mijn geschiet betaald is, en tweederde hobby. In de nabije toekomst zal dat denk ik fifty-fifty worden ruwweg.
Dat hobby bestaat echter ook veel uit portretten en modelfotografie, dus tja

Dit jaar heb ik rond de 30 betaalde opdrachten gedaan, waarvan 5 'grote' (bruiloften waar ik de hele dag mee draai reken ik als grote). Maar ik zie mezelf nog niet als professional op dit gebied, dat kan/mag je jezelf eigenlijk pas noemen (vind ik persoonlijk dan) als je al je inkomen of een groot deel ervan uit de fotografie haalt. Hoe goed je bent in je vak, is weer een ander verhaal

lateef schreef op zondag 23 december 2007 @ 13:11:
volgens mij is Remy gewoon een amateur, niets mis mee, ik weet bijna zeker dat camera's zoals de D3 en Canon's 1D (niet s) veel meer door amateurs dan door pro's worden gekocht. ik ben wel benieuwd tegen welke grenzen van zijn kunnen je bij de D200 aanliep. en hoe zit het met die endless mogelijkheden en instelling, hoe meer pro, des te minder instellingen lijkt mij

Dat wil ik best vertellen hoor, welke grenzen. Een paar van de belangrijkste zijn de ISO-performance vanaf ISO 800, de auto-witbalans bij gemengd cq kunstlicht, de accu en de 'lompheid' cq onhandigheid van de body (vooral mbt locatie knoppen) als je de vertical grip gebruikt: hij is dan eigenlijk net te hoog. Met de D3 zit alles precies op de goede plek, ongeacht of je horizontaal of verticaal schiet. Bij bruiloften wil of kan ik vaak niet een flitser gebruiken, en de ISO naar 1600 of 3200 opkrikken deed ik toch niet graag op de D200. Nu op de D3 wel.
En als het gaat om de instellingen: je zegt hoe meer pro, hoe minder instellingen: er zijn genoeg pro's die alles precies naar hun smaak/wens willen instellen per situatie (lang leve de memory banks

) en dan daar hun jpegs of nefs mee schieten. Als dit hun de beste shots in de minste hoeveelheid tijd (ook qua nabewerken!) oplevert, dan hou je heel erg blije pro's over. En ja, de D3 loopt over van de knopjes en instellingen, en ik ben er nu een week mee aan het schieten hier in Italië, maar tot nu toe staat die hoeveelheid aan mogelijkheden me zeker niet tegen.
Ik kan tot nu toe zeggen na zo'n 1000 foto's gemaakt te hebben met de D3, dat hij prima bevalt en heel veel waar maakt van wat de beloftes en verwachtingen zijn van deze camera. Respect voor Nikon die zo'n mooi machien heeft weten te ontwikkelen