[TFT] Samsung SyncMaster 931/206/226 BW/CW - Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 20.115 views sinds 30-01-2008

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-04 18:18

PromoX

Flying solo

Topicstarter

Samsung SyncMaster 931/206/226 BW/CW

Deel 4
Afbeeldingslocatie: http://img123.imageshack.us/img123/9861/samsungvistasw8fj5.jpg

[table border=1 width=600]
[tr][td bgcolor=#aeaeae]
Navigatie
[/][/]
[tr][td bgcolor=#f0f0f0][/][/]
[table border=1 bordercolor=red width=600]
[tr][td bgcolor=red]
Waarschuwing
[/][/]
[tr][td bgcolor=#ffa7a7]Omdat dit blijkbaar niet bij iedereen in het achterhoofd zit. Wat willen we niet zien:
  • "Ik heb er ook één besteld"
  • "Wat kost het? Waar? Voorraad? Levertijd?"
  • "Welke versie heb jij? Waarvandaan?"
  • "Winkel X heeft nog Y schermen!"
  • "Mijne is ook binnen, wat issie mooj zeg!" (doe je hier goede onderbouwing bij en eventueel een foto dan vinden we het al wat beter, maar maakt liever een Productsurvey aan.)
  • En meer van dergelijke reacties. Deze zijn, net als simpele vragen, in dit topic niet gewenst.
[/][/]
Breedbeeldschermen zijn de laatste tijd steeds populairder geworden, zo ook de schermen van Samsung. Begin 2007 heeft deze fabrikant een aantal nieuwe schermen uitgebracht: de 931BW, 206BW en de 226BW. Deze behoren op dit moment tot de meest geliefde schermen.

Vorige delen: 1 2 3

[tr][td bgcolor=#aeaeae][/][/]
[tr][td bgcolor=#f0f0f0]
931BW206BW226BW
Soort paneelTNTNTN
Inch19"20"22"
Dotpitch0.2850.2580.282
Kijkhoek, H/V160/160160/160160/160
Contrast700:1800:11000:1
Dynamisch contrast3000:13000:13000:1
Helderheid300 cd/m2300 cd/m2300 cd/m2
Reactietijd GtG2 ms2 ms2 ms
Resolutie1440x9001680x10501680x1050
HDCP ondersteuningjajaja
Maximaal verbruik42 watt55 watt55 watt
Standby verbruik<1 watt<1 watt<1 watt
Wall mountVESA-75VESA-100VESA-100
Afmetingen BxHxD45 x 36 x 2048 x 40 x 2251 x 42 x 22
Gewicht4,2 kg4,9 kg5,3 kg

Type paneel
Alledrie de schermen hebben een Overdrive TN paneel. Deze schermen hebben onder meer een lage kijkhoek, contrast en een minder goede kleurweergave, waardoor ze minder geschikt zijn voor beeldbewerking. Daartegenover staat de lage reactietijd, waardoor snelle games geen probleem hoeven op te leveren. Samen met de lage prijs, maakt dat dergelijke schermen erg veel verkocht worden.

Naast TN panelen bestaan er ook nog IPS, MVA en PVA panelen. Zie voor een ruwe vergelijking deze tabel. Ook in deze wiki staat de nodige informatie.

Aansluitingen
De schermen hebben allemaal de mogelijkheid om ze zowel analoog (VGA) als digitaal (DVI) aan te sluiten. Hiermee is het ook mogelijk om bijvoorbeeld 2 pc's aan te sluiten. Met de 'source'-knop kan dan gewisseld worden tussen analoog en digitaal.

Bij de schermen zou een DVI kabel bijgeleverd moeten worden. Nu is dit echter niet altijd het geval. Het kan dus verstandig zijn om hier van te voren naar te informeren.

Meer info over DVI vind je hier en hier.

1:1 pixelmapping
Pixelmapping zorgt ervoor, dat als je een lagere resolutie draait, het beeld niet uitgerekt wordt; er worden dan zwarte balken om het beeld gezet.

Deze schermen beschikken niet over hardwarematige pixelmapping. Wel is dit sommige gevallen in de videokaartdrivers in te stellen.

Samsung productpagina's
226BW
206BW
931BW
[/][/]
[tr][td bgcolor=#f0f0f0]Van de 226BW worden verschillende versies verkocht; de 'S', 'A' en 'C'. Het verschil zit hierbij in de gebruikte panelen.

'S' = Samsung B-TN panel: LTM220M1
De versie met een paneel van Samsung zelf. Dit is de beste versie die je kunt krijgen.

'A' = AU Optronics (AUO) TN panel: M220EW01 V0
Deze versie is nog steeds erg goed. Wel heeft deze een aantal nadelen ten opzichte van de 'S' versie:
• Iets meer last van backlight leakage
• Lager contrast (maar nog steeds erg goed)
• Slechter gecalibreerd (de kleur blauw is bijvoorbeeld veel te nadrukkelijk aanwezig)

Om het probleem met de slechte calibratie op te lossen heeft Hardware.fr een profiel gemaakt dat de kleurweergave van het scherm sterk kan verbeteren. Om de kleuren handmatig te verbeteren kunnen deze instellingen gebruikt worden.

'C' = Chi Mei Optoelectronics (CMO) TN panel: M220Z1-L03
Dit is waarschijnlijk de minste versie. Nadelen ten opzichte van de 'S' versie:
• Meer last van backlight leakage
• Iets meer last van ghosting
• Slechter gecalibreerd en moeilijker goed te calibreren

Ook in dit geval heeft Hardware.fr weer een profiel gemaakt dat de kleurweergave kan verbeteren. Dit lukt echter niet altijd, omdat de C versies onderling ook nog weer verschillend kunnen zijn. In het artikel van Hardware.fr zijn ook instellingen te vinden om het scherm handmatig in te stellen.

Naast deze versie schijnt er nog een 'C' versie in omloop te zijn met een paneel van CPT.

Controleren welke versie je hebt
Welke versie je hebt is te zien aan de sticker op de achterkant van het scherm. Hierop staat achter het modelnummer een 'S', 'A', of 'C'. Er zijn echter ook schermen in omloop waarbij de sticker niet klopt met het daadwerkelijke paneel. Dan kun je het type terugvinden in het service menu. Uitleg hierover vind je hier en hier. Ook dit werkt overigens niet altijd, aangezien het type paneel in latere versies van het scherm niet meer terug te vinden is in het menu. Er zijn nu overigens ook schermen in omloop, waarbij de letter die versie aangeeft ontbreekt. Zie deze afbeelding (met dank aan joopvtg). In dat geval is dus niet meer te controleren welke versie je hebt.

Ook van de 206BW en 931BW zijn meerdere versies in omloop. Hier heeft Hardware.fr helaas geen profielen of handmatige instellingen voor geplaatst. Wel zou je die van de 226BW kunnen proberen.

Nog een laatste opmerking: Hoewel de 'S' de beste versie is die je kunt krijgen, zijn er genoeg mensen met een 'A' of 'C' versie die tevreden zijn met hun scherm. Het hoeft dus zeker geen probleem te zijn.

Verdere info
Hardware.fr - 'A' vs. 'S' (Engelse vertaling door BeHardware)
Hardware.fr - 'C' vs. 'S' (Engelse vertaling)
BeHardware - 226BW: the story goes on
DigitalVersus - 'A' en 'S' vergelijking
DigitalVersus - 'C' en 'S' vergelijking
Foto's van de 'A' versie van dreamtheater

Met dank aan aex351, joopvtg en dreamtheater42.
[/][/]
Hoewel de kans in de loop der jaren steeds kleiner is geworden, bestaat met elk TFT scherm de kans dat deze één of meerdere defecte pixels heeft. Over het algemeen treden deze meteen vanaf het begin op en is de kans dat deze in de loop van de tijd ontstaan klein.

Bij veel webshops heb je de mogelijkheid om pixelgarantie bijkopen. Dit houdt in dat als er een defecte pixel op het scherm zit, je deze kunt omruilen voor een nieuw scherm. Let er, bij het aanschaffen van deze garantie, op wat de voorwaarden zijn. Ook in de prijs zijn er grote verschillen.

Ook zijn er winkels die een betere garantie bieden, waarbij je de mogelijkheid hebt om een product binnen een bepaalde periode weer om te ruilen. Voorbeelden hiervan zijn Paradigit, MediaMarkt en MyCom.

Wettelijk gezien is pixelgarantie eigenlijk overbodig. Volgens de wet kopen-op-afstand kun je elk product binnen 8 dagen terugsturen, op het moment dat het product niet aan de verwachtingen voldoet. Echter, lang niet alle shops zullen hieraan meewerken, dus kan het lastig worden om je geld terug te krijgen. Pixelgarantie zou je dus kunnen zien als een soort van rechtsbijstandverzekering, die het je wat gemakkelijker maakt om je gelijk te halen.

Hiermee kun je je scherm testen op de defecte pixels. Dit programma laat full screen een aantal kleuren zien, waardoor defecte pixels duidelijk te zien zijn. Een wat uitgebreider testprogramma is Dead pixel tester.

Je kunt het natuurlijk ook testen met verschillende kleuren achtergrond in Windows of deze full-screen laten weergeven.

Hier is een artikel van BeHardware te vinden over hoe het zit met dode pixels en garantie van de verschillende fabrikanten. Waarschijnlijk geldt dit ook voor Nederland.

Samsung pixel policy

Af en toe zul je je TFT scherm ook even schoon moeten maken, er is speciaal schoonmaakmiddel voor TFT schermen. Zorg dat je vriendin/moeder/vrouw dit leest, en niet met spiritus aan de gang gaat, want dat is niet goed voor het schermpje! [rml]Jeroenz18 in "[ 19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 6"[/rml] vertelt je hoe je dit simpel en effectief aanpakt met SafeClean. De voordelen/kenmerken staan hier op een rijtje.
Afbeeldingslocatie: http://www.qia.nl/Nederland/NLCONSUMENT/NLCleansafe/images/SafeClean.jpg

Overgenomen uit het 17" topic.

[tr][td bgcolor=#f0f0f0]Nadat je het scherm een tijdje gebruikt heb kun je een userreview schrijven of een productreview invullen en deze hier plaatsen.

Waar kun je op letten bij het neerplanten van je ervaringen met je nieuwe aanwinst? Hier richtlijnen en voorbeelden van vragen die je jezelf kunt stellen:
  1. Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
  2. Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
  3. Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
  4. Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
  5. Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
  6. Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
  7. Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
  8. Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
  9. Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
  10. Tenslotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Productreview links
226BW
206BW
931BW

Overgenomen uit het 19"/20" topic.
[/][/]
[tr][td bgcolor=#f0f0f0]Reviews 226BW
Review van Rob1979
Review van Hann1BaL
Review van Robbertje
Review van Terra86
Review van RemonDePemon
Review van Basb
Review van Stefan_D
Review van Qubica
Review van Triek-Meister
Review van Jesse99
• Review van Einstein
Review van Hellraid
Review van Speeder1988
Review van Roderiktweaker
Review van Dolemans
Userreview van Vich
Userreview van Coyote76, foto's
Userreview van Noctos, met foto's
BeHardware - 22 inch: The second coming
Trusted Reviews
Bit-tech.net
Overclockers Online

Reviews 206BW
Review van Stumperd
Review van Godjira
Review van Lingod
Review van Wesley_210
Review van Froggle
Review van AtleX
XYZ Computing

Reviews 931BW
Review van Mathieupeters
Review van BlackWolf666

Pricewatch
226BW
206BW
931BW
[/][/]
[tr][td bgcolor=#f0f0f0]Topics op GoT
\[20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 19
\[19"TFT] De Ultieme TFT - Deel 23
[Discussie] Breedbeeld of niet?
Heb jij pixelgarantie gekocht en er evt. iets aan gehad?
Widescreen gaming, schopt kont of zuigt?
Vesa wallmount ervaringen?

Reviews en info
BeHardware - Monitors
DigitalVersus - Testresultaten monitoren
PRAD.de
AnandTech - The LCD Thread
TFT Central
lcdresource.com
Widescreengamingforum

Defecte pixels
TFT-tester van prad.de
Dead pixel tester
Artikel van BeHardware over dode pixels en garantie

Testprogramma's
LCD monitor test images
TiReal TFT test
TFT Tester 2 van AtleX
PixPerAn (o.a. reactietijd testen)
Nog meer testprogramma's...

Overige software
MagicTune
GridMove

Manuals
226BW en 206BW
931BW
MagicTune user manual
[/][/]
Ik heb de startpost herschreven, uitgebreid en voorzien van een layout met navigatie. Hiervoor heb ik ideeën, stukjes tekst en code "geleend" uit diverse andere startposts waaronder het 19" en 20" topic. Daarnaast is er info toegevoegd uit diverse posts in dit topic.

Hierbij ook de vorige topicstarters bedankt, salimrmaf voor het logo en verder alle andere mensen die (ongemerkt) hun bijdrage hebben geleverd.

Voor op- en aanmerkingen kun je me DM-en of ze plaatsen in dit topic.

And I'm the only one and I walk alone.

• Kneep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01-2024
Samsung intros 20-, 22-inch 'Swan' LCD monitors
http://www.engadget.com/2...2-inch-swan-lcd-monitors/

Nieuwe lijn 20 en 22-inch schermen, deze was laatst al eens langsgekomen hier...

Afbeeldingslocatie: http://www.blogsmithmedia.com/www.engadget.com/media/2007/07/7-10-07-samsunglcds.jpg

• Phobophile
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-04 09:24
Hallo mensen,

Sinds vandaag heb ik ook een 226BW. Een flinke overgang vanaf mijn Iiyama CRT van 8 jaar oud. Aangezien ik toch een CRT bij de hand had, heb ik de inputlagtest gedaan. Ik heb er op dit forum geen van deze monitor kunnen vinden, dus ik post 'm even. De resultaten waren aanvankelijk wel erg verrassend... :P

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/la/db/ea/ab/n.jpg
Aanvankelijk dacht ik dat mijn nieuwe monitor flink achterliep op de CRT. Toen bekeek ik het nog eens goed en toen bleek het andersom te zijn 8)7

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/la/db/fa/ab/n.jpg
Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/la/db/ha/ab/n.jpg
Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/la/db/ia/ab/n.jpg

Enfin, uiteindelijk kwam alles dus op de milliseconde gelijk. Ik heb het ding nog een paar keer ge-reset, maar de resultaten bleven gelijk. Ook na herstarten kwamen de tellers uiteindelijk weer precies gelijk uit.
Naar ik aanneem heeft mijn CRT de eerste minuten wat inputlag, die verdwijnt nadat het ding opgewarmd is. Als iemand een betere verklaring heeft hoor ik het graag.

De monitoren waren trouwens aangesloten op mijn 7900 GTO.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 16:29:
Bij welke winkels hebben jullie je TFT schermen gekocht
Azerty. :) Zij hebben ook goede schermen, of ze hebben ze tenminste gehad :P (En ik heb er 1 van)

Hoe krijg je trouwens je scherm zo zwart? Dan zal ik ook een foto maken. Al gevonden. :)

Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/r.pack/got/blacklighttumb.jpg
(Clickable)

Heel lichtjes zie je het op de foto, maar in het echt zie je het totaal niet, dus het lichte vlak zal wel een beetje door de foto zelf komen. :)

[ Voor 42% gewijzigd door MensionXL op 24-07-2007 20:52 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 19:40:
[...]

mmmkay....
is het veel gevraagd ff een foto te maken?
Ik heb hier een foto gemaakt alleen de camera is een beetje brak. Ik denk dat je er niet echt veel aan hebt maar toch

Afbeeldingslocatie: http://img473.imageshack.us/img473/7352/scherm003bq4.th.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door feep op 24-07-2007 21:04 ]

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:05

steveman

Comfortabel ten onder

lzandman schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 19:15:
Overigens nog een nadeel van de 226BW. De voet is niet verstelbaar (toch?). Standaard staat het scherm op borst- i.p.v. ooghoogte, wat niet zo lekker is voor je zithouding. Ook zit je daardoor van schuin boven naar je scherm te kijken en de kijkhoek is niet zo geweldig (under-statement), dus rare kleuren.

Je kunt het scherm ook niet verticaal draaien. Verder is het geheel behoorlijk wiebelig; als je tegen je bureau stoot, dan wiebelt het scherm nog tijden na...
Inderdaad niet hoogteverstelbaar, heb ik ook met m'n huidige monitor, maar gelukkig is er een oplossing:

Afbeeldingslocatie: http://budgetplace.com/images/adv_eng_math_kreyszig.jpg :Y)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• lzandman
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier een fotootje met lange sluitertijd (15s) van mijn 226BW:

Afbeeldingslocatie: http://www.wirwar.com/226BW_BB.jpg

Redelijk wat Backlight Bleeding, toch? En behoorlijk blauw beeld voor iets dat zwart zou moeten zijn...
Wat denken jullie? Is de 226CW 'blind' te bestellen, zonder dat er een review is, of moet ik er niet zomaar vanuit gaan dat deze gelijk presteert als de 226BW en eerst reviews afwachten?
Ik zou zeker de reviews afwachten. Het enige dat er nu nog is, zijn de marketingpraatjes en die wil je niet geloven...

[ Voor 57% gewijzigd door lzandman op 26-07-2007 01:00 ]

What's the speed of Dark?

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Heb er sinds een weekje ook een 226bw. Levering heeft een maandje op zich laten wachten. Heb gekozen op basis van het advies in een van de best-buy guides op tweakers.net. Daarna natuurlijk pas topics gaan lezen en de hele discussie over de verschillende soorten panels gevonden :X

Er staan nergens referenties naar welk panel het zou kunnen/moeten zijn (sticker of menuutje). Ik verwacht dus dat het vrij recente productie is (en dus een C-panel). Echter ik vind het een superscherm. De kleuren zijn echt supermooi, en ook tekst en alles is haarscherp. Heb voor jullie ter referentie wel even een foto gemaakt van de zgn. backlight-bleeding. Maar nogmaals bij gewoon werken/gamen zie ik hier helemaal niets van. Ik ben dus tevreden met mijn schermpje :)

(Heb een paar foto's gemaakt met verschillende sluitertijden/diafragma's maar deze komt het best overeen wat ik zelf zie. Wat de witte puntjes zijn weet ik niet. Ik zie ze met het blote oog in ieder geval niet, en op de andere foto's zijn ze ook niet zichtbaar)

Afbeeldingslocatie: http://194.109.165.171/thumb.syncmaster226bw.blb.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door wizl op 26-07-2007 23:53 ]

• lzandman
  • Niet online
hrichard schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 10:13:
probeer eens een foto met 2 / 3 sec sluitertijd, dan gaan we het veel beter zien denk ik, nu is het een groot blauw BB monster.
Your wish is my command...

Sluitertijd: 1/1.6
Afbeeldingslocatie: http://www.wirwar.com/226BW_BB2.jpg

Sluitertijd: 1/1.3

Zoals je ziet boven en (vooral) onderin Backlight Bleeding...
ik wed ook dat niet iedereen weet wat 15s sluitertijd betekend.
Betekent O-)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-04 13:21

Mojo

The Power Within

Samsung 226BW

Afgelopen woensdag heb ik bij binnenkomst van mijn loon de stoute schoenen aangetrokken en naar de Mycom gegaan. Prettige winkel in de buurt.. :) Hij is iets duurder, maar de garantie dat je bij een dode pixel terug kan komen zonder moeilijk doen is voor mij erg belangrijk, omdat mijn vorige scherm 17" BenQ een dode subpixel had. Nadat ik €369,- euro lichter ben, maar 5,3kg 22" rijker kon ik weer op weg naar huis. Bij aankomst thuis m'n oude scherm afgekoppeld en nieuwe meteen aangesloten. Wat een verademing bij een 17" scherm zeg, niet normaal :D

Gelukkig heb ik geen dode pixels, ik heb het scherm thuis even getest met TFT-tester en heb na 2 dagen normaal gebruik ook nog niks kunnen ontdekken. Ik kan er dus wel veilig vanuit gaan dat het scherm in orde is.

Na aansluiting heb ik niks meer gedaan aan de kleursetup. Bij een zwarte achtergrond is een kleine BB zichtbaar aan de boven en onderrand van het scherm. Het type paneel is bij mij ook niet te ontdekken, maar ik ben eigenlijk zeer tevreden nou. Laten we zeggen dat ik niet gehinderd ben door enige kennis ;) Het zou goed kunnen dat het scherm kleurtechnisch gezien nou goed staat, maar misschien ook niet.. Het maakt me eigenlijk ook niet uit, de kleuren op dit scherm zijn beter dan mijn vorige BenQ (die was erg flets) dus ik ben zeer tevreden.

Vervolgens heb ik een leuke achtergrond uitgezocht op 1680 x 1050 en ben een spelletje gaan spelen. TDU Unlimited draait wat zwaarder, maar gelukkig nog steeds prima :) Ik heb geen ghosting kunnen ontdekken (gelukkig).

Na een spelletje is het tijd voor een film. Mijn lidmaatschap van Hdbits en wat leuke 1080p films, samen met dit scherm is een zeer goede combinatie.. :) Films zijn haarscherp, bijna geen zwarte rand (16:9 op een 16:10 scherm) en dus lekker beeldvullend, een verademing boven een 5:4 scherm (met enorme balken).

Mijn conclusie kan dan ook niets anders zijn dan dit ik zeer blij ben met dit scherm en het zeker nog jarenlang mee kan. Het enige nadeel van het scherm is een kleine BB aan de boven en onderkant van het scherm, maar het is niet storend. :)

Mijn setup:
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/meeuwissen53/tn_P7270001.JPG

Een indicatie van, hoe groot 22" eigenlijk wel niet is.. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/meeuwissen53/tn_P7270002.JPG

Klik voor een groter plaatje :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• lzandman
  • Niet online
Zoals gezegd gisteren een tweede 226BW van de MediaMarkt gehaald en deze zojuist aangesloten. Ook dit exemplaar was niet meer voorzien van enige identificatie m.b.t. het panel-type.

Wat mij direct opviel was dat hoewel de doos en de inhoud er fonkelnieuw uitzagen, er toch een sticker op de monitor ontbrak. Op het eerste exemplaar zat linksboven een grote "Certified for Windows Vista"-sticker, die gedeeltelijk over het panel zat. Het tweede exemplaar had deze sticker niet. Hij was ook niet achtergebleven in de hoes die om de monitor zat. Raar, toch? Alhoewel... toen ik de beeldkwaliteit van dat tweede exemplaar zag had ik 'm ook niet door de certificatie laten komen ;)

Hier een foto van het tweede scherm (sluitertijd 1/1.3 f4.5 en de 226WB op brightness 75 gecalibreerd met Spyder):
Afbeeldingslocatie: http://www.wirwar.com/226BW_BB_V2.jpg

Vergelijk dat eens met het plaatje van het eerste exemplaar dat ik hier al eerder liet zien (foto onder ongeveer dezelfde condities genomen):

Dan is die eerste in vergelijking toch best goed? En daar was ik al niet tevreden over...

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-04 06:06
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 23:50:
Waarom kopen mensen dit scherm dan? de kans is superklein dat je een 'perfecte' scherm krijgt zonder mankementen .. en toch doet iedereen een poging, en achteraf maar klagen.
Superklein is die kans niet denk ik, of ik en 3 maten van me moeten allemaal enorm mazzel gehad hebben door alle 4 een prima 226BW te krijgen zonder pixel-defecten en bij normaal gebruik geen merkbare backlight-bleeding.. En na een kleurenkalibratie via de videokaartdrivers is de kleurweergave ook prima..

Met bij normaal gebruik geen merkbare backlight-bleeding bedoel ik dus alleen een beetje te zien bij een volledig zwart scherm in het donker.. Als je daar over valt ben je aan het mierenneuken imho, en moet je gewoon niet in deze prijsklasse een TN-LCD scherm willen kopen.. Dan moet je meer geld uittrekken voor een dure MVA/PVA..

De Samsung 206/226BW is niet voor niks zo populair, het is gewoon een prima 22" breedbeeld TN-LCD scherm voor het geld.. Zeker als je ook games speelt kan ik hem van harte aanbevelen..

Afbeeldingslocatie: http://www.wirwar.com/226BW_BB_V2.jpg
Tenzij ie er zo uitziet natuurlijk, dit is niet normaal, en zo slecht zijn die van ons dus ook echt niet..

Dit is echter vrij normaal en ook acceptabel want veel beter ga je een TN-LCD niet vinden denk ik:

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-04 06:06
Een 20" breedbeeld heeft dezelfde hoogte als een gewone 17"monitor, een 22" breedbeeld heeft dezelfde hoogte als een gewone 19" monitor.. Als je dus echt groter wilt na een 17" zou ik voor de 22" 226BW/CW gaan..

Afbeeldingslocatie: http://i125.photobucket.com/albums/p77/xactme/729435zo22-1.gif

Verwijderd

ff offtopic

Ik heb een 226CW sinds 2 weken. Nu heb ik problemen in photoshop CS3 (hij verkleurt de plaatjes als ik opsla-blauwe goed)

Ik heb al gespeeld met de color settings (een paar instellingen gebruikt die op google te vinden waren), maar niet het gewenste effect

voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://xs218.xs.to/xs218/07332/got.jpg
(tweaker frontpage)
dit is een jpg opgeslagen met quality 100

volgende voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://xs218.xs.to/xs218/07332/photoshop2.JPG
save for web
1 - orginal: als ik deze optie kies als opslaan krijg ik alsnog een jpg met een blauwe gloed.
2,3,4, - spreekt voor zich, blauwe gloed (die weg moet)

Ik heb dit effect ook met gifjes

Iemand hier ook tegen aan gelopen? Ik hoor het graag kan ik verder met mijn website :P

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Post over de aangekondigde Samsung SyncMaster 223BW / 2232BW / 2232GW.
(De namen worden precies door elkaar gebruikt. Spec-verschillen heb ik nog niet gevonden)
RoaDHouse schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 23:45:
[...]

Mijn God .... alweer een nieuwe .... zo blijf je aan de gang :( ...... die rommel is ook nix waard.

Kan het blauwe led ook uit bij dit scherm LOL .... mail SamSung wel even _/-\o_
Misschien dat na de vele mailtjes, Samsung besloot om weer C-panelen erin te steken, onder de naam 226CW, maar nu wel mogelijk heeft gemaakt om de lichtentensiteit via het OSD te regelen voor het powerLED'je.

Nee serieus, ik ben nu op zoek naar review/specificaties. De eerste dingen die ik vond:
2232BW lijkt goedkoper als de CW over het algemeen. Dus misschien dat er niet het paneel inzit met het bredere colorgamut, maar ik zie wel dat bij de 2232BW er '5ms' wordt opgegeven (soms 5ms) bij 226BW en CW is dit 2ms.
Het scherm heeft dezelfde colorgamut als de 226BW, en niet die als bij de 226CW, waar Samsung nadrukkelijk spreekt van "wide-gamut". Dus het 'Samsung swan' (~'wine glass') design is het meest zichtbare dat anders is:
- Zilvere/aluminium rand onderaan is weg
- Voetje is ronder geworden
- Eerste indruk, van andere gebruikers is dat de plastic nog glimmender is :-/

edit:
- Bij het nieuwere model stond ook weleens de dot pitch bij: 0.276 mm itt 0.282 (226CW)
- Het paneel heeft een "Glare Panel" en geniet van Samsung's MagicClear coating voor een,
'helderder en scherper' beeld. Betekent dit een glossy-paneel?!?!?
- 223(2)BW heeft een kijkhoek van 170°H 170°V itt 160°H 160°V voor de 226BW en CW

Foto 2232BW:
Afbeeldingslocatie: http://multimedia.fnac.com/multimedia//images_produits/zoom/0/6/1/8808987302160.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.samsung.com/he/products/monitor/art/images/2232gw-p2.jpg

Dat geeft Samsung nóg wat ruimte om nóg een model te brengen, met de specs van de CW (gamut 97%) en de snellere tijd van het 2232BW paneel. :-/

Samsung press release

[ Voor 43% gewijzigd door Mizitras op 16-08-2007 02:15 . Reden: ben alle gevonden info heir aan het bundelen over de 2232BW ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Post nuttig of post gewoon niet!
Veel vragen zijn al eerder gesteld, lees voor de wat kortere vragen dus zeker deze en de voorgaande delen door.

Wat we ook niet willen zien zijn o.a. dingen als:
- "Ik heb er ook x besteld!"
- "Hoe zijn de prijzen en waar kan ik er een halen?" Daarvoor is de Pricewatch, en ook vragen als "Waar hebben ze de 'S' of 'A' versie?" vallen daar onder, neem dan gewoon contact op met de shop.
- "Ik heb hem en wat issie mooj!!" Maak dan bij voorkeur een ProductSurvey aan op de frontpage, als je verder hier uitgebreid verslag wilt doen mag, maar ik bedoel met uitgebreid ook wel uitgebreid.
- Paneelstatistieken zijn leuk om zelf te bekijken, niet om het topic mee te spammen. Gerichte vragen over de inhoud er van zijn wel toegestaan mits ze niet te simpel zijn :)
- Omruiltaktieken of problemen. Dat past in een ander subforum.

"Simpele" vraagjes zijn ook niet gewenst. Dit topic is er voor discussie over de monitor in kwestie, niet voor algemene oneliners over DVI kabels of FPS impact van resolutie. Bij herhaling kunnen posts als dit je een Officiele Waarschuwing opleveren!