Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:24:
Ik geraak hier écht niet uit dus daarom even een overzichtje van wat ik wil:
- een degelijk backup systeem 2Tb (2 of 4 partities die elkaar backuppen)
- iets dat ik draadloos kan aanhangen op mijn router
- op deze manier is de NAS vanaf mijn pc én laptop beschikbaar
Degene die ik in mijn hoofd heb om te kopen zijn:
LaCie 2big Network 2TB
http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10955
Ofwel een Synology 207+ met Seagate schijven... ?
Welke is de beste keuze én als ik best zelf één samenstel, welk merk HD's zijn dan de beste? Of een ander samengestelde NAS ipv de Lacie? (welk merk HD zit hierin eigenlijk?)
WD MyBook World Edition ben ik van overtuigd dat ik niet wil, te veel slechte reviews over gelezen.
Waar ik nog mee speel en wat misschien ook mogelijk is met één of ander beter uitgeruste NAS, daarmee misschien beter dat ik ineens weet waarmee het mogelijk is zijn devolgende zaken:
- printer aan het netwerk hangen zodat ik vanaf pc én laptop draadloos kan printen
- scanner aan het netwerk hangen .........
- tv, analoge tv die draadloos op via mijn router kan oppikken op pc en laptop én op beide kan kiezen welk kanaal ik kijk én mee kan opnemen
Je lijstje met drie essentiele eisen zijn zowel door de LaCie als de Synology te vervullen.
De features van de LaCie zijn tegenwoordig een stuk aantrekkelijker geworden, maar bij de Synologie zit het naar mijn mening een stukje beter in elkaar. Ik weet niet of de LaCie ook torrents kan downloaden tegenwoordig, maar dat lijkt me nog wel leuk om uit te vissen. Wat ik je met zekerheid kan zeggen is dat de Synology meer features heeft. En er komen er steeds meer bij. Ook met betrekking van video en muziek afspelen. Ik zou je aanraden om naar de product sites te gaan en te lezen wat de verschillen en overeenkomsten zijn.
In het data center hebben wij tegenwoordig vooral Seagate disken en die keuze heb ik in mijn NAS doorgezet. Voor rust en stilte had ik misschien beter Samsung disken kunnen bestellen, maar ik heb wel een fijn gevoel van betrouwbaarheid met de Seagates. Een detail om op te letten is dat 1 TeraByte grote disken meer platters nodig hebben om die capaciteit te bereiken. Meer platters, meer energie, meer energie, meer warmte. En op de Synology website staat een lijst van compatible harddisken voor dit detail. Het merk en model is dan bepalend, niet alleen het getalletje dat verteld hoe groot de disk is.
Qua netwerk is het eenvoudig. Als je de kabel van de NAS in je wireless router steekt waarmee je internet, dan is alles direct geregeld. Je kan het dan wireless en bedraad benaderen. De porten aan de LAN kant van je router, staan gelijk met de wireless. De wireless zit ook op de LAN kant geschakeld. Tenzij je meerdere routers thuis hebt, werkt het direct. Heb je wel twee routers, dan zou ik je nog even in lezen in de veelvuldig voorkomende problemen die mensen hier mee hebben die een slecht advies hebben gevolgt of niet beter wisten op netwerk gebied.
De LaCie zal het ook kunnen, maar van de Synologie weet ik dat het je printer kan delen over het netwerk.
De scanner aansturen wordt op dit moment van tijd door geen enkel denkbare NAS direct als functionaliteit aangeboden. Dat het niet wordt aangeboden wil niet zeggen dat het niet kan.

Ik ken geen hack projecten voor de LaCie. Waarschijnlijk, omdat het op dat niveau niet aantrekkelijk genoeg is. De Synology wel. De fabrikant geeft buiten de garantie om zelfs de ruimte tot hacken op hun eigen forums.
Aan de USB van de NAS kan je een scanner prikken, die met SANE aangestuurd kan worden. Dit vereist het hacken van je NAS en een beetje knutsel werk in de Linux binnenkant. Deze details zie je meestal niet, maar voor centraal scannen zul je deze feature zelf moeten installeren en toevoegen. Velen zijn je voorgegaan, dus ik zou je er op inlezen voor je er aan begint. Vooral omdat je fabrieksgarantie naar de haaien is. Tegenwoordig kan je X-SANE, de grafische client ook op Windows draaien, dus nu kunnen ook de Windows gebruikers genieten van deze gratis luxe.
Je TV vraag is onmogelijk met analoge televisie, zeker als je maar 1 tuner hebt. Dat heeft ook geheel niets te maken met routers, NAS, draadloze netwerken of wat dan ook. Als je een stream gedigitaliseerd hebt, met fancy videolan (videolan.org) voodoo handgebaren en commando's kom je een heel eind.
Ik raad je aan om te kijken naar een Slingbox. Die kan veel leuke dingen op dit gebied en is zo te koop. Video stromen verwerken heb ik al eens werkend gehad op mijn NAS, maar dat vereiste een gehackte NAS, niet grafisch gebruik van videolan op de commandline en een stream met een lage resolutie, omdat de processor er niet voorgemaakt is.