Andere reviews van Tweakers:
Righteye's Review
| Introductie ...
|
Heb de Tytn nu iets langer dan een week. Ik zat in beginsel te twijfelen of ik voor de HTC TyTN zou gaan of de Fujitsu-Siemens Loox N560. Het is dus uiteindelijk de TyTN geworden omdat de N560 nog steeds niet te verkrijgen is en vanwege andere redenen.
De TyTN is mijn eerste PDA dus het is wel even wennen met enkele zaken. Het bellen gaat goed voor zover ik ermee gebeld heb. Ik heb een 2e contract voor de TyTN afgesloten, welke ik voornamelijk voor Pocket Ineternet Totaal gebruiken zal en voor wanneer ik in het buitenland zal zijn. Ik heb nog een sim only voor gebruik in Nederlad.
Connecties
Dagelijk gebruik
Functies
Tot slot
Plaatjes
| Connecties
|
Ik heb tot op heden goed gebruik kunnen maken van het PIT abbo en het browsen gaat verrassend goed op zo een klein scherm. Moet er wel bij vermelden dat ik vaak Opera gebruik in plaats van PIE. Het UMTS bereik is waar ik tot op heden ben geweest goed, heb altijd wel 2 a 3 strepen en kan altijd verbinden als ik wil browsen.
Wat ik wel raar vind en nog moet uitzoeken is hoe ik via wlan kan internetten. Heb ook problemen gehad met WPA-PSK TKIP. Met mijn Asus WL530g krijg ik maar geen connectie en met mijn Asus WL500g krijg ik gewoon wel een IP en connectie. Hoop niet dat de Tytn hetzelfde probleem heeft als de Qtek 9100 dat hij kieskeurig is met G routers. Want met WEP krijg ik namelijk wel gewoon een IP en connectie met beide routers. Het bereik kan ik niet veel over zeggen met wlan, moet ik nog uitproberen.
Qua bellen is het geluid goed te doen, geen klachten erover en ook niet wanneer ik de speaker gebruik tijdens het gesprek. Videobellen werkt ook goed, al moet je er geen wonderen van verwachten. Ik heb dit uitgeprobeert met mijn neef die ook de Tytn heeft. Tijdens het verbinden zie je jezelf in een klein scherm en in een groot scherm een poppetje voordat de verbinding tot stand is gebracht. Zodra de verbinding tot stand is gebracht zie je de persoon die je belt. Het beeld schokte en haperde wel toen ik het uitprobeerde maar dat kan de maken hebben met de slechte achtergrond licht dat we hadden. Daarnaast is het ook maar een 0,3MP cam waarmee je belt. Al met al een leuke toevoeging als je het gebruikt.
| Dagelijks gebruik
|
Het scroll wieltje is op zich heel erg handig ware het niet dat ik links ben en dus de Tytn in mijn rechterhand hou. Moet dus met mijn rechterwijsvinger het scrollwieltje bedienen en dat gaat een stuk minder handig dan als ik het met mijn linkerduim gebruik. Maar goed, dat is niet anders als je links bent, meerderheid van de wereld is rechts.
De vele snelknoppen zal ik moeten wennen om te gebruiken, ik merk dat ik toch snel naar mijn stylus grijp om dingen te doen terwijl je eigenlijk veel zonder gebruik van je stylus kan. Denk dat het gewenning is aangezien dit mijn eerste PDA is.
Tevens moet ik zeggen dat het heel erg handig is om met het toetsenbord te werken, de knoppen zijn stroef dus je moet ze wel goed indrukken voordat hij hem pakt maar dat zal wel iets losser gaan denk ik als ik het vaker gebruikt heb. Doe veel invoer werk met het toestenbord.
Daarnaast vind ik het transcriber en letter recognizer ook wel aardig werken maar zelf gebruik ik sneller het virtueel keyboard omdat ik ik nog niet gewend ben om letters uit te schrijven op het touchscreen. Maar voor mensen die voornamelijk het transcriber of letter recognizer gewend zijn zal het niet anders zijn dan bij andere PDA's.
| Agenda, contacts & e-mail
|
Ik heb het afgelopen jaar mijn Nokia 6230 als agenda gebruikt en ik moet zeggen dat dat niet echt heel erg fijn werkt. Je kan het als simpele agenda gebruiken maar ik had echt iets nodig met uitgebreidere functies en dat heb ik nu wel gemerkt met de Tytn. Het is echt een hele vooruitgang en kan nu ten minste beter zien wat ik geplanned heb en wat ik nog moet doen (tasks). Dat was met mijn Nokia 6230 niet prettig werken.
Contactgegevens zijn een heel stuk uitgebreider, en ik was dan ook een tijdje bezig met het omzetten van mijn contactgegevens uit mijn Nokia 6230 in Outlook. Heb via pcsuite al mijn contacten gesynchroniseerd naar Outlook maar eenmaal daar zag ik dat een hele hoop gegevens aangepast moest worden. Dat was geen leuk klusje met ruim 300 contacten. Ach ja, het heeft mij een middag bezig gehouden om in grote lijnen de contactgegevens aan te passen zoals ik die wil hebben. Nu hoef ik alleen nog maar bij te houden en aanvullen voor zover dat nodig is.
Wat betreft e-mail werkt het allemaal meteen op de Tytn, heb nu een stuk of drie accounts erin gezet en het werkt allemaal goed. IMAP, POP3 en hotmail worden goed ondersteund en heb tot zover geen klachten omtrent gebruik van de e-mail client. Moet wel wennen met dingen maar goed dat is altijd zo als je een met een nieuw OS aan de slag gaat. Vind het wel jammer dat ook je sms en mms in de mail client zit gebakken. Had daar toch liever een ander programma voor gezien of apart in ieder geval.
| Final words
|
Al met al ben ik zeer tevreden met mijn Tytn, qua gebruik en levensduur van de batterij kan ik zeggen dat ie zeker wel 3 a 4 dagen meegaat maar goed, ik bel er ook niet zoveel mee. Ik internet en mail er voornamelijk mee en gebruik heb eigenlijk voornamelijk als agenda. Dus als ik er echt mee zou bellen zou ik denk ik 2 a 3 dagen ermee kunnen doen (grof geschat met mijn belgedrag van ongeveer 15 a 25 minuten max per dag).
Hoe lang de batterij mee gaat met navigatie kan ik op dit moment helaas ook niets over zeggen omdat ik nog een goede gps ontvanger en tomtom moet halen. Maar zodra ik daar meer ervaring mee heb zal ik dat verwerken in deze review.
Hoop dat mensen hier iets aan hebben gehad.
| Plaatjes
|
| Review geschreven door FongWan |
Review HTC TyTN
Review door DaannO voor Tweakers.net
| Introductie
|
Zo ik had vandaag een dagje de TyTN gekregen om een review te schrijven en er mee te spelen. Op het eerste gezicht vond ik de doos er al erg strak uit zien en het pakket zat goed in elkaar. Toen ik de TyTN uit de doos haalde was ik gelijk onder de indruk, dit omdat het er zo strak uit ziet en lekker oogt. Ik heb de dutch retail gekregen met nederlandse software er op. Ik zal vooral de TyTN vergelijken met de Wizard, dit omdat ik zelf al de Wizard heb. Hier volgt mijn review van de HTC TyTN 
Om te beginnen, wat zit er allemaal in de doos?
• Toestel
• Batterij (1350 mAh)
• Draagtas voor aan de riem
• CD-ROM met Microsoft ActiveSync, Outlook en handleidingen in PDF-formaat
• Nederlandstalige snelstart handleiding
• Nederlandstalige handleiding (uitgebreid)
• USB datakabel (kan ook worden gebruikt om het toestel via de PC op te laden)
• Oplader
• Stereo headset
• Extra stylus
Uiterlijk
Beeldscherm
Software
Processor
Internet
Bellen & Video bellen
Camera
Conclusie
Screens
| Uiterlijk
|
Toen ik hem uit de doos haalde en mij eerste glimp mocht opvangen van de HTC TyTN kreeg ik even de kriebels. Hij ziet er straks uit, en is mooi gevormd. Er zijn geen opzichtige of uitstekende stukken die je oog van het geheel aftrekken en ook het randje om het scherm ziet er gelikt uit.
De jogg-dial bevind zich aan de linker kant in de bovenhoek. Ik had persoonlijk de rechter kan gekozen, dit omdat je dan met je duim lekker kan draaien. Dit moet, jammer genoeg, nu met de wijsvinger gebeuren en dat is wel even wennen. Ze hebben echter wel over de posistie nagedacht, want precies onder de joggdial kan je 2 knopjes vinden. Teweten de ``ok`` button en de spraak herkenning knop, dit betekent dat je eigenlijk met je wijsvinger het gehele apparaat kan besturen. Ideaal!
Aan de rechter-zij-kant bevindt zich de aan en uit knop met de ``beam`` knop. Deze zijn echter wat dieper in het apparaat geplaatst dat als nadeel heeft dat je ze niet lekker kan indrukken. Dit is een beetje irritant als je de pda op standby wilt zetten, want dit lukt meestal niet in een keer. Een klein minpuntje dus. Aan de onderkant van rechts zit ook nog de foto knop, maar hier kom ik later op terug.
Het toetsen bord is verbeterd sinds het laatste model. Bij de Wizard heeft het toetsenbord een beetje weg van kleine bolletjes die los vanelkaar staan, dit hebben ze bij de TyTN tot een mooi geheel gemaakt met een erg fijne ronding zodat je lekker kan drukken. Het is dan ook een waar genot om met het toetsenbord te typen, een goede verbetering t.o.v de Wizard.
De overige knopjes zal ik niet bespreken omdat die voor zich spreken, het voordeel is dat de TyTN erg snel reageert als je ze indrukt. Dit is bij de Wizard nog een heikelpunt, echter heeft dit wel te maken met de processor die een stuk sneller is. Verder zijn er geen neomenswaardige dingen over het uiterlijk om nog te bespreken 
| Beeldscherm
|
Toen ik de TyTN net aanzette en het HTC logo zag, zag ik al dat het een mooi en helder scherm was. Alle kleuren komen prima over en het oogt allemala rustig. Ik heb dan ook nog geen problemen gehad met het scherm of lijnen die er doorheen kwamen zetten.
Wat mij echter wel gelijk opviel is dat het scherm, voor mijn gevoel althans, wat dieper in de PDA ligt. Dit had als nadeel dat als je ging typen of tikken met je hand het niet erg lekker voelde en niet goed overkwam op de pda. Soms moest ik gewoon meerdere keren drukken of bevestigen, dit probleem had de Wizard echter niet en is dan ook erg jammer. Het kan ook helemaal aan mij liggen, maar volgens mij heeft het te maken met de randen van het scherm die stijl aflopen en gelijk verdwijnen. Hierdoor krijg je het gevoel dat hij dus dieper er in ligt.
Verder is het scherm prima in orde. Het is mooi helder en geeft de kleuren goed weer. Als je een foto aan het maken bent zie je pas goed wat de kwaliteit ervan is, en je gaat het dan ook zeker waarderen!
| Software
|
Op de doos van de TyTN staat levensgroot: ``Met gratis bullguard Anti-Virus pakket voor 2 maanden``. Ik heb een keer eerder kennisgemaakt met bullguard met mijn Wizard, en ik was niet echt onder de indruk van het kunnen van de software en besloot dan ook om het nu niet opnieuw te proberen. Eerlijk gezegd heb nog niet de noodzaak gezien voor een antivirus programma voor mijn Wizard, ik ben nog nooit een virus tegen gekomen of mallware of wat dan ook dat gevaar zou kunnen vormen voor mijn pda. Ik loop dan ook al meer dan een halfjaar onbeveiligd rond. Echter zie ik het wel in de toekomst gebeuren dat je zulke dingen moet gaan beveiligen, maar naar mijn smaak is Bullgard hier nog een beetje te vroeg mee!
Verder heb ik een paar nieuwe dingen ontdekt om de TyTN die nog niet op de Wizard zaten. Ik zal de belangerijkste bespreken. Een van de nieuw features is SAP instellingen. Kort gezegd is het toegang geven tot je pda aan mensen die via Bleutooth je pda wille exploren. Ik heb nog niet echt ontdekt wat je er allemaal mee kan, maar als ik aan mijn samsung d500 terug denk, betekent het dat je bestanden door kan bladeren op de pda en via BT kan ophalen. Een handige optie die ik vroeger vaak gebruikt heb. Wireless modem is ook een nieuwe programma die van pda, je raadt het al, een modem maakt zodat je met je computer of laptop kan internetten. Dit leent zich uitermate goed voor UMTS of beter nog HSDPA.
Verder zit er weinig vernieuwende software op, eigenlijk geen om eerlijk te zijn. Oke de rom is wat anders, hij heeft er een fris kleutje in de Today gekregen maar niks vernieuwend waarvan mijn mond zou moeten openvallen. Erg jammer overgins, een pda die als opvolger wordt gebombardeerd van een erg goeie voorganger (de Wizard), die zo weinig vernieuwende software met zich mee draagt is in mijn eigen niet een `echte` opvolger. Maar software is niet alles natuurlijk, en het feit blijft dat de TyTN wel een waardige opvolger is voor de Wizard!
| Processor
|
Uit de ts:Inderdaad, er komt een Samsung CPU in die op 400mhz loopt. Het type van de cpu is S3C2442.
Van meerdere mede tweakers heb ik vernomen dat de op 400mhz lopende Samsung cpu beter zijn best doet dan een op 520mhz intel cpu. Er is inmiddels een tooltje om 20% meer snelheid uit deze cpu te halen. Let vooral op de laatste zin. Ik meen in alle eerlijkheid dat ik nog geen noodzaak heb gezien om de TyTN overteklokken of sneller te maken. Dit komt omdat hij gewoon al rete snel is Zoals ik al eerder had gezegd, de knoppen reageren gelijk als je ze indrukt, internet start gelijk op etc etc. Ik krijg er gewoon warme gevoelens van als ik er al maar aan denk
Wat mij vooral opviel, is dat als je naar een zware site internet de Wizard hier nog weleens moeite mee heeft. Bijvoorbeeld als je naar benden wilt gaan scrollen, dan blijft hij, bij mij althans, maar al te vaak haken of loopt hij een seconde achter de feiten aan. De TyTN heeft hier geen enkel probleem mee en lijkt het op zijn dooie gemakje alles te doen. Programma`s opstarten, aflsuiten gebeurt in een wip zoals het hoort. Ik ben erg onder de indruk hoe snel het wel niet gaat. En ik denk dan ook dat dit het grootste voordeel is van de TyTN: de processor
| Internet
|
En dan komen we nu bij het, voor mij, belangerijkste onderwerp: hoe is het internetten? In een woord: heerlijk!! Zoals ik hiervoor als zei, hij pakt elke site moeiteloos en weergeeft alles zoals het hoort. Afgezien van de redering problemen voor zijn kleinen scherm dan. Een site kan je nu normaal bezoeken en bekijken zonder dat de pda irritaties opwekt. Dankzij de joggdial kan je moeiteloos scrollen en snel datgene vinden wat je zocht. Al is het wel aan te raden om Opera te installeren, dit omdat I.E erg veel sites niet aan kan en je die dus niet kan bezoeken.
Ik heb voor mij Wizard een T-Mobile contract aangesloten, dit omdat er Pocket Internet Totaal bij zit. Ik zit dus dagelijks met GPRS snelheid te surfen op mijn Wizard. Tot voorkort vond ik dat perfect en had ik er weinig problemen mee, maar...
Toen stak ik mijn sim van T-Mobile in de TyTN en na alles instellingen ingevoerd te hebben, is trouwens erg eenvoudig omdat er in te zetten, ging ik het net op. Ik dus invoeren: www.nu.nl en ``enter`` 1..2..3 en hij had de site geladen Wat is dit dacht ik, zit ik op Wi-Fi?! Heb ik hem nog in de USB zitten?! Na 2 maal ``nee`` als antwoord te hebben gegeven, keek ik even goed in het today screen en daar zag ik opeen een icoontje met U: UMTS
Helemaal vergeten, T-Mobile heeft PIT beperkt op 64kb/s oftewel UMTS snelheid! Heerlijk is dat, gewoon goed en snel surfen op je pda waar je maar bent. Ik zag inderdaag aan de 64kb/s en kon er maar geen genoeg van krijgen. Zo hoort het altijd te zijn. Dankzij dit wil ik mijn Wizard niet meer terug en overweeg ik om deze PDA te kidnappen Echt een aanrader voor de verwente internetter is dus de TyTN met PIT van T-Mobile!!
Verder heb ik Wi-Fi niet geprobeerd, dit omdat ik al met de Wizard het vaak genoeg gedaan heb en het niet vernieuwend is om over te praten. Iedereen weet wel ongeveer wat je hiervan kan verwachten. HSDPA heb ik niet kunnen testen, dit omdat ik allen Pocket Internet Totaal heb
| Bellen & Videobellen
|
Een van de eerste dingen die ik ging proberen toen ik de TyTN aan had gezet, was me zelf bellen. Het viel me gelijk op dat het ``gemiste gesprekken`` menu enigzins was verandert. Het heeft een ander icoontje gekregen, maar is nog steeds even overzichtelijk zoals het bij de Wizard al was. Echter als je op de ``bel knop`` drukt, zie je een overzichtelijk cijfer-menu, dit is iets wat bij de Wizard niet standaard was en dus een goeie verandering is!
Als je goed in het ``bel-menu`` kijkt, zie je opeens de optie Video dit houdt in dat je een video gesprek kan starten met iemand anders. Echter heb je hier wel een UMTS netwerk voor nodig, anders lukt het niet. Ik heb even geprobeerd om het te starten, maar de andere partij had geen video telefonie. Het is een leuke feuture, echter zie ik niet de manager van Philips een Board meeting houden terwijl hij zijn collega`s kan zien. In andere woorden, veel mensen zullen deze feuture niet gebruiken omdat er te weinig gebruikers zijn en de kosten liggen nog relatief hoog voor deze dienst.
Ik moet zeggen dat de belkwaliteit erg goed is. In tegenstelling tot mijn Wizard, klinkt het geheel veel voller en duidelijker. Ook de luidspreker geeft een goed geluid en de stemmen komen ook helder over. Gelukkig dat dit probleem is aangepakt!
| Camera
|
Eerlijk gezegd heb ik bijna nooit een foto genomen met mijn Wizard, laat staan in het donker. Dit omdat ik een telefoon heb met een betere camera, en ook omdat ik de kwaliteit van de Wizard matig vondt.
Ik zet de camera functie van deze pda aan, en met weinig hoop wachte ik geduldig af voor de eerste beelden. En die waren niet verkeerd, het ziet er scherp uit met volle kleuren. Het wazige is er vanaf en dat merk je gelijk, ook loopt alles een stuk vloeiender en blijft het niet steken halverwegen. De verandering kon je dus gelijk al zien. Ook was het menu van de Camera functie verandert, de iconen waren veel groter en handiger in gebruik. Dit was dan ook gelijk een groot nadeel van de Wizard, als je de flits aan wou zetten dan moest je gaan pielen met je stylus, niet erg handig! Gelukkig hebben ze dat systeem overhoop gegooid en hebben ze de navigatie toetsen gelijk meer functies gegeven zodat je meer dingen met minder handelingen kan verrichten. Je kan nu de kwaliteit veranderen door richting te geven en het zelfde geld voor de opname modus.
Ik heb een paar plaatjes geschoten en ook nog een filmpje, je zult dan ook over dit onderdeel je eigen mening moet vormen 
Foto 1 tot en met 3 zijn met de TyTN gemaakt:

Hier kan je het filmpje downloaden. Het is in .mp4.
| Conclusie
|
Is het een waardige opvolger van de Wizard? Is het van deze tijd? Zit er genoeg vernieuwing in?
Ik vind het zeker een waardige opvolger van de Wizard en hij is dan ook helemaal van deze tijd. Hij ziet er strak uit, goed verzorgd en oogt gewoon lekker. Hij heeft ook een hoop meer opties mee gekregen dan zijn kleine broertje. Hij loopt eigenlijk zijn tijd, in Nederland althans, vooruit met zijn HSDPA mogelijkheden en video telefonie opties. Dus je zou denken dat hij alle verwachtingen heeft waargemaakt.
Niet helemaal, bij de software hebben ze toch een steekje laten vallen. Als je iets nieuws uitbrengt, dan wil je meer opties, meer power, meer look, gewoon meer alles! En dat is ze ook goed gelukt, behalve meer programma`s inbakken in Windows Mobile 2005. Ze hadden gewoon meer handige prog`s mee moeten leveren, zoals Skype, die heb je namelijk helemaal niet in mijn verhaal gezien en ik heb het dan ook expres vermeden omdat het er niet in bij zat. VOIP is in opmars in Nederland, maar daar speelt HTC niet op in en dit terwijl het apparaat er juist voor gemaakt is. Ook mis ik systeem utullities zoals het backuppen van je software, erg belangerijk voor zakelijk gebruikers en het is dan ook een must. SPB Software house heeft erg veel handige programma`s uitgebracht die erg veel mensen gebruiken. Het schetst dan ook mij verbazing dat ze niet hun eigen programma`s voor de TyTN hebben gemaakt. Ook mis ik uitgebreide netwerk mogelijkheden, bijvoorbeeld voor Wi-Fi, als ze op de zakelijke markt mikken dan moet je dat eigenlijk er wel ingebakken hebben. Wie wil nou niet zijn bedrijfsnetwerk betreden met zijn eigen pda? Ook vind ik niet dat deze pda zich onderscheid van andere met iets extra`s.
Hij moet het dus vooral van zijn specificaties hebben, terwijl een deel ervan nog niet te gebruiken is. Denk aan HSDPA en of UMTS, simpel weg omdat het nog niet betaalbaar is. Dit is jammer, want als je deze pda nou net die edge had gegeven, dan was hij perfect!!
De plus en min punten:
Plus:
+ Netwerk mogelijkheden (HSDPA, UMTS)
+ Processor snelheid
+ Camera in het licht
+ Het ``bel`` menu
+ Joggdial
+ Toetsenbord
Min:
- Camera in het donker
- Meegeleverde software
- Positie Joggdial
- Diep scherm
- Netwerk mogelijkheden (Wi-Fi -> bedrijfen)
| Screens
|

|
|