[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 10 ... 41 Laatste
Acties:
  • 777.332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumble_nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-08 21:07
Ik heb ook een vraag en dit lijkt me het juiste forum
Ik ben op zoek naar een NAS (liefts dubbel bay en leeg) die ik aan mijn netwerk ga hangen en met USB aan mijn FULLHDMA media speler wil hangen
de NAS komt dus naast mijn speler te staan (Samba protocol is geen probleem) en via mijn netwerk wil ik hem volgooien vanuit mijn pc
iemand een goede suggestie?
Hij moet dus zowel via ethernet als USB tegelijk te benaderen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
Dat laatste is niet tegelijk mogelijk voor zover ik weet. Tenzij je zelf gaat knutselen in Linux denk ik.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumble_nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-08 21:07
GreenSky schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 12:01:
Dat laatste is niet tegelijk mogelijk voor zover ik weet. Tenzij je zelf gaat knutselen in Linux denk ik.
dwz elke keer de kabel omwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja hopelijk snapt ie het dan meteen. Maar goed, ik heb geen ervaring met de combi van een NAS- en een USB client aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:09

scorpie

Supra Addict

Lacie heeft ook weer een nieuwe NAS op de markt gebracht:
http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=11090

Schijnt ook video / audio te kunnen streamen, dus ik ben benieuwd wat ervan gezegd wordt in reviews.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hij moet dus zowel via ethernet als USB tegelijk te benaderen zijn
Het schijnt dat de Lacie EDmini v2 dat kan. Nadeel is dat de usb connectie daardoor niet sneller is dan de lan connectie. De firmware moet immers alle veranderingen die via usb op de schijf worden aangebracht om een consistent filesysteem via lan aan te kunnen bieden.
De EDmini is single drive, maar mogelijk heeft Lacie een 2 drive systeem dat hetzelfde kunstje kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02
Mijzelf schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:53:
[...]

Het schijnt dat de Lacie EDmini v2 dat kan. Nadeel is dat de usb connectie daardoor niet sneller is dan de lan connectie. De firmware moet immers alle veranderingen die via usb op de schijf worden aangebracht om een consistent filesysteem via lan aan te kunnen bieden.
De EDmini is single drive, maar mogelijk heeft Lacie een 2 drive systeem dat hetzelfde kunstje kan.
Wat voor filesystem krijg je dan aangeboden? Als het USB aansluiten op een Windows machine moet, dan is FAT32 je enigste optie en dat lijkt me niet handig ivm de 4GB per file limiet.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je zou ook voor ext3 oid kunnen kiezen, en dan je Windows machine van een ext driver (of app) voorzien. Heb je dat limiet niet. Je bent wel afhankelijk van hoe instelbaar de boel is, misschien laat ie (vanwege deze feature) alleen maar FAT32 toe.

[ Voor 31% gewijzigd door !null op 08-10-2008 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met drie pc's (Vista/Vista/XP) in mijn thuisnetwerk met allemaal ZoneAlarm erop lukt het de ene keer wel, de andere keer niet om tussen de pc's directories te sharen terwijl ZoneAlarm aanstaat. De keren dat het wel werkt met ZoneAlarm aan is het in ieder geval meer geluk dan wijsheid.

Hierbij gaat het mij met name om programma's die vanaf mijn pc internet op willen die ik via ZoneAlarm kan blokkeren en ZoneAlarm standaard uitzetten wil ik dus niet.

Mijn vraag is of ZoneAlarm - NAS combinatie goed gaat. Gaat dat automatisch goed, valt ZoneAlarm (of andere firewall) zo in te stellen dat de firewall aan kan blijven staan? Of moet de firewall altijd uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 10:55:
Met drie pc's (Vista/Vista/XP) in mijn thuisnetwerk met allemaal ZoneAlarm erop lukt het de ene keer wel, de andere keer niet om tussen de pc's directories te sharen terwijl ZoneAlarm aanstaat. De keren dat het wel werkt met ZoneAlarm aan is het in ieder geval meer geluk dan wijsheid.

Hierbij gaat het mij met name om programma's die vanaf mijn pc internet op willen die ik via ZoneAlarm kan blokkeren en ZoneAlarm standaard uitzetten wil ik dus niet.

Mijn vraag is of ZoneAlarm - NAS combinatie goed gaat. Gaat dat automatisch goed, valt ZoneAlarm (of andere firewall) zo in te stellen dat de firewall aan kan blijven staan? Of moet de firewall altijd uit?
Kan je geen handmatige regels toevoegen die preverent zijn boven anderen dat het verkeer naar het IP adres van je NAS altijd toegestaan is? Of het verkeer in je LAN, als je niet van plan bent om je NAS een vast IP adres te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VisionMaster schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 16:07:
[...]

Kan je geen handmatige regels toevoegen die preverent zijn boven anderen dat het verkeer naar het IP adres van je NAS altijd toegestaan is? Of het verkeer in je LAN, als je niet van plan bent om je NAS een vast IP adres te geven.
Thanks! _/-\o_ In ZoneAlarm in de trusted zone een range toegevoegd en de pc's zien elkaar. Hopelijk blijft dit ook zo, want ik heb het al eens eerder op deze manier geprobeerd, maar om de een of andere reden toen niet zo'n succes, misschien toen iets vergeten, werkt tot nu toe perfect. Thanks again.

De NAS bereikbaar maken binnen het netwerk (met ZoneAlarm aan) lijkt me nu geen probleem meer, dus binnenkort de Synology DS207+ halen met 2x SAMSUNG HD753LJ erin, zelfde hd's in mijn pc bevallen erg goed. Jammer genoeg volgens de synology site geen ondersteuning voor de 1 TB versie.
Verder plan is de squeezebox aanschaffen en htpc in elkaar zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
@ cphoenixc koop dan geen duet, wat een k*t bereik heeft dat ding zeg.... is 1 tip die ik je geef.

Zit wel een dikke DAC in;) Burr Brown;)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friendlyfiend
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-12-2020
Beste iedereen,

Ik heb een netstore 3000 met netwerkfunctie. Ik heb hem dus aangesloten op mijn router en hij werkt prima als netwerkschijf en ftp-server. Via No-ip heb ik die ftp-server lopen. Werkt als een trein.

Nou is mijn vraag: Kan ik ergens zien wie (maar dat weet ik vaak wel, ik geef het password alleen aan bekenden) en hoeveel diegene download van mijn netwerkschijf? En wat?

Niet dat ik dat echt nodig heb, maar gewoon uit nieuwsgierigheid. Een soort monitor-programmaatje die alles in de gaten houdt en opneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hier waar ik een HP Media Vault kan verkrijgen? Ik ben zelf ook al enige tijd op zoek naar een NAS en dit lijkt mij de beste oplossing.

http://reviews.cnet.com/e...104518.html?tag=mncol;txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 22:05
Een vraag aan iedereen eigenlijk met een NAS: staat die bij jullie 24/7 op? Ik heb een TS-409 maar om eerlijk te zijn, durf ik die nu niet de hele tijd aan te zetten. De reden daarvoor is vooral het elektriciteitsverbruik. In principe kan je de HD's op standby laten zetten na x minuten, maar dat werkt nog niet bij mij. Daarom dat ik vrees voor het hoge verbruik, als ik die niet gebruik. Ik weet niet hoeveel zoiets eigenlijk echt verbruikt en met wat gelijkaardigs je dat kan vergelijken.

Als het pakweg zoveel zou verbruiken als een lamp van 60 watt, dan zal dat toch een dure grap zijn om zoiets 44/7 te laten aanstaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoeveel harde schijven heb je er in/aan hangen, en 2.5 of 3.5 inch?
Je kunt opzoek naar meetresultaten van stroomverbruik van die NAS op inet, of zelf een meter kopen bij Conrad en gaan meten.

Verder kun je het uitrekenen, als je weet hoeveel ie verbruikt dan hoef je alleen nog te weten wat je Kwh prijs is.
bijvoorbeeld 30 watt met een kwh prijs van 20 cent. 30 watt is 0,03 KwH.
0,03 KwH * 24 * 365 * 0,2 = 52,56 euro per jaar.

Met een energiemeter kun je ook over een periode het KwH meten, bijvoorbeeld 24 uur. Dat geeft een beter resultaat. En 3.5 inch harde schijven in stand-by zetten scheelt aardig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Mijn ZyXEL NSA220 staat 24/7 aan. Die trekt 10W met uitgeschakelde schijven. (Vind ik eigenlijk nog veel, maar hij ondersteund geen WOL, en ik kan er niet altijd fysiek bij, als ik hem nodig heb)
Jouw TS-409 trekt volgens de fabrikant 44.6W in vol bedrijf, en 18.8W met uitgeschakelde schijven. Dus dat zal +/- 40W idle met draaiende schijven zijn. Ik kan je geen ongelijk geven dat je die uitschakeld wanneer je hem niet gebruikt. Waarom gaan de schijven niet uit? Al een mailtje aan de fabrikant gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dus, circa 70 euro per jaar met idle draaiende schijven (is een schatting) en circa 33 euro per jaar met schijven in stand-by stand. Dit is op basis van die 20 cent per KwH. En het neemt natuurlijk niet het extra stroomverbruik erin mee als de NAS daadwerkelijk aan het werk wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
- ik heb momenteel maar 1 HD in mijn NAS zitten. Een WD green label.

- 50-70 euro op jaarbasis is niet niks, ik vrees dat er niks anders op zit dan die handmatig aan- en uit te zetten. Het jammere is, dat ik die niet kan laten programmeren zoals oude toestellen vroeger, gezien de powerknop geen echte on/off stand heeft zoals oude toestellen. Anders had ik er een tussenstuk geplaatst waarmee je de stroomtoevoer kan instellen op bepaalde tijdstippen

- de parameters van de fabrikant zal dan wel rekening houden met 4 schijven zeker?

- mijn HD's gaan niet op standby voorlopig. Is een gekend probleem bij die Qnap. Bij sommigen lukt het wel, bij anderen niet. Er komt binnenkort een tool uit waarmee je direct kan zien welk proces die HD's altijd wakker houden.

[ Voor 17% gewijzigd door pina op 15-10-2008 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja ik heb zelf iets gebouwd waardoor ik op 9 watt idle (exclusief de hdd) een 500MHz x86 platform heb, daar heb ik dan over USB een 2.5 inch schijf aan hangen (paar watt extra). Lekker zuinig en redelijk krachtig. Maarja, dan moet je dus zelf iets knutselen en ook nieuwe hardware kopen, de vraag is is of dat het waard is. En dan moet je ook nog zelf met Linux etc gaan klooien.

Als ik jou was zou ik je best doen om die harde schijven op standby te krijgen, en verder niet zo druk om maken.
Mocht je zelf iets willen knutselen zou ik wachten op Mini-ITX boardjes met de Intel Atom + US15W chipset (met een andere xx945xx chipset niet doen!) eind dit jaar / begin volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Het jammere is, dat ik die niet kan laten programmeren zoals oude toestellen vroeger, gezien de powerknop geen echte on/off stand heeft zoals oude toestellen. Anders had ik er een tussenstuk geplaatst waarmee je de stroomtoevoer kan instellen op bepaalde tijdstippen
Je kunt hem wel zichzelf uit laten schakelen, waarschijnlijk, met een cronjob die op gewenste tijden /sbin/halt of /sbin/poweroff of zo aanroept. Dan zou een schakelklok daarna de spanning er helemaal af kunnen gooien. (Wel goed tunen, de spanning eraf terwijl hij nog niet down is kan funest zijn voor je filesysteem). Powerup is een ander probleem. Mogelijk kun je iets met een condensator over de powerknop, link, of hiermee.

Ik heb een script geschreven die de schijven wat langer wakker houd dan de standaard 3 minuten. Een variant hierop kun je misschien gebruiken om je NAS uit te schakelen als er langer dan x tijd niets gebeurd is.
de parameters van de fabrikant zal dan wel rekening houden met 4 schijven zeker?
Gezien de cijfers lijkt me dat wel, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb een TS-109 en heb het verbruik net nog eens gemeten.
Als de interne schijf draait (500 GB Seagate) verbruikt hij circa 29 watt. Mijn externe schijven (Freecom Classic van 500 GB en 1 TB) verbruiken ongeveer 9 watt per stuk.
Helaas kan ik op dit moment het verbruik in slaapstand niet meten, want sinds de laatste firmware-update gaat mijn harde schijf niet meer op standby. Voor zover ik me kan herinneren heb ik dat ooit op 11 watt gemeten, maar kan ook 14 zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Voor het NAS gebeuren in het algemeen, mocht je bezorgd zijn over energieverbruik, kan je altijd een 2.5 inch schijf in zetten. De vraag is of je het eruit haalt, je zult er naar mijn schatting 10 euro per jaar mee besparen. (en dat terwijl je meer kwijt bent aan aanschafkosten, dus even afwegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een Freecom Network Drive ontvangen (besteld via Ibood onlangs). Zit USB en LAN aansluiting op, en verschaft toegang via FTP. Allemaal helemaal prima. Echter ben ik ook wel nieuwsgierig geworden na het lezen over Twonky Mediaserver. Weet iemand of het mogelijk is, om deze software werkend te krijgen op deze NAS?
Ik heb al gezocht via google, maar kom eigenlijk niet zoveel tegen wat mij verder kan helpen (kan ook aan mij (gebrek aan) niveau liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
bedankt voor de reacties, mss ga ik mij een energiemeter aanschaffen om het allemaal eens op te meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:50
Ik weet niet of hij hier al voorbij gekomen is:
Synology introduceert een nieuw model: de DS209+
http://www.synology.nl/products/ds209+/
deze heeft een 800MHz processor en haalt volgens synology 42+MB/s read en 36MB/s wat me vlotter lijkt dan de bestaande modellen! :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:50
Wat ik vaak lees is dat de processor snelheid van de bekende NAS-en een bottleneck vormt voor de overdrachtsnelheid (?).
Is in dat geval een Atom based barebone + HD en FreeNAS (of dergelijken) niet een betere optie?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-01 07:59
Ik heb eind juli een nasje gebouwd, kant en klare oplossingen zijn te duur en traag en niet flexibel genoeg.
Idle verbruik zit op 56W, kan via gigabit 120MB/s read halen, write is erg weinig (14MB/s) maar dit komt omdat ik een modus aan heb staan waardoor bij een powerfaillure de consistency zeer snel weer op pijl komt.
Op mijn nas draai ik gentoo linux welke afgezien van /var op een usb-stick staat, hierdoor kan mijn raid setup volledig voor data gebruikt worden (en een beetje voor gentoo's portage omgeving, mysql en sabnzbd).
Heb dr een maandje een kwh meter aangehad, komt per jaar neer op 35 euries (7ct/kwh) als ik hem permanend aan laat staan, heel acceptabel vind ik, echter als ik geen usenets downloads heb gescheduled, en ik ben niet van plan om via m'n xdoos film te kijken, dan zet ik hem toch uit, werkt trouwens ook prima, power in schakelen, booten duurt een minuut ongeveer, als ik power weer indruk, dan gaat ie na een halve minuut weer uit (alles netjes afgesloten), wat werkt dat linux toch goed hé ;)

Kast: El cheapo Gigabyte GZ-X1 Zilver zonder PSU € 37,-
PSU: Hyper HPU-4S425 € 28,-
CPU: AMD Sempron LE-1200 € 28,-
Mobo: AsRock ALIVENF7G-FULLHD R3.0 € 45,-
Mem: Kingston Valueram 512MB PC6400 2*€ 8,-
HDD: 3xSeagate Barracude 7200.10 250GB Sata2 á € 40,- in RAID5 SW/linux
boot: OCZ USB flash diesel 4GB € 15,-
Totaal : € 289,- (goh, was 265,- toen ik het bestelde ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
56W in idle is best hoog, mijn Linux NAS vreet maar 13 watt. Maar goed, daar zit een 2,5 inch HDD in, geen 2 x 3.5. Ik zou straks voor een Atom boardje gaan met de US15W chipset.
7 ct / Kwh, weet je dat zeker? Dat is volgens mij erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
7 ct / Kwh, weet je dat zeker? Dat is volgens mij erg laag.
Lijkt me ook. Kun je gerust verdubbelen, en dan zit je nog laag. link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
drfruit schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:32:
Ik heb een TS-109 en heb het verbruik net nog eens gemeten.
(...)Helaas kan ik op dit moment het verbruik in slaapstand niet meten(...)
Slaapstand werkt weer en blijkt maar 7 watt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-01 07:59
Mijzelf schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:30:
[...]

Lijkt me ook. Kun je gerust verdubbelen, en dan zit je nog laag. link
Klopt, echter ik heb net een nieuw contract voor 1 jaar voor die prijs kunnen afsluiten bij Nuon :D
Ik vind het verbruik voor de gekozen setup heel erg meevallen, toegeven dat het veel lager zou kunnen, maar dan lever ik wel behoorlijk performance in denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben een behoorlijke leek op het gebied van netwerk harddisks, en wil graag het volgende weten.
Ik ben in het bezit van een Escient musicserver met een 160 GB harddisk. Officieël ondersteunt Escient geen NAS, de Escient kan alleen streamen van een PC waarop het programma FireBall PC draait.
Nu is mijn vraag of het mogelijk is om op een NAS ook FireBall PC te draaien. Dan hoef ik m'n PC niet meer aan te zetten om muziek te kunnen streamen naar de Escient.
Iemand ervaring hiermee?
Bedankt, Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Ik heb een Qnap TS-409 en had altijd last van mijn NAS en HD die nooit in standby gingen. Ik heb gisteravond de oorzaak ontdekt.

1) enkel NAS aan, netwerkkabel unplugged: gaat correct in standby
2) enkel NAS aan, netwerkkabel plugged: gaat correct in standby
3) NAS en Apple notebook aan: netwerkkabel in: gaat NIET in standby
4) NAS aan, Apple notebook uit, Windows PC aan: gaat wél in standby
5) NAS aan, Apple Notebook aanzetten nadat NAS in standby is gegaan -> plots gaat de NAS uit standby

maw: vanaf het moment mijn Apple notebook aan staat (en verbinding heeft met mijn netwerk), kan de HD's niet meer in standby gezet worden. Wat veroorzaakt dat?

Wel is het zo dat bij een Apple, automatisch de shared computers/apparaten worden weergegeven, misschien ligt de oorzaak daar ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ik denk dat dat het is. Of iig 1 of andere functie die z'n data altijd up-to-date wil houden. Misschien even in het Apple forum gooien, misschien zijn er mensen die weten of je zoiets hebt en of je het uit kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had eerste een Conceptronic CH3WNAS 500Gb. Prima apparaatje, niet geweldige transfer speed via UTP (ommenabij 3000kb/s). Werkt perfect, maar maakte ook behoorlijk wat lawaai. Bovendien moest ik alweer regelmatig ruimte vrijmaken en daarom heb toen op Ibood die Freecom 1TB aangeboden stond deze maar besteld.

De Freecom Network Drive 1TB is inderdaad heerlijk stil en hij ziet d'r minder lomp uit dan de CH3WNAS. Tevens vind ik de extra 500Gb fijn.

Ik heb echter een probleem met de transfer speeds. Bij de CH3WNAS was dat altijd redelijk stabiel rond de 3000kb/s.
De Freecom (die op exact dezeflde manier is aangesloten) begint ook op 3000kb/s maar loopt daarna steeds terug totdat hij op een gegeven moment rond de 550kb/s is en blijft daar dan wat rond schommelen.
Verder valt het me op dat bij de CH3WNAS er gewoon gelijkmatig gekopieerd lijkt te worden volgens de progress bar van Total Commander, maar bij de Freecom zie ik deze steeds in stukjes oplopen. 1/10 van de progress bar wordt bijgeschreven en er gebeurd 2 of 3 seconden niets. Dan komt er weer 1/10 bij etc.etc.
Het afspelen van media op bijvoorbeeld de xbox levert echter totaal geen problemen op.

Het mappen van de networkdrive werkte niet met de meegeleverde tool, dus heb ik handmatig in windows gedaan (ik heb de PUBLIC folder gemapt naar Q:).

Ik heb de Freecom op hetzelfde IP adres (192.168.1.133) geconfigureerd als de Conceptronic en ik heb de Workgroup aangepast op die van de computers (Newstreet).

Verder draai ik Windows XP SP2 x64 (Q6600, P5WDHDeluxe, 4GbDDR2) en heb ik de volgende netwerkopstelling:
Versatel modem -> PC1, Switch
Switch -> Freecom NAS, Xbox1, Xbox2, PC2

Dit is exact dezelfde opstelling als met de CH3WNAS.

Heeft iemand enig idee waarom de transfer speed gelijk begint terug te lopen, waarom het copyen gefaseerd gebeurd en wat ik hieraan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
@pina
Hetzelfde probleem doet zich ook voor in Windows als ik een vaste netwerkverbinding naar een share op de Qnap maak. Ik doe dat dus niet meer. In plaats daarvan heb ik de Qnap nu in mijn favoriete koppelingen staan. Als ik mijn notebook wakker schud wordt er wel even verbinding met de Qnap gezocht, maar dat is maar één keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-04 22:41
Wordt het niet tijd om het Conceptronic CH3SNAS / DLINK DNS-323 Topic op te nemen in de TS ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 22:00:
Vandaag een Freecom Network Drive ontvangen (besteld via Ibood onlangs). Zit USB en LAN aansluiting op, en verschaft toegang via FTP. Allemaal helemaal prima. Echter ben ik ook wel nieuwsgierig geworden na het lezen over Twonky Mediaserver. Weet iemand of het mogelijk is, om deze software werkend te krijgen op deze NAS?
Ik heb al gezocht via google, maar kom eigenlijk niet zoveel tegen wat mij verder kan helpen (kan ook aan mij (gebrek aan) niveau liggen).
Ik heb er ook een liggen en zou eigenlijk wel willen weten of je er geen extra kan nemen en dan via Rsync die dingen kan syncen.

Of iets dergelijks.

Ik heb ervaring met de MyBooks, hier kun je veel leuke ongein mee uithalen, maar die Freecom draait denk ik geen busybox ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 15:07:
[...]

Ik heb er ook een liggen en zou eigenlijk wel willen weten of je er geen extra kan nemen en dan via Rsync die dingen kan syncen.

Of iets dergelijks.

Ik heb ervaring met de MyBooks, hier kun je veel leuke ongein mee uithalen, maar die Freecom draait denk ik geen busybox ?
Mijn persoonlijk basis eis tegenwoordig voor een NAS is dat het een bekende Linux variant draait. Busybox is dan natuurlijk het meest populaire wat je maar kan verzinnen. Andere Linuxen zijn welkom, maar als er niet mee wordt geadverteerd dan laat ik het al links liggen ;)

edit: ik heb mij niet zo handig uitgedrukt. Wat ik wilde vertellen was dat ik dus een NAS met Linux vereis. En liefst iets dat ik ken, zoals BusyBox. Andere Linux varianten zijn niet uitgesloten.

[ Voor 12% gewijzigd door VisionMaster op 26-10-2008 22:11 . Reden: mijn onduidelijk statement ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VisionMaster schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 19:20:
[...]

Mijn persoonlijk basis eis tegenwoordig voor een NAS is dat het een bekende Linux variant draait.
Wat kort door de bocht wellicht, waar baseer je dit op ?
Andere Linuxen zijn welkom, maar als er niet mee wordt geadverteerd dan laat ik het al links liggen ;)
Wat bedoel je hier mee ? Andere Linuxen zijn niet goed of je wilt sowieso een linux variant ?

Pak dan een simpele PC en draai raid1 onder Linux zou ik zeggen ;)

Busybox of niet, als je Linux niet kunt beheren snap ik hier wat je voordelen zouden zijn tov een niet geadverteerde Linux variant ipv Busybox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 21:37:
[...]
Wat kort door de bocht wellicht, waar baseer je dit op ?
[...]
Wat bedoel je hier mee ? Andere Linuxen zijn niet goed of je wilt sowieso een linux variant ?
Ik heb me niet zo goed uitgedrukt, vandaar de edit hierboven. BusyBox is wat mij betreeft een bekende (en beproefde) distributie.
Pak dan een simpele PC en draai raid1 onder Linux zou ik zeggen ;)

Busybox of niet, als je Linux niet kunt beheren snap ik hier wat je voordelen zouden zijn tov een niet geadverteerde Linux variant ipv Busybox.
Sure, als je niets met de Linux details te maken zal krijgen van je NAS, dan heeft het nooit nut. Maar het is ook iets persoonlijks. Wat ik zie met een aantal series NAS-en is dat ze steeds meer features bevatten en door groeien. Ik zie ook NAS-en die min of meer statisch blijven. Ik vind de eerste meer waar bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als je een beperkte resources NAS hebt welke je nog wel kan voorzien van OpenWRT, dan is het ook mogelijk om (heel makkelijk) Bash te installeren als vervanging voor Busybox. Maar het gaat waarschijnlijk meer om het type systeem dan de shell gok ik.
Ik ben zelf wel fan van een Debian install op x86, dan weet je zeker dat je geen grenzen tegen komt. Maar ARM is ook een erg goeie keus, kun je ook Debian of OpenWRT op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VisionMaster schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 22:18:
Ik vind de eerste meer waar bieden.
De functies maken het apparaat nog steeds geen enterprise systeem, dus ik vaag me af of of dat een slimme keus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 08:50:
[...]

De functies maken het apparaat nog steeds geen enterprise systeem, dus ik vaag me af of of dat een slimme keus is.
Dat betekent eerder dat je de beoogde doelgroep van een NAS oplossing naast je neerlegd en wat niet direct een relatie heeft met wat ik getikt had :)

Een NAS voor huis-tuin-keuken gebruik is feature rich en zo komt het uit de doos. Als het een open platform biedt voor enthousiastelingen, zoals je ziet bij de Conceptronics en de Synology, dan zie je de features ook terug kruipen in de mainstream firmware waar iedereen van geniet. Dat is het laatste 1,5 jaar toch wel redelijk naar boven gekomen.

Voor enterprise oplossingen zijn er andere features die je uit de aangeleverde doos wil toveren. Daar wil je AD, LDAP, NIS(+) of misschien Kerberos integratie aan kunnen bieden. En dan zijn de 4 disk NAS-en een soort minimale oplossing voor MKB-ers (iets dat ik niet perse 'enterprise' zou willen noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VisionMaster schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 09:40:
[...]

Dat betekent eerder dat je de beoogde doelgroep van een NAS oplossing naast je neerlegd en wat niet direct een relatie heeft met wat ik getikt had :)

Een NAS voor huis-tuin-keuken gebruik is feature rich en zo komt het uit de doos. Als het een open platform biedt voor enthousiastelingen, zoals je ziet bij de Conceptronics en de Synology, dan zie je de features ook terug kruipen in de mainstream firmware waar iedereen van geniet. Dat is het laatste 1,5 jaar toch wel redelijk naar boven gekomen.

Voor enterprise oplossingen zijn er andere features die je uit de aangeleverde doos wil toveren. Daar wil je AD, LDAP, NIS(+) of misschien Kerberos integratie aan kunnen bieden. En dan zijn de 4 disk NAS-en een soort minimale oplossing voor MKB-ers (iets dat ik niet perse 'enterprise' zou willen noemen).
Dan denk ik dat je zelf niet geheel weet wat het segment MKB is, dit is niet alleen maar 10 aan huiskantoor werkende mensen ;)

Je gooit wat termen in de ring om het woord "enterprise" wat aan te sterken, echter veel enterprise oplossingen gebruiken vaak hele simpele dingen. Alleen systeembeheerders die bang zijn dat ze hun baan kwijt raken doen TE moeilijke dingen zullen we maar zeggen, maar storage is gewoon storage en LDAP is absoluut niet enterprise meer, een AD is er op gebaseerd en wordt veel in het MKB gebruikt.

Je posts zijn dus wat uit de lucht gegrepen met wat moeilijke termen als je het mij vraagt. Meer van, kijk ik hem een klein boxje maar hij is wel enterprise hoor... naja, hij kan het bieden maar niet enterprise zeker.

[ontopic]

Als iemand wat goede info over de Freecom's heeft met betrekking tot rsync or whatever zou wel leuk zijn aangezien ik er weinig over kan vinden.

Mijn idee is om 2 machines gewoon van A => B te laten syncen zodat je B altijd nog hebt als A uitvalt of andersom en niet 1 OS hebt dus de boel meteen plat ligt.

[/ontopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Wie gebruikt hier de iTunes server van zijn NAS? Ik vind het iets fantastisch, ware het niet dat die in mijn ogen compleet nutteloos is. Je kan op je nas playlists aanmaken, maar dat zoek ik eigenlijk niet. Ik maak lokale playlists aan op mijn notebook of desktop pc en wil dan de gedeelde liedjes van de NAS naar een lokale playlist slepen. Zo kan elke computer en gebruiker zijn eigen playlists samenstellen.

Eigenlijk net zoals je van een lokale library liedjes sleept naar een playlist, wil ik liedjes van mijn library vh netwerk ook naar een playlist slepen. Is er daar nu écht geen workaround voor? Is nochtans een basis vind ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 15:50:
[...]
Dan denk ik dat je zelf niet geheel weet wat het segment MKB is, dit is niet alleen maar 10 aan huiskantoor werkende mensen ;)

Je gooit wat termen in de ring om het woord "enterprise" wat aan te sterken, echter veel enterprise oplossingen gebruiken vaak hele simpele dingen. Alleen systeembeheerders die bang zijn dat ze hun baan kwijt raken doen TE moeilijke dingen zullen we maar zeggen, maar storage is gewoon storage en LDAP is absoluut niet enterprise meer, een AD is er op gebaseerd en wordt veel in het MKB gebruikt.

Je posts zijn dus wat uit de lucht gegrepen met wat moeilijke termen als je het mij vraagt. Meer van, kijk ik hem een klein boxje maar hij is wel enterprise hoor... naja, hij kan het bieden maar niet enterprise zeker.
Mijn ervaring met MKB is vooral de 'K' van klein, dus tot 15 personen. Er zijn NAS-en die je in een kubus formaat mag omschrijven soms perfect, omdat er niets meer nodig is dan een aantal team schijven en een paar andere dingen. In welke zin heb ik dit niet begrepen? Ik kom hier zelf weinig AD tegen. Maar goed, misschien zien we een andere set bedrijfjes.

Zit je wat groter dan is de NAS per afdeling en helemaal handig als het te koppelen valt met je Windows of Linux desktops en een bestaande gebruikers database oplossing. Tot in hoeverre zit ik hier er naast? (ik probeer even af te tasten hoever ik mijn begrippen moet bijslijpen).

Ik probeerde meer in te gaan op te mogelijkheden van een NAS. Bij Synology heb je bijvoorbeeld twee series, een huis tuin en keuken oplossing en een oplossing die in kleine bedrijven iets kan toevoegen. Daarmee bedoelde ik iets te zeggen over de focus van deze twee reeksen producten (de huis-tuin-keuken NAS-en bieden geen AD integratie, de andere wel). Daarmee heb ik wellicht een marketing watch dog belletje bij je laten rinkelen wellicht door de term 'enterprise' te gebruiken en de discussie zo een beetje te misplaatsen.
pina schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 20:59:
Wie gebruikt hier de iTunes server van zijn NAS? Ik vind het iets fantastisch, ware het niet dat die in mijn ogen compleet nutteloos is. Je kan op je nas playlists aanmaken, maar dat zoek ik eigenlijk niet. Ik maak lokale playlists aan op mijn notebook of desktop pc en wil dan de gedeelde liedjes van de NAS naar een lokale playlist slepen. Zo kan elke computer en gebruiker zijn eigen playlists samenstellen.

Eigenlijk net zoals je van een lokale library liedjes sleept naar een playlist, wil ik liedjes van mijn library vh netwerk ook naar een playlist slepen. Is er daar nu écht geen workaround voor? Is nochtans een basis vind ik...
Ik gebruik het thuis zelden. Ik gebruik het alleen voor de statische lijsten van leuke achtergrond muziek die vanuit alle computers bereikbaar moet zijn (handig bij feestjes doordat je altijd die playlists bij de hand hebt). Ik ga dit pas handig vinden als het ook video er mee kan streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Ik ben op zoek naar een NAS die ik kan modden, dat wil zeggen, modelletjes zoals de Fujitsu Siemens SBLAN2 wat eigenlijk een 1-disk-nas is maar die met wat simpel soldeerwerk naar een 2-disk te modden is, of anderszins nasjes die een hoge tweakfactor hebben. Weet iemand hoe ik gemakkelijk van een nas te weten kan komen wat voor gedocumenteerde hacks er voor zijn bedacht?

(verwacht antwoord: nee, maar it never hurts to ask :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, de Linksys NSLU2 is ultiem modbaar. Maar daarbij kun je alleen disks over USB aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Laatst online: 12-09 14:21
ssj3gohan schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 10:36:
Ik ben op zoek naar een NAS die ik kan modden, dat wil zeggen, modelletjes zoals de Fujitsu Siemens SBLAN2 wat eigenlijk een 1-disk-nas is maar die met wat simpel soldeerwerk naar een 2-disk te modden is, of anderszins nasjes die een hoge tweakfactor hebben. Weet iemand hoe ik gemakkelijk van een nas te weten kan komen wat voor gedocumenteerde hacks er voor zijn bedacht?

(verwacht antwoord: nee, maar it never hurts to ask :+)
CH3SNAS? http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1284778/0

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Hm, dit soort gezelligheid dus. Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

mjl

Ugh

Ik loop me suf te zoeken maar kan niet vinden wat ik wil weten over der volgende NAS systemen:

Western Digital My Book World Edition I en/of II
&
LaCie Network Space

Eerste vraag:

Is het te doen om de schijven in de NAS te vervangen door grotere (in de toekomst)?

Wat ik er over kan vinden is dat de WD gemaakt is om schijven te vervangen, echter wordt er vermeld dat dit dezelfde capaciteit moet hebben als de originele schijf (ven). Ik kan me voorstellen dat als je met een partitionerings tooltje de schijf kunt clonen en de partities resizen (wel even direct aansluiten op een (e)SATA poortje ...). Iemand die hier ervaring mee heeft en kan vertellen of het gaat werken ;)

Bij LaCie lijkt het op een lastigere zaak, het kastje zit er hermetisch uit.

Tweede vraag:

Beide hebben een USB Host aansluiting voor het uitbreiden van opslag capaciteit. In hoeverre kun je hier restricties op de useracces stellen?

Dit komt in de handleiding van de LaCie schijf naar voren: een USB schijf aan de NAS wordt als een OpenShare gezien, iedereen heeft access die op het netwerk zit. Echter er staat ook in de handleiding dat de LaCie NAS NTFS schijven via de USB host ondersteund.

Mijn eerste subvraag hierbij is of dat alleen lezen is of ook schrijven (het is tenslotten een linux based systeem) ??

De andere vraag is of je dan op deze NTFS schijf rechten kunt gebruiken op folder nivo zoals je ook in XP/VISTA kunt doen of trekt de NAS zich daar niks van aan en geeft iedereen (ook non-owners) toegang tot de data ??

Bij WD lijkt het er op dat je het (user based sharing van USB adieties) wat beter kunt regelen maar de handleiding is toch redelijk lastig om het uit te zoeken zonder het hands-on te proberen ;)

Oja en is de LaCie nou een fanless design? (De WD niet geloof ik ...).

Ik neig naar de LaCie, stiller en mooier ;) maar dan moet ik wel zeker weten dat een externe NTFS schijf beschermd kan worden op windows gebruikersnivo anders is de WD een betere optie (voor deze prijs)

Ik kijk nu ook naar de QNAP TS-109 II of Pro. Ik lees daar van dat je ofwel een USB danwel een eSATA schijf kunt aansluiten om een mirror raid te maken. Er staat echter nergens of je daarnaast nog meer schijven tegelijk kunt sharen (dus bijv. intern SATA en eSATA in raid en een apparte (of meerdere) share non-raid via USB). Als dat zou kunnen is me dat wel 100 euro extra waard ;)

edit:
Net gevonden elders in dit topic, wat ik met de TS-109 wil kan dus inderdaad !!

[ Voor 9% gewijzigd door mjl op 30-10-2008 16:29 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
De Qnap TS-109 Pro lijkt met de nieuwste beta firmware eindelijk goed overweg te kunnen met externe schijven. Ik heb er al zo lang ik me kan herinneren allerlei gedoe mee gehad. USB schijven werden niet goed herkend, door elkaar gehaald (wat ik in het netwerk als USBDisk1 zag, was in feite op de Qnap zelf USBDisk2), enzovoort. Mijn idee was om een kleine NAS met 1 schijf te nemen en die uit te breiden via USB en eSata, maar in de praktijk heeft dat nooit goed gewerkt. Nu lijkt het eindelijk te werken; fingers crossed.

Ook met de ingebouwde rsync-backup van interne HDD naar USB of eSata waren veel problemen. Elke keer werd eerst de backupschijf gewist en helemaal opnieuw gecreëerd. En het ging ongelooflijk traag: een backup van 350 GB was na drie dagen nog niet klaar. Ben het nu aan het testen, in ieder geval wist hij bestaande bestanden niet meer en de snelheid lijkt beter, maar het duurt nog wel even voor ik dat zeker weet.

Ik heb wel een tijdje gebruik gemaakt van RAID in combinatie met shares op externe schijven, maar dat doe ik niet meer. Ten eerste omdat je de RAID-schijf niet los kan benaderen, dus je moet maar hopen dat het werkt als er iets mis gaat. En als de Qnap de drie USB-schijven door elkaar haalt (wat bijvoorbeeld gebeurt als je herstart nadat je er een hebt verwijderd of toegevoegd), weet ik niet wat er met de RAID array gebeurt. Kortom, liever een rsync backup die je gewoon als share kunt benaderen.

Met eSata overigens alleen ellende gehad. De aansluiting is niet helemaal betrouwbaar, een probleem dat meer van dit soort storage apparaten hebben (Freecom FSG had dat ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoonjan85
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-05 22:44
Ik volg dit topic en andere topics al geruime tijd.

Bij deze zou ik willen vragen welke NAS jullie mij aanzouden bevelen. Het budget is maximaal zo'n 150 euro. Ik heb er al zoveel over gelezen, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Hij zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor back-up. Ik heb de volgende eisen:
- Laag energie verbruik (dus een slaapstand)
- Stabiel
- > 250gb

Welke NAS zouden jullie mij adviseren? Ik had de freecom netwerk drive in gedachten, maar heb hier al meerdere negatieve reviews over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoonjan85 schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:37:

Welke NAS zouden jullie mij adviseren? Ik had de freecom netwerk drive in gedachten, maar heb hier al meerdere negatieve reviews over gelezen.
Opzich een goed apparaat als je het mij vraagt, niets negatiefs.

Ik zou alleen voor een MyBook gaan als je lekker wil tweaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
gewoonjan85 schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:37:
Ik volg dit topic en andere topics al geruime tijd.

Bij deze zou ik willen vragen welke NAS jullie mij aanzouden bevelen. Het budget is maximaal zo'n 150 euro. Ik heb er al zoveel over gelezen, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Hij zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor back-up. Ik heb de volgende eisen:
- Laag energie verbruik (dus een slaapstand)
- Stabiel
- > 250gb

Het is maar net wat je wilt en wat je beperkingen zijn qua budget.

Meestal tweak ik de zoek criteria naar mijn uitersten qua budget in de pricewatch en ga ik zoeken naar de apparaten die nog binnen het bereik vallen. De FreeCom is simpel en doeltreffend. Het nadeel van de FreeCom is dat je het moet doen met de features die er in zitten. Ik zou gewoon features gaan vergelijken tussen de WD en Freecom oplossingen en beoordelen wat het belangrijkste voor je is.

Voor de een is het downloaden van een torrent en newsservers een eis, en voor de ander de snelheid naar een media center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Een tip voor mensen die een drobo willen kopen, als je het promofilmpje op de site bekijkt (http://www.drobo.com/Products/drobodemo.html) dan verschijnt er als je lang genoeg gekeken hebt een formulier waarbij je je mailadres e.d. in kunt vullen voor een mooie aanbieding. In mijn geval was dat een kortingscode voor $50 korting op www.drobostore.com: TREAT** Geldig tot 7 november 2008. Dus, maak er gebruik van als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoonjan85
VisionMaster schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 09:08:
[...]

Het is maar net wat je wilt en wat je beperkingen zijn qua budget.

Meestal tweak ik de zoek criteria naar mijn uitersten qua budget in de pricewatch en ga ik zoeken naar de apparaten die nog binnen het bereik vallen. De FreeCom is simpel en doeltreffend. Het nadeel van de FreeCom is dat je het moet doen met de features die er in zitten. Ik zou gewoon features gaan vergelijken tussen de WD en Freecom oplossingen en beoordelen wat het belangrijkste voor je is.

Voor de een is het downloaden van een torrent en newsservers een eis, en voor de ander de snelheid naar een media center.
Over de freecom zeggen ze vaak dat het nadeel is dat hij geen koeling heeft en daardoor warm wordt en uit kan vallen. Ik heb ervaring met de classic netwerk schijf van hun, maar daar was ik niet bepaald tevreden over. Nu weet ik dat dat een heel ander systeem is, maar toch.

De basis functies zijn voor waarschijnlijk wel genoeg. Het tweaken van zo'n schijf doe ik verder niet. Wat ik wel erg belangrijk vind is het stroomverbruik. Ik heb verhalen gelezen dat je voor sommige oplossingen wel 60 euro kwijt bent op jaarbasis. Dit vind ik persoonlijk nogal hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
gewoonjan85 schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 13:17:
[...]

Over de freecom zeggen ze vaak dat het nadeel is dat hij geen koeling heeft en daardoor warm wordt en uit kan vallen. Ik heb ervaring met de classic netwerk schijf van hun, maar daar was ik niet bepaald tevreden over. Nu weet ik dat dat een heel ander systeem is, maar toch.

De basis functies zijn voor waarschijnlijk wel genoeg. Het tweaken van zo'n schijf doe ik verder niet. Wat ik wel erg belangrijk vind is het stroomverbruik. Ik heb verhalen gelezen dat je voor sommige oplossingen wel 60 euro kwijt bent op jaarbasis. Dit vind ik persoonlijk nogal hoog.
Ik heb zelf ook een Freecom classic mogen gebruiken. Sinds mijn ontdekking van echte NAS oplossingen heb ik alle NDAS oplossingen verafschuwt mijn ervaringen. SCSI over ethernet is niet bepaald mijn ding geworden, noch de beperkingen van het systeem.

In de Freecom NAS-en vind ik nog veel van die beslotenheden terug komen, maar dat heeft ook te maken met de doelgroep die met het product beoogd is. In dit geval de mensen die perfect uit de voeten kunnen met de functies die aangeboden worden (note: en dat is zeker geen slecht iets).

Ik heb ook zo'n lekker kleine NAS ivm het hoge nominale stroomverbruik. Al moet ik toegeven dat de Atom oplossingen wel erg dicht in de buurt komen met meer FLOPS/euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoonjan85
VisionMaster schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:39:
[...]
Ik heb ook zo'n lekker kleine NAS ivm het hoge nominale stroomverbruik. Al moet ik toegeven dat de Atom oplossingen wel erg dicht in de buurt komen met meer FLOPS/euro.
Over welke oplossing heb jij het hier? En wat zijn de stroomverbuikskosten ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een (goedkope) NAS met Wifi en ethernet (zodat-ie ook als bridge kan dienen).

Iemand een leuke suggestie?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:44

Jrz

––––––––––––

Ik kwam deze tegen:

http://www.netwerkproduct...ata-harddisks-p-1501.html

Basically zelfde als ch3snas, maar dan WEL standaard torrent downloads.
Ik kon alleen geen specs vinden over stroomverbruik / standby mogelijkheden.
Ook zag ik niet of je printers kon sharen.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
gewoonjan85 schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:44:
[...]

Over welke oplossing heb jij het hier? En wat zijn de stroomverbuikskosten ongeveer?
Ik heb een Synology 106e. Ik kan de website effe niet terug vinden (oud model, niet meer te koop afaik), maar op de voeding stond een max van 12V met 3.3A als output. Dus 39Watt is het maximum wat het ding kan aansturen. Ik gok dat ik er ongeveer 30 Watt van gebruik en in standby valt er zo'n 15Watt weg als de harddisk uitstaat (zeldzaam bij mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoonjan85
Jrz schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 21:28:
Ik kwam deze tegen:

http://www.netwerkproduct...ata-harddisks-p-1501.html

Basically zelfde als ch3snas, maar dan WEL standaard torrent downloads.
Ik kon alleen geen specs vinden over stroomverbruik / standby mogelijkheden.
Ook zag ik niet of je printers kon sharen.
Dit lijkt inderdaad ook wel een leuk apparaat, maar ik kan hier inderdaad ook niks over vinden qua stroomverbuik / stand-by stand. Dat vind ik wel belangrijk.

Nu ik me er iets meer inverdiep (ofwel er steeds meer eisen komen ;)) lijkt mij een NAS die ook kan downloaden van e-mule of torrent ook wel makkelijk... wat is dan de te kiezen nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensh
  • Laatst online: 24-06 21:41
Met 3 PC's in huis werd het tijd voor centrale oplsag en werd het tijd voor een NAS.

Eis was laag in stroomverbruik en om kunnen gaan met Squeezebox. HEb uiteindelijk gekozen vor de QNAP 109II.

Heb mijn Squeezecenter nog niet binnen dus die werking kan ik nog niet controleren. VErder werkt alles ogenschijnlijk en kunnen alle 3 de PC's de QNAP benaderen. IK snap alleen nog niet veel vd users. Ik maak die aan maar als ik bv in de qmediashare wil inloggen doet alleen admin en guest het. Guest ziet echter geen folders gemaakt in deze share en admin mag weer veel teveel. Wat doe ik hier fout? :?

Hoe kan ik verder vanuit internet de NAS benaderen (bv foto's delen met derden)? Is toch allemaal wat lastiger als verwacht, weet iemand ergens een website waar je algemene kennis kunt halen? Ik voel mij nu halfblind nl en ben vooralsnog niet gehinderd door enigerlei kennis :)

Een teleurstelling heb ik al wel. Had ook gedacht vanuit MCE TVopnamen hier na toe op te slaan en hier vanuit te bekijken. MCE laat echter niet toe om een netwerkschijf te kiezen hiervoor :X Er is blijkbaar wel een hack om te kunnen kijken maar als je niets mag opnemen schiet dit helaas niet op

Zag hierboven ook de discussie over stroomverbruik. De stroommeter die ik er aan gehangen heb geeft ca. 11 Watt :) aan. Squeezecenter is actief wat er voor zou zorgen volgens wifisound.nl dat de HD's niet gaan hibernaten helaas :'( maar het stroomverbruik gaat ook niet omhoog bij wegschrijven files naar de NAS. Behuizing wordt ook nauwelijks warm (deze NAS heeft geen fan en is dus passief gekoeld)

BEdankt voor alle hulp

[ Voor 28% gewijzigd door Rensh op 01-11-2008 22:57 ]

Vostro1000 en Dimension9150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Rensh schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 17:24:
Met 3 PC's in huis werd het tijd voor centrale oplsag en werd het tijd voor een NAS.

Eis was laag in stroomverbruik en om kunnen gaan met Squeezebox. HEb uiteindelijk gekozen vor de QNAP 109II.
(...)
Is toch allemaal wat lastiger als verwacht, weet iemand ergens een website waar je algemene kennis kunt halen? Ik voel mij nu halfblind nl en ben vooralsnog niet gehinderd door enigerlei kennis :)
Kijk eens hier:
forum.qnap.com
wiki.qnap.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

mjl

Ugh

Rensh schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 17:24:

Heb mijn Squeezecenter nog niet binnen dus die werking kan ik nog niet controleren. VErder werkt alles ogenschijnlijk en kunnen alle 3 de PC's de QNAP benaderen. IK snap alleen nog niet veel vd users. Ik maak die aan maar als ik bv in de qmediashare wil inloggen doet alleen admin en guest het. Guest ziet echter geen folders gemaakt in deze share en admin mag weer veel teveel. Wat doe ik hier fout? :?

Hoe kan ik verder vanuit internet de NAS benaderen (bv foto's delen met derden)? Is toch allemaal wat lastiger als verwacht, weet iemand ergens een website waar je algemene kennis kunt halen? Ik voel mij nu halfblind nl en ben vooralsnog niet gehinderd door enigerlei kennis :)

Een teleurstelling heb ik al wel. Had ook gedacht vanuit MCE TVopnamen hier na toe op te slaan en hier vanuit te bekijken. MCE laat echter niet toe om een netwerkschijf te kiezen hiervoor :X Er is blijkbaar wel een hack om te kunnen kijken maar als je niets mag opnemen schiet dit helaas niet op

Zag hierboven ook de discussie over stroomverbruik. De stroommeter die ik er aan gehangen heb geeft ca. 11 Watt :) aan. Squeezecenter is actief wat er voor zou zorgen volgens wifisound.nl dat de HD's niet gaan hibernaten helaas :'( maar het stroomverbruik gaat ook niet omhoog bij wegschrijven files naar de NAS. Behuizing wordt ook nauwelijks warm (deze NAS heeft geen fan en is dus passief gekoeld)

BEdankt voor alle hulp
Heb je er 1 enkele drive in zitten of ook nog drives extern aangesloten? (Q-raid bijv.) na een bovenstaand bericht over de 109 ben ik gaan twijfelen of ik nier voor de 209 moet gaan. Als de externe schijven niet stabiel in gebruik zijn is de 109 weer niks voor mij....

Het vervelende van dit soort gadgets is dat hoe meer je er in verdiept des te duurder het wordt ..... (en des te meer je er achter komt dus dat de simpele oplossingen toch niks voor je zijn...)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Argh.... is het nu zo dat (bijna) alle netwerkschijven gewoon k*t zijn of doe ik nu iets fout of verwacht ik teveel...

Ik onderhoud als medevrijwilliger een klein netwerkje van een lokale omroep... Omdat gebruikers er enorm veel bestanden verzamelen en de collectie in groot tempo groeit, heb ik, naast 3 bestaande servers met wat minder schijfruimte, een netwerkschijf geplaatst. Lacie Network Space 750GB, dus men kan voorlopig weer even vooruit. Aangesloten op de Linksys Gigabit Switch, dus moet lekker snel te benaderen zijn.

Nu blijkt dit stomme ding telkens de verbinding te verbreken ofzo. In ieder geval gaat kopieren van bestanden telkens mis en krijg je vage foutmelding als 'Pad te lang' of het ding is gewoon een seconde of 10 niet meer benaderbaar en niet meer te pingen.

Eerst overigens een netwerkschijf gehad van Iomega, maar deze heb ik al binnen 3 dagen teruggebracht, met dezelfde en nog ergere problemen...

De vraag die mij rest... Ben ik gek of ben ik een vliegtuig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensh
  • Laatst online: 24-06 21:41
mjl schreef op maandag 03 november 2008 @ 10:44:
[...]

Heb je er 1 enkele drive in zitten of ook nog drives extern aangesloten? (Q-raid bijv.) na een bovenstaand bericht over de 109 ben ik gaan twijfelen of ik nier voor de 209 moet gaan. Als de externe schijven niet stabiel in gebruik zijn is de 109 weer niks voor mij....

Het vervelende van dit soort gadgets is dat hoe meer je er in verdiept des te duurder het wordt ..... (en des te meer je er achter komt dus dat de simpele oplossingen toch niks voor je zijn...)
Ik heb 1 enkele drive, niets extern aangesloten. Op 1 van mijn 3 PC's heb ik de belangrijkste files (foto's ed)ook nog eens staan plus heb een externe USBschijf die ik sync met de belangrijkste data (en die ook nog eens 3 images bevat van alle 3 de PC's voor een schone install met alle gewenste progjes/instellingen erop) welk ik diep weg berg in geval van diefstal/brand dus als mijn NAS onverhoopt crashed :'( ben ik niet alles kwijt. Dit lijkt me me genoeg veiligheid. :)

Zag trouwens dat als de NAS een tijdje niet wordt aangesproken het stroomverbruik zakt naar ca 6 W :)

Vostro1000 en Dimension9150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:55
Hallo

Ik ben op zoek naar een snelle en betrouwbare NAS om op mijn iMac aan te sluiten en aangezien ik hier niet zo veel van ken had ik graag jullie hulp ingeroepen. Mijn budget is 500 tot 600 euro. Wat ik er verder mee wil doen:
  • iTunes muziekbibliotheek op overzetten
  • Archiveren van bestanden
  • Backups maken van de iMac
  • Om torrents op te slaan en up te loaden
Vereisten:
  • Stil, snel en betrouwbaar
  • OS X support/interopabiliteit
  • Gigabit ethernet
  • NFS, AFP
  • Uitbreidbaar
  • Wanneer een HD de geest geeft dat niet alles dat er op stond verloren is
  • 1Tb opslagcapaciteit
Je kan het min of meer vergelijken met een Drobo maar dan goedkoper.

Verder zou ik niet weten welke RAID ik moet kiezen voor mijn behoeften. Ik heb gelezen dat RAID1 veruit het meest betrouwbaar is maar dat RAID5 dan weer het snelste is. Kan iemand me hier wegwijs in maken?

Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Tomovich op 03-11-2008 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Tomovich schreef op maandag 03 november 2008 @ 20:32:
Hallo

Ik ben op zoek naar een snelle en betrouwbare NAS om op mijn iMac aan te sluiten en aangezien ik hier niet zo veel van ken had ik graag jullie hulp ingeroepen. Mijn budget is 500 tot 600 euro. Wat ik er verder mee wil doen:
  • iTunes muziekbibliotheek op overzetten
  • Archiveren van bestanden
  • Backups maken van de iMac
  • Om torrents op te slaan en up te loaden
Vereisten:
  • Stil, snel en betrouwbaar
  • OS X support/interopabiliteit
  • Gigabit ethernet
  • NFS, AFP
  • Uitbreidbaar
  • Wanneer een HD de geest geeft dat niet alles dat er op stond verloren is
  • 1Tb opslagcapaciteit
Je kan het min of meer vergelijken met een Drobo maar dan goedkoper.

Verder zou ik niet weten welke RAID ik moet kiezen voor mijn behoeften. Ik heb gelezen dat RAID1 veruit het meest betrouwbaar is maar dat RAID5 dan weer het snelste is. Kan iemand me hier wegwijs in maken?

Bedankt!
RAID1 is sneller dan RAID5 :) Ik zou kijken naar de Synology, omdat die torrents out of the box ondersteund. En die digitus, maar ik wacht nog op een reply van hun over stroomverbruik enzo :)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

VisionMaster schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 09:53:
[...]

Usenet downloads zijn sinds de laatste firmware versies ondersteunt door Synology (fabrikant). Mijn NAS hangt direct met een netwerk kabel direct in mijn router. Als ik me niet vergis in de Wanadoo livebox, dan kan je er nog een paar netwerkkabels in steken. De NAS heeft gigabit netwerk (vrij snel dus) en kan aan de livebox gehangen worden, maar de livebox is 100Mbit (als ik me niet vergis), dus... als je alles draadloos doet merk je het verschil niet, maar ik gooi soms mijn laptop aan de kabel om snel data uit te wisselen met mijn NAS.

Let op! Verder zou ik je aanraden om heel goed te lezen wat die eSATA op je NAS nou betekent. Idem voor de USB aansluitingen!

De NAS is te vergelijk met een volwaardige computer, niet met een externe USB/Firewire/eSATA schijf. Net als een PC is de NAS in controle van alles wat er gebeurt op en aan het ding. De eSata achter op is dus om een externe schijf aan te sluiten op de NAS. Niet om de NAS te koppelen aan een PC.
Er zijn NAS-en die dit wel aanbieden via USB, maar dan krijg je het probleem dat het filesysteem FAT32 moet zijn om bewerkbaar te zijn voor de NAS en je Windows computer (Linux en OSX gebruikers hebben minder limitaties als het file systeem ext3 is).

Als je alles draadloos blijft doen is draadloos de snelste transfer van de NAS naar jou. Gebruik je kabels dan is dat netwerk bekabeling en zonder gigabit switch kom je ook niet bekabeld boven de 100Mbit/s uit.

Ik gebruik de streaming video service soms op mijn NAS of om via iTunes de muziek te spelen en verder is het mijn download beest ;-)
Klinkt als mijn ideale NAS. Nu nog een vraag, ondersteunt hij ook NFS? Dat is de beproefde manier om 1080p bestanden te streamen naar mijn popcorn hour namelijk. Zo doe ik dat nu via mijn PC, maar die functie moet natuurlijk overgenomen worden door een NAS :)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 08:14
Over ongeveer 1 maand krijg wij internet van onsbrabantnet (100/100mbit). Voor mij de reden om een NAS uit te zoeken. Helaas blijkt dit toch gecompliceerder dan ik dacht. Zowel uit de tabelletjes uit de ts en na wat reviews op hardware.info die al weer gedateerd zijn kan ik geen keuze maken. Misschien dat jullie mij kunnen helpen met de keuze.

vereist:
-ftp server + dat ik die bestanden dan via een browser (uiteraard ook buiten mijn netwerk) kan benaderen
-snelle hd (moet snel genoeg zijn om mijn 11Mb/s upload aan te kunnen)
-torrent functie
-320gb+
-ntfs (dus grote bestanden 4gb+ moet hij aankunnen)

optioneel
-fanless (dus weinig tot geen geluid)
-1 gbit

niet nuttig
-mysql php ondersteuning
-multimedia server

prijs richting 250 euro max

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:37:
[...]

Klinkt als mijn ideale NAS. Nu nog een vraag, ondersteunt hij ook NFS? Dat is de beproefde manier om 1080p bestanden te streamen naar mijn popcorn hour namelijk. Zo doe ik dat nu via mijn PC, maar die functie moet natuurlijk overgenomen worden door een NAS :)
Alle Synology NAS-en ondersteunen NFS in de laatste versie out of the box. Echter is het momenteel nog wel erg rudimentair. Ik heb zojuist een zooi files via NFS gekopieerd naar mijn NAS. Maar om de exports te maken op de NAS moest ik via de SSH (of telnet) interface even wat dingen configureren. Ik heb nog niet gezien dat het vanaf de webinterface kan. De beschrijvingen geven dat ook nergens aan. Maar de kernel module zit er in en de services voor NFS worden gestart en gestopt vanuit de Webinterface en werken top.
Waarschijnlijk wordt dit wel beter in de volgende versie van de software op de NAS. Het is nogal tijd aan het uitbreiden in mijn voordeel :D
jvoorhout schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:57:
Over ongeveer 1 maand krijg wij internet van onsbrabantnet (100/100mbit). Voor mij de reden om een NAS uit te zoeken. Helaas blijkt dit toch gecompliceerder dan ik dacht. Zowel uit de tabelletjes uit de ts en na wat reviews op hardware.info die al weer gedateerd zijn kan ik geen keuze maken. Misschien dat jullie mij kunnen helpen met de keuze.

vereist:
-ftp server + dat ik die bestanden dan via een browser (uiteraard ook buiten mijn netwerk) kan benaderen
-snelle hd (moet snel genoeg zijn om mijn 11Mb/s upload aan te kunnen)
-torrent functie
-320gb+
-ntfs (dus grote bestanden 4gb+ moet hij aankunnen)

optioneel
-fanless (dus weinig tot geen geluid)
-1 gbit

niet nuttig
-mysql php ondersteuning
-multimedia server

prijs richting 250 euro max
Uhm, wellicht doe je er goed aan om deze thread op het forum door te pluizen. Al je vragen zijn al een keer beantwoord en zelf zoeken kan ook geen kwaad ;)
De NAS-en draaien nooit NTFS, mits je een NAS bouwt met je eigen Windows licenties of als je een Windows Hom server neemt van HP bijvoorbeeld. Dit is echter allemaal onzin, omdat de op Linux gebaseerde NAS-en een Linux file systeem gebruiken die ook prima groter files aan kunnen. Het is ook irrelevant, omdat je het apparaatje (de NAS) met de services aanspreekt. Dus een file systeem gebruik je wel om je data neer te zetten op de disk, maar heb je vanaf jou desktop dus niets mee te maken. Belangrijker is de vraag of het Windows file sharing protocol wordt ondersteunt, of Apple Talk of FTP of NFS of wat je maar nodig hebt.

Windows file sharing (met Samba of CIFS) is altijd wel gesupport vanuit iedere denkbare NAS en dat geldt ook wel voor FTP. Verder zit het met de harddisk wel goed, harddisken doen tegenwoordig allemaal wel iets van 30MB tot 80MB/s. Gigabit hebben de meeste NAS-en ook, maar verwacht nooit meer dan 25MB/s over je gigabit LAN te halen. De redenen waarom zijn lastig uit te leggen en die vraag is vaker beantwoord ;) Torrents downloaden doen de meeste SOHO (huis-tuin-keuken) NAS-en ook allemaal wel (zijn er nog die het niet doen?)

[ Voor 56% gewijzigd door VisionMaster op 04-11-2008 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrC4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 12:34
VisionMaster schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 21:16:
[...] Maar om de exports te maken op de NAS moest ik via de SSH (of telnet) interface even wat dingen configureren. Ik heb nog niet gezien dat het vanaf de webinterface kan. De beschrijvingen geven dat ook nergens aan. [...]
Je kan de NFS export instellen in Bevoegdheden -> Gedeelde map -> knop NFS-bevoegdheden.

..: De 3 H's van Microsoft: Herhalen, Herstarten en Herinstalleren :..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
VisionMaster schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 21:16:
[...]

De NAS-en draaien nooit NTFS, mits je een NAS bouwt met je eigen Windows licenties of als je een Windows Hom server neemt van HP bijvoorbeeld. Dit is echter allemaal onzin, omdat de op Linux gebaseerde NAS-en een Linux file systeem gebruiken die ook prima groter files aan kunnen. Het is ook irrelevant, omdat je het apparaatje (de NAS) met de services aanspreekt. Dus een file systeem gebruik je wel om je data neer te zetten op de disk, maar heb je vanaf jou desktop dus niets mee te maken.
Qnap NAS'en ondersteunen sinds kort ook NTFS lezen/schrijven op externe USB- of eSata-schijven. Tot voor kort kon je daar alleen op schrijven als ze geformatteerd waren in FAT of EXT3. (FAT betekent geen grote bestanden, EXT3 betekent dat je de schijf niet direct kunt benaderen als je hem op een Windows-pc aansluit.)
De NTFS-ondersteuning is nog pril en de snelheid is erg laag. Qnap belooft echter dat die binnenkort een stuk hoger zal worden.

Overigens werken de externe USB-schijven van mijn Qnap TS-109 Pro sinds de laatste update zonder problemen. Wat ik eerder schreef over problemen daarmee was ook meer bedoeld als algemene waarschuwing: staar je niet blind op de specificaties van een NAS, maar probeer gebruikerservaringen te vinden zodat je weet of alle beloofde (of veronderstelde!) functionaliteit in de praktijk ook echt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

[b][message=30998913,noline]VisionMaster schreef op dinsdag 04 november 2008 @ Torrents downloaden doen de meeste SOHO (huis-tuin-keuken) NAS-en ook allemaal wel (zijn er nog die het niet doen?)
De CH3SNAS doet volgens mij nog steeds niet out of the box torrents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
de dns-323 daarentegen wel (toch sedert de laatste firmware)

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gegroet allen,

Op zich is "Het grote NAS Overzicht" waarmee de topic ooit opende wel waard om een keer geactualiseerd te worden. Of staat er elders een actueler overzicht?

Wat ik al een tijdje zoek is een goede, snelle, betrouwbare NAS. Een beetje wat de Western Digital My Book World Edition II 1TB allemaal belooft, maar die schijnt qua snelheid tegen te vallen. Nu is mijn oog gevallen op de Buffalo Linkstation Pro Duo, 1TB. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Kenhas schreef op woensdag 05 november 2008 @ 15:32:
de dns-323 daarentegen wel (toch sedert de laatste firmware)
Aha! ik zie het op de firmware site. Erg cool. Dan denk ik dat ik toch voor de DNS323 ga. Synology is me iets te duur, en mn needs zijn: Raid-1, Storage, Media-server, torrents, (print-server). En het liefst rsync scriptje (Ik maak een backup van een server)

Thankxie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zit na te denken over een nas oplossing. belangrijke eisen is echte redundantie en eenvoudige uitbreidbaarheid.

voor uitbreidbaarheid kom je volgens mij al snel op x-raid uit. voor echte redundantie kom je uit op een dubbel uitgevoerde nas met evt. een ups er tussen.

is het een rare gedachte om 2 netgear readynas duo's in tandem te zetten?

- beide readynas duo's draai je in x-raid. dit beschermt tegen een crashende harddisk en maakt het mogelijk storage later uit te breiden naar 1 terabyte of meer. in eerste instantie begin ik met 500G spinpoint schijven.

- een readynas is de backup, de andere zit op het netwerk aangesloten en is de server. de backup nas zit dmv usb2 aan de server nas verbonden. de backup nas wordt alleen aangezet als er een backup gedraaid moet worden bijvoorbeeld snachts (dit kun je instellen in de readynas).

er is wel een pijnpunt hier en dat is de hoeveelheid tijd benodigd om een backup te trekken. backuppen moet het liefst "buiten kantooruren" gebeuren als de server nas niet beschreven wordt. als bijvoorbeeld het backuppen zolang duurt dat het niet snachts voltooid kan worden dan gaat het plannetje niet werken.

- door twee nassen parallel te draaien kan een nas board of voeding crashen zonder dat de data in gevaar komt.

- de ups kan voorkomen dat er tijdens een stroomstoring data verloren gaat. ik weet niet of het voldoende is journalling aan te zetten. bovendien heeft journalling impact op de schrijfperformance.

iemand ervaring met een dergelijke dubbel-nas setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,
ik heb nu een interne 1TB schijf [s ata], en die wil ik graag in het hele netwerk delen, door deze in de router te pluggen. nu denk ik dat ik hiervoor een nas nodig heb, simpel gezegd van sata naar rj45.
ik heb een beetje zitten zoeken, en ik vond dit;
http://www.pixmania-pro.b...8868/fiche.html#tech-desc
is dit wat ik nodig heb, heb ik uberhaubt wel een nas nodig? [en zit ik in het verkeerde topic?]
sorry voor een hele hoop vragen, maar ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om zijn kennis met me te delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
Je kan die schijf ook lekker in je pc laten hangen en hem delen met je netwerk. Nadeel is dat om de schijf te kunnen benaderen je pc aan moet staan.

Het is niet mogelijk om zomaar een interne hardeschijf aan je router te hangen, die D-link is een goede oplossing en kan een uitkomst bieden in jouw geval.

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 20:58:
ik zit na te denken over een nas oplossing. belangrijke eisen is echte redundantie en eenvoudige uitbreidbaarheid.

voor uitbreidbaarheid kom je volgens mij al snel op x-raid uit. voor echte redundantie kom je uit op een dubbel uitgevoerde nas met evt. een ups er tussen.

is het een rare gedachte om 2 netgear readynas duo's in tandem te zetten?

- beide readynas duo's draai je in x-raid. dit beschermt tegen een crashende harddisk en maakt het mogelijk storage later uit te breiden naar 1 terabyte of meer. in eerste instantie begin ik met 500G spinpoint schijven.

- een readynas is de backup, de andere zit op het netwerk aangesloten en is de server. de backup nas zit dmv usb2 aan de server nas verbonden. de backup nas wordt alleen aangezet als er een backup gedraaid moet worden bijvoorbeeld snachts (dit kun je instellen in de readynas).

er is wel een pijnpunt hier en dat is de hoeveelheid tijd benodigd om een backup te trekken. backuppen moet het liefst "buiten kantooruren" gebeuren als de server nas niet beschreven wordt. als bijvoorbeeld het backuppen zolang duurt dat het niet snachts voltooid kan worden dan gaat het plannetje niet werken.

- door twee nassen parallel te draaien kan een nas board of voeding crashen zonder dat de data in gevaar komt.

- de ups kan voorkomen dat er tijdens een stroomstoring data verloren gaat. ik weet niet of het voldoende is journalling aan te zetten. bovendien heeft journalling impact op de schrijfperformance.

iemand ervaring met een dergelijke dubbel-nas setup?
Goed idee, echter wat wil je met die USB tussen de NAS-en doen? USB kan je niet als firewire in een peer to peer situatie laten draaien. Verder is USB sloom ansich en ook voor je NAS een aardig strop. De synchronisaties zal je waarschijnlijk in de admin pagina moeten kunnen configureren van de readynas. En het handigste is om het gewoon via het netwerk te doen. Koop er een gigabit router bij om het 's nachts tussen elkaar te synchroniseren en de verschillen tussen de schijven zullen dan lekker vlot heen en weer worden gekopieerd. Ik kan me voorstellen dat zulke oplossingen niet een master-master backup oplossing ondersteunen, dus ik raad je aan om hier vorzichtig mee te zijn en de NAS-en met vele uren uit elkaar met elkaar te synchroniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VisionMaster schreef op zondag 09 november 2008 @ 11:36:
[...]

Goed idee, echter wat wil je met die USB tussen de NAS-en doen? USB kan je niet als firewire in een peer to peer situatie laten draaien. Verder is USB sloom ansich en ook voor je NAS een aardig strop. De synchronisaties zal je waarschijnlijk in de admin pagina moeten kunnen configureren van de readynas. En het handigste is om het gewoon via het netwerk te doen. Koop er een gigabit router bij om het 's nachts tussen elkaar te synchroniseren en de verschillen tussen de schijven zullen dan lekker vlot heen en weer worden gekopieerd. Ik kan me voorstellen dat zulke oplossingen niet een master-master backup oplossing ondersteunen, dus ik raad je aan om hier vorzichtig mee te zijn en de NAS-en met vele uren uit elkaar met elkaar te synchroniseren.
ik dacht om de een of andere reden dat usb2 sneller zou zijn dan gigabit ethernet maar dat is idd niet zo. ik heb al een 5 poorts gigabit switch. dus de backup nas zou met gigabit ethernet aan die switch kunnen hangen en zo connectivity met de server nas te realiseren. de backup kan trouwens efficient met rsync de backup tijd kan daardoor korter zijn.

het is maf maar zon dubbele nas duo opstelling is goedkoper dan een readynas nv+ maar wel redundanter en dezelfde storage mogelijkheden (4 drives). als de nv+ crashed kun je de pisang zijn maar als een van de duo's crashed is er altijd een backup beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 17:20:
[...]

ik dacht om de een of andere reden dat usb2 sneller zou zijn dan gigabit ethernet maar dat is idd niet zo. ik heb al een 5 poorts gigabit switch. dus de backup nas zou met gigabit ethernet aan die switch kunnen hangen en zo connectivity met de server nas te realiseren. de backup kan trouwens efficient met rsync de backup tijd kan daardoor korter zijn.

het is maf maar zon dubbele nas duo opstelling is goedkoper dan een readynas nv+ maar wel redundanter en dezelfde storage mogelijkheden (4 drives). als de nv+ crashed kun je de pisang zijn maar als een van de duo's crashed is er altijd een backup beschikbaar.
Met dat andere model kan je 1 volume maken dat lekker groot is met RAID5. Met jou oplossing ben je gebonden aan RAID-0, RAID-1 of een zooitje losse disken. Dat is toch anders. En moet de andere NAS enkel schaduw draaien of loopt het actief mee voor sommige shares?
Ik zou 1 NAS altijd primair gebruiken, sync-en met nummer 2 en alle instellingen delen. Als er 1 uitvalt, dan kan je het ipadres van de NAS wisselen en de synchronisatie procedure omdraaien tussen de twee en direct weer doorgaan met je clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonekill
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 17:11
drfruit schreef op woensdag 05 november 2008 @ 15:10:
[...]

...
Wat ik eerder schreef over problemen daarmee was ook meer bedoeld als algemene waarschuwing: staar je niet blind op de specificaties van een NAS, maar probeer gebruikerservaringen te vinden zodat je weet of alle beloofde (of veronderstelde!) functionaliteit in de praktijk ook echt werkt.
Juist ja daarom wil ik weten wie zijn NAS gebruikt i.c.m. een PS3.
Ik ben aan het kijken voor NAS die het volgende moet kunnen;
- streamen van .jpg, .mp3, divx/xvid en ook 720p video.
- laag stroomverbruik.
- Ook moet de NAS een beetje makkelijk in te stellen zijn zodat foto's/muziek mappen gedownload kunnen worden vanaf internet (sharen dus)

Uiteraard moet ik op de PS3 de bestanden makkelijk kunnen vinden op alphabet etc.

PS. Ik heb een Tele2 davolink router, misschien maakt dat ook uit wat betreft de werking van een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 13:22
Is er (voor mij) een reden om voor de 2 x zo dure synology DS207+ te gaan, of heb ik aan de D-link DNS 323 ook voldoende.

De DS207+ heeft PHP-MySQL geen idee wat dat precies is, heeft geloof ik iets met databases te maken vanaf internet ofzo. Als ik niet weet wat het is, zal ik het ook wel niet missen.

Verder heeft de DS207+ Phototstation. Als ik het goed begrijp kan je hierin aangeven wie welke foto mag zien en wie niet. Dit kan je volgens mij ook door de foto's in aparte mappen te zetten en mensen wel of geen rechten te geven tot de map.

De DS207+ heeft ook nog een webserver, dit is om een website te hosten ofzo? dat heb ik niet nodig.

Volgens mij heeft de DNS 323 inmiddels ondersteuning voor het zelf downloaden van torrents en voor het afspelen van iTunes.

Ik wil:
de nas gebruiken voor backup doeleinden.
Wil hem in mirrored raid draaien
fotos en videos en data vanaf overal via het internet kunnen benaderen (via ftp server)
torrents kunnen downloaden met de nas zonder dat de pc aan staat
mijn printer erop aan sluiten
e-sata zou leuk zijn voor het snel overzetten van data naar de NAS (e-sata is sneller dan utp?) DNS323 heeft dit niet, de DS207+ wel. Kan je met behulp van de e-sata ook een externe schijf aansluiten, dus dat je 3 schijven in raid hebt staan?

Nadeel vind ik dat ik heb gehoord dat de DNS323 probleem zou hebben met samsung (spinpoint) HDD. Weet iemand of dit nog steeds is?
Nadeel van de DS207+, naast de prijs, is dat ik op verschillende fora heb gelezen dat deze behoorlijk wat lawaai maakt. Weet iemand of dit inmiddels is opgelost?

Met vriendelijke groet,
Vincent

Verwijderd

Zoals (bijna) iedereen bij dit topic, ben ik ook op zoek naar een NAS voor mijn thuisnetwerk. Nu zag ik overwegend goede berichten over de Maxtor Central Axis. Hij is scherp geprijsd en de dingen die ik zoek, zijn aanwezig.

http://www.maxtor.com/en/.../maxtor-central-axis.html

In de VS is het apparaat al een paar maanden leverbaar, maar volgens de berichten volgt Europa 'later dit jaar'. Heeft iemand al informatie wanneer we dit apparaat hier mogen verwachten?

• !null
vincentc schreef op woensdag 12 november 2008 @ 22:51:
De DS207+ heeft PHP-MySQL geen idee wat dat precies is, heeft geloof ik iets met databases te maken vanaf internet ofzo. Als ik niet weet wat het is, zal ik het ook wel niet missen.
Hiermee kan je zelf een website draaien op dat ding, gewoon een webservertje met PHP aanwezig, en je kunt idd ook dingen met databases doen. Zul je wel niet echt nodig hebben gok ik zo.

• VisionMaster
vincentc schreef op woensdag 12 november 2008 @ 22:51:
Is er (voor mij) een reden om voor de 2 x zo dure synology DS207+ te gaan, of heb ik aan de D-link DNS 323 ook voldoende.
Wil je de BMW/Mercedez of de Suzuki? Beide merken brengen me naar de supermarkt en terug naar huis. Behalve de kwaliteit en de toch wel bewezen support van de Synology kan ik me goed voorstellen dat je dit allemaal niet nodig hebt. Verder zou ik toch even verwijzen naar Google af en toe om diverse van je openstaande vraagjes te beantwoorden.
Ik wil:
[knip]
e-sata zou leuk zijn voor het snel overzetten van data naar de NAS (e-sata is sneller dan utp?) DNS323 heeft dit niet, de DS207+ wel. Kan je met behulp van de e-sata ook een externe schijf aansluiten, dus dat je 3 schijven in raid hebt staan?
[knip]
Even voor de duidelijkheid (en dit is al eerder aan de orde gekomen) over eSATA op een NAS: Yup de overdrachtsnelheid met eSATA is sneller dan je gigabit netwerk. Nope, je kan je NAS niet direct in je PC hangen en verwachten dat je hem kan gebruiken. De NAS is een computer ansich, niet een externe USB drive met veel features. Die dingen zijn er wel, maar mag je niet typeren als een normale NAS. Daar hebben ze ook lelijke beslissingen moeten nemen (zoals enkelt FAT32 ondersteunen) om het zaakie te laten werken.

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Die digitus nas heeft geen sleepmode (van email):
The device has no sleepmode ( unusual at NAS)
The Powersupply takes 220V, 68mA.
With 160 GB HDD it takes 119mA
With Terrabyte HDD 150mA

• Zonekill
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 17:11
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 07:29:
Zoals (bijna) iedereen bij dit topic, ben ik ook op zoek naar een NAS voor mijn thuisnetwerk. Nu zag ik overwegend goede berichten over de Maxtor Central Axis. Hij is scherp geprijsd en de dingen die ik zoek, zijn aanwezig.

http://www.maxtor.com/en/.../maxtor-central-axis.html

In de VS is het apparaat al een paar maanden leverbaar, maar volgens de berichten volgt Europa 'later dit jaar'. Heeft iemand al informatie wanneer we dit apparaat hier mogen verwachten?
Kijk HIER kan je hem uit duitsland halen zijn meestal wel goedkoper alleen ff kijken of de shop wel naar nederland doet verzenden natuurlijk.

Als ik de prijs vergelijk met de QNAP TS-109 II dan zou ik voor de Qnap gaan heeft volgens mij meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met een Qnap TS-509Pro? Ik zit eraan te denken deze aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Even een vraag. Kan ik een bestaande harde schijf (single, geen raid) die nu in mijn systeem zit (SATA), in een Qnap of Synology behuizing hangen zonder dataverlies?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 20:15:
Even een vraag. Kan ik een bestaande harde schijf (single, geen raid) die nu in mijn systeem zit (SATA), in een Qnap of Synology behuizing hangen zonder dataverlies?
Niet in een Qnap. De interne schijf wordt opnieuw ingedeeld en voorzien van standaard shares als je de NAS inricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Synology gaat ook niet lukken, geld hetzelfde voor als de Qnap

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste forum leden.
zoals zovelen ben ook ik op zoek naar een NAS.
Waar ik hem voor wil gaan gebruiken is:
Opslag voor mijn htpc (vista), laptop Hp pavillion dv 9838, Htc touch diamond en Nokia N82.
Ik wil hem RAID 1 hebben.
Mijn hp all in one printer netwerk sharen.
een eigen website maken in de toekomst.
Streamen van films naar de televisie via mijn laptop met HDMI.
Ik zat zelf te denken aan de Synology 207+
Maar volgens de locale pc winkel is de Netgear ready nas 2000 beter.
http://www.netgear.com/Pr...spx?detail=Specifications

Graag hoor ik van jullie een advies en gebruikers ervaringen met de ready nas 2000.
(volgens de locale pc winkel is de netgear beter ivm warmte en is hij professioneler?)
Alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2008 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Anubis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-11-2024
Ook zoals de voorgaande post ben ik op zoek naar een NAS, zelf zoek ik eigenlijk iets met 4 schijven en zat te kijken naar de Synology Cube Station cs-407e. Echter hier kan ik niet veel over vinden in GOT! Toch lijkt het mij een schitterende NAS oplossing.

Heeft iemand ervaringen met deze kast? Hoe snel gaat het dataverkeer over een gigabit verbinding naar dit kastje? Hij staat al vrij lang op de markt, zijn er inmiddels betere modellen wat deze achterhaald maakt?

"Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit ... "

Pagina: 1 ... 10 ... 41 Laatste