[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 33 ... 41 Laatste
Acties:
  • 777.436 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05:19
Grrr een van de Hitachi schijven was DOA.....

Maar goed ondertussen wel alvast een raid5 aan het configureren gezet.

Schijfje omgeruild maar die prak ik er morgen wel in ( staat nu 50% pariteitscontrole).
Kan ik gelijk mooi testen hoe dat werkt .. een bestaande raid 5 uit te breiden....

Keep U all posted...

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Zo net de nieuwe schijf erin.... en gaan met die banaan
Staat nu de "raid 5 volume" uit te breiden.. duurd ff maar dan hebbie ook wat.
Gelijk maar een gigabit switch ertussen gezet anders heb je ook zo weinig aan die snelheid :-)

edit: Kolere "effe" een uitbreiding van een raid5 is er zelfs op dit monster niet bij..
denk dat het bij elkaar zo'n 12 uur gaat duren >:)

[ Voor 44% gewijzigd door oldsmelly op 16-10-2010 11:43 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Ik zit te wikken en wegen om ook een NAS aan te gaan schaffen.

Wat de NAS voor me mag doen:
- backup opslag van 3 laptops en 1 server (het zal hier gaan om wat mailtjes, documenten, foto`s en dergelijke)
- webserver (het liefst met apache, php & mysql)
- itunes server?

Backup opslag lijkt me duidelijk en behoeft verder geen uitleg dacht ik zo. Moet alleen nog een fatsoenlijk backup programma zien te vinden, maar dat hoort hier niet thuis in dit topic.

Wat betreft het webserver gedeelte zou het prettig zijn dat ik over apache, php & mysql beschik aangezien ik hier een oud bakje heb draaien die deze taken tot zich neemt, deze kan dan de deur uit met de NAS.

Over het laatste heb ik het een en ander gelezen en aangezien hier 2 iPhones verbonden zijn met het draadloze netwerk lijkt het me wel zo handig om op 1 plek de library en alles te hebben staan. Hebben mensen hier ervaring mee? En hoe gaat dit in z`n werk? Kwestie van syncen met de NAS en that`s it?

En dan heb ik de volgende 3 NAS-jes in gedachten:
- pricewatch: Synology Disk Station DS409slim
- pricewatch: Netgear ReadyNAS NV+ RND4000
- pricewatch: Netgear ReadyNAS Duo RND2000

Enige uitleg over de gedachten gang van keuze:

Persoonlijk ben ik van mening dat notebook schijfjes wat zuiniger zijn dan normale 3,5inch harde schijven. Vandaar de 1e keus voor de DS409slim. Deze is ook lekker klein dus valt niet erg op op m`n bureau.
Ik realiseer me dat notebook schijven wel duurder zijn in aanschaf, maar de aanschaf is eenmalig. En ik hoef geen 2TB++ in de NAS te hebben, dat zit al in m`n server..

Nu zal je wel gaan denken, waarom geen extra harde schijf in de server. Ik wil de server dus ook gaan back-uppen en die back-up wil ik extern hebben staan. De server maakt namelijk al een back-up van de C: schijf op een interne harde schijf van de server. En met de NAS erbij creëer ik een externe mogelijkheid, en hoe meer back-up hoe beter ;)

En dan de keus voor de RND4000 of de RND2000. De ene kan 4 schijven huisvesten en de andere 2. Ik neig een beetje om voor de 4000 te gaan ivm uitbreiding maar ik kan ook zeggen dat ik over een jaar of 2 ofzo de 2 schijven vervang voor 2 grotere of ik plaats er 2 bij. Hier ben ik nog niet geheel over uit. Kwa prijs scheelt het wel enorm, aangezien ik ook nog harde schijven wil kopen kan ik van dat prijs verschil gelijk 2 schijven kopen ipv 1.

Waar ik wel m`n twijfels bij heb is dat de RND4000 beschikt over sata-150 en de 2000 over sata-300 beschikt. Zal dit verschil erg merkbaar zijn in gebruik of moet ik deze twijfel gewoon aan de kant schuiven?

En als laatste mijn budget uiteraard. Eigenlijk wil ik niet veel hoger gaan dan €250,- voor de NAS excl. schijven. vandaar dat ik neig naar de RND2000 met gelijk 2 schijven, maar ik heb dus nogal veel twijfels over de keuze van de NAS zelf.

Wie of wie kan en wil mij hier een beetje mee op weg helpen? :)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

oldsmelly schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 08:40:
edit: Kolere "effe" een uitbreiding van een raid5 is er zelfs op dit monster niet bij..
Ja dat heb ik met m`n hardwarematige raid controller ook zodra ik ga uitbreiden. Best balen, want als je erop gaat wachten duurt het alleen maar langer.. ;)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
oldsmelly schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 08:40:
Ja, dat was te verwachten. Bij het uitbreiden van de array moet iedere byte op de schijf gesynct met de rest van de array. Dus zelfs als de schijven 100MB/sec kunnen lezen/schrijven, duurt het nog 20000 seconden (=5,5uur) alleen al voor de datatransport. Een snellere processor/controller helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Ja maar er staat nog geen bitje aan data op mijn NAS en dan nog duurd het zo lang

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
oldsmelly schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 15:05:
Ja maar er staat nog geen bitje aan data op mijn NAS en dan nog duurd het zo lang
Raid zit *onder* het filesysteem, en kan dus geen onderscheid maken tussen files en ongebruikte ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben even aan het rondzoeken geweest, maar het lijkt er op dat ik eigenlijk helemaal geen (betaalbare) NASsen met WOL (Wake On Lan) kan vinden, terwijl me dit op zich een best logische funtionaliteit lijkt. Ligt het aan mij dat ik dat niet kan vinden? Of staat zoiets er niet bij omdat dat te logisch is (ik kan het me bijna niet voorstellen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Mijzelf schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 16:10:
[...]

Raid zit *onder* het filesysteem, en kan dus geen onderscheid maken tussen files en ongebruikte ruimte.
JA ik las net dat het bij grootte Volumes tot wel 28 uur kan duren (mijn volume gaat naar 8TB dus zal wel die 28 uur zijn >:) >:) 8)7 )

Edit : 08:45... nog 5% :X

[ Voor 4% gewijzigd door oldsmelly op 17-10-2010 08:45 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Eindelijk de NAS is klaar ....

Ongeveer 8TB over aan schijfruimte wat te verwachten was van een 10TB raid 5.

Ben nu alles van de oude NAS aan het verplaatsen naar de nieuwe..

Loopt met ongeveer 22MB/Sec...

Dus van NAS naar NAS middels mijn Mac pro dus niet echt effectief maar goede cijfers volgende mij..

Ik zal zo eens een groot bestand van mijn Mac naar de DS1010+ sturen eens kijken waar ik op uitkom

iso file van 2.45 GB is in 42 sec over.... dat is ongeveer 59MB/sec _/-\o_

Me happy

[ Voor 107% gewijzigd door oldsmelly op 17-10-2010 18:43 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
mijn netgear RND2000 draait inmiddels ook. 1.5 ecogreen schijfje erin, prima. snelheden zijn goed, read 25mb/s, write 15mb/s (in de praktijk).
maar het probleem zit in de subtitles wanneer ik video stream naar mn ps3: die toont ie dus niet. niet met de ingebouwde DLNA server, maar ook niet met twonkymedia. Enig idee wat ik hieraan kan doen?
2e ding is dat ik soms merk dat de netwerkschijf zogenaamd niet beschikbaar is volgens windows. meestal na een addon-install, maar ook zomaar wel eens. Ik heb gemerkt dat kopieren naar een nieuwe map in de root beter gaat, en dan achteraf die map verplaatsen. Zou mogelijk iets te maken kunnen hebben met monitoren van mappen door twonky/itunes server.
Kortom: moet er nog een beetje aan wennen maar ik ben voorzichtig positief. Nou alleen die ondertitels nog!

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator Nico
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-07-2024
Heb net mijn nas, harde schijven en nieuwe media speler besteld: QNAP Turbo Station TS-419P Turbo Nas, 4x Western Digital WD20EARS (2TB eco green schijven, met variërende 5400 en 7200 RPM snelheid, welke mij ideaal lijken voor een nas) en een AC Ryan PlayOn! HD Mini (heb nu een dane elec die me tegenvalt, lelijke en zeer trage interface, geupdate naar nieuwste versie maar nog steeds veels te traag voor normaal gebruik). Ben van plan de schijven in raid 5 te zetten voor veiligheid van mijn data en heb nog een 2TB en een 1.5TB externe harde schijf die ik ga gebruiken voor back-up voor de belangrijkste date. Dan gebruikers accounts aanmaken voor idereen die hier thuis woont en een webserver maken. (Zit standaard software op waar je als het goed is dat makkelijk mee kan maken.) Ben nu mijn film dvd's/muziek cd's aan het rippen en die wil ik daarmee gaan streamen naar mijn mediacenters en pc's/laptops. Als ik alles binnen en draaiende heb zal ik wel mijn ervaringen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 09:17
Verwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 19:22:
Ik ben even aan het rondzoeken geweest, maar het lijkt er op dat ik eigenlijk helemaal geen (betaalbare) NASsen met WOL (Wake On Lan) kan vinden, terwijl me dit op zich een best logische funtionaliteit lijkt. Ligt het aan mij dat ik dat niet kan vinden? Of staat zoiets er niet bij omdat dat te logisch is (ik kan het me bijna niet voorstellen)?
Zie: http://www.qnap.com/image...rison/Comparison_NAS.html
Zoek op Power Off (Wake-On-LAN)

Bij QNAP is WOL standaard op de :
TS-239 Pro II; TS-259 Pro; TS-259 Pro+; SS-439 Pro; TS-439 Pro II; TS-439U-SP/RP; TS-459 Pro; TS-459 Pro+; TS-459U-SP/RP; TS-559 Pro; TS-559 Pro+; TS-659 Pro; TS-659 Pro+; SS-839 Pro; TS-859 Pro; TS-859U-RP; TS-809 Pro; TS-809U-RP

Bij Synology:
http://www.synology.com/nld/products/compare_spec.php
DS110+; DS210+; DS710+; DS410; DS411+; DS1010+; RS810+RS810RP+

Nu zit het hem waarschijnlijk in betaalbaar...?

Synology Disk Station DS110+ 1 NAS behuizingen € 272,-

Wat is betaalbaar? Misschien de volgende keer even de prijsrange vermelden?
En hoeveel drive-bays je wilt?

Welke betaalbare NAS'en bedoel je verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedHead schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 22:34:
Nu zit het hem waarschijnlijk in betaalbaar...?

Synology Disk Station DS110+ 1 NAS behuizingen € 272,-

Wat is betaalbaar? Misschien de volgende keer even de prijsrange vermelden?
En hoeveel drive-bays je wilt?

Welke betaalbare NAS'en bedoel je verder?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb in de Pricewatch bij de populaire producten van een aantal NASsen de specificaties doorgeplozen, maar daarvan had er geen een blijkbaar WOL. Ook als ik Google op NAS + WOL kom ik uit op NASsen in de prijsklassen van 600 euro e.d., dat is me toch echt wat te dol.

Ik heb eerder al even mijn shortlist van eisen gepost. Ik ben nog aan het uitzoeken of er nog andere zaken zijn die interessant zijn, dus suggesties en toevoegingen zijn welkom.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:39:
Zo, na lang wikken en wegen, afgeleid worden door andere zaken en weet ik wat, heb ik toch maar besloten voor mijn backups voor een NAS te gaan. Nu misschien wat overkill, maar ik denk dat het op termijn structureel de beste oplossing is. Geen geklooi met externe HDD's die weer vol raken en backups die je vergeet te draaien, gewoon netjes in het netwerk ingebouwd en zonder dat je er daarna nog al te veel over na hoeft te denken.

Het idee is dat ik op mijn HDD gewoon mijn data heb staan en daar dan een backup van maak op de NAS. Het idee is dit geautomatiseerd te doen via Wake-up on LAN, om vergeetachtigheid van mijn kant uit te sluiten. Mijn shortlist lijstje van eisen is inmiddels:

- Twee of meer harde schijven (uit te breiden als de eerste schijf vol is)
- Torrent mogelijkheden
- Laag verbruik
- Extreem laag standby verbruik (denk aan de ijsberen)
- Wake on LAN (voor het automatisch draaien van backups)

Mijn grote voorkeur heeft:

- Stilte (al kan een fan makkelijk gemod worden)\
- Een degelijk kastje
- Een visueel enigszins aantrekkelijke kast

Iemand misschien nog meer suggesties voor handige dingen? Ftp enzo is op zich wel grappig, maar hoeft allemaal niet zo van mij. Als het erop zit vind ik het ook niet erg. DLNA lijkt me wel grappig, maar daar heb ik voorlopig nog niets aan aangezien mijn overige apparatuur daar niets aan heeft (en relatief nieuw is, dus dat gaat niet noodzakelijk veranderen. Misschien dat er binnenkort een smartphone komt die er wat mee kan. Ik zou het denk ik wel leuk vinden, voor de toekomst.
WOL is voor mij eigenlijk vooral van belang omdat de NAS primair voor backups bedoeld is en ik het zonde vind als hij 24/7 staat te draaien. Het is juist te bedoeling dat mijn gemiddelde verbruik omlaag gaat (o.a. door torrentclient) en niet omhoog. Nu kan ik natuurlijk wel de NAS zelf aanzetten voor een backup of instellen dat hij op vaste momenten aan gaat, maar WOL is toch een elegantere oplossing in mijn ogen.

Budget dat ik voor ogen heb is ~200 euro. Het liefst zo min mogelijk natuurlijk, maar het hangt er heel erg vanaf wat er tegenover staat. Het idee was om voor een NAS te gaan in plaats van voor een externe harde schijf, omdat dat uiteindelijk waarschijnlijk meer gedoe is (als het vol raakt o.i.d.). Naar mijn idee is bijvoorbeeld zo'n RND2000 een mooie optie: goedkoop, redelijk degelijk gebouwd en voldoet aan praktisch al mijn eisen. Ik zit een beetje te twijfelen of zo'n ding snel genoeg is, gezien de hardware volgens mij wat gedateerd begint te raken, plus dat NASsen uit die prijsklasse eigenlijk nooit WOL lijken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-10 18:32

Garyu

WW

Mijn NAS zet wel gewoon zijn harde schijven uit als ie staat te idlen, en daardoor waarschijnlijk WOL niet zo belangrijk?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Garyu schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:05:
Mijn NAS zet wel gewoon zijn harde schijven uit als ie staat te idlen, en daardoor waarschijnlijk WOL niet zo belangrijk?
Dat hangt van je NAS af. De reststroom kan nog altijd tientallen watts zijn, afhankelijk van het model.
Daar staat tegenover dat het bij gebruik van WOL (of een geprogrammeerd AAN/UIT-schema) minuten kan duren voor je NAS beschikbaar is; bij mijn Qnap TS-439 Pro bijvoorbeeld duurt het 'opstarten' ruim 5 minuten. Je moet daar uiteraard ook rekening mee houden als je op die manier back-ups wilt programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Beste Mensen,

Ik wil binnenkort een NAS kopen na de afgelopen jaren een zelfbouw-servertje te hebben gehad.
Dit gezien de verhoogde betrouwbaarheid, gemak, minder energieverbruik enz;)
Nu wil ik er wel weer een stukje meer mee doen:
Opslag van fotos, films en overige downloads,
Downloaden van torrents/nieuwsgroepen,
FTP server voor aantal users,
Streamen van muziek en films(HD) naar overige appratuur in de rest van het huis,
Printerserver.

Ik wil hiervoor een stuk of 4 HDDs van 1 a 1,5TB gebruiken in Raid5 (moet zeker genoeg zijn;))
gezien ik het ding ook als printerserver wil gebruiken en er dus dicht in de buurt een printer komt te staan lijkt het mij een goed idee om hiervoor 5400rpm schijven te gebruiken om het geluid te drukken (toch? of maakt dit niet veel uit en zakt de performance?)

Verder ben ik voor mijn huis naar een domotica systeem aan het kijken... Heeft iemand enig idee of ik deze software op een Qnap kan laten draaien (z-wave protocol)?!?!

Welke zouden jullie kunnen adviseren op basis van bovenstaande?
Ik heb zelf een beetje lopen zoeken en een Qnap ziet er erg aantrekkelijk uit... maar kan dat domotica verhaal daarop?
BVD!

EDIT: linkje voor de software die ik bedoel: http://www.domotica-shop....-en-Windows--p-16261.html

[ Voor 6% gewijzigd door DRuw op 18-10-2010 15:20 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag wat rondgekeken op diverse sites naar mogelijkheden om de opslagruimte in mijn netwerk uit te breiden, ik ben wat overdonderd door de verschillende mogelijkheden die er allemaal zijn, vandaar mijn post.

Ik ben op zoek naar een set-up in mijn netwerk waarmee ik het volgende kan doen:
- Opslagcapaciteit van 1-2 TB bereiken (naast mijn laptops & pc's)
- Regelmatig automatisch backups draaien
- Makkelijk kan downloaden (met newsserver via PC naar opslagschijf is prima)
- Films kan afspelen vanaf de opslagschijf met mijn mediaplayer (Zyxel DMA 2500, prikt in op wireless router)

Ik beschik al over een 500GB USB externe harde schijf en ik ga nog een Wireless Router kopen, die aankoop kan ik eventueel laten afhangen van wat ik hier kies.

Wat voor soort NAS systemen moet ik naar kijken? Of is een netwerk harde schijf voldoende voor mijn eisen?

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik haal sinds de laatste qnap firmware snelheden van 100-105mb per seconde met m'n TS439-proII, waar ik normaal zo rond de 82-85 hing via samba (raid5 config met 4x 2TB samsung spinpoints).

Iemand die deze ervaringen ook heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er ergens een goede website of review met een goede recente vergelijking met budgetmodellen? Ik heb uiteraard al geGoogled, maar daar krijg je alleen maar wehkamp reviews en dergelijke, niet waar ik op zit te wachten.

Het wordt zo wel lastig een goede keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:54

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:50:
Is er ergens een goede website of review met een goede recente vergelijking met budgetmodellen? Ik heb uiteraard al geGoogled, maar daar krijg je alleen maar wehkamp reviews en dergelijke, niet waar ik op zit te wachten.

Het wordt zo wel lastig een goede keuze te maken.
Welke informatie is voor jouw van belang?
Een van de meeste bekende sites is SmallNetBuilder.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lier schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:10:
Welke informatie is voor jouw van belang?
Een van de meeste bekende sites is SmallNetBuilder.
Ik weet inmiddels redelijk wat ik in een NAS zoek, al zijn suggesties altijd nog welkom.

Wat ik nu zoek is een vergelijking van NASsen met specificaties, snelheden en praktijkervaringen. Welke hardware is beter en vertaalt zich dat ook daadwerkelijk naar een betere performance.

Zoals gezegd zoek ik in de budgetklasse, zeg ~200 euro. Volgens mij moet dat alles doen wat ik voorlopig van een NAS vraag en mocht ik meer willen, val ik me ook geen enorme buil met zo'n bedrag.

Bedankt voor je linkje trouwens :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fooraap
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-10-2023
ik ben ook van plan een NAS te kopen met als belangrijkste taken: Backup en data streamen naar een blurayspeler. Ook mag deze niet te veel plaats innemen aangezien het in de woonkamer geplaatst moet worden.
Als ik mijn wensen een beetje vergelijk, lijkt de synology DS110j een zeer interessant product.
Echter is deze al een jaar oud, ik weet niet hoeveel ze deze vernieuwen?

Wanneer brengen ze nieuwe producten op de markt? Is hier iets over bekend?
Zou wel graag hebben dat het enkele jaren vlotjes meegaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het beeld begint te ontstaan dat alleen de duurdere NASsen WOL hebben :| Ik hoef juist geen ingewikkelde bende, backups, torrents en WOL is alles. Extra opties als DLNA en dat soort werk zijn leuk, maar als het moet kan ik daar voorlopig prima zonder leven.

Edit: ugh, alle merken uit de pricewatch nagelopen, maar geen heeft een basic NAS met WOL, dat zijn allemaal de duurdere modellen. Ik begin serieus twijfels te krijgen of een NAS nog wel de meest zinnige optie is: de enige meerwaarde die het nog heeft over een simpele externe HDD is dat je 'm als torrentserver kunt gebruiken.

Weet iemand anders een goede oplossing te verzinnen? Het enige dat ik kan verzinnen is aangeven wanneer de NAS moet opstarten, maargoed, dan is het onzeker dat mijn computer ook aan staat om met backuppen te beginnen. Je kan de computer wel automatisch laten booten, maar dan staat 'ie daarna weer aan voor niets (of gaat 'ie opeens uit als je een keer toevallig dan aan het werk bent).

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2010 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 01:32:
Het beeld begint te ontstaan dat alleen de duurdere NASsen WOL hebben :| Ik hoef juist geen ingewikkelde bende, backups, torrents en WOL is alles. Extra opties als DLNA en dat soort werk zijn leuk, maar als het moet kan ik daar voorlopig prima zonder leven.

Edit: ugh, alle merken uit de pricewatch nagelopen, maar geen heeft een basic NAS met WOL, dat zijn allemaal de duurdere modellen. Ik begin serieus twijfels te krijgen of een NAS nog wel de meest zinnige optie is: de enige meerwaarde die het nog heeft over een simpele externe HDD is dat je 'm als torrentserver kunt gebruiken.

Weet iemand anders een goede oplossing te verzinnen? Het enige dat ik kan verzinnen is aangeven wanneer de NAS moet opstarten, maargoed, dan is het onzeker dat mijn computer ook aan staat om met backuppen te beginnen. Je kan de computer wel automatisch laten booten, maar dan staat 'ie daarna weer aan voor niets (of gaat 'ie opeens uit als je een keer toevallig dan aan het werk bent).
De meerwaarde van een NAS is vooral 1) dat je hem vanaf diverse plekken kunt bereiken zonder schijven te hoeven verslepen en aansluiten en 2) dat je hem kunt uitbreiden met externe (basismodellen) en interne schijven (duurdere modellen) zonder dat je een gigantische pc-behuizing nodig hebt.
Ik vraag me af of WOL wel helemaal gaat werken zoals je je voorstelt. Voordat je kunt beginnen met synchroniseren van je backup, moet de NAS niet alleen aan staan maar ook beschikbaar zijn. Dat duurt bij een RAID-configuratie gauw een aantal minuten, dus het is iets ingewikkelder dan even je NAS wakker maken om een backup maken. Maar als je handig bent met scripts of zo, zal het wel lukken.
(Bij mijn Qnap 439 werkte WOL in de voorlaatste firmware trouwens opeens niet meer, nog niet geprobeerd of het inmiddels is opgelost. Ik gebruikte het alleen als ik midden in de nacht mijn NAS nodig had, die dan uit staat, en geen zin had om naar de studeerkamer te lopen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fooraap
Weet iemand of je deze al ergens kan verkrijgen?
Western Digital My Book Live Home Network Drive, 2 TB, Gigabit Ethernet

http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=872

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 01:32:
Het beeld begint te ontstaan dat alleen de duurdere NASsen WOL hebben
De Lacie Networkspace 2 zou WOL moeten hebben: Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guardian-spirit
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-03-2023
Ik ben tot nu toe enorm tevreden met mijn QNAP TS239 Pro, heeft zonder enig enkel probleem 230 dagen gedraaid.
Gisteren update gedaan naar nieuwe firmware en alles werkte direct zoals eerst maar dan met de nieuwe firmware.

Ik had nooit verwacht dat ik zo afhankelijk van mijn NAS zou worden...
- De netwerkfolders hebben zicht altijd correct gedragen
- al mijn documenten en fotos staan nu op de nas
- mijn images worden vanuit acronis gerestored
- MySQL database is altijd bereikbaar geweest (nog steeds)
- Webserver heeft altijd correct gedraaid
- Images mounten vanuit de NAS werkt gewoon goed
- En met de Qmobile app voor de iphone kan ik streamen vanuit mijn NAS naar mijn iphone, alleen jammer dat het alleen via de "Qmultimedia" folder moet gebeuren.
(De download opties heb ik nog niet geprobeerd, dus newsserver en torrents e.d.)

De synologies en Netgears en weet ik weel wat nog meer zullen net zo goed zijn (of misschien beter?) maar als het werkt dan werkt het....en de QNAP doet zijn werk goed hier!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drfruit schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:00:
De meerwaarde van een NAS is vooral 1) dat je hem vanaf diverse plekken kunt bereiken zonder schijven te hoeven verslepen en aansluiten en 2) dat je hem kunt uitbreiden met externe (basismodellen) en interne schijven (duurdere modellen) zonder dat je een gigantische pc-behuizing nodig hebt.
De meerwaarde van een NAS hangt vooral van je behoeftes af :) Dat zijn toevallig de zaken die een NAS meerwaarde voor jou geven (al is toegankelijkheid vanaf meerdere computers waarschijnlijk voor de meeste mensen één van de voordelen), maar er zijn natuurlijk talloze mensen die om talloze redenen een NAS nemen.
Ik vraag me af of WOL wel helemaal gaat werken zoals je je voorstelt. Voordat je kunt beginnen met synchroniseren van je backup, moet de NAS niet alleen aan staan maar ook beschikbaar zijn. Dat duurt bij een RAID-configuratie gauw een aantal minuten, dus het is iets ingewikkelder dan even je NAS wakker maken om een backup maken. Maar als je handig bent met scripts of zo, zal het wel lukken.
(Bij mijn Qnap 439 werkte WOL in de voorlaatste firmware trouwens opeens niet meer, nog niet geprobeerd of het inmiddels is opgelost. Ik gebruikte het alleen als ik midden in de nacht mijn NAS nodig had, die dan uit staat, en geen zin had om naar de studeerkamer te lopen.)
Tsja, ik hoef sowieso geen RAID, want het is al een backup (mijn primaire versie staat gewoon op de PC) en sowieso valt er wel een mouw aan te passen, niet? Daarvoor zijn we tweakers.

Het enige dat ik wat gek vind is dat niemand anders dit soort maatregelen neemt.
Mijzelf schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:50:
De Lacie Networkspace 2 zou WOL moeten hebben: Link
Ah, bedankt. Wel jammer dat het ding weer maar één disc heeft zodat later uitbreiden niet mogelijk is, maargoed, misschien dat ik dat dan nog wel wil opgeven. Ik moet even voor mijzelf gaan verzinnen of één en ander nog wel de moeite waard is t.o.v. een normale externe HDD, met name ook het snelheidsverschil.

Ik heb niet zulke goede verhalen gehoord over Lacie, maargoed, dat moet ik nog maar eens even uitzoeken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fooraap schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:50:
ik ben ook van plan een NAS te kopen met als belangrijkste taken: Backup en data streamen naar een blurayspeler. Ook mag deze niet te veel plaats innemen aangezien het in de woonkamer geplaatst moet worden.
Als ik mijn wensen een beetje vergelijk, lijkt de synology DS110j een zeer interessant product.
Echter is deze al een jaar oud, ik weet niet hoeveel ze deze vernieuwen?

Wanneer brengen ze nieuwe producten op de markt? Is hier iets over bekend?
Zou wel graag hebben dat het enkele jaren vlotjes meegaat...
Ik geloof dat wij ongeveer dezelfde eisen hebben. Heb je al een beslissing genomen over wat je wil kopen?

Ik zou het ook fijn vinden als ik mijn huidige (USB) external hard disk er op aan kan sluiten, wordt dit gebruikelijk ondersteund door een NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fooraap
Verwijderd schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:23:
[...]

Ik geloof dat wij ongeveer dezelfde eisen hebben. Heb je al een beslissing genomen over wat je wil kopen?

Ik zou het ook fijn vinden als ik mijn huidige (USB) external hard disk er op aan kan sluiten, wordt dit gebruikelijk ondersteund door een NAS?
Ik heb zonet tijdens de middagpauze de ds110j met een samsung 2TB harde schijf gaan ophalen.
Deze heeft een usb copy functie:
USBCopy allows you to quickly back up your data from an USB storage device such as an USB flash or USB card reader to the Disk Station with just one single touch on the front-panel Copy button.
Hopelijk vanavond al wat installeren, anders zal het voor het weekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 16:18
Als het je puur om backup gaat is WOL toch helemaal niet nodig? Plan de dagelijkse/wekelijks backup in en laat de NAS rond die tijd aangaan en 2 uur later weer uitgaan met de powermanagement opties. Als de backups altijd op dezelfde tijd starten lijkt me dat het eenvoudigste om stroom te besparen...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zonet tijdens de middagpauze de ds110j met een samsung 2TB harde schijf gaan ophalen.
Deze heeft een usb copy functie:

[...]
Alleen USB copy dus, dat betekent neem ik aan dat ik mijn USB schijf er niet gewoon in kan hangen en als kernschijf kan gebruiken? Dan moet ik namelijk sowieso een schijf er bij kopen.

En waarom heb je voor de Samsung 2TB gekozen? Ik zie dat er goedkopere 2TB schijven in omloop zijn. Waar moet ik bij een harde schijf op letten voor gebruik in de DS110j?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2010 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fooraap
Verwijderd schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 13:42:
[...]

Alleen USB copy dus, dat betekent neem ik aan dat ik mijn USB schijf er niet gewoon in kan hangen en als kernschijf kan gebruiken? Dan moet ik namelijk sowieso een schijf er bij kopen.

En waarom heb je voor de Samsung 2TB gekozen? Ik zie dat er goedkopere 2TB schijven in omloop zijn. Waar moet ik bij een harde schijf op letten voor gebruik in de DS110j?
Dat eerste weet ik niet zeker. Nog niet veel ervaring met NAS.
In de handleiding staat wel dat je het volume kan uitbreiden door een externe hardeschijf/usb, maar ik kan niet terugvinden of enkel dit als volume toegestaan is?

Onderstaande link kan je zien welke HD aangeraden is voor het geselecteerde product:
HD support
Ik heb gekozen voor de samsuing ecogreen F4EG, HD204UI.
Deze staat nog niet in de lijst van synology, maar na wat onderzoek op het synology forum over anderen die deze HD gebruiken zou deze moeten werken.
Deze is ook goedkoper, sneller en stiller dan zijn voorloper die wel in de lijst staat: HD203WI

In de pricewatch is enkel een WD goedkoper, maar deze stond ook niet op de lijst en in het forum waren hier enkele problemen mee gemeld. Of deze opgelost zijn weet ik niet, maar aangezien ik niet veel risico's wil nemen en er niet zoveel ervaring mee heb, heb ik voor de samsung gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
@Camacha: ik herken je probleem. mij valt het ook op dat alleen de "duurdere"modellen WOL hebben.
Ook ik ben op zoek naar een NAS met WOL, want vind schedulen ok, maar zou het fijner vinden om de NAS te benaderen wanneer ik hem echt nodig heb.
De berichten die ik hier hoor over opstarttijden vaneen paar minuten vind ik wel wat bezwaarlijk, had niet gedacht dat het zo lang zou duren.
Ik wil mijn NAS in gaan zetten voor back-ups (het origineel blijft op de pc/laptop, foto's komen ook nog eens op een externe schijf), en als dataopslag zodat ik er behalve met de PC ook met de laptop bij kan. Ook had ik me bedacht dat het mooi zou zijn om , zodra ik met de laptop in het netwerk ben, back-ups te draaien (daarom lijkt me WOL handig: de ene keer ben ik om x uur online, de volgende keer om y uur).
Maar ik denk dat ik er toch nog maar eens een nachtje over slaap...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fooraap
gisteren avond mijn eerste nas geinstalleerd.

ds110j met een samsung ecogreen F4EG, HD204UI 2TV harde schijf.
Voorlopig lijkt alles goed te werken.
In het begin wou wel de firmware niet geinstalleerd worden omdat er geen toegang was tot poort 23.
Poort forwarden in router op ip adres van de NAS wou niet werken zonder de firewall uit te schakelen.
Ik weet niet of dit de noodzakelijk is of dat ik iets verkeerd doe?

Ook moet ik nog even de power mogelijkheden bekijken. Deze nas heeft helaas geen WOL dus moet ik even zien op welke manier ik deze het zuinigste kan gebruiken.
Zijn er mensen die hun NAS (zonder WOL) soms volledig uitschakelen om energie te besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandermark schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 13:00:
Als het je puur om backup gaat is WOL toch helemaal niet nodig? Plan de dagelijkse/wekelijks backup in en laat de NAS rond die tijd aangaan en 2 uur later weer uitgaan met de powermanagement opties. Als de backups altijd op dezelfde tijd starten lijkt me dat het eenvoudigste om stroom te besparen...
Maar mijn computer staat uiteraard niet altijd op hetzelfde tijdstip aan en soms helemaal niet. Dan kan je NAS wel aan gaan, maar wordt er helemaal niets gebackupt. Met WOL kan je computer/task even een seintje geven zodra hij weer opgestart is.
Ik heb er al eerder over zitten nadenken, maar wat jij zegt lijkt mij allemaal niet echt leiden tot een hoge betrouwbaarheid en juist wel snel tot periodes zonder backup, wat nu juist niet de bedoeling is.
Hopjesvla79 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 21:49:
Maar ik denk dat ik er toch nog maar eens een nachtje over slaap...
Ik ook :) Ik zie tot nog toe geen alternatieven die me even betrouwbaar lijken, maar ik sta open voor andere methodes. Het gaat mij vooral om het draaien van backups op een manier die mijn eigen stompzinnigheid grotendeels uitsluit en waar ik nauwelijks naar om hoef te kijken, omdat ik weet dat het anders snel mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilver
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 22:18
De Synology DS209 komt qua performance in enkele reviews beter uit de bus dan de QNAP 219P.
Daarom neig ik nu naar die Synology. Maar ik heb nog wel enkele vragen.

1. De QNAP heeft 512MB geheugen en de Synology 256MB. Toch is die laatste sneller in bovenstaande test. Wanneer is het extra geheugen een voordeel? Maakt dit bv veel uit bij unrarren en unparren? Betere performance op gehoste websites?

2. In sleep mode verbruikt de QNAP 5W en de Synology 10W. Hoe realistisch zijn deze fabrieksopgaven? Lijken redelijk dezelfde apparaten en toch verbruikt de Synology het dubbele van de QNAP

3. Ik begrijp dat QNAP meer applicaties beschikbaar heeft. Ik ben met name geintresseerd in PS3 streaming van m2ts bestanden. Vanuit mijn PC is me dat alleen gelukt met VLC in combi met PS3 Media Server en niet met twonky. Iemand hier ervaring met bovenstaande apparaten en m2ts streamen. Welke is beter?

4. Heeft iemand nog reviews van bovenstaande apparaten?

5. Kan je de iTunes library gebruiken zonder tussenkomst van een PC. Ik zou het geniaal vinden als ik via een iPhone muziek kan afspelen op mijn HiFi stereoset.

Voor de volledigheidr doel van de NAS wordt:
A. Centrale opslag van Foto's en home video's in RAID1. (Dat is nu een puinhoop verdeelt over 2 PC's).
B. Central opslag en afspelen van MP3's
C. Streamen van foto's en video's naar PS3.
D. Ontsluiten van foto's naar klanten ( Mijn vrouw is fotograaf )
E. Mogelijk hosten van Websites.
F. Milieuvriendelijk downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
fooraap schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 10:31:
Ook moet ik nog even de power mogelijkheden bekijken. Deze nas heeft helaas geen WOL dus moet ik even zien op welke manier ik deze het zuinigste kan gebruiken.
Zijn er mensen die hun NAS (zonder WOL) soms volledig uitschakelen om energie te besparen?
Ik zet mijn DS409+ altijd uit als ik hem niet gebruik. Standaard start hij elke dag om 19:00 en schakelt hij zichzelf uit om 01:00.

Ik gebruik de NAS voor fileopslag (foto's), soms een beetje SABnzbd+ en streamen naar mn Acryan POHD.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 23:26:
Met WOL kan je computer/task even een seintje geven zodra hij weer opgestart is.
Ik heb er al eerder over zitten nadenken, maar wat jij zegt lijkt mij allemaal niet echt leiden tot een hoge betrouwbaarheid en juist wel snel tot periodes zonder backup, wat nu juist niet de bedoeling is.
Ik zie tot nog toe geen alternatieven die me even betrouwbaar lijken, maar ik sta open voor andere methodes. Het gaat mij vooral om het draaien van backups op een manier die mijn eigen stompzinnigheid grotendeels uitsluit en waar ik nauwelijks naar om hoef te kijken, omdat ik weet dat het anders snel mis gaat.
Je kunt het natuurlijk ook omdraaien. De NAS zet zich 's nachts aan, zet de PC aan via WOL, trekt zijn backup eraf via rsync, zet de PC uit (, stuurt een mailtje over zijn activiteit) en zet zichzelf uit.
Betrouwbaar en eenvoudig. Je moet alleen wel wat complexe scripts kunnen draaien op je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Zilver schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 00:37:
1. De QNAP heeft 512MB geheugen en de Synology 256MB. Toch is die laatste sneller in bovenstaande test. Wanneer is het extra geheugen een voordeel?
Het eenvoudige antwoord is natuurlijk: als het geheugen op is en hij moet gaan swappen. Dat zal bij eenvoudige NAS taken niet snel gebeuren. Samba, nfsd, ftpd, torrent hebben geen groot geheugen gebruik. Complexe webpagina's kunnen wel behoorlijk wat gebruiken. Voor het unrarren maakt het niet veel uit, lijkt me, dat is hoofdzakelijk lezen en weer wegschrijven. En unparren? Ik weet het niet.
2. In sleep mode verbruikt de QNAP 5W en de Synology 10W.
Misschien is de 5W zonder, en de 10W met schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Mijzelf schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 09:46:

Misschien is de 5W zonder, en de 10W met schijven?
Dan zou je moeten weten hoeveel en welke schijven erin zitten.
5 W is trouwens erg laag, mijn Qnap TS-109 verbruikt iets van 7 W in slaapstand en 15 W actief met de vorige schijf. Ik heb het nog niet getest met de nieuwe Samsung 1,5 TB schijf die er nu in zit.
Die 7 W slaapverbruik zit hem grotendeels in de adapter.

Ik laat deze NAS dag en nacht aan staan, want er zit geen optie in om hem geprogrammeerd aan en uit te zetten. Volgens mij kost me dit ongeveer 7 euro per jaar, maar ik kan er naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijzelf schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 09:38:
Je kunt het natuurlijk ook omdraaien. De NAS zet zich 's nachts aan, zet de PC aan via WOL, trekt zijn backup eraf via rsync, zet de PC uit (, stuurt een mailtje over zijn activiteit) en zet zichzelf uit.
Betrouwbaar en eenvoudig. Je moet alleen wel wat complexe scripts kunnen draaien op je NAS.
Ik heb daar over na zitten denken, maar achtte het eigenlijk niet haalbaal (gedeeltelijk ook door mijn geringe ervaring met scripts :9). Op zich wil ik me daar best in verdiepen om het aan de praat te krijgen, maar dan zou ik wel eerst graag van mensen horen die iets soortgelijks hebben gedaan. Is dat te doen en werkt het ook daadwerkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drfruit schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 16:29:
Ik laat deze NAS dag en nacht aan staan, want er zit geen optie in om hem geprogrammeerd aan en uit te zetten. Volgens mij kost me dit ongeveer 7 euro per jaar, maar ik kan er naast zitten.
Het gaat mij absoluut niet om het geld, ik betaal toch all-in hier, maar het gaat mij erom dat ik iets verbruik dat ik eigenlijk niet gebruik. Dat vind ik principieel toch best een probleem. Als iedereen alleen pakte wat hij echt nodig heeft en gebruikt dan zou het hele plaatje er op globale schaal al heel anders uitzien, zonder dat iemand er echt voor in heeft moeten leveren.

En nee, ik ben gewoon een moderne jongen en geen Greenpeace bomenknuffelaar, maar het voelt voor mij hetzelfde als iedere week een pak melk te kopen alleen om weg te gooien. Best zonde, dus probeer ik dat structureel te voorkomen. Als het per ongeluk een keer gebeurt, soit, niemand is perfect en je moet wel je leven kunnen leiden.

Edit: D-D-D-Dubbelpost!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2010 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver_Rain
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 23:11
Hey,

Ik twijfel tussen 2 verschillende nas systemen.
De synology DS1010+ (eventueel met de dx510) of de Qnap ts-859 pro.

Kan iemand me helpen met de keuze?

Wat moet het toestel kunnen:

- ftp
- webserver
- foto's / video's delen over het internet
- raid 5
- wol
- schedule power on/off
- sabnzbd mogelijkheid
- filesharing

beide kunnen ze dit allemaal, maar ik vroeg me af welke van de 2 het beste is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 23:28:
[...]

Ik heb daar over na zitten denken, maar achtte het eigenlijk niet haalbaal (gedeeltelijk ook door mijn geringe ervaring met scripts :9). Op zich wil ik me daar best in verdiepen om het aan de praat te krijgen, maar dan zou ik wel eerst graag van mensen horen die iets soortgelijks hebben gedaan. Is dat te doen en werkt het ook daadwerkelijk?
Ik heb dat gedaan. Nou was dat wel met een PC met daarop Linux, dat maakt het allemaal wat simpeler. De NAS gaat aan, en zet de PC aan via WOL. Daarna een sleep van 10 minuten, om de PC de tijd te geven op te starten. Vervolgens wordt de backup gedaan met rsnapshot over ssh. Daarna via ssh een shutdown commando. Vervolgens zet de NAS zich uit. Voor zover ik weet heeft het nooit geweigerd. Het script op de NAS:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/sh

ether-wake <mac1>
ether-wake <mac2>

Sleep 600

rsnapshot -c /home/Mijzelf/rsnapshot.comp1 daily
ssh root@comp1 halt
rsnapshot -c /home/Mijzelf/rsnapshot.comp2 daily
ssh root@comp2 halt

halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben opzoek naar een NAS-systeem en waar kan ik beter vragen dan hier? Momenteel heb ik een NAS van philips en die voldoet voor ons goed op 1 punt na. Er kan maar 1 schijf in. Aangezien wij hier al onze ducumenten en foto's opzetten vind ik dit gevaarlijk. Daarom wil ik een NAS plaatsen met 2schijven.
Nu heb ik al heel wat gelezen hier op het forum en heeeeel veel verschillende systemen gezien met zeer uit een lopende prijzen. Natuurlijk begrijp ik dat de een veel uitgebreider is dan de ander.
Verders kan ik mededelen dat ik niet veel verstand van deze systemen heb, maar we gebuiken het dus alleen voor opslag. Vervolgens ben ik van plan om de "oude"nas voor Back-up te gaan gebruiken(in de toekomst).
Nu heb ik een mooi systeem gezien(in mijn ogen dan) van Netgear de RND2000. Ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden en/of jullie nog andere systemen aanraden.
Nogmaals het is voor opslag van ducumenten e.d. en dan met een dubbele schijf zodat ik die als mirror kan gebruiken.
Dus als jullie mij kunnen helpen graag, want ik zie door de bomen ...(je kent het wel).
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kotor
  • Laatst online: 21-11-2010
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een NAS, die ik voor de volgende dingen ga gebruiken:

- Opslag van media, documenten en iso files
- iTunes server
- DLNA server
- Printserver
- SSL Usenet met 60Mb/s
- Het streamen van video bestanden via ethernet naar een HDI Dune (tot bluray iso's van 50GB +/-)
- Raid 5 redundancy

Is het mogelijk om met een 4-bay nas met dualcore atom (synology DS411+ of Qnap TS-459 pro) gelijktijdig:

- Een bluray iso te streamen
- Een bestand van vergelijkbare grootte te downloaden met Sabnzbd+ via SSL/60Mb
- Een tweede bestand van vergelijkbare grootte te parren en unrarren.

Zonder dat de bluray iso framedrops vertoont en de overige bestanden onbenaderbaar worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Kotor op 25-10-2010 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijzelf schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 20:38:
Ik heb dat gedaan. Nou was dat wel met een PC met daarop Linux, dat maakt het allemaal wat simpeler. De NAS gaat aan, en zet de PC aan via WOL. Daarna een sleep van 10 minuten, om de PC de tijd te geven op te starten. Vervolgens wordt de backup gedaan met rsnapshot over ssh. Daarna via ssh een shutdown commando. Vervolgens zet de NAS zich uit. Voor zover ik weet heeft het nooit geweigerd.
Kijk, dat zijn berichten die mij toch weer hoop geven op een goede afloop van mijn plannen :Y Ik moet me nog maar eens verdiepen in het draaien van scripts en dergelijke, maar ik heb toch het idee dat zoiets makkelijker is als je een apparaat hebt om op te oefenen :) Ik had het idee van een NAS al een beetje opgegeven in ruil voor een externe HDD, maar hiermee is aan al mijn eisen voldaan en zie ik geen inherente problemen meer om gewoon voor een NAS te gaan.

Er komen een paar vragen bij me op:
- Kan zoiets op de gemiddelde willekeurige NAS? Moet ik ergens op letten als ik ga zoeken naar een ideale kandidaat of zijn er zaken waarbij het zeker niet kan?
- Is zo'n project redelijkerwijs haalbaar voor iemand met weinig/geen scriptkennis maar wel zin om zich er wat in te verdiepen? Ik vind het niet erg om er wat tijd in te steken, maar het moet uiteraard ook niet te dol worden.
- Hoe log je automatisch in op de computer die je opstart? Of hoeft dat niet en kan je gewoon backuppen zonder ingelogd te zijn?

Als ik het zo opzoek zie ik dat rsnapshot en SSH, indien niet aanwezig, vaak makkelijk te downloaden zijn vanuit de community, toch? Heb je eventueel tips voor goede websites om me een eindje op weg te helpen? Dan kan ik zelf gaan spitten in plaats van hier mensen lastig te vallen. Ik moet zeggen dat het me nog niet erg lukt de juiste websites op te sporen.

Ik ben weer helemaal blij :p

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2010 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
  • Laatst online: 08-10 19:31
Na wat gelezen en vergeleken te hebben, kom ik voor mijn thuissituatie tot de keuze tussen de Synology DS110J en DS210J.

Keuze is gemaakt op basis van diverse reviews over de mogelijkheden en problemen van de verschillende merken. Daarnaast zijn de kosten een belangrijk punt. Het budget is €200,-.
Doel is opslag van data in het 1Gbps thuisnetwerk van documenten, foto's en video's. Daarvoor wil ik minimaal 1TB ruimte creëren, backup doe ik vooralsnog naar een (al aanwezige) USB-schijf.

Mijn idee nu is een DS110J te kopen (ongeveer €130) en daar een 1TB harde schijf in te hangen (ongeveer €50,- a €60,-). Zo blijf ik mooi binnen het gestelde budget.

Maar: alternatief is de DS210J (ongeveer €190) met dezelfde 1TB schijf, waarmee ik dan op zo'n €250,- uit zou komen. Dat is op het (door mijzelf gestelde) budget een overschrijding van 25%... ;).
En aangezien ik het budget toch zelf heb gesteld vind ik die overschrijding best te doen, onder 1 voorwaarde: dat het op de langere termijn een goede investering is...

Daarom mijn vragen:
1. Kan ik 2 schijven met verschillende grootte gebruiken (bijvoorbeeld als 2 losse partities, dus zonder RAID)?
2. Hoe lang zal ik (naar verwachting) gebruik kunnen maken van een DS210J?

Ad 1: Idee is nu 1TB kopen, en daarnaast een 120GB schijfje er in te hangen die anders toch in de kast blijft liggen. Dan kan ik daarvan een soort rommel/werkschijf maken voor alle gebruikers die ik eens in de zoveel tijd lekker leeg kan gooien >:).
Verder wil ik dan op termijn een 2e schijf er in hangen (als de vraag naar ruimte groter wordt) en dat kan dan een 2TB (of groter) zijn. Levert dat problemen op, of kan dit moeiteloos?

Ad 2: En dan a) op het gebied van levensduur en b) op het gebied van upgrades (firmware) om de bruikbaarheid te kunnen vergroten (nieuwe functies, verbeteringen van functies, etcetera). Wat valt daar nu van te zeggen?

De antwoorden bepalen wat mij betreft of het een goede investering is. Voel je uiteraard vrij om mijn keuze (bij het gekozen budget) van overig commentaar te voorzien O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-09 07:53
Ben al een tijdje aan het kijken voor een NAS en ik vroeg me af het volgende mogelijk is:

Een 4-bay NAS waarbij twee schijven als RAID-1 (mirroring) functioneren waarop ik mijn doc's, foto's en andere spul op kan zetten die ik graag in backup heb zitten. Daarnaast zou ik dan de overige twee schijven als download/multimedia/streaming schijven in willen zetten en waarvan ik dus geen backup nodig van heb. Is dit mogelijk?

Ik ben namelijk aan het overwegen of ik misschien beter een 4-bay NAS kan nemen dan een 2-BAY ivm lange termijn en backup mogelijkheden. Ik wil zeker een backup van mijn doc's hebben, dus met een 2-BAY zou het geheel sneller vol zitten als ik mijn persoonlijke data samen met de download spul in een RAID-1 zou zetten. Alleen het kostenplaatje...

(heeft iemand trouwens een idee van de prestaties van de Netgear Ultra serie tov de bestaande Synology/QNAP tegenhangers?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• signslave
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-06 01:34
Reaktie op SSL Usenet met 60Mb/s

ik heb een synology 209 II en 90Mb/s line en usenet met ssl.
Met sabnzb gaat het downloaden niet sneller dan 4,5 MB/Sec. Terwijl mn mac gewoon 9 MB/Sec haalt.
Het schijnt met NZBGet sneller te kunnen omdat het beter geprogrammeerd is.
Mn broer heeft een Qnap 459 pro en die kan het wel. Het standby stroom verbruik is wel groter.

SabNZB scan een in te stellen directory. als je er een geheugen stick in prikt en daar de scan directory naar laat wijzen, gaat het systeem wel in slaap stand. Anders niet.

Probleem waar ik tegenaan liep: usb HD transfer slechts 10MB/s Maar wel stabiel. De harddisk geformateerd naar hun eigen linux formaat werd de transferrate 30MB/s alleen constant crashes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 20:21:
[...]

Kijk, dat zijn berichten die mij toch weer hoop geven op een goede afloop van mijn plannen :Y Ik moet me nog maar eens verdiepen in het draaien van scripts en dergelijke, maar ik heb toch het idee dat zoiets makkelijker is als je een apparaat hebt om op te oefenen :)
Ervanuit gaand dat je een Windows computer hebt, zou je eens naar Cygwin kunnen kijken. Dat is een 'linux' shell met tools, waarmee je op je Windows bak shell scripts kunt uitvoeren.
- Kan zoiets op de gemiddelde willekeurige NAS? Moet ik ergens op letten als ik ga zoeken naar een ideale kandidaat of zijn er zaken waarbij het zeker niet kan?
Je hebt op zijn minst shell access nodig. En een uitgebreid pakketbeheer is ook nooit weg. (hoewel rsnapshot rsync en ssh wel voldoende zijn)
- Is zo'n project redelijkerwijs haalbaar voor iemand met weinig/geen scriptkennis maar wel zin om zich er wat in te verdiepen? Ik vind het niet erg om er wat tijd in te steken, maar het moet uiteraard ook niet te dol worden.
Tja. Het hele script heb je al. De rest is aanpassen van configuratie files. (cron, voor iedere pc een rsnapshot configuratie file, en wat ukken met ssh, om passwordless te kunnen verbinden.) Maar als je bang bent voor een commandprompt moet je er niet aan beginnen.
- Hoe log je automatisch in op de computer die je opstart? Of hoeft dat niet en kan je gewoon backuppen zonder ingelogd te zijn?
Dat doet ssh voor je, met een public/private key constructie.
Als ik het zo opzoek zie ik dat rsnapshot en SSH, indien niet aanwezig, vaak makkelijk te downloaden zijn vanuit de community, toch?
Als die community er is, zijn dit wel de eerste zaken die beschikbaar komen, ja.
Heb je eventueel tips voor goede websites om me een eindje op weg te helpen?
Voor linux shell en scripting is http://lowfatlinux.com/ een leuke site. Voor rsnapshot kun je gewoon in de documentatie kijken op rsnapshot.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:33
Ik heb sinds een paar dagen een DS508, tweedehands gekocht.
Ik heb er nu 3 schijven inzitten van 2TB. Het zijn WD20EARS schijven.
Heb wel eerst met wdidle3 de instelling veranderd. Hij gaat nu niet meer om
de 8 seconden in rust.
De 3 schijven staan in raid 5, er komt nog een 4e schijf bij binnenkort, 5e denk ik ook wel.
Maar nu het volgende.
Als ik bv de 3 schijven normaal in gebruik heb en ik zet de nas uit. Haal de schijven eruit, zet er 3 of 4
kleinere schijven in die ik hier op de plank heb liggen, wel verschillende groottes, ik start de nas
weer op, dan vraagt hij waarschijnlijk om de software die ik dan via de pc ga installeren, en richt deze
3 of 4 schijven in als raid 5 of als 4 losse schijven, of als maakt niet uit.
Ik ben met deze schijven uitgespeeld, zet de nas weer uit, haal de schijven er weer uit en zet mijn
2TB schijven weer terug in dezelfde volgorde als dat ze er zijn uitgekomen, werkt dan alles weer als
vanouds of heb ik dan de hele raid 5 in de war?
Kon dit nergens vinden in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
wellproc schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:24:
...
1. Kan ik 2 schijven met verschillende grootte gebruiken (bijvoorbeeld als 2 losse partities, dus zonder RAID)?
2. Hoe lang zal ik (naar verwachting) gebruik kunnen maken van een DS210J?
...
Helaas nog geen reactie op deze vragen gekregen. Is er iemand die me een stapje verder kan helpen?

[ Voor 26% gewijzigd door wellproc op 27-10-2010 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 09:45:
Hallo,

Ik ben opzoek naar een NAS-systeem en waar kan ik beter vragen dan hier? Momenteel heb ik een NAS van philips en die voldoet voor ons goed op 1 punt na. Er kan maar 1 schijf in. Aangezien wij hier al onze ducumenten en foto's opzetten vind ik dit gevaarlijk. Daarom wil ik een NAS plaatsen met 2schijven.
Nu heb ik al heel wat gelezen hier op het forum en heeeeel veel verschillende systemen gezien met zeer uit een lopende prijzen. Natuurlijk begrijp ik dat de een veel uitgebreider is dan de ander.
Verders kan ik mededelen dat ik niet veel verstand van deze systemen heb, maar we gebuiken het dus alleen voor opslag. Vervolgens ben ik van plan om de "oude"nas voor Back-up te gaan gebruiken(in de toekomst).
Nu heb ik een mooi systeem gezien(in mijn ogen dan) van Netgear de RND2000. Ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden en/of jullie nog andere systemen aanraden.
Nogmaals het is voor opslag van ducumenten e.d. en dan met een dubbele schijf zodat ik die als mirror kan gebruiken.
Dus als jullie mij kunnen helpen graag, want ik zie door de bomen ...(je kent het wel).
Alvast bedankt.
Is er iemand die me hiermee op weg kan brengen?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
Er zijn idd zoveel opties, dat je zelf toch eerst wat keuzes moet maken.

Belangrijk is wat je ermee wilt. Je geeft aan dat 1 schijf te weinig is, want 'alles staat erop'. Een 2e schijf (ik denk dat je die in RAID1 wilt plaatsen) geeft dan weinig veiligheid extra. Beter is het (regelmatig) maken van een backup naar een fysiek andere locatie (bijvoorbeeld een andere NAS, een andere computer, een USB-schijf, etcetera). Wil je helemaal zeker zijn dat je data veilig is, dan moet je die backup op een andere locatie bewaren (dus niet in dezelfde kamer of in hetzelfde huis).
Dus: wat wil je bereiken met je 2e schijf?

Daarnaast kun je heel veel en zijn de opties inderdaad eindeloos. Om een selectie te maken uit het bos kun je het beste eerst bepalen wat je budget is. Hoeveel wil/kun je max. uitgeven aan een NAS+schijven(+eventuele andere backup).?

Netgear RND2000 heb ik geen ervaringen mee, maar als je op dit forum zoekt op die naam kom je vast wel wat ervaringen tegen. Verder kijk ik altijd via de prijswatch naar reviews van gebruikers en naar info van de fabrikant. Daarnaast kun je googlen op ervaringen/tests/reviews van dit apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 10:31
Ik wil graag weten hoe het zit met het backuppen van de data op een NAS.

Stel ik heb een NAS met 1TB disk space en een externe USB drive van 1TB (of twee voor een rotating backup). Ik wil graag een backup maken van de data op de NAS op de USB drive voor een off site backup.

Ik neem aan dat het mogelijk moet zijn om de USB drive rechtstreeks op de USB poort van de NAS aan te sluiten en dan s'avonds met een simpele handeling een backup te starten zodat ik de volgende ochtend een externe backup heb.

Klopt dat? Of zijn er betere mogelijkheden? En waar moet ik dan op letten als ik de NAS aanschaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-10 14:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 16:18
Verwijderd schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 23:28:
[...]

Inderdaad, zo heb ik het ook. Mijn backup prgsel (gratis syncback se) haalt mijn pc uit standby en doet bakcup :) Ik werk dus ook niet met WOL voor de pc, pc gaat in standby en 's nachts gaat die even uit standby door syncback, backup naar NAS gebeurt (die dan dus aanstaat) en daarna gaat pc weer in standby en NAS gaat uit.

[ Voor 15% gewijzigd door vandermark op 28-10-2010 13:20 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wellproc,
Als eerste bedankt voor de info.
De afweging waarvoor ik het wil gebruiken heb ik wel gemaakt. De tweede schijf wil ik inderdaad in raid zetten. Hierdoor heb ik de veiligheid ingebouwd tegen het crashen van een harddisk. Vervolgens wil ik dan regelmatig (doe ik nu ook) met een usb-schijf een backup maken en die ligt inderdaad ergens anders (ander huis). Vervolgens wil ik dan ook nog met mijn oude NAS-schijf (enekele) een backup maken. Deze schijf komt in de kelder van mijn huis. Dus dat lijkt me dan ook wel veilig.
Waar het me vooral omgaat is welke NAS ik daarvoor kan gebuiken. Heel veel optie's zal ik (nog) niet gebruiken, maar misschien in de toekomst wel.
Wat het budget betreft die heb ik niet echt gesteld. Het moet gewoon werken waarvoor ik het wil hebben en dat is in eerste instantie voor data-opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wist niet dat dit topic er was, interessante mogelijkheden. Wil m'n hdd eigenlijk vervangen door een mediacenter of NAS oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvb-1980
  • Laatst online: 30-11-2021
Ik heb dit topic al een beetje door zitten bladeren maar ik kom het niet echt tegen. Is het ook mogelijk om vanaf de NAS te FTP-en. Dus dat ik een bestand van de NAS naar een andere FTP server upload? Hoeft niet perse met een shedule, als ik het op de NAS aan kan zetten dat ie gaat verzenden zou dat goed genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 18:09:
@wellproc,
Als eerste bedankt voor de info.
De afweging waarvoor ik het wil gebruiken heb ik wel gemaakt. De tweede schijf wil ik inderdaad in raid zetten. Hierdoor heb ik de veiligheid ingebouwd tegen het crashen van een harddisk. Vervolgens wil ik dan regelmatig (doe ik nu ook) met een usb-schijf een backup maken en die ligt inderdaad ergens anders (ander huis). Vervolgens wil ik dan ook nog met mijn oude NAS-schijf (enekele) een backup maken. Deze schijf komt in de kelder van mijn huis. Dus dat lijkt me dan ook wel veilig.
Waar het me vooral omgaat is welke NAS ik daarvoor kan gebuiken. Heel veel optie's zal ik (nog) niet gebruiken, maar misschien in de toekomst wel.
Wat het budget betreft die heb ik niet echt gesteld. Het moet gewoon werken waarvoor ik het wil hebben en dat is in eerste instantie voor data-opslag.
Als je alleen gaat voor data-opslag dan zou ik gewoon in de pricewatch een 2-schijfsNAS zoeken waarvan de prijs je een beetje aanstaat en die kopen. Zelf ben ik ongeveer naar hetzelfde op zoek, maar zag wat negatieve reacties op de Netgear qua aanpasbaarheid. En aangezien ik liefst alle opties open hou, kies ik waarschijnlijk voor de Synology. O-)
Het probleem is dat je (onbewust) best wel wat voorkeuren zult hebben en dan is het moeilijk adviseren...

Op basis van jouw informatie heb ik de volgende prijswatchlijst gemaakt: http://tweakers.net/pricewatch/cat/685/nas-behuizingen.html#filter:TcuxCoMwEMbxd_nmDCYxpckDCB2cHIuDJDekhCqJSEHy7j1bBKfj_r-7HXMOlLtIKcBhyfFVIP5xmPPKbSqeC4unPr7hGoHi50z99IEz53IKJfIrhWEh_wgF7gkt-V0ZjZGZcxfTSplpR2ubY2xTOg4VxirQ3u2laXl868b-TEqlLiiNvXGv9Qs
Gesorteerd op prijs, want andere zaken doen er niet toe, toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 10:20
Dag Allen,

De D-link DSN-323 beantwoord zeer goed aan al mijn wensen maar ik vroeg me af of het niet beter is om te wachten op de volgende generatie van dit product. De DNS-323 is namelijk al 3 jaar oud.
Wat denken jullie hiervan?

mvg,

thibaut

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Van
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02-2023
[b][message=34934281,noline]
Als je alleen gaat voor data-opslag dan zou ik gewoon in de pricewatch een 2-schijfsNAS zoeken waarvan de prijs je een beetje aanstaat en die kopen. Zelf ben ik ongeveer naar hetzelfde op zoek, maar zag wat negatieve reacties op de Netgear qua aanpasbaarheid. En aangezien ik liefst alle opties open hou, kies ik waarschijnlijk voor de Synology. O-)
DS211, met 2 2TB schijfjes, RAID-1. Van 2TB ga jij geen backups meer maken, over een lijntje...
RAID-1 bij Synology werkt goed: 1 schijf kapot, gewoon eruit en een andere erin, mag zelfs groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-10 18:32

Garyu

WW

Kan je bij Synology ook de harde schijven apart laten (dus zonder RAID), en dan je data altijd op schijf1 zetten, waarbij een automatisch backup scriptje (rsync ofzo) regelmatig een backup naar schijf2 schrijft?

Het is natuurlijk niet brandveilig, maar toch meer backup dan RAID-1, doordat het zowel userfouten als HDD-fouten kan opvangen?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
The Van schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:48:
[...]

DS211, met 2 2TB schijfjes, RAID-1. Van 2TB ga jij geen backups meer maken, over een lijntje...
RAID-1 bij Synology werkt goed: 1 schijf kapot, gewoon eruit en een andere erin, mag zelfs groter zijn.
Nope: ds210j met 1 schijf van 1TB of 1,5TB. Andere positie is voor de toekomst.
RAID is jammer van het geld (in mijn geval dan) en backup draait automatisch dagelijks. Moet nog wel even uitvinden hoe ik eea goed ga instellen, maar waarschijnlijk gaat de basisset van de backup op een USB-schijf naar m'n ouders en gaan de incrementele backups over een lijntje. Scheelt een keer langdurig stampen... :)

Maar: dit is nog maar een plan. Ben er nog niet helemaal uit en heb dus ook nog niets aangeschaft. Moet het ook nog bij m'n ouders overleggen, want daar moet natuurlijk eenzelfde oplossing komen te staan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hallo Allemaal,

Even een vraagje van een beginner op NAS-gebied voor thuis. Ik was van plan een Synology 409+ Slim aan te schaffen. Nu zie ik in de specs van de fabrikant dat er tot 4 TB wordt ondersteund (4 x 1 TB Disks).

Echter als ik via de pricewatch naar de diverse aanbieders kijk wordt er volgens de specs daar nog gesproken over max 2 TB (dus 4x 500 Gb).

Heeft dit te maken met een nieuwe Firmware van de NAS waardoor nu wel 4 x 1 TB wordt ondersteund?

Dank voor het lezen.
:)

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nu voor het eerst data op mijn NAS aan het zetten.
Een QNAP 419p met een 2tb schijfje erin enkel.

De transfer rate is: 8,80MB /s ik vind dit wel erg sloom?
Klopt dit wel ?

En nog een vraagje,
Ik stamp nu die 2TB schijf vol..
Over een paar weken wil ik er weer 2TB in knallen,
ben ik dan die data kwijt op mijn andere schijf als hij de raid gaat instellen??
Hoe gaat hij hier mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Laatst online: 08-10 14:13
wat voor merk en type schijf is het? (toch geen WD eads?) en hoe heb je hem op het netwerk aangesloten?
een TS419P moet met het kopieren van grote bestanden toch zeker minimaal 5x zo snel zijn...
je kunt gewoon een 2e schijf toevoegen. in het admin paneel kun je deze dan configureren. daarna een aparte share er op aanmaken en je kunt weer verder met data er op knallen ;)
Let er wel op dat je NOOOOIT een disk in de nas plugt waarop nog data staat die je niet kwijt wilt. de interne schijven worden bij inpluggen namelijk onmiddelijk geinitialiseerd, waarbij alle data verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

Exirion

Gadgetfetisjist

sl1000 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 00:28:
wat voor merk en type schijf is het? (toch geen WD eads?)
Wil je nou serieus beweren dat WD EADS schijven een dergelijke bottleneck zouden vormen? :X

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 22:38
Viper72 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 16:14:
Heeft dit te maken met een nieuwe Firmware van de NAS waardoor nu wel 4 x 1 TB wordt ondersteund?
Dat heeft te maken met het tijdstip waarop de teksten geschreven zijn.
Ten tijde van schrijven was de grootste schijf x GB, grotere exemplaren testen kon dus niet.

Kijk op de synology wiki/forum wat de grootste (en welke) schijf is die er in kan.

edit: waarom wil je eigenlijk de 409 slim? Een 409+ 410 411+ zijn compatible met veel meer schijven.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 30-10-2010 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:03
Exirion schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 00:30:
[...]

Wil je nou serieus beweren dat WD EADS schijven een dergelijke bottleneck zouden vormen? :X
Niet helemaal gok ik. Wel zijn die WD schijfjes geen racemonsters: 5400-7200rpm. Verder geven ze regelmatig problemen door TLER issues (spontaan uit arrays geflikkerd worden enz). De WD Blue en WD Black is wel leuk, maar de green's zijn niet echt aanraders in dergelijke situaties.

Maar goed, ook een 5400rpm diskje haalt VEEL hogere transfers op raw doorvoer. Ik neem aan dat de genoemde 'traagheid' op een single disktransfer is? (bij veel gelijktijdige acties zullen de zoektijden wel een issue/bottleneck kunnen worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

DJSmiley schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 00:38:
Niet helemaal gok ik. Wel zijn die WD schijfjes geen racemonsters: 5400-7200rpm.
Toch is het onzin. Zelfs 5400rpm schijven van ruim 10 jaar geleden haalden meer dan die 8.8MB/s. Ik heb zelf een een 1TB EADS gehad en inmiddels een 2TB EARS. Prima schijven en in een NAS in de verste verte geen bottleneck :D

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
sure, google maar eens op wd eads en nas. Om te huiveren hoe slecht die krengen performen. maar ik moet toegeven dat dat voornamelijk in raidsets is (wat wd uitdrukkelijk niet support) en niet als losse disk. zowel Synology als QNAP hebben uitdrukkelijk deze schijven uit hun support gehaald, behalve die met de allereerste firmware. zie de support lijsten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

sl1000 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 01:13:
maar ik moet toegeven dat dat voornamelijk in raidsets is (wat wd uitdrukkelijk niet support)
En ik moet toegeven dat ik niet op de hoogte was van de issues met RAID met deze schijven ;) Ik overweeg nu overigens wel een DS209 met 2 keer een 2TB EARS erin, dus goed om te weten voordat ik dat ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Ik heb een 4 disc RAID5 array met WD EADS schijven draaien, al zolang de Qnap TS439 bestaat. Nooit ook maar 1 probleempje gehad.
De snelheid die ik ooit gemeten heb lag ongeveer een factor tien hoger (zo rond de 80 MB/s) vanaf een pc met gigabit ethernet, maar vanaf/naar mijn 100 mbit notebook kom ik - uiteraard - niet boven de 11 MB/s. Wellicht is dat de bottleneck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou het is idd een WD EADS 2 TB green..
Voordat ik deze schijf kocht heb ik goed research gedaan en heb geen negatieve dingen kunnen ontdekken.

Hij is nu al 13 uur bezig, en me 500gig is BIJNA overgepompt, nog een uur moet hij.
Dan heeft hij 14 uur gelopen ongeveer voor 500 gig.

In de Resource monitor loopt hij nog steeds op keihard 8 mb/s
Op de QNAP staat de nieuwste firmware al.
zou deze schijf echt zo kut zijn? of kunnen andere factoren de bottleneck zijn?

Nu zit er wel een switch nog tussen..
maar het lijkt me niet dat dit de beperkende factor is.

Heb de schijf gisteren gekocht,
mijn planning was om de NAS uit de bouwen met nog 3 van deze schijfen.

Zeg je dus eigenlijk breng hem terug als het kan en haal een ander?
Welke zou ik dan moeten hebben? Samsung HD204UI ?
Weet niet of dit nog kan nu er data op staat....

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2010 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Nog maar eens proberen...
Is je hele netwerk wel gigabit? Weet je zeker dat dit allemaal snel genoeg is? Handig om te weten voor je ingewikkelde dingen gaat doen als schijven met data proberen om te wisselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm laat maar.
Mijn netwerk is geen gigabit nee? .. gewoon 100.

Zie op hun site dat mijn disk gewoon slow performed..
Ding kan dus terug naar de winkel helaas.

Zie ook dat deze wel gesupported word:
Seagate ST32000542AS

Dan die maar kopen :(
Hopelijk doen ze niet moeilijk als ik hem terugbreng

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2010 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Ik geef het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry?
Er staat keihard op hun site dat mijn schijf NIET ondersteund wordt.
Dus ik ga zo de Seagate ST32000542AS maar halen omdat deze wel gesupported wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 09:56:
Sorry?
Er staat keihard op hun site dat mijn schijf NIET ondersteund wordt.
Dus ik ga zo de Seagate ST32000542AS maar halen omdat deze wel gesupported wordt
Hun site? Je bedoelt Qnap?

Ik weet niet wat voor snelheden je verwacht, maar als je denkt aan tientallen MB per seconde, heb je toch echt gigabit ethernet nodig. Dit staat los van de prestaties van de harde schijf, want met een 100 mbit verbinding kom je gewoon niet aan de grenzen van de schijf.

Er zijn twee kwesties die los van elkaar staan. De ene is dat er met bepaalde EADS schijven problemen zijn gemeld die met name in RAID-situaties optreden. De andere is de snelheid, en daarvoor moet je je netwerk upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mee eens, aangezien ik RAID wil gaan draaien op termijn,
schop ik nu de EADS schijf er uit en haal zodadelijk de Seagate variant,

Ik twijfel ook nog tussen de Samsung HD204ui schijf..

Welke vd 2 is beter denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 10:28:
Mee eens, aangezien ik RAID wil gaan draaien op termijn,
schop ik nu de EADS schijf er uit en haal zodadelijk de Seagate variant,

Ik twijfel ook nog tussen de Samsung HD204ui schijf..

Welke vd 2 is beter denk je?
Lastig te beantwoorden. Ik zou kijken op smallnetbuilder of dergelijke sites of ze specifieke informatie hebben over het type schijf dat je overweegt.
Zelf heb ik na een hele slechte periode van Seagate besloten nooit meer een schijf van dat merk te kopen, maar het kan best zijn dat ze de kwaliteitscontrole nu weer op orde hebben. In dit wereldje is merkentrouw nooit een goed idee.
Mijn laatste aankopen zijn Samsung 1.5 TB schijven geweest, zowel intern als extern, omdat die de beste 'bang for the buck' gaven en goed uit testen kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
samsung HD204 wordt op dit moment nog niet officieel gesupport, maar werk wel perfect. heb nu 5 a 6 nassen in handen gehad met deze disken en allen haalden hoge snelheden. (459pro+ met 113MBYTE/sec, etc) de Seagates worden gesupport, maar ik lees momenteel veel problemen met de Seagate en het niet uit standby willen komen van de nas, als deze worden gebruikt. QNAP is er mee bezig maar heeft nog geen fix. uitzetten van disk sleep is de work around.

met een 100mbit netwerk kom je natuurlijk nooit boven de 11mbyte/sec uit.

als je wilt weten of het aan de disk of aan je netwerk ligt kun je even inloggen in de nas en de volgende groffe performance test doen: (mijn ervaring met de WD EADS is dat zowel lezen als schrijven niet boven de 18~22mb/sec uit komt)

leessnelheid:
code:
1
hdparm -tT /dev/sda

de volgende uitkomst is van een Samsung HD204UI met een TS-210. deze snelheden zou jij met de 219p moeten kunnen overtreffen:

code:
1
2
3
/dev/sda:
Timing cached reads: 1104 MB in 2.00 seconds = 550.68 MB/sec
Timing buffered disk reads: 326 MB in 3.02 seconds = 107.99 MB/sec

schrijfsnelheid:
(schrijf vanuit memory 1024mb aan nullen naar /share/Public/testfile in blokken van 1MB, en meet het aantal seconden dat hij er over doet)

code:
1
time dd if=/dev/zero of=/share/Public/testfile bs=1M count=1024

dit zou zo rond de 80mb/sec uit moeten komen voor jouw nas, geloof ik. dus grofweg zo'n 13 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 09:38:
Nou het is idd een WD EADS 2 TB green..
Voordat ik deze schijf kocht heb ik goed research gedaan en heb geen negatieve dingen kunnen ontdekken.

Hij is nu al 13 uur bezig, en me 500gig is BIJNA overgepompt, nog een uur moet hij.
Dan heeft hij 14 uur gelopen ongeveer voor 500 gig.

In de Resource monitor loopt hij nog steeds op keihard 8 mb/s
Op de QNAP staat de nieuwste firmware al.
zou deze schijf echt zo kut zijn? of kunnen andere factoren de bottleneck zijn?

Nu zit er wel een switch nog tussen..
maar het lijkt me niet dat dit de beperkende factor is.

Heb de schijf gisteren gekocht,
mijn planning was om de NAS uit de bouwen met nog 3 van deze schijfen.

Zeg je dus eigenlijk breng hem terug als het kan en haal een ander?
Welke zou ik dan moeten hebben? Samsung HD204UI ?
Weet niet of dit nog kan nu er data op staat....
Is je raid array niet nog aan het bouwen? Dan is de performance namelijk bedroevend; dit kostte bij mijn 4x 2TB schijven ongeveer een dag. Je kunt dat proces overigens versnellen (door er meer CPU aan te geven).

Je kan zien of je raid array (ik ga er even vanuit dat je ook raid5 draait) up to date is bij de raid opties in de config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
hij had toch een enkele disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Dan had ik niet goed gelezen. Lees nu (terug) ook dat hij maar 100mbit heeft dus dan lijken de speeds me normaal?

Niet normaal, zag dat ik net bij het overpompen van een backup (via samba) van 22GB net een gemiddelde haalde van 112 MB/s :-) Dit via full duplex gigabit (waar overigens 2 switches tussen zitten). Superfraai :-) Merk dat mijn qnap 439 proII sinds de update naar 3.3.4 build 1019T echt veeeel sneller is geworden, echt super!

Durf alleen het ISCSi niet nog een keer uit te proberen; heel veel disconnects gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02
Heeft iemand wel een DropBox direct op een NAS geprobeerd te mounten? Er is DropFuse, maar ik heb geen FUSE drivers. Wellicht dat er een andere/eenvoudige oplossing zou kunnen zijn om toch bij mijn DropBox direct vanuit mijn NAS te kunnen. Dus het idee is niet om mijn laptop's NAS op de gemounte share te laten draaien ;) Maar dat de DropBox op de NAS.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
Ik heb een dropbox qpkg voor op Intel qnaps gemaakt. Werkt prima. Samen met dropbox op mijn desire hd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02
sl1000 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 14:35:
Ik heb een dropbox qpkg voor op Intel qnaps gemaakt. Werkt prima. Samen met dropbox op mijn desire hd
Cool. Alleen heb ik een Power/ARM chip in mijn NAS. Zijn de sources nog ergens te vinden? Dan zou ik het kunnen rebuilden voor andere architecturen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
Dropbox is closed source. ze zijn aan het nadenken om een arm-build te releasen, maar voor zover ik weet hebben ze dat nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rated
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-08-2024
Is het mogelijk om met de Netgear Readynas NV+ nzbtjes te downloaden en deze ook uit te pakken/repareren?
Is er ook iemand die mij kan vertellen hoe ik dit allemaal moet instellen? (Ben niet zo thuis in de nas servers)

En ik neem aan dat ik bijvoorbeeld ook met newsleecher gewoon kan downloaden naar de nas server (Naar de netwerk share in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
Iemand een antwoord op een eenvoudige vraag...:
Stel, ik heb een NAS die ik schedule om aan te staan binnen een bepaalde tijd (DS211 of TS210), bv 18:00-22:00
Wanneer ik nu bij de NAS moet zijn in de tijd dat hij uit staat (vrije dag bv), kan ik hem dan via de comp aanzetten?
(alhoewel ik hem al aanvoel: als dit zou kunnen dan betekend het zeker dat er WOL ondersteund moet worden?)
Juist voor dit soort situaties (+ vermindering stroomverbruik) lijkt me WOL erg mooi, maar het bijbehorende prijsverschil (zoals al vermeld eerder) is minder... (ok prestaties worden ook beter maar als ik dan lees: " Synology Disk Station is designed and developed perpetually with the concept of energy saving"....dan denk ik: waarom op de simpelere modellen ook geen WOL?....)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopjesvla79 schreef op maandag 01 november 2010 @ 20:59:
Iemand een antwoord op een eenvoudige vraag...:
Stel, ik heb een NAS die ik schedule om aan te staan binnen een bepaalde tijd (DS211 of TS210), bv 18:00-22:00
Wanneer ik nu bij de NAS moet zijn in de tijd dat hij uit staat (vrije dag bv), kan ik hem dan via de comp aanzetten?
(alhoewel ik hem al aanvoel: als dit zou kunnen dan betekend het zeker dat er WOL ondersteund moet worden?)
Juist voor dit soort situaties (+ vermindering stroomverbruik) lijkt me WOL erg mooi, maar het bijbehorende prijsverschil (zoals al vermeld eerder) is minder... (ok prestaties worden ook beter maar als ik dan lees: " Synology Disk Station is designed and developed perpetually with the concept of energy saving"....dan denk ik: waarom op de simpelere modellen ook geen WOL?....)
Buiten dat je er fysiek naast zit is dan dus WOL nodig. Precies het probleem waar ik tegenaan liep. Een hele lange bezemsteel is ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
zoiets dacht ik idd ook, maar had de goede hoop dat ik iets over het hoofd zag, zag iets van een snelkoppelingetje op mijn bureaublad voor me oid...
Camacha: samen maar eens een mail gaan sturen en pleiten voor wol op de goedkopere modellen? ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopjesvla79 schreef op maandag 01 november 2010 @ 21:14:
Camacha: samen maar eens een mail gaan sturen en pleiten voor wol op de goedkopere modellen? ;)
/me trekt de hooivorken en fakkels alvast uit de kast

Wij gaan de hoofdkantoren bezoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 01 november 2010 @ 21:15:
[...]

/me trekt de hooivorken en fakkels alvast uit de kast

Wij gaan de hoofdkantoren bezoeken!
Top! dan neem ik mijn scheerapparaat mee , want zonder scheren:geen WOL!

Hi Ha Hopjesvla

Pagina: 1 ... 33 ... 41 Laatste