@steven_nl Heb je toevallig ook gekeken welke firmware je erop heb staan? Want uit mijn ervaringen ook al is het niet vermeld , de ene laatste firmware zorgde dat de AF van de camera beter ging werken.
Verwijderd
ja ik heb nog een (goedkope) 70-300 lens van canon.
Wat zou de optimale instelling/afstand zijn om die test chart te fotograferen?
@ extreme25 ff uit mijn hoofd 1.1.0. De laatst in elk geval
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2007 11:54 ]
een lagere hoek proberen en proberen wide open te schieten.. liefst met een lichtsterk (macro) objectief (het wordt misschien wat soft je plaatje zo.. maar das niet te verwarren met out of focus zijn van dingen).Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 11:53:
ja ik heb nog een (goedkope) 70-300 lens van canon.
Probeer deze dan met verschillende diafragmas alleen de range te pakken van + tot - 14mm.Vergelijk ze eens..
Verwijderd
mijn Tamron lens is 17-50 f2.8
ik heb het voorbeeld op 45 graden geschoten en op 50 mm dacht ik. Op 17 mm moet je wel heel dichtbij komen om de chart er goed op te krijgen.
ik heb het voorbeeld op 45 graden geschoten en op 50 mm dacht ik. Op 17 mm moet je wel heel dichtbij komen om de chart er goed op te krijgen.
sharpness heeft niks met de focus te maken.. maar je kunt daar mee je platen in je camera (JPG wel te verstaan) wat scherper krijgen.. net zoals de USM in PS..Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 14:48:
Nog een aanvullend vraagje.
Op de 400D kan je ook de "sharpness" installen. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Hebben jullie wat tips/extra uitleg?
tnx voor jullie hulp
Verwijderd
zou dat de reden kunnen zijn dat mijn foto van de de focus chart zelfs op het schpste punt toch een beetje onscherp is?
Bij konijnenberg houden ze nu een inruiler voor me vast, 400D incl batterygrip en extra batterij.
6 maanden garantie. Iemand nog dingen waar ik echt op moet letten ?
Gebruikssporen. Veel gebruikssporen kunnen door onzorgvuldig gebruik gekomen zijn. De 'interne' onderdelen kun je toch nooit allemaal checken. En je hebt per slot 6mnd garantie.....mcdronkz schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 16:06:
Bij konijnenberg houden ze nu een inruiler voor me vast, 400D incl batterygrip en extra batterij.
Mag ik zo vrij zijn te vragen wat je er voor meot betalen? Incl. lens? of body alleen?
Dit is 'm.kaajee schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 16:44:
[...]
Gebruikssporen. Veel gebruikssporen kunnen door onzorgvuldig gebruik gekomen zijn. De 'interne' onderdelen kun je toch nooit allemaal checken. En je hebt per slot 6mnd garantie.....
Mag ik zo vrij zijn te vragen wat je er voor meot betalen? Incl. lens? of body alleen?
Zonder lens dus.
Gebruikssporen check ik sowieso.
Voor mij is dit erg interessant omdat ik nogal grote handen heb. Batterygrip is een vereiste dan. Ik heb 'm welliswaar vaak op een statief staan straks, maar vind het toch erg fijn om een camera te hebben die lekker aanvoelt als ik uit de hand moet schieten.
Dan koop ik er een 50mm prime bij, die ga ik eerst toch veel meer gebruiken dan een kitlens. Daarna maar eens op zoek naar een goede telelens, 70-300 Sigma APO wordt het waarschijnlijk.
Alles langzaam een beetje bij elkaar sparen, lijkt me prima.
400D met grip heb ik ook. Is echt 'n stuk prettiger wanneer je grote handen hebt!
50mm f/1.8 is een leuk ding, erg scherp en de prijs ligt écht laag.
70-300 APO heb ik ook, doet het ook prima
50mm f/1.8 is een leuk ding, erg scherp en de prijs ligt écht laag.
70-300 APO heb ik ook, doet het ook prima
Allright, heb dus de 400D met grip gekocht. 50mm lens en draadontspanner er bij, rest komt later wel
.
Ben erg benieuwd naar alle mogelijkheden, zal vast nog wel het één en ander gaan uitvinden
.
Ben erg benieuwd naar alle mogelijkheden, zal vast nog wel het één en ander gaan uitvinden
Verwijderd
Mag ik zo brutaal zijn te vragen welke draadontspanner je hebt gekocht? Zelf zoek ik namelijk ook een goede draadontspanner, en liefst eentje met lock functie.
De RS60-E3.
Die heeft ook een lock functie, draadje van 60 cm. Werkt ideaal.
Die heeft ook een lock functie, draadje van 60 cm. Werkt ideaal.
Firmware 1.1.1
http://web.canon.jp/imagi...al3/e4kr3_firmware-e.html
This firmware update (Version 1.1.1) incorporates the following fixes and improvements.
Adds detailed information about three new lenses.
Polish has been added as a new display language in the menu screens.
http://web.canon.jp/imagi...al3/e4kr3_firmware-e.html
This firmware update (Version 1.1.1) incorporates the following fixes and improvements.
Adds detailed information about three new lenses.
Polish has been added as a new display language in the menu screens.
Ook te vinden in de meuktracker uiteraard...
Installatie / upgrade naar 1.1.1. is hier soepel verlopen iig
Installatie / upgrade naar 1.1.1. is hier soepel verlopen iig
Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...
Verwijderd
ik kan toch ook wel aannemen dat deze firmware ook de updates van 1.1.0 heeft?
Ik had er namelijk nog 1.0.5 op staan en was met name geïntereseerd in de verbeteringen van 1.1.0...
Ik had er namelijk nog 1.0.5 op staan en was met name geïntereseerd in de verbeteringen van 1.1.0...
Mijn 350D is gestolen op vakantie
Nu ben ik naar het kijken naar een vervangend toestel: de 400D. Kan iemand mij vertellen of de kitlens de exact zelfde kitlens is als bij de 350D? Die heb ik nog liggen namelijk.
Gebruikt de 400D dezelfde accu's als de 350d trouwens?
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Ja! Je kan in één keer doorstomen/updaten naar 1.1.1.....Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:41:
Dan heb je alles wat 1.1.0 had ook in je cam zitten
Dit kitlens is inderdaad het zelfde, ook de accu's zijn het zelfde, wel zo makkelijk bij het upgraden.Bor de Wollef schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:46:
Mijn 350D is gestolen op vakantieNu ben ik naar het kijken naar een vervangend toestel: de 400D. Kan iemand mij vertellen of de kitlens de exact zelfde kitlens is als bij de 350D? Die heb ik nog liggen namelijk.
[ Voor 0% gewijzigd door TUX2K op 21-09-2007 11:58 . Reden: Typo ]
De update van 1.1.0 heeft volgens mij de standaard Windows file transfer protocol in zich. Dat kan wel handig zijn als je je camera aan een willekeurige windows machine gaat pluggen. Dit zit ook vast en zeker in 1.1.1.Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:41:
De update van de lensen vind ik leuk, maar het is voor mij (nog) totaal niet relevant, aangezien ik geen van de drie nieuwe lensen heb (of zal hebben, dan koop ik gelijk wat beters
Nog steeds geen update voor het onderbelichten.... helaas. Zal wel iets hardwarematigs zijn met de lichtmeter ofzo.
Als het hardware matig zou zijn, zou dat met een firmware update verholpen kunnen worden door er standaard 1/3 stop boven op te doen... Maar omdat het niet bij elke 400D is, en dan ook nog niet in elke situatie, zou je weer 1/3 stop overbelichte foto's kunnen krijgen...
Vandaar dat canon die camera gewoon 'repareert', en er zelf iets van een andere firmware opzet...
Vandaar dat canon die camera gewoon 'repareert', en er zelf iets van een andere firmware opzet...
[ Voor 15% gewijzigd door ThomasW op 21-09-2007 12:52 ]
Verwijderd
Kun je iets meer vertellen over dit probleem. Heb wel een search gedaan op "onderbelichten" in deze topic maar dat leverde niks op.Stinger666 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 12:47:
Nog steeds geen update voor het onderbelichten.... helaas. Zal wel iets hardwarematigs zijn met de lichtmeter ofzo.
idd 1/3e stop over belichten is toch ook niet zo'n ramp?
M'n minolta 5D staat meestal op 1/3e of 2/3e stop onderbelichten omdat ie vaak een beetje te entousiast is.
M'n minolta 5D staat meestal op 1/3e of 2/3e stop onderbelichten omdat ie vaak een beetje te entousiast is.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
mijn camera is voor het onderbelichtingsprobleem teruggeweest naar Canon, maar ik had ook heel erg donkere foto's, (zie link op vorige pagina), Eerst had hij er geen last van, maar zomaar opeens begon hij ermee, alleen met de M-stand kon je fatsoenlijke foto's maken.
Ik vraag me ook echt af wat ze er eigenlijk aan hebben gedaan, ik heb iig geen nieuwe camera gekregen, en op de bijgevoegde formulieren staat niet wat ze met de camera hebben gedaan, ik denk dat het iets sofware matigs is. Maar misschien wel te riskant om zo vrij te geven op hun support pagina.
anderen ervaring hiermee?
Ik vraag me ook echt af wat ze er eigenlijk aan hebben gedaan, ik heb iig geen nieuwe camera gekregen, en op de bijgevoegde formulieren staat niet wat ze met de camera hebben gedaan, ik denk dat het iets sofware matigs is. Maar misschien wel te riskant om zo vrij te geven op hun support pagina.
anderen ervaring hiermee?
Verwijderd
Nu is mijn camera net terug van een reparatie betreft een nieuwe CF kaartlezer en waar voorheen de fotos werden geschreven in de 100CANON map gaat hij nu verder met 903CANON IMG_0001.jpg
Ik heb de resetfunctie geprobeerd in de camera maar wederom maakt het een nieuwe 903 map aan. Heeft hier iemand een idee hoe dit te corrigeren is?
Alvast bedankt!
Ik heb de resetfunctie geprobeerd in de camera maar wederom maakt het een nieuwe 903 map aan. Heeft hier iemand een idee hoe dit te corrigeren is?
Alvast bedankt!
Kijk hier eens.Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 23:49:
Nu is mijn camera net terug van een reparatie betreft een nieuwe CF kaartlezer en waar voorheen de fotos werden geschreven in de 100CANON map gaat hij nu verder met 903CANON IMG_0001.jpg
This footer is intentionally left blank
Ik lees hier diverse verhalen ober een onderbelichtingsprobleem. Enige dingen zijn mij nog niet helemaal duidelijk. Wie kan hier antwoord op geven?
- Komt dit probleem voor bij alle 400D's of is het een defect bij sommige?
- Hoe corrigeren jullie dit? Standaard +1 of +1,5 overbelichten?
- Treed het probleem op bij alle situaties en alle soort lichtmetingen?
Ik heb (nog) nergens last van.
Verwijderd
Hallo,
Ik heb sinds een kleine maand ook een 400D. Een prachtcamera
Vorige week merkte ik op dat er precies een stukje los zit in de camera. Het geluid komt vanaf het bovengedeelte waar de flash naar boven springt. Je hoort het enkel als je de camera kantelt en het is veel minder hoorbaar als de flash open staat.
Is dit normaal? Zijn er nog mensen die dit voor hebben? Kan het voor problemen zorgen op lange termijn? Zou ik hier best mee teruggaan of niet ,en valt dit al dan niet onder de garantie? Wie heeft er hier ervaringen mee?
Overigens zien alle foto's er goed uit en werkt de camera perfect.
Een prachtig camera maar dit is nu toch iets wat me echt stoort, hij is zo goed als nieuw is en ik ben er altijd erg zuinig en voorzichtig mee omgegaan.
Bedankt voor jullie reacties
Ik heb sinds een kleine maand ook een 400D. Een prachtcamera
Vorige week merkte ik op dat er precies een stukje los zit in de camera. Het geluid komt vanaf het bovengedeelte waar de flash naar boven springt. Je hoort het enkel als je de camera kantelt en het is veel minder hoorbaar als de flash open staat.
Is dit normaal? Zijn er nog mensen die dit voor hebben? Kan het voor problemen zorgen op lange termijn? Zou ik hier best mee teruggaan of niet ,en valt dit al dan niet onder de garantie? Wie heeft er hier ervaringen mee?
Overigens zien alle foto's er goed uit en werkt de camera perfect.
Een prachtig camera maar dit is nu toch iets wat me echt stoort, hij is zo goed als nieuw is en ik ben er altijd erg zuinig en voorzichtig mee omgegaan.
Bedankt voor jullie reacties
Is normaal, als je de flash neit gebruikt, even de schroefjes aandraaien. Anders floept hij niet meer automatisch open, maar dat zal me worst wezen...
Heb mijn 400D nu 2 maand en 3000 fotos verder werkt alles nog steeds prima.
[ Voor 54% gewijzigd door Revaes op 23-09-2007 16:29 ]
Verwijderd
Bedankt voor je reactie!neographikal schreef op zondag 23 september 2007 @ 16:25:
Is normaal, als je de flash neit gebruikt, even de schroefjes aandraaien. Anders floept hij niet meer automatisch open, maar dat zal me worst wezen...
Sorry voor de extra vragen, Maar jouw/elke camera heeft dit? Welke schroefjes zou ik moeten aandraaien om het te stoppen?
Thanks
En, ook niet geheel onbelangrijk, hoe weet je zeker dat het niet gewoon user error is?Bor de Wollef schreef op zondag 23 september 2007 @ 10:28:
Ik lees hier diverse verhalen ober een onderbelichtingsprobleem. Enige dingen zijn mij nog niet helemaal duidelijk. Wie kan hier antwoord op geven?
Klap je popupflash open, dan zie je direct welke ik bedoel. Vrijwel elke Canon met popup heeft dit.Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 16:34:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Sorry voor de extra vragen, Maar jouw/elke camera heeft dit? Welke schroefjes zou ik moeten aandraaien om het te stoppen?
Thanks
Hoe kan ik eigenlijk zien hoeveel foto's mijn camera gemaakt heeft, en hoe oud 'ie is ?
Foto's kun je zien aan de nummering van de bestanden wanneer je deze nog nooit hebt aangepast.mcdronkz schreef op zondag 23 september 2007 @ 19:55:
Hoe kan ik eigenlijk zien hoeveel foto's mijn camera gemaakt heeft, en hoe oud 'ie is ?
Het was een occassion en ze zeiden dat er 5000 foto's mee gemaakt waren. Nummering stond op 459, dus dat zal wel een keer aangepast zijn.Bor de Wollef schreef op zondag 23 september 2007 @ 19:59:
[...]
Foto's kun je zien aan de nummering van de bestanden wanneer je deze nog nooit hebt aangepast.
Map is trouwens 160CANON, wat houdt dat in ?
[ Voor 7% gewijzigd door mcdronkz op 23-09-2007 20:14 ]
Na foto 9999 spring hij weer naar 0. Tevens kun je de nummering beinvloeden door een foto op de kaart te hernoemen. Zie mijn link die ik bovenaan de pagina gegeven heb. Kan ook per ongeluk gaan door je kaart even in de camera van een ander te stoppen en dat wat foto's te schieten.mcdronkz schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:01:
[...]
Het was een occassion en ze zeiden dat er 5000 foto's mee gemaakt waren. Nummering stond op 459, dus dat zal wel een keer aangepast zijn.
Map is trouwens 160CANON, wat houdt dat in ?
Mijn 20D heeft nu iets van 9000 foto's gemaakt..... oh nee, daar moet nog een 5 voor. Oftewel aan het nummer van de foto is absoluut niet te zien hoeveel foto's de camera gemaakt heeft.
This footer is intentionally left blank
Hoe kan je dan zien hoeveel foto's mee zijn gemaakt met je camera ? of kan je dat nooit helemaal zeker zien ?ajhaverkamp schreef op maandag 24 september 2007 @ 00:57:
[...]
Na foto 9999 spring hij weer naar 0. Tevens kun je de nummering beinvloeden door een foto op de kaart te hernoemen. Zie mijn link die ik bovenaan de pagina gegeven heb. Kan ook per ongeluk gaan door je kaart even in de camera van een ander te stoppen en dat wat foto's te schieten.
Mijn 20D heeft nu iets van 9000 foto's gemaakt..... oh nee, daar moet nog een 5 voor. Oftewel aan het nummer van de foto is absoluut niet te zien hoeveel foto's de camera gemaakt heeft.
Teteringen
Kun je eigenlijk nooit met zekerheid zeggen helaas...
Als ik me eigen niet vergis is het toch zo dat de mapnaam verandert naar 101? Mits alles gewoon gaat zoals het hoort te gaan uiteraard. Ik kan er nog niet over mee praten want zit "pas" op 3400 met mijn 400d.ajhaverkamp schreef op maandag 24 september 2007 @ 00:57:
[...]
Na foto 9999 spring hij weer naar 0. Tevens kun je de nummering beinvloeden door een foto op de kaart te hernoemen. Zie mijn link die ik bovenaan de pagina gegeven heb. Kan ook per ongeluk gaan door je kaart even in de camera van een ander te stoppen en dat wat foto's te schieten.
Even dit topic doorspitten op mn nickname en daar staat het uitgelegd, wat ik heb ervaren!Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 10:46:
[...]
Kun je iets meer vertellen over dit probleem. Heb wel een search gedaan op "onderbelichten" in deze topic maar dat leverde niks op.
Ga als het goed is volgende week de 400D kopen.
Bij de Bijenkorf word de 400D voor 689 euro aangeboden tijdens de 3 dwaze dagen. Krijg ook nog eens personeelkorting van een familielid van me.
Nu krijg je bij de kit versie de 18-55 lens erbij. Heb gelezen dat deze een goede lens is voor beginners.
Zit nu te twijfelen of ik niet voor een betere lens moet gaan, eentje met meer zoom en image stabelizer.
Kan iemand mij adviseren of ik nu voor een andere pakket moet gaan (dus andere lens) of de aanbieding van de Bijenkorf moet kopen en dan nog eens een aparte lens van Canon of 3rd party?
Bij de Bijenkorf word de 400D voor 689 euro aangeboden tijdens de 3 dwaze dagen. Krijg ook nog eens personeelkorting van een familielid van me.
Nu krijg je bij de kit versie de 18-55 lens erbij. Heb gelezen dat deze een goede lens is voor beginners.
Zit nu te twijfelen of ik niet voor een betere lens moet gaan, eentje met meer zoom en image stabelizer.
Kan iemand mij adviseren of ik nu voor een andere pakket moet gaan (dus andere lens) of de aanbieding van de Bijenkorf moet kopen en dan nog eens een aparte lens van Canon of 3rd party?
Zelf vind ik het een erg slechte lens. Dit hangt natuurlijk wel van je eisen / wensen af. Ik heb de mijne vrijwel direct van de hand gedaan en een beter exemplaar gekocht. De kitlens kom je overigens af en toe ook wel op marktplaats tegen voor een prijs tussen de 20 en 40 euro.ChiMan schreef op donderdag 27 september 2007 @ 11:36:
@ChiMan: RESPECT! Wel eens geweest, tijdens de drie dwaze dagen? Mij krijgen ze niet voor een doos gratis Canongear naar binnen daar, maar even serieus. Heb je wel eens overwogen om voor de 30D te gaan? Nauwelijks duurder en echt veel meer camera. IMHO op het moment de meest value for money bij Canon. Vaak wordt geroepen: "Eerst goed glas, de body komt wel" en daar zit wel wat in, maar sinds ik van een 350D ben overgestapt op een 40D is het net of mijn (goede) glas ineens een stuk beter is geworden. De verschillen tussen de 30D en de 40D zijn waarschijnlijk kleiner dan het huidige prijsverschil rechtvaardigt.
De 400D "kit" kan je overigens voor minder geld rustig thuis laten bezorgen, hoewel je incl. personeelskorting waarschijnlijk iets voordeliger uit zult zijn.
De 400D "kit" kan je overigens voor minder geld rustig thuis laten bezorgen, hoewel je incl. personeelskorting waarschijnlijk iets voordeliger uit zult zijn.
Ik kan de 400D voor iets minder dan 600 euro kopen dus ff dringen is geen probleem 
Als lens heb ik de EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM in gedachte. Lijk me een perfecte lens voor een beginner. Iemand ervaring ermee in combinatie met de 400D?
Als lens heb ik de EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM in gedachte. Lijk me een perfecte lens voor een beginner. Iemand ervaring ermee in combinatie met de 400D?
Mijn eerstgekochte lens op m'n 350D. Velen vinden 28mm niet wijd genoeg op een cropcam (beeldhoek x 1.6 = 45mm, ongeveer "standaard" van het menselijk oog). Ik heb inmiddels aan beide zijden uitbreidingen, maar ik pak hem nog wel eens mee als zorgeloos allrounddingetje. Kijk ook eens in het grote Canonmount-objectieventopic. Misschien loont het om een gebruikte te zoeken?
Verwijderd
Ik ben van plan om een dslr camera te kopen.
Ik heb de 400D nu in de winkel in mijn handen gehad maar ik heb het idee omdat mijn linker oog dominant is. dat mijn neus voor het AV/+- knopje zit.
hebben meerdere mensen hier last van of let ik daar te veel op en valt het in de praktijk wel mee?
Nu heb ik al meerdere malen gewerkt met de 30D Maar daar had ik nergens last van. Ik kon het achterste draai wieltje perfect bewegen
Daarnaast vond ik de 400D ook wel wat klein. Handen maat is een beetje moeilijk te meten maar mijn voeten zijn 49 en mijn handen zijn in verhouding
40D vind ik ook wel wat te professioneel om mee te beginnen.
Ik heb de 400D nu in de winkel in mijn handen gehad maar ik heb het idee omdat mijn linker oog dominant is. dat mijn neus voor het AV/+- knopje zit.
hebben meerdere mensen hier last van of let ik daar te veel op en valt het in de praktijk wel mee?
Nu heb ik al meerdere malen gewerkt met de 30D Maar daar had ik nergens last van. Ik kon het achterste draai wieltje perfect bewegen
Daarnaast vond ik de 400D ook wel wat klein. Handen maat is een beetje moeilijk te meten maar mijn voeten zijn 49 en mijn handen zijn in verhouding

Kan je uitleggen wat je met "zulke effecten" bedoeld ? Ik zie wat signettering, verder eigenlijk weinig speciaals.BrokenRules schreef op donderdag 27 september 2007 @ 23:21:
Ben sinds kort ook een trotse bezitter van een EOS 400D,
Nu vroeg ik me eigen af hoe ik zulke effecten kan bereiken:
[afbeelding]
Ik denk dat dit met filters te bereiken is. Maar ik heb daar nog helemaal geen verstand van.
Misschien is hier iemand die me er verder mee kan helpen.
Hij heeft wel geflitst, aan de EXIF te zien
Ben zelf ook nog maar een beginner hoor, probeer er alleen maar van te leren.
[ Voor 9% gewijzigd door mcdronkz op 27-09-2007 23:27 ]
Vind de kleuren zoveel warmer als dan ik ze zelf kan krijgen
(eigen foto van zelfde object http://www.flickr.com/pho...-72157601867552457&size=l
(eigen foto van zelfde object http://www.flickr.com/pho...-72157601867552457&size=l
Zo te zien heeft hij/zij gewoon wat nabewerking erop losgelaten, niks bijzonders verder.
Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.
Dat is meer Photoshop skills dan direct uit de camera zo'n plaat laten rollen (dat lukt je niet, want dat is waarschijnlijk geen werkelijkheid op die plaat met die kleuren etc).
Ik heb ook een 400D en mijn linker oog is ook dominant. Ik heb er in het gebruik eigenlijk geen last van. Wel heb ik er vanaf het begin al een grip bij gekocht oa om de ergonomie te verbeteren maar ook om het gemak bij recht op schieten, de dubbbele batterijen en het extra gewicht op je body (betere balans van je camera als je een groter objectief gebruikt dan je kitlens). Ik vind een grip eigenlijk wel een must bij de 400d als je grote handen hebt.Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 23:15:
Ik ben van plan om een dslr camera te kopen.
Heb een keer een 400d geleend als reservecamera...
mijn neus ging steeds tegen de ISO/+ knop.. dus de 1e keer komt ie in het iso-menu, vervolgens gaat ie steeds een stapje lager.
Denk je dat je op iso400 of 800 werkt, staat ie ineens op 100
Kwestie van opletten, maar echt handig is het niet.
ik kijk ook met m'n linkeroog door de zoeker.
mijn neus ging steeds tegen de ISO/+ knop.. dus de 1e keer komt ie in het iso-menu, vervolgens gaat ie steeds een stapje lager.
Denk je dat je op iso400 of 800 werkt, staat ie ineens op 100
ik kijk ook met m'n linkeroog door de zoeker.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ik gebruik hem ook met het linkeroog en heb er geen problemen mee.Lone schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 15:43:
[...]
Ik heb ook een 400D en mijn linker oog is ook dominant. Ik heb er in het gebruik eigenlijk geen last van. Wel heb ik er vanaf het begin al een grip bij gekocht oa om de ergonomie te verbeteren maar ook om het gemak bij recht op schieten, de dubbbele batterijen en het extra gewicht op je body (betere balans van je camera als je een groter objectief gebruikt dan je kitlens). Ik vind een grip eigenlijk wel een must bij de 400d als je grote handen hebt.
De compacte bouw vind ik een voordeel, daar doe je met zo'n zware grip afbreuk aan. Enige pluspunt van de grip vind ik de extra shutterknop. De 400D houdt voor mij prima vast in combinatie met de Tamron 17-50, ondanks mijn grote handen. Als je echt zoveel waarde hecht aan de ergonomie kun je beter meteen voor de 30D/40D gaan lijkt me.
Met de EP-EX 15 Oculairvergroter zit je oog iets verder weg - en je neus dus ook.
Ik heb vorige week donderdag na een tijd wikken en wegen de Canon EOS 400D gekocht.. Ben van het weekend naar het circuit geweest en heb daar een hoop foto's geschoten maar met de kitlens mis ik toch de zoom, ondanks dat ik vrij dichtbij kon komen. Ik maakte de foto's in sportstand en korte sluitertijd maar toch waren de foto's niet altijd 100% scherp..
Ik heb ook wel eens foto's gemaakt op het circuit met de Nikon D80 van iemand anders en eerlijk gezegd waren die foto's beter, maar hij had er ook een betere lens opzitten...
Ik ben nog beginnend en wil er dus niet meteen al te veel geld aan uit geven maar ben wel op zoek naar een lens met een behoorlijke zoom die voor bijv. autosport foto's erg geschikt is. Ik was zelf de Canon EF 70-300/4.0-5.6 IS USM tegengekomen maar vond die voor 519 euro eerlijk gezegd wel meteen erg duur... Is er zoiets dergelijks voor minder geld, en waar kan ik het beste kijken voor lenzen (welke webshop)??
Ik heb ook wel eens foto's gemaakt op het circuit met de Nikon D80 van iemand anders en eerlijk gezegd waren die foto's beter, maar hij had er ook een betere lens opzitten...
Ik ben nog beginnend en wil er dus niet meteen al te veel geld aan uit geven maar ben wel op zoek naar een lens met een behoorlijke zoom die voor bijv. autosport foto's erg geschikt is. Ik was zelf de Canon EF 70-300/4.0-5.6 IS USM tegengekomen maar vond die voor 519 euro eerlijk gezegd wel meteen erg duur... Is er zoiets dergelijks voor minder geld, en waar kan ik het beste kijken voor lenzen (welke webshop)??
Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII
Begin eens met Het grote Canonmount-objectieven-topic v9.0
Verwijderd
Lenzen, bij de genoemde winkels staat ook vaak een beoordeling.
Qua autosport is een telelens vaak handig, toch is wat meer achtergrond/omgeving ook wel eens leuk voor de afwisseling. En dat moet prima kunnen met de kitlens. De manier van focussen is vaak cruciaal. Omdat je op de sportstand hebt geschoten, gebruikt de camera de AI Servo stand. Dit wil zeggen dat er (nadat je de ontspanknop half hebt ingedrukt) de focus niet gelockt is maar de AF probeert het geselecteerde punt scherp te houden. Je moet het focuspunt dan wel op de auto (en het liefst op dezelfde plaats op de auto) houden anders gaat de lens 'zoeken' en dan kan er op de achtergrond (asfalt, bandenstapel) scherp gesteld worden.
Een andere manier is, om (in One Shot AF) eerst op het asfalt te focussen en vasthouden (of op MF overschakelen), vervolgens een auto opzoeken (die nog vóór het gekozen punt rijdt), meetrekken en bij het eerder scherpgestelde punt afdrukken. Ook kun je een auto opzoeken, meetrekken, focussen (terwijl je nauwkeurig blijft meetrekken) en afdrukken.
Pannen is gewoon oefenen, ben zelf naar de F1 op Spa geweest (paar weken terug) en had het nog nooit gedaan. Op zondag was de keeperrate een stuk hoger dan op de vrijdag.
Qua autosport is een telelens vaak handig, toch is wat meer achtergrond/omgeving ook wel eens leuk voor de afwisseling. En dat moet prima kunnen met de kitlens. De manier van focussen is vaak cruciaal. Omdat je op de sportstand hebt geschoten, gebruikt de camera de AI Servo stand. Dit wil zeggen dat er (nadat je de ontspanknop half hebt ingedrukt) de focus niet gelockt is maar de AF probeert het geselecteerde punt scherp te houden. Je moet het focuspunt dan wel op de auto (en het liefst op dezelfde plaats op de auto) houden anders gaat de lens 'zoeken' en dan kan er op de achtergrond (asfalt, bandenstapel) scherp gesteld worden.
Een andere manier is, om (in One Shot AF) eerst op het asfalt te focussen en vasthouden (of op MF overschakelen), vervolgens een auto opzoeken (die nog vóór het gekozen punt rijdt), meetrekken en bij het eerder scherpgestelde punt afdrukken. Ook kun je een auto opzoeken, meetrekken, focussen (terwijl je nauwkeurig blijft meetrekken) en afdrukken.
Pannen is gewoon oefenen, ben zelf naar de F1 op Spa geweest (paar weken terug) en had het nog nooit gedaan. Op zondag was de keeperrate een stuk hoger dan op de vrijdag.
Verwijderd
Ik vroeg me af wat jullie nu juist met de raws uit de 400D deden. Ik ben lange tijd aanhanger geweest van Lightroom, maar overlaatst staken de kleuren me echt tegen. DPP geïnstalleerd, en daar waren weer de natuurlijke kleurtjes, of alvast toch mijlen verder in de juiste richting. Ik neig er nu naar raw+jpeg te schieten en raw enkel te gebruiken wanneer het echt nodig is. Enige tips om toch deftige kleuren (lees: in de richting van de canonkleuren) te krijgen in lightroom? Ik heb presetjes geprobeerd (onder meer die voor de 350D die in het lightroomtopic doorkwamen), maar voorlopig nog geen juist gevonden.
Ik heb eigenlijk niet echt problemen met Lightroom en m'n 400D. (Let bij de export wel op dat je RGB kiest en niet een ander type. Dit veroorzaakt ook veel kleur verschil!)
[ Voor 14% gewijzigd door Sponge op 06-10-2007 23:55 ]
Verwijderd
nee ik heb het niet over de export, maar over de kleuren in develop mode. Zoals bekend is de preview wel degelijk, maar zodra je hem laadt om te developpen is het om zeep, en dan vooral het rood dat eerder oranje dan rood is.
Verwijderd
Hallo, ik ben sinds vannochtend de gelukkige bezitter van een Canon400D, maar ik mis scherpte en contrast als ik de fotos op 100% bekijk. Hier wat voorbeeldfotos, zo uit de camera, op JPG hoogste stand. Is dit de lens, lijkt er iets fout te zijn met de lens of zie ik toch iets over het hoofd?

Soms gaat het trouwens wel goed

Relatief lange sluitertijden op de onscherpe foto's en een korte sluitertijd op de scherpe.Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 20:13:
Hallo, ik ben sinds vannochtend de gelukkige bezitter van een Canon400D, maar ik mis scherpte en contrast als ik de fotos op 100% bekijk. Hier wat voorbeeldfotos, zo uit de camera, op JPG hoogste stand. Is dit de lens, lijkt er iets fout te zijn met de lens of zie ik toch iets over het hoofd?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Met 1/60 zou je toch ook wel scherpe foto's moeten kunnen maken, tenzij je heel erg bibbert misschien.
The devil is in the details.
Als je niet op color spaces let, berust het goed zijn en blijven van de kleuren op toeval. Je mag pas zeggen dat 'programma X altijd de kleuren om zeep helpt', als je zeker weet dat je overal goed met color spaces omgaat.Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 00:02:
nee ik heb het niet over de export, maar over de kleuren in develop mode. Zoals bekend is de preview wel degelijk, maar zodra je hem laadt om te developpen is het om zeep, en dan vooral het rood dat eerder oranje dan rood is.
{signature}
Verwijderd
als ik me niet vergis moet je pas bij de exports kiezen voor de kleurensettings? Ik export in sRGB, en doe hetzelfde met DPP en toch is DPP steevast beter. En los van de exports, waarom zijn de kleuren in develop mode dan zo slecht?Voutloos schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 20:31:
[...]
Als je niet op color spaces let, berust het goed zijn en blijven van de kleuren op toeval. Je mag pas zeggen dat 'programma X altijd de kleuren om zeep helpt', als je zeker weet dat je overal goed met color spaces omgaat.
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik ben van mening dat als je een grip gaat gebruiken je dit met bepaalde redenen doet. Ergonomie is dan prima in orde en je hebt gewoon meer grip met je camera als je er een wat zwaardere lens erop geschroefd hebt.Het Fantoom schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 16:39:
[...]
Ik gebruik hem ook met het linkeroog en heb er geen problemen mee.
De compacte bouw vind ik een voordeel, daar doe je met zo'n zware grip afbreuk aan. Enige pluspunt van de grip vind ik de extra shutterknop. De 400D houdt voor mij prima vast in combinatie met de Tamron 17-50, ondanks mijn grote handen. Als je echt zoveel waarde hecht aan de ergonomie kun je beter meteen voor de 30D/40D gaan lijkt me.
Verwijderd
Dat idee had ik ook. Met mijn bridge krijg ik zelfs tot 1/10 scherpe fotos. De onderstaande foto is gemaakt op 1/350, 28 mm (weet niet waarom de exif 18 aangeeft, wellicht is dat die 1,6 factor?) maar laat ook zéér te wensen over.Hahn schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 20:18:
Met 1/60 zou je toch ook wel scherpe foto's moeten kunnen maken, tenzij je heel erg bibbert misschien.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 22:08 ]
Kitlens, 18mm, wideopen. Tja, 't ding is niet de meest geniale lens ooit
Hoewel mijn kitlens destijds wel wat scherper was dat dit heb ik het idee.
Wat is "mijn bridge"? Die cropfactor werkt trouwens andersom: je beeldhoek wordt kleiner, waardoor het lijkt of je een langere lens gebruikt, maar de exif reading compenseert dat niet AFAIK. Geen idee waarom je zo'n afwijkende waarde krijgt. Welke gear gebruik je?Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 22:01:
[...]
Dat idee had ik ook. Met mijn bridge krijg ik zelfs tot 1/10 scherpe fotos. De onderstaande foto is gemaakt op 1/350, 28 mm (weet niet waarom de exif 18 aangeeft, wellicht is dat die 1,6 factor?) maar laat ook zéér te wensen over.
[afbeelding]
Verwijderd
"Mijn bridge" is een Kodak Easyshare Z710. Mijn nieuwe camera is een Canon 400D. En oeps het is een EF-S 18-55
Ik wist niet of het verstandig was om het 350D topic hiervoor te bumpen, maar mijn 350D geeft bij f/8 al vlekken zichtbaar op de foto! Ik neem dus aan dat mijn sensor érg vies is..
Weet iemand misschien waar ik een sensor clean kan laten uitvoeren? (Doe het liever niet zelf) En, hoeveel zou dat dan gaan kosten?
Bvd.
Weet iemand misschien waar ik een sensor clean kan laten uitvoeren? (Doe het liever niet zelf) En, hoeveel zou dat dan gaan kosten?
Bvd.
Sjeez, soms denk ik dat tweakers echt te sociaal gestoord zijn om even een belletje te plegen. Bel je dichtsbijzijnde fotozaak op, en vraag het ze? Wij kunnen niet raden waar je je camera heen wilt brengen, aangezien we niet weten waar je woont. (toch wel: purmerend)
Hier staat tekst
Verwijderd
Ik adviseer toch om het zelf te doen, bij veel wisselen van lenzen wordt het gewoon een regelmatig terugkerende bezigheid. Zelf gebruik ik een Giottos Rocket Air (blaasbalg van een tientje ofzo) en doordat ik het vaak gebruik heb ik nog geen duurdere spullen als sensor swabs hoeven kopen. 't Is even voorzichtig werken en gewoon steeds controleren of je het gewenste effect bereikt, anders íets dichterbij proberen, íets harder knijpen, enz.
Scotch tape (die in de groene verpakking) doet ook wonderen..
Reinigen kan zelf: blaasgalg (let op je blaast wel stof ook naar binnen, dus je verplaatst het probleem) of dmv statische kwasten, stofzuigjes. Of indien je écht hardnekkig vuil hebt: nat dmv swaps e.d.
Durf je het niet aan (kan, ik ben niet zo'n held): er zijn fotozaken die reinigen (zou ik niet doen) of proffessionele bedrijven zoals ETBASS of ROFA repair. Bij ETB kost het iets van 30 euro. Nadeel: zitten ver van purmerend (roosendaal). ROFA zit geloof ik in den haag.
Zelf heb ik een keer droog gereinigd dmv een statische kwast (visible dust); gevolg: veeg smeer op sensor en alsnog naar ETB. Volgende keer zorg ik dat de kwast de sensor niet raakt. Dat het stof wel aantetrokken wordt, zonder iets aan te raken.
Scotch tape zou ik altijd afraden (lijmresten, en volgens sommige mensen chemische stoffen die achterblijft op de sensor (onzichtbaar). Dat wil je gewoon niet. Scotch tape = om te plakken....niet te reinigen...
Durf je het niet aan (kan, ik ben niet zo'n held): er zijn fotozaken die reinigen (zou ik niet doen) of proffessionele bedrijven zoals ETBASS of ROFA repair. Bij ETB kost het iets van 30 euro. Nadeel: zitten ver van purmerend (roosendaal). ROFA zit geloof ik in den haag.
Zelf heb ik een keer droog gereinigd dmv een statische kwast (visible dust); gevolg: veeg smeer op sensor en alsnog naar ETB. Volgende keer zorg ik dat de kwast de sensor niet raakt. Dat het stof wel aantetrokken wordt, zonder iets aan te raken.
Scotch tape zou ik altijd afraden (lijmresten, en volgens sommige mensen chemische stoffen die achterblijft op de sensor (onzichtbaar). Dat wil je gewoon niet. Scotch tape = om te plakken....niet te reinigen...
[ Voor 12% gewijzigd door Jivecar op 11-10-2007 13:30 ]
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
De tape in de groene verpakking geeft geen lijmresten, en t zal ook allemaal wel meevallen met die chemische stoffen, en anders zou ik daar graag een bron van zien...
Keertje met de tape erover heen en mn sensor is weer als nieuw...
Keertje met de tape erover heen en mn sensor is weer als nieuw...
Zelf ben ik aan de slag gegaan met wattenstaafjes en alcohol, zachtjes vegen en sensor is 99% schoon op f29.....
En het is al eerder gezegd maar toch, je maakt je filterglaasje schoon en niet je sensor.....
En het is al eerder gezegd maar toch, je maakt je filterglaasje schoon en niet je sensor.....
Verwijderd
Hoeveel procent alcohol gebruik je? Ben erg benieuwd, want wil mijn sensor binnenkort ook reinigen.Francis schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 14:02:
Zelf ben ik aan de slag gegaan met wattenstaafjes en alcohol, zachtjes vegen en sensor is 99% schoon op f29.....
ik heb 99% gebruikt, dit laat echter wel wat streepjes achter die je vervolgens met een droge staafje wel weer wegkrijgt.
stofjes op sensor?
Staat het een en ander in uitgelegd.
stofjes op sensor?
Verwijderd
Bedankt Francis, dat is een heel handig topic eens op me gemak doorlezen.Francis schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 16:52:
ik heb 99% gebruikt, dit laat echter wel wat streepjes achter die je vervolgens met een droge staafje wel weer wegkrijgt.
stofjes op sensor?
En laat bij Canon dat filterglaasje nu vast zitten aan de sensor.Francis schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 14:02:
Beschadigd filterglaasje = vervanging totale sensor + filterglaasje (bron ETB).
De scotch informatie ben ik tegengekomen op een andere forum, alleen dat kan ik nu dus niet meer vinden. Het was iig iemand die testen had uitgevoerd. Op het oog was de sensor schoon maar met een bepaalde chemische test bleek weldegelijk dat een chemische component in de lijm van de tape zijn sporen had nagelaten op de sensor. Op foto's was dat overigens niet zichtbaar.
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
Verwijderd
Misschien handig als de startpost wordt aangepast:
Het grote Canonmount-objectieven-topic v9.0
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1247898//
Het grote Canonmount-objectieven-topic v9.0
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1247898//
Wat moet er aangepast worden dan?
Ah, je wilt de link naar het objectieventopic in de TS aangepast zien...
[ Voor 53% gewijzigd door breinonline op 13-10-2007 17:43 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Ja, Die loopt 3 topics achter.breinonline schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 17:41:
Wat moet er aangepast worden dan?
Mensen, het volgende, afgelopen zaterdag heb ik weer wat plaatjes kunnen schieten maar ben er niet tevreden over. Het lijkt wel alsof alle foto's wollig zijn. Er zit een bepaalde onscherpte in die ik niet kan plaatsen. Aan mijn hand ligt het niet want ik heb het ook met een andere camera geprobeerd en die waren wel scherp. Zijn er meer mensen die hier lats van hebben of is er iemand die het probleem herkent?
Plaatjes zijn geschoten met een 400D icm een sigma 17-70. Voorbeeldfoto komt eraan. Ik heb meerdere instellingen geprobeerd, sluitertijd en diafragma aangepast, iso omhoog gegooid maar ik kom er niet uit.
Plaatjes zijn geschoten met een 400D icm een sigma 17-70. Voorbeeldfoto komt eraan. Ik heb meerdere instellingen geprobeerd, sluitertijd en diafragma aangepast, iso omhoog gegooid maar ik kom er niet uit.
[ Voor 20% gewijzigd door Fonzie27 op 14-10-2007 11:56 ]
zonder foto's is het een beetje moeilijk beoordelen, heb je het ook met andere lenzen op je camera geprobeerdFonzie27 schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 11:54:
Mensen, het volgende, afgelopen zaterdag heb ik weer wat plaatjes kunnen schieten maar ben er niet tevreden over. Het lijkt wel alsof alle foto's wollig zijn. Er zit een bepaalde onscherpte in die ik niet kan plaatsen. Aan mijn hand ligt het niet want ik heb het ook met een andere camera geprobeerd en die waren wel scherp. Zijn er meer mensen die hier lats van hebben of is er iemand die het probleem herkent?
Teteringen
Foto komt er aan, was nog niet zover met uploadenArie26 schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 12:16:
[...]
zonder foto's is het een beetje moeilijk beoordelen, heb je het ook met andere lenzen op je camera geprobeerd
Naast de 17-70 heb ik er ook een 50 mm 1.8 opgeschroefd, ook die gaf hetzelfde resultaat, wollige resultaten.

en de volledige foto vindt je http://gallery.zoom.nl/image/658032/html/
het maffe is, de meeste foto's zijn in eerste instantie prima maar op het moment dat je gaat inzoomen op de foto zie wazige randjes. Als ik dit vergelijk met ander foto's is het in mijn ogen niet goed.
[ Voor 32% gewijzigd door Fonzie27 op 14-10-2007 13:29 ]
Hmm... Ik ben net ff buiten geweest om (voor de eerste keer écht) 's avonds in het donker foto's te maken met statief enzo. Viel niet mee trouwens, vooral goed belichten en scherpstellen is erg moeilijk! Maar dat terzijde
Nou bekijk ik net de resultaten en ik zie wat kuts, volgens mij hotpixels. Het vreemde is dat als ik ze open in Photoshop (Camera RAW) of Lightroom, zijn ze na een paar seconden 'weggewerkt' door het programma maar in die paar seconden zijn ze duidelijk te zien. Als ik het in IrfanView open zijn (en blijven) ze goed te zien.
Is dit normaal of moet ik een belletje naar Canon plegen? Heb niet zo super veel zin in een RMA namelijk, ben ik m'n camera een paar weken kwijt
(RAW bestand, 8mb)
http://www.26fps.nl/got/hotpixel.cr2
Nou bekijk ik net de resultaten en ik zie wat kuts, volgens mij hotpixels. Het vreemde is dat als ik ze open in Photoshop (Camera RAW) of Lightroom, zijn ze na een paar seconden 'weggewerkt' door het programma maar in die paar seconden zijn ze duidelijk te zien. Als ik het in IrfanView open zijn (en blijven) ze goed te zien.
Is dit normaal of moet ik een belletje naar Canon plegen? Heb niet zo super veel zin in een RMA namelijk, ben ik m'n camera een paar weken kwijt
(RAW bestand, 8mb)
http://www.26fps.nl/got/hotpixel.cr2
Dat ligt aan LR, zelf ook gehad.
Is zoiets als ruis en LR laat het zien als rode spikkels.
Is zoiets als ruis en LR laat het zien als rode spikkels.
Verwijderd
Vreemd, het lijkt wel of de hele foto niet scherp isFonzie27 schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 13:26:
[...]
het maffe is, de meeste foto's zijn in eerste instantie prima maar op het moment dat je gaat inzoomen op de foto zie wazige randjes. Als ik dit vergelijk met ander foto's is het in mijn ogen niet goed.
Heb je gekeken hoe je sharpness is ingesteld. Deze kun je vinden in het menu naar "rood2", beeldstijl en via jump in je de scherpte instellen. Ik heb hem op 4 staan en ik heb geen problemen met de scherpte, behalve als ik met mijn 400mm stoei
Hij is niet echt lekker scherp, nee. Heb je al eens een focus chart gefotografeerd? Met zowel de 17-70 als de 50mm ?Fonzie27 schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 13:26:
[...]
Het is jammer dat de Exif niet meer zichtbaar is in de foto. Want scherp: dat is hij niet.Dannr schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 08:30:
[...]
Hij is niet echt lekker scherp, nee. Heb je al eens een focus chart gefotografeerd? Met zowel de 17-70 als de 50mm ?
Ik heb zelf de 17-70 en die moet veel beter kunnen dan dit.
Negeer nog even de optie om de scherpte op 4 te zetten (ipv de standaard 3 die bij de raw --> jpeg convertie wordt gebruikt). Ook raw (dus zonder verscherping) moet een 100% al scherper zijn.
Dus: front/backfocus test dmv chart.
En als beide objectieven het hebben: dan ligt het aan het toestel (kapotte/defecte AF).
Exif is wel aanwezig (bij de grote versie):Jivecar schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 09:09:
[...]
Het is jammer dat de Exif niet meer zichtbaar is in de foto. Want scherp: dat is hij niet.
Ik heb zelf de 17-70 en die moet veel beter kunnen dan dit.
Negeer nog even de optie om de scherpte op 4 te zetten (ipv de standaard 3 die bij de raw --> jpeg convertie wordt gebruikt). Ook raw (dus zonder verscherping) moet een 100% al scherper zijn.
Dus: front/backfocus test dmv chart.
En als beide objectieven het hebben: dan ligt het aan het toestel (kapotte/defecte AF).
Sowieso is het geen goed idee om hier f/3.5 te gebruiken. Pak eens minimaal f8 of liever hoger, dat komt de scherpte al ten goede. Je kan altijd nog je ISO opschroeven. Oh, probeer je ding trouwens eens met MF scherp te stellen.Cameramodel: Canon EOS 400D DIGITAL
Belichtingstijd: 0.0015625
F-getal: 3.5
Belichtingsinstelling: 3
ISO-waarde: 100
Sluitertijd: 9.32193
Diafragma: 3.61472
Belichtingsinval: 0
Meetmodus: 5
Flits: 16
Brandpuntafstand: 25
Brandpuntsvlak-X-resolutie: 4433.3
Brandpuntsvlak-Y-resolutie: 4453.61
Brandpuntsvlak-resolutie-eenheid: 2
Speciaal verwerkt: 0
Belichtingsmodus: 0
Witbalans: 1
Scene-opnamesoort: 0
Even over mijn probleem: Het heeft met de lange sluitertijd te maken, hebben meer camera's last van maar op een of andere manier kunnen Photoshop/Lightroom die makkelijk weghalen met een of ander algoritme.