Ergens in februari op zijn vroegst en optische stabilisatie zit in de lens, niet in de body. No chance in hell dat Canon dat in de body gaat gooien, al helemaal niet met het nieuwe IS-systeem wat ook in de nieuwe kitlens zit.phobosdeimos schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:33:
Is het niet de bedoeling dat er zeer binnenkort de opvolger van de 400D aankomt?
Ik schat eind van dit jaar, en deze keer met optische beeldstabilisatie!
Ok perfect, mij maakt het niet uit WAAR de IS in zit, als het er maar bij zit 
Stabilisatie in de lens ipv body is sowieso beter, toch?
Stabilisatie in de lens ipv body is sowieso beter, toch?
[ Voor 3% gewijzigd door phobosdeimos op 01-09-2007 11:42 ]
Het heeft een aantal voordelen, effectiever, zichtbaar in de zoeker, etc. Nadeel is dat het dus niet op elke lens die je hebt werkt
Er is een firmware update uit voor de 400D, namelijk versie 1.1.0.
http://web.canon.jp/imagi...al3/e4kr3_firmware-e.html
Meer info op deze URL:This firmware update (Version 1.1.0) incorporates the following fixes and improvements.
- Adds support for the new Media Transfer Protocol (MTP) USB protocol.
- Corrects errors in the Simplified Chinese menu screens.
The Version 1.1.0 firmware being released this time is for cameras with firmware up to Version 1.0.5. If the camera's firmware is already Version 1.1.0, it is not necessary to update the firmware.
Canon EOS 40D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM | Tamron 17-50mm F/2.8 | Canon EF 50mm F/1.8 II | Canon EF 70-200mm F/4L IS USM | Speedlite 430EX
Wat heb je hier nu concreet aan?
De meerderheid van ons zal geen chinees menu hebben en je foto's zullen toch in de meeste gevallen via een cardreader naar je PC getransferred worden.
De meerderheid van ons zal geen chinees menu hebben en je foto's zullen toch in de meeste gevallen via een cardreader naar je PC getransferred worden.
Stay safe
had het op de FP al gevraagd, maar doe het hier ook maar even;SilentThunder schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 10:44:
[...]
Meer info op deze URL:
heeft iemand misschien een link naar de 'kiss digital x' (asian versie)? ik zie namelijk dat deze firmware ook voor de 'rebel XTi' is (US versie) maar over mijn camera word niets gezegt, en japans leest zo lastig
gratis af te halen SUN ultra1 compleet
Verwijderd
Naar mijn weten is er maar 1 uitvoering van de software, wat ook wel blijkt uit de hoeveelheid talen die hij ondersteunt (incluus Aziaatische talen).Barracuda schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 11:23:
[...]
had het op de FP al gevraagd, maar doe het hier ook maar even;
heeft iemand misschien een link naar de 'kiss digital x' (asian versie)? ik zie namelijk dat deze firmware ook voor de 'rebel XTi' is (US versie) maar over mijn camera word niets gezegt, en japans leest zo lastig
Verder zit er geen verschil in de bodies: iets andere kleur en andere naam. Meer niet.
Dus: EOS 400D == Digitel Rebel XTi == <andere naam>
BTW: wat doet deze v.1.1.0 firmware notice hier trouwens? Deze is al een hele tijd uit!
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2007 13:19 ]
Verwijderd
De meeste gebruikers zullen hier niets aan hebben wat er vermeld word! Maar ik kan je zeggen in voorgaande firmware's werd ook niet vermeld dat de autofocus beter ging werken.Master FX schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 11:19:
Wat heb je hier nu concreet aan?
Ik zal me toestel straks een flashen en kijken of er nog meer aanpassingen zijn in deze firmware die "merkbaar zijn"
Verwijderd
Trouwens deze firmware heb ik er al zeker 1 maand opstaan dus blijkbaar is jou informatie achterhaald, maar bedankt voor het vermelden, waarschijnelijk stond deze firmware update al eerder in dit topic.SilentThunder schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 10:44:
[...]
Meer info op deze URL:
Hoe is de staat van jullie 400D trouwens? Mijn oom heeft een 350D, ongeveer gelijktijdig (1 jaar terug) gekocht met de mijne. Maar je kan wel zien dat ik hem vaker gebruik. Daar waar je je hand houd is het kunstof al helemaal glad gepolijst zeg maar, dus het glimt IPV een dof oppervlak. Verder geen krassen enzo gelukkig
Die van hem zou na wat poetswerk zowat nog als nieuw zijn.
Ik kijk eigenlijk nooit naar mijn cam, alleen maar naar de foto's die er uitkomen.
Hmm, lastig.
Zie dat de Nikon D40(x) ongeveer dezelfde prijs heeft als een 400d. Waarom zou ik toch voor een 400d moeten gaan ?
Zie dat de Nikon D40(x) ongeveer dezelfde prijs heeft als een 400d. Waarom zou ik toch voor een 400d moeten gaan ?
1) we draaien het eens ommcdronkz schreef op woensdag 05 september 2007 @ 13:40:
Hmm, lastig.
en het antwoord waarom je voor een 400D moet gaan is imho dat het EF-S/EF-assortiment van Canon groter is dan het AF-S assortiment van nikon. Nikon heeft plenty lenzen, maar AF-S / AF-I lenzen hebben ze toch een stúk minder dan Canon's totaalaanbod met het EF/EF-S systeem.
Het is dus een stukje beperking in keuze aan de kant van de D40X die me zouden doen kiezen voor een 400D. Het feit dat je een 'echte' vertical grip kunt kopen voor de 400D is trouwens ook een erg fijne bijkomstigheid.
Neem gewoon een powershot a430. Die is veel goedkoper dan de D40/ 400D!
Ofwel, hier kunnen we helemaal niets mee, heb je zelf gekeken wat de verschillen zijn, en wat zijn je eisen?
En als je dat weet kun je moi je vraag hier stellen:
[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 2
Ofwel, hier kunnen we helemaal niets mee, heb je zelf gekeken wat de verschillen zijn, en wat zijn je eisen?
Ik stel de vraag omdat een 400D vergelijkbaar is met een D40._ferry_ schreef op woensdag 05 september 2007 @ 13:49:
Neem gewoon een powershot a430. Die is veel goedkoper dan de D40/ 400D!
@ Henk:
Dat klinkt duidelijk. Ik heb wat grote handen en dus is een batterygrip voor mij een absolute vereiste. Ook het aanbod van lenzen vind ik belangrjik.
[ Voor 14% gewijzigd door mcdronkz op 05-09-2007 13:52 ]
Plus dat de autofocus van de 400D ook een stuk beter is en er meer zaken een eigen knopje hebben ipv een menu.
Verder zou ik ze beiden eens vast gaan houden. De D40(x) lag mij beter in de hand dan de 400D.
Mgoed, het lijkt me inderdaad niet zo veel moeite om zelf de specs eens naast elkaar te leggen en als je die niet snapt, verdiep je dan in de termen, dat is veel leerzamer dan het maar hier te vragen
Verder zou ik ze beiden eens vast gaan houden. De D40(x) lag mij beter in de hand dan de 400D.
Mgoed, het lijkt me inderdaad niet zo veel moeite om zelf de specs eens naast elkaar te leggen en als je die niet snapt, verdiep je dan in de termen, dat is veel leerzamer dan het maar hier te vragen
[ Voor 33% gewijzigd door Orion84 op 05-09-2007 13:53 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik wil binnenkort de 400D aanschaffen.
Weet iemand of Canon dit jaar nog een opvolger van dit model gaat uitbrengen? Heb gezocht maar kon niets vinden.
Weet iemand of Canon dit jaar nog een opvolger van dit model gaat uitbrengen? Heb gezocht maar kon niets vinden.
Véél betere AF-unit, grip, sensor die veel beter is, meer glasaanbod (sowieso en al helemaal door het gebrek aan de focusmotor bij de D40X), highspeed sync flitsen. 
Ik gok ergens in februari of misschien wat later...ChiMan schreef op woensdag 05 september 2007 @ 13:57:
Ik wil binnenkort de 400D aanschaffen.
[ Voor 49% gewijzigd door neographikal op 05-09-2007 13:57 ]
Misschien dat onder druk van de 40D, de prijs van de 30D dusdanig zakt, dat die ongeveer gelijk gaat lopen met die van de 400D. Voor mensen als ik (die de 400D eigenlijk te klein vinden om goed vast te houden), zou de 30D dan een mogelijk alternatief voor de 400D kunnen zijn. Tevens zou de 400D nog iets in prijs kunnen dalen (zolang de 30D nog wordt verkocht). Maarja, het is en blijft pure speculatie.
30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP
Reken er maar niet op, dat zou betekenen dat Canon zichzelf gaat beconcurreren, en dat gebeurt niet snel lijkt meBrum schreef op woensdag 05 september 2007 @ 14:35:
Misschien dat onder druk van de 40D, de prijs van de 30D dusdanig zakt, dat die ongeveer gelijk gaat lopen met die van de 400D. Voor mensen als ik (die de 400D eigenlijk te klein vinden om goed vast te houden), zou de 30D dan een mogelijk alternatief voor de 400D kunnen zijn. Tevens zou de 400D nog iets in prijs kunnen dalen (zolang de 30D nog wordt verkocht). Maarja, het is en blijft pure speculatie.
Ik denk dat er gewoon een soort minimumprijzen zijn die een winkelier er voor dient te vragen.
Zoiets heet een inkoop prijs
(die wordt door canon, inporteur en grootlandel bepaald, en die willen er ook alle drie aan verdienen)
De winkelier mag er best minder voor vragen maar dan moet ie er zelf geld bij leggen. Daarnaast heeft een winkelier natuurlijk ook nog een berg kosten die vaak onderschat worden.
De winkelier mag er best minder voor vragen maar dan moet ie er zelf geld bij leggen. Daarnaast heeft een winkelier natuurlijk ook nog een berg kosten die vaak onderschat worden.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ik weet niet of je de eerste bent hier, maar het valt me op dat hier weinig over gerept wordt.mekkieboek schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:23:
Sinds enkele weken heb ik een 400d met een sigma 17-70. Beide bevallen uitstekend. Maar ook ik kwam er na een vakantie achter dat sommige foto's iets te donker leken (ook na corrigeren van mijn monitor). Nou ben ik vanmiddag wat gaan experimenteren (had ik natuurlijk voor de vakantie moeten doen) en vond het volgende:
Bij evaluative metering wordt de sluitertijd gefixed op het moment van autofocus, dus als je de knop half indrukt. Bij de twee andere meetmethoden (partial en centre weighted metering) wordt de sluitertijd niet gefixed maar blijft zich continue aanpassen ook als je de camera iets opzij wijst terwijl je de knop half ingedrukt houdt. Hoort dat?
Zou dat niet een reden kunnen zijn voor donkere foto's? Ik doe vaak eerst een autofocus op een bepaalde target en dan richt ik de camera een beetje bij (knop half ingedrukt houdend) totdat ik de juiste scene in beeld heb. Daarmee verandert soms de ingekomen hoeveelheid licht terwijl de sluitertijd niet wordt bijgewerkt. En waarom wordt bij de andere meetmethodes de lichtmetering wel continue aangepast met half ingedrukt knop?
Waar jij last van hebt is dat de camera standaard 1/3 to 2/3 stop onderbelicht! Dit is ook het geval met de 400D van mn vader en ik heb in diverse winkels hetzelfde verhaal gehoord. Ook heb ik er nog niks over gelezen op een Canon (firmware) pagina...
Ff googlen...
Verwijderd
Dat onderbelichten kan soms ook iets subjectiefs zijn.
Maar via een van de custum functies kan je instellen hoeveel stops hij standaard moet onder/over belichten. Dus je kan het compenseren.
Maar via een van de custum functies kan je instellen hoeveel stops hij standaard moet onder/over belichten. Dus je kan het compenseren.
Afgezien van dat is het in 90% van de gevallen usererror, waarschijn nog wel vakero ok
Deels mee eens, vooral dit is herkenbaar.neographikal schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:38:
Afgezien van dat is het in 90% van de gevallen usererror, waarschijn nog wel vakero ok
Maar dan nog is het een vaak voorkomende klacht bij een 400D.
[niet boos worden] Heeft Neo zo'n toestel al 'ns een weekje geprobeerd?
Mekkieboek heeft gelijk, ik heb het zojuist gechecked. Bij twee belichtingsmodi wordt er automatisch geupdate, bij evaluative niet.
http://picasaweb.google.n...photo#5103323270190236866Toff schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 16:46:
Ik vind je foto's op Picasa gemiddeld eerder te licht dan te donker en die "donkere waas" zie ik helemaal niet. Is je (CRT?)monitor soms aan het overlijden?
Als je niet tevreden bent met de voorgebakken "landschapmode" wordt het misschien tijd om over te stappen op "creatief gebruik", bijvoorbeeld Tv of Av. Als je dan ook nog eens kijkt naar de methode van belichten (bijvoorbeeld deelmeting ipv evaluatief), dan heb je al een boel meer mogelijkheden om het eindresultaat te beinvloeden. Daarnaast vereist vrijwel iedere digitale foto nabewerking, om het onderste uit de kan te halen. Leuke hobby toch?
http://picasaweb.google.n...photo#5103323291665073362
Die 2e is toch duidelijk donkerder terwijl die ech 1 seconde voor die eerste is gmaakt (of andersom) Het is gewoon raar dat er soms een te donkere foto bijzit. Daar had ik met men powershot geen last van
Neo heeft drie spiegelreflexen liggen, waarvan twee digitaal en heeft enig idee hoe groot de variantie is van de belichtingsmeter. Het zit hem met name in de vlakverdeling van donker/licht en wat je wil belichten. Als je je camera goed kent, dan klop je gewoon de juiste EC in en klaar ben je. Dat is geen camera-error, maar inherent aan de meting. Tenzij je constant wilt gaan lopen spotmeteren (ik heb er één, misschien twintig keer gebruikt..). Daarnaast is er niet één ideale belichting, maar is deze afhankelijk van wat je precies wilt bereiken. Ik zou het bar moeilijk vinden om een camera de schuld te geven, ik geef mezelf de schuld, aangezien ik de camera maar moet leren kennenmultilul schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:46:
[niet boos worden] Heeft Neo zo'n toestel al 'ns een weekje geprobeerd?[/niet boos worden]
Het voorbeeld wat je aanhaalt vind ik geen fout van de camera tbh, dit is een kwesite van je camera leren kennen en gewoon +1 stop EC inkloppen en kijken waar je dan uitkomt. Daarnaast is het voorbeeld zwaar zwaar overbelicht, blowouts all over the place...
Wil je de voorgrond goed belichten of de lucht? Dat weet dat ding echt niet hoor (je kunt hem een hint geven met je focuspunt in evaluativemode). Daarnaast weet je gewoon dat die camera naar 18% grijs wil meteren waardoor je met een felle lucht richting onderexposure komt te zitten. Zelfde geldt voor een flink rode bloem in een beetje licht, knal er maar een stop onderexposure in (afhankelijk van hoeveel ruimte hij inneemt in je beeld), dan kom je goed uit. Heeft niks met camera-error te maken
[ Voor 33% gewijzigd door neographikal op 07-09-2007 13:54 ]
Leer wat over de technische kant van een lichtmeter.... Hint, hij verklaart alles 18% grijs ... klopt dat niet met je scene, dan wijkt hij af.multilul schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:46:
[...]
Deels mee eens, vooral dit is herkenbaar.
Overigens, die 4e plaat, na meting op de grijskaart, is onheroepelijk overbelicht, en niet alleen de lucht, maar ook het beeld zelf.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar je compositie en dus de vlakverdeling verschilt bijna 33%. In combinatie met mogelijk een ander focuspuntje wat oplicht kan dit het verschil verklaren. Ik zie hier weinig fouts aan, ga lekker fotograferen en leer je camera _goed_ kennenMich schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 13:22:
[...]
http://picasaweb.google.n...photo#5103323270190236866
http://picasaweb.google.n...photo#5103323291665073362
Die 2e is toch duidelijk donkerder terwijl die ech 1 seconde voor die eerste is gmaakt (of andersom) Het is gewoon raar dat er soms een te donkere foto bijzit. Daar had ik met men powershot geen last vanIk snap best hoe je Tv en Av kan gebruiken, maar ik vind het gewoon niet kunnen voor zo een dure camera daarom vroeg ik me af of die niet stuk is ofzo. Zeker omdat er meer mensen klagen over te donkere foto's
[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 07-09-2007 14:27 ]
Ach, een mens mag hopen toch?Henk schreef op woensdag 05 september 2007 @ 14:41:
[...]
Reken er maar niet op, dat zou betekenen dat Canon zichzelf gaat beconcurreren, en dat gebeurt niet snel lijkt me
Ik denk dat er gewoon een soort minimumprijzen zijn die een winkelier er voor dient te vragen.
Maar misschien dat de 30D tweedehands enorm interessant wordt ofzo. En indien dit allemaal niet het geval gaat zijn dan wacht ik gewoon lekker nog een half jaartje tot de 40D een stuk in prijs is gezakt of de D80 geen drol meer kost...
Ik ben nu toch te laat voor D40(x) en 400D cash back acties, dus nu kan ik het net zo goed even laten rusten...
Wat betreft die minimumprijzen: in Nederland is het alleen bij boeken toegestaan dat de leverancier de prijs bepaalt. In overige sectoren mag het niet en zal het ook niet zo snel gebeuren. De marges zijn op dit soort artikelen niet overdreven dik, dus als een winkel het goedkoop wil aanbieden dan moeten ze dat op eigen kosten doen (of goedkoop ergens een restpartij op de kop weten te tikken)
Verwijderd
Nou als je dan voor een Nikkon gaat (en je hebt even de tijd) dan kun je beter voor een D80 kiezen, want niet alle Nikkon lenzen passen op de D40x (heeft te maken met de besturing van de AF) maar dan zit je eigenlijk alweer op het verkeerde forumBrum schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 14:31:
[...]
En indien dit allemaal niet het geval gaat zijn dan wacht ik gewoon lekker nog een half jaartje tot de 40D een stuk in prijs is gezakt of de D80 geen drol meer kost...
Ik ben nu toch te laat voor D40(x) en 400D cash back acties, dus nu kan ik het net zo goed even laten rusten...

Dat maakt de keuze eigenlijk of een 400d of een D80.
En dan zeg ik neem een 400d, want dat was mijn keuze na 2 maanden lopen dubben.
Ik ben overtuigd!!!Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 16:28:
[...]
............
En dan zeg ik neem een 400d, want dat was mijn keuze na 2 maanden lopen dubben.
Dit is de beste reden die ik tot nu toe gehoord heb waarom ik een 400d moet kopen..................
Voor mij wordt het een Sigma SD14, DSLR dan. Ook al heb ik een Canon 300V en ben daar uitermate tevreden mee.
Maar de sensor he
Alhoewel de 400D wel een prijsklasse lager ligt, en de lenzen overzetbaar zijn .. (mijn Tamron 55-200 )
Maar de sensor he
Alhoewel de 400D wel een prijsklasse lager ligt, en de lenzen overzetbaar zijn .. (mijn Tamron 55-200 )
eagle
Verwijderd
Nu verbaas je me, niet dat ik het niet eens ben met je keuze, maar ik ben een rationeel denkend persoon en weeg mijn besluiten op logica en feiten. Daarom kan ik af en toe de advocaat van dekaajee schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 17:23:
[...]
Ik ben overtuigd!!!
Dit is de beste reden die ik tot nu toe gehoord heb waarom ik een 400d moet kopen..................
dank dank dank dank
Psst volgens mij druipt zijn post van het sarcasme..
wat bedoel je met 1/3 to 2/3 stop onderbelicht ? Is dat de EC ? en dat fix je dan zeker door hem op +1/3 te zetten ofzoStinger666 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 18:10:
[...]
Ik weet niet of je de eerste bent hier, maar het valt me op dat hier weinig over gerept wordt.
Waar jij last van hebt is dat de camera standaard 1/3 to 2/3 stop onderbelicht! Dit is ook het geval met de 400D van mn vader en ik heb in diverse winkels hetzelfde verhaal gehoord. Ook heb ik er nog niks over gelezen op een Canon (firmware) pagina...
Ff googlen...
als je googled naar underexposure kwam ik ergens tegen dat je een hard reset kan uitvoeren. Bij een aantal mensen loste dit het probleem op:
The technician suggested a "Hard Reset" before sending the camera to Canon for a check. The "Hard Reset" consisted of the following:
1.) Turn off the camera
2.) Remove both camera batteries
3.) Close battery cover.
4.) Turn on/off switch to "On"
5.) Let camera sit for at least 15 seconds.
6.) Turn on/off switch to "Off"
7.) Re-install both batteries and turn camera on
[ Voor 30% gewijzigd door Mich op 07-09-2007 19:32 ]
Dank voor de check. Ik zal het eens voorleggen aan Canon... Intussen gebuik ik dan maar centre weighed meting. Mijn Pentax ME super had tenslotte ook geen meerpunts lichtmeting (en daarmee kon je bovendien pas ná ontwikkelen zien of je belichtingcorrectie had moeten gebruikenSponge schreef op donderdag 06 september 2007 @ 19:22:
Mekkieboek heeft gelijk, ik heb het zojuist gechecked. Bij twee belichtingsmodi wordt er automatisch geupdate, bij evaluative niet.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Neo en Ronald, dank voor de vriendelijke uitleg!
Over belichting had ik al wat gelezen, en de link geeft er juist uitleg over. En die laatste pic daarop is inderdaad overbelicht, maar het gaat m.i. om het idee.
Mijn 400D belicht zeker niet constant onder: de afgelopen vakantie (ca. 700 met de 400D) heb ik 'm wel 'ns een tijdje op +1/3 en +2/3 gehad, maar dat beviel niet.
Het komt gewoon in 1 op de 20 gevallen voor dat een foto te donker is. Vooral tegenlicht bij bewolkt weer is een lastige.
Nog genoeg te leren dus!
Over belichting had ik al wat gelezen, en de link geeft er juist uitleg over. En die laatste pic daarop is inderdaad overbelicht, maar het gaat m.i. om het idee.
Mijn 400D belicht zeker niet constant onder: de afgelopen vakantie (ca. 700 met de 400D) heb ik 'm wel 'ns een tijdje op +1/3 en +2/3 gehad, maar dat beviel niet.
Het komt gewoon in 1 op de 20 gevallen voor dat een foto te donker is. Vooral tegenlicht bij bewolkt weer is een lastige.
Nog genoeg te leren dus!
Is het aan te raden om direct een flitser bij een camera als deze te kopen, of kun je ook goed uit de voeten zonder? Ik denk dat ik vooral overdag foto's maak, maar in de avond zal ook best wel voorkomen.
Zelf heb ik ervoor gekozen om dat niet te doen. Ik heb de camera nu ruim een half jaar, en hij bevalt me goed. De ingebouwde flitser werkt wel, maar ik kom er nu wel achter dat ik toch echt een andere flitser nodig heb.Michali schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 14:06:
Is het aan te raden om direct een flitser bij een camera als deze te kopen, of kun je ook goed uit de voeten zonder? Ik denk dat ik vooral overdag foto's maak, maar in de avond zal ook best wel voorkomen.
Het is echter de vraag of jij wel het extra bedrag neer wil liggen voor een extra flitser. Ik zelf wil namelijk minimaal de Canon 430EX halen, maar die kost toch meteen weer € 250 euro.
Je kan goed uit te voeten zonder extra flitser, en ik zou deze zelf dan ook niet meteen erbij kopen. Kijk eerst of de interne flitser voldoende is voor jou.
Verwijderd
De interne flitser is best goed en kan redelijk hard flitsen... Wil je daarentegen gaan bouncen ed. meer met de flitser spelen, dan wordt t tijd voor een andere flitser...Michali schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 14:06:
Bij mij staat die ook op het verlanglijstje, maar heb net een lens gekocht, dus vind ik dat ik maar weer es ff rustig aan moet doen
Ja, dat is nu net het probleemVerwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 16:40:
[...]
De interne flitser is best goed en kan redelijk hard flitsen...
Verwijderd
Yes Yes Yes
Ik ben al een tijdje aan het zoeken geweest voor een nieuwe (mijn eerste) SLR camera, en ik werd verliefd op de canon EOS 400D. Vooral door de prijs en de hoge kwaliteit.Ik wil deze camera omdat ik een nieuwe hobbie zocht, en fotograferen lijkt me wel iets, vooral omdat je je eigen dingen ermee kunt maken. Ik hoop hem binnen een paar maanden te hebben, maar wil nog even wachten
.
Ik zal hier voorlopig langs komen om meer over deze camera te leren en misschien wel om dingen te vragen etc.
Tim =)

Ik ben al een tijdje aan het zoeken geweest voor een nieuwe (mijn eerste) SLR camera, en ik werd verliefd op de canon EOS 400D. Vooral door de prijs en de hoge kwaliteit.Ik wil deze camera omdat ik een nieuwe hobbie zocht, en fotograferen lijkt me wel iets, vooral omdat je je eigen dingen ermee kunt maken. Ik hoop hem binnen een paar maanden te hebben, maar wil nog even wachten
Ik zal hier voorlopig langs komen om meer over deze camera te leren en misschien wel om dingen te vragen etc.
Tim =)
Verwijderd
Ik heb al een beetje gezocht bij welke winkel het goedkoopst is, en ik zag hem voor 676,- (Canon EOS 400 D Black Kit +18-55mm) op camera.nl. Bij b.v. op dixons.nl zag ik hem voor 779,-. best wel een verschil. Zit er bij camera.nl een addertje onder het gras? en is er verder nog een andere winkel waar het nog goedkoper is?
camera.nl ken ik niet, ik heb hem destijds bij camera4all.nl besteld. Het enige verschil met die uit de mediamarkt was het feit dat er alleen een engelse handleiding bij zat en geen Nederlandse.
Sommige shops halen hun camera's dus uit andere europese landen. Zo zou je ook een camera kunnen krijgen met alleen een Duitse handleiding. Even een mailtje sturen is mijn devies
.
Sommige shops halen hun camera's dus uit andere europese landen. Zo zou je ook een camera kunnen krijgen met alleen een Duitse handleiding. Even een mailtje sturen is mijn devies
Verwijderd
Och jaOrion84 schreef op zondag 09 september 2007 @ 14:57:
Ik zou zeggen, bekijk onze Pricewatch en bijbehorende Shop Reviews eens
Jammer dat de Canon EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 USM zo duur is (voor mij), ik heb liever zo'n lens ipv de 18-55 lens. Maar dan ben ik al over mijn budget.. Maar kan ik met een 18-55 al ver vooruit? of is het echt een prulding? Ik heb ergens eerder gelezen dat het een waardeloze objectief is en dat je beter meteen de standaard 17-85 objectief kunt nemen.
Kitlenzen bieden juist heel veel waar voor het geld wat je ervoor betaald. Maarja, ze zijn dan ook erg goedkoop en er is genoeg beters, maar om mee te beginnen en een idee te krijgen wat je verder wilt en welk bereik je interessant vind zijn ze over het algemeen prima.Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 15:25:
[...]
Och ja, handig.
Jammer dat de Canon EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 USM zo duur is (voor mij), ik heb liever zo'n lens ipv de 18-55 lens. Maar dan ben ik al over mijn budget.. Maar kan ik met een 18-55 al ver vooruit? of is het echt een prulding? Ik heb ergens eerder gelezen dat het een waardeloze objectief is en dat je beter meteen de standaard 17-85 objectief kunt nemen.
Als je het geld hebt om er meteen een wat betere standaardlens bij te nemen is dat een optie, maar het is echt geen rommel wat je koopt met een kitlens
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Zeker niet waardeloos. Optisch is de 17-85 niet veel beter. Je betaalt bij die lens vooral voor de snellere autofocus en image stabilization.Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 15:25:
[...]
Och ja, handig.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Verwijderd
Dat is goed om te weten, dan maak ik er geen zorgen meer om. Maar het is idd wel een goed idee, als ik gewoon met de kitlens begin dan zie ik later wel met welke objectieven ik wil gaan uitbreiden.
Verwijderd
Met de kitlens kan je echt hele leuke dingen doen en is zeker geen "prul". Als je naar de beeldkwaliteit van de 17-85mm kijkt en vergelijkt met de 18-55mm dan zijn er weinig grote verschillen, en dat terwijl de 17-85mm 8x zo duur is.Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 15:25:
[...]
Och ja, handig.
Als je de 17-85mm te duur vindt kan je gaan kijken naar de Sigma 17-70mm F2.8. Deze is bijna de helft goedkoper (270 euro) en is nog een flink stuk lichtsterker ook. De nieuwste versie heeft zelfs hsm geloof ik. Je hebt dan wel geen IS maar de F2.8 compenseert dat enigszins, ook is hij veel geschikter voor macro dan de 17-85mm.
Wat je ook kan doen is de versie zonder lens kopen (vanaf 615 euro).
En dan koop je voor 55 euro de sigma 18-50 f3.5 (bij een shop kost hij de helft dan elders) Dan ben je 10 euro meer kwijt maar heb je gelijk een betere lens.
Ik maak het er niet makkelijker voor je op
.
Of je gaat lekker plaatjes schieten met de kitlens. Kijken wat de lens kan, kijken wat jij interessant vind. Dat ding kost ook practisch niets (45 euro). En dan een paar maandjes sparen voor een lens die een klasse beter is en gelijk op jouw specifieke wensen aansluit.
En dan koop je voor 55 euro de sigma 18-50 f3.5 (bij een shop kost hij de helft dan elders) Dan ben je 10 euro meer kwijt maar heb je gelijk een betere lens.
Ik maak het er niet makkelijker voor je op
Of je gaat lekker plaatjes schieten met de kitlens. Kijken wat de lens kan, kijken wat jij interessant vind. Dat ding kost ook practisch niets (45 euro). En dan een paar maandjes sparen voor een lens die een klasse beter is en gelijk op jouw specifieke wensen aansluit.
[ Voor 44% gewijzigd door job op 09-09-2007 21:25 ]
Naar mijn weten is de 17-70 er niet met IS, wel heeft Sigma andere modellen met de een dergelijke systeem net gelanceerd, uit mijn hoofd gezegd de 18-200 met de term OS.Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 15:37:
[...]
Als je de 17-85mm te duur vindt kan je gaan kijken naar de Sigma 17-70mm F2.8. Deze is bijna de helft goedkoper (270 euro) en is nog een flink stuk lichtsterker ook. De nieuwste versie heeft zelfs hsm geloof ik. Je hebt dan wel geen IS maar de F2.8 compenseert dat enigszins, ook is hij veel geschikter voor macro dan de 17-85mm.
Overigens, als je een beetje vaste hand creert is de 17-70 zonder OS/IS prima te doen hoor. Heb hem zelf ipv de kitlens genomen en het is een mooi stukje glas.
Verwijderd
Waar beweer ik dan dat hij IS heeft?Fonzie27 schreef op maandag 10 september 2007 @ 09:19:
[...]
Naar mijn weten is de 17-70 er niet met IS, wel heeft Sigma andere modellen met de een dergelijke systeem net gelanceerd, uit mijn hoofd gezegd de 18-200 met de term OS.
Overigens, als je een beetje vaste hand creert is de 17-70 zonder OS/IS prima te doen hoor. Heb hem zelf ipv de kitlens genomen en het is een mooi stukje glas.
Vergeet niet dat de 17-70 F/2.8-4.5 is, een milimeter aan de zoomring draaien vanaf 17 mm en je ben die 2.8 al kwijt.
de Tamron 17-50 kost maar iets meer en heeft 2.8 over de hele range, en is nog wat scherper.
de Tamron 17-50 kost maar iets meer en heeft 2.8 over de hele range, en is nog wat scherper.
Verwijderd
Ik heb sinds een half jaar nu een Canon Eos 400D en heb na mijn vakantie gemerkt dat veel foto's erg donker zijn wanneer ik de auto mode gebruikt bij het fotograferen.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Laat me raden, foto's met veel lucht zijn donker?
Verwijderd
ja inderdaad.
Ik heb net Canon gebeld en zij kunnen het eventueel repareren.
Is er een andere manier om dit probleem te verhelpen?
Autostand van de camera stelt in op het grootste deel van de foto. Is het grootste deel erg licht (veel lucht), dan gaat het onderbelichten om het lichte stuk mooi te krijgen. Heb je een goed belichte lucht, bijkomend nadeel is dat de rest van de foto donkerder wordt..
[ Voor 7% gewijzigd door ThomasW op 10-09-2007 17:24 ]
Verwijderd
Bij dit soort foto's kan je je camera richting de grond richten zodat de lucht er net niet op komt, belichting vastzetten, compositie veranderen en foto maken. Resultaat: omgeving is goed belicht ipv de lucht.
Zou je is een foto willen posten met dit probleem dan kan ik mijn fotos vergelijken.Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:58:
Ik heb sinds een half jaar nu een Canon Eos 400D en heb na mijn vakantie gemerkt dat veel foto's erg donker zijn wanneer ik de auto mode gebruikt bij het fotograferen.
Of anders eentje mailen?
alvast bedankt
Dan vraag ik mij af hoe Canon dit denkt te kunnen repareren? Lijkt me iets dat gewoon 'in de camera zit', vergt gewoon een iets andere manier van foto's maken......Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 17:18:
ja inderdaad.
Wat gaat Canon voor 'reparatie' uitvoeren? Weet iemand dit?
Verwijderd
Zoals Kaajee al zegt, dit is geen defect maar gewoon verkeerd gebruik van de camera. Je zult dit "probleem" bij elke camera aantreffen, het vergt gewoon wat extra aandacht om landschap en lucht op een zonnige dag goed belicht te krijgen, helemaal als je tegen de zon in fotografeert.
Je kan de tip uit mijn vorige post gebruiken, als je onderwerp dichtbij is kan je inflitsen en als nabewerking kan je het dynamisch bereik enigszins vergroten door de highlights donkerder te maken en de schaduwen lichter.
Je kan de tip uit mijn vorige post gebruiken, als je onderwerp dichtbij is kan je inflitsen en als nabewerking kan je het dynamisch bereik enigszins vergroten door de highlights donkerder te maken en de schaduwen lichter.
Verwijderd
Bij de media markt kost een EOS400d body + kit lens 609 euro na de cashback van Canon. Heb het nog nergens goedkoper gezien. Als je alleen een body koopt daar, ben je duurder uit...
Ik heb het zeker wel goedkoper gezien: pricwatch 400d kit 8 shops die goedkoper zijn.Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 20:24:
Bij de media markt kost een EOS400d body + kit lens 609 euro na de cashback van Canon. Heb het nog nergens goedkoper gezien. Als je alleen een body koopt daar, ben je duurder uit...
En wat je even vergeet.. de cashback actie is afgelopen.
Verwijderd
Bedankt voor jullie oplossingen!
Ik zal het proberen in de toekomst.
Wat ik nu eigenlijk doe is de foto's achteraf bewerken met Lightroom. gebruik dan vaak de functie "AutoTone" wat vrij goed werkt.
Ik zal het proberen in de toekomst.
Wat ik nu eigenlijk doe is de foto's achteraf bewerken met Lightroom. gebruik dan vaak de functie "AutoTone" wat vrij goed werkt.
Nou, ik denk dat ik over een paar dagen maar eens in de auto stap om bij Konijnenberg een 400D + 18-55 + 55-200 op te halen. Lang zitten twijfelen, maar na veel overwegingen moet het toch een 400D worden.
Misschien dat ik er meteen een 50mm 1.8 bij koop, maar dat zie ik dan wel weer.
Heb veel ge-experimenteerd met de A100 van m'n zus, ben dus erg benieuwd wat ik hiermee voor resultaten boek
- edit -
Na wat speurwerk op PhotoZone ga ik voor de Sigma 55-200, dat schijnt echt een hele verbetering te zijn ten opzichte van de Canon 55-200.
Misschien dat ik er meteen een 50mm 1.8 bij koop, maar dat zie ik dan wel weer.
Heb veel ge-experimenteerd met de A100 van m'n zus, ben dus erg benieuwd wat ik hiermee voor resultaten boek
- edit -
Na wat speurwerk op PhotoZone ga ik voor de Sigma 55-200, dat schijnt echt een hele verbetering te zijn ten opzichte van de Canon 55-200.
[ Voor 15% gewijzigd door mcdronkz op 10-09-2007 21:34 ]
Verwijderd
Ik weet niet hoe duur die Sigma 55-200 is, maar de volgende lens kun je ook in de overweging nemen zul je zeker geen miskoop aandoen en is beter dan de lens die jij in gedachten heb. Namelijk de Sigma 70-300 APO met rode rand.mcdronkz schreef op maandag 10 september 2007 @ 21:02:
Stel het is boven je budget,dan zou je bijv. marktplaats in de overweging kunnen nemen.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 23:59 ]
Het maakt niet uit in welke lichtmeet modus de camera staat als ik me niet vergis. (Het LCD van de cam staat in zn neutrale stand) De camera belicht gewoon ALLE foto's 1/3 tot 2/3 stop onder. Meestal 1/3. De camera staat nu standaard op + 1/3 EC. Misschien exemplarisch, maar in de winkel hadden ze het al meer gehoord!Mich schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 18:44:
[...]
wat bedoel je met 1/3 to 2/3 stop onderbelicht ? Is dat de EC ? en dat fix je dan zeker door hem op +1/3 te zetten ofzo
als je googled naar underexposure kwam ik ergens tegen dat je een hard reset kan uitvoeren. Bij een aantal mensen loste dit het probleem op:
The technician suggested a "Hard Reset" before sending the camera to Canon for a check. The "Hard Reset" consisted of the following:
1.) Turn off the camera
2.) Remove both camera batteries
3.) Close battery cover.
4.) Turn on/off switch to "On"
5.) Let camera sit for at least 15 seconds.
6.) Turn on/off switch to "Off"
7.) Re-install both batteries and turn camera on
Op de PC is het ook goed zichtbaar dat de platen iets onderbelicht zijn. Soms erg vervelend kan ik wel zeggen.
En ik weet hoe een SLR en een lichtmeter werkt. De 400D is dan ook van mn pa. Schiet zelf met een 1DMKIIN. (Voor degenen die het verhaal nog in twijfel willen trekken door het een usererror te noemen)
Dat je een dure camera hebt wil niet zeggen dat je géén usererrors kan maken hoorStinger666 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:34:
[...]
En ik weet hoe een SLR en een lichtmeter werkt. De 400D is dan ook van mn pa. Schiet zelf met een 1DMKIIN. (Voor degenen die het verhaal nog in twijfel willen trekken door het een usererror te noemen)
Het is al langer een bekend probleem voor een heel aantal 400D gebruikers, helaas.
[ Voor 9% gewijzigd door breinonline op 11-09-2007 18:20 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Mijn 350D staat al sinds dag 1 op - 1/3, net als die van velen. Ik zie het probleem niet zo, of het nu min of plus is, daar is die correctie toch voor?
Wat wel opvalt is dat erg veel 400D users "problemen" menen te hebben met hun camera. Eigenlijk denk ik dat de camera te goedkoop is geworden en daardoor mensen aantrekt die anders nooit op een SLR zouden overstappen. Als er dan "full auto" niet 100% kant en klare (oververscherpte oververzadigde)pics uit komen, is men teleurgesteld. Niet dat alle 400D eigenaren noobs zijn hoor, maar er komen er wel steeds meer.
Nu maar hopen dat niemand zich persoonlijk aangesproken voelt, want ik meen een trend waar te nemen en ik heb het niet over individuen.
Wat wel opvalt is dat erg veel 400D users "problemen" menen te hebben met hun camera. Eigenlijk denk ik dat de camera te goedkoop is geworden en daardoor mensen aantrekt die anders nooit op een SLR zouden overstappen. Als er dan "full auto" niet 100% kant en klare (oververscherpte oververzadigde)pics uit komen, is men teleurgesteld. Niet dat alle 400D eigenaren noobs zijn hoor, maar er komen er wel steeds meer.
Nu maar hopen dat niemand zich persoonlijk aangesproken voelt, want ik meen een trend waar te nemen en ik heb het niet over individuen.
klopt... zo zag ik laatst iemand op een feestje met een 400D lopen, en had er even een kort gesprekje mee... was blijkbaar helemaal niet op de hoogte dat er andere lenzen waren die ervoor zorgde dat ze verder kon inzoomen, en ze zette de camera ook altijd op auto, omdat ze anders niet wist hoe ze alles in moest stellen...Toff schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 21:11:
Mijn 350D staat al sinds dag 1 op - 1/3, net als die van velen. Ik zie het probleem niet zo, of het nu min of plus is, daar is die correctie toch voor?
(blijkbaar heeft een verkoper goed zn best gedaan!)
Verwijderd
Ach mensen, ik werk in een restaurant waar toch wel rijk volk komt. En ik erger me dus ook rot aan mensen die een 30D of een D200 hebben die dan op de P of autostand staat. Als je zegt dat er ook een nachtportretstand hebt (niet dat ik dat zelf zou doen, maar altijd beter dan auto), zitten ze je heel raar aan te kijken. (ook leuk, iemand die zijn kind fotografeert al staande... met een 1D mark III)
Eindelijk, na bijna 6 weken eindelijk mijn EOS 400D terug, gelijk maar even een fotootje erin knallen.

Zoals ik een aantal pagina's terug gepost heb was mijn lichtmeting kapot, ik weet niet wat er aan gerepareerd is, maar hij doet het weer.
wel raar dat ze niet aangeven wat er gemaakt is, of wat het euvel was.
maar ik ben happy dat ik weer kan fotograveren
Zoals ik een aantal pagina's terug gepost heb was mijn lichtmeting kapot, ik weet niet wat er aan gerepareerd is, maar hij doet het weer.
wel raar dat ze niet aangeven wat er gemaakt is, of wat het euvel was.
maar ik ben happy dat ik weer kan fotograveren
[ Voor 8% gewijzigd door Peentje op 12-09-2007 18:47 . Reden: foto ]
Je server is hoofdletter gevoelig, verander die JPG eens snel in jpg.
Ohja, verklein die foto eens
.
edit: link is gefixed.
Ohja, verklein die foto eens
edit: link is gefixed.
[ Voor 72% gewijzigd door job op 12-09-2007 18:44 ]
alsteblief zeg.... een verkleinde thumbnail naar n full size pic is echt handiger, dit is teveel
Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX
Verwijderd
och jee, trekt je 28k8 modem het niet jongenknuppelhout schreef op woensdag 12 september 2007 @ 18:23:
alsteblief zeg.... een verkleinde thumbnail naar n full size pic is echt handiger, dit is teveel
Nieuwe n00b 400D gebruiker hier.
Ik heb het boekje al behoorlijk doorgelezen dus ik ben op zich al wel redelijk op de hoogte. Heel mooi apparaat moet ik zeggen!
Verwijderd
Vergis ik me nu of is het bedrag bij de Mediamarkt aanbieding - de 80 euro korting (die via Canon zou komen
) wel heel erg goedkoop voor de 400D + Len?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2007 19:46 ]
De cashback actie is reeds afgelopen.
En over welke mediamarkt heb je het eigenlijk? Het is in elkgeval geen nationale actie, dus het zal dan wel een regionale actie zijn.
En over welke mediamarkt heb je het eigenlijk? Het is in elkgeval geen nationale actie, dus het zal dan wel een regionale actie zijn.
[ Voor 69% gewijzigd door job op 12-09-2007 19:50 ]
Was bij de MM in Den Haag dacht ik, maar idd de cashback actie is afgelopen en dat maakt de 400D iets van 690 EUR bij die MM, en voor die prijs (en lager) is het ding op een hoop plekken te vinden.
Verwijderd
Een beginners vraagje tussen door. Wat is beter?
Van raw naar jpg converten, of meteen jpg fotos maken?
Enig verschil? of blijft het kwaliteit het zelfde?
Direct zwart/wit fotos maken, of kleurenfotos omzetten in zwart/wit met photoshop.
Maakt het niks uit? of zul je er verschil tussen zien?
Van raw naar jpg converten, of meteen jpg fotos maken?
Enig verschil? of blijft het kwaliteit het zelfde?
Direct zwart/wit fotos maken, of kleurenfotos omzetten in zwart/wit met photoshop.
Maakt het niks uit? of zul je er verschil tussen zien?
als je alleen maar van RAW naar jpeg converteert zonder tussentijds iets aan die raw bestanden te doen is het ongeveer hetzelfde als direct een jpeg schieten.
maar om hier wat meer over te weten te komen kan je het beste effe op de rest van het internet zoeken naar de voordelen van RAW, daar is heeeeeeeeeel veel over geschreven.
maar om hier wat meer over te weten te komen kan je het beste effe op de rest van het internet zoeken naar de voordelen van RAW, daar is heeeeeeeeeel veel over geschreven.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Als je er niks mee doet is RAW grote onzin, dat heeft pas zin wanneer je écht het onderste uit de kan wil halen. Ik lever bijvoorbeeld voor DTP-werk ongecomprimeerde TIFF-files uit die uit RAW's komen om écht maximale kwaliteit te leveren. Daarnaast geeft het een hoop vrijheid qua exposure correction.
Maar als je daar allemaal niks mee doet, dan haal je ook niks extra's uit RAW.
Maar als je daar allemaal niks mee doet, dan haal je ook niks extra's uit RAW.
Nou, vooruit, het is jouw dag vandaag... Mijn menig is, dat je beter kleur kan schieten en daarna converteren. Bevalt het niet, dan kan je met de oorspronkelijke kleurenopname nog vanalles doen. Zelfs al zou de in cam functie beter zijn (wat ik me afvraag), dan beperk je jezelf in je mogelijkheden, door de kleuren op voorhand weg te gooien.Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 10:51:
Oki, en hoe zit dat nou met die zwart/wit fotos wat ik eerder vroeg?
zoek eens naar "jhonny;s B&W package"Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 10:51:
Oki, en hoe zit dat nou met die zwart/wit fotos wat ik eerder vroeg?
Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX
Verwijderd
Hallo dames en heren
Ik heb jullie advies nodig.
Ik heb een probleem met mijn 400D. Tenminste ik denk dat het de camera is. Ik gebruik een Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD. Ik vind dat mijn foto's niet scherp zijn. Dat valt niet echt op als ze schermvullend worden bekeken maar op 100% valt het wel op.
http://home.kpnplanet.nl/~s.scholten17@kpnplanet.nl/test.jpg
In eerste instantie dacht ik dat het de lens was. Een vriend van me heeft echter zo'n 1D Mark III en die heeft met mijn lens een paar foto's gemaakt die waren haarscherp. Die camera is natuurlijk veeeel beter maar toch.
Wat denken jullie?
Ik heb een probleem met mijn 400D. Tenminste ik denk dat het de camera is. Ik gebruik een Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD. Ik vind dat mijn foto's niet scherp zijn. Dat valt niet echt op als ze schermvullend worden bekeken maar op 100% valt het wel op.
In eerste instantie dacht ik dat het de lens was. Een vriend van me heeft echter zo'n 1D Mark III en die heeft met mijn lens een paar foto's gemaakt die waren haarscherp. Die camera is natuurlijk veeeel beter maar toch.
Wat denken jullie?
Op f/2.8 is je dof akelig dun. Maar je foto op f/7.1 lijkt ook nog mega out of focus.
Ik denk niet dat het probleem scherpte is van je lens. Ik denk eerder dat je het moet zoeken in het scherpstellen. Dus zelf een AF punt kiezen inplaats van je camera dat laten doen en AF-C gebruiken (of hoe heet dat bij canon???). En niet aan lock en recompose doen!
Ik denk niet dat het probleem scherpte is van je lens. Ik denk eerder dat je het moet zoeken in het scherpstellen. Dus zelf een AF punt kiezen inplaats van je camera dat laten doen en AF-C gebruiken (of hoe heet dat bij canon???). En niet aan lock en recompose doen!
[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 17-09-2007 10:53 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Ik heb centre focus punt gebruikt. Dis in principe moet de foto in het centrum in elk geval scherp zijn.
Verwijderd
Da's wel heel erg inderdaad, is dit bij alle foto's die je maakt zo? is hij in de zoeker wel scherp?Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 10:42:
Hallo dames en heren
Wat denken jullie?
Waarom zie ik nog bij niemand Backfocus test chart langskomen? Lijkt me dé manier om het te testen, door dezelfde test met een andere camera uit te voeren kan je gelijk objectief het verschil zien. Eventueel de test op jouw camera met meerdere objectieven uitvoeren.
Als het een probleem is met de camera kan deze, als ik het goed begrepen heb, opnieuw gecalibreerd worden.
Als het een probleem is met de camera kan deze, als ik het goed begrepen heb, opnieuw gecalibreerd worden.
Verwijderd
Niet direct een canon Eos 400D vraag,
Maar weet iemand een programmatje waarmee ik foto informatie zoals:
Diafragma / sluitertijd etc. kan toevoegen aan de foto.
(Dus als text op de foto, om deze vervolgens te publiceren)
Maar weet iemand een programmatje waarmee ik foto informatie zoals:
Diafragma / sluitertijd etc. kan toevoegen aan de foto.
(Dus als text op de foto, om deze vervolgens te publiceren)
Verwijderd
even nog wat voorbeeldenVerwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 10:42:
Hallo dames en heren
Wat denken jullie?
dit is de foto van dezelfde lens met de Mark III van mijn vriend
http://home.kpnplanet.nl/...17@kpnplanet.nl/test2.jpg
Dit is mijn camera met de test chart
http://home.kpnplanet.nl/...17@kpnplanet.nl/test3.jpg
Tja, op F/11 wil 'ie wel messcherp zijn ja, dan is een kitlens zelfs scherp. Maar met flash test je geen lenzen, gewoon daglicht gebruiken, statief, fatsoenlijk belichten en wideopen - 2 stops dicht testen.
Verwijderd
tuurlijk he je helemaal gelijk. De eerste foto van de druiven was op F7 gefotogrfeerd dus die zou toch ook wel scherp moeten zijn. De fornt/back focus test chart is op 2.8 genomen op een statief en met zelfontspanner
@steven_nl.. ik zie geen focus problem bij die testchart. Heb je nog een objectief met een langere focale lengte (>100mm)? Dan kun je het uitsluiten eventueel dat het aan die body ligt.. (want bij 50mm zie je het niet zo.. als je niet echt dichtbij kan komen).
Ik denk met die druiven dat de lens/body net op het donkere achterliggende gedeelte van die druiven of zo heeft gefocust.. en daarom het een beetje out of focus is?
Maar die fotos die je geeft.. het is een beetje appels met peren vergelijken.. Dus nog niet echt te pinpointen waar jou probleem zit.
Ik denk met die druiven dat de lens/body net op het donkere achterliggende gedeelte van die druiven of zo heeft gefocust.. en daarom het een beetje out of focus is?
Maar die fotos die je geeft.. het is een beetje appels met peren vergelijken.. Dus nog niet echt te pinpointen waar jou probleem zit.