[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 8 ... 41 Laatste
Acties:
  • 777.330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
De NSLU is uit te rusten met o.a.:
- Debian
- OpenWRT
- Unslung (deze is echt voor de NSLU2 gemaakt, installeert heel makkelijk)

Je zult even uit moeten zoeken wat er per OS aan mail packages is. Je kunt iig een hoop leuke dingen installeren, en em op die manier naar eigen hand zetten.

Edit: Nu toevallig met OpenWRT bezig op de NSLU2, er zit iig dingen op zoals Xmail, fetchmail, procmail...

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 04-06-2008 23:11 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 22:05
Black Piet schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 07:13:
[...]

In een shuttle kunnen maar 2-3 schijven max.... Uitbreiding is beperkt. Kijk maar eens naar de inhoud van een dergelijk apparaat.... Daarnaast is een NAS dedicated voor dit soort zaken!

Ik denk dat je voor jezelf eerst eens moet nagaan wat je alllemaal gaat/wilt doen met een NAS, hoeveel schijfruimte je denkt nodig te hebben en in hoeverre transfersnelheid van belang is.

Mochten al de vragen beantwoord worden met wat privedocumenten die gebackupt moeten worden of online beschikbaar moeten zijn, dan kan je anders net zo goed een firewire drive aansluiten. Wil je HD films gaan streamen over een gigabit netwerk, en is schijfruimte van belang, dan is een NAS toch veel beter voor dit doel.

1ste oplossing is goedkoopste, 2de oplossing is het duurste en bij de keuze van een goed apparaat kost je dit al minimaal 300 euro met een enkele schijf... En dan wordt het even sparen ;)

offtopic:
Liever gelijk 100 euro meer uitgegeven dan later beseffen dat je een gigantische miskoop hebt gedaan
Voor mij is het vooral om veel data op te slaan en te streamen naar de TV of andere computers in het huis. Daarom dus dat ik een NAS wil. Webserver e.d. draai ik eigenlijk niet. Raid wss ook niet, gezien ik geen backup nodig heb van mijn films en series. Het is vooral handig omdat je na verloop van tijd geen extra HD's en stationletters moet toevoegen op je systeem. (Wel na 4TB natuurlijk, maar dat zal wel ettelijke jaren duren :) )

Kan je eigenlijk met raid bepalen dat hij slechts een backup maakt van 1 of meerdere folders en/of enkel van 1 schijf van de 4?

[ Voor 5% gewijzigd door pina op 04-06-2008 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02
pina schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 23:15:
[...]

Voor mij is het vooral om veel data op te slaan en te streamen naar de TV of andere computers in het huis. Daarom dus dat ik een NAS wil. Webserver e.d. draai ik eigenlijk niet. Raid wss ook niet, gezien ik geen backup nodig heb van mijn films en series. Het is vooral handig omdat je na verloop van tijd geen extra HD's en stationletters moet toevoegen op je systeem. (Wel na 4TB natuurlijk, maar dat zal wel ettelijke jaren duren :) )

Kan je eigenlijk met raid bepalen dat hij slechts een backup maakt van 1 of meerdere folders en/of enkel van 1 schijf van de 4?
Wellicht was ik niet duidelijk of heb je mijn post gemist. Dat kan ik niet beoordelen, maar ik zou wat ik schreef plus de Wikipedia link er nog effe kort op nalezen. Je vragen zijn al beantwoord in een voorgaande post: VisionMaster in "[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic"

Het korte antwoord is: Nee, RAID werk alleen op basis van hele disk(-partitie)s.

Wil je kopietjes hebben van specifieke onderdelen, dan moet je die handmatig verdelen, backuppen of in ieder geval op fysiek verschillende harddisken (in 1 of meer systemen) verspreiden.

[ Voor 16% gewijzigd door VisionMaster op 05-06-2008 09:31 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Heb ondertussen de Qnap ts-409 gekocht. Geen problemen tot hiertoe, maar ik vind het zeer spijtig dat ik de dafault folders niet kan renamen of verwijderen. Defaultfolder voor muziek is dan niet 'music' maar Qmultimedia. Zo zijn de andere 4 defaultfolders ook voorafgegaan door Q......

het zijn maar details natuurlijk, maar ja... ;)

Als iemand mijn synology 107+ wil overkopen, laat maar iets weten. Ik ben wel van belgie. Die synology splinternieuw uit RMA, of beter gezegd: ik heb een splinternieuw toestel gekregen ipv een hersteld. Slechts 1x gebruikt om mijn content te backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikkeson
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 09:32
pina schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 17:13:
Heb ondertussen de Qnap ts-409 gekocht. Geen problemen tot hiertoe, maar ik vind het zeer spijtig dat ik de dafault folders niet kan renamen of verwijderen. Defaultfolder voor muziek is dan niet 'music' maar Qmultimedia. Zo zijn de andere 4 defaultfolders ook voorafgegaan door Q......

het zijn maar details natuurlijk, maar ja... ;)

Als iemand mijn synology 107+ wil overkopen, laat maar iets weten. Ik ben wel van belgie. Die synology splinternieuw uit RMA, of beter gezegd: ik heb een splinternieuw toestel gekregen ipv een hersteld. Slechts 1x gebruikt om mijn content te backuppen.
Kan je mij eens contacteren? PM

Iphone 6 - Macbook Pro Early 2008 + 2009 - Ipod Video 30GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
ik probeerde je een pm te versturen maar ik kreeg een foutmelding:

Deze gebruiker wil of kan geen Direct Messages ontvangen: 'Ikkeson'

je kan me mailen op pina_decoco AT telenet DOT be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geraak hier écht niet uit dus daarom even een overzichtje van wat ik wil:
- een degelijk backup systeem 2Tb (2 of 4 partities die elkaar backuppen)
- iets dat ik draadloos kan aanhangen op mijn router
- op deze manier is de NAS vanaf mijn pc én laptop beschikbaar

Degene die ik in mijn hoofd heb om te kopen zijn:

LaCie 2big Network 2TB
http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10955

Ofwel een Synology 207+ met Seagate schijven... ?
Welke is de beste keuze én als ik best zelf één samenstel, welk merk HD's zijn dan de beste? Of een ander samengestelde NAS ipv de Lacie? (welk merk HD zit hierin eigenlijk?)
WD MyBook World Edition ben ik van overtuigd dat ik niet wil, te veel slechte reviews over gelezen.

Waar ik nog mee speel en wat misschien ook mogelijk is met één of ander beter uitgeruste NAS, daarmee misschien beter dat ik ineens weet waarmee het mogelijk is zijn devolgende zaken:
- printer aan het netwerk hangen zodat ik vanaf pc én laptop draadloos kan printen
- scanner aan het netwerk hangen .........
- tv, analoge tv die draadloos op via mijn router kan oppikken op pc en laptop én op beide kan kiezen welk kanaal ik kijk én mee kan opnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:24:
Ik geraak hier écht niet uit dus daarom even een overzichtje van wat ik wil:
- een degelijk backup systeem 2Tb (2 of 4 partities die elkaar backuppen)
- iets dat ik draadloos kan aanhangen op mijn router
- op deze manier is de NAS vanaf mijn pc én laptop beschikbaar

Degene die ik in mijn hoofd heb om te kopen zijn:

LaCie 2big Network 2TB
http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10955

Ofwel een Synology 207+ met Seagate schijven... ?
Welke is de beste keuze én als ik best zelf één samenstel, welk merk HD's zijn dan de beste? Of een ander samengestelde NAS ipv de Lacie? (welk merk HD zit hierin eigenlijk?)
WD MyBook World Edition ben ik van overtuigd dat ik niet wil, te veel slechte reviews over gelezen.

Waar ik nog mee speel en wat misschien ook mogelijk is met één of ander beter uitgeruste NAS, daarmee misschien beter dat ik ineens weet waarmee het mogelijk is zijn devolgende zaken:
- printer aan het netwerk hangen zodat ik vanaf pc én laptop draadloos kan printen
- scanner aan het netwerk hangen .........
- tv, analoge tv die draadloos op via mijn router kan oppikken op pc en laptop én op beide kan kiezen welk kanaal ik kijk én mee kan opnemen
Je lijstje met drie essentiele eisen zijn zowel door de LaCie als de Synology te vervullen.

De features van de LaCie zijn tegenwoordig een stuk aantrekkelijker geworden, maar bij de Synologie zit het naar mijn mening een stukje beter in elkaar. Ik weet niet of de LaCie ook torrents kan downloaden tegenwoordig, maar dat lijkt me nog wel leuk om uit te vissen. Wat ik je met zekerheid kan zeggen is dat de Synology meer features heeft. En er komen er steeds meer bij. Ook met betrekking van video en muziek afspelen. Ik zou je aanraden om naar de product sites te gaan en te lezen wat de verschillen en overeenkomsten zijn.

In het data center hebben wij tegenwoordig vooral Seagate disken en die keuze heb ik in mijn NAS doorgezet. Voor rust en stilte had ik misschien beter Samsung disken kunnen bestellen, maar ik heb wel een fijn gevoel van betrouwbaarheid met de Seagates. Een detail om op te letten is dat 1 TeraByte grote disken meer platters nodig hebben om die capaciteit te bereiken. Meer platters, meer energie, meer energie, meer warmte. En op de Synology website staat een lijst van compatible harddisken voor dit detail. Het merk en model is dan bepalend, niet alleen het getalletje dat verteld hoe groot de disk is.

Qua netwerk is het eenvoudig. Als je de kabel van de NAS in je wireless router steekt waarmee je internet, dan is alles direct geregeld. Je kan het dan wireless en bedraad benaderen. De porten aan de LAN kant van je router, staan gelijk met de wireless. De wireless zit ook op de LAN kant geschakeld. Tenzij je meerdere routers thuis hebt, werkt het direct. Heb je wel twee routers, dan zou ik je nog even in lezen in de veelvuldig voorkomende problemen die mensen hier mee hebben die een slecht advies hebben gevolgt of niet beter wisten op netwerk gebied.

De LaCie zal het ook kunnen, maar van de Synologie weet ik dat het je printer kan delen over het netwerk.

De scanner aansturen wordt op dit moment van tijd door geen enkel denkbare NAS direct als functionaliteit aangeboden. Dat het niet wordt aangeboden wil niet zeggen dat het niet kan. :) Ik ken geen hack projecten voor de LaCie. Waarschijnlijk, omdat het op dat niveau niet aantrekkelijk genoeg is. De Synology wel. De fabrikant geeft buiten de garantie om zelfs de ruimte tot hacken op hun eigen forums.

Aan de USB van de NAS kan je een scanner prikken, die met SANE aangestuurd kan worden. Dit vereist het hacken van je NAS en een beetje knutsel werk in de Linux binnenkant. Deze details zie je meestal niet, maar voor centraal scannen zul je deze feature zelf moeten installeren en toevoegen. Velen zijn je voorgegaan, dus ik zou je er op inlezen voor je er aan begint. Vooral omdat je fabrieksgarantie naar de haaien is. Tegenwoordig kan je X-SANE, de grafische client ook op Windows draaien, dus nu kunnen ook de Windows gebruikers genieten van deze gratis luxe.

Je TV vraag is onmogelijk met analoge televisie, zeker als je maar 1 tuner hebt. Dat heeft ook geheel niets te maken met routers, NAS, draadloze netwerken of wat dan ook. Als je een stream gedigitaliseerd hebt, met fancy videolan (videolan.org) voodoo handgebaren en commando's kom je een heel eind.

Ik raad je aan om te kijken naar een Slingbox. Die kan veel leuke dingen op dit gebied en is zo te koop. Video stromen verwerken heb ik al eens werkend gehad op mijn NAS, maar dat vereiste een gehackte NAS, niet grafisch gebruik van videolan op de commandline en een stream met een lage resolutie, omdat de processor er niet voorgemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de info!!

Allesinds ga ik me nu niet bezighouden met een scanner aan te sluiten of de tv-optie. De zomer zal zo ook wel voorbijvliegen ;-)
Wel ga ik zo'n klein usb-kastje van Pinnacle kopen, zo kan ik mijn videobanden alvast al digitaliseren.

Qua NAS degene die ik nu op het oog heb is:

Synology CubeStation CS-407 4-bay NAS m/ printserver, backup, UPnP AV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of het hier wel écht thuishoort, maar dit lijkt me toch de beste plaats om te vragen.

Onlangs heb ik voor school een laptop gekocht, omdat het gewoon niet houdbaar meer was zonder, ik had het jaar ervoor net een nieuwe desktop gekocht, waar ik ook voor school op werk (CAD e.d.).
Nu zit ik natuurlijk met het probleem dat ik sommige files op mijn laptop staan heb, en andere dan weer op mijn desktop.

Nu heb ik zitten brainstormen: is het niet mogelijk om via een NAS ofzo bepaalde mappen steeds te synchroniseren? Dus, dat ik steeds dezelfde bestanden staan heb op mijn pc, NAS én laptop, en telkens er ergens een file veranderd wordt, dit automatisch ge-update wordt.

Het is totaal onmogelijk om dit zonder een netwerkschijf te doen, aangezien ik nooit op beide zit.
De bestanden moeten zeker op de laptop staan, zodat ik ze ook kan gebruiken als ik niet op mijn thuisnetwerk zit.
Bij de desktop moet het niet per se op de interne harde schijven staan, maar zou ik wel het liefst hebben, ivm snelheid en veiligheid (beter een backup te veel dan te weinig ^^)

mijn vragen dus:

zou dit mogelijk zijn met een gewone netwerkhardeschijf? of moet hiervoor een NAS aangekocht zijn?
En welke raden jullie dan evt. aan?

Ik heb eigenlijk niks nodig in die NAS, enkel de mogelijkheid om te synchen. Dus geen webserver enzo.

EDIT: Grootte van de schijf speelt niet veel rol, gezien het nooit de 100GB zal overschrijden

Greetz, Vk

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2008 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zou even zoeken naar synchronisatie software welke je op je laptop en desktop zet, die je dan instelt om dit automatisch te doen. En dat de NAS dan echt alleen maar netwerk shares/ftp mogelijk maakt, meer niet. Dat is aardig goedkoop denk ik.

Of je gaat werken met een linux NAS/miniserver met subversion/cvs, dat wil zeggen een versiebeheer systeem, meestal gebruikt door programmeurs, maar eigenlijk geschikt voor allerlei soorten documenten. Heeft ook als voordeel dat je terug kan in de versie historie etc, dat is wel veilig.
Alleen zul je wel zelf iedere keer moeten committen en updaten, kleine moeite, onder rechtermuisknop menu.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 17-06-2008 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus eigenlijk gewoon een externe HDD met een ethernetpoort zou volstaan?
(zoals WD mybook world ed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga gewoon voor de Lacie Bigdisk 2Tb gaan

... een ommekeer van 360° maar gisteren heb ik vernomen, oa in twee winkels, dat zelf zo'n systeempje in bv Raid 5 opzetten wel leuk is maar dat je veel corrupte files en dataverlies krijgt.

Vandaar ga ik deze kopen en een extra schuif met 1 Tb.

Printer is een probleempje voor volgend jaar, met een printerserver zal dat wel in 1 2 3 opgelost raken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:05:
Als je goeie software kan vinden wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:05:
Wat je nu zegt is bijna hetzelfde als een externe HDD met een USB of Firewire aansluiting. Volgens mij schetste je de wens om elders dan naast de externe HDD te zitten te kunnen synchroniseren.

Het gevaar dat je loopt door enkel te kijken of er een ethernetpoort op zit op de externe harddisk, is dat het een externe harddisk is die je via USB en/of via ethernet direct kan aansluiting. Dit soort type apparaten heten NDAS schijven. Het protocol dat er over de ethernet poort heen gaat is niet via het internet door te sluizen, mits je nog een VPN server hebt ingericht. Dat laatst gaat volgens mij zijn eenvoudige doel een beetje voorbij. De redenen hiervoor is dat ethernet verkeer niet op het Internet komt. Dat is alleen TCP/IP verkeer.

Door je criteria zo breed te stellen loop je dus het gevaar om een verkeerde koop te doen.

Een NAS heb je in de vorm van eenvoudige file sharing servertjes die FTP en/of Windows shares aanbieden tot complete webservers en streaming audio/video spelers. Het voordeel van een NAS boven een NDAS oplossing is dat je het eventueel ook van buitenaf kan benaderen. Middels de FTP bijvoorbeeld. Thuis heb ik er ook nog eens SSH aan toegevoegd en ik gebruik dan rsync om een heel aantal directories te synchroniseren met mijn NAS thuis. Ongeacht waar ik ter wereld zit.
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 10:20:
Ik ga gewoon voor de Lacie Bigdisk 2Tb gaan

... een ommekeer van 360° maar gisteren heb ik vernomen, oa in twee winkels, dat zelf zo'n systeempje in bv Raid 5 opzetten wel leuk is maar dat je veel corrupte files en dataverlies krijgt.

Vandaar ga ik deze kopen en een extra schuif met 1 Tb.

Printer is een probleempje voor volgend jaar, met een printerserver zal dat wel in 1 2 3 opgelost raken
Je kan geen RAID 5 doen met de Synology 207+ of LaCie BigDisk (misschien bedoel je de LaCie 2big Network of LaCie Ethernet Disk RAID), dus dat is een vreemde vergelijking. Hoe krijg je trouwens corrupte file en dataverlies voor elkaar in RAID5? RAID5 (en bij ons op de zaak veel RAID6) wordt gebruikt met software en hardware RAID systemen en is juist de voorkomer van file corruptie en data verlies. Ik begrijp dat je filesystem corruptie niet met RAID kan voorkomen, maar disk fouten die het in de hand spelen wel. Ik vind je beargumentatie nogal onzin door het gemis context.

[ Voor 25% gewijzigd door VisionMaster op 18-06-2008 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleszinds al bedankt voor de uitgebreide reactie! :)
VisionMaster schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 11:24:
[...]

Wat je nu zegt is bijna hetzelfde als een externe HDD met een USB of Firewire aansluiting.
idd, dat bedoelde ik
.... Het protocol dat er over de ethernet poort heen gaat is niet via het internet door te sluizen, mits je nog een VPN server hebt ingericht. Dat laatst gaat volgens mij zijn eenvoudige doel een beetje voorbij. De redenen hiervoor is dat ethernet verkeer niet op het Internet komt. Dat is alleen TCP/IP verkeer.
Het is niet de bedoeling om aan de andere kant van de wereld aan mijn bestanden te kunnen, enkel bij mij thuis, aangezien ik aan de andere kant van de wereld dan mijn laptop zou meehebben, en eens ik terug thuis ben, laat synchroniseren, zodat deze ook op mijn desktop staan.
Het voordeel van een NAS boven een NDAS oplossing is dat je het eventueel ook van buitenaf kan benaderen.
Wat dus niet nodig is, aangezien alles op mijn laptop zou staan.

Dus, moraal van het verhaal?
een gewone externe harde schijf met een ethernet poort zou genoeg zijn? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 13:43:
Alleszinds al bedankt voor de uitgebreide reactie! :)

[...]

idd, dat bedoelde ik

[...]

Het is niet de bedoeling om aan de andere kant van de wereld aan mijn bestanden te kunnen, enkel bij mij thuis, aangezien ik aan de andere kant van de wereld dan mijn laptop zou meehebben, en eens ik terug thuis ben, laat synchroniseren, zodat deze ook op mijn desktop staan.

[...]

Wat dus niet nodig is, aangezien alles op mijn laptop zou staan.

Dus, moraal van het verhaal?
een gewone externe harde schijf met een ethernet poort zou genoeg zijn? :p
Yup, dan wel :D

Maar goed, het gros van de GoT-ers met deze vraag hebben soms meer ambities dan dit, vandaar dat ik het effe zo toespitste. O-)

NDAS is een soort van SCSI over ethernet protocol dat door bijna alle OS-en te ondersteunen valt. Soms is dat protocol rete snel, mits de drivers natuurlijk netjes gemaakt zijn. Controleer nog effe de compatibiliteit als je iets anders gebruikt dan Windows voor de aanschaf. Houdt er verder rekening mee dat als het een NDAS betreft dat niet twee gebruikers tegelijker tijd aan het synchroniseren zijn. NDAS-en zijn meestal single user richt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcool
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-03 09:41
Misschien voor velen een stomme vraag maar ik ben nogal een noob in deze zaken.
Is het mogelijk om de Synology DS207+ als een schijf (bvb e:) te benaderen vanuit Windows en OSX.
Ik vermoed dat dit mogelijk is omdat Samba voorzien is. Kan iemand bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-06 08:31

Largo

Donderdraak

pcool schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 21:44:
Misschien voor velen een stomme vraag maar ik ben nogal een noob in deze zaken.
Is het mogelijk om de Synology DS207+ als een schijf (bvb e:) te benaderen vanuit Windows en OSX.
Ik vermoed dat dit mogelijk is omdat Samba voorzien is. Kan iemand bevestigen?
yup, je maakt shares aan die vervolgens je in je 'Netwerklocaties' kunt terugvinden. Deze kun je aan een driveletter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:23

Jrz

––––––––––––

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 16:13:
Nu heb ik zitten brainstormen: is het niet mogelijk om via een NAS ofzo bepaalde mappen steeds te synchroniseren? Dus, dat ik steeds dezelfde bestanden staan heb op mijn pc, NAS én laptop, en telkens er ergens een file veranderd wordt, dit automatisch ge-update wordt.
www.getdropbox.com :D werkt toppie
Ik zoek eigenlijk zelf nog zoiets zodat ik dat kan draaien op mijn server in het datacentrum.

[ Voor 53% gewijzigd door Jrz op 20-06-2008 00:04 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Largo schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 22:49:
[...]

yup, je maakt shares aan die vervolgens je in je 'Netwerklocaties' kunt terugvinden. Deze kun je aan een driveletter hangen.
En op de Mac kijk je naar dezelfde share. Die kan je dan ook mounten als netwerk disk en zie je terug als iedere andere netwerk disk die je mount. (Uiteraard niet verbonden met een schijfletter, omdat OSX geen schijfletters gebruikt). Je kijkt dus naar dezelfde data.
Mocht je er nog een ander protocol aanbieden, zoals FTP, dan kan je ook contact leggen met dezelfde NAS met FTP en ook naar dezelfde data kijken.

Met een speciale web share (je kan dus meerdere shares aanmaken, per gebruiker, groep, gebruikers groep of voor speciaal gebruik op je NAS) kan je dus de bestanden benaderen middels bovenstaande methoden, plus via een ingebouwde webserver kan je ook kijken naar je eigen websiteje of foto/video album.

Met de Windows machines gebruikt je de Samba/CIFS service, voor je Mac kan je kiezen Samba/CIFS of AppleTalk. En voor je Linux en Unix systemen, kan je ook aanhaken op de Samba/CIFS interface.

Zo zie je maar... het is niet interessant wat voor file system of details in het doosje gebruikt om de data op te slaan. Bij een NAS wil je weten met welke services je bij je files kan komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jrz schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 00:03:
[...]

www.getdropbox.com :D werkt toppie
Ik zoek eigenlijk zelf nog zoiets zodat ik dat kan draaien op mijn server in het datacentrum.
thx, maar over internet is niet zo echt de gewenste oplossing, aangezien telenet nog steeds geen zin heeft in een FUP :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik nu een linux computer als internet router en home-server (apache/mail/mysql etc).
Bestaat er ook een "ideale NAS" voor zo'n setup. In principe werkt mijn Linux setup prima, maar het verbruik is wat hoog in verhouding met de gemiddelde NAS.
De CH3SNAS lijkt me wel wat ook ivm zijn mogelijkheid om Debian te draaien, maar die heeft maar 1 ethernet poort waardoor hij als router weer niet bruikbaar is.

Weet iemand of er projecten bestaan voor zoiets met wel 2 ethernet poorten gebaseerd op een betaalbare zuinige NAS oid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 16:42:
Ik gebruik nu een linux computer als internet router en home-server (apache/mail/mysql etc).
Bestaat er ook een "ideale NAS" voor zo'n setup. In principe werkt mijn Linux setup prima, maar het verbruik is wat hoog in verhouding met de gemiddelde NAS.
De CH3SNAS lijkt me wel wat ook ivm zijn mogelijkheid om Debian te draaien, maar die heeft maar 1 ethernet poort waardoor hij als router weer niet bruikbaar is.

Weet iemand of er projecten bestaan voor zoiets met wel 2 ethernet poorten gebaseerd op een betaalbare zuinige NAS oid ?
Op zich maakt 1, 2, 4 of 200 ethernet porten niet zo veel uit voor een Linux systeem. De meeste NAS-en draaien Busybox linux en daarin kan je een chroot-ed Debian omgeving draaien. Ik neem mijn genoegen al met de NSLU(2) projecten om extra tools voor Busybox hierop te zetten. De duurdere NAS-en en sommige goedkopere bieden 2 gigabit porten aan. De duurdere NAS-en zijn de NAS systemen met 4 (of meer) schijven.

Bijv.: http://www.synology.com/enu/products/DS508/spec.php

Aan de andere kant, zou je natuurlijk de NAS zo ver kunnen krijgen met 1 port, dat het een tweede virtuale ethernet port heeft. eth0 en eth0:0 en middels die twee devices kan je dan 2 (of meer) IP-adressen geven aan die port.

[ Voor 11% gewijzigd door VisionMaster op 21-06-2008 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VisionMaster schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 17:11:
Aan de andere kant, zou je natuurlijk de NAS zo ver kunnen krijgen met 1 port, dat het een tweede virtuale ethernet port heeft. eth0 en eth0:0 en middels die twee devices kan je dan 2 (of meer) IP-adressen geven aan die port.
Dat wel, maar als firewall en NAT-router (1 poort aan internet en 1 poort aan lokale netwerk) is dat niet zo veilig en handig. Ik heb liever 1 poort dedicated aan mijn modem en 1 voor het lokale netwerk. Ik zal eens rondsnuffelen op de link die je gaf. tks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nee ik zou het wel fysiek scheiden met minimaal 2 poorten. Meer is idd niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
GreenSky schreef op maandag 23 juni 2008 @ 11:03:
Nee ik zou het wel fysiek scheiden met minimaal 2 poorten. Meer is idd niet echt nodig.
Ligt er aan of je routering (of NAT-ing) doet voor dat het je ADSL/kabel modem in gaat. Als je een bridge hebt en dus de NAS als laatste router inricht, dan moet je inderdaad de broadcasts van die lijn afhouden en moet je het splitsen over twee ethernet poorten. Dus ja, ik heb niet helemaal gelijk in alle situaties. Er zijn situaties waarin 1 fysieke port verdeeld in twee logische ethernet poorten wel werkt, maar goed, dat is misschien wat veel touwtjes gegoochel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:59
Ik overweeg de aanschaf van een NAS voor veilige opslag van met name foto's en muziek. Wil hem daarnaast als een soort media/muziekserver voor m'n PC en MacBook Pro gebruiken. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de ReadyNAS-modellen van Netgear.

Ben alleen erg benieuwd hoe die iTunes-server praktisch werkt (wordt natuurlijk ook bij andere modellen/merken dan de ReadyNAS gebruikt). Hoe moet ik me dit voorstellen? Installeer ik op PC en MBP iTunes en zie daar de muziek op de NAS als 'gedeelde muziek' verschijnen? Of is de PC of MBP de admin van de iTunes-collectie en kan ik via PC of MBP alle handelingen uitvoeren met de muziek zoals ik dat nu ook met m'n lokale collectie kan (playlists maken, hernoemen, syncen met iPhone, iPod enz. enz.)? Hoe voeg ik muziek aan de collectie op de NAS toe?

Als de muziek alleen als 'gedeelde muziek' verschijnt is dat natuurlijk een stuk beperkter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 21:09

jbr

Right back @ ya

Een interessante NAS die ik tegen kwam is de Intel SS4200-EHW. Met een prijs van rond de 350 euro en ruimte voor maarliefst 4 SATA HD's (en ondersteuning voor 1TB schijven) kun je er in vergelijking met de bestaande alternatieven redelijk wat ruimte in kwijt.

Als klap op de vuurpijl blijken de transfersnelheden volgens Smallnetbuilder ook heel erg goed te zijn. Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is het verbruik. Er zit namelijk een 250W voeding in en dat lijkt me wat aan de stevige kant. :/

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Er zit in ieder geval een flinke processor in: een celeron op 1.6 ghz. Die heeft een TDP van 35W, wat soms al meer is dan een hele NAS.
Voordeel van zo'n processor is wel dat 'ie erg goede prestaties levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr

jbr

Right back @ ya

MuisM4t schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 10:14:
Er zit in ieder geval een flinke processor in: een celeron op 1.6 ghz. Die heeft een TDP van 35W, wat soms al meer is dan een hele NAS.
Voordeel van zo'n processor is wel dat 'ie erg goede prestaties levert.
Dat klopt inderdaad :) Eén van de voordelen van een NAS ivm een 'gewone' fileserver (dus een oude PC met schijven) vind ik, is dat ie idle lekker weinig gebruikt. Mijn CH3SNASjes verbruiken 7W. Dat is een verbruik waar ik mee kan leven. Dat wordt anders als er een apparaat staan dat 50W trekt zonder iets te doen natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 20:18
jbr schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 09:58:
Een interessante NAS die ik tegen kwam is de Intel SS4200-EHW. Met een prijs van rond de 350 euro en ruimte voor maarliefst 4 SATA HD's (en ondersteuning voor 1TB schijven) kun je er in vergelijking met de bestaande alternatieven redelijk wat ruimte in kwijt.

Als klap op de vuurpijl blijken de transfersnelheden volgens Smallnetbuilder ook heel erg goed te zijn. Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is het verbruik. Er zit namelijk een 250W voeding in en dat lijkt me wat aan de stevige kant. :/
In die review staat het volgende: Intel's primary focus for the product seems to be OEMs and the product is available without an OS as the SS4200-EHW. But the "-E" retail version runs EMC's Lifeline NAS software.

En het lijkt dat alleen die EHW versie hier te koop is, ik vraag me af hoe je er dan precies software op moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr

jbr

Right back @ ya

SiErRa schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 10:38:
[...]

In die review staat het volgende: Intel's primary focus for the product seems to be OEMs and the product is available without an OS as the SS4200-EHW. But the "-E" retail version runs EMC's Lifeline NAS software.

En het lijkt dat alleen die EHW versie hier te koop is, ik vraag me af hoe je er dan precies software op moet krijgen.
Hmmm, daar heb ik overheen gelezen... en dat maakt het ook wat minder interessant moet ik zeggen. Blijft het nog steeds een hobby-projectje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Even wat gegoogled op dat apparaat, toen kwam ik dit tegen:

The Intel Entry Storage System SS4200-EHW is also an ideal platform for Windows Home Server, a new software solution from Microsoft to help consumers easily protect, organize and share their digital photos, music, videos and documents.

"We all have more and more digital media, and it plays an increasingly important role in our daily lives," said Steven VanRoekel, director of Windows Server Solutions at Microsoft. "The Intel SS4200-EHW with Windows Home Server is a great solution for consumers and home-based businesses to keep that content more secure and manageable, and to enjoy it with friends and family."

Ook wel interessant, want in WHS zit gewoon een volledige IIS volgens mij :)
En de backup mogelijkheden van Windows clients met WHS schijnen erg goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
RoelJewel schreef op maandag 23 juni 2008 @ 23:39:
Ik overweeg de aanschaf van een NAS voor veilige opslag van met name foto's en muziek. Wil hem daarnaast als een soort media/muziekserver voor m'n PC en MacBook Pro gebruiken. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de ReadyNAS-modellen van Netgear.

Ben alleen erg benieuwd hoe die iTunes-server praktisch werkt (wordt natuurlijk ook bij andere modellen/merken dan de ReadyNAS gebruikt). Hoe moet ik me dit voorstellen? Installeer ik op PC en MBP iTunes en zie daar de muziek op de NAS als 'gedeelde muziek' verschijnen? Of is de PC of MBP de admin van de iTunes-collectie en kan ik via PC of MBP alle handelingen uitvoeren met de muziek zoals ik dat nu ook met m'n lokale collectie kan (playlists maken, hernoemen, syncen met iPhone, iPod enz. enz.)? Hoe voeg ik muziek aan de collectie op de NAS toe?

Als de muziek alleen als 'gedeelde muziek' verschijnt is dat natuurlijk een stuk beperkter....
Ik heb een ander merk, maar dat doet er niet toe, omdat het dezelfde service draait. Ik moet de speellijsten (smart lijsten of geen smart lijsten) aan maken op de NAS zelf. Ik zie in iTunes de NAS erbij schuiven en ik kan dan de hele collectie bekijken en de speel lijsten die er op de NAS zijn ingesteld. Je hebt het dus wel in de hand, maar je kan er vanuit iTunes niets mee veranderen.
SiErRa schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:24:
The Intel Entry Storage System SS4200-EHW is also an ideal platform for Windows Home Server, a new software solution from Microsoft to help consumers easily protect, organize and share their digital photos, music, videos and documents.

Ook wel interessant, want in WHS zit gewoon een volledige IIS volgens mij :)
En de backup mogelijkheden van Windows clients met WHS schijnen erg goed te werken.
Dit is een duidelijk voorbeeld van een erg uitgebreide NAS. Ik vraag me alleen af of je ook torrents kan downloaden op dat ding ;) Maar goed, dat drukt de pret niet, behalve dan dat ik zelf geen Windows gebruik :D
Het apparaat is een kleine server met conventionele hardware in een klein pakketje. Dus geen zuinige PowerPC processoren of ARM processoren die je ook in je luxe PDA's en energie zuinige NAS oplossingen tegen komt. Dus ik vind het persoonlijk dubbel zo duur. Het integreert wel fijn met je Windows machines. Waarschijnlijk ook met mijn Mac en Linux bakken. Want die spreken allemaal het Windows netwerk gebabbel net zo goed (soms beter...). Maar ja, ik vind het nog steeds een dure oplossing, je krijgt er relatief wel wat voor terug, maar ik zou meer willen terug krijgen en ik verlies er op aan de Eneco... :/

[ Voor 32% gewijzigd door VisionMaster op 24-06-2008 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Ik ben schijnbaar niet de enige met dat WHS idee:
http://www.trustedreviews...caleo-Home-Server-1900/p1

Fujitsu Siemens verkoopt een kant en klare WHS met dezelfde hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:59
VisionMaster schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:33:
[...]

Ik heb een ander merk, maar dat doet er niet toe, omdat het dezelfde service draait. Ik moet de speellijsten (smart lijsten of geen smart lijsten) aan maken op de NAS zelf. Ik zie in iTunes de NAS erbij schuiven en ik kan dan de hele collectie bekijken en de speel lijsten die er op de NAS zijn ingesteld. Je hebt het dus wel in de hand, maar je kan er vanuit iTunes niets mee veranderen.
Thnx voor de uitleg. Welk programma gebruik je dan om die speellijsten aan te maken? Dat gaat blijkbaar buiten iTunes om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
RoelJewel schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:56:
[...]
Thnx voor de uitleg. Welk programma gebruik je dan om die speellijsten aan te maken? Dat gaat blijkbaar buiten iTunes om?
Met de web interface op de NAS doe je dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:05
Hoe kan ik zien of zo'n NAS 4gb+ files ondersteunt? Volgens mij zijn er nog een aantal die met Fat32 werken..

Ik zoek een wat goedkopere simpele 500gb NAS :

WD My Book World Edition
Buffalo LinkStation Live

voordeel is dat ze beide gigabit hebben.
Die WD zie ik bij informatique voor 138 eurotjes met 500gb.Lijkt me een erg goede deal, maar dan moet ie wel 4gb+ files aankunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gigabit is slechts marketing, ga maar zoeken op test van die WD, en reken zn MB/s om naar mbps, komt ie toch (lang) niet bij de 100 mbps in de buurt. Dit komt voornamelijk omdat er simpele hardware in zit, langzaam processortje welke denk ik de bottleneck is.
Er zijn ook aardig wat die ext3 gebruiken, dat kan ook 4gb+ aan. Moet je idd even goed onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
GreenSky schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 14:48:
Gigabit is slechts marketing, ga maar zoeken op test van die WD, en reken zn MB/s om naar mbps, komt ie toch (lang) niet bij de 100 mbps in de buurt. Dit komt voornamelijk omdat er simpele hardware in zit, langzaam processortje welke denk ik de bottleneck is.
Er zijn ook aardig wat die ext3 gebruiken, dat kan ook 4gb+ aan. Moet je idd even goed onderzoeken.
ik lees het ja. erg dramatisch. dat word dus niks. Zijn er nog alternatieven die cheapo zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
SiErRa schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 12:05:
[...]

Met de web interface op de NAS doe je dat.
Mijn wat oudere versie NAS van Synology (de DS 106e) draait nu de laatste versie en er is geen andere manier dan via de NAS dat dus te doen, op de web interface van de NAS. Andere NAS-en hebben dezelfde basis software en hebben hetzelfde principe.
Ik gebruik de management software niet van Synology. Daarmee kan je veel aspecten van de NAS configureren via die software vanaf je laptop/desktop. Wellicht dat het daarin ook kan. Het laatste wat je kan doen is via de SSH of telnet op de commandline een systeembestandje bijwerken met de hand of met wat scripting. Maar dat is gevordere NAS/Linux stuff. Iets dat toevallig ook kan met een NAS (8> O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
sharkzor schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 15:38:
[...]

ik lees het ja. erg dramatisch. dat word dus niks. Zijn er nog alternatieven die cheapo zijn?
Opzich is die WD heel erg goedkoop. Alleen als je wat performance wil omdat je bang bent dat ie HD content niet snel genoeg kan leveren bijvoorbeeld, zou ik gewoon zelf wat in elkaar schroeven. Dan kan je iets bouwen wat veel meer kan, maar wel wat meer stroom zal verbruiken.
Je zou iets kunnen bouwen met een Intel Atom boardje en een Sata schijf en Linux erop.

Maar goed, wat wil je precies? Voor het gemiddelde bestanden server is die WD waarschijnlijk snel genoeg. Ook wel qua media, al wordt het misschien lastig als je echt 1080p gaat doen. Even zoeken daarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
GreenSky schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 23:29:
[...]

Opzich is die WD heel erg goedkoop. Alleen als je wat performance wil omdat je bang bent dat ie HD content niet snel genoeg kan leveren bijvoorbeeld, zou ik gewoon zelf wat in elkaar schroeven. Dan kan je iets bouwen wat veel meer kan, maar wel wat meer stroom zal verbruiken.
Je zou iets kunnen bouwen met een Intel Atom boardje en een Sata schijf en Linux erop.

Maar goed, wat wil je precies? Voor het gemiddelde bestanden server is die WD waarschijnlijk snel genoeg. Ook wel qua media, al wordt het misschien lastig als je echt 1080p gaat doen. Even zoeken daarop?
hoe traag is traag? kan de exacte transfer rates niet echt terugvinden.
Afspelen zal geen probleem zijn, de xbox 1 trekt toch niet hoge resoluties. Alleen als ik er een film op wil stampen wil ik daar niet een half uur op wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
sharkzor schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 08:40:
[...]

hoe traag is traag? kan de exacte transfer rates niet echt terugvinden.
Afspelen zal geen probleem zijn, de xbox 1 trekt toch niet hoge resoluties. Alleen als ik er een film op wil stampen wil ik daar niet een half uur op wachten...
Exacte transfer rates zijn ook niet terug te vinden, want het enige dat iets HD maakt is dat het boven de 720p uit komt qua resolutie. Dat zegt nog niets over de rest van de codec, framerate en audostream.
1080p red je meestal al snel met 100Mbit/s (vollast, dat wel). Met gigabit kan je al snel de 200MBit tot (zeldzaam) 300Mbit/s halen. Dat is onder de 25MB/s maximaal. Via de wireless is het dus onmogelijk, mits je 802.11n gebruikt. Ik denk dat je nog een heel eind komt met de HD content dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
VisionMaster schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:03:
[...]

Exacte transfer rates zijn ook niet terug te vinden, want het enige dat iets HD maakt is dat het boven de 720p uit komt qua resolutie. Dat zegt nog niets over de rest van de codec, framerate en audostream.
1080p red je meestal al snel met 100Mbit/s (vollast, dat wel). Met gigabit kan je al snel de 200MBit tot (zeldzaam) 300Mbit/s halen. Dat is onder de 25MB/s maximaal. Via de wireless is het dus onmogelijk, mits je 802.11n gebruikt. Ik denk dat je nog een heel eind komt met de HD content dus.
alleen HD content zal me dus een worst wezen. Ga het alleen gebruiken om divx,dvd en mp3 af te spelen, dus daar is niks voor nodig.
Alleen het erop zetten mag van mij wel redelijk rap gaan...
volgens mij kan ik beter een mini-itx systeempje bouwen (intel atom). Denk dat je voor 150-200euro ex harddisk al klaar kan zijn. En dat is tevens voor nog meer doeleinden te gebruiken.

of is er een (cheap) nasje wat wel redelijk werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zou het af laten hangen van de toekomst plannen. Zoals het nu klinkt zou ik genoegen nemen met die WD met ethernet. Hele goedkope NAS-en (zoals NSLU2) kunnen leuke dingen maar zullen niet veel verandering in performance brengen. Ik denk dat je wel genoeg hebt aan een WD, en dat is ook een stuk goedkoper, niet alleen in de aanschaf maar ook qua elektriciteit kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
sharkzor schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:23:
[...]

alleen HD content zal me dus een worst wezen. Ga het alleen gebruiken om divx,dvd en mp3 af te spelen, dus daar is niks voor nodig.
Alleen het erop zetten mag van mij wel redelijk rap gaan...
volgens mij kan ik beter een mini-itx systeempje bouwen (intel atom). Denk dat je voor 150-200euro ex harddisk al klaar kan zijn. En dat is tevens voor nog meer doeleinden te gebruiken.

of is er een (cheap) nasje wat wel redelijk werkt?
Ik verwacht dat de Atom een eenvoudigere instructie set heeft dan de uitgebreide x86 aanvullende instructiesets. Ik ben benieuwd of de x86 NSLU projecten direct werken. :)

Ik merk zelf dat mijn 106e wat under powered is. Ik hou alles binnen de limieten, dus de performance is erg goed te noemen. Ik weet dat de 207+ en de 107+ snellere CPUs en meer geheugen hebben. Daar kom je met FTP volgens mij wel boven de 20MB/s uit en anders moet je maar een nieuwe switch kopen, want het heeft dan niets meer met de NAS te maken, maar met de beperkingen in je netwerk naar de NAS.

Ik heb op mijn 106e (de 'e' bleek te staan voor de 'el-Cheapo' versie) te staan met jumbo frames enabled op het maximum rond de 32-35MB/s gepompt, dat is de maximale snelheid van mijn laptop disk. Mijn NAS stond roodgloeiend natuurlijk, maar het had nog een paar procentjes over op de CPU. Nadeel, dit ging met een cross kabel. En jumbo frame switches zijn duurder. Al hoewel ik laatst een mooie goedkope 3Com switch heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Atom is gewoon een x86 processor als ieder ander. Nou ja, qua instructieset dan he.
Maar wat bedoel je met de x86 NSLU projecten dan? Ben ik wel benieuwd naar.
Al moet ik zeggen dat ik wel een groot voorstander van ARM ben, aangezien dit behoorlijk zuinig is. Toegegeven, ik zou wel een krachtigere processor willen hebben, bijvoorbeeld een 500 mhz ARM oid.

Trouwens, als iemand apparaatjes of boardjes kent met hoge Mhz ARM's, gaarne even melden :)
( dan bedoel ik 500 of hoger, in een verpakking dat er ook wat op aangesloten kan worden, minimaal USB )

[ Voor 21% gewijzigd door !null op 25-06-2008 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intermediair
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
:) Na deze hele discussie te hebben doorgeworsteld concludeer ik dat ik geen tweaker ben en maar 25% snap van de discussies. Hopelijk kunnen jullie mij adviseren. Sommige zaken hebben niet alleen betrekking op de NAS maar omdat het samenhangend is geef ik het hier ook aan.

In onze nieuwe woning wil ik een NAS voor thuisgebruik, WLAN, een printserver en evt. een mediaserver met beamer. We hebben nu alleen 2 laptops en een externe usb-schijf om data uit te wisselen (steeds ompluggen) en images te kopieeren. En printen gaat ook via steeds een kabel aansluiten. De NAS moet het volgende kunnen afdekken:
- laag energieverbruik (hij staat altijd aan)
- veel dataopslagmogelijkheid (liefst 1 TB)
- Gemeenschappelijke mappen kunnen gebruiken maar liefst ook toegewezen mappen.
- geen backup hoeven te maken en tevens de laptop images op backuppen
- Indien goed te beveiligen op termijn de data via internet (FTP of wellicht web) bereikbaar maken
- Op termijn evt. te gebruiken voor streaming video van films via PC's in netwerk
- printserver mogelijkheid

De meterkast is in een gemeenschappelijke gang. Daarin komt de ADSL-aansluiting binnen. Er is geen (UTP-)bekabeling naar het huis gelegd. Er is wel een stopcontact. Het idee is om de NAS en het WLAN AP in de meterkast te plaatsen.

Ik had de volgende opstelling in gedachten:
- Synology DS-207+ NAS met 2 keer 1 TB Western Digital WD10EACS of WD1000FYPS in RAID1 configuratie. Deze schijven worden blijkbaar ondersteund.
- In de meterkast een ZyXEL Powerline PLA470 in het stopcontact. Op deze switch sluit ik het ADSL-modem (ZyXEL Prestige 600-series) en de NAS aan. Indien voldoende bereik wil ik er ook het WLAN-AP op aansluiten. Deze moet ik nog aanschaffen. Bij slecht bereik komt die in huis te staan.
- Evt. kan ik de NAS in huis plaatsen zodat ik meteen een printserver heb. Anders moet ik in huis een printserverkastje aansluiten via een Powerline PLA401
- Op termijn wil ik een mediaserver (bv. HP Pavilion Elite M9255) op een beamer aansluiten en in het netwerk plaatsen. Dat zal waarschijnlijk ook via een ZyXel Powerline PLA401 moeten.

Als leek heb ik dit kunnen bedenken. Voordat ik het koop ben ik benieuwd of iemand suggesties heeft of wellicht dit afraadt omdat het bv. niet gaat werken. Als er een echte tweaker is die een dinerbon voor 2 personen wil verdienen door mij te helpen dit (of een andere configuratie) werkend te maken dan zou dat ook zeer welkom zijn. Alvast dank voor de suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik ben op zoek naar een NAS en wil daar het volgende mee doen:
- SqueezeCenter mediaserver voor mijn Squeezebox
- Usenet downloadbak met SABnzbd

Ik vind het belangrijk dat de NAS niet teveel geluid maakt (als in: bijna niet hoorbaar) en niet teveel stroom trekt. Ik twijfel nog of ik voor een single-disk of RAID-1 oplossing zou moeten gaan. Ik heb eigenlijk nog nooit een falende harddisk gehad, dus hoe groot is de kans dat dat gebeurt?

Ik zit te denken aan een Synology DS-107/207+ of Qnap TS-109/209 II. De specs en prijzen zijn ongeveer vergelijkbaar. De Qnaps hebben 256MB aan boord, de Synology's "maar" 128MB. Ik vind dit echter niet voldoende om een beslissing van af te laten hangen, en heb gelezen dat mensen hier toch wel vrij vaak voor Synology kiezen. Dus kunnen jullie andere "munitie" leveren om een keuze op te maken?

Overigens vind ik als rechtgeaarde tweaker configureerbaarheid vanuit de shell ook een must. Hoe doen de NAS'en het op dat gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:24
Ik heb momenteel een Synology 207+ die ik ga verkopen. Echter zit er een 750GB drive in die ik uit wil hebben. weet iemand of ik deze schijf makkelijk kan mounten in een ander unix machine of is er een grote kans dat ik alles kwijt raak? Waarschijnlijk gebruikt synology een Ext2 / Ext3 filesysteem.
Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
Starbase218 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 18:00:
Ik ben op zoek naar een NAS en wil daar het volgende mee doen:
- SqueezeCenter mediaserver voor mijn Squeezebox
- Usenet downloadbak met SABnzbd

Ik vind het belangrijk dat de NAS niet teveel geluid maakt (als in: bijna niet hoorbaar) en niet teveel stroom trekt. Ik twijfel nog of ik voor een single-disk of RAID-1 oplossing zou moeten gaan. Ik heb eigenlijk nog nooit een falende harddisk gehad, dus hoe groot is de kans dat dat gebeurt?

Ik zit te denken aan een Synology DS-107/207+ of Qnap TS-109/209 II. De specs en prijzen zijn ongeveer vergelijkbaar. De Qnaps hebben 256MB aan boord, de Synology's "maar" 128MB. Ik vind dit echter niet voldoende om een beslissing van af te laten hangen, en heb gelezen dat mensen hier toch wel vrij vaak voor Synology kiezen. Dus kunnen jullie andere "munitie" leveren om een keuze op te maken?

Overigens vind ik als rechtgeaarde tweaker configureerbaarheid vanuit de shell ook een must. Hoe doen de NAS'en het op dat gebied?
Ik heb zelf een tijdje een Synology 207+ gehad en moet zeggen dat ik tevreden ben met dat ding. Echter werkt SABnzbd niet heel soepel op dat ding(vastlopers en slechte peformance) Maar volgens mij werkt dat op geen enkele NAS machines soepel. Wil je SABnzbd goed draaien zou ik toch voor een barebone pc gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
K3ke schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:03:
[...]

Ik heb zelf een tijdje een Synology 207+ gehad en moet zeggen dat ik tevreden ben met dat ding. Echter werkt SABnzbd niet heel soepel op dat ding(vastlopers en slechte peformance) Maar volgens mij werkt dat op geen enkele NAS machines soepel. Wil je SABnzbd goed draaien zou ik toch voor een barebone pc gaan.
Interessant.. ben nu aan het kijken naar de Wifimediastreamer, een barebone geconfigureerd als NAS die door Wifisound wordt verkocht. Het concept spreekt me wel meer aan dan een kant-en-klare NAS. ik vraag me alleen wel af hoeveel geluid zo'n apparaat maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zep
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:50

zep

K3ke schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:01:
Ik heb momenteel een Synology 207+ die ik ga verkopen. ............
als je hem kwijt wil ik hou me aanbevolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Ik heb momenteel een Synology 207+ die ik ga verkopen. Echter zit er een 750GB drive in die ik uit wil hebben. weet iemand of ik deze schijf makkelijk kan mounten in een ander unix machine of is er een grote kans dat ik alles kwijt raak? Waarschijnlijk gebruikt synology een Ext2 / Ext3 filesysteem.
De Synology NAS-en zijn gebaseerd op BusyBox linux en de partities zijn ext3. Hoe dan ook, zou ik het read-only mounten in een Unix/Linux wanneer je het uitleest. Dan weet je zeker dat je weinig onverhoopt kwijt kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

intermediair schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:21:
Als leek heb ik dit kunnen bedenken. Voordat ik het koop ben ik benieuwd of iemand suggesties heeft of wellicht dit afraadt omdat het bv. niet gaat werken. Als er een echte tweaker is die een dinerbon voor 2 personen wil verdienen door mij te helpen dit (of een andere configuratie) werkend te maken dan zou dat ook zeer welkom zijn. Alvast dank voor de suggesties.
Ik heb momenteel een Synology 207+ die ik ga verkopen.
zep schreef op maandag 30 juni 2008 @ 17:45:
[...]
als je hem kwijt wil ik hou me aanbevolen
Heren en mogelijk dames, letten we er even op dat wij voor dergelijke zaken een Vraag en Aanbod hoekje hebben op Tweakers.net. Linkje: http://tweakers.net/aanbod/

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Starbase218 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 18:00:

Wat wil je nog meer doen met je NAS dan de aangegeven dingen? Ik denk dat het intern geheugen niet direct het verschil zal maken. Zeker niet als je dat in je eentje doet en extreem veel torrents ook nog tegelijkertijd wenst te downloaden.

Hoe ze dat bij Qnap officieel doen weet ik niet, maar Synology biedt op z'n eigen website onder aan de pagina van de firmware updates, een speciale update om de SSH en/of Telnet service aan te bieden. Daarmee kan je prima aan de slag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
VisionMaster schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:56:
[...]

Wat wil je nog meer doen met je NAS dan de aangegeven dingen? Ik denk dat het intern geheugen niet direct het verschil zal maken. Zeker niet als je dat in je eentje doet en extreem veel torrents ook nog tegelijkertijd wenst te downloaden.

Hoe ze dat bij Qnap officieel doen weet ik niet, maar Synology biedt op z'n eigen website onder aan de pagina van de firmware updates, een speciale update om de SSH en/of Telnet service aan te bieden. Daarmee kan je prima aan de slag. :)
Misschien in de toekomst een webserver mee draaien.. een LAMP platform waarschijnlijk.

Overigens heb ik nu een NSLU2 en, hoewel het een leuk apparaat is, vind ik hem toch vrij beperkt, en soms wat onhandig met het dubbele package management (opt en niet-opt). Ik heb er openslug/be op staan.

Aan de ene kant wil ik graag een totaal te configureren systeem, zodat alles naar mijn hand te zetten is. Aan de andere kant wil ik ook doelgericht gewoon van de functionaliteit gebruik kunnen maken. Mijn tijd is kostbaar en ik wil niet avonden achter elkaar blijven tweaken. En ik wil ook weer niet het stroomverbruik van een normale pc.

edit: tegenvaller: die wifimediastreamer heeft geen gigabit ethernet, dat vind ik dan toch wel weer jammer.

[ Voor 4% gewijzigd door cashewnut op 30-06-2008 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Starbase218 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 21:24:
[...]

Misschien in de toekomst een webserver mee draaien.. een LAMP platform waarschijnlijk.

Overigens heb ik nu een NSLU2 en, hoewel het een leuk apparaat is, vind ik hem toch vrij beperkt, en soms wat onhandig met het dubbele package management (opt en niet-opt). Ik heb er openslug/be op staan.

Aan de ene kant wil ik graag een totaal te configureren systeem, zodat alles naar mijn hand te zetten is. Aan de andere kant wil ik ook doelgericht gewoon van de functionaliteit gebruik kunnen maken. Mijn tijd is kostbaar en ik wil niet avonden achter elkaar blijven tweaken. En ik wil ook weer niet het stroomverbruik van een normale pc.

edit: tegenvaller: die wifimediastreamer heeft geen gigabit ethernet, dat vind ik dan toch wel weer jammer.
He, herkenbaar (8>
Ik wil het liefst ook alles doen wat je maar kan bedenken op een beetje Linux doos, maar ja... in dit geval heb ik geen doos maar een koektrommeltje :D

Ik heb zelf alleen de NSLU package management en die moet ik nog eens fixen. Want ik heb wat inconsistenties in de package database laten ontstaan, omdat de packagemanager seg.fault :+

Anywayz, ik ben er tevreden mee, omdat ik voldoende website/download faciliteiten via mijn werk kan benutten en omdat ik vooral andere dingen van mijn NAS gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag op een andere forum deze voorbij komen: http://www.fs-driver.org/index.html, een windows-driver voor het lezen/schrijven van ext2/ext3 file systems. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar vond het er veelbelovend uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intermediair
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
De vraag en aanbod rubriek biedt volgens mij geen ruimte voor diensten. Ik heb gezocht en geen rubriek kunnen vinden waar mijn vraag en aanbod voor de dinerbon onder past.
_Dune_ schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:25:
[...]

[...]

[...]

[mbr]Heren en mogelijk dames, letten we er even op dat wij voor dergelijke zaken een Vraag en Aanbod hoekje hebben op Tweakers.net. Linkje: http://tweakers.net/aanbod/ [/mbr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
heeft iemand een Qnap TS-409? Ik vraag me af of het mogelijk is dat mijn Qnap op een vast tijdstip 's nachts zichzelf uitschakelt en aanzet op een bepaald uur van de dag. En is dat eigenlijk schadelijk voor de NAS? Is het niet beter voor een NAS dat hij continu aan blijft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:13:
[...]

Zag op een andere forum deze voorbij komen: http://www.fs-driver.org/index.html, een windows-driver voor het lezen/schrijven van ext2/ext3 file systems. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar vond het er veelbelovend uitzien.
Ik heb er geen ervaringen mee, maar wat ik wel weet is dat het bestaat, schijnt te werken, alleen ext2 doet, dus de journeling van de ext3 wordt niet gebruikt of toegepast, en read-only functioneert, omdat de ext3 journeling niet is geimplementeerd.

En gezien het dus read-only werkt, dus veilig te gebruiken. Leuk om te weten is dat ext2 en ext3, op de jounaling na, compatible zijn. ext3 kan je dus met ext2 drivers uitlezen. Maar pas op, krijg je een stroomstoring tijdens een write, dan kan je een file system corruptie krijgen die je bij ext3 kan laten oplossen, doordat een fschk tool de journals leest en terug rolt voor reparatie.
intermediair schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:29:
De vraag en aanbod rubriek biedt volgens mij geen ruimte voor diensten. Ik heb gezocht en geen rubriek kunnen vinden waar mijn vraag en aanbod voor de dinerbon onder past.

[...]
Dude, dan heb je altijd nog marktplaats en speurders, waarom moeten we hier in de thread hier mee lastig gevallen worden? |:(
pina schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 00:08:
heeft iemand een Qnap TS-409? Ik vraag me af of het mogelijk is dat mijn Qnap op een vast tijdstip 's nachts zichzelf uitschakelt en aanzet op een bepaald uur van de dag. En is dat eigenlijk schadelijk voor de NAS? Is het niet beter voor een NAS dat hij continu aan blijft staan?
De NAS ansich zal het geen fluit boeien denk ik. De harddisken vinden een constante werk omgeving prettiger. Dus altijd aan, altijd uit, constante temperatuur en vochtigheid. De electronica heeft een veel hogere tollerantie voor aan/uit en warm/koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:13:
[...]

Ik ga http://www.ext2fsd.com http://ext2fsd.sourceforge.net/ uitproberen morgen.
Laat het wel weten hoe het gegaan is :)

[ Voor 4% gewijzigd door K3ke op 01-07-2008 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
VisionMaster schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 02:18:

[...]

De NAS ansich zal het geen fluit boeien denk ik. De harddisken vinden een constante werk omgeving prettiger. Dus altijd aan, altijd uit, constante temperatuur en vochtigheid. De electronica heeft een veel hogere tollerantie voor aan/uit en warm/koud.
wel ja, ik bedoelde natuurlijk de HD die erin zitten. Dus eigenlijk is het wel beter om hem altijd aan te laten staan, net zoals ik dacht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Ik heb een CH3WNAS met 500gb intern. Nu heb ik een 500gb maxtor externe usb schijf die ik daarop wil aansluiten.

De schijf wordt gewoon herkent en ook de inhoud.

Nu zijn er 2 problemen. Alle directory's en files zijn opeens met hoofdletters als ik ze via de NAS benader en alle files zijn read only (dit wordt ook weergegeven in de settingspagina van de NAS)

Iemand een idee hoe ik dit oplos ? Zo heb ik vrij weinig aan mijn usb aansluitingen en externe schijf :(

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonV66
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 10:30
Een vraag over een Zyxel NSA-220.

Er wordt op de website van de fabrikant gesproken over "Capaciteit tot maximaal 1500 GB (1,5 TB)"

Ik kan het me niet voorstellen dat en geen 2x 1 Terabyte schijven in kan. Heeft iemand hier ervaring mee of dit wel mogelijk is of is de 1,5 Tb echt een grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ronvelden schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 12:07:

Er wordt op de website van de fabrikant gesproken over "Capaciteit tot maximaal 1500 GB (1,5 TB)"

Ik kan het me niet voorstellen dat en geen 2x 1 Terabyte schijven in kan. Heeft iemand hier ervaring mee of dit wel mogelijk is of is de 1,5 Tb echt een grens?
Deze limiet was er eerst ook voor de CH3SNAS, vanwege de warmte. Heb hem echter vrolijk in gebruik met 2x 1TB WD GP disks want die hebben een minimal stroomverbruik en worden beslist niet warm.
Conceptronic heeft de limiet inmiddels verwijderd van hun site. Welke schijven wil je gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonV66
Ik had deze hd in gedachte:

Samsung 1TB Serial ATA II HDD
spec.
Stroomverbruik (in standby) 1.2 W
Stroomverbruik 7.7 W
Stroomvoorziening +5V±5%, +12V±10%
Stroomverbruik (PowerSave) 1.2 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ronvelden schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 12:27:

spec.
Stroomverbruik 7.7 W
Zit een fan in, dus dat zou imho geen probleem mogen zijn. Waarschijnlijk verouderde informatie toen de maximale grootte nog 750GB was.
Ah, gevonden. Van Zyxel site :
Problem:
With the increasing size of hard disk drives, what is the maximum total size supported by ZyXEL NSA-220?
Solution:
The total size of NSA-220 can support up to 2 TB. In other words, users can buy two 1TB of HDDs for their NSA-220 to get the maximum size of storage, 2TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:58
ronvelden schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 12:27:

spec.
Stroomverbruik 7.7 W
Over welke schijf heb je het nu? Er zijn binnenkort (de ecogreen is nog altijd niet in de schappen te vinden ;( ) drie edities: de normale editie, raid editie en de ecogreen.
De normale en de raid versie: 9.7 W (actief), 8.7 W (idle), 1.2 W (standby/sleep)
De ecogreen: 6.2 W (actief), 5.0 W (idle), 0.8 W (standby/sleep)
Zie een eerdere post voor de links naar de specificaties.

Afhankelijk van het doel zou ik bij een NAS kiezen uit een F1 of een GP. Is de NAS 24/7 actief bezig: F1. Staat de NAS ook geregeld te idlen, zonder een spindown, dan een GP.

[ Voor 10% gewijzigd door Dadona op 09-07-2008 14:58 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Koenzie schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 17:16:
Ik heb een CH3WNAS met 500gb intern. Nu heb ik een 500gb maxtor externe usb schijf die ik daarop wil aansluiten.

De schijf wordt gewoon herkent en ook de inhoud.

Nu zijn er 2 problemen. Alle directory's en files zijn opeens met hoofdletters als ik ze via de NAS benader en alle files zijn read only (dit wordt ook weergegeven in de settingspagina van de NAS)

Iemand een idee hoe ik dit oplos ? Zo heb ik vrij weinig aan mijn usb aansluitingen en externe schijf :(
Waarschijnlijk is dit een schijf die geformateerd is met NTFS. Bij mijn weten is de allernieuwste versie van de NTFS driver niet geinstalleerd. Lezen en schrijven kan prima met bijvoorbeeld Ubuntu linux, maar dat is nog blijkbaar niet hier op geinstalleerd. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd (al moet ik persoonlijk niets van NTFS hebben...). Misschien is het een idee om of FAT32 te gebruiken of om het native format te gebruiken van je NAS. Die kan je disk ook formateren voor je. Het wordt dan wel lastiger om je disk extern te gebruiken aan je computer. Misschien zijn twee partities een idee.
ronvelden schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 12:07:

De Synology producten kunnen in totaal 4 tot 16TB aan totaal zonder problemen. En met een grotere block size nog veel meer. Het is een termisch probleem, maar ook een voedings probleem. Vooral de disken die veel platters gebruiken verbruiken veel stroom en worden te warm. De voeding is vaak klein en zuinig, dus de eerste generatie disken lieten dan niet meer toe om nog externe USB dingen aan te sluiten. Zie hier een compatiblity lijst van Synology: http://www.synology.com/enu/support/help-page.php?q_id=130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou mij is het wel geluk met een promise technology nas hij is er in 2 en 4 bay uitvoering smartsor ns4300n en 2300n ik heb filmpjes op you tube geplaats hoe je de nas met een xbox moet connecten en met een playstation3 check www.youtube.com/giacomo121 mischien dat dit jullie vooruit helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonV66
Bij het product op de commerciële website staat max. 1500 GB. Dat vind ik een beetje raar, want dat houdt in dat je ook één schijf van 1TB kunt gebruiken samen met een 500 GB schijf.

Dus dacht ik, dat is misschien zo geprogrammeerd in de firmware.

Nu vind ik het antwoord op de website va Zyxel ook een beetje raar, want 2 TB is ook niet echt een limiet met binaire logica. Dat zou dan eerder 4 GB of 16 ExaByte moeten zijn. (2^32 of 2^64)

De getallen die ik noemde waren te vinden op de website van de winkel die de 1 TB schijf verkocht.
Het gaat over de HD103UJ uit de F1 serie.

Even op de website van de fabrikant gekeken.
http://www.samsung.com/nl...del_cd=HD103UJ&fullspec=F

Voltage +5 V ± 5 %. +12 V ± 10 %
Spin-up huidige 2,4 A
Zoeken 8,6 W
Lezen/Schrijven 7,9 W
Laadvermorgen stationair 7,7 W
Standy 0,8 / 1,2 W
Slaapstand 0,8 / 1,2 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
ronvelden schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 19:34:
Bij het product op de commerciële website staat max. 1500 GB. Dat vind ik een beetje raar, want dat houdt in dat je ook één schijf van 1TB kunt gebruiken samen met een 500 GB schijf.

Dus dacht ik, dat is misschien zo geprogrammeerd in de firmware.

Nu vind ik het antwoord op de website va Zyxel ook een beetje raar, want 2 TB is ook niet echt een limiet met binaire logica. Dat zou dan eerder 4 GB of 16 ExaByte moeten zijn. (2^32 of 2^64)

De getallen die ik noemde waren te vinden op de website van de winkel die de 1 TB schijf verkocht.
Het gaat over de HD103UJ uit de F1 serie.

Even op de website van de fabrikant gekeken.
http://www.samsung.com/nl...del_cd=HD103UJ&fullspec=F

Voltage +5 V ± 5 %. +12 V ± 10 %
Spin-up huidige 2,4 A
Zoeken 8,6 W
Lezen/Schrijven 7,9 W
Laadvermorgen stationair 7,7 W
Standy 0,8 / 1,2 W
Slaapstand 0,8 / 1,2 W
2x 750GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Heeft hier iemand al eens geprobeerd om irssi op een Qnap TS109 te installeren?

Ik ben inmiddels al een heel eind, maar kom nog steeds hobbels tegen :/

Even een kort door de bocht workaround wat ik tot nog toe gedaan heb;
ipkg geïnstalleerd
irssi geïnstalleerd (met ipkg install irssi, met automagisch bijbehorende paketten)

omdat het toen nog niet liep ook nog;
perl geïnstalleerd (ipkg install perl)

Vanaf dit moment kun je irssi al draaien. Probleem is alleen dat je maar beperkte instellingen kan veranderen/opslaan.

Een andere optie is om in de config file de instellingen neer te zetten.
Een config file aanmaken doe je in irssi door het eerst op te starten en dan "/save" in te kloppen gevolgt door een enter (zonder " 's)

De config file vindt je vervolgens hier /~/.irssi/config

Nu krijg ik met een zelf aangepaste configfile de volgende foutmelding;
NO WINDOWS: -!- Irssi: Invalid charset: ISO8859-1

** (process:1686): CRITICAL **: config_node_find: assertion `is_node_list(node)' failed

** (process:1686): CRITICAL **: config_node_find: assertion `is_node_list(node)' failed
Segmentation fault
Iemand nog wat tips om hier omheen te werken?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonV66
Ja, dat kan ook.
Ik bedoel dat elke combinatie kan.
Als je maar samen uit komt op 1,5 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik heb hier een qnas 409 turbo met 4x500 gb, maar 1 van de hd's verdwijnt elke keer uit de HD lijst
De raid 5 moet elke keer opnieuw opgebouwd worden, maar wordt afgebroken na ca een 1/2 uur, doordat deze hd niet meer te vinden is

Wat me wel opvalt is is dat dezelfde hd(de aandrijving daarvan) behoorlijk wat geluid maakt, wat na eruit halen en er opnieuw inzetten weer weg is. Mag ik er vanuit gaan dat die HD kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Je kan naar de smart status kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Is het toevallig een Samsung?
Qnap is net begonnen met een onderzoek naar Samsung HDD's, waar veel mensen problemen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik heb een Qnap met een Samsung hdd erin. Ik maak wel eens mee dat ie offline lijkt te knallen (explorer venster freezed), maar vanaf een andere machine kan ik er dan wel gewoon in.

Als een HD (veel) geluid maakt is het vaak geen goed voorteken. De Maxtor hdd's die dat bij mij deden zijn stuk voor stuk dood gegaan....

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

nee, seagate barracuda 500 gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Afbeeldingslocatie: http://www.pichost.nl/uploads/9fdf04770b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pichost.nl/uploads/a1ba8e4a5f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pichost.nl/uploads/c4b28c5b69.jpg

niks mis mee, lijkt mij. Schijf lijkt vast te lopen tijdens formateren.
Na een tijdje begint de aandrijving(of wat dan ook) nogal wat geluid te maken. Dat is weer weg na powerdown
Inbitialiseren en partitioneren in windows ook geen probleem, in 2 uur ca 450Gb data gekopieerd, zonder problemen. Enige wat niet werkt is seartools, die herkent de schijf niet correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:37
Zo, dat was weer een flinke lees.

Ik heb een voorkeur voor Synology producten en dan vooral de versies met 1 en 2 schijven DS107+ en DS207+.

Ik verwacht eigenlijk dat 1TB meer dan voldoende zou zijn voor mij. Ik heb nu ook maar 750GB totaal. En die staat eigenlijk ook nooit echt vol.
Toch heb ik een paar vragen en wil ik om wat advies vragen:
  • Ik heb gelezen dat de Synology producten newsgroepen aan kunnen. Maar dan met een maximale download snelheid van zo'n 550KB/Sec. Is dit tegenwoordig misschien sneller? Of kan ik voor deze optie misschien beter kijken naar een ander merk?
  • Ik wil het apparaat ook gaan gebruiken een webpagina/webshop te hosten. Nu heb ik gelezen dat er maximaal 1 domein aan gekoppeld kan worden. Geld dit dan ook bijvoorbeeld voor: Shop.Webpagina.nl, Blog.webpagina.nl en Www.Webpagina.nl? Ik zou bijvoorbeeld een blog willen toevoegen zo.
  • Zijn de 107 en 207 software matig het zelfde? Of zitten er nog meer verschillen tussen de 2 types?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik heb recentelijk de NAS200 van linksys gekocht http://www-nl.linksys.com...2FCommon%2FVisitorWrapper met daarin 2 hd's van 750 gig.

Tot nu toe werkt dat vlekkeloos.
Het enige dat ik ooit verkeerd begrepen heb is dat als iets HTTP ondersteunt ik dus dacht dat je er ook bv een page op kon runnen maar loop daarbij tegen het volgende probleem op:
Je komt er van buitenaf niet in zonder Username.
Logisch en wel zo veilig,maar ik zou een directory zo willen instellen dat je daar geen username hoeft in te vullen of een manier moeten vinden om een url zo aan te passen dat er al een username in zit.
Zie verder: [NAS]inloggen met inlognaam in url mogelijk ?
Wat de NAS zelf betreft, ik vind het ding best wel wat herrie produceren ( de fan ) en heb hem nu dus naar boven verplaatst.
Handige: de drives kun je er zo in klikken,ze hoeven niet vastgesschoefd te worden.
Heb je dus meerdere drives dan is het een kwestie van klepje open,aan lintje trekken en hop daar is je HD,nieuwe er in klikken en klaar.
Daarnaast heeft ie 2 usb poorten waar je ook nog eens harddisks aan kan hangen,via een hub zelfs eindeloos.
Alleen dus de webserver.. dat lukt me nog niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Nick39 op 18-07-2008 10:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Nick39 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 10:53:
Alleen dus de webserver.. dat lukt me nog niet.
Klopt, dan zul je een wat geavanceerder type moeten hebben, onder andere met meer CPU power. Deze heeft bijvoorbeeld wel een webserver en PHP/MySQL ondersteuning: [NAS] Synology DS-207 topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Laatst online: 06:45

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik heb een probleem met een Conceptronic CHD3NET 500GB. Ik heb deze aangesloten aan de switch van mijn SpeedTouch 780WL maar ik kan geen netwerkshare in XP aanmaken.

Ik heb de schijf in de webinterface een statisch IP gegeven (192.168.1.67), de hostname (jflandisk) en werkgroep (feelders) veranderd. De schijf wordt in de interface van de SpeedTouch gezien en is te pingen. Ik heb de Samba-service enabled en heb in de SMB server de PUBLIC map gedeeld (zonder pass).

Op mijn laptop (XP Home) wordt de schijf niet gezien in de werkgroep 'feelders'. Ik kan dus ook geen netwerkshare aanmaken. Kan het zijn dat ik in de SpeedTouch bepaalde firewall-instellingen moet toewijzen aan de CHD3NET?

edit:
Connectie via FTP of via 'jflandisk' in de adresbalk van browser lukt wel zonder firewall-instelling. Het lijkt dus een werkgroep probleem... Klopt?

Ow, of je zet NetBIOS aan... :(

[ Voor 12% gewijzigd door jfeelders op 19-07-2008 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Jfwiet schreef op zondag 13 juli 2008 @ 16:55:
Zo, dat was weer een flinke lees.

Ik heb een voorkeur voor Synology producten en dan vooral de versies met 1 en 2 schijven DS107+ en DS207+.

Ik verwacht eigenlijk dat 1TB meer dan voldoende zou zijn voor mij. Ik heb nu ook maar 750GB totaal. En die staat eigenlijk ook nooit echt vol.
Toch heb ik een paar vragen en wil ik om wat advies vragen:
  • Ik heb gelezen dat de Synology producten newsgroepen aan kunnen. Maar dan met een maximale download snelheid van zo'n 550KB/Sec. Is dit tegenwoordig misschien sneller? Of kan ik voor deze optie misschien beter kijken naar een ander merk?
  • Ik wil het apparaat ook gaan gebruiken een webpagina/webshop te hosten. Nu heb ik gelezen dat er maximaal 1 domein aan gekoppeld kan worden. Geld dit dan ook bijvoorbeeld voor: Shop.Webpagina.nl, Blog.webpagina.nl en Www.Webpagina.nl? Ik zou bijvoorbeeld een blog willen toevoegen zo.
  • Zijn de 107 en 207 software matig het zelfde? Of zitten er nog meer verschillen tussen de 2 types?
De Nieuwsgroepen ondersteuning komt van 3rd party software. Dus niet van Synology. Dit moet je dus zelf installeren. Ik heb geen idee waarom die snelheid blijft hangen op dat maximum. Mijn 106e (oud, sloom en slechts 32MB intern geheugen) kan een file direct downloaden tot aan het maximum van mijn ADSL2 account, torrents heb ik nooit hoger zien gaan dan 800kb/s. Ik weet dat nieuwsgroepen meer rekenkracht vereist, maar kan me niet voorstellen dat dit dan het maximum is.

De drie domeinen Shop.Webpagina.nl, Blog.webpagina.nl en Www.Webpagina.nl kan je mergen op 1 IP-adres, maar dan moet je zelf de httpd.conf file op de Synology aanpassen door Virtual Domains (of hoe hete dat ook al weer) toe te voegen. Er zit gewoon apache op. Dat gaat misschien wat ver in het aanpassen van je NAS. Een alternatief zou zijn dat je er van maakt: www.Webpagina.nl/Shop, www.webpagina.nl/Blog en Www.Webpagina.nl. Dan hoef je alleen in de directory structuur iets aan te passen en ben je klaar.

Alle Synology producten (dus ook de 107 en 207) zijn software matig hetzelfde. De kernels (en glibc libs) zijn wel anders tussen bijv. de 207 en 207+, omdat ze een ander type processor hebben. Maar daar merk je niets van. Overal zijn de admin interface en de mogelijkheden hetzelfde. Het verschil zit alleen in de hardware.
jfeelders schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 23:35:
Ik heb een probleem met een Conceptronic CHD3NET 500GB. Ik heb deze aangesloten aan de switch van mijn SpeedTouch 780WL maar ik kan geen netwerkshare in XP aanmaken.

Ik heb de schijf in de webinterface een statisch IP gegeven (192.168.1.67), de hostname (jflandisk) en werkgroep (feelders) veranderd. De schijf wordt in de interface van de SpeedTouch gezien en is te pingen. Ik heb de Samba-service enabled en heb in de SMB server de PUBLIC map gedeeld (zonder pass).

Op mijn laptop (XP Home) wordt de schijf niet gezien in de werkgroep 'feelders'. Ik kan dus ook geen netwerkshare aanmaken. Kan het zijn dat ik in de SpeedTouch bepaalde firewall-instellingen moet toewijzen aan de CHD3NET?

edit:
Connectie via FTP of via 'jflandisk' in de adresbalk van browser lukt wel zonder firewall-instelling. Het lijkt dus een werkgroep probleem... Klopt?

Ow, of je zet NetBIOS aan... :(
De andere optie die je hebt is om het direct te doen: Deze Computer (icoon) -> rechter muisknop -> Netwerk Map of Network share -> menutje volgens.

[ Voor 51% gewijzigd door VisionMaster op 19-07-2008 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis00
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 20:22
Ik heb hier door wat wisselingen van servers enz. 2 oud hollandsch ouderwetsche Seagate ATA schijven van 750 GB liggen. Maar volgens mij in iedere 2 disk NAS die momenteel te koop is kunnen alleen SATA schijven in.

Het zou natuurlik wel mooi zijn om die ATA schijven meteen in een mooi kastje kwijt te kunnen.
Maar kom ik dan niet meteen in heel antiek materiaal uit?

Belangrijkste functie is dat hij via Plex (=OSXBMC) mijn Mac mini van 720P content gaan voorzien...
Is er hoop of moet ik maar met een schoon boodschappenlijstje beginnen?

Die schijven zelf in een oude PC kast stoppen is geen optie omdat hij in het zicht komt te staan onder mijn LCD en ik heb mijn hele leven nog nooit geen windows gehad en hou ik eerlijk gezegd maar liever zo. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Nelis00 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 21:02:
Ik heb hier door wat wisselingen van servers enz. 2 oud hollandsch ouderwetsche Seagate ATA schijven van 750 GB liggen. Maar volgens mij in iedere 2 disk NAS die momenteel te koop is kunnen alleen SATA schijven in.

Het zou natuurlik wel mooi zijn om die ATA schijven meteen in een mooi kastje kwijt te kunnen.
Maar kom ik dan niet meteen in heel antiek materiaal uit?

Belangrijkste functie is dat hij via Plex (=OSXBMC) mijn Mac mini van 720P content gaan voorzien...
Is er hoop of moet ik maar met een schoon boodschappenlijstje beginnen?

Die schijven zelf in een oude PC kast stoppen is geen optie omdat hij in het zicht komt te staan onder mijn LCD en ik heb mijn hele leven nog nooit geen windows gehad en hou ik eerlijk gezegd maar liever zo. >:)
Maar een mooi kastje dat MediaBuntu draait of als externe disken onder je Mac Mini is natuurlijk ook enorm elegant. Eventueel maak je er een pittige Hackintosh van waar je 1,5TB shared via AppleTalk, CIFS of NFS. Wie heeft het over Windows :D

Ik ben bang dat je al snel in de wat oudere hardware blijft haken. Alles is SATA tegenwoordig. Op mijn werk hebben we ook nog een stapeltje disken met P-ATA aansluiting, maar ze worden zeldzamer. De Synology DS 106j (met een 'j') is een single disk NAS. Niet al te powerful, maar voldoende. Ik heb een 106e en dat is hetzelfde, maar dan heeft de 106j een P-ATA aansluiting intern. Het is voor 1 disk, maar je kan 3 externe USB disken er op aansluitingen. Maar ja, dan heb je weer een extra externe USB disk nodig. Misschien dat je eenvoudiger die dingen onder je Mac Mini kan aansluiten met mooie bijpassen Mac Mini externe harddisk behuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik ga binnenkort mijn PC herinrichten en ik wilde mijn data (documenten en simpele applicatie-instellingen) op een NAS plaatsen (100mbit).
Omdat mijn vraag eigenlijk nergens past hoop ik dat hier iemand een antwoord heeft.

Ik ga weer voor multi-boot dus Linux en Windows.
In mijn ogen zijn er dan twee opties:
• direct lezen vanaf de NAS, bijvoorbeeld met SMB
Voordelen:
• één locatie voor de bestanden
• security d.m.v. login
Nadelen:
• netwerk overhead werkt vertragend, systeem minder responsief
• raid of backup benodigd om data te beveiligen

• synchroniseren met bijvoorbeeld rsync
Voordelen:
• automatisch een mirror van de data (hoewel niet geografisch gescheiden)
• systeem haalt data lokaal op dus responsiever
Nadelen:
• om security te handhaven moet je voor zowel linux als windows een aparte synchronisatie locatie maken *
• kost veel schijfruimte
• misschien niet waterdicht te krijgen qua procedure in bijvoorbeeld het geval van een spontane reboot

* ik bedoel hiermee dat je niet één type filesysteem kunt gebruiken om de data lokaal neer te zetten.
ext3 kan windows niets mee, en NTFS is vanuit linux gewoon te lezen, ongeacht de rechten.
Dus in linux moet het dan ext3 zijn zodat je nog met rechten kunt spelen. De NTFS partitie kan je dan gewoon niet mounten. (ook rechten)
En in windows moet het dan NTFS zijn zodat je daar de rechten kunt instellen.

Heeft iemand een idee wat het beste is? Ik neig zelf naar optie twee, vanwege de snelheid en de veiligheid. Schijfruimte is niet zo duur meer tegenwoordig.
Of heeft iemand nog een beter optie?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-06 08:31

Largo

Donderdraak

Wat is het doel van je nas? Backup of meer ruimte?
Als het om backup gaat moet je gewoon een paar directories op je nas synchroon houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Largo schreef op maandag 21 juli 2008 @ 23:01:
Wat is het doel van je nas? Backup of meer ruimte?
Als het om backup gaat moet je gewoon een paar directories op je nas synchroon houden.
Centraliseren van data. Zodat ik er met mijn andere PC ook bij kan.
En eventueel van buitenaf. Backup (mirror) is dan mooi meegenomen maar geen vereiste. Raid kan ook.
Maar doordat het een centrale plaats voor de data is moet altijd up-to-date zijn. Ofwel helemaal niet synchroniseren, ofwel twee kanten op.

Edit:
Ook wil ik de NAS gaan gebruiken als mini-servertje voor de taken waarvoor ik mijn PC eigenlijk niet aan wil laten staan.
Ik denk daarom aan de CH3SNAS van Conceptronic.

[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 22-07-2008 09:04 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis00
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 20:22
Misschien dat je eenvoudiger die dingen onder je Mac Mini kan aansluiten met mooie bijpassen Mac Mini externe harddisk behuizingen.
Ja daar dacht ik voorzichtig ook al aan...
Daar ga ik het in ieder geval eerst eens mee proberen, want ik heb hier zo van die mini lookalike hd casings liggen. Nu net nog een mini,daar wacht al bijna 3 maanden op een upgraden die er 'bijna' aan zit te komen volgens kenners, maar dat doet hij al bijna een half jaar... :)

[ Voor 7% gewijzigd door Nelis00 op 24-07-2008 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
heb ondertussen mijn Qnap TS-409 een maand en ben er best tevreden over. Nu wil ik de videobestanden op mijn NAS laten afspelen op mijn TV. Voor zover ik weet, heb ik dan eigenlijk een mediacentre nodig, maar bestaan er mediacentres die dan toegang hebben tot je NAS? Of doet een PS3/Xbox 360 dat ook al?

En nog een belangrijke vraag: ik heb onlangs een 2e HD in mijn NAS geplaatst. Maar na de format van die HD, zie ik de extra space niet in de verkenner. Ik veronderstel dan dat je dat moet instellen in de setup. Ik kan kiezen tussen die RAID levels en een Linear Disk volume. Maar welke ik ook kies, zal hij alle data moeten verwijderen van de beide HD's... Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling... Ik dacht toch dat je gewoon een extra HD kan bijvoegen zodat je extra space krijgt, ipv je eerst alles moet formatteren??

[ Voor 46% gewijzigd door pina op 26-07-2008 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
pina schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 19:51:
heb ondertussen mijn Qnap TS-409 een maand en ben er best tevreden over. Nu wil ik de videobestanden op mijn NAS laten afspelen op mijn TV. Voor zover ik weet, heb ik dan eigenlijk een mediacentre nodig, maar bestaan er mediacentres die dan toegang hebben tot je NAS? Of doet een PS3/Xbox 360 dat ook al?
Wat je nodig hebt is een media player. Dat kan van alles zijn, maar als je HD materiaal wilt afspelen heb je een vrij modern apparaat nodig. Op mpcclub kun je er alles over vinden.
Ik kan de TViX 6500a aanraden, die gebruik ik al maanden lang met veel plezier in combinatie met een Qnap TS-109 Pro.
Je kunt ook een PS3 of Xbox gebruiken, maar die hebben vaak wat meer problemen met diverse bestandsformaten. PS3 is leuk als je ook blu-ray wil afspelen en natuurlijk games spelen.

Voor je andere vraag, kijk eens op het qnap-forum.

[ Voor 5% gewijzigd door drfruit op 27-07-2008 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik zoek ook een nas toestel voor thuisgebruik:

Must:
Wired
Mixed omgeving Mac en Windows, backup mogelijkheden uit beide os'en (script ik wel)
Printserver (aanspreekbaar vanuit die mixed omgeving)
Sleep mode, ik wil kunnen timen dat het ding enkel stroom gebruikt waneer ik het nodig heb
Laag stroomverbruik, geen fans

Nice to have:
Webservertje / FTP (veilig genoeg)
NFS of iSCSI target
Dyndns client (oid) in geval van web / ftp server

Een basiskennis linux is geen probleem, maar flashen doe ik liever niet.

Mybook world leek me perfect en is bovendien niet duur, maar heeft geen printserver, ook het aantal nice to haves uit mijn lijstje is maar licht vertegenwoordigd.

Zijn er alternatieven?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
Yalopa schreef op zondag 27 juli 2008 @ 10:11:
Ik zoek ook een nas toestel voor thuisgebruik:

Must:
Wired
Mixed omgeving Mac en Windows, backup mogelijkheden uit beide os'en (script ik wel)
Printserver (aanspreekbaar vanuit die mixed omgeving)
Sleep mode, ik wil kunnen timen dat het ding enkel stroom gebruikt waneer ik het nodig heb
Laag stroomverbruik, geen fans

Nice to have:
Webservertje / FTP (veilig genoeg)
NFS of iSCSI target
Dyndns client (oid) in geval van web / ftp server

Een basiskennis linux is geen probleem, maar flashen doe ik liever niet.

Mybook world leek me perfect en is bovendien niet duur, maar heeft geen printserver, ook het aantal nice to haves uit mijn lijstje is maar licht vertegenwoordigd.

Zijn er alternatieven?
Alternatieven? Persoonlijk vind ik de Mybook NAS-en overrated en zijn er zat NAS-en die meer bieden. Aangezien iedere SOHO-georienteerde NAS tegenwoordig feature rich is, zijn een heel aantal van je wensen eenvoudig te vervullen.
Kijk eens bij
http://www.qnap.com/
http://www.synology.com/
http://www.conceptronic.n...t.aspx?tabindex=0&tabid=0
http://www.buffalo-technology.com/products/

Allemaal wired, allemaal Mac en Windows support (al hoewel dat technisch niet eens nodig is om AppleTalk-over-TCP/IP aan te bieden, omdat een Mac perfect om kan gaan met Windows Shares, evenals Linux, maar goed, deze NAS-en bieden het).

Iedere NAS met een USB aansluiting biedt meestal wel een printerservice aan (distributie is meestal BusyBox en heeft CUPS draaien die voldoende Apple en Windows netwerk shared printers aanbieden en IPP en dergelijke). Voor printer support moet je wel altijd even rekening houden met wat de fabrikant aanbiedt. Zoals hier te zien: http://synology.com/enu/products/compatibility.php Op het gebruikersforum van Synology zie je vaak meer succes verhalen van printers die het doen. Maar dit is gegarandeerd.

Webserver en FTP is ook overal wel gecoverd. Zij het wel dat het nog wel eens verschilt hoe de webservice verwerkt is in de software. Bij de Synology producten kan je een tweede HTTPD daemon starten, zodat je twee webservers hebt, 1 voor de admin-interface, de ander voor het echte WWW verkeer (bij synology is dat ook nog eens geintegreerd met een online foto album optie en nog veel meer).

Laag stroom verbruik hebben deze kastjes allemaal. Let daarom dus op dat je niet iedere terabyte harddisk in sommige NAS-en kan plaatsen, omdat de voeding het niet toelaat. Ventilator loze NAS-en ken ik niet, maar we hebben het hier over een enkele Watt of een fractie daarvan. Je wint meer op je stroomrekening door een energie-zuinigere harddisk te kiezen, dan te besparen op een ventilator. Ik heb mijn oude Synology 106e uitgerust met een extra ventilator aan de zijkant, daardoor hoeft de kleine ventilator niet zo vaak op volle toeren herrie te maken. Sommigen hebben de kleine er uit gerukt ivm het lawaai in dat model. Dat is tegenwoordig veel beter geregeld, ook bij andere merken.

Als het goed is deden Qnap, buffalo en Synology (deze zeker) aan DynDNS. NFS en iSCSI is alleen te vinden op duurdere NAS-en. Synology levert dat niet eens op de top-of-the-line producten (eigenlijk gek. maar goed). Dit is wel zelf toe te voegen. Synology biedt (net als een klein ander aantal NAS-en) de mogelijkheid aan om SSH en/of Telnet te activeren op de NAS, zodat je zelf kan klooien. Ik heb een package manager geinstalleerd en heb veel tools erbij gegooit voor extra genot. NFS is een optie om er dus zelf later aan toe te voegen als je gekozen NAS het toelaat en als er wat community support achter zit.

Dus, ik hoop dat ik jou en anderen meer food-for-thought heb gegeven wat betreft NAS-en. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
drfruit schreef op zondag 27 juli 2008 @ 02:21:
[...]

Wat je nodig hebt is een media player. Dat kan van alles zijn, maar als je HD materiaal wilt afspelen heb je een vrij modern apparaat nodig. Op mpcclub kun je er alles over vinden.
Ik kan de TViX 6500a aanraden, die gebruik ik al maanden lang met veel plezier in combinatie met een Qnap TS-109 Pro.
Je kunt ook een PS3 of Xbox gebruiken, maar die hebben vaak wat meer problemen met diverse bestandsformaten. PS3 is leuk als je ook blu-ray wil afspelen en natuurlijk games spelen.

Voor je andere vraag, kijk eens op het qnap-forum.
bedankt voor je reactie. Dat toestel ziet er idd zeer knap uit. Eigenlijk zoek ik een mediaplayer zonder HD, omdat ik zelf al een NAS heb als centraal opslagmedium. Mijn bedoeling is dan ook enkel om alle films op de NAS af te spelen op de tv via die mediaspeler. Maar dat hebben ze daar niet zeker?

Zelf heb ik wel al een dvd-recorder met harde schijf, maar ik kan die evengoed wegdoen als jouw toestel ook als recorder kan dienen van programma's op tv. En ik zie dat dat wel mogelijk is, niet? Het nadeel is dan wel dat ik geen DVD-speler meer zou hebben...

Een andere cruciale vraag nog: kan je met het toestel media op mijn netwerkschijf ook afspelen?

edit: de popcorn hour ziet er ook een goed toestel voor weinig geld. En zou ook usenet ondersteunen en zelfs films streamen van usenet...

[ Voor 4% gewijzigd door pina op 27-07-2008 12:43 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 41 Laatste