Chemist schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:03:
Even ter aanvulling; voor de thecus N2100 is ook een bittorrent module beschikbaar. Niet meer officeel via thecus, maar de online community heeft er een aantal mirrors voor gemaakt voor die van de website werd gehaald.
De module werkt prima voor gematigd gebruik; ik gebruik hem regelmatig om een paar afleveringen van tv-series binnen te halen. Als het aantal verbindingen echter te groot wordt heb je kans dat de NAS crasht wat in het extreemste geval (1 keer meegemaakt) resulteert in een corrupte RAID 1 (die het overigens weer prima deed na rebuilden).
Thuis heb ik ook een Thecus N2100 staan, wel het geheugen naar 512MB uitgebreid (doen!), want inderdaad RTORRENT (alle soorten torrent connecties) verbruiken nogal wat geheugen. Mijn systeem loopt *probleemloos* !
Configuratie: 2x 320GB in RAID1 (wat betekent dat de 2 HD's een exacte kopie van elkaar zijn)
Het is fantastisch om vanaf je NAS films te downloaden. Het systeem verbruikt zoveeeeeel minder stroom dan mijn PC, dat scheelt inderdaad enorm (PC 300 watt, N2100 +- 30 watt). Na de download is de film direct voor iedereen op het netwerk beschikbaar. Met mijn wireless N router (Sitecom), stream ik de video zonder problemen naar mijn laptop (fantastisch). Een wireless N met zijn 300Mbit (connectie staat bij mij altijd op 150Mbit) is zoveeeeel sneller dan de oude G met zijn 54Mbit.
Met een GUI Client, NTORRENT, bekijk ik vanaf mijn PC de status van een download of voeg via de GUI client een nieuwe download aan toe.
Ik heb nog nooit een corrupte RAID gehad. Ik draai het firmware versie: v2.01.10
De site waar je RTORRENT kunt downloaden:
http://www.onbeat.dk/thecus/index.php/N2100_Resources
Veel plezier ermee, zelf gebruik ik het systeem zelf al jaren met veeeeeel plezier.
Edit 1:
Er bestaan verschillende soorten modules voor de N2100, bijvoorbeeld ook een Apache WEBserver, Squid (HTTP, HTTPS, FTP, and more) proxy server (erg gaaf), WEBCAM module, voor het aansluiten van een USB webcam, WOL Wake On Lan. En nzo nog veel meer modules. Er bestaat ook een howto om zelf modules te maken.
Verder heeft de N2100 zelf nog een hoop opties, zoals, 2x GBit interfaces, dus je kunt het ook als een router neerzetten en gaan NATTEN. Maar dat vindt ik pas interessant als iemand SNORT voor de N2100 aan de gang heeft gekregen. Geen zin omdat zelf uit te zoeken. Zo gedreven in Linux ben ik ook weer niet
Dus met andere woorden, als ik dat kan, dan kan Jan alleman ook met de N2100 overweg
Edit 2:
Ik zag in het overzicht de vraag of je het systeem het geheugen kan uitbreiden, ja geen probleem. Het werk vlekkeloos. Iedereen maakt je bang voor alles en nog wat, maar ik heb het 512MB geheugen module in de MediaMarkt gekocht

Absoluut doen! Uitbreiden als je modules gaat installeren, het systeem loopt veel vlotter. Anders werkt het systeem met de weggeschreven cache geheugen, wat natuurlijk traag is.
Ook zag ik dat het systeem geen webserver zou ondersteunen of beschikken of torrent, dat software is dus allemaal achteraf heeel eenvoudig te installeren. Dat installeren verloopt via modules. Modules zijn kant en klare packages (zoals ZIP of RAR) wat je via de web interface van de N2100 zich laat uploaden en installeren. Kan je met een webbrowser aan de slag, dan kan je ook installeren
Trouwens, Thecus biedt zelf die Apache webserver aan voor de N2100
[
Voor 39% gewijzigd door
Fermion op 03-02-2009 12:32
]