CJ schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 01:37:
Het is een frisse kijk op reviewen. Daar kan je niet omheen. En het is inderdaad hoe een gedeelte van de gamers te werk gaat. Maar groot ander gedeelte wil ook gewoon apples-to-apples vergelijkingen hebben juist omdat ze andere voorkeuren hebben dan [H] en gewoon willen zien wat je krijgt op max IQ instellingen op bepaalde resoluties. Dit is een stuk afstandelijker en iets objectiever aangezien dit niet uit gaat van een persoonlijke mening over wat speelbaar is en wat niet.
De 'persoonlijke mening over wat speelbaar is en wat niet' is in het kader van deze manier van reviewen niet relevant. [H]
normaliseert op een bepaalde hoeveelheid fps. Op basis van deze normalisatie kunnen ze in detail de performancekarakteristieken van een videokaart bekijken, waaronder de max. resolutie, max hoeveelheid AA en AF en max ingame settings.
Normaliseren is bij andere takken van sport al veel langer een zeer geaccepteerde manier van performance benchmarken. Het verbaast me eigenlijk dat andere reviewers deze methode nog niet overgenomen hebben... dit geeft namelijk veel gerichtere informatie dan een rijtje benchmarks op een bepaalde fixed resolutie en met een bepaalde fixed hoeveelheid AA & AF.
De methodiek die [H] gebruikt kan bijvoorbeeld erg goed laten zien in hoeverre opschakelen van AA en AF en andere ingame kwaliteitsopties een impact hebben op de performance van videokaarten onder 'prestatiedruk'. Zo kan een kaart met bijvoorbeeld 8x of 16x AA ingeschakeld nog uitstekend op niveau blijken te presteren indien genormaliseerd gebenchmarkt wordt, terwijl een andere kaart na 4xAA snel afhaakt. Lees: exact de situatie bij 8800GTS vs 2900XT.
Een dom lijstje met 'gewone' benchmarks - waarbij over het algemeen niet verder gekeken wordt dan 4xAA en 16xAF - kan dat pertinent niet, en zal de 2 kaarten wellicht als 'gelijk presterend' aanmerken. Sterker nog, een kaart die bij 8x of 16xAA een zeer speelbare framerate neerzet in tegenstelling tot zijn competitie die keihard dropt bij opschakelen van AA, zou bij 4xAA zelfs juist iets trager kunnen zijn dan eerder genoemde competitie. Bij 'traditionele' reviews komt dit er nooit uit.
De
[H] review legt dit echter wel genadeloos bloot: de 8800GTS doet BF4142 met
16x SuperSampling AA, terwijl de 2900 niet verder komt dan 4x
performance SuperSampling (in praktijk 2x om 4x i.p.v. volledig 4x SSAA)... en de 640mb variant haalt daarbij nog een wat hogere framerate ook.
[H] bekijkt dus in detail hoe hard een kaart performance dropt bij opschakelen van kwaliteitsopties op relevante high-end resoluties (zoals 1600x1200 en 1920x1200). Dit is i.m.h.o. bij een high-end kaart veel nuttiger dan eindeloze lijstjes op vaak irrelevante resoluties (1024x768, 1280x1024 0xAA etc).
Dat er toch een aantal haken en ogen aan hun manier van testen zitten, schijnt niet iedereen op te vallen. Een gemiddelde FPS van 30 is bv in een aantal RTS games zeer normaal, soms is het hier zelfs lager. Alleen test [H] geen RTS games. 60 fps is lekker in FPS games, maar toen bv Far Cry uit kwam, haalden de toenmalige kaarten dit niet eens en nam men genoegen met minder dan een gemiddelde van 60fps. Standaarden veranderen dus ook
[H] houdt in hun tests qua framerates rekening met of het FPS, RTS of RPG games betreft.
Wat is het probleem met veranderende standaarden? Vroeger testte men zonder AA, tegenwoordig met? Zolang de standaarden verhoogd en niet verlaagd worden zie ik werkelijk de issue niet...
In WoW is bv een average fps van 30 in drukke gebieden/battlegrounds voor mij voldoende om goed te kunnen gamen. [H] gaat uit van 50-60 fps en ik geloof dat er maar een klein gedeelte van de 8 miljoen WoW spelers is die dit haalt in de meest voorkomende situaties... 25 man raids, pvp/battlegrounds... En dat testen ze niet.... Ze testen World of Warcraft op een manier die niet echt het maximum uit de kaart haalt.[...]
Ik snap de relevantie van dit scenario in het kader reviews niet echt.
Wordt dit gebruikersspecifiek scenario dan wel getest in die andere reviews?? Voor zover mij bekend niet, dus is het ook geen argument tegen [H]'s manier van benchmarken.
Daarnaast plaatst [H] ook een grafiek van de performancekarakteristiek in game, wat heel duidelijk een zeer sterke aanvulling is op wat andere sites doen. Zo weet je tenminste of die drop naar 20fps in een shooter - in een normale performancegrafiek afgebeeld als 'minimum fps: 20' - een eenmalige gebeurtenis is of om de haverklap plaatsvindt.
Verder koop je volgens mij nou juist als een van de weinigen zo'n high-end kaart om een (veel) betere game-experience te hebben dan het grootste gedeelte 'van de 8 miljoen WoW spelers'. Dat veel spelers die nauwelijks investeren in hun systeem genoegen nemen met 20fps wil niet zeggen dat iemand die big $$ neertelt voor een high-end videokaart dat ook een acceptabele gemiddelde framerate vindt - integendeel zelfs lijkt me
Bovendien is het zeer aannemelijk dat een kaart die 60fps haalt met veel Eye-candy automatisch ook hogere fps haalt op het moment dat de kaart zwaarder belast wordt dan een kaart die dezelfde 60fps haalt met veel minder eye-candy. De test die [H] doet op de kaarten (onder dezelfde omstandigheden) is dus hoe dan ook relevant.
En het gebruik van eigen gemaakte run throughs bij gebrek aan ingame benchmarks (zoals bij Oblivion, Stalker, WoW), is natuurlijk ook heel erg subjectief. Kaart A kan in een bepaald gebied zeer sterk presteren doordat er veel fillrate nodig heeft, terwijl kaart B het goed doet in een bepaalde gedeeltes van de game waar veel vertexpower nodig is. Een balans zoeken tussen die dingen is natuurlijk ook zeer subjectief.
Wat heeft dit nu specifiek met de reviewmethodiek van [H] te maken
Precies hetzelfde geldt ook voor alle andere reviews.
[
Voor 8% gewijzigd door
Cheetah op 02-07-2007 13:48
]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz