Donster schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 11:41:
1. Squeezebox moet erop kunnen ( dat kan op zoveel) , echter wil ik wel support voor FUTURE versies van de software , dit is bij sommige nas'sen volgens mij dus niet het geval.
2. Ik ga absoluut plugins gebruiken voor squeezebox en DIT moet dus ook makkelijk kunnen! -> bijvoorbeeld de Netgear versies supporten dit niet (bron: wiki.slimdevices.com)
Ik heb pas geleden de SqueezeCenter patch op m'n Synology DS107+ (128MB) geinstalleerd en dat werkt goed. Wordt gewoon ondersteund door Synology en komt ook van hun site. Installatie ging makkelijk, import van alle muziek duurde wel lang (ik denk 20GB, hij was op 15% na een kwartiertje ofzo?) Verder heb ik (nog) geen Squeezebox dus heb ik alleen de Softsqueeze player geprobeerd, dat werkte ook prima. Kon gewoon vanaf de NAS playlists maken en afspelen. Wel een lichte vertraging, kwam misschien doordat 'ie nog steeds aan het importeren was.
De 207+ heeft twee schijven, kan in RAID. Neem wel de 128MB versie, dit wordt ook door SlimDevices aangeraden.
Let op: als je er nog meer mee wilt gaan doen, zoals webserven, torrenten, nzb-en, etc, dan zou ik misschien niet deze oplossing kiezen. De optware is OK en wordt semi-ondersteund door Synology (ze hebben een modding forum maar bieden natuurlijk geen directe ondersteuning) maar werkt niet altijd even goed. Voorbeeld is rtorrent: hij download wel maar kan geen waarden aangeven. Bestandsgrootte wordt bijvoorbeeld weergegeven als 0 of -1238919827398172398172938172 oid, erg vervelend. Verder kapt het ding er helemaal mee wanneer er teveel connecties komen, dan werkt alleen nog een harde reset.
Alle door Synology ondersteunde packages werken wel goed hoor, daar niet van.
Als je meer dingen wilt gaan doen, raad ik je een klein servertje aan, zoals een Intel Atom of een AMD Sempron op mITX/mATX. Meer moeite maar ook zeker veel meer mogelijkheden en performance.
Plugins voor SqueezeCenter kunnen denk ik ook wel, er was in elk geval een pagina met een rits plugins die aan en uit konden worden gezet. Ik weet niet meer of er ook een mogelijkheid was om toe te voegen, ik neem aan van wel. Kan ik later nog voor je nakijken, mocht je daar behoefte aan hebben (stuur dan even een DM).
Edit:
Die QNAP ziet er goed uit maar is wel duur zeg! €800 zonder schijven. De 207+ kost €300 en de 209+ is €360, ook zonder schijven. De QNAP heeft natuurlijk wel een veel sterkere processor en meer RAM. Waarschijnlijk ook een Atom ipv een ARM? Dat weet ik niet precies.
Bijkomend voordeel van de DS107+ die ik heb: hij trekt 14,5W met draaiende schijf (Samsung SpinPoint T166 HD501LJ).
[
Voor 7% gewijzigd door
remmelt op 07-01-2009 13:22
]