[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 34 ... 41 Laatste
Acties:
  • 777.435 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ThugNL schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:52:
Is het mogelijk om met de Netgear Readynas NV+ nzbtjes te downloaden en deze ook uit te pakken/repareren?
Is er ook iemand die mij kan vertellen hoe ik dit allemaal moet instellen? (Ben niet zo thuis in de nas servers)

En ik neem aan dat ik bijvoorbeeld ook met newsleecher gewoon kan downloaden naar de nas server (Naar de netwerk share in dit geval).
ik heb eenzelfde probleem met de netgear readynas duo RND2000. ik heb de plugin NZBGET erop gezet; nzb importeren en downloaden gaat prima, en de rar-files staat er dan op, maar die dingen uitpakken - ho maar!

en ik baal flink van het feit dat de meegeleverde mediaserver (maar ook die van twonky) geen .srt subs streamt naar mn PS3. dat was toch wel een vd redenen om een NAS te kopen: kan ik films kijken zonder die PC de hele tijd aan te hebben staan.

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02
sl1000 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 21:30:
Dropbox is closed source. ze zijn aan het nadenken om een arm-build te releasen, maar voor zover ik weet hebben ze dat nog niet gedaan.
Dat is apart. Ik heb het closed source deel nog niet gevonden :)

Hier kan je alle info halen om het op te zetten:
http://wiki.dropbox.com/TipsAndTricks/TextBasedLinuxInstall

En hier kan je het van source compilen:
https://www.dropbox.com/downloading?os=lnx

Met een dependency op Nautilus helaas. En ik hoopte er op dat iemand die losgeweekt heeft. Blijkbaar heeft iemand voor de Android dit al wel voor elkaar gekregen.

En daarnaast wou ik het dus aanvullen met DropFuse:
http://github.com/arekzb/dropfuse

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 14:13
die source is alleen voor Nautilus zelf. ik heb hem wel eens gecompiled, De file dropbox is de closed source binary. bij de text based linux install zie je ook dat je 'm alleen kunt downloaden voor 32-bit en 64-bit x86.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 22:07
Is dat ding wel snel genoeg als je er een forum op wil draaien ( 50 users) en voornamelijk download NZB en natuurlijk thuis zo nu en dan een fimplje streamen. Of kan je dan beter voor de 211+ gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
betwijfel het wel een beetje. erg erg weinig geheugen vooral

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net een ReadyNAS Ultra 4 gekocht (aantal weken geleden), de prijs was ongeveer het 2,5voud van die Synology. Ik hoop dat ik ook 2,5x zoveel plezier er van heb.

Loopt to nu toe erg goed, geen gedoe, gewoon werken. Dat was wel eens anders met mijn FreeNAS setup op een ESXi server.

Harde schijven zijn 3x pricewatch: Samsung EcoGreen F3 HD153WI , 1.5TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 19:05

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op maandag 01 november 2010 @ 21:08:
[...]

Buiten dat je er fysiek naast zit is dan dus WOL nodig. Precies het probleem waar ik tegenaan liep. Een hele lange bezemsteel is ook nog een optie.
Volgens mij kon de icybox ook via WOL worden aangezet. Die is releatief goedkoop, de support is alleen niet zo best geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr_gadget schreef op woensdag 03 november 2010 @ 22:32:
Volgens mij kon de icybox ook via WOL worden aangezet. Die is releatief goedkoop, de support is alleen niet zo best geloof ik.
Interessant :) Jammer dat de website momenteel down lijkt te zijn, binnenkort nog maar eens besnuffelen. Ik wil nu wel eens een beslissing gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11-2024
Welke NAS draait SABNZB zonder problemen? Ik ben van plan 1 te kopen met redelijk wat disks, maar SABNZB moet wel deftig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34
Hallo tweakers,

Ik ben van plan om een NAS aan te schaffen. mijn budget is ongeveer 200 euro. nu heb ik al een beetje rond gekeken en is mijn oog gevallen op de synology ds110j. Ik wil er dan een internet HDD bij kopen van minimaal 1TB. Ik wil hem vooral gebruiken om NZB bestandjes mee te downloaden en muziek, films en andere bestanden te delen in het netwerk en ook backups op te plaatsen. daarnaast wil ik nog dat die bereikbaar is vanuit mijn werk en dat ik mijn printer eraan kan sluiten. Ook moet die een externe harde schijf kunnen gebruiken, waarom ik via het netwerk bestanden op kan slaan en kan benaderen. Nu weet ik als dat de synology DS110j dit allemaal zou moeten kunnen op dat van een externe hardeschijf na dan, maar ik neem aan van wel. Of zou ik er toch verstandiger aan doen in het oog op de toekomst om een DS210j aan te schaffen. Een kennis van mij rade mij weer juist de Netgear NAS-Server RND2000 ReadyNAS aan. Deze laatste kan geen NZB bestanden zomaar downloaden maar ik heb begrepen dat dit ook vrij makkelijk is door er een third party programma op te zetten die dat wel kan.

Welke NAS raden jullie mij aan de DS110J, DS210j of de Netgear NAS-Server RND2000 ReadyNAS? en waarom natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-10 14:19
Ik zou voor een interne harddisk gaan ipv van een internet harddisk;)

Ik heb zelf een DS110J die ik als back-up gebruik voor mijn DS209. Hij kan alles wat jij wilt, alleen het downloaden van grote bestanden (Blue-Ray rips enzo) zouden voor problemen kunnen zorgen, vooral het rarren en parren dan. Ik download die bestanden zelf nooit, maar heb er wel al regelmatig over gelezen hier in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34
oke, dat zou dan al een probleem voor mij zijn. echt grote bestanden hoef ik niet te downloaden maar 20 GB zou toch geen probleem moeten zijn en ik bedoelde natuurlijk interne harddisk haha :) typfoutje

weet jij dan toevallig een andere NAS die dit ook allemaal kan waar ik misschien nog niet aan gedacht heb maar wel in mijn budget past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik weet dat veel mensen veel kritiek op Lacie hebben, maar de nieuwe Wireless Space ziet er wel veelbelovend uit. Ik zoek namelijk een router en NAS in één, zonder gezeur met USB hard disk of zoiets. Anders komen er wel erg veel kastjes in huis.

De enige twee opties die ik kan vinden zijn;
pricewatch: LaCie Wireless Space 1TB
pricewatch: D-Link DIR-685 Xtreme N Storage Router

De d-link schijnt vrij zuinig te zijn ~6w idle, 8-9 load, maar schijnt nogal wat lawaai te maken als de schijf wordt aangesproken. Er gaat een 2.5" harde schijf in, dat is zowel een voordeel (zuinig/stil), als een nadeel (duur, beperkt aantal GB). Schijft moet nog los gehaald worden, waardoor de Lacie toch uiteindelijk iets goedkoper zal blijken, maar niet veel. En het schermpje aan de voorkant vind ik gewoon onzin (gaat gelukkig wel automatisch uit).

http://www.smallnetbuilde...p-d-link-dir-685-reviewed
http://www.reghardware.co...xtreme_dir_685/page2.html

Er is alleen geen enkele review te vinden van de Lacie, maar hij is ook nog niet zo lang uit.

Ik snap mijn god niet dat er meer fabrikanten in zijn gesprongen, dat is toch een gat in de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op donderdag 04 november 2010 @ 22:23:
Ik weet dat veel mensen veel kritiek op Lacie hebben, maar de nieuwe Wireless Space ziet er wel veelbelovend uit. Ik zoek namelijk een router en NAS in één, zonder gezeur met USB hard disk of zoiets. Anders komen er wel erg veel kastjes in huis.
Volgens mij is dat ding eufemistisch gezegd geen snelheidsmonster, maar misschien vergis ik me met een andere Lacie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:21

The_Scarabial

MTB for life!

Ben van plan om een Qnap TS-239 pro II te gaan kopen, maar ben nog aan het bekijken wat voor HD ik hier in zal plaatsen. Het moet een schijf van 2TB zijn. Uit gewoonte zou ik weer voor een WD schijf gaan, maar zijn er nog andere goede alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
Neem een Samsung HD203 of HD204 maakt niet uit, beide werken prima. WD geeft kans op oeverloos gekloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:13
Heb inmiddels een Synology DS110j staan, ben er erg blij mee. Werkt prima.

Wat ik me nu nog afvraag is het volgende: heb een Sony kdl-40ex700 tv en wil een Samsung-smt-c7140 of een humax irhd5050c kopen als videorecorder.

Kan iemand me vertellen of er een manier is om bijvoorbeeld dvd-bestanden en mpg-movies e.d. op de netwerkschijf af te spelen via dan wel mijn tv of de te kopen videorecorder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:38
Je nas speelt niets af, die heeft alleen de bestanden op zijn opslag.
Afspelen dient te gebeuren op je sony of decoder (al weet ik bijna zeker dat beide decoders dat niet kunnen). Je kan die vraag dus beter stellen in het sony lcd topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Laatst online: 02-10 00:29

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Heeft iemand de Synology 411+ in een Mac omgeving? Ik wou eens weten hoe goed de AFP/Bonjour functies werken in osx. Dit lijkt me de beste NAS voor mac te zijn? Of is er iets dat nog meer compleet is?

Promise NAS die apple zelf aanraadt?
Maar ze lijken mindere features te hebben.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:28:
Je nas speelt niets af, die heeft alleen de bestanden op zijn opslag.
Afspelen dient te gebeuren op je sony of decoder (al weet ik bijna zeker dat beide decoders dat niet kunnen). Je kan die vraag dus beter stellen in het sony lcd topic.
Hij vraagt toch of hij de bestanden die op zijn NAS staan kan afspelen? Dat lijkt mij op ieder apparaat dat DLNA ondersteund kunnen, als je NAS dat ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rated
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-08-2024
Misschien dat iemand me hier mee kan helpen, ik ben opzoek naar een nas en heb de volgende eisen:

Mac friendly zijn.
Nzb's ermee kunnen downloaden, het liefst gewoon op de max snelheid en lekker snel uitpakken.
minimaal 2 hdds, maar 4 is aanbevolen (hoeven er niet bij te zitten natuurlijk.
Wil toch ook wel een nette overdrachtsnelheid hebben over het netwerk (Denk aan 25/30 mb/s min)

Mijn budget zit rond de 300 euro.

Ik heb een readynas nv+ gehad maar deze was niet snel genoeg met downloaden (Zat tegen de 600kb/s aan wat gewoon waardeloos is)

EDIT: Heb eens even zitten kijken naar de Synology DS209, iemand ervaring met dit apparaatje?

[ Voor 17% gewijzigd door Rated op 10-11-2010 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MiKeZZa schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:19:
Heb inmiddels een Synology DS110j staan, ben er erg blij mee. Werkt prima.

Wat ik me nu nog afvraag is het volgende: heb een Sony kdl-40ex700 tv en wil een Samsung-smt-c7140 of een humax irhd5050c kopen als videorecorder.

Kan iemand me vertellen of er een manier is om bijvoorbeeld dvd-bestanden en mpg-movies e.d. op de netwerkschijf af te spelen via dan wel mijn tv of de te kopen videorecorder?
Volgens mij gaat dit prima werken. Zowel je NAS als de Sony ondersteunen DLNA en de Sony's kunnen volgens mij prima vob-files en mpeg afspelen. Mocht dit nu niet het geval zijn, dan zou je moeten kijken welke bestandsformaten die videorecorders aan kunnen. LG is erg goed in ondersteunde bestandsformaten, dus mogelijk dat een van hun recorders ook een optie is (uit eigen ervaring, prima spul!)

(en anders als excuus een PS3 kopen, BR-speler en Mediacenter in een. Helaas wel zonder mkv ondersteuning. Dat kunnen die LG's volgens mij weer wel)

[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 10-11-2010 22:24 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Verwijderd

Hallo,

ik zoek een NAS die ook ingezet kan worden om op te nemen van de TV.
TV heeft USB-output om mbv externe drive op te nemen.
Zijn er NASsen die dat kunnen? Ik heb al lang gezocht maar niets gevonden; kan het technisch wel wat ik wil / zoek?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2010 @ 18:14:
Zijn er NASsen die dat kunnen? Ik heb al lang gezocht maar niets gevonden; kan het technisch wel wat ik wil / zoek?
Dat ergens USB op zit betekent niet dat je er zomaar alles op kunt aansluiten en dat het dan automagisch iets doet :) Wat jij wil kun je alleen met een losse externe schijf die je aan je TV hangt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• drfruit
  • Niet online
Je kunt wel een externe schijf aan een tv met USB-aansluiting hangen, maar opnemen is er voorlopig niet bij. Die USB-aansluitingen zijn bedoeld om bestanden die op de externe schijf staan af te spelen met de tv. Het is geen USB-output, maar een USB-ingang.

[ Voor 14% gewijzigd door drfruit op 11-11-2010 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe configureer ik de Netgear NV+ met maar 1 schijf? Is dat mogelijk uberhaupt. Ik hoef geen RAID, ik wilde gewoon van mijn pc af. Of moeten er minimaal 2 disks in zitten?

Kan ook nergens opties vinden waar je een eventuele raid configuratie kunt kiezen/aanmaken. Enige waar die t over heeft is dat er 0 mb vrije ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 00:34:
Hoe configureer ik de Netgear NV+ met maar 1 schijf? Is dat mogelijk uberhaupt. Ik hoef geen RAID, ik wilde gewoon van mijn pc af. Of moeten er minimaal 2 disks in zitten?

Kan ook nergens opties vinden waar je een eventuele raid configuratie kunt kiezen/aanmaken. Enige waar die t over heeft is dat er 0 mb vrije ruimte is.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2010 18:38 . Reden: verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drfruit schreef op donderdag 11 november 2010 @ 19:35:
Je kunt wel een externe schijf aan een tv met USB-aansluiting hangen, maar opnemen is er voorlopig niet bij. Die USB-aansluitingen zijn bedoeld om bestanden die op de externe schijf staan af te spelen met de tv. Het is geen USB-output, maar een USB-ingang.
Ik zal proberen het iets anders uit te leggen.
Onze Tv is in staat om middels een HDD-USB-uitgang programma's op te nemen welke via de Guide zijn ingesteld; werkt eigenlijk hetzelfde als een video/dvd recorder alleen zit er dan een USB-schijf gekoppeld aan de TV. Mijn vraag is of ik de output van de HDD-USB poort van de televisie kan aansluiten op de NAS zodat de Tv ' denkt' dat er een mega grote externe schijf aanhangt. Veen NAS hebben wel een 'send' USB poort tbv backup's; ik heb nog geen NAS gezien met een ' recieve' USB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 18:38:
[...]

Ik zal proberen het iets anders uit te leggen.
Onze Tv is in staat om middels een HDD-USB-uitgang programma's op te nemen welke via de Guide zijn ingesteld; werkt eigenlijk hetzelfde als een video/dvd recorder alleen zit er dan een USB-schijf gekoppeld aan de TV. Mijn vraag is of ik de output van de HDD-USB poort van de televisie kan aansluiten op de NAS zodat de Tv ' denkt' dat er een mega grote externe schijf aanhangt. Veen NAS hebben wel een 'send' USB poort tbv backup's; ik heb nog geen NAS gezien met een ' recieve' USB
Dat had ik dan verkeerd begrepen, ik wist niet dat dit type tv's bestaat. Ben wel benieuwd welke het is.
Je wilt dus een NAS als externe USB-schijf gebruiken. Er zijn wel modellen (geweest) met die functionaliteit, zoals mijn oude netwerkschijf van Lacie bijvoorbeeld, maar die moest je dan wel eerst opnieuw opstarten, waarbij de ethernetfunctie uitviel. Allebei tegelijk, dus de schijfcapaciteit benaderen via ethernet én via USB op hetzelfde moment, kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drfruit schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 19:00:
[...]

Dat had ik dan verkeerd begrepen, ik wist niet dat dit type tv's bestaat. Ben wel benieuwd welke het is.
Je wilt dus een NAS als externe USB-schijf gebruiken. Er zijn wel modellen (geweest) met die functionaliteit, zoals mijn oude netwerkschijf van Lacie bijvoorbeeld, maar die moest je dan wel eerst opnieuw opstarten, waarbij de ethernetfunctie uitviel. Allebei tegelijk, dus de schijfcapaciteit benaderen via ethernet én via USB op hetzelfde moment, kan niet.
Vele merken hebben volgens mij de optie PVR-> USB HDD; Samsung in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
Draaien er trouwens mensen VM's via iSCSI op hun QNAP zonder problemen? Ik merkte dat bij veel schijf-IO de verbinding werd verbroken en de store niet meer terugkwam (met dataverlies en het moeten rebooten van zowel QNAP als ESX om de verbinding terug te krijgen).

Zijn nu een paar firmware updates verder maar ik ben nog vrij huiverig om het weer te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 10:26:
[...]

Vele merken hebben volgens mij de optie PVR-> USB HDD; Samsung in ieder geval.
Ik zie het inderdaad bij Samsung, Sharp en Panasonic. Voor zover ik het begrijp, zijn de bestanden alleen te gebruiken vanaf de tv waarmee je ze opneemt. Ik neem aan dat er een copyrightbeveiliging op zit.

Veel mediaspelers kun je enerzijds als NAS en anderzijds als USB-slave gebruiken. Dat laatste is bijvoorbeeld handg om relatief snel veel/grote bestanden van een PC over te zetten. Op het moment dat je ze als USB-schijf gebruikt, is de harde schijf echter niet op een andere manier te benaderen.

Is een gewone externe USB-schijf niet handiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:21

The_Scarabial

MTB for life!

Heb nu de QNAP TS-239 Pro II draaien alles werkt. :o
Ik kan niet met mijn laptop die draadloos met het netwerk verbinding maakt; op de QNAP komen.

Situatie: Fritzbox-->switch-->vaste aansluiting desktops (geen problemen om op de NAS te komen)
Situatie: Fritzbox-->laptop over WLAN (kan wel op de webpagina komen, maar niet op de NAS via deze computer->netwerk->NAS)

Iemand een idee wat er verkeerd kan staan, want vind het een beetje vreemd, de laptop kan wel alle desktops zien, maar alleen de NAS niet.
Verbinden via het IP-adres helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgende week bij Aldi voor 99 euro:
Afbeeldingslocatie: http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_46/BILD07.JPG
Welke merk is het?
Netwerkschijf met aluminium behuizing. twee 3.5” maximaal 2 TB elk - gigabit lan - 2x usb - one-button copy - ondersteunt: UPnP, DLNA, Samba, Mac OS X, Windows XP en hoger, Linux, PS3 en XBOX 360, RAID 0/1 en JBOD, Bittorent en ftp-server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Medion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
vraag me af wat voor cpu er in zit
dat bepaald toch vooral wat voor performance je er van kunt verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
wessel99 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 12:05:
Draaien er trouwens mensen VM's via iSCSI op hun QNAP zonder problemen? Ik merkte dat bij veel schijf-IO de verbinding werd verbroken en de store niet meer terugkwam (met dataverlies en het moeten rebooten van zowel QNAP als ESX om de verbinding terug te krijgen).

Zijn nu een paar firmware updates verder maar ik ben nog vrij huiverig om het weer te proberen.
NFS gebruiken, dan heb je dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dual drive Aldi staat niet op de site van Medion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 19:05

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is het met een dual disk nas ook mogelijk om er twee verschillende schijfen er los in te hangen? En dat je dan bijvoorbeeld met een script een gedeelte synct op de andere schijf? Heb namelijk nog een 500 Gb schijf liggen en zou deze dan naast een 1 TB schijf willen zetten. Dan kan zou de belangrijke data op de 500 Gb schijf gebackuped kunnen worden bijvoorbeeld?

En is het inmiddels al mogelijk om peerguardian of iets dergelijks te draaien op een nas?

[ Voor 11% gewijzigd door Mr_gadget op 14-11-2010 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
aldi heeft per 20 nov een nas te koop voor 99€

http://aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_46/OFF07.SHTML

"Netwerkschijf met zilveren of matzwarte aluminium behuizing. Maak lokaal of op afstand back-ups. Met 2 3.5” sleuven voor maximaal 2 TB elk.
- gigabit lan
- 2x usb
- one-button copy
- ondersteunt: UPnP, DLNA, Samba, Mac OS X, Windows XP en hoger, Linux, PS3 en XBOX 360, RAID 0/1 en JBOD, Bittorent en ftp-server."

wat vinden jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
Lees een paar topics terug, daar werd er ook al over gesproken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
sl1000 schreef op zondag 14 november 2010 @ 23:47:
Lees een paar topics terug, daar werd er ook al over gesproken ;)
dammm it. sorry heb gezocht "aldi nas" in got maar kon nix vinden, vandaar .... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
mijn vraag blijft staan, welke cpu geeeft het ding, en wat voor os draait het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 18:19
wessel99 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 12:05:

Wat voor model? Ik weet niet of QNAP voor ieder model hetzelfde iSCSI subsystem gebruikt. Bij hun actuele modellen gebruiken ze volgens mij LIO terwijl ze voorheen IETD gebruikte. Ik weet niet of LIO inmiddels bij alle modellen gebruikt wordt.

LIO is tov IETD wel een vooruitgang (IETD is volgens mij nog iSCSI-2 en LIO iSCSI-3 PR), maar volgens mij hadden ze beter voor SCST kunnen gaan, wat volgens mij op dit moment de betere iSCSI implementatie zal zijn.

Je zou overigens ook eens Link Aggregation en Jumbo Frames uit kunnen zetten (indien je dit hebt), die willen ook wel eens dit soort problemen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
sl1000 schreef op maandag 15 november 2010 @ 00:16:
mijn vraag blijft staan, welke cpu geeeft het ding, en wat voor os draait het?
Gokje, er zit een 1GHz Kirkwood SoC in, met 256MB flashrom en 128MB ram. En hij draait Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 20:29
Ik heb nu een mybook world (white light) 1 TB NAS, en die is vol. Qua specs volstaat hij wel en qua snelheid ook nooit problemen gehad.

Ik zoek nu een opvolger, en eigenlijk vind ik het alleen belangrijk dat hij enigzins snel is, zodat streamen geen probleem wordt. Itunes, nzb, websites en al dat soort zaken zijn niet nodig. Ik draai XBMC en die plukt alles van de NAS af dus een mediaserver is ook niet nodig.

De meeste vergelijkingen gaan in op de specs, en her en der vind ik wel snelheidstests maar het maakt volgens mij nogal uit welk protocol/tool wordt gebruikt (NFS, Samba, ftp, hoe is de harddisk gepartitioneerd etc.

Ik kijk nu naar de Netgear ReadyNAS Duo, maar qua functies is dat eigenlijk al teveel. Ik heb ook een paar NAS en van rond de 80 euro (conceptronic, D-Link) opgezocht op internet en daar lees ik wisselende verhalen over de snelheid. Is die Netgear ReadyNAS Duo mijn minimale instap of is er een budget model dat voldoende snelheid biedt?

offtopic: mybook uitbreiden met externe of nieuwe interne HD ook al onderzocht en als opties afgewezen. De interne harddisk vervangen lijkt me te complex, en een externe harddisk moet NTFS geformateerd worden en dat gaat weer ten koste van de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
[b][message=35035172,noline]een externe harddisk moet NTFS geformateerd worden en dat gaat weer ten koste van de snelheid.
Hoezo? Kan hij geen externe ext3/xfs schijf mounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Hij kan een USB schijf niet delen met ext3. Mogelijk wel weer voor backup maar je kan geen uwer rechten toekennen. Vandaar dat ik iets anders zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:32

Garyu

WW

Mijzelf schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:59:
[...]
Hoezo? Kan hij geen externe ext3/xfs schijf mounten?
Welke snelheid? Ook NTFS gaat best met 5MB/s hoor, en meer haalt die MBW toch niet?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LorenzoG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 18:29
Ik heb vanmiddag de DS211 opgehaald, met 2 x 2 TB aan schijven. Nou is hij bezig met de schijven te controleren en formatteren. Hij is nu op 41 % met controleren, en daar al 3,5 uur mee zoet. Ik weet dat ik ongeduldig ben en ik er mee aan de slag wil, maar duurt dat altijd zo lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Maak je een raid volume aan? Ja dat kan even duren met grote schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LorenzoG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 18:29
Raid 0 ja. Echt Raid hoef ik niet, maar zo ziet hij de 2 schijven als 1 schijf dus dat is dan wel makkelijk.
Dan maar rustig wachten, het proces afbreken lukt nu toch niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de Acer Aspire A340 neergeplant (de standaard 2TB versie).

Windows Home Server heeft zichzelf geinstalleerd. Apparaat werkt ogenschijnlijk helemaal naar behoren.

Maar ik kom vanuit 1 PC onder geen enkel beding in de shared folders.

Dubbelklik op "Shared Folders on Server" blijft te allen tijde hangen. Weet iemand waardoor dat komt?

Ik kan usernames aanmaken wat ik wil, users van de PC wijzigen/renamen wat ik wil, alles op Full Access zetten maar de shared folders blijven vanaf deze computer onbereikbaar/hangen. Avira Firewall/webguard etc staat uit overigens. Ben er al de hele dag en avond mee bezig geweest.

Rechtermuisknop op WHS-icoontje -> Shared Folders doet eveneens helemaal niets.

Herinstall van Windows Home Server Console maakt ook geen verschil.

Edit: Mijn gebruiker van mijn PC is genaamd "user". Zou het daar aan kunnen liggen?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:44:
Edit: Mijn gebruiker van mijn PC is genaamd "user". Zou het daar aan kunnen liggen?
Kijk hier eens: [WHS] Windows Home Server ervaringen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
LorenzoG schreef op maandag 15 november 2010 @ 19:17:
Raid 0 ja. Echt Raid hoef ik niet, maar zo ziet hij de 2 schijven als 1 schijf dus dat is dan wel makkelijk.
Dan maar rustig wachten, het proces afbreken lukt nu toch niet meer.
Raid 0.... dat is "echt" raid hoor. hij striped alle data over beide disken. met als gevolg dat als een disk ooit stuk gaat alle data weg is, denk niet dat de data op de andere disk dan nog leesbaar is ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks.

Ik ben bang dat het probleem met de shared folders komt omdat de betreffende PC beschikt over Windows 7 Home Premium. Ik kan er echter nog geen bevestiging van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Dank voor alle reacties, maar mijn hoofdvraag staat nog.
Ik zoek dus een opvolger voor de MyBook world 1TB white light, en eigenlijk vind ik het alleen belangrijk dat hij enigzins snel is, zodat streamen geen probleem wordt. Itunes, nzb, websites en al dat soort zaken zijn niet nodig. Ik draai XBMC en die plukt alles van de NAS af dus een mediaserver is ook niet nodig.

De meeste vergelijkingen gaan in op de specs, en her en der vind ik wel snelheidstests maar het maakt volgens mij nogal uit welk protocol/tool wordt gebruikt (NFS, Samba, ftp, hoe is de harddisk gepartitioneerd etc.

Ik kijk nu naar de Netgear ReadyNAS Duo, maar qua functies is dat eigenlijk al teveel. Ik heb ook een paar NAS en van rond de 80 euro (conceptronic, D-Link) opgezocht op internet en daar lees ik wisselende verhalen over de snelheid. Is die Netgear ReadyNAS Duo mijn minimale instap of is er een budget model dat voldoende snelheid biedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:31
ThugNL schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:52:
Is het mogelijk om met de Netgear Readynas NV+ nzbtjes te downloaden en deze ook uit te pakken/repareren?
Is er ook iemand die mij kan vertellen hoe ik dit allemaal moet instellen? (Ben niet zo thuis in de nas servers)

En ik neem aan dat ik bijvoorbeeld ook met newsleecher gewoon kan downloaden naar de nas server (Naar de netwerk share in dit geval).
Ja dit is mogelijk. Als je enigszins had gezocht had je dit kunnen vinden op het readynas forum. Ik heb het aan de hand van deze instructies werkend gekregen (moet niet te moeilijk zijn als NZBGET 2.2 add-on al draait):

Instructies
Benodigde bestanden

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 18:10:
Volgende week bij Aldi voor 99 euro:
[afbeelding]
Welke merk is het?
Netwerkschijf met aluminium behuizing. twee 3.5” maximaal 2 TB elk - gigabit lan - 2x usb - one-button copy - ondersteunt: UPnP, DLNA, Samba, Mac OS X, Windows XP en hoger, Linux, PS3 en XBOX 360, RAID 0/1 en JBOD, Bittorent en ftp-server
Gezien de vorm van het ding krijg ik het idee dat de schijven er rechtop instaan ipv netjes plat liggen.

Weet niet of ik daar nou zou gelukkig van wordt, ik verwacht van een NAS eigenlijk meer betrouwbaarheid dan van mijn pc's.

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• Garyu

Garyu

WW

In de meeste NAS'sen staan de HDDs toch op hun kant? Dan liggen de platters dus ook verticaal, volgens mij maakt het dan ook niet meer uit of ze op de korte of de lange kant staan :?

• MoZe
Mja, de klassieke NASsen liggen ze plat in, net als in de meeste pc kasten.
Ergens kan ik me voorstellen dat dat ook is waar zo'n HD voor ontworpen is.

Qua vorm vind ik dit ding wel wat op de My Book World Edition II lijken, maar echt goed is het niet te zien vanuit deze hoek.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 14:02
MoZe schreef op donderdag 18 november 2010 @ 10:48:
[...]

Gezien de vorm van het ding krijg ik het idee dat de schijven er rechtop instaan ipv netjes plat liggen.

Weet niet of ik daar nou zou gelukkig van wordt, ik verwacht van een NAS eigenlijk meer betrouwbaarheid dan van mijn pc's.
Moet je toch eens in de instructies van HD-fabrikanten kijken. Het maakt niks uit voor de betrouwbaarheid of een schijf op zijn kant staat.
Alleen schuine hoeken wordt ontraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 15:15

zeroday

There is no alternative!

[...]

Ten eerste is het zeer zeker geen goedkope aanbieding (zitten geen schrijven in)
De chipset is zeer zeker geen Kirkwood, want als ik de handleiding mag geloven moet er een PLX chipset inzitten ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Mijzelf schreef op maandag 15 november 2010 @ 09:32:
[...]

Gokje, er zit een 1GHz Kirkwood SoC in, met 256MB flashrom en 128MB ram. En hij draait Linux.
Linux zeer zeker, maar geen Kirkwood, eerder PLX
en dan zijn ze ook nog eens in overtreding door de broncode & toolschain niet openbaar te maken (GNU-GPL) en een written offer niet bij te sluiten in de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Kijk eens naar een willekeurige opslagserver of SAN, hoe staan de hardeschijven er daar in?
Afbeeldingslocatie: http://www.isp-planet.com/img/equipment/san/exadrive_6400.gif

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollleman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:04
zeroday schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:20:
[...]

Linux zeer zeker, maar geen Kirkwood, eerder PLX
en dan zijn ze ook nog eens in overtreding door de broncode & toolschain niet openbaar te maken (GNU-GPL) en een written offer niet bij te sluiten in de verpakking.
Volgens mij is het deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02
Tsurany schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:22:
[...]

Kijk eens naar een willekeurige opslagserver of SAN, hoe staan de hardeschijven er daar in?
[afbeelding]
Bij een Sun X4500 zitten de 48 harddisken rechtop. Werkt al jaren prima.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:14
Ben me ook aan het orrienteren voor de aanschaf van een NAS en heb al flink zitten lezen hier en elders.
Raid 1 met extra backup is als start voldoende, dus voorlopig 2 disk NAS. Maar wil wel de mogelijkheid tot uitbreiden open houden.
Nu twijfel ik tussen de Synology 211 en de QNAP TS-219p+. Volgens mij is de laatste een betere keuze vanwege o.a. de externe SATA. Over performance van de Qnap is nog weinig te zeggen, erg nieuw.
Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik weet maakt het allemaal weinig uit. Het enige dat zou kunnen uitmaken is het wijzigen van de draairichting van een harde schijf. Iets met inslijten en dan drukpunten veranderen e.d. Of dat wel daadwerkelijk zo is is ook een hoop discussie over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
OK, ik snap het nu wel :D
Bedankt voor de info!

Uiteindelijk denk ik dat ik toch maar geen NAS neer ga zetten, maar een servertje die TVersity voor de Wii kan draaien. Wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vroeger was de zwaartekracht het probleem voor vertikaal geplaatste schijven.
Na de ontdekking van de poeilipoetatie-stangen is het euvel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al in het bezit van http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_46/OFF07.SHTML draaiende in raid 0 en ook al een snelheidstest gedaan? :9

(dan kan ik dit namelijk bij het product vermelden :+)

Nee, ik ben geïnteresseerd, maar niet voor 30 MB/s lees en nog lagere schrijfsnelheid ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Welke betaalbare NAS haalt het maximale uit 100Mbit netwerk?

Mijn bekabeling thuis is 100Mbit, ik heb een kabel ook gesplit voor twee UTP-paren dus kan voorlopig daar geen Gigabit van maken. Ik zoek een NAS die het maximale uit de 100Mbit lijn kan trekken. Ik heb nu een WD Mybook World II en die voldoet aardig. Als vervanger heb ik o.a. naar de D-link 323 gekeken maar die die haalt op smallnetbuilder ongeveer 8MB/sec tegen de theoretisch maximale 12,4MB/sec. Zijn er NAS-sen die daar nog meer uit weten te halen, of is dit in de praktijk de max?

Veel nieuwe NAS-en worden logischerwijs alleen nog maar met Gigabit getest dus lastig te zien of recentere NAS-en me nu meer bieden of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

jaspov schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 23:56:

Mijn bekabeling thuis is 100Mbit, ik heb een kabel ook gesplit voor twee UTP-paren dus kan voorlopig daar geen Gigabit van maken. Ik zoek een NAS die het maximale uit de 100Mbit lijn kan trekken. Ik heb nu een WD Mybook World II en die voldoet aardig. Als vervanger heb ik o.a. naar de D-link 323 gekeken maar die die haalt op smallnetbuilder ongeveer 8MB/sec tegen de theoretisch maximale 12,4MB/sec. Zijn er NAS-sen die daar nog meer uit weten te halen, of is dit in de praktijk de max?

Veel nieuwe NAS-en worden logischerwijs alleen nog maar met Gigabit getest dus lastig te zien of recentere NAS-en me nu meer bieden of niet?
Hoeveel denk jij uit een 100Mbit netwerk te halen dan? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Dat weet ik niet, ik ken de theoretische bovengrens van 12,5MB/sec. Ik zie nu een NAS die 8 haalt, dat is tweederde. Als een NAS 10/11 kan halen zou ik blij zijn.

Op een Gigabit zie ik snelheden van 30MB+, vraag is dus wat die over 100Mbit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:42
Ik heb een zelfbouw NAS in elkaar gezet met 100Mbit tussen PC en NAS en ik haal snelheden ruim boven de 80mb/sec. in de NAS zit een Intel Atom board/cpu. geen problemen. is een factor 6 sneller dan mijn oude CH3SNAS.
zie [zelfbouw] NAS obv freeNAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Misschien handig om dezelfde aanduiding te gebruiken, anders wordt het zo verwarrend. MB/s zijn megabytes, geen bits. Scheelt gauw een factor tien, of negen als je de overhead meerekent die bij aanduidingen als 100 Mbit wel meetelt, en bij MB/s niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een hele domme vraag, maar hoe werkt het met een NAS en virussen? Want ook als het systeem zelf niet besmet raakt, kan het natuurlijk wel een virus dragen dat je Windows-pc kan besmetten als je het bestand opgehaald hebt. Dan kan je wel leuk je harde schijf schoonmaken, maar als je het virus dan weer leuk uit je NAS terugtransporteert helpt het natuurlijk alsnog niet.

Misschien is het wel algehele onzin wat ik hier uitkraam hoor, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2010 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand wat het energieverbruik van een Freecom Dual Drive Network Center is?
En hoe de processor zich verhoudt tot de Synology DS210+ en QNAP TS-219P?

Zit te twijfelen tussen deze modellen. Ik wil iTunes server, torrent server, 2 schijven en verder vooral een simpele interface. Modability is geen voorwaarde voor mij, aangezien ik daar toch niet van ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Klopt als een bus. De NAS zelf zal niet zo snel besmet raken, (de meeste NASsen draaien Linux op een Arm processor, virussen hiervoor zijn zéér zeldzaam, als ze al bestaan, en verder zal de NAS over het algemeen geen executables van de data schijf uitvoeren), maar natuurlijk kun je er een met een Windows virus besmet bestand opzetten. Daarmee kun je vervolgens net zo vaak en net zo lang Windows computers besmetten als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Een NAS dient als opslagschijf, en daar kunnen dus ook bestanden op worden gezet met een virus, worm of andere infectie. Wat daarmee gebeurt ligt aan de computer waarmee je die bestanden benadert, niet aan de NAS. Je kunt ze ook op een externe schijf of dvd zetten, dan geldt hetzelfde. En of iemand die bestanden vanaf jouw NAS downloadt of direct vanuit dezelfde bron waar jij ze vandaan hebt gehaald, maakt ook weinig uit.

Je kunt dus gewoon je netwerkschijf of share regelmatig scannen op virussen, net zoals je met een ander medium zou doen. Moderne antivirusoplossingen hebben echter meestal ook een real-time component die bestanden scant zodra je ze downloadt, opent (uitvoert), uitpakt, enzovoort - afhankelijk van hoe je hem instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

n0m0r3675 schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:56:
Ik heb een zelfbouw NAS in elkaar gezet met 100Mbit tussen PC en NAS en ik haal snelheden ruim boven de 80mb/sec. in de NAS zit een Intel Atom board/cpu. geen problemen. is een factor 6 sneller dan mijn oude CH3SNAS.
zie [zelfbouw] NAS obv freeNAS
Hoe snel is het nou :? Want 80 Mb/s is niet zo snel tegenwoordig, mijn internetverbinding is al 30Mb/s, en dan heb ik nog niet de snelste.

80MB/s is echter wel lekker rap, maar dat red je niet met een 100mbit netwerkje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 21:06:
Weet iemand wat het energieverbruik van een Freecom Dual Drive Network Center is?
Typical power consumption in sleep (watt)? 3.96W
Typical power consumption in idle (watt)? 13.8W
ypical power consumption under load (watt)? 17.76W
Zit te twijfelen tussen deze modellen. Ik wil iTunes server, torrent server, 2 schijven en verder vooral een simpele interface. Modability is geen voorwaarde voor mij, aangezien ik daar toch niet van ben.
De Synology en QNAP hebben een andere processor erin zitten. de FDDNC heeft een iets minder krachtige processor erin zitten. Voor de doelen die jij hierboven beschrijft maakt de performance niet zo zeer uit.
suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drfruit schreef op maandag 22 november 2010 @ 22:49:
Je kunt dus gewoon je netwerkschijf of share regelmatig scannen op virussen, net zoals je met een ander medium zou doen. Moderne antivirusoplossingen hebben echter meestal ook een real-time component die bestanden scant zodra je ze downloadt, opent (uitvoert), uitpakt, enzovoort - afhankelijk van hoe je hem instelt.
Dat is dus wat ik me afvroeg, of je dus je share kunt scannen. Ik heb verder geen ervaring met virussoftware over een netwerk, dus ik heb geen idee of dat werkt.

Gezien ik een 1:1 backup (minus Windows) wil gaan draaien op een NAS is het natuurlijk belangrijk dat je ook die backup kun desinfecteren, want je bent er niet altijd op tijd bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 11:22:
[...]

Dat is dus wat ik me afvroeg, of je dus je share kunt scannen. Ik heb verder geen ervaring met virussoftware over een netwerk, dus ik heb geen idee of dat werkt.
Of je virussoftware een share kan scannen is een implementatiedetail, maar het lijkt me in 'de echte wereld' niet aan te raden. Een NAS heeft over het algemeen veel data, met een trage access. En aangezien de hele file gelezen moet worden, duurt zo'n scan dus erg lang.

Je zou kunnen overwegen om Clam op je NAS te installeren, om lokaal te scannen, wanneer je voldoende toegang tot het interne OS hebt. Heeft de NAS ook wat te doen in de stille uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 21:06:

Hij is zo te lezen niet echt snel, met ongeveer 6MB/s heb je praktisch niets aan de Gb-poort die er op zit, maar als dat voor jouw eisen snel genoeg is, dan kan je daar gewoon mee aan de slag.

De Synology en de QNAP zijn vziw een stuk sneller, maar ook duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door Garyu op 23-11-2010 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Garyu schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 12:27:
[...]

Hij is zo te lezen niet echt snel, met ongeveer 6MB/s heb je praktisch niets aan de Gb-poort die er op zit, maar als dat voor jouw eisen snel genoeg is, dan kan je daar gewoon mee aan de slag.

De Synology en de QNAP zijn vziw een stuk sneller, maar ook duurder.
Na een firmware update is 12 tot 15MB/s meer realistischer wat gehaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag een goede interface voor remote access. Heeft de QNAP TS-210 dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijzelf schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 12:11:
Of je virussoftware een share kan scannen is een implementatiedetail, maar het lijkt me in 'de echte wereld' niet aan te raden. Een NAS heeft over het algemeen veel data, met een trage access. En aangezien de hele file gelezen moet worden, duurt zo'n scan dus erg lang.

Je zou kunnen overwegen om Clam op je NAS te installeren, om lokaal te scannen, wanneer je voldoende toegang tot het interne OS hebt. Heeft de NAS ook wat te doen in de stille uurtjes.
Okay, dat is wel een groot minpunt voor een NAS ten opzichte van een externe HDD, wat mij betreft. Zonder maatregelen ondergraaf je dus behoorlijk het nut en de effectiviteit van je antivirusoplossing (hoewel je inderdaad real-time componenten hebt slipt daar uiteraard wel eens wat doorheen).

Volgens mij zie ik drie mogelijke oplossingen in geval je een besmetting op je PC gevonden hebt:
1) Indien mogelijk, via het netwerk scannen (wat waarschijnlijk enorm traag is, gezien niet via het netwerk scannen al een goed dagdeel kost)
2) De brute force methode: je NAS helemaal leeggooien en opnieuw vullen met je data. Dit kan ook niet tijdsefficiënt zijn lijkt me.
3) Clam Antivirus installeren en hopen dat het net zo effectief is als je betaalde oplossing.

Ziet iemand anders nog andere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
In geval van een besmetting op je PC weet je toch welke files besmet zijn? Dus dan kun je de desbetreffende files uit je backup gooien.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 12:37:
Ziet iemand anders nog andere oplossingen?
4- Zorg voor een data discipline waardoor er geen executables in je backups terecht komen. M.i. horen die daar niet.
5- In geval van een besmetting haal je de disk(s) uit je NAS, en hang je ze aan je PC om te scannen. (Moet je wel een OS draaien die de disks kan lezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Maaruh...geen tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeroday schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 07:46:
[...]

Typical power consumption in sleep (watt)? 3.96W
Typical power consumption in idle (watt)? 13.8W
ypical power consumption under load (watt)? 17.76W
Ah dank. Dat is wel netjes.
[...]

De Synology en QNAP hebben een andere processor erin zitten. de FDDNC heeft een iets minder krachtige processor erin zitten. Voor de doelen die jij hierboven beschrijft maakt de performance niet zo zeer uit.
suc6
Bij welke doelen zou ik het gaan merken dat de processor minder krachtig is? De FDDNC scheelt wel een paar euro's met de Synology en QNAP, maar wil niet miskopen...
zeroday schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 12:33:
[...]

Na een firmware update is 12 tot 15MB/s meer realistischer wat gehaald kan worden.
Goed om te weten :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 22:47:

Bij welke doelen zou ik het gaan merken dat de processor minder krachtig is? De FDDNC scheelt wel een paar euro's met de Synology en QNAP, maar wil niet miskopen...

Goed om te weten :-).
als jij er ineens andere dingen mee wil gaan doen. Allerlei Linux dingen erop installeren om er een mini server van ta maken ..
in ieder geval acties die veel processorbelasting / performance vraagt ..

Dus als je goed gedefinieerd hebt wat je wil dan weet je je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waits
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 07:55

Ik begrijp dat je iets nieuws wilt, maar:
Waarom focussen op een verbetering van 8 MB/s naar 10 MB/s (praktijk, niet theoretisch).
Pinda's ! Accepteer dat kleine verschil, of ga nu of op termijn over op gigabit. Je maakt dan een sprong naar bijvoorbeeld 60 MB/s read / 30 MB/s write (praktijkwaarde van mijn Synology DS210j) .
En over betaalbaar: Stel dat een NAS 3 jaar meegaat. Wat is nou bijvoorbeeld 60,- extra (over 3 jaar, bij vergelijkbare specs) voor een fatsoenlijk merk (QNAP; Synolog; meer?). Je hebt dan bovengemiddelde support, en bovengemiddelde forums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijzelf schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:03:
In geval van een besmetting op je PC weet je toch welke files besmet zijn? Dus dan kun je de desbetreffende files uit je backup gooien.
Dat is een mogelijkheid, al weet ik niet of dat zo makkelijk gaat als je incremental backups draait.
4- Zorg voor een data discipline waardoor er geen executables in je backups terecht komen. M.i. horen die daar niet.
Bwuh? Hoe kan je backups draaien zonder executables? Ik heb massa's downloads (ja, legaal) die executable zijn. Tussen persoonlijke data als foto's en bestanden zullen niet zo snel executables zitten, maar ik wil meer dan dat backuppen.
5- In geval van een besmetting haal je de disk(s) uit je NAS, en hang je ze aan je PC om te scannen. (Moet je wel een OS draaien die de disks kan lezen).
Ik ben van plan om Windows 7 Professional te gaan draaien, volgens mij kan dat niet zo veel met Linuxdiscs.

• jaspov
Thanks. Punt is alleen dat ik een nieuwe NAS moet hebben door ruimtegebrek. Door die twee lijnen door 1 UTP kabel is 100 Mbit een harde limiet. Ik wil best iets meer uitgeven voor een synology of qnap maar 1) weet ik niet of die op 100 Mbit goed presteren en 2) als er een goedkopere NAS is die even snel is dan is dat ook goed.
waits schreef op woensdag 24 november 2010 @ 18:18:
[...]

Ik begrijp dat je iets nieuws wilt, maar:
Waarom focussen op een verbetering van 8 MB/s naar 10 MB/s (praktijk, niet theoretisch).
Pinda's ! Accepteer dat kleine verschil, of ga nu of op termijn over op gigabit. Je maakt dan een sprong naar bijvoorbeeld 60 MB/s read / 30 MB/s write (praktijkwaarde van mijn Synology DS210j) .
En over betaalbaar: Stel dat een NAS 3 jaar meegaat. Wat is nou bijvoorbeeld 60,- extra (over 3 jaar, bij vergelijkbare specs) voor een fatsoenlijk merk (QNAP; Synolog; meer?). Je hebt dan bovengemiddelde support, en bovengemiddelde forums.

Verwijderd

Vraagje,

momenteel heb ik in mijn nas een enkele schijf zitten van 2 tb,
ik wil de capaciteit verhogen en de betrouwbaarheid, dus ik moet er perse 2 schijven bij doen.

Als ik er een enkele bij doet draait hij op raid 1 en heb ik nog steeds 2 tb,
doe ik er nog 1 bij, kan ik hem op raid 5 zetten en krijg ik meer opslag erbij.

Nu is mijn vraag, als ik van mijn huidige situatie (1schijf die vol staat met data)
overgaat naar 3 schijven en die laat ik in raid 5 draaien,
hoe zit het dan met mijn data? blijft die behouden of wist hij alles op mijn huidige schijf bij een nieuwe indeling?

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-10 14:19
Misschien handig om iets meer informatie te geven, bijvoorbeeld welke NAS je hebt. Als je zelf even googled op raid expansion vind je natuurlijk genoeg.

Synology bijvoorbeeld:
http://forum.synology.com...ume_with_additional_disks
Pagina: 1 ... 34 ... 41 Laatste