Ben zelf ook een redelijke LinkedIn gebruiker. Zoals iemand hier al eerder zei: meer voor de toekomst dan voor direct praktische toepasbaarheid. Waarom? Als je een goed onderhouden account hebt, dan heb je de meeste mensen uit het verleden (vorige banen, school) normaal gesproken wel toegevoegd. Wat er nog bijkomt zijn nieuwe collega's en kennissen. Daar heb je op dat moment al contact mee, dus je hoeft het niet direct te doen voor een praktisch gebruik. Het is alleen over 2, 5 of 10 jaar heel handig; als die persoon ergens anders gaat werken, en jij ook, en je verliest elkaar uit het oog, maar je houdt beiden je LinkedIn up to date (in ieder geval met e-mail adressen), dan kan je elkaar altijd weer vinden. En als je in een kleine (zakelijke) wereld zit, dan is het sowieso leuk om te zien waar iedereen heen gaat, vooral ook als je weer gaat solliciteren en je blijkt ex-collega's bij het nieuwe bedrijf te kennen.
Die Tweakers.net groep, tsja, dat is wat mij betreft toch meer voor (ex-)medewerkers dan voor forumgebruikers. Als forumgebruiker is het toch echt een hobby, en in de omgeving waar ik me begeef wordt het ook zo gezien: hobbyisme. Da's niet perse negatief, maar dat is niet iets wat je linkt aan je professionele carriere, wat mij betreft, en dat houd je dus gescheiden. Bot gezegd: tweakers? Oh, heb je weer zo'n nerd. Zeer gechargeerd, maar er zijn genoeg mensen die er zo over denken. Het is overigens wel grappig om te zien dat er 1 persoon bij Tweakers.net een 2e-graads relatie is, zit dus maar 1 iemand tussen. Zo ken je via-via toch veel mensen, blijkt.
Ik heb zelf nu intussen een redelijk groot netwerk, maar gezien mijn huidige baan als consultant is het ook belangrijk een netwerk op te bouwen en te onderhouden, al is het maar op die manier. Anders zou ik niet zo snel mensen uitnodigen. En met sommige mensen is het een beetje een wedstrijdje: wie heeft er meer contacten.

Flauw natuurlijk, maar ik hou wel goed in de gaten wie ik er wel, en wie ik er niet op toelaat. Mensen die ik niet ken (en zulke uitnodigingen krijg ik regelmatig) ga ik niet toevoegen, ik zie niet in waarom.