Ik zit te wikken en wegen om ook een NAS aan te gaan schaffen.
Wat de NAS voor me mag doen:
- backup opslag van 3 laptops en 1 server (het zal hier gaan om wat mailtjes, documenten, foto`s en dergelijke)
- webserver (het liefst met apache, php & mysql)
- itunes server?
Backup opslag lijkt me duidelijk en behoeft verder geen uitleg dacht ik zo. Moet alleen nog een fatsoenlijk backup programma zien te vinden, maar dat hoort hier niet thuis in dit topic.
Wat betreft het webserver gedeelte zou het prettig zijn dat ik over apache, php & mysql beschik aangezien ik hier een oud bakje heb draaien die deze taken tot zich neemt, deze kan dan de deur uit met de NAS.
Over het laatste heb ik het een en ander gelezen en aangezien hier 2 iPhones verbonden zijn met het draadloze netwerk lijkt het me wel zo handig om op 1 plek de library en alles te hebben staan. Hebben mensen hier ervaring mee? En hoe gaat dit in z`n werk? Kwestie van syncen met de NAS en that`s it?
En dan heb ik de volgende 3 NAS-jes in gedachten:
-
pricewatch: Synology Disk Station DS409slim
-
pricewatch: Netgear ReadyNAS NV+ RND4000
-
pricewatch: Netgear ReadyNAS Duo RND2000
Enige uitleg over de gedachten gang van keuze:
Persoonlijk ben ik van mening dat notebook schijfjes wat zuiniger zijn dan normale 3,5inch harde schijven. Vandaar de 1e keus voor de DS409slim. Deze is ook lekker klein dus valt niet erg op op m`n bureau.
Ik realiseer me dat notebook schijven wel duurder zijn in aanschaf, maar de aanschaf is eenmalig. En ik hoef geen 2TB++ in de NAS te hebben, dat zit al in m`n server..
Nu zal je wel gaan denken, waarom geen extra harde schijf in de server. Ik wil de server dus ook gaan back-uppen en die back-up wil ik extern hebben staan. De server maakt namelijk al een back-up van de C: schijf op een interne harde schijf van de server. En met de NAS erbij creëer ik een externe mogelijkheid, en hoe meer back-up hoe beter
En dan de keus voor de RND4000 of de RND2000. De ene kan 4 schijven huisvesten en de andere 2. Ik neig een beetje om voor de 4000 te gaan ivm uitbreiding maar ik kan ook zeggen dat ik over een jaar of 2 ofzo de 2 schijven vervang voor 2 grotere of ik plaats er 2 bij. Hier ben ik nog niet geheel over uit. Kwa prijs scheelt het wel enorm, aangezien ik ook nog harde schijven wil kopen kan ik van dat prijs verschil gelijk 2 schijven kopen ipv 1.
Waar ik wel m`n twijfels bij heb is dat de RND4000 beschikt over sata-150 en de 2000 over sata-300 beschikt. Zal dit verschil erg merkbaar zijn in gebruik of moet ik deze twijfel gewoon aan de kant schuiven?
En als laatste mijn budget uiteraard. Eigenlijk wil ik niet veel hoger gaan dan €250,- voor de NAS excl. schijven. vandaar dat ik neig naar de RND2000 met gelijk 2 schijven, maar ik heb dus nogal veel twijfels over de keuze van de NAS zelf.
Wie of wie kan en wil mij hier een beetje mee op weg helpen?
"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"