Armada schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:52:
[...]
Ik lees beide posten van je en de teneur van je post is niet één die overwegend positief richting MS is. Vooral opmerkingen als:
"Haastklusje en 'built to a price' zo blijkt maar weer."
Ze geven het verdorie zelf toe? Lees één van die quotes
hierboven ergens.
Asian manufacturers of the Xbox 360 who have been pressured by Microsoft to lower costs by as much as 15% say that the problem is caused by poor Microsoft design and the Company buying low cost components in an effort to beat Sony.
"maar ik kan me voorstellen dat bij menig tweaker het angstzweet uitbreekt bij elk vreemd geluidje, elke vreemde hapering, elk vreemd lichtje

"
So? Niet meer dan een vaststelling. Als uw xbox al drie keer is verscheept om een nieuwe te ontvangen, da ga je denk ik toch niet meer met een gerust gemoed gaan zitten spelen. Just facts. Straks ga je oblivion in korte sessies beginnen spelen om het apparaat niet te overbelasten.

En tweakers zijn daar nog eens extra gevoelig aan.
Vergelijk het met een pc die random bluescreens geeft, zonder aanwijsbare of reproduceerbare reden. Kan je dan nog wel relaxed werken, wachtend op de volgende keer dat je terug opnieuw kan gaan booten?"X360 is dus de daihatsu/hyundai/sangyung enz.. onder de consoles, lawaaierig, cheap en slecht gemaakt, zo blijkt."
Zie hierboven wat betreft hun prijs- en productiebeleid. Precies zoals goedkope (maar ook meer gevestigde Japanse) automerken worden gebouwd. Typisch aziatisch systeem, vandaar de misschien flauwe vergelijking.
Lawaaierig is 'just a fact'. Dat kan je met de beste wil van de wereld niet ontkennen, daar is iedereen het over eens. En iets wat bij sommigen meer dan eens in reparatie is moeten gaan
voor dezelfde fout noem ik 'slecht gemaakt'. Niet zomaar een flame, maar een vaststelling gekoppeld aan een waarde-oordeel van wat ik verwacht van dure elektronica. Als jij dat 'goed' vindt, be my guest.
(en het gaat mij nu echt alleen om de bouwkwaliteit, ontwerp begrijp ik verder minder van. Maar voor zover ik begrepen heb uit wat de industrie over het apparaat zegt, is de architectuur ten zeerste geslaagd. Grote, centrale pool snel geheugen, efficiënt ontworpen gpu, goede sdk, rumble, enz... i'm not a total bitch, credit where it's due)
Ook de kwaliteit van de gebruikte plastics lijken me zeer degelijk te zijn, voor zover ik na een paar korte play sessies kon beoordelen. Alleen spijtig dat er dus blijkbaar iets fundamenteel NIET in orde is met 'internals'. Dat kan je toch niet ontkennen.
Ja, je geeft credits voor de reparatieactie, maar ik heb denk ik niet de afkrakerige toon misbegrepen. Of dit is zo'n typisch gevalletje van : "je bedoelt het goed, het komt alleen zo rot je strot uit".
Credits voor de reparatie-actie ja. Heel coulant van ze (ook al zouden ze in de eerste plaats een goed werkend product moeten aanbieden natuurlijk) Ze erkennen hun fout, en zullen iedereen schadeloos stellen net zolang totdat hun xbox degelijk werkt. Het zal wat ergernis aan beide kanten kosten, maar uiteindelijk zal wel iedereen geholpen zijn. Een verlenging van de garantie-termijn naar 3 jaar is ook mooi meegenomen natuurlijk. Ze hebben bij veel mensen veel goodwill goed te maken denk ik.
Dat de 360 een prul is, is een ongefundeerde mening. Dat er een hitteprobleem is, soit, maar de build kwaliteit van het ding en de accessoires is verder van hoge kwaliteit.
Een apparaat waarvan de printplaat onder spanning komt te staan door de bevestiging van de heatsink en thermische uitzettingseffecten, en daardoor de belangrijkste chip 'loslaat', noem ik idd prul. Blame me for it. Bij een dure console is dit 'not done'. Je mag op zijn minst verwachten dat deze dingen aan uitvoerige stresstests worden onderworpen. En dan bedoel ik dus bvb een synthetische benchmark die het apparaat uren en dagen stresst op full load. Hier blijkt maar weer dat ms weinig ervaring heeft met het maken van high end hardware.
Zelfde probleem met
alle iBooks. De gpu komt daar ook los na een jaartje gebruik. Een (dure) laptop die na een jaar niet meer bruikbaar is door een domme constructiefout noem ik prul. En terecht.
(en trouwens, fyi, apple wil dit zelfs niet officieel erkennen, hoewel de oorzaak een algemene concensus is. Dat noem ik dan pas weer zwak, je zadelt een hoop trouwe klanten op met een dure paperweight. Hier mag apple dan weer iets van leren lijkt mij!! Dus extra punten voor ms in deze zaak.
Als ik een auto zou hebben waarvan de bouten van het rechtervoorwiel loskomen na een half uurtje 180 rijden, dan noem ik dat ook prul.
En verder heb je gelijk, bouwkwaliteit van de shell, plastics en ontwerp en software is zeker goed te noemen. Helaas is het binnenwerk (moederbord, drive, warmte, ...) ook belangrijk. Om toch maar even de ps3 aan te halen (hoewel je daar natuurlijk weer zal moeten over struikelen.) De ps3 is eveneens een heel warm apparaat, maar het is blijkbaar toch mogelijk een duurzaam en kwalitatief design te vinden met goede koeloplossing en fluisterstil geluidsniveau. Komt hier de ervaring van sony in hardware design naar boven?
Zelf zal ik geen xbox360 kopen. Zowieso al omdat het niet echt mijn ding is (betalende live, 'andere games', linker stickje op een storende plaats), de filosofie me niet bevalt (geen standaard hoge opslag medium, ook voor games) en veel vetrouwen straalt het apparaat niet meer uit na deze geschiedenis. Over een paar jaar, na een redesign en voor 100 euro kan ik mij nog wel laten overhalen voor de paar exclusives die misschien de moeite waard zijn.
En nu ga ik echt slapen.