Elektrisch rijden is op dit moment (aanschafprijs van de huidige generatie voertuigen daargelaten) alleen maar goedkoper omdat de overheid elektriciteit als 'brandstof' nog niet belast, en benzine wel. Zodra (te?) veel mensen elektrisch gaan rijden zal de overheid ongetwijfeld een manier vinden om ook elektrisch rijden te belasten zodat het prijsvoordeel gedeeltelijk of geheel zal verdwijnen. Waarschijnlijk via rekeningrijden o.i.d.?
Daar zal inderdaad zeker iets op bedacht worden, al gok ik dat er nog altijd een prijsvoordeel zal zijn.
Elektrisch rijden heeft nog meer voordelen behalve alleen dat ellendige geld: het kan veel duurzamer zijn, als de benodigde energie op écht duurzame wijze wordt opgewekt (zon, wind, water). Maar zelfs als de elektriciteit uit een gascentrale o.i.d. komt is er nog voordeel omdat de elektromotor zoveel efficiseënter is dan een verbrandingsmotor.
Of die motor efficiënter kan of niet zal veel mensen niet kunnen schelen, dat ellendige geld komt nog steeds op de eerste plaats.
Bijna alle nadelen van auto's met een verbrandingsmotor heeft een elektrische auto ook: het maakt mensen lui en dik,
Halt! Ga je niet wat te ver? Dat is nu éénmaal onze maatschappij: comfort. In je luie zetel TV kijken kan je ook dik maken, en dat is met héél veel zaken zo de dag van vandaag (en zal er niet op beteren). Je moet zelf maar karakter hebben om eens te sporten oid.
het maakt steden onveilig
Hm ja, maar wat is dan je voorstel? Ik ga niet te voet naar Antwerpen ofzo.
althans: lager dan we gewend zijn, 200km is voldoende voor 99% van alle gemaakte ritten)
Dat geldt voor ons (Belgen en Nederlanders), is dat ook zo voor andere (grotere) landen?
Als we maar met zijn allen elektrisch auto gaan rijden komt alles goed met de wereld
Er gaat zoveel verkeerd in de wereld en het zal nooit goed komen met onze planeet. Daar gaat een auto niks aan wijzigen.
richt de stedelijke omgeving zó in dat mensen helemaal niet zo veel gemotoriseerd persoonlijk vervoer nodig hebben.
Daar ben ik wel voor te vinden, om steden op deze manier veiliger te maken. Maar dan wil ik mijn auto gemakkelijk kwijt raken ergens buiten de stad.
maar het is niet de 'end-all'-oplossing die sommige mensen het graag zouden willen laten zijn.
Er is nooit een end-all oplossing, voor niks. Wanneer we aan een bepaalde limiet komen zoeken we gewoon een alternatief.