![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Welkom in het HTC Mercury / Hemes topic. Deel 6 alweer De HTC TyTN (Mercury) is de nieuwste telg uit de HTC familie. Hij is de opvolger van de HTC Wizard, ook wel bekend als Qtek 9100, I-Mate K-Jam,MDA Vario of M3000. De belangerijkste verbeterpunten zijn de Jogg-dial, zodat je makkelijker door de menu` s heen kan surfen, en de snellere processor die nu op 400mhz gaat lopen. Ook heeft de TyTn een 2.1 Megapixel camera en ondersteunt hij HSDPA! Vorige delen: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ik hoor van veel mensen: HTC wie of wat is dat? Ik heb nog nooit gehoord van ze en is het een goed merk? Het antwoord hierop ga ik proberen in dit stukje te geven. Eerst een kort stukje van HTC zelf: Zoals je kan lezen bestaat HTC als bijna 9 jaar. Ze begonnen eerst met de productie van servers voor Microsoft Windows. Later hebben ze daar een mobiele pda tak bijgevoegd waarop ze later op door zijn gegaan. Ondetussen is HTC marktleider samen me palm en HP in de PDA markt. Ze staan over het algemeen goed bekend en betrouwbaar en ze zijn daarom ook door Microsoft benoemd als Elite Partner die hun software mag gebruiken en resellen. Voor hun product overzicht kan je hier kijken. De Productie Facilatie in Taiwan en de plaats waar ze gehuisvest zijn. ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HTC TyTN ![]() Unbranded & Unlocked
I-Mate JASJAM ![]() Unbranded & Unlocked
MDA Vario || / HTC Mermes ![]() Branded & Locked
VPA compact III ![]() Branded & Locked
Orange SPV M3100 ![]() Branded & Locked
Hier nog een keer in een overzicht alle versies van de Hermes: ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deze Mini-FAQ bestaat uit meerdere delen om zo het overzicht niet te verliezen ![]() ![]() ![]() General-FAQ De HTC TyTN is nu, erg beperkt, beschikbaar geworden. Hij is er nog in kleinen oplages beschikbaar geworden, maar in de loop van augustus zou de voorraad wat beter moeten zijn van de winkels. De MDA Vario 2 wordt pas aan het eind van dit jaar verwacht. Echter heeft T-mobile hem wel al in het aansluitsysteem staan. Kwam ik toevallig laatst achter: ![]() De TyTN zal een winkel prijs hebben van ongeveer 750 euro. Op internet is hij al goedkoper te vinden. De Vario 2 zal met zijn introductie een prijskaartje hebben van ongeveer 600 euro. Inderdaad, er komt een scroll wiel die we ook kennen van de Sony-Ericsson telefoons zoals de P910. Dit scroll wiel maakt het erg makkelijk om door menu`s heen te komen. Het is echter wel aan de linkerkant van het toestel geplaatst, dit zal voor veel mensen wennen zijn. Wat ook een groot pluspunt is, is dat je hem ook kan indrukken en hem dus ook als ``ok`` kan gebruiken. Hiermee wordt het mogelijk om je gehele apparaat via jogg-dial te beheren. Het volgende stukje tekst benadrukt wat voor een gemakt dit wieltje aan de Hermes geeft:
Ja, dit is zeker mogelijk:
![]() offtopic: Als je wilt weten wat voor programma`s je allemaal ziet in het plaatje. Kijk dan in deze post:Rougenator in "HTC Hermes ( HTC TyTN / MDA Vario II / S..." ATEKsoft CoolCamera komt binnenkort uit voor de Tytn, zodat je ook je front en back camera kan gebruiken als webcam. Dit prog zal ik posten zodra er meer over bekend is Inderdaad, er komt een Samsung CPU in die op 400mhz loopt. Het type van de cpu is S3C2442. Van meerdere mede tweakers heb ik vernomen dat de op 400mhz lopende Samsung cpu beter zijn best doet dan een op 520mhz intel cpu. Er is inmiddels een tooltje om 20% meer snelheid uit deze cpu te halen: Linkje voor XCPUScalar (shareware): Site, download via PocketGear of Handango De headset heeft een nieuwe ansluiting. Hierdoor kan je niet je eigen standaard 3.5mm jack plug gebruiken. Zie voor ingang het volgende plaatje: deze. Nee, HTC heeft besloten om de TyTN onder zijn eigen naam te gaan uitbrengen. Ze hebben een fris logo aangenomen en gaan er hopelijk lekker tegen aan. Qtek zal langzaam maar zeker verdwijnen en vervangen worden door het HTC merk. Meer info kan je hier vinden. En natuurlijk op Tweakers, Er zit inderdaad een GPS chip in de Mercury, dezelfde als bij de P3600. Deze chip is gemaakt van Qualcomm en de chip heet Qualcomm 6275. Echter is de GPS moeilijk te activeren omdat er nog een Radio Rom voor uitgebracht moet worden. De discussie kan je hier volgen. Hier is een foto van de Qualcomm chip uit een Hermes: ![]() Dit klopt inderdaad. Het is niet echt grafisch geweld dat erin zit, echter is het een begin. Specs ontbreken voor alsnog, dus hierbij een foto uit een Hermes: ![]() Ondeerop je pda zit een heel klein gaatje, naast de laadconector. Je pakt je stylus en prikt hem daarin en wacht tot de pda herstart.
Overige info Ik zal de verschillen in een overzicht plaatsen:
Er zijn ook echter verschillen tussen de MDA Vario 2 en de HTC TyTN. Kijk goed naar de positie van de knoppen boven en onder op beiden: Vario 2 Pic en HTC TyTN Pic Dit betekent dat dit topic een verkeerde naam heeft (eigenlijk Dus: HTC Mercury = HTC TyTN HTC Hermes = MDA Vario 2
Van Eggy:
Connectie eigenschappen Dit stukje gaat over de connectie eigenschappen die de TyTN allemaal beschikt. In totaal zijn er 5 connectie mogelijkheden om bestanden uit te wisselen. Namelijk: • Infrarood • Mini-USB • Bleutooth • Wifi • GPRS/UMTS/HSDPA Ik ga het vooral over de laatste 2 hebben GPRS: Zoals bijna iedereen wel weet, kan je met de TyTN internetten. Echter kan de TyTN verschillende internet snelheden aan, vergelijk dit met de internet connectie die je thuis hebt. Bijvoorbeeld GPRS (General Packet Radio Service) heeft een max download snelheid van 54 kb/s, deze snelheid is te vergelijken met een oud computer modem van ongeveer 8 jaar geleden waarop je toen zat te internetten. Het is dus niet zo snel, maar snelgenoeg om pda-sites te bekijken en op msn te zitten. UMTS: UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) is een snelheid die al veel wordt toegepast in Nederland. Deze snelheid, die een theoretische max heeft van 384 kb/s, kan je al vergelijken met een normale internet snelheid van nu. Je moet dan wel aan een laag pakket denken die uitermate geschikt is voor sites bekijken, e-mailen en beperkt downloaden. UMTS leent zich ook uitermate goed voor video-bellen. Vodafone is de provider die erg veel met UMTS doet en bezich is, hun gehele WK campagne is op video-bellen gebasseerd echter slaat dit nog niet zo aan in Nederland. De TyTN heeft ook de optie om video te bellen, dit houdt dus in dat je elkaar kan zien terwijl je aan het bellen bent. Echter is dit nog kostbaar, en heeft Vodafone nog geen flat fee bundels in hun pakket zitten. Je kan met de TyTN ook Skypen. Dus bellen over een internet connectie. Je moet hier minimaal EDGE snelheid voor hebben wil dit werken, dus leent UMTS zich ook voor deze, erg handige, tool. Ik sla in dit overzicht EDGE over, dit omdat de TyTN UMTS ondersteunt en dus EDGE overbodig maakt omdat het meer een tussen stap is. HSDPA: De TyTN is de eerste PDA/Telefoon in Nederland die HSDPA (High-Speed Downlink Packet Access) ondersteunt. Deze snelheid heeft een theoretische max van 1.8 mb/s!!, dit kan je vergelijken met een volwaardige ADSl lijn die je nu thuis hebt! Dit betekent dat je op de TyTN overal in Nederland draadloos kan ADSL`en zonder dat je ergens aan vast zit of in de buurt moet blijven. Je kan razend snel sites bezoeken, e-mails versturen, beeld-bellen en downloaden. Deze snelheid is ook uitermate geschikt voor latops die heb World Wide Web op willen. Dus je zou via een bt connectie je TyTN als modem kunnen gebruiken om op je laptop, waar je maar wilt, te kunnen internetten. Wat wil een mens nog meer Links met info: ![]() ![]() ![]() ![]() Hier een overzichtje van welke provider welke snelheden ondersteunt:
En hier nog een overzicht van de Theoretische snelheden van elk netwerk: ![]() Met dank aan robertwebbe voor dit overzicht! Een van de grootste voordelen die de TyTN op dit moment heeft, is Wi-Fi ook wel bekend als Wireless Fidelity. Met Wi-Fi kan je draadloos internetten zonder dat je vast zit aan een draad. Het enigste nadeel hiervan is, dat je wel in de buurt van een Wi-Fi modem moet zitten en anders een Hot Spot die verschillende providers in het land hebben staan. Wi-Fi doet zijn werk op een band tussen de 2,4 GHz en/of 5,0 GHz, echter zijn er verschillende typen Wi-Fi met elk verschillende snelheden: [quote] • IEEE 802.11b werkt in de 2,4 GHz-band en de bandbreedte is 11 Mbps. • IEEE 802.11a werkt in de 5 GHz band en de bandbreedte kan oplopen tot 54 Mbps. • IEEE 802.11g is de opvolger van 802.11b en werkt in de 2,4 GHz-band, de bandbreedte is 54 Mbps. De producten die gebruik maken van 802.11g zijn achterwaarts compatibel met 802.11b en kunnen dus met beide standaarden overweg. • IEEE 802.11n wordt verwacht in 2007. Werkt in de 2.4 en de 5 GHz band. De bandbreedte is minimaal 100Mbps, maar er zijn ontwerpen voor snelheden van 540Mbps. Oftewel 10 keer sneller dan 11g. De TyTN ondersteunt Wi-Fi b & g. Hij heeft dus een theoretische max van internetten van ongeveer 54Mb p/s! Dit is veel sneller dan een normale ADSL lijn. De gemiddelde reguliere ADSL lijn die je in Nederland kan kopen heeft een max van ongveer 20Mb/s. Echter betkent dit niet dat je met die hoge snelheid bij een Hot Spot kan internetten. De gemiddelde Hot Spot en internet verbinding heeft een snelheid van ongeveer 10Mb/s. Met Wi-Fi kan je ook in Netwerken aanmelden zodat je bestanden kan bekijken. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld in een groot bedrijf werkt. En zijn erg veel mogelijkheden met Wi-Fi, het is dan ook een van de beste Fuetures van de TyTN! Link met info: ![]() Mis je nog iets in deze FAQ? Post het dan in dit topic, of stuur een Direct Message | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ik heb deze software uit het Forum van Eggy. Het is dan ook een exacte copy van zijn post. Voor meer software verwijs ik je dan ook naar de search en naar het topic van Eggy: Eggy in "HTC Wizard (i-mate K-JAM/Qtek 9100/MDA V..." ![]() ![]()
![]() ![]() Payware
![]() ![]() Paid
![]() ![]() Freeware
![]() ![]() Paid
HTC TyTN uitgeschoven: ![]() HTC TyTN van meerdere kanten: ![]() De MDA Vario 2: ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Officiele links: ![]() ![]() ![]() ![]() General Info: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pricewatch: ![]() Handige links: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Accesoires ![]() ![]() ![]() ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Welkom bij het Wiki gedeeltje van het topic over de HTC TyTN en Vario 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Main Links: ![]() ![]() ![]() ![]() Algemeen: ![]() ![]() TyTN Specifiek: ![]() ![]() Overig: ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deze link maakt dat allemaal duidelijk: Wiki. Hier is een link die uitlegt wat voor codes je moet gebruiken en wat je er allemaal mee kan! Komt nog meer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
De Wiki wordt gehost door TheRookie en ook alle eer gaat naar hem uit omdat hij het meest energie en zijn site ervoor heeft gereserveerd Denk aub goed aan de regels van GOT als je op de Wiki bent zodat meer mensen ervan kunnen leren en bekijken. De Wiki is eigendom van TheRookie, en de Semi-Mod is DaannO | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andere reviews van Tweakers: ![]()
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
[ Voor 99% gewijzigd door DaannO op 22-06-2007 12:56 ]
Lees AUB eerst de First Post door voordat je begint met posten in dit topic.
Dit om vervelende opmerkingen te voorkomen!
Dit om vervelende opmerkingen te voorkomen!
Gereserveerd voor updates en mededelingen
Updates TS:
• 22/06/2007 Deel 6

Planning voor de TS:
Mededelingen
• Gathering of Tweakers is géén helpdesk waar je al je huis-, tuin-, en keukenprobleempjes kwijt kunt, maar een forum voor en door de serieuze hobbyist. We verwachten dat je zelf moeite doet voordat je bij ons aanklopt en dat je respect toont voor de andere gebruikers en het forum. Doe dus zelf research en laat duidelijk merken dat je dat gedaan hebt. Lijkt dat je niets, dan is gathering of tweakers wellicht niet het juiste forum voor jou. Fora waar je wellicht wel terecht kunt zijn www.beginnersweb.nl of andere computerfora.
• Wat we duidelijk niet op prijs stellen: Waar vind/koop/huur/whatever ik [iets] vragen. Tweakers.net Vraag en Aanbod, de pricewatch, De Gouden Gids en andere sites zijn daarvoor. Discuseren over abonementen hoort in dít forum dus niet thuis.
• Als je een probleem hebt, is het de bedoeling dat je pas je vraag / probleem naar voren brengt op het moment dat je er zelf niet meer uit komt maar het wel eerst zelf geprobeerd hebt. Kijk altijd eerst of jouw vraag niet in de startpost is beantwoord. Als dat niet het geval is; zoek met de Search of het probleem / je vraag niet eerder gepost is. Als een vraag al gesteld is, of hij is makkelijk zelf op te lossen of te vinden, dan is het niet de bedoeling dat deze hier gepost wordt.
• We hebben ook liever niet in dit topic dat je met `breezer` taal gaat rondslingeren. Niet alleen komt die onduidelijk over, maar het werkt ook veel ergenis op bij mede tweakers. Hierdoor zou je een antwoord uit kunnen lokken die niet gepast zou zijn in de topic. Let hier aub op.
• Opmerkingen zoals: `ik heb nu deze telefoon maar ik zit nu aan de TyNT te denken, of ik heb net de Vario 1 gekocht, kan ik niet beter op de Vario 2 wachten?` zijn in dit topic niet gewenst aangezien de andere gebruikers weinig aan deze opmerkingen hebben. Ook is deze vraag sugestief en niet onderbouwt zodat er geen discussie uit kan voort vloeien. Over dit soort vragen kan je alleen zelf een mening vormen, en daar kunnen we dan ook niet bij helpen!
Ik ben geen moderator en ik probeer me ook niet zo te gedragen, zie dit dan ook vooral niet als een waarschuwing. Dit is puur en alleen een verzoek zodat hopelijk iedereen dit topic met plezier kan volgen en zodat alles overzichtelijk blijft.
Om Eggy maar even te quoten..
[ Voor 99% gewijzigd door DaannO op 22-06-2007 12:56 ]
Gezien het feit dat de Wm6 Roms een populair gespreks onderwerp zijn is het wellicht interessant om daarover ook iets in de TS te zetten...
Voor de BT issues in shadow lijkt een work around te zijn:
Voor de BT issues in shadow lijkt een work around te zijn:
BronFollowing literally hours of diagnosis, it seems that the issue relates solely to the initial pairing of the handset with the Bluetooth device. What seems to happen is that when the initial pairing is done, the internal Bluetooth database does not close properly leaving a file open in memory. Despite what appears on the screen, this is all whitewash and the only procedure that seems to work is as follows:
1. Pair Bluetooth device as instructed normally
2. If using a handsfree device make sure the handset is discoverable
3. Once the device is seen by the handset, CHANGE THE NAME found
4. Finish the process
5. Turn off the Bluetooth radio in the Comm Manager
6. Perform a SOFT RESET
This seems to sort out all the problems and gives good reception. I'm not sure about any other Radio versions as I thought this was the latest but am ready to be advised otherwise.
Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2
Ik blijf het vreemd vinden dat er toestellen zijn die problemen hebben met BT. Ik heb toch één van de eerste tyn's en nog nooit problemen gehad met custom roms en BT, het screen alignment probleem of whats so ever. Schijnbaar zitten er toch wat hardwarematige verschillen in in de latere productiemodellen.
Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn
Ik heb ook vrijwel geen van die problemen. Wel heb ik nog wel eens last van een traag verschijnend start-menu vooral nadat ik de TyTN net heb aangezet (ik zet hem 's nachts altijd uit).
Inmiddels de versie van Schaps gedownload en geinstalleerd. Naar mijn mening is deze veel stabieler dan Black Shadow.
Ik ben er in elk geval heel blij mee, al zou ik wel een andere theme erop zetten. Dat paars is echt niet mooi
Ik ben er in elk geval heel blij mee, al zou ik wel een andere theme erop zetten. Dat paars is echt niet mooi

Anoniem: 217920
Mee eens, hoewel ik al dat zwart ook niet echt kan waarderen. LCD schermen moeten kleuren uitstralen! Doe mij maar een mooie groene themeBenn1e schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 20:05:
Inmiddels de versie van Schaps gedownload en geinstalleerd. Naar mijn mening is deze veel stabieler dan Black Shadow.
Waar kan je die themes makkelijk downloaden dan?
Dit is wel een goede site.fn002449 schreef op zondag 24 juni 2007 @ 00:05:
Waar kan je die themes makkelijk downloaden dan?
Die-hard Brexiteer
Dat zijn toch rom-updates? niet zozeer alleen themes?!
Ik heb nu Schap's ROM erop gezet en ben eigenlijk wel onder de indruk.
Hij is lekker snel en stabiel en heeft een goeie config tool. Helemaal prettig is de applicatie die automatisch de instellingen voor je provider er goed in zet!
Dalijk even de BT testen...
Hij is lekker snel en stabiel en heeft een goeie config tool. Helemaal prettig is de applicatie die automatisch de instellingen voor je provider er goed in zet!
Na veel twijfelen en lezen over verschillende rom-updates ben ik toch maar eens gaan flashen. Ik was er niet zo happig op ivm problemen zoals screen alignment en bluetooth etc.
Ik werd echter gek van de vastlopers, sloomheid, brakke bleutooth, slecht werkende acticve sync en freezings scherms in TomTom op mijn vario II in combinatie met windows mobile 5.
Ik heb gekozen voor Schap's ROM om dat die mij het stabielst leek. Heb hem gister geflashed en wat een verademing zeg! Tot nu toe helemaal nergens problemen mee. bluetooth headset werkt perfect, TomTom draait als een zonnetje en alles reageerd veel sneller en nog geen vastloper gehad.
De tool voor het instellen van de provider instellingen werkt perfect voor T-mobile. Kon meteen weer sms, internetten en mmsen. Ook handig dat je nu een percentage ziet van status van verzending bij een mms.
Ik hoop dat hij zo stabiel blijft. Ik zal volgende week wel eens laten weten wat mijn ervaring dan zijn.
Maar tot nu toe kan ik iedereen de Schap's ROM aanbevelen!
Ik werd echter gek van de vastlopers, sloomheid, brakke bleutooth, slecht werkende acticve sync en freezings scherms in TomTom op mijn vario II in combinatie met windows mobile 5.
Ik heb gekozen voor Schap's ROM om dat die mij het stabielst leek. Heb hem gister geflashed en wat een verademing zeg! Tot nu toe helemaal nergens problemen mee. bluetooth headset werkt perfect, TomTom draait als een zonnetje en alles reageerd veel sneller en nog geen vastloper gehad.
De tool voor het instellen van de provider instellingen werkt perfect voor T-mobile. Kon meteen weer sms, internetten en mmsen. Ook handig dat je nu een percentage ziet van status van verzending bij een mms.
Ik hoop dat hij zo stabiel blijft. Ik zal volgende week wel eens laten weten wat mijn ervaring dan zijn.
Maar tot nu toe kan ik iedereen de Schap's ROM aanbevelen!
[ Voor 4% gewijzigd door Castilio op 24-06-2007 20:57 ]
Hoe is de BT? Ik gebruik zelf de LVSW variant die een BT probleem heeft. Ik kan wel verbinden, alles werkt maar als ik een gesprek aanneem gebruikt-ie niet de BT headset. Als ik tijdens het gesprek aangeef dat ik handsfree wil bellen, schakelt-ie wel over naar de headset maar dus niet standaard. Erg irritant. Kan je testen of de Schaps wel werkt?Deddiekoel schreef op zondag 24 juni 2007 @ 18:57:
Ik heb nu Schap's ROM erop gezet en ben eigenlijk wel onder de indruk.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Dat ben ik wel van plan, maar mijn BT spul zit in mijn auto en ik zit daar tegenwoordig niet zo heel veel meer in. Ik hoop vanavond te kunnen testen.Kassad schreef op maandag 25 juni 2007 @ 09:49:
[...]
Hoe is de BT? Ik gebruik zelf de LVSW variant die een BT probleem heeft. Ik kan wel verbinden, alles werkt maar als ik een gesprek aanneem gebruikt-ie niet de BT headset. Als ik tijdens het gesprek aangeef dat ik handsfree wil bellen, schakelt-ie wel over naar de headset maar dus niet standaard. Erg irritant. Kan je testen of de Schaps wel werkt?
Dikke shit! Ik heb mijn toestel bij T-Mobile aangeboden voor reparatie vanwege het screen alignement probleem. Nu heb ik een brief ontvangen dat het toestel niet gerepareerd wordt (of dat ik 400 euro moet betalen) omdat er geen originele software opstaat. Telefonisch contact met Solid Vision, de reparateur en die zegt de telefoon nu niet te kunnen flashen. De enige oplossing zou zijn om het mainboard te vervangen. Na mijn vraag of ze de telefoon wel zouden repareren als ik die opnieuw zou aanbieden met de originele software reageerde zij met misschien. Heeft er al eens iemand succesvol totaal gedowngrade naar het beginniveau?
Volgens mij is je garantie nu vervallen omdat ze alles loggen dmv het imei nummer. Dus als jij hem met de originelen software aanbied dan kunnen ze zien in de pc dat je in het verleden ermee gerommeld hebt.Ebbie schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:51:
Dikke shit! Ik heb mijn toestel bij T-Mobile aangeboden voor reparatie vanwege het screen alignement probleem. Nu heb ik een brief ontvangen dat het toestel niet gerepareerd wordt (of dat ik 400 euro moet betalen) omdat er geen originele software opstaat. Telefonisch contact met Solid Vision, de reparateur en die zegt de telefoon nu niet te kunnen flashen. De enige oplossing zou zijn om het mainboard te vervangen. Na mijn vraag of ze de telefoon wel zouden repareren als ik die opnieuw zou aanbieden met de originele software reageerde zij met misschien. Heeft er al eens iemand succesvol totaal gedowngrade naar het beginniveau?
Oeii, ik wil hem ook ter reparatie aanbieden omdat mijn scherm steeds wegvalt. De letters lijken weg te smelten en daarna zie ik een wit scherm. Pas na een paar keer op de power toets doet ie het weer.Ebbie schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:51:
Daar ga ik dus geen 400 euro voor lappen...
Hier hetzelfde probleem.... ik ga hem ook downgraden via de handleiding van mrvanx
Aj aj aj, zelfde probleem hier! Screen alignment begint mij mn keel uit te komen, maar ik heb wel tijden geleden al geflashed naar WM6!fn002449 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:53:
Hier hetzelfde probleem.... ik ga hem ook downgraden via de handleiding van mrvanx
De ROM die in op de site van mrvanx.org staat is een originele HTC rom, maar niet de originele NEDERLANDSE T-Mobile ROM. Dus ook downgraden naar wm5 om zo solid vision te laten geloven dat je niet geflashed hebt zal niet lukken.
Is er iemand die een linkje heeft naar een originele T-Mobile ROM in het nederlands?
Deze heb ik een tijdje gelden van xda-dev gedownload. Het vreemde is dat volgens de beschrijving er ook een ext-rom in zou moeten zitten maar als je die procedure van mrvanx volgt komt er alleen een bestand uit voor het os zelf. Kijk er maar even naar. homepage.uvt.nl/~s525530/varioII.rarDaSaN schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:22:
[...]
Aj aj aj, zelfde probleem hier! Screen alignment begint mij mn keel uit te komen, maar ik heb wel tijden geleden al geflashed naar WM6!
De ROM die in op de site van mrvanx.org staat is een originele HTC rom, maar niet de originele NEDERLANDSE T-Mobile ROM. Dus ook downgraden naar wm5 om zo solid vision te laten geloven dat je niet geflashed hebt zal niet lukken.
Is er iemand die een linkje heeft naar een originele T-Mobile ROM in het nederlands?
Wij hebben sinds kort op m'n werk ook deze TyTN als vervanger van de gsm.
Prima ding, behalve als vervanger van de gsm. Vooral in de auto mis ik de eenvoud in de bediening ten opzichte van een gsm en ben ik zelf vaak geneigd om toch met die stylus aan de gang te gaan (met alle gevolgen van dien).
Nu probeer ik steeds vaker de jogg-dail te gebruiken om een contactpersoon te selecteren, zodat ik die stylus niet hoef te gebruiken, echter met 100+ contactpersonen scoll je je alsnog een ongeluk.
Nu kreeg ik de vorige keer dat ik aan de jogg-dail begon te draaien (per ongeluk) eerst groot de letter 'A, B, C, etc.' op m'n display te zien, als je dan vervolgens bij de gewenste letter stopte met draaien kwam je bij die letter in je contactpersonen lijst zodat je van daar uit nog maar een klein stukje naar de gewenste contact hoeft te scrollen. Ik krijg dit echter met geen mogelijkheid meer voor elkaar, iemand een idee?
Prima ding, behalve als vervanger van de gsm. Vooral in de auto mis ik de eenvoud in de bediening ten opzichte van een gsm en ben ik zelf vaak geneigd om toch met die stylus aan de gang te gaan (met alle gevolgen van dien).
Nu probeer ik steeds vaker de jogg-dail te gebruiken om een contactpersoon te selecteren, zodat ik die stylus niet hoef te gebruiken, echter met 100+ contactpersonen scoll je je alsnog een ongeluk.
Nu kreeg ik de vorige keer dat ik aan de jogg-dail begon te draaien (per ongeluk) eerst groot de letter 'A, B, C, etc.' op m'n display te zien, als je dan vervolgens bij de gewenste letter stopte met draaien kwam je bij die letter in je contactpersonen lijst zodat je van daar uit nog maar een klein stukje naar de gewenste contact hoeft te scrollen. Ik krijg dit echter met geen mogelijkheid meer voor elkaar, iemand een idee?
Anoniem: 111759
nog makkelijker: kies contactpersonen met de softbutton en ga met de navigatieknop voorop naar de betreffende eerste letterDyStiC schreef op maandag 25 juni 2007 @ 19:29:
Wij hebben sinds kort op m'n werk ook deze TyTN als vervanger van de gsm.
Anoniem: 210757
Ik heb al 3 jaar lang een pocketpc en heb dus nog nooit gebeld via contactpersonen, gewoon naar je telefoonscherm (grone belknop) en de met de eerste letters van je contact corresponderende nummers op je scherm aantikken met je dikke vinger toch!? Lekker grote buttons en toch veel sneller?Anoniem: 111759 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 20:54:
[...]
nog makkelijker: kies contactpersonen met de softbutton en ga met de navigatieknop voorop naar de betreffende eerste letter
dat dacht ik ookAnoniem: 210757 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:43:
[...]
Ik heb al 3 jaar lang een pocketpc en heb dus nog nooit gebeld via contactpersonen, gewoon naar je telefoonscherm (grone belknop) en de met de eerste letters van je contact corresponderende nummers op je scherm aantikken met je dikke vinger toch!? Lekker grote buttons en toch veel sneller?
Zoooo, ik heb net de BT van de Schap's Rom getest en het werkt allemaal per-fect! Met name mijn GPS verbinding was nog nooit eerder zo snel. Ik ben echt helemaal happy.
Voor mij is Schap's momenteel de ultieme ROM. Zijn 12 button comm manager vind ik handig en verder ziet alles er hetzelfde uit als op Shadow!
For the record ik heb getest met:
- Parrot CK3100 carkit
- Holux GPSlim236
Voor mij is Schap's momenteel de ultieme ROM. Zijn 12 button comm manager vind ik handig en verder ziet alles er hetzelfde uit als op Shadow!
For the record ik heb getest met:
- Parrot CK3100 carkit
- Holux GPSlim236
Anoniem: 89401
Hmm, toen ik em vorige week inleverde zei de jongen van de Tmobile winkel dat hij dacht dat het wel gefixt kon worden, het maakte niet uit wat voor software erop zat dacht hij...Ebbie schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:51:
Ik snap trouwens niet dat dat hele probleem door software wordt veroorzaakt... toen ik mijn telefoon uit de winkel kreeg had ik ook al last van dat gedoe met witte streepjes en gesmolten letters (nouja ok, nadat ik hem had bepield zodat ik ermee aan de slag kon, anders moest ik 3 maanden wachten totdat mijn abonnement was geporteerd) dus met WM5 ook al.
Zou ik nou ook een brief in de bus krijgen met zo'n mededeling? (Ik ga natuurlijk geen 400 pleuro neerleggen voor zoiets, zou je dan wel geld moeten betalen voor die reparatie-procedure?)
Ah, ik heb net 2 weken een pocketpc, dus van die manier die jij noemt wist ik het bestaan niet af. Bedankt voor de tip dat werkt inderdaad nog veel makkelijker.Anoniem: 210757 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:43:
[...]
Ik heb al 3 jaar lang een pocketpc en heb dus nog nooit gebeld via contactpersonen, gewoon naar je telefoonscherm (grone belknop) en de met de eerste letters van je contact corresponderende nummers op je scherm aantikken met je dikke vinger toch!? Lekker grote buttons en toch veel sneller?
Ik had wel gezien dat je ook contacts kreeg te zien als je de nummers intoetst maar probeerde vervolgens op de sms manier een letter te krijgen (dus 2x op de 2 voor een 'b').
Schap's ROM doet vooralsnog alles goed voor me. Zelfs de streams van streamingPDA.nl werken nu!
Ik ben er erg erg blij mee!
Ik ben er erg erg blij mee!
Anoniem: 201284
Pas op met downgraden, hierbij geldt nog meer dan voor upgraden: weet wat je doet!!!
Ik heb het ook gedaan (mede ivm SA-problemen die leken te ontstaan na upgrade naar WM6), maar kwam op een gegeven moment in situatie van NO GSM, stuck in bootscreen.
Via een gids op XDA-developers heb ik hem weer kunnen unbricken, maar dit heeft me 2 avonden (a 4 uur) gekost en een hoop zweet en diverse flashen, waarbij ik via de SDK van windows een virual machine had aangemaakt om de PDA als het ware extern te booten en bij de flashkaart te kunnen, daarna zelf een radio-ROM in een HTC rom heb vervangen en dat uiteindelijk geflashed heb. Dit alles was erg ingewikkeld!!! Ik deins er voor terug dit nog een keer te moeten doen.
Ik heb het ook gedaan (mede ivm SA-problemen die leken te ontstaan na upgrade naar WM6), maar kwam op een gegeven moment in situatie van NO GSM, stuck in bootscreen.
Via een gids op XDA-developers heb ik hem weer kunnen unbricken, maar dit heeft me 2 avonden (a 4 uur) gekost en een hoop zweet en diverse flashen, waarbij ik via de SDK van windows een virual machine had aangemaakt om de PDA als het ware extern te booten en bij de flashkaart te kunnen, daarna zelf een radio-ROM in een HTC rom heb vervangen en dat uiteindelijk geflashed heb. Dit alles was erg ingewikkeld!!! Ik deins er voor terug dit nog een keer te moeten doen.
idd erg handig. Ik snap alleen die 3G button niet als ik 3g uitzet dan meld mijn teleoon zich opnieuw aan bij het netwerk,maar zie ik nog steeds een G bovin instaan vanDeddiekoel schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:37:
Zijn 12 button comm manager vind ik handig
jij enig idee wat het nut er nu precies van is?
G= GPRS
3G = UMTS
H = 3,5 G = HDSPA
Dus als je alleen G ziet lijkt het me dat 3G uit staat...
3G = UMTS
H = 3,5 G = HDSPA
[ Voor 45% gewijzigd door Terror op 27-06-2007 10:07 ]
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Wat ik me nog afvraag is of er mensen zijn die het "H" iccontje krijgen. Ik heb zelf T-Mobile PIT en daar krijg ik altijd 3G bij terwijl ik weet dat T-Mobile een HSPDA netwerk heeft. Ik neem nu aan dat dit met de snelheid te maken heeft en dat je pas het H icoontje krijgt als je het snellere PIT abonnement neemt.
Wat ik me ook nog afvraag is hoe je een "U" icoontje kunt krijgen het origenele WM5 T-Mobile theme had dit namelijk wel...
Ik krijg gewoon een H icoontje bij de Schap's rom. Misschien is HSDPA nog niet enabled bij jou, voor de Schap's rom doe je dat bij programs/System tools/advanced configuration, tabblad connections, klik enable HSDPA, done & restart. Dit is overigens gewoon een registry aanpassing.Deddiekoel schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 10:12:
[...]
Wat ik me nog afvraag is of er mensen zijn die het "H" iccontje krijgen. Ik heb zelf T-Mobile PIT en daar krijg ik altijd 3G bij terwijl ik weet dat T-Mobile een HSPDA netwerk heeft. Ik neem nu aan dat dit met de snelheid te maken heeft en dat je pas het H icoontje krijgt als je het snellere PIT abonnement neemt.
Wat ik me ook nog afvraag is hoe je een "U" icoontje kunt krijgen het origenele WM5 T-Mobile theme had dit namelijk wel...
Overigens krijg je alleen een H icoontje als er daadwerkelijk data verstookt wordt, idlen gebeurt gewoon op UMTS.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 217920 op 27-06-2007 12:24 ]
ok dan heb je het over de icoontjes bij het bereik van je telefoon ik had het over die grote daarnaast. ik kreeg bij het bereik altijd wel een kleine 3G. Heb nu enable HDSPA gedaan en nu krijg ik alleen nog een G en gaat alles slomer. heb HDSPA weer disabeld maar krijg mijn sneller 3g niet meer terug.Terror schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 10:07:
G= GPRS
3G = UMTS
H = 3,5 G = HDSPA
wie weet waar ik het zelf in het register kan aanpassen, want die advanced configuartiuon tool doet blijkbaar iets raars.
EDIT: Nu weer wel 3g en niet van mijn plek geweest

[ Voor 4% gewijzigd door Castilio op 27-06-2007 14:13 ]
Welk abonnement heb jij?Anoniem: 217920 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 12:23:
[...]
Ik krijg gewoon een H icoontje bij de Schap's rom. Misschien is HSDPA nog niet enabled bij jou, voor de Schap's rom doe je dat bij programs/System tools/advanced configuration, tabblad connections, klik enable HSDPA, done & restart. Dit is overigens gewoon een registry aanpassing.
Overigens krijg je alleen een H icoontje als er daadwerkelijk data verstookt wordt, idlen gebeurt gewoon op UMTS.
Hi all,
Effe een vraagje, het is al een paar keer langsgekomen, maar met alle nieuwe wm6 releases wou ik 'm toch stellen:
Ik gebruik de TyTN zakelijk; heb hem voor mijn bedrijf gekocht en heb er nog gewoon garantie op. We gebruiken hem met directpush / exchange server.
Ik irriteer me alleen suf aan de ontzettend langzamen telefoon-functies: ophangen duurt enkele seconden enz. Kan volgens mij veel sneller, aangezien het hele toestel verder snel werkt.
Nou lees ik veel over de snelheid van de WM6 releases die op XDA staan:
- Geldt dit ook voor de telefoon-feature van het toestel?
En in het algemeen: ik heb nog nooit iets met firmware flashen van de tytn gedaan, en ik ken de guides wel, maar toch zie ik er tegenop om hem te flashen: ik ben dan geen noob op pc gebied, maar hier heb ik 0,0 ervaring mee
- Is het flashen van een WM6 rom echt zo makkelijk als men doet voorkomen?
Thanks voor jullie advies...!
Effe een vraagje, het is al een paar keer langsgekomen, maar met alle nieuwe wm6 releases wou ik 'm toch stellen:
Ik gebruik de TyTN zakelijk; heb hem voor mijn bedrijf gekocht en heb er nog gewoon garantie op. We gebruiken hem met directpush / exchange server.
Ik irriteer me alleen suf aan de ontzettend langzamen telefoon-functies: ophangen duurt enkele seconden enz. Kan volgens mij veel sneller, aangezien het hele toestel verder snel werkt.
En in het algemeen: ik heb nog nooit iets met firmware flashen van de tytn gedaan, en ik ken de guides wel, maar toch zie ik er tegenop om hem te flashen: ik ben dan geen noob op pc gebied, maar hier heb ik 0,0 ervaring mee
[ Voor 3% gewijzigd door mikkelnl op 27-06-2007 15:28 ]
Anoniem: 160185
ik heb een mda vario 2 van t-mobile, en ben gister bezig geweest met flashen
ik heb SPL version 2.10.olipro erop gekregen, maar bij upgraden van radiorom krijg ik telkens een error dat hij via autodetect niet me telefoon kan vinden.. kan ik "spl-2.02/2.10 new bootloader" kiezen en dan verdergaan voordat ik dadelijk me foon in de asbak kan gooien???
ik heb SPL version 2.10.olipro erop gekregen, maar bij upgraden van radiorom krijg ik telkens een error dat hij via autodetect niet me telefoon kan vinden.. kan ik "spl-2.02/2.10 new bootloader" kiezen en dan verdergaan voordat ik dadelijk me foon in de asbak kan gooien???
Probeer eerst eens je OS rom te flashen, en daarna je radio rom. Ik had namelijk hetzelfde probleem en dat had ik zo opgelost.Anoniem: 160185 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:42:
Werkt nu perfect (Schaps 3.30c WWE)
De telefoongunctie in wm 6 is nog steeds traag, naar mijn idee zelfs iets trager omdat de visuel skin wat zwaarder is, enkel seconden zoals bij jou klinkt wel erg lang, ha dik niet in wm5.mikkelnl schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:12:toon volledige bericht
Hi all,
Het flashen is idd erg makkelijk. zekers als de de tutorials volgt: www.mrvanx.org/cms/index.php?option=com_content&task=category§ionid=6&id=13&Itemid=26
Ja dat kan. Heb ik ook gedaan, bij mij kon hij ook niet autodetecten (komt denk ik omdat ik nog de originele van t-mobile had??). Heb er toen wat info overgezcht op XDA en las dat je dan idd "spl-2.02/2.10 new bootloader" moest kiezen en "is it Hard-SSPL?" aanvinken. Toen ging het perfect bij mij.Anoniem: 160185 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:42:
Zelfde heb ik gedaan toen ik de Rom ging flashen, kon hij hem namelijk weer niet autodetecten
Yes, bootloader, radio en OS werken samen maar kunnen onafhankelijk van elkaar geupgraded worden. Sterker nog, als je geen verbindingsproblemen hebt en je signaal goed is zou ik het aanpassen van je radio zelfs afraden.Anoniem: 160185 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 17:52:
dus je kan ook de radio rom overslaan bv en gelijk wm6 erop gooien
[ Voor 18% gewijzigd door Terror op 27-06-2007 18:02 ]
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Om autodetect weer te laten werken moet je al je partnerships in activesync weggooien. Dan opnieuw verbinden zonder nieuwe partnership te maken (instel wizard annuleren) en autodetect werkt weer. Tenminste dat is bij mij het geval...Anoniem: 160185 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:42:
Maar verder doet autodetect niets meer dan de 2.10 bootloader selecteren...
Dat is bij een Telfort abbo, dus het kan inderdaad dat T-mobile HSDPA disabled heeft voor de gewone PIT
Als je je telefoon eerst hard-spl maakt is er echt geen probleem!Anoniem: 201284 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 09:17:
Pas op met downgraden, hierbij geldt nog meer dan voor upgraden: weet wat je doet!!!
Ik heb hier de HTC TYTN, eentje van het eerste uur. Altijd goed gewerkt maar de laatste tijd kon ik geen gebruik meer maken van de telefoonfunctie. Zodoende ik gisteren volgens een guide van Mr Vanx de full update gedaan van Schaps, wilde er nml ook graag wm6 op hebben.
Probleem is dat hij nu continu vastloopt. Ik heb er verder niets op geinstalleerd enkel wm6 draait. Enig idee wat het vastlopen veroorzaakt?
Probleem is dat hij nu continu vastloopt. Ik heb er verder niets op geinstalleerd enkel wm6 draait. Enig idee wat het vastlopen veroorzaakt?
WM6 Schijnt dat bij sommige phone 2e keer flashen wel een stabiel OS oplevert. Hoe en waarom dat komt, geen idee.
Met Hard-SPL bedoel je die versie van olipro van spl?fn002449 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 00:59:
[...]
Als je je telefoon eerst hard-spl maakt is er echt geen probleem!
Jup... want wat jij nu gedaan hebt met door het accessen van je flash-card... is gewoon in die bootloader komen doormiddel van een programmatje (dat op je kaart stond).DaSaN schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 13:29:
[...]
Met Hard-SPL bedoel je die versie van olipro van spl?
Als je telefoon dus hard-SPL is... dan kan dat gewoon door de "ok" button en de power-button in te houden tijdens een soft-reset.
Dat is hetzelfde effect...
Anders een hard-reset. Of... eerst een hard-reset.. en dan opnieuw flashen...Terror schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 11:43:
WM6 Schijnt dat bij sommige phone 2e keer flashen wel een stabiel OS oplevert. Hoe en waarom dat komt, geen idee.
[ Voor 9% gewijzigd door fn002449 op 28-06-2007 13:55 ]
Nou, had mijn vario 2 naar Tmobile shop teruggebracht omdat hij vage problemen had bij hitte (zo leek het), witte strepen als gevolg en smeltende letters...
Kom ik vandaag bij de shop om mijn toestel op te halen, bleek dat er een heel nieuw toestel voor me klaarlag!
Erg fijn.
Ik kijk het nog even aan met WM5, of het misschien niet een fout was in mijn oude telefoon.
Als ik dan wel naar WM6 wil, verkiezen jullie dan die Schnaps boven die Black Shadow update? Heeft iemand problemen gehad bij Schnaps, met screen aligment/wittestrepen/uitgelopen letters?
En kun je de kleur bij Schnaps ook veranderen
? Hoorde dat het paars was. Trouwens, er was ook een Nederlandse taal beschikbaar zag ik? Geldt dat vooor de allerlaatste Schnaps ?
Thanks
Kom ik vandaag bij de shop om mijn toestel op te halen, bleek dat er een heel nieuw toestel voor me klaarlag!
Ik kijk het nog even aan met WM5, of het misschien niet een fout was in mijn oude telefoon.
Als ik dan wel naar WM6 wil, verkiezen jullie dan die Schnaps boven die Black Shadow update? Heeft iemand problemen gehad bij Schnaps, met screen aligment/wittestrepen/uitgelopen letters?
En kun je de kleur bij Schnaps ook veranderen
Thanks
Anoniem: 178519
Schnaps bestellen we wel aan de bar heAnoniem: 89401 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 14:58:
Nou, had mijn vario 2 naar Tmobile shop teruggebracht omdat hij vage problemen had bij hitte (zo leek het), witte strepen als gevolg en smeltende letters...
Kom ik vandaag bij de shop om mijn toestel op te halen, bleek dat er een heel nieuw toestel voor me klaarlag!Erg fijn.
En kun je de kleur bij Schnaps ook veranderen? Hoorde dat het paars was. Trouwens, er was ook een Nederlandse taal beschikbaar zag ik? Geldt dat vooor de allerlaatste Schnaps ?
Thanks
Maar welke het beste is, hier zijn de meningen natuurlijk over verdeeld. Iedereen pakt de ROM die hij of zij het beste vind natuurlijk. En over bijna alle ROMs lees je zowel positieve als minder positieve verhalen!
Anoniem: 144048
hey tweakers,
heel even een vraagje. Ik heb vandaag ook naar wm6 geflashed en het ging prima. Alleen nu staat er bij mijn "vandaag" bellen via internet. Wie kan mij hier iets meer over vertellen. Moet ik daar een programmatje zoals skype voor installeren ofzo?
alvast bedankt
heel even een vraagje. Ik heb vandaag ook naar wm6 geflashed en het ging prima. Alleen nu staat er bij mijn "vandaag" bellen via internet. Wie kan mij hier iets meer over vertellen. Moet ik daar een programmatje zoals skype voor installeren ofzo?
alvast bedankt
Op aanraden zojuist nog een keer geflashed. Ziet er uit dat hij nu stabiel is MITS ik mn simkaart eruit laat. Van zodra ik mn simkaart erin stop loopt hij vast! Eerder liep hij vast met of zonder sim nu dus enkel met. Anyone?chob schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 07:15:
Ik heb hier de HTC TYTN, eentje van het eerste uur. Altijd goed gewerkt maar de laatste tijd kon ik geen gebruik meer maken van de telefoonfunctie. Zodoende ik gisteren volgens een guide van Mr Vanx de full update gedaan van Schaps, wilde er nml ook graag wm6 op hebben.
***Update*** Net de Simkaart er weer uitgehaald, toestel opnieuw gestart en weer loopt hij vast. Dus vanaf dat die sim erin heeft gezeten kan ik er niets meer mee, ook niet na een hard reset.
[ Voor 11% gewijzigd door chob op 28-06-2007 19:26 ]
Er is een nieuwe black versie: MAJIK
Ik heb hem nu draaien en voelt erg snel. WLM etc zijn als losse cabs te installeren.
ROM is te downen op http://wmblack.info ...
Ik heb hem nu draaien en voelt erg snel. WLM etc zijn als losse cabs te installeren.
ROM is te downen op http://wmblack.info ...
Ik ken het probleem niet hoor.. maar misschien je radio-rom updaten?chob schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 19:23:
[...]
Op aanraden zojuist nog een keer geflashed. Ziet er uit dat hij nu stabiel is MITS ik mn simkaart eruit laat. Van zodra ik mn simkaart erin stop loopt hij vast! Eerder liep hij vast met of zonder sim nu dus enkel met. Anyone?
***Update*** Net de Simkaart er weer uitgehaald, toestel opnieuw gestart en weer loopt hij vast. Dus vanaf dat die sim erin heeft gezeten kan ik er niets meer mee, ook niet na een hard reset.
Anoniem: 144048
Nog een vraagje.
ik heb nu ook die rom van Schap's op mijn tytn staan, en nu wilde ik mijn BT gps verbinden zodat ik hem kan gebruiken voor TomTom 6. maar hij wilt van geen com0 com3 com7 aanmaken zodat TT6 hem kan zien. De andere com-poorten wilt hij wel maken. Hij geeft als fout: Compoort kon niet worden gemaakt. Controleer de instellingen en probeer het opnieuw. Wat heb ik dan fout ingesteld?
groetjes
ik heb nu ook die rom van Schap's op mijn tytn staan, en nu wilde ik mijn BT gps verbinden zodat ik hem kan gebruiken voor TomTom 6. maar hij wilt van geen com0 com3 com7 aanmaken zodat TT6 hem kan zien. De andere com-poorten wilt hij wel maken. Hij geeft als fout: Compoort kon niet worden gemaakt. Controleer de instellingen en probeer het opnieuw. Wat heb ik dan fout ingesteld?
groetjes
Ik heb nu Black Majik draaien en ik moet zeggen dat ik toch wel weer onder de indruk ben.
De ROM voelt sneller dan die van Schap's (met name rebuild van today screen).
Hoewel ik wel wat makkelijke dingen van Schap's mis (config tools) heeft deze ROM ook weer zijn voordelen (built in task manager en file explorer etc).
Als de battery consumption van Majik idd lager is blijf ik hierbij. Schap's ROM verstookte toch aardig wat.
Hoewel ik wel wat makkelijke dingen van Schap's mis (config tools) heeft deze ROM ook weer zijn voordelen (built in task manager en file explorer etc).
Als de battery consumption van Majik idd lager is blijf ik hierbij. Schap's ROM verstookte toch aardig wat.
Ik heb dus exact hetzelfde probleem! Had je hem geupgrade naar WM6 en toen teruggebracht? Of had je er nog WM5 opstaan?Anoniem: 89401 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 14:58:
Kom ik vandaag bij de shop om mijn toestel op te halen, bleek dat er een heel nieuw toestel voor me klaarlag!Erg fijn.
Thanks
Overigens trad dit probleem bij mij in zowel WM5 als WM6 op.
Dan vind ik het ergens wel dom dat je eerst naar WM6 hebt geflashed om vervolgens te besluiten om hem toch maar voor reparatie op te sturen... Maar ik hoop dat ze niet moeilijk doen. Als ik problemen krijg hoop ik dat ik ook nog gewoon aanspraak kan maken op mn garantie, ondanks dat ie geflashed isBenn1e schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 14:30:
[...]
Ik heb dus exact hetzelfde probleem! Had je hem geupgrade naar WM6 en toen teruggebracht? Of had je er nog WM5 opstaan?
Ik dacht dat het aan WM5 lag vandaar.. Ik ga het er gewoon op wagen...DaSaN schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 14:41:
[...]
Dan vind ik het ergens wel dom dat je eerst naar WM6 hebt geflashed om vervolgens te besluiten om hem toch maar voor reparatie op te sturen... Maar ik hoop dat ze niet moeilijk doen. Als ik problemen krijg hoop ik dat ik ook nog gewoon aanspraak kan maken op mn garantie, ondanks dat ie geflashed is
Anoniem: 106714
Misschien een hele stomme vraag, maar als jullie de vario updaten wat doen jullie dan met alle gegevens, adressen, documenten, foto's e.d.
Maken jullie een backup die je makkelijk kan terugzetten op de nieuwe rom? Dat zou heel handig zijn. Of installeren jullie weer telkens alles opnieuw.
Ik draai nu de black 3.5 dymond en heb alles opnieuw geinstalleerd..overweeg nu weer een upgrade, maar voel weinig om al mijn programma's opnieuw te installeren. Mijn adressen e.d. heb ik wel gebackupt.
Kan iemand ook uitleggen hoe ik heel eenvoudig alleen mijn radio rom kan upgraden, volgens mij heb ik met mijn OS upgrade niet mijn radio rom (ivm levensduur batt.) geupgradet.
Thnks
Maken jullie een backup die je makkelijk kan terugzetten op de nieuwe rom? Dat zou heel handig zijn. Of installeren jullie weer telkens alles opnieuw.
Ik draai nu de black 3.5 dymond en heb alles opnieuw geinstalleerd..overweeg nu weer een upgrade, maar voel weinig om al mijn programma's opnieuw te installeren. Mijn adressen e.d. heb ik wel gebackupt.
Kan iemand ook uitleggen hoe ik heel eenvoudig alleen mijn radio rom kan upgraden, volgens mij heb ik met mijn OS upgrade niet mijn radio rom (ivm levensduur batt.) geupgradet.
Thnks
Misschien is het verstandig om eerst even terug te flashen naar wm5 met een t-mobile rom.Benn1e schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 15:15:
[...]
Ik dacht dat het aan WM5 lag vandaar.. Ik ga het er gewoon op wagen...
de handleiding hiervoor vind je hier en de t-mobile rom vind je op de ftp van xda-developers (google ff voor de juiste url).
Iets meer onderzoek wordt gewaardeerd. Bedenk dat er nog meer topics zijn op GoT waarin dit soort zaken worden besproken, dus even zoeken kan geen kwaad.Anoniem: 106714 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 15:39:
Thnks
Handleiding voor het flashen van je radio rom vind je hier.
[ Voor 31% gewijzigd door DaSaN op 29-06-2007 15:44 ]
Ik had last van het screen alignment probleem en had mijn vario 2 dus teruggebracht naar een t-mobile shop voor reparatie. Het toestel werd toen opgestuurd naar Solid Vision, de reparateur, en een week later kreeg ik hem ongerepareerd terug met de mededeling dat ik waterschade had.
Nu leek mij dat erg stug, aangezien ik nooit vocht o.i.d over mn vario 2 heb laten vallen, dus ik dacht: ik stuur hem nog een keer op maar nu via de website. Dus het pakketje was afgelopen maandag verstuurd en vanmiddag weer thuisbezorgd => een nieuwe vario 2, geen last meer van screen alignment, en er werd met geen woord gerept over waterschade!
Moet ik nu zeggen hulde t-mobile, of moeten ze eigenlijk op hun flikker krijgen omdat ze schijnbaar willekeurig omgaan met dit soort reparatieverzoeken?
Nu leek mij dat erg stug, aangezien ik nooit vocht o.i.d over mn vario 2 heb laten vallen, dus ik dacht: ik stuur hem nog een keer op maar nu via de website. Dus het pakketje was afgelopen maandag verstuurd en vanmiddag weer thuisbezorgd => een nieuwe vario 2, geen last meer van screen alignment, en er werd met geen woord gerept over waterschade!
Moet ik nu zeggen hulde t-mobile, of moeten ze eigenlijk op hun flikker krijgen omdat ze schijnbaar willekeurig omgaan met dit soort reparatieverzoeken?
Anoniem: 98243
Is er inmiddels al bekend wanneer HTC met de WM6 updates voor de TyTN komt?
Zou nu ongeveer het geval geweest moeten zijn, maar het is nog angstvallig stil rondom de update.
Zou nu ongeveer het geval geweest moeten zijn, maar het is nog angstvallig stil rondom de update.
Vandaag en anders zijn ze te laat. Het schijnt dat binnen een paar uur de officiële s620 rom online moet zijn en daarna de anderen. Ik heb er echter een hard hoofd in.Anoniem: 98243 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 16:16:
Is er inmiddels al bekend wanneer HTC met de WM6 updates voor de TyTN komt?
Anoniem: 98243
Ja, ik ook.DaannO schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 16:18:
[...]
Vandaag en anders zijn ze te laat. Het schijnt dat binnen een paar uur de officiële s620 rom online moet zijn en daarna de anderen. Ik heb er echter een hard hoofd in.
Lijkt me erg stug dat ze er opeens vandaag mee komen.
Zou wel erg erg erg erg fijn zijn iig. Kijk al een tijdje naar WM6 uit!
Zal XDA forum wel in de gaten houden (wil sowieso de Engelse versie)
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 98243 op 29-06-2007 16:22 ]
Weet iemand of het ook nodig is om te flashen naar HardSPL wanneer je een originele HTC ROM (WM6) op de MDA Vario 2 wil flashen?Anoniem: 98243 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 16:21:
[...]
Ja, ik ook.
Lijkt me erg stug dat ze er opeens vandaag mee komen.
Zou wel erg erg erg erg fijn zijn iig. Kijk al een tijdje naar WM6 uit!.
Zal XDA forum wel in de gaten houden (wil sowieso de Engelse versie)
Nou ik had em al een tijdje geupgrade naar 6, maar had het ook al bij 5. Ik dacht in eerste instantie dat 't niet mogelijk was om em ter reparatie op te sturen aangezien niet het originele besturingssysteem erop stond. Maar ja, dat is maar puur software, zeiden ze in de Tmobile shop... dus wat hen betreft zou het geen probleem zijn.Benn1e schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 14:30:
[...]
Ik heb dus exact hetzelfde probleem! Had je hem geupgrade naar WM6 en toen teruggebracht? Of had je er nog WM5 opstaan?
Mocht je er echt zeker van willen zijn dat je probleem verholpen wordt, zou ik wachten met upgraden van het toestel naar WM6...
Het bleek bij mij namelijk gewoon te gaan om een foutief gemaakt toestel oid... dus heb nu een nieuwe en hij draait vooralsnog als een zonnetje
Anoniem: 189953
Ik ben heel benieuwd naar je battery consumption.Deddiekoel schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 08:46:
Ik heb nu Black Majik draaien en ik moet zeggen dat ik toch wel weer onder de indruk ben.
Ik heb na Shadow nu Schap's draaien. Deze bevalt prima, lekker snel en stabiel.
Helaas is de baterij ook lekker snel....leeg
Als de nieuwe Black langer houdbaar is hoor ik het graag, ga ik weer flashen
Battery consumption ziet er goed uit. Ik heb hem wel eerst helemaal leeg laten lopen en weer opgeladen zonder hem aan te zetten (dit schijnt hem als het ware te resetten...).Anoniem: 189953 schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 01:29:
[...]
Ik ben heel benieuwd naar je battery consumption.
Ik heb na Shadow nu Schap's draaien. Deze bevalt prima, lekker snel en stabiel.
Helaas is de baterij ook lekker snel....leeg![]()
Als de nieuwe Black langer houdbaar is hoor ik het graag, ga ik weer flashen
Vanmorgen rond 11:30 aan gezet. Om 14:30 kwam ik erachter dat het telefoon deel uit stond en toen dus aangezet. Sindsdien staat hij dus normaal aan (met direct push) en nu (18:30) geeft hij nog steeds 100% aan. Ziet er dus erg goed uit...
Anoniem: 189953
Hmm, met mijn Schap rom zie ik met elk verstreken uur 10% battery er af gaan (bijna klokslag[b]Deddiekoel schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 18:36:
Battery consumption ziet er goed uit. Ik heb hem wel eerst helemaal leeg laten lopen en weer opgeladen zonder hem aan te zetten (dit schijnt hem als het ware te resetten...).
Vanmorgen rond 11:30 aan gezet. Om 14:30 kwam ik erachter dat het telefoon deel uit stond en toen dus aangezet. Sindsdien staat hij dus normaal aan (met direct push) en nu (18:30) geeft hij nog steeds 100% aan. Ziet er dus erg goed uit...
Het si nu 22:30 (bijna) en de batterij geeft 90% aan. Dit is met continue 3G verbinding.Anoniem: 189953 schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 20:31:
[...]
Hmm, met mijn Schap rom zie ik met elk verstreken uur 10% battery er af gaan (bijna klokslag)
Schaps rom zuigt bij mij bigtime. Direct push schakelt bij mij constant uit 
Eraf die troep en terug naar Black Shadow 4

Eraf die troep en terug naar Black Shadow 4
Die-hard Brexiteer
Vraagjes:
- Is er een nederlandse spellingschecker/woordenboek?
- Is er programma waarmee je een telefoongesprek kan opnemen?
- MSN Live wil alle contacts toevoegen, dat wil ik niet; Is het mogelijk om de versie uit WM 5 erop te zetten?
* Ja, zoek even op XDA developerssrblackbird schreef op zondag 01 juli 2007 @ 11:11:
Vraagjes:WM 6 - Black Shadow
- Is er een nederlandse spellingschecker/woordenboek?
- Is er programma waarmee je een telefoongesprek kan opnemen?
- MSN Live wil alle contacts toevoegen, dat wil ik niet; Is het mogelijk om de versie uit WM 5 erop te zetten?
* Weet ik niet zeker maar er zit volgens mij een standaard voice recorder op je Hermes
* Als je MSN wilt moet je dit toestaan
Dan even een battry status update, het is nu 11:18 en de status staat op 80%. Hij heeft tot 1:15 continu een 3G verbinding gehaad maar die was er vanochtend niet meer.
Draai nu 3.5, ga volgende week de nieuwste erop zetten. Majik, is 4 of 5 geloof ik ?
Want me batterij trekt het nu een dag en dan is die op, en dan doe ik er niet veel speciaals mee.
Als ik TOMTOM gebruik, of een keer wat meer bel dan haalt ie het niet.
Haalt wel elke 15 min me mail op, en elk uur het 'weer'.
Want me batterij trekt het nu een dag en dan is die op, en dan doe ik er niet veel speciaals mee.
* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9
In principe mogen ze garantie op hardware-onderdelen zoals het scherm niet weigeren om die reden, tenzij ze dat expliciet in hun voorwaarden hebben opgenomen.Ebbie schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:51:
Enkel als jouw aanpassingen tot gevolg kunnen hebben dat de boel defect raakt, mogen ze een reparatie weigeren.
Dit is te vergelijken met een situatie waarin je geen garantie op een pc krijgt als je Linux hebt geïnstalleerd, terwijl je hem kocht met Windows...
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Hudige status. Foon heeft vandaag eigenlijk niets gedaan (dus ook geen 3G verbinding open gehad).
Om 18:45 heb ik met een telefoontje de battrij status van 80 naar 70% gedrukt.
Om 18:45 heb ik met een telefoontje de battrij status van 80 naar 70% gedrukt.
Wat bij mij altijd aardig werkt is om hem helemaal leeg te laten lopen en zonder hem aan te zetten weer op te laden.NeoMe schreef op zondag 01 juli 2007 @ 11:21:
Draai nu 3.5, ga volgende week de nieuwste erop zetten. Majik, is 4 of 5 geloof ik ?
[ Voor 60% gewijzigd door Deddiekoel op 01-07-2007 18:49 ]
Iemand hier al Faria's Super Clean WM6 v1 ROM gebruikt? Hem hem er gisteren opgezet en ben er eigenlijk best wel heel erg content mee 
Vandaag eens kijken hoelang de batterij meegaat (Vario II)
Ik gebruik Direct Push met de setting 'as items arrive'
Vandaag eens kijken hoelang de batterij meegaat (Vario II)
Ik gebruik Direct Push met de setting 'as items arrive'
Die-hard Brexiteer
Wat is de meest efficiente manier om m'n GPRS uit te zetten tijdens de vakantie? Ik ga naar portugal en wil niet ineens een dikke rekening thuis krijgen omdat ik per ongeluk die dataverbinding opgezet heb.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat GPRS geen verbinding gaat maken?
Tooltje "NoData" van MoDaCo installeren. Daarmee kun je data verbindingen uitzetten.Carnagy schreef op maandag 02 juli 2007 @ 11:02:
Wat is de meest efficiente manier om m'n GPRS uit te zetten tijdens de vakantie? Ik ga naar portugal en wil niet ineens een dikke rekening thuis krijgen omdat ik per ongeluk die dataverbinding opgezet heb.
Dan nog even een batterij update. vanmorgen om 8:00 werd mijn direct push weer actief. Toen stond mijn battrij op 60%. Inmiddels zijn we (ruim) 3 uur verder en is de stand (met een continue 3G verbinding) 50%.
Deddiekoel: je belt verder niet dus? En al aan de 3e dag bezig met dagelijks pushmail?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ok, we zijn nu anderhalf uur verder en het gaat nu wel een stuk sneller. Het icoontje is rood en de waarde is 40%.
Anoniem: 189217
Nix geen tooltjes nodig; gewoon je dataverbinding verwijderen. Als je terugbent opnieuw aanmaken (fluitje van een cent; je hoeft alleen maar verbindingsnaam en APN ('internet') in te vullen...[b][message=28327963,noline]
Een officiële HTC Hermes (TyTn) WM6 ROM is reeds uitgelekt en zal waarschijnlijk snel via de officiële kanalen beschikbaar komen. Ik heb de ROM net geflashed en moet eerlijk zeggen dat het de snelste is die ik ooit heb gebruikt (Black, Schaps, Sleuth). Over de stabiliteit kan ik nog niet veel zeggen, maar HSDPA, WLM en streaming media (3gp youtube mobile etc.) werkt perfect. Dat laatste ben ik bij geen enkele andere ROM tegengekomen.
Overigens zijn er ook tekenen van nog nieuwere officiele Hermes builds, net als nieuwe Radio versies (1.47).
Overigens zijn er ook tekenen van nog nieuwere officiele Hermes builds, net als nieuwe Radio versies (1.47).
Ik wil van mijn T-Mobile skins en andere extra software af, dus heb ik na een hardreset vlak voor het moment dat de customization begint (het installeren van de files in de Extended ROM) een soft reset gedaan.
Dit ging prima, alleen wil ik wel de functionaliteit terug dat ik zelf programma's aan mijn softkeys kan koppelen. Deze functie moet dus zitten in een van de bestanden in de Extended ROM.
Mijn vraag is 2-ledig:
-1) Hoe kan ik mijn Extended ROM benaderen? Want in File Explorer kan ik hem niet vinden
-2) Welke file zorgt voor die soft key functionaliteit?
Dit ging prima, alleen wil ik wel de functionaliteit terug dat ik zelf programma's aan mijn softkeys kan koppelen. Deze functie moet dus zitten in een van de bestanden in de Extended ROM.
Mijn vraag is 2-ledig:
-1) Hoe kan ik mijn Extended ROM benaderen? Want in File Explorer kan ik hem niet vinden
Anoniem: 181496
Ik heb deze nu, maar is mijn telefoon al 3x vast gelopen 
Ook vanmorgen, toen eigelijk mijn wekker moest afgaan...die ging dus niet af..
Er is een klein progje van Boz "DisableSyncSchedule" die dat moet tegengaan alleen krijg ik die niet aan de praat.
Dus ik ga maar een Black ROM er op gooien denk ik
-edit- opnieuw gefashed met die ROM, alleen zet ik er nu alleen skype op.
Ik had wat extra progjes draaien, misschien dat ie daarom vast loopt...
Ook vanmorgen, toen eigelijk mijn wekker moest afgaan...die ging dus niet af..
Er is een klein progje van Boz "DisableSyncSchedule" die dat moet tegengaan alleen krijg ik die niet aan de praat.
Dus ik ga maar een Black ROM er op gooien denk ik
-edit- opnieuw gefashed met die ROM, alleen zet ik er nu alleen skype op.
Ik had wat extra progjes draaien, misschien dat ie daarom vast loopt...
Anoniem: 217920 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 16:38:
Een officiële HTC Hermes (TyTn) WM6 ROM is reeds uitgelekt en zal waarschijnlijk snel via de officiële kanalen beschikbaar komen. Ik heb de ROM net geflashed en moet eerlijk zeggen dat het de snelste is die ik ooit heb gebruikt (Black, Schaps, Sleuth). Over de stabiliteit kan ik nog niet veel zeggen, maar HSDPA, WLM en streaming media (3gp youtube mobile etc.) werkt perfect. Dat laatste ben ik bij geen enkele andere ROM tegengekomen.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 181496 op 02-07-2007 22:21 ]
Heb sinds vandaag ook een Vario II, had hiervoor een Vario I waar ik met WM6 heel tevreden over was. Snelheid had iets beter gekund maar dat is opgelost met de Vario II.
Zit alleen met 2 kleine vreemde dingen:
- Krijg de Micro SD kaart er neit meer uit, dat is toch een kwestie van even indrukken of moet dat anders nu?
- Als er een mailtje/sms of een reminder in beeld verschijnt hoor ik wel geluid, en wordt het groene lampje ook oranje maarre het beeld blijft zwart. Dit moet ik dan door 1 x op de aan en uit knop te drukken aan zetten. Dit was niet zo met me Vario I dan ging de beeld verlichting ook gewoon aan als er iets binnen kwam.
- Krijg de Micro SD kaart er neit meer uit, dat is toch een kwestie van even indrukken of moet dat anders nu?
- Als er een mailtje/sms of een reminder in beeld verschijnt hoor ik wel geluid, en wordt het groene lampje ook oranje maarre het beeld blijft zwart. Dit moet ik dan door 1 x op de aan en uit knop te drukken aan zetten. Dit was niet zo met me Vario I dan ging de beeld verlichting ook gewoon aan als er iets binnen kwam.
PC1: ASUS Prime X670e-Pro -- 7900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Crucial T700 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
De SD kaart moet je idd indrukken tot je een klik hoort, daarna kan ej em eruit halen.TheGeneral schreef op maandag 02 juli 2007 @ 23:20:
Heb sinds vandaag ook een Vario II, had hiervoor een Vario I waar ik met WM6 heel tevreden over was. Snelheid had iets beter gekund maar dat is opgelost met de Vario II.
je tweede probleem is volgens mij op te lossen in settings>sounds¬ifications>notifications
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Iemand?DaSaN schreef op maandag 02 juli 2007 @ 17:49:
Ik wil van mijn T-Mobile skins en andere extra software af, dus heb ik na een hardreset vlak voor het moment dat de customization begint (het installeren van de files in de Extended ROM) een soft reset gedaan.
Mijn vraag is 2-ledig:

Hoe dan? Want de optie "toon op scherm" staat aangevinkt bij email/sms.Kassad schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 09:44:
[...]
De SD kaart moet je idd indrukken tot je een klik hoort, daarna kan ej em eruit halen.
je tweede probleem is volgens mij op te lossen in settings>sounds¬ifications>notifications
PC1: ASUS Prime X670e-Pro -- 7900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Crucial T700 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
heeft iemand inmiddels al nieuws over wanneer HTC de WM6 ROM-update voor de TyTN gaat uitbrengen?
Dit topic is gesloten.